De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
WoudseHoeve schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:17:
[...]

En het hout drogen we ook nog eens met wind en zonne energie!
Het zagen en kloven vind plaats met bio energie ......

Ik heb alleen geen idee van het "Zonne energie rendement" van het groeien van bomen t.o.v. de geleverde energie bij verbranding. ???
Ligt er aan wat je precies bedoelt.
Als je een zonne-paneel vergelijkt met een bos wat energie opwekking met vierkante meter betreft, dan is een zonnepaneel een paar honderd keer efficienter.
Als je kijkt naar de energie die een boom levert vs de energie om die boom te in je kachel te krijgen, dan hangt het heel erg van je boom af. De boom in je achtertuin die je hebt omgezaagd met een handzaag is erg efficient. De boom die uit een productiebos in noorwegen komt en hier naartoe is gekomen op een boot + vrachtwagen wat minder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:34:
[...]
Een houtkachel is gewoon een vorm van zonne-energie.
Zolang je het rendament hoog houdt (met een goede kachel en buffer) is het net zo duurzaam als een silicium paneel.
Waar ik eigenlijk op doel is dat je hout ook kan verbranden om elektriciteit mee te produceren.

Stel je hebt 10kWh verbrandingswaarde aan hout. Kan je 2 dingen doen om je huis te verwarmen:
1 - Wordt als co-feed verbrand in een centrale met 40% rendement. Je houd 4kWh elektriciteit over. Verwaarloos transportverliezen. Dan een warmtepomp met COP van 4, is 4*4=16kWh aan warmte.
2 - Je verbrand het direct, 10kWh aan warmte. Maar, je verliest redelijk veel door de schoorsteen, dus het zal in de praktijk een stuk lager zijn.

Je gebruikt hoogwaardige warmte om je huis te verwarmen, dat kan je beter met laagwaardige warmte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Bartjuh schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:57:
[...]

Waar ik eigenlijk op doel is dat je hout ook kan verbranden om elektriciteit mee te produceren.

Stel je hebt 10kWh verbrandingswaarde aan hout. Kan je 2 dingen doen om je huis te verwarmen:
1 - Wordt als co-feed verbrand in een centrale met 40% rendement. Je houd 4kWh elektriciteit over. Verwaarloos transportverliezen. Dan een warmtepomp met COP van 4, is 4*4=16kWh aan warmte.
2 - Je verbrand het direct, 10kWh aan warmte. Maar, je verliest redelijk veel door de schoorsteen, dus het zal in de praktijk een stuk lager zijn.

Je gebruikt hoogwaardige warmte om je huis te verwarmen, dat kan je beter met laagwaardige warmte doen.
Dat ga je niet redden, hier komt een vergistingsinstallatie die het gas dat ze produceert omzet in electra en dat doen ze tegen 60% rendement. Waarop ik ze vroeg waarom ze dat gas dan niet het gasnet opstuurde, dat zou te corrosief zijn. Het gas op methaanbasis zou het gasnet aantasten, daarom verbranden ze het lokaal en maken ze er electriciteit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jantje.vlaam schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:15:
[...]
Dat ga je niet redden, hier komt een vergistingsinstallatie die het gas dat ze produceert omzet in electra en dat doen ze tegen 60% rendement. Waarop ik ze vroeg waarom ze dat gas dan niet het gasnet opstuurde, dat zou te corrosief zijn. Het gas op methaanbasis zou het gasnet aantasten, daarom verbranden ze het lokaal en maken ze er electriciteit van.
Ik snap niet helemaal hoe je antwoord aansluit op mijn post... ?

En hout vergist je niet (niet dat ik weet), daar gebruik je meestal pyrolyse of gasification voor. In vergisting van bijv. mest krijg je veel zwaveldioxide idd, wat een bitch is. En vrij veel CO2 in het gas. Dat gas kan je dus verbranden, of upgraden en dan het gasnet op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:24:
[...]

Volgens mij heb je wel een uurtje of twee nodig .... :)
Eigenlijk wel ja. Twee uur uitleg zou veel beter zijn en dan de luisteraar ook nog vragen laten stellen. Tussen de twee interview momenten heb ik aan de interviewster extra uitleg gegeven over zonne-energie. Dat was leuk en er kwam veel informatie op haar af :)

Het interview is ondertussen geweest en heb ik online gezet :
- Geluidsfragment : Interview met Omroep Zeeland Radio (Bestelbus) op 17 september 2012 om 10.45 en 11.45 - Uitleg, gebruik en voordelen van zonne-energie

Veel luister plezier, 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bartjuh schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:57:
[...]

Jij speelt val door een warmtepomp te gebruiken...
Anders kan het ook zo: Mijn auto rijd 10km op de benzine uit 1L olie. Maar als ik de energie uit die olie gebruik om nieuwe olie op te pompen, levert me dat 6 liter op. En die 6 liter gebruik ik om 36L op te pompen.
Zo rijdt mijn auto oneindig lang op 1 liter benzine.

Je hebt wel een punt dat een warmtepomp veel nuttiger is om je huis mee te verwarmen dan een kachel. Maar het is een vorm van energie opwekking (of eigenlijk, onttrekking).

Als je een kachel goed wilt gebruiken, dan gebruik je het grootste deel van de warmte om het water in een buffervat op te warmen. Dat water (verdeeld over verschillende temperaturen) gebruik je dan voor warm water en centrale verwarming.
Dat is weer heel makkelijk te combineren met een warmtepomp en/of zonneboiler. Zo gebruik je de kachel alleen om bij te stoken als je andere (duurzame) energiebronnen tekort schieten.

Als laatste werkt een speksteen ofzo ook nog als de stroom een keer uitvalt (niet ondenkbaar als iedereen bang wordt van kerncentrales)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:14
Hmm, transportverliezen verwaarlozen? Maak er eens 30% van, dan wordt het verhaal anders. Verder zijn de massakachels (nagenoeg) vrij van moderne technieken zodat je ook bij stroomuitval toch je huis (in ieder geval gedeeltelijk) warm kunt houden. Verder zijn massakachels een staaltje van -niet ingewikkelde techniek-. Techniek kan kapot, massakachels bijna niet.

Je zou natuurlijk grandioos voordeel van houtstook in een elektriciteitscentrale hebben als daar ook de restwarmte benut zou worden. Daar is ook een bekende van mij mee bezig; hij wil dmv. stoomopwekking een generator laten draaien en daarmee stroom en warmte opwekken.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
Ik kwam dit vrijdag al in de Metro tegen en had gedacht het dit weekend wel in de kroeg te zien. Iemand hier al een stip gezet?

https://www.nudge.nl/ Ik moet er zelf nog eens naar kijken wat dit nu weer is/oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Snowmiss schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:11:
Ik kwam dit vrijdag al in de Metro tegen en had gedacht het dit weekend wel in de kroeg te zien. Iemand hier al een stip gezet?

https://www.nudge.nl/ Ik moet er zelf nog eens naar kijken wat dit nu weer is/oplevert.
weer zo'n "geef me al je persoonlijke gegevens" site

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op maandag 17 september 2012 @ 14:11:
[...]
Jij speelt val door een warmtepomp te gebruiken...
Anders kan het ook zo: Mijn auto rijd 10km op de benzine uit 1L olie. Maar als ik de energie uit die olie gebruik om nieuwe olie op te pompen, levert me dat 6 liter op. En die 6 liter gebruik ik om 36L op te pompen.
Zo rijdt mijn auto oneindig lang op 1 liter benzine.

Je hebt wel een punt dat een warmtepomp veel nuttiger is om je huis mee te verwarmen dan een kachel. Maar het is een vorm van energie opwekking (of eigenlijk, onttrekking).
Nee, daar maak je een fundamentele fout ;) Een warmtepomp is slechts een verplaatsing van energie. Hence, "pomp". Wat je doet is je gebruikt exergie (elektriciteit is 100% exergie), om energie te verplaatsen. Doordat je energie verplaatst creëer je een verschil in entropie tussen twee ruimtes. Dat gecreëerde entropieverschil kost werk -> de elektriciteit die je erin steekt van de warmtepomp (zal "nooit" uit zichzelf gaan op basis van statistische gronden -> 2de wet thermodynamica (microstates/macrostates e.d.)). Maar dat entropieverschil is relatief klein doordat het een klein temperatuurverschil is (-10 buiten, 20C binnen, is 30C verschil, is erg klein in vergelijking met bijv. de vele honderden graden verschil in elek. centrales). Ofwel; het is 'laagwaardige' warmte. Je kan bijna niets aan werk halen uit dat warmteverschil, en vice versa, het kost relatief weinig werk om dat warmteverschil te creëren. Daarom heb je ook een COP van 4.

De analogie met benzine/olie gaat dus niet op. Als ik 1 Liter olie gebruik om 6L op te pompen, dan is er in totaal 7 Liter minder olie in de grond, die nooit meer terug komt. Echter, als ik warmte van buiten naar binnen heb gepompt, en ik doe de deur open, dan is de energie buiten weer aangevuld. Het enige dat je (continu) kwijtraakt is exergie, en geen energie. Zie heat death of the universe, een voorgesteld einde van het universum, wat basically stelt dat entropie maximaliseert (en dus exergie naar 0 gaat).

Wikipedia: Tweede wet van de thermodynamica
Wikipedia: Heat death of the universe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De warmte voor een warmtepomp moet ook ergens vandaan komen. Je kan niet onbeperkt warmte wegpompen.
Nu wordt dat wel langzaam aangevuld door instraling of warmte die je in de zomer terugpompt. Maar de capaciteit is behoorlijk beperkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vanavond eerste keer extra storting gedaan in de hypotheek! Voelt goed!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
mkleinman schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:35:
Vanavond eerste keer extra storting gedaan in de hypotheek! Voelt goed!
Nu vervolgen met elke maand, moet je zien hoe dat oplucht na een jaar ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
looyenss schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:43:
[...]

weer zo'n "geef me al je persoonlijke gegevens" site
Dat is nudge dus niet, ik doe er ook al aan mee, zij het niet zoooo aktief.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08
NielsTn schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:51:
[...]
Nadeel is dat de bank je dat meestal niet in dank afneemt en je alsnog een stuk misgelopen rente laat betalen als boete. Nee, dan liever gewoon elk jaar een deel eraf binnen de toegestane grenzen.

Vorig jaar 7350 weggezet, dit jaar hetzelfde bedrag nogmaals. Over 10 jaar heb ik dan mijn aflossingsvrije deel afgelost en mag ik nog 20 jaar maandelijks 100 euro sparen naar het bankspaardeel waar ik dan een habbekrats aan rente over betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:29:
De warmte voor een warmtepomp moet ook ergens vandaan komen. Je kan niet onbeperkt warmte wegpompen.
Nu wordt dat wel langzaam aangevuld door instraling of warmte die je in de zomer terugpompt. Maar de capaciteit is behoorlijk beperkt.
Wat jij bedoelt is dat de grond (tijdelijk) té koud wordt in de winter (bijv.) door het hevige gebruik. Dat zijn praktische en tijdelijke problemen, die zich uiteindelijk vanzelf weer oplossen omdat het weer in een evenwicht raakt. Maar het is niet zo dat de energie weg is, en niet meer terugkomt. In principe verlaat dat via muren en ramen weer naar de buitenlucht, die weer de grond opwarmt (in het geval van een grond warmtepomp), en zodoende weer gevuld is met energie. Er wordt dus niets permanent ontrokken, wat dus wel het geval is met olie.

En als de grond te koud wordt, dan is je warmtepompsysteem niet goed gedimensioneerd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:51:
[...]

Hopelijk in december nog een keer.

Ik mag trouwens 20% van de hoofdsom per jaar boetevrij aflossen. Dat is heel veel geld.

Elke maand extra aflossen is meteen 500 euro, het minimale bedrag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:07:
[...]

Hopelijk in december nog een keer.

Ik mag trouwens 20% van de hoofdsom per jaar boetevrij aflossen. Dat is heel veel geld.

Elke maand extra aflossen is meteen 500 euro, het minimale bedrag.
hier ook max 20% van de oorspronkelijke hoofdsom,
maar geen minimaal bedrag. Al is het 1 euro extra aflossing, dat maakt de Rabo niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
NielsTn schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:58:
[...]

Inderdaad, na eens goed rond gekeken te hebben op de site, kwam ik ook toto de conclusie dat het dat zeker niet is. Eerder een mooi mooi initiatief om meer mensen uit de samenleving bij elkaar te krijgen voor duurzame ontwikkeling (van onder af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
NielsTn schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:58:
[...]

wat is dan de toegevogde waarde van je registreren bij die site?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:40
Bij deze een vraag waarop iemand hier hopelijk iets zinnigs kan zeggen.
Ik ben bezig met de voorbereiding op het bouwen van een nieuwbouwhuis.
Dit huis zal volgens de geldende regels moeten gaan voldoen aan een EPC van 0,6 of lager.
Nu is het in mijn gemeente mogelijk om subsidie te krijgen voor het bouwen met een lagere EPC.

Is er een zinnige, ruwe indicatie geven wat het bouwen met een lagere EPC waarde gaat kosten.
Hoeveel ben ik extra kwijt voor een huis met een EPC van 0,3 of zelfs 0?
Ter info het gaat om een vrijstaand huis.
Nu ben ik mijzelf ervan bewust dat het hier niet alleen over kosten gaat, maar ook over wooncomfort en besparingen in de vorm van geld en het milieu. Maar aangezien mijn portemonnee eindig is wil ik hier wel zorgvuldig mee omgaan.

Samenvatting: wat is de meerprijs voor het bouwen met een EPC van 0 of 0,3 tov 0,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
Als ik het goed herinner van de prijslijst van Schworer (www.schwoerer.nl) was een passief huis zo'n 15% duurder. Als je wil kan ik de prijslijst opzoeken en even per mail sturen, stuur me dan maar een DM (je kunt natuurlijk ook de actuele prijzen zelf opvragen)

Edit: "de schil" van een huis is het belangrijkste. Dat kun je later niet meer makkelijk aanpassen. De indeling, een andere badkamer, keuken, extra muurtje of juist niet is later veel makkelijker aan te passen (als er weer geld is).
Wanneer ik de kans heb ga ik dus niet op isolatie bezuinigen maar eerder op de keuken/badkamer etc omdat dat later veel makkelijker aan te passen is indien gewenst.

[ Voor 43% gewijzigd door rube op 18-09-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wil je dat realiseren, dan zou ik het meteen bij de ontwerpfase al meenemen. Je kunt niet met een bouwtekening in de hand gaan zeggen: "En nu wil ik een EPC van 0.3, hier heb je 2000 euro extra". Denk dat je het beste bij de architect aan kunt kloppen voor een inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
In het ontwerp is al met het een en ander rekening gehouden.
Het huis word vrij vierkant (positief) weinig ramen op de zuid kant (ook positief).
Ik heb een groot dakoppervlak op het zuiden zonder ramen, kortom veel plaats voor pv of een zonneboiler.

Als ik nu met een beperkte meerprijs in de toegepaste installaties de EPC significant om laag breng is dit positief, ook financieel.

Ik zat de denken aan het volgende:
- Geen warmtepomp, word gewoon te duur.
- Veel PV, ligging is prima en vrij goedkoop te realiseren in nieuwbouw
- Eventueel een zonneboiler, maar ik neig dan eerder naar meer PV
- extra isolatie toepassen in de muren, dak en glas.
- Zonwerend glas aan de zuidzijde

Ik heb ondertussen een programma gevonden: EPC en kosten op de site: http://www.agentschapnl.nl
Een erg leuk programma, maar volgens mij niet erg realistisch.
Zo leveren daar meer pv ook een lager EPC op terwijl dit officieel begrenst is op een maximum.
Anders zou het een kwestie zijn om gewoon meer pv neer te leggen, net zo lang tot mijn dak op is (meer als 40 m2 pal op het zuiden)of tot de gewenste EPC is bereikt.
De subsidie zou in dat geval de meerkosten voor 100% dragen schat ik in.

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 18-09-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Veel PV leggen kan, maar je moet de elektriciteit wel zinvol kunnen gebruiken. Een warmtepomp is daar natuurlijk ideaal voor. Elektrisch vervoer kan ook...

Als ik trouwens een nieuwbouwhuis liet bouwen, dan zou ik juist het dak op oost en west willen hebben en dan een flinke oost + west PV installatie plaatsen :9~

Waarom trouwens weinig ramen op zuid? Daar wil je toch warmte door naar binnen laten komen? Zomers kun je dit met zonwering weer prima buiten houden.

[ Voor 50% gewijzigd door antonboonstra op 18-09-2012 11:56 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:49:

Het huis word vrij vierkant (positief) weinig ramen op de zuid kant (ook positief).
Ramen wil je juist wel op het zuiden gericht. Met een dakoverstek zodat de hoogstaande zon in de zomer niet in de kamer schijnt maar de laagstaande zon in de winter wel (zodat 's winters de zon de kamer kan opwarmen).
Op het noorden wil je veel minder, of althans kleinere, ramen.
Google op passive solar houses
Ik zat de denken aan het volgende:
- Veel PV, ligging is prima en vrij goedkoop te realiseren in nieuwbouw
Prima, maar kan later ook nog
- extra isolatie toepassen in de muren, dak en glas.
doen, doen en doen. isolatie in muren en dak kun je later niet meer doen dus dat moet je nu doen.
Let op koudebruggen!
- Zonwerend glas aan de zuidzijde
en natuurlijk passief kwaliteit (incl. kozijnen)
Ik heb ondertussen een programma gevonden: EPC en kosten op de site: http://www.agentschapnl.nl
Een erg leuk programma, maar volgens mij niet erg realistisch.
Staat je niet blind op EPC, slechte berekening. Passief huis berekening houd met veel meer rekening (maar kost een paar honderd euro en is niet door een leek te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:23:
Samenvatting: wat is de meerprijs voor het bouwen met een EPC van 0 of 0,3 tov 0,6
p.v. / zonneboiler etc..
leuk moet je een keer doen.
rekening mee houden is goed.
(ruimte voor een WTW douche voor de zonneboiler. extra buizen naar zolder voor pv. etc)

de isolatie kun je eigenlijk alleen maar goed doen als je bouwt.
naderhand toevoegen is altijd behelpen.
dus isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
warmte die je niet verliest is ook warmte die je niet hoeft te kopen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Exact migjes.

Denk ook aan een WTW douche, kost niet veel en is energie die je niet meer hoeft op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
ik heb zowel een dak op oost/west als een op zuid.
In mijn geval is een dak op het zuiden het interessantst gezien het te verwachten rendement en het oppervlakte, als wel om esthetische redenen. Groten ramen op het zuiden kunnen zorgen voor een grote warmte belasting in de zomer. Dit is eventueel te ondervangen door zonwering/warmte werend glas.

Wat betreft de pv 100% mee eens. Maar volgens het eerder genoemd programmaatje leverd veel PV een grote EPC verlaging op (50 m2 verlaagd dan de EPC met 0,55) en volgens mij gaat dit in officiële berekeningen niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp even niet waarom weinig ramen op de zuidkant positief is. De zon komt van het zuiden, dus de warmte ook. Meer glasoppervlak betekent meer kortegolfinstraling maar met HR+++ glas zeker niet meer langegolfuitstraling.
Ofwel: meer warmte in huis.

En voor de zomer als je die warmte niet nodig hebt: een flink gordijn. Een huiskamer hoeft ook als het buiten 35 graden is niet boven de 25 graden uit te komen zonder airco.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rube schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:59:
Exact migjes.

Denk ook aan een WTW douche, kost niet veel en is energie die je niet meer hoeft op te wekken.
jaja die bedoelde ik eigenlijk ook. lol.

@lithoijen
epc = ambtelijke b.s.
staar je daar niet op blind.

je isolatie gaat een huisleven lang mee.
meer als 40 jaar en totaal zonder onderhoud.
dat zal nooit lukken met pv of zonneboiler. (omvormer of pomp gaat altijd een keer kapot.)
dus die verdien je altijd terug wat de kosten ook zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
migjes schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:58:
[...]

p.v. / zonneboiler etc..
leuk moet je een keer doen.
rekening mee houden is goed.
(ruimte voor een WTW douche voor de zonneboiler. extra buizen naar zolder voor pv. etc)

de isolatie kun je eigenlijk alleen maar goed doen als je bouwt.
naderhand toevoegen is altijd behelpen.
dus isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
warmte die je niet verliest is ook warmte die je niet hoeft te kopen. ;)
WTW en WTW op douche water is tegenwoordig standaard.
Goedkoper kun je je EPC niet verlagen, die maatregelen zitten dan ook in ieder standaard berekening en laat ik dan ook even buiten beschouwing (wel een terechte opmerking trouwens).
Isolatie kun je inderdaad beter in 1 keer doen, daar is later weinig aan te verbeteren, alleen levert heel erg goede isolatie nauwelijks nog iets op tov erg goede isolatie (zowel in de EPC berekening als in de praktijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:10

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een groot dakoppervlak op het zuiden zonder ramen, kortom veel plaats voor pv of een zonneboiler.
Trek plaats uit voor een technische ruimte. Misschien kelder, misschien begane grond. Let op het leidingverloop, korte leidingen tussen warmwaterapparaat en keuken leveren meer op dan korte leidingen naar de douche. Misschien kan je de technische ruimte combineren met een washok, kan je ook eenvoudig de wasmachine hotfill aansluiten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:05:
[...]
Isolatie kun je inderdaad beter in 1 keer doen, daar is later weinig aan te verbeteren, alleen levert heel erg goede isolatie nauwelijks nog iets op tov erg goede isolatie (zowel in de EPC berekening als in de praktijk)
Wat voor isolatie waarde noem je goed? Ik denk dan minimaal aan passief huis waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Technische ruimte komt op zolder, strak boven de badkamer (en grootste afnemer van warm water).
De overige behoefte aan warm water (keuken) gaat mogelijk via een elektrische boiler (icm met pv natuurlijk) om zo leiding verliezen te minimaliseren.

Wat betreft isolatie, wat is standaard tegenwoordig een RC van 4?
Ik geloof er niet in om die nog veel verder te verhogen, de meerwaarde is zelfs theoretisch miniem, laat staan in de praktijk. In het nieuwbouwhuis van mijn broer (EPC van 1) is sinds begin februari al niet meer gestookt! Wel geloof ik in een goede, nette afwerking zodat de beloofde isolatie ook daadwerkelijk wordt gehaald!

Om mijn argumenten even te voorzien van feiten.
Het programma geeft voor een verdubbeling!! (van 4 naar 8 ) van de RC van vloer, dak en muren maar liefst een EPC verbetering van 0,05. Bijna niks dus.

@Maasluip gordijnen om zonnewarmte buiten te houden is natuurlijk not done :) de warmte is dan namelijk al binnen. Warmte van zon instraling buiten houden doe je altijd aan de buitenzijde (zonwering of rolluiken bijvoorbeeld) Tenzij dit niet kan in een bestaande situatie natuurlijk, in mijn geval nog niet aan de orde.

ps bedankt voor al de goede adviezen trouwens, word gewaardeerd!

[ Voor 31% gewijzigd door lithoijen op 18-09-2012 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tja, RC 4 is is naar Nederlands maatstaven goed, kom er niet mee aan bij een Duitse goede bouwer...
Alles wat er niet uit gaat, hoeft er ook niet in. It's that simpel. In een passief huis heb je zelfs geen normale verwarmingsinstallatie meer nodig, alleen nog een bijverwarming voor als het extreem koud is en de winterzon niet schijnt om je huis op te warmen.

PV, zonneboiler etc. kan altijd nog (als er budget is natuurlijk meteen doen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:05:
[...]

WTW en WTW op douche water is tegenwoordig standaard.
Goedkoper kun je je EPC niet verlagen, die maatregelen zitten dan ook in ieder standaard berekening en laat ik dan ook even buiten beschouwing (wel een terechte opmerking trouwens).
jep en daar begind de ambtelijke b.s.
"Goedkoper kun je je EPC niet verlagen"
dat is precies het probleem van de epc.
dat is precies de grens zoeken en de praktijk is bedroevend.

nu klopt het dat als je de isolatie verdubbeld je niet je stookkosten gehalveerd.
daar zit een grens aan.
maar dan nog je epc verlagen met allen isolatie is verstandiger.
(een douche WTW er bij is natuurlijk slim, maar dan wel er bij.)

p.s. voor pv is een dak op zuid niet het belangrijkste.
liever een dak met een lage hoek.
en als het kan 2 vlakken 1 richting oost-zuid en 1 richting west-zuid.
dat met 1 omvormer 20% onder gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:10:
Om mijn argumenten even te voorzien van feiten.
Het programma geeft voor een verdubbeling!! (van 4 naar 8 ) van de RC van vloer, dak en muren maar liefst een EPC verbetering van 0,05. Bijna niks dus.
Daarom zei ik al (en Migjes ook) staar je niet blind op EPC, dat is geen goede rekenmethode.

Gebruik dan het rekenprogramma voor passiefhuis. Of ervaar het gewoon eens bij bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:22
Maasluip schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:05:
[...]

Ik begrijp even niet waarom weinig ramen op de zuidkant positief is. De zon komt van het zuiden, dus de warmte ook. Meer glasoppervlak betekent meer kortegolfinstraling maar met HR+++ glas zeker niet meer langegolfuitstraling.
Ofwel: meer warmte in huis.

En voor de zomer als je die warmte niet nodig hebt: een flink gordijn. Een huiskamer hoeft ook als het buiten 35 graden is niet boven de 25 graden uit te komen zonder airco.
Eens! Wij hebben een meter of 8-9 2,65 hoge ramen op zuid zui-west en zodra de zon erop schijnt wordt het lekker warm. Wil je dat niet heb ik screens om het buiten te houden en een koele lucht klep in de WTW. Hele zomer niet boven de 25'c geworden, meestal rond de 23-24'c bij warm weer. Voor de omvang van ons huis hebben we dan ook hele lage stookkosten, echt super. Neutraal helaas niet, maar met slim met de wel aanwezige mogelijkheden omgaan helpt al erg.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik ben het met iedereen eens dat EPC een wassen neus is, en maar beperkte raakvlakken heeft met de werkelijkheid. Helaas is het wel de methode waarmee je moet reken voor je bouwvergunning en eventuele subsidies. Kortom voor mij wel degelijk relevant!

Ik heb onlangs wel eens een passief huis bezocht even als beurzen bezocht waar passiefhuisen bouwers zichzelf presenteerde. Daar heb ik wel een aardig beeld bij. Ik ga alleen niet helemaal mee met het hele isolatie verhaal. De meerwaarde wordt steeds kleiner en kleiner. Op een gegeven moment weegt het voor mij niet meer op voor de kosten en ruimte die het kost. Isolatie is de basis en misschien wel het belangrijkste geen discussie daarover, maar meer is niet altijd beter.

PV gaat er zoiezo komen, sterker er staan nu al meerdere panelen in de verder lege tuin.
Als het nog een erg positief effect op de EPC gaat hebben, zoveel dat ik het niet meer doe voor de stroom maar puur voor de subsidie. Slecht ik weet het maar het is dan niet anders. En of ik die stroom nu verbruik of iemand anders beter dat hij groen opgewekt is als via kolen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 18-09-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@ Isolatie: ja, het effect word steeds kleiner, logisch. Alleen is dat bij het bouwen zo belangrijk omdat je dat later niet meer kunt veranderen. PV, Zonneboiler e.d. wel.
Maar alles is natuurlijk het mooiste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo vroeg mijn broer afgelopen weekend aan mijn oom of het zin heeft om de zolder te isoleren als het plafond van de slaapkamers al is geisoleerd...
Antwoord: Nee, heeft geen zin

Mijn idee: heeft wel zin, want door dat dekentje steenwol lekt nog steeds warmte naar de zolder. Verder heb je altijd nog een lek in de isolatie op de plek waar je het luik plaatst.

Ik heb hier de zolder geisoleerd met 6cm PIR. Overloop inmiddels ook, ben bezig om de hele boel af te timmeren. Plafond van de overloop, badkamer en slaapkamer is op dit moment ongeisoleerd, maar op de overloop en slaapkamer komt daar steenwol in, in de badkamer PIR (ik vertrouw geen steenwol toe aan vochtige ruimtes). Verder komt er steenwol tussen de wanden van de slaapkamer. Dat laatste is niet om te isoleren, want 45mm steenwolplaat doet geen zak, maar meer vanwege geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Soms kan een (grote) zonneboiler later ook niet meer...Omdat je 'em niet naar boven krijgt bijvoorbeeld. Of omdat de construcite boven niet genoeg draagkracht heeft.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Daar moet je dan dus idd wel rekening mee houden, maar je hoeft het nog niet meteen te plaatsen als dat vanwege het budget nog niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als je ooit een pelletCV wil is het ook niet handig om de stookruimte op zolder te hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:23:
Bij deze een vraag waarop iemand hier hopelijk iets zinnigs kan zeggen.
Ik ben bezig met de voorbereiding op het bouwen van een nieuwbouwhuis.
Dit huis zal volgens de geldende regels moeten gaan voldoen aan een EPC van 0,6 of lager.
Nu is het in mijn gemeente mogelijk om subsidie te krijgen voor het bouwen met een lagere EPC.

Is er een zinnige, ruwe indicatie geven wat het bouwen met een lagere EPC waarde gaat kosten.
Hoeveel ben ik extra kwijt voor een huis met een EPC van 0,3 of zelfs 0?
Ter info het gaat om een vrijstaand huis.
Nu ben ik mijzelf ervan bewust dat het hier niet alleen over kosten gaat, maar ook over wooncomfort en besparingen in de vorm van geld en het milieu. Maar aangezien mijn portemonnee eindig is wil ik hier wel zorgvuldig mee omgaan.

Je hebt al veel goede adviezen gekregen, hier heb je mijn blikveld op het geheel (ben zelf bezig met conversie van een bestaande woning naar een energie plus woning).

1- Isolatie, isolatie, isolatie had ik al isolatie gezegd? Of wel Trias Energetica, de mate waarin kun je zelf bepalen. Persoonlijk zou ik gaan voor Rd 7 EDIT: Eigenlijk zou ik gaan voor passief, maar mijn geldboomje groeit niet hard genoeg :+
Dit kun je maar 1 keer doen dus gelijk goed of niet (meer makkelijk)
2- Eric gaf de goede tip over een technische ruimte, die heb je straks echt nodig.
3- Ramen op het zuiden met Ug 0,4 ook dit kun je maar 1 keer doen, je kozijn moet er namelijk geschikt voor zijn, afhankelijk of je hout of kunstof wilt www.passiefkozijn.nl of http://www.weru.nl deze zijn het verst
Voor schaduw kun je denken aan zonnedoeken/screens in de zomer of overhang aan de woning welke berekend is op onze positie (uit mijn hoofd is een overhang van 1,4M voldoende voor de zomerzon buiten te houden)
4- WTW heb je al voor lucht maar laat hem berekenen op een waarde dat de stroomsnelheid extreem laag is, dit kan betekenen dat je 2x unit nodig hebt (is bij mij het geval op een woning van 470M3).
Voordeel: je hebt geen geluid van de luchtstroom en je hebt capaciteit over om te koelen.
Dat koelen kun je dan passief door door een aardpijp (ground heat exchanger) dus lucht en niet een warmtepomp

Of wel zoveel mogelijk in de constructie eerst en later alle technische dingen als PV zonneboiler, domotica enz enz.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 16:29
Energie besparen is een drie-eenheid tussen isoleren, luchtdicht bouwen en WTW. Als één van deze dingen niet goed wordt uitgevoerd, dan verminkt dit de andere maatregelen:
- Isoleren zonder WTW heeft maar beperkt nut. Als je de isolatie verdubbelt van Rc4 naar Rc8 en daardoor de geleidingsverliezen van 30kWh/m²a terug brengt naar 20kWh/m²a, maar intussen 60kWh/m²a weg ventileert met mechanische afzuiging, dan heb je daar idd vrij weinig aan.
- Als je wel WTW toepast, maar niet luchtdicht bouwt, dan heb je daar ook weinig aan. Met een standaard nieuwbouw huis van 2h-1 bij 50Pa heb je dusdanig veel infiltratieverliezen dat het vrij weinig uitmaakt of je überhaupt WTW doet.
- En natuurlijk is het effect van WTW en luchtdichting nihil als je bijna geen isolatie toepast.

Als het je alleen om de subsidie op het EPC te doen is, blijf dan vrolijk bij je EPC berekening, maar als je echt energie wilt besparen, dan zul je waarschijnlijk toch aan de PHPP moeten (of iig volgens de passiefhuis normen moeten bouwen). Het PHPP is gebaseerd op fysische modellen, waar het EPC voor de details brancheafspraken hanteert (overeen gekomen in discussies van werkgroepen), om het niet te complex te maken. Hierdoor heeft het EPC een nogal hoge weging voor installaties en minder voor goed ontwerp en teveel focus op koeling vs. verwarming (prima voor utiliteit, maar irreëel voor woningbouw). Dit alles maakt dat de EPC misschien een kosteneffectieve oplossing is voor de relatief onzuinige nieuwbouw van dit moment, maar zeker voor lagere EPC's zijn de weggelaten details van relatief grote invloed (gebruik van forfaitaire waardes en andere aannames). Een EPC is relatief makkelijk uit te voeren en daardoor een goed instrument om de nieuwbouw richting zuiniger te sturen en is ook goed om de installatiebranche te stimuleren, maar om écht energie zuinig te bouwen is het ontoereikend.

Verder wil ik je er op wijzen om je WTW héél goed te laten plannen! De meeste Nederlandse installateurs kunnen dit absoluut niet, met alle nare gevolgen van dien. Er zijn ook installateurs die gewoon een ontwerpgarantie geven: Wordt de ontworpen geluidsnorm (demping) of afgezogen volumes niet gehaald, dan krijg je hiervoor een schadevergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Energeia today, over verbod op speelgoed windmolentje...

(volledig stuk bij me op te vragen)
...

"Een bizar verhaal", zegt Vermeulen. De molen zou volgens hem onder professionele begeleiding door kinderen gebouwd moeten worden van hout, metaal, een dynamo en een schakelaar. De turbine zou "amper meer energie opwekken dan een fietsdynamo" en het hele project is volgens Vermeulen vooral bedoeld om de kinderen iets te leren. "Technisch inzicht, milieubewustzijn, samen bouwen, lol maken: dat was het doel van het molentje."

Woordvoerder Frans Nederstigt van de provincie Noord-Holland bevestigt tegenover Energeia dat het verbod ook voor een twee meter hoge molen geldt. "Het voorbereidingsbesluit dat in juli is genomen voor de duur van zes maanden is redelijk strikt", zegt Nederstigt. Dat besluit behelst simpelweg een algeheel verbod op stroomproducerende windmolens voor een periode van zes maanden. "Daar valt deze turbine dus ook onder."

...
De toekomst is aan de jeugd, wordt wel eens gezegd.

WELKE toekomst???

;( ;( ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
zonnigtype schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 18:13:
Energeia today, over verbod op speelgoed windmolentje...

(volledig stuk bij me op te vragen)

[...]

De toekomst is aan de jeugd, wordt wel eens gezegd.

WELKE toekomst???

;( ;( ;(
Ze leren er iig wel wat van
Dat de meeste politici corrupt zijn en niks geven om te toekomstige generatie. Alleen om degene die bij de volgende verkiezingen mogen stemmen of doneren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Zijn er verschillende versies van de miljoenennota 2013?

Als ik naar figuur 1.2 kijk heb ik sterke twijfel aan de weergegeven getallen zoals maar 0,25% werkeloosheid in 2012

Als ik naar tabel 2.1 kijk voor volumegroei bpp 2011; 602 naar 2012; 607 zou -0,5% zijn en 622 miljard euro in 2013 maar 0,75%

Ik heb maar een simpele beta opleiding en een calculator, maar 607 miljard is volgens mij groter dan 602 miljard? :?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Tot zover bedankt voor alle suggesties!
Een aantal zijn er al mee genomen in het ontwerp, een aantal ervan zal ik serieus gaan bekijken en een aantal zal ik weloverwogen laten afvallen.

Blijft mijn initiële vraag staan, wat gaat een verlaging van de EPC van 0,6 naar 0,3 of 0 me bij benadering kosten. Deze vraag gaat ook naar mijn architect, maar ik had graag alvast wat achtergrond informatie.
Ik focus op de EPC omdat ik voor de verlaging daarvan subsidie kan aanvragen. Kortom het verlagen van de EPC levert geld op om mijn huis zuiniger/milieuvriendelijker en prettiger bewoonbaar te maken. Een aanpassing die geen of minder invloed op de EPC gaat hebben is of meegenomen in het ontwerp (dat ruwweg vast staat) of ga ik niet niet doen om diverse redenen (esthetisch, bestemmingsplan/welstand, kosten, of mijn persoonlijke bedenkingen op de meerwaarde van de maatregel).

Kortom een passief huis gaat het NIET worden ;)
Waarschijnlijk wel een huis dat een goed ontwerp heeft, behoorlijk goed geïsoleerd is en is voorzien van diverse installaties om het comfort en de energie huishouding erg positief te beïnvloeden.

Opties die het mogelijk wel gaan halen:
- Compacte bouw (relatief weinig buitengevel per m2 leefoppervlak)
- Bovengemiddelde isolatie (echter geen passief huis norm)
- WTW douchewater
- WTW ventilatie (goede tip om hier eens verder in te duiken Olie kun je me richting op sturen voor meer info?)
- PV (dit zoiezo, de vraag hoeveel komt erbij)
- Zonneboiler (als er ruimte overblijft en ik dit financieel kan verantwoorden)

[ Voor 16% gewijzigd door lithoijen op 18-09-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Even een kort vraagje, in ons huis lopen op veel plaatsen leidingen langs de muren (oud huis). Kale leidingen, voor met name de cv installatie (dus naar alle radiatoren). Nu zitten ze mij op zich niet in de weg maar ik vroeg me af hoe zinvol het is (in het kader van besparing en verkwisting) ze in te pakken in dit soort isolatie:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/bedhxx.jpg

Is dat een beetje zinvol, heel erg zinvol of eigenlijk zinloos? En hoe pak ik dat het beste aan? Moet ik nog ergens rekening mee houden?

* Servor = isoleern00b ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Zolang de leidingen in ruimtes lopen die verwarmt moeten worden zou ik ze niet isoleren. Ze fungeren dan als deel van de radiator. Lopen ze in onverwarmde ruimtes (kruipruimtes, zolders enz) dan zou ik ze zeker isoleren!
Houd er wel rekening mee dat niet al de leiding isolatie geschikt is voor temperaturen boven een graad of 70.
Mocht je nog een oude cv installatie hebben met bijbehorende hoge aanvoer temperaturen (tot 90 graden) dan moet je daar wel even op letten met de keuze voor je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Domba schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 19:53:
Als ik naar tabel 2.1 kijk voor volumegroei bpp 2011; 602 naar 2012; 607 zou -0,5% zijn en 622 miljard euro in 2013 maar 0,75%

Ik heb maar een simpele beta opleiding en een calculator, maar 607 miljard is volgens mij groter dan 602 miljard? :?
In de groeicijfers (-0.5) zit ook de inflatie verwerkt en de absolute getallen (607) worden natuurlijk niet gecorrigeerd voor inflatie.
Die andere tabel lijkt mij inderdaad een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:01:
Tot zover bedankt voor alle suggesties!
Een aantal zijn er al mee genomen in het ontwerp, een aantal ervan zal ik serieus gaan bekijken en een aantal zal ik weloverwogen laten afvallen.

Opties die het mogelijk wel gaan halen:
- Compacte bouw (relatief weinig buitengevel per m2 leefoppervlak)
- Bovengemiddelde isolatie (echter geen passief huis norm)
- WTW douchewater
- WTW ventilatie (goede tip om hier eens verder in te duiken Olie kun je me richting op sturen voor meer info?)
- PV (dit zoiezo, de vraag hoeveel komt erbij)
- Zonneboiler (als er ruimte overblijft en ik dit financieel kan verantwoorden)
Ik mis eigenlijk allerlei dingen: LTV geeft een EPC verlaging, en een verbetering van het rendement van je zonneboiler. LTV ga je dus vast wel toepassen, maar hoe: Muur/vloerverwarming/Jaga's? Daarnaast: loze leidingen. Altijd al bij de bouw regelen. Met je databekabeling, want dat is achteraf ook heel erg veel werk.

Verder: als het om comfort gaat zou ik toch eens naar een lucht-lucht WP (airco) kijken. Heb al modellen gezien met een COP > 5,7 voor verwarmen. Als je toch al PV neemt wordt daarmee je stookseizoen wel heel erg kort, en je stookkosten dalen enorm.

Mocht je bepaalde dingen toch niet doen: zorg in ieder geval voor een makkelijk toegankelijke schacht in je woning, zodat je leidingen, luchtkokers, WTW, etc. allemaal makkelijk bereikbaar zijn. Lage kosten bij het bouwen, later veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Met alle respect hoor, maar wat hebben loze leidingen en kabelschachten met de epc waarde of zelfs maar met energie besparen te maken? :?
Het is wel de bedoeling om een LTV systeem toe te gaan passen, details heb ik niet, maar ik ga uit van vloerverwarming. Ik zit me ondertussen ook te oriënteren op een lucht-lucht WP en dan eventueel de gasaansluiting te laten vervallen. Alleen het grote nadeel is dan wel dat de wp alleen redelijke COP waardes behaald met wat hogere buitentemperaturen. Dus niet wanneer je hem nodig hebt.
Blijft de initiële vraag openstaan wat zijn de kosten van een epc verlaging :P

[ Voor 43% gewijzigd door lithoijen op 18-09-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:56:
Met alle respect hoor, maar wat hebben loze leidingen en kabelschachten met de epc waarde of zelfs maar met energie besparen te maken? :?
Dat zijn allemaal dingen die heel makkelijk te regelen zijn als je huis nog in de ontwerpfase zit.
Maar als je dingen gaan aanpassen later, heb je ze heel hard nodig.

Het is natuurlijk de bedoeling om een nieuwbouwhuis gewoon in 1 keer goed te ontwerpen. Maar dat huis staat er over 15 of 30 jaar nog steeds. En dan zijn er waarschijnlijk weer veel betere manieren om energie te besparen. Maar dat gaat 10x zo makkelijk als je er bij het ontwerp rekening mee hebt gehouden.

TheS4ndm4n#1919

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:22
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:20:
Zolang de leidingen in ruimtes lopen die verwarmt moeten worden zou ik ze niet isoleren. Ze fungeren dan als deel van de radiator. Lopen ze in onverwarmde ruimtes (kruipruimtes, zolders enz) dan zou ik ze zeker isoleren!
Houd er wel rekening mee dat niet al de leiding isolatie geschikt is voor temperaturen boven een graad of 70.
Mocht je nog een oude cv installatie hebben met bijbehorende hoge aanvoer temperaturen (tot 90 graden) dan moet je daar wel even op letten met de keuze voor je isolatie.
En check even hoe de isolatie aangebracht moet worden. Hoe vaak ik niet zie dat mensen gewoon dat spul om de leiding hebben hangen. Je zult als het echt gaat isoleren de boel goed afsluiten/tapen en zorgen dat er geen kiertjes, gaten, etc zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• RocketKoen
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:48:
[...]

En check even hoe de isolatie aangebracht moet worden. Hoe vaak ik niet zie dat mensen gewoon dat spul om de leiding hebben hangen. Je zult als het echt gaat isoleren de boel goed afsluiten/tapen en zorgen dat er geen kiertjes, gaten, etc zijn.
Bij de meeste bouwmarkten verkopen ze die buisisolatie met een sluitstrip. Maar ducttape ofzo werkt ook prima.
Je moet wel zorgen dat je de juiste diameter neemt.

TheS4ndm4n#1919

• ollie1965

ollie1965

@Lithoijen

Voor lucht WTW:
Doe een voor investering door langs te gaan bij een gerenommeerd installatiebureau bij je in de buurt (liefst alleen luchtbehandeling).

Geef voorwaarden aan voor het ontwerp.
  • zeer lage luchtstroom (het moet eigenlijk vallen) met een maximaal geluidsniveau, 25 tot 30 is mooi.
    Als je verwarming/waterleidingnet slecht ontworpen is hoor je het stromen van het water eerder dan je lucht uit de ventielen
  • Laat de hoofdleidingen over dimensioneren op boven gestelde waarden
  • Zorg voor meer dan 1 ventiel in slaapvertrekken (maar daar komt men zelf ook mee vanwege de geluidsnorm)
  • Laat de installatie Co2 gestuurd zijn
  • Zorg ervoor dat je de mogelijkheid hebt (of als het geldboompje het toelaat gelijk uitvoeren :+ ) om op de installatie een aardpijp (EWT) aan te sluiten. Zie voor hele mooie grafieken en plaatjes www.nulwoning.nl / http://www.nulwoning.nl/page20.php (meer grafieken en daadwerkelijke besparingen op de site aanwezig.
    Dit zorgt voor besparing op zowel verwarmen (winter) als koelen (zomer)
  • Kijk ook eens naar Comfo systems van Zehnder, als er schoongemaakt moet worden (en dat moment komt een keer) in de kanalen, is dit systeem super(ieur) (zelf flattube) boven Spiralo en ander gegalvaniseerde systemen.
Bij mij kwam het uit op 2 units (WHR930) op een woning van 470M3.
Kosten berekening ventilatie € 500,-- (prijspeil 2008).
Extra kosten door over dimensionering +/- € 2500,-- (WHR is al € 1500,--)

Dit , hierom en hierom

• lithoijen
Bedankt voor de info, ik ga er eens naar kijken.
Ik heb me al veel langer afgevraagd waarom ze de buitenlucht niet opwarmen/afkoelen via een tracé door de grond.Maar blijkbaar wordt dit idee toch her en der toegepast, interessant!

Puur sturen op CO2 waardes schijnt ook nadelen te hebben, maar hoe dat nu precies zit weet ik niet.
Kortom nog een hoop uitzoekwerk daar!

• RocketKoen
lithoijen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:13:
Ik heb me al veel langer afgevraagd waarom ze de buitenlucht niet opwarmen/afkoelen via een tracé door de grond.Maar blijkbaar wordt dit idee toch her en der toegepast, interessant!

Puur sturen op CO2 waardes schijnt ook nadelen te hebben, maar hoe dat nu precies zit weet ik niet.
je gebruikt de grond onder je huis als een soort buffertank voor warmte.
In de zomer koel je de lucht (van 25 graden) af naar 15 graden voor koeling
In de winter warm je de koude lucht van buiten (-5) op naar 15 graden voordat het naar de verwarming gaat.

Zolang je er niet meer energie er uit haalt op lange termijn (in de winter) dan je er in stopt (in de zomer, en door de zon), blijft het zo werken.

TheS4ndm4n#1919

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 22:05

WouterB

3680 Wp

Zou je een EWT kunnen combineren met een lucht/lucht warmtepomp?

Door de EWT wordt de lucht voor de warmtepomp opgewaardeerd naar een temperatuur waarop de COP veel hoger is, juist wanneer je 'm nodig hebt (erg warm of erg koud)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• RocketKoen
Volgens mij werkt een EWT over het algemeen met water. Maar er is vast wel een fabrikant die een warmtewisselaar maar om je EWT op een luchtsysteem aan te sluiten.

TheS4ndm4n#1919

• ollie1965

ollie1965

lithoijen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:13:

Als de Co2 waarde voor ventilatie te laag staat kunnen er gezondheidsproblemen ontstaan, de waarden voor het bouwbesluit zijn in mijn ogen te hoog (ppm), wetende dat personen met bepaalde gezondheidsproblemen al bij langdurige blootstelling op +650 ppm ernstigere gezondheidsproblemen krijgen.

Aangezien het huidige niveau tegen de 400 ppm loopt zijn we onszelf aardig aan het uitroeien :+

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Interessante discussie.

Ik zit met een CO2-probleem in huis. We hebben geen mechanische afzuiging en door allerlei isolatie slaat de in de woonkamer opgestelde CO2-meter regelmatig alarm.

We hebben wel een kelder, een warmtebuffer dus.

Zou het een idee zijn om de lucht via de kelder aan te zuigen? Hierin staan continu 2 raampjes op een kier.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ollie1965

ollie1965

WouterB schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:27:
Zou je een EWT kunnen combineren met een lucht/lucht warmtepomp?

Door de EWT wordt de lucht voor de warmtepomp opgewaardeerd naar een temperatuur waarop de COP veel hoger is, juist wanneer je 'm nodig hebt (erg warm of erg koud)
Dat kan maar dan moet je wel een warmtepomp nemen die ook de koeling voor zijn rekening neemt anders krijg je problemen met de afkoeling van de grond om de buis heen (zie andere reactie van Rocketkoen). Of zorgen voor lucht doorstroming op warme dagen (250W ventilator is genoeg).
RocketKoen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:30:
Volgens mij werkt een EWT over het algemeen met water. Maar er is vast wel een fabrikant die een warmtewisselaar maar om je EWT op een luchtsysteem aan te sluiten.
Klopt veel leveranciers (ook Zehnder) gaan liever met een vloeistof werken, echter dit is niet passief en hierbij kost het koelen/verwarmen dus extra energie. Lucht verwarming/koeling is passief (uitgezonderd de ventilator, maar die draaide toch al voor de WTW).

Aanvulling voor de lucht ETW, condensatie tijdens warme zomerdagen moet opgevangen/afgevoerd worden in het systeem zorg dat dit er ingebouwd zit.

Dit , hierom en hierom

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

RocketKoen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:44:
[...]

Bij de meeste bouwmarkten verkopen ze die buisisolatie met een sluitstrip. Maar ducttape ofzo werkt ook prima.
Je moet wel zorgen dat je de juiste diameter neemt.
Je wil natuurlijk dat over 10 jaar de isolatie ook nog om de buis zit. Ducttape is daar niet specifiek op ontworpen, niet op levensduur, niet op hittebestendigheid.

A'dam PVOutput

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mbt de leidingisolatie, bedankt voor de tips. Ik zit te denken maar volgens mij heb ik amper buizen lopen door onverwarmde ruimtes. Maar ik zal ze eens nalopen. Dat buizen die door verwarmde ruimtes lopen meedoen als verwarming en dus niet geisoleerd hoeven te worden had ik nog geeneens bedacht :@.

• ollie1965

ollie1965

Me being Ozzie minded....

Ook Down Under kunnen de leveranciers er wat van om rekeningen te versturen.
Waar had ik dat eerder gehoord, een klokje rond rekening na het plaatsen van een zonnestroompanelen bij een neggie (daar lijkt het op), maar dan wel binnen 3 maanden :o

http://www.news.com.au/mo...ry-fnagkbpv-1226477215763

Dit , hierom en hierom

• Domba
  • Nu online
ollie1965 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:57:
Me being Ozzie minded....

Ook Down Under kunnen de leveranciers er wat van om rekeningen te versturen.
Waar had ik dat eerder gehoord, een klokje rond rekening na het plaatsen van een zonnestroompanelen bij een neggie (daar lijkt het op), maar dan wel binnen 3 maanden :o

http://www.news.com.au/mo...ry-fnagkbpv-1226477215763
Je hebt niet eens zonnepanelen nodig daarvoor om hier in NL indirect voor fraude weggezet te worden bij Essent.

Ik heb prive en zakelijk beheer/eigendom van meerdere aansluitingen (goed voor ca 100-110.000kWh/j), zoals ik hier al eens gepost heb.

Na overstap van een kleine 1 fase aansluiting van Essent naar GC, accepteren ze de eindstanden (met foto meegegeleverd) niet ook niet na een gestarte dispute actie van GC, net zo min wil Essent ingaan op het herhaaldelijk aanbod om de betreffende meter in ogenschouw te nemen.
Wel zoeken ze nog steeds telefonisch contact met "aanbiedingen" of zelf de vraag wat ze zouden kunnen doen, zodat ik terug zou komen als klant.
Maar correct afrekenen zit ervoor als nog niet in, als ik dat aangeef

En terugkomen als klant ook niet, omdat kort voor de laatste 2 keer dat meterstanden werden doorgaven, al een getriggerd telefonisch contact vanuit Essent was waarbij naar voren kwam dat het verbruik te min was naar mening van de beller. (callcenter/Essent ????)
Het verbruik op die aansluiting is heel eenvoudig niet meer en zeker niet het verschil van ca 20kWh/dag tussen de laatste 2 meterstand doorgaves (klokje is ook niet rond geweest) waar Essent zich mee rijk wil meerekenen.

"case is pending"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
ericplan schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:46:
[...]

Je wil natuurlijk dat over 10 jaar de isolatie ook nog om de buis zit. Ducttape is daar niet specifiek op ontworpen, niet op levensduur, niet op hittebestendigheid.
Kan je inderdaad speciale tape voor kopen. Die plakt ook nog beter dan ducttape op die dingen.

Ik heb het zelf ook gedaan bij m'n ouders huis. Daar gingen heel wat meters van die pijpen in de kruipruimte.

Met een min/max-temperatuurmeter kon je ook gewoon zien dat de temperatuur aanzienlijk daalde na aanbrenging van die isolatie (= energiebesparing).

• zonnigtype

zonnigtype

Als ik het goed heb gezien is de laatste stand van zaken bij Agentschap NL, vandaag gepubliceerd, hier nog niet genoemd.

Aantal nieuwe aanvragen is zeer fors terug gevallen. Slechts 766 stuks nieuw in ... 18 dagen! :X Nog veertig procent van het budget te besteden...

Dat kan toch niet aan al die zonnepanelen-minnende Tweakers hebben gelegen, toch?

Jullie hebben nog tijd tot en met 28 december. Uiterlijk 17h00 moet de aanvraag binnen zijn.

Grafische update op mijn site...

Succes!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:39
zonnigtype schreef op woensdag 19 september 2012 @ 15:49:
Als ik het goed heb gezien is de laatste stand van zaken bij Agentschap NL, vandaag gepubliceerd, hier nog niet genoemd.

Aantal nieuwe aanvragen is zeer fors terug gevallen. Slechts 766 stuks nieuw in ... 18 dagen! :X Nog veertig procent van het budget te besteden...

Dat kan toch niet aan al die zonnepanelen-minnende Tweakers hebben gelegen, toch?

Jullie hebben nog tijd tot en met 28 december. Uiterlijk 17h00 moet de aanvraag binnen zijn.

Grafische update op mijn site...

Succes!
Iedereen die een aanvraag gehonoreerd heeft gekregen dan maar 350 euro erbij, lijkt me zo. De pot moet toch op, nietwaar? :+

• zonnigtype

zonnigtype

Terpen Tijn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 15:53:
[...]

Iedereen die een aanvraag gehonoreerd heeft gekregen dan maar 350 euro erbij, lijkt me zo. De pot moet toch op, nietwaar? :+
Neen, gewoon doen wat een bekend lid van Holland Solar al op 24 mei tegen mevrouw van Tongeren (GL) zei (en toen ging het nog over een volslagen fictief "honderd miljoen Euro subsidie budget"...):

"Geef dat niet aan ons, maar doneer het aan een weeshuis, of zoiets".

De rest was history, kort erna werd bekend dat er in 2012 21,55 miljoen Euro over de balk gesmeten mocht gaan worden (en 30 miljoen Euri nog exclusief uitvoeringskosten in 2013), zonder kwaliteits eisen e.d. ...

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Mezelf ingeschreven voor 123-zonneenergie van de VEH gewoon vanwege interesse. Doe verder niet mee want mijn PV set is al besteld. Volgens mij doet de VEH hier iets wat niet helemaal de bedoeling is? Ik dacht dat je alleen subsidie kunt aanvragen als je niet meer van de koop af kunt?
Beste meneer Mr-Leo,

Wilt u in deze ronde van 123zonne-energie profiteren van de subsidie op zonnepanelen? Reserveer dan vandaag nog uw zonnestroomsysteem. Want na 22 september heeft u geen zekerheid dat u gebruik kunt maken van de landelijke subsidieregeling via Agentschap.nl.

Waarom juist nu subsidie aanvragen?

Oskomera heeft tot 1 november de tijd om uw dak op te meten. Op basis daarvan wordt de definitieve koopovereenkomst pas opgesteld. Maar tegen die tijd is de subsidiepot waarschijnlijk leeg. Daarom heeft Vereniging Eigen Huis in overleg met Oskomera de Standaard Koopovereenkomst ontwikkeld, zodat u toch eenvoudig en tijdig subsidie kunt aanvragen.

Nu accepteren verplicht u tot niets

Ongeveer 8 tot 12 weken na uw reservering wordt de standaard overeenkomst aangepast aan uw specifieke woon- en leefsituatie. Door deze persoonlijke systeemspecificatie is het mogelijk dat het definitieve aanbod, bijvoorbeeld door meerwerkkosten, verandert. Geen zorgen. U kunt op basis van de Definitieve Koopovereenkomst met systeemspecificatie alsnog afzien van de aankoop van uw 123zonne-energiesysteem. Vergeet in dat geval niet uw subsidieaanvraag bij Agentschap.nl te annuleren. In welke gevallen u recht heeft op terugbetaling van uw waarborgsom leest u op de community van 123zonne-energie.

Hoe vraag ik subsidie aan?

Heel eenvoudig. Reserveer nu uw zonnestroomsysteem door op de link in deze mail te klikken. U ontvangt dan een bevestiging waarmee u de Standaard Koopovereenkomst kunt opvragen. Deze stuurt u mee met uw subsidieaanvraag.

In uw persoonlijk overzicht ziet u ook de productspecificaties, meerwerkkosten en financieringsmogelijkheden.

Reserveer nog voor 22 september uw zonnestroomsysteem en profiteer van de subsidieregeling. Nu reserveren verplicht u tot niets en u zit dus ook nog nergens aan vast.

Met vriendelijke groet,

Vereniging Eigen Huis

Ronnie Groenewold

• zonnigtype

zonnigtype

Mr-Leo schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:09:
Mezelf ingeschreven voor 123-zonneenergie van de VEH gewoon vanwege interesse. Doe verder niet mee want mijn PV set is al besteld. Volgens mij doet de VEH hier iets wat niet helemaal de bedoeling is? Ik dacht dat je alleen subsidie kunt aanvragen als je niet meer van de koop af kunt?

[...]
Hmpfgrmpf...

Kun jij eens op dat forum (1.2.3 zonne-energie) een balletje opgooien richting de organisatie daar? Even kijken hoe ze gaan reageren...

Merci.

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik zit niet op dat forum...... daar staan alleen maar vragen die je kunt beantwoorden met het lezen van pagina 1, 2 en 3 van dit forum ;)

Edit: ik heb al even een mailtje gestuurd. Ben benieuwd!

[ Voor 32% gewijzigd door Mr-Leo op 19-09-2012 16:39 ]

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 17:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Woningbouwver. Woongoed te Middelburg is goed bezig:
de woning van mijn vriendin is dankzij een energiebesparingsplan onder handen genomen;
het volgende is gedaan:
beneden : alle houten kozijnen + dubbel glas vervangen door kunststof kozijnen en HR++ dubbel glas;
voor en achterdeur ook kunststof met dubbelglas;
vloer in de kruipruimte geisoleerd met een soort purschuim;
boven : aluminium kozijnen + enkel glas vervangen door kunststof kozijnen en HR++ dubbel glas ( geluid van een er naast gelegen autoweg is enorm verminderd)
dakraam zolder vervangen, is nu kunststof met dubbel glas;
dak is geisoleerd - vanaf buiten is er isolatie schuim onder de dakpannen gespoten;
wel met de aantekening dat de huur +_ 17 euro per maand stijgt; volgens hun bespaar je dit weer op je energiekosten + dat het comfort enorm is toegenomen, geen tochtende ramen meer, minder geluidsoverlast enz..

• NielsTn

• RocketKoen
Ach, weet je wat voor problemen we krijgen als we de kerncentrales afzetten (alhoewel, vooral duitsland en frankrijk).

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Ach, weet je wat voor problemen we krijgen als we de kerncentrales niet afzetten (alhoewel, vooral japan en rusland).

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:25:
Ach, weet je wat voor problemen we krijgen als we de kerncentrales niet afzetten (alhoewel, vooral japan en rusland).
Rusland heeft genoeg gas en olie om de boel af te zetten. Japan zit wel met een probleem zonder hun kernenergie.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het slim is om kerncentrales op breuklijnen te plaatsen, of aan zee zonder fatsoenlijke bescherming tegen het water. Of om reactoren die ontworpen zijn voor een levensduur van 25-30 jaar, na 50 jaar nog te gebruiken.

Wat kernafval betreft, heb ik er alle vertrouwen in dat er een oplossing voor komt. De 1e reactoren die kernafval (>100.000 jaar gevaarlijk) gebruiken als brandstof en energie opleveren terwijl ze het omzetten in een ander element (wel gevaarlijk, maar nog maar 100 jaar lang) staan er al.

TheS4ndm4n#1919

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Het woord 'maar' voor 100 jaar vind ik toch wat apart klinken.
Het is nog steeds meer dan een gemiddeld mensenleven.

Ik zeg niet dat het geen goede ontwikkeling is maar vind wel dat kernenergie ondertussen een gigantische rompslomp aan het worden is.
Afval dat niet goed geborgen is, centrale's die problemen geven (en dan wel gelijk in het nieuws komen), het moet nog steeds gewonnen worden en een gesloten centrale blijft nog jarenlang radioactief dus 'even' sluiten zit er ook niet in.

• RocketKoen
Tsja, significant minder energie gebruiken is de andere makkelijke oplossing.
Maar als zelfs Greenpeace met de auto naar protesten tegen Shell komt...

TheS4ndm4n#1919

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Greenpeace doet alleen maar actievoeren om de grotere bedrijven tegen te houden, het goede voorbeeld heb ik nog niet van hun gezien.

Ach, de consument bepaald uiteindelijk hoe groot de bedrijven worden en welke er overeind blijven staan.

• NielsTn
RocketKoen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:42:
[...]

Rusland heeft genoeg gas en olie om de boel af te zetten. Japan zit wel met een probleem zonder hun kernenergie.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het slim is om kerncentrales op breuklijnen te plaatsen, of aan zee zonder fatsoenlijke bescherming tegen het water. Of om reactoren die ontworpen zijn voor een levensduur van 25-30 jaar, na 50 jaar nog te gebruiken.

Wat kernafval betreft, heb ik er alle vertrouwen in dat er een oplossing voor komt. De 1e reactoren die kernafval (>100.000 jaar gevaarlijk) gebruiken als brandstof en energie opleveren terwijl ze het omzetten in een ander element (wel gevaarlijk, maar nog maar 100 jaar lang) staan er al.
ga maar eens tellen hoe lang het duurt voor een stof met halfwaardetijd van slechts 100 jaar tot 1/128e van oorspronkelijke sterkte is gereduceerd...
da's verdomd lang....

• Domba
  • Nu online
RocketKoen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:42:
[...]
Met " (>100.000 jaar gevaarlijk) " doel je waarschijnlijk op plutonium, in Europa zijn er alleen al 32 die MOX-brandstof gebruiken om van de "wapen grade" Plutonium af te komen vanwege de stuk lagere kostprijs.en mogelijke hergebruik na 4-5 jaar (6% Pu+89% U-238+5% hoog radioactief afval)

Americum is een afvalproduct van de kerncentrale zelf (>5 000 jaar gevaarlijk), dat mogelijk in nog te bouwen gen- 4 via transmutatie omgezet kan worden in (>300 jaar gevaarlijk), maar niet voor het huidige verglaasde afval dat al in tussenopslag of eindopslag ligt een ander route is/was door het simpel in brandmelders te stoppen.
.
Zo verbruiken Duitse centrales uranium van Rusische militaire herkomst, met een hogere verrijkingsgraad dat ze langer meegaan.
Dat wordt ook verstaan onder hergebruik van kernafval, niet alleen hergebruik van afval van de centrales zelf

Er zijn veel verschillende types centrales als ook brandstofstaven types, voor zover ik weet is er in het geheel nog geen hergebruik voor brandstof staven van HTR type (10% verrijkt uranium) dan alleen eindopslag

Verwijderd

zeg het anders.
je maait het gras van de buurman hij betaald daarvoor 10 euro,
als je daarna in zijn tuin gaat zitten poepen is de buurman niet blij, het is een beetje raar.
zo werken energiebedrijven, ze hebben allemaal een groot afval probleem.
het opruimen van de drol moet gewoon eens even 20 euro gaan kosten.
je moet niet verwachten dat de maatschappij de drol komt weghalen.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
lithoijen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:56:
Het is wel de bedoeling om een LTV systeem toe te gaan passen, details heb ik niet, maar ik ga uit van vloerverwarming. Ik zit me ondertussen ook te oriënteren op een lucht-lucht WP en dan eventueel de gasaansluiting te laten vervallen. Alleen het grote nadeel is dan wel dat de wp alleen redelijke COP waardes behaald met wat hogere buitentemperaturen. Dus niet wanneer je hem nodig hebt.
Blijft de initiële vraag openstaan wat zijn de kosten van een epc verlaging :P
Als ik nu een huis zou laten bouwen, zou ik deze of energieneutraal maken, of de mogelijkheid meenemen dit later te doen. Het meeste is al gezegd. Isolatie is belangrijk, maar regel ook een goede bouwer. Laat de Qv10 testen (luchtdichtheid). Liever een woning met RC4 gebouwd door een goede bouwer, dan een woning met RC8 gebouwd door een prutser :-). Kortom, zorg dat de basis van die woning in orde is.

Installatietechnisch zou ik in ieder geval zorgen voor vloerverwarming in de gehele woning. En dan uitgelegd op lage temperaturen (30-25). Hart-op-hart maat dus klein houden. Verwarmen met een WP kan dan altijd nog.

Ventileren met WTW en douche WTW sowieso doen. Dat is later lastig te realiseren. Tegenwoordig zijn er ook mooie decentrale WTW systemen, CO2 gestuurd.

Als je een woning op deze manier bouwt zit je al snel op 0.5. Dan kun je aanvullen met PV of zonneboiler.

• RocketKoen
NielsTn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 23:35:
[...]

ga maar eens tellen hoe lang het duurt voor een stof met halfwaardetijd van slechts 100 jaar tot 1/128e van oorspronkelijke sterkte is gereduceerd...
da's verdomd lang....
Hoe kom je bij een halfwaardetijd van 100 jaar?
Ik heb het over 100 jaar voordat een stof "veilig" is.

TheS4ndm4n#1919

• PcDealer
  • Laatst online: 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

RocketKoen schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:37:
[...]

Hoe kom je bij een halfwaardetijd van 100 jaar?
Ik heb het over 100 jaar voordat een stof "veilig" is.
Dan heb je het over hele lage halfwaardes.

LinkedIn WoT Cash Converter

• RocketKoen
PcDealer schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:17:
[...]

Dan heb je het over hele lage halfwaardes.
Ik heb het dan over stoffen als Strontium en Caesium met een halflife van een jaartje of 30. en Krypton met een halflife van 10 jaar.
Na 100 jaar zouden die geen speciale opslag meer nodig hebben.

De wetenschap is hier al ver mee, maar op commercieel gebied is het op het moment een stuk goedkoper om gewoon verse brandstof te gebruiken en het afval op te slaan.

TheS4ndm4n#1919

• NielsTn
@Rocketkoen: bij stoffen uit bv kernsplijting praat je normaal over halfwaardetijden. vandaar.

Verwijderd

halfwaardetijd is van toepassing op mijn genoemde drol ook,
niet te moeilijk en te groots willen redeneren, hou het simpel en zie de stompzinnigheid.
verandering is nodig, dat start bij de mensen zelf, maar de meerderheid spreekt nog maar zelden.
zwijgen lijkt toestemmen te worden.

• zonnigtype

zonnigtype

De fossiel-georiënteerde wetenschappers van de Energieraad (die afgeschaft zou gaan worden) komen opeens na lange tijd slapen ook maar weer eens met een "advies aan de nieuw te vormen regering".

http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=31704
8. Besef dat verduurzamen grote gevolgen heeft voor de marktinrichting

a. De traditionele interne EU energiemarkt ‘krimpt’ niet alleen als gevolg van de economische crisis maar ook door het geven van voorrang aan locale duurzame productie.
b. Het effect van concurrentie als disciplinerende en coördinerende factor in de energiemarkt wordt ook zwakker door het stimuleringsbeleid voor duurzaam van verschillende lidstaten.
c. ‘Betaalbaarheid` komt daarmee onder druk te staan, terwijl dit voor de energieconsument belangrijker aan het worden is.
Dan weet je het wel weer. Vooral niet te hard gaan met dat duurzame gedoe, is niet goed voor ons (beter: "zou niet zo best zijn voor onze op fossielen drijvende economie").

Ach ja, er zit dan ook een van de grootste kernenergie voorstanders in die raad. En het duurzame gehalte / werkgevers verleden van de raadsleden stemt ook niet erg tot tevredenheid. Dus dat is allemaal niet zo verbazingwekkend. Noch verrassend.

Tijd dat die "raad" wordt opgeheven.

Verwijderd

ik lees met verhoogde intresse de ontwikkeling in mijn gemeente
voorheen werd er met subsidie gestrooid alsof het zout was, nu is dat ineens niet meer zo.
nu word er gestrooid met weigeringen op vergunningen die 1 jaar geleden niet nodig waren.
ineens is alles beeldbepalend en mag niets.

Geweigerde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Alkmaar maken bekend, dat
zij de volgende omgevingsvergunningen hebben geweigerd:
Westerweg 130 Alkmaar: het plaatsen van 8 zonnepanelen
aan de bovenkant van het dak. Datum einde bezwaartermijn

http://www.alkmaar.nl/eCa...ficiele_mededelingen_2012
iedere week weer.
hoe snel kan beleid veranderen ?
en dat door 1 dezelfde man nog wel.
ik snap het niet.
ik zie wel in dat het hebben van deze thingies, toen het vrij kon,
nu waardevol kan worden op de woning, en natuurlijk voor mij, maar dat wist ik al.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 19:18 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:17:
hoe snel kan beleid veranderen ?
en dat door 1 dezelfde man nog wel.
ik snap het niet.
ik zie wel in dat het hebben van deze thingies, toen het vrij kon,
nu waardevol kan worden op de woning, en natuurlijk voor mij, maar dat wist ik al.
VVD angst? "Duurzaam is duur, dus niet OK"?

Verwijderd

jaja dat werkt bij mij, dr.tvt niet he.
de tvteee is hier al 4 jaar passee en stem zeker geen vvdee
(gewoon samson als dank voor het salderen * dit keer)

* onder 0 voor marktprijs zelfs

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Eric-pvt, langs de westerweg staan toch voornamelijk jaren dertig woningen?
Het is al jaren geleden dat ik er langs kwam, maar het stuk van het fiets tunneltje richting rotonde volgens mij allemaal jaren dertig.
Als ik me niet vergis loopt die weg noord-zuid?
PV zou dus oost-west komen?

[ Voor 5% gewijzigd door PvPower op 20-09-2012 19:48 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Pagina: 1 ... 60 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.