Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
maar tegen die tijd doe je alles op Fingerspitzengefühlzonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:09:
[...]
"Blindheid" ook....
/me ... tuurt met kippige, >50 jaar oude, afgeragde ogen naar het zuinige computer scherm...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Recent heeft mijn werkgever nog 2 ketels geleverd aan Eneco voor 2 ultra snelle gasgestookte centrales.hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:37:
Eensch. Maar dan heb je een lage basislast. Je ontkomt er niet aan; sommige industriële processen laten zich niet zo makkelijk op- en afregelen. Dus dan is het leuk dat we zon en wind aardig kunnen voorspellen, maar dan is je brood 's ochtends niet op tijd afgebakken.
Hoe willen we die opwekken?
Deze dienen als achtervang voor windmolenparken op de Noordzee.
De ketels zijn geschikt voor zeer veel starts per jaar zodat ze prima geschikt zijn voor fluctuaties in windenergie.
Zolang energieopslag nog niet van de grond komt is dit een prima tussenoplossing.
http://corporatenl.eneco....l-in-gebruik-gesteld.aspx
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Zit wel al een hoop eelt op...NielsTn schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:51:
[...]
maar tegen die tijd doe je alles op Fingerspitzengefühl
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Bij mij wordt het met een label A woning doorgaans niet kouder dan 19.NielsTn schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:48:
[...]
zet je de nachtstand op bv. 14 graden C. dan zal veelal blijken dat de ruimte niet meer kan afkoelen dan 16 graden en er weer tijdig opgewarmd wordt door CV & thermostaat.
Ik las onlangs dat gascentrales in Nederland minder werden ingezet omdat het niet kon concurreren met kolencentrales en de vele PV in Duitsland.Speksteenkachel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:12:
[...]
Recent heeft mijn werkgever nog 2 ketels geleverd aan Eneco voor 2 ultra snelle gasgestookte centrales.
De ketels zijn geschikt voor zeer veel starts per jaar zodat ze prima geschikt zijn voor fluctuaties in windenergie.
Zolang energieopslag nog niet van de grond komt is dit een prima tussenoplossing.
[ Voor 50% gewijzigd door PcDealer op 06-09-2012 23:49 ]
Deze centrale wordt volgens mij niet gebruikt, ik zie de laatste tijd hier weinig activiteit. Op de tegenoverliggende nieuwe gasterminal is het ook erg stil. Goedkope steenkool vs duur gas?Speksteenkachel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:12:
[...]
Recent heeft mijn werkgever nog 2 ketels geleverd aan Eneco voor 2 ultra snelle gasgestookte centrales.
[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 07-09-2012 01:23 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Wat ik schrijfdrielp schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 01:21:
[...]
Deze centrale wordt volgens mij niet gebruikt, ik zie de laatste tijd hier weinig activiteit. Op de tegenoverliggende nieuwe gasterminal is het ook erg stil. Goedkope steenkool vs duur gas?

Ik neem aan dat al die jeugd zonnepanelen op het dak legt als ze een huis kopen. Oeps, daar is dan opeens geen geld voor want dikke hypotheek, dikke auto, kinderen, vakantie...zonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:38:
De internationale jeugd begint het eeuwige geneuzel en fossiele gez**k in Europa inmiddels ook beu te worden en roept de bobo's op de kop uit het zand te trekken en de consequenties te aanvaarden...
http://pusheurope.eu/media/pressrelease-31082012/
[...]
Er is nog hoop in bange dagen...
Maar goed: Nederlanders willen meer groene stroom. Zelfde laken een pak. Hoe kun je nu meer groene stroom willen als je je dak vol hebt met zonnepanelen?
Signatures zijn voor boomers.
Ik kan geen PV op mn dak leggen hoor. Daar woont iemand.Maasluip schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:18:
[...]
Ik neem aan dat al die jeugd zonnepanelen op het dak legt als ze een huis kopen. Oeps, daar is dan opeens geen geld voor want dikke hypotheek, dikke auto, kinderen, vakantie...
Maar goed: Nederlanders willen meer groene stroom. Zelfde laken een pak. Hoe kun je nu meer groene stroom willen als je je dak vol hebt met zonnepanelen?Does not compute.
En die dikke hypotheek krijg je ook niet meer als jong iemand, want niemand doet nog aan vaste contracten.
Ik ben 30 met een eigen huis en dikke hypotheek en straks 2940Wp op mijn dak (110% van mijn totale verbruik) dus het kan best! Of val ik niet meer onder "jeugd"...Maasluip schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:18:
[...]
Ik neem aan dat al die jeugd zonnepanelen op het dak legt als ze een huis kopen. Oeps, daar is dan opeens geen geld voor want dikke hypotheek, dikke auto, kinderen, vakantie...
[...]

is me zelf ook overkomen ;-)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
59,x % efficient op vollast Dat moet gemiddeld een stuk minder zijn. 290 starts per jaar. Als men véél minder starts per jaar verwacht, had men wel een goedkoper type met "mindere" specs gekocht, want een bedrijf let iets beter op de pegels dan een gemiddeld overheidsorgaan.Speksteenkachel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:12:
[...]
Mag ik dan, aangezien deze centrale als achtervang dient, deze efficiency in mindering brengen op de efficiency van het windmolenpark? Volgens mij wel. Dan terug naar de vraag: hoeveel fossiel heeft dat windpark per saldo dan bespaard? En als die besparing dan -doe eens optimistisch- 25% bedraagt, rechtvaardigt dat dan de enorme investeringen in het windpark op zee?
BTW: er is dus een vergunning afgegeven voor een nieuw windpark ten westen van Eric-pvt (locatie Q4 oid). Eneco zegt pas te gaan bouwen als het rijk met subsidie over de brug komt. Ik denk dat dat park er voorlopig niet komt.
edit: bovenstaande klinkt natuurlijk weer enorm azijnpisserig. Als het nou om een paar euro gaat...
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 07-09-2012 09:27 ]
Verwijderd
Ik woon in een huurhuis, heb een prima auto waar ik vanalles in kan vervoeren, op mijn daken liggen zonne-panelen (meer dan wat ik verbruik) en ik heb nog een beetje ruimte over.Mr-Leo schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:48:
[...]
Ik ben 30 met een eigen huis en dikke hypotheek en straks 2940Wp op mijn dak (110% van mijn totale verbruik) dus het kan best! Of val ik niet meer onder "jeugd"...
of ik nu wel of niet onder de jeugd val, maakt niet uit voor mij. Want ik zorg voor de jeugd, voor een gezondere toekomst.
Nooit gedacht, dat ik ooit nog zo iets (politiek correct?) zou zeggen.

Verwijderd
ik wil graag hetzelfde voor mijn kinderen, en als het kan zelfs beter en schoner.
in ieder geval kruipen er bij ons kleintjes over de vloer.
power to the people is ook dat we ze een goede toekomst bieden, zonder die graaierij in je huishoudbudget.
energiebedrijven die gratis over nederland uitkotsen mogen wel even dimmen vind ik, maar ik heb daar nu geen oplossing voor.
ik ben niet specifiek voor of tegen co2 of molens, elk schoon alternatief is oke, zolang de burger voordeel geniet, en een goede toekomst.
zet dat windpark maar neer, maar laat nu eens de burger participeren, dan gaat mijn dochter van dat rendement studeren. (haar carriere start over 20 jaar)
de prijs van 20 jaar uitkotsen moet nu eens bepaald worden, kinderen mogen anders afrekenen.
snel en teveel fossiele energie verbruiken is ook graaien, dat deden onze ouders ook niet.
fossiel moet je zoveel mogelijk uitsparen/oprekken zolang er geen alternatieven zijn, en dan kom ik op dat co2 verhaal; dat is de verbruiksindicator, en het echte economisch strategische model.
op dit moment heerst "ik & vandaag", verder niets helaas.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 09:42 ]
Met die gedachte in je achterhoofd, zou je dan geen "lid" moeten zijn/worden van NHEC in Zijdewind? Zij staan volgens mij precies voor wat jij nu schetst.
Ik verwacht wel dat brandstof voor fossiele energie een stuk duurder wordt (groter verbruik wereldwijd, lastiger te winnen).
Bij fossiele energie zit een groot deel van de prijs in de kosten van de grondstoffen. En die kunnen dus flink gaan stijgen. De meeste duurzame oplossingen (behalve biomassa / "groene" brandstof) hebben vrijwel alle kosten in de aanschafprijs zitten.
De reden van de vraag: ik zie liever mooie blackline paneeltjes dan turbines....
Mogelijke "dwang" zou kunnen voortvloeien uit het verhogen van de energiebelasting voor de staffel vanaf 10MWh/jaar.
Het verhogen van de energiebelasting tot 10MWh of verhogen vanaf 10MWh ?hansdegit schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:06:
Heeft iemand een idee van het dakoppervlak in NL? Ik bedoel: hoeveel PV kan er -in theorie- nog bijgeplaatst worden?
De reden van de vraag: ik zie liever mooie blackline paneeltjes dan turbines....
Mogelijke "dwang" zou kunnen voortvloeien uit het verhogen van de energiebelasting voor de staffel vanaf 10MWh/jaar.
En hoeveel ?
Wat bedoel je en wat denk je er mee te bereiken ?
Gokje :
30% van de huishoudens hebben PV geschikt dak ? (0.5 % reeds bedekt met PV??)
Wel jammer als de andere 70% van de huishoudens meer moeten gaan betalen omdat ze het niet kunnen compenseren. ( tenzij dat voor het FIT gebruikt wordt voor de PV bezitters... mmm waar heb ik dat meer gehoord
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Die 70% zonder geschikt dak kun je dus niet overhalen om PV te nemen. Je kan wel hun leverancier stimuleren om meer energie groen op te wekken (windmolens, inkopen PV van tweakers die teveel produceren, import van waterkracht). Bijvoorbeeld door daar geen/minder belasting over te heffen.WoudseHoeve schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:40:
[...]
Het verhogen van de energiebelasting tot 10MWh of verhogen vanaf 10MWh ?
En hoeveel ?
Wat bedoel je en wat denk je er mee te bereiken ?
Gokje :
30% van de huishoudens hebben PV geschikt dak ? (0.5 % reeds bedekt met PV??)
Wel jammer als de andere 70% van de huishoudens meer moeten gaan betalen omdat ze het niet kunnen compenseren. ( tenzij dat voor het FIT gebruikt wordt voor de PV bezitters... mmm waar heb ik dat meer gehoord)
Alleen het lijkt me lastig te controleren. Je kan immers niet aan je electronen zien of ze uit een kolencentrale of een windmolen komen.
[...]
Wat ik schrijf

quote]
Wel leuk om de schaduw van een windmolen te zien op de foto, bij link eerste post. Op het terrein naast deze centrale staan 9 windmolena van 2,5 MW per stuk. (En een stuk of 100 opslagtanks met olie met bijbehorende raffinaderij
Verwijderd
Maandagochtend 17 september 2012 ben ik te horen op Omroep Zeeland (lokale radio).
Het gaat dan over uitleg over en het gebruik van zonne-energie. Dit owrdt dan m'n derde keer en gelukkig iets later op de dag. Maar ik heb daar wel zin in!
Ik gooide voor de grap het spreekwoordelijke balletje op bij Omroep Zeeland en zojuist belde ze op voor een afspraak.
@iedereen : Ik ben op zoek naar eventuele suggesties die ik de revue kan laten passeren in het korte gesprek. Het zal waarschijnlijk een zeer kort gesprek zijn, maar dat boeit niet. Ik vind het leuk om er over te vertellen, zoals bijvoorbeeld :
- Hoe verliep het aanschaffen van de zonne-panelen?
- Hoe verliep de installatie?
- Hoe zijn de opbrengsten, tvt?
- Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?
Als iemand nog meer suggesties heeft, laat het hier dan weten en hopenlijk kan ik dat ook nog in het gesprek verwerken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Een eenvoudige uitleg over de installatie in de meterkast zal ik ook vermelden : een aparte groep voor de panelen, etc. Tenzij 600Wp maximaal, maar dat gaat dan misschien al te diep.
Nog meer suggesties?
Totaal bebouwd woonterrein in Nederland is 2.301 km2 (Nederland is 41.543 km2).hansdegit schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:06:
Heeft iemand een idee van het dakoppervlak in NL? Ik bedoel: hoeveel PV kan er -in theorie- nog bijgeplaatst worden?
Definitie van woonterrein is "Terrein in gebruik voor wonen en sterk daaraan gelieerde activiteiten". Dus ik denk dat dat wat meer is dan het dakoppervlak.
Andere insteek: aantal woningen
1.013.000 vrijstaande huizen
899.800 2-onder-1-kap
881.800 Hoekwoning
1.872.900 Tussenwoning
126.600 Overige
2.202.300 flats
Stel: 50 m2 per woning, 1000 m2 per flat, dan kom je ook op 2.442 km2.
Dus het zou best eens gelijk kunnen zijn aan het dakoppervlak.
Dat is (260 Wp voor paneel van 1x1,6 m) 373.912 MWp. Daar haal je natuurlijk geen 373.912 MWh van omdat niet elk dak optimaal ligt.
Totale opwek in Nederland is 118.138.889 MWh.
Hm, totale opwek zonneenergie is nu 90.000 MWh. Dus ik zie enige discrepantie.
Signatures zijn voor boomers.
Vertel er vooral ook bij dat Zeeland de zonnigste provincie van Nederland isVerwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:22:
Leuk nieuwtje :
Maandagochtend 17 september 2012 ben ik te horen op Omroep Zeeland (lokale radio).
Ik was deze zomer in Zeeland (Zuid Beveland en Walcheren) het viel mij zeer zwaar hoe weinig partikuliere PV daar is geïnstalleerd.
Veel succes! Enneh Omroep Zeeland is een regionale omroep met een goede kijk- en luisterdichtheid, veel meer dan een lokale radio hè!?
[ Voor 15% gewijzigd door Jan Workum op 07-09-2012 16:00 ]
Hmmmmm 1 km2 is 1000*1000m dus :Maasluip schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:41:
[...]
Totaal bebouwd woonterrein in Nederland is 2.301 km2 (Nederland is 41.543 km2).
Definitie van woonterrein is "Terrein in gebruik voor wonen en sterk daaraan gelieerde activiteiten". Dus ik denk dat dat wat meer is dan het dakoppervlak.
Andere insteek: aantal woningen
1.013.000 vrijstaande huizen
899.800 2-onder-1-kap
881.800 Hoekwoning
1.872.900 Tussenwoning
126.600 Overige
2.202.300 flats
Stel: 50 m2 per woning, 1000 m2 per flat, dan kom je ook op 2.442 km2.
Dus het zou best eens gelijk kunnen zijn aan het dakoppervlak.
Dat is (260 Wp voor paneel van 1x1,6 m) 373.912 MWp. Daar haal je natuurlijk geen 373.912 MWh van omdat niet elk dak optimaal ligt.
Totale opwek in Nederland is 118.138.889 MWh.
Hm, totale opwek zonneenergie is nu 90.000 MWh. Dus ik zie enige discrepantie.
2442 * 1000 * 1000 / 1.6 * 260 /1000/1000 = 396.825 MWp * 0.8 = 317.460 MWh per jaar.
Zouden we al 28% bedekt hebben ? Hmmmmm
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Centrale geldt als achtervang voor windparken op zee.drielp schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 01:21:
Deze centrale wordt volgens mij niet gebruikt, ik zie de laatste tijd hier weinig activiteit. Op de tegenoverliggende nieuwe gasterminal is het ook erg stil. Goedkope steenkool vs duur gas?
Het klopt dat deze daarom niet continu in bedrijf zijn.
Je gaat immers geen duur gas verstoken als de wind voor niks waait
[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-09-2012 18:10 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik geloof ook niet dat wij nu die opwarming aan het veroorzaken zijn, maar aan de andere kant is het verminderen van de uitstoot ook niet slecht. Het op deze schaal ver(mis)bruiken van onze fossiele grondstoffen is niet goed.NielsTn schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:57:
climate gate nummer zoveul...
http://www.express.co.uk/posts/view/146138
- "levert meer op dan een spaarrekening en is goed voor het milieu"
- "bij aanschaf zonnepanelen stijg het bewustzijn over energieverbruik, Dus dubbele winst"
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
energiebewustNL? Heb ik een nick wijziging gehad? van ZL naar NL?BarryH schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:19:
@energiebewustNL:
- "bij aanschaf zonnepanelen stijg het bewustzijn over energieverbruik, Dus dubbele winst"
Hoe dan ook : Ik neem dit ook mee. Dank je wel.
You're kiddingjantje.vlaam schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:17:
[...]
Ik geloof ook niet dat wij nu die opwarming aan het veroorzaken zijn
Niet te ingewikkeld, velen denken inderdaad dat het nog steeds moeilijk en ingewikkeld is.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:37:
Ik heb de panelen gekocht nog voordat de subsidiekermis begon. Maar ik zal dat zeker wel meenemen, inclusief gratis geld.
Een eenvoudige uitleg over de installatie in de meterkast zal ik ook vermelden : een aparte groep voor de panelen, etc. Tenzij 600Wp maximaal, maar dat gaat dan misschien al te diep.
Nog meer suggesties?
Goede installateurs leggen het prima aan voor relatief weinig geld valt me op. Sector lijkt klaar voor flinke groei, dus gewoon doen
Overigens vraagt Liander twee kantjes vol info, best bijzonder waarom het terugleveren zo'n ding moet zijn.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik weet dat die schil om de aarde erg dun is, naar verhouding is een eierschil zelfs dikker.Jan Workum schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:39:
[...]
You're kiddingHet is ook geen zaak van geloven hè, maar pure fysica. Begin vorige eeuw op laboratoriumschaal al aangetoond wat het effect van CO2 is. Ga maar eens mee met A. Kuipers naar het ISS en kijk vanuit daar eens naar dat dunne kwetsbare schilletje om de aarde wat wij atmosfeer noemen.
Maar goed, sinds we onze temperatuur monitoren hebben we wel wat stijgingen en dalingen gezien. Een periode van 500jaar!!!!! Van het jaar 800 tot 1300 was het hier in het noorden van Europa zo warm dat we zelfs goed druiven konden kweken. Na deze periode koelde het jaren lang flink af en konden we bijna spreken van een ijstijd. Het is dus vaker voor gekomen en ook in een periode dat er een paar miljard minder mensen waren, er geen megastallen waren, auto's hooguit in de dromen van een gek bestonden en vervuilende treinen, boten en vliegtuigen ook nog niet bestonden. De oceaan, de diverse vulkanen en de vele moerassen stoten meer CO2 uit dan de mensen.
Maar ik vindt wel dat we moeten doorgaan met het terugdringen van ons verbruik van gas, electra en olieproducten. Dit is gewoon economisch beter, dat we het milieu daar mee ontlasten of minder belasten is uiteraard meegenomen.
Is o.a. al in 2009 onderzoek naar gedaan door Ecofys.hansdegit schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:06:
Zij stellen 151-357 km2 dakoppervlak beschikbaar ("geschikt voor PV", dat is dramatisch veel minder dan wat Maasluip aan totaal "dakoppervlak" berekent). Voor 7 GWp nieuwbouw (factor 46 maal dan wat er nu staat in NL volgens CBS/CertiQ data), zou er volgens hen 10-45% "van het geschikte" dakoppervlak nodig zijn. Er wordt ook een berekening getoond wanneer er landoppervlakte wordt meegenomen (denk bijvoorbeeld aan de Pfixx Solar plannen voor o.a. oude vuilnisbelten, maar er is veel meer mogelijk op termijn). Er wordt gerekend op een max. haalbare 200 Wp/m2 vermogen per oppervlakte eenheid bezet. Sunpower zit daar al boven met hun beste modules, maar die gaan natuurlijk nog lang niet massaal ingezet worden (te duur). Dus dat lijkt vooralsnog een "redelijke" max.
Langere termijn prognoses Ecofys gaan uit van haalbaar potentieel van 70 tot 180 GWp medio de 21e eeuw in NL. Maar dat is wel erg lang vooruit kijken, we gaan zien wat daar van terecht komt. Duitsland gaat in ieder geval waarschijnlijk in een paar jaar tijd al naar de 50 GWp, als er geen politieke ongelukken gaan gebeuren (die zijn trouwens al in de maak, maar dat heeft Hermann Scheer al vele jaren geleden voorspeld)...
Ik blijf er bij: die windturbines "mogen" er daarnaast OOK komen, anders zijn we als windnatie volstrekt ongeloofwaardig, en houden we onszelf voor de gek. NB: een opmerking die ik daarover maakte op Energiebusiness.nl werd geplaatst, maar die was gisteren opeens weer "verdwenen" in digital nowhere ...
Uiteraard horen deze specifieke discussies eigenlijk in het PeeVau onderwerp, neem er nog een borrel op...
In de zomer van 2019 of 2020 een geheel ijsvrije noordpool als de smelt in het huidige tempo doorgaat, wanneer was dat voor het laatst?jantje.vlaam schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:06:
[...]
Ik weet dat die schil om de aarde erg dun is, naar verhouding is een eierschil zelfs dikker.
Maar goed, sinds we onze temperatuur monitoren hebben we wel wat stijgingen en dalingen gezien. Een periode van 500jaar!!!!! Van het jaar 800 tot 1300 was het hier in het noorden van Europa zo warm dat we zelfs goed druiven konden kweken. Na deze periode koelde het jaren lang flink af en konden we bijna spreken van een ijstijd. Het is dus vaker voor gekomen en ook in een periode dat er een paar miljard minder mensen waren, er geen megastallen waren, auto's hooguit in de dromen van een gek bestonden en vervuilende treinen, boten en vliegtuigen ook nog niet bestonden. De oceaan, de diverse vulkanen en de vele moerassen stoten meer CO2 uit dan de mensen.
Verder platgetreden paden en onwaarheden. Vulkanen bijvoorbeeld stoten maximaal 2% van alle CO2 uit, oceanen absorberen juist CO2
Verwijderd
als je de uitlaat van je auto in je compartiment aansluit en je haalt je werk niet,
dan is dat precies waar je mee bezig bent, het gaat om meer dan alleen co2.
als jij het niet haalt, haalt onze huiskamer de aarde het dan wel ?
Verwijderd
Kan iemand mij een kort rekenvoorbeeld geven m.b.t. het feit, dat het geinvesteerde geld meer oplevert dan een spaarrekening?BarryH schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:19:
@energiebewustNL:
Want ik denk dan even simpel :
- rente op spaarrekening ligt boven de 2%, tot zover ik weet
- energieprijzen stijgen per jaar gemiddeld ook 2%, dacht ik.
Er zal vast wel iets niet kloppen en graag lees ik dan, wat er niet klopt. Dan sla ik tenminste geen flater op de radio, zoals de politieke partijen dat wel doen. Daarbij hebben jullie mij geholpen met een fact-check, die dan ook nog eens "waar" is.
Bij mij in de straat heeft er ook iemand een Tesla in bruikleen.
Hij werkt bij Readthuys, engineering van windparken, waar ze zo'n auto hebben.
http://www.raedthuys.nl/
[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-09-2012 13:53 ]
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:35:
[...]
Kan iemand mij een kort rekenvoorbeeld geven m.b.t. het feit, dat het geinvesteerde geld meer oplevert dan een spaarrekening?
Er zal vast wel iets niet kloppen en graag lees ik dan, wat er niet klopt. Dan sla ik tenminste geen flater op de radio, zoals de politieke partijen dat wel doen. Daarbij hebben jullie mij geholpen met een fact-check, die dan ook nog eens "waar" is.

Wel wat meer dan 2% per jaar dus. (lichtblauw = de gemiddelde inflatie, donkerblauw de energieprijs)
De afgelopen 5 jaar is de prijs wel veel minder gestegen. Maar dat lijkt me een tijdelijk effect als gevolg van de crisis.
Daarnaast moet je je investering in bijvoorbeeld PV niet vergelijken met de ontwikkeling van de energie prijs.
Je investeert namelijk niet in energie, maar in een installatie die 20-30 jaar lang energie kan opwekken.
[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 08-09-2012 15:31 ]
bruikleen.... da's nog geen eigendom!Speksteenkachel schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:48:
@Niels
Bij mij in de straat heeft er ook iemand een Tesla in bruikleen.
Hij werkt bij Readthuys, engineering van windparken, waar ze zo'n auto hebben.
http://www.raedthuys.nl/
maar wedden dat ie met een big smile rond loopt/rijdt ?
Pff wat een power een beetje gas en je wordt achter in de stoel gedrukt.
Een leuke ervaring

Wat een vette grijns...Speksteenkachel schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:18:
De stoute schoenen aangetrokken en gevraagd voor een ritje.
Pff wat een power een beetje gas en je wordt achter in de stoel gedrukt.
Een leuke ervaring![]()
[afbeelding]
Het personeel gaat voor woon werkverkeer een Twizy krijgen.
Een soort overdekte scooter, ik heb me al vast aangemeld voor een ritje.
Past me persoonlijk ook beter
http://www.renault.nl/sho.../twizy/brochure-twizy.jsp
[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-09-2012 22:29 ]
http://www.solar-net.nl/zonnepanelen/Rendement-sp-5.htmlVerwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:35:
[...]
Kan iemand mij een kort rekenvoorbeeld geven m.b.t. het feit, dat het geinvesteerde geld meer oplevert dan een spaarrekening?
Even de juiste gegevens invullen en klaar. Of zoek je zoiets als een excel bestandje?
Maak het je zelf makkelijk en vertel dat met de huidige prijzen de TVT maximaal 9 jaar is, daarna minimaal 16 jaar gratis stroom (het blijven toch zeeuwen, nietwaar?). Plus "goed voor het het milieu"-effect. Dat waren bij mij in iig de triggers. Het spaarrekening verhaal is in theorie wel leuk, maar in de praktijk gaat het geld gewoon op aan luxe goederen (als er al sprake is van spaargeld).
Succes met de uitzending
ps: je kan ook vermelden dat je met zonnepanelen je stroomprijs op ongeveer € 0,10 vastzet voor de komende 25 jaar (is de garantieperiode) en dat de panelen bij de opstalverzekering gezet kunnen worden. Kost hooguit een paar euro/jaar extra.
En je dakpannen slijten minder, het dak wordt minder heet 's zomers en wordt minder koud 's winters.
[ Voor 12% gewijzigd door drielp op 08-09-2012 22:49 ]
Zou ik wat voorzichtig mee zijn met zo'n claim. Ik denk dat de getroffenen met Photowatt panelen (die als "goed" bekend stonden in de markt) met hotspots e.d. niet meer hoeven aan te kloppen bij de opkoper Electricité de France (een van de grootste staatsbedrijven ter wereld). Want die heeft de insolvente boedel van dat Franse bedrijf opgekocht ZONDER de bijbehorende garantie"verplichtingen"...drielp schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 22:38:
ps: je kan ook vermelden dat je met zonnepanelen je stroomprijs op ongeveer € 0,10 vastzet voor de komende 25 jaar (is de garantieperiode) en dat de panelen bij de opstalverzekering gezet kunnen worden. Kost hooguit een paar euro/jaar extra.
... en geeft bij reclames dus waarschijnlijk, zeker als het om grote schadegevallen gaat, gewoon niet thuis ...

Die rollen volgens mij direct van het zadel af vanwege complicaties down under...flippo765 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:27:
Als dit mensen niet op de fiets krijgt, dan weet ik het ook niet meer
Zwart/witte fietsreclame

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-09-2012 23:56 ]
Zo'n Twizzy rijdt best lekker pittig. Heb er al even in gereden, helaas geen regentest kunnen doenSpeksteenkachel schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 22:05:
Dat bedrijf heeft er 2 aangeschaft voor klanten bezoek![]()
Het personeel gaat voor woon werkverkeer een Twizy krijgen.
Een soort overdekte scooter, ik heb me al vast aangemeld voor een ritje.
Past me persoonlijk ook beter![]()
http://www.renault.nl/sho.../twizy/brochure-twizy.jsp
http://www.sueddeutsche.d...-befreit-werden-1.1453971
[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 09-09-2012 11:42 ]
Dat zeggen ze al jaren, dat ze dat willen. En worden, helaas, door een zwak ruggemerg hebbend kabinet Merkel onder zware druk van, nota bene (!) de liberalen (hoezo "vrije markt"???) al enkele jaren steeds meer op hun wenken bediend - steeds meer bedrijven worden "Befreit". Het onherroepelijke gevolg zal zijn, bij hoge rato van "Befreiung", dat de burgers dan echt goed de lul zullen zijn, omdat de lasten over steeds minder schouders verdeeld zullen moeten gaan worden. Die bedrijven zouden dan niet hoeven mee te betalen aan de Energiewende (wat te schandalig voor woorden is). Maar ze kunnen wel steeds vaker, voor steeds meer uren, overdag vanwege het EEG voor DUMPprijzen elektra op de EEX inkopen in grote hoeveelheden, waarvan de marktprijs juist vanwege het EEG omlaag wordt gedrukt.hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:41:
Duitse bedrijven willen af van de kosten van de Energiewende.
http://www.sueddeutsche.d...-befreit-werden-1.1453971
(vrijdag de 7e, werkdag)
Leer mij de profiteurs kennen...
De opbouw was ( van onder naar boven )
- Beton
- ca 3 cm EPS.
- ca 3 cm bitumen ( meerdere lagen )
Het wordt:
- Beton
- ca 6cm PIR ( Rd 2,54 )
- 2 lagen bitumen.
Een deel van de spouwmuur van m'n voorgevel was ook zichtbaar. Die zit netjes tot helemaal bovenaan dicht met steenwol. Dus dat is prima verder.
Update:
De goot gestript tot het kale beton.

Onder deze lat lekte al het water weg het huis in. Deze lat is geplaatst voor de oude dakkoepel die wij hebben verwijderd. Een deel van de dakkoepel moest blijven bestaan om als opstaande rand voor de goot te dienen.

Dit materiaal is nu onder het bitumen verdwenen. 6cm PIR.

De onderlaag

Nog een klein probleem met het branden van het bitumen. Mijn dakbeschot is onderaan heel los geworden. Zie deze foto. Ze hebben uiteindelijk een soort fohn moeten gebruiken om het goed te branden.

De tweede laag

Deel van de 3e laag inclusief zonder nog het daktrim

Het eindresultaat:

Enorme zooi komt er van 1 goot af.

Ik heb hier een zeer goed gevoel over dat mijn goot nu EINDELIJK weer waterdicht is En het is geen twee lagen bitumen geworden maar 3 lagen. Ook is mijn afvoer aan de voorkant nu anders opgezet en voorzien van open overstort.
De overstort achter komt nog, ze hadden de lengte niet. Dat is het nadeel als je in een betonnen bunker woont.
[ Voor 70% gewijzigd door mkleinman op 10-09-2012 17:43 . Reden: pics toegevoegd. ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Sjonge wat een klus zeg. Wie heeft dit nu opgelost? de verzekeringsmaatschappij of heb je een ander bedrijf laten komen?mkleinman schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:51:
Zo, mijn dakgoot ligt nu compleet open. Lek was vrij duidelijk op het beton te zien. Mijn noodreparatie heeft eea wel goed gedaan want de lekkerij viel mee.
ps; heb je nog een stukje pir over van 50 x 70cm ?
[ Voor 73% gewijzigd door wmeester op 10-09-2012 18:50 ]
Ik heb van de inboedelverzekering netjes de schade binnen vergoed gekregen en via de rechtsbijstand het geld om mijn dakgoot door een ander te laten vervangen.wmeester schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:49:
[...]
Sjonge wat een klus zeg. Wie heeft dit nu opgelost? de verzekeringsmaatschappij of heb je een ander bedrijf laten komen?
ps; heb je nog een stukje pir over van 50 x 70cm ?
De problematische goot is nu definitief dicht. Nu nog de goot aan de andere kant van het huis die er ook zo beroerd uitziet maar nog niet lekt. Die moet ik uit eigen zak betalen.
* mkleinman noemt het leergeld.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wie o wie wil er meedoen? Stuur me een DM als je interesse hebt.
Dat lijkt mij een interessante reportage die ik wel wil zien. Ik ben zelf alleen niet die-hard genoeg. Ik ben alleen maar een zuinige gebruiker en wek 'slechts' drie-kwart van mijn eigen elektriciteitsverbruik op.zeef schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:24:
Gezocht voor een reportage : de duurzame tweakers. Wie heeft z'n huis volgehangen met panelen, isolatie en z'n CV ketel getuned? Welke Tweaker vind spaarlampen maar energieslurpers? Wie heeft de techniek zo voor zich laten werken dat de energiemaatschappij geld terugbetaald? Kortom we zoeken naar de die hard DED-ers.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Volgens mij heb je hier niet eens een oproepje voor nodig.zeef schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:24:
Gezocht voor een reportage : de duurzame tweakers. Wie heeft z'n huis volgehangen met panelen, isolatie en z'n CV ketel getuned? Welke Tweaker vind spaarlampen maar energieslurpers? Wie heeft de techniek zo voor zich laten werken dat de energiemaatschappij geld terugbetaald? Kortom we zoeken naar de die hard DED-ers.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2012 22:24 ]
Die staat sinds het 2e weekend van januari al uit.... Ik ben alleen niet duurzaam; doe het voor de poenzeef schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:24: CV ketel getuned?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Van GC krijg ik altijd geld terug voor het miezerige beetje stroom en kookgas wat ik nog verbruik (vorig jaar, dit jaar gaan we op negatief verbruik af). Grootste deel voorschotten gaat sowieso op aan de bezopen vastrechten van netbeheer. Maar door de standaard teruggave energiebelasting (dit jaar nog steeds 379,16 Euro incl. BTW voor het kalenderjaar, gebaseerd op 19% BTW), zaten we bij vorige afrekening nog steeds op 82 Euro negatief ("te ontvangen"), zelfs met meename van het eerstvolgende maandelijkse voorschot.zeef schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:24:
Maar dat geld vloeit net zo hard weer weg naar de onverkozen stadswarmte monopolist, het merendeel naar "vastrecht". Waar niks aan te tweaken valt. Behalve dan minder verbruiken, wat we dan ook gewoon doen.
Maar dat zal wellicht beyond the scope zijn van de bedoelde opzet "zo veel mogelijk technische foefjes uithalen". Bij ons is juist de sport "met zo min mogelijk technische foefjes", en gedragsverandering als driver een maximaal effect te krijgen. Misschien zelfs wel een groter resultaat, dan met investeringen/knutselen gepaard gaand technisch tweaker-offensief... Er ligt hier slechts 1,34 kWp aan antieke zonnepaneeltjes, en er is een WTW douchebak al vele jaren geleden geïnstalleerd. That's it, afgezien van de spaarlampen die we 15 jaar geleden ook al hadden, en die we slechts selectief gebruiken, waar nodig.
Conclusie: wij "tweaken" vooral onze geest, en bereiken een prima resultaat.
@kockie:
Ik schrik hevig. Kockie toch, foei!Ik ben alleen niet duurzaam; doe het voor de poen...

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 10-09-2012 22:25 . Reden: tuttuttut... ]
In Enschede gaat het een moeilijk verhaal worden.
In mijn koopovereenkomst uit 1990 kan ik trouwens niets terug vinden over verplichte stadswarmte afname.
Dus geen zogenaamd "kettingbeding".
edit
Kom ik me daar op Trosradar nog een stukje tegen van Polderboy uit 2010 (helemaal onderaan)
Zolang loopt die heisa dus al.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=78966
[ Voor 33% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-09-2012 23:17 ]
niet doen.... Af en toe een grapje tussendoor... de sfeer kan immers niet altijd gespannen zijnzonnigtype schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:21:
[...]
Ik schrik hevig. Kockie toch, foei! [afbeelding]
Terugverdientijd op zonnepanelen: ik zie wel
Terugverdientijd op zonneboiler: ik zie wel
Terugverdientijd op houtcv: ik zie wel
Plezier dat het werkt: geniet ik nu al tijden van!!
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Voordeel van nu dat spul aanbrengen is dat die kachels nu nog steenkoud zijn. Heb nog een pakje Tonzon folie over, die krijgt de buurman zodat hij zijn muren in de woonkamer niet meer hoeft op te stoken.
Ja, het dossier loopt nog steeds. Zelfs bij EL&I beginnen ze d'r een beetje "moe" van te worden, zo gaat het verhaal in de wandelgangen...Speksteenkachel schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:55:
Is het mogelijk om je in Leiden van de stadsverwarming te laten afsluiten?
In Enschede gaat het een moeilijk verhaal worden.
In mijn koopovereenkomst uit 1990 kan ik trouwens niets terug vinden over verplichte stadswarmte afname.
Dus geen zogenaamd "kettingbeding".
edit
Kom ik me daar op Trosradar nog een stukje tegen van Polderboy uit 2010 (helemaal onderaan)![]()
Zolang loopt die heisa dus al.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=78966
Bij ons kon de gemeente niet eens de SV overeenkomst vinden van lang gelee. We kregen als enige een "concept van toezeggingen" die tussen gemeente en destijds EWR (daarna NUON, nu Vattenfall) werd afgesproken uitgereikt. Die kwam niet van de gemeente (hadden ze niet of konden ze niet vinden), maar van .... NUON.
Kettingbedingen zijn schering en inslag geweest. Sommigen hadden geluk, een enkeling kon er onderuit (Olino verhaal), omdat dat kettingbeding "vergeten" was in de wurgcontracten...
antonboonstra schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:35:
[...]
Dat lijkt mij een interessante reportage die ik wel wil zien. Ik ben zelf alleen niet die-hard genoeg. Ik ben alleen maar een zuinige gebruiker en wek 'slechts' drie-kwart van mijn eigen elektriciteitsverbruik op.
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:14:
[...]
Volgens mij heb je hier niet eens een oproepje voor nodig.
Ook voor de poen is een prima reden.kockie schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:20:
[...]
Die staat sinds het 2e weekend van januari al uit.... Ik ben alleen niet duurzaam; doe het voor de poen![]()
Kan ik alleen maar beamen.kockie schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:28:
[...]
niet doen.... Af en toe een grapje tussendoor... de sfeer kan immers niet altijd gespannen zijn
Terugverdientijd op zonnepanelen: ik zie wel
Terugverdientijd op zonneboiler: ik zie wel
Terugverdientijd op houtcv: ik zie wel
Plezier dat het werkt: geniet ik nu al tijden van!!
Heel veel technische foefjes gebruik ik dan ook niet, al ben ik wel trots op mijn zelf geïnstalleerde installatie en eigen gemaakte scripts en grafieken voor elektriciteitsverbruik en -opbrengst.zonnigtype schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:21:
[...]
Maar dat zal wellicht beyond the scope zijn van de bedoelde opzet "zo veel mogelijk technische foefjes uithalen".

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Interessant, die damocles mini!antonboonstra schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 08:49:
[...]
Heel veel technische foefjes gebruik ik dan ook niet, al ben ik wel trots op mijn zelf geïnstalleerde installatie en eigen gemaakte scripts en grafieken voor elektriciteitsverbruik en -opbrengst.
[afbeelding]
http://www.deingenieur.nl...indstroom-valt-tegen.html
Dat is vorige week ook al behandeld.looyenss schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:52:
Was ik BIJNA voor windenergie na het artikel wat T.net er over schreef vanochtend. tot: de praktijk
Le Pair heeft een aantal aannames en simplificaties toegepast en daar verkeerde conclusies uit getrokken.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik zie dat niet als een reden om te zeggen dat windenergie slecht is. Eerder dat de groei windenergie een probleem oplevert voor het bestaande netwerk.looyenss schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:52:
Was ik BIJNA voor windenergie na het artikel wat T.net er over schreef vanochtend. tot: de praktijk
Je kan namelijk kiezen: Geef wind en zonne energie op zodat de kolen, gas en kerncentrales efficienter kunnen werken. En hoop dat we een veilige, stabiele en schone manier van energie opwekken uitvinden (koude fusie ofzo) voordat de wereld er uit ziet als in waterworld.
Of je probeert een oplossing te vinden waardoor die vervuilende gasturbines helemaal niet meer nodig zijn om het energienet stabiel te houden. En dan denk ik aan smartgrids met energie buffers (EV accu's en stuwmeren)
Of zijn er veel bestaande stuwmeren die een dusdanig lage "natuurlijke" aanvoer hebben dat er wel wat kunstmatige aanvoer bij kan?
[ Voor 0% gewijzigd door Cruise Control op 11-09-2012 16:53 . Reden: typo ]
Een stuwmeer aanleggen dat wordt gebruikt als energiebuffer kan overal.Mr-Leo schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:54:
Ik zie hier af en toe "stuwmeren" voorbij komen maar alle bestaande stuwmeren lopen vanzelf vol door bijvoorbeeld een rivier. Waar zouden die nieuwe stuwmeren dan aangelegd moeten worden? Waar kan dat zonder ecologische schade en/of verplaatsen van hele steden? Zijn er nog veel bergvalleien die wel even onder water gezet kunnen worden?
Of zijn er veel bestaande stuwmeren die een dusdanig lage "natuurlijke" aanvoer hebben dat er wel wat kunstmatige aanvoer bij kan?
Die "kunstmatige berg" waar begin dit jaar zo'n gedoe over was bijvoorbeeld, kan prima vol met water

Het gaat een nieuw gebouwd appartementen complex in Sneek waar een groot aantal energiebesparings- en recycling technieken zijn toegepast. Interessant leesvoer:
Het kostte natuurlijk veel geld om te realiseren, maar via subsidies uit verschillende potjes kon dit proefproject toch verwezenlijkt worden:In de appartementen zelf is al beter te zien dat het hier om een wijk gaat die een proeftuin is voor innovatieve energie- en waterzuiveringsprojecten. Naast de gootsteen in de keuken, zit bijvoorbeeld een apart bakje met daaronder een drukknop. "Gedurende de dag verzamel ik daar mijn aardappelschillen, groenteafval en de gebruikte koffiefilters", laat mevrouw Klaske Bergsma zien. "Met een druk op de knop verdwijnen ze dan in de verhakselaar."
Dat gemalen organische keuken- afval verdwijnt vervolgens via een vacuümsysteem richting het energiegebouw dat midden in het wijkje staat. Daar gaat het samen met de uit de vacuümtoiletten weggeschoten ontlasting van de bewoners in een biovergister. In deze grote zwarte tank worden de aardappelschillen en de poep en plas door bacteriën omgezet in groen gas. Dit gas wordt deels gebruikt voor de verwarming van de woningen en het tapwater.
Voor én de energiebesparende passiefwoningen én de energiekring-loop had de Wieren niet genoeg geld. Het 2,5 miljoen euro kostende project krijgt subsidie van onder meer de provincie Friesland, het samenwerkingsverband van waterschappen, de Stowa, en van de Europese Unie. De gemeente Súdwest Fryslân betaalde het nieuwe riool en legde dit ook aan.
Omdat de in de wijk toegepaste nieuwe technieken tot nieuwe opdrachten voor het Nederlandse bedrijfsleven kunnen leiden, gaf de Nederlandse overheid via Agentschap NL ook geld. Heikema: "In Nederland komt het water vrijwel dagelijks met bakken uit de lucht, maar in veel landen is water juist schaars en zijn ze erg geïnteresseerd in het hergebruik van afvalwater." Heikema heeft inmiddels al verscheidene belangstellenden uit het buitenland en van andere gemeenten rondgeleid. Op de Floriade in Venlo en bij de aanleg van het olympische dorp in het Russische Sochi is het Sneker model om energie te winnen uit de ontlasting al gekopieerd.
Daar ben ik geweest, rondgeleid, ze pompen het water omhoog als de stroom goedkoop is en laten het weer door de turbines lopen als de prijs hoog is (24h cyclus). De efficiëntie is ~60%, en ze verdienen er goed geld mee. Ze hebben recentelijk de oever van de meren op de berg nog verhoogd om meer opslag te hebben. Deze meren lopen in een cyclus van 24 h helemaal leeg en weer vol !Cruise Control schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:27:
Er wordt gedoeld op stuwmeren zoals die van de Centrale de Vianden in Luxemburg. Als de waterkrachtcentrale daar een overschot aan stroom zou produceren, pompt men water omhoog naar een stuwmeer boven op een berg. Als er meer vraag is dan de centrale aan kaan, laat men het water weer terug naar beneden stromen om extra stroom om te wekken.
Dit soort installaties hebben een belangrijke invloed op stabiliteit van het net.
Zonder mij echt te willen wagen aan de hogere kunst van het CV-tunen, zijn er natuurlijk wel een paar eenvoudige instellingen die ik eventueel zou kunnen wijzigen aan mijn HR combi ketel. Wat zijn de meest efficiënte instellingen?

- Tap comfort staat uit. Lijkt mij ook nergens voor nodig bij een gemiddeld warm water gebruik van twee keer per dag of zo. De leidingen zijn ook redelijk kort.
- De tapwater temperatuur kan ik instellen van 50 tot 60 graden. Hij staat nu op 60 graden. Is dat goed of kan ik die beter op 50 graden zetten?
- De CV temperatuur kan ik instellen van 41 tot 90 graden. Wat geeft het meeste rendement? Hij staat nu op 60 graden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Tapcomfort lekker uit laten, heb ik hier ook. Water kost bijna niks, gas wel, die paar keer per dag dat ik op water sta te wachten weegt niet op tegen het warmhouden van de ketel, vooral in de zomermaanden. In de winter boeit het niet want dan is de ketel toch wel warm.Fiber schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:53:
Kort vraagje aan de kenners hier...
Zonder mij echt te willen wagen aan de hogere kunst van het CV-tunen, zijn er natuurlijk wel een paar eenvoudige instellingen die ik eventueel zou kunnen wijzigen aan mijn HR combi ketel. Wat zijn de meest efficiënte instellingen?
- Tap comfort staat uit. Lijkt mij ook nergens voor nodig bij een gemiddeld warm water gebruik van twee keer per dag of zo. De leidingen zijn ook redelijk kort.
- De tapwater temperatuur kan ik instellen van 50 tot 60 graden. Hij staat nu op 60 graden. Is dat goed of kan ik die beter op 50 graden zetten?
- De CV temperatuur kan ik instellen van 41 tot 90 graden. Wat geeft het meeste rendement? Hij staat nu op 60 graden.
Tapwater zou ik op 60 graden laten staan. Er zijn hier mensen die het lager hebben staan en nog altijd niet ziek geworden zijn, maar persoonlijk zou ik het niet doen.
CV temperatuur van 60 graden is op zich prima. Je zou kunnen kijken of het nog lager kan, maar waar je vooral op moet letten is je retourtemperatuur, die bepaalt je rendement.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat ligt aan de radiatoren die je hebt.Fiber schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:27:
Waar zie ik dat of hoe meet ik dat en hoe hoog of laag moet die dan zijn? Of wordt dat te ingewikkeld voor een kroeg draadje?
Als je het lager zet, heb je grotere/meer radiatoren nodig. Het is wel zuiniger.
Je kan het gewoon lager zetten. Je merkt het vanzelf als het te laag is. Dan duurt het te lang om je kamer op te warmen op een koude winter morgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 11-09-2012 16:17 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:30:
Ik heb, naar aanleiding van berichten op dit forum, de radiatortemperatuur ingesteld op 60C. In mijn Excel sheet zie ik een significant verschil in gasconsumptie sinds november vorig jaar.

Het is nu namelijk iets warmer buiten dan vorig jaar november
Had gehoopt dat die uitleg er niet nog extra bij moest

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
mja, gasconsumptie is inderdaad een van de lastigste dingen om te vergelijken.Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:57:
Leuk gevonden, maar ik vergelijk altijd overeenkomende periodes.
Had gehoopt dat die uitleg er niet nog extra bij moest
je moet bijna per dag je meterstand en de min/max temp bijhouden.
Dan haal ik vervolgens gegevens op bij het KNMI, bereken het aantal gewogen graaddagen voor die week en verwerk alles in Excell.
Dat geeft een redelijke kijk op je gasverbruik en de effecten die al je inspanningen qua isolatie, tuning, etc. heeft opgeleverd.
Nogmaals: weten is meten.
Ok, had ik het misSchinnen-groen schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:27:
Ik meet al jaar en dag per week o.a. het gasverbruik.
Dan haal ik vervolgens gegevens op bij het KNMI, bereken het aantal gewogen graaddagen voor die week en verwerk alles in Excell.
Dat geeft een redelijke kijk op je gasverbruik en de effecten die al je inspanningen qua isolatie, tuning, etc. heeft opgeleverd.
Hoe groot is het verschil dan op 60 graden, en hoe hoog stond het eerst?
Ik gebruik al een poosje mindergas.nl dan hoef je zelf geen excelletjes bij te houden.Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:27:
Ik meet al jaar en dag per week o.a. het gasverbruik.
De instellingen van retourwatertemperatuur is mi alleen van invloed op HR ketels ivm condensatie.
Het verschil is ongeveer 18%, maar om dat wat nauwkeuriger te kunnen in te schatten, moet ik nog even doormeten tot november.
Ik probeer om de gemiddelde dagtemperatuur (ivm het berekenen van gewogen graaddagen) van het dichtsbijzijnde meetstation te krijgen. Geen idee of die site dat ook doet.wmeester schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:41:
[...]
Ik gebruik al een poosje mindergas.nl dan hoef je zelf geen excelletjes bij te houden.
De instellingen van retourwatertemperatuur is mi alleen van invloed op HR ketels ivm condensatie.
Maar het is wat mij betreft leuker om alles zelf te berekenen. Goed voor je hersens.
Mindergas.nl: bedankt voor de tip! Werkt mooi. Ik was al bezig het zelf uit te rekenen, maar dit werkt perfect. Dan maar geen hersengymnastiek.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:40:
gewoon mindergas.nl en klaar
De jaren 2007 t/m 2010: 0.45m3/graaddag
Begin 2011 nieuwe kozijnen geplaatst met HR++ glas aan achterzijde van woning
2011: 0.30 m3/graaddag
Eind 2011 houtkachel geplaats
2012: 0.25 m3/graaddag (t/m 11-09)
Dit jaar de spouwmuren laten isoleren, ben benieuwd was het effect hiervan is. Een eventuele negatieve factor op het verbruik is, energie-technisch gezien, dat mijn vriendin bij me is ingetrokken. Die houdt van een warm huis. Maar de positieve punten die het samenwonen met zich meebrengt maken alles goed (ze lees soms mee
voor dit jaar zit ik nog op 0,18 m3/dag aan gas. Qsolar staat nog volledig op zon te snorren. Hooguit een beetje kookgas gebruikt.
[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 12-09-2012 07:18 ]
Dit topic is gesloten.