De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 144 Laatste
Acties:
  • 464.638 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

ericplan

5180 Wp PV

Ons kabinet en duurzaam :( :( :(
Streep door statiegeld

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 05-03-2012 16:21 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:17
Staatssecretaris Atsma (Milieu) is dolblij met het akkoord. Het statiegeldsysteem is naar zijn smaak veel te duur en ingewikkeld. Hij stelt bovendien dat het een zeer grote aanslag op het milieu pleegt. Bij het inzamelen, transporteren en verwerken van de lege flessen zouden veel afvalstoffen worden geproduceerd. Daarnaast kost het sloten aan schoon water, zo wordt geredeneerd.
Afbeeldingslocatie: http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/131/351/eb6.jpg?1307463786

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Tja... ik weet het inderdaad niet....
Bij ons word het plastic afval al gescheiden opgehaald, dus een extra belasting voor het milieu zou het niet HOEVEN betekenen. Het enige nadeel wat ik ervan zie is dat er veel in de natuur beland of tussen het gewone afval... verder is inderdaad het hele systeem van statiegeld niet zo heel erg effectief volgens mij.

Als dat extra geld inderdaad in prullenbakken enzo gestoken wordt liggen er misschien ook wat minder verpakkingen van McDonalds (en aanverwanten) op straat.... maar op de een of andere manier heb ik daar een hard hoofd in... :/

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:55

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:59:

Ik bedoelde er niet echt iets specifieks mee, maar meer dat ik me steeds sterker afvraag wat echte duurzaamheid nu is. Dat vraag ik me al een tijdje af, maar het gevoel dat ik het antwoord moet weten wordt steeds sterker - evenals het gevoel dat het antwoord steeds meer buiten mijn bereik ligt....
@Jeroen: ik kan nu wel weer vragen: wat bedoel je hiermee :? maar dat schiet ook niet op en ik neem aan dat je dat na enige tijd wel beu begint te raken (die moeilijke vragen van mij, bedoel ik)
ik hou het er maar op dat jouw niveau van denken veeel hoger ligt dan bij mij _/-\o_
toch wil ik je meegeven dat je met je "duurzame leven " best wel goed bezig bent hoor, en dat je meerdere mensen hebt gemotiveerd met hun duurzame plannen; dat het soms wel eens niet lukt, zoals laatst met de buren en het isolatie-project, jammer dan, ik zou er niet te veel mee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NovapaX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:34:
Tja... ik weet het inderdaad niet....
Bij ons word het plastic afval al gescheiden opgehaald, dus een extra belasting voor het milieu zou het niet HOEVEN betekenen. Het enige nadeel wat ik ervan zie is dat er veel in de natuur beland of tussen het gewone afval... verder is inderdaad het hele systeem van statiegeld niet zo heel erg effectief volgens mij.

Als dat extra geld inderdaad in prullenbakken enzo gestoken wordt liggen er misschien ook wat minder verpakkingen van McDonalds (en aanverwanten) op straat.... maar op de een of andere manier heb ik daar een hard hoofd in... :/
Wil je die zwerfzooi van de Mac afschaffen, dan zal je de drive-in ook moeten afschaffen. Maakt niet uit hoeveel prullenbakken je neerzet, zolang je ze niet kunt bereiken als je je mac-afval door het raam naarbuiten gooit tijdens het rijden blijft die rommel zwerven.

Overigens zijn er maar weinig gemeentes waar ze plastic afzonderlijk inzamelen. Hier ben ik al blij met grijs/groen/papier waarbij ik alleen grijs hoef te betalen (blijkbaar is de chip op mijn groenbak stuk, papier is gratis), in sommige steden mik je alles in 1 grote bak en wordt dat naderhand hopelijk gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:17
kan aan mij liggen maar recyclen van papier en plastic levert toch gewoon keiharde euro's op even los van het milieu...

http://www.nubericht.nl/2...recycling-levert-geld-op/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Misschien zijn wij dan een uitzondering hier in Dordrecht (toch een aardig grote stad ondertussen)
Maar zeker bij mij in de wijk wordt de stapel plastic zakken (nog geen containers) elke keer groter en de grijze containers steeds leger.
Het is eigenlijk best wel snel 'geaccepteerd' heb ik het idee, terwijl we niet voor de hoeveelheid restafval betalen ofzo, dat zal nog wel een extra boost geven als het zover komt.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

En welke kant gaan de prijzen op?

......nog verder naar beneden....

http://www.digitimes.com/news/a20120303PD209.html

"The average PV module price quoted by all China-based makers has declined from 0.60EUR/W to slightly above 0.50EUR/W, the sources pointed out."

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 05-03-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^^ Dat is ook niet meer sustainable lijkt me... in de sociale en economische dimensie zeg maar...

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 05-03-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Ik heb even aan de douche-wtw mogen voelen.
het blijft een wondertje die technea wtw v3( (55-65%), eerst wat sceptisch, maar nu is en blijft het een wonder.
6-8 graden in, 36 graden stromend water uit, inclusief max cw6.
het vermogen is enorm, reken maar eens uit bij cw3 wat je moet toevoegen aan energie om bijv 6-8liter/minuut te verwarmen naar 36graden. en dat alles zonder stekker, gewoon vanzelf.

iemand wel eens gedacht om het in een SV situatie toe te passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Project gezamelijke inkoop PV systemen in Zeeland meldt zich:

http://www.hetzoneffect.n...t-aanmelden-vanaf-7-maart

Zegt het voort !!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:00:
iemand wel eens gedacht om het in een SV situatie toe te passen ?
Natuurlijk, klein verlies aan rendement doordat je alleen kan aansluiten op het koudwater van de mengkraan.
Je houdt als het goed is makkelijk 50% over.

Maar achteraf in een nieuwe badkamer breek je de boel niet snel open.
O ja, je mag met een DWTW pijp niet in de kast komen waar de afleverset van de SV zit.

Prachtig systeem door eenvoud.. raad het altijd aan, maar velen hebben geen interesse in besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 334569 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:23:
Prachtig systeem door eenvoud.. raad het altijd aan, maar velen hebben geen interesse in besparing.
"Ja zo'n ding is duur."

En dan vraag ik weet je wat je gasrekening is? Nee.

Hoe weet je dan welke optie duur is? Ik denk steeds vaker dat mensen alleen maar korte termijn kunnen denken. De meeste hersens lijken het gewoonweg niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:06:
[...]
"Ja zo'n ding is duur."

En dan vraag ik weet je wat je gasrekening is? Nee.

Hoe weet je dan welke optie duur is? Ik denk steeds vaker dat mensen alleen maar korte termijn kunnen denken. De meeste hersens lijken het gewoonweg niet te kunnen.
Ik ga er vanuit dat mensen best goed kunnen denken. Alleen het is een onbekend onderwerp en het roept veel vragen op. Mensen hebben geen idee wat waar is en wat niet. Zouden het wel kunnen begrijpen maar willen er geen sport van maken, daar geen tijd instoppen. Dan kiest men voor de oplossing die men al kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:34
(jarig!)
Wellicht een aardige documentaire om aan mensen te laten zien die het nog niet helemaal snappen als het over onbeperkte groei, peak oil, e.d. gaat: There's no tomorrow.

Niet een echt vrolijk document, maar wel duidelijk gebracht,

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 11:10
Ik vind de doemscenario's nou niet bepaald inspirerend. Sterker: ik vind dat je je doel ermee voorbij schiet. Stel dat het allemaal echt zo ernstig is, "men" heeft er gewoon geen oren meer naar.

Dan kan je twee dingen doen: je gaat harder roepen dat het allemaal heel ernstig is, of je zoekt de positieve boodschap en probeert te inspireren en aanzetten tot gedragsverandering.

Dit gezegd hebbende: dit is geen kritiek op jou, Jeroen, maar meer een reactie in het algemeen.

Het is toch veel leuker om op de positieve dingen van het menselijk vernuft te wijzen en dat het gewoon leuk is om iedere week te kijken of je bent geslaagd in je missie om minder energie dan de voorgaande week te verbruiken? Dat het gewoon leuk is om naar een passiefhuis te streven?
Of als men gevoeliger is voor cijfers: het is toch leuk om geld niet uit te geven aan energie, maar aan bijvoorbeeld een leuke vaarvakantie met een zeilboot?

Voor mezelf: ik ben niet zo ontzettend duurzaam, maar heb gewoon een hekel aan verspilling. Gratis zonnewarmte om lekker mee te douchen. Zonde om ongebruikt op je dak te laten schijnen. Lekker een vers broodje uit de -met PV warmgestookte- oven.

Het leven is leuk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt het goed opgeschreven _/-\o_

Het gaat om verandering teweeg brengen! Elke sneeuwbal begint rustig te rollen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik voel me nu heel dom...Wat is een SV situatie?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Volgens mij is dat StadsVerwarming....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pfff, natuurlijk.

Zie je wel dat het een domme vraag was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

hansdegit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:57:
Pfff, natuurlijk.

Zie je wel dat het een domme vraag was?
Domme vragen (in duurzaamheid) schijnen niet te bestaan.

Iedereen leert hier.

Echt waar: iedereen! :Y

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Nou dan stel ik nog maar even een domme vraag :). Heeft het aanbrengen van radiatorfolie nut wanneer de radiator op een geïsoleerde (spouw) buitenmuur zit? Ik lees hier en daar dat je met het aanbrengen van z.g.n. 'tonzon folie' direct op de radiator het vermogen van de radiator beperkt. Heb je dit probleem ook als je de radiatorfolie op de muur aanbrengt?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ja het heeft effect, maar natuurlijk minder. Tenzij je héél goed (Rd >5 ofzo) geïsoleerde spouwmuur hebt zou ik het desalniettemin zondermeer aanraden.

Het verlaagt inderdaad het vermogen van je radiator iets, maar niet veel. Alleen als je een radiator hebt bestaande uit een enkel paneel, geloof ik dat dit echt significant is. De oplossing in die situatie is natuurlijk om de radiatorfolie niet op de radiator te plakken, maar op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Uit eigen ervaring kan ik melden dat je meer stralingswarmte voelt met een lapje folie achter je convector/radiator. Ik zeg: doen. Maar laat die magneten maar zitten, zelf vasttapen met ducttape werkt beter dan zo'n overrated koelkastmagneet.

Als je toch graag met magneten werkt: hier liggen er nog een stuk of vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Maar als je meer stralingswarmte voelt dan zou dat toch moeten betekenen dat het radiatorpaneel warmer is? Dus de ketel heeft het water warmer gestookt, omdat je de capaciteit van de radiator hebt beperkt. Warmer stoken = juist weer verlies.

Voor mij een reden om in mijn goed geïsoleerde 2009-woning géén Tonzon achter de radiatoren te plakken. Iedere tweaker hier probeert de capaciteit van zijn radiatoren (LTV etc.) te verhogen om te besparen. En dan zou ik de capaciteit met folie gaan verlagen? Kweenie hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nou, mijn redenatie is dat de straling die normaal gesproken richting de muur gaat wordt teruggekaatst de kamer in. Disclaimer: ik heb geen kaas gegeten van thermodynamica. Hoe zou de folie dan de capacitiet van de radiator verminderen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het heeft vooral te maken met het rendement waarmee je ketel stookt bij een hogere retourtemperatuur.
Simpel gezegd: hoe hoger de retour uit je radiatoren, hoe lager het rendement (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013)

Als je de folie tegen je radiator plakt, zal de afgegeven energie afnemen omdat de warmteoverdracht aan de lucht (convectief) aan een zijde flink afneemt, de straling naar achteren wordt ook weer terug gereflecteerd je radiator in... Het water in je radiatoren zal dan warmer blijven. Het blijft natuurlijk wel zo dat de energie niet op de plaatsen terecht komt waar je het niet nodig hebt.

Het is dus de vraag: Is de bespaarde energie door het 'sturen' van de energie meer dan het ingeleverde rendement.

Ik denk dat, zeker als je de folie tegen de wand kan plakken (geen afname convectief vermogen) de winst van de folie hoger is, zeker als je met de folie in-place je CV-ketel en je radiatoren nog eens even fijn afstelt...

Overigens werkt die folie volgens mij veel minder goed bij LTV, omdat de bijbehorende convectoren juist al zo weinig met straling doen....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
hansdegit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:21:
Ik vind de doemscenario's nou niet bepaald inspirerend.
Ik ook niet. Maar als je het presenteren van de feiten als 'doemscenario' ziet dan zal het allemaal erg lastig worden. Ik heb nu niet echt het idee dat bij 'de massa' het idee leeft dat we meer moeten gaan doen dan een spaarlampje indraaien - en snel ook. Lees maar eens de comments op bv. nujij en telegraaf onder de artikelen over de hoge benzine- en energieprijzen. Hoe moet dat wel niet gaan als de benzine straks niet 'duur' is en als er te weinig eten is?
Het is toch veel leuker om op de positieve dingen van het menselijk vernuft te wijzen en dat het gewoon leuk is om iedere week te kijken of je bent geslaagd in je missie om minder energie dan de voorgaande week te verbruiken? Dat het gewoon leuk is om naar een passiefhuis te streven?
Dat weet jij, dat weet ik maar we zijn met te weinig. Nepduurzaamheid zie je overal, echte duurzaamheid bij lange na niet genoeg.
Of als men gevoeliger is voor cijfers: het is toch leuk om geld niet uit te geven aan energie, maar aan bijvoorbeeld een leuke vaarvakantie met een zeilboot?
En zo werkt dus niet. Een paar jaar geleden heb ik mijn ouders ervan overtuigd dat het gekkenwerk is om het hele jaar door een veel te grote en zware auto rijden, alleen voor die twee keer per jaar met de caravan weg. Ze hebben dus een kleine, lichte auto gekocht en daar zijn ze erg blij mee, scheelt ze een boel geld. Maar. Sindsdien gaan ze zeker één keer per jaar op vliegvakantie..... Daar had ik helemaal niet bij stilgestaan.
Het leven is leuk.
Oh maar dat is zeker waar. En het leven zal altijd leuk blijven voor sommige mensen. Maar vinden mensen het nog leuk zonder jaarlijks een nieuwe ipad? Zonder een glimmend stuk blik voor de deur? Zonder elk jaar een skivakantie, zonvakantie en een weekendje New York?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
JeroenH schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:30:
[...]
Maar als je het presenteren van de feiten als 'doemscenario' ziet dan zal het allemaal erg lastig worden. Ik heb nu niet echt het idee dat bij 'de massa' het idee leeft dat we meer moeten gaan doen dan een spaarlampje indraaien - en snel ook.
De massa is doof geworden voor de alarmkreten. Dan moet je het volgens mij over een andere boeg gooien. Als overreden niet werkt, moet je overbruggen of inspireren (even mijn training "inzicht in invloed" in praktijk brengen).
Sindsdien gaan ze zeker één keer per jaar op vliegvakantie..... Daar had ik helemaal niet bij stilgestaan.
Maar daarmee verbruiken ze per saldo nog steeds minder brandstof. Vier je succesjes.

edit: is dat wel zo? Is vliegen zuiniger; 'k begin te twijfelen.
Maar vinden mensen het nog leuk zonder jaarlijks een nieuwe ipad? Zonder een glimmend stuk blik voor de deur? Zonder elk jaar een skivakantie, zonvakantie en een weekendje New York?
Dat moeten die mensen zelf uitmaken; dat zit niet in mijn invloedsgebied.
Jij doet alles al om je footprint zo klein mogelijk te houden en je probeert mensen te bewegen hetzelfde te doen. Je doet je best, dikke pluim. Als dat niet genoeg is....Wat kan je meer doen? Het heeft weinig zin om daar negatieve energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
hansdegit schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:46:
De massa is doof geworden voor de alarmkreten. Dan moet je het volgens mij over een andere boeg gooien. Als overreden niet werkt, moet je overbruggen of inspireren (even mijn training "inzicht in invloed" in praktijk brengen).
En dat doe ik dan ook. Do as I do, don't do as I say...
Maar daarmee verbruiken ze per saldo nog steeds minder brandstof. Vier je succesjes.

edit: is dat wel zo? Is vliegen zuiniger; 'k begin te twijfelen.
Vliegen kan per passagierkilometer iets zuiniger zijn dan autorijden, zeker met een caravan er achter, maar met vliegen maak je al snel veel meer kilometers - ook omdat de fossielen er nog altijd in geslaagd zijn vrijwel elke vorm van belasting te vermijden.
Dat moeten die mensen zelf uitmaken; dat zit niet in mijn invloedsgebied.
Jij doet alles al om je footprint zo klein mogelijk te houden en je probeert mensen te bewegen hetzelfde te doen. Je doet je best, dikke pluim. Als dat niet genoeg is....Wat kan je meer doen? Het heeft weinig zin om daar negatieve energie in te steken.
Ja, maar om het even cru uit te drukken, die onduurzame massa maakt met een glimlach de aardolie op die ik bespaar. Diezelfde autorijdende massa blijft Nederland vormgeven op een manier die het voor mij moeilijk maakt zonder auto te leven. En - laten we hopen dat het er niet van komt - diezelfde massa is een bedreiging voor mij als het 'goed mis' gaat, denk aan rellen etc. Denk je dat een wanhopige mensenmassa mensen die het beter voor elkaar hebben omdat ze zich goed voorbereid hebben met rust zullen laten? Ik dacht het niet.

Is dat kans op deze situatie klein? Dat weet ik niet, maar de kans is zeker niet nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:25:
[...]

Denk je dat een wanhopige mensenmassa mensen die het beter voor elkaar hebben omdat ze zich goed voorbereid hebben met rust zullen laten? Ik dacht het niet.

Is dat kans op deze situatie klein? Dat weet ik niet, maar de kans is zeker niet nul.
Hier verwoord je precies waar ik ook bang voor ben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:21:
Ik vind de doemscenario's nou niet bepaald inspirerend. Sterker: ik vind dat je je doel ermee voorbij schiet. Stel dat het allemaal echt zo ernstig is, "men" heeft er gewoon geen oren meer naar.

Dan kan je twee dingen doen: je gaat harder roepen dat het allemaal heel ernstig is, of je zoekt de positieve boodschap en probeert te inspireren en aanzetten tot gedragsverandering.
Echter, niets geeft zoveel motivatie als ellende.

Zo beginnen praktisch alle oorlogen, opstanden, revoluties en veranderingen. Als olie, kolen en aardgas steeds duurder en duurder worden wordt kunstmest ook duurder (haber-bosch -> ammoniak). Kunstmest neemt een groot deel van de populatiegroei voor zijn rekening. Als mensen massaal honger krijgen (de honger in Afrika breidt nu uit i.p.v. krimp!), en het komt dichter in de buurt (zeg Zuid-Europese landen), reken maar dat het effect heeft...

Goed, ik verkies liever de 'leuke' weg door op tijd met duurzaamheid mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
JeroenH schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:25:
Ja, maar om het even cru uit te drukken, die onduurzame massa maakt met een glimlach de aardolie op die ik bespaar. Diezelfde autorijdende massa blijft Nederland vormgeven op een manier die het voor mij moeilijk maakt zonder auto te leven. En - laten we hopen dat het er niet van komt - diezelfde massa is een bedreiging voor mij als het 'goed mis' gaat, denk aan rellen etc. Denk je dat een wanhopige mensenmassa mensen die het beter voor elkaar hebben omdat ze zich goed voorbereid hebben met rust zullen laten? Ik dacht het niet.

En dat ligt imho buiten je invloedssfeer. Dus wat wil je nog meer doen dan je nu al doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
hansdegit schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:47:
En dat ligt imho buiten je invloedssfeer. Dus wat wil je nog meer doen dan je nu al doet?
Dat is een goede vraag. Nog beter mijn best doen om te laten zien dat energie besparen e.d. kán? Dat je niet als een kluizenaar hoeft te leven? Het feit dat ik misschien niet meer kan doen dan ik nu doe (en misschien ook wel) maakt niet dat ik me minder zorgen maak over de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Da's nu mijn punt. Het is niet zo effectief om je zorgen te maken en negatieve energie te steken in dingen die je niet kunt beinvloeden; je kunt je er hooguit op voorbereiden. Dat bedoelde ik met mijn opmerking "het leven is leuk": je hebt je best gedaan, nu mag je daarvan gaan genieten en je succesjes vieren.

voor zover ik enig recht van oordelen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Dan zien wij dat anders. :) Ik blijf het zien als een klus die nog niet af is.... Als wereldwijde maatschappij ontkomen we niet aan 'totale duurzaamheid', doorgaan zoals het nu gaat leidt zonder twijfel tot een hardhandige 'reset'. Hoe die 'reset' vorm krijgt mag ieder voor zich bedenken...

-edit-

Laat ik het anders zeggen: als ik ooit later (klein)kinderen heb die me vragen "zeg (o)pa, wat heb jij precies gedaan om de shit waarin we nu zitten te voorkomen?" dan wil ik ze recht in de ogen kunnen kijken en kunnen zeggen "zoveel als ik kon". En geen Henk&Ingrid-antwoord à la "ja maar het was de schuld van iemand anders".

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 06-03-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221003

Zware kost, Jeroen.. Ik begrijp je gevoel denk ik wel. We staan als beschaving voor grote uitdagingen en waar jij het mogelijke doet om de 'ondergang' te voorkomen, gaat je omgeving lekker door met verspillen alsof er niets aan de hand is. Je zou er neerslachtig van kunnen worden.
Toch, veel meer dan het goede voorbeeld geven kun je niet doen.

Trouwens, Moeder Aarde en haar rijkdommen bewijs je een grote dienst door géén kinderen te krijgen. Bespaart je ook nog een ongemakkelijk gesprek in de toekomst. ;)
Maar ja, dat is ook al zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Ik begrijp dat het hobbyen met zonnestroompaneeltjes anders voelt en klinkt dan het redden van de wereld.
Ik begrijp je gevoel denk ik wel. We staan als beschaving voor grote uitdagingen en waar jij het mogelijke doet om de 'ondergang' te voorkomen, gaat je omgeving lekker door met verspillen alsof er niets aan de hand is. Je zou er neerslachtig van kunnen worden.
Gelukkig heb ik dat tot dusver kunnen voorkomen, alleen toen een paar maanden geleden al mijn buren totaal geen interesse hadden in woningisolatie heb ik dat echt wel als een klap ervaren.
...en dat is dus wat ik me continue afvraag.
Trouwens, Moeder Aarde en haar rijkdommen bewijs je een grote dienst door géén kinderen te krijgen. Bespaart je ook nog een ongemakkelijk gesprek in de toekomst. ;)
Daar is niet zoveel tegenin te brengen, maar je zult snappen dat ik van plan ben eventuele kinderen op te voeden als oplossers van problemen in plaats van onderdelen van die problemen. In hoeverre dat lukt zal de tijd natuurlijk uit moeten wijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
JeroenH schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:43:
Daar is niet zoveel tegenin te brengen, maar je zult snappen dat ik van plan ben eventuele kinderen op te voeden als oplossers van problemen in plaats van onderdelen van die problemen. In hoeverre dat lukt zal de tijd natuurlijk uit moeten wijzen ;)
oei met die moet je oppassen.
der komt een tijd dat de kleine gaat zeggen:"daar heb je die ouwe@#$ weer met zijn energie verhaal."
en die klap komt harder aan als die van de buren.
kinderen kunnen het bloed onder je nagels uit zuigen, maar gelukkig draait het later dan meestal wel bij.
(ervarings-deskundige als ik naar mijn ouders kijk. zelf geen kinderen. O-) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
migjes schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:59:
der komt een tijd dat de kleine gaat zeggen:"daar heb je die ouwe@#$ weer met zijn energie verhaal."
kinderen kunnen het bloed onder je nagels uit zuigen, maar gelukkig draait het later dan meestal wel bij.
Ah, maar ik ben nu 36 en al een tijdje in de fase van "die ouwe ziet/zag het zo gek nog niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 15:15
Zucht. Mijn gemeente gaat energiebesparing promoten bij de particulieren. Fijn dat er subsidie regelingen zijn. Op www.energiebesparenoldenzaal.nl zijn er links naar subsidie's. Deze site is lekker up tot date. 8)7

De lijst http://www.energiebespare...sidies/subsidieregelingen (aan de rechterkant) klopt voor geen meter. Ze hebben zelfs een verwijzing naar de SDE......zucht.

Nou nou wat een greendeal. Ze kunnen beter zeggen bekijk het maar, scheelt weer ozb.

Zo stimuleer je natuurlijk niks. stelletje ambtenaren...

[ Voor 18% gewijzigd door internet4me op 06-03-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Toch denk ik dat de kinderen juist nu de kans zijn als we ze van jongs af aan het juiste besef bijbrengen.

Mijn oudste van 10 is heel erg geinteresseerd in ons energieverbruik en vergelijkt dit met anderen. Natuurlijk, hij rent ook zijn kamer af en laat de led verlichting gewoon branden maar hij snapt al wel dat je afscheid neemt in de gang en niet in de deuropening en wat het effect daarvan is.

Verandering gaat altijd langzaam; onze ouders groeiden op in een tijd dat energie niets kosten en in hun ogen onbeperkt beschikbaar was. Wij worden nu geconfronteerd met energie die opraakt en onbetaalbaar wordt.

Voor de volgende generatie kan zuinig omgaan met hulpbronnen iets heel vanzelfsprekends zijn net zoals de jongeren van nu een hoog salaris niet meer het belangrijkste vinden (ook al schatten ze hun toekomstige inkomen dan wel heel erg rooskleurig in.

Volgens mij is er hoop...

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 221003 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:08:
Zware kost, Jeroen.. Ik begrijp je gevoel denk ik wel. We staan als beschaving voor grote uitdagingen en waar jij het mogelijke doet om de 'ondergang' te voorkomen, gaat je omgeving lekker door met verspillen alsof er niets aan de hand is. Je zou er neerslachtig van kunnen worden.

Neen hoor, doen we al vele jaren. Ik weet niet meer precies hoe lang geleden, maar hier zijn de zaadleiders al heel lang geleden (anderhalf decennium, kweettutniemeerzogoe) gecoupeerd... O-)

Op verzoek van mijn vriendin, trouwens. Kijk, mensen, DAT is nou een hele echte WAF (factor)... :D

... dus alles wat wij aan duurzaamheid doen is voor onszelf en voor de wereld om ons heen. Niet iedereen hoeft kinderen te krijgen. Zou wat wezen, dan kunnen we wel inpakken... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:59:
[...]

JeroenH heeft een goed punt en jij ook denk ik.

Wat ik mis bij de "hedendaarse ouder" is het feit dat die zo f*cking weinig ZELF kunnen. Ouders moeten tenmiste beiden een baan hebben en het kroost wordt wel door externen naar volwassenheid geleid.

Kinderen worden niet meer thuis opgevoed met kennis en vaardigheden zoals wat zelf timmeren, wat verfwerk, een behangetje plakken, etc. Dat komt mede door het feit dat pappa en mamma daar geen belang meer in zien.
Daarom worden volwassenen steeds meer afhankelijk van anderen, van de mannetjes of bedrijven. Dat kost zowieso een hoop extra geld, maar belangrijker: in dit soort situaties zal een kind ook minder zelf initiatief nemen in woord en daad. Zelf geleerd hebben om het heft in eigen handen te nemen. Kritisch eigen keuzen te kunnen maken.
Een toekomstige ouder (want dat worden de kinderen meestal) die zelf een hoop kan doen, kan zijn kinderen veel leren. Een school doet dat ook, maar op imho op veel terreinen niet. Daar zijn ouders voor.

Wat JeroenH aanhaalt is een zeer belangrijk punt volgens mij.
Opvoeden is namelijk niets anders dan een toekomstige volwassene voorbereiden op de wereld.
Je moet echter leren dat iets zelf doen of voor dingen zelf verantwoordelijk voor te nemen, je een ongelooflijke hoop lol en plezier en voldoening kan geven.

Laten we eerlijk zijn: zijn we hier op dit forum niet ongelooflijk voldaan met onze WTW-douche, je CV-tuning, je PV-installatie, je zonneboiler en het feit dat je, binnen je eigen kunde en kennis, mensen informatie kan geven?
Sorry, ook een speksteenkachel in de woonkamer geeft bovenstaande gevoelens.

Ik denk niet dat het kroost van JeroenH een vervelende jeugd zal hebben >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:52:
[...]

Neen hoor, doen we al vele jaren. Ik weet niet meer precies hoe lang geleden, maar hier zijn de zaadleiders al heel lang geleden (anderhalf decennium, kweettutniemeerzogoe) gecoupeerd... O-)

Op verzoek van mijn vriendin, trouwens. Kijk, mensen, DAT is nou een hele echte WAF (factor)... :D

... dus alles wat wij aan duurzaamheid doen is voor onszelf en voor de wereld om ons heen. Niet iedereen hoeft kinderen te krijgen. Zou wat wezen, dan kunnen we wel inpakken... :/
Amen, ook namens mijn betere helft. _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:52:
Ik weet niet meer precies hoe lang geleden, maar hier zijn de zaadleiders al heel lang geleden (anderhalf decennium, kweettutniemeerzogoe) gecoupeerd... O-)
Zoiets als wel de lusten en niet de lasten :7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:10:
[...]

Zoiets als wel de lusten en niet de lasten :7
Daar is het de Duurzame Kroeg voor, toch? Biertje kost hier ook niks... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij mij is de schaar er ook al in gezet, maar eerst nog 2 dochters gekregen.
Ik moet m'n PV installatie toch aan iemand nalaten als ik er niet meer ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:17:
Bij mij is de schaar er ook al in gezet, maar eerst nog 2 dochters gekregen.
Ik moet m'n PV installatie toch aan iemand nalaten als ik er niet meer ben ;)
Ga je nog maar 35 jaar mee dan?

Zullen ze blij mee zijn tegen die tijd. Als de mainstream dan misschien wel 30% module rendement heeft.

"Opzouten met die bagger paps, dan lachen ze me uit in de schoonfamilie!" -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik hoop nog 53 jaar mee te gaan, dan ben ik precies 100.
Die Sharps doen het tegen die tijd nog vast prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 27-05 15:55

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:43:

Gelukkig heb ik dat tot dusver kunnen voorkomen, alleen toen een paar maanden geleden al mijn buren totaal geen interesse hadden in woningisolatie heb ik dat echt wel als een klap ervaren.
@Jeroen: dat bedoelde ik ook met mijn post gistermiddag ( alweer geen reactie, helaas :( )
ik had al enige tijd het vermoeden dat het isolatie/buren gebeuren jouw niet lekker zat; helaas, niets aan te doen, gewoon verder gaan.
ik las intussen op je site dat de muur enkele weken geleden is geisoleerd; Perfect !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
voor wie verder wil lezen over onzinverhalen:

http://www.energiebespare...-maatregelen/zonnepanelen

weet niet of ik moet lachen of huilen.

kom der maar in zonnigtype :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Lardman schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:40:
voor wie verder wil lezen over onzinverhalen:

http://www.energiebespare...-maatregelen/zonnepanelen

weet niet of ik moet lachen of huilen.

kom der maar in zonnigtype :)
De kosten voor zonnepanelen liggen anno 2011 tussen de € 3,- en € 6,- per Watt piek.
Dan heeft iemand vette woekerwinsten zitten maken daar in Oldenzaal. Misschien heeft de gemeente ambtenaar die dat op papier schreef (voor een leuke gemeente subsidie???) wel leuk mee afgeroomd...
Een paneel van 1 m2 en 130 Wp kost tussen de € 390,- en € 780,-
ibid. Met de strekking: als we het maar vaak genoeg zeggen, is het waar...
... en levert per jaar (afhankelijk van de locatie) circa 95 kWh.
Zoooooo, arme Oldenaarders. Maar 731 kWh/kWp.jaar.

Tja, als dat zo zou zijn, moet je je daar in het oosten wel arm betalen aan een dak vol slecht presterende rotzooi uit Verweggistan om aan je 3.500 kWh/jaar te gaan komen...

Van je gemeente moet je het wel hebben, die zo nodige "objectieve informatieverstrekking"... :(

Krijg ik nou een cadeautje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 15:15
Ja. :P

[ Voor 33% gewijzigd door internet4me op 06-03-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Volgens mij gaan beiden artikelen over iets totaal anders... Vermeende prijsafspraken benzine, versus effecten hoge olieprijs op onze economie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:41
Leuk! Op 3 mei wordt er een conferentie 'duurzaam bouwen' georganiseerd op de school waar ik werk. Nu druk bezig om samen met de bedrijven duurzame onderwijs activiteiten te organiseren in de aanloop naar 3 mei! Het belooft een mooi duurzaam voorjaar te worden hier in Zeeland!

http://www.zeeland.nl/wer...emen/duurzaamisgewoondoen

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij is het simpel, bij een vat van 150 dollar was het aan de pomp 1,60
de prijs is nu lang niet 150 dollar en ook niet geweest.
aan de pomp ga je nu 1,80 betalen.
het schijnt allemaal te kloppen.

het is de simpele redenering die je overal ziet : de energieprijs stijgt niet,
maar je betaald er langzaam wel meer voor.
de gezapige gewenning is de basis voor de oeverloze tvt discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt. Er is ook wel een andere analogie voor. Google maar eens op Boiling Frog Syndrome.

En het voelt zoo heerlijk om uit die kokende pan gesprongen te zijn. Jammer genoeg zitten de meesten van ons nog steeds in een pan die steeds warmer wordt maar gelukkig veel minder snel dan de pan waar "Henk" en "Ingrid" in zitten. :)

Elke keer vinden wij ( de creatievelingen hier op het forum) steeds weer wat nieuws om het water weer verder af te laten koelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 13:05

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@duurzaam kinderen opvoeden wel/geen kinderen

Even zo maar wat puntjes:
  • Geen kinderen.
    Geen optie als iedereen dit doet, welke handen zijn er aan jouw bed als je oud/hulp nodig hebt?
    Wie gaat jouw pension betalen, nu zou ieder gezin 2,3 kinderen moeten hebben voor jou/mijn pensioen. Ook ik ben fout we hebben er "maar" 1 (ja het lag aan mij...)
  • Wel kinderen (ik dus onder andere)
    Ik denk dat meer dan 2 kinderen het kantelpunt is van geen handen aan het bed en een pensioen en een grotere milieu belasting. Alhoewel ik denk pas met mijn 70 ste te kunnen stoppen (mijn mijn huis is echt niet mijn pensioen*).
    Meer dan 2 kinderen zal duurzaam gezien niet "goed" zijn echt als er niet rap + woningen verplicht gesteld wordt volgens bouwnormen (en niet nul per 2020). En er meer technische (zoveel mogelijk passieve) oplossingen komen voor de energiehuishouding van woningen.
En mijn uitstraling naar mijn omgeving betreffende duurzaamheid?
Ik blijf kietelen naar bekenden, en laat zien dat mijn energierekening gehalveerd t.o.v. ons vorige huis (kleiner) en meer dan gehalveerd ten opzichte van de vorige bewoonster (1 persoon) van ons huidige huis.
Sommige collega's geloven het inmiddels (ja sommige hebben nog een ontkennings fase), en beginnen vragen te stellen hoe ze dat ook kunnen doen.

* Ons huis wordt echt minder waard want, minder mensen, overschot van huizen op de markt.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:57:

de gezapige gewenning is de basis voor de oeverloze tvt discussie.
Ik heb begrepen dat er een tekort aan raffinagecapaciteit is. Dus olie zat, maar men kan niet aan de wereldvraag voor benzine voldoen. Gevolg is uiteraard dat de prijzen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:57:

Een reminder, wij hebben geen dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
ollie1965 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:43:

• Geen kinderen.
    Geen optie als iedereen dit doet, welke handen zijn er aan jouw bed als je oud/hulp nodig hebt?
    Wie gaat jouw pension betalen, nu zou ieder gezin 2,3 kinderen moeten hebben voor jou/mijn pensioen. Ook ik ben fout we hebben er "maar" 1 (ja het lag aan mij...)
    Ik denk dat meer dan 2 kinderen het kantelpunt is van geen handen aan het bed en een pensioen en een grotere milieu belasting. Alhoewel ik denk pas met mijn 70 ste te kunnen stoppen (mijn mijn huis is echt niet mijn pensioen*).
    Meer dan 2 kinderen zal duurzaam gezien niet "goed" zijn echt als er niet rap + woningen verplicht gesteld wordt volgens bouwnormen (en niet nul per 2020). En er meer technische (zoveel mogelijk passieve) oplossingen komen voor de energiehuishouding van woningen.
En mijn uitstraling naar mijn omgeving betreffende duurzaamheid?
Ik blijf kietelen naar bekenden, en laat zien dat mijn energierekening gehalveerd t.o.v. ons vorige huis (kleiner) en meer dan gehalveerd ten opzichte van de vorige bewoonster (1 persoon) van ons huidige huis.
Sommige collega's geloven het inmiddels (ja sommige hebben nog een ontkennings fase), en beginnen vragen te stellen hoe ze dat ook kunnen doen.

* Ons huis wordt echt minder waard want, minder mensen, overschot van huizen op de markt.
je mag mijn kinderen wel hebben hoor.
(wel zelf maken met partner naar keuze.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

migjes schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:17:
[...]

je mag mijn kinderen wel hebben hoor.
(wel zelf maken met partner naar keuze.)
:S
Hoe moet ik dat nou lezen?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
ollie1965 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:43:

Bij dit hele verhaal ga je er van uit dat kinderen die jij niet op de wereld zet, ook niet op de wereld komen……..

Probleem is dat die kinderen toch wel op de wereld komen, alleen waarschijnlijk bij een onduurzame familie.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:24
hansdegit schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:49:
[...]

Ik heb begrepen dat er een tekort aan raffinagecapaciteit is. Dus olie zat, maar men kan niet aan de wereldvraag voor benzine voldoen. Gevolg is uiteraard dat de prijzen stijgen.
Hmm... ik had juist begrepen dat er juist een benzine overschot is (+/- jaartje geleden) en dat dat komt doordat er meer vraag naar diesel is. Diesel was altijd een bijproduct (of eerder restproduct) van de raffinage, maar de vraag naar diesel is in Europa zo hard gestegen dat benzine voorraden zich opbouwen. Het probleem was enkel dat de benzine zich vooral bij raffinaderijen "ophoopte"... en de prijzen aan de pomp zijn niet direct an de lokale vraag en aanbod gerelateerd maar eerder wereldwijd (zou ik ook doen als ik Shell/BP was) en het dus lucratief was deze voorraden te transporteren naar bv de VS of Azie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Inderdaad.

Dit verhaal is ook wat de dieselfobie van de overheid voedt.
Diesel is onder de streep een (véél) schonere brandstof dan benzine.

Maar de brandstoflobby heeft gewoon een erg dikke vinger in de pap bij onze ambtenaren, dus het diesel gebruik wordt flink ontmoedigd. Een economische kwestie wordt aan de bevolking verkocht met een likje milieuverf er over, en iedereen slikt het als zoete koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yzf1kr schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:20:
Inderdaad.

Maar de brandstoflobby heeft gewoon een erg dikke vinger in de pap bij onze ambtenaren, dus het diesel gebruik wordt flink ontmoedigd. Een economische kwestie wordt aan de bevolking verkocht met een likje milieuverf er over, en iedereen slikt het als zoete koek.
Diesels zijn ook geen lieverdjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

yzf1kr schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:20:
Wuh?

Hoe langer de keten hoe ranziger het spul doorgaans is. Diesel is met alles, behalve CO2 uitstoot (wat dus niet direct schadelijk is voor de gezondheid van de mens), ranziger dan benzine. Beste is om op methaan (CH4) te rijden, dat is het schoonst van de koolwaterstoffen.

Die hybrides van Toyota zijn niet alleen benzine omdat het op de Amerikaanse markt alleen maar getankt wordt, maar ook omdat het schoner is. Minder NOx, minder zwavel, minder roet..

Wat betreft de kosten. De kale prijs van diesel is hoger dan die van benzine. Ga maar eens naar VS waar nauwelijks accijns en belasting wordt geheven op brandstof en kijk bij een willekeurige pomp. Het is niet voor niets dat er daar praktisch geen diesel auto's rondrijden, diesel wordt daar gezien als brandstof voor vrachtwagens en tractors (zoals het hoort eigenlijk).

De accijns liggen lager op diesel in Nederland waardoor de prijs aan de pomp lager ligt, maar de wegenbelasting hoger voor diesel. Het kan dus alleen uit als je x aantal km's rijd, maar daarna wordt het dus goedkoper per km. Dat komt puur door het belastingbeleid van de overheid, niets meer, niets minder.

[ Voor 37% gewijzigd door Bartjuh op 08-03-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Blijf vooral geloven wat de benzinelobby je probeert wijs te maken.

- Voor de productie van 1 liter diesel is (veel) minder energie nodig dan voor de productie van een liter benzine.
- Een moderne diesel haalt meer kinetische energie uit een liter brandstof als een moderne benzine motor.
- Een moderne diesel (met filter) stoot minder roet uit dan een moderne benzine motor. (Maar dat wordt bewust verzwegen)
- Diesel is tegenwoordig zwavelvrij.
- NOx uitstoot ligt wel iets hoger dan bij benzine, maar stukken lager als bij CO2.

Per gereden km is een diesel dus veel schoner dan een benzine motor.

Diesel in de VS wordt gebruikt door vrachtwagens, tractors en...... het leger.
Dat laatste is ook de reden waarom de regering in de VS diesel probeert te weren, ze krijgen goedkope brandstof voor het leger, omdat het een bijproduct is van de benzine voor het volk. Als het volk nu ook diesel gaat gebruikten, iets wat ideaal is met die enorme afstanden die men daar per auto aflegt, dan zit men met een dik probleem.

Kortom, de fobie voor de diesel is puur een economische kwestie, als het een milieukwestie zou zijn, zouden we allemaal al lang in (hybride)diesels rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

yzf1kr schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:30:
Blijf vooral geloven wat de benzinelobby je probeert wijs te maken.

- Voor de productie van 1 liter diesel is (veel) minder energie nodig dan voor de productie van een liter benzine.
Het komt uit dezelfde destillatietoren. De fracties komen daar in een nagenoeg constante (afhankelijk van soort olie) verhoudingen uit.

In de zwaardere fracties (diesel heeft hogere dichtheid dan benzine) zit ook meer rotzooi (zwavel), waardoor met desulferisatie (waterstof, wat weer met steam-reforming uit methaan gemaakt wordt) schoongemaakt moet worden. => meer energie.

Als de verhoudingen anders worden door vraag moet er meer gecracked worden, wat ongunstig is voor verbruik. Het is iig makkelijker om van lange ketens naar korte te gaan (cracking) i.p.v. andersom (Fischer-Tropsch). Diesel is langer dan benzine, en daarom is té hoge vraag naar diesel ook gewoon energietechnisch ongunstig.
- Een moderne diesel haalt meer kinetische energie uit een liter brandstof als een moderne benzine motor.
Liter is geen goede maat, gezien de dichtheid anders is (en afhankelijk van druk en temperatuur). Gewicht, kg, is een goede maat om specifieke energiedichtheid in uit te drukken.
Per liter zit er 15% meer energie in diesel, zie hier waarom je met een diesel verder komt. Per kg is er nauwelijks verschil.

Niet alleen meer energie per liter, maar de diesel cyclus is ook iets efficiënter dan Otto. Al is de Atkinson cycle uit de Prius wellicht nog wel iets efficiënter.
- Een moderne diesel (met filter) stoot minder roet uit dan een moderne benzine motor. (Maar dat wordt bewust verzwegen)
Bron? Zeker met een koude motor geldt dit niet.
- Diesel is tegenwoordig zwavelvrij.
Door desulferisatie in de raffinaderij om aan de eisen te voldoen ja (nog niet zwavelvrij, dat is praktisch onmogelijk, maar wel zeer strict). Maar de bron, olie, wordt qua kwaliteit steeds slechter (daardoor is ook meer waterstof nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
JAN-B schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:41:
[...]
@Jeroen: dat bedoelde ik ook met mijn post gistermiddag ( alweer geen reactie, helaas :( )
Ik zie daar niet echt een vraag? Maar dit is een kroeg, niet alle vragen worden beantwoord ;)
ik had al enige tijd het vermoeden dat het isolatie/buren gebeuren jouw niet lekker zat; helaas, niets aan te doen, gewoon verder gaan.
Dat was zeker niet het enige. Er is iets mis met begrip duurzaamheid waardoor de echte versie ervan niet wil aanslaan bij de massa. Eén van mijn buren (ja, die niet mee wilde doen met isoleren) heeft volgens mij zijn Mercedes ingeruild voor een grotere. Dat moet-ie lekker zelf weten, maar vinden mensen het zo leuk om zoveel geld aan energie uit te geven? Wat is dat toch? Gisteren ook weer, de zogenaamd 'nieuwe' ipad is gepresenteerd. Nieuw? Alleen maar meer van hetzelfde. En de Foxconn-werknemers mogen weer aan de slag zodat de rijke westerling weer met een nieuw speeltje mag rondlopen en de oude mag dumpen. Als de economie maar draait, eh?
ik las intussen op je site dat de muur enkele weken geleden is geisoleerd; Perfect !!
Daar ben ik erg blij mee. Ik zal het echter pas volgende winter echt merken. Maar duurzaamheid is een zaak van lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:31:

Dat was zeker niet het enige. Er is iets mis met begrip duurzaamheid waardoor de echte versie ervan niet wil aanslaan bij de massa. Eén van mijn buren (ja, die niet mee wilde doen met isoleren) heeft volgens mij zijn Mercedes ingeruild voor een grotere. Dat moet-ie lekker zelf weten, maar vinden mensen het zo leuk om zoveel geld aan energie uit te geven? Wat is dat toch? Gisteren ook weer, de zogenaamd 'nieuwe' ipad is gepresenteerd. Nieuw? Alleen maar meer van hetzelfde. En de Foxconn-werknemers mogen weer aan de slag zodat de rijke westerling weer met een nieuw speeltje mag rondlopen en de oude mag dumpen. Als de economie maar draait, eh?
Dat is dus de duurzaamheid die ik ook probeer aan te hangen.
Ik koop dus iets pas nieuw (vervanging) als het echt zwaar verouderd is en de stand der techniek me dik heeft ingehaald.
Allerlei gadgets komen er bij niet in, mobieltje? Gelukkig heb ik bij het verlaten van mijn vorige werkgever dat ding kunnen inleveren en hier vraag ik er niet om.
Privé heb ik er 1 maar vraag me niet waar hij ligt na de geboorte van onze zoon (hij is al 6) is hij amper gebruikt, maar ja de vrouw wilde dat ik bereikbaar was en gewoon zeggen waar ik was, was niet genoeg.

Ondanks dat ik een IT'er ben is mijn laptop 6 jaar oud en mijn PC inmiddels 8 jaar. Ik koop dan altijd wel specs die minstens 2x zo hoog zijn als het geadviseerde. Vorige PC ging pas na 11 jaar naar de zolder, en wordt binnenkort (weer) ingericht als een linux bak voor mijn zoon.

Gelukkig doen we het hier op het werk ook niet zo slecht, PC's 5 jaar en worden straks hergebruikt in een Citrix werkplek (hoeft het alleen maar 1 ding te kunnen, wordt dus iets van Linux als OS).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:11:
[...]
Ondanks dat ik een IT'er ben is mijn laptop 6 jaar oud en mijn PC inmiddels 8 jaar. Ik koop dan altijd wel specs die minstens 2x zo hoog zijn als het geadviseerde. Vorige PC ging pas na 11 jaar naar de zolder, en wordt binnenkort (weer) ingericht als een linux bak voor mijn zoon.
En het verbruik daarvan is? Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe computer dusdanig minder energie gebruikt dat het de moeite loont om hem te vervangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Erasmo schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:28:
En het verbruik daarvan is? Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe computer dusdanig minder energie gebruikt dat het de moeite loont om hem te vervangen.
Ah, maar dan kom je bij een heel interessant kruispunt: hoe verhoudt het energieverbruik van de productie zich met het energieverbruik van het apparaat tijdens zijn levensduur? En dan natuurlijk ook de verwerking van giftige stoffen meenemen, de arbeidscondities van de werknemers e.d.

Hier een artikel wat op dit gebied erg interessant leesvoer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:36:
[...]

Ah, maar dan kom je bij een heel interessant kruispunt: hoe verhoudt het energieverbruik van de productie zich met het energieverbruik van het apparaat tijdens zijn levensduur? En dan natuurlijk ook de verwerking van giftige stoffen meenemen, de arbeidscondities van de werknemers e.d.

Dat is ook iets waar ik al een hele tijd mee in mijn kop loop.
Je komt dan terecht bij hele fundamentele vragen. Een oplossing bestaat niet, een goede aanpak bestaat niet ,want alles heeft invloed op alles.
Als je daar lang over gaat nadenken dan kom je op hele enge oplossingen terecht.

Zoiets als bij een computer die het niet meer altijd doet , regelmatig vatzit en je kan het probleem niet vinden. Wat je dan doet is de hele zaak formatteren en alles opnieuw installeren met de nieuwste software en drivers.
Vertaal dat maar eens naar onze samenleving.

Ik heb het idee dat een slecht werkend apparaat niet tot in eeuwigheid gerepareerd en aangepast kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:36:
[...]

Dat is inderdaad een moeilijke afweging om te maken als je op het punt staat dingen te vervangen. Jammer genoeg is er nog geen algemeen gebruikte Fair Trade variant voor elektronica ed.

Op een wat praktischer niveau, ik heb nog een mooi bijkeukenschuurdakje wat op het zuiden ligt en ik denk er over om er zoiets op te hangen. Iemand hier ervaring met dergelijke constructies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grappig, ik koop ook geen nieuw ict spul meer,
het zijn sinds de cnn rapportage ook schoft-devices geworden.
hoeveel chinesen zijn geslagen voor uw tablet ?
daar kan je om lachen, (zoals henk en ingrid) maar ik vind dat echt niet leuk meer.
je werkt vind ik zo mee aan dingen die onbestaanbaar moeten zijn, en jezelf ook kunnen overkomen,
of je bedje had ook daar kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:28:
[...]

Het verbruik is "redelijk" laag want als je maximaal koopt en vervolgens onderklokt.....
Speelt natuurlijk wel mee dat ik niks doe aan gamen of iets dergelijks, niet het nieuwste van het nieuwste van/aan software. Al met al eis ik niet veel van een PC.
Programmeren is ook lekker rustig werken voor de processor (beetje tekstverwerking niet meer), alleen die paar keer compileren per dag. Alleen het GUI werk kost nog wat rekenkracht.

En als je lekker de temperatuur laag houdt gaan de IC componenten ook langer mee dan de gemiddelde tijd van 5-7 jaar.

Wat mij meer raakt is o.a. wat Jeroen na jou reactie heeft opgeworpen,
1. hoeveel energie kost het voor dat nieuwe apparaat te maken (grondstoffen, arbeidskracht)
2. de werkcondities van de arbeiders
3. Heb ik het wel nodig? Kan ik ook zonder?

Ik ben ook niet de impuls aankoop consument. Ik ben dan ook wel van de oude stempel... Nou ja door de oude stempel opgevoed. Dus 2x keer nadenken voor je iets koopt.
Maar dat was meer vanuit het oogpunt "je kunt maar 1x je geld uitgeven en leven in schuld is een zonde" de hypo mocht nog, zolang hij maar wordt afbetaald wordt.

Aan de moderne consument is dit niet besteed hebben hebben hebben hebben (vrij vertaald naar een reclame slogan). Of de buurman heeft een nieuwe iets grotere auto, wij moeten ook een nieuwe.
12 jaar een Nissan Micra gehad, op het werk is zelfs 1x de opmerking gemaakt. "Zo klein gaat dat wel met 3 personen" en "is dat wel betrouwbaar met die leeftijd?".
Pfffffffft alsof je een bak van tig meter moet hebben voor 3 personen, en een motorblok op is bij +100.000Km

@Schinnen-Groen
Logisch repareren tot in het oneindige heeft geen nut, voordeel voor mijn als IT'er ik kan het zelf repareren en weet hoe ik storingen kan voorkomen.

@Erasmo
Ik ben van plan deze zomer ook zo'n ding te maken, dan wel niet van blikjes maar wel een Solar Air heater
Maar eerst de verbouwing (weer verder richting nul/+ woning).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt er ook een beetje vanaf wat je vervangt. Als ik zie naar mijn voormalig werkgever die 16x Pentium 4 @ 10A stroomverbruik in een rack heeft hangen, terwijl ie in een ander rack 16xE8400 + 7x E6600 in een rack met eveneens 10A stroomverbruik heeft hangen, dan wist ik wel wat er met dat rack met zooi ging gebeuren. Naast het lagere stroomverbruik hebben die nieuwere bakken ook nog veel meer capaciteit.

Gaat het om een simpel computertje met een oudere energiezuinige CPU, dan loont het gewoon niet om die voortijdig te vervangen. Je vervangt niet alleen de CPU, maar ook moederbord en geheugen. Voor het milieu brengt het verder ook weinig op, want die oude hardware moet of naar de milieustraat voor recycling, of wordt tweedehands verkocht waarna het alsnog bij iemand dag en nacht aan het draaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Ik overweeg om mijn website weer terug om te schakelen naar één taal - Engels vanwege vooral mijn interesse voor de World Solar Challenge.

Is dat een goed idee of niet? Ik heb er een poll voor ingericht, input is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Ik heb 3 PC's thuis (1 beneden, 1 op zolder en 1 voor de kinderen), allemaal 8 jaar oud (afdankertjes van het ICT bedrijf waar ik werk). Stroomverbruik? Het grootste deel van de tijd staan ze uit (echt uit, stekkerblok met schakelaar). Soms erger ik me eraan dat ze niet snel zijn, als de virusscanner gaat updaten moet ik gewoon 2 minuten wachten voordat ik weer ergens op kan klikken. Het zij zo: ik hoop toch dat ze het nog een paar jaar blijven doen. Prima voor wat tekstverwerking, internetten of eens een youtube filmpje.

O ja, mijn laptop is bijna 10 jaar oud. Alleen de accu doet het niet meer (capaciteit van 30 seconden).

Ik moet bekennen, ik zou stiekem best wat nieuws willen. Lekker snel en iets nieuws heeft meestal toch iets leuks. Maar ik doe het niet, vooral gezien de hierboven genoemde argumenten.

@JeroenH over die taalkeuze: weet je ook de verdeling van je huidige bezoekers? (welk taalgebied).

Edit: Mooie plaatjes trouwens in dat artikel dat je linkte.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 356499 op 09-03-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Ik werk hier op een laptop van inmiddels bijna vijf jaar oud. Paar jaar geleden werden ze verloot op mijn werk. Met 4Gb geheugen draait hij Windows 7 als een zonnetje. Ik overweeg al een tijdje de harddisk ter vervangen door een SSD, ik denk dat dat nog een grote snelheidswinst oplevert (en het verbruik wellicht iets reduceert).

Ik kan alles met dat ding wat ik zo dagelijks doe. Het enige waarop hij achterblijft is HD videobewerking, maar dat is ook niet zo gek. Standaardresolutie (480p) is geen probleem.

Als je geen high-end spelletjes speelt kan computerhardware echt heel lang mee. Echter, in de computerwereld is veel kunstmatige veroudering gaande en dat zet mensen aan tot onnodig vervangen van de computer.

De bezoekers van mijn website komen voor 70-90% uit Nederland en België samen, de rest komt uit alle mogelijke landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Vorige laptop heb ik ook bijna 6 jaar mee gedaan, werkte nog prima (accu was alleen slecht, en ik irriteerde me aan anti-virus op single core). Weggegeven aan iemand die hem goed kon gebruiken, dus ik kon er wel mee leven!

Een ULV (ultra low voltage) core duo su7300 13,3" laptop weer gekocht, vreet slechts 10-11W in Windows met scherm aan!

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 09-03-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier vergelijkbaar. Mijn eerste laptop wordt nog steeds gebruikt. Mijn vorige werklaptop heeft nog jaren dienst gedaan als flitspaal.nl server en die gaat binnenkort gebruikt worden door mijn zoontje.

Mijn huidige werklaptop is nu twee jaar oud en bevalt nog prima. Die ga ik overigens volgend jaar wel vervangen als hij uit z'n garantie loopt maar dat is puur en alleen omdat ik mij het niet kan veroorloven om geen laptop te hebben voor het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Voor mensen die een duurzame carrière-move willen maken: http://www.zon-iq.nl/vacatures

(Ik ken het bedrijf verder niet, ik pluk het zo van twitter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:39:
Voor mensen die een duurzame carrière-move willen maken: http://www.zon-iq.nl/vacatures

(Ik ken het bedrijf verder niet, ik pluk het zo van twitter)
Ik ken het bedrijf deels. Ze gaven hier lokaal een presentatie waar ik even gekeken heb.
Afdeling a tot z ontzorg, maar dan wel wat duurder.

Ze wisten bepaald niet veel van PV(*) viel op, komen uit de grijze energie hoek.

http://www.energeia.nl/pr...-maandlastengarantie.html

(*) kenden bijvoorbeeld de hail-test niet

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 09-03-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:13:
Ik werk hier op een laptop van inmiddels bijna vijf jaar oud. Paar jaar geleden werden ze verloot op mijn werk. Met 4Gb geheugen draait hij Windows 7 als een zonnetje. Ik overweeg al een tijdje de harddisk ter vervangen door een SSD, ik denk dat dat nog een grote snelheidswinst oplevert (en het verbruik wellicht iets reduceert).

Ik kan alles met dat ding wat ik zo dagelijks doe. Het enige waarop hij achterblijft is HD videobewerking, maar dat is ook niet zo gek. Standaardresolutie (480p) is geen probleem.

Als je geen high-end spelletjes speelt kan computerhardware echt heel lang mee. Echter, in de computerwereld is veel kunstmatige veroudering gaande en dat zet mensen aan tot onnodig vervangen van de computer.

De bezoekers van mijn website komen voor 70-90% uit Nederland en België samen, de rest komt uit alle mogelijke landen.
Een SSD is een upgrade die ik je zeker kan aanraden. Ik heb het een paar weken terug gedaan voor een 3jr oude laptop en het is echt een wereld van verschil. Heb er ook een review over geschreven: productreview: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB review door Paul C

Verder is het inderdaad waar dat wij hier in de westerse wereld PC's heel snel afschrijven. Nergens voor nodig. Veel PC's zijn met goed onderhoud en misschien een keer een upgrade heel goed langer te gebruiken. Ik heb sinds mijn eerste PC trouwens nooit meer een volledige vervanging gedaan, hooguit een keer een grondige upgrade (PMG + GPU + PSU) en van de overblijvende onderdelen bouw ik dan weer PC's die wat trager mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@pc vervangen

Ik heb hier een goede desktop Q6600. Wel een hoog verbruik! (200W) Hoe krijg ik dat omlaag?

Ik vertrouw de voeding niet zo, zou een 80+ voeding dan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:14:
@pc vervangen

Ik heb hier een goede desktop Q6600. Wel een hoog verbruik! (200W) Hoe krijg ik dat omlaag?

Dikke videokaart? + 800-1000W voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bartjuh schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:19:
[...]

Dikke videokaart? + 800-1000W voeding?
Ik zal eens kijken naar de kaart, volgens mij niet heel dik. Voeding is 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:38:
[...]
Het verbruik is "redelijk" laag want als je maximaal koopt en vervolgens onderklokt.....
Speelt natuurlijk wel mee dat ik niks doe aan gamen of iets dergelijks, niet het nieuwste van het nieuwste van/aan software. Al met al eis ik niet veel van een PC.
Programmeren is ook lekker rustig werken voor de processor (beetje tekstverwerking niet meer), alleen die paar keer compileren per dag. Alleen het GUI werk kost nog wat rekenkracht.

Ik ben van plan deze zomer ook zo'n ding te maken, dan wel niet van blikjes maar wel een Solar Air heater
Maar eerst de verbouwing (weer verder richting nul/+ woning).
Hoeveel Watt is redelijk laag?

Dat is voor mij helaas niet toepasbaar omdat ik geen rechtopstaande muur op het zuiden heb.
Denk dat ik er gewoon een computerfan aan een 12V paneeltje aanhang.
JeroenH schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:13:
Dan zou ik het gewoon in het Nederlands houden, waarschijnlijk komt de rest van je bezoekers toch voornamelijk voor de Solar Challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:14:
@pc vervangen

200W is goed mogelijk voor een Q6600, maar om een iets zinnigere uitspraak te doen moet je iets uitgebreidere specs geven. Ook of 200W het idle verbruik is of het load verbruik.

Een goede voeding kan wel helpen, maar is niet heilig. Als je van een gemiddelde non-80+ naar een 80+ gold gaat, dan ga je misschien van 70% efficiënt naar 90% efficiënt. Dan bespaar je ongeveer 40W.

Ik zou ook even controleren of je CPU wel terug schakeld in idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:25:
[...]

Hoeveel Watt is redelijk laag?

Dat is voor mij helaas niet toepasbaar omdat ik geen rechtopstaande muur op het zuiden heb.
Denk dat ik er gewoon een computerfan aan een 12V paneeltje aanhang.
Redelijk laag is bij mij 100W, ik heb veel uitgeschakeld en zoals gezegd niks met gamen. Ja het kan lager maar het is een oude bak dus ik ben wel tevreden.

Het hoeft niet perse een rechtopstaande muur te zijn op het zuiden (is zelfs een slechter resultaat), zolang er maar luchtstroom op gang komt (zoals je zelf aangeeft computerfan).

Die blikjes is redelijk wat werk ten opzichte van die ik aan gaf, maar kostentechnisch gezien een zeer mooie oplossing

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mijn notebook verbruikt volgens Plugwise 40-49 W.
Begrijp ik het goed dat dit super weinig is?
Hij hangt continu aan de oplader want de accu is na vele jaren dienst supergaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redelijk laag is minder dan 20Watt full load,
vaio b1vp dothan 12 watt
server asus eeepc 8 watt
fritzbox hilarisch weinig > bellen gigabit en internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Aangezien het de "werkPC" is, heeft die een scherm van ruim 17 inch.
Kleiner wordt moeilijk met de oogjes.
Waar vind je eigenlijk het vermogen van een notebook? Is daar een site voor?

Nog een vraagje. We hebben van Ziggo een draadloze router staan van Cisco. Hierop is ook het telefoontoestel aangesloten (alles-in-1).

Kan je die gewoon vervangen door een Fritzbox?
Dat zou best veel verbruik schelen. Hij kan 's nachts niet uit vanwege de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 17:20:
Waar vind je eigenlijk het vermogen van een notebook?
Meten is de enige manier om daar betrouwbaar achter te komen. Het vermogen wat er al op staat (meestal iets van 19V 4A, varieert per laptop) is niet het vermogen wat de laptop altijd trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 16:52:
Mijn notebook verbruikt volgens Plugwise 40-49 W.
Begrijp ik het goed dat dit super weinig is?
Hij hangt continu aan de oplader want de accu is na vele jaren dienst supergaar.
Als je accu toch "kapot" is, dan kan je beter die accu ontkoppelen en zonder accu verder werken. Dan hoeft je laptop die accu ook niet continue op te laden. Dat scheelt weer stroom. Of zie ik dat verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:44

WouterB

3680 Wp

Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 17:20:
Nog een vraagje. We hebben van Ziggo een draadloze router staan van Cisco. Hierop is ook het telefoontoestel aangesloten (alles-in-1).

Kan je die gewoon vervangen door een Fritzbox?
Dat zou best veel verbruik schelen. Hij kan 's nachts niet uit vanwege de telefoon.
Nee, een fritzbox is een ADSL-modem, geen kabelmodem (en dat heb je met Ziggo).
Ik knal mijn modem/router/telefoon gewoon uit 's nachts, zelfs als we gebeld zouden worden 's nachts (voor zover ik weet nog nooit gebeurd), dan zouden we de telefoon toch niet horen...

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Pagina: 1 ... 7 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.