De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.265 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:35
Ja, helaas :(
Uiteraard wil ik liever ook niet eentje 10 meter van mijn tuin, maar als ik op de dijk een mooie rij zie staan heb ik daar echt geen moeite mee (op 10 meter van mijn tuin een mooie rij PV vind ik trouwens weer prima!)

Heb je tegenlicht gezien van de week? Daar hadden de bewoners van een Deens eiland gewoon zelf een windmolenpark opgezet, dat is een betere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ik zie wat voor mooie stukken weiland of bos ze platgooien en vervolgens een woonwijk met foeilelijke huizen neerzetten waarvan de helft niet eens verkocht wordt, dan zou ik liever uitkijken op een windmolen dan dat die woonwijk in mijn achtertuin komt.

Ben benieuwd hoe het straks in Friesland komt. Er zijn plannen om bij klaverblad A7/A32 (industrieterrein wat Heerenveen aan de straatstenen niet kwijt kan) een windmolenpark neer te zetten. Kijken hoeveel reacties dat gaat opleveren en of dat er idd gaat komen. Op een of andere manier vindt niemand het een probleem dat Vermillion een gaswinningslokatie op 1km buiten een dorp neerzet, maar heeft iedereen een mening over windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Onshore gas winning/opslag zie je niet, buiten wat gebouwtjes en daar zet je een leuke bomenrij omheen. Een 250m hoge windmolen is visueel toch wel wat anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 10-10-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Platform zelf stelt niet veel voor, dat is misschien 100x100 meter. Wat je alleen wel ziet op een kilometer afstand is die gigantische lichtbol eromheen. Zo'n platform draait dag en nacht en moet ook verlicht worden. Tijdens de testfase van dit platform was het gewoon een grote lichtbol. Leuk voor die mensen die op 200m afstand op open weiland wonen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Help, nog 6 weken en dan komt de meteropnemer. Onze meter staat nog 300kWh in de min en de 800W verwarming zet geen zoden aan de dijk ( nog geen kWh per dag )

*HELP*. Hoe kom ik van mijn overschot af!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
mkleinman schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:30:
Help, nog 6 weken en dan komt de meteropnemer. Onze meter staat nog 300kWh in de min en de 800W verwarming zet geen zoden aan de dijk ( nog geen kWh per dag )

een 1500 watt kachel er bij plaatsen? ;)
gaat aardig hier, 10kWh per dag en warmpjes erbij zitten :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Een gigantische geisoleerde waterzak kopen voor onder de vloer en daar een warmte-buffer in opslaan?
50kWh per week zijn een hoop broden/taarten/ander zelfbak voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Kan iemand mij iets vertellen over de (waarschijnlijke) kwaliteit van panelen van het merk Solon?

Afbeeldingslocatie: http://www.solon.com/resources/com.solonag/images/solon_logo.gif

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Elektrische auto huren? :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dat vergt inderdaad wel veel energie ja ;)

Beter idee: de meteropnemer vragen een hogere meterstand op te schrijven? Hij denkt vast dat je gek bent, maar dan heb je weer een jaar om iets aan het overschot te doen.

Als ik eerlijk ben: is het niet een beetje gek dat je je installatie uitgebreid hebt tot je een overschot hebt - en nu ineens bang bent voor het overschot?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:46:
[...]

Dat vergt inderdaad wel veel energie ja ;)

Beter idee: de meteropnemer vragen een hogere meterstand op te schrijven? Hij denkt vast dat je gek bent, maar dan heb je weer een jaar om iets aan het overschot te doen.

Als ik eerlijk ben: is het niet een beetje gek dat je je installatie uitgebreid hebt tot je een overschot hebt - en nu ineens bang bent voor het overschot?
Ik had verwacht dat ik het overschot makkelijker weg zou kunnen werken maar dat 800W verwarmingsding en de veel betere isolatie nu zet absoluut geen zoden aan de dijk |:(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkleinman schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

Ik had verwacht dat ik het overschot makkelijker weg zou kunnen werken maar dat 800W verwarmingsding en de veel betere isolatie nu zet absoluut geen zoden aan de dijk |:(
Je kan natuurlijk ook een aparte groep aanleggen DIN KWH meter ertussen en een kabeltje naar de buren leggen.
Vervolgens stroom laten tappen voor 10 cent :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Behalve t feit dat dat niet mag :)

Nu verbruiken we nog wel wat de komende 6 weken maar ik moet nog in elk geval 100-150kWh kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Maar wat is het probleem als je er niets aan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

meteropnemer die een negatieve meterstand ziet en noteert, netbeheerder die denkt dat ik 99000+kWh heb verbruikt, Greenchoice die moeilijk doet en/of niets uitbetaald. Ik zie genoeg beren op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

En Greenchoice eerst om informatie vragen?

Neem aan dat ze vaker met dit bijltje gehakt hebben/gaan hakken aangezien zij de groene leverancier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
mkleinman schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:56:
meteropnemer die een negatieve meterstand ziet en noteert, netbeheerder die denkt dat ik 99000+kWh heb verbruikt, Greenchoice die moeilijk doet en/of niets uitbetaald. Ik zie genoeg beren op de weg.
Meterstandopnemer laten tekenen à la eric-pvt, met je smartphone een fotootje maken van zijn formulier, etc.

Daarna de netbeheerder volledig links laten liggen en direct naar Greenchoice gaan, ze uitleggen wat de situatie is of je alsjeblieft een schriftelijke bevestiging kunt krijgen van een goede verwerking van de meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:43

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom mag je geen stroom aan je buren geven...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Fiber schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:03:
AC-leiding naar een ander perceel leggen mag niet. Veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Fiber schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:03:
Vanwege veiligheid.

Dit is ook de reden dat de meterkast (meestal) bij de voordeur zit, wanneer er iemand alles spanningsvrij wil maken kan die dat gelijk doen door de hoofdschakelaar uit te zetten en weet die ook te vinden.

Wanneer je stroom aan de buren gaat geven, er brand ontstaat bij de buren, je de hoofdschakelaar omhaalt en met water gaat blussen kan je behoorlijke special effects veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Psssst... Doosje gloeilampen kopen? :P

Misschien toch maar dat elektrische element in je boiler klussen? Dat scheelt in elk geval gas nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zet de zonnepanelen uit

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 10-10-2012 20:25 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Bouwdroger huren :) of warmtepomp aanschaffen voor het overschot volgend jaar.

[ Voor 60% gewijzigd door Pietje NL op 10-10-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Jan Workum schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:22:
Je kunt ze (de bomen) vervolgens duurzaam opstoken in een speksteenkachel. >:)
Ik zal mijn best doen ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er was eens een tijd die de tvt versnelde, die tijd is nu over (2012)
dus teveel pv was toen prima, en hilarisch leuk
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg (op een ferraris)
nu spreken we over goedkope pv+tvt, maar alles is relatief, je gaat vet lek aan het gas
nu moet je nadenken waar je fossiel vermijd en je duurzame kWh`s gaat stoppen en vasthouden(!)
martin, stop ze in je boiler, fossiel vermijden is slim op elk front, schoon, en heeft een goeie tvt
ik loog dit jaar mijn meterstand bij elkaar, oh nee, ik heb zelf geschat,
het overschot is nu weer van mij, en ik doe er iets mee voor 1 maart want dan zijn we alweer aan het knallen
het is echt heel veel, maar dat gaat wel lukken.

@jeroenh zoals je weet, mocht tekenen en foto`s en een ijkrapport zelfs niet baten tegen mijn netbeheerder,
we mailden er nog over, als men wil schatten of ongeldig verklaren dan doen ze dat gewoon,
de burger word vetrapt, jammer alleen dat ik een splinter ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:13:
Die info is voor mij belangrijk om een keuze te maken wat zo snel mogelijk moet worden verwijderd: de boom (bomen) of de conifeer (coniferen).
Bedenk goed wat je doet, anders wordt het gewoon Schinnen (zonder -groen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Leg wat lintverwarming onder je tuinpad en het stoepje aan de straat.
Hoef je van de "winter" niet te pekelen.
Die pekel is ook niet zo goed voor het milieu O-)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Martin, een inductie kookplaat er in.
Bevalt hier prima :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23
Met een leuke model S gaat je overschot er ook wel doorheen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NielsTn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:26:
[...]

Venlo is geen noord-limburg...
Nee, dat zijn hollanders pffffft _O-
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Morgen Greenchoice maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Hier dan, 4 minuten.

(ik weet het van die boom, maar dat is voorlopig niet anders. Hij is al erg ziek. >:)

[ Voor 57% gewijzigd door TheSiemNL op 10-10-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

jantje.vlaam schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:37:
Hier dan, 4 minuten.

[video]

(ik weet het van die boom, maar dat is voorlopig niet anders. Hij is al erg ziek. >:)
Ah, die trampoline en glijbaan zijn de valbeveiliging......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Hilarisch :)
Die boom zit ons meer in de weg dan de panelen begrijp ik...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Geurt-kun schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:46:
Hilarisch :)
Die boom zit ons meer in de weg dan de panelen begrijp ik...
Ja, maar met laagstaande zon is deze en die van de bure toch net wat te hoog. In de zomer heb ik er totaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Voor laagstaande zon is het niet de moeite om hem weg te halen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:43:
Kan iemand mij iets vertellen over de (waarschijnlijke) kwaliteit van panelen van het merk Solon?

[afbeelding]
Deutsch-grundlich en nogal duur. Althans, toen ze nog Duits en niet insolvent waren.

Tegenwoordig zijn ze onderdeel van Microsol uit de Verenigde Arabische Gas- en Olierijke Emiraten...

Maken wel erg fraai spul.

Dit parkje bevat o.a. megakneiters van hun modules .... eeeeuuuh ... van de Arabieren, dus...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2011/DSCF4416.jpg

Heb nog niet van problemen met hun modules gehoord.

Dat is natuurlijk niet hetzelfde als 25 jaar vermogensgarantie... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik hoopte al dat op informatie van jou :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online

Electrisch verwarmen, bespaart gas.

Ik zie dat overigens wel toekomst hebben in NL, als je kijkt naar de almaar lagere stroomprijzen en almaar stijgende gasprijzen. En als je de EB op stroom wel mag salderen, en de EB op gas opnieuw verhoogd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dreamvoid schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:01:
[...]

Electrisch verwarmen, bespaart gas.

Ik zie dat overigens wel toekomst hebben in NL, als je kijkt naar de almaar lagere stroomprijzen en almaar stijgende gasprijzen. En als je de EB op stroom wel mag salderen, en de EB op gas opnieuw verhoogd wordt...
De halve wereld verwarmt elektrisch, in wat voor vorm dan ook (warmtepomp, accumulatoren enz) dus waarom wij niet? Omdat we ooit een gasbelletje gevonden hebben (nadat de Duitser in de grond zijn gaan prikken overigens), en nu niet meer anders kunnen denken?

"Think out of the box"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mkleinman schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:56:
Meteropnemer vragen om dezelfde stand als vorig jaar op te schrijven? En zorgen dat je volgend jaar wat meer stroom verbruikt: elektrische bijverwarming van de CV misschien?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
Deze week kwam D66 met een plan om de NS met duurzame stroom te voorzien.
De groene stroom moet de NS maar inkopen, desnoods uit het buitenland.

Als dat scenario werkelijkheid gaat worden kunnen de nieuwe centrales in de NL helemaal uit.
Maar natuurlijk gaan we wel betalen voor die centrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ollie1965 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:11:
[...]

De halve wereld verwarmt elektrisch, in wat voor vorm dan ook (warmtepomp, accumulatoren enz) dus waarom wij niet? Omdat we ooit een gasbelletje gevonden hebben (nadat de Duitser in de grond zijn gaan prikken overigens), en nu niet meer anders kunnen denken?

"Think out of the box"
Gas is destijds als schoner, goedkoper en 'lokaal' Europees alternatief voor olie geintroduceerd. Verwarmen op stroom was historisch alleen interessant in landen met veel kerncentrales of hydro en daardoor (kunstmatig) lage variabele tarieven. Het fenomeen van sterk dalende stroomprijzen tov gas is pas iets van de afgelopen twee, drie jaar.

Overigens, tegenvaller voor de Duitsers: de EEG Umlage (= de netto subsidie voor duurzame opwek die collectief door alle verbruikers wordt betaald) gaat van 3,592 naar 5,277 ct/kWh. Voor de eindklant maakt het grosso modo niet idioot veel uit (de dalende stroomprijzen compenseren dit voor een groot deel), maar dit gaat geen goed nieuws zijn voor de nieuwe FIT tarieven, en daarmee voor de afzet van PV panelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 11-10-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tw_eek schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:17:
Deze week kwam D66 met een plan om de NS met duurzame stroom te voorzien.
De groene stroom moet de NS maar inkopen, desnoods uit het buitenland.

Als dat scenario werkelijkheid gaat worden kunnen de nieuwe centrales in de NL helemaal uit.
Last i checked zit D66 niet in het kabinet. Dus die kunnen plannen wat ze willen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RocketKoen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:07:
[...]
Last i checked zit D66 niet in het kabinet. Dus die kunnen plannen wat ze willen.
De Tweede kamer kan ook wetsvoorstellen doen en die kunnen ook aangenomen worden en uitgevoerd worden. Dus wel of niet in het kabinet zitten heeft daar niets mee te maken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Fiber schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

De Tweede kamer kan ook wetsvoorstellen doen en die kunnen ook aangenomen worden en uitgevoerd worden. Dus wel of niet in het kabinet zitten heeft daar niets mee te maken.
Het kabinet maakt de begroting. Dus tenzij dit gratis is, maakt het wel uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fiber schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

Net alsof de fossiele VVD dáár op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RocketKoen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:18:
[...]
Het kabinet maakt de begroting. Dus tenzij dit gratis is, maakt het wel uit.
Onzin, als je zelf maar voor dekking zorgt en je voorstellen door de Tweede Kamer worden aangenomen...

Of het kabinet het dan ook uitvoert is weer een ander verhaal, maar goed, we dwalen af, hier zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Fiber schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:33:
[...]

Onzin, als je zelf maar voor dekking zorgt en je voorstellen door de Tweede Kamer worden aangenomen...

Of het kabinet het dan ook uitvoert is weer een ander verhaal, maar goed, we dwalen af, hier zijn andere topics voor.
Wat ik helaas in de politiek heel vaak niet hoor is kennis en visie. Een of andere 'haas' bij D66 denkt dat het een goed idee is om groene energie door de NS te laten afnemen en noemt daarbij zelfs concrete doelstellingen. Zo kan ik ook popie jopie spelen.

Er wordt met geen woord gerept over de huidige strategie van de regering en wat de gevolgen zijn om die doelstelling te halen. Er is namelijk al behoorlijk wat geïnvesteerd in niet duurzame energie. Wie gaat dat betalen als de NS alle groene energie uit bv Noorwegen of Duitsland gaat halen?

Politieke prutsers zijn het :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Laat ze dan lekker investeren in PV op de daken van stations :P
Of het 10kV net geschikt maken voor teruglevering, zodat de treinen hun remenergie niet in enorme weerstanden hoeven te gooien zoals ze nu vaak doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
tw_eek schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:17:
Die centrales zijn van private ondernemingen (toch?)
Als "wij" niet bij hen afnemen, waarom zouden wij daar dan toch voor gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Alleen als die private bedrijven betaald krijgen om die centrales standby te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar als ik niet van grijze centrales afneem, hoe kan ik er dan voor gaan betalen om die standby te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
rube schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:46:
Maar als ik niet van grijze centrales afneem, hoe kan ik er dan voor gaan betalen om die standby te houden?
linksom of rechtsom ga je er toch voor betalen. Via het vastrecht of een andere nog niet bestaande belasting (energiecontinuïteitsbelasting oid).

Bij de zonnepanelenbelasting zat ik direct te denken aan de raambelasting die een aantal eeuwen terug was ingevoerd. Hoe meer ramen hoe meer belasting. Een raam kan je wegmetselen, een paneel gaat naar marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tw_eek schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:31:
[...]

linksom of rechtsom ga je er toch voor betalen. Via het vastrecht of een andere nog niet bestaande belasting (energiecontinuïteitsbelasting oid).

Bij de zonnepanelenbelasting zat ik direct te denken aan de raambelasting die een aantal eeuwen terug was ingevoerd. Hoe meer ramen hoe meer belasting. Een raam kan je wegmetselen, een paneel gaat naar marktplaats.
Waarschijnlijker dat de prijs van piekstroom (als die centrales dus nodig zijn) enorm omhoog gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Jongens waar maken we ons druk om. Op het ogenblik zitten we qua zonnestroom opwek, rond de 0,2% in nederland. Gelul in de marge dus.

Als de energiebazen daar al problemen mee hebben, zijn we echt toe aan een energie en politieke revolutie..

Als ik het percentage fout heb, hoor ik het graag. Heb namelijk de bron niet 123 bij de hand.

Edit: Inderdaad 0,2%. http://www.windvogel.nl/2...onne-energie-in-nederland

Natuurlijk moeten we ooit, hier wel aandenken. Misschien eerder in de vorm accu's. (bergmeren, autoaccu's, thuisaccu's en beter verdelen van de opbrengst over geheel Europa/Wereld.) maar mijn stelling is. Nu nog niet..laten we eerste tegen dit luxe probleem aanlopen van te veel opwek.

[ Voor 58% gewijzigd door internet4me op 11-10-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 19:24
tw_eek schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:13:
[...]

Wat ik helaas in de politiek heel vaak niet hoor is kennis en visie. Een of andere 'haas' bij D66 denkt dat het een goed idee is om groene energie door de NS te laten afnemen en noemt daarbij zelfs concrete doelstellingen. Zo kan ik ook popie jopie spelen.

Politieke prutsers zijn het :r
De d66 heeft in Leiden en Groningen de tram tegengehouden (samen met de sp) . Met zo'n instelling moeten die toch niet over groene stroom voor treinen beginnen. Prutsers met luchtballonnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

RocketKoen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:43:
Laat ze dan lekker investeren in PV op de daken van stations :P
Of het 10kV net geschikt maken voor teruglevering, zodat de treinen hun remenergie niet in enorme weerstanden hoeven te gooien zoals ze nu vaak doen.
En dan gelijk boven de bovenleidingen volgooien met panelen, ben je als NS gelijk een neggie!
De infrastructuur ligt er al, 80% van de treinen rijdt als de zon schijnt en het zal het landschap ook niet bepaald vervuilen of innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
flippo765 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

En dan gelijk boven de bovenleidingen volgooien met panelen, ben je als NS gelijk een neggie!
De infrastructuur ligt er al, 80% van de treinen rijdt als de zon schijnt en het zal het landschap ook niet bepaald vervuilen of innemen.
Ik denk niet dat de infrastuctuur van bovenleidingen berekend is op zo'n zware last. Je kan natuurlijk alle sporen gaan overdekken, maar dat schijnt prijzig te zijn.

Heeft dan wel als voordeel dat wissels niet meer dichtsneeuwen en geen blaadjes op de rails.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de EEG Umlage (= de netto subsidie
subsidie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
na salderen ben ik na een jaar uitgekomen (na saldering van ruim 3.000 kWh zonnestroom) op een maandlast (voor energie (elektra+gas+netwerkkosten/vastrecht/transportkosten) van ....<tromgeroffel>

EUR 13,11 per maand...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NielsTn schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:06:
na salderen ben ik na een jaar uitgekomen (na saldering van ruim 3.000 kWh zonnestroom) op een maandlast (voor energie (elektra+gas+netwerkkosten/vastrecht/transportkosten) van ....<tromgeroffel>

EUR 13,11 per maand...
Bijna "gratis" energie :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Chapeau!! _/-\o_ _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
..het zijn er nog 13 euro teveel per maand ;)
maar dank je :D en erg leuk om te zien dat je anders initieel ca. 2000 eur per jaar kwijt was.
Dan is een setje PV uit 2006 in ca 2 jaar terugverdiend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Tja ach GeenStijl moet ook wat te blaten hebben als onbenullen:
http://www.geenstijl.nl/m...vesteert_in_schone_e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:34

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Tja, voor dat soort figuren (de reageerders) is er eigenlijk geen redding meer mogelijk. Verbazingwekkend eigenlijk dat ze nog voldoende hersencellen bezitten om een pc te bedienen. Zelf mijd ik zoveel mogelijk dit soort pulppagina's en berichtgevingen. Toch bedankt voor de tip, ik weet weer even genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die reacties zijn wel heel erg boiling frog
From Wikipedia, the free encyclopedia
The boiling frog story is a widespread anecdote describing a frog slowly being boiled alive. The premise is that if a frog is placed in boiling water, it will jump out, but if it is placed in cold water that is slowly heated, it will not perceive the danger and will be cooked to death.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:15:
die reacties zijn wel heel erg boiling frog

[...]
Alleen zitten we dan wel met z'n allen in de pan en kunnen we er pas uitspringen als er een heleboel samen besluiten om dat te doen. Ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
internet4me schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:54:
Jongens waar maken we ons druk om. Op het ogenblik zitten we qua zonnestroom opwek, rond de 0,2% in nederland. Gelul in de marge dus.
Met dan wel de kanttekening dat zonnestroom in de orde grootte 2x duurder is dan wind energie (5%) en duurzame biomassa (5%), en dat de NL overheid met hun stimulerings beleid daar dus de nadruk op legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
Voor diegene die net als ik met de uiterst kromme redenatie van Essent te maken heeft bij de eindafrekening

Uit uw verbruiksverleden blijkt dat u gemiddeld ongeveer x kWH per jaar verbruikt.
Omdat het verschil tussen Uw opgegeven gebruik kleiner is dan Uw gemiddelde jaarverbruik gaan wij dit niet corrigeren.
Het verschil is te klein en u zult dit verschil op de jaarafrekening van uw nieuwe leverancier inhalen.

Hier een gerechtelijke uitspraak van afgelopen week die deze week gepubliceerd is.

Blijkbaar geen zeldzame uitzondering bij Essent, het in rekening brengen van hogere bedragen, (op basis van schatting, ondanks tijdig voorhanden hebben van niet betwiste werkelijke meterstanden ) voor niet geleverde diensten op een eindafrekening.

Een creative manier om de inkomsten op te krikken, hebben ze zich zo vertilt aan de Eemshaven kolencentrale, :X

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Domba schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:54:
Voor diegene die net als ik met de uiterst kromme redenatie van Essent te maken heeft bij de eindafrekening

Uit uw verbruiksverleden blijkt dat u gemiddeld ongeveer x kWH per jaar verbruikt.
Omdat het verschil tussen Uw opgegeven gebruik kleiner is dan Uw gemiddelde jaarverbruik gaan wij dit niet corrigeren.
Het verschil is te klein en u zult dit verschil op de jaarafrekening van uw nieuwe leverancier inhalen.

Hier een gerechtelijke uitspraak van afgelopen week die deze week gepubliceerd is.

Blijkbaar geen zeldzame uitzondering bij Essent, het in rekening brengen van hogere bedragen, (op basis van schatting, ondanks tijdig voorhanden hebben van niet betwiste werkelijke meterstanden ) voor niet geleverde diensten op een eindafrekening.

Een creative manier om de inkomsten op te krikken, hebben ze zich zo vertilt aan de Eemshaven kolencentrale, :X
Ook een manier van concurrentie voeren...
U heeft ons teveel betaalt, maar onze concurrent betaalt het u terug....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 21:08
RocketKoen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:14:
[...]
Ook een manier van concurrentie voeren...
U heeft ons teveel betaalt, maar onze concurrent betaalt het u terug....
Belachelijk dit

dat dit kan in Nederland |:(

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

NielsTn schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:37:
[...]

suntech op zuid vandaag 5,2 kwh/kwp
kingsun volgt met (zuid) 3,1 kwh/kwp
msk doet op west 2,1 kwh/kwp
En ik vandaag op ruim 1,8 kWh/kWp met 2000 Wp op west. Dak ligt op 28 graden. :-(
En PV Nijkerk met 8000Wp met een dak op west van 45 graden heeft zelfs ruim 3 kWh/kWp.
Heeft dat dan puur met de stand van je dak te maken?
Of zou hun dak toch iets meer naar zuid gericht zijn dan mijn dak?

[ Voor 0% gewijzigd door Geurt-kun op 12-10-2012 00:24 . Reden: Discussie hier heen gehaald ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Killerbert schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:42:
[...]

Belachelijk dit

dat dit kan in Nederland |:(
Ik ben nog niet klaar met Essent, eerste week van november gaan we weer verder met de volgende episode.

En dan zal hopelijk snel duidelijk zijn of ze echt zo vasthoudend zijn om betaald te we willen worden voor niet geleverde energie.
Ben benieuwd of ze nog een hap van 30-50% van het gemiddelde jaarverbruik willen(over 3-5 jaar).
Sinds september heb ik zonnepanelen, welke netjes zijn aangemeld voor de PIR en goed voor een dekking van ca 95% van mijn verbruik. 8)

Met een ferrarismeter en deze kunstmatige uit de duim gezogen fictieve meterstanden (berekend 8)7 , maar nog geen hint kunnen ontlokken hoe), zoiets loop je niet in bij een nieuwe energieleverancier.

Je hoeft ook echt geen helderziende te zijn wat mijn vervolg stappen worden, maar Essent is zich dat ook heel bewust, gezien ze gisteren telefonisch contact zochten, die meerdere keren werd onderbroken voor intern overleg aan hun zijde.
Maar waarom correctie naar de juiste meterstand absoluut onbespreekbaar is, is me echt een compleet raadsel en dat Essent daar ook vele man/vrouw uren voor over heeft.
De eerste halfjaar cijfers 2012 voor elektra was wel 8% minder, maar dan moeten de tweede halfjaar cijfers wel heel heel dramatisch zijn, als je er zoveel uren in wilt insteken zonder de werkelijke standen nog te kunnen betwisten.

Edit: Vandaag weer meerdere contacten gehad en gelijk de gelegenheid benut om fact checking te doen voor de volgende stap, was ik gisteren al tegen aangelopen dat ieder doorverwijst of een bericht gezonden zou hebben, maar de ontvanger van niets weet, incl mij zelf. (ik zou een beslissing moeten hebben op mijn klacht bij ex-leverancier en na een kwartier welles/niettes bleek naar de nwe leverancier gezonden te zijn.)

Hierbij mogelijk eindelijk de juiste tip gekregen van de werkelijke kernoorzaak, hiermee verschijnt een vierde speler op het toneel EDSN en een technisch punt met de centrale switch uitwisseling en C-AR en 1 of meerdere validatiefouten. Details werden niet duidelijk daarvoor was de hint te cryptisch die ik moest overbrengen voor als je niet mee kunt kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 12-10-2012 18:31 . Reden: Een hint gekregen, het lijkt dat de cirkel daarmee doorbroken is. ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
tw_eek schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:31:
[...]

Maar de "grijze" energiecentrales staan los van de overheid. Als AH verlies maakt, gaat de belasting toch ook niet omhoog?
RocketKoen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:48:
[...]
Waarschijnlijker dat de prijs van piekstroom (als die centrales dus nodig zijn) enorm omhoog gaat.
Dat denk ik dus ook en dat is ook helemaal niet erg. Een goede motivatie voor mensen op de juiste momenten energie af te nemen, al dan niet met technische hulpmiddelen om op bepaalde momenten de wasmachine te laten draaien en de diepvries een paar graden verder te laten afkoelen.

Dan is er ook minder "standby" stroom nodig, en zullen er wellicht wat centrales failliet gaan. Tja, dat is marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De eigenaren van met name gas centrales wijzen erop dat de peak prijzen nu en voor de komende 5 jaar forward zodanig laag zijn, dat gascentrales commercieel niet zinnig meer zijn, en ze die dus willen gaan sluiten. Ze waarschuwen wel Tennet, de NMa en de politiek dat dit betekent dat er minder reservecapaciteit beschikbaar zal zijn in de toekomst, en dat eenmaal gesloten het veel geld en tijd kost om deze capaciteit weer bij te bouwen als dit nodig wordt, zeker als de huidige terugval in stroomverbruik niet structureel is maar tijdelijk vanwege de economische dip. Natuurlijk vliegen in dat scenario de peak prijzen omhoog, maar dat betekent nog niet dat er dan ook per direct nieuwe capaciteit komt, dat kost een paar jaar.

Als we met zijn allen in NL dit risico willen lopen, ok - maar als we dit niet willen dan zal er een systeem (ws via een extra vastrecht heffing) door de overheid moeten worden opgesteld om de centrales standby te houden. Dit is 1 van de ideeen. Je kan natuurlijk ook de interconnecties met het buitenland verder vergroten (hoewel in het buitenland precies hetzelfde speelt), en de kosten via (ook weer) vastrecht/netbeheer doorsluizen, of accepteren dat zo nu en dan stroombesparende maatregelen (afschakelen industrie, blackouts, etc) nodig zijn. Of we hebben het rotsvaste geloof dat we inderdaad structureel steeds minder stroom gaan verbruiken, dat dit geen tijdelijk terugval is, en dat die centrales echt niet meer nodig zijn.

Dit staat overigens los van de hele fossiel vs duurzaam discussie, je zou ook ipv gas centrales een paar biomassa centrales met een stapel duurzame houtpellets standby kunnen laten staan, of een gascentrale met een opslag met biogas, zelfde principe. Maar vanuit duurzaamheidsoogpunt zie ik liever een situatie waar duurzame bronnen zoveel mogelijk gebruikt worden, en fossiele opwek standby staat voor noodgevallen, dan het omgekeerde.

[ Voor 43% gewijzigd door Dreamvoid op 12-10-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Dreamvoid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:30:
De eigenaren van met name gas centrales wijzen erop dat de peak prijzen nu en voor de komende 5 jaar forward zodanig laag zijn, dat gascentrales commercieel niet zinnig meer zijn, en ze die dus willen gaan sluiten. Ze waarschuwen wel Tennet, de NMa en de politiek dat dit betekent dat er minder reservecapaciteit beschikbaar zal zijn in de toekomst, en dat eenmaal gesloten het veel geld en tijd is om deze capaciteit weer bij te bouwen als dit nodig wordt, zeker als de huidige terugval in stroomverbruik niet structureel is maar tijdelijk vanwege de economische dip. Natuurlijk vliegen tegen in dat scenario de peak prijzen omhoog, maar dat betekent nog niet dat er dan ook per direct nieuwe capaciteit komt, dat kost een paar jaar.

Als we met zijn allen in NL dit risico willen lopen, ok - maar als we dit niet willen dan zal er een systeem (ws via een extra vastrecht heffing) door de overheid moeten worden opgesteld om de centrales standby te houden. Dit is 1 van de ideeen. Je kan natuurlijk ook de interconnecties met het buitenland verder vergroten (hoewel in het buitenland precies hetzelfde speelt), of accepteren dat zo nu en dan stroombesparende maatregelen (afschakelen industrie, blackouts, etc) nodig zijn. Of we hebben het rotsvaste geloof dat we inderdaad structureel steeds minder stroom gaan verbruiken, dat dit geen tijdelijk terugval is, en dat die centrales echt niet meer nodig zijn.

Dit staat overigens los van de hele fossiel vs duurzaam discussie, je zou ook ipv gas centrales een paar biomassa centrales met een stapel duurzame houtpellets standby kunnen laten staan, of een gascentrale met een opslag met biogas, zelfde principe. Maar vanuit duurzaamheidsoogpunt zie ik liever een situatie waar duurzame bronnen zoveel mogelijk gebruikt worden, en fossiele opwek standby staat voor noodgevallen, dan het omgekeerde.
Reken er maar op dat de lobby in Den Haag nu zeer intensief is. Elke sector is nu druk bezig met de eigen belangen. Dit krijgt zeker nog een staartje. Nu is het duurzame deel erg klein maar dat gaat veranderen.
Er komt een rekening, u mag raden wie dat gaat betalen.
Zolang de euro's tegen de plinten klotsen bij de energiemaatschappijen blijft de macht groot. Denk maar niet dat ze stilzitten en geschoren willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Dreamvoid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:30:
Als we met zijn allen in NL dit risico willen lopen, ok - maar als we dit niet willen dan zal er een systeem (ws via een extra vastrecht heffing) door de overheid moeten worden opgesteld om de centrales standby te houden.
Daar is toch o.a. het capaciteitstarief voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
Geurt-kun schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 00:23:
[...]

En ik vandaag op ruim 1,8 kWh/kWp met 2000 Wp op west. Dak ligt op 28 graden. :-(
En PV Nijkerk met 8000Wp met een dak op west van 45 graden heeft zelfs ruim 3 kWh/kWp.
Heeft dat dan puur met de stand van je dak te maken?
Of zou hun dak toch iets meer naar zuid gericht zijn dan mijn dak?
Had je bewolking? Is er schaduw? Zit je precies op west? 1.8kWh/kWp klinkt mij zelfs voor een west-dak laag in de oren. Ik haalde 2.6kWh/kWp en mijn dak heeft een ongunstige hellingshoek van 48 graden, plus schaduw in de (vroege) avond. Ik zit nog wel een paar graden richting zuid (12 iirc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
internet4me schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:56:
[...]

Daar is toch o.a. het capaciteitstarief voor...
Dat dekt nu de kosten voor de netwerken/metering en wat lokale reservecapaciteit, maar nog geen 'grootschalige' landelijke capaciteitsreserve.
Zolang de euro's tegen de plinten klotsen bij de energiemaatschappijen blijft de macht groot.
Dat is het nou juist, heb je een beetje de financiele resultaten van de sector bijgehouden de laatste tijd?

[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 12-10-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Voor 0.2% zonnestroom een grootschalige landelijke reserve aanhouden. Lijkt mij sterk overdreven.

Raar trouwens dat Duitsland al veel verder is. Dat daar de kosten in verhouding veel lager liggen dan wij nu al betalen voor het capaciteitstarief..Terwijl in Duitsland van die kosten ook nog veel meer gedaan wordt.

De energiebazen zitten wat dat betreft op hun eigen (dure luxe) eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Neem nu eens Vattenvall. Winstgevend en kijkend naar de investeringen in de komende vier jaar 'by types of fuel' er 51% gaat naar gas, kolen en mijnbouw, 16% nuke en 38% wind. Dat laatste zal denk ik in de UK gebeuren omdat Vattenvall ze in de UK willen groeien met wind.

edit: > 100% is nie goe. De percentages waren absolute bedragen. 8)7
44% Gas, kolen en mijnbouw
14% Nuke
33% Wind
9% Hydro en biomassa

[ Voor 20% gewijzigd door tw_eek op 12-10-2012 11:54 . Reden: tja ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
internet4me schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:11:
Voor 0.2% zonnestroom een grootschalige landelijke reserve aanhouden. Lijkt mij sterk overdreven.

Raar trouwens dat Duitsland al veel verder is. Dat daar de kosten in verhouding veel lager liggen dan wij nu al betalen voor het capaciteitstarief..Terwijl in Duitsland van die kosten ook nog veel meer gedaan wordt.

De energiebazen zitten wat dat betreft op hun eigen (dure luxe) eiland.
Het is ook niet voor dat beetje zonnestroom, het is voor het hele systeem. Dit is geen fossiel vs duurzaam discussie - als er een kerncentrale stilgelegd wordt is de situatie precies hetzelfde. In Duitsland speelt *exact* dezelfde discussie over reservecapaciteit, niet vanwege duurzaam, maar vanwege de "Atomausstieg".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
In Duitsland zijn ze ook veel (echt veel) verder dan bij ons. Dus daar zal het meer spelen. Echter daar betalen ze nog steeds minder dan wat wij doen.
Terwijl wij net komen kijken en nog eigenlijk nog helemaal niet tegen dit "probleem" zijn aangelopen.

Bij mij valt dit onder de categorie. We maken de mensen bang.......voor iets wat ooit zou kunnen voorkomen in een gesloten energiemarkt.

Gelukkig wordt onze energiemarkt steeds opener. Daarmee zal dit probleem door de markt wel worden opgelost. Lees de kosten worden ooit variabeler voor de bedrijven die dit kunnen sturen en zo geld kunnen verdienen. Een particulier gebruikt in verhouding niet zoveel en dat is redelijk voorspelbaar.

Met nadruk op ooit. :)

[ Voor 49% gewijzigd door internet4me op 12-10-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Laatste keer dat ik met essent te maken heb gehad konden ze niet mijn contract overnemen.
Ik heb hun 4 keer de kans gegeven en daarna gezegd nu is het genoeg, ik wil excuses ontbinding contract en mochten jullie nog meer van mijn tijd snoepen ga ik daar facturen voor sturen.

Dat heeft uiteindelijk geholpen en ben ik van hun gezeik met een lullige vvv-bon afgekomen.

Dus stel je keihard op bij essent dat lijkt de enige manier te zijn om tot een afdeling te komen die het daadwerkelijk oplost.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Essent is me aan het lastig vallen om over te stappen naar hun. "Ja, want dat is makkelijk, dan heeft u alles op een rekening" (gas+elektriciteit). Nou zie ik niet de toegevoegde waarde van "alles op een rekening", maar je moet natuurlijk een argument hebben.
Ze begonnen wel met kortingen e.d. te schermen. Ik heb maar gezegd dat ik dat wel via internet regel, dan heb ik ook alle tijd om alles te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Alles op 1 rekening kan positief zijn. Ik zat tot vandaag bij Eneco en had alles op 3 rekeningen. Netbeheerder gas, netbeheerder stroom, en vervolgens na elke meterstandopname van een van beide netbeheerders een jaarafrekening van Eneco met geschatte standen van een van beide meters.
Heb dat ook aangegeven bij Eneco toen ik ze te kennen gaf over te stappen naar een andere aanbieder, ik heb geen zin in 4 jaarafrekeningen per jaar van 3 verschillende bedrijven waarbij ik de ene keer dik terug krijg en de andere keer dik moet bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat heeft gas en elektriciteit op een rekening met terugbetalen te maken? Dat zijn verschillende zaken, daar is geen onderlinge afhankelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 12-10-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Vertaald naar consumentengas en -elektra: geen jaarlijkse prijsstijging van 7,5% waar "men" zo graag mee schermt?

Bron: nos.nl

Stijging olieprijs onwaarschijnlijk

Door de kwakkelende wereldeconomie zijn de vooruitzichten op de oliemarkt de afgelopen maanden verbeterd. Grote stijgingen van de olieprijs zijn de komende 5 jaar niet waarschijnlijk, zegt het Internationaal Energie Agentschap (IEA).
Het IEA ziet dat de economie wereldwijd maar langzaam herstelt en dat er steeds zuiniger met energie wordt omgegaan. De olieproductie loopt harder op dan de vraag naar olie, voorspelt het agentschap in een vooruitblik naar 2017.

Stijgende vraag vlakt af
"Zelfs China, de motor achter de stijgende vraag, laat tekenen zien dat de stijgende vraag aan het afvlakken is", staat in het rapport.
Vanaf 2017 worden er wereldwijd 102 miljoen vaten olie per dag geproduceerd, terwijl er dan een behoefte is aan 96 miljoen vaten per dag. Grote pieken in de olieprijs blijven daardoor waarschijnlijke achterwege, voorspelt het agentschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
internet4me schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:14:
In Duitsland zijn ze ook veel (echt veel) verder dan bij ons. Dus daar zal het meer spelen. Echter daar betalen ze nog steeds minder dan wat wij doen.
Terwijl wij net komen kijken en nog eigenlijk nog helemaal niet tegen dit "probleem" zijn aangelopen.

Bij mij valt dit onder de categorie. We maken de mensen bang.......voor iets wat ooit zou kunnen voorkomen in een gesloten energiemarkt.
Dit is geen probleem van Duitsland of Nederland alleen, er *is* al 1 Europees net, je kan de situatie niet meer puur nationaal bekijken. Het Duitse net is op het moment (deels) afhankelijk van NL voor hoge-vraag scenario's. In de 'normale' situatie exporteert Duitsland volop goedkope (kolen/nuke/PV/wind) stroom naar Nederland, maar bij hoge piekvraag in de winter importeert Duitsland over diezelfde grenscapaciteit door Nederlandse gascentrales geproduceerde stroom. Als die centrales verdwijnen in Nederland, is ook Duitsland de pineut.

Nederland profiteert van goedkope Duitse stroom en het royale Duitse subsidiebeleid, maar Duitsland profiteert weer van de investeringen die voornamelijk NL heeft gemaakt in het stroomnetwerk en grenscapaciteit, en het standby staan van de Nederlandse gascentrales. Het is een enorm getouwtrek en gereken om die voordelen/lasten een beetje eerlijk te verdelen onder de inwoners van de respectievelijke landen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 12-10-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Maasluip schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:51:
Essent is me aan het lastig vallen om over te stappen naar hun. "Ja, want dat is makkelijk, dan heeft u alles op een rekening" (gas+elektriciteit). Nou zie ik niet de toegevoegde waarde van "alles op een rekening", maar je moet natuurlijk een argument hebben.
Ze begonnen wel met kortingen e.d. te schermen. Ik heb maar gezegd dat ik dat wel via internet regel, dan heb ik ook alle tijd om alles te vergelijken.
Zoals het er nu naar uitziet wordt per 1 april 2013 wettelijk het leveranciersmodel ingevoerd, dan vervallen de netwerkbeheerder rekeningen deze dienen dan op de jaarafrekening van de energieleverancier te staan en deze is ook het aanspreekpunt.

Verder kijk even naar de voorwaarden, je hebt zonnepanelen.
2/3 van je opbrengst is bij normaal tarief en 1/3 bij dal tarief veelal
Is je verbruik ook op gelijke wijze verdeeld?

Essent geeft nu overal aan normaal (hoog)tarief wordt met normaal verrekend en laag met laag tarief verrekend
Geen woord over opbrengst overschot bij normaal (hoog) die verrekend wordt met laag, wel dat de terugleververgoeding 70% van het gemiddelde APX inkoop tarief is, dit is gelijk aan het minimum wat de NMA, dus 70% van ca 55 euro/MWh.

Laat het op papier zetten dat de eerste 5000kWh worden gesaldeerd ongeacht de verdeling over normaal (hoog)/laag tarief en onderdeel van de overeenkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Domba schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:27:
[...]

Essent geeft nu overal aan normaal (hoog)tarief wordt met normaal verrekend en laag met laag tarief verrekend
Geen woord over opbrengst overschot bij normaal (hoog) die verrekend wordt met laag, wel dat de terugleververgoeding 70% van het gemiddelde APX inkoop tarief is, dit is gelijk aan het minimum wat de NMA, dus 70% van ca 55 euro/MWh.
Goed punt. Als ze nog eens bellen zal ik daar eens naar vragen. Ik zit nu bij Oxxio en volgens mij doen die hetzelfde.

Ik heb inderdaad 68% opwek in hoog tarief maar zo'n 40% verbruik in hoog tarief (er staat altijd minstens een computer 24 uur aan en ik let er op wanneer ik de was draai). Het ziet er nu naar uit dat ik in hoog tarief zo'n 200 kWh meer opwek dan ik verbruik, maar omdat ik nog geen jaar vol heb is dat een beetje koffiedik kijken.
Misschien toch maar eens gauw een inductiekookplaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@ Standby kosten

Als die kosten (via b.v. opslag op netbeheer e.d.) echt de pan uit gaan reizen, dan komen er vanzelf andere alternatieven die consumenten, stichtingen e.d. gaan ontwikkelen. Ik ben er niet bang voor, tenzij ze het uit algemene belastingmiddelen gaan betalen en je er niets aan kunt om het te ontwijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jan Workum schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:20:
Vertaald naar consumentengas en -elektra: geen jaarlijkse prijsstijging van 7,5% waar "men" zo graag mee schermt?

Stijging olieprijs onwaarschijnlijk
- dit is een voorspelling, het IEA doet heel solide analysewerk met de data die ze hebben en de scenario's die ze voorzien, maar heeft geen kristallen bol en heeft het al vaker spectaculair misgehad (aardgas in de VS bv) - bovendien hebben ze geen invloed op macroeconomische aspecten als inflatie. Als bv de Europese centrale bank het morgen in zijn hoofd haalt om de geldpers volledig open te zetten schieten de prijzen van alles (in euro's) omhoog.
- olieprijzen bepalen de benzine prijs, maar beinvloeden maar een deel van de gasprijzen, en electriciteitsprijzen nog minder. Kijk alleen maar wat er met de olieprijs is gebeurd de afgelopen 2 jaar versus wat de electriciteitsprijzen hebben gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 12-10-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dreamvoid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:44:
[...]
- olieprijzen bepalen de benzine prijs, maar beinvloeden maar een deel van de gasprijzen, en electriciteitsprijzen nog minder. Kijk alleen maar wat er met de olieprijs is gebeurd de afgelopen 2 jaar versus wat de electriciteitsprijzen hebben gedaan.
Bepalen, ja, alleen omhoog, omlaag vergeten ze meestal... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
rube schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:09:
@ Standby kosten

Als die kosten (via b.v. opslag op netbeheer e.d.) echt de pan uit gaan reizen, dan komen er vanzelf andere alternatieven die consumenten, stichtingen e.d. gaan ontwikkelen. Ik ben er niet bang voor, tenzij ze het uit algemene belastingmiddelen gaan betalen en je er niets aan kunt om het te ontwijken....
;) Exact, de markt komt dan met een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, want de markt, dat zijn wij zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Dreamvoid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:44:
[...]

- dit is een voorspelling, het IEA doet heel solide analysewerk met de data die ze hebben en de scenario's die ze voorzien, maar heeft geen kristallen bol en heeft het al vaker spectaculair misgehad (aardgas in de VS bv) - bovendien hebben ze geen invloed op macroeconomische aspecten als inflatie. Als bv de Europese centrale bank het morgen in zijn hoofd haalt om de geldpers volledig open te zetten schieten de prijzen van alles (in euro's) omhoog.
Er is toch een zekere relatie met onze energieprijzen?
Vorige week een bijeenkomst van de energie bespaar groep Friesland bijgewoond. Ook daar werd geschermd met de stijgende olieprijzen en de jaarlijks stijging van de energiekosten met 7,5%
Op Olino is een filmpje te zien van een onlangs door Jeroen van Agt gehouden lezing, ook hij gebruikt deze cijfers.
Niets ten nadele van alle duurzame promotors, maar gebruik reële cijfers, overdrijven keert zich uiteindelijk tegen je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Jan Workum schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:09:
Op Olino is een filmpje te zien van een onlangs door Jeroen van Agt gehouden lezing, ook hij gebruikt deze cijfers.
Niets ten nadele van alle duurzame promotors, maar gebruik reële cijfers, overdrijven keert zich uiteindelijk tegen je.
Heeft Jeroen echt die 7,5% gebruikt?

Ah, ik zie het al, 4'11", hij gebruikte 7%/jaar.

Tuttuttut. Had ik niet van hem gedacht (heb hem redelijk hoog zitten...).

Nou ja, iedereen maakt wel eens een uitglijder. Minnesma zei ook dat de "energieprijs" (what is that?) verdubbeld zou zijn in tien jaar tijd... En je weet het, zij is Koningin Van Duurzaamheid in ons polderlandje...

Jeroen: "exponentiële curve"????

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_2012_voorspelling.gif
(uitsluitend variabele kosten, alle vaste kosten cq. inkomsten zijn NIET saldeerbaar en doen er niet toe)

Exponentieel 7% stijging per jaar, beste Jeroen?

No way!

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Stroomprijs_ontw_drie_methodieken.gif

CAGR methode 2005-2012 (tot BTW verhoging per 1 oktober 2012): 2,85% gemiddeld per jaar post-liberalisering.

Sounds different dan die "7%/jaar"...

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 12-10-2012 16:19 . Reden: Uitglijdertje... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonnigtype schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:12:
Minnesma zei ook dat de "energieprijs" (what is that?) verdubbeld zou zijn in tien jaar tijd...
Reken de vaste kosten maar eens mee...

Pagina: 1 ... 66 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.