De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.368 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-10 17:28
Schinnen-groen schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:22:
[...]

Wel erg veel geld voor zo'n ding.

Net een telefoontje gehad uit de Action winkel van mijn betere helft. Er is een verlengstrok in de winkel. Die is echter geen 5 m maar 3,6 m.

Ga het er toch eens mee proberen. Het is een staldak, dus niet eerst 2 verdiepingen te overbruggen.
Ik denk niet dat ik het red met een van 5 meter. :( Ik moet zowel 2 verdiepingen als de hoek overbruggen. Iemand nog tips hoe ik de rechte afstand van bovenkant paneel tot aan ongeveer 2 meter van de grond kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 09:53
Even berekenen, of tekenen op schaal en dan meten.
Komen je lessen geometrische wiskunde toch nog van pas, en iedereen maar zeuren hoe nutteloos het is om de lengte van de zijden van een driehoek te kunnen berekenen....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Of bedoel je goniometrie?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Schinnen-groen schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:28:
[...]

Ik heb begrepen dat op bepaalde oppervlakten er toch wel grote afwijkingen kunnen voorkomen. De tip ergens op Tweakers was om een stukje schilterstape op het oppervlakte te plakken. Was volgens mij bij het meten van aan- en afvoertemp. van de radiator.
Goeie tip!
Ik mat inderdaad een koppelstuk bij een radiator waar ik bijna mij handen aan brandde op 34 graden.
Met een stukje tape erop was was het 58 graden... dat leek er meer op!
Met ramen (dubbelglas iig) maakte het niet uit.

In principe loop je tegen dezelfde problemen aan als bij thermografie denk ik....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Die ja, maar ik had geen zin om het op te zoeken... O-)
Maar ik zat toch ook wel goed.... Wikipedia: Meetkunde

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 15:46 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:03:
Van de lidl voor 25 eurotjes, met een onbekende, maar hoogstwaarschijnlijk substantiële afwijking:
[afbeelding]
De eerste stap naar een echte FLIR/Fluke/Testo
Als goed is heeft vrouwlief vandaag er ook één gescoort voor mij :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb het idee dat hoe langer je hem achter elkaar gebruikt, hoe groter de afwijking wordt.
Als ik hem even laat liggen en weer een meting doe geeft hij dan weer een veel redelijkere waarde...
(kan ook komen doordat de lens een beetje beslagen was omdat ik kokend water ging meten om te kijken of hij dan rond de 100 graden zou zitten... O-) )

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, de Action verlengstok is binnen en meteen aan de slag gegaan.

Op zo'n 5 dm2 is alles nu redelijk schoon. Helaas is de hoeveelheid licht op dit moment zo laag, dat de omvormer vandaag niet meer aan zal slaan.

Alweer een nuldag, maar ik heb goede hoop voor morgen >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-10 05:49
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:15:
Ik heb het idee dat hoe langer je hem achter elkaar gebruikt, hoe groter de afwijking wordt.
Als ik hem even laat liggen en weer een meting doe geeft hij dan weer een veel redelijkere waarde...
(kan ook komen doordat de lens een beetje beslagen was omdat ik kokend water ging meten om te kijken of hij dan rond de 100 graden zou zitten... O-) )
Heb hem samen met me broertje gekocht...tenminste als ie hem vandaag ook heeft gehaald.
Ben benieuwd naar de werking...
Schinnen-groen schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:18:
Zo, de Action verlengstok is binnen en meteen aan de slag gegaan.

Op zo'n 5 dm2 is alles nu redelijk schoon. Helaas is de hoeveelheid licht op dit moment zo laag, dat de omvormer vandaag niet meer aan zal slaan.

Alweer een nuldag, maar ik heb goede hoop voor morgen >:)
Dat heb je snel geroggeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 14:16:
Ik ben net gebeld door Greenchoice. De problemen rondom mijn dossier zijn opgelost. Ik mag de tellers met elkaar verrekenen inclusief energiebelasting.

* mkleinman blij
voor nu, maar inmiddels is het 2013 en zal het weer gebeuren
het correct afrekenen is direkt gerelateerd aan je stroomprijs (salderen) en de terugverdientijd.
jouw terugverdientijd is hun broodroof.
ik hoop dat mijn commentaar een ietsiepietsie heeft geholpen, zonder de juiste woorden dus geen saldering,
en op papier regelen, niet per telefoon, callcenters zijn oppermachtig in het afhouden.(kluitje+riet=doei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:53:
[...]

voor nu, maar inmiddels is het 2013 en zal het weer gebeuren
het correct afrekenen is direkt gerelateerd aan je stroomprijs (salderen) en de terugverdientijd.
jouw terugverdientijd is hun broodroof.
ik hoop dat mijn commentaar een ietsiepietsie heeft geholpen, zonder de juiste woorden dus geen saldering,
en op papier regelen, niet per telefoon, callcenters zijn oppermachtig in het afhouden.(kluitje+riet=doei)
Hmm, met GreenChoice die ervaring niet. Er gaan dingen fout, maar die worden bij mij tot nu toe snel opgelost. Krijg echte mensen aan de lijn die hun beloftes nakomen. Nuon past meer bij je omschrijving, maargoed, das mijn ervaring.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@NielsTn voor mijn gevoel heb ik last van allebei. Daarom ben ik denk ik ook zo huiverig om een rooster te plaatsen omdat ik denk dat ik dan weer een koude plek in mijn hr++ ramen heb.
Ik heb ook een rooster van twee meter in de keuken en daar vraag ik mij van af of deze niet voldoende is voor de hele benedenverdieping. Ik zou echter niet weten hoe je erachter komt welke capaciteit deze heeft.

Ik heb trouwens het filmpje gezien in Kassa over cvtuning. Hier hebben ze het over een nachtverlaging van 10 graden! Is dit niet heel laag, mijn huis koelde vanacht terug naar 13 graden terwijl de thermostaat op 13 graden stond. Dus als ik hem op 10 graden zet ben ik bang dat mijn huis afkoelt naar 10 graden.
Voordat ik mijn huis dan weer op een normale temperatuur heb ben ik weer een paar uur verder. Kan dus niet begrijpen dat dit energiezuinig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

duimp schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:25:
[...]
Kan dus niet begrijpen dat dit energiezuinig zou moeten zijn.
tja, is vrij logisch hoor. Hoe kleiner de verschiltemperatuur met buiten hoe kleiner de verliezen. Er stromen minder Joule(s) per tijdseenheid naar buiten. Vrij basaal allemaal. Heeft wel gevolgen voor comfort zoals je aangeeft, zeker als je geen klokthermostaat gebruikt. Op temperatuur houden van 13 graden Celsius kost, mits CV aanslaat, gewoon meer gas dan dat de CV niet aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Maar voor mijn huis weer op temperatuur is.
Van 13 naar 17,5 graden duurt bij mij 3 uur.
Weet niet of dit normaal is, heb sinds kort dit huis, hiervoor een appartement.
Keuken van 29 m² en woonkamer van 33 m²

Klinkt wel aannemelijk wat jij zegt maar ik denk dat als je de ketel 3 uur op vol vermogen laat branden dit ook niet erg zuinig is. Weet dus niet wat beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

3 uur, dan is er iets mis met je CV. Lees het volgende topic eens door of laat je CV eens door iemand anders tunen/ nakijken.
Gas besparen door middel van CV tuning

En:

http://media.vara.nl/player.php?id=205225

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:25:
Nuon past meer bij je omschrijving, maargoed, das mijn ervaring.
dat is ook mijn ervaring, totdat je langdurig onder 0 of rond 0 komt,
dan verandert er toch wat.

het argument wat er dan achter zit : "u betaald niets meer voor de stroom die wij wel leveren", (nacht/winter)
dat is een beetje waar, maar dat is geen reden om ook maar niets voor mijn stroom te betalen die ik zomers teruglever, daarvoor is de salderingswet er, en die moet nageleefd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iets voor de kroeg om naar te luisteren :

In de eerste week van januari 2013 ben ik weer een keer vroeg op Omroep Zeeland Radio geweest. Het was weer vroeg om 06.15 en dat is in het begin van het interview duidelijk te horen (vreselijk gewoon. haha)

- Luister hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
@NielsTn voor mijn gevoel heb ik last van allebei. Daarom ben ik denk ik ook zo huiverig om een rooster te plaatsen omdat ik denk dat ik dan weer een koude plek in mijn hr++ ramen heb.
Ik heb ook een rooster van twee meter in de keuken en daar vraag ik mij van af of deze niet voldoende is voor de hele benedenverdieping. Ik zou echter niet weten hoe je erachter komt welke capaciteit deze heeft.

Ik heb trouwens het filmpje gezien in Kassa over cvtuning. Hier hebben ze het over een nachtverlaging van 10 graden! Is dit niet heel laag, mijn huis koelde vanacht terug naar 13 graden terwijl de thermostaat op 13 graden stond. Dus als ik hem op 10 graden zet ben ik bang dat mijn huis afkoelt naar 10 graden.
Voordat ik mijn huis dan weer op een normale temperatuur heb ben ik weer een paar uur verder. Kan dus niet begrijpen dat dit energiezuinig zou moeten zijn.
nachtverlaging werkt, en 10 graden C is ook vorstbeveiliging vaak. thermostaat schakelt (klokthermostaat dus) zelf bijtijds aan voor opwarmen, en bespaart zeer zeker gas.
probeer het als je het niet kan geloven.

als je minder ventilatiemogelijkheden hebt, zal bij blijvende afzuiigcapaciteit van je mechanische ventilatie ook meer/harder lucht via dauerluft worden ingenomen....
ik zou dus zeker niet de aantallen dauerluft gaan verminderen.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 18-01-2013 00:22 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
NielsTn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 00:19:
[...]

nachtverlaging werkt, en 10 graden C is ook vorstbeveiliging vaak. thermostaat schakelt (klokthermostaat dus) zelf bijtijds aan voor opwarmen, en bespaart zeer zeker gas.
probeer het als je het niet kan geloven.

als je minder ventilatiemogelijkheden hebt, zal bij blijvende afzuiigcapaciteit van je mechanische ventilatie ook meer/harder lucht via dauerluft worden ingenomen....
ik zou dus zeker niet de aantallen dauerluft gaan verminderen.
Ik zal het eens proberen of het loont. Merk jij geen koudestroom/tocht bij je dauerluft dan als deze dichtstaat?

@Dre
ik denk dat ik te weinnig radiatorcapaciteit heb, mijn ketel is 6 mnd oud (intergas HRE36/30)
Wil eigenlijk nog een afspraak maken met joep van cvtuning, kijken wat hij kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:36

Goh zet je de deur open als je op bed gaat ;)
Waar heb je hem 's-avonds op staan en tot hoe laat?

Onze thermostaat is ingesteld op 19,5-20 graden 's-avonds en vanaf 22.00 17 graden. Dat is mijn nachtverlaging. De ketel slaat dan de hele nacht niet aan, 's-ochtends is het bij ons dan hooguit afgekoeld naar 18 graden.

Ik heb wel in de helft(=50m2) van mijn benedenverdieping vloerverwarming icm een tegelvloer. Deze koelt heel langzaam af en zal een behoorlijk aantal uren blijven "verwarmen" zonder dat de cv iets doet. Wellicht dat dit onze langzame temperatuurval verklaard.

Even een aanname dat je 19-20 graden als normale temperatuur ingesteld heb vindt ik het wel behoorlijk dat je kan "terugvallen" naar 13 graden 's-nachts.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 13:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:03:
Van de lidl voor 25 eurotjes, met een onbekende, maar hoogstwaarschijnlijk substantiële afwijking:
[afbeelding]
De eerste stap naar een echte FLIR/Fluke/Testo
Ik heb 'm nog een stukje goedkoper gekocht bij DealExtreme. De afwijking was in mijn geval best laag.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, de investeringen gisteren hebben vruchten afgeworpen. Voor de eerste keer sinds dagen zie ik op dit moment een productie van 29 W op de omvormer staan.

Hopelijk is de warmteontwikkeling in de panelen voldoende om de rest van de sneeuw er ook nog af te krijgen.

Er wordt wel een flauw zonnetje verwacht hier vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-10 05:49
Appie Heijn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:20:
[...]

Even een aanname dat je 19-20 graden als normale temperatuur ingesteld heb vindt ik het wel behoorlijk dat je kan "terugvallen" naar 13 graden 's-nachts.
Dat zelfde hebben wij thuis ook, van de week (overdag) had ik de thermostaat terug gezet naar 12 graden, toen ik thuis kwam was de ketel bij t stoken om hem op 12 graden te houden.
Mat andere woorden, als ik hem nog lager zou hebben gezet dan was 't nog kouder.
In de nacht zetten we de thermostaat terug naar 14,4, ketel slaat vaker aan maar ondanks dat hebben we het gas verbruik goed onder controle, alhoewel de doelstelling is om het nog te verminderen.
Als we overigens thuis zijn staat de temp. op max 18,4 graden.

Onze kou komt uit de kelder, huis is volledig onderkelderd, zie eerdere post: pielle007 in "De Duurzame Kroeg" )
Ga EPS platen aan het plafond van kelder plakken en hoop hiermee dat de kou niet meer zo doortrekt naar de vloer in de woonkamer

Ik had begin vorigjaar een hygrometer gekocht voor bij mijn dochter op haar slaapkamer, die stond vooral met koud weer altijd volledig in het rood (hoge lucht vochtigheid), er was dubbelglas ( stond altijd vocht op) en 1 enkel plaats verwarmingkje.
Daarop heb ik een nieuwe radiator op haar kamer laten plaatsen in januari 2012, en is vorige maand HR+ glas geplaatst, de hygrometer staat nu altijd netjes in het groen, nog belangrijker, het is gezonder voor haar.
En ja... ventileren gebeurt, raam heeft een kantelstand van minimaal tot maximaal open. Vocht kan altijd weg.

[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 18-01-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Wij hebben twee lichtkoepels in de keuken en een schuifpui van 4 meter.
Zal zaterdag eens onder de vloer welke isolatie daaronder zit.
Voor gewoon dubbel glas dus daar zit ook nog wel een verbetering in.

Blij dat ik niet de enige ben die last heeft van zo,n nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:00
Appie Heijn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:20:
Jij woont zeker in een relatief nieuw huis, of niet? Hier een aardig tot matig geïsoleerd (work-in-progress) jaren '30 woning. Wij stoken op 19-19,5 graden, en 's nachts gaat-ie op 13 graden. Met weer zoals wat we nu hebben wordt die temperatuur in de loopt van de nacht ook wel gehaald. Soms als het goed koud is zie ik in plugwise dat de ketel 's nachts moet werken om die 13 graden aan te houden. In de grafieken van mijn plugwise sense (moet ik nog eens wat over schrijven) zie ik de relatieve luchtvochtigheid precies tegengesteld meestuiteren :)

Dat heb je in een oud huis, daar is maar tot op zekere hoogte wat aan te doen...

Het was in de tijd dat we dit huis kochten een afweging: een jaren '30-woning op loop/fietsafstand van het station (waardoor we dus makkelijk zonder auto kunnen) of een jaren '80-woning in een klein stadje zonder station (Huizen). Ik denk dat ik energetisch (en ook op andere, niet-energetische, duurzaamheidsvlakken) de beste keus heb gemaakt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

te koud snachts geeft bij vorst onder het dauwpunt natte plekken op de koudste plekken,
vocht condenseert daar.
dat is slecht voor je woning, indien deze ouder is.
het enige wat helpt is dan ventileren, ik ventileer maximaal in mijn 1974 woning (natuurlijk)
en heb dat probleem gelukkig helemaal weg kunnen krijgen.
ventileren heeft een kantelpunt, en een ideaal punt, elk huis is weer anders.
het kost geen energie, ik verlaag naar 17c snachts en overdag 19,5 en toch schurk ik tegen de 500m3 per jaar aan.
het kantelpunt is precies de temperatuur waarop op de slechte plekken (hoekjes, alu lijstjes) vocht begint te condenseren rond de 5,2 graden celcius.
al mijn glas heeft duco roosters, ook waar ze voorheen niet aanwezig waren.
bij vorst kun je in een ouder nageisoleerd huis beter teveel ventileren, dan later ontdekken dat er achter een jas in de gang een schimmelplek is ontstaan.
het weer opwarmen van een goed geventileerde woning gaat sneller.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ventilatie is inderdaad key. In onze woning geen vochtproblemen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en daar is de warmtebeeld foto weer ideaal, alle slechte plekken op de foto worden vochtplekken onder het dauwpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Mijn huis is van 1989 dus ik was wel verbaasd dat mijn huis zoveel kan afkoelen.
Isoleren zal wel noodzakelijk worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:38:
en daar is de warmtebeeld foto weer ideaal, alle slechte plekken op de foto worden vochtplekken onder het dauwpunt.
Yes. In de software kan ik de relatieve luchtvochtigheid invullen, en de plekken op de foto die onder het dauwpunt liggen worden dan gemarkeerd. Dat is heel nuttige info.

Meer geavanceerde modelen (lees: aan de verkeerde kant van € 5000) kunnen draadloos contact maken met een temperatuur/relatieve luchtvochtigheidssensor zodat die informatie automatisch in de foto wordt gezet).

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afbeeldingslocatie: http://www.maasluip.nl/mrtg/cv/arduino-day-20130116.png
Zie hier een dagje stoken van mijn huis (bj 1986 of daaromtrent), afgelopen woensdag.
's morgens even stoken om het niet te koud te hebben, dan verwarming uit en om half vijf weer aan op 20 graden. Mijn analoge min-max thermometer komt op 13 graden uit.
Het stuk van 17:30-18:00 uur was sneeuwruimen en boodschappen doen, toen heb ik de verwarming even uit gezet. Het dipje om 19:00 uur is een andere radiator die open werd gedraaid.
Zoals je ziet duurt het tot 19:30 uur voordat de woonkamer op temperatuur is en de ketel op aanvoertemperatuur begint te moduleren. Tot die tijd moduleert hij alleen op brandersterkte (na de eerste opstart zit hij op ongeveer 40%).
Als ik het me goed herinner was die dag iets van 9 kuub gas. Ketel is een Nefit 2520 VR combi (23,4 kW)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het voordeel wat je met deze kou dan weer hebt is dat de vochtigheid nogal laag is... dauwpunt ligt nu dus ook weer een stuk lager.
Ik heb pas trouwens mijn achterdeur voorzien van tochtstrips.... een standaard rubberprofiel met daarin nog zo'n wit schuimrubber D-profieltje geplakt. Werkt echt als een tierelier! Het hoekje tussen deur en kozijn is nu ongeveer net zo koud als het kozijn zelf, iets van 9 graden, een geen tocht meer dus!
Mijn voordeur en schuifpui zijn helaas nog niet zo tochtdicht. Met deze kou is het kozijn op de plekken waar het naar binnen tocht zo'n 0 graden. Maar geen condensatie met deze droogte.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gasschuif schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:40:
[...]

Met: 50,5 kW/750 m3 kom jij op specifiek 67 Wh/m 3

Mijzelf: 43,7 kWh/650 m3 is specifiek 67 Wh/m 3

Ik hoef voortaan mijn gasverbruik niet meer te meten, Plugwise volstaat. O-)

oei oei, ik voel een ketelmerken Wh/m 3 draadje aankomen
Inderdaad :) Blijkbaar zijn deze keteltjes heel consequent. Het is ook een schakelende thermostaat en geen modulerende. In hoeverre de ketel zelf moduleerd weet ik niet. Mijn ouders hebben een vaillant en die moduleert wél, maar hun gasverbruik is het 3voudige van de onze (Huis is wel groter 2 onder 1 kap).
Ik heb de ketel wel afgesteld op CV van 60 of 65 graden. Af fabriek stond hij op 80 of 85 ofzo.
Buurman is CV installateur en die zegt dat je gerust op 80 kan laten staan, dat dit geen invloed heeft op het verbruik. Hun verbruik is ook exact gelijk aan ons terwijl zij een hoekhuis hebben. Ook zij stoken alleen de woonkamer. Typisch :?

Ik heb nagedacht over de plugwise aan de PV panelen. Die ga ik toch wel minderen. Ik heb nu 40 watt opbrengst (schaduw) maar door de plugwise stekkers ben ik 9 watt kwijt aan monitoring. Vind ik zonde. Ik ga dat terugbrengen naar 2 watt, door ipv 9 nog maar 2 pluggen te gebruiken, voor elke rij 1, zodat ik nog wel kan zien wat het verschil is tussen de rijen, want die zitten achter elkaar en zullen straks in de zomer ook een andere opbrengst hebben, de voorste rij komt het eerst in de schaduw van de woning.

Ook in huis ga ik wat opruimen, o.a. aan de mediacenter/dac/receiver kant ga ik wat weghalen. De plug gebruikt op jaarbasis 1/3 van de energie van deze installatie. De enige 'nutteloze' plug die ik niet kan weghalen is op de overloop. Die legt het contact met de zolder. Als ik die weghaal is er regelmatig geen contact met de vriezer, mech ventilatie etc.

PS. eigenlijk kan de plug van de mechanische ventilatie ook weg. Die gebruikt 7 watt (tijdens douchen iets meer) en dus gebruikt de plug 1 watt extra continu. Deze waarden veranderen toch nooit meer en ventilatie schakel ik nooit af.

Morgen gaan de laatste rij van 4 de schuur op *O* *O* *O*

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 18-01-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:49:
Het voordeel wat je met deze kou dan weer hebt is dat de vochtigheid nogal laag is... dauwpunt ligt nu dus ook weer een stuk lager.
Inderdaad, het ligt in huis nu zo rond de 40%, da's vrij laag.

Overigens was het in februari vorig jaar pas echt laag:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418087_290194277707050_242682545_n.jpg

Ik had toen echt enorm last van droge lippen en zelfs af en toe een bloedneus. Dat waren zuidpool-waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:55:
[...]
Inderdaad, het ligt in huis nu zo rond de 40%, da's vrij laag.

Overigens was het in februari vorig jaar pas echt laag:

[afbeelding]

Ik had toen echt enorm last van droge lippen en zelfs af en toe een bloedneus. Dat waren zuidpool-waarden.
Bij ons op kantoor wordt ook flink geventileerd met de luchtbehandelingskast. In het retourkanaal kun je zien dat de relatieve vochtigheid slechts 21% is. Dat is ook duidelijk te merken.
Luchtbehandeling op kantoor 18-jan-2013

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb pas trouwens mijn achterdeur voorzien van tochtstrips.... een standaard rubberprofiel met daarin nog zo'n wit schuimrubber D-profieltje geplakt. Werkt echt als een tierelier! Het hoekje tussen deur en kozijn is nu ongeveer net zo koud als het kozijn zelf, iets van 9 graden, een geen tocht meer dus!
Mijn voordeur en schuifpui zijn helaas nog niet zo tochtdicht. Met deze kou is het kozijn op de plekken waar het naar binnen tocht zo'n 0 graden. Maar geen condensatie met deze droogte.
Zou laatst mijn vloer isoleren, maar stond 15-20cm water in de kruipruimte. 2 weken later en er is geen water meer te bekennen. Misschien komende week toch de stoute schoenen aantrekken en onder de vloer kruipen. Zal er nog wel vochtig zijn, maar mijn voeten zijn zo koud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:36
JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:20:
[...]

Jij woont zeker in een relatief nieuw huis, of niet? Hier een aardig tot matig geïsoleerd (work-in-progress) jaren '30 woning. Wij stoken op 19-19,5 graden, en 's nachts gaat-ie op 13 graden. Met weer zoals wat we nu hebben wordt die temperatuur in de loopt van de nacht ook wel gehaald. Soms als het goed koud is zie ik in plugwise dat de ketel 's nachts moet werken om die 13 graden aan te houden. In de grafieken van mijn plugwise sense (moet ik nog eens wat over schrijven) zie ik de relatieve luchtvochtigheid precies tegengesteld meestuiteren :)

Dat heb je in een oud huis, daar is maar tot op zekere hoogte wat aan te doen...

Het was in de tijd dat we dit huis kochten een afweging: een jaren '30-woning op loop/fietsafstand van het station (waardoor we dus makkelijk zonder auto kunnen) of een jaren '80-woning in een klein stadje zonder station (Huizen). Ik denk dat ik energetisch (en ook op andere, niet-energetische, duurzaamheidsvlakken) de beste keus heb gemaakt.
Tja nieuw? Vrijstaande jaren 60 woning. Redelijk "open" omgeving, lees: huizen in oostelijk, zuidelijk en westelijk omgeving staan redelijk ver van ons af. Vooral op zuid-west kant hebben we behoorlijk groot

Isolatie is volgens mij redelijk:
  • Standaard dubbelglas
  • 50% broodjes betonvloer met vloerverwarming, deze is goed geïsoleerd uiteraard.(in 2011 laten doen)
  • 50% houten vloer met schelpen isolatie eronder, dit wordt verwarmd met 3 redelijk groten radiatoren(was vanaf koop al)
  • Spouwmuur is in november 2012 geïsoleerd, dit scheelt bij ons 3-4 graden in temperatuurdaling.
  • Betonvloer bovenverdieping(=uiteraard betonnen plafond @ begane grond)
  • Matige isolatie zolder, lees zilvernopjesfolie(scrable?) >:) dit pak ik komend voorjaar op.
Todo:
  • Radiatorfolie
  • 3450w aan zonnepanelen(komen 1e week februari)
  • Zolder Isolatie
  • Ooit 100% vloerverwarming, is voorbereid qua verdeling en slangen
Ik denk dat mijn marginale temperatuurdaling het meest te wijten valt aan de heel langzaam afkoelende vloerverwarming en de spouwmuurisolatie. Ik heb de vloerverwarming met huidige temperaturen op 40 graden staan. Als ik om 3 uur 's-nachts beneden kom voelt de vloer nog warm aan. Dan staat hij dus al 4 uren af te koelen = ruimte verwarmen zonder er extra energie in te steken.
In de ochtend warmt de CV een uurtje ongeveer om vervolgens van 07.00 tot 16.00 uit te staan, de warmte welke in dat uurtje in het huis gestoken is is ruim voldoende om de benedenverdieping boven de 17 graden te houden tot 16.00.

Ketelwater staat op 50gr, dit gaat ook door de radiatoren heen. De Avanta CW4 ketel heeft er een makkie aan :) Overigens stook ik wel erg ruimte gericht door het Honeywell Evohome systeem. Alleen de vloerverwarming warmt altijd mee. Vindt de Evohome verdeler veel te duur t.o.v. de eventuele besparing. Daarbij is de vloerverwarming een stuk efficiënter dan een doorsnee radiator volgens mij.

Al met al hoop ik in 2013 ongeveer op 1000m3-1200m3 uit te komen ipv de 2000m3(vorige bewoners=4mensen) en de 1800m3(2011). 2012 moet ik nog even uitrekenen ivm overstap leverancier en nieuwe meter.

Veranderingen zijn:
  • Vloerverwarming
  • Spouwmuurisolatie,
  • Evohome
  • Zowieso het hele stookgedrag, overdag werken wij beiden. Vorige bewoners waren eigenlijk 24h thuis.
  • Niet te vergeten default cv temperatuur naar 40-50gr i.p.v. 85gr.
  • Warm water heb ik ook maar op 65gr gezet ipv 90gr(?)
Wat overigens wel grappig is dat bij ons de marginale sneeuw wat gevallen is, veruit het langst op het dak blijft liggen t.o.v. de omliggende woningen. Zal dan toch wel goed zitten qua isolatie 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 18-01-2013 13:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:00
Appie Heijn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:14:
[...]
Wat overigens wel grappig is dat bij ons de marginale sneeuw wat gevallen is, veruit het langst op het dak blijft liggen t.o.v. de omliggende woningen. Zal dan toch wel goed zitten qua isolatie 8)
Of je woont in een wijk waar iedereen de hele dag thuis in de zetel zit te niksen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En het hangt er ook maar vanaf of iemand op zolder stookt of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dit jaar maar eens mezelf opzij gezet en een 24x7 regime ingesteld,
dat scheelt een berg,van 7m3 in februari 2012 naar nu max 4m3 per dag op vorst dagen.
in een vergelijk op mindergas blijkt dit ook naar graaddagen.
ik heb 11-7 18c en 7-23 20c
ik vind eigenlijk dat het niet kan, en cvtuning vind dat ook,
in de praktijk zie ik het toch beter werken, dus ik zet mijn mening opzij.

de enige wijziging is dat ik hier ook de epdm dubbelrol tochstrips heb vervangen,
dat is nu echt enorm te merken zoals hierboven gepost, die dingen zijn echt goed.
op de draairamen heb ik het op de buitenkant-rand zodat er nu wat lucht stilstaat voor de binnenrubbers.
nu het vandaag fors waait op mijn hoekwoning stijgt het verbruik nauwelijks.
weer een eye opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@eric-pvt: Je zou al je ervaringen eens in een boek samen moeten vatten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@eric-pct.
ik denk ook dat het scheeld om door te stoken.
(alleen mijn oude ketel deed veel piepen en knarsen, daar werd ik snachts wakker van.
nu een nieuwe ketel. ben benieuwd.)
maar ook vloer verwarming en dan stook je eigenlijk automaties door.
duurt best lang voordat de vloer is afgekoeld.

ben wel bang dat het erg situatie afhankelijk is, zonder isolatie of dubbel gas kan het weer anders zijn.
(en natuurlijk is het dom om dat niet te hebben.)

mijn oude stook regime was wel:
smorgens op 19 graden.
om 5 uur op 20 graden. (anders is de vloer nog koud na het koken en een beetje luxe moet kunnen. koken verwarmt mijn huis makkenlijk een 0,5 graad.)
daarna op 20,5 graden (dat schiet dan door van wegen de vloerverwarming naar 21 graden.)
en om 9/10 uur de zaak weer uit.
ben benieuwd hoe ik het met het nieuwe syteem ga doen.

ferbruari 2012 was 95m3 met 0,17m3/graaddag.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:37:
Kun je niet zo sec zeggen volgens mij, hangt van je huis af. In mijn jaren '30 woning stook ik feitelijk gewoon door voor de vogeltjes, daarom heeft nachtverlaging echt wel zin. Heb je echter een modern, goed geïsoleerd huis lijkt doorstoken me veel zinvoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:41:
[...]

Kun je niet zo sec zeggen volgens mij, hangt van je huis af. In mijn jaren '30 woning stook ik feitelijk gewoon door voor de vogeltjes, daarom heeft nachtverlaging echt wel zin. Heb je echter een modern, goed geïsoleerd huis lijkt doorstoken me veel zinvoller.
ik dacht dat ik dat 4 zinnen lager ook schreef. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

migjes schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:37:
@eric-pct.
(alleen mijn oude ketel deed veel piepen en knarsen, daar werd ik snachts wakker van.
nu een nieuwe ketel. ben benieuwd.)
maar ook vloer verwarming en dan stook je eigenlijk automaties door.
duurt best lang voordat de vloer is afgekoeld.

ben wel bang dat het erg situatie afhankelijk is, zonder isolatie of dubbel gas kan het weer anders zijn.
(en natuurlijk is het dom om dat niet te hebben.)

mijn oude stook regime was wel:
smorgens op 19 graden.
om 5 uur op 20 graden. (anders is de vloer nog koud na het koken en een beetje luxe moet kunnen. koken verwarmt mijn huis makkenlijk een 0,5 graad.)
daarna op 20,5 graden (dat schiet dan door van wegen de vloerverwarming naar 21 graden.)
en om 9/10 uur de zaak weer uit.
ben benieuwd hoe ik het met het nieuwe syteem ga doen.

ferbruari 2012 was 95m3 met 0,17m3/graaddag.
Waarom pas om 21:00 a 22:00 de vloer uit? Bij ons gaat de vloer om ~ 2,5 voor slapen gaan al naar 19,0c
Wij gaan meestal rond 22:30 naar boven en rond 20:00 gaat de vloer al uit, voorkomt misschien ook het doorschieten naar 21c.

Bij ons is het nu zo:
07:00-15:00 = 19,5c
15:00-16:30 = 20,0c
16:30-20:00 = 20,5c
20:00-07:00 = 19,0c

overdag 19,5c is prima uit te houden als je lekker bezig bent en anders een fleecetrui erbij.
1,5uur 20,0c is om alvast iets aan warmte in de vloer te brengen om vervolgens door te stomen naar 20,5c voor de avond. Daarna gaat alles vroeg (20:00) uit naar 19,0c voor de nacht (relatief hoge temp. voor de vloer) :) zitten de afgelopen 2 werken op 0,28m3/graaddag in een redelijk geïsoleerd huis.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
Maasluip schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:49:
[afbeelding]
Zie hier een dagje stoken van mijn huis (bj 1986 of daaromtrent), afgelopen woensdag.
's morgens even stoken om het niet te koud te hebben, dan verwarming uit en om half vijf weer aan op 20 graden. Mijn analoge min-max thermometer komt op 13 graden uit.
Het stuk van 17:30-18:00 uur was sneeuwruimen en boodschappen doen, toen heb ik de verwarming even uit gezet. Het dipje om 19:00 uur is een andere radiator die open werd gedraaid.
Zoals je ziet duurt het tot 19:30 uur voordat de woonkamer op temperatuur is en de ketel op aanvoertemperatuur begint te moduleren. Tot die tijd moduleert hij alleen op brandersterkte (na de eerste opstart zit hij op ongeveer 40%).
Als ik het me goed herinner was die dag iets van 9 kuub gas. Ketel is een Nefit 2520 VR combi (23,4 kW)
welke apparatuur gebruik je om dit te meten?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Freemann schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:44:
[...]

Waarom pas om 21:00 a 22:00 de vloer uit? Bij ons gaat de vloer om ~ 2,5 voor slapen gaan al naar 19,0c
Wij gaan meestal rond 22:30 naar boven en rond 20:00 gaat de vloer al uit, voorkomt misschien ook het doorschieten naar 21c.

Bij ons is het nu zo:
07:00-15:00 = 19,5c
15:00-16:30 = 20,0c
16:30-20:00 = 20,5c
20:00-07:00 = 19,0c

overdag 19,5c is prima uit te houden als je lekker bezig bent en anders een fleecetrui erbij.
1,5uur 20,0c is om alvast iets aan warmte in de vloer te brengen om vervolgens door te stomen naar 20,5c voor de avond. Daarna gaat alles vroeg (20:00) uit naar 19,0c voor de nacht (relatief hoge temp. voor de vloer) :) zitten de afgelopen 2 werken op 0,28m3/graaddag in een redelijk geïsoleerd huis.
velle jaren ook in de horeca gewerkt, zeg maar kroeg tijger. ;)
vroeg slapen zit er bij mij niet in mijn systeem.
smorgens is bij mij ook meer een uur of 10 (oei dat is vroeg)

het door schieten ga ik proberen met de nieuwe termosthaat op te lossen.
maar of dat gas bespaart heb ik mijn tweifels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:09:
[...]

Als goed is heeft vrouwlief vandaag er ook één gescoort voor mij :9
Ik heb de infrarood camera even getest. Wat een super tool!
Heb direct een paar warmte lekken gevonden waar ik wat aan moet gaan doen.

Vloer isolatie meterkast
Vloer isolatie bij afvoer zoals WC en keuken
Isolatie van de vloer vlak bij de pui en in de hoek waar beide muren aan de buitenlucht grenzen.

Ik vraag me alleen af hoe ik moet gaan naisoleren de vloer is namelijk al geisoleerd (woning 2009)
Ik vond het ook wel grappig dat mijn HR++ glas een fractie beter isoleert dan mijn kunstof kozijnen.

Morgen ga ik nog even uitvoerig meten als het hele huis op temperatuur is. Direct de boel even goed in kaart brengen :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiley_remkes
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 13:48
Hallo,

denk laat ik ook maar eens gebruik maken van mijn account :)

Grappig, dacht vannochtend nou ook precies het zelfde als wat jullie hier nu bespreken.
Ik heb mijn CV altijd minimaal op 17 staan en als er iemand in huis is zet ik hem meestal op 20 graden.

Wat ik mij nu nog afvroeg is:
Kachels boven dicht laten, of open draaien?

Met mijn logica en totaal geen verstand van deze materie (woon net in mijn eigen huis, daarvoor nog geen interesse in getoont in dit onderwerp) lijkt het mij logisch dat je de kachels boven ook open zet, zodat je warmte niet zo snel uit de woonkamer ontsnapt.

Ook heb ik overigens een WTW systeem in mijn huis zitten, maar daar krijg ik alleen maar koude lucht uit. hoort dit systeem in de winter ook niet de verloren warmte van de CV op te vangen en redelijk warme lucht naar mijn woonkamer te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@smiley_remkes
hoi.
en welkom.

kachels boven, laat ik aan nemen dat je de radiatoren bedoeld.
wil je gas besparen, dan dicht.
alleen niet iedereen wil in een koude slaapkamer slapen.
ik zelf doe geen oog dicht als hij verwarmt is.

maar eigenlijk als je boven niet stookt, dan kun je de hele boven verdieping bij je isolatie optellen.
het is niet de beste isolatie, maar wel al gouw 2,5 meter dik en in isolatie termen is dat heeel dik.

WTW. ik neem aan dat dit op ventilatie lucht is.
de binnen komende lucht zal dan voorverwarmt worden met de uitgaan de lucht.
en ventileren moet je toch.
(je kunt ook nog een WTW hebben op je riool water. het is natuurlijk van den zotte om perfect warm water door je putje weg te spoelen. (ik heb het hellaas niet))

hier vind je wat meer over stoken met gas.
Gas besparen door middel van CV tuning
(niet hellemaal voor de watjes.)

en browse lekker rond er is veel te leren hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiley_remkes
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 13:48
Hmm was inderdaad niet duidelijk genoeg met wat voor WTW systeem. Maar idd op de lucht ventilatie.
En inderdaad, Radiatoren ;)

Het is een huurwoning (uit 2004) en als het goed wordt het WTW systeem door de woningbouw onderhouden. Vraag me af of dit goed gedaan word. Heb zelf al nieuwe filters besteld, anderen waren zwart en ze gaven me als tip om ze te stofzuigen :P

Verder heb ik allebij de topics al lang door gelezen ;) ik volg dit al een tijdje en had in het begin behoorlijk wat te lezen. Gelukkig ben ik de laatste 3 dagen helemaal bij met dit topic, scheelt me een hoop lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:41:
[...]

Kan je natuurkundig eens uitleggen waarom er minder energie verloren gaat bij een groot temperatuursverschil (geen nachtverlaging) dan bij een klein temperatuurverschil (wel nachtverlaging)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Dre schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:02:
[...]

Kan je natuurkundig eens uitleggen waarom er minder energie verloren gaat bij een groot temperatuursverschil (geen nachtverlaging) dan bij een klein temperatuurverschil (wel nachtverlaging)?
Dat is in specifieke gevallen mogelijk.
Bijvoorbeeld bij ons waar wij een plaat van 500*1000*5 cm gebruiken als verwarming. Het kost onwijs veel energie om die plaat op te warmen,echter kost het relatief weinig energie om hem op temperatuur peil te houden. Dus bij ons staat hij in de nacht op 19,0c anders verliezen we veelste veel energie en staat de ketel zich tureluurs te draaien om het weer een klein beetje warm te krijgen. Dus in ons geval is het zuiniger om hem de deltaT groter te houden dan.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:25:
[...]

Bijvoorbeeld bij ons waar wij een plaat van 500*1000*5 cm gebruiken als verwarming. Het kost onwijs veel energie om die plaat op te warmen,echter kost het relatief weinig energie om hem op temperatuur peil te houden. Dus bij ons staat hij in de nacht op 19,0c anders verliezen we veelste veel energie en staat de ketel zich tureluurs te draaien om het weer een klein beetje warm te krijgen. Dus in ons geval is het zuiniger om hem de deltaT groter te houden dan.
Natuurkundig gezien is het de grootste onzin wat je nu zegt. (NOFI)

[Edit ;) ]
Leg eens uit waarom dat zo is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-01-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freemann schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:25:
[...]

Naar mijn idee kan energie die je ergens niet in stopt ook niet verloren gaan ;)

Als je ketel dan ook nog eens in de HR zone een ruimte warm kan stoken is nachtverlaging volgens mij altijd zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Warmte dissepatie is de sleutel.
Stel het opwarmen van je ding van 15 naar 20'c kost 5m3 aan gas.
Op temperatuur houden kost 1m3 per uur. Zodra je dan langer dan 5 uur van huis bent of slaapt loont het om hem zachter te zetten. Verder zal een voorwerp naarmate je het warmer ten opzichte van de omgeving wilt maken in verhouding steeds meer energie kosten, daarom dat de kachel 1'c zachter zetten al zoveel uit maakt.

Dit kun je voor jouw huis gewoon meten: doe een avond de kachel uit en kijk wat het kost tm de gewenste temperatuur en laat hem op de temp staan en kijk hoeveel het heeft gekost om hem dezelfde periode op die temperatuur te houden. Wel hopen op enigszins gelijke nachten, of het om de dag voor een week doen (dus in totaal twee weken). Ofzo.

Overigens geloof ik dat zacht zetten in de nacht vrijwel altijd loont, maar laat me graag overtuigen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Thermodynamica is een exacte wetenschap. In dezelfde omstandigheden verbruiken dus twee dezelfde huizen bij verwarming dezelfde energie.

Wat hier m.i. aan de orde is, is het feit dat we allemaal (allemaal dus!) in verschillende situaties wonen en dat we dit in discussies proberen teniet te doen.

Als bij de ene situatie de zaak afkoelt tot lager dan 13C (de verwarming slaat soms nog aan bij deze nachtinstelling) en bij andere de zaak niet verder afkoelt tot 17C gedurende de nacht, dan moet dat toch genoeg zeggen.

In elke situatie zal dus moeten worden gezocht naar een geschikte oplossing.

Het algemeen aangeven dat de verwarming uit moet, of gewoon moet blijven verwarmen zet geen zoden aan de dijk.

Het enige wat staat is dat de combinatie van isolatie en ontluchting debet is aan het energieverbruik.
Daarnaast staat als een paal boven water dat je verwarming maximaal warmte moet afgeven in de te verwarmen ruimte.
Een ventilator op je radiatoren zet in dit geval dus zoden aan de dijk. Isolatie van je leidingen in niet verwarmde ruimten dus ook.

Waar ik nog niemand over heb horen praten is het feit dat het CV water ook de tijd nodig zal hebben om de warmte aan de radiatoren af te geven. De pompsnelheid zal dus ook een rol spelen. Dit in combinatie met de radiatortemp. en de omgevingstemp. De warmtestroom is immers afhankelijk van de delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wie zal in deze radioactieve omgeving een windpark willen bouwen?
http://www.windenergie-ni...tste-windpark-ter-wereld/

Een van de grootste smeerpoetsen van Nederland is ook failliet.
http://www.nu.nl/economie...forfabriek-thermphos.html

[ Voor 34% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-01-2013 19:26 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Speksteenkachel schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:20:
Wie zal in deze radioactieve omgeving een windpark willen bouwen?
http://www.windenergie-ni...tste-windpark-ter-wereld/

Een van de grootste smeerpoetsen van Nederland is ook failliet.
http://www.nu.nl/economie...forfabriek-thermphos.html
En laat daar nu ook net radioactief afval liggen.
Eerder berichtte RTL dat de ontmanteling van de fabriek vele honderden miljoenen zou kosten omdat op het terrein licht radioactief materiaal zou liggen. Het rijk zou voor de opruimkosten opdraaien. (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@antonboonstra
Hoe bevalt de nieuwe set?
Doet het, wat je verwacht had tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
antonboonstra schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:36:
Het rijk zou voor de opruimkosten opdraaien.
Zo'n beetje de slogan van de nucleaire industrie, afschuiven, afschuiven, afschuiven...

Ik was nooit zo'n fervent tegenstander van splitsende atoompjes (Tweaker, dus high-tech is mooi) maar de nucleaire industrie bewijst keer op keer uit een stel liegende ratten te bestaan. Weg ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:42:
@antonboonstra
Hoe bevalt de nieuwe set?
Doet het, wat je verwacht had tot nu toe?
De laatste dagen ligt er rijp op de panelen en aangezien de set op het noorden zit, gaat het niet snel weg. Vandaar dat de opbrengst de laatste dagen een beetje achterblijft bij de verwachting. De dagen daarvoor deed de set het wel heel mooi. Zeven dagen achter elkaar (4 t/m 10 januari) had de set op noord zelfs de hoogste genormeerde opbrengst! Dat had ik niet verwacht.
Het is echter nog te vroeg om te zeggen wat de set op jaarbasis gaat doen. Dat is eerst de zomermaanden afwachten, wanneer de dagen langer worden. Hoogste piek tot nu toe was 132W op 3 januari. Op 12 januari (de beste dag van de maand) zal er flink rijp op hebben gelegen, want toen is de set nauwelijks wakker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:27:
[...]

De laatste dagen ligt er rijp op de panelen en aangezien de set op het noorden zit, gaat het niet snel weg. Vandaar dat de opbrengst de laatste dagen een beetje achterblijft bij de verwachting. De dagen daarvoor deed de set het wel heel mooi. Zeven dagen achter elkaar (4 t/m 10 januari) had de set op noord zelfs de hoogste genormeerde opbrengst! Dat had ik niet verwacht.
Het is echter nog te vroeg om te zeggen wat de set op jaarbasis gaat doen. Dat is eerst de zomermaanden afwachten, wanneer de dagen langer worden. Hoogste piek tot nu toe was 132W op 3 januari. Op 12 januari (de beste dag van de maand) zal er flink rijp op hebben gelegen, want toen is de set nauwelijks wakker geworden.
Ja, de laatste dagen vindt ik het systeem inderdaad rustig.
En ik maakte me 12 januari ook al zorgen over de set, ik zag dat ie niet wakker was geworden.
Ik heb dat hier toen gemeld, en kreeg als reactie, dat de soort panelen die je voor deze set hebt het niet doen op onbewolkte dagen, omdat deze op het noorden op difuus licht moeten draaien. :?
Inderdaad in het begin van de maand deed de set het goed vergeleken bij de andere 2 sets van je.
Mooi, dat je zelf in ieder geval tevreden bent.
Ik ben benieuwd wat er zo in het voorjaar gaat gebeuren.........we wachten het af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:52:
[...]

Zo'n beetje de slogan van de nucleaire industrie, afschuiven, afschuiven, afschuiven...

Ik was nooit zo'n fervent tegenstander van splitsende atoompjes (Tweaker, dus high-tech is mooi) maar de nucleaire industrie bewijst keer op keer uit een stel liegende ratten te bestaan. Weg ermee.
Ik zou liever zien dat er atoompjes samengesmolten worden, maar dat is helaas voorlopig nog toekomstmuziek.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Subsidie op een elektrische scooter als je in Arnhem woont tenminste.
http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=94477

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:42:
Ik zou liever zien dat er atoompjes samengesmolten worden, maar dat is helaas voorlopig nog toekomstmuziek.
"Nuclear fusion is the energy source of the future - and will remain just that for a long time to come."

(Kernfusie werkt prima natuurlijk. De zonnestroompanelen op mijn dak baden zich elke dag in het licht van die grote kerfusiereactor 1 A.E. verderop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-10 19:19
Wat voor een type heb je daar voor gebruikt? Ik heb in de woonkamer openslaande deuren maar als ik meet zie ik daar dat er op stukken flink lage temperaturen zijn. De oude tochtstrip zit duidelijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 21:56:
[...]

"Nuclear fusion is the energy source of the future - and will remain just that for a long time to come."

(Kernfusie werkt prima natuurlijk. De zonnestroompanelen op mijn dak baden zich elke dag in het licht van die grote kerfusiereactor 1 A.E. verderop.)
2 jaar nog :P

Afbeeldingslocatie: http://images.oreillyauto.com/parts/img/large/eb/121gmf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Marnix17 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 22:40:
[...]

Wat voor een type heb je daar voor gebruikt? Ik heb in de woonkamer openslaande deuren maar als ik meet zie ik daar dat er op stukken flink lage temperaturen zijn. De oude tochtstrip zit duidelijk niet goed.
Een AIB 4-N met daarin een Tochtstrip D
Die D had is gekozen aan de hand van de ruimte die ik had... M'n deur was nogal ruim afgehangen. Nu moet ik wel even wat kracht zetten voordat hij goed in het slot zit. Maar er komt geen zuchtje wind meer langs. :)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dre schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:02:
[...]

Al eens goed naar de waardes voor isolatie gekeken... Laten we beginnen bij een materiaaleigenschap: de lambda ofwel de warmtegeleidingscoëfficient (=zoekwoord). Grootheid hiervoor is [W/mK]. Dit is de hoeveelheid warmte die verloren gaat door 1m² van dat materiaal van 1m dik. Je zou die grootheid dus ook kunnen schrijven als [Wm/m²K] Dat is wiskundig gezien hetzelfde
Aan de lambda hebben we opzich niets. Maar als we die delen door de dikte van het materiaal (in meters) komen we u uit op een grootheid [W/m²K]. Dat is de U-waarde; 'hoeveel Watt verlies je per vierkante meter bij 1 Kelvin temperatuurverschil' hierin is de dikte van het materiaal dus al meegenomen.
Het warmteverlies door een bepaald materiaal loopt dus evenredig op met de dikte, oppervlakte én het temperatuurverschil. Hoe lager de u-waarde, hoe lager het warmteverlies.

Aangezien je U-waardes niet zo makkelijk bij elkaar op kan tellen, én omdat een hoger cijfer blijkbaar beter zou moeten zijn, hebben we de R-waarde uitgevonden. Dat is gewoon 1/U-waarde. Of als je de U-waarde over wilt slaan: dikte/lambda.
Dat is de bekende [m²K/W] 'hoeveel vierkante meter heb je nodig om bij 1 Kelvin temperatuurverschil 1 watt te verliezen'

Als je het aantal m² van een wand deelt door de R-waarde van die wand hou je [W/K] over. Het aantal Watt dag je verliest per Kelvin temperatuurverschil.

Als je de U-waarde van een raam deelt door de oppervlakte (m²) van dat raam hou je [W/K] over. See what they did there? ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afhankelijk van de woning kan je genieten van het voordeel dat (okki taal) :

90 in 5 naar de wintersport, en skies huur je daar, met een 1.2tje.

met een stationcar vol spullen, en dakdragers en elke 150 km stoppen, en lekker hard doorscheuren.

> stop start versnellen is in sommige gevallen onzuinig.<

vergelijk het gewoon met de auto, zo kunnen we denken, zo is het ons aangeleerd.
probeer het gewoon uit in je huis, en profiteer jarenlang van je eigen ervaring.
zo hou je thuis en op wintersport centjes over voor een lekkere pot bier.
je gasketel is ook maar een fossiele motor, en de thermostaat een gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Volgens mij is een auto niet helemaal vergelijkbaar CV-ketel ondanks dat de bron van energie allebei "fossiel" zijn. Een auto heeft last van rolweerstand en voornamelijk windweerstand die heel erg door de snelheid bepaald worden. Bij het verdubbelen van de snelheid neemt de windweerstand een factor 8 toe (per tijdseenheid). Ik zie een dergelijke factor niet bij de CV-ketel voorbij komen. Of hoe zie jij de vergelijking tussen de CV-ketel en de auto?

Wat betreft de auto:
Er gaat helemaal geen energie verloren bij het op snelheid brengen van een auto, mits deze (kinetische) energie gebruikt wordt om uit te rollen, en bij voorkeur met losgekoppelde en uitgeschakelde motor (Prius). Dat >95% van de weggebruikers het liefst deze kinetische energie omzetten in warme schijfremmen in plaats van het uitrollen/ recupereren van zichzelf en 1500 kilo aan auto is een beetje dom. Het uitschakelen en loskoppelen van de motor zorgt ervoor dat er niet nutteloos lucht zonder brandstofmengsel gecomprimeerd wordt.

Het enige wat je zou kunnen aanhalen is dat retourtemperatuur van de CV-ketel tot zeg 80°C wordt verwarmt (extreem) waardoor de efficiency van de CV-ketel daalt. De hoeveelheid energie die je in je woonkamer stopt na nachtverlaging zal simpelweg altijd lager zijn dan het 's nachts op temperatuur houden van je woonkamer. Dit gaat dus om de hoeveelheid energie die in je woonkamer gestopt wordt, dit is dat anders dan de energie die je in je CV-ketel stopt (rendement). Het enige wat dus kan zijn is dat je CV-ketel een hoger rendement door een lagere retour watertemperatuur. Dit is uiteraard afhankelijk van de watertemperatuur en de verschillen in efficiency. Ik geloof er persoonlijk niet in dat de efficiency dusdanig toeneemt dat dat opweegt ten opzichte van de extra isolatieverliezen 's nachts....

Straks gaan jullie zeker ook nog beweren dat het uitschakelen van verlichting meer energie kost dan het aan laten staan _O- Of dat het starten van een brandstof motor meer brandstof/ energie kost dant de motor te laten draaien voor het stoplicht. * Dre rent weg uit dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als je het totaal plaatje bekijkt heeft het stoken van fossiel Putin gas in een cv-ketel natuurlijk een flut rendement.
Voordat het Seberisch gas in je ketel is beland heeft het al de wereld aan energie gekost om het op de plaats van bestemming te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:00:
Als je het totaal plaatje bekijkt heeft het stoken van fossiel Putin gas in een cv-ketel natuurlijk een flut rendement.
Voordat het Seberisch gas in je ketel is beland heeft het al de wereld aan energie gekost om het op de plaats van bestemming te krijgen.
Inderdaad, het zou mooi zijn als iedereen over 10 jaar de CV ketel eruit heeft en een warmte pomp heeft gevoed door PV :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is inderdaad het ideaalplaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Dan moet je wel op een plek wonen waar zon (of wind) voor handen zijn. In een bosrijke omgeving doen beide het minder. Moet je het toch weer van elders halen. Dus maar winddelen gekocht. Toch nog een beetje het gevoel zelf iets te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Marnix17 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:22:
In een bosrijke omgeving doen beide het minder.
Dan is een flinke finoven of speksteenkachel een optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:25:
[...]

Dan is een flinke finoven of speksteenkachel een optie :P
Ja, en dan kun je een jaar later alsnog profiteren van zon en wind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Dre rent weg uit dit topic
dat hoeft niet want ik weet het nog niet
maar vandaag waait het hard, en vannacht ga ik verlaging naar 15c toepassen.
ik heb een noordoost hoekhuis, een enorme muur.
morgen weet ik het antwoord of de wind op mijn huis te vergelijken is met een auto die hard gas moet geven, want om 08:00u morgenochtend heb ik 20c ingesteld.

ik probeer te snappen of je gasketel op hoog vermogen net zo slecht presteert in verbruik van energie,
als een auto boven de 110km/h, en let wel, in mijn woning.
elke woning is weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:34:
[...]

Ja, en dan kun je een jaar later alsnog profiteren van zon en wind :+
Ook nog CO2 neutraal, dat klinkt als win, win, win. Ik zeg, doen ;)
ik probeer te snappen of je gasketel op hoog vermogen net zo slecht presteert in verbruik van energie,
Als je je vermogen begrenst hebt weet je het volgens mij nog niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Marnix17 op 19-01-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:58
revolution-nl schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:05:
[...]
Inderdaad, het zou mooi zijn als iedereen over 10 jaar de CV ketel eruit heeft en een warmte pomp heeft gevoed door PV :9~
Het is ook een grote gok als inverstering, het bufferen in de zomer voor in de winter (salderen) zonder eigen opslag, nu is het maar voor een fractie van het energieverbruik. Als "iedereen" die stap maakt en flink compenseert met eigen PV of windaandelen, dan verliezen flink wat verdienmodelen hun basis en belanghebbende van de verdienmodelen zelf zullen alles in de strijd gooien om dat te voorkomen en dan is 10 jaar kort.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Autovergelijkingen gaan vaak mank, de auto is zo'n beperkt ding...

Ik ben zonet een uurtje door mijn wijk gelopen. Het is prachtig weer, trouwens. Ik wilde aanbellen bij mensen met zonnestroompanelen en/of een zonneboiler om het met ze te hebben over beschermd gezicht/duurzame maatregelen, en ze aan te moedigen naar de bijeenkomst van komende donderdag te komen. Ik kan de conclusie trekken dat duurzame mensen op zaterdagmiddag niet thuis zijn :) Ik heb bij zes huizen aangebeld; bij zes mensen niemand thuis. Daar moet ik dus wat anders voor bedenken (ik werk fulltime en op zondag wil ik dit soort dingen niet doen*).

Ik heb wel weer een paar nieuwe zonnestroominstallaties gespot die ik nog niet kende, waaronder deze prachtige set van tien dunnelaagpanelen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20130119_131648.jpg

(Nee, geen instagram, de camera van mijn telefoon is gewoon brak :P)

Hoe dan ook, ik moet wat anders verzinnen om de zonnestroompaneelbezitters in mijn wijk te benaderen. Ik denk dat ik maar een half A4tje schrijf en dat bij ze in de bus doe...

* Ik ben zelf niet gelovig of zo, maar ik ben opgevoed om dit soort dingen niet op zondag te doen. Dat wil er niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wellicht een simpel briefje in de bus doen wanneer ze niet thuis zijn?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marnix17 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:45:
[...]

Als je je vermogen begrenst hebt weet je het volgens mij nog niet.
als ik het vermogen begrens op het hr109 punt wel,
(hier is dat 52c/28c 6.2Kw) maar die staat nu even uit voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmorgen om 11.14 uur.

Bij het wekelijks invoeren van verbruiks- en weergegevens dacht ik: "start voor de grap Plugwise weer eens op".

Ik had de problemen via de helpdesg gemeld, telefonisch, maar geen reactie gehad tot nu toe.

Uiteraard bleef de zaak dood.
In de middag zag ik dat ik de applicatie nog niet had afgesloten en maximaliseerde.
Tot mijn grote vreugde: daar stonden actuele productiecijfers en er was verbinding met het netwerk.

Wat ik mij nu afvraag is of ze bij Plugwise op afstand iets aan mijn systeem kunnen "aanpassen".

Ga maandag de helpdesk eens bellen.

Ben in ieder geval blij dat de zaak weer werkt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klinkt toch als een omgevallen bitje ergens in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:41:
[...]
dat hoeft niet want ik weet het nog niet
maar vandaag waait het hard, en vannacht ga ik verlaging naar 15c toepassen.
ik heb een noordoost hoekhuis, een enorme muur.
morgen weet ik het antwoord of de wind op mijn huis te vergelijken is met een auto die hard gas moet geven, want om 08:00u morgenochtend heb ik 20c ingesteld.
Je verwarmt met een CV-ketel neem ik aan? Welke maximale Taanvoer en welk (maximaal) vermogen? Ik heb mij in het gas tune topic laten vertellen dat het vermogen weinig invloed heeft op het rendement, maar wel de retourtemperatuur van het CV-water.

Ik heb geen ervaring met graaddagen enzo, maar wellicht een paar dagen meten om een betrouwbaarder en stabieler resultaat te krijgen. Ik ben benieuwd of het gasverbruik stijgt als je 's nachts geen gas verbruikt. (;))
elke woning is weer anders.
Wie stelt dat het aanwarmen met een hoog vermogen en hoge temperatuur (90°C?) moet? Overigens slaat de vergelijking met een auto nergens op. Of heeft jou CV-ketel last van de windweerstand? Of zit er een zuiger in jou CV-ketel die 4000 keer per minuut van richting veranderd moet worden? En comprimeert jou CV-ketel bij elke slag een brandstofmengsel? Gelieve deze vergelijking niet meer gebruiken of het verband tussen beide apparaten onderbouwen. Nog een leuk plaatje voor de auto liefhebbers: het rendement van een (onbekende) brandstofmotor. Rendement van de brandstofmotor is niet uitgedrukt in KM/ Liter, maar CO2/ kWh (ofzo iets). Zijn niet hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Automotoren en CV hebben toch best wel wat raakvlakken. Beide kunnen op olie, gas of hout werken, het vermogen kan je zelf regelen, beide worden warm, kunnen elektricitiet opwekken (HRE), maken veel herrie bij volle belasting en er zit bij beide een radiator in het systeem met koelwater. En een Lelijke Eend heet origineel een 2CV (toeval bestaat niet). Ik zie daarom ook niet in dat eric-pvt deze vergelijking niet mag maken. "Think out of the box"lijkt me juist op dit forum op z'n plaats

Het zou zomaar kunnen dat eric-pvt met verbazingwekkende resultaten gaat komen. Dat zou niet de eerste keer zijn. Ik ben iig benieuwd naar de resultaten.

@eric-pvt, waarom niet naar 10 graden?

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 19-01-2013 18:48 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

drielp schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:46:
Automotoren en CV hebben toch best wel wat raakvlakken. Beide kunnen op olie, gas of hout werken, het vermogen kan je zelf regelen, beide worden warm, kunnen elektricitiet opwekken (HRE), maken veel herrie bij volle belasting en er zit bij beide een radiator in het systeem met koelwater. En een Lelijke Eend heet origineel een 2CV (toeval bestaat niet). Ik zie daarom ook niet in dat eric-pvt deze vergelijking niet mag maken. "Think out of the box"lijkt me juist op dit forum op z'n plaats
Ik zou een andere voorbeeldauto kiezen als ik jou was :P

spoiler:
Eendjes zijn luchtgekoeld :P

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 19-01-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dre,
ik denk dat je je eigen post moet herzien,
er is wel degelijk hier, terwijl ik test, een enorme overeenkomst.
ik woon btw aan de kust nu met een gierende oostenwind met -5c.

de hoeveelheid energie die de rookgaspijp verlaat op fabrieksstandaard is enorm, (Taanvoer 70c)
ik ben nu wat aan het testen, steeds een uur aanwarmen naar 20c
fabrieksinstellingen zijn echt uber-slecht, mijn instelling lijkt 50% zuiniger,
maar neemt meer tijd om aan te warmen.
(in de atag sc25 is alles te volgen met de installer code in Mj)
mijn ketel heeft volgens EN677 een rendement van 109,7
dus ik wil die 100 wel halen, het punt wat ik zoek is gelijkwaardig aan het ideale punt in liter per km.
de atag laat het ingevoerde gas zien in m3 en Mj, maar ook de toegepaste Mj op de aanvoer.
zo kom ik echt heel snel aan mijn verlies, bij plankgas.

nogmaals op fabrieksstandaard is dit vreselijk slecht, onder de 50c Taanvoer stijgt het lekker richting efficient.
de vraag is nu hoeveel energie gooi ik weg bij nachtverlaging, omdat de ketel langdurig buiten zijn ideale bereik draait, smorgens in de opstart.

Afbeeldingslocatie: http://s02.qind.nl/userfiles/283/Image/April%20uitgave%202012/01_Ketel-600.gif

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Mijn natuurkunde kennis reikt niet zo heel ver, maar mijn brein zegt dat het theoretisch onmogelijk is dat nachtverlaging zorgt voor een hoger verbruik. Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, misschien kunnen die mijn natuurkundige "kennis" wat opfrissen van de middelbare school :)

Wel vreemd dat het rendement gehalveerd bij jou instellingen. Als het rendement met jou instellingen 109,7% is zou het met de fabrieksinstelling 55% zijn. Lijkt mij een erg groot verschil en valt buiten "het" ketel rendementsgrafiekje. Maar ik ben erg benieuwd naar de (diverse?) testen die je aan het uitvoeren bent :)

[Edit]
Een dergelijke rendementsgrafiek heb ik helaas nooit gezien van het effect van de "gasstand" van de CV-ketel.

[Edit2]
Je maakt alleen gebruikt van aardgas als energiebron neem ik aan, dus niet stiekem met een zonneboiler ofzo :>

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 19-01-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voor wat het waard is, gooit ondertussen nog een blokje op ;)
http://nos.nl/artikel/339...nachts-de-kachel-aan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Doe voor de gein eens een rondje om het blok, en aanschouw hoeveel CV pijpjes zijn versierd met een flinke ijspegel. Dat kan volgens mij alleen wanneer er veel water door de pijp naar buiten gaat en da's dan weer een typisch gevalletje van een beroerd afgestelde ketel.

@nachtverlaging:
even een gedachtenexperimentje. Hier lijkt ons huis ongeveer 6kW aan warmte kwijt te raken. Als ik de temp 's nachts op 18 graden zou houden, moet ik die 6kW (oké iets minder, omdat de ruimtetemp ook daalt) compenseren met gas. 's Ochtends moet de ketel dan minder stoken om op de gewenste 19 graden te komen.

De hamvraag: hoeveel gas moet ik verstoken om na een nachtverlaging weer op 19 graden te komen? En hoeveel is dat minder/meer dan de hoeveelheid die 's nachts verstookt is plus de hoeveelheid die nodig is om van 18 naar 19 graden te komen?

Mijn verstand (en gevoel) zegt dat nachtverlaging dus zuiniger moet zijn, tenzij het opstoken 's ochtends op een zwaar inefficiente manier geschiedt. (lees: met een lager rendement dan het rendement bij warmhouden op 18 graden). En Eric kennende zal hij niet toestaan dat de ketel buiten zijn HR zone komt.
Ergo: ook bij Eric zal de nachtverlaging zin hebben, hoewel het in het begin wat koud aan zal voelen in huis. De thermostaat moet immers nog "leren" om te gaan met de nieuwe situatie.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het spijt me, ik kan geen genoeg krijgen van mijn warmtebeeldcamera.

WAUW.

Foto van een 3x1W ledspot.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/ledspot.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
Wanneer gaat Mkleinman een foto van een koude goud gele rakker maken? :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zondag 20 januari 2013 @ 01:12:
Wanneer gaat Mkleinman een foto van een koude goud gele rakker maken? :)
Die staat! Vanavond als ik een biertje pak na het klussen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blijft mooi speelgoed he :P

Kwam nog wat leuks tegen op het interweb:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:23:
Het spijt me, ik kan geen genoeg krijgen van mijn warmtebeeldcamera.

WAUW.

Foto van een 3x1W ledspot.

[afbeelding]
Ik weet niet hoe lang je die spot al hebt maar ik heb er al 3 hier (van de 5) die niet meer zo warm worden. :'(

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Nog even terugkomend op het rendement van een CV-ketel in verband met nachtverlaging.

Zie pagina 37 van de installatiehandleiding van een willekeurig CV-ketel. Rendement vollast 80/60 versus het Rendement deellast 36/30. Zie ook de rookgas temperatuur CV 80/60 op vollast versus rookgas temperatuur 50/30 op "laaglast". Let op: er wordt gebruik gemaakt van het woord deellast en bij de andere laaglast... Ik zou het knap vinden als jij het rendement van jou CV-ketel rond de 55% kan krijgen.
Pagina: 1 ... 95 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.