De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.307 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:34:
[...]
"Een zwaar accent" kan ik even niet plaatsen,
Zal wel iets met een niet biologische aardappel te makken hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

rube schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:50:
[...]

Zal wel iets met een niet biologische aardappel te makken hebben.....
_/-\o_

Voor de goede orde: hij deed het even voor. Althans: hij probeerde het...

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 11-12-2012 15:53 . Reden: Uitleg ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
migjes schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:01:
[...]

vragen zullen zeker komen.
ben alleen een tweaker die eerst de handleiding leest, zadat de vragen nog ergens op slaan. (hoop ik)
en voor een prototype ziet i er al erg netjes uit.

ik weet dat je ooit een apperaat hebt gepost waarmee je de warmte uit de schoorsteen kon halen om water mee te verwarmen.
als ik toch ga plannen moet ik die toch nog eens goed gaan bekijken.
kan het allen niet meer terug vinden.

edit: o ja als je wat goede tips hebt, welkom.
ben zelf bouwer, met wat weerstand vanwegen geen ervaring met de materie.
goede website met info of boeken zijn welkom.
Bedoel je de ecoflo?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 13:32
bijna.
teminste ik denk dat je die van burgerhout bedoeld.
die is voor gas ketels.
ik wou voor hout gaan.
en ben bang dat die daar niet tegen kan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zonnigtype schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:52:
[...]

_/-\o_

Voor de goede orde: hij deed het even voor. Althans: hij probeerde het...
Nou dat kunnen ze in leiden maar al te goed :X maar daar zal hij dan niet vandaan komen dan gok ik :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een vraag aan de kroegtijgers.

Komende week wil ik graag met GC eens babbelen over een nieuw contract. Die van ons loopt af op 1-1-2013.

De elektriciteitsprijs is niet van belang, wel de gasprijs.

Met welk bedrag voor de m3 gas kan ik in onderhandeling gaan?

Wie heeft tips, suggesties, of al een goed contract afgesproken?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik zou minimaal vragen naar het GC gaslicht.com tarief, op dit moment € 0,5768 ct / m3

Overigens betaal ik nu (sinds een maand klant) € 0,5078 per m³ (1 jaar vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mr-Leo schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:43:
Ik zou minimaal vragen naar het GC gaslicht.com tarief, op dit moment € 0,5768 ct / m3
Oeps... mijn 3-jarig vastcontract met Electrabel is afgelopen en gaat nu over op variabel. Betaal ik zo maar even 10 cent per m3 gas meer dan bij Greenchoice. Misschien toch maar overstappen binnenkort.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je al bij gc zit kun je vaak herbevestigen,
de zelfde tarieven van je huidige vaak vaste kontrakt worden vanaf die datum weer 1 of 3 jaar verlengt.
daar hoor je de consumentenbond nooit over.

ik krijg nu 26 cent voor een kWh en betaal 52 cent voor een m3 gas.
(energieinhoud van 1m3 is ongeveer 8kWh thermisch, dus daar klopt geen reet van prijstechnisch)
na saldering zet ik de opgewekte stroom thermisch in om gas te vermijden.
goed voor een jaarlast energie van 240 euro, en een teruggaaf van 560 euro.
geen idee waarom ze die tickertape aan papier willen, maar anders gaat het fout, want het is allemaal zoooo moeilijk. :O

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goeie tip!!

En bedankt, natuurlijk >:)

[ Voor 57% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-12-2012 21:48 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:38:
[...]

Nou dat kunnen ze in leiden maar al te goed :X maar daar zal hij dan niet vandaan komen dan gok ik :)
Je doelt op de types van het Rozenpad in de Merenwijk zeker?

Kan me niet voorstellen dat je het "plebs" uit de Bouwelouwensteeg bedoelt, die praten toch echt heel anders, met een zwaar Lêds aksent...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nou, dat kan ook anders, zeggen ze in Limburg.., met een zwaar Limburgs accent. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 14:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WAUW: http://www.businessinside...e-in-a-tiny-home-2012-12#

Dat zijn pas kleine en efficient ingerichte huizen. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Ja, de tumbleweed huisjes zijn grappig.
Mij persoonlijk nog iets te klein, zeker met 2 kinderen...maar een niet al te groot en efficiënt ingericht huis, daar ben ik wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:26

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:38:
Even een vraag aan de kroegtijgers.

Komende week wil ik graag met GC eens babbelen over een nieuw contract. Die van ons loopt af op 1-1-2013.

De elektriciteitsprijs is niet van belang, wel de gasprijs.

Met welk bedrag voor de m3 gas kan ik in onderhandeling gaan?

Wie heeft tips, suggesties, of al een goed contract afgesproken?
Heb je mijn DM gezien?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag met GC gebeld en een nieuw eenjarig contract afgesloten. De oude loopt tot 31-12-2012.

Toch ook maar eens informeren waar mijn jaarnota blijft. Vorig jaar had ik die in no time in de bus.

Maar helaas. Ik kreeg te horen dat er vanwege de ferrarismeter een dubbel check moet worden uitgevoerd op de meterstanden 8)7 8)7
Ze wachten op een bericht van de leverancier ???

Het kan zomaar nog een aantal weken duren |:(

Vorig jaar was er geen probleem gaf ik aan. Tja, daar hadden ze geen antwoord op.

Afwachten dus maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

En?
Wat heb je eraf gekregen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het verlengen van het lopende contract is niet mogelijk.

De kosten voor hoog/laag elektra zijn ongeveer gelijk aan die van nu. Is ook niet belangrijk want we hebben overschot.

De gasprijs is behoorlijk gestegen (zo'n 26%!). We gaan nu 0,5768 per m3 betalen.

pffffff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:03:

De kosten voor hoog/laag elektra zijn ongeveer gelijk aan die van nu. Is ook niet belangrijk want we hebben overschot.

De gasprijs is behoorlijk gestegen (zo'n 26%!). We gaan nu 0,5768 per m3 betalen.

pffffff...
Hoezo, pfffff? Ik betaal bij GC 67,2 cent per kuub incl. 21% BTW (inclusief een kwart eurocent/m3 "korting", jawel... >:) ). Wel voor slechts 25 kuub kookgas dit jaar, dus daar ga ik me niet druk over maken... :D

Eerst maar eens zorgen dat ze die 37 kWh negatief goed gaan verwerken. Beter: als ik nu ff wacht totdat ik op "nul" zit t.o.v. vorig jaar, maak ik - misschien vlak na Kerst - een foto van de meterstand, en stuur die op met verzoek nota op te maken. Nu nog 35 kWh te gaan tot de stand van vorig jaar... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het was 0,4568 per m3 gas. Dat is dus pfffff, ten opzichte van de nieuwe prijs :(

We staan ongeveer 100 kWh in de min op dit moment. Ik voorzie ellende bij GC deze keer. Moeten ze bij de leverancier de meterstanden checken?

Ze kunnen ook gewoon even op de afrekening van vorig jaar kijken. Dat toveren ze zo op hun scherm. Ze zagen vanmiddag ook dat we PV hadden, dat is netjes gemeld bij de aanschaf bij GC.

We zien wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35

ericplan

5180 Wp PV

Ook bij mij gaat het dit jaar bij GC niet zo soepeltjes. Zit sinds 14 november te wachten op de jaarnota om een verbruik van 21 kWh en 1 m3 gas af te rekenen. Ze willen het eerst nog controleren :o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:00:
Ook bij mij gaat het dit jaar bij GC niet zo soepeltjes. Zit sinds 14 november te wachten op de jaarnota om een verbruik van 21 kWh en 1 m3 gas af te rekenen. Ze willen het eerst nog controleren :o
Waarschijnlijk doodsbenauwd geworden voor de NMa die er bovenop zit: zodra er iets fout wordt gefactureerd, zwaait er wat. Ze willen zich kennelijk indekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:03:

pffffff...
Nog niet eens zo gek hoor, ik kreeg die aanbieding van de zomer ook van ze, 57 cent en als ik zo rond kijk zijn de meeste leveranciers 60 cent of hoger voor gas, of weet iemand een leverancier die NU lager aanbied?

De meeste mensen kijken alleen naar stroom, en die pakken ze op gas... zeker als je neggie bent zou ik een duurdere pakken voor stroom en daar je gas mee afrekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

In absolute zin is de nieuwe m3-prijs natuurlijk laag t.o.v. andere aanbieders.

Waar ik wel even van schrok is de sprong van 26% in vergelijking met de prijs die ik nu betaal.

Dan slik je toch even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:00:
Vorig jaar kwam de factuur bliksemsnel. Ik wacht nu sinds 27-11 op mijn factuur. Nog wel binnen de termijn van 3 weken die ze ervoor stellen maar ik verwacht ook dat de mijne langer gaat duren.

Ik moet ook nog de NUON factuur van een buurvrouw controleren. Iets zegt me dat er iets niet klopt. Ze verbruikt 2500kWh stroom en 1000m3 gas in 363 dagen en haar rekening is net geen 2000 euro.
Alleen de rekening van Nuon bestaat uit 3 bladzijdes met een heleboel cijferbrei. Daar moet ik ff voor gaan zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op woensdag 12 december 2012 @ 19:06:
[...]

Vorig jaar kwam de factuur bliksemsnel. Ik wacht nu sinds 27-11 op mijn factuur. Nog wel binnen de termijn van 3 weken die ze ervoor stellen maar ik verwacht ook dat de mijne langer gaat duren.

Ik moet ook nog de NUON factuur van een buurvrouw controleren. Iets zegt me dat er iets niet klopt. Ze verbruikt 2500kWh stroom en 1000m3 gas in 363 dagen en haar rekening is net geen 2000 euro.
Alleen de rekening van Nuon bestaat uit 3 bladzijdes met een heleboel cijferbrei. Daar moet ik ff voor gaan zitten.
Ik zit al sinds 16-10-2012 op mijn afrekening van GC te wachten, nu beloofd voor 15-12-2012. Een "systeem update" was fout gelopen ......
(Ik zet de jaartallen er maar even bij ...... )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een mailtje gelezen over Solar Tours 2013.

Het blijkt, dat de SolarDays 2013 is tussen 5 en 16 mei 2013.
Dus voor nog geen plannen heeft gemaakt en weer mee wilt doen aan een Open Dag, dan kunnen jullie alvast die datum in de agenda plannen.http://www.solardays.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jullie worden genaaid, draai het eens om, je moet echt betalen, mag je dat `even` ook 2 weken uitstellen ?
nee he ?
we wachten op een dubbelcheck ? nee, ze zeggen we geloven je niet.
als ik na 24 uur geen antwoord heb, breng ik uurtarief (research) in rekening.
ik betaal niets, ze moeten het direkt goed doen.
het gaat maar om wat 2/3 standjes en tarieven; er is echt geen ene moer aan.
ik word tegenwoordig direkt doorgezet naar zakelijk.
verder geen problemen meer trouwens, maar wel keihard, het is ook gewoon direkte en harde materie.

ik reageer niet op toeschrijvingen en niet feitelijke uitspraken, communicatie oid,
zoals andere dan werkelijke meterstanden, het zijn allemaal truukjes.

als iemand iets van mij wil, dan betaal je er maar voor.
zo ook het ophangen van een slimme meter, ze willen graag, maar wat schiet ik ermee op ?
betaal maar voor mijn tijd die ik vrij moet maken, ik zie en hoor niets meer van netbeheer,
ze weten namelijk dat ik gelijk heb.

ik heb het overigens van hunzelf geleerd.

een aantal forumleden kent mijn communicatie inmiddels, met netbeheer en leverancier,
het is een nare wereld, en graaien is standaard geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

GC werkt uitsluitend met automatische betaling. Staat ook op hun site in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat valt er te betalen als je heffingskorting(stroom) hoger is dan je gasverbruik,
en je stroom verbruik is -8000kWh....structureel al 3+jaar
wat zouden ze dan willen incasseren ?
ik reken het liefst feitelijk af of in mijn nadeel zodat ik wat met mijn eigen stroom kan spelen,
en de effecten kan meten in de winter.
dat klinkt als l*lkoek, maar ik kan het ook laten zien :
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg

@eerdere vraag migjes
bij het keuren van mijn installatie (veiligheid en normen) heb ik een zegelgemachtigde elektrotechnicus de meter laten ijken, deze week nauwelijks af in beide richtingen.
hiermee kon ik het `ongeijkt voor teruglevering` weerleggen bij liander,
en deze hield hierna op met zeuren.
dat koste 19 euro, netimpedantiemeting was gratis! toppie van de vakman.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik wacht tot 18-12-2012, dan is het drie weken geleden. Daarna ga ik bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@eric-pvt: maandelijks voorschot wordt automatisch afgeschreven.

Dat geldt voor alle klanten van GC. Jij hebt dus geen maandelijks voorschot begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, maar als je net pv koopt, wat dekkend is, vind ik dat je meteen mag stoppen met betalen voor je stroom.
je oude maandbedrag word dan een periodiek naar de spaarrekening, dus een naheffing betalen word een eitje, je hebt dan nog rente ook. tvt voor alles toch ?

ik heb ook eens met greenchoice/liander gesproken, en dan eindigde vreemd :
ik stelde dat een onderneming niet iets mag wederverkopen, wat nog niet voldaan is.
dat geld namelijk ook voor stroom.
het mag wel als de betalingstermijnen zijn voldaan binnen de gestelde termijnen.

het laten wachten van consumenten op hun creditnota mag dus niet langer duren dan de afrekening,
dit gebeurt nooit, en ik vroeg waarom ze deze overtreding begaan.
<einde gesprek> ik was nog niet klaar ...

niemand in nederland is verplicht energie maandtermijnen te betalen, je mag ook gewoon 0 kiezen.
slechts de jaarafrekening moet worden voldaan, en de vastrecht posten.
wat we nu zien is : maandtermijnen worden voldaan,
zie die nog maar eens terug te krijgen. 8)7
erg naar voor mensen die hun eerste pv jaar afsluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ach, wij betalen maandelijks 23 euro aan GC. Ik weet dat dat niet helemaal voldoende is om het gasverbruik te dekken. Soit, dan krijgen we een naheffinkje. Het geld is al lang gereserveerd op de spaarrekening waar het oude NUON voorschot op wordt overgemaakt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja goed !, en dan lekker een jaar aan de slag om die naheffing zo laag mogelijk te krijgen,
dat geeft enorme voldoening.(priceless)
23 euro is zo ongeveer het vastrecht per maand gas+stroom
op deze manier zie je je spullen ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kan er niet veel anders van maken. Ik kijk iedere week wat we nog aan stroom in de boiler kunnen stoppen. 13 maart eindigt het contract, nu nog zeshonderdnogwat in de min. De te salderen hoeveelheid slinkt met iets meer dan 100 kWh per week, maar zal binnen een paar weken weer gaan groeien.

Maar jouw advies is dus: betaal niets totdat je creditfactuur opgemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zijn er meer mensen die problemen hebben met NUON als je minder dan 500m3 gas per jaar verbruikt? Capaciteitstarief zou lager moeten zijn, maar NUON int liever het bedrag voor 500m3 of meer. Helaas is het laatste ook heel toevallig duurder voor mij.

[Edit] Nuon+Liander dus

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 30-01-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar jouw advies is dus: betaal niets totdat je creditfactuur opgemaakt is?
i said it, YES
en die rekening betaal je pas als jij hem gecontroleerd hebt en correct (feitelijk) is.
en kijk eens wat hierboven staat ?
krijg het nu maar weer eens terug....

zo, dus hans staat dit kalenderjaar nog 600kWh in de min ?
laat liander het maar niet horen.
de eerste kWh van januari hoort alweer bij kalenderjaar 2013 he.
dat word dus nog effe flink wegknallen, kerstdiner in de oven bereid.... (voor heel schagen want dat is 300 uur bakken op 2000 Watt)
december telt nog 456 uur .....

ik heb nog iets van 2200kWh over voor 2012, die neem ik mee naar 2013, en greenchoice weet ervan,
samen met de heffingskorting 2013 start ik op 1 januari op -3200kWh kosteloos, maandbedragen incasseren is niet aan de orde.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:04:

een aantal forumleden kent mijn communicatie inmiddels, met netbeheer en leverancier,
het is een nare wereld, en graaien is standaard geworden.
Ze graaien nog steeds door hoor.

Update berekening vastrecht load Liander / Vattenfall-NUON / Greenchoice klanten voor 2013 met wat tabel en grafiek gepruts net opgelood (ff taalverkrachten, mag best O-) ):

http://www.polderpv.nl/ni...vastrechten_2013_berekend

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Vastrecht_elektra_maand_grafiek.gif
(data 2002-2004 onvolledig, maar maakt verder niet zoveel uit)
(cap. tarief Liander bevat systeemdienstentarief TenneT, nog niet vastgesteld voor 2013)

* edit *
Aandeelhouders van de netbeheerders zijn de provincies en gemeentes.
Hoor je niet over dit soort praktijken. Ze geven er leuke cadeautjes van aan o.a. de nodige inkoopacties voor zonnepanelen waarmee ze de markt op zijn kop zetten en zo...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 12-12-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
330 uur.....

Oeps, ik heb nog 126 uur om het gerecht te bedenken en in de oven te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja houston dat is misschien een problem...
je ging in een slecht 2012 naar 770kWh/kWp
dat kan alleen maar beter worden
dus 2013 ga je 4300+ kWh opwekken
je hebt nu nog 600kWh over.
mogelijk moet je snel afrekenen bij greenchoice op de coulanceregeling -1000kWh op digitale meter, voor 2012 anders heb je wellicht volgend jaar teveel. (of is die regeling ook ineens weer weg)
600kWh is 138 euro, leuk voor onder de kerstboom, laat het geen 600x9cent worden

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Misschien (beter:waarschijnlijk) ben ik wat traag van begrip...Maar wat is de relatie tussen het kalenderjaar en mijn jaarcontract bij GC?

Volgens mij zijn we bij NUON met schone lei vertrokken, alleen die EB...Die is naar rato verrekend, voorzover ik me kan herinneren.

BTW: ik ga voor 5-6MWh in 2013. Eigenlijk zal alles minder dan 6MWh als een teleurstelling voelen....Zeker omdat Guus binnen afzienbare tijd nog 530W komt ophangen. Daarmee wordt de installatie dus opgeschaald naar net geen 6,1kW. Gaan we even uit van 1100 Wh/Wp => dan moet 6,5MWh ook haalbaar zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 12-12-2012 22:33 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dre schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:02:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met NUON als je minder dan 500m3 gas per jaar verbruikt? Capaciteitstarief zou lager moeten zijn, maar NUON int liever het bedrag voor 500m3 of meer. Helaas is het laatste ook heel toevallig duurder voor mij.
Ik kan bij Nuon niet vinden wat het capaciteitstarief voor 0-500 m3 moet zijn, maar het kan best zijn dat Nuon dan ook wil dat je een andere aansluiting krijgt.
Als je 3x35A voor elektriciteit hebt liggen dan betaal je daar ook voor, ook als je maar 1000 kWh afneemt.

Signatures zijn voor boomers.

• hansdegit
Da's wel logisch dat je dat bij NUON niet kunt vinden, da's een Liander dingetje.

http://www.liander.nl/sc/...0120926_tcm300-225716.pdf

Verwijderd

en de dingen die liander daar stelt zijn onder nederlands toepasselijk recht andersom ook van toepassing, en dat vinden ze niet leuk zo`n mondige consument.

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:57:
[...]

Ik kan bij Nuon niet vinden wat het capaciteitstarief voor 0-500 m3 moet zijn, maar het kan best zijn dat Nuon dan ook wil dat je een andere aansluiting krijgt.
Als je 3x35A voor elektriciteit hebt liggen dan betaal je daar ook voor, ook als je maar 1000 kWh afneemt.
Zoals hansdegit al aangeeft: heeft het Zweedse Staatsbedrijf Vattenfall's dochter helegaar niks mee te maken, met je aansluiting. Daar gaat netbeheer over. Het is al jaren zo dat er drie verbruiks"klasses" worden onderscheiden, alleen wordt er af en toe aan de grenzen van die klasses "gerommeld". Tot en met 2008 eindigde de tweede "staffel" nog bij 7.500 m3, is sinds 2009 4.000 m3 geworden.

Ergo: netbeheer moet, als je minder dan die 500 gebruikt, echt in de laagste capaciteitstarief staffel gaan afrekenen. De pest is dat alle communicatie via de vaak onwillige leveranciers "zou moeten" volgens de nieuwe richtlijnen ("leveranciersmodel van facturatie" en alle rimram die daar mee gepaard gaat).

Zo, straks afnokken en "Join The Sun" gaan doen in de Flevopolder. ff bij ACCRES gaan kijken wat die allemaal uitvreten op dat leuke proefveldje in de polder (incl. vd Valk trackers)... :9

Hopen dat tante NS meewerkt (en SSC er staat)... ;)

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:21:
@eerdere vraag migjes
bij het keuren van mijn installatie (veiligheid en normen) heb ik een zegelgemachtigde elektrotechnicus de meter laten ijken, deze week nauwelijks af in beide richtingen.
hiermee kon ik het `ongeijkt voor teruglevering` weerleggen bij liander,
en deze hield hierna op met zeuren.
dat koste 19 euro, netimpedantiemeting was gratis! toppie van de vakman.
thanks eric.

had je die andere vraag ook nog gezien over 2mpp's?
nop hellaas.
kom net elke keer tussen de 500 en 600m3 uit.
nielstn heeft ook zoon probleempje die haalt het wel, maar het klonk niet als of het lukte bij hem.
had het idee dat i de handoek in de ring gooide. (jammer maar begrijpenlijk)
Schinnen-groen schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:25:
@eric-pvt: maandelijks voorschot wordt automatisch afgeschreven.

Dat geldt voor alle klanten van GC. Jij hebt dus geen maandelijks voorschot begrijp ik?
zit zelf bij essent.
maar heb het voorschot op 0 laten zetten.
deden ze wel moeilijk over en begonnen te dreigen dat ik dan niet meer voor een betallings regeling in aanmerking zou komen. _O-
dat vond ik eigenlijk erg leuk. als ik dat bedrag niet meer kan betallen ben ik ruimschoots failliet verklarend.
(en dan komt de belastingdiens eerst, dan de gene met een betalling regeling, en dan hun pas.)
ander leuke bij komstigheid is dat het mij 1,5 euro per maand kost om hun te mogen betallen. 7(8)7
tvt dat bedrag eens. :*)
(in mijn geval is dat 1 paneel extra in +/-10 jaar tijd. >:) )
heb er wel aan zitten denken om mijn stroom af tenemen van atoomstroom.
en dan natuurlijk extra panelen bij te leggen zo dat ik volle neggie ben. >:)
(daar ben ik hellaas te lui voor)
en natuurlijk gaat het oude voorschotbedrag naar de spaarrekening. niet dat dat nu zoveel opbrengt.
maar er is dan wel altijd geld voor als de omvormer kapot gaat of iets anders.
hansdegit schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:12:
330 uur.....

Oeps, ik heb nog 126 uur om het gerecht te bedenken en in de oven te zetten.
hans als ik het goed heb had jij toch een slimme meter?
heb je een idee van de verhouding hoeveel je gebruikt en hoeveel je saldeert van je eigen stroom?
(en hou de 5000kWh in de gaten. resultaten van uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hansdegit
@Migjes: da's een scherpe tip van je, was ik al weer vergeten.

Je bedoelt hoeveel van de opgewekte stroom ik direct verbruik vóórdat -ie de meter passeert?
Dus eigenlijk: meterstanden (alle vier) versus opbrengstgegevens?

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:55:
@Migjes: da's een scherpe tip van je, was ik al weer vergeten.

Je bedoelt hoeveel van de opgewekte stroom ik direct verbruik vóórdat -ie de meter passeert?
Dus eigenlijk: meterstanden (alle vier) versus opbrengstgegevens?
jep eigenlijk de hoeveelheid die je saldeert.
zoizo een leuk getal om te weten. :*)
maar uiteindelijk wil je wel onder de 5000kWh blijven salderen.
(zover ik begrijp mag je er wel over heen bij gc, maar praktijk kan weerbarstig zijn.
geen slapende honden wakker maken.)
ben zelf bezig met het abb meter kadotje.
dat metertje kan schakelen zodra er meer als xW van de panelen komt.
zodat ik een apperaat aan of juist uit kan zetten.
uiteindelijk heb ik direct een slimmere meter kast als een slimme meter. >:)

• hansdegit
Komt -ie: (heb het spreadsheet tóch open staan):

Standen van afgelopen dinsdag half zes:
opgewekt: 4243
Teruggeleverd Hoog: 2223
Teruggeleverd Laag: 968

Dus ik verbruik ongeveer een kwart zelf. Dat zal voornamelijk in het weekend zijn.

Ik kan nog wel eens een leuke query bakken die ik op mijn datawarehouse kan loslaten: wat is nu de verhouding tussen opwek in daluren en opwek in piekuren? Die vraag komt nl. ook wel vaak langs voor mensen met dubbeltarief.

• migjes
@hansdegit.
je bent een schat. O+

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:10:
[...]

jep eigenlijk de hoeveelheid die je saldeert.
zoizo een leuk getal om te weten. :*)
maar uiteindelijk wil je wel onder de 5000kWh blijven salderen.
(zover ik begrijp mag je er wel over heen bij gc, maar praktijk kan weerbarstig zijn.
geen slapende honden wakker maken.)
ben zelf bezig met het abb meter kadotje.
dat metertje kan schakelen zodra er meer als xW van de panelen komt.
zodat ik een apperaat aan of juist uit kan zetten.
uiteindelijk heb ik direct een slimmere meter kast als een slimme meter. >:)
De Kostal PIKO kan ook schakelen afhankelijk van de opbrengstm, heb je geen slimme meter voor nodig ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• hansdegit
Alleen werkt dat -bij mij- niet betrouwbaar. Ik wilde mijn Tigo MMU aan laten schakelen door de Kostal => geen succes. Dus nu hangt -ie aan een tijdklok. Eigenlijk zou ik daar een omgekeerde schemerschakelaar op willen hebben, maar die heb ik nog niet gevonden.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:36:
Alleen werkt dat -bij mij- niet betrouwbaar. Ik wilde mijn Tigo MMU aan laten schakelen door de Kostal => geen succes. Dus nu hangt -ie aan een tijdklok. Eigenlijk zou ik daar een omgekeerde schemerschakelaar op willen hebben, maar die heb ik nog niet gevonden.
Ik kan me voorstellen dat het steeds net te laat is ..... De instellingen zijn uitgebreid, maar niet handig voor jouw toepassing.

Zit te kijken maar weet je wat hij met die S0-in puls doet ? Alleen tellen ?

• hansdegit
Geen succes definieer ik als: soms schakelde de Tigo MMU gewoon helemaal niet aan. Niet iets te laat ofzo....
S0 puls IN??? Ik wist niet eens dat -ie die had. Ik ga snel kijken.
edit: zit niet op mijn Piko.

edit 2:
@Migjes:
de verhouding hoog/laag is bij mij ongeveer 23:20

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 13-12-2012 12:45 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:43:
Geen succes definieer ik als: soms schakelde de Tigo MMU gewoon helemaal niet aan. Niet iets te laat ofzo....
S0 puls IN??? Ik wist niet eens dat -ie die had. Ik ga snel kijken.
Zie ik in de informatie pagina :

informatiepagina
1e analoge ingang: 0.00V
2e analoge ingang: 0.00V
3e analoge ingang: 0.00V
4e analoge ingang: 0.00V
status modem: geen modem
laatste verbinding met portaal: 14 minuten geleden
aantal energiepulsen (S0-In): 0 / 15 minuten

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

hansdegit schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:36:
Hans,

Misschien deze [url]http://http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191206/Schemerschakelaar-240-VAC[/url]

1060 Wp

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Schinnen-groen schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:14:
GC werkt uitsluitend met automatische betaling. Staat ook op hun site in de voorwaarden.
Bij ons worden de Warmte-tarieven namens de leverancier dóór GC gefactureerd en er zit altijd een verzoek bij om ze te machtigen voor automagische incasso want dat is duurzamer....

Dat weiger ik. Ze mogen het me via de mail toesturen of via de Finbox maar geen incasso.
Dat bespaart hun ook papier en een een postzegel ;)

Maar als direct klant bij GC kan je er niet onderuit? Slechte zaak. Ik wil graag zelf bepalen wat er met mijn geld gebeurd.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 13-12-2012 12:49 . Reden: Typo ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Dre: Ja ik heb exact hetzelfde probleem gehad, maar dan bij Delta Netwerk.
had een jaarverbruik van 480 m3, maar kwam toch in het cap.tarief van 500 - 4000m3.
hun redenen: u moet 2 jaar achtereen onder de 500 zitten EN uw geschat! jaarverbruik moet ook onder de 500 zitten.
Leuk: hun nieuwe schatting zit op 502!! (echt waar), dus kan ik het volgend jaar ook wel weer vergeten :r

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:00:

Ergo: netbeheer moet, als je minder dan die 500 gebruikt, echt in de laagste capaciteitstarief staffel gaan afrekenen.
@zonnig type: ECHT NIET :N :N

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:45:
[...]

Zie ik in de informatie pagina :

informatiepagina
1e analoge ingang: 0.00V
2e analoge ingang: 0.00V
3e analoge ingang: 0.00V
4e analoge ingang: 0.00V
status modem: geen modem
laatste verbinding met portaal: 14 minuten geleden
aantal energiepulsen (S0-In): 0 / 15 minuten
Ja, ik zie 'em nu ook. Kan een beschrijvingsbugje zijn. Zoeken we op in de handleiding.
Leon303 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:45:
[...]

Hans,

Misschien deze [url]http://http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191206/Schemerschakelaar-240-VAC[/url]
Ja, ach, die tijdschakelaar doet het ook aardig. Staat ingesteld op de zonsopgang van de langste dag. In de winter kost me dat een paar wh/dag. Da's dan jammer...

Verwijderd

@jan-b hoe kun je daar nu klant zijn, wat is nou je unieke klant beleving (uhge ughe)
het is simpelweg onrechtmatig, en kan alleen beantwoord worden door : wegwezen bij dat foute tentje.
de wet is de wet ook voor delta, inschatten heeft geen enkele rechtsgeldigheid.

• hansdegit
Je kunt niet zelf je netbeheerder kiezen, maar natuurlijk wél een leverancier die jouw verbruik óf op feiten baseert óf -in het geval van schatting- jou het voordeel van de twijfel gunt.

Maar dit is Kafka ten top.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:58:
Je kunt niet zelf je netbeheerder kiezen, maar natuurlijk wél een leverancier die jouw verbruik óf op feiten baseert óf -in het geval van schatting- jou het voordeel van de twijfel gunt.

Maar dit is Kafka ten top.
Ze komen er mee weg. En dan is de verleiding groot om het vaker te doen. Ben benieuwd hoeveel mensen zonder het te weten teveel betalen.

A'dam PVOutput

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:30:
Da's wel logisch dat je dat bij NUON niet kunt vinden, da's een Liander dingetje.

http://www.liander.nl/sc/...0120926_tcm300-225716.pdf
Was ik vergeten te vermelden, het gaat inderdaad om Liander. Ik moet dit wel via NUON betalen.
JAN-B schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:48:
[...]

@Dre: Ja ik heb exact hetzelfde probleem gehad, maar dan bij Delta Netwerk.
had een jaarverbruik van 480 m3, maar kwam toch in het cap.tarief van 500 - 4000m3.
hun redenen: u moet 2 jaar achtereen onder de 500 zitten EN uw geschat! jaarverbruik moet ook onder de 500 zitten.
Leuk: hun nieuwe schatting zit op 502!! (echt waar), dus kan ik het volgend jaar ook wel weer vergeten :r
Probleem is dat consumenten dit gewoon slikken en dus dat de netbeheerders (of de energieleveranciers?) ermee weg gekomen. Je moet ervoor zorgen dat je met terugwerkende kracht (met rente) het bedrag terug krijgt. Als consumenten wat mondiger zouden zijn zouden we nu niet opgescheept zitten met die digitale TV decoders die 38 Watt vragen in gebruiksvriendelijke standby modus (UPC Horizon).

Gewoon wat tijd in 'verspillen' en zorgen voor het juiste capaciteitstarief. Gewoon wat mondiger worden en niet alles zomaar slikken.

Macht van consument:
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/Bananenmaffia.html vanaf 34:20 (alhoewel de rest ook het kijken waard is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
Vraagje i.v.m. mijn nog altijd voortdurende strijd tegen het beschermde stadsgezicht in mijn woonplaats Hilversum. Niet alleen zonnestroompanelen en zonneboilers zullen de dupe zijn van een dergelijke maatregel, maar vaak ook dubbel/HR++ glas (omdat in veel gevallen een raam met roeden vervangen zal worden door één groot raam) und das ist verboten.

Nu zou er ook energie-efficiënt enkelglas zijn, zoals bv. Ruysdael glas. Van hun website:
Van Ruysdael brengt de warmteisolatie in balans met de bouw van een pand.

bouwconstructie in balans
Warmteisolatie van glas wordt uitgedrukt in Ug-waarde (W/m2.K). Tot voor kort werd gesteld: hoe lager de Ug waarde en hoe beter de isolatie, des te meer energie er bezuinigd wordt. Onderzoek toont aan dat dit in bestaande bouw niet zo werkt. In tegenstelling vaak. Veel effectiever is als de isolatiewaarde in balans wordt gebracht met de bouwconstructie en het gebruik. Dat geeft bovendien een veel gezonder leefklimaat.

glas als koudste oppervlak
In bestaande bouwconstructies is het evident dat het glas beter het koudste oppervlak kan blijven om vochtverplaatsing, verhoogd energieverbruik, schimmelvorming en andere ongezonde gevolgen de baas te blijven. Veelal presteren de Van Ruysdael isolerende++ beglazingen met een Ug waarde van rond de 3,0–3,5W/m2.K in die situaties vele malen beter.

Referentie
De Ug isolatiewaarde van dun enkelglas is 6,0W/m2.K en de Ug van super isolerend dubbel of triple glas is ca. 1,0W/m2.K. Van Ruysdael isolerend++ glas heeft precies de balans tussen die twee gevonden.
Is wat ze schrijven waar? Of praten ze poep? Is iemand bekend met de 'onderzoeken' waar ze aan refereren?

Ook heb ik twijfels bij sommige andere zaken die op de website staan, zoals over veiligheid en geluidswerendheid t.o.v. dubbelglas. Ook verzwijgen ze zorgvuldig de prijs, wat mij gelijk doet vermoeden dat het wel reteduur zal zijn. Heeft iemand ervaring met dit materiaal?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Veel effectiever is als de isolatiewaarde in balans wordt gebracht met de bouwconstructie en het gebruik.
Hoezo? Waarom zou dat effectiever zijn? Ik kan me iets voorstellen met condens etc. maar volgens mij is het onzin wat ze stellen dat het niet energie zuiniger zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:56:
@jan-b hoe kun je daar nu klant zijn, wat is nou je unieke klant beleving (uhge ughe)
het is simpelweg onrechtmatig, en kan alleen beantwoord worden door : wegwezen bij dat foute tentje.
de wet is de wet ook voor delta, inschatten heeft geen enkele rechtsgeldigheid.
@eric: zoals Hans al zegt: het is de netbeheerder, geen keuze mogelijkheid;anders was ik al weggeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dre schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:36:

Probleem is dat consumenten dit gewoon slikken en dus dat de netbeheerders (of de energieleveranciers?) ermee weg gekomen. Je moet ervoor zorgen dat je met terugwerkende kracht (met rente) het bedrag terug krijgt.

Gewoon wat tijd in 'verspillen' en zorgen voor het juiste capaciteitstarief. Gewoon wat mondiger worden en niet alles zomaar slikken.

Macht van consument:
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/Bananenmaffia.html vanaf 34:20 (alhoewel de rest ook het kijken waard is)
@Dre: gewoon sliken?? ik slik dit helemaal niet, maar zal wel moeten, want ze hebben blijkbaar een paar regels,en daar moet je aan voldoen.
"verspillen" , dat klopt, ik heb genoeg tijd verspilt met E-mailen , brief schrijven en telefoneren.
Gelukkig ben ik al wat mondiger dan vroegerr :Y
@ Dole bananen: mag ik er dus van uitgaan dat jij Geen Dole bananen meer koopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dus dat capaciteitstarief wordt door de netbeheerder vastgesteld? En dan kan de leverancier alleen maar dit in rekening brengen?

Vreemd aangezien alle voor de rechter uitgevochten conflicten betreffende rare meterstanden door schattingen (of typefouten) allemaal in het voordeel van "werkelijke meterstanden" zijn beslist. Dan zou je ook verwachten dat een capaciteitstarief bepaald moet worden voor het "werkelijke" verbruik van dat jaar.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:38:
[...]

@eric: zoals Hans al zegt: het is de netbeheerder, geen keuze mogelijkheid;anders was ik al weggeweest.
dus jouw niet gesplitste netbeheerder delta schat in dat het 502 is, stel nou dat jij schat dat het 497 word,
dan onderhandel je het midden en word het precies 499.

schatten mag iedereen, oftewel je stopt de betaling gewoon, laat hun je maar dagen, tav schattingen.
niemand is in nederland ooit veroordeelt op basis van een schatting, zelf je belastingaangifte is een correctie op een initiele schatting.

communiceren met netebeerder doe je trouwens altijd op papier,
want het zijn net palingen in een emmer, en de emmer is geleverd door de NMA.
http://www.energieenwater...ellen-weg-weg-weg-go-home

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Jan-B, is er voor jou geen leverancier te vinden die jouw verbruik wél beneden de 500m3 schat? Dan ben je spekkoper.

En anders wordt het toch een verhaaltje van terugvorderen op basis van gemeten verbruik. Riekt anders naar diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Helaas werkt dat zo niet. Naast de inschatting die je leverancier maakt na het opmaken van de jaarrekening, zal je netbeheerder na elke meteropname ook een nieuwe inschatting maken. Je kunt wel overstappen naar een leverancier die je lager inschat, maar als de netbeheerder je alsnog op 502 inschat heb je daar niks aan.
Bij de mensen in dit topic die GreenChoice zover hebben gekregen dat ze een lager capaciteitstarief betalen denk ik dat GC eerder uit eigen zak het verschil ophoest dan dat ze minder hoeven af te dragen naar de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het werkt helaas wel zo dat de wet voor iedereen geld in nederland, zelfs voor netbeheerder.
hoe is het ooit zo ver gekomen, dat we het hier over hebben ?
er is tevens een termijn dat de schatting herroepen kan worden door het melden van standen,
net zoals bij een overstap, ik meen 12 werkdagen.
ik bel dus mijn standen door en vraag om bevestiging zodra de meteropnemer is geweest.
dat gaat trouwens prima.

via klantenman alliander is dit allemaal mogelijk
http://www.alliander.com/...erviceverlening/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

JAN-B schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:47:
[...]
...want ze hebben blijkbaar een paar regels,en daar moet je aan voldoen...
Ik lees op de website van NUON dat het capaciteitstarief wordt berekend over het voorgaande jaar. Lijkt mij vreemd, het geschatte energieverbruik wordt wel keurig gecorrigeerd namelijk, kan dat met het capaciteitstarief niet? Bij Delta is het blijkbaar nog erger. Wie bepaald deze regeltjes eigenlijk? Wat betaald de meneer van Delta/ Nuon eigenlijk aan Liander? Is dat wel de volle mep?

Heb je überhaupt iets te maken met de regels van Delta/ NUON of gaat het om de voorwaarden van Liander?
"verspillen" , dat klopt, ik heb genoeg tijd verspilt met E-mailen , brief schrijven en telefoneren.
Als je in je 'gelijk' staat moet je de geldkraan kortstondig dichtdraaien. Dan nemen ze contact met jou op i.p.v. andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:20:
Vraagje i.v.m. mijn nog altijd voortdurende strijd tegen het beschermde stadsgezicht in mijn woonplaats Hilversum. Niet alleen zonnestroompanelen en zonneboilers zullen de dupe zijn van een dergelijke maatregel, maar vaak ook dubbel/HR++ glas (omdat in veel gevallen een raam met roeden vervangen zal worden door één groot raam) und das ist verboten.

Nu zou er ook energie-efficiënt enkelglas zijn, zoals bv. Ruysdael glas. Van hun website:

[...]

Is wat ze schrijven waar? Of praten ze poep? Is iemand bekend met de 'onderzoeken' waar ze aan refereren?

Ook heb ik twijfels bij sommige andere zaken die op de website staan, zoals over veiligheid en geluidswerendheid t.o.v. dubbelglas. Ook verzwijgen ze zorgvuldig de prijs, wat mij gelijk doet vermoeden dat het wel reteduur zal zijn. Heeft iemand ervaring met dit materiaal?
Site net doorgelezen.
Isolatie, schimmels hoe maak je consumenten bang.Tja als je iets beter wilt bekijk je het totaalplaatje en niet 1 onderdeel.
We kunnen nu zien dat die beglazingen een negatieve invloed hebben op het binnenklimaat. Van Ruysdael heeft daarom isolerend enkelglas ontwikkeld dat het binnenklimaat aangenaam gezond houdt.
Oh ja, laat zien wat je gezond houdt,

Nou ik denk dat het gewoon enkel glas is met een folie zoals dat ook gebruikt wordt bij isolerend glas
Waaraan ontleed ik dat.
1: http://www.vanruysdael.co...as/isolerend-glas/item107
Hier wordt over een LTA van 82%
De LTA waarde van enkel blank glas is 90% http://www.joostdevree.nl/shtmls/lta.shtml
2: de "verbetering" van de isolatiewaarde is niet super maar zeker wel wat t.o.v. een +/- 5,8

Overigens lopen ze behoorlijk achter, super isolerend glas Ug 1,0 _O-

Ook Kunststof kozijn verpest architectuur waarschijnlijk houd men de laatste stand der techniek niet echt bij.

Heb je al bezwaar gemaakt tegen het voornemen tot het komen van een beschermd stadsgezicht?
In veel gemeentelijk/provinciale procedures moet je al bezwaar maken vooraf om achteraf nog iets te kunnen (welke procedure dan ook).

Of, maar dat is een totaal andere insteek, je pakt je biezen "voordat het te laat is" :o
Sorry, ben ik nu aan het vloeken?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Delta ellende :

Bij het opgeven van de meterstanden was mijn gas verbruik net boven de 500m3 van afgelopen periode november 2011 - november 2012. Dus voor volgend jaar zullen ze mijn verbruik nog steeds boven de 500m3 inschatten.

Echter ga ik ze volgend jaar aardig in de maling nemen. Want mijn prognoses geven nu al aan, dat ik de komende periode minder gas zal verbruiken voor dit jaar. Als dit zich doorzet, dan kom ik eind volgende periode 2012-2013 onder de 500m3 gas uit. Dan ben ik ook benieuwd, hoe ze dat gaan doen met het teveel betaalde voorschot bedrag voor o.a. gas.

Ik gok, dat ze pas na drie periodes een schatting doen onder de 500m3 grens. Mits ik minimaal drie periodes onder 500m3 gas blijf uitkomen. Tot die tijd kan ik net als Jan-b er niks aan doen. :(

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 22:29:
@Delta ellende :

Bij het opgeven van de meterstanden was mijn gas verbruik net boven de 500m3 van afgelopen periode november 2011 - november 2012. Dus voor volgend jaar zullen ze mijn verbruik nog steeds boven de 500m3 inschatten.

Groeten.
Had je geen stand op kunnen geven zodat je op 498-499 uit kwam, als je weet dat je volgend jaar zeker er weer onder komt, dan kom je wat sneller aan die 2 periode onder 500.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Laat ze maar eens zien in de WET waar die kolder op berust van die "2 jaar achter elkaar onder de 500".

Hoezo, "moeten"? Zijn ze helemaal van de knaagdieren met lelijke kale staarten bewaterd!

Polderkolder waar je nog niet dood bij gevonden wilt worden.

Laat je toch niet dat soort oneindige fossiele lulkoek verkopen, maar gooi de vuist op tafel.

Nederlanders laten teveel over zich heen lopen. Geen wonder dat dit poldermoeras in bizar slechte staat verkeert.

Ben alweer aan het afkoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 22:29:
@Delta ellende :
Ik gok, dat ze pas na drie periodes een schatting doen onder de 500m3 grens. Mits ik minimaal drie periodes onder 500m3 gas blijf uitkomen. Tot die tijd kan ik net als Jan-b er niks aan doen. :(
jij moet niet gokken, maar gewoon krijgen.
je hebt er gewoon recht op. punt uit.

@rol-co
schoemelen met cijfer heeft geen zin.
ze blijven je dan elk jaar inschatten op 502m3.
en dan kun je blijven fluiten naar je centen.

@zonnigtype
de virtuele loopgraven en mijnen velden worden hier gelegt.
maar het zal effe duren voor dat ik ook onder de 500m3 zak.
in iedergeval niet dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
ik zit dit jaar dus op 420m3 met gas via eneco maar had al eerder gelezen dat ook eneco niet het eerste jaar je het goedkopere capaciteitstarief krijgt.

voorbeeld niet mijn casus;
(https://www.klachtenkompa...-lukt-niet-om-de-jaarnota )

Om hoeveel geld praten we nu eigenlijk?

[ Voor 29% gewijzigd door marz01 op 15-12-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:16:
[...]

jij moet niet gokken, maar gewoon krijgen.
je hebt er gewoon recht op. punt uit.

@rol-co
schoemelen met cijfer heeft geen zin.
ze blijven je dan elk jaar inschatten op 502m3.
en dan kun je blijven fluiten naar je centen.

@zonnigtype
de virtuele loopgraven en mijnen velden worden hier gelegt.
maar het zal effe duren voor dat ik ook onder de 500m3 zak.
in iedergeval niet dit jaar.
Hoe werkt het andersom trouwens stel ik zou dit jaar 4005m3 vervangen gaan ze dan ook kijken naar het verbruik van vorige jaren, vast niet. Ik gok dat ze direct het hogere capaciteitstarief in rekening brengen.

Maffia praktijken :r
Daar wil je toch niks mee te maken hebben. Het liefst zou ik direct vandaag de gasaansluiting de deur uit doen,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
mail naar eneco gezonden en een topic aangemaakt; https://www.klachtenkompas.nl/node/17469

Het gaat toch om 50-60 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marz01 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:39:
mail naar eneco gezonden en een topic aangemaakt; https://www.klachtenkompas.nl/node/17469

Het gaat toch om 50-60 euro!
Toch 1/5 van je verbruikskosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik wacht nog steeds op de afrekening van Greenchoice. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:40:
[...]

Toch 1/5 van je verbruikskosten :)
Dan kan mijn maandtarief van 57 euro naar 52 euro :)

En weer extra geld om hopelijk dit jaar mijn isolatiewerkzaamheden richting passiefhuisstandaard te gaan volbrengen en mij van het gasnetwerk te laten afsluiten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:40:
Wie niet... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik,
en ik heb zojuist de voorwaarden van liander 2013 ontvangen, zoals het hoort.
de algemene voorwaarden op papier, want anders weten we niet waarover we praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 23:05
revolution-nl schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:23:
[...]

Het liefst zou ik direct vandaag de gasaansluiting de deur uit doen,
Daar zit ik inmiddels ook aan te denken. Moet alleen nog eens uitzoeken wat het kost. Sinds april geen gas meer verbruikt. Kan voor calamiteiten beter een lpg tank aanschaffen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:40:
Ik heb hem net binnen....... na drie maanden ..... (16-10-2012)
En dan verrekenen ze het positive saldo met de eerstvolgende termijnbedrag.... van 10-januari.
Nog een maand later dus.

PS ik zag hem eerst online(vrijdag) en daarna(zaterdag) in de post.

[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 15-12-2012 18:18 . Reden: PS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt bij greenchoice gewoon vragen naar de afdeling zon, standen doorbellen of mailen, het liefst rondom de meteropneem datum, en dan is het binnen 24 uur geregeld.
niet zo kermen.
de volgende keer gewoon doen.
wachten op je fossiele behandeling en meestal verkeerde rekening is voor de rest van nederland,
` and sooo history `

ik ben niet bijdehand, maar ik ben hier om dat te vertellen, en hoe je uit die energie graai kastijding loskomt.

ik ben weer eens als ervaringsdeskundige bij een VVE geweest in alkmaar, op NIET commerciele basis.
deze VVE is 55+ met wat jonge mensen.
de stemming over het pv dak liep spaak, het beoogde rendement was te laag en te langdurig.
(we hebben het hier na subsidie van alkmaar over 48cent/Wp all-in werkend op het dak)
nadat ik hierover nog wat mocht zeggen, vroeg ik wat dan nu de tvt en roi is, nu er eeuwig betaald word zonder uitzicht op rendement, en milieuvervuiling.......hierna mocht ik meteen vertrekken.
zo zit nederland blijkbaar in elkaar, 55+ nederland is vreemd volk als het op verandering aankomt,
de servicekosten stijgen vervolgens 7% in 2013.
ik ga het maar niet meer proberen uit te leggen, of het is te confronterend, of we willen gewoonweg niet. 8)7

ik hoorde in de zaal nog iets van "mijn nieuwe sorrento, prima trekauto, goeie koreaan"

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Hoi allemaal,

Ben zelf in het bezit van 18 zonnepanelen type suntech STP 190S - 24Ad+ zonnepanelen. Deze zitten in twee stringen van elk 9 panelen aangesloten op een SMA SB 3300 TL HC inverter. Nu is het zo dat dit dak in een vlak ligt onder een hellingshoek van 35 graden. gericht op 256 graden. Dus bijna West ligging.

Nu heb ik deze installatie al bijna twee jaar en ik ben er echt dik over tevreden. ik heb vorig jaar 883kWh/kWp behaald en dat voor bijna west vindt ik niet slecht. :)

Ik heb heel vaak de set gevolgd en ik kwam alleen als er een tijdje schaduw was en dan de zon doorbrak boven de 3420Watt uit.
Als het gewoon continu een heldere zon was zat ik gemiddeld rond de 2500 Watt.

Nu zou ik graag aan aan de andere kant van ons huis nog een keer 9 panelen onder de zelfde hoek willen leggen en deze deze komen dan gericht te liggen op 76 graden bijna Oost dus.
Ik zou dan eigenlijk de zelfde zonnepanelen hiervoor willen aansluiten.

Mijn vraag is nu zou dit op de bestaande inverter aangesloten kunnen worden. Het vermogen wat er dan bij komt is 1755Wp. Omdat deze Oost set veel eerder zijn maximale piek bereikt en de west set veel later in de middag is dit misschien wel een haalbare kaart.

Ik kan me wel voorstellen dat hij rond de middag aan allebei de kanten wel veel instraling zal ontvangen
en daardoor de omvormer misschien in derating brengt.

Er zijn wel een aantal mede forum leden die oost west hebben. Wat zouden jullie doen?
Aansluiten op de bestaande inverter of toch een nieuwe inverter erbij hangen.
De bestaande inverter is met een kabel op een vrije groep aangesloten in de meterkast.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou het niet doen, zeker niet bij sma.
migjes vroeg dit eerder al, waarom niet, maar ik zag dat mijn sma 2100tl in deze opzet, bij overbelasting de mpp spanning omhoog laat lopen, en dan beide kanten benadeeld (dus bijv 11u of 14:00u van 360 volt naar 398 en daar zit de knie van het vermogen niet meer.)
ook derating doet dit om tegen hitte te beschermen van de over-vermogens.
jouw westopbrengst doet al vermoeden dat je lekkere vermogens haalt.
de mpp is vrij essentieel voor een goede jaaropbrengst.
ik heb nu elke zijde 1 omvormer, en dat gaat perfect, zeker ook de westzijde.

* uiteraard heb ik het ook met een delta/aeg/sungrow getest, en die pakken dat weer anders aan,
maar optimaal word het helemaal niet.(nooit dus)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 19:07:
je kunt bij greenchoice gewoon vragen naar de afdeling zon, standen doorbellen of mailen, het liefst rondom de meteropneem datum, en dan is het binnen 24 uur geregeld.
niet zo kermen.
de volgende keer gewoon doen.
wachten op je fossiele behandeling en meestal verkeerde rekening is voor de rest van nederland,
` and sooo history `

ik ben niet bijdehand, maar ik ben hier om dat te vertellen, en hoe je uit die energie graai kastijding loskomt.

ik ben weer eens als ervaringsdeskundige bij een VVE geweest in alkmaar, op NIET commerciele basis.
deze VVE is 55+ met wat jonge mensen.
de stemming over het pv dak liep spaak, het beoogde rendement was te laag en te langdurig.
(we hebben het hier na subsidie van alkmaar over 48cent/Wp all-in werkend op het dak)
nadat ik hierover nog wat mocht zeggen, vroeg ik wat dan nu de tvt en roi is, nu er eeuwig betaald word zonder uitzicht op rendement, en milieuvervuiling.......hierna mocht ik meteen vertrekken.
zo zit nederland blijkbaar in elkaar, 55+ nederland is vreemd volk als het op verandering aankomt,
de servicekosten stijgen vervolgens 7% in 2013.
ik ga het maar niet meer proberen uit te leggen, of het is te confronterend, of we willen gewoonweg niet. 8)7

ik hoorde in de zaal nog iets van "mijn nieuwe sorrento, prima trekauto, goeie koreaan"
Ik heb ook via telefonisch contact de standen doorgegeven. Ook duidelijk aangegeven dat ik dit doe vanwege zonnepanelen.

Misschien ben jij een speciaal mens of heb je een vip-behandeling.

Wij zitten nog steeds op de nota te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk het niet, ik was wel een sitting duck met vertrouwen in mijn energieboer.
nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

idem ditto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:22
Hier doen ze het heel netjes de laatste tijd. Denk dat ze ons geflagged hebben voor extra service. Begin dit jaar ~30 keer contact met ze gehad om een paar f*ckups gecorrigeerd te krijgen. Rond de tijd dat ze door de NMA op de vingers zijn getikt. Heb toen nog gedreigd gehad zelf naar de NMA te stappen. Wellicht dat dat geholpen heeft. So far, so good...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 01:26:
[...]

Had je geen stand op kunnen geven zodat je op 498-499 uit kwam, als je weet dat je volgend jaar zeker er weer onder komt, dan kom je wat sneller aan die 2 periode onder 500.
;)
Dat had ik inderdaad kunnen doen. :) Dat is nu te laat.

Zo'n ramp is het verder ook niet. Ik heb bij elektra -271 kWh over die periode verbruikt. Dus daar wordt dan weer een beetje gecompenseerd zeg maar. Ach ja, het einde van de volgende periode zien we dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Sinds 6 weken weer de meterstanden genoteerd.
En wat blijkt, na 2,5 weken 18-20 graden stoken 24 uur per dag
2x daags de schuifpui en voordeur open voor minimaal 10 minuten
Veel in en uit lopen voor het stucwerk en het vele zaag slijpwerk van de vloer.

Een verbruik van 0,48 M3 per graaddag, zonder isolatie beneden en met een normaal stookpatroon was het altijd 0,51M3 per graaddag.

Dat wordt lachen komende tijd als het vocht uit het huis weg is en we weer een normaal stookpatroon hebben oOo

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
tijd voor foto's ollie1965
Pagina: 1 ... 85 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.