De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 144 Laatste
Acties:
  • 464.975 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 13:04
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:22:
[...]

Ik zal eens kijken naar de kaart, volgens mij niet heel dik. Voeding is 400W
200W is voor een Q6600 wel vrij veel als het het idle verbruik betreft. Ik heb hier een werkelijk volgestampte Q6600 PC, met een AMD 6870 videokaart, 2 SSD's, 4 HDD's, 8GB RAM, DVD-RW, Bluray, RAID controller, etc. en het piekvermogen ligt nog maar rond de 200W. Wel moet ik zeggen dat ik vrij veel zorg aan het verbruik heb besteed, met grotendeels passieve koeling (1 fan in de kast naast de koeler op de videokaart) en voor die tijd redelijk zuinige componenten.
De huidige PC's komen trouwens met gemak op 30W idle, dus ik zit er wel over te denken om iets te gaan doen als straks de nieuwe CPU's (Ivy Bridge) uitkomen. Maar ja, deze PC werkt nog prima dus misschien ga ik toch wel wachten op de Haswell generatie. Geld uitgeven kan altijd nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Bezuiniger schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:03:
[...]

200W is voor een Q6600 wel vrij veel als het het idle verbruik betreft. Ik heb hier een werkelijk volgestampte Q6600 PC, met een AMD 6870 videokaart, 2 SSD's, 4 HDD's, 8GB RAM, DVD-RW, Bluray, RAID controller, etc. en het piekvermogen ligt nog maar rond de 200W. Wel moet ik zeggen dat ik vrij veel zorg aan het verbruik heb besteed, met grotendeels passieve koeling (1 fan in de kast naast de koeler op de videokaart) en voor die tijd redelijk zuinige componenten.
De huidige PC's komen trouwens met gemak op 30W idle, dus ik zit er wel over te denken om iets te gaan doen als straks de nieuwe CPU's (Ivy Bridge) uitkomen. Maar ja, deze PC werkt nog prima dus misschien ga ik toch wel wachten op de Haswell generatie. Geld uitgeven kan altijd nog...
als ik die setup door de calculator haal dan kom ik op 330W uit.
(het scheelde wel 30W in geval van een ander stepping van de processor.)
die 200 vind ik wat overdreven. dat lukt hem nooit met 200W.
een paar minder fans doet niet zoveel aan het totale stroom verbruik,
en een AMD6870 doet zoizo al bijna 150W op vol vermogen.
dat wil ik niet echt de zuinigste videokaart uit die tijd noemen. :)
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:22:
[...]
Ik zal eens kijken naar de kaart, volgens mij niet heel dik. Voeding is 400W
effe door de calculator halen op b.v.
http://extreme.outervision.com/PSUEngine
der is een goede kans dat je het misschien wel kunt redden met een 300W voeding.
(een lager wattage voeding doet wonderen voor het rendement van de voeding.)
dan kunnen we nog effe kijken naar het efficiëntie verschil met een 80+ gold voeding.
(voor de laatste restjes)
en de rest is een tvt berekening. :)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Blijft lastig, een game pc met een goede videokaart en ook nog zeer zuinig als je bv tweakers leest.
Nu game ik op mn pc en lees tweakers op mn laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Misschien niet helemaal duidelijk geweest: ik draai dus met een piekverbruik van 200W. Aan de muur gemeten. Ik heb gedraaid met een 300W 80+ voeding (passief), en ben daarna overgestapt naar een 400W 80+ bronze voeding (passief). Het verbruik zakte daarmee iets.

Wat die rekentools eigenlijk berekenen is welke piekstroom er loopt bij het aanzetten van de PC. Die piek moet kunnen worden geleverd, anders beschadig je de VRM's op het moederbord en/of de videokaart. Waar je dan op uitkomt zijn overdreven zware voedingen, die dus niet efficient zijn gedurende meer dan 99% van het gebruik. Wat je zoekt is een efficiente voeding met een bescheiden RMS vermogen, maar met een heel hoog piekvermogen. Die zijn moeilijk te vinden, omdat zo eigenlijk nooit getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
WouterB schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 20:32:
Nee, een fritzbox is een ADSL-modem, geen kabelmodem (en dat heb je met Ziggo).
Ik knal mijn modem/router/telefoon gewoon uit 's nachts, zelfs als we gebeld zouden worden 's nachts (voor zover ik weet nog nooit gebeurd), dan zouden we de telefoon toch niet horen...
Hier idem. Vaste lijn hebben we niet en de combinatie ADSL-modem/NAS zitten samen op een Plugwise plug. Met een Switch die op tafel bij de computers ligt schakelen we "internet" aan als we het nodig hebben en weer uit als we het niet meer nodig hebben. De tweede schakelaar van de Switch schakelt de televisie. Daar heb ik dan weer de standbykiller op geactiveerd zodat als de televisie met de afstandsbediening wordt uitgezet de Plugwise plug na een kwartiertje het apparaat écht uitzet. Mooi systeem zo.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Bezuiniger schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 07:54:
Misschien niet helemaal duidelijk geweest: ik draai dus met een piekverbruik van 200W. Aan de muur gemeten. Ik heb gedraaid met een 300W 80+ voeding (passief), en ben daarna overgestapt naar een 400W 80+ bronze voeding (passief). Het verbruik zakte daarmee iets.
De grote vraag is, wat voor scherm heb je, en wat verbruik je met en zonder scherm. Mijn P2470HD van Samsung gooit het verbruik omhoog met 70W. Sinds ik dat weet, doe ik meer op de laptop, en minder met het scherm.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bezuiniger schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 07:54:

Wat die rekentools eigenlijk berekenen is welke piekstroom er loopt bij het aanzetten van de PC. Die piek moet kunnen worden geleverd, anders beschadig je de VRM's op het moederbord en/of de videokaart. Waar je dan op uitkomt zijn overdreven zware voedingen, die dus niet efficient zijn gedurende meer dan 99% van het gebruik. Wat je zoekt is een efficiente voeding met een bescheiden RMS vermogen, maar met een heel hoog piekvermogen. Die zijn moeilijk te vinden, omdat zo eigenlijk nooit getest wordt.
de manier van schrijven was goed bedoeld.
alleen met een amd6870 als video kaart en dan zeggen dat je bezuinigt met een paar fans minder kwam mij een beetje vreemd over.

als ik mijn eigen pc door de tool haal zit die er maar 15% boven (een beetje veiligheids-marge is altijd nodig.)
met wat ik meet uit de muur.

grote problemen beginnen nu de videokaart en de processor te worden.
waar haal je in hemels naam een voeding vandaan die in idle en max verbruik beiden nog een beetje rendement haalt.

heb zelf nu een couger gx600 gold.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

c70070540 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:54:
[...]
De grote vraag is, wat voor scherm heb je, en wat verbruik je met en zonder scherm. Mijn P2470HD van Samsung gooit het verbruik omhoog met 70W. Sinds ik dat weet, doe ik meer op de laptop, en minder met het scherm.
Mijn Dell 2408wfp zit ook op ca 65W (afhankelijk van helderheid) :X Terwijl de nieuwe 2412M (met LED) rond de 20-25W zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
migjes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:10:
[...]

de manier van schrijven was goed bedoeld.
alleen met een amd6870 als video kaart en dan zeggen dat je bezuinigt met een paar fans minder kwam mij een beetje vreemd over.

als ik mijn eigen pc door de tool haal zit die er maar 15% boven (een beetje veiligheids-marge is altijd nodig.)
met wat ik meet uit de muur.

grote problemen beginnen nu de videokaart en de processor te worden.
waar haal je in hemels naam een voeding vandaan die in idle en max verbruik beiden nog een beetje rendement haalt.

heb zelf nu een couger gx600 gold.
Daar heb je gelijk in, ter verduidelijking: ik heb de videokaart uitgezocht op het gewenste prestatieniveau, en daarna gekeken welk model het laagste verbruik en vooral het laagste idle verbruik had. De PC verbruikt naar mijn zin nog steeds veel te veel en dan vooral idle, en al helemaal omdat mijn nieuwe servertje waarschijnlijk maar rond de 13W-15W komt te zitten. Maar ja, een Atom N2800 werkt niet zo lekker als game PC. ;)

Ik hoop op wat langere termijn PC's te zien die hun losse videokaart compleet uit kunnen zetten, en op de zuiniger on-chip kaart verder werken. De huidige Intel Z-serie moederborden zijn wat dat betreft hopelijk nog maar een eerste stap. De huidige CPU's zijn al behoorlijk efficient qua idle verbruik, en zoals het eruit ziet gaat de Ivy bridge generatie nog iets verder. Maar met maar een paar watt idle verbruik komen andere dingen naar boven: je moederbord is soms een grote slokop.

De kunst qua voeding is in de basis simpel: je voeding moet klein qua vermogen zijn. Zoals gezegd had ik eerst een 300W voeding voor de PC. Door het lage vermogen van de voeding blijf je goed binnen de grenzen van zijn efficientie zitten. Alleen moet je kunnen bouwen op de stabiliteit van de voeding bij de inschakel cq. piekbelasting, en daar komt het lastige deel: dat wordt voor veel "kleinere" voedingen maar zelden getest. De videokaart fabrikanten maken het ook niet echt makkelijk, door gewoon maar een lekker zwaar model als minimum te eisen met de gedachte: ook als het een waaibomen kwaliteit voeding is moet het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14

ericplan

5180 Wp PV

Ik probeer een LEDje aan de S0 uitgang te maken.

Het is een Finder 7E.23 en volgens de specs een optocoupler, 5-30 VDC/20mA, impedantie van 100 Ohm en een pulsbreedte van 30 ms. Als spanningsbron gebruik ik een 9V blokbatterij. Dat geeft een mooi oplichtend pulsje, alleen mis ik soms pulsen. Het streepje op de display licht dan wel op, maar het LEDje niet. De batterij is vrijwel nieuw. Doe ik iets fout en gaat dit nooit goed werken? Of is de kWh-meter niet goed?
Afbeeldingslocatie: http://images.rakuten.de/1c76d7322372263c3d7bc7ddf0724bdf/images/298581481_873836.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

ericplan schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:06:
Ik probeer een LEDje aan de S0 uitgang te maken.

Het is een Finder 7E.23 en volgens de specs een optocoupler, 5-30 VDC/20mA, impedantie van 100 Ohm en een pulsbreedte van 30 ms. Als spanningsbron gebruik ik een 9V blokbatterij. Dat geeft een mooi oplichtend pulsje, alleen mis ik soms pulsen. Het streepje op de display licht dan wel op, maar het LEDje niet. De batterij is vrijwel nieuw. Doe ik iets fout en gaat dit nooit goed werken? Of is de kWh-meter niet goed?
[afbeelding]
Als het goed is mis je precies de helft van de pulsen. Het display geeft 2000 pulsen/kWh; de S0 uitgang maar 1000.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

harold65 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:27:
[...]

Als het goed is mis je precies de helft van de pulsen. Het display geeft 2000 pulsen/kWh; de S0 uitgang maar 1000.
Ah, zou dat het zijn. Bedankt. Wachten tot morgen de zon schijnt, dan gaan we het zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:33
Lardman schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:40:
voor wie verder wil lezen over onzinverhalen:

http://www.energiebespare...-maatregelen/zonnepanelen

weet niet of ik moet lachen of huilen.

kom der maar in zonnigtype :)
Nou, nou,

met 1 mailtje is het opgelost (en dat op een zondag ochtend!!!!! )

Ik zeg Hulde aan gemeente Oldenzaal (of toch iig dhr Janssen daar)

Mijn email van vanochtend:

"Geachte heer, mevrouw,

op uw webpagina: http://www.energiebespare...-maatregelen/zonnepanelen staat dat:
“ De kosten voor zonnepanelen liggen anno 2011 tussen de € 3,- en € 6,- per Watt piek. “
Ik stel voor dat u deze prijs aanpast aan de werkelijke prijs per Wp ( vanaf € 2,- tot € 2,50 geïnstalleerd)
met vriendelijke groet,"

De reactie (van vandaag 11:00):

"Beste Danny,

Bedankt voor je opmerking! Lijkt me inderdaad wel erg handig, de prijzen zijn nogal verlaagd. Ik pas het asap aan.

Met vriendelijke groet,

ir. Remco Janssen
projectleider
www.energiebesparenOldenzaal.nl

"

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 11-03-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Helaas ben ik niet in de gelegenheid om zelf PV of andere dingen aan te schaffen. Ik woon in een huurappartement zonder dak.. (gelukkig hebben de bovenburen wel een dak en zit ik dus droog)

Nu kom ik diverse initiatieven tegen om te investeren in (voornamelijk) windmolenparken. Een voorbeeld daarvan is meewind.

Heeft iemand ervaring met dit soort investeringsmogelijkheden?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 15:21
er is ook een fritzbox voor kabelaansluitingen.
ik weet alleen niet of ziggo / upc deze ook kunnen ondersteunen.

ze hebben telefoon, dect, voip, antwoordmacines-> mail, fax ->mail, vpn 1 of 4 keer netwerk, wlan 2,4 en 5 ghz, wifi a/b/g/n, en een usb poort, en firewall.

geen idee hoe zuinig die variant is uieraard.

verder heb ik ook alles in 1.
ik wordt al bijna noit op de vaste lijn gebeld, en kan me niet voorstellen dat de beller die denkt dat hij mij snachts moet bellen, geen mobiel nummer van mij heeft.
ook hoor ik de vaste lijn toch niet als ik in bed lig.

de tv etc gaat bij mij ook via plugwise automatisch uit, maar dan wel pas na eenbepaalde tijd savonds, en automatisch weer aan om 18:00 ik hoef bijna nooit met de hand die circle aan te zetten zo, dus heb ik er geen nadeel van dat 2/3 van de dag er geen sluipverbruik is.

in de meterkast gaat ook alles met een schema aan en uit, en staat ook alleen aan tussen 18:00 en 01:00. heb ik meteen een extra zetje om niet te lang achter de pc e blijven zitten's nachts.
oh, en 's ochtends ook nog een uurtje de boel aan in de meterkast ( modem, router en dect basisistation) zit eigenlijk wel te wachten op een nieuw modem van ziggo, zodat ik dan alles in 1 apparaat heb. werkt perfect, en ik heb zo geen switch nodig. als er al iets mis is, gooi ik de metetrkast wel met plugwise uit en aan en doen al mijn verbindingen het weer. toch handig dat plugwise niet via wifi werkt :)

en een vraag over laptops..
als je die ingeplugd hebt, dan werkt de laptop toch automatisch op de nesttroom, en wordt de accu niet gebruikt.
dan kan het alleen zijn dat de accu leegloopt vanwege dat een accu dat nu eenmaal doet gedurende de tijd.Heeft het dan zin de accu er uit e halen? ik vind het ezelf een preettig gevoel om de accu er wel in te hebben, dan is het als backup, en ik kan zo de stekker er uit trekken als ik even toch ergens anders wil zitten metde laptop, plus dat de accu zo wel goed vol blijft, en ik toch ook de mogelijkheid heb hem ooit weer te kunnen gebruiken, zonder hem eerst te moeten opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 11-03-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

Als je accu goed is, dan is het geen probleem om hem erin te laten zitten. Je accu zal af en toe druppelladen. Dat kost niet zoveel.

Anders is dat bij een kapotte accu. De adapter zal die accu proberen te laden, wat wel veel stroom kost..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

blissard schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:13:

De reactie (van vandaag 11:00):

"Beste Danny,

Bedankt voor je opmerking! Lijkt me inderdaad wel erg handig, de prijzen zijn nogal verlaagd. Ik pas het asap aan.

Met vriendelijke groet,

ir. Remco Janssen
projectleider
www.energiebesparenOldenzaal.nl

"
Had nooit mogen gebeuren. Ingenieur nog wel.

Goed dat 'ie corrigeert.

Ik ken gemeenteambtenaren die hun hand er niet voor omdraaien om nog steeds drie en een hal ve Eu ro per Watt piek te gaan uitgeven voor een paar pakketjes voor de bofkonten onder hun onderdanen...

Die mogen wel iets in hun bovenkamer gaan corrigeren... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik weet niet of het mag op dit forum, maar als je een leuk, lekker te lezen boekje hebt gevonden met heel veel informatie over alternatieve energie-opwekking vroeger en nu, mag je dat boek dan hier noemen?

Heb er echt van genoten en veel van geleerd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

prein2 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 12:19:
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om zelf PV of andere dingen aan te schaffen. Ik woon in een huurappartement zonder dak.. (gelukkig hebben de bovenburen wel een dak en zit ik dus droog)

Nu kom ik diverse initiatieven tegen om te investeren in (voornamelijk) windmolenparken. Een voorbeeld daarvan is meewind.

Waarom zou dat niet kunnen? Meerdere leden op dit forum wonen in een huurwoning en ook die hebben zonnepanelen. Kijk bv. maar eens op de site van Zonnigtype voor meer informatie erover.

Verder zit ik zelf voor een leuk bedragje bij de Windvogel, het levert meer op dan je spaarrekening en je weet zeker dat het geld goed besteed wordt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

haha, ja ik weet het. maar aangezien ik binnen 2 jaar hier vertrek en dan een huis wil kopen met misschien een hele andere situatie, dan lijkt het mij toch interessanter om de investering uit te stellen.

ik ga de windvogel eens bekijken!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Schinnen-groen schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:53:
Ik weet niet of het mag op dit forum, maar als je een leuk, lekker te lezen boekje hebt gevonden met heel veel informatie over alternatieve energie-opwekking vroeger en nu, mag je dat boek dan hier noemen?

Heb er echt van genoten en veel van geleerd.
Het enige wat nu niet meer mag is het boek niet noemen! Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. :9 >:)

Niet dat ik autoriteit heb om deze uitspraak te doen, maar imho is spam als een commerciële partij zichzelf gaat aanprijzen hier. Als jij als onafhankelijk consument een goed product of dienst hier wilt aanraden, dan is dat juist welkom. Dat gebeurt in dit forum in ieder geval constant. Mezelf incluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ok dan, het boek heet Energie Revolutie en is geschreven door ene Jos Wassink.

Ik kwam het tegen toen ik wat leesboeken voor de Kerstvakantie bestelde. Besteld bij Veen Magazines.
Het is een boek uit 2007, dus wat gedateerd, maar er wordt heel veel uitgelegd over wind-, zonne-,getijde- en thermische aardwarmte energie. Ook wkk wordt uitgelegd (Hre-ketel), etc. etc.

Misschien kennen de meeste mensen-van-het-prille-begin dit boek al. Voor newbees toch een waardevol stukje verzamelde kennis imho.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
prein2 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 12:19:
Zoals al gezegd hoeft dat geen belemmering te zijn. Ik ben ook begonnen in een huurflatje, met de wetenschap dat we er twee jaar later al weg zouden gaan. De zonnestroompanelen zijn gewoon meeverhuisd. Geen probleem.

Je zult alleen toestemming van de verhuurder moeten hebben, maar die deed in mijn geval helemaal niet moeilijk. Ze waren zelfs zo enthousiast dat ze een tijdje na installatie een journalist en fotograaf langs stuurden voor een stukje in het huurdersmagazine. Dat was nog lachen want de fotograaf had hoogtevrees en durfde het dak niet meer af :D Ik zag mezelf al de brandweer bellen. Gelukkig kon ik hem na een minuut of tien overtuigen toch de ladder af te dalen.

Ikzelf ben al jaren lid van de Windvogel, tot vrijwel volle tevredenheid. Ik zeg 'vrijwel' omdat het een prima club is, met leuke communicatie (website/blad), vijf windturbines en een goed historisch financieel rendement. Het enige minpuntje aan de vereniging vind ik dat er in de jaren dat ik lid ben geen nieuwe windturbines bijgebouwd zijn, en dat is toch een beetje waarom ik lid ben geworden. Maar wie weet komt dat nog.

Er zijn er overigens nog meer, hoewel ik zo geen overzicht zou weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 09:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

d*mn, ik heb vandaag op een haar na geen 8kWh opgewekt. 7.997kWh :(

Magoed. wat een *HEERLIJKE* dag! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag hier in Hilversum 5,8 kWh, bijna twee keer ons gemiddeld dagelijks verbruik. En, mogelijk nog belangrijker, ik heb er zelf ook lekker van genoten! Beetje in de tuin gewerkt, de eerste 'binnenkweeksels' (radijsjes) staan nu buiten in de kas.

-edit-

Ik ben mijn website aan het bijwerken met het extra 120Wp-paneeltje wat sinds eind januari meedoet, en zo ziet onze installatie er momenteel schematisch uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/05/PV-installatie_2245Wp.png

Ik vraag me af of er veel mensen zijn met een dergelijke ingewikkelde installatie ;)

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 11-03-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

JeroenH schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:59:
Ik vraag me af of er veel mensen zijn met een dergelijke ingewikkelde installatie ;)
Nope :X , jij wint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:59:

Nope, jij wint :)

Hier thuis "maar" 6 omvormers.

OK4E: 93Wp
Solarmax2000S: 1943Wp
Steca500_1: 570Wp
Steca500_2: 565Wp
Soladin600: 500Wp
Gridfit250LV : 175Wp

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:51:
[...]
Ikzelf ben al jaren lid van de Windvogel, tot vrijwel volle tevredenheid. Ik zeg 'vrijwel' omdat het een prima club is, met leuke communicatie (website/blad), vijf windturbines en een goed historisch financieel rendement. Het enige minpuntje aan de vereniging vind ik dat er in de jaren dat ik lid ben geen nieuwe windturbines bijgebouwd zijn, en dat is toch een beetje waarom ik lid ben geworden. Maar wie weet komt dat nog.
Ja dat blijft lastig met vergunning ed. Gelukkig blijven ze wel actief uitbreiden door tweedehands windmolens te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op maandag 12 maart 2012 @ 14:45:
Ja dat blijft lastig met vergunning ed. Gelukkig blijven ze wel actief uitbreiden door tweedehands windmolens te kopen.
Dat klopt ook wel, en ik ben ook blij dat ze dat doen, maar met het aankopen van tweedehands windturbines neemt het aantal windturbines niet toe. Ik zou zo graag zien dat er nieuwe turbines worden gebouwd. Maar dat is inderdaad lastig in inspraakland Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ze reviseren toch ook zo nu en dan oude molens waardoor de capaciteit fors toeneemt? Als je door het vervangen van de turbine zo'n 80KW molen kunt upgraden naar het tienvoudige zie ik dat liever gebeuren dan het bijplaatsen van nieuwe molens met alle gedoe daaromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:13:
Ze reviseren toch ook zo nu en dan oude molens waardoor de capaciteit fors toeneemt? Als je door het vervangen van de turbine zo'n 80KW molen kunt upgraden naar het tienvoudige zie ik dat liever gebeuren dan het bijplaatsen van nieuwe molens met alle gedoe daaromheen.
En dit precies wat niet lukt. Ze willen de Windvogel, één van hun 75kW Lagerwey's, maar al te graag vervangen door een 2MW of 3MW exemplaar.

Maar: Mag Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik weet het niet precies, het is alweer een tijdje geleden dat ik op de betreffende ALV was, maar het komt er op neer dat de huidige vergunning specifiek voor de Lagerwey is. Een nieuwe, grotere windturbine is veel hoger en daarvoor moet een vergunning aangevraagd worden. Die wordt door omwonenden maar ook door speciale antiwindturbine-groepen tegengewerkt. Ze zijn er al jaren mee bezig maar ze krijgen het niet voor elkaar.

-edit-

Ze willen echt wel nieuwe windturbines bouwen, er zijn plannen zat. Maar ze hebben geleerd die maar zoveel mogelijk geheim te houden want zodra omwonenden of antiwindturbinegroepen er lucht van krijgen wordt de protestmachine aangezwengeld en mogen de advocaten weer aan het werk.

Welkom in het mooie Nederland...

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mensen in de buurt die huilie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Wist niet dat er antiwindturbine groeperingen waren. Worden die gesponsord door de energie reuzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
c70070540 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:30:
Wist niet dat er antiwindturbine groeperingen waren. Worden die gesponsord door de energie reuzen?
Dat is een goede vraag. Ik weet er het fijne ook niet van, maar dit is hoe het een tijd terug werd uitgelegd op een ALV. Zoals altijd met dit soort zaken is het een kwestie van 'follow the money' als je wil weten wie er echt achter zit. Ik durf er niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Onderstaande "stichting" is ook nogal negatief over windenergie
http://www.stichting-jas....il.asp?catname=Windmolens

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://www.4top.nl/images/media/Emu/Pictures/emu_picture_so_logger.jpg
Kent iemand dit apparaat? Het is een S0-impuls logger, vrij prijzig maar wel leuk. Je kan er maximaal 9 apparaten met een S0-interface aan koppelen en de data worden opgeslagen in csv op de SD-kaart en zijn, ook grafisch, zichtbaar op een webinterface.
http://www.emuag.ch/d_sit...d/S0-Impuls-Logger_d.html

Live demo (password leeglaten)
http://impuls.selfhost.me:8080/

Ik heb nog geen vergelijkbaar apparaat gezien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:45:
[afbeelding]
Kent iemand dit apparaat? Het is een S0-impuls logger, vrij prijzig maar wel leuk. Je kan er maximaal 9 apparaten met een S0-interface aan koppelen en de data worden opgeslagen in csv op de SD-kaart en zijn, ook grafisch, zichtbaar op een webinterface.
http://www.emuag.ch/d_sit...d/S0-Impuls-Logger_d.html

Live demo (password leeglaten)
http://impuls.selfhost.me:8080/

Ik heb nog geen vergelijkbaar apparaat gezien.
ziet er wel leuk uit.
wat zou die moeten kosten.

(misschien wel goedkoper als de Toon®. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:58:
[...]

ziet er wel leuk uit.
wat zou die moeten kosten.

(misschien wel goedkoper als de Toon®. :) )
EUR 293 in de webshop van de maker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die hoeven er niet per se te zijn. Waar het hier in NL een beetje misgaat is het informeren van de bevolking.

Bij mijn ouders zouden er 3 windturbines gebouwd worden. Megaturbines, zo werden ze genoemd. Iedereen werd banggepraat voor de boze megaturbines waarvan we alleen maar overlast zouden krijgen en waarbij het onze gemeente alleen te doen was om subsidiegeld op te strijken. Er werden flyers bij de deuren langsgebracht, er werden bijeenkomsten gehouden en er moest zoveel mogelijk geprotesteerd worden. In eerste instantie was ik tegen, omdat er nog geen 20km verderop windturbines op zee gebouwd zouden worden, zet ze daar maar bij. Inmiddels blijkt dat dat niet rendabel is, dus kunnen ze beter die dingen alsnog op land neerzetten.

Nu het dorp waar ik woon. Er is hier net buiten het dorp een boorplatform neergezet door Vermilion om te gaan proefboren. Het enige wat ik ervan heb meegekregen is een informatiebijeenkomst in het dorpshuis, een paar krantenberichten over wat er staat te gebeuren en een vermelding in de krant dat nu een stuk gebied een gewijzigd bestemmingsplan genaamd "mijnbouw" krijgt, omdat er binnenkort gas gewonnen gaat worden.

Wat is het verschil? Bij windmolens is iedereen tegen, want het moet met subsidie opgezet worden. Wij betalen met zijn allen een molen, die net zo duur stroom levert als de centrale ver ver hiervandaan. Waarom wil je een molen met subsidie in NoordOost Friesland hebben als je ook een kernreactor in Zeeland kunt laten draaien? Dat die kernreactor ook op subsidie draait heeft niemand het over, want dat is toch een ver van mijn bed show.
Dan die gaswinningsgebieden: het gas raakt op, en er is weer wat meer gas gevonden, dus dat is positief, we hebben weer voor jaren gas, dus hoeven we weer jaren niks te veranderen.

Wat misschien ook wel meespeelt is het idee "bikeshed". Een windmolen is een klein ding: gewoon een grote dynamo met wieken op een hoge paal. Iedereen kan zo'n ding bouwen, iedereen snapt hoe zo'n ding werkt, dus iedereen heeft er een eigen mening over. De windmolen is dus eigenlijk het fietsenschuurtje waarvan iedereen een eigen idee heeft hoe die gebouwd moet worden. Een kernreactor of kolencentrale is een ingewikkeld ding. Niemand die precies weet hoe zoiets werkt, en er zijn mensen die zich daarmee bezig houden, dus die mensen zullen wel weten wat ze precies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:08:
[...]
Wat misschien ook wel meespeelt is het idee "bikeshed". Een windmolen is een klein ding: gewoon een grote dynamo met wieken op een hoge paal. Iedereen kan zo'n ding bouwen, iedereen snapt hoe zo'n ding werkt, dus iedereen heeft er een eigen mening over. De windmolen is dus eigenlijk het fietsenschuurtje waarvan iedereen een eigen idee heeft hoe die gebouwd moet worden. Een kernreactor of kolencentrale is een ingewikkeld ding. Niemand die precies weet hoe zoiets werkt, en er zijn mensen die zich daarmee bezig houden, dus die mensen zullen wel weten wat ze precies doen.
* kuch *

Ga jij maar eens even een advanced fluid dynamics master course doen, nog iets van structural dynamics, niet-lineair materiaalgedrag, en power electronics, daarna begrijp je wel hoeveel er komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van zo'n ding. De meeste mensen weten nog niet het verschil tussen een lift-based en drag-based windmolen, laat staan complexere zaken zoals hoe je coincidence van eigenfrequenties optimaliseert e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 12-03-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

_JGC_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:08:
[...]

Die hoeven er niet per se te zijn. Waar het hier in NL een beetje misgaat is het informeren van de bevolking.
heel verhaal…
Terwijl die proefboringen (schaliegas? = aanname van mij) veel vervuilender blijken te zijn dan die windmolen… Toch raar dat daar dan minder ophef over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Denk het niet, die verdienen zelf ook nog een leuk zakcentje met windenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:17

MrScratch

I am rubber, you are glue

c70070540 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:25:
[...]

Terwijl die proefboringen (schaliegas? = aanname van mij) veel vervuilender blijken te zijn dan die windmolen… Toch raar dat daar dan minder ophef over is.
Het is noord-oost Friesland als ik het goed lees. Dat zou ook nog om traditionele gaswinning (NAM) kunnen gaan. Hadden ze niet recentelijk een nieuwe gaslocatie ontdekt in die regio?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bartjuh schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:25:
[...]

* kuch *

Ga jij maar eens even een advanced fluid dynamics master course doen, nog iets van structural dynamics, niet-lineair materiaalgedrag, en power electronics, daarna begrijp je wel hoeveel er komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van zo'n ding. De meeste mensen weten nog niet het verschil tussen een lift-based en drag-based windmolen, laat staan complexere zaken zoals hoe je coincidence van eigenfrequenties optimaliseert e.d.
Er is hier een tweaker op het forum die zelf windmolens bouwt van rotzooi die hij heeft liggen, dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Dat een 2MW turbine wat geavanceerder is is logisch, maar vertel dat maar aan de gemiddelde persoon die overal verstand van denkt te hebben.

Wat betreft schaliegas: nee, niet voor zover ik weet. De NAM heeft idd een miljardenveld gevonden bij Ee, vlakbij waar mijn ouders wonen. Hier bij Langezwaag boort Vermilion schuin richting Heerenveen, platform staat hier omdat dat de minste overlast zou opleveren. Ze verwachten hier in 4-8 jaar tijd 115 miljoen kuub gas te kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
@Windmolens

Alles staat of valt bij informatie, transparantie en participatie. Mensen zijn niet tegen windmolens per se, maar als zon ding 300 meter van je huis wordt neergezet om een toekomstig bedrijventerrein van energie te voorzien en je kunt zelf niet mee profiteren van de windmolen, je hebt kans op geluidsoverlast `snachts en je huis daalt 10% in waarde en je kunt er niets tegen doen omdat het plaatsen van de windmolen onder de fameuze crisis herstelwet valt.....

en oja, je bent gebrekkig geïnformeerd, het haalbaarheidsonderzoek is gedaan door het ingenieursbureau waar de verantwoordelijke wethouder vroeger gewerkt heeft en to top it all off: het is de naburige gemeente die de windmolens langs de gemeentegrens zet dus je kunt ook nog niet eens politiek je gram halen.....

In duitsland zegt men terecht dat windturbines 1km van bewoning af dienen te staan. Als je dat in Nederland zegt hou je geen windmolens op land over.....

Bij wind op land een paar tips aan mensen die er 1 of meer willen neerzetten:

- Informeer de burgers voordat je het plan definitief maakt, niet er na.
- Laat burgers participeren in de windmolen (aandelen en dividend en zo), zodat je een lokale windvogel principe hebt
- geef iedere burger rechtstreekse compensatie voor de waardedaling van de huizen volgens een vaststaand staffel (2% WOZ waarde van huis * 1/(km afstand tot molen in km)) tot max 1km om molen heen en minumum afstand tot windmolen 200 meter. (2% tot max 10%) dit is een eerlijke verdeelsleutel en zorgt ervoor dat de mensen de hypotheek op hun huis kunnen aflossen om de waardevermindering door windmolens in de achtertuin te compenseren (er is jurisprudentie zat om aan te geven dat rechters ook vinden dat een huis naast een windmolen minder waard is) Het kost je misschien een keer 2 ton maar als je dat afschrijft over 15 jaar valt dat reuze mee bij de 5Mil die een windmolen inclusief installatie wel kost these days, helemaal uitgaande van minimaal 3 windmolens....

- Geef de burgers nu eens de echte cijfers in plaats van schattingen en aannames.

Zo. dat was weer even een rant. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor Windmolens op land want ik zie ze als noodzakelijk kwaad, maar laten we de offers die Nederland er voor moet brengen gezamelijk dragen en niet afschuiven op de paar arme plattelandertjes die er nu eenmaal naast wonen. probeer eens een 150 meter hoge windmolen te plaatsen midden in de grachtengordel van Amsterdam, je wordt tot de hoge raad aan toe weg geprocedeerd. Dan is opeens half Amsterdam tegen windenergie...

hèhè, dat is er uit :$

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In dit geval waren het gewoon windmolens op twee kilometer buiten de bebouwde kom langs een autoweg. Het enige tegenargument was vooral landschapsvervuiling, maar de enige mensen die er "last" van zouden kunnen hebben waren de mensen die hutje-mutje in een nieuwbouwwijk aan de rand van het dorp wonen en kilometers over de weilanden kunnen kijken. Die zien daar nu ineens een paar palen met wieken op 2 kilometer afstand staan.
Diezelfde mensen die staan te roepen dat een paar windmolens langs een autoweg landschapsvervuiling is, staan ook te roepen dat ergens 25km verderop een vierbaans autoweg aangelegd moet worden die "De Centrale As" heet. Ze hebben het o zo met het landschap en de natuur te doen, maar zodra het uit het zicht is, kan het aan hun reet roesten.
Snap je nu waarom ik die protesten zo sneu vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

in heerhugowaard verrezen er 3 enercons 2,3 (stad van de zon)
burgers mochten participeren, en er was een fors draagvlak.
zo kan het ook.
ze staan langs de weg, de n242, op de weg barst het nu van de dode meerkoeten
volgens henk en ingrid komt dit door de enercons,
maar meerkoeten kunnen niet vliegen, toch houden henk en ingrid stug vol wat hun door de kolenboer word ingefluistert.

nou weer wat geleerd, geen dode vogels lijkt het,
hebben we 2 mooie dijken voor dus, enkhuizen lelystad, en afsluitdijk.
(mooi interconnects liggen er al en er woont echt niemand)
maar das vast te moeilijk voor ... ja voor wie nu eigenlijk.
wie is meestal verdien-lobby, en dat kan iedereen zijn.
de dode auto-vogels kunnen dan weer heel makkelijk aan de molens toegeschreven worden, ik zeg win-win !

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-03-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die 3 molens waar ik het net over had bleken er toch 6 te zijn, en dat was opgezet door een particuliere stichting met burgerparticipatie.
Er is een enquete gehouden in het dorp, daar was zo'n 90% tegen plaatsing van 6 windmolens. Het ging idd om de landschapsvervuiling. Om een lokale website te quoten:
"De tegenstanders tegen dat op deze wijze het prachtige open Friese terpen-landschap, vlak naast wereld erfgoed de Waddenzee en nationaal park het Lauwersmeer, behouden kan blijven."

Maargoed, al doe je aan burgerparticipatie... we hebben het hier over NoordOost Friesland, de regio waarbij iedereen meteen een vooroordeel heeft, en dat ook als waarheid aanneemt. Is er iemand in het dorp die zonnepanelen plaatst, dan roept het hele dorp dat diegene gek is, want zoiets verdient zich nooit terug. Verder zit vrijwel iedereen daar nog steeds voor gas bij Eneco en voor stroom bij Nuon, want dat gedonder met overstappen willen we niet hebben. Bang voor het onbekende, en geen zin hebben om je erin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:45:
[...]
Er is hier een tweaker op het forum die zelf windmolens bouwt van rotzooi die hij heeft liggen, dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Dat een 2MW turbine wat geavanceerder is is logisch, maar vertel dat maar aan de gemiddelde persoon die overal verstand van denkt te hebben.
Maar dat is hobby-werk, en dat is niet waar ik het over heb. Er zijn immers ook hobbyisten die raketten de lucht in schieten of met modelvliegtuigjes vliegen, maar dat is wel iets anders dan de techniek van de raketten van NASA en ESA e.d., en de vliegtuigen van Airbus en Boeing.

Zo'n gigantische windmolen zo hoog als een fikse wolkenkrabber met tip speeds over 300km/h zit veel meer onderzoek achter dan menigeen denkt. De airfoils voor die dingen worden net zo ontworpen, doorgerekend, en getest als airfoils voor vliegtuigen.

Maar ik begrijp je punt; de gemiddelde persoon heeft er inderdaad geen weet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

_JGC_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:50:
Die 3 molens waar ik het net over had bleken er toch 6 te zijn, en dat was opgezet door een particuliere stichting met burgerparticipatie.
Er is een enquete gehouden in het dorp, daar was zo'n 90% tegen plaatsing van 6 windmolens. Het ging idd om de landschapsvervuiling. Om een lokale website te quoten:
"De tegenstanders tegen dat op deze wijze het prachtige open Friese terpen-landschap, vlak naast wereld erfgoed de Waddenzee en nationaal park het Lauwersmeer, behouden kan blijven."

Maargoed, al doe je aan burgerparticipatie... we hebben het hier over NoordOost Friesland, de regio waarbij iedereen meteen een vooroordeel heeft, en dat ook als waarheid aanneemt. Is er iemand in het dorp die zonnepanelen plaatst, dan roept het hele dorp dat diegene gek is, want zoiets verdient zich nooit terug. Verder zit vrijwel iedereen daar nog steeds voor gas bij Eneco en voor stroom bij Nuon, want dat gedonder met overstappen willen we niet hebben. Bang voor het onbekende, en geen zin hebben om je erin te verdiepen.
Dankzij Friese boeren die zwaar gesubsidieerd hun daken vol hebben laten plempen met zonnepaneeltjes begin deze eeuw hebben we nu "ons" artikel 31-c in de Elektriciteitswet gekregen. Nadat Diederik Samsom door hen werd bewerkt omdat door de liberalisering ze gez**k zouden gaan krijgen met hun energieleverancier door de regelmatig optredende overschotten (medio 2004). Artikel is wel paar keer geamendeerd voordat het in de Elektriciteitswet werd gepropt, op het laatste moment kwam die beruchte 3.000 kWh grens er in...

In de wandelgangen gaan wel eens verhalen rond dat er Friese boeren zouden zijn geweest die vervolgens hun oude gesubsidieerde systeem voor leuk geld hebben verpatst, en voor nog lucratievere feed-in vergoeding een mooie SDE installatie hebben gekocht. Maar dat zijn mooie wandelgangen verhalen.

Afgezien daarvan schijnen Friezen subsidies erg lekker te vinden... (wie niet, trouwens...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

bedankt voor alle reacties en inzichten in windenergie op zich! Ik ga de site van windvogel eens binnenstebuiten keren..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Slecht nieuwsvan onze oosterlingen:
http://www.nuzakelijk.nl/...ing-elektrische-auto.html

De chinese overheid gaat de elektrische auto minder subsidieeren (lijkt nederland wel).

In het nieuwsbericht staat wel dat er in europa veel meer elektrische fietsen en scooters worden verkocht wat ik een goede ontwikkeling vind.

Met een elektrische fiets kan je woon-werk verkeer van boven de 20km enkele reis ook gewoon in de buitenlucht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flippo765 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:41:

In het nieuwsbericht staat wel dat er in europa veel meer elektrische fietsen en scooters worden verkocht wat ik een goede ontwikkeling vind.
Als dat ter vervanging van autokilometers is wel; hopelijk niet ter vervanging van fietskilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flippo765 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:41:
Slecht nieuwsvan onze oosterlingen:

De chinese overheid gaat de elektrische auto minder subsidieeren (lijkt nederland wel).
Ik vind dat geen slecht nieuws... waarom zou je auto's subsidiëren? :? De fossiele auto wordt al (ruim) voldoende gesubsidieerd, je kunt beter daar ook geheel mee ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:52:
[...]

Ik vind dat geen slecht nieuws... waarom zou je auto's subsidiëren? :? De fossiele auto wordt al (ruim) voldoende gesubsidieerd, je kunt beter daar ook geheel mee ophouden.
Alle subsidie's gelijktrekken en daarmee afschaffen vind ik nog beter inderdaad.
Sinds half vorig jaar ook 28km woon-werkverkeer per dag op het fietsje en het bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:35
Zo, het laatste argument om nog zaken te doen met atoomboer Delta is nu ook van tafel. Ik lees net het volgende op hun site:

http://www.delta.nl/thuis.../vergoeding_teruglevering
Meer terugleveren dan verbruiken
Bij een negatief saldo (netto negatief verbruik) ontvangt u uitsluitend een vergoeding zonder energiebelasting en zonder BTW. Per 1 januari 2012 is dat € 0,0626 per kWh.
Ik ben wel blij dat er al twee warmtepompen staan te snorren.. opstoken dat overschot.. het huis verwarmen is nu ineens wel erg goedkoop geworden..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flippo765 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:00:
Alle subsidie's gelijktrekken en daarmee afschaffen vind ik nog beter inderdaad.
Precies. Áls er dan zaken gesubsidieerd zouden moeten worden, kies dan innovatieve duurzame sectoren die moeten opboksen tegen 150 jaar gesubsidieerde fossiele concurrentie. En dan nog: tijdelijk. Maar als er een sector is die geen subsidie zou moeten hebben is het de auto-industrie.
Sinds half vorig jaar ook 28km woon-werkverkeer per dag op het fietsje en het bevalt me prima.
Respect! Ik hou het bij 10km per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:30
@fossiele subsidie: is het niet zo dat er netto geld in de staatskas vloeit door alle belastingen op brandstof en autorijden?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:32:
@fossiele subsidie: is het niet zo dat er netto geld in de staatskas vloeit door alle belastingen op brandstof en autorijden?
Nee, dat is een wijdverbreid misverstand. Als je alle kosten meerekent wordt autorijden dik gesubsidieerd. Lees het boek "De file voorbij" maar eens, een aanrader.

-edit-

Overigens wordf ik straks telefonisch geïnterviewd door een journaliste, voor een artikel over duurzame bloggers in het blad van Milieudefensie. Maandag komt er ook nog een fotograaf, dus ik moet maar weer eens naar de kapper ;)

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 13-03-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mightym schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:10:
Zo, het laatste argument om nog zaken te doen met atoomboer Delta is nu ook van tafel. Ik lees net het volgende op hun site:

http://www.delta.nl/thuis.../vergoeding_teruglevering
Arme JAN-B. Moet 'ie op zoek naar een nieuwe leverancier... :?

Het wipkipbeleid lijkt wel de enige constante in de NL energie (en politieke) sector... 7(8)7

@JeroenH
Overigens wordf ik straks telefonisch geïnterviewd door een journaliste, voor een artikel over duurzame bloggers in het blad van Milieudefensie. Maandag komt er ook nog een fotograaf, dus ik moet maar weer eens naar de kapper ;)
Heb me nooit opgetut voor wat voor journalist dan ook. Ook niet voor de medewerker van de NMa die ik eerder deze week uitgebreid tête-a-tête sprak (en die me gelijk moest geven toen ik deze tegensprak over een belangrijke issue, en waar deze later nog over terug mailde toen die het onderwerp had gecheckt bij de achterban...). Noch voor de journalist van het ANP die me vanochtend belde (n.a.v. Solarplaza artikel, maar ja, die zag me natuurlijk verder niet).

[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 13-03-2012 21:46 . Reden: Tweakers in de pers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

"U levert stroom terug aan het net? Dan wordt dit verrekend met uw verbruik, of te wel gesaldeerd. Uw vergoeding is gelijk aan de prijs die u betaalt voor de afname van elektriciteit inclusief Energiebelasting en BTW.
Per 1 januari 2012 is dat € 0,0626 + € 0,1140 + € 0,0336 = € 0,2102 per kWh."

Ik vind dat salderen altijd zo'n misleidend verhaal.
Energieleveranciers doen net of ze die vergoeding zelf betalen.
Dit terwijl het gewoon een soort van ruilhandel is, ik geef jou wat kWh en jij geeft mij diezelfde kWh later weer terug.
Er komt nog eens een tijd dat je helemaal geen gebruik meer maakt van die gasten.
zonnigtype schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:38:
Ik heb me nooit opgetut voor wat voor journalist dan ook.
Eh, als Freya Van den Bossche een wijntje bij je komt drinken om de PV situatie in Vlaanderen te bespreken piep je wel anders >:)

[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-03-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:54:

Eh, als Freya Van den Bossche een wijntje bij je komt drinken om de PV situatie in Vlaanderen te bespreken piep je wel anders >:)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

"U levert stroom terug aan het net? Dan wordt dit verrekend met uw verbruik, of te wel gesaldeerd. Uw vergoeding is gelijk aan de prijs die u betaalt voor de afname van elektriciteit inclusief Energiebelasting en BTW.

Dit terwijl het gewoon een soort van ruilhandel is, ik geef jou wat kWh en jij geeft mij diezelfde kWh later weer terug.
Er komt nog eens een tijd dat je helemaal geen gebruik meer maakt van die gasten.
Het is triest, maar zolang de overheid de zaken niet fatsoenlijk regelt zullen we het er mee moeten doen. Ik had gehoopt dat oude 'luxe' verrekeningssituatie langer stand zou houden, maar nu ben ik wel blij dat ik eind vorig jaar twee warmtepompen heb geplaatst. Door mijn elektriciteitsverbruik te vergroten brengen mijn panelen weer het reguliere bedrag op. Met andere woorden, door deze maatregel wordt ik gestimuleerd het milieu zwaarder te belasten.. De extra draaiuren van de warmtepompen zullen toch echt buiten de pv opbrengstperiodes gaan vallen. (want in het huidige tempo kan ik mijn overschot niet opmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heb me nooit opgetut voor wat voor journalist dan ook.
;) - symbooltje gezien? Altijd blijven lachen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@mightym
Windstroom is ook schone stroom dus geen extra milieu belasting ;)
Ik hoop echt dat er een fatsoenlijke manier van energieopslag voor de particulier beschikbaar komt dan zijn we ook van dat saldeer geneuzel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:12:
Ik hoop echt dat er een fatsoenlijke manier van energieopslag voor de particulier beschikbaar komt
Die is er dus al: het net. Alleen, wij als maatschappij zijn zo dom geweest commerciële partijen op dat net te zetten die de toegang bemoeilijken. Dat was niet zo handig. Die moeten eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die moeten er zeker af maar gaat niet meer gebeuren met deze privatiseringsregering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gelukkig zien we daarom hier en daar wat coöperatieve energiebedrijven, echt 'van het volk' dus. Daar moeten we heen, naar mijn mening (en daar kwamen we ook vandaan). Maar het zal nog wel even duren voordat dat enige schaal heeft - en we zitten dan nog altijd met de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Helemaal autonoom, heb je ook geen netbeheerder meer nodig.
Passief huis met alleen PV en m'n speksteentje ;)

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-03-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:25:
Helemaal autonoom, heb je ook geen netbeheerder meer nodig.
Nee, maar wel een acculeverancier ;) Ik zie persoonlijk niet zoveel in autonoom. Dan liever kleine netten op wijk c.q. stadsniveau. Energie - zeker elektriciteit - die je deelt is zoveel efficiënter.
Passief huis met alleen PV en m'n speksteentje ;)
Seizoensverschil van een factor zes, zeven, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:30
JeroenH schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:07:
[...]
Nee, dat is een wijdverbreid misverstand. Als je alle kosten meerekent wordt autorijden dik gesubsidieerd. Lees het boek "De file voorbij" maar eens, een aanrader.
Kan je een tipje van de sluier oplichten? Ik word van de link niet veel wijzer. Een paar cijfers?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:07:

(noch feli trouwens)

Heette die "journaliste" toevallig Annemarie Opmeer? Of was het Liesbeth Sluiter?

Just curious. Ben al tig jaar geabonneerd op het (onafhankelijk opererende) blad. Heet nu "Down To Earth".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:40:
Kan je een tipje van de sluier oplichten? Ik wordt van de link niet veel wijzer. Een paar cijfers?
Ik kan het boek nu niet vinden en het is alweer bijna twee jaar geleden dat ik het gelezen heb (ik moet het weer eens lezen).

Als ik het me goed herinner kwam het er op neer dat als je naar alle (bewust bold) publieke geldstromen kijkt, dus zowel inkomsten als belastingen als accijnzen maar ook uitgaven als aanleg van wegen en alle (ook weer bewust bold) overige uitgaven het autoverkeer er flink negatief uitkwam. Met andere woorden: als automobilist betaal je lang niet alle kosten die een autokilometer met zich meebrengt. Iets wat ik altijd al beweerd heb, overigens.

Toch gek, onder deze regering die wars is van subsidies en de 'transparante vrije markt' aanhangt (welke een illusie is, natuurlijk), nietwaar?

-edit-

Ik kan je aanraden het boek te kopen, het is echt heel goed analyserend geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 13-03-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:49:
(noch feli trouwens)

Heette die "journaliste" toevallig Annemarie Opmeer? Of was het Liesbeth Sluiter?

Just curious. Ben al tig jaar geabonneerd op het (onafhankelijk opererende) blad. Heet nu "Down To Earth".
Het was Wendy Koops, volgens mij een freelancer die door Down to Earth is ingehuurd. Het grappige (vond ik) was dat ze mij onder andere benaderd hebben omdat mijn website zo 'down to earth' was. Dat zie ik als een groot compliment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:36:

nou weer wat geleerd, geen dode vogels lijkt het,
hebben we 2 mooie dijken voor dus, enkhuizen lelystad, en afsluitdijk.
(mooi interconnects liggen er al en er woont echt niemand)
maar das vast te moeilijk voor ... ja voor wie nu eigenlijk.
wie is meestal verdien-lobby, en dat kan iedereen zijn.
de dode auto-vogels kunnen dan weer heel makkelijk aan de molens toegeschreven worden, ik zeg win-win !
Helemaal voor! Van mijn part wordt zelfs de gehele markerwaard volgezet met windmolens, het grootste windmolenpark van Nederland. :)

* mkleinman woont nog geen kilometer van de dijk Enkhuizen - Lelystad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

[...]
Sorry, maar ik begrijp de ophef niet helemaal. Als je meer opwekt dan verbruikt, is het in mijn ogen niet meer dan normaal dat je niet meer dan de kale stroomprijs krijgt voor de kWh die boven het eigen verbruik uitkomen. Waarom zouden ze dan toch meer moeten betalen volgens jullie?

Ze kopen alle stroom in volgens de marktprijs (dus de kale stroomprijs) en waarom zouden wij als PV opwekkers opeens meer moeten krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Lardman schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:11:
@Windmolens

Alles staat of valt bij informatie, transparantie en participatie. Mensen zijn niet tegen windmolens per se, maar als zon ding 300 meter van je huis wordt neergezet om een toekomstig bedrijventerrein van energie te voorzien en je kunt zelf niet mee profiteren van de windmolen, je hebt kans op geluidsoverlast `snachts en je huis daalt 10% in waarde en je kunt er niets tegen doen omdat het plaatsen van de windmolen onder de fameuze crisis herstelwet valt.....

en oja, je bent gebrekkig geïnformeerd, het haalbaarheidsonderzoek is gedaan door het ingenieursbureau waar de verantwoordelijke wethouder vroeger gewerkt heeft en to top it all off: het is de naburige gemeente die de windmolens langs de gemeentegrens zet dus je kunt ook nog niet eens politiek je gram halen.....

In duitsland zegt men terecht dat windturbines 1km van bewoning af dienen te staan. Als je dat in Nederland zegt hou je geen windmolens op land over.....

Bij wind op land een paar tips aan mensen die er 1 of meer willen neerzetten:

- Informeer de burgers voordat je het plan definitief maakt, niet er na.
- Laat burgers participeren in de windmolen (aandelen en dividend en zo), zodat je een lokale windvogel principe hebt
- geef iedere burger rechtstreekse compensatie voor de waardedaling van de huizen
volgens een vaststaand staffel (2% WOZ waarde van huis * 1/(km afstand tot molen in km)) tot max 1km om molen heen en minumum afstand tot windmolen 200 meter. (2% tot max 10%) dit is een eerlijke verdeelsleutel en zorgt ervoor dat de mensen de hypotheek op hun huis kunnen aflossen om de waardevermindering door windmolens in de achtertuin te compenseren (er is jurisprudentie zat om aan te geven dat rechters ook vinden dat een huis naast een windmolen minder waard is) Het kost je misschien een keer 2 ton maar als je dat afschrijft over 15 jaar valt dat reuze mee bij de 5Mil die een windmolen inclusief installatie wel kost these days, helemaal uitgaande van minimaal 3 windmolens....

- Geef de burgers nu eens de echte cijfers in plaats van schattingen en aannames.

Zo. dat was weer even een rant. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor Windmolens op land want ik zie ze als noodzakelijk kwaad, maar laten we de offers die Nederland er voor moet brengen gezamelijk dragen en niet afschuiven op de paar arme plattelandertjes die er nu eenmaal naast wonen. probeer eens een 150 meter hoge windmolen te plaatsen midden in de grachtengordel van Amsterdam, je wordt tot de hoge raad aan toe weg geprocedeerd. Dan is opeens half Amsterdam tegen windenergie...

hèhè, dat is er uit :$
Omdat ik het zo'n goed verhaal vind, gewoon een full quote!

Horizonvervuiling is opeens geen probleem wanneer het mensen 30 euro (deze orde grootte kan het over gaan!) in de maand scheelt, of hun huis niet 5000 euro minder waard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

c70070540 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:35:
Sorry, maar ik begrijp de ophef niet helemaal. Als je meer opwekt dan verbruikt, is het in mijn ogen niet meer dan normaal dat je niet meer dan de kale stroomprijs krijgt voor de kWh die boven het eigen verbruik uitkomen. Waarom zouden ze dan toch meer moeten betalen volgens jullie?
Dat bedoel ik ook niet.
Ik bedoel je eigen verbruik salderen.
Daar wordt altijd zo hoog over opgegeven dat je daar 21ct per kWh voor krijgt.
Terwijl het niets anders is dan een 1 op 1 ruilhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:34:
[...]
Seizoensverschil van een factor zes, zeven, anyone?
Dimensioneren op winter :+

Ofwel; in de zomermaanden 7x teveel produceren, kan je mooi je jacuzzi mee opwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

SpiceWorm schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:38:
Omdat ik het zo'n goed verhaal vind, gewoon een full quote!

Horizonvervuiling is opeens geen probleem wanneer het mensen 30 euro (deze orde grootte kan het over gaan!) in de maand scheelt, of hun huis niet 5000 euro minder waard wordt.
Ik ben zelf lid van de Windvogel.

Toch vind ik dat er onvoldoende oog is bij de voorstanders voor de bezwaren die er onlosmakelijk verbonden zijn aan windmolens. Niet ver van waar ik woon is er ook een project dat men wil ontwikkelen. Dat is op lage weide. Het is een industriegebied met aan alle kanten aangrenzend woonwijken. Utrecht is zeer dichtbevolkt en daar is het helemaal volgepakt. Aan alle kanten woonwijken zegt genoeg. Al die mensen compenseren is geen optie.

Ik weet niet of ik het zo slim vind het daar te willen ontwikkelen. De provincie Utrecht heeft maar 2 locaties voor windmolens, waar dit er een van is (volgens een onderzoek tbv de provincie Utrecht). Zou de conclusie ook niet kunnen zijn dat in een bepaald gebied er geen mogelijkheid is een windmolen te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bartjuh schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:51:
[...]

Ofwel; in de zomermaanden 7x teveel produceren, kan je mooi je jacuzzi mee opwarmen ;)
gewoon een setje recht op de muur plakken voor hogere winter productie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:15:
[...]

gewoon een setje recht op de muur plakken voor hogere winter productie. :)
Dan wel met alle huizen in de straat om het er netjes uit te laten zien.

* mkleinman zou het graag willen maar ik vermoed dat ik geen enkele buurman/vrouw ( Henk/Ingrid ) mee krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
@ Passiefhuis vs energieopslag

Huis uitvoeren in flink zwaar beton (warmteaccumilatie)
En in de zomer je overschot aan elektriciteit omzetten in potentiële kinetische energie...

Hoe vraag je? Met een vliegwiel...? Nee joh... gewoon je huis in de zomer wat metertjes opkrikken en in de winter weer laten zakken :+

* NovapaX heeft eerlijk gezegd nog niet berekend hoeveel energie je daar nou daadwerkelijk mee op kan slaan.....

EDIT: even vlug berekend, maar je huis van ca. 50 ton een meter optillen kost cq levert in theorie (zonder verlies) een whopping 500.000 Joule = 140 kWh.... echt veel is dat ook weer niet... Maargoed, leuk idee toch? :*)

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 14-03-2012 11:43 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nog wel een idee, wat wat meer op kan slaan...
Bovenop je huis 50 kuub water (= 50 ton) opslaan, dan op je gehele dak een laag van zo'n 1 meter water staan... Je wilt niet weten wat voor constructie daar dan onder moet, dus of dat nou zo duurzaam is...

Eenzelfde grote opslag moet je dan ook onder je huis hebben, hoogteverschil is dan zo'n 6 meter...
Dat is dan toch grof genomen 800 kWh opslag (theoretisch).

Het voordeel is wel dat iedere kuub regenwater die je nog extra opvangt wat er valt per kuub je zo'n 16 kWh oplevert....

Let op: Dit is geheel theoretisch berekend met de simpele formule Arbeid (Joule) = Kracht (Newton) x Afstand (meter)
En dat 3600 Joule = 1 kWh

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 334569 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:15:
[...]

Ik ben zelf lid van de Windvogel.

Toch vind ik dat er onvoldoende oog is bij de voorstanders voor de bezwaren die er onlosmakelijk verbonden zijn aan windmolens. Niet ver van waar ik woon is er ook een project dat men wil ontwikkelen. Dat is op lage weide. Het is een industriegebied met aan alle kanten aangrenzend woonwijken. Utrecht is zeer dichtbevolkt en daar is het helemaal volgepakt. Aan alle kanten woonwijken zegt genoeg. Al die mensen compenseren is geen optie.

Ik weet niet of ik het zo slim vind het daar te willen ontwikkelen. De provincie Utrecht heeft maar 2 locaties voor windmolens, waar dit er een van is (volgens een onderzoek tbv de provincie Utrecht). Zou de conclusie ook niet kunnen zijn dat in een bepaald gebied er geen mogelijkheid is een windmolen te bouwen?
In zulke gebieden moet je ook geen windmolens zetten, dat is een gebed zonder eind. Plemp gewoon de enkhuizerdijk/afsluitdijk vol, daar heeft niemand er last van en waait het praktisch altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:36:
Hoe vraag je? Met een vliegwiel...? Nee joh... gewoon je huis in de zomer wat metertjes opkrikken en in de winter weer laten zakken :+
:Y _/-\o_

zo iets maar dan groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:33:
[...]

Dan wel met alle huizen in de straat om het er netjes uit te laten zien.

* mkleinman zou het graag willen maar ik vermoed dat ik geen enkele buurman/vrouw ( Henk/Ingrid ) mee krijg.
ach ik ben niet de gene die graag burgerlijke ongehoorzaamheid promoot.
maar als je een oud setje op je dak vervangt hang je de oude toch gewoon aan de voorkant.

er zijn genoeg mensen die planten een plastic ooievaar in de voor tuin of nog maffere dingen doen.
het zal denk ik niet eens opvallen dat je je huis een beetje versiert.

(henk/ingrid hebben toch geen verstand van vergunnigsvrij of snappen waar ze moeten klagen der over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Record voor duurzame-energiemarkt in 2011
http://www.nuzakelijk.nl/...energiemarkt-in-2011.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 17:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@mightym: Dit was dus het slechte nieuws waar ik NIET op te wachten zat :(
Wat betekent dat voor mij met mijn 150 kWh in de min :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:00:
[...]

Als dat op een enkeltariefmeter is lijkt het er op dat dat wordt afgeschreven, m.a.w. jouw 150 kWh duurzaam opgewekte zonne-kWhtjes worden gemengd met de stralende kernstroom van Delta en als zodanig verkocht zonder dat je daar een cent voor krijgt.

Als je een dubbeltariefmeter hebt, en de andere meter staat meer dan 150kWh positief, dan is het nog maar de vraag. Dan hangt het er van af of ze beide meters optellen of afzonderlijk berekenen. Dat zou je ze moeten vragen.

Hoe dan ook, naar mijn mening geen goede leverancier voor mensen met het duurzame hart op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 17:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Arme JAN-B. Moet 'ie op zoek naar een nieuwe leverancier... :?
Ja, bedankt voor je medelijden ;(
ga nog eens goed nadenken en rekenen wat dit gaat worden.
wanneer is die regel eindelijk ingegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:00:
[...]

Ik had over vorig jaar 1500kWh in de min, dus ik ben ook benieuwd hoe mijn eindafrekening er uit gaat zien...

Is toch 225 euro down the drain....ga ik in ieder geval niet zomaar laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

heerlijk toch ? vanaf volgend jaar moeten de bedrijven rechten kopen, maar jouw schone kWh verkopen is dan heel lucratief.
en daar komt de slimme meter en de HRe ketel (jij de uitstoot zij de stroom) als innovatie naar voren.

laat nu net verhagen iets geroepen te hebben over conventionele keteltjes en het gas.
de warmtepomp word snel slimmer.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-03-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 10:51
Over autonoom
Bartjuh schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:51:
[...]

Ja, was ook mijn gedachte. Qua kosten is dat niet echt onoverkomelijk meer. Moet je overigens wel voldoende oppervlakte hebben (heb ik nu zelf niet).
Zou me wel leuk lijken in een toekomstig huis. Maar of dat nu het meest duurzame is..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

rube schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:32:
Over autonoom

[...]

Ja, was ook mijn gedachte. Qua kosten is dat niet echt onoverkomelijk meer. Moet je overigens wel voldoende oppervlakte hebben (heb ik nu zelf niet).
Zou me wel leuk lijken in een toekomstig huis. Maar of dat nu het meest duurzame is..... :?
Zolang er overdag nog steeds meer energie word verbruikt dan 's nachts denk ik dat het meest duurzame is dat je gewoon zoveel mogelijk dakoppervlak benut om de ecologische footprint te verminderen.
Iedere duurzame kWh hoeft niet fossiel opgewekt te worden.

Uit economisch oogpunt is het denk ik niet verstandig de energieboeren te sponsoren met onze duurzaam opgewekte kWh's, op deze manier kunnen ze gewoon doorgaan met hun praktijken.

Misschien kan je je duurzame energie aan een doel geven die je totale footprint verminderd.
Je moet dan gaan denken aan elektriciteit inzetten om gas te reduceren, je eigen koffiebonen kweken onder een groeilamp (ik noem maar wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Elektriciteit delen via het net is veel efficiënter dan iedereen zijn eigen voorraadje beheren. We moeten niet de fout maken een technische oplossing te zoeken voor een niet-technisch probleem.

Ik heb er relatief weinig verstand van, maar het lijkt mij duidelijk dat de energieleveranciers en netbeheerders voor voor het algemeen nu moeten gaan werken, en niet voor de aandeelhouders. Kortom -> het moeten weer nutsbedrijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
NovapaX schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:55:
Nog wel een idee, wat wat meer op kan slaan...
Bovenop je huis 50 kuub water (= 50 ton) opslaan, dan op je gehele dak een laag van zo'n 1 meter water staan... Je wilt niet weten wat voor constructie daar dan onder moet, dus of dat nou zo duurzaam is...

Eenzelfde grote opslag moet je dan ook onder je huis hebben, hoogteverschil is dan zo'n 6 meter...
Dat is dan toch grof genomen 800 kWh opslag (theoretisch).

Het voordeel is wel dat iedere kuub regenwater die je nog extra opvangt wat er valt per kuub je zo'n 16 kWh oplevert....

Let op: Dit is geheel theoretisch berekend met de simpele formule Arbeid (Joule) = Kracht (Newton) x Afstand (meter)
En dat 3600 Joule = 1 kWh
NovapaX schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:36:

Huis uitvoeren in flink zwaar beton (warmteaccumilatie)
En in de zomer je overschot aan elektriciteit omzetten in potentiële kinetische energie...

* NovapaX heeft eerlijk gezegd nog niet berekend hoeveel energie je daar nou daadwerkelijk mee op kan slaan.....

EDIT: even vlug berekend, maar je huis van ca. 50 ton een meter optillen kost cq levert in theorie (zonder verlies) een whopping 500.000 Joule = 140 kWh.... echt veel is dat ook weer niet... Maargoed, leuk idee toch? :*)
Oeps, een kWh is toch echt 3.600.000J (1kW = 1000W = 1000J/s × 3600s = 3.600.000J)

Dan kun je in je huis van 50t nog maar 0,14kWh per meter verhoging opslaan. Helaas.

Als je je huis trouwens een beetje massief bouwt, dan weegt het overigens wel meer dan 50t, maar waarschijnlijk niet genoeg om significant elektriciteit mee op te slaan. :/

Ik zie trouwens een belangrijke rol weggelegd voor biomassa. Welliswaar duurder dan PV (nu ongeveer gelijk, maar ik verwacht dat biomassa duurder gaat worden, vooral de feedstock en PV natuurlijk goedkoper), maar mogelijk om eenvoudig op te slaan en op afroep op te wekken, om een groot deel van de seizoensverschillen op te vangen. Dit in combinatie met WKK, want weinig zon is weinig stroom en weinig warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
|:( Je moet ook niet even snel berekenen en dan Wh uitrekenen ipv kWh....
Supid me!

Maar dat zou dus betekenen dat je (theoretisch) met een motortje van 140 watt in een uur je huis een meter omhoog tilt... :P uitdaging? 8)7

Conclusie: Energie opslaan als kinetische energie.... alleen haalbaar als je een stuwmeer achter in je tuin hebt...
(of de ruimte hebt voor een batterij vliegwielen....)

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 15-03-2012 08:37 ]

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 8 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.