De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.227 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor de mede neggies hier; zijn er ervaringen met het affakkelen dmv van Ecostone kachels?

Afbeeldingslocatie: http://www.dutry.nl/merken/ecostone/images/ecostone_01_kl.jpg
Speksteen dus, maar dan electrisch. Redelijk prijzig zo te zien, maar ik vind het wel een interessant concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 22:30
Dat lijkt me een heel dure hobby zeg. Ik gebruik ons elektrische convectorkacheltje wel eens om lokaal snel wat warmte te produceren, maar om nou elektrisch verwarmen als hoofdverwarming in te zetten... nee.

Daarbij is ons huidige stookgedrag niet geschikt voor langdurige verwarming zoals speksteenverwarming die geeft. We zijn te vaak weg...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
even wat middelbare school natuurkunde met wat afrondingen:
een ton water weegt 1000kg

E = m*g*h.

Dus 50000 * 9,8 * 6 = 2940000Joule

Uitgaande van 80% efficiency bij de omzetting kom je op 2352000J.

Dat is 653Wattuur ofwel 0,65kwh.

Met een 100ton watertank kan je 10 uur lang 120 watt genereren. Mooi om je sluipverbruik mee op te vangen. :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 28-09 17:45
Roamor schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:56:
Voor de mede neggies hier; zijn er ervaringen met het affakkelen dmv van Ecostone kachels?

Speksteen dus, maar dan electrisch. Redelijk prijzig zo te zien, maar ik vind het wel een interessant concept.
Geen ervaringen mee maar ik ben erg enthousiast. Eerst maar eens neggie worden. (deze zomer weer 1140 wattpiek er bij als het meezit)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Roamor schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:56:

[afbeelding]
geen ervaring mee.

het langzame van speksteen is bij ons een voordeel.
om de koude val bij de ramen op te lossen.

ik wou het eigenlijk zelf gaan bouwen en de warmte uit een warmtepomp te gaan halen.
een zwembad warmte pomp en dan de warmte uit de serre de huiskamer in te pompen.
maar dat zijn allemaal nog maar hersens spindeltjes niks concreets.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 17:38

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:08:

Als je een dubbeltariefmeter hebt, en de andere meter staat meer dan 150kWh positief, dan is het nog maar de vraag. Dan hangt het er van af of ze beide meters optellen of afzonderlijk berekenen. Dat zou je ze moeten vragen.
@ Jeroen:
Heb een dubbeltariefmeter; wordt afzonderlijk berekent.
Hoe dan ook, naar mijn mening geen goede leverancier voor mensen met het duurzame hart op de juiste plek.
hmm, niet zo,n leuke opmerking van jou, maar ik begrijp hem wel.
in ieder geval wel een goedkopere leverancier; kreeg laatst een aanbod van Eneco (is dat niet jouw baas :? )
via mijn werkgever, ik kon 8 % korting krijgen, bleek dat ze met die korting nog duurder waren dan mijn huidige tarieven.
stel dat ik inderdaad overstap, maakt dat indruk op Delta? natuurlijk niet, 1 klant minder, ze gaan gewoon door met hun business.
verder: als ik tevreden ben - nog wel, kan natuurlijk veranderen - stap ik niet snel over; plus het feit dat ik liever een Zeeuws bedrijf steun dan een concurrent.
we zijn hier wel eens bezorgd dat ook Delta wordt overgenomen door een groot buitenlands concern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:35:
@ Jeroen:
Heb een dubbeltariefmeter; wordt afzonderlijk berekent.
Ai... dan zit je al snel in een probleemsituatie.
hmm, niet zo,n leuke opmerking van jou, maar ik begrijp hem wel.
Het klinkt misschien niet zo aardig (ik bedoel het niet onaardig), maar als ik kijk naar Delta als bedrijf (kernenergie steunen en nu zonnestroom afknijpen) dan weet ik niet hoe ik het anders moet zeggen.
in ieder geval wel een goedkopere leverancier; kreeg laatst een aanbod van Eneco (is dat niet jouw baas :? )
via mijn werkgever, ik kon 8 % korting krijgen, bleek dat ze met die korting nog duurder waren dan mijn huidige tarieven.
Dat kan, ik ben niet goed op de hoogte van de tarieven van Eneco (waar ik inderdaad voor werk, maar geen energie bij betrek).
stel dat ik inderdaad overstap, maakt dat indruk op Delta? natuurlijk niet, 1 klant minder, ze gaan gewoon door met hun business.
Is dat niet hetzelfde soort denken als "één setje zonnestroompanelen maakt toch geen verschil" etc.? Als maar genoeg mensen overstappen is dat een krachtig signaal. Stemmen met je voeten noem ik dat.
verder: als ik tevreden ben - nog wel, kan natuurlijk veranderen - stap ik niet snel over; plus het feit dat ik liever een Zeeuws bedrijf steun dan een concurrent.
we zijn hier wel eens bezorgd dat ook Delta wordt overgenomen door een groot buitenlands concern.
Nou daar is wel iets voor te zeggen. Als je tevreden bent over het bedrijf, en je kunt er mee leven hoe ze omgaan met een zonnestroomoverschot dan moet je er zeker niet weggaan. Maar kijk niet gek op als je af en toe een speldeprikje van een mede-Tweaker krijgt ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:35:
Stel je voor... ;)

En mogen Nederlandse bedrijven ook geen buitenlandse bedrijven meer opkopen? Of dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oh ja,
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:04:

Het klinkt misschien niet zo aardig (ik bedoel het niet onaardig), maar als ik kijk naar Delta als bedrijf (kernenergie steunen en nu zonnestroom afknijpen) dan weet ik niet hoe ik het anders moet zeggen.
Delta doet op/met zonnestroompanelen wel meer "moeilijk" http://www.zonnepanelen.nl/blog/2011/04/973/
Moet zeggen lekker eten aldaar (alhoewel het koken nog wel op gas gaat aldaar :+ )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:53:
Ik heb er relatief weinig verstand van, maar het lijkt mij duidelijk dat de energieleveranciers en netbeheerders voor voor het algemeen nu moeten gaan werken, en niet voor de aandeelhouders. Kortom -> het moeten weer nutsbedrijven worden.
De "nutsbedrijven" genaamd netbeheerders zijn eigendom van provincies en gemeenten.

En die zijn maar wat blij van die geweldige extra stroom inkomsten vanwege de invoering van het capaciteitstarief per 1 jan. 2009 ...

... die de Staat der Nederlanden (die "andere overheid") moest "compenseren" met verhoging teruggavepost energiebelasting, maar die het tegelijkertijd vertikt om alle verhogingen van die enorme capaciteitstarief post ook in die teruggave post te compenseren (bedrag is identiek als per 1-1-2009, ook nog niet eens inflatie gecorrigeerd).

... en capaciteitstarieven zul je nooit kunnen "salderen". Want het is een (joekel van een) vastrechtpost ...

... mogelijk dat van de uitkeringen aan aandeel rendementen er straks door de provincies nog meer markt verstorende "subsidies op aankoop zonnepanelen" acties gaan worden opgetuigd ...

En ze gaan die liberalisering echt niet terugdraaien, dus alle leveranciers doen en laten wat hen uit komt "binnen de mogelijkheden van" de [verschrikkelijk slechte] Elektriciteitswet, de Gaswet, de aankomende Warmtewet, en de Splitsingswet...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

De nieuwsbrief van de bekende Sweegers begint vandaag met:
Geef het nou eens gewoon toe, regering! Die 14% duurzame energie in 2020 gaan we niet halen. Is dat nu zo moeilijk? We komen hooguit op 8% of zo en met heel veel kunst en vliegwerk misschien op 10%. Het Nederlandse beleid rond duurzame energie heeft gefaald. 'We konden geen afscheid nemen van fossiele energie en daardoor is duurzame energie in de verdrukking gekomen.' Zeg het dan gewoon. Dan is het klaar. Dan blijven we niet praten over de vraag óf we het al dan niet halen, maar kunnen we ons afvragen: wat nu?

Wat dan? Dan gaan we heel die doelstelling vergeten en gaan we gewoon zoveel mogelijk goede duurzame projecten opzetten. Met heel veel aandacht voor de uitvoering, zodat ze ook werkelijk gerealiseerd worden. Door al die nadruk op het halen van doelstellingen hebben politici de neiging om te ambitieuze projecten op te zetten, zich gek te laten maken door partijen die van alles beloven en om zaken mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Gewoon stug doorwerken aan die verduurzaming van de Nederlandse samenleving dus. Dat we in plaats van Griekenland onszelf eens gaan redden, zeg maar.
Of hij gelijk heeft/zal krijgen is een tweede.

Den Haag zal het niet willen horen, is mijn inschatting. En keuvelt lekker verder. En roomt zo hier en daar wat af, iemand moet die ambtenaren betalen... :X .

Voor de goede orde: formeel is het onafscheidelijke dinnetje hier ook een ambtenaar (wel een hele goeie natuurlijk, maar dat zeggen ze vast allemaal... >:) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ach we kunnen gelukkig ook nog over naar heeeele langzame stroom. :)

nieuws: Wetenschappers laten slakken elektriciteit produceren

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Nee, dat is duurzame ambtenaren stroom. Dan hoeven ze niet zo hard te werken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Toch bizar hoe slecht mensen met hun f*kken van dieren af kunnen blijven.

Dat worden weer "kamervragen voor Marianne Thieme"...

Volgende keer toch maar weer een warmtekracht centrale implanteren in schoonmoeder? Of een accu in je partner? Gelijke monnikken, gelijke kappen... O-)

* Ober! Mag ik esveepee zo'n sexy 16 microwatt implantaatje van u? Die sorbet moet zichzelf vanavond gaan terugverdienen als ik in bed lig naast m'n partner... *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..en je weet nog niet 10% van wat we allemaal met dieren uitspoken op deze aardkloot :(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ter informatie: Om verwarring tussen W en Wh te voorkomen hebben we in ander topic afgesproken om (voor vandaag dan) kiloWattuur te vervangen door kiloBoink. Het ziet er grappig uit als iedereen meewerkt.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...zolang het maar geen kiloknaller wordt... :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:08:
Ter informatie: Om verwarring tussen W en Wh te voorkomen hebben we in ander topic afgesproken om (voor vandaag dan) kiloWattuur te vervangen door kiloBoink. Het ziet er grappig uit als iedereen meewerkt.

;)
Wablief?

900 kW 8)7 /kWp.jaar, zo iets?

Was d'r weer iemand stout vandaag? Foei!
Einheitenpolizei aan het slapen zeker? Tja, dan krijg je dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:11:
Wablief?

900 kW 8)7 /kWp.jaar, zo iets?

Was d'r weer iemand stout vandaag? Foei!
Einheitenpolizei aan het slapen zeker? Tja, dan krijg je dat...
Juist, meerdere mensen :) Het was verrassend hoe snel kiloBoink/kWp werd opgepakt :D

-edit-

Het viel me op dat een gedeelte van de verwarring bij mensen die niet goed weten wat W en Wh betekenen komt door de 'uur' in kiloWattuur. Zoals wij weten is een Wh Watt maal uur en Watt per uur, maar het is een ietwat ongelukkig gekozen naam. Zeker als je het met zaken als liter / liter per uur etc. vergelijkt.

Langs mijn neus weg zei ik dat het handig zou zijn als een Wh een 'Boink' zou heten. Dat is een beetje uit de hand gelopen.

Dus..... hier nu al ruim 6,3 kiloBoink uit onze zonnestroompanelen, ofwel bijna twee keer gemiddeld dagverbruik! ;)

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 15-03-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik vraag me af hoeveel kiloBoink/kWp mijn schoonmoeder zou produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:14:
ik vraag me af hoeveel kiloBoink/kWp mijn schoonmoeder zou produceren.
_O-

Te uwer informatie: een journalist van het ANP, 25 jaar ervaring, had in zijn stuk over m'n Solarplaza artikel het opeens over kW/uur toen hij het over "kilowattuur 8)7 productie" suggereerde te hebben.

Ach ja. Er zijn ergere zaken...

Ben wel benieuwd wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eindelijk, vandaag weer eens een ouderwetse volledige zonnedag gehad.
Mooie sinus op de SB.
precies 5 kWh/kWp. Vorig jaar was die maart een stuk productiever, maar we gaan de goede richting op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:12:
Zoals wij weten is een Wh Watt maal uur en Watt per uur, maar het is een ietwat ongelukkig gekozen naam. Zeker als je het met zaken als liter / liter per uur etc. vergelijkt.
"Wh 8)7 maal uur en 8)7 per uur[/s]

Als we van "uur" nou "kaboem" maken, en van "seconde" (of "s") nu "flits" maken, gaat het helemaal lachen worden...

Iets van:

"WKaboem 8)7 maal Kaboem en 8)7 per uur[/Flits]"

Of zoiets...

Iemand nog een stevige Westvleeteren?

Proost! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:21:
Eindelijk, vandaag weer eens een ouderwetse volledige zonnedag gehad.
Mooie sinus op de SB.
precies 5 kWh/kWp. Vorig jaar was die maart een stuk productiever, maar we gaan de goede richting op. :P
Ja, same here. Vorig jaar hier 133 kiloBoink in maart, nu (min of meer op de helft van maand) pas op 36 kiloBoink - en dat is nog met 120Wp meer ook.
zonnigtype schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:21:
Als we van "uur" nou "kaboem" maken, en van "seconde" (of "s") nu "flits" maken, gaat het helemaal lachen worden...
Eenheden van tijd snappen de meeste mensen nog wel (want tijd is geld!).
"WKaboem 8)7 maal Kaboem en 8)7 per uur[/Flits]"
Ik wilde het duidelijker maken, niet dat we als EZ-ambtenaren gaan praten ;)

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 15-03-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:22:
[...]

Ja, same here. Vorig jaar hier 133 kiloBoink in maart, nu (min of meer op de helft van maand) pas op 36 kiloBoink - en dat is nog met 120Wp meer ook.
Jammer dat je 2003 niet hebt meegemaakt...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/maandopbrengsten_PPV_2012.gif

103,3 k 8)7 /kWp in die 31 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Nieuw nieuws:
22 Woningcorporaties onderzoeken grootschalige toepassing van zonnepanelen op huurhuizen.

http://www.zonnighuren.nl/

Ook te zien in het 8 uur journaal.

Hoe meer, hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erg verwarrend al die nieuwe eenheden. Als ik de nieuwe eenheid afkort, dan worden het kB's, vreemd.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:28:
Erg verwarrend al die nieuwe eenheden. Als ik de nieuwe eenheid afkort, dan worden het kB's, vreemd.... :o
't Is ook een geintje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:29:
[...]

't Is ook een geintje natuurlijk.
Tot 00h00 vannacht. Daarna weer serieus.

@flippo765

Dank. Interessant. Heb me meteen ingeschreven met mededeling "al 12 jaar huurder met zonnepanelen op plat dak huurcorporatie"...

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

oh, was het een geintje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh we kunnen het wel weer verwarrend maken hoor: op dit moment komt er nog slechts 25 Boink per uur uit onze zonnestroompanelen.

Ha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:39:
Oh we kunnen het wel weer verwarrend maken hoor: op dit moment komt er nog slechts 25 Boink per uur uit onze zonnestroompanelen.

Ha!
Jeroen heeft voorjaarskoorts.

Ligt vast aan die felle zon, met 1.000 k 8)7 /m².jaar, met leuk aandeel vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:39:

Ha!
knelle dat is nog steeds beter als de 0 boink die mijn panelen produceren.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0083.jpg

heb geprobeert mijn vinger in de stekker van de panelen te steken en mijn teen in het stopcontact,
maar geen resultaat waar voor ik mijn schoonmoeder voor gebeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kon zo'n slak nou 16 milliBoink per uur leveren? Hmmmm.... Ik heb een bloedhekel aan slakken (ze eten mijn groentetuintje kaal :'( ) maar zo zijn ze nog ergens goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:12

WouterB

3680 Wp

de Boink heeft hier wel een goede WAF ;)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:48:
Kon zo'n slak nou 16 milliBoink per uur leveren? Hmmmm.... Ik heb een bloedhekel aan slakken (ze eten mijn groentetuintje kaal :'( ) maar zo zijn ze nog ergens goed voor.
Neen, 0,16 micro 8)7 . Hoop escargots bij elkander voor een kaarslichtje.

flippo: ze hanteren bij het "onfhankelijke adviesbureau" van die zonnepanelen bij/op huurwoningen de beruchte grafiek van PBL (met de gelogen "kW 8)7 prijs" van 25 cent/kW 8)7 ), rekenen met 3.500 kW 8)7 per HH per jaar ("ze weten het gebruik van huurders niet", ik wel: dat is veel lager), en ze stellen: "De prijzen van panelen worden steeds lager, terwijl de prijzen voor elektra al jaren stijgen."

Dit is echter de waarheid, zoals jullie inmiddels weten:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Retail_prijs_NUON_all-in.gif
(eerste helft dit jaar moet er nog bij, marginale verhoging, nog lang niet niveau 2009 bereikt)

Dat gaat nog een leuk robbertje knokken worden dus, om die "waarheden" op tafel te krijgen voordat ze weer allemaal onzin verhalen over "teeveeteetjes" gaan zitten vertellen en "de huurders rijk zitten te rekenen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik meen dat ze de huurprijs met 5 euro willen verhogen en daarvoor genoeg panelen neerleggen om de elektriciteitskosten met 10 euro te verlagen.

Tenminste dat is wat ze vertelde in het NOS journaal (waarschijnlijk ook om 8 uur weer).

Met onjuiste gegevens rekenen zal natuurlijk nooit tot een goede uitkomst komen en hiermee wek je ook bij de huurders weer de intentie te wachten op de verhuurder.

Dus ja, of het goed is voor de huurders is nog maar de vraag. Het is wel zeker dat als ze dit tot uitvoering brengen er heel wat meer mensen achter hun oren gaan krabben en ze misschien ook overstappen op zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hetzelfde op de radio gehoord. Een investering van 60 Eurie is niet veel op jaarbasis. De vraag is alleen wat ze dan voor je op het dak leggen.
Als het 600Wp is en we rekenen conservatief, dan levert dit per jaar 510 kWh op. Als dit voor €0,22 over de toonbank gaat, levert dit €112,20 per jaar op.
De huurder verdient dus per jaar €52,20. Rekenen ze de kale kWh-prijs, heb je een andere verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:30:
Hetzelfde op de radio gehoord. Een investering van 60 Eurie is niet veel op jaarbasis. De vraag is alleen wat ze dan voor je op het dak leggen.
Als het 600Wp is en we rekenen conservatief, dan levert dit per jaar 510 kWh op. Als dit voor €0,22 over de toonbank gaat, levert dit €112,20 per jaar op.
De huurder verdient dus per jaar €52,20. Rekenen ze de kale kWh-prijs, heb je een andere verhaal..
All-in kan alleen maar als er een energie leverancier tussen gaat zitten en er per aansluiting wordt gesaldeerd. Buiten de aansluiting om salderen zal Verhagen "vehement" bestrijden namens de Jager. Dus op de een of andere manier moet er een tussenschakel tussen worden gepropt, waar je je ook nog voor vele jaren aan moet committeren (ik zie vele beren op de weg als huurders verschillende leveranciers hebben, dat wordt een grote chaos...). Ik zeg niet dat dat niet gaat lukken, maar hier gaan weer de nodige juristen een duur betaalde klus aan hebben.

In Duitsland gaat gewoon de hele zooi op een aparte netaansluiting met aparte Einspeise Meter, en kun je gewoon als huurder volstrekt vrij naar verkiezing participeren in het project (gewoon pecunia verdienen aan investering in aandelen in het project, niks gedoe met eigen verbruik compenseren etc., veel te ingewikkeld). Huurders die niet willen? Geen enkel probleem. Die doen gewoon niet mee. Klaar is Kees.

Extra probleem: hier gaan enkele zeer GROTE partijen natuurlijk weer het meeste geld op verdienen (flats vol sodemieteren met paneeltjes). Kleine leveranciers zijn hier alweer de l*l. Die trekken die volumes niet, financieel veel te riskant. (of Agentschap NL moet de zooi voor gaan schieten natuurlijk... >:) ). Dus of dit allemaal zo "goed voor de ontwikkeling van de markt" zal zijn ... tja.

We gaan het allemaal wel weer zien wat ze verzinnen. "Creatief ondernemerschap" 'olländischer Art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Probeerde gisteren op de website van Greenchoice m'n meterstanden door te geven.
Kon echter geen standen 6 en 7 invullen(=teruglevering ivm PV).

Daar raak ik nu ge 8)7 van.

Snap heus wel dat ze me als neggie willen negeren, maar om nu gelijk
invulvelden niet ter beschikking te stellen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Meridiaan schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:58:
Probeerde gisteren op de website van Greenchoice m'n meterstanden door te geven.
Kon echter geen standen 6 en 7 invullen(=teruglevering ivm PV).

Daar raak ik nu ge 8)7 van.

Snap heus wel dat ze me als neggie willen negeren, maar om nu gelijk
invulvelden niet ter beschikking te stellen? :X
Bel ze morgen eens. Mijn ervaring tot-nu-toe is redelijk positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Schinnen-groen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:07:
[...]

Bel ze morgen eens. Mijn ervaring tot-nu-toe is redelijk positief.
Gaan we doen. Wordt vervolgd.

31 maart liggen de panelen een jaar te produceren, vandaag al totaal 986 kaboink/kWp en nog
een goed aantal dagen te gaan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag de tweede dag deze maand dat er wel iemand thuis is overdag, maar dat de verwarming uit kan blijven, zelfs in de avond! HR++ glas scheelt blijkbaar voldoende om het in de kamer op 18,5 a 19 graden te houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 12:14
Bij ons komt er maandag HR++ glas in (woonkamer, keuken en werkkamer) als vervanging voor oud dubbel glas. Ben benieuwd naar het effect, al zal dat misschien pas komende winter echt voelrbaar zijn (geen "gevoel van tocht" door koude luchtval vanaf het oude dubbelglas).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gisteren heb ik de koelkast aan een stroomverbruik meter (de Energy Check 3000) gehangen om te kijken hoeveel kWh die verbruikt. Als het verbruik over de volgende dagen ongeveer gelijk is aan de afgelopen 22u zal die ongeveer 130-140 kWh per jaar verbruiken, ik had meer verwacht :o

't gaat om een Indesit BAAAN 13, A++ , deze dus.

Later hetzelfde maar eens doen met de CV-ketel, kijken hoeveel kWh-tjes die nodig heeft en bij de wasmachine als ie weer een wasbeurt doet ook.
Ik probeer namelijk te achterhalen waar de ~2800kWh die we hier per jaar verbruiken allemaal heen gaat.

De daarnaast ook 24/7 aanstaande apparaten (router-pc/server/modem/UPS/laserprinter in sleepmode+printerserver) verbruiken bij elkaar zo ongeveer 100-130W.

edit: Staat dit bericht wel in het juiste topic? Dat opsplitsen maakt het er niet echt makkelijker op :P

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 16-03-2012 12:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:28:
OMG. Geniale opmerking! Ik sproei hier m'n koffie zo'n beetje op m'n beeldscherm van het lachen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _O- _O- _O- _O-

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Raven schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:21:
....
De daarnaast ook 24/7 aanstaande apparaten (router-pc/server/modem/UPS/lasterprinter in sleepmode+printerserver) verbruiken bij elkaar zo ongeveer 100-130W.
Daar gaat je eerste 1000 kWh:
0,115*24*365 = 1007,4 kWh

Edit: eigenlijk hoort dit in het 'serieus elektriciteit besparen'-topic

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 16-03-2012 12:44 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ons totale jaarverbruik is zo'n 1100 kWh/jaar.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja, wij (2 werkende personen, geen tv) zitten nu op een schema van 900 kWh per jaar....

Maargoed, wij hebben dan ook geen kantoor aan huis, of iets dergelijks. Ik profiteer juist van de stroom op mn werk... laad thuis eigenlijk nooit mijn macbook op :P (hoeft ook niet met een accutijd van zo'n 5-7 uur)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:46:
Ja, wij (2 werkende personen, geen tv) zitten nu op een schema van 900 kWh per jaar....
Hier ook twee werkenden, maar 'gewoon' voorzien van televisie (hoewel hij zelden aan staat). Voor die 1100 kWh laten we helemaal niet zoveel naar mijn idee. Geen sluipverbruik, dat is het grootste geheim van de smid.
Maargoed, wij hebben dan ook geen kantoor aan huis, of iets dergelijks. Ik profiteer juist van de stroom op mn werk... laad thuis eigenlijk nooit mijn macbook op :P (hoeft ook niet met een accutijd van zo'n 5-7 uur)
Dat is wel een beetje valsspelen, vind je niet? :) En je accu slijt zo ook harder, niet duurzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:41:
[...]

Daar gaat je eerste 1000 kWh:
0,115*24*365 = 1007,4 kWh

Edit: eigenlijk hoort dit in het 'serieus elektriciteit besparen'-topic
Hmm....
Die 100-130W is overigens een grove schatting, 't kan lager zijn, weet namelijk niet zeker wat de UPS zelf verbruikt. De router-pc iig 15W, de server 45-50W, laserprinter in sleepmode met printerserver 5 a 6W en de modem weet ik zo niet, denk max. 5 a 10W.

edit: @hieronder, okee, dan zat ik met mijn schatting aardig goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 16-03-2012 12:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ups gebruikt 47 watt continu idle volledig geladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 19:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:43:
Ons totale jaarverbruik is zo'n 1100 kWh/jaar.... -O-
Da's ook veel, onze amerikaanse koelkast heeft per jaar maar 800 kWh nodig :X :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
JeroenH schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:50:
[...]

Hier ook twee werkenden, maar 'gewoon' voorzien van televisie (hoewel hij zelden aan staat). Voor die 1100 kWh laten we helemaal niet zoveel naar mijn idee. Geen sluipverbruik, dat is het grootste geheim van de smid.

[...]

Dat is wel een beetje valsspelen, vind je niet? :) En je accu slijt zo ook harder, niet duurzaam ;)
Wij laten ook helemaal niets eigenlijk, gewoon weinig sluipverbruik en een beetje opletten dat je de lamp achter je uitdoet... (zijn ledlampen dus opzich merk je het niet eens in het verbruik)
Koelvrieskast en ventilatie zijn de grootste verbruikers, ventilatie wordt volgende week (als ik tijd heb) vervangen.

Tv hebben we niet omdat we hem nog niet gekocht hadden en het eigenlijk wel lekker vinden zo! Sinds ik het huis uit ben is de nuttig bestede tijd enorm toegenomen O-)

Het niet opladen doe ik ook niet voor het verbruik, maar voor het gemak.... En ja, mijn accu zal wel iets sneller slijten, voordeel is wel dat hij verplicht gerecycled wordt (vervangen moet door een AASP gebeuren, dus de oude wordt netjes afgevoerd.) Overigens verwacht ik niet dat ik die accu ooit zal vervangen. Hij doet het al een paar jaar en heeft nog maar weinig van zijn capaciteit ingeboet.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 16-03-2012 13:02 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:46:

Wij wel. Ik zit permanent op kantoor, hier in huis. En "verbruik" (met m'n partner) zo'n 1.200 kWh/jaar. Vorig jaar precies hetzelfde opgewekt met PV, op de kop af.

Ik verbruik geen "werkgevers-stroom" buitenshuis.

Daar mag wel eens een onderzoek naar worden gedaan, al dat ge-verspil "bij de werkgever" wat niet op het conto van het eigen verbruik wordt omgeslagen... :X

Ander verhaal is natuurlijk het transport, maar dat past vast in een ander onderwerp (gebruikt hier tante NS, bus zeer weinig, gemotoriseerd transport proberen we zoveel mogelijk te mijden als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:45:
Ik verbruik geen "werkgevers-stroom" buitenshuis.
Ik ook zelden - meestal binnenshuis ;)
Daar mag wel eens een onderzoek naar worden gedaan, al dat ge-verspil "bij de werkgever" wat niet op het conto van het eigen verbruik wordt omgeslagen... :X
Laat ik zonder in details te treden de algemene opmerking maken dat zelfs bij de 'duurzaamste werkgevers' het energieverbruik op de werkvloer wel eens wat aandacht zou mogen krijgen - laat staan het woon/werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:49:
Laat ik zonder in details te treden de algemene opmerking maken dat zelfs bij de 'duurzaamste werkgevers' het energieverbruik op de werkvloer wel eens wat aandacht zou mogen krijgen - laat staan het woon/werkverkeer.
Je begint met je zorgvuldig gekozen formuleringen salonfähig te worden voor het politieke bedrijf, hoog geschatte JeroenH... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:45:
[...]
Ik tap ook soms wat werkgever-stroom. Gelukkig is hij grootverbruiker en kost zo'n grijs kilowattuurtje van de werkgever bijna niks! :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 12:04
JeroenH schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:53:
Elektriciteit delen via het net is veel efficiënter dan iedereen zijn eigen voorraadje beheren. We moeten niet de fout maken een technische oplossing te zoeken voor een niet-technisch probleem.
...
Ik ken je standpunt, is de afgelopen jaren regelmatig voorbij gekomen ;)
En ik ben het er in principe mee eens......maar toch kriebelt het soms om daar niet van afhankelijk te zijn

En ja, ook al ben je niet meer afhankelijk van het net, je blijft altijd wel ergens van afhankelijk...
Maar toch...als het zou kunnen zonder dat ik me schuldig zou hoeven te voelen over efficiëntie... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:59:
Je begint met je zorgvuldig gekozen formuleringen salonfähig te worden voor het politieke bedrijf, hoog geschatte JeroenH... >:)
Oef, ik moet gaan oppassen dus ;)
rube schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 15:04:
Ik ken je standpunt, is de afgelopen jaren regelmatig voorbij gekomen ;)
En ik ben het er in principe mee eens......maar toch kriebelt het soms om daar niet van afhankelijk te zijn
Ik heb dat ook gehad, daarom begonnen met een piepklein autonoom 20Wp-systeempje, in een grijs verleden. Maar het werd me al snel duidelijk dat dat niet makkelijk schaalt. Netgekoppeld bleek in de praktijk (veel) bedrijfszekerder, (veel) goedkoper en (veel) efficiënter. Ik kan er niets anders van maken.

Acht miljoen huishoudens in Nederland, stel elke tien jaar een nieuwe accuset nodig (en dan ben ik vriendelijk :)): dat is 800.000 accusets per jaar produceren/recyclen. Voor alleen de huishoudens. Alleen de Nederlandse huishoudens. Dan hebben we het dus niet eens over bedrijven/rest van de wereld.
En ja, ook al ben je niet meer afhankelijk van het net, je blijft altijd wel ergens van afhankelijk...
Maar toch...als het zou kunnen zonder dat ik me schuldig zou hoeven te voelen over efficiëntie... :P
Kijk, mijn mening is simpel. We leven nu eenmaal, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland, in een maatschappij waarin we in een bepaalde mate van elkaar afhankelijk zijn. Ik zie dat niet als negatief, sterker nog, een juiste mate van afhankelijkheid geeft ook een zekere mate van cohesie.

Zaken als de levering van zonnestroom via het net is een afhankelijkheid van een vrij hoog niveau, en daarvoor heb je dan een sterke landelijke overheid nodig die inziet wat de langetermijnbelangen van de burgers zijn. Het is duidelijk dat we dat op dit moment niet hebben. Dat veranderen gaat moeizaam en langzaam. Maar opgeven is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Niets tegen in te brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ach, gebruik van stroom op kantoor.... laat dat nou aan mijn ouderlijk huis zijn.
Laat mijn vader nou mijn baas zijn, en laat ik hem nou aan de meterstandenmonitor geholpen hebben....

Het toeval wil gewoon dat ik mijn laptop zowel zakelijk als privé gebruik, en hem op de zaak aan de lader moet hebben hangen (clamshell-mode met extern scherm)
(hoewel ik tegenwoordig de 24-incher gewoon uit laat en mn laptopje op een stand heb staan om stroom te besparen...)
Dus ik doe wel genoeg om stroom te besparen voor de baas... zoals trouwen en het huis uit gaan ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 22:59:
Ach, gebruik van stroom op kantoor.... laat dat nou aan mijn ouderlijk huis zijn.
Laat mijn vader nou mijn baas zijn, en laat ik hem nou aan de meterstandenmonitor geholpen hebben....

Het toeval wil gewoon dat ik mijn laptop zowel zakelijk als privé gebruik, en hem op de zaak aan de lader moet hebben hangen (clamshell-mode met extern scherm)
(hoewel ik tegenwoordig de 24-incher gewoon uit laat en mn laptopje op een stand heb staan om stroom te besparen...)
Dus ik doe wel genoeg om stroom te besparen voor de baas... zoals trouwen en het huis uit gaan ;)
Zo zie je maar weer: iedereen heeft weer een unieke situatie. Vergelijken blijft tricky. Eigenlijk zouden we daar mee op moeten houden, maar ja, vergelijken is zo leuk... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik vind het ook leuk! Verschillende situaties, verschillende leeftijden... maar een kWh-tje blijft een kWh-tje... een kuubje blijft een kuubje en een kilootje CO2 is ook voor iedereen evenveel... daarom kunnen we zo leuk vergelijken...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zo goed weet waarom ik nou zo enthousiast ben over duurzaamheid. (ik sla bijna door)
Voor het geld hoef ik het niet te doen, maar daar doe ik het wel een klein beetje voor.... Om nou te zeggen dat ik extreem duurzaam georiënteerd ben, nee niet echt, hoewel dat wel wat meer wordt nu.

Eigenlijk vind ik het allemaal gewoon erg leuk, en misschien doe ik het ook wel om een klein beetje 'anders' te zijn dan slapend nederland....

Ik weet het niet... maar leuk is het wel!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 23:19:
Ik vind het ook leuk! Verschillende situaties, verschillende leeftijden... maar een kWh-tje blijft een kWh-tje... een kuubje blijft een kuubje en een kilootje CO2 is ook voor iedereen evenveel... daarom kunnen we zo leuk vergelijken...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zo goed weet waarom ik nou zo enthousiast ben over duurzaamheid. (ik sla bijna door)
Voor het geld hoef ik het niet te doen, maar daar doe ik het wel een klein beetje voor.... Om nou te zeggen dat ik extreem duurzaam georiënteerd ben, nee niet echt, hoewel dat wel wat meer wordt nu.

Eigenlijk vind ik het allemaal gewoon erg leuk, en misschien doe ik het ook wel om een klein beetje 'anders' te zijn dan slapend nederland....

"Vroegâh" had je de "koop wat je wil, geld zat in de portemonnee, want geld uitgeven is zo leuk koorts".

Die is inmiddels vervangen door de "ik bespaar me een ongeluk, pleurt zoveel mogelijk paneeltjes op het dak, en maak de buren stinkend jaloers" - koorts. Beetje van hetzelfde, maar toch ook weer helemaal niet. Als u begrijpt wat ik bedoel... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Help, onze koel/vries combinatie is aan z'n eind geraakt, dus die wordt bij voorkeur voor de zomer vervangen. Daar moet dus een energiezuinig apparaat voor terugkomen. Het probleem: de maten. Maximale hoogte is 145 cm. Eventueel op te rekken tot 151 na verwijdering van een lichtlijst van het bovenkastje. Vrijstaand. Koel- en vriesgedeelte. Breedte 60 cm, niet smaller. Scharnieren aan de linkerkant. Minimaal A++ maar eigenlijk liever beter. Geen plaats voor losse vriezer, wonen in een appartement met alle kamers in gebruik en de berging is drie verdiepingen lager.
Kieskeurig en Ecotopten.de geven geen oplossingen (Niet helemaal waar, Kieskeurig komt met de Indesit BAAAN 10 en een matige recensie, met name over linkse scharnieren)
Iemand nog andere zoekplaatsen of suggesties?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 23:19:

Heel herkenbaar, het lijkt bijna een soort hobby te worden :F :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Chinezen richten zich op schaliegas :F
http://www.nu.nl/economie...icht-zich-schaliegas.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 10:06:
Help, onze koel/vries combinatie is aan z'n eind geraakt, dus die wordt bij voorkeur voor de zomer vervangen.
Misschien is er toch nog gelegenheid tot een levensverlengende operatie. De koelkast, een Liebherr, heeft momenteel aan de binnenkant een flinke warme plek. Hij staat gewoon in de woonkeuken, maar die is door ons brave stookgedrag zo rond de 18 graden. En dan schijnt de "Winterschaltung"of "Winterheizung" in werking te treden. Dan ga je het koelgedeelte verwarmen om te zorgen dat het vriesgedeelte koud genoeg blijft, want de koelkast slaat dan vaker aan. |:( Overigens is de temperatuur in de vriezer -20, dus daar maak ik me niet echt zorgen over, dat mag wel iets minder. Morgen maar eens kijken waar en hoe die verwarming geschakeld wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Feest in Huize Meridiaan.

*O* :Y *O*

Ons systeem heeft op z'n sloffen in nog geen jaar de 1000 kBboink/kWp gehaald. Vandaag om 16.30 uur was het zover. De komende dagen tot 31 maart mogen we nog bij deze productie optellen.

Dat wordt weer een overheerlijke appeltaart op zonnestroom. :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:22:
Feest in Huize Meridiaan.

*O* :Y *O*

Ons systeem heeft op z'n sloffen in nog geen jaar de 1000 kBboink/kWp gehaald. Vandaag om 16.30 uur was het zover. De komende dagen tot 31 maart mogen we nog bij deze productie optellen.

Dat wordt weer een overheerlijke appeltaart op zonnestroom. :P :9
Very good!

Wat voor installatie heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:23:
[...]

Very good!

Wat voor installatie heb je eigenlijk?
16 x LDK 185 Wp op een Mastervolt XS3200 , ZZO , 12x 45 graden + 4 x 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
ericplan schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 19:47:
[...]

Misschien is er toch nog gelegenheid tot een levensverlengende operatie. De koelkast, een Liebherr, heeft momenteel aan de binnenkant een flinke warme plek. Hij staat gewoon in de woonkeuken, maar die is door ons brave stookgedrag zo rond de 18 graden. En dan schijnt de "Winterschaltung"of "Winterheizung" in werking te treden. Dan ga je het koelgedeelte verwarmen om te zorgen dat het vriesgedeelte koud genoeg blijft, want de koelkast slaat dan vaker aan. |:( Overigens is de temperatuur in de vriezer -20, dus daar maak ik me niet echt zorgen over, dat mag wel iets minder. Morgen maar eens kijken waar en hoe die verwarming geschakeld wordt.
Een koel/vrieskasten monteur van een gerenomeerd merk heeft mij pas nog verteld dat bij de zuinigheidtest voor bv een A+ of A++ label, deze verwarming nooit wordt aangezet. Dat zou immers de zuinigheid niet ten goede komen.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Heeft er iemand ervaring met de Wattcher?
http://www.wattcher.nl/nl/producten/wattcher/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja,ik :)

http://www.solarwebsite.nl/2011/09/wattcher-te-leen/

http://www.solarwebsite.n...-van-de-wattcher-uitleen/

Ik heb de mijne gekocht op marktplaats voor € 35 (nieuw, nog in plastic, snoertjes nog opgerold etc.). Volgens mij worden de apparaatjes nog wel eens weggegeven en niet iedereen snapt wat je ermee moet (...). Die mensen zetten hem dan op marktplaats. Als ik nu kijk staat er maar één, daar is al € 60 op geboden.

Omdat de Wattcher niet om kan gaan met opwek leen ik hem uit aan mensen in mijn omgeving (hij hangt nu bij een collega met een e-verbruik van 7100kWh :/ @ 4-pers.h.h.) in ruil voor een verslagje voor op mijn website van wat ze aan het apparaat gehad hebben, of ze denken dat het hen helpt energie te besparen etc. Dat gaat tot nu toe erg leuk.

Wat wil je verder weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Gister had ik een taart bij mij naam en met alle vrienden en kennissen weer een hoop gepraat over plannen die ik heb met extra panelen etc. Men blijft zeer verbaasd dat er alweer panelen op mijn dak komen...

Nu viel mij iets op mbt energie & andere tijden.

Ik ben van plan een houtkachel te installeren, daar werd nogal lacherig over gedaan; dan wist iedereen wel wat voor kado er volgend jaar kon worden aangeschaft als ik weer jarig ben: een kuub haardhout.

En nu las ik laatst een artikel in een huis-aan huisblad, over een schaatswedstrijd 100 jaar geleden waarbij 2 zakken(oid) kolen kon worden gewonnen.

Je kunt tegenwoordig niet 100 kuub aardgas vragen of 1000 KWh groene stroom voor je verjaardag. Maar vroeger kon je het wel winnen met een plaatselijk evenement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wmeester schreef op maandag 19 maart 2012 @ 08:45:
Gister had ik een taart bij mij naam en met alle vrienden en kennissen weer een hoop gepraat over plannen die ik heb met extra panelen etc. Men blijft zeer verbaasd dat er alweer panelen op mijn dak komen...
Hier op het forum weten we hoe het werkt... één paneeltje op je dak is genoeg, het PV-virus heeft dan onherroepelijk bezit van je genomen.
Ik ben van plan een houtkachel te installeren, daar werd nogal lacherig over gedaan; dan wist iedereen wel wat voor kado er volgend jaar kon worden aangeschaft als ik weer jarig ben: een kuub haardhout.
Lijkt mij een prima situatie! :)
Je kunt tegenwoordig niet 100 kuub aardgas vragen of 1000 KWh groene stroom voor je verjaardag. Maar vroeger kon je het wel winnen met een plaatselijk evenement!
Stel dat je iemand een 100Wp Shell-paneeltje met OK4 kado doet, wat - zeg - de komende vijftien jaar 80 kWh per jaar produceert, dan geef je toch 1200 kWh kado. En zoals hierboven aangegeven weten we allemaal wat er over het algemeen na het plaatsen van een paneeltje gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 08:54:
[...]

Stel dat je iemand een 100Wp Shell-paneeltje met OK4 doet, wat - zeg - de komende vijftien jaar 80 kWh per jaar produceert, dan geef je toch 1200 kWh kado. En zoals hierboven aangegeven weten we allemaal wat er over het algemeen na het plaatsen van een paneeltje gebeurt...
Haha, dat is inderdaad een goede! Wel netjes inpakken dan hè. Een mooi groot pak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6034/6996012083_6e9e32a47c.jpg

:?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goeie, ik had het ook gezien. Ik weet ook niet wat het betekent. Het plaatje heet "Stucky_off.gif", maar daar kan ik niet veel mee. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gewoon een zgn sticky topic, die bovenaan blijft staan. Waarschijnlijk zolang die actie duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:19:
[...]
Goeie, ik had het ook gezien. Ik weet ook niet wat het betekent. Het plaatje heet "Stucky_off.gif", maar daar kan ik niet veel mee. Iemand een idee?
je moet die sluip-reclame natuurlijk wel duidelijk en hoog in het forum zetten. ;)
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 08:54:
[...]
Hier op het forum weten we hoe het werkt... één paneeltje op je dak is genoeg, het PV-virus heeft dan onherroepelijk bezit van je genomen.
wel nee ik heb nu echt genoeg p.v. op mijn dak.
(hoe zat dat ook alweer met verslavingen wat was daar ook alweer de eerste fase van?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:29:
[...]
wel nee ik heb nu echt genoeg p.v. op mijn dak.
(hoe zat dat ook alweer met verslavingen wat was daar ook alweer de eerste fase van?)
8)

Ik ben al in een verdere fase, ik geef toe dat ik meer wil, maar geen ruimte meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:29:
je moet die sluip-reclame natuurlijk wel duidelijk en hoog in het forum zetten. ;)
Jij verwoordt wel een beetje wat ik denk... hoeveel zou Tweakers.net krijgen om Eneco toegang te geven tot deze community van geïnteresseerde, slimme, kritische mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:41:
[...]

Jij verwoordt wel een beetje wat ik denk... hoeveel zou Tweakers.net krijgen om Eneco toegang te geven tot deze community van geïnteresseerde, slimme, kritische mensen?
Ik denk dat dat wel meevalt en het blijft een bedrijf waar winst gemaakt moet worden.

Daarbij; ik denk dat de klanten van Eneco beter uit zijn met de test met tweakers + evt aanvullingen uitgevoerd zijn dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind het ook niet erg, je hoeft nl. niet mee te doen met pilot, maar ik ben wel benieuwd naar hoe dat gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik denk niet dat eneco ook maar iets heeft of wil met de tweakers die dit testen.
het is gewoon reclame.
ik heb zelfs al meerdere reclame spotjes voor bij horen komen voor die toon.
ik vraag me wel af hoeveel der voor betaald word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rube schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:40:
[...]

8)

Ik ben al in een verdere fase, ik geef toe dat ik meer wil, maar geen ruimte meer :-(
Bijna hetzelfde hier. Ik zou nog 2 panelen kwijt kunnen van 2x1 meter. Alleen heeft dat een HELE lage WAF vrees ik.

Panelen vervangen heeft net zo'n lage WAF. Ik ben bang dat ik bij 3.8kWp blijf steken ( nog royaal uiteraard ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 19:47:
[...]

Vandaag de koelkast geopereerd. Een draadje losgehaald van een printje met een temperatuurweerstand. En daarmee is de warme plek weg en het verbruik direct met 7 W gedaald. De winst zal nog wel meer zijn, want tenslotte werd die 7 W gebruikt om het koelgedeelte te verwarmen. Uiteraard worden de komende maanden de temperaturen in de koelkast en de vriezer goed in de gaten gehouden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rube schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:40:

ik ben ook al aan het uitwijken naar het dak van mijn ouders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:44:
[...]
ik ben ook al aan het uitwijken naar het dak van mijn ouders. :)
Maar wat moet je doen als je die ook al hebt vol gelegd...? :)

Edit: er zijn wel bouwplannen op de wat langere termijn (paar jaar), maar tot die tijd waarschijnlijk geen uitbreiding mogelijk :X

[ Voor 22% gewijzigd door rube op 19-03-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:51:
Maar wat moet je doen als je die ook al hebt vol gelegd...? :)
Investeren in een windturbinecoöperatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:56:
[...]

sorrie, al gedaan.

maar is er ook zoiets met water?

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 19-03-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:56:
[...]
En als je dat ook al gedaan hebt ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat hoeft nooit op te houden ;)

Kijk, als het probleem op een gegeven moment wordt dat je niet meer weet wat je met je geld moet door al die energiebesparingen, dan weet ik nog wel wat doelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:00:
[...]
Dat hoeft nooit op te houden ;)

Kijk, als het probleem op een gegeven moment wordt dat je niet meer weet wat je met je geld moet door al die energiebesparingen, dan weet ik nog wel wat doelen :)
haha, ja dat klopt, er zijn altijd nog wel mogelijkheden....
Maar ik moet ook wel wat geld overhouden voor onze toekomstige bouwplannen van een energie-plus "eco-huis" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:03:
haha, ja dat klopt, er zijn altijd nog wel mogelijkheden....
Maar ik moet ook wel wat geld overhouden voor onze toekomstige bouwplannen van een energie-plus "eco-huis" :)
Da's ook mijn droom. Ik zie dat er de komende vijf jaar niet van komen, maar daarna, wie weet.... Ik zie alleen nu al dat vrije kavels vrijwel nooit heel dicht bij een intercitystation liggen. Het is natuurlijk het paard achter de wagen spannen om een 'ecohuis' te bouwen waarvoor ik dan een auto moet gaan aanschaffen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, dat zou niet echt opschieten. Wij hebben wel een auto, maar ik ga nu wel met de trein naar mijn werk. En de mogelijkheid om met de trein te gaan zou ik graag willen houden.

[ Voor 55% gewijzigd door rube op 19-03-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:07:
[...]

Da's ook mijn droom. Ik zie dat er de komende vijf jaar niet van komen, maar daarna, wie weet.... Ik zie alleen nu al dat vrije kavels vrijwel nooit heel dicht bij een intercitystation liggen. Het is natuurlijk het paard achter de wagen spannen om een 'ecohuis' te bouwen waarvoor ik dan een auto moet gaan aanschaffen....
het lastigste is een kavel te vinden voor een niet tegeke prijs.
meestal zijn ze zo groot dat het al niet meer te betalen is.
het zal wel een droom blijven voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:14:
het zal wel een droom blijven voor mij.
Misschien voor mij ook wel, wie zal het zeggen wat de toekomst brengt. Dat zou geen ramp zijn, je moet wat te dromen overhouden, nietwaar? :)

Pagina: 1 ... 9 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.