De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.256 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 21:55
Ik heb sinds vandaag een co2 meter aangeschaft om de luchtkwaliteit in huis in de gaten te houden.

We hebben mechanische ventilatie en roosters boven de ramen. In de zomer staat alles open maar in de winter sluit ik meestal 1 rooster helemaal en de andere op de helft, ligt een beetje aan waar de wind vandaan komt.
Verder hebben we sinds dit seizoen een houtkachel, die verbruikt ook de nodige zuurstof.

Het is een Activ 530, en staat nu rond de 700 ppm te schommelen.

Eens kijken of ik de komende tijd de ventilatie kan optimaliseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wind is een zeer belangrijke factor.
We hebben (nog) geen mechanische ventilatie want het is een zeer oud huis.

Sinds de aanschaf van een C02-meter (luchtwegproblemen) komen we erachter dat we die wel snel moeten inbouwen.

Als de wind goed staat ,dan liggen we rond de 500-600 ppm.

Is het windstil of komt de wind uit de verkeerde hoek, dan gaan we in een aantal uur naar > 1200 ppm.

Ik heb die meter ook op mijn werk gebruikt. Ik werk in het onderwijs. Dan zie je dat ook in klaslokalen de zaak helemaal fout zit. Zelfs in redelijk moderne nieuwbouw. Te triest voor woorden.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

N.a.v. post op PV-topic, een vervolg voor in de kroeg:

Oud en nieuw. Ze hebben allebei hun waarde. Maar soms is het wel verstandig om te vervangen. Helaas doet onze oude koelkast het al een tijdje niet goed meer, de temperatuur is niet meer laag te krijgen (hele rooster etc. goed nagekeken, was nauwelijks vies, er bleek wel een barst in de isolatie te zitten). Met pijn in ons hart vandaag een nieuwe besteld, A++. Een triple A zat er niet in omdat je dan voor 35 kWh minder verbruik/jaar een veel groter model in huis krijgt, waar we niet van zouden weten wat we d'r mee moesten doen, gezien de geringe claim op koelruimte alhier. Afgezien van het feit dat onze onverwarmde rommelkamer dan ook nog eens erg vol wordt met zo'n bakbeest.

Bovendien zouden we dan 250-300 Euro meer zijn kwijtgeraakt. Dat zouden wel heel veel jaartjes terugverdienen moeten worden voordat je dat voor 35 x 0,2253 [ons stroomtarief per 1 oktober met 21% BTW] = EUR 7,89 dit jaar meerkosten er uit zou hebben. Sowieso gaan we toch al naar een overschot toe, dus een iets hoger verbruik kunnen we zo met niet al te schuldig geweten gesaldeerd opsouperen (bij gebrek aan normale regelgeving die stimuleert dat een willekeurige woning in Nederland gewoon een stroomproducent zou mogen worden i.p.v. alleen maar netto [fossiele] stroom te zuipen).

Onze vorige "Energy Star" (Whirlpool) koelkast is helaas maar tien jaar oud geworden voordat 'ie ernstig koeldefect begon te vertonen. Jammer, maar onze totale footprint is sowieso al extreem laag. Je kunt niet alles hebben in het leven. Compromissen sluiten, dus.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

zonnigtype schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:00:
...Dat zouden wel heel veel jaartjes terugverdienen moeten worden voordat je dat voor 35 x 0,2253 [ons stroomtarief per 1 oktober met 21% BTW]...
Ik dacht dat jij inmiddels op zo'n 8 cent zat :>. De tvt wordt dan nog iets langer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:33:
[...]

Ik dacht dat jij inmiddels op zo'n 8 cent zat :>. De tvt wordt dan nog iets langer ;)
Neen. Het is immers Polder PV, niet Polder BV... :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat ga je met het oude beestje doen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:14:
Wat ga je met het oude beestje doen?
Koelkast bedoel je? Die gaat mee met de bezorgdienst van het nieuwe exemplaar. Hopelijk de recycling in.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben net even onder de vloer geweest. Kijjken hoe de isolatie erbij hangt en hoe vochtig het is.

Nu er bodemfolie ligt is het verschil overduidelijk. Het is kurkdroog! Er hangt geen condens meer onder de isolatieplaten!

Het is ook te merken in de woonkamer. De relatieve luchtvochtigheid blijft behoorlijk lager dan vorig jaar rond deze tijd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:52
zojuist de saldering van Greenchoice ontvangen, toch ruim 540 euro cash wat ik retour zie komen.
Als ik dat verreken met de afgelopen voorschotten, zie ik dat de nette maandlast voor energie een shocking EUR 8,33 per maand (gas/elektriciteit/belastingen) is (geweest). :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Iemand een idee wat de SMA SB 240 gaat kosten?

LinkedIn WoT Cash Converter

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het elektrische kacheltje schiet ook voor geen meter op. Er is maar liefst al 9.7kWh in verdwenen volgens plugwise. Nog maar een paar honderd kWh te gaan op de dagteller om boven nul te komen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:21
Heeft iemand zich al verdiept in de wijze waarop de BTW verhoging straks wordt toegepast op de energierekening?

BTW verhoging en meterstanden per 1 oktober

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik verwacht zoals ze dat altijd doen ... met de natte vinger ..en dat betekent waarschijnlijk dat ik meer heb verbruikt in de zomer dan dat ik werkelijk verbruik dus is dat voordelig voor mij ;) meer afrekenen van de jaarrekening in het lagere btw tarief.

Maar als ze het juist willen doen dan zal idd iedereen op 1 oktober om 00:00 de meterstand moeten noteren.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:37
mkleinman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:12:
Ik ben net even onder de vloer geweest. Kijjken hoe de isolatie erbij hangt en hoe vochtig het is.

Nu er bodemfolie ligt is het verschil overduidelijk. Het is kurkdroog! Er hangt geen condens meer onder de isolatieplaten!

Het is ook te merken in de woonkamer. De relatieve luchtvochtigheid blijft behoorlijk lager dan vorig jaar rond deze tijd.
Op hoeveel procent luchtvochtigheid en welke kamertemperatuur zit je nu, als ik vragen mag?

Ik heb hier ook zo'n metertje en die geeft op het moment 58% @ 19.4 graden aan. Prima dacht ik zo, tenminste in vergelijking met de waarden die ik de afgelopen jaren heb zien voorbijkomen.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:38
[b][message=39015671,noline]

Maar als ze het juist willen doen dan zal idd iedereen op 1 oktober om 00:00 de meterstand moeten noteren.
Ik ga in elk geval op 1 oktober een nota opvragen. Op die datum gaat ook een nieuw 1 jarig contract bij Greenchoice in.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:21:
[...]

Koelkast bedoel je? Die gaat mee met de bezorgdienst van het nieuwe exemplaar. Hopelijk de recycling in.
Hopelijk kan ie nog gerepareerd worden en zijn laatste dagen als incidentele bierkoelkast slijten ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Terpen Tijn schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 18:32:
[...]

Op hoeveel procent luchtvochtigheid en welke kamertemperatuur zit je nu, als ik vragen mag?

Ik heb hier ook zo'n metertje en die geeft op het moment 58% @ 19.4 graden aan. Prima dacht ik zo, tenminste in vergelijking met de waarden die ik de afgelopen jaren heb zien voorbijkomen.
RV van 62% nu bij een kamertemperatuur van 20.4 graden. Vorig jaar rond deze tijd zat hij rond de 70-80% en stond er een hoop condens tegen de isolatie in de kruipruimte.

Het is en blijft nu een stuk aangenamer in de woonkamer en de rest van het huis met een veel betere RV.

Verwijderd

JAN-B schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:34:
[...]

@Niels: Mijn ervaring: in Mei jaarrekening ontvangen, gasverbruik was 480 m3, omgerekend naar vol jaar iets van 496 m3; OOK het hogere capac.tarief; veel mails en brieven verstuurd, maar helaas geen gelijk gekregen van mijn netwerkbedrijf :(
Het komt hier op neer! je moet de laatste 2 of 3 jaar onder de 500 m3 grens zitten met je jaarverbruik + je geschatte jaarverbruik moet OOK onder de 500 m3 zitten.
ik weet niet of dit ook bij jouw geldt, maar hier bij Delta Netwerk (helaas) wel.
Detail: voor het komende jaar hebben ze mij geschat op (jullie voelen hem al aankomen) 502 m3 :r |:(
dus zit ik volgend jaar weer onder de 500 m3 grens: Helaas Meneer, wij hebben uw geschat op 502 m3.....
Dit is wel fijn om te weten. Meteen baal ik er ook van. Want dat zou in ieder geval betekenen, dat ik minstens drie jaar lang nog hoog tarief gas (500m3 < GAS < 1000 m3) moet blijven betalen. Mijn eigen gasverbruik-prognose zit voorlopig onder de 500 m3. Ik wacht het af. Bedankt voor de informatie.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
JAN-B schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:34:
[...]

@Niels: Mijn ervaring: in Mei jaarrekening ontvangen, gasverbruik was 480 m3, omgerekend naar vol jaar iets van 496 m3; OOK het hogere capac.tarief; veel mails en brieven verstuurd, maar helaas geen gelijk gekregen van mijn netwerkbedrijf :(
Het komt hier op neer! je moet de laatste 2 of 3 jaar onder de 500 m3 grens zitten met je jaarverbruik + je geschatte jaarverbruik moet OOK onder de 500 m3 zitten.
ik weet niet of dit ook bij jouw geldt, maar hier bij Delta Netwerk (helaas) wel.
Detail: voor het komende jaar hebben ze mij geschat op (jullie voelen hem al aankomen) 502 m3 :r |:(
dus zit ik volgend jaar weer onder de 500 m3 grens: Helaas Meneer, wij hebben uw geschat op 502 m3.....
Begrijp ik nou goed dat je bij de eindafrekening niet voor het lagere capaciteitstarief bent gecorrigeerd? Geldt dit dan ook andersom? Stel dat je weinig gas verbruikt en meer gaat verbruiken, mag je dan ook 3 jaar lang voor het lage tarief zakendoen??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Terpen Tijn
mkleinman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:25:
[...]

RV van 62% nu bij een kamertemperatuur van 20.4 graden. Vorig jaar rond deze tijd zat hij rond de 70-80% en stond er een hoop condens tegen de isolatie in de kruipruimte.

Het is en blijft nu een stuk aangenamer in de woonkamer en de rest van het huis met een veel betere RV.
Interessant, die waarden zijn dus goed vergelijkbaar lijkt me zo. Inderdaad is het goed te merken als het veel vochtiger wordt, qua binnenklimaat. Langere tijd boven de 70% is veel minder prettig in mijn ervaring.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Terpen Tijn schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:00:
[...]

Interessant, die waarden zijn dus goed vergelijkbaar lijkt me zo. Inderdaad is het goed te merken als het veel vochtiger wordt, qua binnenklimaat. Langere tijd boven de 70% is veel minder prettig in mijn ervaring.
Met zo'n hoge RV hadden we snel de neiging om de CV hoger te zetten. Nu hoeft dat absoluut nog niet.

Jij had toch ook bodemfolie geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:34:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je bij de eindafrekening niet voor het lagere capaciteitstarief bent gecorrigeerd? Geldt dit dan ook andersom? Stel dat je weinig gas verbruikt en meer gaat verbruiken, mag je dan ook 3 jaar lang voor het lage tarief zakendoen??
Zelf denk ik : Nee, dan zijn ze er als de kippen bij natuurlijk! :P

Ik zal het volgend jaar wel zien. Voor dit jaar zal ik waarschijnlijk boven de 500 m3 gas uitkomen. Het noteren van de meterstanden is bij mij altijd rond november.

Dat wordt volgend jaar extra goed opletten of alles goed genoteerd staat. Heeel misschien dat ik dit jaar/seizoen al onder de 500m3 kom. Maar daar reken ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Als de gasrekening aantoonbaar niet klopt en de andere partij werkt niet mee, dan maar via de geschillencommissie: http://www.degeschillenco...ies/2121/energie-en-water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:15:
Het elektrische kacheltje schiet ook voor geen meter op. Er is maar liefst al 9.7kWh in verdwenen volgens plugwise. Nog maar een paar honderd kWh te gaan op de dagteller om boven nul te komen.
Hier is ie wel lekker, 's ochtends voordat de zon het huis heeft opgewarmd een kwartiertje in de badkamer en dan is die ook weer op een comfortabele temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
mkleinman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:24:
[...]
Met zo'n hoge RV hadden we snel de neiging om de CV hoger te zetten. Nu hoeft dat absoluut nog niet.

Jij had toch ook bodemfolie geplaatst?
Nee, dat niet. Ik speel echter met de gedachte om ook extra isolatie onder onze vloer te plakken, en zodoende volgde ik jouw kruipruimte topic met interesse. Wij hebben een betonnen gietvloer als bodemafsluiter, en voor zover ik weet is de kruipruimte redelijk droog, dus ik weet nog niet zeker of folie/chips wel nuttig zouden zijn. Anderzijds, baat het niet dan schaadt het niet, natuurlijk. Ik zou eigenlijk de kruipruimte in moeten op het moment dat het extreem veel heeft geregend en het grondwaterpeil hoog staat, om te zien of er dan vocht is. Nog niet zo'n zin in gehad tot zover... ;)

Maar toen wij in ons huidige huis kwamen wonen was het relatief vochtig binnen vanwege achterstallig onderhoud aan daken, muren, en kozijnen. En een druppende keukenkraan. :) Dat hebben we allemaal inmiddels aangepakt, en vandaar dat de luchtvochtigheid bij ons ook al is teruggelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20
http://www.thetelegraph.c...e2-bc02-0019bb30f31a.html

Auto's zijn steeds minder populair onder jongeren. Niet vanwege milieu, maar auto is gewoon achterhaalt door internet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
FicoF schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:28:

Auto's zijn steeds minder populair onder jongeren. Niet vanwege milieu, maar auto is gewoon achterhaalt door internet :-)
Ja, want met het internet kan ik lekker van A naar B komen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vervoer hoeft soms ook niet meer omdat je veel zaken digitaal kunt regelen. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Inderdaad, lekker thuiswerken ipv naar kantoor. Internetshoppen ipv naar de stad en Facebook ipv bij elkaar op de koffie ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
FicoF schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:28:

Goede ontwikkeling maar gaat nog lang niet hard genoeg. Maar met de 21% BTW gaat de benzineprijs binnenkort vanzelf over de € 2,-. Komt goed :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Europa staat er inmiddels 100GW aan windvermogen opgesteld.
http://www.nieuwsgrazer.nl/OJRN/XjeF

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Schinnen-groen schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:55:
Wind is een zeer belangrijke factor.
We hebben (nog) geen mechanische ventilatie want het is een zeer oud huis.

Sinds de aanschaf van een C02-meter (luchtwegproblemen) komen we erachter dat we die wel snel moeten inbouwen.

Als de wind goed staat ,dan liggen we rond de 500-600 ppm.

Is het windstil of komt de wind uit de verkeerde hoek, dan gaan we in een aantal uur naar > 1200 ppm.

Ik heb die meter ook op mijn werk gebruikt. Ik werk in het onderwijs. Dan zie je dat ook in klaslokalen de zaak helemaal fout zit. Zelfs in redelijk moderne nieuwbouw. Te triest voor woorden.
Een weekend later toch wat opmerkelijke resultaten gezien.

-> Alleen in huis en beide ventilatiegaten half open -> co2 loopt gestaag op tot zo'n 900ppm
-> Alleen in huis en beide ventilatiegaten half open + houtkachel aan -> co2 daalt naar zo'n 800 ppm (vermoedelijk door de extra aanzuiging van de kachel)
-> 's ochtends ontbijten (beginwaarde 420 ppm) met 2 volw + 2 kinderen -> na 2 uur 1200 ppm.
-> 2 uurtjes weg ivm boodschappen is de de waarde weer gedaald na 700 ppm
-> 's avonds met 2 volw en kachel aan; co2 waarde loopt op naar 1100 ppm. Deur open gezet naar de hal en na een half uurtje -> 800 ppm (en dalende)

Niet gedacht dat je ondanks ventilatiegaten hebt geopend toch onvoldoende ventileerd als je met 4 personen in de woonkamer zit. Ben benieuwd wat er straks voor waarden staan als het echt koud is en je de hele dag binnen zit...

We hebben geen gezondheidsproblemen maar ik weet nog dat we vorig jaar de ventilatiegaten nog meer hadden gesloten 's nachts, nu blijk dat dat dus echt niet goed is voor de luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

wmeester schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:14:
[...]

Een weekend later toch wat opmerkelijke resultaten gezien.

-> Alleen in huis en beide ventilatiegaten half open -> co2 loopt gestaag op tot zo'n 900ppm
-> Alleen in huis en beide ventilatiegaten half open + houtkachel aan -> co2 daalt naar zo'n 800 ppm (vermoedelijk door de extra aanzuiging van de kachel)
-> 's ochtends ontbijten (beginwaarde 420 ppm) met 2 volw + 2 kinderen -> na 2 uur 1200 ppm.
-> 2 uurtjes weg ivm boodschappen is de de waarde weer gedaald na 700 ppm
-> 's avonds met 2 volw en kachel aan; co2 waarde loopt op naar 1100 ppm. Deur open gezet naar de hal en na een half uurtje -> 800 ppm (en dalende)

Niet gedacht dat je ondanks ventilatiegaten hebt geopend toch onvoldoende ventileerd als je met 4 personen in de woonkamer zit. Ben benieuwd wat er straks voor waarden staan als het echt koud is en je de hele dag binnen zit...

We hebben geen gezondheidsproblemen maar ik weet nog dat we vorig jaar de ventilatiegaten nog meer hadden gesloten 's nachts, nu blijk dat dat dus echt niet goed is voor de luchtkwaliteit.
Zelfde ervaringen hier.
Het probleem is volgens mij niet zozeer het feit dat je te weinig open hebt staan, maar dat je te weinig doorstroom hebt in het huis.

Aan de achterkant kan ik een raam op kantelen zetten, maar (afhankelijk van wind en windrichting) duurt het heel lang voordat de lucht weer ververst is.

Aan de voorkant heb ik geen dauerluftung.
Maar gelukkig wel een raam dat open kan.

We willen nu een mechanische afzuiging maken aan de voorkant van het huis, met aftakkingen naar de slaapkamer en de badkamer.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Schinnen-groen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:38:
[...]

Zelfde ervaringen hier.
Het probleem is volgens mij niet zozeer het feit dat je te weinig open hebt staan, maar dat je te weinig doorstroom hebt in het huis.

Aan de achterkant kan ik een raam op kantelen zetten, maar (afhankelijk van wind en windrichting) duurt het heel lang voordat de lucht weer ververst is.

Aan de voorkant heb ik geen dauerluftung.
Maar gelukkig wel een raam dat open kan.

We willen nu een mechanische afzuiging maken aan de voorkant van het huis, met aftakkingen naar de slaapkamer en de badkamer.
Ons huis is voorzien van mechanische ventilatie maar let op: de vorige bewoners hebben de aansluiting in de woonkamer weggehaald. Op het toilet en op de badkamer zit ie er nog wel. Verder kan ie niet lager als stand 2 (schakeldraad stuk oid) dus daar wordt wel voldoende geventileerd. Dat verklaart misschien wel waarom de luchtkwaliteit zo verbeterd als ik de deur naar de hal openzet. grrrr. Misschien toch maar eens de aansluiting in de woonkamer herstellen.

-> Nieuwe mech. ventilatie naar de slaapkamer lijkt mij wat overbodig. In de slaapkamer mag het wat frisser zijn, daar staat meestal wel een raam wat verder open.

[ Voor 6% gewijzigd door wmeester op 01-10-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

wmeester schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:16:
[...]

Ons huis is voorzien van mechanische ventilatie maar let op: de vorige bewoners hebben de aansluiting in de woonkamer weggehaald. Op het toilet en op de badkamer zit ie er nog wel. Verder kan ie niet lager als stand 2 (schakeldraad stuk oid) dus daar wordt wel voldoende geventileerd. Dat verklaart misschien wel waarom de luchtkwaliteit zo verbeterd als ik de deur naar de hal openzet. grrrr. Misschien toch maar eens de aansluiting in de woonkamer herstellen.

-> Nieuwe mech. ventilatie naar de slaapkamer lijkt mij wat overbodig. In de slaapkamer mag het wat frisser zijn, daar staat meestal wel een raam wat verder open.
Raam open op de slaapkamer is geen optie.
6 meter van het raam loopt een 80 km/h weg met veel verkeer. Dat slaapt niet lekker. Slaapkamer naar de achterkant verplaatsen is ook geen optie omdat de kamers te klein zijn. De flisse lucht komt nu van de achterkamers waar overal de dauerluftung open staat.

Er moet dus zeker ventilatie worden aangebracht, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

wmeester schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:16:

KNIP
Dat verklaart misschien wel waarom de luchtkwaliteit zo verbeterd als ik de deur naar de hal openzet. grrrr.
Als er geventileerd wordt moet er ook een luchtstroom mogelijkheid zijn tussen de vertrekken (als daar afvoer is), afhankelijk van de aantal liters per uur kun je dan uitrekenen hoeveel je van de onderkant van je deur moet halen (of andere ingrepen). Let wel op maak het niet te klein dit kan dan weer geluid geven.

Gelukkig heb ik voor de woonkamer 4 ventielen, en krijgt de spekkachel straks een eigen luchtaanvoer van buitenaf. (makkelijk praten Olav als je alles nieuw aanlegt ;) )

Gisteren trouwens de Jaga DBE's aangelegd en de vloerverwarmingpomp (Grundfos Alpha2) aangesloten.
Heerlijk dat blaast lekker door.
Vandaar het kozijnen werk afronden (bestelling). Foto update komt binnenkort weer.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:09

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:34:

Begrijp ik nou goed dat je bij de eindafrekening niet voor het lagere capaciteitstarief bent gecorrigeerd?
@mightym: Dat klopt;
ik zit met mijn jaarverbruik onder de 500 m3 en in het capaciteits tarief van 500 < - < 4000 m3 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

PcDealer schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:01:
Als de gasrekening aantoonbaar niet klopt en de andere partij werkt niet mee, dan maar via de geschillencommissie: http://www.degeschillenco...ies/2121/energie-en-water
Op zich een goed idee, alleen zijn hier wel kosten aan verbonden; als ik het goed gelezen heb 25 euro.
het gaat uiteindelijk om +- 42 euro, dus is dat de moeite wel waard :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:12:

Goede ontwikkeling maar gaat nog lang niet hard genoeg. Maar met de 21% BTW gaat de benzineprijs binnenkort vanzelf over de € 2,-. Komt goed :)
@Jeroen: Welkom back :Y
(LOL, het gaat hier over auto,s / vervoer en hij reageert weer _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JAN-B schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:08:
[...]

Op zich een goed idee, alleen zijn hier wel kosten aan verbonden; als ik het goed gelezen heb 25 euro.
Als we allemaal zo redeneren, gaat er helemaal niets veranderen.

Je hebt recht op de <500 kuub klasse. Nu al. Grijpen, dat "recht" wat in NL hartstikke krom is...

Inlegbedrag krijg je terug als je gelijk krijgt. Knappe jongen die jou ongelijk geeft (maar inderdaad: reken nergens op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:48
@Jan-B

Eneco wilde dit vorig jaar bij mij ook niet. Opgestookt door wat ik op dit forum lees heb ik bezwaar gemaakt en volgehouden. Zij verwezen mij eerst door naar Stedin. Ik heb Stedin ook gemaild en bezwaar gemaakt.
Ik heb Eneco gevraagd of zij bereid waren de eindafrekening te corrigeren, aangezien zij de factuur opgesteld hadden en niet Stedin. Zo niet dan zou ik een procedure aanhangig maken.
Uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen met nog een extra vvv cadeaubon voor hun halstarrig weigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

alex75 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:46:
@Jan-B

Eneco wilde dit vorig jaar bij mij ook niet. Opgestookt door wat ik op dit forum lees heb ik bezwaar gemaakt en volgehouden. Zij verwezen mij eerst door naar Stedin. Ik heb Stedin ook gemaild en bezwaar gemaakt.
Ik heb Eneco gevraagd of zij bereid waren de eindafrekening te corrigeren, aangezien zij de factuur opgesteld hadden en niet Stedin. Zo niet dan zou ik een procedure aanhangig maken.
Uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen met nog een extra vvv cadeaubon voor hun halstarrig weigeren :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik zou per 1 oktober overstappen naar GreenChoice. 2 maanden terug aangevraagd, zelf eneco gemeld dat ik per 1 oktober (= einde contractdatum) weg ben (ivm opzegtermijn), GreenChoice nog even een halt toegeroepen omdat ze in Augustus al stroom wilden overzetten, en vandaag is de status nog steeds in behandeling. Heb voor de zekerheid de meterstanden maar even opgeschreven vanmorgen, ben benieuwd wat er allemaal gaat komen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Ik ben nooit echt weggeweest, ik lees af en toe wel mee, maar ik post niet zoveel meer. Ik zie eerlijk gezegd ook niet zoveel nieuws meer hier... Maar misschien ligt dat aan mij.
(LOL, het gaat hier over auto,s / vervoer en hij reageert weer _/-\o_ )
Ja natuurlijk, men blijft transport maar vergeten en iemand moet dat aanstippen... ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:08:
[...]

Als ze bij mij in maart hetzelfde doen, dan gaan we er samen een zaak van maken! Lappen we allebei 12,5 euro en gaan met die banaan!

Dat wordt dan veel pret voor weinig! Ik hou er wel van om onze 'vrinden' van de Delta op scherp te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door mightym op 02-10-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
alex75 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:46:
@Jan-B

Dus dit gaat voor mij dit jaar gelden, vorig jaar 800m3 gas dit jaar 400 m3 gas via eneco/ stedin
Heb je de voorbeeldbrief nog toevallig in bezit voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:10
tja, is hier toch ook al verschillende keren voorbij gekomen en er zijn in ieder geval gedeeltelijke oplossingen voor aangedragen.
Gezien het beeld dat ik heb van geenstijl ben ik niet verbaasd over de ongenuanceerde reacties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ik had eigenlijk moeten linken naar het artikel in het fd. Dat staat bol van dreigmenten van de grote energiejongens. Komt ie:
http://imgur.com/uwd6b

Staat best wat onzin in. Sluiten van gascentrales? Onzinnig. Juist gas is zeer geschikt om fluctuaties op te vangen. Misschien kan Dreamvoid hier iets nuttigs over zeggen?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hansdegit schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:16:
Ik had eigenlijk moeten linken naar het artikel in het fd. Dat staat bol van dreigmenten van de grote energiejongens. Komt ie:
http://imgur.com/uwd6b

Staat best wat onzin in. Sluiten van gascentrales? Onzinnig. Juist gas is zeer geschikt om fluctuaties op te vangen. Misschien kan Dreamvoid hier iets nuttigs over zeggen?
Lol... Het begint al met "investeren in energiecentrales is op het moment onrendabel, aldus het bestuur van GDF en Eon"
Eon is op het moment een 3e centrale aan het bouwen op de maasvlakte, terwijl ze de 2 die er al staan net hebben gemoderniseerd. En GDF is er ook een aan het bouwen een klein stukje verderop.

Maar dit lijkt wel heel erg op het gezeur van de muziek, film en nieuwswereld.
"Ons super lucratieve monopoly wordt ingehaald door nieuwe techniek. Wij eisen dat jullie ons dikke salaris toch blijven betalen"

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is dit niet keihard monopolymisbruik? Nieuwe centrales bouwen ze uiteraard om in de toekomst meer stroom te verkopen. Als ze daar nu de klant extra voor laten betalen, moet diezelfde klant ongetwijfeld opnieuw betalen voor het product "stroom" als de centrale klaar is.
Een beetje vergelijkbaar met AH die zou zeggen dat producten duurder worden, omdat ze zoveel nieuwe winkels bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ach, laat ze lekker 20 centrales bij gaan bouwen en incl. alle belastingen de kWh prijs naar € 2,- brengen ofzo.

Moet je eens kijken hoe snel er zonnepanelen overal liggen en mensen inventief worden. Overdag tijdens opwek de diepvries even wat verder laten afkoelen en 's avond televisie kijken op de laptop die overdag is opgeladen.
En de 2de koelkast die eigenlijk toch niet nodig is zal niet meer gebruikt worden.

Mensen die de mogelijkheid niet zelf hebben (huur etc.) moeten toegestaan worden om met het kropje sla model te gaan werken.

Ik zeg, doen! en wel zo snel mogelijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:39:
Ach, laat ze lekker 20 centrales bij gaan bouwen en incl. alle belastingen de kWh prijs naar € 2,- brengen ofzo.

Moet je eens kijken hoe snel er zonnepanelen overal liggen en mensen inventief worden. Overdag tijdens opwek de diepvries even wat verder laten afkoelen en 's avond televisie kijken op de laptop die overdag is opgeladen.
En de 2de koelkast die eigenlijk toch niet nodig is zal niet meer gebruikt worden.

Mensen die de mogelijkheid niet zelf hebben (huur etc.) moeten toegestaan worden om met het kropje sla model te gaan werken.

Ik zeg, doen! en wel zo snel mogelijk :Y
Inderdaad. Kijk maar wat er is gebeurt met de SUV's en andere dikke bakken, sinds benzine zo duur is geworden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, als de "Forenzentaks" niet weer was afgeschaft :( had dat ook nog wat kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hansdegit schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:16:
Gas is duurder geworden en daarom worden ze niet meer zo snel aan gezet. Dat heeft te maken met de goedkope pv-stroom uit DE. Die wordt daarom ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:44:
Ja, als de "Forenzentaks" niet weer was afgeschaft :( had dat ook nog wat kunnen helpen
Mja, dat was een belasting op werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
tja, dat klopt. Maar zijn dat niet bijna alle belastingen?

Het moet ergens vandaan komen, nu halen ze het ergens anders, moeten mensen ook betalen (veelal lood om oud ijzer). Nu echter hebben we niet meer het bijkomende voordeel van een verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:44:
Die forenzentaks helpt helemaal niet om SUVs van de weg te krijgen. Je hebt onder autogebruikers een aantal groepen:
- leaserijders met tankpas, forenzentaks pakt die niet aan
- mensen met eigen vervoer en 19ct/km vergoeding, kon in de meeste gevallen toch al niet uit, helemaal niet met een SUV, worden extra gestraft door forenzentaks
- autorijders die hun SUV niet gebruiken voor woon/werk-verkeer en dus toch al geen km-vergoeding kregen

Maargoed, waar we nu linksom worden bespaard op de forenzentaks, worden we rechtsom nog even genaaid op de assurantiebelasting. Die gaat van 9,nogwat procent naar 21%, wat betekent dat je verzekering 11% duurder wordt.

Overigens vroeger wel op 100km afstand van mijn werk gezeten. Dan reed ik 's morgens van Metslawier naar Grou, wisselde ik van stoel en reed mijn collega vervolgens met mijn auto van Grou naar Meppel. Elke dag zo'n 3 uur autorijden, en dat voor 200*0,19=38 euro per dag of 190 euro per week. Van die 190 euro moet je dan elke week minstens 1x een volle tank diesel halen en mag je elke 15 weken naar de garage voor onderhoud a 200 euro. Nu reed ik in een volledig afgeschreven Golf 3 1.9D en kreeg ik korting bij oud-werkgever, maar als je dat niet hebt en je moet ook nog een auto afschrijven, dan blijft er van die 19 cent/km niks over.
Overigens heb ik bovenstaande een halfjaar uitgehouden. Elke dag van 7 tot 19 van huis zijn, elke avond laat thuiskomen en snel even een prak overgebleven voedsel in de pling, je wordt er geestelijk en lichamelijk niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07
RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:12:
[...]

Lol... Het begint al met "investeren in energiecentrales is op het moment onrendabel, aldus het bestuur van GDF en Eon"
Eon is op het moment een 3e centrale aan het bouwen op de maasvlakte, terwijl ze de 2 die er al staan net hebben gemoderniseerd. En GDF is er ook een aan het bouwen een klein stukje verderop.

Maar dit lijkt wel heel erg op het gezeur van de muziek, film en nieuwswereld.
"Ons super lucratieve monopoly wordt ingehaald door nieuwe techniek. Wij eisen dat jullie ons dikke salaris toch blijven betalen"
De verkoop van onze energiebedrijven aan buitenlandse molochen zou juist dit scenario hebben moeten hebben:
• verkoop voor teveel geld
• kaltstellen / doodbloeden
• nuttige zaken voor een prikkie uit de boedel terugkopen (een gascentrale van een paar miljard investering is best wat waard om in de winter het tekort op te vangen)

De grap is dat de investeringen al zijn gedaan en die zullen ook niet verdwijnen. Vervolgens is het alleen een kwestie van marginale kosten (laag) en afschrijving (hoog). Dit is een probleem voor de buitenlandse eigenaren, niet voor de inwoners van Nederland of overheid. (En nu de rug rechthouden en de NMa op oorlogssterkte brengen voor mogelijk oneerlijke handelspraktijken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:07:
tja, dat klopt. Maar zijn dat niet bijna alle belastingen?

Het moet ergens vandaan komen, nu halen ze het ergens anders, moeten mensen ook betalen (veelal lood om oud ijzer). Nu echter hebben we niet meer het bijkomende voordeel van een verduurzaming.
Hoe is het een verduurzaming?
Van de mensen die er niet op achteruit gaan, is 5% thuiswerkers, en 95% kind, bejaard of werkeloos.
Je kan bedoelen dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen, of dichter bij huis werk zoeken. Maar de huizenmarkt is een ramp, en de meeste mensen zijn blij dat ze uberhaubt een baan hebben. Het UWV verplicht mensen in de bijstand zelfs om werk aan de andere kant van het land te accepteren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:23:
[...]
Hoe is het een verduurzaming?
Dat gaat inderdaad niet a la minute. Net zo min als dat je direct 20% minder verkeer zal zien wanneer de benzine van 1,90 naar 2,10 zal gaan.

Maar langzamerhand zie je dat er een verschuiving plaats gaat vinden. Mensen wisselen gemiddeld iedere x jaar van baan (en ook van huis, nu even wat minder vaak). Dus na een aantal jaar zie je dat mensen daar bij de keuze van een volgende baan en huis rekening mee gaan houden.
Mensen gaan dan dus (gemiddeld) wel degelijk kiezen voor minder woon-werk verkeer.
Ik zie alleen maar voordelen:
-beter voor het milieu
-minder ongelukken
-mensen hebben meer tijd voor andere (sociale) zaken
-minder files
-minder uitgaven aan brandstof (dat dus niets bijdraagt aan een duurzame economie)
Van de mensen die er niet op achteruit gaan, is 5% thuiswerkers, en 95% kind, bejaard of werkeloos.
Je kan bedoelen dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen, of dichter bij huis werk zoeken. Maar de huizenmarkt is een ramp, en de meeste mensen zijn blij dat ze uberhaubt een baan hebben. Het UWV verplicht mensen in de bijstand zelfs om werk aan de andere kant van het land te accepteren.
Zelfs als je niet kan verhuizen en niet makkelijk een andere baan kan vinden, zijn er toch ook andere mogelijkheden om kosten te reduceren :
-een zuinigere auto te kopen,
-zuiniger gaan rijden,
-4 x 9 uur ipv 5 x 8 uur te gaan werken,
-(gedeeltelijk) telewerken,
-(elektrische) fiets of scooter ipv auto
-carpoolen

Ik ben er vast nog wel een paar vergeten.
Dan blijven er altijd mensen over die geen van bovenstaande kunnen. Maar dat houd je altijd, bovendien is de vraag of het voor mensen financieel heel erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
_JGC_ schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:20:
[...]
Die forenzentaks helpt helemaal niet om SUVs van de weg te krijgen. Je hebt onder autogebruikers een aantal groepen:
- leaserijders met tankpas, forenzentaks pakt die niet aan
Ja, dat zou wat mij betreft wel op een andere manier geregeld mogen worden
- mensen met eigen vervoer en 19ct/km vergoeding, kon in de meeste gevallen toch al niet uit, helemaal niet met een SUV, worden extra gestraft door forenzentaks
zie hierboven -> stimulans voor andere auto, etc.
- autorijders die hun SUV niet gebruiken voor woon/werk-verkeer en dus toch al geen km-vergoeding kregen
Klopt, "rijke" mensen die het allemaal niets interesseert zul je altijd houden. Net zoals dat dergelijke mensen gewoon stug 10 stuks 500 Watt halogeenlampen dag en nacht laten branden omdat dat makkelijker is.

Enige manier hiervoor is om de accijnzen op brandstof een enorm stuk te verhogen, maar dan zul je ook weer zien dat mensen naar DE of BE rijden om te tanken....
Maargoed, waar we nu linksom worden bespaard op de forenzentaks, worden we rechtsom nog even genaaid op de assurantiebelasting. Die gaat van 9,nogwat procent naar 21%, wat betekent dat je verzekering 11% duurder wordt.
Inderdaad, en dat geeft in het geheel geen stimulans om te verduurzamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wat je vergeet, is dat al die motivaties om dichterbij je werk te gaan wonen, of de fiets te pakken enz, nu ook al bestaan.
Als je op de fiets naar je werk gaat, krijg je ook die 19ct/km.

Ik denk niet dat er iemand is die verder van zn werk wil wonen, zodat ie meer reiskosten vergoeding krijgt.
Het is niet alleen enorm lastig om geen geld bij te hoeven leggen, maar je verliest er ook nog eens een hoop tijd mee. en tijd = geld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat vergeet ik niet, maar je versterkt de motivatie veelal als je de huidige reiskosten zou belasten.
Inderdaad niet als je nu ook al met de fiets gaat.

Ik zeg overigens niet dat ik per se voor de forenzentaks ben (ik denk dat ik zelf liever een accijnsverhoging zou zien op brandstof) maar ik vind het persoonlijk een betere keuze als de belasting op o.a. verzekeringen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het kwartje van Rutte.
Ik denk dat er dan mensen met fakkels en hooivorken naar het torentje trekken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
haha, ik zou het wel een goede vinden. En dan vooral beloven dat het er in de toekomst weer afgaat ;-)
Maar kwartjes hebben we met de euro niet meer, dus laten we er gelijk een "halfje" van maken (€ 0,50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het grootste deel van de accijns op brandstof is toch een percentage. Dus naarmate de brandstofprijs stijgt gaat de accijns vanzelf omhoog.

En we moeten natuurlijk niet te duurzaam worden. Veel regeling met lagere/geen BPM of bijtelling worden al bijgesteld, omdat teveel mensen zuinige auto's kochten...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
"Forensentaks" is overigens een onzinterm. Het is een forensensubsidie, een belastingvrijstelling, die ze wilden stopzetten.

Dat verhaaltje van 19ct per km op de fiets is ook grotendeels fantasie, volgens mij. Je moet dan namelijk wel minstens 10 km van je werk wonen, voor zover ik weet. Op die afstand is het alleen nog een marginale club van ijzer- en regenvreters die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Terpen Tijn schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:38:
"Forensentaks" is overigens een onzinterm. Het is een forensensubsidie, een belastingvrijstelling, die ze wilden stopzetten.

Dat verhaaltje van 19ct per km op de fiets is ook grotendeels fantasie, volgens mij. Je moet dan namelijk wel minstens 10 km van je werk wonen, voor zover ik weet. Op die afstand is het alleen nog een marginale club van ijzer- en regenvreters die dat doet.
Die minimum afstand staat niet in de wet, die voegen werkgevers vaak toe.
Een werkgever is namelijk niet verplicht om die vergoeding te geven. Maar ze doen het bijna allemaal wel omdat het een stukje belastingvrij salaris is. Een werknemer kijkt toch naar wat hij netto aan zn werk overhoud, niet naar het bruto.

Die grens van minimaal zoveel km, voeren werkgevers vaak in omdat de administratiekosten voor kleine afstanden niet opwegen tegen het belastingvoordeel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Inderdaad, zie hier voor een voorbeeld van de belastingdienst voor 8 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Er zijn meer onzintermen te noemen. We zijn drie keer verhuisd om dicht bij het werk te gaan wonen. Dat heeft op je sociale leven veel impact. Als je dat nu zou doen, dan heb je ook nog een probleem als je een eigen huis hebt. Ergens houdt die ellende op, denken we hier.
Ook al je huurt, zijn er grenzen.
Al je investeringen in een huis zijn dan voor het grootste gedeelte weg. En elke keer mag je weer betalen voor makelaar, afsluitprovisie van de geldverstrekker en overdrachtsbelasting.

De overheid lacht zich helemaal kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:44:
Wat je vergeet, is dat al die motivaties om dichterbij je werk te gaan wonen, of de fiets te pakken enz, nu ook al bestaan.
Als je op de fiets naar je werk gaat, krijg je ook die 19ct/km.

Ik denk niet dat er iemand is die verder van zn werk wil wonen, zodat ie meer reiskosten vergoeding krijgt.
Het is niet alleen enorm lastig om geen geld bij te hoeven leggen, maar je verliest er ook nog eens een hoop tijd mee. en tijd = geld.
Ik kreeg door te verhuizen binnen 10km van mijn werkgever een belastingvrije vergoeding van 10x mijn reiskostenvergoeding. Ik kreeg voorheen 450 euro/maand aan reiskostenvergoeding, de 10 maanden na mijn verhuizing heb ik maandelijks 450 euro reiskostenvergoeding gekregen terwijl ik elke dag dat ik op kantoor moest zijn maar 18km/dag heb gereden.
In de praktijk maakt dat overigens geen hol uit, zat te kijken naar een huis net binnen en net buiten de 10km zone (scheelde 2km), het huis binnen de 10km zone was 4000 euro duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...en wat heb je met die 500,- gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb jaren lang op een kilometer of zeven, acht van mijn werk gewoond en kreeg daardoor geen cent... Een kleine drie Euro per dag was toch een leuke extra vakantie of zo per jaar geweest... :'(

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ga je voor 600,- op vakantie? Met de betere helft en the kids? Knap _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Schinnen-groen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:13:
Ga je voor 600,- op vakantie? Met de betere helft en the kids? Knap _/-\o_
midweekje kamperen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Red je dat (incl. openbaar vervoer....)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik heb geen kid's... Wel zo duurzaam... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Fiber schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:24:
[...]

Ik heb geen kid's... Wel zo duurzaam... :z
Daar zijn de meningen op dit forum verdeeld over.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, de wereldbevolking met 80% reduceren, dat is pas duurzaam.
Maar het schijnt dat er te weinig vrijwilligers zijn. En om dit nu verplicht door te voeren is ook zo wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:35:
Maar het schijnt dat er te weinig vrijwilligers zijn. En om dit nu verplicht door te voeren is ook zo wat :P
Een beter milieu, begint bij jezelf ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:02:
Het grootste deel van de accijns op brandstof is toch een percentage. Dus naarmate de brandstofprijs stijgt gaat de accijns vanzelf omhoog.
Dit is incorrect. Accijns is een vast bedrag, momenteel 73 cent per liter, waar uiteraard wel nog BTW overheen komt.
rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:35:
Dat is het mooie van natuurlijke selectie: one way or another, hier hoef je je niet druk om te maken. Zodra we onze leefomgeving voldoende verzieken, stort de populatie vanzelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

RemcoDelft schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:44:
[...]

Dit is incorrect. Accijns is een vast bedrag, momenteel 73 cent per liter, waar uiteraard wel nog BTW overheen komt.

[...]

Dat is het mooie van natuurlijke selectie: one way or another, hier hoef je je niet druk om te maken. Zodra we onze leefomgeving voldoende verzieken, stort de populatie vanzelf in.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Schinnen-groen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:10:
...en wat heb je met die 500,- gedaan 8)
Naast dat het huis 4000 euro duurder was is de kosten koper ook nog eens 6% van die 4000 euro hoger. Verder had ik mijn huis ondergefinancierd, in de laatste 2 jaar is mijn saldo op de spaarrekening gehalveerd. 500 euro is leuk, maar is in een zucht en een scheet op als je eenmaal aan een huis begint.

Edit:
Die 500 euro was er overigens niet. Voor 4 dagen/week 18km/dag kom je op ongeveer 50 euro per maand aan reiskostenvergoeding uit. Die vergoeding heb ik 10 maanden lang niet gehad, aangezien die opgenomen was in het bedrag van 450/maand.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 03-10-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
RemcoDelft schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:44:
Tja, voor het systeem als geheel is dat natuurlijk prima geregeld. Dus waar maken we ons eigenlijk druk om :+
Maar de goeden zullen onder de kwaden lijnen.
Ik weet overigens niet of ik mezelf onder de goeden mag rekeningen, waar ligt die grens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:00:
[...]

Naast dat het huis 4000 euro duurder was is de kosten koper ook nog eens 6% van die 4000 euro hoger. Verder had ik mijn huis ondergefinancierd, in de laatste 2 jaar is mijn saldo op de spaarrekening gehalveerd. 500 euro is leuk, maar is in een zucht en een scheet op als je eenmaal aan een huis begint.

Edit:
Die 500 euro was er overigens niet. Voor 4 dagen/week 18km/dag kom je op ongeveer 50 euro per maand aan reiskostenvergoeding uit. Die vergoeding heb ik 10 maanden lang niet gehad, aangezien die opgenomen was in het bedrag van 450/maand.
Snap ik, was alleen maar een plagerijtje.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:15:
[...]

Tja, voor het systeem als geheel is dat natuurlijk prima geregeld. Dus waar maken we ons eigenlijk druk om :+
Maar de goeden zullen onder de kwaden lijnen.
Ik weet overigens niet of ik mezelf onder de goeden mag rekeningen, waar ligt die grens :?
Sinds wanneer moeten "wij" O-) gaan afvallen ten bate van "de kwaden"?

Tjeemugdepeemug, dat er ook nog eens bij... ;)

* edit *
En ook nog eens "betalen" om je onder de "goeden" te kunnen scharen. Man, man, man, wat een leuk forum... _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 03-10-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tja, veel eten is ook niet goed voor de duurzaamheid hè

Mompelt iets van stomme typo's ook.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:28:
Tja, veel eten is ook niet goed voor de duurzaamheid hé

Mompelt iets van stomme typo's ook.... :z
offtopic: let op het tweede typo'tje... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
hmm, kan beter stoppen voor vandaag denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Soort van Freudiaans lijkt mij, die tweede typo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zo, hopelijk deze maand weer eens wat overschot gaan opvreten.

Koelkast buurman doet het aardig ("helaas" een zuinig exemplaar... O-) ).

Nieuwe koelkast hier gearriveerd, gisteren. Oude helaas slechts 10 jaar oud geworden, koelde niet meer goed (een van de redenen dat we minder stroom hebben verbruikt... :X ).

* edit *
Voor nieuwsgierigen. Dit beestje (185 kWh/jaar geschat, stekker zit natuurlijk al in een metertje alhier).

Is een A++ geworden, de triples zijn veel te groot voor ons bescheiden koelkast gebruik, en om nou ook nog eens 250-300 Euri voor 35 kWh/jaar minder verbruik te gaan betalen. Zo komen we in ieder geval hopelijk weer meer in de richting van "de nul" (verbruik jaarbasis).

De elektrisch verzorgde appeltaart van vandaag heeft in ieder geval ook meegeholpen. En natuurlijk ter verhoging van de feestvreugde.

Er ligt ook nog een koolraap van eigen kweek, en wat blauwschimmelkaas. Hmmmm. Koolraap taart tijdens Leidens Ontzet, gebakken op Westlandse WKK stroom? :9

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 03-10-2012 16:47 . Reden: type van het koelende beestje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Leuk, onze nieuwe wasmachine is gisteren ook geleverd. Eentje categorie A+++ - 10%.
De halve keuken moeten ontmantelen om deze (4,5 cm dieper) er weer netjes in te bouwen.

Vrijdag krijgt ie zijn eerste test. Ben benieuwd of het echt veel verschil maakt.
We hopen van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:01:

Als ze bij mij in maart hetzelfde doen, dan gaan we er samen een zaak van maken! Lappen we allebei 12,5 euro en gaan met die banaan!
OK, goed idee!
Dat wordt dan veel pret voor weinig! Ik hou er wel van om onze 'vrinden' van de Delta op scherp te zetten.
je bedoell toch wel Delta-Netwerk i.p.v.Delta :?
Ben trouwens nog een keer naar het hoofdkantoor van Delta geweest; daar konden ze niets doen voor mij:
""U moet toch echt bij D-Netwerk zijn, die gaan over de tarieven enz....""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Al een paar keer geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik probeer de volgende info in een CSV loader, van PVOutput.org te krijgen, maar het lukt niet.
No records read.
Weet iemand wat ik fout doe? En wil iemand mij helpen?
Desnoods in een DM, maar hier mag het van mij ook.

12-9-2012 18,503 5,291
13-9-2012 22,732 4,229
14-9-2012 24,805 2,073
15-9-2012 29,327 4,522
16-9-2012 32,676 3,349
17-9-2012 37,048 4,372
18-9-2012 41,397 4,349
19-9-2012 44,941 3,544
20-9-2012 47,881 2,94
21-9-2012 51,406 3,525
22-9-2012 56,22 4,814
23-9-2012 58,714 2,494
24-9-2012 61,25 2,536
25-9-2012 65,444 4,194
26-9-2012 69,03 3,586
27-9-2012 71,648 2,618
28-9-2012 74,084 2,436
29-9-2012 78,114 4,03
30-9-2012 82,689 4,575
1-10-2012 86,095 3,046

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:25:
[...]

OK, goed idee!

[...]

je bedoell toch wel Delta-Netwerk i.p.v.Delta :?
Ben trouwens nog een keer naar het hoofdkantoor van Delta geweest; daar konden ze niets doen voor mij:
""U moet toch echt bij D-Netwerk zijn, die gaan over de tarieven enz....""
Idd Delta-Netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Geurt-kun schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:08:
Al een paar keer geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik probeer de volgende info in een CSV loader, van PVOutput.org te krijgen, maar het lukt niet.
No records read.
Weet iemand wat ik fout doe? En wil iemand mij helpen?
Desnoods in een DM, maar hier mag het van mij ook.

12-9-2012 18,503 5,291
13-9-2012 22,732 4,229
14-9-2012 24,805 2,073
15-9-2012 29,327 4,522
16-9-2012 32,676 3,349
17-9-2012 37,048 4,372
18-9-2012 41,397 4,349
19-9-2012 44,941 3,544
20-9-2012 47,881 2,94
21-9-2012 51,406 3,525
22-9-2012 56,22 4,814
23-9-2012 58,714 2,494
24-9-2012 61,25 2,536
25-9-2012 65,444 4,194
26-9-2012 69,03 3,586
27-9-2012 71,648 2,618
28-9-2012 74,084 2,436
29-9-2012 78,114 4,03
30-9-2012 82,689 4,575
1-10-2012 86,095 3,046
Datum formaat?
komma ipv punt voor decimaal scheidingsteken?

Output van SunnyExplorer by mij is (CSV file):

sep=;
Version CSV1|Tool SE|Linebreaks CR/LF|Delimiter semicolon|Decimalpoint dot|Precision 3

;SN: 2130056443;SN: 2130056443
;SB 4000TL-21;SB 4000TL-21
;2130056443;2130056443
;Totale opbrengst;Vermogen
;Counter;Analog
dd.MM.yyyy HH:mm:ss;kWh;kW
03.10.2012 00:00:00;490.519;0.000
.....

[ Voor 15% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-10-2012 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:52
Greenchoice reactie n.a.v. de opmerking over onjuist capaciteitstarief:
" Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende uw capaciteitstarief. Wij kunnen u als volgt berichten.

Greenchoice heeft als leverancier geen fysieke toegang tot uw meter is en verplicht de capaciteitsgegeven van Enexis over te nemen en te factureren.
Als u de capaciteit van uw meter wil aanpassen kunt u hiervoor een verzoek in dienen bij Enexis via telefoonnummer 0900-7808700. Greenchoice is in ieder geval verplicht het huidige capaciteitstarief van E90,79 af te dragen aan Enexis, om die reden kunnen we de nota niet voor u corrigeren. Tevens willen wij u er op attenderen dat de capaciteit wordt vastgesteld op basis van het standaard jaarverbruik en niet op basis van een eenmalig verbruik dat lager is dan 500 m3. Uw huidige standaard jaarverbruik is 922 m3.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice"

....zucht...
nota van GC geeft daadwerkelijk 485 m3 aan over verbruiksperiode vanaf vorige meetmoment...

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 03-10-2012 21:50 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:21
NielsTn schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:42:
Greenchoice heeft als leverancier geen fysieke toegang tot uw meter is en verplicht de capaciteitsgegeven van Enexis over te nemen en te factureren.
Hierop aansluitend; het is toch inderdaad zo, dat je meterstanden alleen aan de netbeheerder hoeft door te geven en niet aan je leverancier? Zo ja, vind ik het erg vreemd dat ik dit tegenkom in de nieuwsbrief van NLE:
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft de hoogste score in de markt behaald als het gaat om het verzamelen van de meterstanden van onze klanten. Wij voeren de ranglijst van energieleveranciers aan met een percentage van 95% meterstanden die wij voorstellen aan de regionale netbeheerders.
Pagina: 1 ... 63 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.