Douchebeurt inderdaad zo'n 20 liter, alleen douche ik niet elke dag. Ik werk op kantoor en daar zweet ik niet zoveel. Ik douche zo'n 3 keer per week en gebruik regelmatig deo.
Mijn overige 'cursus'-puntjes:
Voor koken gebruik ik vrij weinig water. Door de deksel goed op de pan te houden, hoef je maar heel weinig water te gebruiken. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld voor rijst/pasta maar een derde te gebruiken van wat wordt aanbevolen op de verpakking.
Afwassen doe ik met de hand. Aangezien de CV ketel boven staat, gebruik ik bij het voorspoelen de warme kraan, zodat tegen de tijd dat ik klaar ben met voorspoelen het water net heet is.
Je kunt je tandenborstel schoonspoelen door de kraan vol open te zetten, of met een kleinere straal en met je hand deze schoon te wrijven.
'Oud' water uit de waterkoker gooi ik niet weg, maar in de gieter waarmee ik mijn planten in huis water geef. Het bespaart (qua geld) geen zak, maar ik vind het gewoon zonde om weg te gooien.
Daarnaast natuurlijk de bekende dingen als:
- wasmachine draait alleen met volle trommel
- spaarstand van de WC gebruiken
- kraan niet laten doorlopen tijdens tandenpoetsen (heb nooit begrepen waarom mensen dat doen)
- de kraan hoeft bijna nooit vol open (bijvoorbeeld tijdens handen wassen of douchen)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst