3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Je mag 100% aflossen op het eind van de rentevaste periode. Dat zal een bank je alleen niet graag laten weten ..... Of ben je er ingetrapt en heb je tegen een woeker rente de rente 10 jaar of langer vast laten zetten?Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:27:
10% aflossing per jaar is inderdaad een heleboel geld.
Ik vind het alleen vreemd dat je bij leningen wél mag aflossen zoveel je wilt, maar bij een hypotheek niet.
Evenals het langer moeten doorwerken, zal ook de hypotheekrente-aftrek verdwijnen. Gewoon een kwestie van tijd. Als je dan tijdens die 30 jaar aflossing hiermee wordt geconfronteerd, kan dat vies pijn gaan doen.
Aflossen is dan wel een slimme optie.
Het geeft ook een mooi stukje nieuwe ervaring: als je een bak geld aflost, blijkt dat op het hele hypo-bedrag toch weer peanuts te zijn.
Je hebt eigenlijk niet echt een gevoel bij een schuld van zeg eens 250.000 Euries qua grootte van dit bedrag.
Bij gedeeltelijk aflossen komt dat gevoel vanzelf.
Mogelijk zijn er dan wel wat problemen met die vreemde hypotheek vormen ( spaar, belegging, banksparen, enz ). Een "aflossings-vrije" hypotheek heeft deze problemen niet, je kan zelf kiezen wanneer af te lossen. Daar houd ik van : vrijheid !!!
Of de hoogte van een hypotheek ongezond is, is natuurlijk een relatief begrip. Het is afhankelijk van de huidige waarde van het huis, het inkomen en eventueel vermogen op de bank.
Ja lenen kost geld, maar aflossen kost nog veel meer (ook als je aflost moet je rente betalen). Als je eenmaal hebt afgelost zit je geld vast in de stenen, kan je er niets meer mee. Ook niet als je met pensioen gaat en lekker de bloemetjes buiten wil zetten, geen bank geeft je dan je geld weer terug, of je moet verkopen en gaan huren of zo (kon je eindelijk van je leuke huisje genieten met de lage energie kosten
Met de historische inflatie is je hypotheek trouwens al voor 50% afgelost in 30 jaar ....
Ik denk pas aan aflossen als de waarde van het huis onder de hypotheek zakt (met wat speel ruimte), anders hebben de kids (gemeenschap) een probleem.
Ik laat trouwens niets achter voor mijn kinderen, ik heb het ook op eigen kracht gedaan en heb ze een goede opleiding mee gegeven!
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Nu heb je als oudere waarschijnlijk heel andere woonbehoeftes als wanneer je met een heel gezin woont. Dus de logische gang van zaken, is je huis verkopen en iets kleiners kopen of huren. Wat er over blijft is je pensioen.
Alleen er gaat een hele grote, rijke generatie met pensioen. En de huizenprijzen zijn zo hard gestegen dat de jonge generatie die huizen niet kan betalen. Dat huis raak je dus niet kwijt, tot de prijs flink daalt.
We hebben een 100% aflossingsvrije hypotheek en een maximum van 10% aflossing per jaar.
Aflossen kost op dit moment voor ons minder. Hierbij neem ik ook o.a. de vermogensrendementsheffing en de huidige vergoeding voor spaarrente en deposito's mee.
Als je geld in de stenen zit kan je het huis verkopen aan (ik dacht) een tweetal geldinstellingen in Nederland. Je krijgt dan een bepaald bedrag, hoeft geen maandelijks bedrag te betalen en het huis is dan voor de geldverstrekker. Handig als je geen kinderen hebt. Je kunt gewoon blijven wonen.
De inflatie-theorie geldt alleen als je in loondienst bent, dus gedurende alle jaren een betaalde baan hebt.
Als je wacht tot een probleem zich voordoet ben je waarschijnlijk wat laat....
Die laatste stelling heeft al mijn waardering!
zie het niet als persoonlijke kritiek, maar als een objectieve reactie a.u.b.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Zie mijn vorige post. Je hoeft niet per sé je huis kwijt te raken om een mooie oude dag te hebben.RocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:40:
Het probleem bij veel mensen, is inderdaad dat heel hun vermogen in steen zit.
Nu heb je als oudere waarschijnlijk heel andere woonbehoeftes als wanneer je met een heel gezin woont. Dus de logische gang van zaken, is je huis verkopen en iets kleiners kopen of huren. Wat er over blijft is je pensioen.
Alleen er gaat een hele grote, rijke generatie met pensioen. En de huizenprijzen zijn zo hard gestegen dat de jonge generatie die huizen niet kan betalen. Dat huis raak je dus niet kwijt, tot de prijs flink daalt.
There are always possibilities
Het gedeelte over vrijheid ben ik grotendeels met je eens, maar niet met bovenstaande.WoudseHoeve schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:22:
[...]
Ja lenen kost geld, maar aflossen kost nog veel meer
Lenen = rente = kost geld. Niet lenen kost geen geld.
Hoe kan aflossen dan (=geen lening) meer kosten?
Edit: ik moet bekennen, ik hou ook van vrijheid, daarom lossen wij op dit moment niet af terwijl dat wel zou kunnen. We willen bij de koop van ons volgende huis echter (grotendeels) onafhankelijk zijn van een bank, dus heb ik liever cash nu. (anders hebben we alsnog een overbruggingskrediet nodig etc. en kost ons dat alleen maar extra geld).
[ Voor 31% gewijzigd door rube op 14-09-2012 12:58 ]
Dat komt helaas niet echt voor.
Dan zouden veel banken toch echt failliet gaan.
Je gaat ervan uit dat aflossen kosten zijn?
Van het aflossen van schulden, word je echt niet armer
Maar stel:
Rente 5%, HRA 52%, netto rente 2,4%
I.p.v. aflossen vastzetten in een deposito van b.v. 4%.
"Winst" over je spaargeld is dan 4%-2,4%=1,6%
Hierbij even geen rekening gehouden met VRH.
Maar dit is met "als" "maar" "niet veranderde omstandigheden" etc.
Kortom, ik denk ook dat je beter kunt aflossen (dit is alleen zoals sommige mensen wel rekenen)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En een hypo-aftrek van 52%, is dit wel reeel?
Ik heb die hele zooi doorgerekend en voor dit jaar (ja, voor elk jaar weer even opnieuw doorrekenen) is het nog steeds voordeliger.
BarryH heeft een goed punt, die heb ik wel in mijn spreadsheet meegenomen
Maar sommige mensen rekenen zo en komen dan, volgens hun, uit dat ze beter niet kunnen aflossen.
hier staat een rekenmodule incl. eigenwoning forfait:
http://www.berekenhet.nl/...eek-aflossen-of-niet.html
Ik heb de gegevens voor mijn privé situatie weer eens even ingevuld en aflossen is voor mij voordeliger. Scheelt zelfs € 3258 per jaar!Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:20:
....en even opzoeken wat de deposito-rente op dit moment is. Wil je je geld voor 15 jaar vastzetten?
En een hypo-aftrek van 52%, is dit wel reeel?
Ik heb die hele zooi doorgerekend en voor dit jaar (ja, voor elk jaar weer even opnieuw doorrekenen) is het nog steeds voordeliger.
BarryH heeft een goed punt, die heb ik wel in mijn spreadsheet meegenomen
Toch doe ik het nu niet, want die € 3258,- is alleen van toepassing als ik het helemaal heb afgelost en ik mag maar 15% boetevrij aflossen per jaar. Dat gaat me niet lukken aangezien ik verwacht hier binnen 2-3 jaar weg te zijn EN ik dit geld wil gebruiken voor aankoop toekomstig huis (en daarom ook niet vastzetten op een deposito tegen ene hogere rente)
Maar zoals ik al een paar keer zei: ik ben VOOR aflossen. Daarom wil het volgende huis ook zonder bank kunnen kopen
Zet het zelf maar eens in een spreadsheet.rube schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:22:
Ja, dit was even een heel snel voorbeeld. Ieder zijn situatie is weer anders, hoeveel los je af, wel/geen VRH, wel IB tarief, wat krijg je voor een deposito etc.
Maar sommige mensen rekenen zo en komen dan, volgens hun, uit dat ze beter niet kunnen aflossen.
hier staat een rekenmodule incl. eigenwoning forfait:
http://www.berekenhet.nl/...eek-aflossen-of-niet.html
Bij aflossen blijft er aan het eind van de rit meer over dan bij niet aflossen+sparen ongeacht IB tarief.
Zet het maar eens in een spreadsheet.
disclaimer: ik ben nog steeds voor aflossen
Toen ben ik maar zelf aan de slag gegaan want die berekening is voor mij niet helemaal volledig. Je kan geen concrete situaties invoeren.
In mijn persoonlijk spreadsheet wel.
Je zult dus, afhankelijk van je eigen situatie, elke keer weer opnieuw aan het rekenen moeten slaan.
Het is niet anders.
Tenzij er gekke dingen gebeuren blijven wij lekker in dit huis wonen. Ik zou dolgraag een eigen huis willen laten bouwen, passief uiteraard, maar dat is op dit moment niet realistisch.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tja, en een groot gedeelte daarvan is dus eigenlijk belastinggeld (HRA) wat naar de banken vloeit en niet duurzaam ingezet kan worden.mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:37:
Waar ik vooral van ben geschrokken is dat ik in de nog komende 19 jaar dat ik HRA heb bijna de volledige hypotheek alleen al betaal aan rente.
Jullie vergeten allemaal de inflatie, die is nu 2.6% !!! Meer als wat je op je spaarrekening krijgt.rube schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:33:
Volgens mij is dat afhankelijk van het "rendement" wat je op spaargeld kunt halen.
Zet het maar eens in een spreadsheet.
disclaimer: ik ben nog steeds voor aflossen![]()
Ik los mijn hypotheek dus met 2.6% per jaar af ......
Tevens zorg ik dat mijn spaargeld beter rendeert als de op een spaarrekening ( vandaar die 12kWp aan zonnepanelen = geen VRH, inflatie bestendig).
Je kan je hypotheek ook als een financieel zakelijk zien, met een lange termijn planning. Want waarom kopen we eigenlijk een huis? Huren is goedkoper.... geen onderhoud, rente, aflossing en vooral geen risico !
Met de waarde van het huis moet je in de toekomst de hypotheek aflossen (met speelruimte), van je geld moet je nu leven.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dat soort berekeningen maak ik elk schooljaar in de klas onder de wiskunde/rekenles. Gewoon uitgaan van 5% rente, aflossingsvrij en 300.000 hypotheek. Dat is makkelijk rekenen met een standaard formule.mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:37:
Waar ik vooral van ben geschrokken is dat ik in de nog komende 19 jaar dat ik HRA heb bijna de volledige hypotheek alleen al betaal aan rente.
Tenzij er gekke dingen gebeuren blijven wij lekker in dit huis wonen. Ik zou dolgraag een eigen huis willen laten bouwen, passief uiteraard, maar dat is op dit moment niet realistisch.
En dan zie je die ogen groter worden.
We leren ze ook hoe je een grafiek moet aflezen, uiteraard met eigen gefabriceerde opbrengstgrafieken van de PV-installatie en besparingsgrafieken. Gewoon toegepaste wiskunde. Dan komen de vragen en discussies.
Alle beetjes helpen..
En dus niet naar de consument wat veel mensen denken.rube schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:40:
[...]
Tja, en een groot gedeelte daarvan is dus eigenlijk belastinggeld (HRA) wat naar de banken vloeit en niet duurzaam ingezet kan worden.
HRA is eigenlijk gewoon een banksubsidie.
Met dank aan Bos !!flippo765 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:43:
[...]
En dus niet naar de consument wat veel mensen denken.
"http://www.nu.nl/economie/2909643/bos-belemmerde-concurrentie-hypotheken.html"
Klopt, de banken hebben indirect het meeste voordeel van de HRA. Die vangen van de staat tot 52% van een hypotheek.flippo765 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:43:
[...]
En dus niet naar de consument wat veel mensen denken.
En een vraag voor iedereen hier en ik weet dat die prive kan zijn. Hoeveel spaargeld houden jullie prive achter de hand?
Ik vraag me uberhaupt af of het op dit moment verstandig is om veel geld achter de hand te hebben. De rente die ik krijg op mijn rekening is 1.8% op dit moment terwijl de inflatie hoger is dan dat.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Inflatie werkt niet alleen op je hypo. Ook je salaris gaat voor dat percentage mee. Of je moet natuurlijk een baas hebben die dit compenseert. Die zijn er niet zoveel meer...WoudseHoeve schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:42:
[...]
Jullie vergeten allemaal de inflatie, die is nu 2.6% !!! Meer als wat je op je spaarrekening krijgt.
Ik los mijn hypotheek dus met 2.6% per jaar af ......
Tevens zorg ik dat mijn spaargeld beter rendeert als de op een spaarrekening ( vandaar die 12kWp aan zonnepanelen = geen VRH, inflatie bestendig).
Je kan je hypotheek ook als een financieel zakelijk zien, met een lange termijn planning. Want waarom kopen we eigenlijk een huis? Huren is goedkoper.... geen onderhoud, rente, aflossing en vooral geen risico !
Met de waarde van het huis moet je in de toekomst de hypotheek aflossen (met speelruimte), van je geld moet je nu leven.
Een huis is in de regel een belegging in vastgoed. Daar draait de hele financiële wereld op. Helaas nu de verkeerde kant op.
Dank, ik kom niet boven de 45K aan spaargeld.BarryH schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:38:
VRH = Vermogens Rendements Heffing, is 1,2% boven de ca. 45k spaargeld
Ja, dat is privé. Maar zeker genoeg om grote klappen te kunnen opvangen. Dat is het voordeel van sober leven, geen behoefte aan vakantie en alles zelf doen.mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:46:
[...]
Klopt, de banken hebben indirect het meeste voordeel van de HRA. Die vangen van de staat tot 52% van een hypotheek.
En een vraag voor iedereen hier en ik weet dat die prive kan zijn. Hoeveel spaargeld houden jullie prive achter de hand?
Ik vraag me uberhaupt af of het op dit moment verstandig is om veel geld achter de hand te hebben. De rente die ik krijg op mijn rekening is 1.8% op dit moment terwijl de inflatie hoger is dan dat.
Jan kan zeker 2,3% op een spaarrekening krijgen. Zonder problemen. Als je de centjes even niet nodig hebt, neem dan een deposito van 1-2 jaar. Levert weer wat meer op.
Nog even doorsparen dansnoekds20 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:49:
[...]
Dank, ik kom niet boven de 45K aan spaargeld.
wij houden erg veel achter de hand. We hebben een keer meegemaakt dat we allebei ontslagen werden in dezelfde maandmkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:46:
[...]
Klopt, de banken hebben indirect het meeste voordeel van de HRA. Die vangen van de staat tot 52% van een hypotheek.

En ik wil graag F* you money achter de hand hebben voor het geval ik ruzie krijg met mijn baas ofzo. Een flinke mate van financiele onafhankelijkheid voelt voor mij prettiger.
(maar goed, wij verkeren in de situatie dat we veel kunnen sparen)
Moneyou geeft iig iets meer, maar ja, voor het "rendement" moet je het niet doenIk vraag me uberhaupt af of het op dit moment verstandig is om veel geld achter de hand te hebben. De rente die ik krijg op mijn rekening is 1.8% op dit moment terwijl de inflatie hoger is dan dat.
10% van m'n hypotheek heb ik achter de hand (of 5 maandsalarissen).mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:46:
[...]
De rest word nog geinvesteerd in het huis en gaat daarna naar de aflossing van de hypotheek.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
die mag je best weten van mij.mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:46:
[...]
wij hebben maar 2000 euro achter de hand.
(een aantal stukken gehad aan het huis(lekke badkamer vloer), en pv aanleggen is nu ook weer niet het goedkoopst.)
normaal is het wel wat meer.
maar we hebben zeer vriendelijke ouders waarmee we overlegt hebben om voor nood gevallen bij te springen.
edit:
badkamer en pv, hebben mij 13.000 euro gekost.
grrr, maar heb nu wel een mooie badkamer en terug draaiende meter.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 14-09-2012 14:09 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wij houden ook veel achter de hand, ik ben semi-freelancer, wel in loondienst maar alle voordelen van freelancen. Ik ben vanuit mijn "werk" sowieso verplicht om minimaal 6 maanden salaris achter de hand te houden. Om die reden hou ik prive ook iets meer geld op de spaarrekening.rube schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:54:
[...]
wij houden erg veel achter de hand. We hebben een keer meegemaakt dat we allebei ontslagen werden in dezelfde maand(en ik maar 3 maanden WW zou krijgen)
En ik wil graag F* you money achter de hand hebben voor het geval ik ruzie krijg met mijn baas ofzo. Een flinke mate van financiele onafhankelijkheid voelt voor mij prettiger.
(maar goed, wij verkeren in de situatie dat we veel kunnen sparen)
[...]
Moneyou geeft iig iets meer, maar ja, voor het "rendement" moet je het niet doen
En daarbovenop nog een bedrag zodat wanneer in 1 maand EN de vaatwasser,wasdroger,wasmachine en de auto van m'n vrouw kapot gaat dat we daar ook geen problemen mee hebben.
En we leven ook redelijk simpel thuis, we gaan niet 4x per jaar op vakantie, ik hoef niet elk jaar een compleet nieuwe garderobe etc..
En we maken er dus nu een sport van om de vaste maandlasten zo laag als mogelijk te krijgen. Energierekening is gelukt.. Nu de hypotheek en aan het einde van het jaar gaan we heel kritisch kijken naar de zorgkostenverzekeringen.
Dan lijkt onze situatie wel redelijk op elkaar.mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:05:
[...]
Wij houden ook veel achter de hand, ik ben semi-freelancer, wel in loondienst maar alle voordelen van freelancen. Ik ben vanuit mijn "werk" sowieso verplicht om minimaal 6 maanden salaris achter de hand te houden. Om die reden hou ik prive ook iets meer geld op de spaarrekening.
En daarbovenop nog een bedrag zodat wanneer in 1 maand EN de vaatwasser,wasdroger,wasmachine en de auto van m'n vrouw kapot gaat dat we daar ook geen problemen mee hebben.
En we leven ook redelijk simpel thuis, we gaan niet 4x per jaar op vakantie, ik hoef niet elk jaar een compleet nieuwe garderobe etc..
En we maken er dus nu een sport van om de vaste maandlasten zo laag als mogelijk te krijgen. Energierekening is gelukt.. Nu de hypotheek en aan het einde van het jaar gaan we heel kritisch kijken naar de zorgkostenverzekeringen.
Als je nog inspiratie wil op doen is dit wel een leuke site http://earlyretirementextreme.com/
Je bent ook (semi) freelancer? Wat doe je precies? Ik werk op dit moment als Java/SOA developer bij een klant in Almelo. ( veel reistijd en kilometers met de auto jammer genoeg ). Maar werk is werk.rube schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:08:
[...]
Dan lijkt onze situatie wel redelijk op elkaar.
Als je nog inspiratie wil op doen is dit wel een leuke site http://earlyretirementextreme.com/
Leuke blog trouwens. En via die blog kwam ik freecycle.org tegen. Die hebben ook een groep in Amsterdam!
Ja, dan wordt het krap aan. Kinderen zijn duur.snoekds20 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:59:
[...]
Nou, dat lukt niet echt met 2 kids studerend en nog steeds groeiend.
Je houd geen r**t over.
Wij hebben er geen dus dan heb je stukken meer ruimte in je financiën.
Nee, geen freelancer, maar zo voelt het wel :-)mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:22:
[...]
Je bent ook (semi) freelancer? Wat doe je precies? Ik werk op dit moment als Java/SOA developer bij een klant in Almelo. ( veel reistijd en kilometers met de auto jammer genoeg ). Maar werk is werk.
Vrijwel al mijn directe collega's zitten in Azie en Noord Amerika, ook mijn leidinggevende. Overleg gaat via email en Skype. Ik ben maar 2 dagen in de week op ons kleine kantoor in Amsterdam, de rest werk ik vanuit huis.
Nadeel is dan wel weer dat het zo'n beetje 24 uur per dag doorgaat. Geen IT overigens..
Die had ik dan nog niet gevonden, ga ik later vandaag eens bekijken.Leuke blog trouwens. En via die blog kwam ik freecycle.org tegen. Die hebben ook een groep in Amsterdam!
Ik heb er 4 .... gelukkig is de oudste bijna klaar met studeren ...Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:22:
[...]
Ja, dan wordt het krap aan. Kinderen zijn duur.
Wij hebben er geen dus dan heb je stukken meer ruimte in je financiën.
Kost een paar centen maar je geniet !Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:11:
Mooi plekje trouwens, waar je woont.
Nee geen VRH, zie http://www.hypotheek-weet...hypotheken/banksparen.phpRocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:18:
[...]
En daar wordt dan geen vermogensbelasting over geheven? En als je bank omvalt ben je alles wat boven de 100k zit niet kwijt?
Als de bank omvalt is de bank die de hypotheek overneemt ook verplicht de spaarpot mee te nemen net zoals je hyptheek ook (helaas) niet vervalt bij een omgevallen bank :-)
Het is niet voor niets dat bijna elke nieuw af te sluiten hypotheek tegenwoordig een bankspaarhypotheek is.
[ Voor 9% gewijzigd door Mr-Leo op 14-09-2012 16:39 ]
Moet je het banksparen wel bij dezelfde bank hebben afgesloten als de hypotheek, of is dat bij bank sparen altijd het geval?Mr-Leo schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:38:
[...]
Als de bank omvalt is de bank die de hypotheek overneemt ook verplicht de spaarpot mee te nemen net zoals je hyptheek ook (helaas) niet vervalt bij een omgevallen bank :-)
Verwijderd
! warmtepomp droger gekocht.
mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:22:
Ik werk op dit moment als SOA developer bij een klant in Almelo.
Leg eens uit Martin?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Lol service oriënted architecture.
Trouwens. Mijn bespaarvirus steekt de kop weer op. 17 pw pluggen is leuk maar ze verbruiken wel ergens tussen de 13 en 17 watt continu......houden of verkopen?
Verkopen, wat wil je er voor hebben???mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 20:43:
[...]
Lol service oriënted architecture.
Trouwens. Mijn bespaarvirus steekt de kop weer op. 17 pw pluggen is leuk maar ze verbruiken wel ergens tussen de 13 en 17 watt continu......houden of verkopen?
Wel eerst het rookkanaal laten schoonmaken door een prof.
Volgende week wat hout bestellen bij Sherpa, zij hebben een dagactiviteit waarin ze hout choppen voor particulieren. Ook dit is voor mij duurzaam, niet voor de natuur maar voor de samenleving. De schoorsteenveger kwam met die tip en ik vond het een hele goede.
Beetje uit de hand gelopen en ik kon ze via t werk declareren......Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 22:17:
Wat heb je uberhaupt aan zo'n massa pluggen? Je kunt toch 1-voor-1 het verbruik meten... desnoods met 4 tegelijk ofzo, maar 17?
Morgen komt de boer met z'n tractor 14 kuub hout brengen, 7 voor mij en 7 voor de buurman.
Dat wordt weer spierpijn van het kruien
Lijkt me ook een beetje vroeg.Speksteenkachel schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:48:
Hier de spek nog niet aangehad aangezien het nu nog 21 graden is in de woonkamer.
Morgen komt de boer met z'n tractor 14 kuub hout brengen, 7 voor mij en 7 voor de buurman.
Hier gaat de blokverwarming ook pas vanaf oktober weer aan, maar ik denk niet dat ik er veel gebruik van ga maken. Doe wel een extra trui aan.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Verwijderd
was vast wat kouder vannacht, de boiler besloot op 7 watt(pompje) wat cv te gaan draaien uit het vat,Speksteenkachel schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:48:
Hier de spek nog niet aangehad aangezien het nu nog 21 graden is in de woonkamer.
het huis is ook nog heerlijk 22c, maar de buitensensor besloot anders ;-)
mooie techniek allemaal, dan zit je smorgens gewoon blijer aan je koffie.
Verwijderd
dan heb je vast geen hoek of vrijstaande woning, of van zeer recente bouw.Bezuiniger schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:32:
Ik snap niet dat jullie kachels al draaien. Hier is het gewoon nog 23-24 graden binnen, en zo extreem is ons huis nou ook weer niet geisoleerd.
in noordholland stond 2 nachten noordwest 7 dan is het snel afgekoeld.
Hoekwoning, van 1989. Vanochtend ramen en deuren tegen elkaar open gezet, en het lukte de temperatuur wat te laten zakken (naar 23). Vanmiddag laat weer dicht gedaan, en het is nu al weer 23,5.Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:57:
[...]
dan heb je vast geen hoek of vrijstaande woning, of van zeer recente bouw.
in noordholland stond 2 nachten noordwest 7 dan is het snel afgekoeld.
Wat hebben we gedaan qua isolatie/warmteverlies: achtergevel is passief (driedubbel) glas, op het zuiden. Voorgevel bovenin en voordeur zijn ook voorzien van driedubbel glas, maar op bijv. de middenverdieping is niets gedaan (gewoon dubbelglas). Vloer is pas extra geisoleerd. Ventilatie is nu CO2 gestuurd.
Het was de laatste dagen al lager dan 23 graden. Laat je het huis doorluchten dan koelt het al af. We hebben geen muren van een halve meter dik die de warmte lang vasthouden.Bezuiniger schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:32:
Ik snap niet dat jullie kachels al draaien. Hier is het gewoon nog 23-24 graden binnen, en zo extreem is ons huis nou ook weer niet geisoleerd.
We gaan wel 7,25 dubbel glas laten vervangen door HR++ deze maand (of in ieder geval de factuur voor september). Dit glas is op het noorden en is wel wat koeler in de winter. Bij het plaatsen van het glas was ik nog niet zo bewust en de bouwer heeft er ook niet op gewezen. Typisch gevalletje van pech.
Vandaar dat spekkie even aan ging bij < 20 graden en toch even wat infra rood opnemen
Dat is dus voorlopig het einde voor duurzaam wasdrogen in de buurt...Speksteenkachel schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:48:
Hoe droog en schoon het hout ook is: het stinkt in de buurt en de wasmolen kan niet meer gebruikt worden tot volgend voorjaar.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Vrijstaande woning uit 2007 in Noord Holland hier, 21'c vanochtend in de woonkamer. Met zonnetje erbij wordt dat weer 22,5'c. Verlies 1-2'c per nacht momenteel vanaf 22'c wordt actief koele lucht van buiten aangevoerd middels de WTW. Verstook 950M3 gas per jaar met HLVmkleinman schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:06:
Vanochtend was het hier nog 20.2 graden in de woonkamer. De zon schijnt nu weer volop en de temperatuur stijgt alweer ( gelukkig ). Kon het wel merken dat het weer wat kouder wordt in de woonkamer 's ochtends.
We hebben op zuiden gewoon meters hoog ramen voor meter of 7 breed. Dat houdt het in de winter met beetje zon al warm genoeg. Ook dat is besparen blijkbaar. Met -10'c blijft het ijs gewoon op de ramen staan aan de buitenkant, blijkbaar isoleert dat waanzinnig goed.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
ligt aan de kachel...Punkrocker schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:04:
[...]
Dat is dus voorlopig het einde voor duurzaam wasdrogen in de buurt...
Hoe droog en schoon het hout ook is: het stinkt in de buurt en de wasmolen kan niet meer gebruikt worden tot volgend voorjaar.
Nogal een verschil tussen een boer die afval aan het verbranden is, of een hoog rendament kachel
En het hout wat je aan het verbranden bent.RocketKoen schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:13:
[...]
ligt aan de kachel...
Nogal een verschil tussen een boer die afval aan het verbranden is, of een hoog rendament kachel
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
nat geïmpregneerd hout, met een laagje loodhoudende verfNiGeLaToR schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:14:
[...]
En het hout wat je aan het verbranden bent.
Precies, dat ruiken ze na verloop van tijd niet meerRocketKoen schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:23:
[...]
nat geïmpregneerd hout, met een laagje loodhoudende verf
Als alternatief voor de op Putin gas draaiende stadsverwarming van RWE.
Speksteen wordt hier altijd opgestookt als de zon niet schijnt dus meestal eind v/d middag en avond
Is een op zonnestroom gebakken appeltaart hetzelfde als een op zonnestroom gebakken cake of taart?
enne: telt een brood ook mee?
[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-09-2012 14:45 ]
Nee, als je je brood op Kernenergie bakt heb je kans dat Diederik Samson je deur vastmaakt met een fietsslot.Schinnen-groen schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:45:
Al heel lang willen vragen hier in de kroeg:
Is een op zonnestroom gebakken appeltaart hetzelfde als een op zonnestroom gebakken cake of taart?
enne: telt een brood ook mee?
Ik bedoel dus ook het brood gebakken in de terugdraaistand van de FerrarismeterRocketKoen schreef op zondag 16 september 2012 @ 15:54:
[...]
Nee, als je je brood op Kernenergie bakt heb je kans dat Diederik Samson je deur vastmaakt met een fietsslot.
op de een of andere manier smaakt het ook anders...
[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-09-2012 15:58 ]
Hier aan de oost-grens ook niets te klagen.
Ik stook eiegenlijk op 55 aanvoer maximaal. Dus ik heb er een met meer watts nodig. Iemand suggesties?
De radiator moet wel boeven een bad komen, dus ik heb plaats voor een radiatorhoogte van maximaal 1,6 m hoog. Het liefst antraciet. Mag ook wit en vlak met een beugel voor de handdoeken.
Tja, soms heb je zo'n dag dat je naar de Blauwe Hoek kijkt en denk, YES!!Speksteenkachel schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:55:
In Limburg val je vandaag met de neus in de boter kwa zonneschijn![]()
Hier aan de oost-grens ook niets te klagen.
Komt helaas (te) weinig voor.
Als semi-huisman toch sinds gisteren de hele was droog op zonnekracht. Lekker gevoel
bij warmteservice.nl kan je makkelijk zoeken
Met de nieuwste experimentele bouwsels van Peter van den Berg kun je zelf (na enige minuten) boven de schoorsteen gaan hangen zonder iets te ruiken (op een licht chloorluchtje na). Stoken kan zoveel beter dan de meesten van ons gewend zijn. Het gros van de mensen stookt een veel te grote kachel in een te kleine ruimte. Het wordt dan al snel te warm--> luchtkleppen dicht--> een walmende schoorsteen en iedereen in de buurt kan meegenieten. Een speksteen/bergkachel/rocket(stove) wordt altijd voluit gestookt. Daardoor dus veel minder/geen rook en geuroverlast.Punkrocker schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:04:
[...]
Dat is dus voorlopig het einde voor duurzaam wasdrogen in de buurt...
Het koel en vries jaarverbruik is daarmee gedaalt van 753 naar 285 KWh.
Dit is een besparing van ongeveer 65%
De nieuwe koelkast is een Bauknecht KR 326 A2+WS geworden (323L/110KWh)
De nieuwe vriezer een Bauknecht GK300A++ (202L/175KWh)
De totaalprijs hiervan kwam uit op 900 euro.
Het jaarverbruik is niet schrikbarend laag, maar voor deze prijs kwam ik nergens anders goedkoper/beter uit.
Als je een beetje een leuk vuurtje wilt moet je inderdaad best wat hout gebruiken. Genoeg om een heel huis een dag te verwarmen. Alleen een traditionele haard verwarmt alleen in de paar uur dat hij aan staat. Om de temperatuur dragelijk te houden moet je het vuur laag houden.kockie schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:57:
[...]
Met de nieuwste experimentele bouwsels van Peter van den Berg kun je zelf (na enige minuten) boven de schoorsteen gaan hangen zonder iets te ruiken (op een licht chloorluchtje na). Stoken kan zoveel beter dan de meesten van ons gewend zijn. Het gros van de mensen stookt een veel te grote kachel in een te kleine ruimte. Het wordt dan al snel te warm--> luchtkleppen dicht--> een walmende schoorsteen en iedereen in de buurt kan meegenieten. Een speksteen/bergkachel/rocket(stove) wordt altijd voluit gestookt. Daardoor dus veel minder/geen rook en geuroverlast.
Speksteen en andere moderne kachels branden voluit, en slaan de overbodige warmte op in het steen of in een boilervat.
Ik zit op dit moment redelijk boven de VRH-grens voor 1-persoon, maar daar ga ik binnenkort wat aan doen:mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:46:
[...]
- 10% van aflossingsvrije deel aflossen, gaat toch weer zo'n 7300 euro mee heen
- dakkapel laten verbouwen, nieuwe kunststofbekleding. zit nu zwam in het hout, wil ik laten fixen voordat het in mn hele dak zit
- volgend jaar voor de zomer PV op het dak
Overigens ga ik wel meer sparen de komende tijd, saldo op de zakelijke spaarrekening is nogal stijgend de laatste tijd terwijl die van de prive rekening amper hoger wordt. Ik trek liever 2.6% op de prive rekening dan die zielige 1.4% op de zakelijke rekening.
Netjes, dat je samen met je koelkast en vriezer nog geld toe krijgt ook... 300% besparen betekent simpelweg dat je geld toe krijgt in plaats van dat je minder gaat betalen.flippo765 schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:56:
Gisteren een nieuwe koelkast en vriezer aangeschaft.
Het koel en vries jaarverbruik is daarmee gedaalt van 753 naar 248 KWh.
Dit is een besparing van ongeveer 300%
Je hebt gelijk, m'n oude apparatuur verbruikt 300% meer dan de nieuwe.sypie schreef op maandag 17 september 2012 @ 00:03:
[...]
Netjes, dat je samen met je koelkast en vriezer nog geld toe krijgt ook... 300% besparen betekent simpelweg dat je geld toe krijgt in plaats van dat je minder gaat betalen.
Het moet 66% besparing zijn...
Pfff, zondagen
Oei? Zwam? Toch geen huiszwam? Dit beestje:_JGC_ schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:54:
[...]
Ik zit op dit moment redelijk boven de VRH-grens voor 1-persoon, maar daar ga ik binnenkort wat aan doen:
- 10% van aflossingsvrije deel aflossen, gaat toch weer zo'n 7300 euro mee heen
- dakkapel laten verbouwen, nieuwe kunststofbekleding. zit nu zwam in het hout, wil ik laten fixen voordat het in mn hele dak zit
- volgend jaar voor de zomer PV op het dak
Overigens ga ik wel meer sparen de komende tijd, saldo op de zakelijke spaarrekening is nogal stijgend de laatste tijd terwijl die van de prive rekening amper hoger wordt. Ik trek liever 2.6% op de prive rekening dan die zielige 1.4% op de zakelijke rekening.
Als het een beetje mee zit gaan wij vandaag 8% van de hypotheek aflossen.
Lol, een goatsemkleinman schreef op maandag 17 september 2012 @ 07:19:
[...]
Oei? Zwam? Toch geen huiszwam? Dit beestje:
[afbeelding] brrrr. Die wil je echt niet in je constructie hebben als ongenode gast.
ik heb ook even gekeken naar de overige kamers, om te kijken waar mijn huis op berkeend is.
in de slaapkamer van 5,2x2,9x 2,6 heb ik 1 radiator van 500 mm hoog, en 800 mm lang. T22.
als ik voor de slaapkamer 18 graden ( 70 Watt / m3) aanhoudt kom ik dan op 39,2m3 en dus op 2744 Watt.
met 80% reductie wegens nieuwbouw en geisoleerd wordt dat ~2200 Watt
dat haalt de toegepaste radiator bij lange na niet.
dus of de radiator is te klein of er is met veel minder verlies gerekend in mijn woning (milieuklasse B, 2007)
wat gaat hier fout?
als er met minder verlies gerekend kan worden, heb ik in de badkamer ook minder nodig.
Ik denk dat je om moet schakelen van bank voor je zakelijke (spaar)rekening, ik krijg 2,4% 2,3% op een vrij opneembare rekening._JGC_ schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:54:
[...]
<KNIP>
Kijk eens bij de ASN Bank ik heb er een zakelijke spaarrekening, precieze voorwaarden weet ik niet meer even zoeken.
En gooi dan gelijk je lopende rekening om naar Triodos bank, ben je helemaal duurzaam aan het werk
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Straks is het zover. De punten zijn uitgeprint. Jullie horen me straks. Heb er zin in.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:22:
Leuk nieuwtje :
Maandagochtend 17 september 2012 ben ik te horen op Omroep Zeeland (lokale radio).
Het gaat dan over uitleg over en het gebruik van zonne-energie. Dit owrdt dan m'n derde keer en gelukkig iets later op de dag. Maar ik heb daar wel zin in!
Ik gooide voor de grap het spreekwoordelijke balletje op bij Omroep Zeeland en zojuist belde ze op voor een afspraak.Dus dat wordt weer nerveus worden voor de radio.
<knip>
Natuurlijk neem ik het ook op, want op de radio zijn blijft toch een bijzonder iets en de opname kan zeker weer gebruikt worden voor en door andere mensen om te vertellen over zonne-energie.
EDIT : De functie van de Speksteenkachel neem ik ook mee en hopenlijk kan ik er ook iets over zeggen straks.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 10:21 ]
Volgens mij heb je wel een uurtje of twee nodig ....Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:19:
[...]
Straks is het zover. De punten zijn uitgeprint. Jullie horen me straks. Heb er zin in.
Natuurlijk neem ik het ook op, want op de radio zijn blijft toch een bijzonder iets en de opname kan zeker weer gebruikt worden voor en door andere mensen om te vertellen over zonne-energie.
EDIT : De functie van de Speksteenkachel neem ik ook mee en hopenlijk kan ik er ook iets over zeggen straks.
Ik denk: goh, leuk om even te luisteren. En vervolgens schettert frizzle sizzle in m'n orenVerwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:19:
[...]
Straks is het zover. De punten zijn uitgeprint. Jullie horen me straks. Heb er zin in.
En om het enigszins ontopic te maken: zaterdag duurzaam appels geplukt in de Philips Fruittuin (volgende week nog een kans!) en biologisch bier gedronken (aanrader: Budels Zware Dobber)
[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2012 10:28 ]
Niet specifiek dat beest. Wel een eindbaas die over de lengte van een hele plank sporen in de plank heeft zitten en vervolgens bij een beschadiging naarbuiten is gekomen als een mooie set zwarte paddestoelen. Heb ze afgestoken, maar die plank zit vol sporen. Is er waarschijnlijk ingekomen vanwege de heerlijke isolatie van de originele constructie, in combinatie met de heerlijke renovatie met vurenhout nog geen 6 jaar geleden die de vorige bewoner uit heeft gevoerd.mkleinman schreef op maandag 17 september 2012 @ 07:19:
[...]
Oei? Zwam? Toch geen huiszwam? Dit beestje:
[afbeelding] brrrr. Die wil je echt niet in je constructie hebben als ongenode gast.
Krijg je ervan als je gaat proppen met glaswol, je lekke dak fixt met kit en je planken alleen in de grondverf zet. (dat is wat ik hier zoal ben tegengekomen, en ik ga nog veel meer tegenkomen helaas)
Maar als het koop is, valt dit dan niet onder een verborgen gebrek? of wist je dit al toen je het huis kocht?
En als het huur is, dan mag de eigenaar dit soort zaken opknappen.
Ik niet zo, want je vernietigd exergy.kockie schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:33:
Ik ben al jaren overtuigd van het nut van massakachels. Of het nu gaat om een finoven, speksteenkachel, bergkachel of rocket-mass-heater maakt niet zoveel uit. ...
Al vind ik de thermische buffer van speksteen e.d. weer wel nuttig.
Droog? Met dit dak? Dat is gewoon met kit aanelkaar geprutst om de reparatie nog even uit te stellen tot de volgende eigenaar met de ellende zit.RocketKoen schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:54:
Tsja, vurenhout in grondverf moet prima kunnen. Maar dan moet het wel droog blijven.
Maar als het koop is, valt dit dan niet onder een verborgen gebrek? of wist je dit al toen je het huis kocht?
En als het huur is, dan mag de eigenaar dit soort zaken opknappen.
Ik vraag me alleen af hoe lang je nog kunt wachten met het aantonen van verborgen gebreken. Vorig jaar heb ik mijn zwager en zijn broertje voor een habbekrats een nieuw dak laten leggen, is perfect dicht nu en ze vragen me op de hele buurt wie dat geweest zijn, want die mogen ook wel even bij de buren langskomen.
De schimmel die ik nu aantref is gewoon gevolgschade van dat lekke dak. Uit de verzekering ga je het iig niet krijgen, want het is achterstallig onderhoud. Verder is het nog maar de vraag of je dat kunt aantonen als je er al een nieuw dak op hebt liggen. Persoonlijk heb ik liever meteen een dicht dak, dan dat ik nog maanden moet gaan touwtrekken over wie dat dak gaat fixen.
Maargoed, deze dakkapellen staan er bekend om. Bij de meeste koophuizen is er al het een en ander aan gefixt, bij de huurhuizen staat er elk jaar wel iemand op het dak om weer el-cheapo wat te fixen. Ik hoor de huurders eigenlijk alleen maar klagen over het feit dat ze net zogoed niet kunnen behangen en schilderen.
Een houtkachel is gewoon een vorm van zonne-energie.Bartjuh schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:07:
[...]
Ik niet zo, want je vernietigd exergy.
Al vind ik de thermische buffer van speksteen e.d. weer wel nuttig.
Zolang je het rendament hoog houdt (met een goede kachel en buffer) is het net zo duurzaam als een silicium paneel.
Zonnepanelen zijn een stuk efficienter qua oppervlakte. Maar de meeste mensen kijken liever naar bomen dan naar zonnepanelen en biomassa (zoals hout) is veel makkelijker op te slaan.
Vooral dat laatste is een belangrijke reden om voor een kachel te kiezen. In de donkere winterdagen, als je verwarming nodig hebt, is er juist vrij weinig zon beschikbaar voor je panelen.
En het hout drogen we ook nog eens met wind en zonne energie!RocketKoen schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:34:
[...]
Een houtkachel is gewoon een vorm van zonne-energie.
Zolang je het rendament hoog houdt (met een goede kachel en buffer) is het net zo duurzaam als een silicium paneel.
Zonnepanelen zijn een stuk efficienter qua oppervlakte. Maar de meeste mensen kijken liever naar bomen dan naar zonnepanelen en biomassa (zoals hout) is veel makkelijker op te slaan.
Vooral dat laatste is een belangrijke reden om voor een kachel te kiezen. In de donkere winterdagen, als je verwarming nodig hebt, is er juist vrij weinig zon beschikbaar voor je panelen.
Het zagen en kloven vind plaats met bio energie ......
Ik heb alleen geen idee van het "Zonne energie rendement" van het groeien van bomen t.o.v. de geleverde energie bij verbranding. ???
Dit topic is gesloten.