https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Stap dan over via GasLicht.comFreemann schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:57:
Als ik GreenChoice bel met de opmerking/vraag;
"Zou graag overstappen naar jullie met de tarieven van GasLicht.com"
Dan maak ik een goede kans dat dat gaat lukken en zit ik dan aan een "vast" contract/tarief?!
Net even snel uitgerekend dat het ons ~ā¬120+ per jaar zal schelen.
Contract is vast maar vrij opzegbaar, tarieven staan tot 31-12-2013 vast
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Hoe sta je trouwens tegenover verwarming met stroom? Als je alle bizarre belastingen buiten beschouwing laat is verwarmen met stroom inmiddels financieel zinniger dan verwarmen met gas, en met genoeg duurzame opwek in de stack inmiddels qua CO2 niet heel veel beroerder.zonnigtype schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:13:
[...]
Slechts oppervlakkig gebrowsd. Lijkt wel een gratis wandelende reclame voor de gas gestookte, 4.000 Euro aanschaf subsidie nodig hebbende toverketel (voor de agnosten onder ons: de HRe) die zo'n beetje is geflopt. Is geschreven door een wiskundige die klaarblijkelijk denkt met nog meer kunstmatige ingrepen de "situatie recht te gaan trekken". Het blijft tuinieren geblazen, met als collateral damage verminderde marktwaarde gesaldeerde zonnestroom (EB op stroom lager) en, voor gebonden stadswarmte klanten een extra scherp mes op de guillotine pijnbank* door de met de verhoogde gasprijs (flinke hoeveelheid EB over gas d'r boven op) meeliftende GJ prijs.
En ja, goed geraden, ik saldeer zonnestroom, en ik ben gedwongen stadswarmte slaaf...
Stadsverwarming is altijd een lastig verhaal, dat "niet meer dan anders" concept is altijd een heet hangijzer geweest. Maar ja, verzin maar een beter systeem. Het blijft een lokaal monopolie, dus je zal op 1 of andere manier een marktkoppeling moeten afdwingen anders kan de exploitant vragen wat hij wil. Het is een klein stukje gereguleerde "oude wereld" in de zee van de vrije energiemarkt. Als gebruiker zou ik de boel zo transparant mogelijk aan aardgas willen indexeren, TTF seizoensindexatie ofzo, maar er zitten weinig mensen met marktkennis in stadsverwarmingsprojecten. Verwacht trouwens flinke tariefsverhogingen, want nu de stroom van die WKK's geen bal oplevert zullen ze er alles aan doen om de verliezen op de warmteverbruikers af te wentelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 20-11-2012 16:05 ]
Kom ik later op terug. Eerst naar de opera... (duurzame verplichtingen jegens de partner) ...Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:57:
[...]
Hoe sta je trouwens tegenover verwarming met stroom? Als je alle bizarre belastingen buiten beschouwing laat is verwarmen met stroom inmiddels financieel zinniger dan verwarmen met gas, en met genoeg duurzame opwek in de stack inmiddels qua CO2 niet heel veel beroerder.
Stadsverwarming is altijd een lastig verhaal, dat "niet meer dan anders" concept is altijd een heet hangijzer geweest. Maar ja, verzin maar een beter systeem. Het blijft een lokaal monopolie, dus je zal op 1 of andere manier een marktkoppeling moeten afdwingen anders kan de exploitant vragen wat hij wil. Het is een klein stukje gereguleerde "oude wereld" in de zee van de vrije energiemarkt. Als gebruiker zou ik de boel zo transparant mogelijk aan aardgas willen indexeren, TTF seizoensindexatie ofzo, maar er zitten weinig mensen met marktkennis in stadsverwarmingsprojecten. Verwacht trouwens flinke tariefsverhogingen, want nu de stroom van die WKK's geen bal oplevert zullen ze er alles aan doen om de verliezen op de warmteverbruikers af te wentelen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Volgende week dus de hele zooi vanbinnen uit isoleren met PIR en dan afwerken met gips. Kon nog mooi even voor de komende winter. Kost wel een duit, maar gezien de drang naar perfectie van deze timmerman vind ik het dat ook wel waard.
pir is toch niet dampdoorlatend? dakkapel denk ik aan een plat dak dus is dampopen werken niet mogelijk?binnenuit isoleren van dakkapel kan toch alleen met klimaatfolie?
Meer info meer pics zijn welkom ( wil in de zomervakantie zelf mijn zolder/dakkapel gaan aanpakken met 30cm houtvezelisolatieplaten)
- gips
- optioneel dampremmende folie
- PIR-schuim tussen balken
- dampdoorlatend doek (binnen -> buiten, andersom waterdicht)
- 1-2cm ventilatieruimte, deels door ophoging met latjes, deels door groeven in kunststof
- kunststof gevelbekleding
De onderkant van de gevelbekleding blijft open zodat er lucht door de constructie kan. Het doek houdt vocht en de meeste wind van buiten weg, maar laat damp door van binnen naar buiten. Daardoor kan je aan de binnenkant van dat doek in principe alles er tegenaan zetten, evt vocht dat in de constructie komt kan altijd naar buiten en vocht van buiten hoort er niet in te komen.
Heb het nu over de wanden, het dak is een ander verhaal, die hoor je van buiten te isoleren, vanbinnen krijg je problemen.
Ik wil dus echt een ding die ik in mijn gasleiding zet die vervolgens een puls genereert. Geen complete dingetjes dus :-)Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:09:
Met de Youless kan dat tegenwoordig geloof ik
En je gasmeter zelf geeft geen puls zoals de meeste gasmeters? Of wil je alleen je ketel meten? Dan kun je een tussenmeter plaatsen (wel duur).FicoF schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:27:
[...]
Ik wil dus echt een ding die ik in mijn gasleiding zet die vervolgens een puls genereert. Geen complete dingetjes dus :-)
De meeste gasmeters hebben een reflecterende cijfer zodat je met een reflectie sensor een puls kunt genereren.
Daarnaast hebben veel gasmeters een gleuf waarin een ingebouwde magneet pulsen geeft. Met een reed switch kun je dan ook een puls genereren.
Of een Hall effect sensor. Zie http://lika.be/wp/2010/03/xpl-enabled-utility-meter-monitor/.Mr-Leo schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:39:
[...]
En je gasmeter zelf geeft geen puls zoals de meeste gasmeters? Of wil je alleen je ketel meten? Dan kun je een tussenmeter plaatsen (wel duur).
De meeste gasmeters hebben een reflecterende cijfer zodat je met een reflectie sensor een puls kunt genereren.
Daarnaast hebben veel gasmeters een gleuf waarin een ingebouwde magneet pulsen geeft. Met een reed switch kun je dan ook een puls genereren.
http://www.energieplus.nl...at-niet-door.306365.lynkx

Ā© Create.boomerang.nl
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 21-11-2012 12:44 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verder nog de manier waarop die dingen berekend worden... je hebt een EPA-adviesbureau, die loopt even een uurtje door je huis, schrijft een globaal rapportje zonder enige vorm van diepgang en tikt 350 euro af. Ik krijg elk jaar een aanbieding van de gemeente waarin ze 250 euro voor zo'n rapport vergoeden.
Dat weet ik wel. Wat ik aan wilde geven is dat je nergens op kunt rekenen._JGC_ schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:10:
En terecht. De berekeningen van het energielabel slaan soms nergens op en zijn totaal niet realistisch als je ze naast de stookkosten legt. Vloerisolatie doet vrijwel niks aan een energielabel, maar als je het achterwege laat kan je stoken tot je een ons weegt, je krijgt het met 20 graden gewoon niet warm vanwege altijd koude voeten.
Verder nog de manier waarop die dingen berekend worden... je hebt een EPA-adviesbureau, die loopt even een uurtje door je huis, schrijft een globaal rapportje zonder enige vorm van diepgang en tikt 350 euro af. Ik krijg elk jaar een aanbieding van de gemeente waarin ze 250 euro voor zo'n rapport vergoeden.
Blijkbaar is het overboord gooien van die hele rammelende e-label tent een brug te ver voor de Staat (mogen ze ook niet van de EU, anders krijgen ze een gigantische boete, want labeling is verplicht).
Het getuigt gewoon van grenzeloos amateurisme en totale desinteresse om het goed te doen. Want: dat kost geld. En dus wipkippen we gerust weer verder... Dramatisch voor investeerdersvertrouwen, die mijden ons land als de pest.
EPBD richtlijn niet correct uitgevoerd >>> energieadviseurs slepen de Staat voor de rechter, want ze claimen door het rijks-amateurisme 51 miljoen Euri te zijn misgelopen...
http://www.nd.nl/artikele...rgieadviseurs-dagen-staat
Zojuist mijn meterstanden doorgebeld bij GC.
" U krijgt zo spoedig mogelijk de rekening toegestuurd"
"Maar ik heb begrepen dat ik twee rekeningen krijg, vanwege een negatief verbruik?"
" Nee, het negatieve verbruik wordt op nul gesteld"
"Maar ik heb gemaild met jullie en in de retourmail staat dat de netto teruggeleverde kWh's worden uitbetaald! Zelfs voorzien van een hele berekening"
"Oh, ik zie dat een een mailtje heeft gehad van ?????, dan krijgt u inderdaad 2 facturen"
Zucht.....nu maar weer afwachten wat er in de brievenbus komt vallen
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Vervelend voor die mensen natuurlijk, maar ben wel benieuwd hoe men die onbalans denkt aan te pakken.Thermphos failliet verklaard
AMSTERDAM - Fosforfabriek Thermphos in Vlissingen-Oost is definitief failliet. De rechtbank in Breda verklaarde woensdag het bedrijf failliet.
Stond vanmorgen ineens 50 euro extra op mijn bankrekening. Doen ze toch netjes ruim een jaar na dato, wist zelf nergens van
Capaciteit genoeg op het Zeeuwse net lijkt me, de Sloe centrale staat om commerciele redenen toch stil.Roamor schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:46:
En er valt na Zalco weer een grootverbruikende buurman van Borssele weg:
Vervelend voor die mensen natuurlijk, maar ben wel benieuwd hoe men die onbalans denkt aan te pakken.
Tsja, alle grote (petro)chemische industrie is als een haas naar de VS aan het verhuizen waar ineens weer de laagste energieprijzen van de wereld te vinden zijn.
Hele dossier hier te vinden:Dreamvoid schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:38:
[...]
Capaciteit genoeg op het Zeeuwse net lijkt me, de Sloe centrale staat om commerciele redenen toch stil.
Tsja, alle grote (petro)chemische industrie is als een haas naar de VS aan het verhuizen waar ineens weer de laagste energieprijzen van de wereld te vinden zijn.
http://www.omroepzeeland....hos-met-argusogen-bekeken
Meer:
http://provincie.zeeland.nl/milieu_natuur/thermphos/
* edit *
Interessante achtergrond studie van Seo.nl over al dan niet vermeende hoge stroomprijzen voor energie intensieve bedrijven:
http://www.seo.nl/uploads...derlandse_industriele.pdf
Pechiney = Zalco = failliet gegaan. Aldel heeft al nodige support gehad en wankelt. Thermphos nu ook bekend: einde is nigh.“De negen grootste stroomverbruikers in Nederland (Akzo, DSM, Corus, Pechiney, Dow,
Elektroschmelzwerk Delfzijl, Thermphos, Aldel en Zinifex) zijn samen goed voor 20% van het
Nederlandse stroomverbruik.
"Als een haas naar VS" lijkt me beetje lastig met de vele miljarden guldens en Euri's aan investeringen in de Botlek, die lekker liggen te renderen met een diep fossiel nationaal energiebeleid als blijvende focus. Die laat je niet "zomaar" vallen. Meest interessante onderdelen zouden kunnen verkassen. Een groot deel niet op korte termijn, denk ik.
En ja, ik kan me natuurlijk vergissen.
[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 21-11-2012 16:46 . Reden: Meer info ]
Bij mij ook eergisteren._JGC_ schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:54:
Gisteren overigens post van GreenChoice: ze hadden mij een verkeerd gastarief berekend over 2010-2011. Wat op de jaarrekening stond kwam wel overeen met wat ik destijds heb afgesloten, maar blijkbaar denken ze daar bij GreenChoice anders over, zal wel achteraf een of andere kortingsactie gekregen hebben...
Stond vanmorgen ineens 50 euro extra op mijn bankrekening. Doen ze toch netjes ruim een jaar na dato, wist zelf nergens van.
Was "maar" ⬠10,- en ben er al bijna een jaar weg.
Ga in Januari weer terug naar GC
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Als een haas is misschien ietwat overdreven maar voor elke industrie met olieprodukten of aardgas als feedstock is Europa een drama, en de shift naar de VS gaat sneller dan iedereen dacht. artikeltje. Raffinaderijen in Europa zijn ook de klos (zie Petroplus) en ook daar profiteren de Amerikanen van $15 goedkopere lokale olie dan op de wereldmarkt. Ik weet dat er veel geklaagd wordt over het "fossiele energiebeleid" in groene kringen, maar dat gaat dan voornamelijk om goedkope kolen import, want het boren naar gas/olie is bijna overal ter wereld makkelijker dan hier, en fossiel is vooral een melkkoe. Wat het ook zou moeten zijn trouwens, liever je belastingen daarop heffen dan op inkomen/onroerend goed/etc - maar goed, dat maakt energie verbruiken in Europa er niet goedkoper op. Je kan wel proberen om met subsidie hier of daar de pijn wat te verzachten, maar dat blijft een sigaar uit eigen doos.zonnigtype schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:30:
"Als een haas naar VS" lijkt me beetje lastig met de vele miljarden guldens en Euri's aan investeringen in de Botlek, die lekker liggen te renderen met een diep fossiel nationaal energiebeleid als blijvende focus. Die laat je niet "zomaar" vallen. Meest interessante onderdelen zouden kunnen verkassen. Een groot deel niet op korte termijn, denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 21-11-2012 17:33 ]
Als eerste mijn verontschuldigingen als dit een hele pagina in beslag neemt, en jullie even moeten scrollen.
Alles was deze middag dicht alleen nog morgen ondersabelen van de drempels en de voorgevel dicht zetten.
Vanmorgen om 7.00 uur stonden ze al binnen voor te demonteren.
Mooi doorkijkje, dit wordt de locatie van de schuifpui.

Ja jongens deze ruit kunnen jullie nog eruit tillen, nieuwe erin wordt wat anders.
Metselwerk moest eruit vanwege gekapte stenen achter het opdek raam

Moet dat nou een kraan hebben van 34 meter, geloof er niks van

Mmmmm, toch best wel dik boompje

Oh, toch best wel hoog zo, ja dat gaat wel (even je hoofd draaien )

OkƩ over het huis midden in de tuin, oke 34 meter vlucht dus.

Vol in actie

Best wel een dik kader

Nog een achterdeur met raam voor de keuken

Zuignapje op het glas

Het glas zelf

Zuignap werkt op een compressor welke gevoed wordt door een accu, nou maar hopen dat die op de lader heeft gestaan afgelopen nacht

Dikke kasteeldeur, volgens de man die de cilinder moest maken (wij leveren direct tot 10 cm lengte) en dus moest hij besteld worden want de deur is 98mm dik (+ schilden is dus +10cm)

Scharnieren zijn ook iets groter dan normaal

Voorraam in 1 keer geplaatst met glas (never nooit niet te tillen)

Zie het verschil in LT (71% rechts glas, links nog niet)
Boomhut op de achtergrond is volledig van hergebruikt materiaal dat tijdens onze verbouwing uit het huis is gehaald. Alleen slotbouten, spijkers, 8x 50x50x2000 balkjes en 2 golfplaatjes

Zo we zitten er sinds vanmiddag weer warmpjes bij
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Goed bezig Ollie!!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Heftig mooie operatie.ollie1965 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:25:
Alles was deze middag dicht alleen nog morgen ondersabelen van de drempels en de voorgevel dicht zetten.
Vanmorgen om 7.00 uur stonden ze al binnen voor te demonteren.
tuuttuut....
Zo we zitten er sinds vanmiddag weer warmpjes bij
Alles schƶnes aus Gronau...
De wijzen kwamen immers ook uit het oosten...
Uiteraardzonnigtype schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:16:
De wijzen kwamen immers ook uit het oosten...
Gronau is net over de grens hier bij Enschede.
Onze kuntststof kozijnen + rolluiken zijn door Siegers uit Gronau geplaatst.
Fabrikaat Finstral, prima spul.
De voordeur is de volgende die op de lijst staat.
[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2012 23:14 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Binnenkort een stijl aflopende grafiek van je gasverbruik en een ongebruikte cv ketel;) ga je nog warmtebeeldfotos maken?
Er is idd kleurverschil tussen dubbel een HR++ glas. Daarom wordt ook geadviseerd om alle ramen aan 1 kant te vervangen zodat je dit kleurverschil niet ziet.Terpen Tijn schreef op donderdag 22 november 2012 @ 12:17:
Het lijkt wel alsof er flink veel minder licht door het nieuwe glas komt... is dat omdat dit 3-dubbel dik uitgevoerd spul is, of is dat zelfs al zo met HR++ glas?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat oude dubbelglas isoleert overigens voor geen meter, kan gewoon een temperatuurverschil waarnemen. Daarnaast heb ik mijn koudste punt in de woonkamer/keuken verhuisd van een stukje enkelglas nu naar dat grote raam, wat een stukje krimpfolie al niet uit kan maken...
Dat is een slordige 26% prijsstijging!
Man, ik word gek!

Vanaf 1-1-2013 zijn we 1-verdiener
[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-11-2012 17:07 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoeveel daarvan is eigenlijk levering en hoeveel belasting? Inmiddels geloof ik 0.1822 ct energiebelasting toch? Even rekenen op het bierviltje, das grofweg 0,29 ct leverings, en 0,28 belasting. Pfff, inderdaad ja. Nog niet zo hoog als op stroom maar het begint in de richting te komen. Nou ja goed Vadertje Staat heeft geld nodig en hij zal het krijgen ook.Schinnen-groen schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:58:
Ik zat even te browsen op gaslicht.com. Op dit moment heb ik een 1-jarig contract bij GC voor o.a. een gasprijs van 0,4568. per m3. Een nieuw 1-jarig cotract komt op een prijs van 0,5768 per m3. De prijs per kWh interesseert me geen .., want wij zijn neggies op dat gebied.
Dat is een slordige 26% prijsstijging!
Ik heb dit seizoen de CV nog niet aangehad, maar al wel bijna 1 m3 hout erdoor gestookt. Eens zien hoe lang ik dat kan volhouden.
[ Voor 4% gewijzigd door wmeester op 22-11-2012 18:19 ]
6% BTW (dat heeft wel het lage BTW tarief!)Een kuubje hout kost bij de goedkoopste aanbieder 45 euro en geen cent belasting.
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2012 18:23 ]
Ah, je had eerst 21 staanDreamvoid schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:22:
[...]
6% BTW (dat heeft wel het lage BTW tarief!)
Tsja, tegen de beunhaas kan je niet op. Maar 6% belasting versus 100% belasting scheelt sowieso een slok op een borrel. Al ben je door hout te stoken natuurlijk wel weer zo'n asociaal figuur die niet meehelpt onze staatsschuld te verlagen, keuzes keuzeswmeester schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:24:
[...]
Ah, je had eerst 21 staanMaar ik denk dat diegene die netjes BTW berekenen niet de goedkoopste zijn
Een 85 cuub gaswmeester schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:18:
Een kuubje hout kost bij de goedkoopste aanbieder 45 euro en geen cent belasting. Dat zijn toch aardig wat m3 gas dacht ik zo.
Ik heb dit seizoen de CV nog niet aangehad, maar al wel bijna 1 m3 hout erdoor gestookt. Eens zien hoe lang ik dat kan volhouden.
Ach ja, ik hou weer andere mensen aan het werk; de schoorsteenveger, de houtleverancier, mijzelf (af en toe een beetje zagen/kloven)Dreamvoid schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:28:
[...]
Tsja, tegen de beunhaas kan je niet op. Maar 6% belasting versus 100% belasting scheelt sowieso een slok op een borrel. Al ben je door hout te stoken natuurlijk wel weer zo'n asociaal figuur die niet meehelpt onze staatsschuld te verlagen, keuzes keuzes

[ Voor 61% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2012 19:08 ]
Dat komt door de LT (71% LichtTransmissie graad) waarde van het glas en coating.Terpen Tijn schreef op donderdag 22 november 2012 @ 12:17:
Het lijkt wel alsof er flink veel minder licht door het nieuwe glas komt... is dat omdat dit 3-dubbel dik uitgevoerd spul is, of is dat zelfs al zo met HR++ glas?
Iedere laag glas met coating (dat zorgt voor de reflectie van), geven een demping op het licht.
In ons geval 3 lagen glas, 2 coatings en Argon/Krypton vulling.
Zie ook http://www.sanco.de/download_nl/wm_sanco_pl_en_nl.pdf voor details.
HR++ heeft een LT van 80
Er is ook nog glas in een Ug 0,4 uitvoering en dan is de LT 69 zie http://www.semcoglas.com/...medaemm-glas/semcoenergy/ wel over nagedacht maar dan was het weer een groene flap erbij (hoe wij het wilde hebben).
We hebben gekozen voor kunststof scheidingsstroken i.p.v. Aluminium dit geef minder overdracht van koude (warmte verlies moet ik eigenlijk zeggen) tussen kozijn/glas en de ruimte. Hierdoor hoeft het glas ook iets minder diep in de sponning gezet te worden om toch dezelfde isolatiewaarde te halen.
Maar ik draaf weer een beetje door, we hadden het over de LT waarde.
EDIT
Nee nu geen foto's van de overgang. Kozijnen zijn rondom gepurt.marz01 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 12:02:
Mooie pics ollie! Heb je ook pics van de aansluitingen op binnen en buitenmuur qua folies/pur/kit/...??
Binnenkort een stijl aflopende grafiek van je gasverbruik en een ongebruikte cv ketel;) ga je nog warmtebeeldfotos maken?
Vanuit de isolatiewand loopt een Miofol (de rode 125) naar het kozijn, hierover komt een multiplex richting het kozijn (sponning hiervoor aanwezig tussen muur en kozijn). Hier overheen komt gipsplaat voor stucwerk.
Ik verwacht ook een stijl aflopende grafiek nog geen idee wat het gaat worden, maar de vorige bewoonster zat op 3200M3, wij, na het aanpakken van 1ste verd. en deels zolder, 1600M3 (in de laatste strenge winter dit jaar 1400M3).
En nu de hele benedenverdieping ook een binnen isolatieschil heeft gekregen en het glas van Ug 5,8 naar 0,5 is gegaan. Denk ik dat er een behoorlijke deuk wordt geslagen in dat verbruik.
Eerste resultaat vandaag al te merken, het was in de woonkamer 19,5 graden vandaag zonder verwarming!!!. Dank je wel zon voor het binnen schijnen.
[ Voor 33% gewijzigd door ollie1965 op 22-11-2012 21:22 ]
Dit , hierom en hierom
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
EB op gas was in laatste kwartaal 2012 16,67 eurocent/m3 ex BTW, is 20,17 eurocent/m3 incl. 21% BTW voor eerste staffel (minder dan 5.000 m3 verbruik per jaar).Dreamvoid schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:13:
[...]
Hoeveel daarvan is eigenlijk levering en hoeveel belasting? Inmiddels geloof ik 0.1822 ct energiebelasting toch? Even rekenen op het bierviltje, das grofweg 0,29 ct leverings, en 0,28 belasting. Pfff, inderdaad ja. Nog niet zo hoog als op stroom maar het begint in de richting te komen. Nou ja goed Vadertje Staat heeft geld nodig en hij zal het krijgen ook.
Verhoging 2013 (voorstel) met 9,3% naar 18,22 eurocent/m3 ex BTW, wordt dus 22,05 eurocent/m3 incl. 21% BTW.
Huidige (variabele) tarief levering gas Vattenfall/NUON in regio C, tariefsoort G1 is 46,61 eurocent/m3 incl. 21% BTW. Komt regiotoeslag 0,62 eurocent/m3 incl. BTW bovenop, maakt 47,23 eurocent/m3 incl. BTW, waarvan 8,2 eurocent/m3 BTW betreft.
Vattenfall heeft aangekondigd dat de gasprijs (en in lichte mate de stroomprijs) per 1-1-2013 zal gaan dalen, waarmee ze de kale leveringsprijs bedoelen. De vraag is of ze evenveel omlaag zullen gaan met de leveringsprijs als het totale effect van de aangekondigde verhoging van de energiebelasting op de all-in prijs. Lijkt me sterk dat ze flink gaan zakken, maar je weet het nooit.
Stel 2 cent/kuub incl. BTW er af, houd je zeg maar iets van 45 eurocent/m3 over, waarvan grofweg 8 eurocent/m3 BTW is. Daar bovenop 18,22 eurocent/m3 EB kaal, plus 3,83 eurocent/m3 BTW over EB, zou je dan op zo'n 67 eurocent/m3 uit kunnen komen, all-in (variabele posten, even alle vastrechten hier negeren).
Daarvan gaat naar de Staat 18,22 (EB) + 3,83 (BTW over EB) + 8 (BTW over levering incl. regiotoeslag) = 30,1 eurocent/m3. In het onderhavige geval dus zo'n 45% van de all-in prijs.
Da's nog lang niet het niveau van elektra (momenteel bij mij 68%), maar het gaat onrustbarend die kant op, dat wel... Tijd dat we straks mogen gaan salderen met onze balgmetertjes. Jammerdepammer, wishful-thinking: dat gaat vast niet gebeuren...

Tsja, salderen...de opties voor huishoudens om hun eigen gas te produceren zijn dan ook beperkt. Tenzij we allemaal weer een beerput in de achtertuin nemenzonnigtype schreef op donderdag 22 november 2012 @ 22:50:
Da's nog lang niet het niveau van elektra (momenteel bij mij 68%), maar het gaat onrustbarend die kant op, dat wel... Tijd dat we straks mogen gaan salderen met onze balgmetertjes. Jammerdepammer, wishful-thinking: dat gaat vast niet gebeuren...
Een daling van 2 ct in de kale leveringsprijs zou ik niet op rekenen trouwens, de olieprijzen-in-euro zijn het afgelopen half jaar nauwelijks lager dan het half jaar daarvoor. Bovendien, wie wil er nog op het variabele tarief zitten? Telkens 1 jaar vast op een leuk stunttarief is i.h.a. een stuk zinniger dan als 'sleeper' op variabele tarieven blijven zitten.
Dacht trouwens dat jij als PV-evangelist helemaal niet zo tegen hoge belastingen op fossiel aardgas was?
[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 23-11-2012 09:47 ]
Helder, bedankt!ollie1965 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:12:
[...]
Dat komt door de LT (71% LichtTransmissie graad) waarde van het glas en coating.
Iedere laag glas met coating (dat zorgt voor de reflectie van), geven een demping op het licht.
HR++ heeft een LT van 80
Er is ook nog glas in een Ug 0,4 uitvoering en dan is de LT 69 zie http://www.semcoglas.com/...medaemm-glas/semcoenergy/ wel over nagedacht maar dan was het weer een groene flap erbij (hoe wij het wilde hebben).
We hebben gekozen voor kunststof scheidingsstroken i.p.v. Aluminium dit geef minder overdracht van koude (warmte verlies moet ik eigenlijk zeggen) tussen kozijn/glas en de ruimte. Hierdoor hoeft het glas ook iets minder diep in de sponning gezet te worden om toch dezelfde isolatiewaarde te halen.
Maar ik draaf weer een beetje door, we hadden het over de LT waarde.
Ik vroeg me nog af, toen ik die foto's zo zag, of het geheel onmogelijk is zulke hoog-isolerende ramen te monteren op bestaande kozijnen? Ik neem aan dat hout minder isoleert, maar in hoeverre is dat het probleem? Heeft het geen zin om HR++ glas in houten kozijnen te zetten, of is het meer dat het vaak gewoon niet past?
Hoe verhoudt zo'n U-waarde van 0.4 voor een 3-dubbel raam zich eigenlijk tot een geisoleerde spouwmuur?
Leuk lijstje. Zijn er ook ergens prijzen /m2 te vinden? En ik moet eens uitzoeken wat ik in de kozijnen heb.ollie1965 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:12:
[...]
Dat komt door de LT (71% LichtTransmissie graad) waarde van het glas en coating.
Overigens: als 4 - 12AR/KR - 4 uitkomt op 1,1 en 4 - 10KR - 4 op 1,0 (11% beter met minder spouw), waarom wordt er dan niet 4 - 14KR - 4 - 14KR - 4 geleverd. Dat moet dan minstens 11% beter zijn en dan kom je op maximaal 0,45 uit.
Is krypton zoveel duurder dan argon (het wordt ook alleen maar met dunne spouw aangeboden)?
Signatures zijn voor boomers.
Mijn vader wil over een tijdje weer wat dingen gaan schilderen hier, is dan ook het moment om de laatste 4 Glaverbel Thermopane raampjes uit 1982 te vervangen. Rest van het huis is voorzien van HR+.
Verder heb ik op 3 plekken nog enkelglas: in de bijkeuken in een klein raampje dat ik eigenlijk dicht wil maken, in de hal boven de voordeur en in de WC naast een raampje dat altijd open staat. Behalve in de WC heb ik die stukjes enkelglas nu voorzien van krimpfolie, de 5cm spouw die dat oplevert isoleert beter dan traditioneel dubbelglas.
Edit: Het HR+ glas dat ik heb is in de basis hetzelfde als HR++ glas, maar omdat de spouw niet breed genoeg kan zijn om nog in het kozijn te passen is de U-waarde te hoog om aan HR++ te voldoen. Zo op het oog is die 12mm, en dan kom je uit op een U-waarde van 1.3 ipv de benodigde 1.2 voor HR++. Altijd nog beter dan 2.9 voor traditioneel dubbelglas...
[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 23-11-2012 11:27 ]
Prijzen per m2Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:42:
[...]
Leuk lijstje. Zijn er ook ergens prijzen /m2 te vinden? En ik moet eens uitzoeken wat ik in de kozijnen heb.
3 voudig glas en bestaande kozijnen kan constructie technisch meestal niet vanwege: dikte van mogelijke sponning en dikte onderdorpel van het kozijn ("het zakt erin weg").Terpen Tijn schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:32:
[...]
Helder, bedankt!
Ik vroeg me nog af, toen ik die foto's zo zag, of het geheel onmogelijk is zulke hoog-isolerende ramen te monteren op bestaande kozijnen? Ik neem aan dat hout minder isoleert, maar in hoeverre is dat het probleem? Heeft het geen zin om HR++ glas in houten kozijnen te zetten, of is het meer dat het vaak gewoon niet past?
Hoe verhoudt zo'n U-waarde van 0.4 voor een 3-dubbel raam zich eigenlijk tot een geisoleerde spouwmuur?
De conversie UG Rd is via Google goed te vinden Wikipedia: U-waarde (ja in Nederland berekenen we het anders dan alle landen om ons heen)
En het komt er op neer Ug 0,4 > R 2,5 daar kon je met het een na laatste bouwbesluit een heel huis mee bouwen en alles was okƩ volgens de berekeningen.
Ja Krypton is duurder, puur verschil tussen Argon/Krypton (50%/50% Ug 0,5) en Krypton (100% Ug 0,4) was voor ons 600 Euro.Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:42:
[...]
Leuk lijstje. Zijn er ook ergens prijzen /m2 te vinden? En ik moet eens uitzoeken wat ik in de kozijnen heb.
Overigens: als 4 - 12AR/KR - 4 uitkomt op 1,1 en 4 - 10KR - 4 op 1,0 (11% beter met minder spouw), waarom wordt er dan niet 4 - 14KR - 4 - 14KR - 4 geleverd. Dat moet dan minstens 11% beter zijn en dan kom je op maximaal 0,45 uit.
Is krypton zoveel duurder dan argon (het wordt ook alleen maar met dunne spouw aangeboden)?
De bottlenek van warmteverlies bij glas komt van de spacers tussen het glas, waarbij je daar soms beter naar kunt kijken dan het type vulling.
Zoals eerder verteld het is het totaalplaatje waar je naar moet kijken. Alu spacers en een ondiepe sponnning met KR vulling kan in een totaalbeeld slechter zijn dan het zelfde kader en AR/KR vulling met kunststof spacers.
Overingens hout isoleert beter dan het meeste kunststof wat er in NL te krijgen is (ik noem het zwabber spul (icm 3 voudig)) tenzij je echt voor goed spul gaat en kiest voor Thermico dan kom je weer bijna op "passiefwaarden" uit voor een kozijn.
Maar ik ben deels bevooroordeeld omdat we van dat merk de 1ste verd en de zolder hebben gedaan
Dit , hierom en hierom
We zien wel. Blijft waarschijnlijk geneuzel in de marge.Dreamvoid schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 09:29:
[...]
Een daling van 2 ct in de kale leveringsprijs zou ik niet op rekenen trouwens, de olieprijzen-in-euro zijn het afgelopen half jaar nauwelijks lager dan het half jaar daarvoor.
Elk moment weg kunnen, geen gezeik met het continue marketing geblaat van leveranciers, absoluut geneuzel in de marge bij laagverbruikers zoals ondergetekende, levensgrote risico's op gesodemieter met meterstanden bij "afsluiten ene contract" naar "startdatum nieuwe contract". Ga zo maar door. Heb geen zin in al die toestanden, een nota doorrekenen per jaar is al erg genoeg...Bovendien, wie wil er nog op het variabele tarief zitten? Telkens 1 jaar vast op een leuk stunttarief is i.h.a. een stuk zinniger dan als 'sleeper' op variabele tarieven blijven zitten.
Ja hoor. Ga je mijn verhuurder overtuigen dat die aan de aardgasprijzen gewurgkoppelde SV aansluiting d'r uit mag moet en dat ik mag gaan experimenteren met een warmtepomp (met de nodige te verwachten problemen, we hebben drie meterkasten voor onze aansluitingen...), en de kookgas aansluiting richting filistijnen duw? Grazie!Dacht trouwens dat jij als PV-evangelist helemaal niet zo tegen hoge belastingen op fossiel aardgas was?
Ik zat in mijn iets jongere jaren in een apartement met SV, nog nooit zo goedkoop gestookt als daar. Ik zette de boel gewoon uit, en mijn buren links, rechts, boven en onder hielden mijn stekkie op een heel behaaglijke temperatuur. Ik betaalde alleen een grijpstuiver aan vastrecht.zonnigtype schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:21:
Ja hoor. Ga je mijn verhuurder overtuigen dat die aan de aardgasprijzen gewurgkoppelde SV aansluiting d'r uit mag moet en dat ik mag gaan experimenteren met een warmtepomp (met de nodige te verwachten problemen, we hebben drie meterkasten voor onze aansluitingen...), en de kookgas aansluiting richting filistijnen duw? Grazie!
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 23-11-2012 14:47 ]
Doe precies hetzelfde, "in onze oudere jaren". We verstoken max. 12 GJ in een jaar, dit jaar wordt extreem veel minder (we zitten momenteel vanaf 1 januari op 6,2 GJ (momenteel globaal zo'n 148 Euri aan variabele, te beĆÆnvloeden kosten uitgegeven).Dreamvoid schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:45:
[...]
Ik zat in mijn iets jongere jaren in een apartement met SV, nog nooit zo goedkoop gestookt als daar. Ik zette de boel gewoon uit, en mijn buren links, rechts, boven en onder hielden mijn stekkie op een heel behaaglijke temperatuur. Ik betaalde alleen een grijpstuiver aan vastrecht.
Maar de "grijpstuiver" acht ik niet van toepassing op de 368,28 Euro die we nu op jaarbasis kwijt zouden zijn aan het vastrecht met het huidige tarief (incl. 21% BTW)...

Nachtteller: 292kWh
Dagteller: -174kWh ( ben benieuwd wat Liander hiermee gaat doen )
Gas: 1049m3
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hoe oud zijn je huidige dan? En dan vooral de koelkast.Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:17:
ik vind het knap zo laag, ik zit toch nog op een 10kWh per dag en kan het niet lager krijgen zonder serieus dingen te gaan vervangen zoals koelkast/wasmachine/vaatwasser. Ik hoop een jaarverbruik van rond de 1000 te halen met de panelen er af gerekend.
Maar ja we wassen ook 10x per week, vaatwasser zeker elke dag en ook gewoon vol. die tikken allemaal lekker aan.
Verwijderd
gezin is gelijk en bouwjaar huis en grootte ook.
ja ik heb integraal alles de deur uitgegooid in 2007, en ben tot op de dag van vandaag bezig met vervangen.
recentelijk een wp-droger, en 6 pharox lampen ipv spaar.
ik heb voor mijzelf de conclusie getrokken dat alles tussen mijn oren zit, neem nou die droger,
waarom nu pas "ja de oude doet het nog"
in die 5 jaar heeft hij de warmtepomp droger aan stroom opgebruikt.... oerstom natuurlijk bij een 15 jaar oude afvoer droger...
1kWh per persoon per dag is een mooi streven, en dat is met de huidige middelen dus mogelijk.
1m3 per persoon per dag ook.
samen is dat 9kWh, eigenlijk nog veel te veel.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 12:55 ]
Zelf zijn we niet zo gelukkig met die dure Pharox. Afgelopen vrijdag was de lichtopbrengst van zo'n lamp boven de eet/werktafel dermate afgenomen dat ik er maar weer een spaarlamp in het gezet. De lichtopbrengst is na 1,5 jaar flink afgenomen en dat werkt niet lekker als je veel moet lezen/schrijven.Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:52:
dat doe ik ook, maar toch zit mijn verbruik nog diep onder dat van mkleinman,
ja ik heb integraal alles de deur uitgegooid in 2007, en ben tot op de dag van vandaag bezig met vervangen.
ik heb voor mijzelf de conclusie getrokken dat alles tussen mijn oren zit, neem nou die droger,
in die 5 jaar heeft hij de warmtepomp droger aan stroom opgebruikt.... oerstom natuurlijk bij een 15 jaar oude afvoer droger...
Misschien ook een nuancering richting moderne en zuinige wasmachines: de nieuwe van ons heeft een A -40% label, maar het verbruik is slechts ietsje minder dan de vorige. Waarom? Omdat die moderne machines allerlei leuke nieuwe funkties hebben, o.a. een stoomfunktie. Die wordt door de betere helft regelmatig gebruikt voor het opfrissen van haar zeer kwetsbare garderobegedeelte
Ik zou toch serieus naar een vervanging van die koelkast kijken, de verbruiken zijn tegenwoordig dusdanig laag dat het rendabel is.Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:44:
Koelkast is niet eens oud, het is een 320L upside down van 2005, niet cheap in verbruik maar zo rond de 450kWh /j
Maar ja we wassen ook 10x per week, vaatwasser zeker elke dag en ook gewoon vol. die tikken allemaal lekker aan.
En qua wassen, schaf een hotfill+zb aan
1kWh per dag per persoon zou op 5 komen dus moet er nog 5 afVerwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:52:
dat doe ik ook, maar toch zit mijn verbruik nog diep onder dat van mkleinman,
1kWh per persoon per dag is een mooi streven, en dat is met de huidige middelen dus mogelijk.
samen is dat 9kWh, eigenlijk nog veel te veel.
Vaatwasser en wasmachine gebruiken best stroom, vaatwasser 1,3 en wasmachine 0,7 kWh per beurt, dan heb ik nog zat over.
Ik moet die verbruiksmeter gauw eens gaan loggen, kan ik al zien welke tijden het verbruik is, wel altijd iemand thuis, die koffie zet, thee, waterkoker, soms oven, het leeft hier 17uur per dag.
Hotfill, mja dat word een hele verbouwing/ investering met alleen een cv ketel en geen ruimte meer op dak.
DIe 1050m3 gas moet nog wel wat aan gebeuren. Ik hoop dat ide +28% voor november op gas een glitch is en dat de trend dus wel radicaal naar beneden is.
1050m3 = ca 10000kWh = 27kWh dag... brrrrrrrr
stadsgenoot doet er ook aan mee, en L1 omroep is al langs geweest
filmpje
ik sla dit jaar bewust over. (je moet anderen ook een kans geven op prijzen
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik vraag me af hoe je dat meet:Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 12:52:
- gesaldeerd
- alleen afname (dus wat je nog nodig hebt van het net)
- echt verbruik (niks salderen of eigenverbruik)
Gesaldeerd is het soms doodsimpel te bereiken. Alleen afname is al wat moeilijker, maar als je echt naar het verbruik gaat kijken denk ik dat het nog niet zo makkelijk wordt zonder serieuze ingrepen in comfort.
Meteropnemer niet door de rooie over die negatieve meterstand? Gewoon opgenomen en zonder commentaar weer de benen genomen? Meestal hebben ze een of andere waarschuwingsfunctie op die opname apparaatjes van ze "d'r klopt hier iets niet"?mkleinman schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:55:
De meteropnemer is bij ons weer geweest. Vorig jaar op 21-11 nu was hij er op 22-11. ( 367 dagen dus ).
Nachtteller: 292kWh
Dagteller: -174kWh ( ben benieuwd wat Liander hiermee gaat doen )
Gas: 1049m3
Meteropnemer zei verder niets, dus geen toeters, alarmbellen etc. Wat wel opviel is dat hij bij ons huishouden NIET wist dat we zonnepanelen hadden. Ik heb al 3x aan Liander doorgegeven dat we PV panelen hebben. Normaliter hoort dit dan bij hem op zijn display te komen te staan.zonnigtype schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 17:46:
[...]
Meteropnemer niet door de rooie over die negatieve meterstand? Gewoon opgenomen en zonder commentaar weer de benen genomen? Meestal hebben ze een of andere waarschuwingsfunctie op die opname apparaatjes van ze "d'r klopt hier iets niet"?
Dus ben benieuwd of we nu worden aangeslagen op 100000 - 171 = 99829kWh op de dagteller. Zou lachen worden.
Ik zie mijn 35A hoofdzekering nu al roken
Verwijderd
nuancering ?Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:01:
[...]
Zelf zijn we niet zo gelukkig met die dure Pharox. Afgelopen vrijdag was de lichtopbrengst van zo'n lamp boven de eet/werktafel dermate afgenomen dat ik er maar weer een spaarlamp in het gezet.
stuur hem dan terug, je hebt 20 jaar garantie.
nu stel je dit produkt (nederlands) weer in een slecht daglicht, terwijl het een individueel geval is.
ik koop altijd de 400 want die is top, ik heb er meerdere al 5 jaar en niets van een mindere lichtopbrengst te merken.
overigens kan je bij bespaarbazaar met code gigasjuultje voor 13 euro een pharox krijgen die dimbaar is,
daar koop je geen gelijke spaarlamp voor (dimbaar ) van 2700k + deze hoeveelheid lumen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 18:49 ]
Verwijderd
hopelijk heeft liander menu 2B van het ce windows opneem apparaatje aanstaan voor je ean nummer.mkleinman schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:08:
[...]
Meteropnemer zei verder niets, dus geen toeters, alarmbellen etc. Wat wel opviel is dat hij bij ons huishouden NIET wist dat we zonnepanelen hadden. Ik heb al 3x aan Liander doorgegeven dat we PV panelen hebben. Normaliter hoort dit dan bij hem op zijn display te komen te staan.
anders zien we nu duidelijk dat aanmelden van pv niet MOET maar vrijblijvend is (er is geen wet)
en ook nog eens volstrekt nutteloos+kansloos
als je zoals ik voor een miljoen kWh op de mat krijgt, vind ik dat een dijenkletser van jewelste.
je weet nu dus ook wanneer de opnemer komt, het is dus zaak voor die datum met je leverancier de echte standen af te rekenen, anders geloofd je leverancier je niet, en heb je ineens een erg korte protest termijn.
/edit :
als het dan toch zijn beloop krijgt zoals bij mij in feb 2012, dan gebeurt het volgende :
leverancier maakt wederom afrekening op, na doormelding liander
geen enkele controle vind plaats.
leverancier hakt zo tienduizenden euro`s van je rekening, de bank doet ook niets, ook al is er geen saldo.
dan sta je er echt alleen voor, met je gezin zonder geld.
en zo staan we er dus allemaal voor, want ik ben niet uniek.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 18:58 . Reden: <sigh> ]
mkleinman schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:08:
Wat wel opviel is dat hij bij ons huishouden NIET wist dat we zonnepanelen hadden. Ik heb al 3x aan Liander doorgegeven dat we PV panelen hebben. Normaliter hoort dit dan bij hem op zijn display te komen te staan.

Energieleveren.nl: bye, bye...

Bij ons hebben ze de moedersleutel van het complex, die kunnen komen en gaan wanneer ze willen...Dre schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:22:
Waarom laten jullie de meteropnemer eigenlijk nog binnen? Als je rond de 0 kWh uitkomt zou ik exact op 0 kWh uit willen komen. Als je het zelf in kan vullen kan nog met wat kWh'tjes schuiven
Heb uiteraard slot van mijn meterkast (helaas niet in-huis bij ons) vervangen. Vinden ze niet leuk, maar ik laat me niet besodemieteren. Herstel: "ik houd rekening met alle eventualiteiten".
Verwijderd
volgens mij is dit efficienter dan fossiel aanvoeren, want het amalia park is vlakbij (egmond) en er staan in de regio 158 molens. -> nadat ik de radiator afschakel, is er geen restprodukt.(afval)
hernieuwbaar affakkelen is niet zo erg, eindige bronnen verspillen wel + afval
Alsof ik een keus zou hebben met die gedwongen monopolisten SV aansluiting. Is hier trouwens restwarmte van de gasgestookte E.ON STEG centrale in de stad. Rendement van STEG's is stuk hoger dan klassieke fossiele fikkers, 50-60% i.p.v. 35% (is natuurlijk nog steeds evolutie in beide takken van "sport", maar extreem veel hoger zal het allemaal niet worden). Ook die STEG heb ik natuurlijk niet "gekozen", dat ding staat er al heel lang.Erasmo schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:23:
Zeg ZT, een vraagje: Ik weet dat jij principieel tegen affakkelen door middel van elektrische kachels bent, maar aangezien de door je vermaledijde stadswarmte over het algemeen ook wordt opgewekt door iets in de hens te zetten, zou het onder de streep wel wat uitmaken?
... het affakkelen van zonnestroom overschotten is gewoon een uitermate ranzig gevolg van onze compleet gestoorde "regelgeving", waarbij het de facto onmogelijk wordt gemaakt dat een willekeurige woning "gewoon" meer energie (stroom uit hernieuwbare bron) zou kunnen genereren dan er aan vieze mix in gaat. En daar niet voor afgestraft wordt, maar ervoor wordt beloond. Dus inherent een forse rem op "volwaardige" decentrale opwekking waarbij in bebouwde omgeving gewoon hoge stroomproducties voor eigen gebruik behaald zou kunnen gaan worden met hernieuwbare bronnen, en decentraal opgewekt, met maximale burger- en MKB participatie (zouden de dragende zuilen van een echte energie revolutie moeten zijn).
Zoals ze het in Duitsland wel doen, energieplus huizen zijn daar gewoon doodnormaal. Maar hier mag het om de een of andere achterlijke reden blijkbaar niet. Of eigenlijk: het "mag" wel, maar je overschot mag je dumpen voor een belachelijk lage prijs, en de afnemer mag er groene sier mee gaan maken zonder er ook maar iets voor te hoeven doen aan de productie kant. Echt idioot en zo middeleeuws achterhaald...
Eh, als je stroom afvakkelt van die STEG of warmte afneemt van diezelfde STEG maakt toch geen verschil?zonnigtype schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:44:
Alsof ik een keus zou hebben met die gedwongen monopolisten SV aansluiting. Is hier trouwens restwarmte van de gasgestookte E.ON STEG centrale in de stad. Rendement van STEG's is stuk hoger dan klassieke fossiele fikkers, 50-60% i.p.v. 35% (is natuurlijk nog steeds evolutie in beide takken van "sport", maar extreem veel hoger zal het allemaal niet worden).
En samen met je werderhelft onder de elektrieke deken heeft ook wel iets
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
ik zal die brief opzoeken van Liander die ik kreeg toen ik meldde dat we zonnepanelen hadden. Ze weten het 100% zeker. Hopen nu dat ik die brief nog heb.
Hij controleerde wel de EAN nummers van de meters.
Het is al heet genoeg zonder elektra...Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:51:
[...]
Eh, als je stroom afvakkelt van die STEG of warmte afneemt van diezelfde STEG maakt toch geen verschil?
En samen met je werderhelft onder de elektrieke deken heeft ook wel iets
EAN nummers (18 getallen) zijn anders dan de meternummer codes (8 getallen met letter voor elektra meter, 7 getallen met letter voor [kook]gas meter, voor stadswarmte hier een nummer met 15 getallen)...mkleinman schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:58:
Ik wacht het even af, als het inderdaad 99000+ kWh wordt dan zijn jullie de eersten die het horen.
ik zal die brief opzoeken van Liander die ik kreeg toen ik meldde dat we zonnepanelen hadden. Ze weten het 100% zeker. Hopen nu dat ik die brief nog heb.
Hij controleerde wel de EAN nummers van de meters.
Stonden bij mij vroegâh allebei separaat vermeld op de NUON nota's, EAN codes op het voorblad, de meternummers op de tweede pagina (bij de meterstanden die de basis vormen voor de nota). Greenchoice nota vermeldt alleen de EAN nummers, meternummers ontbreken...
off-topic: yup. Een mensch kan zich vergissen, zelfs een zonnig tiep...

Verwijderd
In het kader van besparing heb ik nog niet eens 48 lampen in mijn hele huis. Laat staat 50W lampen.jantje.vlaam schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:19:
Eens had ik hier 48 50watt halogeen lampen. In het kader van besparing heb ik die een jaar of twee geleden vervangen door 20-25 watt halogeenlampen.
(okee, de zolderlamp en de trapkastlamp zijn nog ouderwetse 60 of 75W gloeilampen).
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Dus voorlopig houd ik mijn energieverslindende dimbare spaarlampen (max 20W) maar gewoon. Als we 's avonds de kinderen in bed hebben en we zitten met zijn tweeƫn beneden brandt er welgeteld 1 zo'n lamp, die de hele zithoek verlicht. Peanuts in verhouding tot de energie die de HR ketel op dat moment omzet omdat we de thermostaat een half graadje omhoog hebben gezet naar 19,5...
Verwijderd
Ik ga deze week mijn halogeenlampen in de woonkamer vervangen voor LED. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk lang bezig geweest ben met zoeken naar de juiste lamp. Een aantal uit China geprobeerd maar dat is echt bagger first class. Ik denk ook dat dit het grootste probleem is met LED in het algemeen, consumenten vinden gewoon geen goede vervangers voor Halogeen. Kleurnummers en dergelijke, daar zit nog steeds zoveel verschil in.jantje.vlaam schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:19:
Eens had ik hier 48 50watt halogeen lampen. In het kader van besparing heb ik die een jaar of twee geleden vervangen door 20-25 watt halogeenlampen. De afgelopen jaren heb ik diverse 3-4watt LED lampen uit China laten komen om te testen. Deze waren allemaal te blauw. Afgelopen week een Philips LED lamp gekocht en die is qua kleur perfect.
Ja, ik heb hetzelfde gedaan, twee verschillende exemplaren met "goede" specs uit China laten komen via dealextremen en madeinchina maar die dingen stelden altijd teleur. Ik denk dat ik er zo een stuk of 6 getest heb. Uiteindelijk bij de nieuwe Philips serie uitgekomen. De dimbare variant is 20 Euro en de niet dimbare 15 Euro. Bij de Praxis kreeg je daar tot gisteren een introductiekorting van 20% op. Je moet echt een 2700K lamp hebben. Alles erboven is me iets te blauw.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:29:
[...]
Ik ga deze week mijn halogeenlampen in de woonkamer vervangen voor LED. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk lang bezig geweest ben met zoeken naar de juiste lamp. Een aantal uit China geprobeerd maar dat is echt bagger first class. Ik denk ook dat dit het grootste probleem is met LED in het algemeen, consumenten vinden gewoon geen goede vervangers voor Halogeen. Kleurnummers en dergelijke, daar zit nog steeds zoveel verschil in.
* mkleinman heeft geen aandelen trouwens
Heb nu in de badkamer een Philips Ecohalo 18W boven de wastafel hangen en 2x3W 3000K LED lampjes van de Aldi. Kleurtemperatuur is nagenoeg hetzelfde.
Verder heb ik bij de Action een tijdje terug 3W 2700K lampen gehaald: helwit, komt niet in de buurt van 2700K, maar wel veel lichtopbrengst. Heb een aantal 8W Ikea LED-lampen in de buitenverlichting zitten, die geven merkbaar minder licht. Denk dat ik die binnenkort maar eens ga vervangen door dat spul van de Action.
Verwijderd
Bekend met de site, alleen die heeft niet de lampen die ik wil. Ik heb GU10 spotjes en ik wil 50W halogeen evenaren. De spot die Leditlight heeft is te groot (hoog).mkleinman schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:59:
Ik heb mijn LED halogeen vervangers allemaal besteld bij LEDITLIGHT en die bevallen prima!
* mkleinman heeft geen aandelen trouwens
Ik haal van de week Sylvania lampen. FF linkje zoeken. DIM RefLED ES50 350LM 2700K 40°
Voldoet aan al mijn eisen: goed dimbaar, kleurtemperatuur is echt ok, brede bundel, past in m`n huidige spotjes.
Tsja, stadsverwarming is per definitie 'monopolistisch', het is een lokaal netwerkje. Je kan daar moeilijk over klagen - wel over de prijs natuurlijk, maar dat doet iedereen toch wel.zonnigtype schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:44:
[...]
Alsof ik een keus zou hebben met die gedwongen monopolisten SV aansluiting. Is hier trouwens restwarmte van de gasgestookte E.ON STEG centrale in de stad.
Hoezo belachelijk laag, voor zover ik het gezien heb krijg je gewoon min of meer de marktprijs, of zelfs het leveringstarief (=markt + opslag)?Of eigenlijk: het "mag" wel, maar je overschot mag je dumpen voor een belachelijk lage prijs
Het Duitse systeem komt uiteindelijk op hetzelfde neer, alleen zit daar de netbeheerder er tussen ipv de leverancier: die dumpt alle PV stroom op de markt, en krijgt die 'belachelijk lage' marktprijs van...de leveranciers. Het verschil tussen die FIT en de marktprijs is gewoon subsidie die gesocialiseerd wordt over alle huishoudens. Tis een mooi expliciet en gesloten subsidie systeem (dat zou NL ook moeten doen, dat salderen is een drama), maar dat doet aan het principe niets af: de zonnestroom eindigt gewoon op de stroommarkt, voor een marktprijs. Of je het nou rechtstreeks aan de leverancier verkoopt of via de netbeheerder, dat maakt niks uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2012 10:50 ]
BINGO!Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:28:
Idem hier. Enne, voor zover ik weet nemen lampen geen stroom af als ze niet aan staan.
Heeft zelden iemand het over.
/me Heeft zelf zelden meer dan twee lampen branden in huis, behalve als dinnetje thuis is - maar dat zijn dan nog steeds spaarlampen [die eerst "op" moeten alvorens aan LED wordt begonnen]
Als ik goed geteld heb, hier 23 lampen incl. koelkast ex. Grootste deel wordt nauwelijks, of zeer kort, gebruikt.
Dit ff uitgezonderd verlichting voor de gemeenschappelijke voorzieningen die we met 14 huishoudens delen.
@Dreamvoid
Systeemtechnisch beslist wel. Duitsland heeft er 31 GWp mee gerealiseerd (ff afgezien van de 30 GW wind en al het andere hernieuwbare spullie). Nederland (steekt natte vingers in de lucht) 150 MWp (plus of min whatever, en grotendeels van twijfelachtige kwaliteit en nergens centraal bemeten noch gecontroleerd). Wie doet het fout?Of je het nou rechtstreeks aan de leverancier verkoopt of via de netbeheerder, dat maakt niks uit.
Verschil: leverancier is "vrije markt" die zelf stroom wil verkopen. Netbeheerder is gereguleerd in BRD en moet gewoon uitvoeren wat in Wet parlementair democratisch besloten is voorgeschreven. Die heeft geen "belang" bij het frustreren van de uit te keren Einspeise Vergütungen. Het is een hemelsbreed verschil. Vandaar het resultaat.
[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2012 13:08 . Reden: reactie BRD vs. NL ]
Het succes van het Duitse model is vanwege
a) de hoogte van de EV
b) het vertrouwen dat er aan de toegezegde EV niet meer getornd wordt (wat met ons saldeermodel elk jaar weer kan veranderen)
Dit is niet onmogelijk in Nederland. Een systeem zoals het Duitse kan je morgen nog invoeren, het is alleen aan de politici om aan de kiezers uit te leggen dat een ~5 ct/kWh EEG Umlage een kleine prijs is voor een duurzamere toekomst. Niemand durft in NL zo'n discussie aan, en in Duitsland wel.
[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2012 13:34 ]
Spijker op de kop, zeg ik al sinds 2004. Den Haag (lees: EZ) wil niet, die krijgen het schuim er van op de bek. Ze haten het.Dreamvoid schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:25:
Maar hier is het net zo gereguleerd: de leverancier is inmiddels wettelijk verplicht om (negatief verbruik) in te kopen tegen verkooptarieven. Dat doet geen leverancier vrijwillig.
Het succes van het Duitse model is vanwege
a) de hoogte van de EV
b) het vertrouwen dat er aan de toegezegde EV niet meer getornd wordt (wat met ons saldeermodel elk jaar weer kan veranderen)
Dit is niet onmogelijk in Nederland. Een systeem zoals het Duitse kan je morgen nog invoeren, het is alleen aan de politici om aan de kiezers uit te leggen dat een ~5 ct/kWh EEG Umlage een kleine prijs is voor een duurzamere toekomst.
Ik denk alleen dat je nog tegen zal vallen hoe groot het draagvlak voor 5ct "EEG Umlage" is onder de Nederlandse bevolking, zeker nu.zonnigtype schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:34:
Spijker op de kop, zeg ik al sinds 2004. Den Haag (lees: EZ) wil niet, die krijgen het schuim er van op de bek. Ze haten het.
Bevolking is niet gelijk aan EZ. Die laatsten zijn de dwarsbomers en diegenen die dicteren wat er gebeurt (al vele jaren lang).Dreamvoid schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:35:
[...]
Ik denk alleen dat je nog tegen zal vallen hoe groot het draagvlak voor 5ct "EEG Umlage" is onder de bevolking, zeker nu.
Totdat het volk de stoep daar en/of het Binnenhof bezet en het afdwingt. Hermann Scheer is ook honderden malen door het land gegaan om steun te krijgen voor "zijn" EEG. Uiteindelijk was het zelfs het parlement wat overstag ging. Zijn bloedeigen partij (SPD) was TEGEN zijn voorstel om de kosten voor het uitbetalen van de vergoedingen landelijk uit te smeren, en daardoor de "pijn" op de nota's voor iedereen te minimaliseren.
Helaas is ook dat laatste principe inmiddels zwaar uitgekleed, die 5,227 cent/kWh had veel lager kunnen zijn als er niet zo veel industriƫle partijen waren uitgesloten door de haaien van de FDP en CDU/CSU.
* edit *
Die 5,277 cent is het gevolg van TWAALF JAAR ondersteuningsbeleid. Wij moeten zeg maar nog helemaal aan het begin beginnen, en de prijzen voor PV zijn inmiddels onderuit gegaan, dus de Einspeise Vergütung kan veeeeeeeeel lager zijn dan ooit in BRD mee is begonnen (1 DM per kWh)...
[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2012 13:42 . Reden: toevoeging ]
Ach, het draagvlak van meerdere zaken is niet zo heel groot onder de bevolking en dat wordt er ook "doorgedrukt" door Den Haag. Daarbij vergeleken zou dit maar peanuts zijn.Dreamvoid schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:35:
[...]
Ik denk alleen dat je nog tegen zal vallen hoe groot het draagvlak voor 5ct "EEG Umlage" is onder de Nederlandse bevolking, zeker nu.
Bovendien, zoals ZT al aangaf, bij een goede lobby bij het publiek zou de tegenstand nog wel eens reuze mee kunnen vallen.
Maar die oude installaties, dat waren er nog niet zoveel. De explosieve groei van de afgelopen 3, 4 jaar telt het hardst mee.zonnigtype schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:40:
Die 5,277 cent is het gevolg van TWAALF JAAR ondersteuningsbeleid. Wij moeten zeg maar nog helemaal aan het begin beginnen, en de prijzen voor PV zijn inmiddels onderuit gegaan, dus de Einspeise Vergütung kan veeeeeeeeel lager zijn dan ooit in BRD mee is begonnen (1 DM per kWh)...
Ach, je kan het op een sigarendoosje ongeveer wel uittekenen. Wat is een realistische EV waarin het anno 2012 zinnig is om een PV installatie neer te zetten, iets van 20 ct tegenwoordig? Een netbeheerder zet de zonnestroom weg tegen zo'n 5 ct in de markt, er moet dus een prijsverschil van 15 ct (=150 eur/MWh) worden gesocialiseerd. Stel we zetten in NL net zoveel PV neer als in Duitsland per hoofd (25 TWh/jaar voor 82 miljoen mensen = 5 Twh voor 16 miljoen), dan moeten we 5*150 = 750 miljoen euro per jaar socialiseren. 7 miljoen huishoudens met totaal 20 TWh, dan heb je dus een EEG Umlage van 3.7ct.
Nou, invoeren zou ik zeggen!
Maar ja....
De enige verbetering zou zijn dat je vergoeding vast ligt voor de toekomst, terwijl je nu afhankelijk bent van wat de overheid met de BTW en EB doet.
[ Voor 85% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2012 14:26 ]
Lijkt me een hartstikke goede zaak als daarmee echte decentrale opwekking met investeerdersvertrouwen van "superklein" (burgers) tot en met grote investeerders (groot, maar niet zo groot als in BRD op slechts enkele lokaties na gezien ruimtedruk hier) uit de zware polderklei getrokken kan worden. Dan wil ik mezelf zelfs laten registreren, voor een restperiode voor mijn installatie en genoegen nemen met die 20 cent...Dreamvoid schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:17:
Let wel, 20 ct EV is *minder* dan je als PV eigenaar nu krijgt voor salderen! De enige verbetering zou zijn dat je vergoeding vast ligt voor de toekomst, terwijl je nu afhankelijk bent van wat de overheid met de BTW en EB doet.
Overigens bouw je d'r niet zomaar een paar GWp bij, dat kost de nodige jaartjes. Dus het pad er naar toe zal ook stapsgewijs een draaglijke lastenverzwaring betekenen, die hopelijk iedereen kan bijhouden (maar dan moet sowieso dat hele ranzige energiebelastingstelsel op de helling, er zit heel veel bagger in de weg).
Onzekerheden moeten uit de "markt" worden gesloopt (die kunstmatig was, is, en altijd kunstmatig zal blijven). Pas dan krijg je een investeerders-revolutie. En houd je de opbrengsten ook nog eens in eigen land, zoals de Duitsers het al twaalf jaar lang doen.
BRD is nog steeds de economische trekker van Europa. Dat heeft zo zijn oorzaken...
* edit *
We hebben tegenwoordig zelfs al 7,5 miljoen huishoudens, dus pijn wordt nog zachter per HH:
StatLine
[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2012 14:32 . Reden: The Raw Facts ]
Dit topic is gesloten.