De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.227 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:15:
[...]

Misschien voor mij ook wel, wie zal het zeggen wat de toekomst brengt. Dat zou geen ramp zijn, je moet wat te dromen overhouden, nietwaar? :)
ach een mens is niet gemaakt om succes vol te zijn.
hij moet blij zijn met elk succesje dat hij behaald.

en zonder dromen zou het erg saai worden. :)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:23:
[...]
ach een mens is niet gemaakt om succes vol te zijn.
hij moet blij zijn met elk succesje dat hij behaald.

en zonder dromen zou het erg saai worden. :)
Helemaal mee eens..maar ik droom hier toch al wel een jaar of 6 over (en niet alleen 's nachts ;) ) en ik hoop eind van dit jaar of anders volgend jaar toch wel eens een geschikte kavel te kunnen vinden...

Mocht het overigens zover komen, dan nodig ik iedereen uit om mee te denken hoe het huis zo duurzaam mogelijk te kunnen maken. Daar wil ik dan ook een online open-source eco-huis draaiboek van maken.
Zodat ook andere mensen het ontwerp, delen daarvan, berekeningen etc. hiervan kunnen gebruiken en kunnen verbeteren voor hun eigen huis. Doel: in eigen beheer "eco" bouwen in NL goedkoper en toegankelijker maken.

Maar goed, de combinatie van: locatie, afmetingen, mogelijkheid tot bouwen eco huis en voor ons een betaalbare prijs, is tot nu toe nog niet gevonden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:07:
[...]

Da's ook mijn droom. Ik zie dat er de komende vijf jaar niet van komen, maar daarna, wie weet.... Ik zie alleen nu al dat vrije kavels vrijwel nooit heel dicht bij een intercitystation liggen. Het is natuurlijk het paard achter de wagen spannen om een 'ecohuis' te bouwen waarvoor ik dan een auto moet gaan aanschaffen....
Zoeken, zoeken, zoeken. Waar een wil is is een weg. En denk dan niet IK(WE) moet een kavel hebben.
Denk ook ruimer, want een groot kavel valt te splitsen (is maar een paar honderd en werk richting Gemeente/Kadaster/Notaris).
Maar ook grotere kavels waarop al bewoning is zijn te kopen. Als het echt grote kavels zijn staan er veel mensen voor open om te splitsen als het al bewoond is (extra zakcentje ;-)

Om je een voorbeeld te geven (je weet het van mij, OZ mad (been there, done it enz))
Deze dus, http://thegreenswing.net/ ook zij wilde bij een treinstation enz enz enz. En dat is gelukt in een miljoenenstad (Greater Perth).

Dus aan de slag met www.bing.com/maps (meer detail als ze bird's eye view hebben van dat gebied) of maps.google.nl Ik hoor het wel als ik moet komen helpen om te ontginnen :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

mkleinman schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:01:
[...]

Bijna hetzelfde hier. Ik zou nog 2 panelen kwijt kunnen van 2x1 meter. Alleen heeft dat een HELE lage WAF vrees ik.

Panelen vervangen heeft net zo'n lage WAF. Ik ben bang dat ik bij 3.8kWp blijf steken ( nog royaal uiteraard ).
Ik heb met je te doen.

/me zonnigtiep (al bijna bejaard) denkt over een afkick kliniek voor PV-verslaafden die niet verder kunnen / mogen uitbreiden. Gat in de markt volgens mij... *

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag stonden wat werkzaamheden in de groepenkast gepland. Daarvoor zou de kast zo'n twee uur spanningsloos zijn. Dat heb ik toch maar even uitgesteld. De mens wikt, maar de zon beschikt. :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:22:
[...]

Ik heb met je te doen.

/me zonnigtiep (al bijna bejaard) denkt over een afkick kliniek voor PV-verslaafden die niet verder kunnen / mogen uitbreiden. Gat in de markt volgens mij... *
Ik hoef geen medelijden hoor :). Vandaag 10,2kWh opgewekt. De eerste keer dit jaar over de 10kWh. Vorig jaar was dat pas 27-03.

Vandaag ook de zonneboiler van 28 graden naar 50 graden. Echt afzien hoor O-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 05:14:
[...]

Ja,ik :)

http://www.solarwebsite.nl/2011/09/wattcher-te-leen/

http://www.solarwebsite.n...-van-de-wattcher-uitleen/

Ik heb de mijne gekocht op marktplaats voor € 35 (nieuw, nog in plastic, snoertjes nog opgerold etc.). Volgens mij worden de apparaatjes nog wel eens weggegeven en niet iedereen snapt wat je ermee moet (...). Die mensen zetten hem dan op marktplaats. Als ik nu kijk staat er maar één, daar is al € 60 op geboden.

Omdat de Wattcher niet om kan gaan met opwek leen ik hem uit aan mensen in mijn omgeving (hij hangt nu bij een collega met een e-verbruik van 7100kWh :/ @ 4-pers.h.h.) in ruil voor een verslagje voor op mijn website van wat ze aan het apparaat gehad hebben, of ze denken dat het hen helpt energie te besparen etc. Dat gaat tot nu toe erg leuk.

Wat wil je verder weten?
Of dit apparaat handig is om m'n sluipverbruik te meten.
Op je website staat echter een duidelijke beschrijving :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:40:
Of dit apparaat handig is om m'n sluipverbruik te meten.
Op je website staat echter een duidelijke beschrijving :)
OK, mooi!

Ik heb begin van de avond een uur lang met een steenkoud zonnestroompaneel in mijn handen buiten in mijn achtertuin gestaan, grijnzend naar de camera. Ergens half april sta ik met een interview en foto in het blad Down to Earth van Milieudefensie, samen met twee andere duurzame bloggers.

Het 100Wp Shell zonnestroompaneeltje wordt zo langzamerhand het meest gefotografeerde paneel van Nederland :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Meridiaan schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:58:
Probeerde gisteren op de website van Greenchoice m'n meterstanden door te geven.
Kon echter geen standen 6 en 7 invullen(=teruglevering ivm PV).

Daar raak ik nu ge 8)7 van.

Snap heus wel dat ze me als neggie willen negeren, maar om nu gelijk
invulvelden niet ter beschikking te stellen? :X
Ter info hier het antwoord van GC:

"Normaal gesproken geeft het internetdossier de mogelijkheid om te switchen tussen het leveringsadres en het terugleveringsadres. Dit heb ik voor u gecontroleerd en hierbij kwam ik tot de conclusie dat deze optie in uw dossier ontbrak. Er zal een verzoek worden ingediend bij de afdeling IT om ervoor te zorgen dat u alle vijf de meterstanden via uw online dossier in kunt gaan voeren."

Opgelost!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Over 2 Min op NL1:

Radar met de netbeheerder Liander en hun vastrecht-gastarieven.
Er schijnen een heleboel mensen in het hogere capaciteitstarief voor gas te zijn geschat en hebben hierdoor teveel betaald.

[ Voor 42% gewijzigd door flippo765 op 19-03-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

flippo765 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:30:
Over 2 Min op NL1:

Radar met de netbeheerder Liander en hun vastrecht-gastarieven.
Er schijnen een heleboel mensen in het hogere capaciteitstarief voor gas te zijn geschat en hebben hierdoor teveel betaald.
Met de laptop op de schoot is het makkelijk verbeteren :+

Liander wilde naheffen van 2 jaar op meters (G10 enz) die men wel degelijk bezat (capaciteitstarief verschil).
Voor de uitzending NULL op verzoek, nu kwijtschelden als men meter laat aanpassen naar lager capaciteitsmeter.

Alleen hoe iemand ooit een G10 in zijn meterkast heeft gekregen (moet je overigens een behoorlijke meterkast voor hebben.

Zo'n actie willen ze ook nog herhalen voor capaciteitstarief voor electra... Zonnigtype komt er maar in (die capaciteitsaansluiting voor de lift?) :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en dan dit :
Kabinet wil geen duurzaam doel voor na 2020, VVD morrelt aan ETS
19 maart 2012 - Dit kabinet is geen voorstander van het opstellen van een nieuw doel voor duurzame energie voor na 2020, dat schrijft Verhagen
www.energieenwater.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De Duitsers blazen de duurzame stroom de grens wel over >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:04
ollie1965 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:02:
[...]
Liander wilde naheffen van 2 jaar op meters (G10 enz) die men wel degelijk bezat (capaciteitstarief verschil).
Voor de uitzending NULL op verzoek, nu kwijtschelden als men meter laat aanpassen naar lager capaciteitsmeter.

Alleen hoe iemand ooit een G10 in zijn meterkast heeft gekregen (moet je overigens een behoorlijke meterkast voor hebben.

Zo'n actie willen ze ook nog herhalen voor capaciteitstarief voor electra... Zonnigtype komt er maar in (die capaciteitsaansluiting voor de lift?) :+
Maar moeten ze dan wel of niet de kosten voor de meter wissel betalen (ik heb de uitzending niet gezien)?

Ondanks een tip van een mee lezend gotter over onze VvE electra aansluiting is deze ook nog steeds 3x80A. Zo'n VvE, 'bestuur' en de bijbehorende beheerkantoren is echt zo'n drama.
Ik begreep wel van Kone dat de piekstroom van een lift nog best mee vallen en tegenwoordig vaak ook gewoon achter 3x16A of 20A zitten.

Je zou verwachten dat zo'n VvE beheerkantoor in 1 keer voor 100 plus klanten met de contact persoon van de energiemaatschappij samen gaat zitten en dat die een advies geeft waar zijn klant wat aan heeft. Maar beide markten zijn geen gewone markten met een gezonde klant leveranciers relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

xs2tom schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:52:
[...]

Maar moeten ze dan wel of niet de kosten voor de meter wissel betalen (ik heb de uitzending niet gezien)?
Is vast wel terug te zien op Uitzending gemist: De Tros Radar aflevering van vanavond 20:30.
De consumenten in het verhaal vertelde wel dat ze idd gewoon moesten betalen voor een meterwissel terwijl ze nooit een ander capaciteitstarief hadden aangevraagd.
Wat er na de uitzending besloten word is natuurlijk de vraag, liander is natuurlijk altijd bereid voor alle coulanceregelingen tijdens de uitzending.

Ik vond het in ieder geval de moeite waard dit even te delen in de kroeg.

[ Voor 5% gewijzigd door flippo765 op 19-03-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

xs2tom schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:52:
[...]

Ondanks een tip van een mee lezend gotter over onze VvE electra aansluiting is deze ook nog steeds 3x80A. Zo'n VvE, 'bestuur' en de bijbehorende beheerkantoren is echt zo'n drama.
Ik begreep wel van Kone dat de piekstroom van een lift nog best mee vallen en tegenwoordig vaak ook gewoon achter 3x16A of 20A zitten.

Je zou verwachten dat zo'n VvE beheerkantoor in 1 keer voor 100 plus klanten met de contact persoon van de energiemaatschappij samen gaat zitten en dat die een advies geeft waar zijn klant wat aan heeft. Maar beide markten zijn geen gewone markten met een gezonde klant leveranciers relatie.
Even uit de herinnering, de wissel werd uiteindelijk gratis uitgevoerd, maar zeker weten? Even terug kijken.

Die piekstromen zijn er nog steeds als de lift een oud beestje is, nieuwe modellen werken met een opstart circuit waardoor er wat kleinere aansluitingen kunnen worden gebruikt.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/2012/19-3-2012.png

Heerlijke dag. Ook een paar interessante zaken zijn af te lezen.

- Iets voor 8 uur komen de eerste panelen + een deel van de onderste rij uit de schaduw van de Solarmax. De mpp ziet dit nu pas blijkbaar.

- Iets over 8 ligt de hele string schaduwvrij, Vreemd dipje daar tussen. De mpptracker snapt t blijkbaar niet helemaal.

- Beide Steca's komen tegelijkertijd uit de schaduw. ( ik moet ze nog steeds splitsen en apart gaan monitoren, Betekent alleen 2e Arduino. )

- Tussen 11:00 en 12:00 ligt een deel van de Solarmax string in de schaduw door de pijpjes op het dak. Hier gaat de Mpptracker wel weer goed om.

- Het 93Wp paneel op pal zuid wekt meer op, ondanks schaduw, dan het 175Wp paneel op oost. ( ook met schaduw ).

Ik blijf het leuk vinden om zo de grafieken te lezen, kijken of ik nog ergens wat kan verbeteren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ollie1965 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:02:
[...]

Met de laptop op de schoot is het makkelijk verbeteren :+

Die ene was een prof met ongetwijfeld een leuk huis (waarvan de Liandaboys blijkbaar dachten: "die heeft flink wat gas nodig, rag d'r maar die G10 in, toch geld zat daar", en die dreigde niet meer te betalen om een rechtszaak af te dwingen), de ander leek me een gewone gebruiker waarvan ik ook niet kan inschatten hoe in godsnaam daar een G10 kon zijn geplaatst. Maar dokken moest 'ie (na twee jaar). En toen sloeg de vlam in de pan en volgde mevrouw Hertsenberg van TROS Radar, met een ietwat "te relaxte" Carlo van der Borgt van Liander op haar publiekelijke zaagbank tot gevolg.

... die wel erg makkelijk toegaf (heeft vast een paar zware vergaderingen bij zijn baas achter de kiezen, "hoe gaan we dit tackelen"?).

... dus zowel voor gas als voor elektra is toegezegd dat meter"verlichting" kosteloos zal gaan geschieden, wat aanvankelijk door de *** van EZ/EL&I slechts voor een korte periode na invoering van dat weerzinwekkende capaciteitstarief was toegezegd (waarna de netbeheerders alsnog konden gaan [proberen te] incassseren bij de toen nog van niks wetende eigenaren met de "verkeerde meter" in het slecht bezochte meterkastje)...

... enige probleem blijft, waar de mevrouw van VEH ook zeer expliciet op wees ("we blijven dit nauwgezet volgen"), de elektra aansluitingen die niet KUNNEN verlichten (warmtepomp, lift, you name it), en die dan bijv. op een 3x 35 Amp. aansluiting blijven steken. En dan dus, volgens huidig capaciteitstarief, nog steeds een verschil van 68,6214 - 13,7404 = EUR 54,88 incl. BTW per maand, en dus bijna EUR 659 per jaar teveel blijven betalen ...

... ik zeg: nog steeds een Golden Deal voor Liander, waar Verhagen's groene heroïne dieltjes bij verbleken ... (idem bij al die andere netbeheerders die vergelijkbare mega capaciteitstarieven naar binnen blijven harken voor alles boven de 3x 25 Ampère).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Vraagje:

Iemand toevallig nog ergens het ZieNuMonitor bestand?

Ga de zienu nu eindelijk eens aan mijn pc ( of misschien thinclient kopen ) koppelen om meer inzicht te krijgen.

(andere ideeen om het uit te lezen ook welkom).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:15:
[...]

Misschien voor mij ook wel, wie zal het zeggen wat de toekomst brengt. Dat zou geen ramp zijn, je moet wat te dromen overhouden, nietwaar? :)
Dit zou ook wel een droom zijn: http://www.huf-haus.com/en/home.html

Deze huizen kun je inmiddels als nul huis kopen, geintegreerde zonnepanelen en boiler, aardwarmte, je kiest een design en zij regelen de rest.. En ik vind ze er heel mooi uit zien!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Yilar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:14:
[...]
Dit zou ook wel een droom zijn: http://www.huf-haus.com/en/home.html

Deze huizen kun je inmiddels als nul huis kopen, geïntegreerde zonnepanelen en boiler, aardwarmte, je kiest een design en zij regelen de rest.. En ik vind ze er heel mooi uit zien!
Ik heb er vorig jaar een aantal in Duitsland gezien. Als je erg vrij woont en mooi uitzicht hebt (op een heuvel in DE) dan is het misschien wel mooi. Maar op de meeste plekken in NL kan iedereen bijna alles zien in je huis, ik zou er geen rode lamp in aan durven doen :X

Ik vraag me trouwens af hoe deze huizen een "nul" huis kunnen zijn met zoveel glas. Zelfs als je 3-dubbel glas hebt met speciale reflectie lagen e.d. is de isolatie daarvan toch nog een stuk minder als een goed geïsoleerde muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:11
Misschien kort door de bocht. Nulenergie woningen betekent niet dat je geen energie verbruikt. het betekent alleen dat je netto op nul komt te staan. (of zelfs negatief komt.) Je vergeet de "opbrengst/opslagfactor".

Zelfde als: Er is geen energieprobleem maar een energietransitieprobleem....

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 20-03-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Open op zuid, dicht op noord...
Als je een goede manier hebt om het warmte-overschot in de zomer op te slaan (warmtepomp met bodemopslag) dan kun je die energie in de winter goed gebruiken... en je houd een aantrekkelijk 'ideaal' verkoopbaar huis over.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
internet4me schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:06:
Misschien kort door de bocht. Nulenergie woningen betekent niet dat je geen energie verbruikt. het betekent alleen dat je netto op nul komt te staan. (of zelfs negatief komt.) Je vergeet de "opbrengst/opslagfactor".

Zelfde als: Er is geen energieprobleem maar een energietransitieprobleem....
Ja, duidelijk. Niet mijn definitie van duurzaam. Ik zou eerder streven naar een passiefhuis en dan de kleine hoeveelheid benodigde energie duurzaam op willen wekken. Dat is dan ook een "nul" of "plus" huis, maar wel met een veel kleine voetafdruk.
NovapaX schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:06:
Open op zuid, dicht op noord...
Als je een goede manier hebt om het warmte-overschot in de zomer op te slaan (warmtepomp met bodemopslag) dan kun je die energie in de winter goed gebruiken... en je houd een aantrekkelijk 'ideaal' verkoopbaar huis over.
Bij de huizen die ik gezien heb kon je er recht door heen kijken: zuid-noord oost-west. Maar goed wellicht is dat niet bij alle ontwerpen het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Vergeet ook niet dat de klant koning is.
Die wil als het erop aan komt toch graag die mooie transparante gevel met dat gave uitzicht en dure uitstraling.
Dan maar iets minder 'passief'... "de energiekosten zijn dan ook laag.... "

En dan nog de vraag: wat is duurzamer over de gehele levensduur van het materiaal inclusief productie & afvoeren: 120mm PUR/PIR of tripleglas?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er meer energie gaat zitten in het produceren van glas als van PUR.
Maar je zou eigenlijk een LCA voor moeten bekijken.

Ik ga trouwens bij mijn eigen plannen niet uit van PUR/PIR maar van strobalen en leem afwerking. Maar ik ben dan ook niet de gemiddelde consument O-).
Bij het verschil tussen triple glas en stro met leem hoef je geen LCA uit te voeren, dat kan ik je zo wel vertellen welke er gunstiger uitkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Aankondiging:

Zmf en Zeeuwind houden met vijf Zeeuwse gemeenten informatiebijeenkomsten.

Daarin worden vragen beantwoord over de kosten van de panelen, de kostenbesparing en er wordt informatie gegeven over de aanschaf en installatie. Dit gebeurt in het kader van het project 'Het Zon Effect'. Tijdens de bijeenkomsten kan iedereen die zonnepanelen wil aanschaffen, zich direct inschrijven. Er worden pakketten gepresenteerd, waarbij gekozen kan worden uit 'doe het zelf'-pakketten of pakketten met inbegrip van installatie van de panelen.De bijeenkomsten worden gehouden op: 22 maart 20.00 uur in Sociaal Cultureel Centrum Den Hoekzak in Oostburg. 26 maart 19.30 uur in het gemeentehuis van Zierikzee. 27 maart 19.30 uur in het gemeentehuis Terneuzen. 2 april 19.30 uur in het stadskantoor van Goes. 3 april 19.30 uur in sport- en gemeenschapscentrum Couburg Koudekerke :Y

Voor meer info: www.hetzoneffect.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

rube schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:45:
[...]

Als je erg vrij woont en mooi uitzicht hebt (op een heuvel in DE) dan is het misschien wel mooi. Maar op de meeste plekken in NL kan iedereen bijna alles zien in je huis, ik zou er geen rode lamp in aan durven doen :X
Pffft, even het beeldscherm afdoen _O-

[ Voor 50% gewijzigd door ollie1965 op 20-03-2012 12:52 . Reden: Lezen op wie je antwoord ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
rube schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:27:
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er meer energie gaat zitten in het produceren van glas als van PUR.
Maar je zou eigenlijk een LCA voor moeten bekijken.

Ik ga trouwens bij mijn eigen plannen niet uit van PUR/PIR maar van strobalen en leem afwerking. Maar ik ben dan ook niet de gemiddelde consument O-).
Bij het verschil tussen triple glas en stro met leem hoef je geen LCA uit te voeren, dat kan ik je zo wel vertellen welke er gunstiger uitkomt....
Ik weet niet wat beter is: PUR, PIR of triple glas (PUR en PIR appart, want dat zijn vrij verschillende materialen).

Wat ik wel weet is dat de milieubelasting van PUR voornamelijk zit in de uitstoot van de drijfgassen en niet in het energieverbruik voor de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aanvraag faillisement Scheuten Solar Venlo.
http://www.nuzakelijk.nl/...scheuten-solar-venlo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Weet niet of ik in het goede forum zit maar ik zit met een vraag.
Ik kan namelijk goedkoop aan een Inventum ecolution combi 50 komen.

Nu vroeg ik mij af of het apparaat wel goed samen werkt met mijn ketel Agpo ecoforte HMC 23 van 1999.
In de handleiding die ik gedownload heb staat hij er niet bij.

En Inventum geeft mij ook niet echt advies waar ik wat aan heb.

Zo niet welke ketel zou er dan wel goed bijpassen .

Bi voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/PV%20in%20DE.png
Gaat lekker vandaag bij onze oosterburen! :o

Als daar binnenkort weer van die dagjes komen waarop het in heel Duitsland zonnig is en alles gemiddeld boven de 75% van de capaciteit zit, dan stroomt er maar liefst 19GW het Duitse net in. Misschien wel meer dan 20GW als die geclaimde 3GWp bijbouw van dit jaar echt blijkt te zijn. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

De nieuwe GoT-ter, nu ook in dit forum. Het recept is simpel, registreren, topic openen zonder al teveel vooronderzoek, al vaker gestelde vraag stellen, antwoord krijgen en weer verdwijnen. Jammer dat je direct na registratie al ongemodereerd kan posten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb trouwens het ideale tegenargument gevonden voor het windenergie+dode vogels argument.

Ik lees net dit;
Ingenieursbureau Arcadis schat dat voor de tweede kerncentrale in Borssele, met een vermogen van 2500 MW, er 223 kubieke meter oppervlaktewater per seconde nodig zal zijn. Per jaar zouden daar, volgens Arcadis, mogelijk tientallen miljoenen vissen meegezogen worden. Die verdwijnen in het koelwatersysteem of raken door de filters gekwetst. In het koelsysteem van de centrale in het Noord-Franse Gravelines, die een vergelijkbare grootte heeft, worden naar schatting jaarlijks 216 miljoen vissen ingezogen[1].
Wikipedia: Kerncentrale

216 miljoen vissen door één kerncentrale gezogen per jaar :X Ben benieuwd hoeveel daarvan overleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28
Bartjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:56:
Ik heb trouwens het ideale tegenargument gevonden voor het windenergie+dode vogels argument.

Ik lees net dit;

[...]

216 miljoen vissen door één kerncentrale gezogen per jaar :X Ben benieuwd hoeveel daarvan overleven?
ja, uhm, waar gehakt wordt vallen spaanders ofzo... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
biomassa bijstook in een kerncentrale?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
verse gekookte vis te koop.
zien ze er niet stralend uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:33:
Weet niet of ik in het goede forum zit maar ik zit met een vraag.
Ik kan namelijk goedkoop aan een Inventum ecolution combi 50 komen.

Nu vroeg ik mij af of het apparaat wel goed samen werkt met mijn ketel Agpo ecoforte HMC 23 van 1999.
In de handleiding die ik gedownload heb staat hij er niet bij.

En Inventum geeft mij ook niet echt advies waar ik wat aan heb.

Zo niet welke ketel zou er dan wel goed bijpassen .

Bi voorbaat dank
heel erg moeilijk te installeren.
lastig lastig.
veel problemen.

waar heb je hem gevonden en hoe duur. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, die agpo niet die ecolution
die agpo doet iets met vlammetjes, erg ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

migjes schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:31:
[...]

waar heb je hem gevonden en hoe duur. >:)
van maktplaats 600 euro nog geen jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:02:
[...]

van maktplaats 600 euro nog geen jaar oud.
dat kun je me beter niet vertellen.
ik zoek er ook nog 1. :)

als ketel een zonneboiler aan kan is de inventum geen probleem voor tab water.
voor verwarmings- ondersteuning is het iets lastiger.

ze schijnen wel geluid te maken.
geen idee of het storend is.
wel een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

migjes schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:15:
[...]

dat kun je me beter niet vertellen.
ik zoek er ook nog 1. :)

als ketel een zonneboiler aan kan is de inventum geen probleem voor tab water.
voor verwarmings- ondersteuning is het iets lastiger.

ze schijnen wel geluid te maken.
geen idee of het storend is.
wel een nette prijs.
beter zoeken zou ik zeggen op marktplaats. ze vonden het maar een vreemd ding wat maar in de weg stond.
had nog lager kunnen bieden maar wist dat er meer mensen zoekent zijn.

42 db geloof ik maar hij wort in een kast geplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Mijn nieuwe aanwinst: een nieuwe woonhuisventilator. Geen hippe ecolution helaas maar gewoon een eenvoudige itho CVE eco. Gisteren in de plaats gekomen voor een oude wisselstroomventilator.
Nu nog even kijken wat het gaat doen met het verbruik. Ik verwacht een besparing van minimaal 0,5 kWh per dag. Mijn sluip-/nachtverbruik zit nu ergens tussen de 25-30 watt, exclusief koelkast die ook gemiddeld 25-30 watt verbruikt.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58
Bartjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:56:

Ik lees net dit;

[...]

Om daar even wat tegenaan te gooien: wist je dat veel waterkrachtcentrales extreem vis-onvriendelijk zijn? Ons land kent een paar van die stuwdammen, maar geen van allen is voorzien van omleidingssystemen om vissen bij de turbines weg te houden. Die vissen worden dus gewoon vermalen door de turbines, of komen er met inwendige en uitwendige verwondingen vanaf. Er zijn wel oplossingen voor, maar die worden niet toegepast omdat niemand erin geinteresseerd is.

Overigens heeft Sportvisserij Nederland met bovenstaand argument de waterkrachtcentrale bij Borgharen weten te keren, denk alleen niet dat ze gelijk krijgen als ze tegen een kerncentrale in beroep gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
http://www.peakoil.nl/201...aar-wat-doet-het-kabinet/
De prijs voor een vat Brent olie doorbrak zaterdag de oude recordprijs uit 2008 van €93,06 met een prijs van €93,24.
[...]
Olieprijs smoort economisch herstel, kabinet stimuleert olieconsumptie

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) en het IMF hebben bij herhaling gewaarschuwd dat hoge olieprijzen het economisch herstel zullen schaden. Fatih Birol, hoofdeconoom van het IEA benadrukt al enkele jaren dat OECD landen meer moeten doen om hun olie afhankelijkheid af te bouwen. Dit kabinet lijkt doof voor deze waarschuwingen. Maatregelen als het aanleggen van nieuwe snelwegen en vliegvelden, het verhogen van de maximumsnelheid en het afschaffen van belastingkorting op zuinige auto's jagen de olie-import omhoog. Nederland is als transport,- en chemieland een van de meest olie-intensieve economieën van Europa. Daarboven op komt het simpelweg negeren van de feiten. Op herhaaldelijke vragen van kamerleden gaven opeenvolgende ministers van Economische zaken aan zich geen enkele zorgen te maken. Er is olie genoeg. Verschillende beleidsnota's zijn gebaseerd op verouderde aannames over de beschikbaarheid en prijs van olie. Zo is het huidige Nederlandse luchtvaartbeleid gebaseerd op de aanname dat olie 24 dollar per vat zal kosten in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Gotta love it!
(ik als design- en architectuurjunkie wel in ieder geval)
http://www.archdaily.com/...man-partners-architecten/

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28
Vandaag mooi stukje in de krant mbt aardgas (natuurlijke bronnen) en opleidingen etc. Ik kan het orginele artikel nog niet vinden van Andreas Schleicher.

Aardgas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

wmeester schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:43:
Vandaag mooi stukje in de krant mbt aardgas (natuurlijke bronnen) en opleidingen etc. Ik kan het orginele artikel nog niet vinden van Andreas Schleicher.
[afbeelding]
Sluit prima aan bij de quote van SpiceWorm

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 21-03-2012 16:55 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:58:
Gotta love it!
(ik als design- en architectuurjunkie wel in ieder geval)
http://www.archdaily.com/...man-partners-architecten/
Niet geheel mijn smaak, maar nieuwbouw met zonnestroompanelen direct ingebouwd is altijd +1

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Mwa... zonnestroompanelen kan iedere derderangs ontwerper in zijn dak verwerken...
Ik vind vooral het pure materiaalgebruik niet alleen mooi maar ook geheel C2C (cradle to cradle)
Puur C2C zou betekenen dat je het gebouw uit elkaar kan schroeven, en zo bijna alle materialen in zijn pure vorm (zonder noemenswaardige vervuiling) overhoud.
Je zou dan alles op zijn 'oorspronkelijke vindplaats' weer terug kunnen plempen zonder dat de natuur daar op lange termijn last van heeft.
Zo simpel is het natuurlijk niet, maar dat is wel een beetje het idee.

"Men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer...." (even een psalmregel uit zijn verband gerukt...)

Cradle to cradle wil niet zeggen dat iets direct duurzaam is natuurlijk, als de grondstoffen per vliegtuig ingevlogen moeten worden gaat de duurzaamheid er snel van af...

Leuk voorbeeldje wat ik in dat kader hoorde:
Er werd eens hoog opgegeven over de plastic reflectorpaaltjes langs de weg die zo duurzaam en 'goed voor het milieu' zijn omdat ze van gerecycleerd plastic zijn gemaakt.
Ze waren alleen even vergeten dat ze de meest duurzame oplossing, die overigens al lang gebruikt wordt, over het hoofd zagen: houten paaltjes die, als ze niet meer voldoen, gewoon in de bosjes gegooid kunnen worden en er niemand meer last van heeft....

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 21-03-2012 17:44 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@WMeester: mooi verhaal. Weet ik ook direct waar ik mijn studie af ga maken. Het WO onderwijs in Nederland begint zo ondertussen erg schraal te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:03:
@WMeester: mooi verhaal. Weet ik ook direct waar ik mijn studie af ga maken. Het WO onderwijs in Nederland begint zo ondertussen erg schraal te worden.
Had al laten weten dat de "Gasvloek" (vergelijkbaar met de "Olievloek" voor de Arabieren) voor NEEderland al door de volslagen onterecht verguisde milieuprof Reijnders tegen het licht is gehouden.

In zijn leuke boekje "Energie van brandhout tot zonnecel". Pagina 119, onder het hoofdje "De Nederlandse ziekte"...

http://www.duurzameenergi...task=view&id=42&Itemid=23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zeg barman.
doe iedereen hier in de kroeg eens een lekker virtueel biologisch biertje van mijn.

goed nieuws: heb net de tracking code binnen voor mijn bestelling van een omvormer.

proost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
migjes schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:57:
zeg barman.
doe iedereen hier in de kroeg eens een lekker virtueel biologisch biertje van mijn.

goed nieuws: heb net de tracking code binnen voor mijn bestelling van een omvormer.

proost.
Dank je Migjes, hij smaakt goed :-)
En ik kan je zeggen: die suntechies doen het erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rube schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:17:
[...]

gelukkig heeft het de afgelopen weken alleen maar aan 1 stuk door geregend. :)
(of zou het die donder wolk boven mijn hooft zijn geweest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
migjes schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:25:
[...]
gelukkig heeft het de afgelopen weken alleen maar aan 1 stuk door geregend. :)
(of zou het die donder wolk boven mijn hooft zijn geweest.)
Ja, de druk was elders flink opgelopen en daardoor bij jou in de buurt tot een dieptepunt gedaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

rube schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:17:
[...]
Burp... Inderdaad doen die Suntechies het belachelijk goed.
Ik gister met mijn 3x190Wp Kingsun 2,57 kWh.
M'n ouders met 3x190Wp Suntech 2,83 kWh!

We zitten hemelsbreed nog geen kilometer uit elkaar. Zij hebben de panelen op 190° ik ongeveer op 160°. Zij hebben een flash vermogen die 14Wp (2,5%) hoger ligt, maar dat verklaart nog niet de ruim 10% hogere opbrengst. Ik zal es kijken of vandaag het verschil weer zo groot is. Of heeft eric-pvt aan de Steca zitten sleutelen, met als gevolg een efficiëntie van 100% >:)

edit: Ik zie nu toevallig bij mijn eigen panelen de verklaring. Ik heb de panelen op de garage iets meer richting zuid gezet (170° wellicht?) en hoewel de panelen op het dak altijd een hogere genormeerde opbrengst hadden, is dit nu niet het geval. Blijkbaar is de betere oriëntatie op zuid ook een belangrijke reden voor de hogere opbrengsten.

[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 22-03-2012 17:22 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
antonboonstra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:15:
[...]
Burp... Inderdaad doen die Suntechies het belachelijk goed.
Ik gister met mijn 3x190Wp Kingsun 2,57 kWh.
M'n ouders met 3x190Wp Suntech 2,83 kWh!

We zitten hemelsbreed nog geen kilometer uit elkaar. Zij hebben de panelen op 190° ik ongeveer op 160°. Zij hebben een flash vermogen die 14Wp (2,5%) hoger ligt, maar dat verklaart nog niet de ruim 10% hogere opbrengst. Ik zal es kijken of vandaag het verschil weer zo groot is.
Ja, ik heb zelf ook Kingsun, maar die Suntechies die bij m'n ouders liggen presteren tot nu toe ook zo'n 10% beter....alleen bij ons zit er zo'n 200 km tussen, dus kan het niet 1 op 1 vergeleken worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Afrekening van Greenchoice ontvangen. Alleen berekent :elektra-afgenomen en gas.
Voorschot moet volgens GC omhoog? Krijg je een aparte nota voor electra-teruggeleverd? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heb je een digitale meter of een Ferraris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of heeft eric-pvt aan de Steca zitten sleutelen, met als gevolg een efficiëntie van 100%
nou kan ik wel wat zeggen, maar dan wil iedereen dat ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Meridiaan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:56:
Afrekening van Greenchoice ontvangen. Alleen berekent :elektra-afgenomen en gas.
Voorschot moet volgens GC omhoog? Krijg je een aparte nota voor electra-teruggeleverd? :o
Ja, oud verhaal wat nog nergens op orde is/lijkt. Gesplitst afname nota en invoedingsnota als je de pech hebt digitale meter te hebben met "administratieve saldering" tot gevolg. Sommigen wachten errug lang voordat ze die "teruglever" nota krijgen. Zouden ze een keer een rechtszaak van kunnen maken wegens ontoelaatbare discriminatie van "gelijkwaardige prosumenten". Of zoiets.

Bij Ferraris gaat alles vanzelf. (totdat je in de min komt, dan begint de ellende, maar die schijnt oplosbaar, als je maar het uithoudingsvermogen van een nijlpaard hebt... :X )

migjes: dank voor de pint. Heerlijk! _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 22-03-2012 21:30 . Reden: klokklok... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:30:
Bij Ferraris gaat alles vanzelf. (totdat je in de min komt, dan begint de ellende, maar die schijnt oplosbaar, als je maar het uithoudingsvermogen van een nijlpaard hebt... :X )
Uithoudingsvermogen was er in mijn geval niet echt bij nodig, het was meer een kwestie van de juiste persoon weten te vinden.

Ach. Binnenkort wat proefritten op elektrische scooters geregeld, wie weet komt er nog eens zo'n ding, dan is het met dat overschot ook wel weer gedaan. Ik zal het dan bij fris moeten houden in de Duurzame Kroeg ;)

Overigens geef ik mijn (eetbare) plantjes al een paar weken water uit onze regenwatertanks. Het geeft een vreemd soort voldoening om dat te doen. Beetje zoals toen ik de zonnestroompanelen net had. Low-tech is ook cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat gevoel heb ik altijd als ik een maaltje stoofperen sta te schillen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:50:
Overigens geef ik mijn (eetbare) plantjes al een paar weken water uit onze regenwatertanks. Het geeft een vreemd soort voldoening om dat te doen. Beetje zoals toen ik de zonnestroompanelen net had. Low-tech is ook cool!
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF5647.jpg

Is nog van januari. Gekweekt in oude CD opslag trommel, op stukkie keukenpapier. Paar druppies water, en smullenbrullen maar (lekker op bammetje biokaas of biopindakaas of ...). :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Bijna - zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120323_073113.jpg

Je kijkt hier naar o.a. bloemkool, wortelen, courgettes, bonen, bosui, lenteui, tomaat, kerstomaat, peper, radijs, rucola, veldsla, basilicum, dille, rozemarijn, peterselie, munt, tijm, bieslook.

Bloemkool en wortelen dit jaar voor het eerst, ik ben erg benieuwd. Ik denk dat het met een weekje of twee allemaal naar buiten kan - misschien wel met een week als het prachtige weer aanhoudt. En het drinkt dus allemaal regenwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoontje naar school, en als je dan terugkomt en voor half negen staat er al meer dan 750 W op het display.... dat is toch leuk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:50:
[...]
Ha ha ha... hier moet ik toch wel hard om lachen....
Rare jongens jullie randstedelingen... iets wat in de rest van het land bijna normaal is en waarom jullie mensen uitlachen en "boeren" noemen, is nu op eens "Cool".

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
yzf1kr schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:42:
Ha ha ha... hier moet ik toch wel hard om lachen....
Rare jongens jullie randstedelingen... iets wat in de rest van het land bijna normaal is en waarom jullie mensen uitlachen en "boeren" noemen, is nu op eens "Cool".
Lach maar! :D (lachen is gezond) Zo leren we allemaal van elkaar, nietwaar?

(Overigens zul je mij geen 'boer' uit zien lachen, ik ben veel te blij dat die beroepsgroep mijn eten kweekt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Ook al een composthoop achter in de tuin? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
yzf1kr schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:56:
Ook al een composthoop achter in de tuin? ;)
duhhh.
natuurlijk.
gratis mest wie wil dat nu niet. :)
(alleen als ik de roos snoei en bepaalde onkruiden gaan er niet in.)

ben dit jaar ook maar eens begonnen aan een ananas plant.
maar dat schijnt 3 jaar te duren voordat die vrucht heeft.
ach ja geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Mest? Ik hoop niet dat je op je eigen composthoop poept. :+

Om het gratis hoef je het niet te doen. Bij de meeste milieuparken kan je jaarlijks een een hele aanhanger vol met compost gratis afhalen.

(en een gratis emmertje mest kan je wel bij een lokale veeboer, manege, kinderboerderij ofzo krijgen.)

Ik doe het voornamelijk uit kosten overweging en omdat ik toch plaats heb. Een kliko met GFT kost me €3,40 per keer. GTF zelf composteren is een makkelijke kostenbesparing.
Kan zonder investering, en heeft een terugverdientijd van 0 dagen. Daar kan geen isolatie, led lamp, wamrtepomp of PV tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat is er mis met het poepen op een composthoop?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Vraag dat maar eens aan de nederlandse komkommerboeren. ;)

Uitwerpselen van mensen, en vooral vleeseters bevatten veel schadelijke bacterien en mogelijk wormen eieren. Deze kan je alleen onschadelijk maken door lang te composteren (meer dan een jaar).
Veel mensen hebben daar de ruimte niet voor, want wil je het goed doen, dan zal je ook met meer dan één composthoop nodig hebben.

Dus katten of hundenuitwerpselen op de composthoop gooien is ook geen verstandige zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Jakkes, ik zal het niet meer doen.. :S

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:14:
ach je kunt er altijd nog over heen pissen.
dat is minder gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat weer wel, ja.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
yzf1kr schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:22:
Mest? Ik hoop niet dat je op je eigen composthoop poept. :+

Om het gratis hoef je het niet te doen. Bij de meeste milieuparken kan je jaarlijks een een hele aanhanger vol met compost gratis afhalen.

(en een gratis emmertje mest kan je wel bij een lokale veeboer, manege, kinderboerderij ofzo krijgen.)

Ik doe het voornamelijk uit kosten overweging en omdat ik toch plaats heb. Een kliko met GFT kost me €3,40 per keer. GTF zelf composteren is een makkelijke kostenbesparing.
Kan zonder investering, en heeft een terugverdientijd van 0 dagen. Daar kan geen isolatie, led lamp, wamrtepomp of PV tegen op.
gelukkig doe ik niet in de tuin poepen.

maar compost is een hele goede grond verbeteraar.

en om het spul nu in de kliko te gooien waar na het met een diezel verstokende vrachtwagen word vervoerd.
en dan het weer te gaan hallen bij de millieu straat.
die beredenering kan ik niet helemaal volgen?

vroeger haalde ik ook de blader rekken leeg in de buurt voor extra compost.
maar dat heb ik dit jaar niet gedaan. (nog een vrij nieuwe tuin en niet alles is al uit gekristalliseerd)

wel heb ik de kruinen van de wilgen leeg geveegd.
dat geeft fantastische aarde voor het op kweken van de planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mededeling voor degenen die meedoen met de Solar Days; het (computer)systeem van de organisatie lijkt niet geheel betrouwbaar. Nadat ze het ontbreken van onze 'openingstijden' na een mailtje van mijn kant hadden hersteld hebben ze nu ineens de datum van onze open dag een week vervroegd 8)7

Tip: hou je gegevens in de gaten. Het zou me niets verbazen als er hier en daar iets verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 14:42
iemand nog tips om goed te composteren?

ik heb zo'n standaard compostvat van de gemeente:

Afbeeldingslocatie: http://www.kaprijke.be/website/471-www/version/default/part/ImageData/data/compostvat.jpg

half vol met heel divers spul, compost activator erin gegooid en 2-3x per week haal ik met een beluchtings stok er door heen gaan om het redelijk om te werken (wat niet zo heel goed in zo'n vat...)

in februari leek het vat nog actief met warme damp als ik het door elkaar haalde, maar nu met beter weer lijkt er niks meer te gebeuren....

tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Afwachten? Dat soort biologische processen lopen misschien een beetje achter bij de externe omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tip 1: gooi er geen onkruid in vanwege het zaad.
Tip 2: maal eierschalen zo klein mogelijk voordat je ze in de bak gooit.
Tip 3: af en toe wat compostversneller in de bak strooien, overal te koop
Tip 4: kost wat werk, maar dan heb je ook wat: versnipper bladeren van kool in kleine stukjes en snij overgebleven bloemkool, etc in kleine stukjes
Tip 5: als je nog koffie met de filter zet: dat kan er in, met zakje. Beter is het echter om die gebruikte koffie te drogen en te bewaren. Kan je later rond planten strooien tegen de slakken.
Tip 6: eigenlijk moet je de inhoud kunnen omscheppen zodat de onderlaag boven komt te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
- Compostversneller is overbodig, een laagje potgrond of oude compost werkt ook en is goedkoper.
- Gooi eens per 1 of 2 weken een dun laagje tuingrond (of nog beter compost onder uit het vat) boven in het vat.
- Zorg voor voldoende ventilatie van onder, zorg dus dat het vat niet in de grond wegzakt, en gebruik als eerste laag in het vat een laagje takken.
- laat gras een dagje of 2 drogen naast de hoop voordat je het er op gooit, en zorg voor een laagje takken als tussenlaag, anders smoor je de hoop.

Een goed werkend vat kan al na 6 weken bruikbare compost leveren, bij een normale hoop duurt dat langer.

[ Voor 3% gewijzigd door yzf1kr op 23-03-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:12

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:51:
Mededeling voor degenen die meedoen met de Solar Days; het (computer)systeem van de organisatie lijkt niet geheel betrouwbaar. Nadat ze het ontbreken van onze 'openingstijden' na een mailtje van mijn kant hadden hersteld hebben ze nu ineens de datum van onze open dag een week vervroegd 8)7

Tip: hou je gegevens in de gaten. Het zou me niets verbazen als er hier en daar iets verkeerd gaat.
Bij mij is inderdaad ook een week vervroegd..Beetje jammer, want dan ben ik niet thuis..

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
WouterB schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:44:
Bij mij is inderdaad ook een week vervroegd..Beetje jammer, want dan ben ik niet thuis..
Ik ben op 6 mei ook niet thuis. Ik heb ze een mail gestuurd, zal wel weer aangepast worden. Maar als er zich meer mensen melden met een week vervroeging is er misschien iets groters mis in het systeem, weeknummer verwisseld o.i.d.

Vorig jaar was ik niet echt onder de indruk van de organisatie (ik kreeg promotiemateriaal een paar dagen na onze open dag, en ook toen ging er iets mis met hoe wij op het kaartje verschenen) en ik had gehoopt dat dat dit jaar beter zou gaan. We gaan het meemaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@trekker22
ik gebruik de ouderwetse methode.
2 bakken naast elkaar. en pas na 2 jaar is de compost goed.
altijd een beetje van de oude bak gebruiken als je met een nieuwe hoop begind.
dan heb je geen compost versneller nodig. (zoizo vind ik dat onzinnig spul.)
onkruid verwerk ik gewoon. (behalve de heermoes.)
geen probleem met 2 jaar oude compost.

op het moment werkt de compostbak gewoon, maar je zult het niet zo goed merken omdat de omgeving nu ook een stuk warmer is. het kan ook zijn dat de compost klaar is om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Weer wat nieuws ontdekt:

Afgelopen week de inhoud van het pluizenfilter van de wasdroger in een netje gestopt en buiten opgehangen. Sinds vanmorgen zijn de koolmezen en groenlingen druk doende om hieruit nestmateriaal te halen.
Mooi gezicht!
Ga ik dit weekend ook eens proberen met de hondenharen uit de stofzuiger.

Gewoon recycling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Inventief! Dit weekend hang ik mijn vogelhuisje op, misschien moet ik ook maar zorgen voor nestmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:14:
Zit nou niet te zeiken, gewoon overal scheit aan hebben.... ... compost!

In deze context kon ik het toch niet weerstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wel regelmatig je handen wassen... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:02:
Wel regelmatig je handen wassen... :Y
Niet overdrijven....dat is ook gevaarlijk...

http://www.nu.nl/gezondhe...e-en-astma-verklaard.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Daar heb je een punt, gelukkig een "gezonde" jeugd gehad. Mijn vroegste ervaring was dat je alles kunt eten.
Nou ja, bijna alles.... :X

Vandaag wordt het weer een perfecte sinus!

[ Voor 14% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-03-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:50:
[...]

Ik ben op 6 mei ook niet thuis. Ik heb ze een mail gestuurd, zal wel weer aangepast worden. Maar als er zich meer mensen melden met een week vervroeging is er misschien iets groters mis in het systeem, weeknummer verwisseld o.i.d.

Vorig jaar was ik niet echt onder de indruk van de organisatie (ik kreeg promotiemateriaal een paar dagen na onze open dag, en ook toen ging er iets mis met hoe wij op het kaartje verschenen) en ik had gehoopt dat dat dit jaar beter zou gaan. We gaan het meemaken...
Ik heb nu ook een heeeeel andere datum gekregen. Ik wil ze wel mailen, maar werkt hun e-mail dan toch wel?
Telkens als ik ze wat stuur, dan krijg ik te zien, dat het e-mail adres van hun niet bestaat. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:42:
Ik heb nu ook een heeeeel andere datum gekregen. Ik wil ze wel mailen, maar werkt hun e-mail dan toch wel?
Telkens als ik ze wat stuur, dan krijg ik te zien, dat het e-mail adres van hun niet bestaat. :S
Sjonge, sjonge, dat gaat weer lekker daar. Ik hoop maar dat ik dit keer het promotiemateriaal vóór de open dag krijg.

Ik heb gemaild naar hollandsolar@hollandsolar.nl, daar kreeg ik de vorige keer na zes (...) dagen antwoord van. Ik heb gisteren dus weer gemaild, over de verkeerde datum, en ik kreeg geen foutmelding retour. Ik zal er nog eens een mailtje achteraan sturen dat meer mensen problemen lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Met dank aan mkleinman, hebben we dit al eens gezien? Aerowool, een interessant nieuw isolatiemateriaal, gemaakt van steenwol en aerogel. Steenwol kennen we natuurlijk allemaal wel, maar aerogel is een relatief nieuw high-tech, space age, materiaal met bizar goede isolatie-eigenschappen.

Gemengd met steenwol levert het een materiaal op wat per isolatiedikte 40% beter isoleert dan steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel JeroenH.

Het initiatief is leuk, maar dit soort fouten komt het best wel knullig en 'amateuristisch' over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:05:
Dank je wel JeroenH.

Het initiatief is leuk, maar dit soort fouten komt het best wel knullig en 'amateuristisch' over.
Ik moet helaas onderschrijven wat je zegt. Ik heb al iemand gesproken die gewoon zegt 'als ze het niet snel en goed oplossen dan laat ik mijn open dag weer van de kaart halen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:04:
Met dank aan mkleinman, hebben we dit al eens gezien? Aerowool, een interessant nieuw isolatiemateriaal, gemaakt van steenwol en aerogel. Steenwol kennen we natuurlijk allemaal wel, maar aerogel is een relatief nieuw high-tech, space age, materiaal met bizar goede isolatie-eigenschappen.

[video]

Gemengd met steenwol levert het een materiaal op wat per isolatiedikte 40% beter isoleert dan steenwol.
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden wel eens gepost gehad hier. Is super goed isolerend, maar ook super duur. €30 a €40 per m² dacht ik.

Van het mengen met glaswol had ik nog niet gehoord, wist alleen dat je het als dekens puur Aerogel kon krijgen.

o.a. op http://superisolatie.nl/

Lambda van ongeveer 0,014W/mK bij 2psi (Je mag het dus ook nog samendrukken!!)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 24-03-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:07:
[...]

Ik moet helaas onderschrijven wat je zegt. Ik heb al iemand gesproken die gewoon zegt 'als ze het niet snel en goed oplossen dan laat ik mijn open dag weer van de kaart halen'.
Technisch bekeken heb ik de volgende problemen gehad :
- Bij eerste mail-poging bleek nog geen enkel e-mail adres te zijn aangemaakt. Dus geen vragen@solardays.nl, info@solardays.nl of verkoop@solardays.nl of welk adres dan ook. Bij elke poging kreeg ik terug : e-mail address does not exists.
- Bij de tweede mail-poging hadden ze wel een mail-server geinstalleerd en leken de adressen ook actief, maar bleek dat hun mail-server geen mail van buitenaf accepteerde, tenzij je inlog-gegevens wist van hun mail server. Voor de ICt-ers die gebruik maken van Exchange : Anonymous login stond niet aangevinkt op de externe Recieve-connector.

Sinds jouw bericht van deze week weer eens opnieuw geprobeerd. Tot nu toe nog geen foutmelding-bericht terug gekregen.

Dan zijn er inderdaad nog die rare fouten op de website, zoals jij en anderen eerder aangaven. Dat alles bij elkaar is gewoon niet prettig.

Mocht je nog verder mailen met ze, dan heb je nog wat extra info. :)

Bonne amusee dans SolarDay :)
Pagina: 1 ... 10 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.