De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.366 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:00
Dat klinkt als de perikelen die ik in de begintijd had, maar al twee jaar niet meer gezien heb (op basis waarvan ik Plugwise in eerste instantie afbrandde). Hebben al je pluggen de laatste firmware en is je Source van de laatste versie?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik begreep aan de telefoon van wel: 2.22 van vorig jaar juli.

In de beginperiode heb ik echt weken lang liggen klooien voordat ik de zaak goed aan de praat had. Het afgelopen jaar werkte alles als een tierelier.

Ik had wel de laatste weken af en toe wat moeite om verbinding te krijgen met de stick en enkele Circles in het netwerk.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Overigens antwoord van Plugwise op mijn tweet of mijn plug zo koud in de schuur kan hangen: "Mooie foto! Kan prima zo, zolang ie ingeplugd blijft."

Pluggen koud hangen kan dus prima.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik moet nog een zoeksysteem hebben voor pluggen, ik heb 5 pluggen die de software al een anderhalf jaar niet meer heeft gezien, liggen ergens mij me in de kast ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik was er laatst eentje kwijt die ingeplugd zat. Als je weet dat onze woning dik tachtig (jawel, 80) stopkontakten heeft was dat even zoeken. Da's frustrerend! Ik kon zien dat hij antwoord gaf in de source, maar ik wist niet meer waar ik hem het laatst gebruikt had (op zolder, zo bleek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:41:
Ik was er laatst eentje kwijt die ingeplugd zat. Als je weet dat onze woning dik tachtig (jawel, 80) stopkontakten heeft was dat even zoeken. Da's frustrerend! Ik kon zien dat hij antwoord gaf in de source, maar ik wist niet meer waar ik hem het laatst gebruikt had (op zolder, zo bleek).
Gewoon met de laptop rond gaan lopen en dan switchen, dan hoor je m wel. met toetsenbord spatie rechts spatie kan je snel flippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:43:
Dat klinkt als de perikelen die ik in de begintijd had, maar al twee jaar niet meer gezien heb (op basis waarvan ik Plugwise in eerste instantie afbrandde). Hebben al je pluggen de laatste firmware en is je Source van de laatste versie?
Ik komt in jouw stukje dit tegen:
Het verbruik van beide pluggen samen is 1,8 Watt (gemeten op drie verschillende manieren). Dat is niet zoveel maar verbruikt op jaarbasis toch nog 16 kWh. Als ik het in zou richten zoals ik het zou willen zou ik minimaal vier pluggen nodig hebben met dus een hoger verbruik.
Volgens mij is 1 watt 0,8765 kWh per jaar, dus 1,8 = 1,5777 kWh per jaar en geen 16kWh.
Pluggen die een uitgeschakelde relais hebben (zoals mijn PV 's nachts (8 stuks)) verbruiken maar de helft.

Ik schrok namelijk even want ik heb er een stuk meer :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 16-01-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2 pluggen is 15,7 kWh, jeroen had het goed hoor. Dus jij met 20 is 150 kWh, daar gaat de opbrengst van je panelen ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:06:
Gewoon met de laptop rond gaan lopen en dan switchen, dan hoor je m wel. met toetsenbord spatie rechts spatie kan je snel flippen...
Dat was inderdaad precies wat ik gedaan heb. Maar er waren twee bezoekjes aan de zolder nodig omdat mijn vrouw er wat dozen omheen gezet had, en het die dag toevallig zonnig was waardoor de Soladin 500's nogal wat kabaal maakten :)

Overigens heb ik twee platte LED-lampen besteld (zie JeroenH in "eigen moestuintje"). Ik denk dat ze met een weekje of twee wel binnen zijn, en dan ga ik eens kijken wat er in het donkere seizoen binnen al te kweken is (geen wiet). Da's weer een heel andere manier om van een zonnestroomoverschot af te komen :)

De twee lampen zouden samen 42W moeten zijn. In eerste instantie zet ik ze op een twaalfuurs-cyclus, dus twaalf uur aan/twaalf uur uit. Da's dus een halve kilowattuur per dag, ofwel vijftien kilowattuur per maand. Ik regel dit met een Plugwise plug, dan houd ik gelijk het verbruik in de gaten.

Geen idee hoe het gaat lopen, na vele avonden zoekwerk op het internet ben ik er nog niet met zekerheid achter of witte LEDs wel geschikt zijn om plantjes onder te kweken. Ik heb foto's gezien van compleet verwelkte plantjes, maar ook van plantjes die blaken van gezondheid. We gaan het zien. Als het niet werkt vind ik vast wel een andere bestemming voor deze lampen.

(Voor verdere discussie over kweken is denk ik het moestuintjestopic het beste geschikt. Ik vind het wel heel erg leuk dat op een overwegend technisch forum als Tweakers er voldoende mensen mee bezig zijn om een specifiek topic er over levend te houden. Er is nog hoop! ;))

@kWh's Ik zie dat Fairy en Rol-Co er samen al uitgekomen zijn. Ik twijfel regelmatig aan mezelf, maar rekenen met wattjes en afgeleide eenheden kan ik wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rol-Co schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:18:
2 pluggen is 15,7 kWh, jeroen had het goed hoor. Dus jij met 20 is 150 kWh, daar gaat de opbrengst van je panelen ;)
Een jaar is 8 765 uren
1 watt is = 0,001 kWh

0,001 * 8765 = 8,765

1,8 watt is dus............

Verrek ja :P grom... :X

Hmm, toch maar een extra plug erbij om de 'string' 's nachts uit te schakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En weer gaat bij iemand het lampje branden waarom sluipverbruik zo'n probleem is. ;)

Het lijkt maar een paar watt, maar er is een reden dat één watt 24/7 sluipverbruik je ruwweg € 2 per jaar kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:31:
[...]

En weer gaat bij iemand het lampje branden waarom sluipverbruik zo'n probleem is. ;)

Het lijkt maar een paar watt, maar er is een reden dat één watt 24/7 sluipverbruik je ruwweg € 2 per jaar kost....
Mijn totale jaarverbruik over 2012 wat 2100 kWh, dus da's nog te doen, maar ik ga hier wel wat mee doen!

Misschien moet ik niet alle panelen apart gaan meten. Ik heb een 'voorste' rij van 4 en een achterste rij van 4. Misschien dan toch maar per rij gaan meten en niet alle pluggen tegelijkertijd.

Aan de andere kant, als ik met een 'extra' plug de 8 meetpluggen uitschakel van zonsopgang tot ondergang, dan neem ik al 3/4 van het sluipverbruik weg. Het is afweging tussen verbruik en detail van weergave.

Veel dingen zoals mijn CV ketel hangen er ook aan, maar in feite weet je na 1 jaar precies het jaarverbruik. Misschien moet ik er dan maar een stikkertje op plakken dat mijn CV 50,50 kWh per jaar doet, want door de plug erbij is dat ineens 59,26 kWh en dat is 20% meer energie!

:o bewustwording !! en ik denken dat ik met plugwise stroom uitspaar. Dat doe je ook met schakelende pluggen, maar de 'meetpluggen' die alleen maar passief meten, die kosten je dus energie...

Heb er op dit moment 31 actief, dat is dus 271,72 kWh per jaar! Da's 13% van mijn jaarverbruik !!

Whelp.... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 16-01-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mijn CV verbruikte afgelopen jaar 236,06 kWh.

Hoe kom jij aan 50,50 kWh? Staat die gewoon het hele jaar uit? Of is het geen combi? Dan kan je hem uitzetten, denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:42:
[...]

Veel dingen zoals mijn CV ketel hangen er ook aan, maar in feite weet je na 1 jaar precies het jaarverbruik. Misschien moet ik er dan maar een stikkertje op plakken dat mijn CV 50,50 kWh per jaar doet, want door de plug erbij is dat ineens 59,26 kWh en dat is 20% meer energie!
Dat lijkt mij nogal logisch allemaal.
Ik heb 15 plugs in huis en ga er vanuit dat die 1,5W per stuk verbruiken en dat is per jaar dus zo'n 197kWh.
Nu kun je 2 dingen doen/zeggen;
1. ik probeer met die 15 plugs min. 197kWh besparen (wij komen een heel eind door bijv. de keukenboiler niet de hele dag te laten verwarmen, scheelt >120kWh)
2. je probeert zoveel mogelijk te besparen en neemt voor lief dat een "hobby" of het bewust worden van energieverbruik ook energie/geld kost.

Zo wilde ik wel eens weten wat ons 240liter aquarium per jaar gebruikt en;
wat kost een jaartje vaatwasser,
wat gebruikt de oven per jaar,
etc...
Daar zijn we over 4 weken achter en misschien dat plugwise dan wel langzaamaan (grotendeels) uitgefaseerd wordt :)

Onze ketel zat 2 weken geleden op zo'n 120kWh(bij ~700m3 gas)en dat met een 2pers. gezin en gem. 4 dagen per week werken.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:46:

Hoe kom jij aan 50,50 kWh? Staat die gewoon het hele jaar uit? Of is het geen combi? Dan kan je hem uitzetten, denk ik.
Woning van december 2010, nieuwe ketel. We stoken maar tot 18 graden, dan is de gevoelstemperatuur net zoals het bij mijn ouders 22 graden is. We werken allebei fulltime....

Het is een intergas combiketel. Heb geen close-in boilers of dat soort spullen.
Freemann schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:53:
2. je probeert zoveel mogelijk te besparen en neemt voor lief dat een "hobby" of het bewust worden van energieverbruik ook energie/geld kost.
Als bewustwording meer kost dan dat het oplevert, schiet het zijn doel wel een beetje voorbij.

De plug aan mijn router levert wél geld op. Die doet 11 watt, maar door de plug staat hij 3/4 van de dag uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 16-01-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ok, dan verbruikt die close-in boiler dan toch wel wat kWh's.
Het verschil met jullie is mega.

Isolatie (huis 2010) zal ook wel wat doen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:00:
Ok, dan verbruikt die close-in boiler dan toch wel wat kWh's.
Het verschil met jullie is mega.

Isolatie (huis 2010) zal ook wel wat doen, denk ik.
Let op geen close in boiler!

De combi is de enige waterverwarmer in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 16-01-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:42:
:o bewustwording !! en ik denken dat ik met plugwise stroom uitspaar. Dat doe je ook met schakelende pluggen, maar de 'meetpluggen' die alleen maar passief meten, die kosten je dus energie...

Heb er op dit moment 31 actief, dat is dus 271,72 kWh per jaar! Da's 13% van mijn jaarverbruik !!

Whelp.... :P
Bij ons verbruiken achttien pluggen (zes aan de evenzovele zonnestroominstallaties, twaalf aan apparaten) ook ruim dertien procent van het totaal. Het zij zo. Het inzicht in ons verbruik wat ze me geven is fenomenaal.

-edit-

Plaatje zegt meer dan duizend woorden:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2013/01/verdeling_e_verbruik_2012.png

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik bedoel die close-in boiler van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:03:
Ik bedoel die close-in boiler van ons.
Ah ok, sorry ;)
JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:02:
[...]

Bij ons verbruiken achttien pluggen (zes aan de evenzovele zonnestroominstallaties, twaalf aan apparaten) ook ruim dertien procent van het totaal. Het zij zo. Het inzicht in ons verbruik wat ze me geven is fenomenaal.
Ja ok, maar ik heb het per paneel op een micro inverter op mijn schuurtje, dus suboptimaal. Kan ik beter per 'string' gaan meten, of toch een extra plug afschakelen. Dat moet ik uit gaan rekenen

8x plug afschakelen met 1x plug of
2x plug voor elke string 1

Denk dat ik toch voor 8+1 kies, want 2/3 van de dag geen zon en daarnaast detailweergave en monitoring per paneel, dus eenvoudig defecten opsporen.

[ Voor 70% gewijzigd door Fairy op 16-01-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:03:
[...]

Ah ok, sorry ;)

[...]

Ja ok, maar ik heb het per paneel op een micro inverter op mijn schuurtje, dus suboptimaal. Kan ik beter per 'string' gaan meten, of toch een extra plug afschakelen. Dat moet ik uit gaan rekenen

Denk dat ik toch voor 8+1 kies, want 2/3 van de dag geen zon en daarnaast detailweergave en monitoring per paneel, dus eenvoudig defecten opsporen.
Maar waarom met 8 plugs loggen?
Je kan toch ook met 1 loggen en op basis van gem. opbrengsten bekijken of er een verstoring in de opbrengst zit?
7 plugs zijn (bij 1,5W) goed voor 91kWh per jaar, wat waarschijnlijk >10% van je PV-jaaropbrengst is.... :|

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heeft iedereen gezien wie er de "Tweet van het moment" heeft op www.energeia.nl?

:Y)

-edit-

Nou vooruit, dan: ik! :)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/20130116_Tweetvanhetmoment_energeia.PNG

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag is het "nullo-dag". Met een pakket sneeuw erop, ook wel logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:13:
Vandaag is het "nullo-dag". Met een pakket sneeuw erop, ook wel logisch...
:Y Hier ligt ook >10 en mogelijk >15 cm sneeuw op het dak.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29
Smelt het niet? Als je gaatje maakt met een sneeuwbal bijvoorbeeld? :)
Kan er zelf gewoon bij, uit slaapkamerraam op 1e verdieping, maar het was anders toch wel gesmolten.

Edit; hmm wij hadden maar 3-5cm sneeuw, maakt ook uit.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-01-2013 15:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NiGeLaToR schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:17:
Smelt het niet? Als je gaatje maakt met een sneeuwbal bijvoorbeeld? :)
Kan er zelf gewoon bij, uit slaapkamerraam op 1e verdieping, maar het was anders toch wel gesmolten.

Edit; hmm wij hadden maar 3-5cm sneeuw, maakt ook uit.
Er zitten 2 dakramen in het dak, maar als ik die open doe ligt er 0,5m3 (en als het gaat schuiven misschien wel 2m3) sneeuw in huis.... >:) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben blij dat mijn panelen zo goed bereikbaar zijn op het platte dak. Een enkel 12-sports laddertje is genoeg. Niet eng, niet gevaarlijk(er dan fietsen). En vandaag is een topdag.

Maar ga geen rare capriolen uithalen, dat is het inderdaad niet waard.

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 16-01-2013 15:21 . Reden: punt ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:20:
Ik ben blij dat mijn panelen zo goed bereikbaar zijn op het platte dak. Een enkel 12-sports laddertje is genoeg. Niet eng, niet gevaarlijk(er dan fietsen). En vandaag is een topdag.

Maar ga geen rare capriolen uithalen, dat is het inderdaad niet waard.
Mag je blij mee zijn!
Mogelijk dat ik vanmiddag ff ga proberen om een paar sneeuwballen erop te gooien om een lawine te veroorzaken.

Heb van O&N ook nog een paar flinke knaller liggen... >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik denk dat ik even de tuinslag erop zet.
De sneeuw is dan weg en er zal zich een ijslaagje vormen.

Daar glijdt de sneeuw dan gewoon vanaf als het weer gaat beginnen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:33:
Ik denk dat ik even de tuinslag erop zet.
De sneeuw is dan weg en er zal zich een ijslaagje vormen.

Daar glijdt de sneeuw dan gewoon vanaf als het weer gaat beginnen O-)
hmmm of het glas barst door de thermische verschillen van paneelglas temperatuur en water.....
da's stress test...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

NielsTn schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:34:
[...]

hmmm of het glas barst door de thermische verschillen van paneelglas temperatuur en water.....
da's stress test...
Anders ff met de bruisstand, krijg je een blok sneeuw wat 1000 kilo weegt en de komende halfjaar niet ontdooid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:34:
[...]

da's stress test...
Ach, meten is weten, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
we spreken je wel als het eerste paneel aan gruzelementen ligt... Do not count on warranties

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

:') Was ook maar als grap bedoeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmm ik voorzie tweakers die nu toch ondanks waarschuwing hun panelen staan te bewateren ;)
final warning: do not eat yellow snow! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Denken jullie trouwens ook aan de vogeltjes met dit weer?

Vogels zijn ook duurzaam.

We zijn ongeveer 150,- per jaar kwijt aan vogelvoer. Daar krijg je wel een vollière zonder draad voor terug!

Man wat is het af en toe druk hier in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 13:54

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:46:

Hier een Intergas HR 28 combi, 43,7 kWh met 650 m3 gas per jaar, gebruikt stand-by 2 W

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Stand-by is bij de Nefit Ecomline Classic combi ongeveer 10W.

Verbruik op jaarbasis is rond de 1500-1600 m3.

Er wordt dus behoorlijk vaak geschakeld. Dat zal ook wel het elektrisch verbruik van de elektronica verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:48:
Stand-by is bij de Nefit Ecomline Classic combi ongeveer 10W.

Verbruik op jaarbasis is rond de 1500-1600 m3.

Er wordt dus behoorlijk vaak geschakeld. Dat zal ook wel het elektrisch verbruik van de elektronica verklaren.
Vind 236kWh voor 1500-1600 m3 ook niet slecht (als ik het met mijn ketel vergelijk).
140kWh voor ~700 m3m, ook hier is het standby verbruikt erg hoog ~10W. Maar in die 10W zit bij een moduleren ketel ook de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:42:
Ja, als ze nu poepen is het op de sneeuw en niet op mijn panelen.

Ksssst!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:05:
[...]

Ja, als ze nu poepen is het op de sneeuw en niet op mijn panelen.

Ksssst!

;)
Daarom met een paar buurmannen de bomen voor onze huizen volgehangen met mezenbollen en pinda's. De schijten nu niet meer in de tuin en op het dak. Vandaag lekker dagje overigens ruim 6 kWh en dat met flinke schaduwtijdstippen. Sneeuw op 40 graden (helling) blijft slecht liggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat betreft de vogels. Ik vind het altijd vreemd dat op de Dam in Amsterdam zoveel vogels zitten. Je zou zeggen dat er weinig wormen uit die keien komen, maar blijkbaar heb ik het mis...

Wat betreft het menselijk ingrijpen in de natuur door bijvoederen van vogels in de winter, is dat duurzaam? (we zitten immers in de Duurzame Kroeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:20:
Wat betreft de vogels. Ik vind het altijd vreemd dat op de Dam in Amsterdam zoveel vogels zitten. Je zou zeggen dat er weinig wurmen uit die keien komen, maar blijkbaar heb ik het mis...

Wat betreft het menselijk ingrijpen in de natuur door bijvoederen van vogels in de winter, is dat duurzaam? (we zitten immers in de Duurzame Kroeg)
Ja, denk het wel. Zeker als ik kijk naar het bestand van merels in Nederland. Die hebben het flink voor de kiezen gehad, afgelopen jaar, vanwege ziekte binnen hun bestand.

Komend weekend gaan we weer vogels tellen, landelijk.

Ik help trouwens ook ouderen in de buurt. Vind je dat ook duurzaam? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:27:
[...]

Ja, denk het wel. Zeker als ik kijk naar het bestand van merels in Nederland. Die hebben het flink voor de kiezen gehad, afgelopen jaar, vanwege ziekte binnen hun bestand.
Survival of the fittest Ik weet niet of deze link voor, of tegen mijn betoog werkt, maar ik laat uhm staan :)

Ik vraag me af waarom wij als mens moeten voorkomen dat bepaalde dieren uitsterven. De variatie in het aantal merels/dieren is volgens mij een heel natuurlijk proces. Ik ben geen bioloog ofzo, maar ik kan me zo voorstellen dat het bij bepaalde (overdraagbare) ziektes zelfs zeer ongewenst is dat er veel merels/dieren zijn. Als het aantal (natuurlijke) voedselbronnen in de loop der tijd veranderd en ook dingen als klimaatverandering, natuurlijke vijanden en ziektes vraag ik mij af het verstandig om daar als mens invloed op uit te oefenen door bijvoorbeeld bijvoederen. 'Vroegah' was het heel gebruikelijk dat na een strenge winter alleen de sterkste uit de populatie overbleven. Op deze manier past een populatie zich aan aan zijn (wijzigende) leefomgeving. De dieren die het meeste aangepast zijn blijven leven.

Waarom we de mens wel koste wat het kost in leven houden en merels niet zal wel iets te maken hebben met de afstand die er zit tussen de mens en dier vs mens en mens. Discussie hierover vind ik zeer interessant, maar ik denk dat je dan beter een apart topic kan openen in "Wetenschap & Levensbeschouwing"

[Edit]
Vraagje: Hoeveel voer hang je trouwens buiten op per week, en waarom niet meer voer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als het op natuur aankomt heb ik een vriend van mij (gepromoveerd bioloog) wel eens horen zeggen: Nederlanders willen geen natuur. Nederlanders willen een park.

En ik denk dat hij gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:02:
[...]

-edit-

Plaatje zegt meer dan duizend woorden:

[afbeelding]
Mooi overzicht! Je verbruik is vrij laag waardoor de percentage fors lijken zoals bij je Plugwise. Wat mij verbaasde is dat je maar 0.5% voor de LED lampen kwijt bent.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gasschuif schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:45:
[...]

Hier een Intergas HR 28 combi, 43,7 kWh met 650 m3 gas per jaar, gebruikt stand-by 2 W
Volgens mij heb ik die ook :) met 50,50 kWh en 750m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:42:

Vogels zijn ook duurzaam.

We zijn ongeveer 150,- per jaar kwijt aan vogelvoer. Daar krijg je wel een vollière zonder draad voor terug!

Man wat is het af en toe druk hier in de tuin.
Droog brood = vogelvoer hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:03:
[...]

Ah ok, sorry ;)

[...]

Zojuist heb ik de config aangepast.

Ik heb een plugwise stekker voor de 8 plugwise stekkers gedaan waar de Soladin 120's achter hangen.

Nachtverbruik (donker) is 8,6 watt. Dit zijn dus 8 pluggen en 8 inverters. Ik meen dat de soladins samen een keer 0,6 watt doen, de rest is voor de plugwise stekkers.

Ik laat nu die ene plugwise stekker schakelen, waardoor het sluipverbruik in rust van 8,6 watt teruggaat naar 1 watt.

Overigens wordt het verbruik in rust in plugwise gemeten als opbrengst. De pluggen zien het verschil niet, dat moet je zelf in de plug configureren. Deze 'schakelplug' gebruik ik dus niet als meetplug voor het totaal. Alleen als er zon is, dan is de huidige waarde redelijk betrouwbaar, als je het verbruik van de pluggen incalculeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Minister Kamp heeft iets nieuws uitgevonden.
Het stopcontact op zee moet dichter naar de kust. (lees de kabel moet korter)
Heeft hij een punt of toch niet? :+

Nog steeds 16 % in 2020. Er moet nu toch echt vet van bil gegaan worden met reneweble energie, om zonnigtype maar eens te citeren uit zijn recente website berichten 8)

Teletekst wo 16 jan
Kamp:windmolens dichter bij de kust

` Minister Kamp voelt er wel voor om
windmolenparken dichter bij de kust te
bouwen dan nu mogelijk is.Op die manier
wordt het bouwen van windmolens op zee
een stuk goedkoper,denkt Kamp.

Nu mogen windmolenparken alleen buiten
de territoriale wateren gebouwd worden,
22 kilometer uit de kust.Kamp noemt het
"een reële optie" dat die grens
dichter bij de kust komt te liggen.Het
kabinet wil in 2020 16 procent van de
energiebehoefte duurzaam opwekken.

Als de windmolens dichter bij de kust
komen,zijn ze waarschijnlijk vanaf het
land te zien.De verwachting is dat veel
kustplaatsen zich zullen verzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 16-01-2013 20:11 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:12:
[...]

Volgens mij heb ik die ook :) met 50,50 kWh en 750m³
Met: 50,5 kW/750 m3 kom jij op specifiek 67 Wh/m 3

Mijzelf: 43,7 kWh/650 m3 is specifiek 67 Wh/m 3

Ik hoef voortaan mijn gasverbruik niet meer te meten, Plugwise volstaat. O-)

oei oei, ik voel een ketelmerken Wh/m 3 draadje aankomen

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 16-01-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Dre en JeroenH: niks mis met vogeltjes voeren, leuke hobby met live reality-TV.

En daardoor wordt het hier niet echt een park maar is het nog steeds natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:07:
@Dre en JeroenH: niks mis met vogeltjes voeren, leuke hobby met live reality-TV.

En daardoor wordt het hier niet echt een park maar is het nog steeds natuur.
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-_hd3sCY1XhY/UMNFP6y5vYI/AAAAAAAAUlI/LqVcn2cqj0s/s1600/kassa_wintervogels.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-10 15:09
Ik kon het weer niet laten. Toch maar eventjes het dak op. Maar ik geniet altijd van het uitzicht en morgen wordt het mooi weer terwijl het blijft vriezen (zeggen ze).
Wie het een afwijking wil noemen heeft groot gelijk, maar er zijn er meer hier met een (PV) afwijking volgens mij. Zelfs mijn echtgenote toonde begrip. Ik moest natuurlijk wel weer voorzichtig zijn :)

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img6/5009/sneeuw116jan2013resized.jpg

En na:
(die achterste 6, van de buren, ook meegenomen natuurlijk)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img692/8514/sneeuw316jan2013resizedq.jpg

Ennuh die rook is geen fik, dat is de CV die net aansloeg. Pijpje (neenee, geen schaduw, pfhuuw..) niet echt zichtbaar op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dre schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:20:
Wat betreft de vogels. Ik vind het altijd vreemd dat op de Dam in Amsterdam zoveel vogels zitten. Je zou zeggen dat er weinig wormen uit die keien komen, maar blijkbaar heb ik het mis...

Vogels in steden zijn geen normale vogels, maar vliegende ratten. Die beesten vreten alles wat wij op straat gooien aan zwerfafval. Een vogel hoort geen patat of mayo te eten.

Wat betreft het bijvoeren van vogels en het in stand houden van beesten die op uitsterven staan: het is juist onze schuld dat die beesten met uitsterven bedreigd zijn. Wij bouwen de hele wereld vol met vanalles en nog wat en de beesten zijn de dupe. Het is dat we vissen kweken en plofkippen in megastallen fokken, maar anders waren die beesten ook allang uitgestorven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-10 15:09
Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:27:
[...]

Komend weekend gaan we weer vogels tellen, landelijk.

Ik help trouwens ook ouderen in de buurt. Vind je dat ook duurzaam? 8)
Hierbij voor de liefhebbers nog de link om de telresultaten door te geven (die zag ik nog niet ergens gepost)

http://www.tuinvogeltelling.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Goedenavond,
Ik weet niet of ik het bericht hier kan/mag plaatsen maar het gaat om het volgende.
Ik heb nu aan de noordkant van mijn huis een raampartij die ik graag wil vervangen door hr++ glas.
Nu zit hier ook een rooster bovenin die wij nooit open hebben staan ivm rolgordijn die ervoor hangt.
Is het handig om het rooster weg te laten bij hr++ glas?

Aan de andere kant van het huis hebben wij namelijk een rooster van twee meter breed.
Ik weet alleen niet of dit voldoende ventilatiecapaciteit heeft.
Huis is nu voorzien van een nieuwe woonhuisventilator.

Ik ben aan de ene kant bang dat als ik het rooster weglaat ik vochtproblemen krijg.
Het rooster staat nu wel dicht maar voel toch dat het een koude tocht langskomt. Rooster en thermo ramen zijn 1989.

Ik ben van plan om mijn ventilator te voorzien van een CO2 meter, lijkt me energiezuiniger dan hoe het nu gaat. Graag hoor ik jullie deskundigheid en of meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ligt windpark de Kubbeweg eruit?
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:20:
[...]
Overigens heb ik twee platte LED-lampen besteld (zie JeroenH in "eigen moestuintje"). Ik denk dat ze met een weekje of twee wel binnen zijn, en dan ga ik eens kijken wat er in het donkere seizoen binnen al te kweken is (geen wiet).
Mooi dat je wat met de tip gedaan hebt :)
Nog mooier zou het zijn als ze voor jouw moestuintje ook werken (ik las iets over sambal... ik hou wel van sambal ;))

Over duurzaam gesproken, ik heb vandaag een heleboel pellets geperst van het zaagsel en schaafsel uit de afzuiger (~30 volle grote zakken) welke weer mooi in de houtkachel gaan ipv mooie reststukken hout en plaatmateriaal (wat ik echt meuk vind om mee te stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 07:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TESTO 875 is binnen!

Eerste warmtebeeldfoto's zijn gemaakt!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:02:
Mooi dat je wat met de tip gedaan hebt :)
Nog mooier zou het zijn als ze voor jouw moestuintje ook werken (ik las iets over sambal... ik hou wel van sambal ;))
Yes, ze zien er op zich goed uit, ik heb wel hoop dat ze het als lamp goed zullen doen. De kwaliteit van de netvoeding is even afwachten, maar die is te vervangen. Groot vraagteken is dus of plantjes het er goed onder doen. Ik heb getwijfeld tussen deze en die groeilampen met rood/blauwe LEDs, maar die waren toch een stuk duurder. Daarnaast zijn deze ook nog als 'normale' lamp bruikbaar als het met kweken niet mocht werken. Ik hou jullie (in het moestuintopic) uiteraard op de hoogte.

Bedankt voor de tip nog! :)
mkleinman schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:44:
TESTO 875 is binnen!

Eerste warmtebeeldfoto's zijn gemaakt!
Cool! Pics? We moeten maar eens een shootout houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
duimp schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:20:
Goedenavond,
Ik weet niet of ik het bericht hier kan/mag plaatsen maar het gaat om het volgende.
Ik heb nu aan de noordkant van mijn huis een raampartij die ik graag wil vervangen door hr++ glas.
Nu zit hier ook een rooster bovenin die wij nooit open hebben staan ivm rolgordijn die ervoor hangt.
Is het handig om het rooster weg te laten bij hr++ glas?

Aan de andere kant van het huis hebben wij namelijk een rooster van twee meter breed.
Ik weet alleen niet of dit voldoende ventilatiecapaciteit heeft.
Huis is nu voorzien van een nieuwe woonhuisventilator.

Ik ben aan de ene kant bang dat als ik het rooster weglaat ik vochtproblemen krijg.
Het rooster staat nu wel dicht maar voel toch dat het een koude tocht langskomt. Rooster en thermo ramen zijn 1989.

Ik ben van plan om mijn ventilator te voorzien van een CO2 meter, lijkt me energiezuiniger dan hoe het nu gaat. Graag hoor ik jullie deskundigheid en of meningen.
ik zou zeker niet de ventilatie mogelijkheden gaan beperken!
voel je tocht of juist koudestraling?
ik verwacht dat er met de nieuwe ontwikkelingen anno nu mooiere en effectievere belluchtingsoplossingen in ramen zijn. Hier zit een Duco dauerluft, eenvoudig maar goed sluiten in geval van noodzaak (kruitdampen oud-en nieuw bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:54:

Cool! Pics? We moeten maar eens een shootout houden :)
Ik ga straks even bellen naar Testo, ik moet volgens mij mijn SuperResolution activatiecode nog invoeren.

eerste foto's zijn trouwens heel erg gedetailleerd, zelfs voor 160x120.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ugh... dat staat me gelijk weer tegen. Klinkt als iets wat ze ook weer in kunnen trekken (à la wat Plugwise destijds flikte met de CSV-export).
eerste foto's zijn trouwens heel erg gedetailleerd, zelfs voor 160x120.
Betere lens :) Net als bij zichtbaar licht-fotografie is de sensor maar de helft van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ElectricAlex schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:46:
Ik kon het weer niet laten. Toch maar eventjes het dak op. Maar ik geniet altijd van het uitzicht en morgen wordt het mooi weer terwijl het blijft vriezen (zeggen ze).
Wie het een afwijking wil noemen heeft groot gelijk, maar er zijn er meer hier met een (PV) afwijking volgens mij. Zelfs mijn echtgenote toonde begrip. Ik moest natuurlijk wel weer voorzichtig zijn :)

Voor:

[afbeelding]

En na:
(die achterste 6, van de buren, ook meegenomen natuurlijk)

[afbeelding]

Ennuh die rook is geen fik, dat is de CV die net aansloeg. Pijpje (neenee, geen schaduw, pfhuuw..) niet echt zichtbaar op de foto.
En smorgens weer? :+
Van mij was de mist er volop aangevroren smorgens weer 8)7
Blijf bezig zo, heb maar een hoekje schoongemaakt, hopelijk ontdooit het zo een beetje.

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag ook maar eens met een ragebol de ladder op gegaan.
Ik bereik alleen de onderste string van 8 panelen. Hiervan het ik 5 schoon kunnen maken. De bovenste rij is onbereikbaar.

Geen reactie dussss...

Wat me wel opviel was dat die panelen wel wat beweeglijk zijn als je er met een borstel overheen gaat.
Uiteraard druk ik niet en werk ik alleen maar met het gewicht van de ragenbol.
Toch vond ik die beweeglijkheid maar niets. Ik blijf er dus ook vanaf nu netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zag mijn panelen vanochtend pas. De panelen op het schuine dak waren uit zichzelf sneeuwvrij. #handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-10 05:49
Wil graag even me vraag hier stellen... ben van plan om in onze kelder het plafond te isoleren.
Omdat de woonkamer nogal snel tempratuur verliest, er komt veel kou vanuit de vloer nml.

Concreet de vraag, kan ik op dit soort plafond EPS isoplaten lijmen? (Het is een steen/beton met kleine gaatjes erin)
Hier heb ik nog foto waarop het enizins te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img13/7369/plafond.jpg

Moet ik nog iets van maatregelen nemen tegen vocht?
Ik kan maar weinig ruimte verliezen max. 5cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 20:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

pielle007 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:24:
Wil graag even me vraag hier stellen... ben van plan om in onze kelder het plafond te isoleren.
Omdat de woonkamer nogal snel tempratuur verliest, er komt veel kou vanuit de vloer nml.

Concreet de vraag, kan ik op dit soort plafond EPS isoplaten lijmen? (Het is een steen/beton met kleine gaatjes erin)
Hier heb ik nog foto waarop het enizins te zien is:
[afbeelding]

Moet ik nog iets van maatregelen nemen tegen vocht?
Ik kan maar weinig ruimte verliezen max. 5cm.
Of je daarmee je koude vloer kwijt bent is altijd nog de vraag. Dit is afhankelijk van de constructie.
Wat voor soort kelder is het?
Gemetseld/beton?
Staat deze binnen de fundering, of zijn de kelderwanden de fundering.
Waar rust de vloer op? Fundering of de kelderwanden (als deze de fundering is)

Ik neem aan dat je geen/weinig verwarming hebt in de kelder en daardoor mede een koude vloer hebt.

Als de kelder de fundering is en daarop de vloer heb je een directe koudebrug die je niet kwijt kan raken, isolatie van het plafond in de kelder verlaagd wel de afkoeling van de vloer

Met vocht moet je altijd rekening houden met een kelder. Als het goed is heb je daar al ventilatie.
Zolang er maar genoeg wanden kunnen uitdampen en de ventilatie (misschien iets verhogen) blijft intact, lijkt me dat geen probleem.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 09:53
Wat is dat raster wat ik in het plafond zie?
Heb je nog een beter foto van het materiaal?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Floris Wouterlood klaagt dat bijna al zijn Plugwise pluggen defect zijn... vreemd. Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
ollie1965 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:50:
[...]

Of je daarmee je koude vloer kwijt bent is altijd nog de vraag. Dit is afhankelijk van de constructie.
Wat voor soort kelder is het?
Gemetseld/beton?
Staat deze binnen de fundering, of zijn de kelderwanden de fundering.
Waar rust de vloer op? Fundering of de kelderwanden (als deze de fundering is)

Ik neem aan dat je geen/weinig verwarming hebt in de kelder en daardoor mede een koude vloer hebt.

Als de kelder de fundering is en daarop de vloer heb je een directe koudebrug die je niet kwijt kan raken, isolatie van het plafond in de kelder verlaagd wel de afkoeling van de vloer

Met vocht moet je altijd rekening houden met een kelder. Als het goed is heb je daar al ventilatie.
Zolang er maar genoeg wanden kunnen uitdampen en de ventilatie (misschien iets verhogen) blijft intact, lijkt me dat geen probleem.
Allemaal beton, de wanden zijn tevens fundering. Geen idee waarop de begaande grond vloer op rust , vermoed op de betonnen pilaar in de kelder.
Geen verwarming, qua ventilatie 1 raam en 3 lucht/ventilatie pijpjes.
Een koude vloer in de woonkamer tijdens de zomer maanden is top, nu alleen even niet. Vandaar dat ik de mogelijkheden ben t bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:58:
Heb even geen betere foto op dit moment. Die rasters komen door het voegen lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb gisteren Plugwise aan de telefoon gehad i.v.m. de problemen met de stick en de Circle+.
Er is een call aangemaakt en ze nemen kontakt met me op (?).

Ben benieuwd wanneer is iets hoor.
Ondertussen is van continue meting hier geen sprake meer.

Dikke sh*t dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, da's klote zeg. Gelukkig gebeurt het in de winter, mogelijk met sneeuw op de panelen dus het aantal kWhtjes wat nu ongemerkt het net op glipt is klein. Maar toch: Niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:58:
Ik vermoed dat het een gemetselde vloer is. Verticaal gemetseld en daarna horizontaal gelegd.

http://www.google.nl/url?...P6A&bvm=bv.41018144,d.d2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:09:
Ja, da's klote zeg. Gelukkig gebeurt het in de winter, mogelijk met sneeuw op de panelen dus het aantal kWhtjes wat nu ongemerkt het net op glipt is klein. Maar toch: Niet geweldig.
Voor de meting van de PV gebruik ik alleen de Sunny Beam. Die werkt gewoon prima.

Het vervelende is dat de verbruiksstatistieken, met name die van de nieuwe wasmachine en de wp-droger nu niet meer volledig zijn.

Juist in de winter is dat voor bijv. de wp-droger en wat elektrische bijverwarming wel van belang.

Was best een inverstering dat Plugwise-spul. Dan verwacht je ook niet zo snel problemen (net 2 jaar oud, met afgelopen jaar verdere uitbreiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:49:
[...]

Ugh... dat staat me gelijk weer tegen. Klinkt als iets wat ze ook weer in kunnen trekken (à la wat Plugwise destijds flikte met de CSV-export).

Betere lens :) Net als bij zichtbaar licht-fotografie is de sensor maar de helft van het verhaal.
Deze activatiecode werkt anders, activeert namelijk wat in de camera zelf. Als het goed is staat het al goed in mijn camera alleen moet ik een instelling op mijn camera veranderen. Standaard wordt de camera uitgeleverd met SuperResolution op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
blissard schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:12:
[...]

Ik vermoed dat het een gemetselde vloer is. Verticaal gemetseld en daarna horizontaal gelegd.

http://www.google.nl/url?...P6A&bvm=bv.41018144,d.d2k
Ok thanx, als ik zoek via zoekmachine "beton-Hohlblocksteine" zoek, dan lijkt hij precies qua structuur. Onze steen is idd ook hol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:09:
Precies de reden voor mij met de EMU S0-logger. Valt de EMU uit, blijft de logging in stand op de kWh-tellers. Valt een kWh-teller uit is deze snel en eenvoudig te vervangen want (bijna) bouwmarktartikel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:20:
[...]

Precies de reden voor mij met de EMU S0-logger. Valt de EMU uit, blijft de logging in stand op de kWh-tellers. Valt een kWh-teller uit is deze snel en eenvoudig te vervangen want (bijna) bouwmarktartikel.
Up with Eric :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Schinnen-groen schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:59:
Vandaag ook maar eens met een ragebol de ladder op gegaan.
Ik bereik alleen de onderste string van 8 panelen. Hiervan het ik 5 schoon kunnen maken. De bovenste rij is onbereikbaar.

Geen reactie dussss...

Wat me wel opviel was dat die panelen wel wat beweeglijk zijn als je er met een borstel overheen gaat.
Uiteraard druk ik niet en werk ik alleen maar met het gewicht van de ragenbol.
Toch vond ik die beweeglijkheid maar niets. Ik blijf er dus ook vanaf nu netjes af.
Tip wat betreft het schoonmaken... bij de action hebben ze een uitrekbare stok (telescoopsteel) van zo'n 5 meter voor paar euro 'tjes Daarop zet je een inzetter van zo'n 30 / 35 cm breed... zo doe ik t ook vanuit t zolder raam... gaat perfect... ook wanneer je vogelkak wilt verwijderen bv. Komt makkelijk overal bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja. Behalve de beginperikelen (waar ik destijds uitgebreid over blogde) heb ik qua functionaliteit en betrouwbaarheid niets dan lof voor Plugwise. Maar ik vind het jammer om te zien dat anderen er problemen mee hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben net gebeld door Greenchoice. De problemen rondom mijn dossier zijn opgelost. Ik mag de tellers met elkaar verrekenen inclusief energiebelasting.

* mkleinman blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

pielle007 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:40:
[...]

Tip wat betreft het schoonmaken... bij de action hebben ze een uitrekbare stok (telescoopsteel) van zo'n 5 meter voor paar euro 'tjes Daarop zet je een inzetter van zo'n 30 / 35 cm breed... zo doe ik t ook vanuit t zolder raam... gaat perfect... ook wanneer je vogelkak wilt verwijderen bv. Komt makkelijk overal bij
Ik heb de vrouw al gebeld om op de terugweg even een bezoekje bij de Action af te leggen.

Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 14:16:
Ik ben net gebeld door Greenchoice. De problemen rondom mijn dossier zijn opgelost. Ik mag de tellers met elkaar verrekenen inclusief energiebelasting.

* mkleinman blij
congrats! *PLOP* Biertjuh? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

* mkleinman blij
pfffff, nu de rest van ons nog 8)

Proficiat en een biertje voor de zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Vorige week hadden ze het in het nieuws er over dat het duurzaam is om tijdens het douchen te plassen.
Zou het ook duurzaam zijn om over je panelen te plassen om de sneeuw, het ijs te verwijderen? :)

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:56

WouterB

3680 Wp

* mkleinman blij
Zo dat is goed nieuws :).

Ik ben benieuwd hoe het bij mij zal gaan als ik 31-1 mijn standen in ga leveren en om een jaarrekening/contractafrekening ga vragen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PvPower schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 14:35:
Vorige week hadden ze het in het nieuws er over dat het duurzaam is om tijdens het douchen te plassen.
Zou het ook duurzaam zijn om over je panelen te plassen om de sneeuw, het ijs te verwijderen? :)
Kom jij dan zo hoog :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Nee, ik heb een plat dak dus ik zou er naast kunnen gaan staan.
Maar ik ben er vrij zeker van als ik de daad bij het woord zou voegen mijn vriendin het lokale gekkenhuis zou bellen om me op te laten bergen.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 09:53
Van de lidl voor 25 eurotjes, met een onbekende, maar hoogstwaarschijnlijk substantiële afwijking:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9348800/GOT-uploads/IR-thermometer.jpg
De eerste stap naar een echte FLIR/Fluke/Testo

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:03:
Van de lidl voor 25 eurotjes, met een onbekende, maar hoogstwaarschijnlijk substantiële afwijking:
[afbeelding]
De eerste stap naar een echte FLIR/Fluke/Testo
Lijkt verdacht veel op mijn metertje/speeltje :)

afwijking = ±2%/±2 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-10 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het wordt iig tijd voor een brandtrap langs de gevel en van die trapjes zoals je vaak in Duitsland op de daken ziet.
Maar goed, het zijn de kosten niet waard. Als er geen sneeuw op had gelegen had ik met veel geluk een kWh opbrengst gehad, waarschijnlijk eerder een halve.
En voor 20 cent doe je niet veel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-10 17:28
Ik vraag me af of hiermee:
http://www.clean2day.nl/i...=10000023&aid=613&lang=NL

deze is 9 meter en stuk goedkoper:

http://www.clean2day.nl/i...=10000023&aid=612&lang=NL

hier bij kom:

https://www.dropbox.com/s...2013-01-16%2012.54.21.jpg

Ik ben zelf bijna 2 meter en met mijn armen gestrekt moet ik wel een eind kunnen komen lijkt me.
De steel kan ik ook gebruiken om mijn ramen te zemen. Dus lijkt met het geld wel waard?

[ Voor 13% gewijzigd door Magnat op 17-01-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:07:
[...]

Lijkt verdacht veel op mijn metertje/speeltje :)

afwijking = ±2%/±2 °C
Die heb ik ook van Conrad. Was een aanbieding, samen met een endoscoop waarmee je in afvoeren etc. kunt kijken.

werkt prima!

Heb ik de friturepan mee getuned en nu zijn de zelfgemaakte frietjes nóg lekkerder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Magnat schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:16:

hier bij kom:

Ik ben zelf bijna 2 meter en met mijn armen gestrekt moet ik wel een eind kunnen komen lijkt me.
De steel kan ik ook gebruiken om mijn ramen te zemen. Dus lijkt met het geld wel waard?
nogal prijzig niet waar? zo'n telescoopstok van 5 meter kost nog geen tientje... lijkt me de moeite wel waard om verder te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Magnat schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:16:

hier bij kom:

Wel erg veel geld voor zo'n ding.

Net een telefoontje gehad uit de Action winkel van mijn betere helft. Er is een verlengstrok in de winkel. Die is echter geen 5 m maar 3,6 m.

Ga het er toch eens mee proberen. Het is een staldak, dus niet eerst 2 verdiepingen te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:20:
[...]

Die heb ik ook van Conrad. Was een aanbieding, samen met een endoscoop waarmee je in afvoeren etc. kunt kijken.

werkt prima!

Heb ik de friturepan mee getuned en nu zijn de zelfgemaakte frietjes nóg lekkerder :9
Hee dat is een goed idee! denk dat ik me koelkast ermee ga tunen voor een nóg lekkerder biertje >:)

Maar even serieus; Ding werkt inderdaad prima en je kunt er in de basis leuke zaken mee constateren.
Tijdens het isoleren van het schuine dak in de badkamer even gemeten wat het effect van 7 of 14cm steenwol was, respectievelijk was de oppervlakte temp 15c en 18c en dat bij een ruimte temp. van 19c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:23:
[...]

Hee dat is een goed idee! denk dat ik me koelkast ermee ga tunen voor een nóg lekkerder biertje >:)

Maar even serieus; Ding werkt inderdaad prima en je kunt er in de basis leuke zaken mee constateren.
Tijdens het isoleren van het schuine dak in de badkamer even gemeten wat het effect van 7 of 14cm steenwol was, respectievelijk was de oppervlakte temp 15c en 18c en dat bij een ruimte temp. van 19c.
Ik heb begrepen dat op bepaalde oppervlakten er toch wel grote afwijkingen kunnen voorkomen. De tip ergens op Tweakers was om een stukje schilterstape op het oppervlakte te plakken. Was volgens mij bij het meten van aan- en afvoertemp. van de radiator.

Pagina: 1 ... 94 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.