Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
de driewegklep moduleert
ik reken altijd dat er ongeveer in 250 liter water 4kWh ofwel 0,5m3 gas aan warmte zit,
beetje grof maar het klopt aardig.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Vergeet je niet dat de binnenkant van een platdak moet ventileren?mkleinman schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:38:
[...]
Dat is hem nu juist. rondom zit alles dicht met kit / pur. De dillitatievoeg is ook helemaal dichtgemaakt met pur. Het dak is helemaal dicht.
De boeiborden rondom zijn ook gekit dus het zou luchtdicht naar binnen moeten zijn. En toch waait het
Ik bedoel dus dat buiten de isolatie er een open verbinding moet zijn met de buitenlucht en de onderkant van het dak.
Als je dit dichtmaakt kan er een vochtprobleem ontstaan.
De isolatieschil (aan de binnenkant van de isolatie) dient wel compleet lucht en dampdicht te zijn.

Bron: http://www.deskundig-isoleren.be/platdak.htmlIndien tussen de isolatie en de dakconstructie nog een luchtspouw is gelaten spreken we van een (on)geventileerd koud dak. Een gesloten spouw is ontoelaatbaar omdat de lucht in de spouw constant gaat opwarmen en afkoelen en dus enorm veel condensatieproblemen gaat opleveren. Klik hier voor een schematische voorstelling.
[ Voor 16% gewijzigd door flippo765 op 24-09-2012 23:51 ]
Edit:
Ik ben in staat om het plafond er weer uit te jassen en nog een keer te kijken waar die rottocht nu vandaan komt.
Die koude lucht die uit de bijkeuken de woonkamer in komt is nogal een comfortkiller.
[ Voor 55% gewijzigd door mkleinman op 25-09-2012 11:16 ]
De overgang van plafond (wat heb je gebruikt: pleister of gipsplaat?) op een wand kan je niet dicht maken met kit of schuim. Daarvoor heb je voegband nodig. Bestaat ook zelfklevend. Af te werken met dun pleisterlaagje, daarna overschilderen.mkleinman schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:15:
Precies, zo ziet mijn dak eruit. En tussen de balkenlaag en het plafond waait het dus.
Edit:
Ik ben in staat om het plafond er weer uit te jassen en nog een keer te kijken waar die rottocht nu vandaan komt.
Die koude lucht die uit de bijkeuken de woonkamer in komt is nogal een comfortkiller.
best wel veel denk ik als je bijvoorbeeld dit leest:menzo schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:50:
http://nos.nl/artikel/422...ichting-s-nachts-uit.html
Ik vraag me af hoeveel kWh dit gaat besparen.
En dan gaat het alleen nog maar om overstap van de normale verlichting naar LED (van 450.000kwh naar 270.00kwh), de overstap naar geen verlichting bespaart natuurlijk alleen nog maar meer.Rijkswaterstaat start met innovatieve snelwegverlichting op A44
De A44 is de 's werelds eerste autosnelweg die wordt uitgevoerd met Philips ledverlichting. Nog dit jaar zal de verlichting de ongeveer 7 km tussen Burgerveen en de Kaagbrug aanschijnen. De keuze voor Led (Light Emitting Diode) is met name gemaakt door het duurzame karakter ervan. In combinatie met een diminstallatie zorgt dit voor minimaal 40% energiebesparing en CO2-uitstoot reductie.
Dankzij energiezuinige ledlampen met een langere levensduur is het mogelijk om het energieverbruik te verminderen. De ledverlichting op de A44 gaat per jaar 180.000 kWh besparen, dit is het verbruik van circa 50 huishoudens.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Voor als je je nog afvroeg waarom het zo slecht gaat met de economie: zie hier.
Signatures zijn voor boomers.
Veelmenzo schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:50:
http://nos.nl/artikel/422...ichting-s-nachts-uit.html
Ik vraag me af hoeveel kWh dit gaat besparen.
Het zijn vaak gasontladingslampen van 150-250w , reken maar uit.
Of het een goed idee is is dan weer een 2e, ik zou beginnen met de helft uit te doen bijv, of vervangen voor led.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Volgens mij is de grootste besparing behaald door het dimmen van de verlichting. Gasontladingslampen zijn best zuinig. Ik denk dat de gasontladingslamp echter niet dimbaar is. itt de LED.Rol-Co schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:59:
[...]
Veel
Het zijn vaak gasontladingslampen van 150-250w , reken maar uit.
Of het een goed idee is is dan weer een 2e, ik zou beginnen met de helft uit te doen bijv, of vervangen voor led.
Klopt ,blissard schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:01:
[...]
Volgens mij is de grootste besparing behaald door het dimmen van de verlichting. Gasontladingslampen zijn best zuinig. Ik denk dat de gasontladingslamp echter niet dimbaar is. itt de LED.
led icm dimmen bespaart, maar led is niet overal dus traditionele verlichting is nog meer besparing als je die uit zet.
Alleen is het veilig?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik kom er toch [bijna] nooit, op die snelweg...Fiber schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:14:
Er zit toch licht op een auto...
Kunnen die talloze fijne spinneweb draden in deze spectaculaire beelden ook tot "history" worden verklaard:
YouTube: Earth at night seen from space ISS (HD 1080p) ORIGINAL
We motten toch "vooruit", nietwaar?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
bronPer 6 september 2012 is de Europese commissie een onderzoek gestart naar dumpingpraktijken vanuit China op instigatie van een aantal Europese productiebedrijven. Als resultaat van dit onderzoek zou een forse importheffing kunnen worden opgelegd op Chinese PV panelen of componenten daarvan. Eenzelfde ontwikkeling is momenteel gaande in de Verenigde Staten.
De PV branche in Nederland is gebaat bij een vrije wereldhandel met een breed aanbod aan PV vanuit verschillende landen, met een stevige innovatiekracht, aandacht voor kwaliteit en een goede inkoopprijs. De dumpingpraktijken vanuit China verstoren dit beeld en moeten zo snel mogelijk ophouden.
Wanneer het onderzoek leidt tot een besluit voor maatregelen, dan is Holland Solar van mening dat een onconventionele maatregel op zijn plaats is. Dat zou dan een maatregel moeten zijn die rekening houdt met de grote dynamiek van de markt, Chinese import toestaat maar dan zonder dumping, een beperkte duur kent en slechts beperkte tegenmaatregelen uitlokt.
Holland Solar heeft zich aangemeld als ‘Interested Party’. Op deze wijze worden we in het proces betrokken en blijven we actueel op de hoogte van de ontwikkelingen
[ Voor 4% gewijzigd door FicoF op 25-09-2012 16:55 ]
Ben benieuwd of de bedrijven die goed geld hebben verdiend met de handel in die modules zich achter dat initiatief van H.S. hebben geschaard...FicoF schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:54:
Wat is jullie mening hierover eigenlijk? Een importheffing zal een stimulans zijn voor Europese aanbieders van PV, maar de prijzen hier in Nederland zullen daardoor ook stijgen. Zijn er nog veel Hollandse bedrijven die hiervan profiteren?
[...]
bron

Rest van de cijfers is "geheim", afzet in NL was in 2011 43,1 MWp...
* edit *
... en wat de "productie" in NL betreft. Die is zo goed als non-existent.
Ubbink doet nog een klein beetje in Doesburg. Scheuten heeft nog Optisol productie in Venlo (maar dat is een nichemarkt, voor Rotterdam CS overkappingen e.d.), de rest is weg/failliet/of stelt nog steeds niets voor. Solland cellen is aan Pufin Group verkocht, maar ik heb nog niks over hervatting productie gehoord op Avantis.
Mogelijk gaat Boxhoorn bij heffingen vaart zetten achter zijn Alinement wafer/cellen plant, ook gepland voor Avantis. Moet er wel geld zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 25-09-2012 17:05 . Reden: productie kant NL ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Tsja, wie zal het zeggen. Zo'n ding is niet zo belachelijk duur en je kan er veel plezier van hebben. In juni moest jouw CV weer aangezet worden omdat je boiler te koud was om uit te douchen. Elementje erin (of de eric-pvt oplossing met een keukenboiler ervoor) en je bent The bacon-buyer.mkleinman schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:33:
Ik twijfel nog over een warmte element in de boiler.. En vooral t aansturen er van.
Het elektriciteitsoverschot loopt nu flink terug door het element; er gaat nu per week 35 kWh in de CV ondersteuning, ware het niet dat het stookseizoen geopend is en ik er nu aan denk om de ondersteuning in de écht koude maanden gewoon uit te zetten (er zit bij de boiler een afsluiter op de spiraal voor de CV retour).
Leuk trouwens om live op de manometer te zien hoe de ontluchter op het zonneboilercircuit z'n walvis-imitatie doet.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Die van mij is 3kW.
edit:
elektrische geisers zie je veel in Duitsland. Maar een beetje geiser zit snel aan 20kW, hoor. Ik heb er ook nog aan gedacht, maar met 3x25A red je dat gewoon niet.
[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2012 17:52 ]
Als je een CV hebt lijkt het met altijd goedkoper om met gas na te verwarmen ?
Tenzij je wel erg weinig krijgt voor je overschot PV kWhren.
Mogelijk reken ik teveel met kosten ivp "duurzaam" ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Herrrrrstel: even gekeken, maar wij betalen slechts 46 cent voor een kuubje gas. Dan is het ongeveer om het even.
[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2012 18:12 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
edit: tuurlijk niet, Hans...Komt nog 15,83 vastrecht bij per maand.
[ Voor 83% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2012 18:33 ]

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-09-2012 19:41 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
greenchoice vast zegt 52 cent voor mij, maar dat viel netto even tegen.
een kuub gas is ongeveer 8kWh dom verwarmd
met de wtw en de keukenboiler word met slechts 1,5kW electrisch vermogen, vaak direkt uit de pv, op dezelfde fase gedouched hier.
conventioneel denken werkt niet meer goed onder 0 gesaldeert,
mazzel als je 9 cent krijgt.
8kWh maal 9 cent is 56 cent dus vergelijkbaar met 1 kuub gas.
dat word met pv niet meer duurder.
succes met het gas, ik doe niet meer mee.
wie all-in 56 cent per m3 consumentenprijs betaald na een jaar mag het zeggen
wat je niet wegdouched, mag dat dan bijstoken als het vriest.
het ging om comfort en tvt enzo.
elektrisch douchen met pv/wtw is best aardig.
http://van.wijk.net/pvt/gas2012.jpg
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 19:23 ]
Ja, en dat is dan zogenaamd "naar de gas vastrechten toegerekend" (vergeet de fictieve niet in de SV huizen hangende HR ketel niet, die er ook in wordt gepropt...).Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 18:52:
Een koopje, stadsverwarming zit op € 35,- per maand
Kookgas kost hier - gebaseerd op het standaard grijze Vattenfall piraten tarief - momenteel all-in (exclusief vastrechten) 66,29 Eurocent/m3 incl. BTW. Wordt 1 oktober 67,15 Eurocent/m3.
Dat is een Greenchoice prijsstelling met een kwart Eurocent/m3 "korting".
Ik zet morgen weer theewater met de op negatief zonnestroom saldo salderende waterkoker...Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:25:
kijk dat is duidelijk, ik zal morgen nog effe wat extra saldouchen
... niet dat het veel uitmaakt, anders had ik maar 31 kuubjes van dat kostbare gas weg gestookt in een kalenderjaar ...
Kun je kookgas de deur uit doen.
[ Voor 29% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-09-2012 19:44 ]
Krijg nog compensatie via de "kookgas korting" (die voor ons helemaal geen "korting" is, maar een "compensatie wegens dubbel betaalde vastrechten" zou moeten zijn). Niet helemaal, maar "paar Euri te weinig".Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:44:
Zit je inmiddels al aan de inductieplaat?
Kun je kookgas de deur uit doen.
Is nog niet gewijzigd, dus dat zing ik nog seffekes uit.
Zie onderaan dit tariefblaadje van Vattenfall:
http://www.nuon.nl/Images...%202012_tcm123-245536.pdf
En ik ben erg gehecht aan de oude pannetjes natuurlijk...
bijna € 0,85 voor een cuub, dan is die 8kWh goedkoper toch of maak ik hier een foutje.Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:18:
nee, een kuub gas koste mij bijna 1 euro met 19% nu, afrekening eerder getoond anno september 2012
greenchoice vast zegt 52 cent voor mij, maar dat viel netto even tegen.
een kuub gas is ongeveer 8kWh dom verwarmd
met de wtw en de keukenboiler word met slechts 1,5kW electrisch vermogen, vaak direkt uit de pv, op dezelfde fase gedouched hier.
conventioneel denken werkt niet meer goed onder 0 gesaldeert,
mazzel als je 9 cent krijgt.
8kWh maal 9 cent is 56 cent dus vergelijkbaar met 1 kuub gas.
dat word met pv niet meer duurder.
succes met het gas, ik doe niet meer mee.
wie all-in 56 cent per m3 consumentenprijs betaald na een jaar mag het zeggen
wat je niet wegdouched, mag dat dan bijstoken als het vriest.
het ging om comfort en tvt enzo.
elektrisch douchen met pv/wtw is best aardig.
http://van.wijk.net/pvt/gas2012.jpg
Deze week aangemeld voor een jaar voor € 0,5078 per m3 en vastrecht van € 23,85 per jaar (netwerk kosten € 183,63). Inclusief btw, belasting en regio toeslag.
Ja andere pannen dat klopt, bij ons zit er sinds zaterdag een inductieplaat in de keuken.zonnigtype schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:50:
.................En ik ben erg gehecht aan de oude pannetjes natuurlijk...
Kookt wel prettig moet ik zeggen en is zuiniger dan de halogeenplaat die we hier voor hadden.
Smeert ook minder als er wat overkookt.
De oude pannenset wordt bewaard voor als een van m'n dochters op kamers gaat.
Zou ook idioot zijn om die weg te gooien.
Als je zou willen kun je je dan laten afsluiten van het kookgas?
Deze vraag is niet OT, want het gaat over vervangen van pannen...Iets wat ik me altijd heb afgevraagd, waarom zijn "gaspannen" niet meer geschikt voor inductie? En geldt dat ook voor DeMeyere Atlantis pannen?zonnigtype schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:50:
[...]
En ik ben erg gehecht aan de oude pannetjes natuurlijk...
http://www.demeyere.be/default.asp?CID=908&SLID=2
Ja, dat kan, al heeft Liander zitten kl*ten met de tarieven toen wij opeens kritische vragen gingen stellen over eventueel afsluiten van kookgas (VIER maal tarief policy wijziging in korte tijd...). Is later zonder enige uitleg weer dit geworden:Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:03:
[...]
Als je zou willen kun je je dan laten afsluiten van het kookgas?
Je moet natuurlijk dat wel kenbaar maken ("geen spoed", anders kosten). En niet te vergeten je "leverancier" van kookgas schriftelijk mee te delen dat je van de rommel afziet. En dat je dus ook geen "vastrecht levering" meer op je nota wilt zien verschijnen vanaf het moment van fysieke afkoppeling (beter: vanaf het moment van afmelden bij leverancier).Regulier verwijderen t/m G25 (uitvoering na 10 werkdagen) ... gratis
@hansdegit
Wat ik gelezen heb is dat ze niet perfect vlak (meer) zijn nadat ze met het hete gas in aanraking zijn gekomen, jaren lang. En dat schijnt nodig te zijn voor inductie. Moet me er ook nog meer in verdiepen, maar is nu nog niet aan de orde.
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 25-09-2012 20:11 ]
Verwijderd
het is kuub, maar ja, dat was het bij mij, zoals je ziet kan het vet duurder en dan weer 21% erover.Rol-Co schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:54:
[...]
bijna € 0,85 voor een cuub, dan is die 8kWh goedkoper toch of maak ik hier een foutje.
uitgesmeerd valt het wel mee als je 3500m3 gebruikt, dan lijkt het vastrecht minder,
maar ik ben simpel : betalen is betalen, meer verbruik is gewoon meer betalen
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 20:23 ]
Zal vast niet mogen van de energieleveranciers overheid, maar wellicht leuk idee

Je kunt dus gratis van je kookgas af, is hier met de stadsverwarming wel anderszonnigtype schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:09:
Je moet natuurlijk dat wel kenbaar maken ("geen spoed", anders kosten). En niet te vergeten je "leverancier" van kookgas schriftelijk mee te delen dat je van de rommel afziet. En dat je dus ook geen "vastrecht levering" meer op je nota wilt zien verschijnen vanaf het moment van fysieke afkoppeling (beter: vanaf het moment van afmelden bij leverancier).
@hansdegit
Wat ik gelezen heb is dat ze niet perfect vlak (meer) zijn nadat ze met het hete gas in aanraking zijn gekomen, jaren lang. En dat schijnt nodig te zijn voor inductie. Moet me er ook nog meer in verdiepen, maar is nu nog niet aan de orde.

Hans door koken op gas gaan je pannen iets bol staan en zijn dan waarschijnlijk niet meer geschikt voor inductie.
Wij hadden halogeen maar de bodem van de pannen bestond uit een mengsel van verschillende metalen en zijn dus niet geschikt voor inductie.
Dat de pannen wat bol zijn is niet het probleem met inductief koken. Bij inductief koken moet er een stroom gaan lopen in de pan. Hiervoor moet dus een geleider in de pan zitten. Je kunt het het beste vergelijken met de secundaire spoel in een transformator. In gewone pannen zit dat niet en die zijn daarom niet geschikt voor inductie koken.Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:35:
[...]
Je kunt dus gratis van je kookgas af, is hier met de stadsverwarming wel anders![]()
Hans door koken op gas gaan je pannen iets bol staan en zijn dan waarschijnlijk niet meer geschikt voor inductie.
Wij hadden halogeen maar de bodem van de pannen bestond uit een mengsel van verschillende metalen en zijn dus niet geschikt voor inductie.
Maar de bodem moet ook helemaal vlak zijn voor optimaal rendement, als de bodem bol staat dan is er minder oppervlakte beschikbaar voor het magnetisch veld.
Oh, dat zou natuurlijk kunnen. Hoe kleiner de ruimte tussen pan enfornuis, hoe hoger het rendement. Lijkt me logischSpeksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:43:
Dat weet ik want die pannen hadden wij ook.
Maar de bodem moet ook helemaal vlak zijn voor optimaal rendement, als de bodem bol staat dan is er minder oppervlakte beschikbaar voor het magnetisch veld.
Die zitten ook overal, die Siemens jongens/meisjes...Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:38:
hoeft geen probleem te zijn hans,
http://www.siemens-home.n...ij-inductiekookplaat.html
Van megawindturbines via angstaanjagend grote gasturbine rotors tot prutswerk bij de consumenten (solar divisie is er helaas tijd geleden uit gegooid, verpatst aan Shell Solar, die alles weer door schoof naar SolarWorld).
Lijken wel Hollanders op vakantie. Geen land is veilig...
Wat ben jij dan aan het doen?
Hans, het ligt er ook aan van welk metaal de bodem is gemaakt.
Even uittesten is inderdaad het beste.
[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-09-2012 20:53 ]
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:51:
M'n vrouw loopt langs en schud het hoofd voor wat betreft de pannendiscussie.
Wat ben jij dan aan het doen?

Hoe vaak loopt ze bij jou langs, over je schouder glurend?

(bij mij doet "ze" dat vrijwel nooit...)
Over die actievoorwaarden van de Siemens guys'ngirls:
Hmmm. Wat is dat nou weer voor polderkolder?Deze actie is uitsluitend geldig voor in Nederland via dealers van BSH Huishoudapparaten B.V. aangeschafte inbouwapparatuur.
Geen wonder dat ik nooit aan "acties" mee doe. Ik maak zelf wel uit wat ik koop. "Inbouw" in ons antieke, uit elkaar vallende spaanplaat huurkeukentje? Pffffffffffff....
Net de gebruiksaanwijzing gelezen. Mooie panne :-). en ook nog geschikt voor inductie (en gas, en keramisch en halogeen en zachtjes gloeiend magma waarschijnlijk )hansdegit schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:04:
[...]
Deze vraag is niet OT, want het gaat over vervangen van pannen...Iets wat ik me altijd heb afgevraagd, waarom zijn "gaspannen" niet meer geschikt voor inductie? En geldt dat ook voor DeMeyere Atlantis pannen?
http://www.rayburn.nl/fot...gallery=showroom&imgnum=2
Voor keramisch gaat dat zeker op. Gaspannen worden door de gasvlam ongelijkmatig verhit en zijn dan niet meer 100% vlak. Wij koken keramisch en hebben toch al een aantal pannen weggegeven omdat de bodem niet meer vlak was. Dan is de warmtegeleiding niet meer goed en heb je dus meer energie nodig.hansdegit schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:04:
[...]
Deze vraag is niet OT, want het gaat over vervangen van pannen...Iets wat ik me altijd heb afgevraagd, waarom zijn "gaspannen" niet meer geschikt voor inductie? En geldt dat ook voor DeMeyere Atlantis pannen?
A'dam PVOutput
Thanks. Volgens mij kan je ze ook gebruiken als kogelwerend scherm. Je slaat met zo'n koekenpan in ieder geval lachend de hersens van wie dan ook in. De grote koekenpan heeft niet voor niets twee handvatten.blissard schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:00:
[...]
Net de gebruiksaanwijzing gelezen. Mooie panne :-). en ook nog geschikt voor inductie (en gas, en keramisch en halogeen en zachtjes gloeiend magma waarschijnlijk )
En 30 jaar garantie. Nu nog 27 jaar dus.
Maar "garantie" is al eens eerder in dit forum aan de orde geweest....
[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2012 21:06 ]
Standaard contract condities. Ook wel "modelcontract" genoemd tegenwoordig, met dank aan de inspanningen van SP parlementslid Paulus Jansen:Mr-Leo schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:00:
Hmm mis ik nu iets?
Deze week aangemeld voor een jaar voor € 0,5078 per m3 en vastrecht van € 23,85 per jaar (netwerk kosten € 183,63). Inclusief btw, belasting en regio toeslag.
http://www.greenchoice.nl...en/tarieven/modelcontract
Die "condities" zijn heel anders als de "kortinggarantie" contracten die zich baseren op de prijzen van wat Greenchoice nog steeds foutief "regioleverancier" noemt.
In ons gebied (netgebied Liander) is dat dus Vattenfall/NUON, en die heeft woeker tarieven (waar dan een kwart Eurocent/kuub van af gaat bij GC).
http://www.greenchoice.nl...n/kortingsgarantie-tarief
Maar om voor die paar Euro nou weer een contract te gaan zitten wijzigen, ach...
(hoogstens vanwege het lagere "vastrecht levering", maar ja, ook dat is geen vaste waarde...)
Van pannen die op gas gebruikt worden is na verloop van tijd de bodem niet meer helemaal vlak. Als je ze daarna op halogeen of een ouderwetse elektrische plaat zou zetten is daardoor de warmteoverdracht niet optimaal. Voor gebruik op inductie lijkt het me niet zo'n probleem.hansdegit schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:04:
[...]
Volgens MilieuCentraal:Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:11:
Jawel is juist voor inductie een probleem, kleiner oppervlak beschikbaar voor het opwekken van het magnetisch veld.
Lijkt wel een keukenkransje, hier...Juiste pan
Kookplaat op gas.Kies om te beginnen pannen die passen bij uw kookplaat. Voor een inductieplaat moet de bodem van de pan goed magnetisch te maken zijn. Voor alle andere elektrische kookplaten is een platte bodem van belang, zodat die goed contact maakt met het hete oppervlak. Zorg ook dat de pan niet kleiner is dan de kookzone, anders gaat er warmte verloren.
Kookt u op gas, dan kan een pan met een bolle bodem efficiënter zijn: de onderkant van de pan is dan dichter bij het vuur. Zorg dat de vlam niet om de bodem van de pan heen krult.

Je kunt er ook een magneet onder houden, als deze aangetrokken worden door de pan is de kans groot dat ze ook geschikt zijn voor inductie.
Nog een voordeel van inductie is dat de kookzone zich aanpast aan de grote van de pan.
Immers waar geen ijzer zit wordt er ook geen magnetisch veld opgewekt.
[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-09-2012 21:17 ]
Dat je pan lichtjes bol staat maakt echt niets uit. Magnetische flux gaat echt niet stoppen omdat er een halve mm lucht tussen zit. De geprojecteerde oppervlakte van je pan is exact dezelfde en het is dat wat telt, zolang je pan geen cm hol is in het centrum maakt het niets uit. Probeer maar eens je pan op enkele bladzijden papier te plaatsen met je hand op de bodem. Laat me weten hoe lang je je hand er kon ophoudenSpeksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:11:
Jawel is juist voor inductie een probleem, kleiner oppervlak beschikbaar voor het opwekken van het magnetisch veld.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Verwijderd
das voor ons gebiedje keukenloods.nl (geen reclame `t gaat om grote sortering te bekijken dicht bij huis)hansdegit schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:12:
Duidelijk. Natte pannen kan ik bijna niet van het aanrecht loshalen, zo vlak zijn ze nog. Dus ik ga gewoon zo'n kookplaat halen.
ik zoek iets 3 fase, want de meter mag nu ook wel eens voorruit met hoge snelheid
capaciteitstarief betaal je omdat je het `kan` gebruiken, dus dat zullen we hier gaan doen
Ik vraag me af hoe snel het magnetisch veld boven een inductieplaat in sterkte afneemt met de afstand en of je er dus in de praktijk iets van zou merken als je bodems niet meer perfect vlak zouden zijn.
Een halve mm is ook wel heel weinig, maar als ik bijvoorbeeld de pannen van m'n moeder bekijk is het eerder een halve centimeterWouter.S schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:20:
[...]
Dat je pan lichtjes bol staat maakt echt niets uit. Magnetische flux gaat echt niet stoppen omdat er een halve mm lucht tussen zit.
Vanmiddag trouwens een mooi moment, 3 inductiepitten in bedrijf en de meter liep nog terug.
[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-09-2012 21:32 ]
Verwijderd
en dan gewoon keihard achteruit nog die ferraris.
Backspin rules
Het leek best een grijze dag vandaag; toch nog 3.0 kWh/kWp gescoord. De opbrengst op niet-strakblauwe dagen valt me erg mee tot nu toe.
@Hans: vergeet niet dat je meterkast ook wat opgeleukt moet worden als je op inductie gaat koken.
[ Voor 31% gewijzigd door Cruise Control op 25-09-2012 22:58 ]
Verhagen wil d'r niks van weten, stond ook in het artikel.Heyse voelt zich ook gesterkt door Wouter Den Dulk, voormalig technisch directeur bij RDM. Op het VRT-televisiejournaal bevestigde hij dat RDM het reactorvat van Borssele heeft gemaakt, volgens hetzelfde procedé als de vaten voor Doel 3 en Tihange 2. Hij betwijfelt wel dat de scheurtjes te wijten zijn aan fouten tijdens de productie, die trouwens ter plaatse werd gecontroleerd door de klanten. Tine Heyse besluit: "Ik begrijp niet waarom de Nederlandse regering halstarrig een uitgebreide preventieve controle blijft weigeren. Ik hoop maar dat het debat hierover nu ook in Nederland op gang komt."
Zo zien we weer: in het buitenland beginnen ze zich steeds meer ernstig zorgen te maken over de stand van zaken in dat merkwaardige polderlandje (wat nog steeds de Hedwige polder niet onder water heeft gezet, verdrag of niet, maar dat terzijde).
NB: die uitspraak was dus, ik herhaal, van de voormalig technisch directeur van de producent van het reactorvat van onze enige nuke (waarvan de VVD er toch minstens vier dikke broeders/zusjes naast wil persen).
Kan terecht zijn of een afleidingstactiek i.v.m. "zorgvuldige registratie" van eigen uitgevoerde controles (de morgen 1 maand geleden)zonnigtype schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 23:39:
Energeia today over protesten in België dat controles Borssele onder de maat zijn:
[...]
Verhagen wil d'r niks van weten, stond ook in het artikel.
Zo zien we weer: in het buitenland beginnen ze zich steeds meer ernstig zorgen te maken over de stand van zaken in dat merkwaardige polderlandje (wat nog steeds de Hedwige polder niet onder water heeft gezet, verdrag of niet, maar dat terzijde).
NB: die uitspraak was dus, ik herhaal, van de voormalig technisch directeur van de producent van het reactorvat van onze enige nuke (waarvan de VVD er toch minstens vier dikke broeders/zusjes naast wil persen).
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je hebt elke ongeveer 20.000 keer meer kans om in het verkeer om het leven te komen dan door een kernramp. Dus voordat we kerncentrales sluiten, eerst alle wegen dicht.
Is nog eens veel beter voor het milieu ook
Ja, zo ken ik er nog wel 1. Uiteindelijk leggen we allemaal het loodje, dus een massaslachting door een meltdown maakt eigenlijk geen verschil :-)RocketKoen schreef op woensdag 26 september 2012 @ 00:52:
Elke keer alle kerncentrales stilleggen als er ergens misschien een probleem is...
Je hebt elke ongeveer 20.000 keer meer kans om in het verkeer om het leven te komen dan door een kernramp. Dus voordat we kerncentrales sluiten, eerst alle wegen dicht.
Is nog eens veel beter voor het milieu ook
Er is grote commotie ontstaan op de nieuwspagina bij het stukje over de tesla oplaadpunten:
"...In een half uur kunnen de accu's van een Model S via de snelladers van 100KW stroom worden voorzien. Daarmee kan met de elektrisch aangedreven auto gedurende drie uur 100km/u worden gereden. De oplaadpunten krijgen mogelijk nog een upgrade naar 120KW."
Tja, journalisten...
Misschien heb ik de indruk gewekt dat we het fornuis de deur uit willen doen, niets is minder waar. De keuken is slechts 2 jaar oud (Fratelli over/fornuis ook). Ik dacht gewoon aan een inductieplaatje voor "erbij".Cruise Control schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:41:
Mijn low budget V&D pannen waren na 12 jaar op gas (en daarvoor 5 jaar op elektra) op het oog nog best vlak. Meer dan een halve millimeter hoogteverschil zat daar echt niet in. (Nog verder OT: De greepjes werden wel heel gammel en waren niet te vervangen, dus onlangs heb ik ook nieuwe pannen gekocht).
Backspin rules.
Het leek best een grijze dag vandaag; toch nog 3.0 kWh/kWp gescoord. De opbrengst op niet-strakblauwe dagen valt me erg mee tot nu toe.
@Hans: vergeet niet dat je meterkast ook wat opgeleukt moet worden als je op inductie gaat koken.
De inductieplaat is een spoel, en de pan met de kookplaat samen vormen de kern van de spoel. Je heb niet meer energie nodig maar er kan minder energie worden overgedragen doordat er een luchtspleet ontstaat in de "kern" en het magnetisch niet voldoende geleid kan worden. Doordat de inductie kookplaat een spoel is zal alleen dat vermogen verbruikt worden wat in de pan kan worden opgewekt.ericplan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:04:
[...]
Voor keramisch gaat dat zeker op. Gaspannen worden door de gasvlam ongelijkmatig verhit en zijn dan niet meer 100% vlak. Wij koken keramisch en hebben toch al een aantal pannen weggegeven omdat de bodem niet meer vlak was. Dan is de warmtegeleiding niet meer goed en heb je dus meer energie nodig.
Dat is pertinent onjuist. De bodem moet een geleider zijn, hij vormt een deel van de kern van een spoel. In de bodem worden "wervel stromen" opgewekt welke door warmte opwekken ( P = I2xR. Koper zal dus goed werken maar is niet magnetisch.Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:15:
@Hans
Je kunt er ook een magneet onder houden, als deze aangetrokken worden door de pan is de kans groot dat ze ook geschikt zijn voor inductie.
Nog een voordeel van inductie is dat de kookzone zich aanpast aan de grote van de pan.
Immers waar geen ijzer zit wordt er ook geen magnetisch veld opgewekt.
Normaal worden die wervelstromen in de kern van een transformator tegen gegaan omdat ze voor verliezen zorgen, de kern van een transformator is meestal opgebouwd uit plaatjes ijzer welke geïsoleerd zijn van elkaar.
Verwijderd
Heb ik ook interesse in, dus ik heb even gereageerd in het zonneboilertopic.hansdegit schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:43:
[...]
Tsja, wie zal het zeggen. Zo'n ding is niet zo belachelijk duur en je kan er veel plezier van hebben. In juni moest jouw CV weer aangezet worden omdat je boiler te koud was om uit te douchen. Elementje erin (of de eric-pvt oplossing met een keukenboiler ervoor) en je bent The bacon-buyer.
Het elektriciteitsoverschot loopt nu flink terug door het element; er gaat nu per week 35 kWh in de CV ondersteuning, ware het niet dat het stookseizoen geopend is en ik er nu aan denk om de ondersteuning in de écht koude maanden gewoon uit te zetten (er zit bij de boiler een afsluiter op de spiraal voor de CV retour).
Leuk trouwens om live op de manometer te zien hoe de ontluchter op het zonneboilercircuit z'n walvis-imitatie doet.
Bedankt allemaal voor de adviezen hoe laag je de thermostaat kunt zetten bij langdurige afwezigheid in de winter!
Bij ons eigen huis ging 17.5 goed (koudste ruimtes waar toen nog verwarmingsleidingen aanwezig waren, waren toen de kamers op de bovenverdieping en daar hangt inderdaad niet de thermostaat, daarom voor de zekerheid toen toch vrij hoog gezet). Maar zoals je zegt verschilt het per huis, dus ik wist niet wat ik anderen in zo'n geval kan adviseren.Cruise Control schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:27:
[...]
Dat hangt van het huis af. De koudste ruimte moet boven het vriespunt blijven en dat is waarschijnlijk niet de ruimte waar de thermostaat hangt.
De gebruiksaanwijzing van mijn ketel stelt:Die 16 graden lijkt me aan de voorzichtige kant maar lager dan 12 graden zou ik zelf niet durven gaan. Verder zou ik alle radiatoren open zetten en de deuren tussen de vertrekken open laten.
- Thermostaat op 16 graden
- Nadraaitijd van de pomp op 24 uur
- Tapwater op ECO
Het CV circuit en de waterleiding aftappen is natuurlijk energiebewuster.
Dat is een tip die ik zeker zal adviseren!Gasschuif schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:51:
[...]
Bevriezen van de leiding gebeurd onder de 0 C. (stilstaand water, pomp uit)
De meeste (modere) ketels schakelen de pomp in bij 7 C, en als water in de ketel nog kouder wordt start de brander, onafhankelijk van warmtevraag van de thermostaat. Je moet dus focussen op het koudste punt in het huis. Zelf zet ik de Honeywell modulation op 9 C continue als het huis voor langere tijd onbewoond is in de winter. Tot nu toe altijd goed gegaan.
Check dus ook de gebruiksaanwijzing van je ketel bij naderend vorstgevaar, wat gaat ie doen en bij welke temperatuur.
Accepteer dan wel een lange aanwarmtijd van het huis.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2012 10:15 . Reden: nog even terugkomen op de verwarmingstips ]
Wij zijn sinds 12 jaar ervaringsdeskundigen op het gebied van inductiekookplaten. Als je "gaspannen" gebruikt, dan is het resultaat afhankelijk van de soort bodem, dat is duidelijk. Bij de kookplaat (de eerste) kregen we een magneetje om te checken of de oude pannen gebruikt konden worden. Sommigen waren geschikt, andere geschikte pannen hadden een iets bolle bodem en dat werkte een stuk slechter. Soms begon er vanalles te fluiten bij het gebruik.
We hebben ook een aantal sudderpannen van gietijzer. Die zijn gebruikt op gas, vroeger, maar doen het uitstekend op de inductieplaat.
Vuistregel: de pan moet een (liefst dikke!) ijzeren bodem hebben. Afhankelijk van de kwaliteit kunnen ook pannen die hieraan voldoen en vroeger op gas zijn gebruikt, ook op de inductieplaat gebruikt worden.
Dat zul je proefondervindelijk moeten bekijken.
Persoonlijk vind ik inductiekoken "gevoelloos" koken. Bij gas zie je als het ware hoe warm het in de pan ongeveer is. Het heeft dan ook lang geduurd voordat ik een gevoel had ontwikkeld voor het koken op inductie. De keuze voor inductie was dan ook eentje van mijn betere helft.
Voordeel is dat het een hoger energierendement heeft, de plaat prima gebruikt kan worden om dingetjes even op te zetten, het er na schoonmaak prima uitziet en dat je weer een gasleiding minder in huis hebt lopen.
Ik heb ooit bij de Aldi die dubbele inductieplaat gekocht en die gebruiken we om in de zomer buiten e.e.a. even warm te houden.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Over "nog eens lezen" gesproken (zie PV topicSchinnen-groen schreef op woensdag 26 september 2012 @ 11:20:
Ik heb ooit bij de Aldi die dubbele inductieplaat gekocht en die gebruiken we om in de zomer buiten e.e.a. even warm te houden.
Als je dat oppervlakkig leest zijn jullie dan de atmosfeer rond jullie huis elektrisch aan het verwarmen.
Gelukkig ben ik niet helemaal seniel, en begreep ik het "al" na herlezen...
Polderpv seniel? Wiskundig onmogelijk
[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 26-09-2012 16:53 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Maar ooit ga ik dat "wiskundige axioma" natuurlijk onderuit halen.Schinnen-groen schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:50:
...maar je begreep al dat het een en ander een verband zou moeten hebben met pindasaus, etc...
Polderpv seniel? Wiskundig onmogelijk!
"Beter laat dan nooit"...
Waar schreef ik dan dat koper niet zou functioneren?WoudseHoeve schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:48:
Dat is pertinent onjuist. De bodem moet een geleider zijn, hij vormt een deel van de kern van een spoel. In de bodem worden "wervel stromen" opgewekt welke door warmte opwekken ( P = I2xR. Koper zal dus goed werken maar is niet magnetisch.
Ik schreef als de pan een magneet aantrekt is de kans groot dat hij ook geschikt is voor inductie.
Dat er daarnaast nog andere materialen geschikt zijn staat buiten kijf.
Met de term "de bodem moet een geleider zijn" ben ik het niet eens.
Onze oude metalen pannenset heeft een geleidende bodem maar werk niet op inductie.
..als ik je niet inhaal...zonnigtype schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:28:
[...]
Maar ooit ga ik dat "wiskundige axioma" natuurlijk onderuit halen.
"Beter laat dan nooit"...
Ok dat had ik even aangenomen .... "Assumption is the mother of all fuckups"Speksteenkachel schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:36:
[...]
Waar schreef ik dan dat koper niet zou functioneren?
Ik schreef als de pan een magneet aantrekt is de kans groot dat hij ook geschikt is voor inductie.
mmm dat had ik dan eigenlijk wel verwacht, zal ook wel wat met magnetische geleiding te maken hebben.Dat er daarnaast nog andere materialen geschikt zijn staat buiten kijf.
Met de term "de bodem moet een geleider zijn" ben ik het niet eens.
Onze oude metalen pannenset heeft een geleidende bodem maar werk niet op inductie.
nadelen inductie:
wokken! wij hebben nu een wokbrander en wokken is echt heerlijk daarop!
gevoelloos koken (zie ook voordelen)
sudderen. inductie heeft een minimumvermogen. als je minder warmte in je pan wilt, dan gaat ie 'pendelen' door de dikte van je pan wordt de temperatuur dan toch ongeveer gelijkmatig. Dit werkt bij gas gewoon beter
voordelen inductie:
water koken: ouderwetse fluitketel erop, en snel dat ie klaar is! kan geen waterkoker tegenop
gevoelloos koken: op een gegeven moment weet je dat je pasta bij standje 4 met deksel erop precies kookt en precies nooit overkookt. dit is elke keer hetzelfde. onze plaat had ook een timer erop, ging allemaal vanzelf!
grootte van de pan maakt niet uit: wij hadden een grote plaat met vier even grote inductievlakken. als je daar een klein pannetje op zet dan is er geen verlies. je kunt dus met 4 grote pannen koken, maar ook met 4 kleine. ons gasfornuis heeft nu 2 kleine en twee grote, wat betekent dat je soms moet schuiven met pannen
schoonmaken: man wat maakt dat gasfornuis slecht schoon!
als ik ooit een huis koop en zelf een keuken uitkies dan kies ik voor een grote inductieplaat met een aparte wokbrander op gas. best of both worlds
edit: en je pannen zijn minimaal 50 euro per stuk, maar je doet er dan ook wel weer aardig lang mee.
edit2: je moet trouwens geen deksel op je inductieplaat leggen die nog aan staat. ding was roodgloeiend
[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 27-09-2012 18:17 ]
Daarvoor hebben we wel een wok gekocht voor inductie. Ja, die bestaan echt! Alleen een rib uit je lijf qua prijs.
Wokt als op gas.
Die pannen kosten de rest van je ribben..
Het hele verhaal hier.Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Judith Bokhove heeft zich niet schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling. Dat concludeert Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING) na een onderzoek van ruim vijf weken. De twijfel over de integriteit van Bokhove is daarmee weggenomen. Het raadslid begint vandaag weer met haar raadwerkzaamheden, die ze vanwege het onderzoek tijdelijk had neergelegd.
Wordt zeer verschillend "uitgelegd" in de media. What's new under the sun...
En helaas... ze hebben het verkeerde (hogere) capaciteitstarief in rekening gebracht.
De mail is al weer onderweg
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die combi hebben wij, alleen is onze ervaring dat wokken op inductie ook goed gaat, maar dan is het wel heel belangrijk om je wok vooraf een wat langere aanlooptijd te geven om goed door te warmen. Dan is er prima mee te werken. Toegegeven, de wokbrander is prettiger, maar op inductie is het toch ook zeker goed te doen.prein2 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:16:
als ik ooit een huis koop en zelf een keuken uitkies dan kies ik voor een grote inductieplaat met een aparte wokbrander op gas. best of both worlds
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Je mag je gerust afvragen of er ooit in de geschiedenis van de Nederlandse energiebusiness een (medewerker van een) bedrijf zo tot op het bot is doorgelicht op "oirbaar handelen".Deze hier genoemde nevenfuncties komen overeen met vermelde functies in de ‘Opgave functies en openbare betrekkingen gemeenteraadslid’, zoals ingevuld door betrokkene op 5 maart 2010. Op de door de griffier aan BING ter beschikking gestelde opgave van betrokkene, staat op de achterzijde vermeld:
‘Mijn man en kinderen (ik vertegenwoordig tot 27 jr. hun belangen) zijn aandeelhouder van een energiebedrijf dat de gemeente Rotterdam levert. Mogelijk wilt u hier meer informatie over/beoordelen of er ontheffing nodig is.’
De fractievoorzitter heeft deze gang van zaken tegenover BING bevestigd
http://rotterdam.groenlin...jbestuur%20GroenLinks.pdf
Van de enorme energie molochs heb ik tot nu toe nog niet iets dergelijks op het wereldwijde net gezien.
Misschien worden ze automatisch als "volstrekt integer" beschouwd. Is wel zo makkelijk, toch?

Volgens mij berekenen ze het gemiddelde over een aantal jaar.NielsTn schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:17:
zojuist de nota van GC ontvangen en met het gasverbruik van 485 m3 per jaar heb ik dit keer het capaciteitstarief gechecked.
En helaas... ze hebben het verkeerde (hogere) capaciteitstarief in rekening gebracht.
Is de rekening wel over 365 dagen het zou ook nog kunnen dat die 485m3 over 11,5 maand gerekend is.
Laat even weten als je antwoord heb, mijn prognose verbruik is 510m3. Ik wil vanaf aankomend jaar gewoon structureel onder de 500m3 komen.
Aankomend weekend ga ik de vloer van de meterkast aanpakken.
Ik ben er nu ook over uit dat de brievenbus dicht gaat en dat er een externe brievenbus geplaatst word
Alleen nog een RVS modelletje scoren voor de WAF

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De ronde bodem van een echte wok vind ik zo fijn.. Inderdaad er zijn woks die dat hebben en toch een platte onderkant voor op de inductieplaat, maar dat kost inderdaad wat ribben. Over duur gesproken: er zijn ook inductiekookplaten in de vorm van een gat. Hier kan een echte wok in!mightym schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:36:
[...]
Die combi hebben wij, alleen is onze ervaring dat wokken op inductie ook goed gaat, maar dan is het wel heel belangrijk om je wok vooraf een wat langere aanlooptijd te geven om goed door te warmen. Dan is er prima mee te werken. Toegegeven, de wokbrander is prettiger, maar op inductie is het toch ook zeker goed te doen.
http://www.welke.nl/lookb...kplaat-voor-wok-van-Miele
En dat is dus het verschil tussen het hebben van een publieke functie/ambtenaar zijn.zonnigtype schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:16:
Over integriteit Bokhove/GC, mijn vetdruk:
[...]
Je mag je gerust afvragen of er ooit in de geschiedenis van de Nederlandse energiebusiness een (medewerker van een) bedrijf zo tot op het bot is doorgelicht op "oirbaar handelen".
http://rotterdam.groenlin...jbestuur%20GroenLinks.pdf
Van de enorme energie molochs heb ik tot nu toe nog niet iets dergelijks op het wereldwijde net gezien.
Misschien worden ze automatisch als "volstrekt integer" beschouwd. Is wel zo makkelijk, toch?
Zo was ik gisteren in gesprek met iemand die hoog in een gemeentelijke organisatie werkt (1na grootste gemeente in Nederland), ondanks dat ze ergens recht op had volgens de wet, maar dit door een ambtenaar werd geweigerd (zelf woonachtig in een andere gemeente) durfde ze het niet aan om het op de spits te drijven. Het verschil van dit geheel €1000,-- heeft ze nu dus opgehoest.
We zijn wel tot de conclusie gekomen dat de volgende keer een rechtsbijstand hier maar eens in moest acteren. Waarom wilde ze het niet op de spits drijven? Als ambtenaar moet je je aan de wet houden eenmaal een strafblad (en soms veel minder) dan kun je het schudden voor de rest van je leven.
Zo moet je als ambtenaar van de belastingdienst op belasting gebied maar eens proberen een (bijna) scheve schaats te rijden, dag werk.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
@Niels: Mijn ervaring: in Mei jaarrekening ontvangen, gasverbruik was 480 m3, omgerekend naar vol jaar iets van 496 m3; OOK het hogere capac.tarief; veel mails en brieven verstuurd, maar helaas geen gelijk gekregen van mijn netwerkbedrijfNielsTn schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:17:
zojuist de nota van GC ontvangen en met het gasverbruik van 485 m3 per jaar heb ik dit keer het capaciteitstarief gechecked.
Het komt hier op neer! je moet de laatste 2 of 3 jaar onder de 500 m3 grens zitten met je jaarverbruik + je geschatte jaarverbruik moet OOK onder de 500 m3 zitten.
ik weet niet of dit ook bij jouw geldt, maar hier bij Delta Netwerk (helaas) wel.
Detail: voor het komende jaar hebben ze mij geschat op (jullie voelen hem al aankomen) 502 m3

dus zit ik volgend jaar weer onder de 500 m3 grens: Helaas Meneer, wij hebben uw geschat op 502 m3.....
Volgens mij zo illegaal als de n*ten. Schatten is bullshit, er hangt niet voor niks een METER in je huis geijkt en wel, en eigendom netbeheer. Waar je desondanks, afgeschreven en wel, goud geld voor betaalt.JAN-B schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:34:
[...]
@Niels: Mijn ervaring: in Mei jaarrekening ontvangen, gasverbruik was 480 m3, omgerekend naar vol jaar iets van 496 m3; OOK het hogere capac.tarief; veel mails en brieven verstuurd, maar helaas geen gelijk gekregen van mijn netwerkbedrijf
Het komt hier op neer! je moet de laatste 2 of 3 jaar onder de 500 m3 grens zitten met je jaarverbruik + je geschatte jaarverbruik moet OOK onder de 500 m3 zitten.
ik weet niet of dit ook bij jouw geldt, maar hier bij Delta Netwerk (helaas) wel.
Detail: voor het komende jaar hebben ze mij geschat op (jullie voelen hem al aankomen) 502 m3![]()
dus zit ik volgend jaar weer onder de 500 m3 grens: Helaas Meneer, wij hebben uw geschat op 502 m3.....
Ik zou er een klacht bij ConsuWijzer aan wagen. Als je keiharde verbruiksgegevens kunt overleggen die aantonen dat je per kalenderjaar structureel onder die 500 heb gezeten, kunnen ze daar volgens mij niet onderuit.
Ik zeg: DOEN! Al is het om ze een hak te zetten. Het zal je financieel hoogstens een beetje extra opleveren, maar beschouw het als een spel. De netbeheerders MOETEN op hun plaats gezet worden. Anders worden ze hondsbrutaal.
* edit *
Tip: voortaan elk jaar eind 31 december of start 1 januari tussen het drinken van champagne door foto van je gasmeter standen maken. Zorg dat 'ie leesbaar is, en dat er een datumstempel in staat. Ook elke maand meterstand vastleggen, om een historische reeks op te bouwen waar ze niet onderuit kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 28-09-2012 17:50 . Reden: tip ]
A'dam PVOutput
Kijk uit hoor, anders volgt er een modje.ericplan schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 18:15:
We mogen hier niet praten over Micro$oft of $hell, maar wel over het hacken van een Essent thermostaat. Vreemde club, die Gathering of Tweakers.
Er staat namelijk niet Essent met dollartekens, vandaar dat het misschien mocht.
[/backontopic] - barman: rondje!
/me Spreekt uit ervaring...
Wat een grote onzin? Waar staat dat in hun voorwaarden en werkt dat ook anderzijds?JAN-B schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:34:
[...]
@Niels: Mijn ervaring: in Mei jaarrekening ontvangen, gasverbruik was 480 m3, omgerekend naar vol jaar iets van 496 m3; OOK het hogere capac.tarief; veel mails en brieven verstuurd, maar helaas geen gelijk gekregen van mijn netwerkbedrijf
Detail: voor het komende jaar hebben ze mij geschat op (jullie voelen hem al aankomen) 502 m3![]()
Ik heb dit jaar ook veel bewuster omgegaan met gas en kom ook onder de 500m3 uit voor het eerst.(eneco+stedin)
Dit topic is gesloten.