De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.299 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:30
Dreamvoid schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:01:
[...]

Op het moment gebeurt het omgekeerde: in plaats van groene (cq CO2 vrije) stroom duur op te wekken in NL, importeren we het uit Duitsland, Noorwegen en Frankrijk, inmiddels importeren we een derde van ons stroomverbruik uit het buitenland. Wij Nederlanders betalen daardoor indirect mee aan de investeringen in groene stroom in het buitenland.
Dat is toevallig:

http://www.nu.nl/economie/2974607/ns-wil-groene-stroom.html

"Als het te duur is om de groene stroom in Nederland op te wekken, wil de NS een deel van de stroom uit het buitenland halen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, triest zul je bedoelen. Man, ik word daar niet goed van. :'(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Sommigen zijn niet te redden. Tegen hen zeggen we "dank u wel", want zij betalen de energiebelasting die wij salderen (zo lang als het duurt).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

blissard schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:22:
[...]

Dat is toevallig:

http://www.nu.nl/economie/2974607/ns-wil-groene-stroom.html

"Als het te duur is om de groene stroom in Nederland op te wekken, wil de NS een deel van de stroom uit het buitenland halen."
Ja, die komt met bakken uit Duitsland tegenwoordig (als het nu waait).

Vroegâh haalden ze het ook uit Duitsland, alleen heette het toen bruinkoolstroom... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
Mr-Leo schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:14:
Een collega tipte mij over de ZPV (zonnestroomproducentenvereniging). Wat is de mening hier over die club? Zijn er mensen lid?
ik ben er lid van maar ik ga er dit jaar mee stoppen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
NielsTn schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:54:
[...]

ik ben er lid van maar ik ga er dit jaar mee stoppen.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:48:
Vroegâh haalden ze het ook uit Duitsland, alleen heette het toen bruinkoolstroom... :X
Nou ja, vroeger was er wel veel minder interconnectie capaciteit. Dat we *zo veel* (al dan niet groene) stroom importeren is echt wel een recente ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Langzaam smelt de sneeuw van mijn panelen met dit prachtige weer! Leuk om te zien hoe het vermogen oploopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:22:
[...]

Nou ja, vroeger was er wel veel minder interconnectie capaciteit. Dat we *zo veel* (al dan niet groene) stroom importeren is echt wel een recente ontwikkeling.
We exporteren ook veel meer, "schijnt het"... (van het "verkeerde spul"). >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op maandag 03 december 2012 @ 20:06:
[...]

Dus jij hebt je de-icing installatie al klaar :)
Vanochtend, uurtje of 9, frisse de-ice douche genomen.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/deicer.jpg

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nooi voorbeeld voor een college stromingsleer ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
geweldig foto hans!

Als je nou eens een PVC buis pakt en die onder al je panelen door laat lopen en gaatjes boort onder de panelen dan deice je het hele rijtje! Kleine gaatjes dichtbij de dakdoorvoer, grotere verder weg.

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 06-12-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Rukapul schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:59:
geweldig foto hans!

Als je nou eens een PVC buis pakt en die onder al je panelen door laat lopen en gaatjes boort onder de panelen dan deice je het hele rijtje! Kleine gaatjes dichtbij de dakdoorvoer, grotere verder weg.
Een douche-dampafvoer door dunne gaatjes in een PVC buis?
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:37:
We exporteren ook veel meer, "schijnt het"... (van het "verkeerde spul"). >:)
Op het moment niet echt, maar de functie van Nederland in het Europese netwerk is die van piek-leverancier, vanwege onze flexibele gascentrales (die nu allemaal uit staan). Is het erg koud of vallen er in Frankrijk/Duitsland grote centrales uit, dan gooien die de gashendel open en exporteert NL weer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
Schinnen-groen schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:52:
Dan hebben we ook nog de persoonlijke WA. ...en het is hier niet Amerika, ook een voordeel, denk ik.
En de persoonlijke WA (die trouwens niet verplicht is) sluit schade die ontstaan is door besuurder van motorvoertuig uit.
Als je 26 jaar schade vrij rijdt heb je een hoge no-claim, dus betaal je niet zo veel.
Hier geld weer, klein riscio, maar mogelijk groot schadebedrag, daarom beter wel verzekeren.
Datzelfde geldt voor de persoonlijke WA, die hebben wij wel, hoewel die niet verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hansdegit schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:14:
Als je huis vrij is van hypotheek, kan je je opstal inderdaad opzeggen. Helaas eist de hypotheeknemer (=bank) dat je het huis verzekert.

Verder kan ik het niet méér met je eens zijn. Wij zijn in dit landje echt zwaar oververzekerd.
Vind ik niet zo vreemd als hypotheeknemer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
ach aantal zaken, vind o.a dat er amper lobby gevoerd wordt, geen meerwaarde van nieuws dat ik al op andere manieren weet, toezeggingen doen rondom bemanning marktstand en die niet nalopen (ja heb er tot 3x toe mails over gestuurd, maar nooit meer wat van vernomen noch opgelost.)
Nee.... dat doet de duurzame deur dicht, helaas.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Net jaarafrekening gehad. Kudos aan Enexis/Essent; in 1x goed. :) Op 100kWh na quitte gespeeld, maar dat krijgen we er komend jaar wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Roamor schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:53:
Net jaarafrekening gehad. Kudos aan Enexis/Essent; in 1x goed. :)
Compliment. Maar "een correcte nota" zou toch "normaal" moeten zijn? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:46:
[...]

Compliment. Maar "een correcte nota" zou toch "normaal" moeten zijn? O-)
Kreeg vandaag de afrekening van het water. 136 m3 voor 177€. Eigenlijk belachelijk goedkoop. Per persoon nog geen 7 cent per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

deejeebv schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:57:
[...]

Kreeg vandaag de afrekening van het water. 136 m3 voor 177€. Eigenlijk belachelijk goedkoop. Per persoon nog geen 7 cent per dag.
Hier EUR 114,73 voor 23 m3 inclusief vastrechten en precario.

EUR 4,99/m3, maar de echte variabele prijs is EUR 1,30/m3 incl. 6% BTW en waterbelasting.

All-in 31,5 Eurocent/dag. Per persoon de helft, 15,8 Eurocent/dag. Zit 4 Euro automatische incasso korting bij inbegrepen.

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2012 00:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Schinnen-groen schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:09:
Moet je eens kijken wat je op die rekening hebt staan naar 20 jaar! Hoe vaak is je hut afgefikt, je dak eraf geblazen, het huis is verwoest door een 60-tonner die door je gevel reed?

Als het molest betreft (oorlog-en-zo, etc.) krijg je toch geen cent. Dat hebben die verzekeringsjongen-en meisjes prima geregeld in de polis.

Een voorbeeld: bij mijn 83-jarige buurvrouw, alleenwondend, heeft een hufter een steen door haar dubbelglas voorruit gegooid. Even een praatje maken: "ik heb nooit een opstalverzekrering gehad (28 jaar lang), die 900 Eurie vallen me nog mee".
Ik weet niet wat jij voor je opstalverzekering betaalt, maar volgens een online berekening zou ik iets van € 15 per maand kwijt zijn. Over 28 jaar is dat goed € 5.000.
Voor dat bedrag ga ik het risico niet lopen dat mijn hut affikt en ik 250.000 euro schade heb. Geld wat ik niet heb.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Toch nog 0.554kWh/kW gedaan vandaag! 8)

http://www.pvoutput.org/l....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:58
Hier 0,00 kWh :) Hebben de panelen en omvormers ook eens rust.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 07-12-2012 16:20 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ben ik nog spekkoper met 0.01kWh ...... piek van 18W om 3 uur .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens de Sunny Beam: 1 Wh, schoon aan de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De eerste dag met 0 opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier 190 Wh, zaterdag lijkt een mooie dag te worden.
Het is hier in Twente kraakhelder op dit moment met slechts een klein laagje sneeuw.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik heb zojuist nog een projectje gevonden: de meterkast isoleren. Ik heb een nagelnieuwe woning, goed geisoleerd dus, maar wat doen ze: in de meterkast zit alleen een 1cm dik plastic plaatje als afscheiding tussen de fundering en de woning waar de leidingen doorheen steken. Gevolg: meterkast is nog geen 12 graden terwijl alles verder 17,5 graden is en de vloer ter hoogte van de meterkast ook steenkoud is (ondanks dat er buizen van de vloerverwarming lopen).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dagopbrengst is hier 0,016kWh. 16Wh... Deprimerend.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ze hebben schijnbaar nu ook het licht gezien bij de Vereniging Eigen Huis. Zojuist is het december nummer op de deurmat gevallen met daarin de volgende ingezonden brief:
Het is ongehoord dat de 'nevenkosten' van stroom- en gasgebruik 52,5% bedragen. Een aanleiding des te meer om zelf stroom te gaan produceren met zonne-energie, alhoewel ik me afvraag wat de netbeheerders en overheid gaan doen als de zelfproductie substantiële vormen gaat aannemen. Nu is het nog zo dat wanneer ik voor 50% voorzie in mijn eigen stroombehoefte, de 'nevenkosten' hiervan ook met 50% dalen. Ik adviseer u dan ook het gebruik van zonne-energie blijven extra te promoten.
Jan van Rooijen
Het opmerkelijke 'linkse' antwoord van deze toch wat 'conservatieve' VEH:
Naschrift Claudia Umlauf, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis:
Wij zien inderdaad potentie in opschaling van de actie voor zonnepanelen (123zonne-energie). Ook andere energiebronnen hebben onze aandacht. We beogen met decentrale, duurzame energieopwekking onafhankelijker te worden van grote machten in de energiebranche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MajoorFataal schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 13:59:
Ze hebben schijnbaar nu ook het licht gezien bij de Vereniging Eigen Huis. Zojuist is het december nummer op de deurmat gevallen met daarin de volgende ingezonden brief:

[...]

Het opmerkelijke 'linkse' antwoord van deze toch wat 'conservatieve' VEH:

[...]
Dat stukje over de slimme meter wat er ook in staat :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is daar ook een digitale versie van dat december VEH ? Dan kan ik het ook eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Buiten flink onder nul, binnen heerlijk warm bij de speksteen (vindt onze hond trouwens ook) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag bij een warmtescan ook een speksteen in actie gevoeld. Lekker hoor. Goed warm ook in dat huis, met één stooklading hout is het een halve dag warm.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/IR_0466.jpg

:)

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 08-12-2012 22:59 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Fabrikaat Tulikivi?
Als je vrouw die heerlijke stralingswarmte voelt is ze verkocht.
Was hier wel het geval :)

[ Voor 71% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-12-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik weet het fabrikaat niet, maar ik moet mijn vrouw inderdaad maar eens meenemen naar zo'n showroom.

Jammer dat in onze woning het plaatsen van zo'n kachel een grote onderneming zal worden. We hebben een houten vloer, er zal dus onder vloer iets van ondersteuning geplaatst moeten worden. Verder is in het verleden het gehele rookkanaal verwijderd en die zal dus weer over drie verdiepingen teruggeplaatst moeten worden. En dan nog de kachel zelf...

Ik zou het graag willen, maar wat (momenteel) niet kan, dat kan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 23:05
Vandaag eens bezig geweest met het maken van een timelapsevideov van het branden van onze bergkachel. Ik ben me bewust dat de kwaliteit ver achterblijft bij het comfort dat deze kachel brengt en er is nog voldoende ruimte voor verbetering (die er dan ook zal komen).

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
kockie schreef op zondag 09 december 2012 @ 00:38:
Vandaag eens bezig geweest met het maken van een timelapsevideov van het branden van onze bergkachel. Ik ben me bewust dat de kwaliteit ver achterblijft bij het comfort dat deze kachel brengt en er is nog voldoende ruimte voor verbetering (die er dan ook zal komen).

[video]
Dat was vier uur? Hoe lang blijf je nog warmte houden? Gaat de meeste warmte niet door de schoorsteen naarbuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:43:
Hmm ik heb zojuist nog een projectje gevonden: de meterkast isoleren. Ik heb een nagelnieuwe woning, goed geisoleerd dus, maar wat doen ze: in de meterkast zit alleen een 1cm dik plastic plaatje als afscheiding tussen de fundering en de woning waar de leidingen doorheen steken. Gevolg: meterkast is nog geen 12 graden terwijl alles verder 17,5 graden is en de vloer ter hoogte van de meterkast ook steenkoud is (ondanks dat er buizen van de vloerverwarming lopen).
Bij mijn nieuwbouwwoning exact hetzelfde verhaal :(, heb deze tijdelijk maar even provisorisch van boven geïsoleerd maar je markt inderdaad de vloer om de meterkast ook aanmerkelijk kouder is. Ik moet dit nog even goed aanpakken hetzelfde geld voor plekken waar leidingen door de vloerkomen, deze moeten ook afgedicht gaan worden.

Ik wil ook nog eens kijken naar de grond isolatie van een hoek in het huis die aan de buitenzijde grenst
(k heb een tussenwoning waarbij de linker muur voor de helft vrijstaand en dus niet bij de buren aan grenst.

Uit deze hoek komt redelijk veel kou.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 09-12-2012 12:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:19

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:57:
[...]
Hier EUR 114,73 voor 23 m3 inclusief vastrechten en precario.

EUR 4,99/m3, maar de echte variabele prijs is EUR 1,30/m3 incl. 6% BTW en waterbelasting.

All-in 31,5 Eurocent/dag. Per persoon de helft, 15,8 Eurocent/dag. Zit 4 Euro automatische incasso korting bij inbegrepen.
De waterstanden voor 2012 al wel doorgegeven, maar nog geen rekening. De jaarafrekening over 2011 was €53,71. Variabele prijs was €1,12 per m3. Dat maal 15 m3 is €16,82. Er komt echter nog een lieve €36,89 aan vastrecht bij.

Voor dit jaar is 12 m3 water doorgegeven, dus net niet onder de 50 euro totaal (13,7 cent/dag all-in).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:34:
[...]

De waterstanden voor 2012 al wel doorgegeven, maar nog geen rekening. De jaarafrekening over 2011 was €53,71. Variabele prijs was €1,12 per m3. Dat maal 15 m3 is €16,82. Er komt echter nog een lieve €36,89 aan vastrecht bij.

Voor dit jaar is 12 m3 water doorgegeven, dus net niet onder de 50 euro totaal (13,7 cent/dag all-in).
Begrijp ik het goed dat je een jaarverbruik hebt van 12 m3 water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Schinnen-groen schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:31:
[...]
Begrijp ik het goed dat je een jaarverbruik hebt van 12 m3 water?
Eigenlijks 13 m3, maar omdat ik de vorige stand naar boven heb afgerond en de huidige stand naar beneden kom ik dit jaar inderdaad op 12 m3 waterverbruik. Mijn waterrekening heeft nog nooit boven de 17 m3 gezeten en snap ook niet echt waarom ik de enige ben met zo'n laag verbruik. Ik ga wel bewust met water om, maar voor mijn gevoel ben ik helemaal niet extreem zuinig. Wel probeer ik sinds juli dit jaar wat meer gebruik te maken van regenwater voor het toilet, maar zelfs daarvoor zat ik al op de 15 m3 per jaar.

De watermeter is trouwens in september 2011 nog vervangen, dus een slechte meter lijkt mij ook uitgesloten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ongelooflijk!
Zo even uit mijn hoofd: je verbruikt dus ongeveer 30-40 liter water per dag.
Dat is dus voor wc-spoeling, douchen, koken, handen wassen, plantjes water geven, afwassen, kleding wassen, poetsen.

geef je ook cursussen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 12:47
Schinnen-groen schreef op maandag 10 december 2012 @ 08:40:
Ongelooflijk!
Zo even uit mijn hoofd: je verbruikt dus ongeveer 30-40 liter water per dag.
Dat is dus voor wc-spoeling, douchen, koken, handen wassen, plantjes water geven, afwassen, kleding wassen, poetsen.

geef je ook cursussen? :X
Idd: d:)b

douchen: 5 min. a 4 liter = 20 liter
2 x WC a 4 liter(?) = 8 liter
Dan heb je dus nog 5 liter over voor koken, handen wassen, (af)wassen, schoonmaken etc.
Wow.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

rube schreef op maandag 10 december 2012 @ 08:54:
[...]
Idd: d:)b

douchen: 5 min. a 4 liter = 20 liter
2 x WC a 4 liter(?) = 8 liter
Dan heb je dus nog 5 liter over voor koken, handen wassen, (af)wassen, schoonmaken etc.
Wow.....
Douchebeurt inderdaad zo'n 20 liter, alleen douche ik niet elke dag. Ik werk op kantoor en daar zweet ik niet zoveel. Ik douche zo'n 3 keer per week en gebruik regelmatig deo.

Mijn overige 'cursus'-puntjes: :+
Voor koken gebruik ik vrij weinig water. Door de deksel goed op de pan te houden, hoef je maar heel weinig water te gebruiken. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld voor rijst/pasta maar een derde te gebruiken van wat wordt aanbevolen op de verpakking.

Afwassen doe ik met de hand. Aangezien de CV ketel boven staat, gebruik ik bij het voorspoelen de warme kraan, zodat tegen de tijd dat ik klaar ben met voorspoelen het water net heet is.

Je kunt je tandenborstel schoonspoelen door de kraan vol open te zetten, of met een kleinere straal en met je hand deze schoon te wrijven.

'Oud' water uit de waterkoker gooi ik niet weg, maar in de gieter waarmee ik mijn planten in huis water geef. Het bespaart (qua geld) geen zak, maar ik vind het gewoon zonde om weg te gooien.

Daarnaast natuurlijk de bekende dingen als:
- wasmachine draait alleen met volle trommel
- spaarstand van de WC gebruiken
- kraan niet laten doorlopen tijdens tandenpoetsen (heb nooit begrepen waarom mensen dat doen)
- de kraan hoeft bijna nooit vol open (bijvoorbeeld tijdens handen wassen of douchen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Niet elke ochtend douchen zou voor mij toch echt een stap terug in de beschaving zijn hoor. Je transpireert 's nachts toch? Je gaat dan zo plakkerig de kleren in? En dan de slaaplucht verbloemen met deo ofzo? Ik voel me echt vies als ik me niet douche. Ik zou overigens best korter kunnen douchen, maar helemaal niet lijkt me niets.

Ik vindt een jaarverbruik van 13m3 echt een hele prestatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nu iets in een andere orde van grootte :
Zinvol of Zinloos ?

DEN HAAG (AFN) - De overheid trekt komend jaar 3 miljard euro uit om ondernemers te steunen die aan de slag willen met het duurzaam opwekken van energie. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) meldt de Tweede Kamer maandag dat deze groene projecten er mede voor moeten zorgen dat in 2020 16 procent van alle energie duurzaam wordt opgewekt.

,,Duurzame energie is niet alleen van belang voor een gezondere economie, maar biedt ondernemers ook kansen. Daarom stellen we meer geld beschikbaar. Ook zorgen we ervoor dat ondernemers zo veel mogelijk zekerheid krijgen bij hun investering door de spelregels niet te veranderen, aldus Kamp.

In 2012 was er 1,7 miljard beschikbaar voor dit doel. Het geld gaat naar steun aan projecten om energie op te wekken via bijvoorbeeld zonnepanelen, aardwarmte en de vergisting van mest en afvalstoffen. Deze energie is duurder dan energie van gas en kolen, maar het prijsverschil kan kleiner worden door de duurzame technieken verder te ontwikkelen. Het nu gereserveerde bedrag is om dat te stimuleren. Vanaf 1 april 2013 kunnen ondernemers een aanvraag indienen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-10 18:34

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

WoudseHoeve schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:22:
Ook zorgen we ervoor dat ondernemers zo veel mogelijk zekerheid krijgen bij hun investering door de spelregels niet te veranderen, aldus Kamp.
Leuk voor het bedrijfsleven. Ik zou graag wat investeringszekerheden voor de particulier zien, zit er niet in vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mr-Leo schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:06:
Niet elke ochtend douchen zou voor mij toch echt een stap terug in de beschaving zijn hoor. Je transpireert 's nachts toch? Je gaat dan zo plakkerig de kleren in? En dan de slaaplucht verbloemen met deo ofzo? Ik voel me echt vies als ik me niet douche. Ik zou overigens best korter kunnen douchen, maar helemaal niet lijkt me niets.

Ik vindt een jaarverbruik van 13m3 echt een hele prestatie!
Verschilt per persoon denk ik? Ik douche 3 - 4 keer per week in de winter en 4-5 keer in de zomer, en altijd 's avonds. Ik vind het heerlijk om schoon mijn bed in te duiken. 'S ochtends snel aankleden, washandje over m'n hoofd / armen en richting het werk.

EN idd 13m3 is een hele prestatie. Wij zitten op 120m3 :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jan Workum schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:29:
Leuk voor het bedrijfsleven. Ik zou graag wat investeringszekerheden voor de particulier zien, zit er niet in vrees ik.
Dit is bedoeld voor het stimuleren van R&D en innovatie, daar doen particulieren i.h.a. niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:08:
[...]

Verschilt per persoon denk ik? Ik douche 3 - 4 keer per week in de winter en 4-5 keer in de zomer, en altijd 's avonds. Ik vind het heerlijk om schoon mijn bed in te duiken. 'S ochtends snel aankleden, washandje over m'n hoofd / armen en richting het werk.

Schinnen-groen mompelt iets van "toch maar geen ligbad meer in de nieuwe badkamer..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:08:
[...]

120M3 Per persoon?
Dat zou stevig zijn, gemiddeld persoon in NL tussen 121-129L per dag = 44,1-47M3 dat zou 3 keer zo veel zijn.
Maar ook wij zijn stevige gebruikers wij zitten aan 49M3 per persoon. En wetende dat we een regenwater installatie (2600L buffer) hebben waar we alles buiten met water van voorzien.
Wie weet over 2 jaar het tweede leidingsysteem in huis eens gaan inschakelen, dan moet eerst een 8000L tank de grond in en een hydrofoor (zeeeeeeeer lage WAF)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
jantje.vlaam schreef op zondag 09 december 2012 @ 10:53:
[...]

Dat was vier uur? Hoe lang blijf je nog warmte houden? Gaat de meeste warmte niet door de schoorsteen naarbuiten?
Het gedeelte over kwaliteit sloeg op de video, niet op de kachel.

De kachel brandt inderdaad maar een paar uur. De rest van de dag (ca 24 uur) blijft de kachel dan warmte uitstralen. Het is een echte massakachel en weegt ca 3.5 ton. De schoorsteen wordt normaal tussen de 150 en 200 graden, valt dus wel mee. Daar zou nog wat verbetering te behalen zijn dmv een bell, maar heeft een WAF van 0. Wat voor mij ook nog een verbeterpunt zou zijn is het afsluiten van het rookkanaal na het stoken (max 80%), daardoor gaat er minder warmte verloren uit de kachel NA het stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-10 18:34

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dreamvoid schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:24:
[...]

Dit is bedoeld voor het stimuleren van R&D en innovatie, daar doen particulieren i.h.a. niet zo veel aan.
Vandaar mijn oneliner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ollie1965 schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:53:
[...]

120M3 Per persoon?
Dat zou stevig zijn, gemiddeld persoon in NL tussen 121-129L per dag = 44,1-47M3 dat zou 3 keer zo veel zijn.
Maar ook wij zijn stevige gebruikers wij zitten aan 49M3 per persoon. En wetende dat we een regenwater installatie (2600L buffer) hebben waar we alles buiten met water van voorzien.
Wie weet over 2 jaar het tweede leidingsysteem in huis eens gaan inschakelen, dan moet eerst een 8000L tank de grond in en een hydrofoor (zeeeeeeeer lage WAF)
Ik gok 120 voor 3 personen. Ik zit met anderhalf persoon (vriendin is hier weekends) op zo'n 50 kuub per jaar. Vooral mijn vriendin mag graag water verspillen. Kraan vaak open bij het tanden poetsen, wachten op warm water om de tandenborstel af te spoelen (waarom?), er mag geen stukje papier meer in de WC blijven liggen, dan gaat er een hele stortbak achteraan, per se heet water in de fluitketel gooien omdat het dan eerder kookt, dat soort dingen. Krijg iemand die zelf de rekening niet betaalt het maar eens aan het verstand dat het ook anders kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Net vette stroomstoring gehad in de wijk hier. Dat is erg lang geleden dat we dat in onze wijk in Leiden hebben meegemaakt. All systems down, wel 35 minuten lang.

Is goed voor ons, om ons weer eens met de poten in de zware polderklei terug te zetten... We zijn gewoon hartstikke verwend hier.

In de tussentijd even een van de drinkwater nota's gecontroleerd, met hulp van een op zonnestroom / licht opgeladen zakjapanner... 8)

Wel even het [gelukkig relatief korte] bericht wat ik net wilde opslaan opnieuw zien op te stellen, want dat is in een verklaarbaar zwart gat verdwenen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:32
kockie schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:56:
[...]

Het gedeelte over kwaliteit sloeg op de video, niet op de kachel.

De kachel brandt inderdaad maar een paar uur. De rest van de dag (ca 24 uur) blijft de kachel dan warmte uitstralen. Het is een echte massakachel en weegt ca 3.5 ton. De schoorsteen wordt normaal tussen de 150 en 200 graden, valt dus wel mee. Daar zou nog wat verbetering te behalen zijn dmv een bell, maar heeft een WAF van 0. Wat voor mij ook nog een verbeterpunt zou zijn is het afsluiten van het rookkanaal na het stoken (max 80%), daardoor gaat er minder warmte verloren uit de kachel NA het stoken.
ben er al wel achter gekomen dat de waf voor een houtkachel hier in huize erg groot is.

het zal een heel bouw werk gaan worden in ons huis. (geen rookkanaal)
maar wel een stevige vloer. (een maat van me heeft het zelfde huis met een 4m2 aquarium er in)

de tip van een afsluitbaar rookkanaal hou ik er in. thanks.

zit nog wel met vele vraag stukken en onduidenlijkheden.
der is gewoon nog meer onderzoek nodig. (en natuurlijk heb ik de halve site al van je gelezen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Lees net een interessant stukje over een samenwerking tussen Fronius en Sauter Controls. Met dit concept wordt i.p.v. zo'n 30%, bijna 100% van de PV energie zelf verbruikt over het jaar gezien. Vind zelf wel dat dit een slim systeem is, wat decentraal (per wijk/huishouden) gebruikt kan worden.
Lokaal smart-grid
De PV opbrengst wordt voor de korte termijn (avond en nacht) opgeslagen in de accu's [10]. Zomers wordt de overtollige energie omgezet in waterstof en opgeslagen [9]. Deze energie wordt in de winter met een brandstofcel [8] omgezet in elektriciteit. De warmte die hier bij vrijkomt wordt in een buffervat [7] opgeslagen en gebruikt voor warm tapwater of verwarming.

Leuk die combinatie van korte en lange termijn opslag en ook dat de restwarmte van de brandstofcel nuttig gebruikt kan worden in de winter. Schijnt momenteel een praktijktest te lopen op een Fronius vestiging in Oostenrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 10-12-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Klinkt mooi. Hebben ze ook een orde-grootte schatting van de investering per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Interessanter is: wat is het energieverlies van het omzetten naar waterstof en terug naar stroom/warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:05:
Interessanter is: wat is het energieverlies van het omzetten naar waterstof en terug naar stroom/warmte?
Zover treden ze nog niet in detail, maar als ik zelf wat rond kijk op internet dan is het rendement van elektriciteit naar waterstof d.m.v. elektrolyse momenteel zo'n 82%.
Het omzetten van waterstof naar elektriciteit met een brandstofcel heeft een efficiëntie van zo'n 50%, maar de overige 50% is warmte wat natuurlijk weer nuttig gebruikt kan worden.

Voorbeeldje bij een E-verbruik van 2800 kWh en een 4kWp installatie met 3540 kWh opbrengst (885 kWh/kWp). Bij overschot aan PV energie wordt waterstof geproduceerd met 82% rendement. Bij tekort wordt energie wordt uit waterstof opgewekt met 50% rendement. Accu's zorgen voor dag/nacht wisselingen, waarvan ik het rendement even niet heb meegenomen.

VerbruikPV opbrengstOverschotWaterstof voorraad
jan250115-135-270
feb235180-55-110
mrt23033010082
apr225380155127
mei225500275226
jun225420195160
jul225420195160
aug225420195160
sep23035012098
okt23524054
nov240120-120-240
dec25565-190-380
Totaal2800354074017

Je hebt in dit voorbeeld dus ruim 700 kWh aan verliezen, alhoewel je ook nog 500 kWh aan warmte produceert.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 10-12-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Batterijverliezen zijn er natuurlijk ook, maar als je de batterij in het huis plaatst kan je die restwarmte weer nuttig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Lekker zo'n waterstofbom in huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr-Leo schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:25:
Lekker zo'n waterstofbom in huis :P
Elk voorraadvat geconcentreerde energie brengt een zeker risico met zich mee. De onrealistische angst specifiek voor waterstof is absurd.

Het probleem met waterstof is dat je in de conversieslag elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit zoveel energie kwijtraakt. Je moet het nl. ook nog comprimeren (of vloeibaar maken, maar dan ga je pas echt energie weggooien). Bij compressie komt veel warmte vrij, waar je maar net een nuttige bestemming ovor moet hebben. Bij decompressie is op de één of andere manier weer warmte nodig. Verder is het waterstofmolecuul het kleinste wat er is en lekt in redelijk hoog tempo weg door alle gangbare materialen die voor tanks en leidingen gebruikt worden. Alsof dat allemaal nog niet genoeg nadelen zijn vormt waterstof ook nog verbindingen met metaal (hydriden) die het metaal van tanks/leidingen bros maken.

Dus opslag in waterstof... ik weet het nog zo net niet.

Sowieso geloof ik voorlopig niet in lokale opslag, we kunnen met netkoppeling en vraagsturing nog vele jaren vooruit om decentrale duurzame opwek in te passen in het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Zonnigtiep:
Moet Polder PV nou echt aan die nieuwlichterij genaamd Twitter? Of zal de webmaster dat "oppervlakkige" medium slechts "op gepaste afstand" blijven volgen?
Een twitteraccount zou zeker een toevoeging zijn aan je site, aangezien jij ook daadwerkelijk wat zinnigs te zeggen hebt. Maarrr, ik denk dat je zoveel tijd kwijt bent aan de stortvloed aan desinformatie dat je voor PPV amper tijd over houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:42:
@Zonnigtiep:

[...]

Een twitteraccount zou zeker een toevoeging zijn aan je site, aangezien jij ook daadwerkelijk wat zinnigs te zeggen hebt. Maarrr, ik denk dat je zoveel tijd kwijt bent aan de stortvloed aan desinformatie dat je voor PPV amper tijd over houdt :P
Kijk, dat is nou de eerste verstandige doordenkert die ik over dat alhier "gevoelige onderwerp" hoor. "Ze" beginnen steeds ernstiger aan mijn kop te zeuren.

Maar je weet: het vleesch is zwak. Dus we gaan wel zien wat die mistige toekomst gaat brengen voor dit geitenharenwollensokkenbreiertje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
zonnigtype schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:15:
[...]

Kijk, dat is nou de eerste verstandige doordenkert die ik over dat alhier "gevoelige onderwerp" hoor. "Ze" beginnen steeds ernstiger aan mijn kop te zeuren.

Maar je weet: het vleesch is zwak. Dus we gaan wel zien wat die mistige toekomst gaat brengen voor dit geitenharenwollensokkenbreiertje... ;)
Nou, ik zou bijvoorbeeld alleen al een tweet met een melding+link naar nieuwe artikelen toch zeer waarderen! Kost niets, en verhoogd zeker het aantal bezoekers, en dus een groter bereik voor de waardevolle informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mr-Leo schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:11:
[...]

Nou, ik zou bijvoorbeeld alleen al een tweet met een melding+link naar nieuwe artikelen toch zeer waarderen! Kost niets, en verhoogd zeker het aantal bezoekers, en dus een groter bereik voor de waardevolle informatie :)
"Het is in beraad". Met wel die itchy tegenwerpingen die Erasmo ook al heeft opgeworpen. En die in dezelfde hersenkronkels rondzingen, knagend "zou je dat nou echt wel gaan doen?", "ken uzelf, bezint waar ge aan begint", en dat soort zenuw oprispingen ... O-)

... mailbox was de laatste dagen ook al van het kaliber "dat gaat de spuigaten uitlopen". Tja, had ik een beetje over mezelf afgeroepen omdat ik wat ben gaan peilen in de markt n.a.v. die weer oh zo 'ollandsche ZZD / Solar Living affaire...

... je wil niet weten wat ik toen voor hoogst interessante zaken, maar ook best wel het nodige deprimerends kreeg te horen ... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

antonboonstra schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:37:
Lees net een interessant stukje over een samenwerking tussen Fronius en Sauter Controls. Met dit concept wordt i.p.v. zo'n 30%, bijna 100% van de PV energie zelf verbruikt over het jaar gezien. Vind zelf wel dat dit een slim systeem is, wat decentraal (per wijk/huishouden) gebruikt kan worden.
[afbeelding]
De PV opbrengst wordt voor de korte termijn (avond en nacht) opgeslagen in de accu's \[10]. Zomers wordt de overtollige energie omgezet in waterstof en opgeslagen \[9]. Deze energie wordt in de winter met een brandstofcel \[8] omgezet in elektriciteit. De warmte die hier bij vrijkomt wordt in een buffervat \[7] opgeslagen en gebruikt voor warm tapwater of verwarming.

Leuk die combinatie van korte en lange termijn opslag en ook dat de restwarmte van de brandstofcel nuttig gebruikt kan worden in de winter. Schijnt momenteel een praktijktest te lopen op een Fronius vestiging in Oostenrijk.
Nee, (net zoals JeroenH) geen waterstof. Teveel verliezen.
Denk eerder aan warmte opslag van zout. Zout? Waarom denk je dat die CSP centrales tegenwoordig al 24 uur kunnen draaien? Zout!

Ja kijk maar hier http://www.ecn.nl/nl/nieu...eizoensopslag-van-warmte/ (FLIR fanaten kijk even ;) ). Je ziet gelijk waarom zout faktor 10 t.o.v. water.
En dan verder met PCM materialen voor 2 kleinere vaten bijvoorbeeld van 70 Gr 40 gr.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
migjes schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:33:
[...]
s.

zit nog wel met vele vraag stukken en onduidenlijkheden.
der is gewoon nog meer onderzoek nodig. (en natuurlijk heb ik de halve site al van je gelezen.)
Gewoon vragen stellen.... Halve site is ongeveer 20.000 berichten... daar heb je wel even voor nodig. Een veelbelovende ontwikkeling op "mijn" site is de rocket177. Een batch gestookte rocket-stove met sublieme verbrandingskwaliteit. Ik heb zelf een prototype staan en ben verbluft hoe weinig het ding rookt!

Let wel: protoype, geen afwerking, geen deurtje en geen isolatie.
Aan verdere versies wordt nog gewerkt. Bij -5 kreeg ik een redelijk geisoleerde schuur van 170 M2in 2 uur naar de 17 graden (clickable)
Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/fotoboek/d/400-2/DSCF9847.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

ollie1965 schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:56:
[...]
Nee, (net zoals JeroenH) geen waterstof. Teveel verliezen.
Denk eerder aan warmte opslag van zout. Zout? Waarom denk je dat die CSP centrales tegenwoordig al 24 uur kunnen draaien? Zout!
24 uur noem ik geen lange termijn opslag. Het gaat om de verschillen tussen zomer en winter te overbruggen. Maar natuurlijk is een netkoppeling en combinatie met bijvoorbeeld wind energie veel verstandiger. Wind heeft een tegengestelde seizoenswisseling t.o.v. zonnepanelen (juist veel opbrengst in de herfst/winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Exact. Iedereen zijn eigen opslagvaatje is onhandig, duur en onduurzaam. Je zult er altijd mee zitten dat op sommige momenten je vaatje vol of leeg is. In het eerste geval gaat duurzaam opgewekte energie verloren en in het tweede geval zul je truuks (bv. generator) moeten uithalen om het tekort aan te vullen. Met een goed net kunnen we overschotten en tekorten uitwisselen.

Het is echter duidelijk wat daarvoor nodig is: een netmodel wat dat ondersteunt. Niet het huidige netmodel wat nog uit de 19e eeuw stamt en eigenlijk alleen berekend is op een paar grote producenten en vele kleine consumenten. Ook het prijsmodel moet heel anders, als we duurzame (decentrale) opwek écht willen stimuleren.

Maar ik zie helaas weinig beweging in de goede richting - eerder in de verkeerde richting: verhoging vaste kosten en aantasting privacy :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Daarmee doe je de netbeheerders nogal tekort, ze zijn er juist erg mee bezig - het grootste deel van die kostenverhogingen komen juist door de investeringen om het net aan te passen voor de toekomst van een grotere mix van zowel decentrale als steeds verder weg gelegen opwek. Het simpele 19e eeuwse model van een zwik kleine verbruikers naast 1 grote centrale bestaat al lang niet meer.

Wat het juiste netmodel is (alles vast? alles variabel? inkomensafhankelijk? uit de algemene middelen, of een gesloten omslagsysteem?), daar komt men nu al doende achter.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 11-12-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kockie schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:28:
[...]

Gewoon vragen stellen.... Halve site is ongeveer 20.000 berichten... daar heb je wel even voor nodig. Een veelbelovende ontwikkeling op "mijn" site is de rocket177. Een batch gestookte rocket-stove met sublieme verbrandingskwaliteit. Ik heb zelf een prototype staan en ben verbluft hoe weinig het ding rookt!

Let wel: protoype, geen afwerking, geen deurtje en geen isolatie.
Aan verdere versies wordt nog gewerkt. Bij -5 kreeg ik een redelijk geisoleerde schuur van 170 M2in 2 uur naar de 17 graden (clickable)
[afbeelding]
vragen zullen zeker komen.
ben alleen een tweaker die eerst de handleiding leest, zadat de vragen nog ergens op slaan. (hoop ik)
en voor een prototype ziet i er al erg netjes uit.

ik weet dat je ooit een apperaat hebt gepost waarmee je de warmte uit de schoorsteen kon halen om water mee te verwarmen.
als ik toch ga plannen moet ik die toch nog eens goed gaan bekijken.
kan het allen niet meer terug vinden.

edit: o ja als je wat goede tips hebt, welkom.
ben zelf bouwer, met wat weerstand vanwegen geen ervaring met de materie.
goede website met info of boeken zijn welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-12-2012 12:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

antonboonstra schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 10:33:
[...]

24 uur noem ik geen lange termijn opslag. Het gaat om de verschillen tussen zomer en winter te overbruggen. Maar natuurlijk is een netkoppeling en combinatie met bijvoorbeeld wind energie veel verstandiger. Wind heeft een tegengestelde seizoenswisseling t.o.v. zonnepanelen (juist veel opbrengst in de herfst/winter).
Heb je het artikel van ECN gelezen?
Bufferen in de zomer, gebruiken in de winter. Het voorbeeld van CSP is alleen dat zout een goed opslag medium is.

Oke dit geeft je wel een idee
Afbeeldingslocatie: http://www.ecn.nl/uploads/RTEmagicC_warmte-opslag_zout.jpg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ecn.nl/uploads/RTEmagicC_Principe_van_warmteopslag.jpg.jpg

En voor de FLIR fanaten
Afbeeldingslocatie: http://www.ecn.nl/typo3temp/pics/248b019d1b.jpg

Dat is dus (voor warmte) meer dan 24 uur (zeg maar maanden) bufferen. Dus je verwarming heb je al, electra kan ook maar ik weet niet of dit kan met de methode van ECN. Die van CSP systeem is een beetje groot/kostbaar/gevaarlijk om dat thuis te hebben (gesmolten zout +500 graden).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
migjes schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:01:
[...]
edit: o ja als je wat goede tips hebt, welkom.
Als je op het forum in mijn sig eens op rocket of rocket177 zoekt zul je een flink aantal posts vinden over de veelbelovende kachel. Ik ben aan het proberen om een aantal mensen bij elkaar te zoeken om een werkend prototype te bouwen dat het verwarmen van water, omgeving en eventueel een kooktoestel (+oven) in 1 (of 2) verwerkt. Dit puur ter demonstratie en evt ter verwarming van de ruimte waar wat workshops in gehouden kunnen worden (bv kleine windmolenbouw, kachels, etc.) En ja, ik ben op de hoogte van de nadelen van kleine windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

N.a.v. deze post in het zonnepanelen topic:

Tijdens het leuke gesprek met de meteropnemer passeerde ook het geval dat de man ook de wat "sjiekere" wijken in onze provincie wel eens mocht bezoeken met de opname apparaatjes.

Gevalletje (te?) sterk bij een oversized particulier domein: 140.000 kWh elektra verbruik, 40.000 m3 gasverbruik, bij een villa in een bekende gemeente. Zwembad continu warm en Joost mag weten wat er aan elektrische apparatuur continu stond te loeien (ik kan me er geen voorstelling van maken). Maandelijks bedrag zou 15.000 Euro bedragen. Eigenaren hadden er kennelijk geen moeite mee, die lapten dat gewoon, no problemo. Ze wisten niet eens de meters te vinden, dat moest de tuinman vertellen, waar die zich in het enorme pand bevonden...

Hij werd door de baas direct terug gestuurd om alles te checken en te fotograferen, met als uitgangspunt: "deze verbruiken zijn onmogelijk".

Bleek niet onmogelijk te zijn, de meterstanden waren correct. Er hing o.a. een G25 gasmeter, het actuele capaciteitstarief voor zo'n monster is 76,53 Euro per maand, 918 Euro per jaar. Meetdienst voor zo'n Slochteren Verslinder is 17,44 Euro/mnd, 209 Euro per jaar...

7(8)7

Daar gaan je besparings-inspanningen bij de bevolking. Daar kan niks tegenop.

Voor de goede orde: ja, de nieuwe net/transport/meetdienst tarieven bij Liander zijn inmiddels gepubliceerd:

http://www.lianderenuwene...ergierekening%2Findex.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:37:
N.a.v. deze post in het zonnepanelen topic:

Tijdens het leuke gesprek met de meteropnemer passeerde ook het geval dat de man ook de wat "sjiekere" wijken in onze provincie wel eens mocht bezoeken met de opname apparaatjes.

Gevalletje (te?) sterk bij een oversized particulier domein: 140.000 kWh elektra verbruik, 40.000 m3 gasverbruik, bij een villa in een bekende gemeente. Zwembad continu warm en Joost mag weten wat er aan elektrische apparatuur continu stond te loeien (ik kan me er geen voorstelling van maken). Maandelijks bedrag zou 15.000 Euro bedragen. Eigenaren hadden er kennelijk geen moeite mee, die lapten dat gewoon, no problemo. Ze wisten niet eens de meters te vinden, dat moest de tuinman vertellen, waar die zich in het enorme pand bevonden...

Hij werd door de baas direct terug gestuurd om alles te checken en te fotograferen, met als uitgangspunt: "deze verbruiken zijn onmogelijk".

Bleek niet onmogelijk te zijn, de meterstanden waren correct. Er hing o.a. een G25 gasmeter, het actuele capaciteitstarief voor zo'n monster is 76,53 Euro per maand, 918 Euro per jaar. Meetdienst voor zo'n Slochteren Verslinder is 17,44 Euro/mnd, 209 Euro per jaar...

7(8)7

Daar gaan je besparings-inspanningen bij de bevolking. Daar kan niks tegenop.

Voor de goede orde: ja, de nieuwe net/transport/meetdienst tarieven bij Liander zijn inmiddels gepubliceerd:

http://www.lianderenuwene...ergierekening%2Findex.htm
In de statistiek worden dit soort "uitschieters" gezien als "meetfout".
Gelukkig is "de wet van de grote getallen" een zeer sterke.

Deze familie is dus "niet significant" zullen we maar zeggen (maar wel f*cking belastend voor het mileu :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:37:
Gevalletje (te?) sterk bij een oversized particulier domein: 140.000 kWh elektra verbruik, 40.000 m3 gasverbruik, bij een villa in een bekende gemeente.
Allemachtig, dat is bijna niet voor te stellen. Als ik het uitreken, dan is dit ook het maximale elektriciteitsverbruik bij een 3-fase aansluiting van 25A. Je komt namelijk op gemiddeld 23,2A continu stroom 8)7 Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dus ook een grotere aansluiting (3x80A?). Bij een beetje wisselend vermogen zou de hoofdstop anders gelijk springen. |:(

Ik ben nu nog meer voorstander geworden om de energiebelasting niet te verlagen voor grootverbruikers. Laat hun maar lappen, als ze zo achteloos omgaan met energie.

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 11-12-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:58:
[...]

Allemachtig, dat is bijna niet voor te stellen. Als ik het uitreken, dan is dit ook het maximale elektriciteitsverbruik bij een 3-fase aansluiting van 25A. Je komt namelijk op gemiddeld 23,2A continu stroom 8)7 Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dus ook een grotere aansluiting (3x80A?). Bij een beetje wisselend vermogen zou de hoofdstop anders gelijk springen. |:(

Ik ben nu nog meer voorstander geworden om de energiebelasting niet te verlagen voor grootverbruikers. Laat hun maar lappen, als ze zo achteloos omgaan met energie.
Als ze 3x 80 amps zouden hebben (gezien bovenstaande "niet helemaal onmogelijk" - doch vullingen uit het gebit knallend uit der aard) zouden ze voor de capaciteit elektra nu ruim 186 Euro/mnd, EUR 2.237/jaar flappen. Meetdienst is gestandaardiseerd, daar betalen ze maar EUR 2,72/mnd voor, net als wij armetierige verbruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

8)7 hoe krijg je zo'n verbruik voor elkaar!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Er kan ook een bedrijf in gevestigt zijn natuurlijk, als het huis zo groot is kan de meteropnemer dat ook niet zien.
Veel is het wel voor particulier gebruik, wel in het lage +10.000kWh tarief :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:29:
Er kan ook een bedrijf in gevestigt zijn natuurlijk, als het huis zo groot is kan de meteropnemer dat ook niet zien.
Veel is het wel voor particulier gebruik, wel in het lage +10.000kWh tarief :)
Roken is slecht voor je gezondheid, zelfs als je de tabak mengt met "ander spul" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:31:
[...]

Roken is slecht voor je gezondheid, zelfs als je de tabak mengt met "ander spul" :X
Maar maakt je wel heel rustig ;)

Tja hoe kom je anders aan zo'n verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 13:09
Misschien wel een hobbyboer?

Kan ruim 40 jaar stroom verbruiken wat daar in 1 jaar er door gaat..:) wow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Oh, daar zijn mogelijkheden. Buitenzwembad van redelijke afmeting dat op, zeg eens, 28 C wordt gehouden. Lekker om 's morgens even een paar baantjes te trekken voordat er weer moet worden gecoördineerd, gemanaged en strategisch moet worden nagedacht?

Na gedane arbeid even een uurtje of twee in de hot tub in de tuin.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ProudElm schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:42:
Misschien wel een hobbyboer?

Kan ruim 40 jaar stroom verbruiken wat daar in 1 jaar er door gaat..:) wow..
Bij ons is het aantal jaren oneindig (plus nog wat) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vergeet de sauna niet, de verwarmde garage voor de "speeltjes" en het aquarium van 5x10m in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:45:
Vergeet de sauna niet, de verwarmde garage voor de "speeltjes" en het aquarium van 5x10m in de woonkamer.
Voor de verse kreeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

....en een eigen oefenmogelijkheid ter voorbereiding op de komende wintersportvakantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:45:
En ondertussen wil men geen geld uitgeven aan PV of een zonneboiler. Wat mij betreft gaan ze dit soort grootverbruikers flink extra belasten.

Misselijk word je van dit soort praktijken :r

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:49:
....en een eigen oefenmogelijkheid ter voorbereiding op de komende wintersportvakantie....
En rond deze tijd de opritverwarming aan, je kan het niet hebben dat je buitenkomt en nog moet sneeuwschuiven he. En de tuinman belasten er mee is onmenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Sorry, even over het hoofd gezien...tja, ARBO-regels zijn er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:18
Is de oprit dan niet overdekt en dan verwarmt?? Scheelt weer vloer verwarming.... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 11-12-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nee, want anders heb je geen goed zicht meer op de natuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:59:
Nee, want anders heb je geen goed zicht meer op de natuur...
mmm ben bang dat dat soort mensen gaan klagen dat de herten de tuin planten aan het op eten zijn.

(mijn militante kant zegt gewoon een nekschot aan dit soort lui.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

....óf een goed gesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dat lukte de keurige meteropnemer in ieder geval niet. Die werd met een zwaar accent doorverwezen naar de tuinman, die zou moeten weten waar de meters zich bevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:27:
[...]

Dat lukte de keurige meteropnemer in ieder geval niet. Die werd met een zwaar accent doorverwezen naar de tuinman, die zou moeten weten waar de meters zich bevonden...
"Een zwaar accent" kan ik even niet plaatsen, en wil ik ook eigenlijk niet.

Vroeg de meteropnemer over het hoe en wat mbt tot de hoge meterstanden, óf waar de meters zich bevonden?

Pagina: 1 ... 84 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.