Oef, ik moet gaan oppassen dus

Ik heb dat ook gehad, daarom begonnen met een piepklein autonoom 20Wp-systeempje, in een grijs verleden. Maar het werd me al snel duidelijk dat dat niet makkelijk schaalt. Netgekoppeld bleek in de praktijk (veel) bedrijfszekerder, (veel) goedkoper en (veel) efficiënter. Ik kan er niets anders van maken.
Acht miljoen huishoudens in Nederland, stel elke tien jaar een nieuwe accuset nodig (en dan ben ik vriendelijk

): dat is 800.000 accusets per jaar produceren/recyclen. Voor alleen de huishoudens. Alleen de
Nederlandse huishoudens. Dan hebben we het dus niet eens over bedrijven/rest van de wereld.
En ja, ook al ben je niet meer afhankelijk van het net, je blijft altijd wel ergens van afhankelijk...
Maar toch...als het zou kunnen zonder dat ik me schuldig zou hoeven te voelen over efficiëntie...

Kijk, mijn mening is simpel. We leven nu eenmaal, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland, in een maatschappij waarin we in een bepaalde mate van elkaar afhankelijk zijn. Ik zie dat niet als negatief, sterker nog, een juiste mate van afhankelijkheid geeft ook een zekere mate van cohesie.
Zaken als de levering van zonnestroom via het net is een afhankelijkheid van een vrij hoog niveau, en daarvoor heb je dan een sterke landelijke overheid nodig die inziet wat de langetermijnbelangen van de burgers zijn. Het is duidelijk dat we dat op dit moment niet hebben. Dat veranderen gaat moeizaam en langzaam. Maar opgeven is geen optie.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar