De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.267 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:43:
[...]

Reken de vaste kosten maar eens mee...
Ja, maar dat bedoelde ze niet.

En als ze het wel bedoelde, dan is het irrelevant voor decentrale opwekking. Want uitsluitend variabele kosten ("te vermijden inkoop kosten") tellen. De rest blijf je betalen, of je nu geen, een, of dertig modules op je dak hebt.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NMa:

Boete Greenchoice voor colportagepraktijken in 2010 terecht
(boete is wel 10% naar beneden bijgesteld; beroep is nog mogelijk)

Zie ook "beslissing op bezwaar" NMa.

Drie-en-veer-tig pagina's lang.

Ja, ja, de juristen in ons landje moeten ook bezig gehouden worden...

(maar ik heb zelf heer "X" al vroegtijdig gewaarschuwd dat het colportage gez**k op moest houden, anders konden ze problemen verwachten. Er is veel te laat ingegrepen, dus boete waarschijnlijk terecht)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-10 16:40
rube schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:09:
@ Standby kosten

Als die kosten (via b.v. opslag op netbeheer e.d.) echt de pan uit gaan reizen, dan komen er vanzelf andere alternatieven die consumenten, stichtingen e.d. gaan ontwikkelen. Ik ben er niet bang voor, tenzij ze het uit algemene belastingmiddelen gaan betalen en je er niets aan kunt om het te ontwijken....
Vorige week was er een uitzending van tegenlicht "Power to the People" waar allerlei van dit soort initiatieven de revue passeerden. O.a. uit Denemarken en een wijk in NL, die hun eigen energie opwekken en delen en niet afhankelijk meer zijn van anderen.....Aanbevolen om te kijken.

Wellicht moet we als tweakers maar eens een eigen initiatief neer gaan zetten....en het heft in eigen hand nemen. Power to the Green Tweakers. Iedereen brengt zijn zonnepanelen in. Kopen een aantal windmolens in een cooperatie en bedenken een slim verdeelmechanisme...

In de uitzending komt ook een wat oudere dame aan het woord die zonnepanelen heeft. Wat ik wel heel erg herken uit haar verhaal(ben nog niet zo oud >:) nu ik met zonnepanelen aan de gang ga, hopelijk dit jaar nog plaatsen, dat ik nu pas serieus na mijn gas en energie verbruik aan het kijken ben (4800 kWh/jr, gezin van 4, vrijstaand). Kortom het is wel verrekt verslavend....

Daarnaast komen er (helaas nu nog prijzige) oplossingen op de markt als die van Nedap met de Powerrouter.

Andere interessantie ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld de Herman, de zonnestroomverdeler.

[ Voor 47% gewijzigd door jschoorl2 op 12-10-2012 18:37 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht een idee om een eigen virtueel energie-bedrijf op te zetten dat zich met name richt op leden die zelf ook stroom opwekken?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jschoorl2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:20:
[Wellicht moet we als tweakers maar eens een eigen initiatief neer gaan zetten....en het heft in eigen hand nemen. Power to the Green Tweakers. Iedereen brengt zijn zonnepanelen in. Kopen een aantal windmolens in een cooperatie en bedenken een slim verdeelmechanisme...
Dit is toch gewoon het business model van een Greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu jullie allemaal in het groot praten, maar er geen deel van uitmaken, bekruipt mij het gevoel ....
pak je rekening van 2001 en van 2011, en wat zien we ?
mooi, vette dikke dure stroom in 2011
de prijs is niet gedaald en ook niet gestegen,
toch betaal je ineens veel meer, gek he ?

ik kijk naar de integrale kostprijs, de rechterbroekzak dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:11:
Hier niet hoor: honderden euro's naar beneden. De bezuinigingen gaan best goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hier ook niet, mijn boiling point lag al in 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

jschoorl2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:20:
[...]

In de uitzending komt ook een wat oudere dame aan het woord die zonnepanelen heeft.
Zij is epic :)
Wat ik wel heel erg herken uit haar verhaal(ben nog niet zo oud >:) nu ik met zonnepanelen aan de gang ga, hopelijk dit jaar nog plaatsen, dat ik nu pas serieus na mijn gas en energie verbruik aan het kijken ben (4800 kWh/jr, gezin van 4, vrijstaand). Kortom het is wel verrekt verslavend....
Ik ben dagelijks gaan meten toen ik een afrekening kreeg van Essent waarin ik moest bijbetalen. Paar maanden verder: na de verlaging van mijn maandbedrag is dat foutief op 0 uitgekomen en dientengevolge twee maanden niet gefactureerd, de wel automatisch overgeboekte bedragen teruggestort (zo bleek achteraf), alweer prognose naar boven bijgesteld.

Dit jaar 500,00+ terug ontvangen :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

RocketKoen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:10:
[...]
Ik denk niet dat de infrastuctuur van bovenleidingen berekend is op zo'n zware last. Je kan natuurlijk alle sporen gaan overdekken, maar dat schijnt prijzig te zijn.

Heeft dan wel als voordeel dat wissels niet meer dichtsneeuwen en geen blaadjes op de rails.
Ach welja, er rust ook genoeg sneeuw op wanneer het sneeuwt en de balken zijn stevig zat.
En die paar paneeltjes per bovenleidingpaal wegen ook niet zoveel.

Over de weersinvloedbescherming van het spoor had ik nog niet eens nagedacht.

Maarja investeren op lange termijnbasis is nu eenmaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
flippo765 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:47:
[...]

Ach welja, er rust ook genoeg sneeuw op wanneer het sneeuwt en de balken zijn stevig zat.
En die paar paneeltjes per bovenleidingpaal wegen ook niet zoveel.

Over de weersinvloedbescherming van het spoor had ik nog niet eens nagedacht.

Maarja investeren op lange termijnbasis is nu eenmaal niet interessant.
Investeren in je bonusregeling. De rest is bijzaak ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:11:
nu jullie allemaal in het groot praten, maar er geen deel van uitmaken, bekruipt mij het gevoel ....
pak je rekening van 2001 en van 2011, en wat zien we ?
mooi, vette dikke dure stroom in 2011
de prijs is niet gedaald en ook niet gestegen,

ik kijk naar de integrale kostprijs, de rechterbroekzak dus.
Ter informatie het volgende plaatje :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/informatie/prijzenchart/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Domba schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:54:
Voor diegene die net als ik met de uiterst kromme redenatie van Essent te maken heeft bij de eindafrekening

Uit uw verbruiksverleden blijkt dat u gemiddeld ongeveer x kWH per jaar verbruikt.
Omdat het verschil tussen Uw opgegeven gebruik kleiner is dan Uw gemiddelde jaarverbruik gaan wij dit niet corrigeren.
Het verschil is te klein en u zult dit verschil op de jaarafrekening van uw nieuwe leverancier inhalen.

Hier een gerechtelijke uitspraak van afgelopen week die deze week gepubliceerd is.

Blijkbaar geen zeldzame uitzondering bij Essent, het in rekening brengen van hogere bedragen, (op basis van schatting, ondanks tijdig voorhanden hebben van niet betwiste werkelijke meterstanden ) voor niet geleverde diensten op een eindafrekening.

Een creative manier om de inkomsten op te krikken, hebben ze zich zo vertilt aan de Eemshaven kolencentrale, :X
Niet alleen Essent, ook Liander/Nuon deden dit bij mij toen wij overstapten naar Greenchoice. Een structureel veel te hoge meterstand als eindstand opgeven en die niet willen corrigeren met als reden "We passen alleen de standen aan als er meer dan 25% verschil zit tussen de standen". En ze bleven uiteraard binnen die marge.

Af en toe vraag je je af of de netbeheerders en de leveranciers totaal geen interesse hebben in de echte cijfers en alleen maar vrolijk willen schatten. In die zin is het ook ironisch te noemen dat ze nu wel graag de slimme meter willen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32
Voor schatting is alleen ruimte om deze rekenwijze te gebruiken voor een eindafrekening als contractant in gebreke blijft om zijn nieuwe leverancier binnen een tijdsperiode van 5 dagen te melden. Met reden mag deze meterstanden betwist worden. Zie ook punt 3 van gerechtelijke uitspraak van 4 oktober 2012, daar is men een incasso traject gestart voor niet geleverde energie op basis van een schatting.

Ik heb 2 aansluitingen in eigendom en zelflevering zal voorlopig wel niet mogelijk zijn, dan blijft alleen de optie over om fysiek zonnepanelen aan te sluiten op beide aansluitingen apart.
En ik heb waar vele andere gebrek aan hebben, meer ruimte voor zonnepanelen dan ik verbruik.
Ik zal daarvoor dan wel het dak van de garage moeten aanpassen die moet binnen 5 jaar toch geheel op knappen, daarvoor heb ik dan wel een bouwvergunning nodig.

In mijn geval zijn de kaarten gisteren plots anders komen te liggen en is er een vierde partij ten tonele verschenen, EDSN en het C-AR register.
Wat het probleem precies is, is voor mij niet helder, buiten dat er sprake zou zijn van een validatiefout.
De boodschap die ik mocht overbrengen was te cryptisch voor mij tijdens fact checking, voor mijn volgende stap. " Laat ze inloggen bij EDSN, dan ID .... en vraag ze om te kijken naar de regel onder de technische specificaties van de meter" Daar staat een validatiefout.

Volgende episode is eerste week van november dan gaat de 2e aansluiting het switch traject in en daar zijn al zonnepanelen op aangesloten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik had in mei aan eneco doorgegeven dat de mijn eneco pagina met verbruiksoverzicht niet klopte.
Door een nieuwsbrief van eneco heb ik net weer op de website gekeken en er is wat verbeterd maar de webpagina klopt nog steeds niet.

Ik kan er niet bij dat je nadat een klant er op heeft gewezen dat het niet klopt dat je het dan veranderd maar nog steeds fouten laat zitten.

In mei ging het om meterstanden die niet te correleren waren aan mijn eigen verbruik, nu lijkt het er op dat mijn verbruik en het gemiddelde verbruik is omgedraaid in het gas overzicht.

Misschien past deze opmerking beter in het wtf topic.... maar ja. Als je core business met levering en facturatie te maken hebben mogen dit soort dingen gewoon niet fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
http://www.coalguru.com/o...ope_through_2017_iea/4283

Schaliegas is in de VS zo overvloedig beschikbaar dat ze een kolenoverschot hebben. Die kolen worden dus nu lekker naar Europa verscheept.

In NL zit er ook zat schaliegas in de grond. Ideaal om bij te springen wanneer duurzaam de vraag niet kan dekken.

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 13-10-2012 14:45 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Laatst online: 15-08 09:14
hansdegit schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:28:
http://www.coalguru.com/o...ope_through_2017_iea/4283

Schaliegas is in de VS zo overvloedig beschikbaar dat ze een kolenoverschot hebben. Die kolen worden dus nu lekker naar Europa verscheept.

In NL zit er ook zat schaliegas in de grond. Ideaal om bij te springen wanneer duurzaam de vraag niet kan dekken.
Ja, maar vele gemeentes zijn het niet eens met de winning daarvan. Er is nog veel onzeker en het is dan gevoelsmatig beter iets niet toe te staan dan iets wel toe te staan. Zo blijken er veel nadelen aan de winning van schaliegas te zitten. Zie deze "politiek gekleurde site".

http://www.schaliegasvrij.nl/factsheet-schaliegas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 01:54:
[...]

Ter informatie het volgende plaatje :
[afbeelding]
ook dit plaatje verklaart niet waarom de consument bij gelijk verbruik meer dan het dubbele betaald.
nou kan je wel in tarieven en sub afdelingen blijven hangen, maar de integrale kostprijs staat als een paal boven water.
ik veeg alles op een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
jantje.vlaam schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:06:
[...]

Ja, maar vele gemeentes zijn het niet eens met de winning daarvan. Er is nog veel onzeker en het is dan gevoelsmatig beter iets niet toe te staan dan iets wel toe te staan. Zo blijken er veel nadelen aan de winning van schaliegas te zitten. Zie deze "politiek gekleurde site".

http://www.schaliegasvrij.nl/factsheet-schaliegas/
factsheet? Stemmingmakerij. Gelukkig mag dat in NL, je mag ergens voor pleiten of ergens tegen zijn.

Deze site is ook niet helemaal gevrijwaard van politieke kleur, maar geeft m.i. wel meer feiten:
http://fibronot.nl/dossier-schaliegas/

Kijk, het is natuurlijk geen duurzame bron, maar er is zoveel voorhanden...Zonde om niet te gebruiken (als er te weinig duurzaam voorhanden is, of wanneer duurzaam opgewekt wat tegenvalt, qua prijs).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:18:
[...]factsheet? Stemmingmakerij. Gelukkig mag dat in NL, je mag ergens voor pleiten of ergens tegen zijn.

Deze site is ook niet helemaal gevrijwaard van politieke kleur, maar geeft m.i. wel meer feiten:
http://fibronot.nl/dossier-schaliegas/

Kijk, het is natuurlijk geen duurzame bron, maar er is zoveel voorhanden...Zonde om niet te gebruiken (als er te weinig duurzaam voorhanden is, of wanneer duurzaam opgewekt wat tegenvalt, qua prijs).
Ik heb genoeg horror gezien met schaliegas in de VS dat ik standaard tegen ben.

Eerst maar eens 100% transparantie m.b.t. de zooi die ze de grond in spuiten. Toch van de gekken dat er een chemische cocktail de grond in wordt gespoten, maar men mag niet weten wat 8)7 Ik geloof grote corporaties en multinationals echt niet op hun blauwe ogen hoor :X
Pas als iedereen (dus ook elke burger) de exacte inhoud kan bekijken, er onderzoek is gedaan naar de gevolgen van die goedjes, en iedereen (dus ook elke burger) ten alle tijde mag controleren wat er on-site de grond in wordt gespoten ben ik bereid mijn mening te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bartjuh schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:30:
[...]

Ik heb genoeg horror gezien met schaliegas in de VS dat ik standaard tegen ben.

Eerst maar eens 100% transparantie m.b.t. de zooi die ze de grond in spuiten. Toch van de gekken dat er een chemische cocktail de grond in wordt gespoten, maar men mag niet weten wat 8)7 Ik geloof grote corporaties en multinationals echt niet op hun blauwe ogen hoor :X
Pas als iedereen (dus ook elke burger) de exacte inhoud kan bekijken, er onderzoek is gedaan naar de gevolgen van die goedjes, en iedereen (dus ook elke burger) ten alle tijde mag controleren wat er on-site de grond in wordt gespoten ben ik bereid mijn mening te wijzigen.
Deel eens een paar voorbeelden van die horror? je gaat toch niet over de film "Gasland" beginnen, hoop ik? En heb je dat dossier op Fibronot wel gelezen? Vooral dat stukje over de chemicaliën? (scroll naar "Nieuwsitems over schaliegas, 23 september") (sorry, nu ik dit opnieuw lees klinkt het bijna als een aanval op je post, zo bedoel ik dat niet)
quote: fibronot
Glutaaraldehyde is een desinfecterend middel en wordt gebruikt om instrumenten te steriliseren (in de medische sector tandartsinstrumenten en laboratoria), een bestandmiddel dat in leerlooierijen wordt gebruikt, een bestandmiddel van fixeermiddelen die in de fotografie worden gebruik.
Het is schadelijk voor vissen en watervlooien. Het is biologisch afbreekbaar en hoopt zich niet op in het milieu en levende wezens (planten en/of dieren)

Polyacrylamide is niet giftig, is sterk waterabsorberend en vormt daarbij een zachte gel.
De gel wordt gebruikt bij de fabricage van zachte contactlenzen, als onderhuids vulmiddel voor plastische gezichtschirurgie, als bodemverbeteraar voor akkerlanden. In de anionische vorm speelt het een belangrijke rol in de waterzuiveringsindustrie. Samen met driewaardige metaalzouten zoals ijzer(III)chloride of aluminiumchloride wordt polyacrylamide gebruikt voor het uitvlokken van organische verontreinigingen uit het water.
Da's de manier van Hydralic Fracking. Er is alweer iets nieuws in opkomst:
http://fibronot.nl/nieuws...ater-zand-en-chemicalien/

Daarenboven zijn de veiligheidsvoorschriften in de EU een tikkie strenger dan in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is jammer dat door de tegenstanders van schaliegas steevast voorbeelden uit het verleden worden aangehaald.
Inderdaad gebruikte de VS in de begintijd giftige stoffen als benzeen en tolueen als toevoegmiddel. Maar dat is al jaren verleden tijd. Inderdaad heeft dat in sommige streken schade aan oppervlakte wateren toegebracht. Maar ook dat is inmiddels verleden tijd.
De tijden zijn drastisch veranderd. Zoals de twee toevoegingen die hierboven door hansdegit genoemd zijn. Dacht je nu werkelijk dat een bedrijf als Cuadrilla het voortbestaan van het bedrijf op het spel zet door rotzooi in de grond te injecteren? Ze kijken wel uit.
Deze bedrijven hebben er alle belang bij dat ze zo schoon mogelijk werken in de wetenschap dat de ogen van de hele wereld op hen gericht zijn.
Vandaar dat de vroegere chemicaliën zijn vervangen door toevoegingen die in ons dagelijks leven veelvuldig worden toegepast. Men wist dat jaren geleden nog niet en is een signaal dat er constant aan verbeteringen wordt gewerkt.

Trouwens, de Gasunie doet ook aan fracken in de wat oudere gasvelden. Daar wordt op dezelfde wijze gewerkt als bij het fracken naar schaliegas. In meer dan 40 gasputten in Nederland, om de productietermijn van de gasputten met gemiddeld 10% te verlengen. Oók in het gebied in Brabant waar de anti schaliegaslobby zich manifesteert. Waarom lees ik daar geen protesten over als de Gasunie nieuwe boorputten voor dat fracken slaat?

Het methaan dat je uit sommige propagandistische anti schaliegasfilmkraantjes ziet stromen zit al eeuwen in de grond en vermengd zich met het bronwater in de streek waar de opname's zijn gemaakt. Ver voordat men überhaupt het woord schaliegas bedacht komt het methaan daar al uit de grond omhoog.
Het heeft niets, maar dan ook absoluut niets met de winning van schaliegas te maken.

Waarom is men wel lyrisch over het boren naar warm water bij geothermische toepassingen en niet over schaliegas? Daar boort men ook naar kilometers diepte door dezelfde bodemlagen als wanneer men naar schaliegas boort.

Moet je eens kijken in Pijnacker (ZH) wat voor troep daar met het warme water mee omhoog komt. Oliedrap, gasdrap, gasvocht, PCB's en nog veel meer. Daar vermengt het zich toch ook niet met het drink- of oppervlakte water?

Vreemd dat je daar dan nooit protesten over hoort. Er zijn geen anti geothermie actiegroepen, terwijl bij schaliegas ineens iedereen op de achterste benen gaat staan en zich laat voortslepen door de leugens van de milieubeweging.

Zou geothermie misschien geen bedreiging zijn voor windmolens en schaliegas wel?

Is dat misschien de achtergrond van de milieubeweging en z'n sectarische aanhangers om tegen schaliegas te zijn? Zien ze hun bestaansrecht wegvallen als blijkt dat er onder Nederland zoveel schaliegas zit dat de energievoorziening voor honderden jaren veilig gesteld is en alternatieve energie voorlopig overbodig is?

Laten we gewoon naar schaliegas gaan boren en in de tussentijd een èchte oplossing voor het energieprobleem vinden.

Trouwens, die website fibronot.nl geeft redelijk betrouwbare en onafhankelijke informatie die anderen om onduidelijke redenen niet openbaar willen maken, doet eigen onderzoek en hobbelt niet direct achter iedereen aan die zomaar iets over schaliegas roept.

Het Dossier Schaliegas wordt niet voor niets op een website van Shell aanbevolen om meer te weten te komen over schaliegas. Juist omdat die website onafhankelijk is en aan niemand verantwoording hoeft af te leggen.

De website van Shell: http://www.energyfuture.nl/blog/#item_2258

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:45:
Dacht je nu werkelijk dat een bedrijf als Cuadrilla het voortbestaan van het bedrijf op het spel zet door rotzooi in de grond te injecteren? Ze kijken wel uit.
Genoeg (nog veel grotere) bedrijven die het tegendeel bewijzen. Shell zit al 50 jaar in Nigeria en komen er nog steeds mee weg. Enron lichte alles om hun heen op (continuïteit stond absoluut niet op de agenda). Maar ook genoeg mijnbedrijven in China, Foxconn, en ook Apple heeft genoeg bloed aan zijn handen en milieuverontreiniging.

Nee, dat zegt helemaal niets.
Deze bedrijven hebben er alle belang bij dat ze zo schoon mogelijk werken in de wetenschap dat de ogen van de hele wereld op hen gericht zijn.
Dat was dus ook bij eerdere pogingen met fracking (waarschijnlijk wel meer -> first). En die vervuiling is aardig fors. Zolang mensen private gain zien (i.e. dollars in hun ogen) en niet persoonlijk (dus wel als bedrijf) aansprakelijk gehouden kunnen worden zal dit blijven gebeuren. Zie financiële wereld en banken.
Het methaan dat je uit sommige propagandistische anti schaliegasfilmkraantjes ziet stromen zit al eeuwen in de grond en vermengd zich met het bronwater in de streek waar de opname's zijn gemaakt. Ver voordat men überhaupt het woord schaliegas bedacht komt het methaan daar al uit de grond omhoog.
Het heeft niets, maar dan ook absoluut niets met de winning van schaliegas te maken.
Olie zit ook in de grond, en komt ook meestal niet spontaan naar boven. Het is juist een heel logisch gevolg dat er veel meer methaan ontsnapt na fracking.
Waarom is men wel lyrisch over het boren naar warm water bij geothermische toepassingen en niet over schaliegas? Daar boort men ook naar kilometers diepte door dezelfde bodemlagen als wanneer men naar schaliegas boort.
Maar daar stop je geen rare chemicaliën in de grond waar men niet van mag weten/controlleren en publiekelijk vermelden wat erin zit. Of haal je in grote getallen gas omhoog.
Moet je eens kijken in Pijnacker (ZH) wat voor troep daar met het warme water mee omhoog komt. Oliedrap, gasdrap, gasvocht, PCB's en nog veel meer. Daar vermengt het zich toch ook niet met het drink- of oppervlakte water?
Een kleine bron is wat makkelijker managebaar dan meerdere boringen per km2. Bovendien; verschil in schaalgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met het isoleren van een garagedeur? Ik heb tempexplaten gehaald van 5cm, maar nu vroeg ik me af of het nog zin heeft om aluminium folie te gebruiken en aan welke kant dit geplaatst zou moeten worden :) Liefste zou ik dit aan de kant van de deur doen zodat het niet zo opvalt. Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bartjuh
We hebben het nu over schaliegas.

Was jij erbij toen de lokale bevolking in Nigeria de olieleidingen saboteerde en honderden tonnen ruwe olie vrijelijk wegstroomde?
Weet jij hoe de Chinezen bij Foxconn de zaak saboteren?
Allemaal met in het achterhoofd dat er vast wel ergens een slimme advocaat is die de grote jongens, Shell, Apple, etc. aansprakelijk stelt.

Feit is dat de nieuwe technieken die bij het boren naar schaliegas gebruikt worden in geen enkele verhouding meer staan met de technieken die in het verleden gebruikt werden.
Het is aanzienlijk veiliger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:48:
Feit is dat de nieuwe technieken die bij het boren naar schaliegas gebruikt worden in geen enkele verhouding meer staan met de technieken die in het verleden gebruikt werden.
Bewijslast ligt bij de bedrijven die willen boren naar schaliegas. Zij moeten bewijzen dat het niet schadelijk is en 100% transparant zijn met wat ze in de aarde willen spuiten, wat ook continu gecontroleerd kan worden door derden. De tegenstanders van schaliegas hoeven niets te bewijzen.

Wikipedia: Voorzorgsprincipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zullen we het voorzorgsprincipe dan ook van toepassing laten zijn op aardwarmte? Zie de voorbeelden die niekgo aanhaalt hierboven.
quote: voorzorgsprincipe
[...]
In de praktijk zijn er nogal verschillende interpretaties van het voorzorgsprincipe, omdat er vrijwel geen beleidsmaatregel of ingreep bestaat waarbij je elke 'ernstige of onomkeerbare schade' kunt uitsluiten. Een heel strikte interpretatie werkt daardoor verlammend op elke besluitvorming. Een ander belangrijk kritiekpunt is dat het innovatie belemmert, omdat bij nieuwe producten en processen er veel meer onzekerheden zijn dan bij bestaande.
[...]
De chemicaliën die bij hydraulic fracking gebruikt worden, worden -in veel grotere concentraties- in de cosmetica gebruikt; geen haan die daar naar kraait. Ik denk dat de tegenstand voornamelijk door onwetendheid komt.

Met die nieuwe techniek (LPG gebruiken om te fracken) zal de discussie zo goed als platgeslagen worden, is mijn verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:47:
Heeft iemand hier ervaring met het isoleren van een garagedeur? Ik heb tempexplaten gehaald van 5cm, maar nu vroeg ik me af of het nog zin heeft om aluminium folie te gebruiken en aan welke kant dit geplaatst zou moeten worden :) Liefste zou ik dit aan de kant van de deur doen zodat het niet zo opvalt. Kan dit kwaad?
Nee, dat kan prima.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:48:

Niet om het één of ander, maar gebruiken ze soms dezelfde communicatiebureau's als de nucleaire industrie? Want het klinkt allemaal verdacht eender.

Verder helemaal eens met Bartjuh; 'ons' wantrouwen jegens is gebaseerd op die eerdere claims dat het allemaal wel mee zou vallen, dus als men die opinie wil wijzigen zal men er hard aan moeten trekken.

En dan nog, laten we liever die energie stoppen in duurzame projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02
Reflectie folie heeft minimaal een cm of 3 vrije ruimte nodig om zijn werk te doen.
Niet strak tegen een ander materiaal aan plaatsen met beide zijde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bartjuh.
Je selectieve verontwaardiging is opmerkelijk.
Over vervuiling gesproken.
De vervuiling die het maken van neodymium magneten, die onder ander in Nederlandse windmolens worden gebruikt, is van een aanzienlijk grotere orde dan de olievervuiling die Shell zogenaamd in Nigeria heeft veroorzaakt, maar daar lees je niets over in de Nederlandse pers en dan zie ik de heer Geertsema van Milieudefensie niet prominent in het journaal op primetime. Hij schopt liever tegen 'fossiel' dan dat hij zich met de milieuvervuiling in China bemoeit.

Dit lees je dus niet in de Nederlandse pers:

De dodelijke keerzijde van windenergie

op

http://fibronot.nl/nieuwsartikel277-356/

Dat moet je eens integraal lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Roamor schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:38:
[...]

Niet om het één of ander, maar gebruiken ze soms dezelfde communicatiebureau's als de nucleaire industrie? Want het klinkt allemaal verdacht eender.

Verder helemaal eens met Bartjuh; 'ons' wantrouwen jegens is gebaseerd op die eerdere claims dat het allemaal wel mee zou vallen, dus als men die opinie wil wijzigen zal men er hard aan moeten trekken.

En dan nog, laten we liever die energie stoppen in duurzame projecten.
Zo gaan we geen bruggen slaan. Als we de "fossiele jongens" over de streep willen trekken met duurzaam helpt deze argumentatie niet. Immers: in het verleden behaalde resultaten op het gebied van duurzaam gaven nou ook niet echt reden tot vrolijkheid qua ROI.

Ik ben helemaal voor duurzaam, maar ik ben nog méér voor goedkope energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans, we hebben hetzelfde bouwjaar, we hebben dus de tijd gezien dat in het oosten alles centraal werd geregeld.
we richten er kernraketten op, zo slecht en eng was dat centraal geregelde gedoe.
wat dat betreft zijn banken, het oostblok en energiebedrijven foute boel, en slecht voor de burger.
uiteindelijk draait alles om jij en ik, burger.
ik betaal liever wat meer voor eerlijk en echt, een meiertje extra voor guus of johan is zoiets,
een meiertje extra voor nuon of een fracking bedrijf, liever niet.(nein danke)
ik kan geen groot centraal machtig bedrijf noemen wat belangen van burgers behartigd, is dat nou even toevallig.

ik wil kunnen salderen naar een organisatie die zorg bied voor zwakkeren,
tegen een lagere prijs dan deze grote jongens, maar het lijkt of de wet in hun voordeel is.
(dat is een beyond tvt statement)
marktwerking prima, maar laten we het dan ook eens gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 19:07 . Reden: weg met de piketpaaltjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:18:
Zullen we het voorzorgsprincipe dan ook van toepassing laten zijn op aardwarmte? Zie de voorbeelden die niekgo aanhaalt hierboven.
Prima. Er is niets mis met aardwarmte. Klaar.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:46:
@Bartjuh.
De vervuiling die het maken van neodymium magneten, die onder ander in Nederlandse windmolens worden gebruikt, is van een aanzienlijk grotere orde dan de olievervuiling die Shell zogenaamd in Nigeria heeft veroorzaakt, maar daar lees je niets over in de Nederlandse pers en dan zie ik de heer Geertsema van Milieudefensie niet prominent in het journaal op primetime. Hij schopt liever tegen 'fossiel' dan dat hij zich met de milieuvervuiling in China bemoeit.
Beetje selectief, aangezien er ook neodymium in je fossiele auto zit. In de dynamo en startmotor. Maar ook in alle turbines in alle energiecentrales (van kolen, tot gas, tot nucleair, tot waterkracht, tot zonconcentratie-centrales). In vliegtuigen, en in je hardeschijf in de pc waar je de berichten op typt.

Kortom, beetje bullshit om het dan alleen op wind te schuiven, want het heeft 0,0 intrinsiek met windenergie te maken. Het is gewoon ideaal materiaal om elektromagneten mee te fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Weet iemand of zelflevering al mogelijk is. Dus voor de meter zeg maar. Na de meter mogen we salderen.
Er zijn enkele partijen die het al aanbieden, maar mag het..

Zie http://www.windvogel.nl/w...rale-energiesystemen1.pdf

Disclaimer. Ik kan het natuurlijk gemist hebben. De afgelopen maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 13-10-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 19:03:
hans, we hebben hetzelfde bouwjaar, we hebben dus de tijd gezien dat in het oosten alles centraal werd geregeld.
we richten er kernraketten op, zo slecht en eng was dat centraal geregelde gedoe.
wat dat betreft zijn banken, het oostblok en energiebedrijven foute boel, en slecht voor de burger.
uiteindelijk draait alles om jij en ik, burger.
ik betaal liever wat meer voor eerlijk en echt, een meiertje extra voor guus of johan is zoiets,
een meiertje extra voor nuon of een fracking bedrijf, liever niet.(nein danke)
ik kan geen groot centraal machtig bedrijf noemen wat belangen van burgers behartigd, is dat nou even toevallig.

ik wil kunnen salderen naar een organisatie die zorg bied voor zwakkeren,
tegen een lagere prijs dan deze grote jongens, maar het lijkt of de wet in hun voordeel is.
(dat is een beyond tvt statement)
marktwerking prima, maar laten we het dan ook eens gaan doen.
Interessante wending....Jij en ik zijn het niet zo oneens, hoor. Alleen: alu smelters, glasfabrieken etc hebben karrevrachten aan energie nodig. Vwb huishoudens is het helemaal niet gek om het decentraal te regelen, salderen op cooperatieniveau, beetje analoog aan Power to the People. Best goeie docu, trouwens.

Er liggen dus vele, vele petajoules aan energie onder de grond. Als wij nou zorgen dat we als huishouden onze eigen broek op kunnen houden (op wijkniveau, of kleiner) en we aan de andere kant een iets soepeler opstelling aannemen naar de grootverbruikers opdat zij ook goedkoop aan energie kunnen komen..... Dan hebben de grote energieboeren ook klanten van formaat, klanten die een vuist kunnen maken en wij hoeven ons voor onze huishouding geen zorgen te maken. En we hebben een prima en betaalbare backup voor die keren dat er even te weinig duurzaam voorhanden is.

Centraal en groot zuigt wel enisgszins, helemaal met je eens. Alleen: noem mij een "kleine" partij die de investeringen voor een schaliegas exploitatie kan opbrengen...Je kunt dan niet om grote partijen heen. Moet je dan maar zeggen: laat dat spul lekker zitten? Ik weet niet of dat verantwoord is. Goedkope energie kan je ook aanwenden om je omgeving schoner te maken, meer te produceren op de landerijen, goed drinkwater te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:47:
Hier PIR platen (of in elk geval geen piepschuim) gebruikt, die mooi op maat al standaard tussen de riggels (horizontaal) van een metalen garagedeur passen. Met dotjes montagekit vast gezet, houdt al 5-6 jaar perfect.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:57

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

@Bartjuh.

Dit lees je dus niet in de Nederlandse pers:

op

@Niekgo volgens deze docu (YouTube: Das schmutzige Geheimnis sauberer Windräder#! ) wordt het metaal niet in alle windmolens gebruikt dus.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 10-10 16:40
De NMA heeft in september een rapport gepubliceerd over energieprijzen ontwikkelingen.

Uit het rapport:

Prijzen

Onderstaande figuren geven de ontwikkeling weer van de gemiddelde elektriciteit- en gasprijzen voor een
contract voor onbepaalde tijd en variabel tarief, en een contract voor bepaalde tijd en vast tarief, uitgedrukt in
kosten per jaar voor een gemiddeld huishouden. De weergegeven jaarkosten zijn het leveringstarief exclusief
belastingen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10379815/electriciteit_onbepaalde_tiijd.jpg

De gemiddelde elektriciteitsprijs voor onbepaalde tijd contracten met een variabel tarief is met €287 op 1 juli
2012 nagenoeg stabiel gebleven ten opzichte van de prijs op 1 januari 2012 (€285). Groene stroom contracten met een onbepaalde tijd zijn op 1 juli 2012 gemiddeld iets duurder geworden, de jaarkosten stegen van €274 op 1 januari 2012 naar €286 op 1 juli 2012.

Voor de bepaalde tijd contracten geldt een ander beeld. Op 1 januari 2012 waren de jaarkosten voor 1, 2, 3 en
5 jarige contracten respectievelijk € 278, € 283, €275 en € 286. Deze contracten zijn op 1 juli 2012 in prijs
gedaald naar respectievelijk € 263, € 270, €266 en € 263 per jaar. (voor bepaalde tijd zie rapport)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10379815/gas_onbepaalde%20tijd.jpg

De gemiddelde gasprijzen voor alle contracten zijn gestegen. Op 1 januari 2012 waren de jaarkosten voor een
contract met onbepaalde tijd en variabel €605 , op 1 juli 2012 zijn de jaarkosten voor een dergelijk contract
€666. Voor de bepaalde tijd contracten met een vast tarief van gas zijn de jaarkosten gestegen van €586 naar
€621 (1 jaar vast), €615 naar €620 (2 jaar vast), €602 naar €616 (3 jaar vast), en €623 naar €630 (5 jaar vast). (voor bepaalde tijd zie rapport)

Opbouw energierekening

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10379815/opbouw_energierekening.jpg

Op 1 juli 2012 betaalde een gemiddeld huishouden €1972 per jaar voor elektriciteit en gas (figuur 10). Hiervan
is 48% leveringskosten voor elektriciteit en gas, 15% voor het transport en de aansluiting, 2% voor de
meterhuur en 34% energiebelasting en BTW. Deze verdeling is door de jaren heen nagenoeg onveranderd. De
gemiddelde jaarkosten zijn sinds juli 2009 gestegen van €1674 naar €1972. Hiermee zijn de kosten bijna op
het niveau van januari 2009 (€1997). De stijging wordt veroorzaakt door een stijging van de leveringskosten
en (energie)belasting. Het verbruik van elektriciteit en gas is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jschoorl2 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 09:37:
De NMA heeft in september een rapport gepubliceerd over energieprijzen ontwikkelingen.

Op 1 juli 2012 betaalde een gemiddeld huishouden €1972 per jaar voor elektriciteit en gas (figuur 10). Hiervan
is 48% leveringskosten voor elektriciteit en gas, 15% voor het transport en de aansluiting, 2% voor de
meterhuur en 34% energiebelasting en BTW. Deze verdeling is door de jaren heen nagenoeg onveranderd. De
gemiddelde jaarkosten zijn sinds juli 2009 gestegen van €1674 naar €1972. Hiermee zijn de kosten bijna op
het niveau van januari 2009 (€1997). De stijging wordt veroorzaakt door een stijging van de leveringskosten
en (energie)belasting. Het verbruik van elektriciteit en gas is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven.
Hele volksstammen die een maand per jaar werken voor de kolenboer |:(, je moet er maar zin in hebben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
revolution-nl schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:22:
Hele volksstammen die een maand per jaar werken voor de kolenboer |:(, je moet er maar zin in hebben.
En nog een maand (vaak langer) werken voor de auto, dan blijft er niet veel meer over om het leuk te maken. Ik word steeds blijer dat ik dat toch anders georganiseerd heb. Met een energierekening van € 25 per maand en geen auto kan ik leukere en nuttiger zaken met mijn geld doen. Of, misschien nog wel leuker, minder gaan werken en wat leukers en nuttigers met mijn tijd doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

op

:/
revolution-nl schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:22:
[...]

Die hebben er inderdaad zin in. Maar vooral omdat ze geen zin hebben om te kijken naar hun onnodige verbruik. Ik heb mijn ogen geopend.

Jaarafrekening2010/20112011/2012Verwachting 2012/2013
E-verbruik4.076kWh3.390kWh<3.200kWh
G-verbruik1.097m3775m3<750m3

[ Voor 44% gewijzigd door PcDealer op 14-10-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Laatst online: 15-08 09:14
NielsTn schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:57:
[...]

Hier PIR platen (of in elk geval geen piepschuim) gebruikt, die mooi op maat al standaard tussen de riggels (horizontaal) van een metalen garagedeur passen. Met dotjes montagekit vast gezet, houdt al 5-6 jaar perfect.
Heb je daar foto's van of een "how to"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:04:
[...]

En nog een maand (vaak langer) werken voor de auto, dan blijft er niet veel meer over om het leuk te maken. Ik word steeds blijer dat ik dat toch anders georganiseerd heb. Met een energierekening van € 25 per maand en geen auto kan ik leukere en nuttiger zaken met mijn geld doen. Of, misschien nog wel leuker, minder gaan werken en wat leukers en nuttigers met mijn tijd doen.
Ieder zijn ding, de ander zuipt het op elke maand of andere dingen, ik probeer ieder geval niemand te bekeren, dat komt over als een jahovagetuige.
Er zijn namelijk ook nog steeds 2 redenen,voor het milieu of voor de portemonnee en meeste mensen is het om het laatste te doen, al zeggen ze dat niet altijd eerlijk.
Dus zolang die auto te betalen is links of rechtsom krijg je mensen er niet uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:31:
Dus zolang die auto te betalen is links of rechtsom krijg je mensen er niet uit.
...en dat komt vanzelf goed. Is de benzine al boven de €2? Ik heb al dik een half jaar niet meer getankt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dank voor link.

Ook een tale-telling quote die een beetje is ondergesneeuwd (laatste pagina):
Tegelijkertijd geeft 42% van de consumenten aan geen vertrouwen te hebben in de energiemarkt als geheel.
Dit aandeel is sinds 2009 nauwelijks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:35:
[...]

...en dat komt vanzelf goed. Is de benzine al boven de €2? Ik heb al dik een half jaar niet meer getankt.
Dat riepen we ook al in de gulden tijd, "als de benzine 4 gulden word houden mensen er wel mee op"

En zie nu, daar zijn we al, en vergeet niet dat iedereen daar vrolijk aan mee betaald, transport word ook duurder, het blijft een circel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik had hem al staan bij het topic over zonnepanelen, maar hij past hier beter denk ik:

Van de week een prachtig voorbeeld gezien van het functioneren van een nieuwe "slimme" meter.
In het nieuwbouwhuis van mijn broer is nadat zijn oorspronkelijke elektra meter defect raakte (let wel gloednieuwe digitale meter, nog geen jaar oud) een tweetal slimme meters (gas+elektra dus) geplaatst.

Nu mocht hij afgelopen week zijn jaarnota ontvangen.
Wat blijkt werkelijk geen enkele meterstand snijd hout.
Zijn gefactureerde verbruik licht een factor 10 hoger als de werkelijkheid.
Erg vreemd aangezien hij maandelijks een overzicht ontvangt met daarop zijn verbruik (Mogelijk gemaakt door de slimme meter dat wel natuurlijk).

Na een telefoontje naar essent (zin leverancier) stijgt te verbazing nog verder.
Aan de rekening kunnen ze niks doen, die meterstanden komen namelijk via de netbeheerder (enexis), maar als hij een foto met daarop een recente krant en de meterstanden, dan willen ze bij god gratie het voorschot bedrag aanpassen.

Dat is toch te gek voor woorden?
ps hij trouwens een zeer bescheiden verbruik ivm zonnepanelen en een cv gekoppelde houtkachel.

Er gaat in ieder geval een gepeperde mail richting essent, maar wat zijn je rechten hierin?
En wie moet je nu eigenlijk hebben, je leverancier of je netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
lithoijen schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 14:41:
Ik had hem al staan bij het topic over zonnepanelen, maar hij past hier beter denk ik:

Er gaat in ieder geval een gepeperde mail richting essent, maar wat zijn je rechten hierin?
En wie moet je nu eigenlijk hebben, je leverancier of je netbeheerder?
Doe fact checking, neem contact op met netwerkbeheerder en vraag welke laatste standen zij hebben, zij kunnen ook zien wanneer Essent voor de jaarafrekening meetwaarden heeft opgehaald en welke bij EDSN.

Zie hier boven mijn postings en dan lees de kantonrechter overwegingen,
Als ze over werkelijke data kunnen beschikken, kun je een correctie aanvraag doen bij Essent (niet telefonisch), vraag om een beslissing anders een klacht via het formulier van de website.
(Ik had het 2x telefonisch gedaan, we kijken erna, maar uiteindelijk zonder enige resultaat, pas via een klachtenformulier werd er contact opgenomen en dan nog een half uur volhouden afgelopen week dat ik al een beslissing zou hebben gehad, er was wel intern een beslissing alleen was deze nooit naar mij verzonden . Vraag niet hoe lastig dat voor ze is omdat toe te geven)

Daarna kun je overwegen om het voor te leggen aan de geschillen commissie.

Overweeg dit heel goed, mocht je zonnepanelen hebben en de gebruikte meterstanden voor de jaar afrekening zijn te hoog kom je in de problemen met salderen in de volgende periode en krijg je geen meterstand meer in het register anders dan op eigenkosten apart een meteropnemer te laten komen.
Zo gauw de meterstand boven deze van de jaarrekening komt gaat het weer.

Als je voordat laatste een oplossing weet via een andere manier hoor ik dat graag.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:35:
[...]

Zolang ik nog genoeg mensen zie die bij een benzine prijs van 1.89 met >130kmph op de snelweg voorbij zie razen in een >B label auto zal dat wel loslopen.

Als je een zuinige auto heb en de inflatie correctie en belasting voordelen meerekent dan is auto rijden nog nooit zo goedkoop geweest, dan moet je wel een A-label auto hebben natuurlijk

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

revolution-nl schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 16:40:
[...]

Zolang ik nog genoeg mensen zie die bij een benzine prijs van 1.89 met >130kmph op de snelweg voorbij zie razen in een >B label auto zal dat wel loslopen.
Of voor boodschappen 3 minuten verderop naar de winkel in de auto voor een halve krat bier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Fietskar. Ideaal. Je rijdt lachend langs de rij voor:
- de vuilstort/gemeentewerf
- een parkeerplek bij de supermarkt

En iedereen lacht naar de passagiers in het karretje (als je niet zoveel boodschappen nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PcDealer schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 20:46:
[...]

Of voor boodschappen 3 minuten verderop naar de winkel in de auto voor een halve krat bier...
Tsja, de prijzen gaan wel omhoog, maar heel geleidelijk.
Elke dag een tiende cent omhoog merk je niet veel van. Maar het is toch 36,5 cent per jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vraag me trouwens wat af. Als ik mijn woonkamer met een 800W elektrisch kacheltje warm kan krijgen, houdt dat dan automatisch in dat de uitstraling van mijn woonkamer < 800W is? Hetzelfde geldt voor mijn 1e verdieping? Daar kan ik ook met hetzelfde 800W het warmer krijgen.

Ik begin het idee te krijgen dat ik mijn huis makkelijker warm krijg met dat 800W kacheltje dan met mijn hele CV installatie.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Juist. Scherp gezien. Na je woonlokatie toekomstbestendig uitkiezen is dat misschien wel het item wat me het makkelijkst in staat stelt om zonder eigen auto te leven. Veel boodschappen doen voor een feestje? Fietskar. Oude beeldbuistelevisie wegbrengen naar de milieustraat? Fietskar. Op marktplaats aangeschafte tuinstoelen ophalen? Fietskar. Zakken pot/-tuinaarde halen bij het tuincentrum? Fietskar. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan heb ik nog een aftandse kado gekregen Burley. Zelden zoveel value-for-money gehad.

En de benzineprijzen beginnen toch echt wel invloed te hebben op het leefpatroon van mensen: "As Gas Prices Soar So Does City Biking". Dat is in de VS, zeker, maar het gaat hier ook gebeuren, zo zeker als wat.

Ga je het afwachten of bereid je je vast voor? You decide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als ze electrisch nou eens interessant maken, en dan bedoel ik niet alleen lease/zakelijk maar particulier en in aanschaf dan ging ik er voor met mijn huidige km's, maar vol electrisch met een beetje performance gaat zwaar boven budget dus blijft de oliestook het goedkopere alternatief.
Niets leuker als electrisch en bij het stoplicht naast een gti'tje.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:07:
Als ze electrisch nou eens interessant maken,
Interessant maken? Voor de minuscule of zelfs niet bestaande milieuwinst (zie dit Noorse onderzoek) die elektrisch autorijden oplevert wordt het al ontzettend veel gesubsidieerd. Ik zou juist zeggen dat we daar wel eens wat terughoudender mee mogen zijn ten gunste van beter OV etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:07:
Niets leuker als electrisch en bij het stoplicht naast een gti'tje.... :)
Zelf recent meegereden in een Tesla, pff wat een power ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mkleinman schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 21:46:
Ik vraag me trouwens wat af. Als ik mijn woonkamer met een 800W elektrisch kacheltje warm kan krijgen, houdt dat dan automatisch in dat de uitstraling van mijn woonkamer < 800W is? Hetzelfde geldt voor mijn 1e verdieping? Daar kan ik ook met hetzelfde 800W het warmer krijgen.

Ik begin het idee te krijgen dat ik mijn huis makkelijker warm krijg met dat 800W kacheltje dan met mijn hele CV installatie.
Voor de uitstraling van je woonkamer kun je beter een topic over interieur design zoeken ;)

Wat je kacheltje betreft heb je waarschijnlijk het voordeel dat je maar 1 ruimte verwarmt. De CV houdt je hele huis op een bepaalde temperatuur.
Daarnaast heeft je kacheltje waarschijnlijk actieve ventilatie. Dat zorgt ervoor dat je veel sneller kan verwarmen dan een radiator.
Als je merkt dat je huis niet (snel genoeg) warm wordt van de CV, dan heb je misschien te kleine radiatoren, of je CV ketel is stuk/te klein.
JeroenH schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:09:
[...]

Interessant maken? Voor de minuscule of zelfs niet bestaande milieuwinst (zie dit Noorse onderzoek) die elektrisch autorijden oplevert wordt het al ontzettend veel gesubsidieerd. Ik zou juist zeggen dat we daar wel eens wat terughoudender mee mogen zijn ten gunste van beter OV etc.
Misschien helpt het niet zo veel voor het globale milieu (alhoewel ik dat onderzoek nogal biased vind), maar voor het lokale milieu is EV wel een uitkomst.
Ik ben niet zo nobel dat ik longkanker zou willen krijgen van uitlaatgassen, als dat betekent dat ik een chinees in een elektromotor fabriek leukemie zou besparen van de radioactieve stoffen die vrijkomen bij het maken van de magneten.

[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 14-10-2012 22:33 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:09:
[...]

Zal dat niet veranderen als die wagens in massa gemaakt worden denk je, dus uiteindelijk zal daar nieuwere techniek uitrollen die het millieu minder belasten. En meer ov is ook niet bepaald milieu vriendelijk, soms met 2-3 man in een grote oliestook bus die 3-4x optrekt op 6km....niet bepaald duurzaam denk ik. (stadsbussen niet meegerekend maar hier op de provinciale wegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Martin
Het is hier op het moment een comfortabele 22'C, waar een paar blokjes lokaal gewonnen hout al niet goed voor zijn.
Doordat de dubbelwandige pijp inpandig loopt is het boven en op zolder ook zeker niet koud.

[ Voor 30% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-10-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 21:46:

Hoi,

Ik ben juist bezig met zo'n project. Alleen heb ik geen CV, maar een hete lucht-installatie. Dat heeft als voordeel, dat de warme lucht door de rest van de woning wordt gepompt. Een warmte zou inderdaad beter zijn. Maar ik zit in een huurhuis en dan vind ik de investering daarvoor te groot.

Nog een detail over mijn gas-project :
- In Oktober 2011 had ik 44,537 m3 gas verstookt.
- Deze maand Oktober 2012 heb ik tot nu toe nog maar 3,171 m3 gas verstookt.

Leuk verschil he?

edit : Picture or it did not happen! :)
Afbeeldingslocatie: http://www.batto.nl/fotos/02.%20Overig/DSC06213.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RocketKoen schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:30:
[...]

Voor de uitstraling van je woonkamer kun je beter een topic over interieur design zoeken ;)

Wat je kacheltje betreft heb je waarschijnlijk het voordeel dat je maar 1 ruimte verwarmt. De CV houdt je hele huis op een bepaalde temperatuur.
Daarnaast heeft je kacheltje waarschijnlijk actieve ventilatie. Dat zorgt ervoor dat je veel sneller kan verwarmen dan een radiator.
Als je merkt dat je huis niet (snel genoeg) warm wordt van de CV, dan heb je misschien te kleine radiatoren, of je CV ketel is stuk/te klein.
Ketel is zeker weten niet te klein. Remeha Avanta CW4 met een ketelvermogen >20kW. Praktijk is dat de ketel op 20% moduleert ( lager kan die niet ).

verwarming heeft idd een ventilatortje, gaat inderdaad heel snel! Ik ben nu een DBE constructie aan het maken voor 1 radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:33:
[...]

Zal dat niet veranderen als die wagens in massa gemaakt worden denk je, dus uiteindelijk zal daar nieuwere techniek uitrollen die het millieu minder belasten. En meer ov is ook niet bepaald milieu vriendelijk, soms met 2-3 man in een grote oliestook bus die 3-4x optrekt op 6km....niet bepaald duurzaam denk ik. (stadsbussen niet meegerekend maar hier op de provinciale wegen)
Hoe vol de bus zit, hangt ook af van hoe goed het hele OV netwerk is.

Voorbeeld: Delft.
Op het centraal station vertrekken elk uur 16 treinen, 10 trams, en een bus of 50.
Alles rijdt tot na middernacht en in het weekend is er een nachtnet.
In de spits zitten die allemaal vol, en buiten de spits zitten er nog steeds 5-10 man in een bus.

Daar tegenover: Oss. Ongeveer evenveel inwoners, even groot station.
8 treinen per uur en 6 bussen.
Na 18:00 houdt de bus er mee op, en nachtbussen of treinen kun je vergeten.
Daar gebruikt bijna niemand de bus.

En je kan het ze ook niet kwalijk nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kom kom, alsof de bezettingsgraad van de automobiel zo goed is. De cijfers variëren van 1,1 tot 1,4 (op werkdagen lager, in weekenden hoger). Dat is dus 1000+ kg (bij e-auto's nog veel meer) blik, glas en plastic om gemiddeld zo 1,2 persoon te vervoeren. Nee, da's efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 23:25:
Kom kom, alsof de bezettingsgraad van de automobiel zo goed is. De cijfers variëren van 1,1 tot 1,4 (op werkdagen lager, in weekenden hoger). Dat is dus 1000+ kg (bij e-auto's nog veel meer) blik, glas en plastic om gemiddeld zo 1,2 persoon te vervoeren. Nee, da's efficiënt.
Een vervoersmiddel verricht in NL vrijwel geen arbeid (de potentiele energie van de auto op punt A = de potentiele energie in punt B ). De nuttige (excl warmteverliezen) energie die je gebruikt gaat naar 2 grote posten: Luchtweerstand en remmen.

De luchtweerstand is vooral een probleem op hoge snelheid. En de oorzaak is dat een auto een effectief oppervlakte heeft van ongeveer 5 personen. Een trein of bus is hier de oplossing, omdat daar veel mensen achter elkaar zitten. Je hebt per passagier dus maar een klein oppervlakte voor luchtweerstand.
Overgaan op elektrisch zal hier energie technisch weinig doen, behalve dan wat minder lokale vervuiling.

Op lage snelheid gaat je energie verloren elke keer als je de rem aanraakt. Dit wordt verergerd door het enorme gewicht (10x dat van de passagiers) van een auto. Hier is het OV net zo erg als de auto. Hier zit echter wel een enorm voordeel voor elektrisch vervoer. Treinen, trams en de meeste elektrische en hybride auto's remmen voor een groot deel op de motor. Hierdoor kan de remenergie terug naar de accu of naar de bovenleiding, omdat de motor werkt als generator.

Dat een elektrische auto 1000+ kg weegt maakt dus weinig uit. Net zo min als het niet uitmaakt dat een trein tonnen weegt, ook al is hij half leeg (als prorail het bovenleidingnet eens overal geschikt zou maken voor teruglevering).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Is er een life cycle analyse van de Nederlandse trein en bus op zelfde principe als voor die electrische auto?
Voor een realitisch vergelijk, i.p.v. van al die gevoelsmatige vergelijken.

Want als ik snel even reken
Nederland heeft 2266 km electrische spoornet lengte
Een gebruik volgens CBS van 5,68 mln passagierskilometers/ kilometer netlengte per jaar
NS alleen kleinere treinmaatschappijen even buiten beschouwing gelaten, heeft een verbruik van 1,4 TWh, waarvan 10% groene energie is

Dan kom ik op ca 45 gram CO2 per passagiers per kilometer of maak ik een rekenfout?

Bij de gewone auto als ook de electrische auto wordt alles voor de productie meegenomen, wat is die voor een trein?

Niet zoals in dit rapport waar de emissie voor elektrisch op 0 gesteld is voor de trein (is ook een rapport van railcargo).
gem 0,09 Mj/zitplaats per km= ca 20 g/km per zitplaats als altijd alle zitplaatsen bezet zijn.

Hier een plaatje van CO2 emissie/km voor bedrijfsactiviteits-ketenanalyse

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 15-10-2012 02:54 . Reden: CO2-emissie factoren handboek CO2- prestatieladder v2.0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:47:
[...]

Hoe vol de bus zit, hangt ook af van hoe goed het hele OV netwerk is.

Voorbeeld: Delft.
Op het centraal station vertrekken elk uur 16 treinen, 10 trams, en een bus of 50.
Alles rijdt tot na middernacht en in het weekend is er een nachtnet.
In de spits zitten die allemaal vol, en buiten de spits zitten er nog steeds 5-10 man in een bus.

Daar tegenover: Oss. Ongeveer evenveel inwoners, even groot station.
8 treinen per uur en 6 bussen.
Na 18:00 houdt de bus er mee op, en nachtbussen of treinen kun je vergeten.
Daar gebruikt bijna niemand de bus.
Oss ongeveer evenveel inwoners _O- 98.000 tegen 58.000. Bijna de helft dus. Misschien dat je het over de gemeente Oss hebt. Dan klopt het wat beter (84.000 inwoners), maar met een inwonerdichtheid van 4.293/km2 tegen 831/km2 is OV een stuk duurder.
Even groot station _O- 26.091 tegen 8.157 in- en uitstappers . Een derde dus.
En kijk eens waar Delft ligt: onder de rook van Den Haag, de 3e grootste gemeente van Nederland.

Nee, Oss met Delft vergelijken slaat de plank volledig mis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24
Maasluip schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:34:
[...]

Oss ongeveer evenveel inwoners _O- 98.000 tegen 58.000. Bijna de helft dus. Misschien dat je het over de gemeente Oss hebt. Dan klopt het wat beter (84.000 inwoners), maar met een inwonerdichtheid van 4.293/km2 tegen 831/km2 is OV een stuk duurder.
En kijk eens waar Delft ligt: onder de rook van Den Haag, de 3e grootste gemeente van Nederland.

Wil ik ook nog wel toevoegen dat veel OV in Delft vol zit met studenten (niet persé inwoners van Delft). Ik weet even niet hoeveel universiteiten Oss heeft, maar ik denk minder dan Delft :-P

Ik las zojuist dit trouwens: http://www.nu.nl/geldzake...-bezorgd-energienota.html . Begrijpen jullie waar die angst vandaan komt. Is dat een lobby'tje van de Energiereuzen? Energie wordt toch helemaal niet (veel) duurder?

[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 15-10-2012 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:34:
[...]

even groot station. Als in de intercity stopt er, en er zijn 2 kanten om op te gaan.
Dat er in Delft 3x zoveel mensen uit de trein stappen als in Oss, komt denk ik vooral omdat je in Delft met het OV naar je eindbestemming kan, en in Oss is dat vrijwel onmogelijk.
blissard schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:54:
[...]

Wil ik ook nog wel toevoegen dat veel OV in Delft vol zit met studenten (niet persé inwoners van Delft). Ik weet even niet hoeveel universiteiten Oss heeft, maar ik denk minder dan Delft :-P
Delft heeft inderdaad studenten. Maar de OV verbinding naar de TU is ronduit bagger... Sinds kort heeft het station een fietsenstalling waar je geen half uur hoeft te zoeken naar een plekje, maar de busdienst is sinds een paar jaar waardeloos. Er zou eigenlijk een tram moeten rijden om de bussen te vervangen, maar die tram kan het kanaal niet over wegens een verrotte ophaalbrug.

Ik woon in den haag en ik ga tegenwoordig met de fiets naar college. Het is net zo snel als het OV, en je loopt niet het risico dat je een half uur later bent omdat de ene bus die er nog komt al vol zat.

Ter info: Er zijn 3 buslijnen tussen de TU en het station. Vroeger reden die allemaal door het midden van de TU wijk en stopten ze vlak na elkaar op dezelfde haltes. Zit er 1 vol, dan pak je dus de 2e.
Nu is die weg afgesloten en lopen de buslijnen langs de wijk. Ze komen nog steeds ongeveer tegelijk aan, maar nu op 3 verschillende haltes 500m van elkaar af. Vis je bij 1 bus achter het net, dan kun je dus een half uur wachten, of lopen.

All in all komen er wel heel veel studenten naar delft met de trein, maar in de bus of tram zul je ze vrijwel niet vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
RocketKoen schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 09:05:
[...]
Er zou eigenlijk een tram moeten rijden om de bussen te vervangen, maar die tram kan het kanaal niet over wegens een verrotte ophaalbrug.
Nog even geduld. Na 2015 zal die brug wel aangepast worden en loopt lijn 19 wel door.

In de spits rijdt lijn 69 naar TUD trouwens elke 7,5 minuten en niet elk half uur. De fiets blijft echter wel de betere, duurzamere en gezondere optie.

http://www.delft.nl/Inwon...uwe_dienstregeling_Veolia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
blissard schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:09:
[...]

Nog even geduld. Na 2015 zal die brug wel aangepast worden en loopt lijn 19 wel door.

In de spits rijdt lijn 69 naar TUD trouwens elke 7,5 minuten en niet elk half uur. De fiets blijft echter wel de betere, duurzamere en gezondere optie.

http://www.delft.nl/Inwon...uwe_dienstregeling_Veolia
Tsja, in 2015 hoop ik wel klaar te zijn met studeren ;)
Toen ik in 2003 voor het eerst ging kijken in Delft riep iedereen al "ja, nu moet je nog met de bus, maar binnenkort komt er een tramlijn".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
RocketKoen schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:23:
[...]

Tsja, in 2015 hoop ik wel klaar te zijn met studeren ;)
Toen ik in 2003 voor het eerst ging kijken in Delft riep iedereen al "ja, nu moet je nog met de bus, maar binnenkort komt er een tramlijn".
Als ze in 2015 al begonnen zijn met bouwen (wat ik vroeg vind) dan is tie pas in 2016 klaar. Ik denk dat 2017/2018 reëler is. Armoedig voor zo'n belangrijke universiteitswijk.

Overigens riepen ze dat van die tram ook al in 1990, al gin het toen nog om de paardentram denk ik.

Leuk leesvoer irt wachttijden bij haltes e.d. : http://www.google.nl/url?...C2gcwnwK1OLIzuZNA&cad=rja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 09:05:
[...]

even groot station. Als in de intercity stopt er, en er zijn 2 kanten om op te gaan.
Oh, dus Olst is ook een even groot station als Delft? En Hengelo moet al helemaal groot zijn, je kunt daar zelfs 4 kanten op!
Dat er in Delft 3x zoveel mensen uit de trein stappen als in Oss, komt denk ik vooral omdat je in Delft met het OV naar je eindbestemming kan, en in Oss is dat vrijwel onmogelijk.
In Delft stoppen 10 treinen per uur, in Oss 4. In Delft wonen meer mensen dan in Oss. Misschien dat dat de reden is?

Face it: Oss is een slaperig provinciestadje in landelijk Brabant, Delft een slaperig provincie bruisende studentenstad in de Randstad. Daar is gewoon meer vervoer. Dat is geen kip en ei probleem.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier nog een leuk weergave betreft electrisch rijden. Ik zou zelf onze tweede auto wel willen vervangen voor een Twizy. Voorlopig nog even toekomst muziek

Afbeeldingslocatie: http://leafplan.nl/wp-content/uploads/2012/09/electrisch-rijden-infographics1.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:35
blissard schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:54:
[...]

Ik las zojuist dit trouwens: http://www.nu.nl/geldzake...-bezorgd-energienota.html . Begrijpen jullie waar die angst vandaan komt. Is dat een lobby'tje van de Energiereuzen? Energie wordt toch helemaal niet (veel) duurder?
Energie stijgt op zich niet heel snel, maar we hebben net achter de rug:
- Verhoging leveringskosten liander
- 21% BTW
- lichte verhoging prijzen ergens halverwege dit jaar

Er zijn nu al zat huiseigenaren die hun hypotheekrente niet meer kunnen opbrengen, die kunnen straks een te hoge energierekening ook niet opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

_JGC_ schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:04:
Energie stijgt op zich niet heel snel, maar we hebben net achter de rug:
- Verhoging leveringskosten liander
- 21% BTW
- lichte verhoging prijzen ergens halverwege dit jaar
Liander is een netbeheerder, geen "leverancier" in de wets-technische zin.

Capaciteitstarief en het vastrecht aansluiting stijgen lekker door. "Compenserend bedoelde" teruggavepost energiebelasting van Ministerie van Financiën is sinds 1 januari 2009 niet meer gestegen. Zelfs niet inflatie gecorrigeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ze mogen dan wel geen leverancier zijn (zijn ze stiekem wel, als je ze belt krijg je Nuon aan de lijn en proberen ze je CV-ketels of onderhoudscontracten te verkopen), maar het telt wel lekker mee op de energierekening als je in liander-gebied zit (en dat zitten heel veel huishoudens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar da's ook logisch dat die netbeheer kosten blijven stijgen. Netwerkonderhoud kost uiteindelijk voornamelijk arbeid, en dat gaat gezellig elk jaar omhoog met de looninflatie. Er wordt ook stevig geinvesteerd nu, in grenscapaciteit, in extra infrastructuur naar offshore windparken, etc dat is ook niet gratis. En de belastingen, tsja we weten allemaal hoe het huishoudboekje van de overheid er uit ziet.

Kosten voor levering schommelen voornamelijk met brandstof (gas/kolen) prijzen. Die zijn niet veel gestegen, en met de gestaag dalende prijzen van PV (wind lijkt niet meer veel goedkoper te kunnen) zit daar uiteindelijk wel een plafond aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:51:
Maar da's ook logisch dat die netbeheer kosten blijven stijgen. Netwerkonderhoud kost uiteindelijk voornamelijk arbeid, en dat gaat gezellig elk jaar omhoog met de looninflatie. Er wordt ook stevig geinvesteerd nu, in grenscapaciteit, in extra infrastructuur naar offshore windparken, etc dat is ook niet gratis. En de belastingen, tsja we weten allemaal hoe het huishoudboekje van de overheid er uit ziet.
Kosten voor levering schommelen voornamelijk met brandstof (gas/kolen) prijzen. Die zijn niet veel gestegen, en met de gestaag dalende prijzen van PV (wind lijkt niet meer veel goedkoper te kunnen) zit daar uiteindelijk wel een plafond aan.
Die extra infrastructuur naar windparken moet geheel door de windparken zelf worden betaald. Zie hier over "www.meerwind.nl" deze hebben een offerte gekregen van ~550.000 Euro voor het aansluiten van 2 3MW windmolens, dat is inclusief het de vervangings kosten na 20 jaar van het systeem. (Raar want een windmolen gaat 20 jaar mee? Ze moeten nu dus 2x de kosten betalen) . Liander weet wel waar het geld vandaan moet komen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah nice, dubbel cashen. Anyway, offshore windparkjes zijn sowieso niet het pakkie an van Liander, maar van Tennet.

Dat Liander mensen doorsluist naar Nuon is raar, het zijn compleet verschillende bedrijven (Liander eigendom van de gemeentes/provincie, Nuon van het Zweedsche Volk). Zijn ze een samenwerking aangegaan?

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:24:
Ah nice, dubbel cashen. Anyway, offshore windparkjes zijn sowieso niet het pakkie an van Liander, maar van Tennet.

Dat Liander mensen doorsluist naar Nuon is raar, het zijn compleet verschillende bedrijven (Liander eigendom van de gemeentes/provincie, Nuon van het Zweedsche Volk). Zijn ze een samenwerking aangegaan?
Mijn meteropnemer komt (als het een zwaargewicht van Liander zelf is, en niet een studentje) straks in december waarschijnlijk weer met het bekende paars-gele jasje om zijn schouders, hoor...

(geef hem eens ongelijk, zou beetje lullig zijn om goeie kleren weg te gooien, toch?)

Laten we het zo zeggen: de politiek-gemotiveerde scheiding is niet van harte gegaan, bij beide bedrijven niet.

En Liander factureerde langdurig nog gewoon via het Customer Care Center van de NUON Holding, was natuurlijk wel zo makkelijk (al gaf het regelmatig diepe fronsen bij mensen die wisten van de splitsing, en die dachten dat ze "dus" een nota direct van de netbeheerder zelf zouden gaan krijgen ... :N ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De meteropnemer hier komt altijd eind november. Het aparte is: Hij is er ELK jaar rond die tijd. Waar je ze normaal om de 3 jaar verwacht krijgen wij dus nu al 5 jaar achter elkaar jaarlijks bezoek van Liander.

Ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat verlopen als de dagteller negatief blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
mkleinman schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:43:
De meteropnemer hier komt altijd eind november. Het aparte is: Hij is er ELK jaar rond die tijd. Waar je ze normaal om de 3 jaar verwacht krijgen wij dus nu al 5 jaar achter elkaar jaarlijks bezoek van Liander.

ze zijn volgens mij tenminste 1x per 3 jaar verplicht langs te komen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@zonnigtype

AgentschapNL heeft 9/10 het aantal aanvragen aangepast met 2000 naar 24510 voor 30 september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dreamvoid schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:24:

Nuon doet de administratie voor Liander, en als je contact op moet nemen met die toko krijg je dus een Nuon-persoon aan de lijn die op een of andere manier je aan het eind van het gesprek nuon-zooi wil aansmeren.

Alle correspondentie die ik tot nu toe van Liander gehad heb was op Nuon briefpapier iig (ik zat tot afgelopen vrijdag bij Eneco waarbij ik zelf verantwoordelijk ben voor afrekenen met Liander)

Edit: Overigens eerste keer dat een schatting van mijn jaarverbruik na overstappen van energieleverancier ook daadwerkelijk overeenkomt met mijn eigen schattingen. Stroom is geschat op 3500KWh, (moet fors omlaag, maar gaat wel lukken, en anders is er komend voorjaar een PV-installatie die daarbij gaat helpen), gas is geschat op 1610m3, wat overeenkomt met wat ik op mindergas.nl heb staan als verwacht verbruik voor 2012.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 15-10-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:06:
@zonnigtype

AgentschapNL heeft 9/10 het aantal aanvragen aangepast met 2000 naar 24510 voor 30 september
Aha, dank. Die 100 aanvraagjes in 13 dagen tijd vond ik ook al erg verdacht...

Eerst even ander artikel afronden, dus weer flink doortikken hier... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:43:

Hier ook altijd rond half november een echte meteropnemer. Dat is overigens niet altijd zo geweest. In de tijden van het GEB en later ENW kregen we ook wel eens een kaartje in de bus. Het zal wel te maken hebben met creativiteit rond de meters om het verbruik te beperken, zoals het kantelen van gasmeters en rechtstreekse aansluiting van de groeiverlichting en afzuigers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stiekem had ik gehoopt dat na 2,5 jaar meterstanden opnemen het nu eindelijk goed zou gaan.

in september 2012 goed meegeschreven wat de meteropnemer in zijn zakcomputer in tikte

en ja hoor de standen van opname kloppen, waar waarom dan toch een dikke rekening ????

de beginstanden zijn ca 1500kWh lager gezet. fraude of vergissinkje??? morgen maar weer eens bellen.

waarom kunnen ze niet gewoon een paar standen van elkaar aftrekken (ook al stand de stand negatief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:06:
stiekem had ik gehoopt dat na 2,5 jaar meterstanden opnemen het nu eindelijk goed zou gaan.

in september 2012 goed meegeschreven wat de meteropnemer in zijn zakcomputer in tikte

en ja hoor de standen van opname kloppen, waar waarom dan toch een dikke rekening ????

de beginstanden zijn ca 1500kWh lager gezet. fraude of vergissinkje??? morgen maar weer eens bellen.

waarom kunnen ze niet gewoon een paar standen van elkaar aftrekken (ook al stand de stand negatief)
**** ZUCHT ****

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het schijnt allemaal erg moeilijk te zijn ja, (uit ervaring)
maar het is gewoon graaien waar je graaien kan.
ik zie meterstanden en banksaldo`s als gelijke waarden,
misstanden moeten een celstraf opleveren.
de wietboer gaat de cel in, nu de netbeheerder zelf ook een keer,
aftappen en afnemen is beide diefstal.

stel je voor dat je bank zo omgaat met je saldo`s......het is compleet idioot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:16:
Ook dat gebeurd, niet bij mij maar bij een familielid.
We leven in een volslagen idiote maatschappij. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:16:
het schijnt allemaal erg moeilijk te zijn ja, (uit ervaring)
maar het is gewoon graaien waar je graaien kan.
ik zie meterstanden en banksaldo`s als gelijke waarden,
misstanden moeten een celstraf opleveren.
de wietboer gaat de cel in, nu de netbeheerder zelf ook een keer,
aftappen en afnemen is beide diefstal.

Het bizarre is juist dat de netbeheerder er geen r**t aan verdient aan dat eeuwige gez**k met uit de duim gezogen "meterstanden". Want die rekent uitsluitend nog vastrechten door aan het slachtoffer (ook niet de minste posten, maar dat terzijde).

De netbeheerder in kwestie is gewoon namens de Staat (grootste verdiener, 15 cent per kWh) en de leverancier aan het frauderen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In 2013 wordt de netbeheerder als opnemer van de meterstanden er toch tussen uitgesneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:43:
In 2013 wordt de netbeheerder als opnemer van de meterstanden er toch tussen uitgesneden?
Zeker niet. De pest is dat ze nog steeds moeten blijven opnemen als officieel meetverantwoordelijke partij (lijst bij TenneT), tenzij je een ander meetbedrijf zou kiezen (illusie, vergeet het maar, gaat je goud geld kosten, en is gewoon waanzin voor kleinverbruikers).

Maar de leverancier mag al je vragen gaan beantwoorden over het gesodemieter met de "opgenomen" (dan wel verzonnen) meterstanden. Je "mag" dan niet meer bij de netbeheerder/meetverantwoordelijke zelf klagen, maar moet dat via een omweg bij de leverancier doen....

Problemen met meterstanden energie aangepakt (Consuwijzer):
Consuwijzer ontvangt regelmatig vragen en klachten van consumenten die een energierekening hebben ontvangen met meterstanden die zij niet herkennen. De NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) heeft regels aangescherpt om vaart zetten achter het verbeteren van energierekeningen, vooral als het gaat om de meterstanden.

Energiebedrijven zijn nu verplicht om meterstanden op te vragen en te controleren. En consumenten er op te wijzen wat er gebeurt als zij de meterstanden niet op tijd doorgeven. Ook zullen energiebedrijven zelf opnieuw contact moeten opnemen met consumenten als meterstanden niet lijken te kloppen. De NMa houdt toezicht op deze werkwijze.

Vorig jaar besteedde Vara's Kassa uitgebreid aandacht aan problemen met meterstanden op de energierekening. Op verzoek van de NMa passen de energiebedrijven hun werkwijze nu aan wanneer een consument wisselt van energiebedrijf of verhuist. Voor u als consument betekent dit dat u vanaf nu nog maar één aanspreekpunt hebt bij vragen over meterstanden: uw nieuwe energiebedrijf.
Ik zie Greenchoice in ieder geval nog niet bij de meetverantwoordelijke partijen staan bij TenneT (elektra resp. gas).

Klacht voorbeeld brief meterstanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:01:
[...]

Zeker niet. De pest is dat ze nog steeds moeten blijven opnemen als officieel meetverantwoordelijke partij (lijst bij TenneT), tenzij je een ander meetbedrijf zou kiezen (illusie, vergeet het maar, gaat je goud geld kosten, en is gewoon waanzin voor kleinverbruikers).
Aan de andere kant krijg ik wel elk jaar een brief (na opname door een monteur) dat de standen niet zouden kloppen en of ik het zelf nog even wil doen. Vraag mij af of ik zelf geen meterkosten in rekening kan gaan brengen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roamor schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:03:
[...]

Aan de andere kant krijg ik wel elk jaar een brief (na opname door een monteur) dat de standen niet zouden kloppen en of ik het zelf nog even wil doen. Vraag mij af of ik zelf geen meterkosten in rekening kan gaan brengen. ;)
Tsja, als je teveel energie gebruikt staat er een arrestatieteam om 06:00 aan je bed, op zoek naar je wietplantage. Gebruik je te weinig en dan is het ook al niet goed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:09:
[...]

Tsja, als je teveel energie gebruikt staat er een arrestatieteam om 06:00 aan je bed, op zoek naar je wietplantage. Gebruik je te weinig en dan is het ook al niet goed.
Daar heb ik al die jaren geen last van gehad, terwijl we al jaren op marginale restverbruiken zaten van enkele tientallen tot een paar honderd kWh met enkeltarief Ferraris. Zeg maar "atypisch verbruik" voor een gemiddeld NL huishouden, maar klaarblijkelijk geen reden tot "alarm".

Of er "meetgemachtigden / netbeheerders juristen overlast" zal gaan ontstaan als de hard werkende meteropnemer hier voor het eerst een formele "neggie status" zal gaan vaststellen moeten we nog gaan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderwerp: nietkloppende meterstanden deel 2

deze ochtend even gebeld ca 10min. met de Nuon.
De medewerker uitgelegd dat de beginmeterstanden van dit jaar verschilde met de eindstanden van vorig jaar.

"o ja, zei hij ik zie wat u probleem is" ( komisch of verdrietig)

mijn gevoel zegt dat er een deel3 komt .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderwerp niet kloppende meterstanden deel3

na diverse malen uitdrukkelijk te hebben gevraagd wilt u mij terugmailen ipv bellen.

werd ik na 5 min. teruggebeld door dezelfde medewerker die mij door ging verbinden met afdeling saldering (eerst 5min. in de wacht) daarna nog ca 12 min. discussie met allerlei standen.

mijn gevoel zegt dat er een deel 4 komt
Pagina: 1 ... 67 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.