De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.291 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En houd je de opbrengsten ook nog eens in eigen land
Da's niet helemaal waar, tenminste niet als je buitenlandse PV panelen/omvormers koopt versus het verstoken van Nederlands aardgas (hetzij direct, hetzij via stroom). Ik zou in de discussie dat er maar niet bij halen :)

Het jammere van zo'n EV systeem is wel dat je grote installaties bevoordeelt boven kleintjes, en zo jouw ideaal van kleinschalige opwekking weer tegenwerkt. Eigenlijk is die vreselijke salderings regeling daar *wel* goed in.

Een paar GWp bouw je anno 2012 toch wel redelijk rap bij? Zeker gezien alle andere landen om ons heen op hun gat liggen qua bouw, bouwcapaciteit zat. Duitsland gaat in een jaar van 18 naar 25 TWh, dus als die Duitse en Belgische installateurs een ritje naar NL kunnen veroorloven dan plempen ze gewoon een paar GWp neer. De panelen komen toch al hier via Rotterdam binnen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
Maar het voordeel zou weer zijn, dat je makkelijker (=eerder winstgevend / break-even) een coöperatie a la windvogel e.d. kan oprichten. Daar zou ik (ook) wel lid van willen worden dan en wat geld in willen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dreamvoid schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:34:
[...]

Da's niet helemaal waar, tenminste niet als je buitenlandse PV panelen/omvormers koopt versus het verstoken van Nederlands aardgas (hetzij direct, hetzij via stroom). Ik zou in de discussie dat er maar niet bij halen :)

Het jammere van zo'n EV systeem is wel dat je grote installaties bevoordeelt boven kleintjes, en zo jouw ideaal van kleinschalige opwekking weer tegenwerkt. Eigenlijk is die vreselijke salderings regeling daar *wel* goed in.
Zonder die Duitse stroomrevolutie had de NL salderingsregeling nooit zoveel effect gehad vanwege de daardoor gegenereerde Chinese industriële revolutie in de PV productie. Alleen al door de eigen opwek van hernieuwbare energie in BRD worden massale hoeveelheden fossiele importen vermeden. Dat Rotterdam (kolen Maasvlakte) daar dan wat minder door omzet is dan jammer, maar gezond of toekomstgericht was die business toch al niet.

In Duitsland staan 1,2 miljoen decentrale PV eenheden. Vorig jaar kwamen er 239.000 bij. Daarvan waren er 120.000 onder de 10 kWp per stuk. In 2010 kwamen er 250.000 nieuwe installaties bij, 107.000 daarvan waren max. 10 kWp. In 2009 waren de getallen 160.000 nieuw totaal waarvan 75.000 onder de 10 kWp.

Vind ik toch echt wel een decentrale revolutie.

Duitsland schijnt het nooit goed (genoeg) te kunnen doen in NL ogen, er moet altijd azijn bij...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Neuh, ik vind het heel goed wat ze gedaan hebben daar. Het systeem is heel doordacht opgezet, zodat iedereen weet wat zijn rol is, hoeveel het kost, en dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Het doet wat het doet, en levert prima resultaat, zonder al te veel excessen. Moet wel zeggen dat ik de prestaties mbt wind veel indrukwekkender vind dan (al dan niet decentrale) PV: er wordt met minder geld veel meer kWh's opgewekt. Hoe die duitsers de NIMBY's weten te omzeilen, ik weet het niet, maar het is ze aardig gelukt. Noord-Duitsland ziet er tegenwoordig uit als 1 groot Teletubbieland.

Wat wel (in het grotere Europese plaatje) zorgwekkend is, is de stijgende CO2 uitstoot door de switch van gas en nukes naar (bruin)kolen. Dat doet een groot deel van de milieuwinst van alle investeringen in duurzaam weer te niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:02:
Neuh, ik vind het heel goed wat ze gedaan hebben daar. Het systeem is heel doordacht opgezet, zodat iedereen weet wat zijn rol is, hoeveel het kost, en dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Het doet wat het doet, en levert prima resultaat, zonder al te veel excessen. Moet wel zeggen dat ik de prestaties mbt wind veel indrukwekkender vind dan (al dan niet decentrale) PV: er wordt met minder geld veel meer kWh's opgewekt. Hoe die duitsers de NIMBY's weten te omzeilen, ik weet het niet, maar het is ze aardig gelukt. Noord-Duitsland ziet er tegenwoordig uit als 1 groot Teletubbieland.
Fijn. Flevopolder ziet er ook zo uit, hebben de boeren daar grotendeels zelf (blijkbaar) zo gewild. Vinden ze in Urk maar niks, maar dat is ook een gigaproject met een uit de toverhoed gegoochelde "aparte SDE subsidie" van mevrouw van der Hoeven, kent u haar nog? (en het staat er nog niet, maar zal er wel komen, net als het Zuidlob project wat Vattenfall naar zich toe heeft geharkt).
Wat wel (in het grotere Europese plaatje) zorgwekkend is, is de stijgende CO2 uitstoot door de switch van gas en nukes naar (bruin)kolen. Dat doet een groot deel van de milieuwinst van alle investeringen in duurzaam weer te niet.
Ja, zorgwekkend. Kon zelfs Scheer niet voorzien. Het is allemaal heel erg snel gegaan. Maar: ook daaraan wordt snoeihard gewerkt.

Ook door de grote jongens die leuke nieuwe activiteiten zoeken om te overleven...

http://www.eon-thueringer...EonWindgasProduzieren.htm
http://www.photovoltaik.e...rkt-einsteigen_100009520/
http://www.rwe.com/web/cm...essemeldung/?pmid=4008636

;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
zonnigtype schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:30:
[...]

Fijn. Flevopolder ziet er ook zo uit, hebben de boeren daar grotendeels zelf (blijkbaar) zo gewild. Vinden ze in Urk maar niks, maar dat is ook een gigaproject met een uit de toverhoed gegoochelde "aparte SDE subsidie" van mevrouw van der Hoeven, kent u haar nog? (en het staat er nog niet, maar zal er wel komen, net als het Zuidlob project wat Vattenfall naar zich toe heeft geharkt).
Mensen in Flevoland moeten niet zeiken over het landschap daar... paar honderd jaar geleden bestond het landschap daar nog niet eens :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:39:
[...]

Mensen in Flevoland moeten niet zeiken over het landschap daar... paar honderd jaar geleden bestond het landschap daar nog niet eens :P.
Mij hoor je niet zeiken hoor! Meer PV, meer windmolens! Er worden nu bij de N302 vlakbij Harderwijk weer een paar molens bijgebouwd trouwens.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:30:
[...]

Zuid/Oost Flevoland staat vol met lijnopstellingen, in de kop van Flevoland (Noordoostpolder) staan een paar solitaire molens, daar is besloten om 1 locatie aan te wijzen, daar wordt nu een windpark (eigenlijk 5) gebouwd.

De bouw is overigens in volle gang, nog niet de molens, maar wel de infra. Zie linkje. Voor diegene die weleens door de polder rijdt (over de A6), vlak voor Emmeloord zie je werkzaamheden op het land. Dat is de kabel die vanaf het park richting Ens gelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:49:
[...]

Mij hoor je niet zeiken hoor! Meer PV, meer windmolens! Er worden nu bij de N302 vlakbij Harderwijk weer een paar molens bijgebouwd trouwens.
Is dat niet dat Zuidlob project? Valt me trouwens op daar daar behoorlijk felle lampen op zitten. Die molens zijn van ver al te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Bingo, helemaal eensch. Maar ik hoor die windturbine boeren daar met leuke MEP subsidies helemaal niet zeiken, hoor... :P

* edit *

Owjaa: mij hoor je niet zeiken hoor, over Flevopolder. Ik schiet meestal gewoon leuke plaatjes: de hernieuwbare stroom revolutie in beeld. Maar voor mensen die windenergie niks vinden zal het heftig slikken zijn daar.

Reistip: trein naar Denemarken vanuit Osnabrück (hebben we gedaan toen we in zuid-Denemarken gingen fietsen). Je weer niet wat je ziet aan turbines, per stuk vaak hoger dan veelal wordt "toegelaten" in NL.

We zijn recent met bus vanuit Leeuwarden naar pont Ameland geweest, daar zie je dan van die enorme rotoren op veel te korte palen staan, om er nog wat zinnigs uit te kunnen peuren - die zetten ze in Duitsland een heel stuk hoger, veel meer productie tot gevolg...

[ Voor 48% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2012 16:21 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Mij hoor je niet zeiken hoor! Ik vind het wel mooi, zo'n rijtje windmolens. Heb meer last van de buurman met z'n bladblazer in his backyard dan van de windmolens op 2 km hemelsbreed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb die molens in de flevopolder echt een keer goed kunnen bekijken toen ik de N50 pakte richting Zwolle. Dan ben je gewoon omgeven door mooie windmolens. Ik vind het prachtig. Mijn vriendin vindt ze ook prachtig.
Ze willen hier bij het klaverblad A32/A7 ook molens gaan bouwen. Geloof dat provincie de omwonenden niet helemaal goed voorgelicht had, want de tekeningen klopten voor geen meter. Mensen die in een dorpje onder de snelweg wonen zagen windmolens bij hun in de achtertuin getekend worden en op dat kaartje stond hun hele dorp niet getekend... Krijg je vervolgens een pamflet in de brievenbus over hoe slecht windmolens wel niet zijn, met het hele riedeltje aan standaard bezwaren dat het niet goed is voor vogels en dat windmolens op subsidie draaien... alsof die vogels hier nog broeden, er is net een heel stuk geasfalteerd voor een boorplatform dat de komende 10 jaar nog wel even blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tja...., weet je wat slecht is voor onze gevleugelde vrienden?

Bekijk deze link maar eens:

http://nieuwsuur.nl/video...ippenstal-in-oekraine.htm

...en allemaal met Nederlands vakmanschap :r :r

[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 26-11-2012 17:51 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
Schinnen-groen schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:50:

en dankzij de diverse banken (oa ABN/AMRO, Rabobank) he... do not forget the sponsorship ;)

nog een reden om uit zo'n fossiele bank te stappen en naar duurzamere concullega's te switchen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, dat was ik nog vergeten.
Vond de rest al erg genoeg....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:50:

Ik begrijp uit jou reactie dat je helemaal geen vlees eet? Ik vind die kippenstal uitermate netjes, efficiënt en diervriendelijk eruit zien. Denk dat de meeste kippen jaloers zijn op zo'n verblijf. Zo zie ik het tenminste.

Voorlopig blijven mensen vlees eten en dit lijkt me een zeer mooie fabriek als je 45.000 kippen per dag wilt gaan slachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dre schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:58:
[...]

Ik begrijp uit jou reactie dat je helemaal geen vlees eet? Ik vind die kippenstal uitermate netjes, efficiënt en diervriendelijk eruit zien. Denk dat de meeste kippen jaloers zijn op zo'n verblijf. Zo zie ik het tenminste.

Voorlopig blijven mensen vlees eten en dit lijkt me een zeer mooie fabriek als je 45.000 kippen per dag wilt gaan slachten.
hmm.... iets duikt op van 'wir haben es nicht gewusst'.....
zelfs ik als vleesliefhebber heb bewust het vleesgebruik aanzienlijk geminderd....Niet vegetarisch/veganistisch, maar wel bewust

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:08:
[...]

Is dat niet dat Zuidlob project? Valt me trouwens op daar daar behoorlijk felle lampen op zitten. Die molens zijn van ver al te zien.
Zijn vast andere molens, bij deze zit de gondel er nog niet op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Nee, ik eet vlees. Niet vaak en steeds minder. Dit is geen goede ontwikkeling. Dieren zijn geen "dingen" die je in massaproductie verwerkt. Kippen zijn hier niet jaloers op en je begrip van diervriendelijkheid....

Soylent Green, nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[cynisme modus]

Wellicht iets voor jou?
een 2 de hands kippenslacht machine
500 tot 5000 kippen per uur.
alles is welkom.
Foto's hebben ze d'r maar niet bij gezet. Beetje over the top waarschijnlijk.

Oh ja: er kan over de prijs onderhandeld worden...

[/cynisme modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slacht zelf eens een kip, voor de bewustwording van wat je zegt of post.
succes, en niet wegkijken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:51:
Aan wie was die gericht?

* edit *

Handleiding "hoe slacht ik een kip?"

De lead-zanger van Normaal heeft het ook op TV wel eens vertoond. Voor menschen met een sterke maag. Of gewoon voor lieden op het land die dat tussen het tandenpoetsen en de ochtendmaaltijd fluitend doen... O-)

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2012 22:29 . Reden: hoe moet het? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan iedereen die niet weet dat dat kippie als ie over datum is ook nog eens weggegooid word,
en dat het kippie vaak in oost europa geslacht word, en dan weer met een vrachtwagen terug komt bij de c1000 vlakbij waar hij opgroeide

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 22:37 . Reden: straks komen henk en ingrid terug als kip... vinden ze vast niet leuk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pas op, dit wordt dadelijk een polemiek, met de kip in het midden. :'(

en met een gebrek aan de letter "t".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:34:
[...]

aan iedereen die niet weet dat dat kippie als ie over datum is ook nog eens weggegooid word
Nee joh. Die wordt hartstikke hergebruikt als groene stroom en/of biodiesel*.

http://www.agentschapnl.n...regelingen/agro-industrie
Een Nederlandse multinational maakt bijvoorbeeld groene stroom door vergisting van slachtafval. Ook produceert dit bedrijf biodiesel uit slachtvet. Dat is een goede ontwikkeling die navolging verdient
Ze hadden het natuurlijk ook gewoon Vion kunnen noemen, maar blijkbaar mag dat niet in staatspublicaties.

Is heel erg duurzaam ... eeuhh, sorry, hernieuwbaar ...

* ... waar genoemde vrachtwagens duurzaam op kunnen rijden, op naar de volgende vracht ...

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2012 23:31 . Reden: Rijden op dooie kippen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

HEREN, ober, 2 cola s.v.p.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Tuttut...

Deze ober gaat een biobier pakken... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ok, jij wint. Mijn oude buurman dronk 2l cola per dag en kreeg een leverprobleem (no shit).

Onderzoek wees uit dat dit aan zijn Colaconsumptie lag.

Maar, als fervente biergenieter: bio bier? Is er ander bier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:40:
Ok, jij wint. Mijn oude buurman dronk 2l cola per dag en kreeg een leverprobleem (no shit).

Onderzoek wees uit dat dit aan zijn Colaconsumptie lag.

Maar, als fervente biergenieter: bio bier? Is er ander bier?
Nog een bekentenis: ik leefde vroegâh ook op cola en chips in mijn studententijd... O-)

Gelukkig op tijd m'n armzalige leventje verbeterd...

Zie MVO verklaringen.

De Rode Toren spreekt me wel aan.

[marketing speak modus aan]:
Een roodbruin bokbier voor de gure herfst- en winterdagen. Sterke roostertonen in de geur en een zoet moutige smaak. In de afdronk nuances van gebrande mout en hop.
[/marketing speak modus uit]

Bonus:
Gevangenistoren bij de west-poort van de stad Utrecht. Handelaren die hun bieraccijnzen niet wilden afdragen werden hier opgesloten.
})

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:51:
Dieren die je zelf hebt geslacht zijn juist het lekkerst, hebben meestal ook een chill leven gehad, wegens wild of bio e.d.
_JGC_ schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:57:
Heb die molens in de flevopolder echt een keer goed kunnen bekijken toen ik de N50 pakte richting Zwolle. Dan ben je gewoon omgeven door mooie windmolens. Ik vind het prachtig. Mijn vriendin vindt ze ook prachtig.
Dat was dan niet de N50, daar zie je geen molens. Loopt wel een rechtszaak om molentjes langs die weg te zetten, bij Kampen in de buurt.
mkleinman schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:00:
[...]

Zijn vast andere molens, bij deze zit de gondel er nog niet op.
Die met die lampjes zijn ze nu aan het bouwen, laatst waren ze zelfs in het donker bezig op grootte hoogte. Toffe job lijkt me dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:34:
[...]

aan iedereen die niet weet dat dat kippie als ie over datum is ook nog eens weggegooid word,
en dat het kippie vaak in oost europa geslacht word, en dan weer met een vrachtwagen terug komt bij de c1000 vlakbij waar hij opgroeide
Kul
De oost europese kip word daar gegroeit en geslacht en dan naar nederland, oa polen, roemenie enz.
Dat zijn vaak ook nog de beter leven kippen, ofwel vrije uitloop kip.
Maar ook in nederland slachten we een 6,5 miljoen kippen per week, voornamelijk de plof versie.:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nou, dan nog een bekentenis:
daar had ik in mijn studententijd zelfs geen geld voor.

Leefde op wat mijn moeder elk weekend in mijn tas stopte (en dat wat niet veel met een ontslagen mijnwerker als kostwinner).

Maar daar zijn waardevolle leermomenten aan verbonden, ook diverse waarheden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[quote]Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:58:
[...]

Dieren die je zelf hebt geslacht zijn juist het lekkerst, hebben meestal ook een chill leven gehad, wegens wild of bio e.d.

[...]

Mensen zijn dieren met ontwikkelde hersenen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:02:
[...]

Kul
De oost europese kip word daar gegroeit en geslacht en dan naar nederland, oa polen, roemenie enz.
Dat zijn vaak ook nog de beter leven kippen, ofwel vrije uitloop kip.
Maar ook in nederland slachten we een 6,5 miljoen kippen per week, voornamelijk de plof versie.:)
Vrije uitloop? 35 miljoen kippen, get a life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:08:
[...]

Die labels zijn onzin en marketing. Ook hier geldt, decentraal is toverwoord. Kippen houden in de buurt en lokaal slachten. Weet je de historie van je kipvleugol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Als we duurzaam vlees willen eten moeten we konijnen gaan fokken, daar is minder voer per kilo voor nodig en ze fokken erg gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:11:
Als we duurzaam vlees willen eten moeten we konijnen gaan fokken, daar is minder voer per kilo voor nodig en ze fokken erg gemakkelijk.
Signing off........................ :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:08:
[...]

Vrije uitloop en 1ster kip is geen marketing maar bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen onder toezicht van de dierenbescherming, dat ze niet geheel vrij in het weiland lopen snap je zelf ook wel denk ik maar ze hebben meer ruimte dus minder kippen per vierkante meter en ze kunnen naar buiten (overdekt).

Deze text is van 1 nederlands bedrijf
De combinatie telde meer dan 4.000 medewerkers verspreid over 13 productielocaties en verwerkte circa 6,5 miljoen kuikens en kalkoenen per week.

Mijn werkgever slacht niet maar verpakt alleen al 800 ton kip per week, jaja nederland lust wel een kippie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:03:
Nou, dan nog een bekentenis:
daar had ik in mijn studententijd zelfs geen geld voor.

Leefde op wat mijn moeder elk weekend in mijn tas stopte (en dat wat niet veel met een ontslagen mijnwerker als kostwinner).

Maar daar zijn waardevolle leermomenten aan verbonden, ook diverse waarheden >:)
Ik wel. Heb vele jaren bij tante pos gewerkt, brieven (en zaterdag hele dikke Intermediairs... :X ) bezorgen in de binnenstad. Net geen rugklachten overgehouden aan de vele studentenwoningen aan de Hooigracht, waar je maar stapels Intermediairs naar binnen bleef schuiven...

... van de riante beloning voor die slavenarbeid kon ik (OK, "onder anderen") een hoop cola en chips kopen ... en hoop geld sparen en op duurzame rekeningen zetten ... O-)

En ja, natuurlijk bracht ik ook de was elke week naar mijn ouders, en kreeg schoon spul terug. Gouwe tijden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:26:
[...]

Ik wel. Heb vele jaren bij tante pos gewerkt, brieven (en zaterdag hele dikke Intermediairs... :X ) bezorgen in de binnenstad. Net geen rugklachten overgehouden aan de vele studentenwoningen aan de Hooigracht, waar je maar stapels Intermediairs naar binnen bleef schuiven...

... van de riante beloning voor die slavenarbeid kon ik (OK, "onder anderen") een hoop cola en chips kopen ... en hoop geld sparen en op duurzame rekeningen zetten ... O-)

En ja, natuurlijk bracht ik ook de was elke week naar mijn ouders, en kreeg schoon spul terug. Gouwe tijden... :)
Om de ritjes Eindhoven/Sittard te kunnen betalen heb ik: achter de lopende band gestaan op de Curver (plasticfabriek in Brunssum) op zaterdag en zondag. Op maandag lag ik half te pitten tijdens colleges. Op woensdag en donderdag van 17.00 - 23.00 uur was ik op de TH "beheerder" van de hoofdbiblotheek en in de vakanties via een studenten uitzendbureau bij Hollyday Inn aan de slag.

Groot voordeel was dat ik daar behoorlijk "kon mee-eten".

Inderdaad, gouwe tijden met een hoop leermomenten. Die zou ik voor geen geld van de wereld willen missen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vanavond een presentatie geven in het gemeentehuis te Gennep over duurzame energie.
Helaas moet ik me daartoe beperken maar ach... vooruit :)

mocht je in de buurt van Gennep (Noord-Limburg) zijn, vanaf 1930u inhet gemeentehuis start de meeting over duurzame energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
en weer terug van de presentatie/avond. Ging heerlijk! :)
http://www.renewable-ener...-energie-en-duurzaamheid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jantje.vlaam schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:11:
Verreweg het efficiëntste schijnen insecten te zijn. Meeste proteïne per kg voer. Die Chinezen zijn wellicht zo gek dus nog niet...

Grote kans dus dat we in de toekomst aan de insecten zitten, danwel verwerkt in etenswaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bartjuh schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:23:
[...]

Verreweg het efficiëntste schijnen insecten te zijn. Meeste proteïne per kg voer. Die Chinezen zijn wellicht zo gek dus nog niet...

Grote kans dus dat we in de toekomst aan de insecten zitten, danwel verwerkt in etenswaren.
dr zitten al insecten in kleurstoffen verwerkt heb ik ooit vernomen... dussss....you are already used to it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
NielsTn schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:25:
[...]

dr zitten al insecten in kleurstoffen verwerkt heb ik ooit vernomen... dussss....you are already used to it ;)
Klopt!

Wikipedia: Karmijnzuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
Bartjuh schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:23:
[...]

en ik vind het nog niet eens onsmakelijk.
je moet je zelf er wel effen overheen zetten, maar meelwormen hebben best een lekker noten smaakje.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 17:39
Ik voel een duurzame insecten proeverij aankomen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SDE debat live in Tweede Kamer (meestal niet de meest fijna debatten om naar te kijken, maar ala):

http://www.tweedekamer.nl...t_plenaire_zaal/index.jsp?

(ik viel d'r nu pas in)

Quote:

Leegte: Amerika doet het met schaliegas hartstikke goed.

Duitsland doet het met duurzame energie hartstikke slecht.

Zo'n beetje kort door de bocht. Duitsland is grootste bedreiging voor de Europese economie...

"Het land is in recessie"...

_O- _O- _O-

Leegte: zelfs als je een windturbine (in Duitsland) niet aansluit op het net krijg je 20 jaar een feed-in tarief uitbetaald...

;w

Ja, daar gaan we die 16% hier in 2020 wel mee halen...

"Stromwut" is nieuw Duits woord. Leegte citeert hierbij uit de boulevardpers, Bild...

Biobased economy komt ook weer eens om de hoek kijken (na interpellatie Paulus Jansen van SP).

"Meters maken met biomassa fik in kolencentrales".

Hij vergeet erbij te vertellen: kunnen alleen de grote jongens doen, die flikkeren de zooi op het net, het spul wordt bijgemengd in de mix, en de Staat roomt over elke aan kleinverbruikers verkochte kWh 15 cent af... (zal hij NOOIT zeggen natuurlijk)...

Leegte noemt nu zelfs Essent (hij bedoelt RWE) bij naam, en noemt hun gezeul met Canadese houtsnippers "de nieuwe economie"...

Leegte: was die subsidie op zonnepanelen wel effectief, moet het geld niet naar energie innovatie?

Van Velthoven over blijvend beschermen van industrie ("vervuiler betaalt niet"): we willen naar een duurzame economie. Leegte: NL bedrijven betalen meer dan omringende landen. Tijd voor een factcheck? Hij steunt amendement D'66 niet. ETS bedrijven worden niet geraakt.

Paulus Jansen is nog niet bekomen van Leegte's beschuldiging dat de oosterburen "de zieke man van Europa" zou zijn. Duitse economie is er juist beter van geworden, van het EEG. Open einde regeling i.t.t. het gemaximeerde gepruts in NL, de flipperkast regeling genaamd de SDE, bureaucratie, uitvallende aanvragen, etc... Grote vernietiging van kapitaal en mensjaren bij aanvragers. Chronische "onderuitputting", minister (Kamp): leg me uit wat er rationeel is aan de SDE...

Paulus (SP) vindt een derde deel kosten SDE+ voor burgers eerlijker dan een fifty-fifty regeling met het bedrijfsleven. Wil vervuiler betaalt uitgevoerd, kabinet lijkt dat niet te willen.

Refereert aan CPB onderzoek, hoge EB op elektra en lagere EB op gas - zou anders moeten worden volgens Jansen. Denkt hoge maatschappelijke kosten te geven (maar: hoge EB op elektra geeft business-case salderen zonnestroom!). Denkt na over motie in tweede termijn in deze richting.

Essentie SDE is absoluut niet hetzelfde als het Duitse systeem.

PVV komt nu. Ik zwijg.

[ Voor 118% gewijzigd door zonnigtype op 28-11-2012 22:15 . Reden: Lachuh! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Intermezzo:

Spiegel Online 27 november. Mijn vetdruk:
Die Aussichten für die deutsche Konjunktur verdüstern sich. Experten des Industrieländerclubs OECD erwarten für 2013 nur noch ein Wachstum von 0,6 Prozent. Die Euro-Krise wird die Exportwirtschaft demnach kräftig dämpfen. Noch schlechter sieht es allerdings für andere Länder aus.
Selectief quoten door (NL) politici is normaal. Tot in de Tweede Kamer aan toe.

Iedereen is slecht af. Andere Länder zijn slechter af dan Duitsland (althans, volgens OECD, moeten we maar geloven). Zou NL bij die "andere Länder" zitten? Of weet Leegte meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CDA: wil eenvoudiger nota, want de burger begrijpt het niet.

SDE heffing zal het er niet makkelijker op maken. Tuurlijk niet. Illusie wordt geschept dat NMa etc. die "duidelijkheid" wel zou kunnen geven. Forget it but. Komt ook nog heffing voor decentrale coöperatieve opwekking bij: meeste mensen zullen gillend gek hun nota in de bureaulade smijten. Het wordt gewoon nog erger dan het al is.

Vergadering geschorst. I'v seen them. Je word er nog steeds "niet blij" van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Nota van GreenChoice vind ik anders heel erg duidelijk. Je ziet meteen waarvoor je betaalt: zowel een totaalplaatje als gespecificeerd in levering, EB, BTW, vastrecht en transportkosten.

Weet niet wat andere energieleveranciers doen, mijn ervaring met Eneco was qua duidelijkheid niet positief iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De nota van Essent v.w.b. de stadsverwarming is ook een geval appart :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Minister Kamp mag het woord voeren.

Livestream:

http://www.tweedekamer.nl...t_plenaire_zaal/index.jsp?

Vindt biomassa bijfikken in kolencentrales "vanzelfsprekende optie" om doelstelling te halen.

Is absoluut VERBODEN in Duitsland (krijgt GEEN EEG ondersteuning, want hernieuwbare energie mag daar uitsluitend in hernieuwbare energie installaties opgewekt worden).

"We moeten roeien met de riemen die we hebben". En dat voor een ministerie wat "Innovaaaaaaatie" zo lang hoog in het vaandel had wapperen.

Gelukkig is die "I" in "EL&I" er dan ook al uit gesloopt, en heet zijn ministerie dan ook weer dood ordinair "EZ".

[ Voor 69% gewijzigd door zonnigtype op 28-11-2012 23:09 . Reden: Duitsland wordt bewust genegeerd door VVD minister ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:55:
Nota van GreenChoice vind ik anders heel erg duidelijk. Je ziet meteen waarvoor je betaalt: zowel een totaalplaatje als gespecificeerd in levering, EB, BTW, vastrecht en transportkosten.

Weet niet wat andere energieleveranciers doen, mijn ervaring met Eneco was qua duidelijkheid niet positief iig.
Nota van NL-energie was overigens ook heel duidelijk. Ik heb er 5 dikke fouten uit weten te halen, :( en krijgen nu ruim 1000 euro terug :9 Wel heel wat uurtjes besteed om het uitgelegd te krijgen...
Tsja, het kan ook nadelen hebben om een duidelijk en goed uitgewerkte nota te sturen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SDE plus regeling wordt de hemel in geprezen, "de rest van de wereld begint ons te volgen".

Goh. Waarom hebben we dan zo weinig duurzame energie, hooggeschatte heer Kamp?

(Verhagen wordt op een podium gezet, heeft 'ie goed gedaan...)

CO2 emissiehandelssysteem wordt als model weer van stal gehaald. Ligt echter volledig op zijn reet, is hartstikke fraudegevoelig gebleken, "rechten" zijn geen mallemoer meer waard. Kamp: "werkt niet optimaal" - dat heet de understatement van de eeuw...

Ah, eindelijk. De "I" van Innovaaaaaatie wordt weer genoemd. Gelukkig, zo ken ik ze weer...

Fossiel en duurzaam moet in volledige competitie op de (verondersteld "vrije") markt komen.

Droom lekker verder, die "markt" wordt NOOIT "volledig vrij" en zal NOOIT zonder heftig overheidsingrijpen blijven functioneren. Level playing field is een rechtse utopie die nooit wordt behaald.

[ Voor 62% gewijzigd door zonnigtype op 28-11-2012 23:27 . Reden: No level playing field. Forget it but ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Ik vind het knap hoe je dat live intikt. Wat je nu schrijft is echt minder dan een minuut geleden gezegd (in mijn stream).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:16:
Ik vind het knap hoe je dat live intikt. Wat je nu schrijft is echt minder dan een minuut geleden gezegd (in mijn stream).
Hele leven al tienvinger typ vaardigheid, blind... :P

Miljarden bedragen vliegen mijn linkeroor in en vliegen d'r net zo hard weer ter rechterzijde d'r uit... :D

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 28-11-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tjsa, daar ben je mijn meerdere; ik heb er nog slechts negen....

(om even in te haken qua studenten/vakantiebaantjes: bollensector, slaperige donderdagochtend, hefmast, vinger, auw!)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:20:
Tjsa, daar ben je mijn meerdere; ik heb er nog slechts negen....

(om even in te haken qua studenten/vakantiebaantjes: bollensector, slaperige donderdagochtend, hefmast, vinger, auw!)
Oeps! Lullig. Wel wat van geleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja. Hoe je kleuters gek maakt ("wil je even helpen mijn vinger zoeken? Ben 'em kwijt.") en razendsnel tikken met een vinger of 7-8. Ook krabben bij je oog ziet er ietwat luguber uit. Vinger in een bierflesje, in je oor, lachuhhhh.

Dat was wél meteen de trigger om een programmeerbaantje te zoeken voor in de vakantiemaanden (hoewel mijn gehele HEAO studie dientengevolge een jaar langer duurde dan begroot en 2 jaar langer dan mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Fifty-fifty verdeling SDE heffing wordt met een vage verklaring verdedigd door Kamp. Wil bedrijven niet verder onder druk zetten, dus 50:50 wordt gehouden.

Energiebelasting is vergelijkbare constructie, en als van Veldhoven van D'66 andere verdeling wil voor SDE heffing, moet je dat ook voor EB doen. Gaat over grote bedragen. Staalbedrijven zouden in 2017 100.000 meer per jaar betalen, paar ton in 2020. Ach gottogotogot. Exporterend industrie kan dat niet doorberekenen, zegt Kamp, maar is dat niet een zichzelf bevestigende fabel geworden? Vliegtaks komt er ook aan, werd ook van gezegd dat het nooit zou kunnen om vergelijkbare redenen.

Kamp blijft bij de fifty-fifty.

Amendement van van Veldhoven wordt niet geaccepteerd (voor vlaktaks bij heffing, ze kreeg er wel een compliment voor vanwege de opzet, maar ja, dan sta je nog steeds met lege handen).

Van Veldhoven vraagt om doorrekening van de claims van Kamp.

Kamp zegt dat die doorrekening al is gemaakt, en dat het bij 350 grootste bedrijven te zware lasten zou genereren. Wil NIET tornen aan de (ranzige) energiebelasting structuur. Wil grote bedrijven blijven paaien.

VV blijft bij doorrekening vraag, wil onderbouwing van amendement van haar. Volgens Kamp gaat het om 100 miljoen Euro.

"Chemische industrie maakt zich grote zorgen".

Ja, die is decennia lang ondersteund door de Staat. Ze moeten ook maar eens in de strenge wereldeconomie leren functioneren. Moeten wij toch ook, meneer Kamp?

Wel leuk: hij suggereert dat er straks mogelijk landen hun fossiele grondstoffen niet meer "door willen geven naar NL", en dat we dus al het nodige moeten doen om te voorkomen dat we daardoor overvallen worden. Compliment van Kamp dat hij PVV zo even in een hoekje zet (PVV reageert: "er is voor honderden miljoenen (jaren???) fossiele brandstof", en Amerika ondergaat nieuwe energie revolutie met schaliegas) ... :/

Tijd dringt. Kamp belooft voor twaalf uur klaar te zijn. Heerlijk.

Wil echter geen toezegging van een "fonds" voor duurzame uitgaven. Mag niet van de begrotingsregels. Scheiding van inkomsten en uitgaven. "Moeten we ons aan houden", en fonds van Veldhoven "mag niet".

Mag wel in Duitsland, maar ja, daar hebben ze zo'n compleet ander systeem dat niemand in Den Haag lijkt te willen begrijpen (behalve wellicht Paulus Jansen) dat het NL systeem er met geen mogelijkheid mee is te vergelijken. Al wordt dat elke keer weer gedaan ("Duitse systeem gaat steeds meer op NL systeem lijken". Ja, dahaaaaaag).

[ Voor 47% gewijzigd door zonnigtype op 28-11-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 20:20
Ik ben net met mindergas.nl bezig om te kijken wat het effect is geweest van een hele rits dingen die we dit jaar hebben uitgevoerd:
- leidingisolatie
- vloerisolatie
- vervanging CV ketel
etc.

Klopt de rekenmethode die daar gebruikt wordt een beetje? Want het plaatje ziet er wel erg rooskleurig uit: -30% gas voor verwarming lijkt me wat optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verspreking van Kamp: "We hebben nu een nieuwe regeling" (hij doelt op SDE+). Keihard was beloofd dat er "geen nieuwe regeling zou komen, maar dat SDE+ logische voortzetting van SDE zou zijn". Lijkt 'ie toch op terug te komen.

Leegte: wat doet u met stuwmeer aan niet gebruikt geld binnen SDE+?

Kamp: ik wil geen stuwmeer.

Windturbines worden steeds groter en mooier (Kamp!!!), maar de "turf" van Leegte vind 'ie kennelijk niet een driver voor de nieuwe "Gouden Eeuw" in duurzame energie in NL. Heeft 'ie wel gelijk in... :*)

Kamp "is voortdurend in contact met de grote industriële bedrijven".

2013: zonne-energie subsidie blijft bestaan, wil het niet beeindigen, want "werking van de markt zou kunnen worden verstoord".

Echter: Kamer zou kunnen beslissen om het terug te draaien, Kamp denkt niet dat er een meerderheid is om de regeling (voor 2013) te beeindigen.

Motie van Leegte verwacht op dit punt??? Dan in behandeling nemen (verwachting: wordt gezichtsverlies voor Leegte), dus mogelijk inderdaad 30 miljoen Euro Sint Nicolaas cadeautjes voor PV in 2013...

4,8 miljard Euro zou aan energiebelasting "weggehaald worden" bij de fossiele industrie, en Kamp vindt dat kennelijk genoeg om het principe "de vervuiler betaalt" te dekken. :N

We blijven de EB structuur handhaven, en hanteren die ook bij de SDE plus heffing. Lees: er verandert niks in het bevoordelen van de bedrijven en industrie op dit gebied.

"Huishoudens krijgen precies inzichtelijk wat ze voor SDE betalen". Ach, die paar tientjes per jaar, wie ligt er wakker van? Gaat toch voor een aanzienlijk deel naar maar een paar giganten die op massale schaal "hernieuwbare warmte" (SDE 2012) d'r door gaan jagen... (noviteit in de regeling, alleen voor de Big Boys).

Er is behoefte aan "een tweede termijn". Zucht. :O

[ Voor 79% gewijzigd door zonnigtype op 29-11-2012 00:00 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Leegte kiest het hazenpad en dient GEEN motie in "weghalen Lenteakkoord subsidie zonnepanelen voor 2013". Tja, was beetje voorspelbaar.

Motie Paulus Jansen: wil vanwege CPB studie (die fossiel is georiënteerd) een onderzoek naar energiebelasting die naar rato van energie inhoud geheven gaat worden. "Wordt voldoende ondersteund".

Trouwens wel tekenend weer voor het energiebeleid in het energie intensieve NL: hele tijd al hartstikke lege Tweede Kamer, met maar een paar "specialisten". Nederland slaapt rustig verder.

Kamp in 2e termijn: wil niet dat Veldhoven's amendement wordt aangenomen en houdt vast aan lastenverdeling 50:50 bij SDE plus heffing (niet 65:35 bedrijfsleven:HH zoals vV voorstelde).

Eerste helft 2013 onderzoek leveranciersverplichting gepresenteerd aan de Tweede Kamer, van Veldhoven houdt motie aan.

Kamp suggereert motie Jansen over EB naar Ministerie van Financiën over te hevelen, omdat het de aangewezen partij zou zijn. Weer typisch voor NL: energie over veel te veel ministeries versplinterd, dus krachtig beleid ho maar. Motie Jansen: is aangehouden.

Motie Kleve ontraden, want die suggereert na 2016 geen SDE verplichtingen meer aan te gaan, wat niet kan want er zijn SDE subsidies voor 15 jaar verstrekt/toegezegd.

Einde beraadslaging 0h19.

Trusten!

[ Voor 106% gewijzigd door zonnigtype op 29-11-2012 00:20 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
zonnigtype schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:48:

.....
4,8 miljard Euro zou aan energiebelasting "weggehaald worden" bij de fossiele industrie, en Kamp vindt dat kennelijk genoeg om het principe "de vervuiler betaalt" te dekken. :N
.....
???Ehhh
In 2011 waren de totale inkomsten uit energiebelasting 4,204 miljard en niet alleen de " fossiele industrie" , +10% t.o.v. 2011, ook over de biomassa bijstook etc wordt energiebelasting geheven, die biomassa wordt gestimuleert uit de SDE+ volgens laaste beschikking (okt 2012) met 172 miljoen over een 12 jaarsperiode voor een opgesteld biomassavermogen van 25MW, dat is minimaal tenminste €65/MW overheidsponsering gerekend met 100% draaiuren die zelden gehaald wordt in de praktijk

Dat is hoger dan de huidige MW prijs op de APX de laatste maanden en dan nog eens leveranciersverplichting in 2013 erbij, wat hebben ze dan in gedachten voor de schonere gasgestookte centrales als meestook "waterstof of zoiets" anders worden die zo onrendabel en vallen weg uit de overgangs mix en hebben we eind 2013/2014 de eerste black-outs, terwijl andere ‘windfall profits’ hebben waar je U tegen zegt 8)7

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Mr-Leo
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/9012/tn500100perfcake255b125.jpg

Rondje voor de hele kroeg! De eerste 100kWh zijn binnen! (vanaf 30 oktober) :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mr-Leo op 29-11-2012 10:54 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proficiat! *O*

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Lol, ik zocht de like knop :)

GEFELI!

• Mr-Leo
Dank, en gelijk maar een nieuwe avatar! 8)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Zo, ik ben er even tussenuit geweest (inclusief een nogal fossiele trip naar Engeland...). Ik zal later nog reageren op wat warmtescanberichtjes van vorige week en op de DMs. Komend weekend heb ik trouwens drie warmtescans.

Best een lekker zonnig dagje hier vandaag. Wel wat koud, maar dat vinden de paneeltjes zoals bekend wel lekker.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 29 november 2012 @ 01:51:
[...]

???Ehhh
In 2011 waren de totale inkomsten uit energiebelasting 4,204 miljard en niet alleen de " fossiele industrie" , +10% t.o.v. 2011, ook over de biomassa bijstook etc wordt energiebelasting geheven, die biomassa wordt gestimuleert uit de SDE+ volgens laaste beschikking (okt 2012) met 172 miljoen over een 12 jaarsperiode voor een opgesteld biomassavermogen van 25MW, dat is minimaal tenminste €65/MW overheidsponsering gerekend met 100% draaiuren die zelden gehaald wordt in de praktijk

Dat is hoger dan de huidige MW prijs op de APX de laatste maanden en dan nog eens leveranciersverplichting in 2013 erbij, wat hebben ze dan in gedachten voor de schonere gasgestookte centrales als meestook "waterstof of zoiets" anders worden die zo onrendabel en vallen weg uit de overgangs mix en hebben we eind 2013/2014 de eerste black-outs, terwijl andere ‘windfall profits’ hebben waar je U tegen zegt 8)7
Het is dan ook een rasechte minister van Economische Zaken, hé!?

Ik heb het hem toch echt horen zeggen. Of ik was beetje te ver weggezakt van de zoveelste slaapverwekkende niet toekomst gerichte vertoning, het grootste deel van de blauwe pluche kamer was hartstikke leeg tijdens "de overwegingen" tussen de paar "specialisten"...

... en daar wordt onze "energetische toekomst" dan uitgestippeld, ergens in de nacht, met zeer weinig publiek (ik kwam er op toen Henri Bontenbal op Twitter ging posten).

* edit *
Misschien doelde Kamp wel op het "verschil" met 2011 of zo (dus "extra 4,8 mld"). Dat die arme fossielo's 4,8 miljard méér EB (en/of SDE plus heffing) zouden moeten gaan betalen dan in dat jaar. Achguttoguttogut, wat zielig toch.

* edit 2 *
Zelf nalezen in het ONGECORRIGEERDE steno verslag van de beraadslagingen. Mag niet "officieel" uit worden geciteerd, want gaat nog rooie pen overheen voordat het in de "Handelingen" van de Tweede Kamer komt (vaak vele weken later):

http://www.tweedekamer.nl...ag.jsp?vj=2012-2013&nr=28

Met maiden speech van Vos van PvdA ook nog (gaat wel erg ver van energie vandaan).

Moet zelf ook nog nalezen wat ik gemist heb...

* edit 3 *

@Domba

Paar quotes daar:
De systematiek van de vervuiler betaalt, ligt ten grondslag aan de energiebelasting op zichzelf. Wij halen 4,8 miljard weg vanwege het verstoken van voornamelijk fossiele energie.
Minister Kamp:
Die gegevens krijgt de Kamer omdat mevrouw Mulder erom gevraagd heeft. Ik heb haar kunnen zeggen dat de opbrengst van de energiebelasting 4,8 miljard is, maar zij wil cijfers over de toekomst hebben en die cijfers krijgt zij.
Wij moeten echter wel kijken waar het nu over gaat. De basis van wat wij aan het doen zijn, is de energiebelasting. Wij hebben een energiebelasting in Nederland die 4,8 miljard euro per jaar opbrengt. D66 was daar destijds ook voorstander van.
Heb ik toch wel goed gehoord, duszzzzzzz... :z

Of heel NL slaapt. Kan ook...

* edit 4 *

Zou het kunnen zijn dat hij het begrote bedrag voor het geheel aan "Belastingen op milieugrondslag" heeft genomen voor 2011? Want dat is 4,787 miljard. Uitkomst was echter 4,468 miljard. Vast omdat er allemaal van die zonnestroom saldeerders bij gekomen zijn die ze niet verwachtten? [NB: 224 miljoen Euro minder EB gearriveerd bij 's Rijks Kas dan begroot...] :X

@Mr-Leo

Feli! Ziet er smakelijk uit! :9

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 29-11-2012 13:30 . Reden: Steno verslag ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Mensen lijken te vergeten dat de EB is ingevoerd als deel van de "trias energetica": de stimulering om het *verbruik* terug te dringen. Dit zou geheel los moeten staan van het verduurzamen van de productie kant. Dat de hele salderingsdiscussie dit vertroebelt is 1 van de grote redenen dat de energie discussie in NL zo'n puinhoop is. Subsidieren van lokale PV installaties op een dak ok, maar geef het zijn eigen expliciete potje en houd het los van de EB.

Enne...ik ken je 100% pro-PV standpunt zonnigtype, maar tis niet geheel onbegrijpelijk dat de politiek er niet is om 1 techniek exclusief te promoten, maar gewoon bekijkt hoe je de meeste CO2 reductie voor het minste geld krijgt. Dat duurzame biomassa daar een deel van is, is onvermijdelijk. Dat hoeft trouwens helemaal niet tegen het decentrale ideaal aan te gaan, duurzame houtkachels (ook biomassa) bv zijn een prima alternatief voor fossiel gas. In NL gaat de meeste nadruk op wind, wat logisch is: nog heel veel potentieel en een stuk goedkoper per opgewekte kWh.

Probleem met CO2 emissierechten is niet het systeem of de markt, maar de targets: die zijn dermate makkelijk gehaald dat de certificaten spotgoedkoop werden. Het systeem is aan zijn succes ten onder gegaan: CO2 doelen bereikt -> stop met investeren. De oplossing is het aanscherpen van de doelen. Zoals wel vaker met de markt: "don't shoot the messenger". Het rapporteert de harde werkelijkheid, ook al past het niet in het straatje van politici of lobbyisten.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2012 17:59 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:54:
Mensen lijken te vergeten dat de EB is ingevoerd als deel van de "trias energetica": de stimulering om het *verbruik* terug te dringen. Dit zou geheel los moeten staan van het verduurzamen van de productie kant. Dat de hele salderingsdiscussie dit vertroebelt is 1 van de grote redenen dat de energie discussie in NL zo'n puinhoop is.
Even over het voorgaande: dat is al luisterend opgeschreven allemaal, dus als er soms iets ongenuanceerds tussen staat: don't shoot this messenger... :P

Bovendien: Trias Energetica staat hier al mijn hele energiebewuste leven bovenaan, dus ja, wisten we al.

Energiediscussies lopen continu door elkaar heen, zelfs "in de beste kringen". Kun je ook gewoon je schouders over ophalen, het houdt de mensen bezig.
Enne...ik ken je 100% pro-PV standpunt zonnigtype, maar tis niet geheel onbegrijpelijk dat de politiek er niet is om 1 techniek exclusief te promoten, maar gewoon bekijkt hoe je de meeste CO2 reductie voor het minste geld krijgt. Dat duurzame biomassa daar een deel van is, is onvermijdelijk. Dat hoeft trouwens helemaal niet tegen het decentrale ideaal aan te gaan, duurzame houtkachels (ook biomassa) bv zijn een prima alternatief voor fossiel gas. In NL gaat de meeste nadruk op wind, wat logisch is: nog heel veel potentieel en een stuk goedkoper per opgewekte kWh.
Doen ze nergens voor zover ik weet, "1 techniek" promoten. Maar de duistere kant in NL, zie richting SDE plus: slechts geld straks voor de zeer grote partijen (bakken met geld), niks decentrale (lees: x tienduizenden producenten) opwekking, is wel degelijk een initiatief wat je van een Staat mag verwachten die 15 eurocent/kWh mist bij decentrale (salderende) opwekkers. Dus daar moet altijd scepsis over "vermeende goede bedoelingen" blijven. Anders ben je gewoon naief. Duurzame kachels wordt ook anders over gedacht, als er niet correct wordt gestookt (en dat gebeurt blijkbaar teveel).
Probleem met CO2 emissierechten is niet het systeem of de markt, maar de targets: die zijn dermate makkelijk gehaald dat de certificaten spotgoedkoop werden. Het systeem is aan zijn succes ten onder gegaan: CO2 doelen bereikt -> stop met investeren. De oplossing is het aanscherpen van de doelen. Zoals wel vaker met de markt: "don't shoot the messenger". Het rapporteert de harde werkelijkheid, ook al past het niet in het straatje van politici of lobbyisten.
Er is wat af gefraudeerd met die handel. Je bereikt er in ieder geval geen weldenkend burger mee, die heeft er niks mee (en begrijpt er geen reet van).

Maar alla, op naar het volgende parlementaire debat. Er gaat meer "duurzaam" komen. Maar het zal vooral door de groten worden (mogen) geproduceerd, die gooien het op het net, en het spul wordt in de mix voor niemand zichtbaar verkocht. De Staat roomt maximaal af. Mooie deal, maar betrokken burgers?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

zonnigtype schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:13:
[...]
Duurzame kachels wordt ook anders over gedacht, als er niet correct wordt gestookt (en dat gebeurt blijkbaar teveel).
Kan je die aanname hard maken ?
Ik kan me voorstellen dat veel "openhaard" en "vuurkorf" branders niet goed stoken. Maar als dat wordt gedaan voor het vermijden van CO2 uitstoot dan weet men wel waarmen mee bezig is.
Ik heb hier geen onderzoeken over kunnen vinden en je kan dus niet stellen
"Dat gebeurd blijkbaar teveel"
Mogelijk heb jij wel "bewijzen" ?

Ja ik stook een hout kachel om gas gestookte CV ketel uit te kunnen laten.
En nee daar heeft niet iedereen de mogelijkheid toe, net als niet iedereen zonnepanelen kan plaatsen. Het is echter wel een goed plan als onderdeel van een decentraal opwekking beleid. Ik genereer warmte wanneer ik het nodig heb.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 11:34
Nou, loop eens op een gemiddelde koude avond door een dorp. Liefst als het een beetje mistig is. Op sommige plekken kun je een worst aan een lantaarnpaal hangen en heb je de volgende dag rookworst.

Veel mensen weten nog steeds niet hoe ze een kachel moeten stoken. Vaak veel te veel primaire lucht en te weinig secundaire, of gewoon compleet te weinig lucht "omdat het anders zo warm wordt". Over open haarden zullen we het helemaal maar niet hebben met hun soms negatieve rendement. Al kan de rocket-stove van Peter van den Berg daar misschien verandering in brengen.

Let wel: ik stook zelf 99% op hout, maar dat is niet voor iedereen weggelegd denk ik.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

kockie schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:50:
Let wel: ik stook zelf 99% op hout, maar dat is niet voor iedereen weggelegd denk ik.
Komt hier aardig in de buurt, stadsverwarming wordt hoofdzakelijk gebruikt voor tapwater.
Maar met 3 vrouwen in huis (laaaaang douchen) loopt het verbruik nog wel eens op.
Soms als het me te lang duurt draai ik de hoofdkraan wel eens dicht })
Wordt binnen 30 sec de douche beeindigt :Y)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:30:
[...]

Komt hier aardig in de buurt, stadsverwarming wordt hoofdzakelijk gebruikt voor tapwater.
Maar met 3 vrouwen in huis (laaaaang douchen) loopt het verbruik nog wel eens op.
Soms als het me te lang duurt draai ik de hoofdkraan wel eens dicht })
Wordt binnen 30 sec de douche beeindigt :Y)
Je hebt ook kleppen die door middel van een veer of iets dergelijks in x minuten langzaam dicht gaan :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• zonnigtype

zonnigtype

kockie schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:50:
Nou, loop eens op een gemiddelde koude avond door een dorp. Liefst als het een beetje mistig is. Op sommige plekken kun je een worst aan een lantaarnpaal hangen en heb je de volgende dag rookworst.

Veel mensen weten nog steeds niet hoe ze een kachel moeten stoken. Vaak veel te veel primaire lucht en te weinig secundaire, of gewoon compleet te weinig lucht "omdat het anders zo warm wordt". Over open haarden zullen we het helemaal maar niet hebben met hun soms negatieve rendement. Al kan de rocket-stove van Peter van den Berg daar misschien verandering in brengen.

I rest my case. Dank, kockie... ;)

• kockie
Mijn warme water komt van Gaja (om maar even een mooie term te gebruiken). In het "warme seizoen" komt het direct van Gaja (zonneboiler), in het "koude seizoen" komt het warme water van opgeslagen Gaja (van m'n houtvergasser). Het is een hele installatie die meer om ideële dan om financiele redenen is gebouwd, al vind ik het wel kicken dat vanaf april de (HR) cv uit staat.

• Rol-Co

Rol-Co

Toch heeft het wel iets moois

Afbeeldingslocatie: http://www.pietsweer.nl/wp-content/gallery/foto-van-de-dag/0-pix-knardijkmolens-in-de-mist.jpg

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Over een paar honderd jaar koesteren ze deze producten van de tijd! Doen we nu ook met hun voorgangers:

Afbeeldingslocatie: http://www.roompotstatic.com/imgs/tipstrips/1264609.jpg

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:07
mightym schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:21:
[...]

Over een paar honderd jaar koesteren ze deze producten van de tijd! Doen we nu ook met hun voorgangers:

[afbeelding]
Deze waren vroeger nodig om droge voeten te houden. De nieuwe modellen overigens ook.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• zonnigtype

zonnigtype

Reminds me of something eerie...

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/fBv6f.jpg

Orson Welles' goodies... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Haha ja en dan muziek er bij van jeff wayne's war of the world. Creeep :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 00:01:
Haha ja en dan muziek er bij van jeff wayne's war of the world. Creeep :S
Heb het dubbelalbum hier nog liggen.

Gouwe tijden... :)

* edit *

zonnigtiep is dan ook al een echte ouwe l*l... :>

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

The chances that anything coming from mars are a million to one......they said.

Yep, was hot die tijd....zal hem weer eens opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..but still they come...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb de dubbelCD ook thuis liggen.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=iSifCF8k27A]

En dan te bedenken dat Curiosity plastic heeft gevonden op Mars... creepy...

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het was vanochtend weer een droevig aangezicht toen ik in mijn auto stapten, bij veel (nieuwbouw) huizen bij ons in de straat echt weer enorme condensatie pluimen uit de schoorsteen, een stoom locomotief is er niks bij

Zeg maar dag tegen je HR rendement :W |:(

Gister maar eens begonnen om de HR ketel bij mijn ouders in te regelen. Die stond met 90c aanvoer ook op standje kook. De retourtemperatuur was een hele nette 68c. Volgens het bedrijf wat het jaarlijkse onderhoud deed moest dat echt zo... en maar betalen voor dat dure onderhoudscontract :F

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2012 09:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:13:
Even over het voorgaande: dat is al luisterend opgeschreven allemaal, dus als er soms iets ongenuanceerds tussen staat: don't shoot this messenger... :P

Bovendien: Trias Energetica staat hier al mijn hele energiebewuste leven bovenaan, dus ja, wisten we al.
Was ook niet tegen jou gericht, maar meer naar die hele parlementaire discussie als geheel.
Er is wat af gefraudeerd met die handel. Je bereikt er in ieder geval geen weldenkend burger mee, die heeft er niks mee (en begrijpt er geen reet van).
Tsja, BTW caroussel fraude is ook een groot probleem voor de handel in electronica, en toch mag je gewoon nog een staafmixer bij de Media Markt kopen. Het is een nogal stomme ontwerpfout van de Europese belastingdiensten geweest die hun zaakjes niet goed gecoordineerd hebben, maar goed - dat is allemaal wel oplosbaar. Het fundament werkt in de zin dat de prijs een behoorlijk aardig signaal geeft hoe ver we zijn van de gestelde doelen. De harde beslissing moet nu zijn: minder certificaten uitgeven, en lekker alles veilen ipv weggeven zodat al die kolenstokers in de buidel moeten tasten, en provinciaal geneuzel in de marge als een (op elk moment te wijzigen) kolentaks de deur uit kan. Dat betekent voor de politiek alleen: lobbyisten weerstaan en een langere termijn visie aanhouden.
Maar alla, op naar het volgende parlementaire debat. Er gaat meer "duurzaam" komen. Maar het zal vooral door de groten worden (mogen) geproduceerd, die gooien het op het net, en het spul wordt in de mix voor niemand zichtbaar verkocht. De Staat roomt maximaal af. Mooie deal, maar betrokken burgers?
Blijft lastig dat de beste/goedkoopste duurzame energie voornamelijk op grote schaal wordt geproduceerd. De Hollandse zuinigheid kiest dan toch daarvoor, ipv een (groot) deel opzij zetten voor het ideaal van kleinschalige opwek door betrokken burgers, zelfs al is dat wat duurder. Maar ja, het werkt wel aardig voor de CO2 targets, die halen we wel.

Wat ik vooral jammer vind is niet zozeer dat grote bedrijven de meeste duurzame dingen doen, maar dat deze bedrijven eigenlijk allemaal een verticale én horizontale mix doen van alles: nukes, kolen, gas, wind, pv, biomassa, hydro, levering, opslag, netbeheer, etc. Kijk je naar de VS, daar heb je veel meer spelers, die ook veel meer 'pure play' zijn, je hebt producenten die alleen kolencentrales hebben, alleen wind doen, alleen PV, etc - en veelal gefinancierd op de beurs, zodat elke kleine belegger kan mee doen. Hier kan je wel aandelen RWE kopen, maar wat financier je daar nou precies mee, een wereldwijde LNG business, een Tjechisch gasnetwerk, een Brits windpark, een Nederlandse kolencentrale, Noorse gasvelden, Marokkaanse zonnepanelen of een Duitse kerncentrale? En al die lokale energiebedrijven van de (lokale) overheid, daar zit de hele laag openbaar bestuur en politiek tussen. Leuk dat Delta in een zonnepanelenfabrikant investeerde vanuit een "wij weten wat goed is voor de Zeeuwse burger" houding, maar konden die burgers dat niet gewoon zelf? Beleggingsconstructies om in een windproject te investeren zijn zeldzaam en niet beursgenoteerd, dus ook veel minder gecontroleerd en gereguleerd. Het investeren in kleine innovatieve leveranciers of producenten gebeurt nog altijd vooral met ofwel privaat geld (al dan niet je pensioenfonds), ofwel met overheidsinvesteringen, in geen van de beide gevallen kan je er als particulier aan mee doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 30-11-2012 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:52:

Wat ik vooral jammer vind is niet zozeer dat grote bedrijven de meeste duurzame dingen doen, maar dat deze bedrijven eigenlijk allemaal een verticale én horizontale mix doen van alles: nukes, kolen, gas, wind, pv, biomassa, hydro, levering, opslag, netbeheer, etc. Kijk je naar de VS, daar heb je veel meer spelers, die ook veel meer 'pure play' zijn, je hebt producenten die alleen kolencentrales hebben, alleen wind doen, alleen PV, etc - en veelal gefinancierd op de beurs, zodat elke kleine belegger kan mee doen. Hier kan je wel aandelen RWE kopen, maar wat financier je daar nou precies mee, een wereldwijde LNG business, een Tjechisch gasnetwerk, een Brits windpark, een Nederlandse kolencentrale, Noorse gasvelden, Marokkaanse zonnepanelen of een Duitse kerncentrale? En al die lokale energiebedrijven van de (lokale) overheid, daar zit de hele laag openbaar bestuur en politiek tussen. Leuk dat Delta in een zonnepanelenfabrikant investeerde vanuit een "wij weten wat goed is voor de Zeeuwse burger" houding, maar konden die burgers dat niet gewoon zelf? Beleggingsconstructies om in een windproject te investeren zijn zeldzaam en niet beursgenoteerd, dus ook veel minder gecontroleerd en gereguleerd. Het investeren in kleine innovatieve leveranciers of producenten gebeurt nog altijd vooral met ofwel privaat geld (al dan niet je pensioenfonds), ofwel met overheidsinvesteringen, in geen van de beide gevallen kan je er als particulier aan mee doen.
Dank voor de toelichting. Hermann Scheer en Grunneger Power zouden trots op je zijn... Bottom up, al heb ik er een hard hoofd over in hoe krachtig die beweging uiteindelijk zal kunnen gaan (of: "mogen") worden. Professionalisering is essentieel, want er zit me daar een hoop goede wil van amateurs tussen. Hopelijk gaat dat snel verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Maasluip schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:28:
[...]

En dan te bedenken dat Curiosity plastic heeft gevonden op Mars... creepy...
Zou het? http://www.nu.nl/buitenla...kking-curiosity-mars.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Oeps. Maar nog genoeg stof om door te ploegen daar. Je kunt heel wat van die Martiaanse machines verstoppen onder tonnen rood woestijnzand... :P

* edit *
Ik proef een nieuwe, heftige "They Have Weapons of Mass Destruction" debate in the making... _O-

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:51

Punkrocker

Mostly harmless

kockie schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:38:
...
in het "koude seizoen" komt het warme water van opgeslagen Gaja (van m'n houtvergasser).
...
Ja, zo kan je kolen en gas ook van Gaja laten komen. 8)7

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Maar dat is nog uit de tijd dat Gaja miljoenen jaren jonger was. Het spul dat ik gebruik is 15-65 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:20:
Dank voor de toelichting. Hermann Scheer en Grunneger Power zouden trots op je zijn... Bottom up, al heb ik er een hard hoofd over in hoe krachtig die beweging uiteindelijk zal kunnen gaan (of: "mogen") worden. Professionalisering is essentieel, want er zit me daar een hoop goede wil van amateurs tussen. Hopelijk gaat dat snel verbeteren.
Probleem is dat dit een verregaande opsplitsing en privatisatie van nu nog veelal overheidsbedrijven impliceert. Politiek bijna onmogelijk. Het idee dat een GdF Suez zichzelf in tien delen splitst en de Franse overheid alleen nog maar reguleert en belasting heft, dat is met de huidige President een volkomen utopie.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 30-11-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ben nog steeds aan het uitzoeken waarom mijn muur zo koud. Ik heb nu even in de spouwmuur gekeken. En hoewel ik de dikte niet exact weet, ziet de spouw er goed uit volgens mij en zie ik toch wel iets van piepschuim als isolatie zitten...

Zie

Iemand nog suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 30-11-2012 14:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/binnenla...ege-brand-in-abbenes.html

zo ziet het er ook uit als ik een warmtepomp bron ga boren, en dan lekker diep.

was getekend,
een bergermeer bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Cyberpope schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:10:
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken waarom mijn muur zo koud. Ik heb nu even in de spouwmuur gekeken. En hoewel ik de dikte niet exact weet, ziet de spouw er goed uit volgens mij en zie ik toch wel iets van piepschuim als isolatie zitten...

Zie[video]

Iemand nog suggesties?
Wat is je vraag?

En ja, op bepaalde plekken is duidelijk piepschuim herkenbaar.

Breedte van spouw kun je eenvoudig meten: metaaldraadje met hoekje in geboorde gat doen, meten, terugtrekken tot punt dat hoekje achter binnenkant haakt, meten. Verschil is je spouwdikte. Piepschuim kun je ongeveer meten door een hele scherpe pin erin te duwen.

En dat die muur koud is kan maar twee oorzaken hebben: weglekken van warmte via de spouw of weglekken via de fundering. Eigenlijk is er nog een derde optie, koudebruggen, maar die kans is kleiner. Weet je het temperatuurverloop op de muur zelf (meten met IR-thermometer)?

Waarom laat je een expert geen mening vormen? Hoewel de 'spouwmuurisolatieexpert' al gauw zal concluderen dat er wat in die spouw moet :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2012 21:53 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.