De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 09:52
Snowmiss schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:52:
[...]

Hierop aansluitend; het is toch inderdaad zo, dat je meterstanden alleen aan de netbeheerder hoeft door te geven en niet aan je leverancier? Zo ja, vind ik het erg vreemd dat ik dit tegenkom in de nieuwsbrief van NLE:

[...]
Ik hoef alleen meterstanden aan GC door te geven (energieleverancier). Netwerkbedrijf kan/zal jaarlijks zelf langskomen om de standen te noteren....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Welkom in de wondere wereld van schattingen. De netbeheerder komt in principe eens per 2 jaar langs om de standen op te nemen. Vervolgens wordt je daadwerkelijke verbruik gemiddeld met het verbruik uit het verleden en wordt dat de schatting voor de komende 2 jaar.

Zo krijgen energieleveranciers ook nog altijd een flink hoog gasverbruik door van mijn netbeheerder omdat de vorige bewoner altijd rond de 3300 kuub zat. Ik zit nog niet eens op de helft, maar toch worden alle schattingen op basis van minstens 2200 kuub gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
dus.. naar consuwijzer maar stappen??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

ZuinigeRijder schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:37:
[...]

Datum formaat?
komma ipv punt voor decimaal scheidingsteken?

Output van SunnyExplorer by mij is (CSV file):

sep=;
Version CSV1|Tool SE|Linebreaks CR/LF|Delimiter semicolon|Decimalpoint dot|Precision 3

;SN: 2130056443;SN: 2130056443
;SB 4000TL-21;SB 4000TL-21
;2130056443;2130056443
;Totale opbrengst;Vermogen
;Counter;Analog
dd.MM.yyyy HH:mm:ss;kWh;kW
03.10.2012 00:00:00;490.519;0.000
.....
Hier heb ik wat aan. Bedankt!

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over teruglevering. Het betreft hier een dorpshuis. Verbruik: 23.000 kWh. Omdat ze een sociale functie hebben krijgen ze 50% van de energiebelasting terug. Stel dak is ideaal, dus factor 1,0.
Tabelletje energiebelasting:

0 t/m 10.000 € 0,1140
10.001 t/m 50.000 € 0,0415
50.001 t/m 10 mln € 0,0111

De vraag: heeft het zin om voor 10.000 Wattpiek neer te leggen ? Economisch gezien dus.
Reken je met de eerste schijf of de tweede ?
Ik vrees de tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:28:
Vraagje over teruglevering. Het betreft hier een dorpshuis. Verbruik: 23.000 kWh. Omdat ze een sociale functie hebben krijgen ze 50% van de energiebelasting terug. Stel dak is ideaal, dus factor 1,0.

0 t/m 10.000 € 0,1140

De vraag: heeft het zin om voor 10.000 Wattpiek neer te leggen ? Economisch gezien dus.
Ik vrees de tweede...
Ik heb berekeningen gezien waarbij eerste deel voor de hoogste staffel wordt gerekend, en daarna stapsgewijs naar lagere staffels. Maar ook berekeningen die precies andersom werken, en die dus bij salderen ongunstig zijn.

Is niks voor in Wet geregeld, en beleid kan wijzigen van leveranciers, al naar gelang hun humeur...

Zin heeft het altijd. Als ze verder niet heel erg hard op de centen kijken kan het zelfs leuk worden... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ze de eerste schijf voorgespiegeld, maar thuis gekomen begon ik er ernstig aan te twijfelen. Dus eigenlijk is het afhankelijk van de leverancier. Ergo... es even rondgaan met de verneemstok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:52:
Ik had ze de eerste schijf voorgespiegeld, maar thuis gekomen begon ik er ernstig aan te twijfelen. Dus eigenlijk is het afhankelijk van de leverancier. Ergo... es even rondgaan met de verneemstok.
... zorg dan meteen dat ze zich schriftelijk vastleggen voor, laten we zeggen, de eerste tien jaar ... O-)

... al zit je dan natuurlijk wel tien jaar aan dezelfde leverancier vast ... :/

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 04-10-2012 01:00 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:28:

0 t/m 10.000 € 0,1140

Ik vrees de tweede...
Als je kijkt naar een ouderwetje draaischijf meter, dan gaat het altijd van de 2e schijf af als je teruglevert.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 01:19:
[...]

Als je kijkt naar een ouderwetje draaischijf meter, dan gaat het altijd van de 2e schijf af als je teruglevert.
Maar dan zit je ver boven de zogenaamde saldering tot 5.000 kWh/jaar netinvoeding, en als de netbeheerder daar lucht van krijgt, dreigt 'ie je een digitale meter in de maag te splitsen, of "een sluwe", omdat je met zo'n Ferraris nooit die - volstrekt arbitraire - grens kunt "vaststellen" (lees: "gevalideerd meten").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hansdegit schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:16:
Ik had eigenlijk moeten linken naar het artikel in het fd. Dat staat bol van dreigmenten van de grote energiejongens. Komt ie:
http://imgur.com/uwd6b

Staat best wat onzin in. Sluiten van gascentrales? Onzinnig. Juist gas is zeer geschikt om fluctuaties op te vangen. Misschien kan Dreamvoid hier iets nuttigs over zeggen?
Eneco reageert: Extra energieheffing onnodig

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Extra energieheffing...waarom. We hebben toch het capaciteitstarief voor dit soort zaken.
Verder hebben we in Neederland belachelijk weinig duurzame energie, dus waarom zou dat dan een reden moeten zijn.

Dit is wat ik noem krokodillentranen. Om die paar procenten duurzame-energie gaan stampen als een klein kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 16:29
Bizar die extra heffing. Er is gewoon een spotmarkt voor stroom en daarmee kan dat prima opgelost worden. Als dat niet kan, dan werkt die spotmarkt niet goed en moet die uitgebreid worden, bijvoorbeeld door meer partijen direct stroom in te laten kopen op de spotmarkt, dan zullen zij ook meer gemotiveerd raken om zuinig te zijn met energie bij schaarste. Die spotprijs mag best zo nu en dan naar de €1000,- per MWh, als er maar genoeg mensen dat merken (leveranciers én verbruikers), dan gaat dat echt wel effect sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:16:
Staat best wat onzin in. Sluiten van gascentrales? Onzinnig. Juist gas is zeer geschikt om fluctuaties op te vangen. Misschien kan Dreamvoid hier iets nuttigs over zeggen?
Sluiten van gascentrales is geen dreigement, ze staan op het moment zoveel mogelijk stil, niemand bouwt meer nieuwe. Gas is een dure brandstof, en de stroomprijzen zijn gewoon te laag. Als producent kijk je naar de prijzen voor Cal13, 14, 15 en zie je base voor 50 €/MWh en peak voor 60, tsja daar sta je dan met een gasprijs van 27 €/MWh en efficiencies van ruim onder de 50%. Moet je dan met zijn allen tegelijk maar hopen dat je betere prijzen krijgt in de spotmarkt over 1, 2, 3 jaar?

Niemand gaat tegen verlies stroom lopen produceren. Als je als investeerder praat met de grote energiejongens dan is het eerste wat ze vragen of je nog een gascentrale van ze wil kopen, of tien.

De energieproducenten zien ook wel dat het aanhouden van reservecapaciteit wel mooi is uit oogpunt van netstabiliteit en leveringszekerheid, maar het blijven bedrijven - als de kosten daarvoor niet kunnen doorrekenen in de prijzen, dan houdt het op. Daarom ook de discussie over het "capaciteitstarief" model, een heffing die iedere gebruiker betaalt om reservecapaciteit aan te houden, oftewel om gascentrales actief te houden ook al draaien ze vrijwel nooit.

Een Eneco is nog relatief comfortabel met een grote vaste klantenbasis waarop ze via de eindtarieven iets van die verliezen kunnen afwentelen, en bovendien zijn ze netto 'consument' en geen producent, ze kopen veel stroom nu lekker goedkoop in op de markt en profiteren van deze situatie, maar een GdF/Suez (Electrabel) bv heeft nauwelijks klanten in NL, en zit met hun centrales hier direct in de gure wind van de groothandelsmarkt, waar je gewoon niks verkoopt als je hogere prijzen hebt dan de rest.

De spotmarkt naar 1000 € (of zelfs maar 100 €) zou geweldig zijn voor de producenten met gascentrales, maar daarvoor moet er wel een tekort ontstaan dat niet op te lossen is met een beetje meer import of kolenstroom. Vergis je niet, door de crisis zit het verbruik veel lager dan verwacht, terwijl er de afgelopen 15 jaar met goedkope leningen (en verwachte groei van stroomverbruik) etc waanzinnig veel productiecapaciteit is bijgebouwd. Wind en PV zijn echt niet als enige de 'schuld' van de lage prijzen nu. Je hoeft echt geen medelijden te hebben met de E.ON, RWE, EdF en GdF Suez, die kunnen wel wat verliezen lijden, maar je kan ze moeilijk tegenhouden om te stoppen met geld door het putje te laten lopen.

Interessant is de situatie in Spanje overigens, de staatskas is meer dan leeg daar, dus is er per 2013 een behoorlijke belasting op steenkool en gas ingevoerd (8.7 €/MWh resp 5.7). Klote voor de gebruikers (want de stroomprijzen zijn direct ook omhoog gegaan) maar je moet toch wat, en het is wel een belasting die niet te ontduiken valt - er is nauwelijks stroom import mogelijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 04-10-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30
Het is formatie tijd en nu komen in versnelt tempo weer van alles langs voor de lobby.
leveranciersverplichting, producententarief centraal en decentraal waar EL&I op studeert, wegvallen van ontheffing van kolen belasting.

Wat voor zin heeft energie besparen als tegen een muur aanloopt

Netwerbeheer die rekenen met verouderde modelen, waar geen enkele plaats is voor energiebesparende maatregelen , nu al voor 1 aansluiting heb ik per E-mail als ook telefonisch letterlijk te horen gekregen,

U kunt niets doen, het maakt niet uit wat Uw werkelijk aan energie verbruikt is, Uw energieleverancier dient U te berekenen wat wij berekenen dat U volgens ons dient te verbruiken.

Ik ben nu momenteel officieel neggie zonder dat maar 1kWh zelf opwek alleen zuiver energie besparingen een gat van >300 kWh/3 maanden
Omdat mijn werkelijk verbruik niet op de afrekening mag van de netwerkbeheerder.

Een gat van 1500kWh voor volgende jaarafrekening die ik zie aankomen voor juli, wordt niet ontkent, maar als je vraagt hoe kunnen we dit oplossen.
Standaard antwoord inmiddels "U kunt hier niets aan doen "
Een correctie is ook niet mogelijk want Uw vorige stand ligt te dichtbij Uw huidige stand, puntuit.

Edit: ik heb al 2 mnd 12 zonnepanelen met omvormer liggen, als ik die op deze aansluiting zou zetten kan ik salderen vergeten, voor x jaren vergeten

[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 04-10-2012 12:22 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Domba schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:54:
Het is formatie tijd en nu komen in versnelt tempo weer van alles langs voor de lobby.
leveranciersverplichting, producententarief centraal en decentraal waar EL&I op studeert, wegvallen van ontheffing van kolen belasting.

Wat voor zin heeft energie besparen als tegen een muur aanloopt

Netwerbeheer die rekenen met verouderde modelen, waar geen enkele plaats is voor energiebesparende maatregelen , nu al voor 1 aansluiting heb ik per E-mail als ook telefonisch letterlijk te horen gekregen,

U kunt niets doen, het maakt niet uit wat Uw werkelijk aan energie verbruikt is, Uw energieleverancier dient U te berekenen wat wij berekenen dat U volgens ons dient te verbruiken.

Ik ben nu momenteel officieel neggie zonder dat maar 1kWh zelf opwek alleen zuiver energie besparingen een gat van >300 kWh/3 maanden
Omdat mijn werkelijk verbruik niet op de afrekening mag van de netwerkbeheerder.

Een gat van 1500kWh voor volgende jaarafrekening die ik zie aankomen voor juli, wordt niet ontkent, maar als je vraagt hoe kunnen we dit oplossen.
Standaard antwoord inmiddels "U kunt hier niets aan doen "
Een correctie is ook niet mogelijk want Uw vorige stand ligt te dichtbij Uw huidige stand, puntuit.

Edit: ik heb al 2 mnd 12 zonnepanelen met omvormer liggen, als ik die op deze aansluiting zou zetten kan ik salderen vergeten, voor x jaren vergeten
Met zo'n instelling van je energiebedrijf, zou ik per direct opzeggen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als het je netbeheerder is die zo star is, kan je er weinig aan doen behalve verhuizen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 04-10-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 01:07
Kun je niet gewoon 1 brief schrijven en daarin aangeven dat je betaald als het gecorrigeerd is. En verder gewoon in hun sop gaar laten koken. Ze kunnen je toch niet zomaar af sluiten zonder bewijs? En als ze langskomen kun je ze even op de meter laten kijken.
Of is dit te naïef gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:51:
[...]

Sluiten van gascentrales is geen dreigement, ze staan op het moment zoveel mogelijk stil, niemand bouwt meer nieuwe. Gas is een dure brandstof, en de stroomprijzen zijn gewoon te laag. Als producent kijk je naar de prijzen voor Cal13, 14, 15 en zie je base voor 50 €/MWh en peak voor 60, tsja daar sta je dan met een gasprijs van 27 €/MWh en efficiencies van ruim onder de 50%. Moet je dan met zijn allen tegelijk maar hopen dat je betere prijzen krijgt in de spotmarkt over 1, 2, 3 jaar?

Niemand gaat tegen verlies stroom lopen produceren. Als je als investeerder praat met de grote energiejongens dan is het eerste wat ze vragen of je nog een gascentrale van ze wil kopen, of tien.
Ja, en in de winter is er vrijwel geen PV opwek en gaat de prijs voor elektriciteit weer omhoog. Of hoe werkt vraag en aanbod? Als er teveel aanbod is gaat de prijs omlaag. Okee, voor elektriciteit moeten we niet in een situatie komen dat er te weinig aanbod is, maar zogauw er meer vraag naar elektriciteit is stijgt de prijs en kunnen de gasboeren hun centrales weer opstoken.
Hell, als de prijs hoog genoeg is zet ik wel een dieselgenerator aan het net!

Volgens mij is dit ook vooral geweeklaag van producenten die hun opwekmodel zien veranderen en zelf niet mee willen veranderen.
En als een centrale straks 50% van de tijd uit staat, dan kost die stroom toch gewoon 2x zoveel als hij wel draait? De energiebeurs zal wel moeten betalen als dat de enige producent is.
En wij merken daar niks van omdat 50% met 2x de vraagprijs hetzelfde is als 100% met 1x de vraagprijs. De andere helft krijgen wij de zonnestroom van de buurman die de producent verder niets kost maar de verbruiker wel mag afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:23:
[...]

Ja, en in de winter is er vrijwel geen PV opwek en gaat de prijs voor elektriciteit weer omhoog. Of hoe werkt vraag en aanbod?
Het ontbreken van PV in de winter lift de prijs niet zoveel, daar is er nog te weinig van. Sterker nog, er is 's winters meer wind en er zijn minder centrales in onderhoud, en dat compenseert die capaciteit ruimschoots. Er is natuurlijk wel wat meer vraag (vroeger licht, etc). Maar kijk gewoon naar de prijzen. Deze winter, komende winter, ietsje hoger dan zomer misschien, maar niet genoeg. Je gasprijs is nl ook fors hoger in de winter. Je kan als producent natuurlijk besluiten om dan maar niets te verkopen en met zijn allen hopen dat de prijzen hoger zijn op de spotmarkt, maar als iedereen zijn centrale aanbiedt op de spotmarkt komt de prijs natuurlijk nooit waar je 'm wil hebben.
Als er teveel aanbod is gaat de prijs omlaag. Okee, voor elektriciteit moeten we niet in een situatie komen dat er te weinig aanbod is, maar zogauw er meer vraag naar elektriciteit is stijgt de prijs en kunnen de gasboeren hun centrales weer opstoken.
Hell, als de prijs hoog genoeg is zet ik wel een dieselgenerator aan het net!
Tuurlijk, maar als de prijs nooit hoog genoeg wordt om je verbruikte diesel terug te verdienen, waarom heb je 'm dan nog?
Volgens mij is dit ook vooral geweeklaag van producenten die hun opwekmodel zien veranderen en zelf niet mee willen veranderen.
En als een centrale straks 50% van de tijd uit staat, dan kost die stroom toch gewoon 2x zoveel als hij wel draait?
Natuurlijk niet, je hoeft er 50% minder van die (dure!) brandstof in te duwen. Maar ook voor 50% van de tijd aanzetten is er geen marge te halen (zie de peak prijzen). Met voldoende stoombuffers in kolen/nukes, volop import capaciteit en dikke kabels naar Noorse hydro worden de piek uren wel met wat anders gebalanceerd. Tot op zekere hoogte natuurlijk, maar verdien je op die paar uren per jaar dat er een tekort is ooit genoeg om de (forse) kosten van het productieklaar houden van een centrale terug te verdienen? Dit is een bijverschijnsel van het steeds meer integreren van de Europese stroomnetwerken. Waar vroeger op 'eiland' NL de peak prijzen door het dak gingen en gascentrales goed geld konden verdienen, halen we nu overschotten uit Noorwegen en Duitsland en laten we de gascentrales lekker stil staan.
De energiebeurs zal wel moeten betalen als dat de enige producent is.
Dat is t m nou juist, een gascentrale is niet de enige producent. (Bruin)kolen, biomassa, nukes, wind, PV, hydro, al dan niet geimporteerd...allemaal marginaal goedkoper dan gas, dus draaien die volop, en gas niet. Precies hetzelfde wat er ooit met oliegestookte centrales gebeurde, overigens. Je bent al zeker vijftien jaar een malloot als je in W-Europa stroom met olie stookt, en inmiddels zijn bijna alle oliestokers verdwenen of in de motteballen gelegd. Overal naast centrales en grote industriecomplexen staan oude stookolietanks te verroesten, nog daterend uit de tijd van voor het gas. Bij Velsen aan de A1 (?) kan je ze bv zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 04-10-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0 t/m 10.000 € 0,1140

eigenlijk wel grappige wetenschap
stel je verbruik is 9900 kwh per jaar dan is je energiebelasting 1128,60 euro
stel je verbuik is 10100 kwh per jaar dan is je energiebelasting 419,15 euro per jaar
Verschil 709 ,45 euro
laat een gloeilamp van 25 watt 24 uur perdag 365 dagen per jaar branden kosten hiervoor 219 kwh * 0,116 euro is 25 euro ( hiermee zit je door die 10.000 grens )

Netto verschil 709,45 min 25 is 684 euro dat je dan goedkoper uit bent
Toch apart dat een beetje verspillen dan goedkoper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo werkt het gelukkig niet :) Het is een staffelsysteem, over de eerste 10.000 betaal je het hoge tarief, alles erboven iets lager, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 01:07
swapevent is snel alle gloeilampen eruit aan het draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi iedereen is weer wakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:53
alleen die zin al en ik heb last van hoofdpijn. :F

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Wel lief dat ze denken dat je heilig bent (of een god).
Dreamvoid schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:42:
[...]
Tuurlijk, maar als de prijs nooit hoog genoeg wordt om je verbruikte diesel terug te verdienen, waarom heb je 'm dan nog?
[...]
Omdat je 'm toch nodig hebt als back-up voor je datacenter, ziekenhuis, politiebureau of whatever. En omdat je toch 1x per maand moet testdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
RocketKoen schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:38:
[...]

Met zo'n instelling van je energiebedrijf, zou ik per direct opzeggen...
Een energiebedrijf of energieleverancier heeft hier part nog deel aan, het is de netbeheerder zoals Dreamvoid aangeeft, die kun je niet kiezen en die krijg je met de locatie in NL erbij.

De energieleverancier dient de verkregen meterstanden voor te leggen aan de netwerkbeheerder en deze accepteert deze of schrijft de energieleverancier een andere stand voor welke deze op de eindafrekening of jaarrekening dient te gebruiken, zoals bij mij. .

Het probleem lost zich ook niet op door switchen van energieleveancier, dat heb ik in juli al gedaan, het probleem wordt alleen maar groter.
De nieuwe leverancier kan alleen maar moeite doen voor je als je gedurende contract periode niet zoveel gebruikt, als dat deze administratief verplicht wordt te hanteren door de netwerkbeheerder.
De situatie nu is mijn ex-leverancier moet ik betalen voor wat deze nooit geleverd heeft en mijn nieuwe leverancier mag hopen dat ik zoveel ga verbruiken in de contract periode.

In juni was ik ook "not happy" dat ik telefonisch werd, vanuit mijn oogpunt lastig werd gevallen door mijn ex-leverancier dat ik te weinig verbruik had.

Als het rekenmodel eenmaal uit de voegen is, is het bijna niet mogelijk om dit weer op orde te krijgen als verbruik tussen 700-1200kWh op jaarbasis fluctueert en het verwachte verbruik is dan iets van 1600 kWh volgens netwerkbeheerder waar deze mee rekent.

Nu zijn er een aantal aantekening gemaakt zodat, als Enexis zich aan zijn afspraken houdt, ik in april/mei 2013 nog een kleine kans krijg/ de gelegenheid om een afspraak te maken met de meteropnemer voor meter opname, anders weer wordt dat pas in 2016.
Sinds 2008 ben ik eigenaar van de woning, maar met het systeem zoals daar gebruikt in de regio, is het niet mogelijk om een afspraak te maken, als het goed is krijg ik een paar dagen tot 1-2 weken van te voren bericht, wat nu niet het geval is, om met de meteropnemer zelf proberen een afspraak op welke 1-2 dagen mijn postcode exact aan de beurt is.
De laatste keer in 2010 was het al te laat op het moment ik het kaartje in de brievenbus vond om nog een afspraak te maken en dan wordt er een schatting gemaakt, die zich op geen enkele manier laat corrigeren zoals ik nu achter ben gekomen, nog door mij nog door de energieleverancier.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Domba schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 17:41:
[...]

Een energiebedrijf of energieleverancier heeft hier part nog deel aan, het is de netbeheerder zoals Dreamvoid aangeeft, die kun je niet kiezen en die krijg je met de locatie in NL erbij.

De energieleverancier dient de verkregen meterstanden voor te leggen aan de netwerkbeheerder en deze accepteert deze of schrijft de energieleverancier een andere stand voor welke deze op de eindafrekening of jaarrekening dient te gebruiken, zoals bij mij. .

Het probleem lost zich ook niet op door switchen van energieleveancier, dat heb ik in juli al gedaan, het probleem wordt alleen maar groter.
De nieuwe leverancier kan alleen maar moeite doen voor je als je gedurende contract periode niet zoveel gebruikt, als dat deze administratief verplicht wordt te hanteren door de netwerkbeheerder.
De situatie nu is mijn ex-leverancier moet ik betalen voor wat deze nooit geleverd heeft en mijn nieuwe leverancier mag hopen dat ik zoveel ga verbruiken in de contract periode.

In juni was ik ook "not happy" dat ik telefonisch werd, vanuit mijn oogpunt lastig werd gevallen door mijn ex-leverancier dat ik te weinig verbruik had.

Als het rekenmodel eenmaal uit de voegen is, is het bijna niet mogelijk om dit weer op orde te krijgen als verbruik tussen 700-1200kWh op jaarbasis fluctueert en het verwachte verbruik is dan iets van 1600 kWh volgens netwerkbeheerder waar deze mee rekent.

Nu zijn er een aantal aantekening gemaakt zodat, als Enexis zich aan zijn afspraken houdt, ik in april/mei 2013 nog een kleine kans krijg/ de gelegenheid om een afspraak te maken met de meteropnemer voor meter opname, anders weer wordt dat pas in 2016.
Sinds 2008 ben ik eigenaar van de woning, maar met het systeem zoals daar gebruikt in de regio, is het niet mogelijk om een afspraak te maken, als het goed is krijg ik een paar dagen tot 1-2 weken van te voren bericht, wat nu niet het geval is, om met de meteropnemer zelf proberen een afspraak op welke 1-2 dagen mijn postcode exact aan de beurt is.
De laatste keer in 2010 was het al te laat op het moment ik het kaartje in de brievenbus vond om nog een afspraak te maken en dan wordt er een schatting gemaakt, die zich op geen enkele manier laat corrigeren zoals ik nu achter ben gekomen, nog door mij nog door de energieleverancier.
Wat een zooitje dan.
Op deze manier moet straks iedereen zeker heel blij zijn als ze zo'n slimme meter krijgen.

Wel een beetje lax dat ze 1 keer in de 6 jaar je meterstand komen opnemen, en je ook niet de mogelijkheid geven om die zelf door te geven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gelukkig komt enexis ieder jaar in onze buurt de meters opnemen.
Komt door de vele wietplantages de afgelopen jaren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
pcmadman schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:09:

[grey]Domba schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:54:
[/grey]

Wel lief dat ze denken dat je heilig bent (of een god).
Ehh, heilig zeker niet ;)

Ik heb zelfs een meterwissel overwogen, maar als iemand mij uit kan leggen waar ik op zou moeten rekenen omdat het niet onder prioriteit mogelijkheid valt?
Ik ben tot nu toe geen bedrag wijzer, behalve dat alle kosten voor mij zijn.
Elektrameter bevind zich aan 1 kant van de woning, aan de andere kant 10-12 meter buiten is de gasmeter in een kastje tegen de achtergevel.
Waarom is er een voorkeur dat deze meters bij elkaar dienen te zijn, de gasaansluiting is complete nieuw aangelegt in 2004 vanaf de hoofdleiding?
RocketKoen schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 18:11:
[...]

Wat een zooitje dan.
Op deze manier moet straks iedereen zeker heel blij zijn als ze zo'n slimme meter krijgen.

Wel een beetje lax dat ze 1 keer in de 6 jaar je meterstand komen opnemen, en je ook niet de mogelijkheid geven om die zelf door te geven.
Normaal heb ik geen slechte ervaring met deze netwerkbeheerder en worden eigen opgave gewoon netjes verwerkt,
In dit geval is het uit elkaar gaan lopen en in juli was het verschil opgelopen tot bijna een half jaar verbruik en zonder bijsturing volgend jaar juli loopt dat op tot meer dan een jaar, als ik naar de rekenwijze kijk
Dit wordt niet ontkent, telkens eindigd op "U kunt hier niets aandoen" of "Ik zou niet weten wat U hieraan kunt doen, ik kan dat niet aanpassen" de afgelopen 2 maanden.

[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 04-10-2012 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na 5 jaar slachtingen bij afrekeningen, welke ik steeds maar weer in mijn voordeel beslechte,
verbaas ik me over de wetgever die niet ingrijpt.
je moet het dus zelf doen, en je niet als een sitting duck laten afschieten

ik heb overigens mijn netbeheerder en leverancier verboden in te schatten, tenzij overlegd met graaddagen en knmi instralings gegevens op mijn postcode. (warmte in Gj per m2 en Wh/m2)
totdat er een wettelijke basis is om duurzame huishoudens in te schatten, blijft dit geldig.
Mijn PV en warmtecollector vermogen is hen bekend, maar niet via die debiele website.
bij netbeheerders werken echt fijne vakmensen, slechts de callcenters en de top zijn helemaal verrot.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2012 20:08 . Reden: hoe zou het dossier woodski gaan ? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 19:58:

Mijn PV en warmtecollector vermogen is hen bekend, maar niet via die debiele website.
bij netbeheerders werken echt fijne vakmensen, slechts de callcenters en de top zijn helemaal verrot.
Bij Enexis kan je ook even bellen, is een aparte afdeling, dan kan je zonder al die poespas je PV aanmelden (is voor mijn andere netaansluiting en die is nog probleemloos), bij iemand met kennis van zaken en krijg je later een bevestiging thuis
Als de elektrische auto's goed doorzet, zal er ook wel een meldt wens komen, want in NL zijn delen van het netwerk op een gelijktijdigheid van rond 10% van de aansluitcapciteit berekend, dat wordt dan krap als 10-20% van de aansluitingen met 3 fasen gaat opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gelukkig gaat niet iedereen als een gek elektrische auto's kopen, dus die gelijktijdigheid voor toekomst kan nu licht gefaseerd uitgerold worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Domba schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:51:
[...]

Bij Enexis kan je ook even bellen, is een aparte afdeling, dan kan je zonder al die poespas je PV aanmelden (is voor mijn andere netaansluiting en die is nog probleemloos), bij iemand met kennis van zaken en krijg je later een bevestiging thuis
Als de elektrische auto's goed doorzet, zal er ook wel een meldt wens komen, want in NL zijn delen van het netwerk op een gelijktijdigheid van rond 10% van de aansluitcapciteit berekend, dat wordt dan krap als 10-20% van de aansluitingen met 3 fasen gaat opladen.
Tegen die tijd voeren ze gewoon een flexibel tarief in met slimme meter (en laders)
Zodat je EV alleen oplaadt tijdens piektijden als het niet anders kan (je hebt in je agenda een afspraak staan over een paar uur, en niet genoeg lading in de accu om daar te komen).

Er zijn zelfs plannen om EV's te gebruiken als buffer voor overtollige wind en zonne energie. Omdat je auto toch >22 uur per dag thuis of op je werk staat geparkeerd, zou je je auto kunnen opladen @ daltarief, en de energie weer terug aan het net leveren als er een tekort is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

RocketKoen schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:21:
[...]

Tegen die tijd voeren ze gewoon een flexibel tarief in met slimme meter (en laders)
Zodat je EV alleen oplaadt tijdens piektijden als het niet anders kan (je hebt in je agenda een afspraak staan over een paar uur, en niet genoeg lading in de accu om daar te komen).

Er zijn zelfs plannen om EV's te gebruiken als buffer voor overtollige wind en zonne energie. Omdat je auto toch >22 uur per dag thuis of op je werk staat geparkeerd, zou je je auto kunnen opladen @ daltarief, en de energie weer terug aan het net leveren als er een tekort is.
Handig met die auto, wil je net weg is de inhoud van de accu aan het net geleverd .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
WoudseHoeve schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:17:
[...]

Handig met die auto, wil je net weg is de inhoud van de accu aan het net geleverd .....
Daar zou je dus dingen moeten instellen. Bijvoorbeeld een elektronische agenda waar je je (dagelijkse) ritten mee plant.

Het zal alleen nog wel even duren voordat zoiets economisch rendabel wordt. Want de levensduur van je accu gaat wel elke laadbeurt achteruit. En die euro die het je op zou leveren is dat nog niet waard.
Maar mochten we in een situatie komen waar we heel veel wind en zonne-energie hebben, maar nog geen betere buffer oplossing. Stel dat we dan een piekprijs krijgen van €1 /kWh en een dalprijs van €0,05. Dan wordt het ineens wel de moeite waard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
pcmadman schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:09:
Omdat je 'm toch nodig hebt als back-up voor je datacenter, ziekenhuis, politiebureau of whatever. En omdat je toch 1x per maand moet testdraaien.
Jij wel - het ziekenhuis is bereid om voor het standby staan van die dieselgenerator te betalen. De situatie in de electriciteitsmarkt is dat naast al die lokale dieselgeneratoren er nog een tweede reserve staat (een gascentrale) die 200+ miljoen kost plus nog miljoenen per jaar aan onderhoud en bemanning. Als de stroomproducenten concluderen dat niemand daarvoor wil betalen, dan sluiten ze de boel. Het is geen makkelijk probleem om op te lossen, want een capaciteitstarief is gegarandeerd ofwel te hoog (de producenten lopen compleet binnen en ze hoeven er niks voor te doen), ofwel te laag (ze krijgen het plaatje niet rond en sluiten de centrales alsnog). Zoals met alle subsidies is het 'juiste' bedrag onmogelijk vooraf te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dreamvoid schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:30:
[...]

Jij wel - het ziekenhuis is bereid om voor het standby staan van die dieselgenerator te betalen. De situatie in de electriciteitsmarkt is dat naast al die lokale dieselgeneratoren er nog een tweede reserve staat (een gascentrale) die 200+ miljoen kost plus nog miljoenen per jaar aan onderhoud en bemanning. Als de stroomproducenten concluderen dat niemand daarvoor wil betalen, dan sluiten ze de boel. Het is geen makkelijk probleem om op te lossen, want een capaciteitstarief is gegarandeerd ofwel te hoog (de producenten lopen compleet binnen en ze hoeven er niks voor te doen), ofwel te laag (ze krijgen het plaatje niet rond en sluiten de centrales alsnog). Zoals met alle subsidies is het 'juiste' bedrag onmogelijk vooraf te bepalen.
Dat is toch belachelijk? Als die dieselgeneratoren er al staan bij al die instellingen, waarom moet er dan nog eens een extra back-up komen van €200M? Dan kunnen we toch beter gewoon die bestaande back-up gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:23:
[...]

Daar zou je dus dingen moeten instellen. Bijvoorbeeld een elektronische agenda waar je je (dagelijkse) ritten mee plant.
En dan wil je ongepland eerder weg... Toch niet zo handig als altijd geroepen wordt. Zeker, het komt niet vaak voor, maar wil je echt het risico lopen dat je bij je auto komt en hij is leeg?

En wat is de efficiëntie van een laad-ontlaadcyclus en wie betaalt het verschil? Ik lees ergens dat het voor een Li-Ion 80-90% is. Je verliest dus 10-20% van de energie die je er in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:48:
[...]

En dan wil je ongepland eerder weg... Toch niet zo handig als altijd geroepen wordt. Zeker, het komt niet vaak voor, maar wil je echt het risico lopen dat je bij je auto komt en hij is leeg?

En wat is de efficiëntie van een laad-ontlaadcyclus en wie betaalt het verschil? Ik lees ergens dat het voor een Li-Ion 80-90% is. Je verliest dus 10-20% van de energie die je er in stopt.
Je zou kunnen instellen dat je minimaal 50% lading houdt voor onverwachte ritjes.

En het rendament op de nieuwste (experimentele) laders is al rond de 95% en draadloos.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat maakt het uit om de storm van vandaag met 30% verlies op te slaan,
erger is dat we het niet eens kunnen, en het niet mogen of mogen proberen van mensen die in de geschiedenis leven, en de hele markt opeisen.
voor het vastrecht wat elke aansluiting betaald, mag je tevens wel wat betere oplossingen verwachten,
ipv stoomtechniek en vlammetjes

stel je voor dat het energiebedrijf een it bedrijf was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:56:
wat maakt het uit om de storm van vandaag met 30% verlies op te slaan,
erger is dat we het niet eens kunnen, en het niet mogen of mogen proberen van mensen die in de geschiedenis leven, en de hele markt opeisen.
voor het vastrecht wat elke aansluiting betaald, mag je tevens wel wat betere oplossingen verwachten,
ipv stoomtechniek en vlammetjes

stel je voor dat het energiebedrijf een it bedrijf was
Ergens sinds 2008 betaal ik capaciteitstarieven.
Netwerkbeheerder mogen sinds de splitsing geen productie meer hebben, dat is naar de leveranciers gegaan.
Dan dient op die capaciteitstarieven een of andere verdeel sleutel te zitten, dat ook een deel van het bedrag naar de producent gaat met stoomtechniek en vlammetje.
Alleen heb ik zo iets tot nu toe nog niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met de huidige techniek gaan we ook niet behalen wat bach of mozart heeft bereikt, hun muziek is nog steeds leesbaar en reproduceerbaar, 300 jaar na dato.
je kan erom lachen, maar doe dat maar eens na.
als je belangrijk vind wat je op het internet zet, kijk dan ook naar de andere stekker, het is belachelijk hoe dom het nu gaat, een vieze dure eindige bron van ver, die in sommige gevallen enorm waardevol kan zijn, als schone bronnen niet afdoende zijn.
redundancy is spreiding van risico, fossiele techniek is in mijn ogen totaal niet afdoende.
iedereen wil meepraten en zegje doen over de gebruikte techniek van nu, ik begrijp dat niet, blind voor de toekomst
iemand al eens nagedacht over hoe onze data opgeslagen moet worden over 100 jaar ?
want als niemand dat doet, dan staat het dus uit, en de maatschappij dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
pcmadman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:41:
[...]

Dat is toch belachelijk? Als die dieselgeneratoren er al staan bij al die instellingen, waarom moet er dan nog eens een extra back-up komen van €200M? Dan kunnen we toch beter gewoon die bestaande back-up gebruiken?
Nou ja, voor iedereen die geen dieselgenerator heeft staan dan toch.

Al die gascentrales die nu in feite een "extra back up" zijn geworden, werden een paar jaar terug nog gewoon elke dag gebruikt - en als het stroomverbruik was blijven stijgen in het tempo 2000-2008 en we die importcapaciteit uit het buitenland niet hadden gebouwd, dan deden ze dat nu nog.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 05-10-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dreamvoid schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:42:
[...]
Met voldoende stoombuffers in kolen/nukes, volop import capaciteit en dikke kabels naar Noorse hydro worden de piek uren wel met wat anders gebalanceerd. Tot op zekere hoogte natuurlijk, maar verdien je op die paar uren per jaar dat er een tekort is ooit genoeg om de (forse) kosten van het productieklaar houden van een centrale terug te verdienen? Dit is een bijverschijnsel van het steeds meer integreren van de Europese stroomnetwerken. Waar vroeger op 'eiland' NL de peak prijzen door het dak gingen en gascentrales goed geld konden verdienen, halen we nu overschotten uit Noorwegen en Duitsland en laten we de gascentrales lekker stil staan.

[...]

Dat is t m nou juist, een gascentrale is niet de enige producent. (Bruin)kolen, biomassa, nukes, wind, PV, hydro, al dan niet geimporteerd...allemaal marginaal goedkoper dan gas, dus draaien die volop, en gas niet. Precies hetzelfde wat er ooit met oliegestookte centrales gebeurde, overigens. Je bent al zeker vijftien jaar een malloot als je in W-Europa stroom met olie stookt, en inmiddels zijn bijna alle oliestokers verdwenen of in de motteballen gelegd. Overal naast centrales en grote industriecomplexen staan oude stookolietanks te verroesten, nog daterend uit de tijd van voor het gas. Bij Velsen aan de A1 (?) kan je ze bv zien.
Prima toch? Als fossiele brandstoffen (gas) blijkbaar zo duur is geworden, en we met geïmporteerde (groene) stroom genoeg stabiliteit kunnen garanderen, dan mogen wat mij betreft de gascentrales sluiten. Blijkbaar ondergaan ze hetzelfde lot als oliegestookte centrales en zijn ze ingehaald door moderne ontwikkelingen zoals wind, PV en betere uitwisseling met andere landen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is het ook, dit is in principe uitstekend nieuws voor CO2 uitstoot, etc. Tenminste, als die extra import groen is en geen kolenstroom is, want dan schiet je er niks mee op.

Uiteraard heb je vanuit milieu oogpunt liever een gascentrale die maar een paar uur per jaar draait dan eentje die 24/7 stookt. Maar het probleem van reservecapaciteit blijft: haal je die gascentrale neer, wie gaat dan in noodsituaties voor extra stroom zorgen?

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 05-10-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Licht uit?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"wie" is wij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dreamvoid schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:40:
Dat is het ook, dit is in principe uitstekend nieuws voor CO2 uitstoot, etc. Tenminste, als die extra import groen is en geen kolenstroom is, want dan schiet je er niks mee op.

Uiteraard heb je vanuit milieu oogpunt liever een gascentrale die maar een paar uur per jaar draait dan eentje die 24/7 stookt. Maar het probleem van reservecapaciteit blijft: haal je die gascentrale neer, wie gaat dan in noodsituaties voor extra stroom zorgen?
2 oplossingen:
1) Een manier vinden om overtollige energie op te slaan tijdens daluren, en het tijdens piekuren gebruiken.
2) Een wereldwijd netwerk met een hoge capaciteit, zodat onze windenergie snachts, de fabrieken in China van stroom voorzien, en de windmolens in China overdag voor onze stroom zorgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar: hoeveel duurder is dat tov betalen voor gascapaciteit?
En: aangezien die reservecapaciteit per definitie zelden draait, is de milieu impact ook ontzettend veel kleiner dan 24/7 draaiende of puur pieklast (50% van de uren) draaiende gascentrale. Met dergellijke gigantische investeringen is je milieuwinst maar heel klein. Het vervangen van basislast door duurzame energie (biomassa, wind) zet veel meer zoden aan de dijk, voor je euro. Vanuit zoveel-mogelijk-duurzame-energie-voor-je-euro oogpunt: laat die gascentrales maar lekker (stil)staan maar wel standby, het is lang niet zo erg om alleen fossiele brandstof in noodgevallen te gebruiken, als dat je het hele dag door opbrand.

[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 05-10-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De openslaande deuren ook nog maar eens voorzien van extra tocht strips. Baat het niet dan schaad het niet.
Ik had vorige winter toch het idee dat er redelijk wat kou af kwam, eens kijken of het nu beter gaat :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:53

Fiber

Beaches are for storming.

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:04:
[...]
2) Een wereldwijd netwerk met een hoge capaciteit, zodat onze windenergie snachts, de fabrieken in China van stroom voorzien, en de windmolens in China overdag voor onze stroom zorgen.
Kan dat technisch? Heb je dan niet enorme transportverliezen etc...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Alles kan zolang er genoeg koper is voor de kabels, maar erg efficient is het idd niet. Zelfs in een "altijd alles duurzaam" scenario kan je dan beter lokaal wat voorraden (duurzame) biomassa, biogas, waterkracht, etc in reserve houden, het is veel goedkoper om brandstof op te slaan dan electriciteit, en enorm dure transportcapaciteit bouwen alleen voor noodgevallen is niet heel zinnig.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 05-10-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Fiber schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:51:
[...]

Kan dat technisch? Heb je dan niet enorme transportverliezen etc...?
met DC lijnen kun je een heel eind komen. De grootste die we hebben op het moment is van NL naar noorwegen.
Is alleen erg prijzig en de capaciteit is beperkt.

De oplossing zou zijn als iemand supergeleiding @ kamertemperatuur voor elkaar krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:37
RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:04:
[...]

2 oplossingen:
1) Een manier vinden om overtollige energie op te slaan tijdens daluren, en het tijdens piekuren gebruiken.
Conclusie: In China waait het 's nachts niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:01:
[...]

met DC lijnen kun je een heel eind komen. De grootste die we hebben op het moment is van NL naar noorwegen.

De oplossing zou zijn als iemand supergeleiding @ kamertemperatuur voor elkaar krijgt.
HVDC is ook naar mijn idee een hele goede oplossing. In plaats van al die miljarden aan subsidie aan fossiel is het een goede zaak om in plaats daarvan te investeren in de ontwikkeling en uitbouw van deze DC netten. Zodanig dat ze wereld omvattend gaan worden, met name oost west. Met DC is koppelen van 60 Hz (USA) aan 50 Hz mogelijk.

(ik heb van Wubbo Ockels gehoord dat ongeveer de helft van onze aardbol altijd verlicht is , hij heeft het zelf gezien :+ ) Ook waait het altijd wel ergens op die zelfde bol.

En zoals Eric pvt al aangeeft, als de verliezen 20 % zijn, dan leg je toch wat extra neer, de bron is immers gratis.

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 05-10-2012 17:44 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en schoon en oneindig.

hvdc is leuk, lijkt me beter dan een aanvoerlijn met een tanker,
want dat is het nu, en word compleet het graf in genegeerd.

tankers vol met olie en kolen varen af en aan naar nederland (saudie-zuidafrika-colombia)
de romeinen wisten het al, te lange aanvoerlijnen....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gasschuif schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 17:32:
[...]

HVDC is ook naar mijn idee een hele goede oplossing. In plaats van al die miljarden aan subsidie aan fossiel is het een goede zaak om in plaats daarvan te investeren in de ontwikkeling en uitbouw van deze DC netten. Zodanig dat ze wereld omvattend gaan worden, met name oost west. Met DC is koppelen van 60 Hz (USA) aan 50 Hz mogelijk.

(ik heb van Wubbo Ockels gehoord dat ongeveer de helft van onze aardbol altijd verlicht is , hij heeft het zelf gezien :+ ) Ook waait het altijd wel ergens op die zelfde bol.

En zoals Eric pvt al aangeeft, als de verliezen 20 % zijn, dan leg je toch wat extra neer, de bron is immers gratis.
Noord-Zuid is ook erg interresant. Voor ons dan.
Solar farms in de Sahara, stuwmeren in de bergen en fjorden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:01:
[...]

Een DC leiding door de voormalige republieken van de Sovjetunie naar Europa, vanaf de windturbine parken (en zonnestroom centrales) in China? Brrrrrr. De politieke consequenties van het Politieke Speeltje EUMENA/Desertec zijn al gigantisch en worden volgens mij zwaar onderschat. Als er iets in de zwakste schakel misgaat, zit je alsnog zonder prik (voor de industrie natuurlijk, voor particulier verbruik is het sowieso totale waanzin, moet je lokaal oplossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
zonnigtype schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:53:
[...]

Een DC leiding door de voormalige republieken van de Sovjetunie naar Europa, vanaf de windturbine parken (en zonnestroom centrales) in China? Brrrrrr. De politieke consequenties van het Politieke Speeltje EUMENA/Desertec zijn al gigantisch en worden volgens mij zwaar onderschat. Als er iets in de zwakste schakel misgaat, zit je alsnog zonder prik (voor de industrie natuurlijk, voor particulier verbruik is het sowieso totale waanzin, moet je lokaal oplossen).
Je kan ook de andere kant op naar China.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:10

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mijn gedachten gaan uit naar
CSP Gesmolten zout, HVDC, windenergie i.c.m stuwmeren, waterstof, Menthaan, PV, Zonneboilers

Gek he,eigenlijk hebben we alles al nu alleen nog doen (maar daar zijn we mee bezig)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:55:
[...]

Je kan ook de andere kant op naar China.
Is ook nogal gevoelig gebied, gaat Japan China pesten (die twee kunnen af en toe elkaars bloed wel drinken), Filippijnen zullen ook wel wat terug willen als je daar langs wilt, en over Taiwan zullen we het ook even niet hebben wat strategische keuzes betreft. En dan is er een aardige lap Stille Oceaan met nogal wat Pacific Ring seismisch gedoe, troggen, onrust in de bodem. Vervolgens een nogal breed continent genaamd Amerika, die fors zal willen afromen aan heffingen, en tenslotte weer een forse plas genaamd de Atlantische Oceaan. Da's een lekker stukkie, alleen al fysisch bezien.

En, ja, natuurlijk zijn dat heerlijke gedachten voor in de bobo diplomaten zaal, met een dikke sigaar er bij en een glas van de finest brandy. Ik wens het iedereen toe, want helemaal onmogelijk is het fysisch bezien niet.

Maar de geopolitieke verhoudingen laten ook die route voorlopig nog in de kast "utopieën" belanden, vrees ik.

Afgezien van het geld en de knallende koppijn om te bepalen wie wat zou "moeten" betalen, en wie wat zou "mogen" verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bestaande gascentrales ombouwen naar waterstofcentrales als backup voor zon en wind.
Zoal eric al zei, met de storm van vandaag zou een flinke bak waterstof gemaakt kunnen worden voor energieopslag. (bijvoorbeeld in de bergermeerpolder ;) )
Het maakt dan ook niets meer uit dat het rendement wat minder is.

Het rendement van bestaande gas/kolencentrales is trouwen ook flut.
Je moet de winning van de brandstof en het transport hiervan ook meetellen, wordt in de praktijk nooit gedaan.

[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-10-2012 23:15 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
zonnigtype schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:40:
[...]

Is ook nogal gevoelig gebied, gaat Japan China pesten (die twee kunnen af en toe elkaars bloed wel drinken), Filippijnen zullen ook wel wat terug willen als je daar langs wilt, en over Taiwan zullen we het ook even niet hebben wat strategische keuzes betreft. En dan is er een aardige lap Stille Oceaan met nogal wat Pacific Ring seismisch gedoe, troggen, onrust in de bodem. Vervolgens een nogal breed continent genaamd Amerika, die fors zal willen afromen aan heffingen, en tenslotte weer een forse plas genaamd de Atlantische Oceaan. Da's een lekker stukkie, alleen al fysisch bezien.

En, ja, natuurlijk zijn dat heerlijke gedachten voor in de bobo diplomaten zaal, met een dikke sigaar er bij en een glas van de finest brandy. Ik wens het iedereen toe, want helemaal onmogelijk is het fysisch bezien niet.

Maar de geopolitieke verhoudingen laten ook die route voorlopig nog in de kast "utopieën" belanden, vrees ik.

Afgezien van het geld en de knallende koppijn om te bepalen wie wat zou "moeten" betalen, en wie wat zou "mogen" verdienen.
EU - Amerika is een ei'tje. schotland > IJsland > Zuidkust van Groenland > Canada > Alaska.
Zo vermijd je diepe oceaan. En kabels leggen kunnen we al.

Voor de USA hoef je niet bang te zijn, die hebben er net zoveel profijt van.
Net als dat je Japan, Rusland en Korea enz op de lijn naar China kan aansluiten.
Op die manier is het in het belang van alle grootmachten in de wereld dat die lijn in bedrijf blijft, en je vermijd alle instabiele gebieden (behalve noord korea)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Speksteenkachel schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:58:
Bestaande gascentrales ombouwen naar waterstofcentrales.
Zoal eric al zei, met de storm van vandaag zou een flinke bak waterstof gemaakt kunnen worden voor energieopslag. (bijvoorbeeld in de bergermeerpolder ;) )
Het maakt dan ook niets meer uit dat het rendement wat minder is.

Het rendement van bestaande gas/kolencentrales is trouwen ook flut.
Je moet de winning van de brandstof en het transport hiervan ook meetellen, wordt in de praktijk nooit gedaan.
De waterstof bijmengen bij het aardgas, brandstofcel of weergebruiken om de afgevangen CO2 om te zetten in methaan, daar lopen al flink wat projecten voor zoals deze van audi, de rendement-prognose is ca 60%

Nu alleen nog een geschikt formaat voor in mijn achtertuin.
edit: was nog vergeten een slimme gas meter die ook teruglevering kan meten.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 05-10-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:53

Fiber

Beaches are for storming.

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:33:
[...]
EU - Amerika is een ei'tje. schotland > IJsland > Zuidkust van Groenland > Canada > Alaska.

Net als dat je Japan, Rusland en Korea enz op de lijn naar China kan aansluiten.
Op die manier is het in het belang van alle grootmachten in de wereld dat die lijn in bedrijf blijft, en je vermijd alle instabiele gebieden (behalve noord korea)
Lijkt mij ook. Hoeft ook niet allemaal in één keer natuurlijk, laten we eerst maar eens een Europees grid maken, van Zuid Spanje tot Lapland en van Ierland tot Rusland. En dan inderdaad via die route naar de VS en via Gibraltar en Marokko naar de Sahara, etc. Stukje bij beetje alle energienetwerken ter wereld aan elkaar knopen.

Maar het lijkt mij stug dat knappe koppen daar niet al lang mee bezig zijn. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Fiber schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 00:13:
[...]

Lijkt mij ook. Hoeft ook niet allemaal in één keer natuurlijk, laten we eerst maar eens een Europees grid maken, van Zuid Spanje tot Lapland en van Ierland tot Rusland. En dan inderdaad via die route naar de VS en via Gibraltar en Marokko naar de sahara, etc. Stukje bij beetje alle energienetwerken ter wereld aan elkaar knopen.

Maar het lijkt mij stug dat knappe koppen daar niet al lang mee bezig zijn. :z
Er ligt al een deel
Wikipedia: NorNed

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 06-10-2012 00:22 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:33:
[...]

Ik help het je hopen. Als het energie betreft willen de verhoudingen al snel wat schever gaan liggen dan je als duurzaam en vooruitstrevend burger zou willen. Maar werken richting utopia is altijd beter dan gaan zitten kniezen. ;)

Laten we het zo zeggen: ik zie met belangstelling die kabeltjes tegemoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
zonnigtype schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 00:29:
[...]

Ik help het je hopen. Als het energie betreft willen de verhoudingen al snel wat schever gaan liggen dan je als duurzaam en vooruitstrevend burger zou willen. Maar werken richting utopia is altijd beter dan gaan zitten kniezen. ;)

Ach, als je kijkt naar de regio's waar onze energie nu voor een groot deel vandaan komt, kan het niet veel slechter ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

zonnigtype schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 00:29:
[...]

Het leggen van goede kabel verbindingen over oceanen is een technisch probleem, waarvoor al oplossingen voor handen zijn, dat is dus niet over de oceaan bodem, maar "below the surface".
Vergelijk het met de ontwikkeling van de radar toen de V2 raketten richting Engeland gingen, in no time konden de mannen dit onderscheppen, de druk stond immers op de ketel.

Sabotage van de verbinding levert schade op, echter ook voor de saboteur. Ik zie met belangstelling toe hoe dit de komende decennia zich zal ontwikkelen, en hoe snel de politiek er mee start, en hoop binnenkort 61 te worden.
(so hurry-up !!) :)

Ook zijn er politieke, belasting en vele andere problemen omtrent dit soort verbindingen, maar er is een belangrijk detail, de verbinding is twee kanten op. Van A naar B en vice versa. Het levert dus voordeel op voor alle betrokken partijen. dit soort drempels moeten dus weggenomen worden. (Lees een goed, rechtvaardig, en helder investerings model intercontinentaal.)

Het inter net heeft dat erg goed begrepen met www. Nu het HVDC hoogspanning net nog.

Ja ja, ik weet ook wel dat Verhagen aardgas inademt, en Shell door de adertjes heeft lopen. maar die is binnenkort EXIT. (en Diederik Samsom heeft natuurkunde gestudeerd.) :+

[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 06-10-2012 01:52 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de straat van hormuz is nu onze aanvoerlijn,
redelijk killing dat straatje bij problemen.
het internet heeft gewerkt met kabeltjes omdat het lang genegeerd is door de big boys,
je ziet dat nu alweer veranderen.

leuk :
http://www.energieenwater...-heffingsverhaal-onzin-is

vooral die laatste zin.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gasschuif schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 01:08:
[...]

Het leggen van goede kabel verbindingen over oceanen is een technisch probleem, waarvoor al oplossingen voor handen zijn, dat is dus niet over de oceaan bodem, maar "below the surface".
De meeste energiekabels die op het moment in zee liggen, liggen een paar meter onder de zeebodem.

Afbeeldingslocatie: http://www.activelifting.com.au/wireRope/images/prodSelection/sea_plough_ropes.PNG
Met op de bodem van de zee zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.vsmc.nl/Static/Binaries/STED_IMG/SeaStellion%20-%20136_0.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nu op RTL 5 een item over PV bij lifestyleexperience :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Kort PHP-vraagje.
Ik heb een CSV-dataset die ik succesvol in een 2-dimensionaal array zet met:
code:
1
2
3
4
5
6
$handle=fopen($url,r);
$result=array();
while (($data = fgetcsv($handle,1000,";")) !== FALSE) {
$result[]=$data;
}
print_r($result);

Data ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
2012-10-02 12:55:00;2601.914;2607.522;0.091;17.331;211.551;4599.000;171.466;207.713;16092.800;186
2012-10-02 13:00:00;2601.920;2607.528;0.091;17.331;211.551;4599.000;171.466;207.713;16092.800;182
2012-10-02 13:05:00;2601.935;2607.543;0.091;17.331;211.551;4599.000;171.466;207.720;16092.800;182

En een regel van het array ziet er zo uit:
code:
1
[3895] => Array ( [0] => 2012-09-30 23:20:00 [1] => 2596.198 [2] => 2601.962 [3] => 0.090 [4] => 17.269 [5] => 210.994 [6] => 4594.000 [7] => 171.057 [8] => 205.669 [9] => 16087.800 [10] => 128 )

Hoe zorg ik ervoor dat ik alleen de records met datum yyyy-mm-dd krijg? Het liefst dus door iets te doen in die while loop. ben al bezig geweest met preg_grep en preg_match en heb ook al gekeken naar array_filter, maar ik kom er gewoon niet uit :|
Zit trouwens vanwege de PHP-versie bij m'n webhoster vast aan fgetcsv.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 06-10-2012 17:32 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

ericplan schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:30:
Kort PHP-vraagje.
Ik heb een CSV-dataset die ik succesvol in een 2-dimensionaal array zet met:
code:
1
2
3
4
5
6
$handle=fopen($url,r);
$result=array();
while (($data = fgetcsv($handle,1000,";")) !== FALSE) {
$result[]=$data;
}
print_r($result);

Data ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
2012-10-02 12:55:00;2601.914;2607.522;0.091;17.331;211.551;4599.000;171.466;207.713;16092.800;186
2012-10-02 13:00:00;2601.920;2607.528;0.091;17.331;211.551;4599.000;171.466;207.713;16092.800;182
2012-10-02 13:05:00;2601.935;2607.543;0.091;17.331;211.551;4599.000;171.466;207.720;16092.800;182

En een regel van het array ziet er zo uit:
code:
1
[3895] => Array ( [0] => 2012-09-30 23:20:00 [1] => 2596.198 [2] => 2601.962 [3] => 0.090 [4] => 17.269 [5] => 210.994 [6] => 4594.000 [7] => 171.057 [8] => 205.669 [9] => 16087.800 [10] => 128 )

Hoe zorg ik ervoor dat ik alleen de records met datum yyyy-mm-dd krijg? Het liefst dus door iets te doen in die while loop. ben al bezig geweest met preg_grep en preg_match en heb ook al gekeken naar array_filter, maar ik kom er gewoon niet uit :|
Zit trouwens vanwege de PHP-versie bij m'n webhoster vast aan fgetcsv.
Ik zou de functie 'file' gebruiken om de csv dataset in een array te zetten. Daarna de functie 'explode' om de regel op te splitsen. Met de functie 'strpos' kun je kijken of er een bepaald teken (bijvoorbeeld het min-teken) in de waarde op positie 4 zit.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

RocketKoen schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:25:
[...]

De meeste energiekabels die op het moment in zee liggen, liggen een paar meter onder de zeebodem.

[afbeelding]
Met op de bodem van de zee zoiets:
[afbeelding]
Jij hebt het over zeebodem, ik over oceaan, is iets anders toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

NielsTn schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:41:
nu op RTL 5 een item over PV bij lifestyleexperience :)
Gemist. Kijk dan ook nooit naar dat programma. Zag wel op Discovery een spotje van http://www.eon.nl/zonnepanelen
Wat zou zonnigtype hier van vinden?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PcDealer schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:55:
[...]

Gemist. Kijk dan ook nooit naar dat programma. Zag wel op Discovery een spotje van http://www.eon.nl/zonnepanelen
Ik hoef toch niet overal wat van "te vinden", mag ik hopen? :P

* edit *

Nou, vooruit dan maar weer.

Maar die was wel al van 19 april ... >:)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 06-10-2012 18:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PcDealer schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:55:
[...]

Als je liefhebber ben van de geheel automatisch salderende ferrarismeter, dan ga je met een boog om EON heen, die mag je niet behouden zie de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:46:
[...]

Ik zou de functie 'file' gebruiken om de csv dataset in een array te zetten. Daarna de functie 'explode' om de regel op te splitsen. Met de functie 'strpos' kun je kijken of er een bepaald teken (bijvoorbeeld het min-teken) in de waarde op positie 4 zit.
Maar het staat nu toch al in een array? Dat werkt ook goed. Probleem is alleen het filteren, want ik wil alleen de records met een bepaalde datum, dus de hele regel

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gasschuif schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:52:
[...]

Jij hebt het over zeebodem, ik over oceaan, is iets anders toch? :)
Nee dat is hetzelfde.
Een aantal zeeën is oceaan, maar alle oceanen zijn zee.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

RocketKoen schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:40:
[...]

Nee dat is hetzelfde.
Een aantal zeeën is oceaan, maar alle oceanen zijn zee.
Wat ik natuurlijk bedoel is dat de gemiddelde diepte van de noordzee c.a. 90 meter is. Die van de Atlantische oceaan gemiddeld 4000 meter met uitschieters naar 8000 m. Voordat je daar HVDC kabels aanlegt sta je wel voor wat technische uitdagingen.
Dan heb ik het nog niet over vulkaan activiteit en andere problemen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gasschuif schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 19:40:
[...]

Wat ik natuurlijk bedoel is dat de gemiddelde diepte van de noordzee c.a. 90 meter is. Die van de Atlantische oceaan gemiddeld 4000 meter met uitschieters naar 8000 m. Voordat je daar HVDC kabels aanlegt sta je wel voor wat technische uitdagingen.
Dan heb ik het nog niet over vulkaan activiteit en andere problemen 8)
Daarom stelde ik ook voor om de kabel van schotland naar ijsland, en dan langs de kust van groenland naar canada te leggen.
Daar is de zee/oceaan niet zo diep.
Afbeeldingslocatie: http://www.sohcahtoa.org.uk/legacy/blog/images/atlantic.gif

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kleine crosspost.

De Cv ketel en de zonneboiler zijn gekoppeld! Morgen alles afmaken en elektrisch aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/zonneboiler_cv_dag1/imag0915.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

wmeester schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 20:40:
Ik heb sinds vandaag een co2 meter aangeschaft om de luchtkwaliteit in huis in de gaten te houden.

We hebben mechanische ventilatie en roosters boven de ramen. In de zomer staat alles open maar in de winter sluit ik meestal 1 rooster helemaal en de andere op de helft, ligt een beetje aan waar de wind vandaan komt.
Verder hebben we sinds dit seizoen een houtkachel, die verbruikt ook de nodige zuurstof.

Het is een Activ 530, en staat nu rond de 700 ppm te schommelen.

Eens kijken of ik de komende tijd de ventilatie kan optimaliseren..
Recent heb ik twee Activ 530 CO2 meters gekocht om boven en beneden het CO2 nivo te monitoren.
Is toch gebleken dat de ventilatie roosters van de slaapkamer door stof/vervuiling niet meer 100 % waren.
Ook leuk om te zien hoe snel de ppm's oplopen als er meerdere mensen in de woonkamer zijn.
( lees start afzuigkap laag toeren)
Ik heb ze beide voor 100 euro per stuk gekocht op MP nieuw uit de doos. (Nieuw 199 ex BTW)
er zijn er nog een paar. Doe er je voordeel mee. Meten is weten!

http://link.marktplaats.nl/587499981

Note: geen relatie met de verkoper, snelle respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Domba schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:13:
[...]

Als je liefhebber ben van de geheel automatisch salderende ferrarismeter, dan ga je met een boog om EON heen, die mag je niet behouden zie de voorwaarden
Iok apart:
De €0,07 vergoeding is 30% hoger dan in de wettelijke richtlijn.
Volgens mij is alleen redelijke vergoeding vastgelegd en niet een bedrag.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eon is nou niet echt een topper ook met hun marketing blaat :
http://www.zonne-energie-...nergie-Wageningen-DEF.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

RocketKoen schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:12:
[...]

Daarom stelde ik ook voor om de kabel van schotland naar ijsland, en dan langs de kust van groenland naar canada te leggen.
Daar is de zee/oceaan niet zo diep.
[afbeelding]
Dat is misschien wel een heel goed plan, ik heb te weinig kennis van zaken om dat goed te beoordelen.
Maar dat kan onderzocht worden natuurlijk, ik hoop dat over 20/30 jaar deze HVDC verbindingen er zijn, en reneweble energy het gaat overnemen van fossiel.

Het is mij (en vele anderen hier) wel duidelijk dat het roer om moet. Nu de politiek nog :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

ericplan schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:32:
[...]
Maar het staat nu toch al in een array? Dat werkt ook goed. Probleem is alleen het filteren, want ik wil alleen de records met een bepaalde datum, dus de hele regel
Ik vind de functies file en explode wat simpeler, vandaar de tip. De datum kun je bijvoorbeeld zo er uit filteren:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
$delimiters = Array("-"," ",":");
list($jaar, $maand, $dag, $uur, minuut, $sec) = explode($delimiters,$data[0]);
// $datum = mktime($uur,$minuut,$sec,$maand,$jaar);
if($dag == date("d")) 
{
  // als de datum van vandaag is...
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 13:06:
[...]

Ik vind de functies file en explode wat simpeler, vandaar de tip. De datum kun je bijvoorbeeld zo er uit filteren:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
$delimiters = Array("-"," ",":");
list($jaar, $maand, $dag, $uur, minuut, $sec) = explode($delimiters,$data[0]);
// $datum = mktime($uur,$minuut,$sec,$maand,$jaar);
if($dag == date("d")) 
{
  // als de datum van vandaag is...
}
OK, bedankt, ik zie het. Ga er mee aan de slag, maar kwam vandaag nog een ander scriptprobleempje tegen dat eerst moet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Volgens Atsma is Nederland goed op weg met het opwekken van energie uit getijdenbeweging of uit de overgang van zoet naar zout water. ,,Ook andere landen moeten meer oog krijgen voor deze manier van duurzame energie-opwekking.'' Hij ziet daarbij positieve signalen van landen rond de Middellandse Zee.

Hebben wij hier getijden centrales? (verval is hier c.a. 4 meter max, niet echt super)
Idem de overgang van zoet naar zout? (heb wel es iets gelezen over een mogelijk project op de afsluitdijk)
Wat wekken die wel niet op per jaar?
Op zich een positieve gedachte, maar nog in het "Den Haag " stadium m.i (lees veel rapportages weinig actie)

Note: Ik heb het Jan Peter B weleens horen zeggen :

Ná het zuur komt het zoet. ... :+

http://www.nu.nl/economie...-stroom-zee-opwekken.html

[ Voor 27% gewijzigd door Gasschuif op 08-10-2012 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gasschuif schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:37:
Volgens Atsma is Nederland goed op weg met het opwekken van energie uit getijdenbeweging of uit de overgang van zoet naar zout water. ,,Ook andere landen moeten meer oog krijgen voor deze manier van duurzame energie-opwekking.'' Hij ziet daarbij positieve signalen van landen rond de Middellandse Zee.

Hebben wij hier getijden centrales? (verval is hier c.a. 4 meter max, niet echt super)
Idem de overgang van zoet naar zout? (heb wel es iets gelezen over een mogelijk project op de afsluitdijk)
Op zich een positieve gedachte, maar nog in het "Den Haag " stadium m.i (lees veel rapportages weinig actie)

Note: Ik heb het Jan Peter B weleens horen zeggen :

Ná het zuur komt het zoet. ... :+

http://www.nu.nl/economie...-stroom-zee-opwekken.html
zover ik weet alleen wat proefopstellingen en plannen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:10

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kreeg een reclame kaartje in mij handen geduwd bij het verlaten van de Makro.
Wilde het gelijk weggooien, totdat.

www.breda-edrive.nl

Voor diegene interesse hebben, kijk wel even naar de voorwaarden dit heb ik nog niet gedaan omdat ik helaas op vakantie ben.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 00:10:
[...]
zover ik weet alleen wat proefopstellingen en plannen.
Het heeft wel potentie, voordeel is wel dat zo'n systeem een redelijk stabiele opbrengst heeft.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gasschuif schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:37:
Ik heb nooit echt uitgebreide info gezien over hoe de investerings case is van getijden versus wind/PV/etc. Als ik de info bij elkaar schraap voor het SeaGen project uit 2010 was dit een ~15M euro investering voor een 1.2 MW getijdenturbine. Met de genoemde 66% opbrengst betekent dat zo'n 7 GWh per jaar. Dat is minstens twee keer duurder dan onshore wind en niet veel beter dan een moderne PV installatie, en dan houd ik het allergrootste vraagteken buiten beschouwing: hoe duur is het onderhoud, hoe lang gaat zo'n installatie mee? Enorm grote, zware draaiende delen, zout water, in zee dus moeilijk toegankelijk...dat is toch iets andere koek dan een zonnepaneel neerleggen en er 30 jaar lang (bijna) niet meer naar om hoeven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 21:55
Gasschuif schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 01:05:
[...]

Recent heb ik twee Activ 530 CO2 meters gekocht om boven en beneden het CO2 nivo te monitoren.
Is toch gebleken dat de ventilatie roosters van de slaapkamer door stof/vervuiling niet meer 100 % waren.
Ook leuk om te zien hoe snel de ppm's oplopen als er meerdere mensen in de woonkamer zijn.
( lees start afzuigkap laag toeren)
Ik heb ze beide voor 100 euro per stuk gekocht op MP nieuw uit de doos. (Nieuw 199 ex BTW)
er zijn er nog een paar. Doe er je voordeel mee. Meten is weten!

http://link.marktplaats.nl/587499981

Note: geen relatie met de verkoper, snelle respons.
Ik heb ze daar inderdaad ook vandaan. De temp meter die erop zit geeft mi standaard 2 graden te koud aan.

Gisteren zaten we met 6 volwassenen in de kamer en na een half uurtje: piep piep piep 1600 ppm.
Raam op kiertje -> nog oplopen naar 2200 ppm.
2 mensen weg -> snel dalen naar 1800 ppm en toen vond men het koud worden (was erg koud van zaterdag op zondag nacht) -> raam dicht.
Ik heb nog geen rondje door het huis gemaakt om andere vertrekken te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dreamvoid schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:42:
[...]

Ik heb nooit echt uitgebreide info gezien over hoe de investerings case is van getijden versus wind/PV/etc. Als ik de info bij elkaar schraap voor het SeaGen project uit 2010 was dit een ~15M euro investering voor een 1.2 MW getijdenturbine. Met de genoemde 66% opbrengst betekent dat zo'n 7 GWh per jaar. Dat is minstens twee keer duurder dan onshore wind en niet veel beter dan een moderne PV installatie, en dan houd ik het allergrootste vraagteken buiten beschouwing: hoe duur is het onderhoud, hoe lang gaat zo'n installatie mee? Enorm grote, zware draaiende delen, zout water, in zee dus moeilijk toegankelijk...dat is toch iets andere koek dan een zonnepaneel neerleggen en er 30 jaar lang (bijna) niet meer naar om hoeven kijken.
Kosten gaan meestal omlaag als de ontwikkeling verder is, en bij massa productie.

Daarbij heeft het voordelen tegenover wind en zon:
Niet in iemand zn backyard (onderwater, dus zie of hoor je niet).
Erg stabiel en voorspelbaar.

Maar technisch is het inderdaad een veel grotere uitdaging.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:30:
[...]

Kosten gaan meestal omlaag als de ontwikkeling verder is, en bij massa productie.

Daarbij heeft het voordelen tegenover wind en zon:
Niet in iemand zn backyard (onderwater, dus zie of hoor je niet).
Erg stabiel en voorspelbaar.

Maar technisch is het inderdaad een veel grotere uitdaging.
Wel in Rijkswaterstaat hun "backyard". En dat zijn door de bank genomen niet de meest progressieve jongens als het om de "waterstaatkundige" veiligheid van Nederland gaat. De R. jongens stonden te stuiteren, zelfs al was er vergunning afgegeven, toen er voor Triodos ergens in Zeeland een paar windturbines in een dijklichaam werden aangebracht. Alles was natuurlijk door gerekend, maar die dijken zijn van R. En blijven van R.

Concept is zonder meer interessant. Uitwerking, onderhoud, e.d. zijn blijkbaar hoofdpijn dossiers. Maar ook die kunnen opgelost worden. Moet er wel een "dijk" van een business-case zijn, anders gebeurt het niet.

* edit *

In de aanvragen lijst voor SDE 2012 nog steeds geen project ingediend voor "osmose":

http://www.agentschapnl.n...0september%202012.pdf.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 08-10-2012 13:52 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.