De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:19
Bartjuh schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:44:
[...]

Koelwater gaat niet (nooit) door turbines ;) Dat is een gesloten systeem, met een counter-current gesloten warmtewisselaar ertussen voor koeling.
Het ging ook over waterkracht centrales, niet over kerncentrales.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:02:
[...]
Het ging ook over waterkracht centrales, niet over kerncentrales.
Oh ja, overheen gelezen, sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:49:

Daar is retedure nieuwe infrastructuur voor nodig. Dan geloof ik eerder in de in studie zijnde route HE overschot >> met CO2 uit biovergisters ter plekke omzetten naar methaan (methanisierung), en na zuiveringsstap als compatibel gas invoeden op het bestaande gasnet.
Wij maken oa besturingen voor biovergisters, ik zal eens bij de klant vragen of zoiets bij hun bekend is.
Verder een goed verhaal, ik wist niet dat ze er in Duitsland mee bezig waren.

ps.
Hoe staat het eigenlijk met je meterstand na de fantastische augustusmaand.
September lijkt ondertussen ook een topper te worden :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was weer even in schagen voor werk, langs de n245 zag ik 3 nieuwe vestas staan bij de enercons,
ben even gestopt om te luisteren, er lag overigens geen arend/pelikaan enzo eronder, helemaal niets zelfs.
maar blijkbaar is het wel zo, omdat het non argument nu eenmaal geroepen is, tsja hans, dus veel plezier ermee. het was ook erg stil

het is allemaal heel erg met die duurzame energie, maar het is een promille van de overlast van de fossiele energie, en dan climategate, ja daar besteed ik mijn tijd niet aan, het is een marketing stroming, maar dat heeft geen vat op me

/verder
meterstandjes doorgegeven aan greenchoice lekker voor de 21%
hoeveel kuub zei u ?
ja dat was effe moeilijk, een bescheiden stroomoverschotje, ik kom op ~ 33m3 per maand, 3 personen.
ik ben er trots op.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:03:
[...]

Wij maken oa besturingen voor biovergisters, ik zal eens bij de klant vragen of zoiets bij hun bekend is.
Verder een goed verhaal, ik wist niet dat ze er in Duitsland mee bezig waren.

ps.
Net uitgewerkt. Nogal zenuwslopende berekeningen spreadsheet door diverse omvormer testen e.d. Ik kreeg een file niet "rond" gerekend :( , leek wel berekening van een energienota van een niet nader genoemde energieboer. Fout uiteindelijk vandaag gevonden... :P

Weer 38 kWh Ferrarisje in de retour stand in augustus, ondanks de "maatregelen". De Ferraris (enkeltarief) stond eind augustus op een stand 213 kilowattuur onder de vorige meteropname (medio dec. 2011 opgenomen) ... Gaat vast erg leuk worden straks met de meterboer... :/

Augustus een lekkere 158 kWh geproduceerd, Kyocera paneeltjes deden 123,4 kWh/kWp die maand (anderen wat minder).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zal vast mede te maken hebben met je aangeschafte energiezuinige computer ;)

Das toevallig, zaterdag schijnt de windmolen van Grote Sloot op tv te zijn geweest.
Iemand toevallig gekeken?
http://www.nieuwsgrazer.nl/OJeR/12iQJ

edit gevonden.
http://www.hartvannederla...indmolens-geven-overlast/

Ze hadden naast dat de mensen aan het woord kwamen ook het geluid moeten laten horen.
Zo weet je nog niks, of zou er geen geluid zijn?

[ Voor 84% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-09-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moeten ze vast even een stil moment afwachten vanwege de autos,
maar ze kunnen een punt hebben, er zijn betere lege plaatsen, met ondiep water,
of alternatieven zoals huisvuilcentrales zoals de hvc http://www.hvcenergie.nl/duurzaam/biomassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Speksteenkachel schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:24:
Zal vast mede te maken hebben met je aangeschafte energiezuinige computer ;)
Das toevallig, zaterdag schijnt de windmolen van Grote Sloot op tv te zijn geweest.
Iemand toevallig gekeken?
http://www.nieuwsgrazer.nl/OJeR/12iQJ
edit gevonden.
http://www.hartvannederla...indmolens-geven-overlast/

Ze hadden naast dat de mensen aan het woord kwamen ook het geluid moeten laten horen.
Zo weet je nog niks, of zou er geen geluid zijn?
Ze wordt er boos van omdat het ritme gelijk is aan die van oorlogsmarsen :/ Vervolgens wel een drukke weg ernaast, maar maakt niet uit.

De gemiddelde mens is ook echt irritant dom af en toe, zeker op die SBS-tokkiezender. Misschien die mensen afsluiten van energie, dat is nog duurzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tegen die autoweg is in het verleden vast ook geprotesteerd, niemand vind het leuk om een autoweg naast de deur te hebben.
In Nederland telt de individu niet mee, hopelijk veranderd dat een klein beetje na 12 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Speksteenkachel schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:11:
Tegen die autoweg is in het verleden vast ook geprotesteerd, niemand vind het leuk om een autoweg naast de deur te hebben.
In Nederland telt de individu niet mee, hopelijk veranderd dat een klein beetje na 12 september.
Ja, en niemand vind het leuk om naast een vliegveld te wonen. Maar degene die daar het hardst en het meeste over klagen zijn degenen die daar bewust naast zijn gaan wonen. Hetzelfde geld voor snelwegen, treinrails, peuterspeelplaatsen, Circuit Assen/Zandvoort en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:03:

ps.
Nog ff afterburner d'r overheen:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/tussenmeterstanden.gif

Gearceerde deel is zonnestroom overschot onder de meterstand van eind vorig jaar...

* Slik ... *

Retorische vraag: Zou Liesbeth van Tongeren zo'n grafiek eigenlijk snappen, en de implicaties er van?

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 04-09-2012 02:39 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat wordt dan appeltaarten bakken, op zonnestroom wel te verstaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:58:
moeten ze vast even een stil moment afwachten vanwege de autos,
maar ze kunnen een punt hebben, er zijn betere lege plaatsen, met ondiep water,
of alternatieven zoals huisvuilcentrales zoals de hvc http://www.hvcenergie.nl/duurzaam/biomassa
Je schrijfstijl kan soms wat vinnig overkomen; gelukkig weet ik dat je een heel aardige peer bent ;)
Over windenergie zullen we het denk ik niet eens worden. Zelf heb ik er goddank geen last van. Overdag merk je er volgens mij ook niet zoveel van, maar ik kan me voorstellen dat je 's nachts helemaal gek wordt. Dus in de buurt van bewoning die dingen 's nachts graag uitzetten en overgaan op iets ander duurzaams.
Daar langs de N245 staan ze overigens prima;ik denk dat niemand er daar last van heeft. Sommige mensen vinden ze niet mooi en anderen hadden mazzel (ze werden niet geraakt door die wieken die daar aan de overkant een paar jaar geleden waren losgewaaid).

Over climategate.nl, daar is niks commercieels aan hoor. Mochten ze willen. Ik word ook wel eens moe van de daar aangeslagen toon en de argumenten zijn lang niet altijd fair, maar dat ene stuk waar ik aan refereerde doet niet zo mee aan de stemmingmakerij; is volgens mij een redelijk, met argumenten doordrenkt technisch verhaal. Ieder zijn 'bronnen'; de nuance zal wel ergens in het midden liggen. Jouw stukken lees ik ook, ben daardoor al een stuk milder dan een jaar geleden.

Ik las gisteren in de krant dat de vergunningen rond zijn om 30 km ten westen van je een nieuw windpark aan te leggen. Met die hoosbui van 14 augustus (letterlijk out of the blue) in Egmond aan Zee in je achterhoofd, zou het kunnen zijn dat hogere turbines een effect hebben op het weer doordat ze luchtlagen mengen? Ik kan er wel een paar wetenschappelijke bronnen van vinden, maar zoek ook een tegengeluid.
Afbeeldingslocatie: http://www.fibronot.nl/images/Turbulentie-achter-windmolens.jpg

In het kader van: "je kunt altijd minder energie verbruiken" ben ik stiekem aan het kijken naar dimbare LED lampen. Ik vind ze nog wel pittig aan de prijs. Dat zou hier beneden alleen al betekenen dat we 1 hanglamp en 23 halogeenspots moeten vervangen. Misschien nog even wachten tot ze de geest geven.

Als je nou eens aan het einde van de dag weer in de buurt bent en je hebt zin in een zonne espresso...Je hebt mijn nummer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:21:
[...]
Ik las gisteren in de krant dat de vergunningen rond zijn om 30 km ten westen van je een nieuw windpark aan te leggen. Met die hoosbui van 14 augustus (letterlijk out of the blue) in Egmond aan Zee in je achterhoofd, zou het kunnen zijn dat hogere turbines een effect hebben op het weer doordat ze luchtlagen mengen? Ik kan er wel een paar wetenschappelijke bronnen van vinden, maar zoek ook een tegengeluid.
[afbeelding]
Betwijfel of ze een significant effect hebben, hooguit heel lokaal. Ze werken maar in een klein stukje van de grenslaag, die vaak met 20 rotordiameters al praktisch 100% hersteld is (ofwel free stream condities).

Ik heb eens een praatje bijgewoond over wake (farm) aerodynamics, van iemand van ECN. Voor het vak wind energy.

Plaatje ziet er erg imposant uit, lijkt spannend maar geeft wel een vertekend beeld. Je ziet al aardige mist voor de turbines, dat betekend dat de relatieve luchtvochtigheid in de lucht daaromheen al bijna 100% is. Een kleine verlaging van de druk (in de wake) zorgt dan snel voor veel condensatie, en dat is wat je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Uit:
http://www.nature.com/ncl...nt/full/nclimate1505.html

"While converting wind’s kinetic energy into electricity, wind turbines modify surface–atmosphere exchanges and the transfer of energy, momentum, mass and moisture within the atmosphere. These changes, if spatially large enough, may have noticeable impacts on local to regional weather and climate. Here we present observational evidence for such impacts based on analyses of satellite data for the period of 2003–2011 over a region in west-central Texas, where four of the world’s largest wind farms are located"

Voorzorgsprincipe?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:44:
Uit:
http://www.nature.com/ncl...nt/full/nclimate1505.html

"While converting wind’s kinetic energy into electricity, wind turbines modify surface–atmosphere exchanges and the transfer of energy, momentum, mass and moisture within the atmosphere. These changes, if spatially large enough, may have noticeable impacts on local to regional weather and climate. Here we present observational evidence for such impacts based on analyses of satellite data for the period of 2003–2011 over a region in west-central Texas, where four of the world’s largest wind farms are located"

Voorzorgsprincipe?
Als het maar groot genoeg is kan het altijd wel wat impact hebben lokaal, maar sowieso verwaarloosbaar globaal.

Maar, misschien is de impact daar lokaal juist positief?

And then agian; alle vormen van energie hebben impact op het klimaat, zelfs zonne-energie (door wegnemen klein aandeel albedo). Stel dat we dezelfde hoeveelheid energie die de windmolens hebben opgeleverd hadden opgestookt in een kolencentrale... dan had dat globaal onomkeerbare gevolgen gehad. En lokaal meer vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 20:46
Da's wel erg kort door de bocht.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zie weinig onderbouwing in die column van meneer Rotmans.
"Elke euro die Nederland investeert in fossiele energie levert 2 euro economische schade op. Elke euro die Nederland investeert in schone energie levert 3 euro economische winst op."

Is dat zo?

Laten we even afwachten wat een nieuwe middencoalitie doet op het gebied van energiewetgeving e.d. Feit is wel dat de energiegiganten een heel dikke vinger in de pap hebben in Den Haag.

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:29:
"Elke euro die Nederland investeert in fossiele energie levert 2 euro economische schade op. Elke euro die Nederland investeert in schone energie levert 3 euro economische winst op."

Is dat zo?
Ik kan het niet kwantificeren, maar het klinkt wel logisch, want;
- De euro's die nodig zijn voor fossiele energie sturen we voornamelijk over de grens naar Poetin en Islamitische oliesjeiks. Daar zie je niets meer van terug in de eigen economie.
- Duurzame energie is wat arbeidsintensiever in NL per watt. Van de euro's die je in duurzame energie steekt komen er veel weer terecht in de eigen economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:29:

Is dat zo?
De duurzame winst kan wel kloppen, Als je kijkt naar de verwachte TWT van een PV installatie, en de levensduur.
En bij economische schade, bedoelen ze denk ik vooral dat grote oliemaatschappijen de winst vangen, terwijl het volk de vervuiling krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

De kroeg... Ik weet niet of ik goed zit, maar wilde ff een mededelinkje doen.

Ik houd wekelijks elke zondagavond om 21:00 alle tellerstanden bij. We hebben een nieuwbouw woning 2010 tussenwoning en ik was met name verbaasd over ons gasverbruik. We gaan zo zuinig mogelijk met energie om, maar we stoken maar de helft van wat de nibud voorschrijft.

Ik heb de waarden gemeten en heb de standen van 4 september vorig jaar tot vandaag uitgerekend.
De standen zijn als volgt:

4-9-2011 t/m 4-9-2012
Gas: 759 m³
Elektra: 2212 kWh
Water: 97,374 m³

Is dit een beetje redelijk?
Qua electra zitten we ruim onder het gemiddelde, maar ik denk dat daar misschien nog wel iets te halen is. De TV is vervangen door een LED model en staat bijna altijd uit. Wel gebruikt de receiver voor radio 80 watt, ook als deze zacht staat. Dit kan een verbeterpuntje zijn, radio luisteren via de TV is zelfs nog zuiniger.

De TV in de slaapkamer is recent vervangen door een iets zuiniger model.

Routers en switches zijn overdag en 's nachts uit (plugwise). Die gaat aan als we thuis komen van 't werk.
Gloeilampen hebben we niet, alles is spaarlampen en het gros is intussen ook LED.

Het gasverbruik was ik aangenaam door verrast! Het eerste jaar zaten we op 1080 m³, we moesten in de winter hard stoken en dat met sneeuw buiten. Na de oplevering moest de vloer namelijk drogen en daarvoor moest aardig gestuurd worden anders zaten we met de kerst nog op het beton.

Het gasverbruik van afgelopen jaar ben ik heel blij mee :)

Het waterverbruik vind ik ietsje aan de hoge kant. Ik weet niet waar dit aan ligt. We doen zo zuinig mogelijk aan met water.

Graag discussie ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 04-09-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik vind het keurig. Met hoeveel zijn jullie thuis? Twee personen?
Qua water: misschien heb je ergens een (klein) lek.

Blij dat het Nibud niets voorschrijft ;)

@ 3 euro opbrengst voor iedere groene euro investering
Ik heb er niet voor doorgeleerd. Richard Tol wel:
http://richardtol.blogspo...-is-een-loze-belofte.html

En over het te verwachten regeringbeleid tav energie:
http://richardtol.blogspo...zijn-de-verkiezingen.html

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fairy schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:38:

Het waterverbruik vind ik ietsje aan de hoge kant. Ik weet niet waar dit aan ligt. We doen zo zuinig mogelijk aan met water.
Geef je de tuin water uit de kraan?

Verder erg netjes. Met mijn 1-persoonshuishouden heb ik meer elektriciteit en gasverbruik. Water zit ik op ongeveer 35 m3

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Op zich kan het wel kloppen dat waterverbruik, wij hebben met 2 personen 110m3 verbruik. Elke dag een regendouche per persoon, in het weekend in bad, in de zomer met droogte af en toe een uurtje de tuin sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:50:
Ik vind het keurig. Met hoeveel zijn jullie thuis? Twee personen?
Qua water: misschien heb je ergens een (klein) lek.

Blij dat het Nibud niets voorschrijft ;)

@ 3 euro opbrengst voor iedere groene euro investering
Ik heb er niet voor doorgeleerd. Richard Tol wel:
http://richardtol.blogspo...-is-een-loze-belofte.html

En over het te verwachten regeringbeleid tav energie:
http://richardtol.blogspo...zijn-de-verkiezingen.html
Dit zijn ook meningen, ik zie hier geen vermeldingen naar harde bronnen waaruit blijkt dat het waar is wat hij beweert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Punt voor jou. Met dat verschil dat Tol een milieu-econoom is (die dus niets anders doet dan de duurzaamheidseconomie bestuderen) en Jan Rotmans een wiskundige die ooit eens een greenhouse model in elkaar heeft geflanst (among other things).
Ik weet het, slap autoriteits-argument. Geef me ff de tijd om de wetenschappelijke verhandeling op te duikelen die als basis dient voor bovenstaande blogs.

edit (niet wetenschappelijk, wel met cijfers onderbouwd)
http://www.ceps.eu/system...12/06/Forum%20-%20Tol.PDF

Maar hey, als iedereen nou eerst eens flink energie bespaart, hoeft het per huishouden niet veel te kosten om op groene energie over te stappen.

[ Voor 50% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Had iemand het over fossiel denken.

http://www.nu.nl/wetensch...inancieel-betaalbaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Iemand ook berekend wat het NIET kost als je het op een andere manier zou proberen :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
<sarcasme>
he bah schinnen-groen.
daar kunnen we toch geen geld voor vragen aan de mensen.
kun je geen economie op laten draaien.
lijkt mij geen goed plan.
</sarcasme>

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Fairy schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:38:
De kroeg... Ik weet niet of ik goed zit, maar wilde ff een mededelinkje doen.
Check Wat is jouw actuele energieverbruik?
Ik houd wekelijks elke zondagavond om 21:00 alle tellerstanden bij. We hebben een nieuwbouw woning 2010 tussenwoning en ik was met name verbaasd over ons gasverbruik. We gaan zo zuinig mogelijk met energie om, maar we stoken maar de helft van wat de nibud voorschrijft.
Nibud is qua 1800m3 gemiddeld gebruik aan gas inmiddels achterhaald. Daar mag wel 200 van af.
Wel gebruikt de receiver voor radio 80 watt, ook als deze zacht staat.
Al gemeten wat het gebruikt in staande bij? Ik denk dat je schrikt.
Het gasverbruik van afgelopen jaar ben ik heel blij mee :)
Kan misschien beter met een beetje Gas besparen door middel van CV tuning

Standaard staat een cvketel op 100% vermogen...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:08
PcDealer schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:43:
[...]

[...]
Nibud is qua 1800m3 gemiddeld gebruik aan gas inmiddels achterhaald. Daar mag wel 200 van af.
Zonder al te veel moeite doet ons vrijstaande huis uit 2007 met 880m3 inhoud zo'n 1000m3 gas. En dan vooral omdat we (te) lang douchen. Verschil met huizen van 10+ jaar ouder is schrikbarend groot.
Dat deed ik ook! 40watt permanent! Tegenwoordig dus ook achter schakelaar. Alles achter schakelaar.

Dit soort dingen zijn er meestal dan weer niet voor hetelucht verwarming :(

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Daarnaast werkt het juist tegenovergesteld...
Dit is precies hoe een broeikaseffect in elkaar zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
hansdegit schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:57:
Ik heb een hartstochtelijke hekel aan katten, vooral omdat ze onze tuin als toilet gebruiken. Toch zie ik weinig katten die een havik / arend / buizerd / peilikaan doden; da's volledig aan de turbines toe te schrijven.
......
Nee, pelikanen zal je niet gauw aantreffen onder de nederlandse windmolens :).

Op het bedrijf waar ik werk staan 9 stuks 80 meter hoge windmolens. Op het zelfde terrein broeden ook vele duizenden meeuwen. Zo nu en dan tref ik een dode meeuw onder een windmolen aan, één keer een aalscholver. Het blijft echter bij zeer kleine aantallen. De meeuwen blijven redelijk uit de buurt van de windmolens.
Het merendeel van de dode meeuwen wordt door het (bedrijfverkeer)verkeer veroorzaakt. Vooral de jonge meeuwen zijn de klos, dat een auto gevaarlijk is, snappen ze nog niet helemaal. Een dode buizerd of torenvalk heb ik nog niet aangetroffen, van deze soorten broeden er ook een paar op het terrein. De slechtvalken die hier jagen houden de molenwieken ook mis. Hier ook geen slachtoffers van gevonden.
Ik hen onder mijn collega's een aantal fanatieke vogelaars en die zouden direct aan de bel trekken als het aantal dode vogels door toedoen van de geplaatste windturbines hoog zou zijn. De vogelbescherming is niet kinderachtig in deze zaken...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Meeuwen zijn ratten met vleugels, die kunnen we wel een hoop missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De pelikaan was natuurlijk een kwinkslag naar de Duitse pelikaan die ontsnapt was uit de dierentuin en in tweeën was gevonden onder een turbine ;)

Maar eigenlijk ben ik het wel eens met Bartjuh: iedere vorm van energie-opwekken kent nadelen die al dan niet direct zichtbaar / meetbaar zijn. Generalisaties passen niet zo goed in zo'n ingewikkelde discussie over energie-mix. Dus soms (heel soms ;) ) is windenergie een goede optie, soms biovergisting etc.

Laat onverlet dat er nog heeeeeel veel daken te winnen zijn voor PV. Ik denk dat dat de minste overlast geeft.

Bovendien ben ik nog steeds van mening dat we de subsidies op wind in fundamenteel onderzoek moeten stoppen. Wind kan m.i. nooit een factor van belang worden in het dichtbevolkte NL.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar we hebben wel een hoop noordzee, en een groot achterland
die gasplatformen zijn ook geen probleem, en ik kom er ook nooit
http://www.fibronot.nl/images/WindparkenNoordzee.png

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Schoon, eens. Redelijk constant, op open zee waait het altijd wel (toch?).
Maar voorlopig heel erg duur. Doe maar lekker PV. En via besparing (al dan niet met marktdwang middels tarieven) ervoor zorgen dat de basislast omlaag kan.

Maar lullen wij niet wat makkelijk? Volgens mij is het huishoudelijk energieverbruik minder dan 1/3 van de energiebehoefte in NL (shoot! Kan ik mis hebben).

edit: en ik ben er nog niet van overtuigd dat de windparken een verwaarloosbare invloed op het weer hebben.
En we zijn toch allemaal voorstander van decentrale opwekking? Windpark = windcentrale NOT IS decentraal.

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:53:
Schoon, eens. Redelijk constant, op open zee waait het altijd wel (toch?).
Maar voorlopig heel erg duur. Doe maar lekker PV. En via besparing (al dan niet met marktdwang middels tarieven) ervoor zorgen dat de basislast omlaag kan.

Maar lullen wij niet wat makkelijk? Volgens mij is het huishoudelijk energieverbruik minder dan 1/3 van de energiebehoefte in NL (shoot! Kan ik mis hebben).

edit: en ik ben er nog niet van overtuigd dat de windparken een verwaarloosbare invloed op het weer hebben.
En we zijn toch allemaal voorstander van decentrale opwekking? Windpark = windcentrale NOT IS decentraal.
Als we door die windmolens overdag minder wolken hebben boven Oisterwijk ben ik voor >:)
'sNachts mag alles schoonregenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:55:
[...]

Zonder al te veel moeite doet ons vrijstaande huis uit 2007 met 880m3 inhoud zo'n 1000m3 gas. En dan vooral omdat we (te) lang douchen. Verschil met huizen van 10+ jaar ouder is schrikbarend groot.

[...]

Dat deed ik ook! 40watt permanent! Tegenwoordig dus ook achter schakelaar. Alles achter schakelaar.

[...]

Dit soort dingen zijn er meestal dan weer niet voor hetelucht verwarming :(
Heteluchtverwarming is toch een soort van luchtbehandingsventilatiesysteem?
Dan zou je er meteen een warmtepomp op aan kunnen sluiten, heb je ook geen gas meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

"http://www.nu.nl/economie/2901489/noord-holland-verbiedt-nieuwe-windmolenparken-vasteland.html"

WEL NIET WEL NIET WEL NIET WEL NIET WEL NIET ( Nederlandse politiek )
Volgens mij is dit weer een staaltje fossiele lobby

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

We hebben er zelfs een passende uitdrukking voor: "Met alle winden meewaaien".
Volgens mij is dit weer een staaltje fossiele lobby
Zou het? Een hoop windmolenparken zijn van "fossiele" bedrijven. Bij Zeewolde is Vattenvall net een nieuw windmolenpark aan het bouwen en dat is dusdanig duur dat ze dat vast niet alleen als "green washing" doen.
Lijkt me eerder het resultaat van een lokale NIMBY actie (http://www.pastpeak.com/a.../06/politics_and_ni_1.htm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45

aip

Ik ben niet zo van de mannenbroeders, maar soms blijken het wel realisten te zijn:

http://www.volkskrant.nl/...sis-komt-niet-terug.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik heb een DIN rail meter in mijn meterkast voor het registreren van de opbrengst van mijn toekomstige PV set. Deze meter heeft een S0 bus. Hoe krijg ik twee draadjes een beetje elegant mijn meterkast in (uit)? Ik kan natuurlijk gewoon een gat boren in de meterkastbehuizing maar of dat nou zo netjes is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
En toen verbood Noord-Holland de bouw van windmolens.... 8)7

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:59

ericplan

5180 Wp PV

RocketKoen schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:03:
En toen verbood Noord-Holland de bouw van windmolens.... 8)7
Terwijl Amsterdam er de nodige wil bouwen op plaatsen waar niemand er last van heeft en het landschap toch al industrieel is met fabrieksschoorstenen. Heb ik op die provincialen gestemd? 7(8)7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PcDealer schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:43:
[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor je input.
Standby van de versterker is ruim onder 1 watt (0,3w), maar hij heeft aan de voorkant een standby knop en een UIT knop (Denon 2310), bij mij gaat hij altijd hard uit, want het enige verschil is dat je hem dan met de AB aan kunt zetten. Overigens gaat na het HTPC gebruik altijd de schakelaar om. Jammer is overigens wel dat een receiver default niet op iets van 2 uur ingesteld kan worden. Heel sporadisch gebeurt het dat ik de receiver vergeet uit te zetten, hij draait op PURE DIRECT mode, en dan gaat ook het display uit.....

CV tuning heb ik naar gekeken, maar daar is voor mij niet veel te halen denk ik. De CV temperatuur stond standaard al op 80 of 85 ofzo, die heb ik meteen bij het in gebruik nemen van de CV terug gezet naar 60 graden voor CV en 65 voor tapwater. Daarnaast de comfort stand (Warmhouden) direct uitgezet. Water van de douche is overigens heel snel op termperatuur.

Verder heeft de ketel wel heel specialistische parameters die je in kunt stellen, maar de handleiding geeft al aan dat je daar echt af moet blijven. Je kunt het hele ontbrandigdsysteem er mee ontregelen als je niet weet wat je doet. De ketel loopt nu prima en daar zou ik niet snel iets aan durven wijzigen.

PS. Omdat we allebei werken gaat de ketel pas aan als we thuis komen rond 17:00 in de winter. Daarnaast stoken we dan maar heel weinig bij, voor mij is 18graden genoeg.. We hebben een heel intelligente thermostaat die vanalles kan, maar we hebben er toch voor gekozen om hem als domme thermostaat te gebruiken, dat scheelt gewoon veel gas. En 's avonds op tijd uitzetten! Daarnaast stook ik alleen in de woonkamer en staat de kachel in de douche op een héél klein kiertje voor de doorstroming.

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 05-09-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ericplan schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:12:
[...]

Terwijl Amsterdam er de nodige wil bouwen op plaatsen waar niemand er last van heeft en het landschap toch al industrieel is met fabrieksschoorstenen. Heb ik op die provincialen gestemd? 7(8)7
CDA, VVD, D66 en PvdA waren voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

Een paar open deuren...:
  • Al naar je koelkast en diepvries gekeken? Oude modellen zijn vaak de grootste stroomvreters in een huishouden.
  • Water besparen doe je vooral voor het milieu, het kost geen * namelijk.
  • Gas verbruik je vooral in de winter, zeg november tot en met februari. Eén koude week in januari kan meer gas kosten dan drie of vier maanden in de zomer bij elkaar. Het loont bijna om in zo'n koude week op vakantie te gaan... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Fiber schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:02:
[...]

• Gas verbruik je vooral in de winter, zeg november tot en met februari. Eén koude week in januari kan meer gas kosten dan drie of vier maanden in de zomer bij elkaar. Het loont bijna om in zo'n koude week op vakantie te gaan... :)
[/list]
Dat is gevaarlijk schrijven, stel dat mijn vrouw dit leest, dan moeten we weer op vakantie. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Fairy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:31:
[...]
We hebben een heel intelligente thermostaat die vanalles kan, maar we hebben er toch voor gekozen om hem als domme thermostaat te gebruiken, dat scheelt gewoon veel gas. En 's avonds op tijd uitzetten!
[...]
Dan heb ik nog een leuke tip, laat je thermostaat de verwarming 's avonds wel uit gaan, maar niet automatisch aan. Dat doe je door de "opstaan" temperatuur gelijk te maken aan de "slapen" temperatuur. Je zet hem dan met de hand tijdelijk hoger als je het koud hebt maar hij gaat wel vanzelf weer lager 's avonds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 07:45
Mr-Leo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:23:
[...]
Dan heb ik nog een leuke tip, laat je thermostaat de verwarming 's avonds wel uit gaan, maar niet automatisch aan. Dat doe je door de "opstaan" temperatuur gelijk te maken aan de "slapen" temperatuur. Je zet hem dan met de hand tijdelijk hoger als je het koud hebt maar hij gaat wel vanzelf weer lager 's avonds!
Dank! dat gaat ons ook helpen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga kijken of dat bij ons ook kan :)

Ik heb zo'n thermostaat:
Afbeeldingslocatie: http://shop.kamerthermostaat.com/WebRoot/StoreLNL/Shops/62028128/Products/07108100/Chronotherm_Vision.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 05-09-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fiber schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:02:
[...]

Een paar open deuren...:
  • Al naar je koelkast en diepvries gekeken? Oude modellen zijn vaak de grootste stroomvreters in een huishouden.
  • Water besparen doe je vooral voor het milieu, het kost geen * namelijk.
Koelkast is nieuw (nieuwe keuken). De vrieskast is 2 maanden oud.
Gasverbruik is goed te zien op mijn grafieken die ik indertijd heb opgebouwd, winterperiode is een stuk hoger dan de zomer, maar ook dan kun je nog redelijk wat besparen door niet superlang te douchen.

De zomerperiode is het gasverbruik rondom de 4,8 m³ per week. Op de absolute piekweek (WEEK5 = 5-feb-2012 meetmoment) is het verbruik 39,4 m³.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 05-09-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het windmolenverbod is logisch in de windrijke provincies,
stel je voor dat ik mijn uitgespaarde centen daar ga investeren, (fossiel vermeden eric-pvt euries)
dan valt het ancien regime om, de banken financierden immers de energiecentrales(kolen)
en die banken zijn gered door.....oh ja, het is gewoon te logisch.

ik zou graag een paar duizend euro participeren in een molen,
goed voor mijn kinderen en hun komende studie.
vreemd dat we zo vast houden aan vieze oude techniek, de kost gaat voor de baat uit.
niemand wind/t nu.
schoon is uit de discussie vermeden, er hangt nog steeds geen prijs aan vies,
behalve bij de burger en zijn zwarte bak.

als je wel kunt participeren in je lokale wijk ben je trots, en sta je met handen in je zij : die is deels van mij.
ik voel me door deze beslissing wel erg afgeknepen en beknepen

** ik zit met 5 ruggen in meewind http://meewind.nl/
prima rendement, ik stap zeker niet uit (waarheen dan ?)
vreemd genoeg gestimuleerd door mijn provincie die nu een verbod verkondigd.
ik ben even de weg kwijt, wat een draai.
rendementen uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst, het zal gratis waaien,
en de zon zal ook zeker gratis schijnen, is dat soms het probleem, van de fossiele investeringen met eeuwige lange aanvoerlijnen ?

ondertussen rammen taqa en gazprom lekker door met damwanden in de bergermeer, iedere morgen vroeg weer, ik baal als een stekker, niet te vergelijken met een windmolen, maar dat schijnt niemand een zorg te zijn, wie komt er hier een nachtje slapen ?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 20:37 . Reden: bah ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Fairy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:49:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga kijken of dat bij ons ook kan :)

Ik heb zo'n thermostaat:
[afbeelding]
Ja hoor dat kan, ik heb dezelfde!

Opstaan, 07:00 @ 18c
Vertrekken, niets instellen
Thuis komen, niets instellen
Slapen, 22:00 @ 18c

Als het koud is zet je hem tijdelijk wat hoger en om 22:00 gaat hij vanzelf weer naar 18c. Nooit meer vergeten de verwarming s avonds lager te zetten en niet onnodig een programma volgen terwijl je onverwachts niet thuis bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-Leo op 05-09-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nu we het toch over windparken hebben, er gaat een beste joekel gebouwd worden voor de Schotse kust.
http://www.windenergie-ni...-in-aanbouw-in-schotland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:22:
het windmolenverbod is logisch in de windrijke provincies,
stel je voor dat ik mijn uitgespaarde centen daar ga investeren, (fossiel vermeden eric-pvt euries)
dan valt het ancien regime om, de banken financierden immers de energiecentrales(kolen)
en die banken zijn gered door.....oh ja, het is gewoon te logisch.

ik zou graag een paar duizend euro participeren in een molen,
goed voor mijn kinderen en hun komende studie.
vreemd dat we zo vast houden aan vieze oude techniek, de kost gaat voor de baat uit.
niemand wind/t nu.
schoon is uit de discussie vermeden, er hangt nog steeds geen prijs aan vies,
behalve bij de burger en zijn zwarte bak.

als je wel kunt participeren in je lokale wijk ben je trots, en sta je met handen in je zij : die is deels van mij.
ik voel me door deze beslissing wel erg afgeknepen en beknepen

rendementen uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst, het zal gratis waaien,
en de zon zal ook zeker gratis schijnen, is dat soms het probleem, van de fossiele investeringen met eeuwige lange aanvoerlijnen ?

ondertussen rammen taqa en gazprom lekker door met damwanden in de bergermeer, iedere morgen vroeg weer, ik baal als een stekker, niet te vergelijken met een windmolen, maar dat schijnt niemand een zorg te zijn, wie komt er hier een nachtje slapen ?
Tsja, we willen schone, goedkope energie.
maar not in my backyard...

En een groot verschil tussen fossiel en duurzaam is juist dat duurzaam opwekken vaak een groot oppervlakte nodig heeft.
Dat kan prima. PV op daken, windmolens in weilanden.
Maar dan moeten mensen niet zeiken dat PV het "stadsgezicht" verpest. Of de "horizonvervuiling" van windmolens...

Doe mij maar PV en windmolens, in plaats van smog en rokende schoorstenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Windmolens kunnen ook prima op zee zoals de link hierboven naar het Schotse windpark.
Nederland heeft nog zeeruimte genoeg om een paar GW te plaatsen.
Aangevuld met zeer veel PV op de daken natuurlijk :)

Ze hebben helaas net weer zo'n kolenmonster in Duitsland in bedrijf gesteld.
Opgave rendement is maar 43%.
Hier moet natuurlijk nog wel het energieverbruik van het winnen van de kolen en het transport naar de centrale vanaf.
Tevens het verwerken van de overgebleven slakken kost ook nog eens energie, om maar niet te spreken van het maanlandschap dat achterblijft na de bruinkoolwinning.
http://www.energieenwater...e-van-rwe-is-anachronisme

[ Voor 79% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-09-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Mr-Leo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 23:03:
[...] Ja hoor dat kan, ik heb dezelfde!

Opstaan, 07:00 @ 18c
Vertrekken, niets instellen
Thuis komen, niets instellen
Slapen, 22:00 @ 18c

Als het koud is zet je hem tijdelijk wat hoger en om 22:00 gaat hij vanzelf weer naar 18c. Nooit meer vergeten de verwarming s avonds lager te zetten en niet onnodig een programma volgen terwijl je onverwachts niet thuis bent.
18 graden voor 's nachts als je slaapt en overdag als je niet thuis bent...? Dat is mijn avond temperatuur... O-)

Sterker, zo lang hij niet onder de 16.5 zakt zet ik hem meestal niet eens aan, behalve als ik gasten heb. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Fiber schreef op woensdag 05 september 2012 @ 23:24:
[...]

18 graden voor 's nachts als je slaapt en overdag als je niet thuis bent...? Dat is mijn avond temperatuur... O-)

Sterker, zo lang hij niet onder de 16.5 zakt zet ik hem meestal niet eens aan, behalve als ik gasten heb. :z
Ik heb hier geen thermostaat (alleen zo'n knop met 1-2-3-4-5 op de radiator). Maar de vuistregel is dat de verwarming aan gaat als ik wolkjes blaas (of bezoek heb).
Ik doe wel een extra trui aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 05 september 2012 @ 23:14:
Windmolens kunnen ook prima op zee zoals de link hierboven naar het Schotse windpark.
Nederland heeft nog zeeruimte genoeg om een paar GW te plaatsen.
Aangevuld met zeer veel PV op de daken natuurlijk :)

Ze hebben helaas net weer zo'n kolenmonster in Duitsland in bedrijf gesteld.
Opgave rendement is maar 43%.
Hier moet natuurlijk nog wel het energieverbruik van het winnen van de kolen en het transport naar de centrale vanaf.
Tevens het verwerken van de overgebleven slakken kost ook nog eens energie, om maar niet te spreken van het maanlandschap dat achterblijft na de bruinkoolwinning.
http://www.energieenwater...e-van-rwe-is-anachronisme
En het gruwelijk hoge eigenverbruik van die fossiele centrales om überhaupt het spul in de fik te kunnen steken en te verwerken wordt NIET belast met een EEG Umlage, zodat Karl Normalverbraucher und Frida Durchschnittskonsument het extra voor de kiezen krijgen met de heffing. Terwijl, vanwege de extreem gedaalde beursprijzen vanwege preferente invoeding van spotgoedkope zonnestroom en windstroom (geen grondstof kosten) en merit-order effect, de grote industriële jongens en meisjes wel voor waanzinnige dumpprijs massale hoeveelheden stroom voor een prikkie naar binnen kunnen kachelen (m.b.t. zonnestroom: tijdens de spitsuren midden op de dag). Ergo: niet meebetalen aan het systeem, maar wel vet profiteren. Mit grossen Dank aan de "liberalen" die burgers minachten en ze beslist geen eigen "vrijheden" gunnen...

Ik zeg: revolution, und schnell Bitte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
[...]

Precies, hier gaat hij 's nachts ook naar de 16. Omdat ik vanuit huis werk en vaak plots weg moet stook ik zelf ook niet erg hoog, doe wel een trui over mijn polo aan en als ik weg moet doe ik een vest in plaats van een trui over mijn polo. Jezelf warm kleden is het beste (na isoleren, maar dat wordt de komende winter geinventariseerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
[...]

Ik heb vloerverwarming en laat hem niet zo ver afkoelen, maar het was natuurlijk maar een voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:22:

Ha daar zit ik ook in, meewind.nl, lijkt me een goede deal .....
Maar ook in de vereniging "Meerwind", die gaat weer 2 molens bouwen langs de A4/A44 ! daar maakt het verkeer zoveel herrie daar heeft niemand er last van. ( om van de vliegtuigen maar niet te spreken.)
Ik denk trouwens dat we nog veel meer molens nodig hebben, ondanks alle zonne energie ! Ik wil er wel 1 in mijn achtertuin !!!!!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 05 september 2012 @ 23:52:
[...]

Ha daar zit ik ook in, meewind.nl, lijkt me een goede deal .....
Maar ook in de vereniging "Meerwind", die gaat weer 2 molens bouwen langs de A4/A44 ! daar maakt het verkeer zoveel herrie daar heeft niemand er last van. ( om van de vliegtuigen maar niet te spreken.)
Ik denk trouwens dat we nog veel meer molens nodig hebben, ondanks alle zonne energie ! Ik wil er wel 1 in mijn achtertuin !!!!!
Klopt, zonder wind gaan we het niet redden en kunnen we het bijltje er wel bij neergooien.

Maar zonnestroom is wel DE optie om de burger fysiek bij de "energierevolutie" te betrekken. Die wordt bloedg**l van een terugdraaiende meter. Daar kan geen (in rückwärts modus) draaiende hypermoderne bling-bling turbien tegenop... 8)

• RocketKoen
zonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:01:
[...]

Klopt, zonder wind gaan we het niet redden en kunnen we het bijltje er wel bij neergooien.

Maar zonnestroom is wel DE optie om de burger fysiek bij de "energierevolutie" te betrekken. Die wordt bloedg**l van een terugdraaiende meter. Daar kan geen (in rückwärts modus) draaiende hypermoderne bling-bling turbien tegenop... 8)
Daarnaast denk ik dat een vergunning voor een windmolen op je dak of in je tuin een stuk lastiger is dan wat PV :P

Vergeet daarnaast de warmtepomp niet voor henk en ingrid. Het is wel een tikkeltje lastiger aanleggen, maar je ziet er niks van (behalve op je gasrekening)

TheS4ndm4n#1919

• TheSiemNL
RocketKoen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 02:02:
[...]
Daarnaast denk ik dat een vergunning voor een windmolen op je dak of in je tuin een stuk lastiger is dan wat PV :P

Vergeet daarnaast de warmtepomp niet voor henk en ingrid. Het is wel een tikkeltje lastiger aanleggen, maar je ziet er niks van (behalve op je gasrekening)
Zoiets is bij bestaande bouw toch bijna niet goed aan te leggen.

Verwijderd

toch ben ik op 1 punt positief over de gasopslag,
dan komt er zeker geen schaliegas winning of fracking in de buurt, dat gaan ze dan doen bij henk en ingrid in de tuin, en dan is het bal.

• hansdegit
Uit vandaag.nl/schagen:
HAARLEM - De aanleg van een grootschalig windmolenpark in de Wieringermeer kan doorgaan. Het plan is uitgezonderd van het verbod op de aanleg van nieuwe windmolens in Noord-Holland.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten gisteren het eerder aangekondigde verbod op de bouw van nieuwe windmolens door te zetten. Gs geven hiermee uitvoering aan de politieke afspraak dat er in Noord-Holland geen nieuwe windmolens op land bijkomen.
Het windmolenpark in de Wieringermeer valt onder de verantwoordelijkheid van het Rijk. Met het bouwen van nieuwe windmolens in de Wieringermeer voldoet de provincie aan zijn verplichting om 430 Mw aan duurzame energie op te wekken.
Andere plannen, zoals die van de gemeente Amsterdam, vallen wel onder de windmolenstop. Het Amsterdamse gemeentebestuur verklaarde eerder plannen voor de verdubbeling van het aantal windmolens in de provincie gewoon door te zetten.
Ik verwacht protesten van de zweefvliegclub en van marinevliegkamp De Kooy. Hun radar wordt gestoord door hoge turbines.

• hansdegit
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 07:46:
toch ben ik op 1 punt positief over de gasopslag,
dan komt er zeker geen schaliegas winning of fracking in de buurt, dat gaan ze dan doen bij henk en ingrid in de tuin, en dan is het bal.
Er is inmiddels een nieuwe methode om schaliegas te winnen:
http://www.businessinside...ng-method-unveiled-2012-5

Niet "renewable", akkoord. Maar een stuk schoner dan kolen. En is er heel veel van.

Het onderwerp is hier vast heel vaak aan bod gekomen, toch wil ik het weer eens oprakelen. Hoe gaan we de basislast opwekken? Want wind en andere fluctuerende bronnen zijn prima, maar als de efficiency van een basislastcentrale door het terugregelen ervan enorm daalt (efficiency bij vollast: 61%, in deellast: 40% daaromtrent) lost het gebruik van duurzame schone energie niet zoveel op, qua uitstoot (en dan bedoel ik niet alleen CO2)

[ Voor 29% gewijzigd door hansdegit op 06-09-2012 10:11 ]

• rube
  • Laatst online: 07:45
Allereerst de noodzaak van een hoge basis last flink terugbrengen door o.a. smartgrid (wasmachine pas aan en diepvriezer paar graden kouder wanneer er "overvloed" is). Zon en wind zijn redelijk van te voren in te schatten.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Heb inderdaad ook wel eens gelezen dat er flink wat energie kan worden 'opgeslagen' in grote vriescellen voor o.a. voedsel. Deze vragen flink wat vermogen en kunnen bij overvloed aan elektriciteit best langer doordraaien om dieper te vriezen. Vanwege goede isolatie kunnen ze bij tijden van weinig elektriciteitsaanbod best een aantal uren zonder stroom.

Als voorbeeld, in een nieuwsbrief van SolarNRG vertellen ze over een referentieproject van 100 kWp
Van Geest International, een grote groente- en fruit im- en exporteur uit De Lier gebruikt de stroom om zijn koelcellen te laten werken en dekt met de zonnestroom ééntiende van zijn gebruik.
Dat betekent dat zo'n bedrijf een jaarverbruik heeft van zo'n 1.000.000 kWh.

[ Voor 35% gewijzigd door antonboonstra op 06-09-2012 11:22 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
rube schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:01:
Allereerst de noodzaak van een hoge basis last flink terugbrengen door o.a. smartgrid (wasmachine pas aan en diepvriezer paar graden kouder wanneer er "overvloed" is). Zon en wind zijn redelijk van te voren in te schatten.
Eensch. Maar dan heb je een lage basislast. Je ontkomt er niet aan; sommige industriële processen laten zich niet zo makkelijk op- en afregelen. Dus dan is het leuk dat we zon en wind aardig kunnen voorspellen, maar dan is je brood 's ochtends niet op tijd afgebakken.

Hoe willen we die opwekken? Biomassa stook? Tonnen en tonnen aan houtskool importeren en verbranden in een NUON oven? En totdat we een smart grid hebben zullen de grote centrales moeten bijregelen. Dan weet ik niet wat de netto opbrengst van de windturbine (of zonnestroominstallatie for that matter) doet voor de uitstoot.

Inmiddels moeten de centrales reeds dusdanig bij- en afschakelen dat hun rendement daalt van een potentiele 60% naar iets meer dan 40%. Waar ligt dan de winst van de duurzame energie? Niet in de verminderde uitstoot, want die is marginaal. Zonthermisch zou een aardige zijn, want die kan ook 's nachts energie leveren.

Lastig. Misschien kan Dreamvoid nog wat zinnigs zeggen, da's toch meer een insider.

'k Ben geen fossieladept ofzo hoor, alleen ik zie zoveel beren op de weg.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:37:
[...]
Eensch. Maar dan heb je een lage basislast. Je ontkomt er niet aan; sommige industriële processen laten zich niet zo makkelijk op- en afregelen. Dus dan is het leuk dat we zon en wind aardig kunnen voorspellen, maar dan is je brood 's ochtends niet op tijd afgebakken.

Hoe willen we die opwekken? Biomassa stook? Tonnen en tonnen aan houtskool importeren en verbranden in een NUON oven? En totdat we een smart grid hebben zullen de grote centrales moeten bijregelen. Dan weet ik niet wat de netto opbrengst van de windturbine (of zonnestroominstallatie for that matter) doet voor de uitstoot.

Inmiddels moeten de centrales reeds dusdanig bij- en afschakelen dat hun rendement daalt van een potentiele 60% naar iets meer dan 40%. Waar ligt dan de winst van de duurzame energie? Niet in de verminderde uitstoot, want die is marginaal. Zonthermisch zou een aardige zijn, want die kan ook 's nachts energie leveren.

Lastig. Misschien kan Dreamvoid nog wat zinnigs zeggen, da's toch meer een insider.

Wordt aan gewerkt, er zijn plannen voor een Hyper-grid (DC-500kV) welke grote hoeveelheden energie kunnen transporteren over grote afstanden met niet al te veel verlies.
Ideaal zal er een smart-grid ontstaan met "decentrale opwek" daar waar zon en/of wind beschikbaar is.
Op de korte termijn loopt er een project met plannen voor aanleggen van een hyper-grid naar Tunesië waar vervolgens grote zonnestroom centrales staan. (dit helpt ons snachts nog niet direct)
Daarnaast zullen er veel micro oplossingen komen om tijdelijke opslag te realiseren. Je kan bedenken om een dikke Warmtepomp icm grote boiler, overdag warmte opwekken en nachts gebruiken. Jammer genoeg hebben we in de zomer veel zon maar weinig warmte nodig. (dat is mijn plan samen met een goede houtkachel...)

• RocketKoen
[...]

Er zijn wel volledig duurzame oplossingen. Je moet alleen de capaciteit hebben.
Je kan zorgen dat de duurzame opwek, zelfs op de laagste momenten genoeg is voor de vraag. De rest stop je in smartgrids (e-auto's opladen) of waterstof productie voor brandstofcel auto's.
Of je gebruikt de overproductie om stuwmeren vol te pompen, en gebruikt dat water om elektriciteit op te wekken als de zon en wind verdwijnen.
En als 3e kun je een enorm transportnetwerk aanleggen. Waardoor je altijd energie kan verhandelen om je fluctuaties op te vangen.

TheS4ndm4n#1919

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Inmiddels moeten de centrales reeds dusdanig bij- en afschakelen dat hun rendement daalt van een potentiele 60% naar iets meer dan 40%.
Heb je daar een betrouwbare bron van? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat het rendement helemaal niet zo ver naar beneden gaat. Daarnaast hoeven niet alle centrales iets naar beneden te regelen, maar de minst rendabele (of meest vervuilende) kan bijvoorbeeld helemaal uit.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
http://www.clepair.net/Ne...triciteitsvoorziening.pdf , bladzijde 11 en verder.

De meest vervuilende centrales kan je goed uitzetten hoor, alleen het opstarten van een kolencentrale is bijzonder vervuilend en duurt wel een paar dagen.

elders schrijft de auteur van bovengenoemd stuk:
Windvariabiliteit hoeft niet de enige oorzaak te zijn. Is het ook niet, maar zoals bij alles is de vraag: welke oorzaak doet hoeveel? Voor de gemeenschap besluit miljarden te investeren behoort eerst netjes te worden uitgezocht wat het kost en oplevert. Zeker in termen van brandstofbesparing, want daarom ging het. Het is nodig dat onderzocht wordt wat de diverse typen generator aan brandstof verbruiken bij verschillende vermogenniveaus èn tijdens op- en afregelen c.q. stoppen en starten, warm en koud. Dat is een omvangrijk onderzoek, maar de kosten vallen in het niet bij de thans verstrekte susbsidies en investeringen waarvoor belastingbetalers en consumenten de rekening krijgen. Pas dan kan aan de hand van de elektricitietisproductie bv. elk kwartier van alle eenheden afzonderlijk worden afgeleid hoe het met de brandstofhuishouding gesteld is. Als ik mij niet vergis is dat nu precies het onderzoek waarom door de heer Leegte in de Tweede Kamer is gevraagd. Eindelijk, zou ik zeggen.
Uit de CBS-cijfers blijkt een onrustbarend laag rendement van gaseenheden ook indien de bijdrage van decentrale gasmotoren en andere generatoren wordt meegerekend. Het is veel lager dan waarmee bv. in de argumentering van mw. Van de Hoeven destijds in de Kamer werd gerekend. Zij concludeerde dat op de windstroom minder dan 10% als verlies in rekening zou kunnen worden gebracht. Zelfs die veel te lage schatting wordt op de webstek van het Agentschap niet verdisconteerd.

[ Voor 75% gewijzigd door hansdegit op 06-09-2012 13:43 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:17:

De meest vervuilende centrales kan je goed uitzetten hoor, alleen het opstarten van een kolencentrale is bijzonder vervuilend en duurt wel een paar dagen.

[...]
Als de brandstof duurzaam wordt opgewekt maakt het rendement een stuk minder uit ....

• hansdegit
Dan hoef je dus helemaal geen molens neer te zetten, want je kunt de centrales van duurzamse brandstof voorzien én op het gunstigste rendement stoken.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:17:

[...]
Die Le Pair is nogal discutabel. Jan Paul van Soest:
Cees le Pair’s benadering is gebaseerd op een gesimplificeerd beeld van hoe het elektriciteitssysteem werkt, en zijn aannamen sporen niet met de praktijk.
Leesvoer: Slordig denken over windenergie geeft onjuiste conclusies

• zonnigtype

zonnigtype

Nog meer interessante onthullingen door (persoonlijk bekende) Jurgen Sweegers over "het geval Greenchoice". En een van de bazen ("X" of "Y", maakt niet uit).

Leuke quote:
"Niet gek. Zolang de kernwaarden in stand worden gehouden vind ik het best. Het is net als het moment dat je kinderen het huis uit gaan. Dan heb je er niets meer over te zeggen. Zolang ze niet aan de drugs gaan is het best."
Let vooral ook op de NIET (door NMa en anderen) in de pers gebrachte claims dat GC ook debetnota's vanwege (geclaimd) sterk afwijkende meterstand opgaves door netbeheer niet zou hebben verstuurd. En dat door GC vanwege de afgedwongen "sjieke oplossing" er sowieso veel geld op verloren zou zijn.

Over de ranzige colportage praktijken en de wel aan GC opgelegde boete, Eneco die de dans lijkt te ontspringen:
"Dat is ongelooflijk onredelijk. Het lijkt erop dat er gemeten wordt met twee maten".
Over Greenchoice's voortvarendheid in duurzame initiatieven, en de blokkerende houding van minderheids-aandeelhouder Eneco:
Eneco probeert Greenchoice dus kort te houden.
Tot slot:
Eneco en de NMA zijn gevraagd een reactie te geven, maar wilden dat niet doen.
Toch goed dat die andere kant van de zaak ook wordt belicht. Voor ieder wat wils...

Zou ik beslist gaan lezen als je aan het twijfelen was over "de positie" van GC in het slagveld genaamd de NL energiemarkt...

http://www.energieenwater...=2079&catid=41&Itemid=118

• hansdegit
FicoF schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:56:
[...]

Die Le Pair is nogal discutabel. Jan Paul van Soest:

[...]

Leesvoer: Slordig denken over windenergie geeft onjuiste conclusies
Goed leesvoer. Jammer dat Van Soest daar nu weer bij betrokken is.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:15:
Nog meer interessante onthullingen door (persoonlijk bekende) Jurgen Sweegers over "het geval Greenchoice". En een van de bazen ("X" of "Y", maakt niet uit).

Leuke quote:

[...]

Let vooral ook op de NIET (door NMa en anderen) in de pers gebrachte claims dat GC ook debetnota's vanwege (geclaimd) sterk afwijkende meterstand opgaves door netbeheer niet zou hebben verstuurd. En dat door GC vanwege de afgedwongen "sjieke oplossing" er sowieso veel geld op verloren zou zijn.

Over de ranzige colportage praktijken en de wel aan GC opgelegde boete, Eneco die de dans lijkt te ontspringen:

[...]

Over Greenchoice's voortvarendheid in duurzame initiatieven, en de blokkerende houding van minderheids-aandeelhouder Eneco:

[...]

Tot slot:

[...]

Toch goed dat die andere kant van de zaak ook wordt belicht. Voor ieder wat wils...

Zou ik beslist gaan lezen als je aan het twijfelen was over "de positie" van GC in het slagveld genaamd de NL energiemarkt...

http://www.energieenwater...=2079&catid=41&Itemid=118
Een heftig stukje interview.
Ik ben nog steeds van mening dat GC een van de betere energieleveranciers is.

Ooit heb ik met Rexwinkel een vervelend probleem kunnen oplossen bij de overgang van Essent naar GC.
Hij heeft me zelfs alle verstuurde en ontvangen e-mails tussen E en GC op de mail gezet en zijn er uiteindelijk uit gekomen.

Ik ga niet weg bij die club. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik wil een nieuwe groepenkast in verband met m'n PV installatie. Kan iemand me nu vertellen of ik een 1 of 3 fasen aansluiting heb?

Meter: Landys&Gyr 220 Volt, CL140xf3 uit 1980

Aardlekschakelaar: Merling Gerin multi9 3P + 1N 40A / 30 mA

thx

• hansdegit
Als het goed is kan je netwerkbedrijf daar iets over zeggen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:26:
Ik wil een nieuwe groepenkast in verband met m'n PV installatie. Kan iemand me nu vertellen of ik een 1 of 3 fasen aansluiting heb?

Meter: Landys&Gyr 220 Volt, CL140xf3 uit 1980

Aardlekschakelaar: Merling Gerin multi9 3P + 1N 40A / 30 mA

thx
Moet je hier kunnen terugvinden.....

check:

1f 4E L & G CL140X(d)f3 400 480

Oftewel 1 fase....

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:17:
[...]
Moet je hier kunnen terugvinden.....

check:
1f 4E L & G CL140X(d)f3 400 480

Oftewel 1 fase....
bedankt. Het netbedrijf kwam niet verder dan : maximaal 3x25 A.

• zonnigtype

zonnigtype

blissard schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:34:
[...]

bedankt. Het netbedrijf kwam niet verder dan : maximaal 3x25 A.
Da's belangrijk voor het incasseren van het capaciteitstarief, dat is voor hen het meest interessante/lucratieve.

Bij Liander dit jaar een heftige 165 Euro per jaar incl. BTW. Voor alle enkelfase aansluitingen en alles met max. 3x 25 Amp. capaciteit.

Het is bekend dat netbeheerders soms fouten in de database hebben staan / gegevens kloppen niet altijd met wat er daadwerkelijk voor aansluit capaciteit is. In ieder geval ook hier weer: vaak onduidelijkheden. Zou niet moeten kunnen.

Verwijderd

Ik verwacht protesten van de zweefvliegclub en van marinevliegkamp De Kooy. Hun radar wordt gestoord door hoge turbines.
dat zou grappig zijn zeg,
de helikopters landen nu over de molens heen,
dus eentje erbij maakt niet zoveel uit, zo ook bij de polderbaan.
het is slechts een pose van de tegenstanders, die niet gestoord zijn door enige kennis.
tegenstanders mogen wat mij betreft best het woord hebben zolang ze met een gelijkwaardige schone oplossing komen, en dan is het stil.......

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
[...]

En de nachtstand kan veel lager dan 18 graden C.
Door minder verschil tussen binnen en buiten temperatuur daalt ook het verlies van energie naar buiten toe.
in de huidige situatie kan de CV toch de nacht pruttelen,
zet je de nachtstand op bv. 14 graden C. dan zal veelal blijken dat de ruimte niet meer kan afkoelen dan 16 graden en er weer tijdig opgewarmd wordt door CV & thermostaat.
saves energy & bucks ;) (en ja: beproeft, gemeten dankzij ook CV tuning.nl)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• hansdegit
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:36:
[...]

dat zou grappig zijn zeg,
de helikopters landen nu over de molens heen,
dus eentje erbij maakt niet zoveel uit, zo ook bij de polderbaan.
het is slechts een pose van de tegenstanders, die niet gestoord zijn door enige kennis.
tegenstanders mogen wat mij betreft best het woord hebben zolang ze met een gelijkwaardige schone oplossing komen, en dan is het stil.......
http://www.energiebusines...iligheidsradars-defensie/

Waarom toch al die miljarden spenderen aan molens wanneer er nog zoveel gas in de grond zit? Het is economisch gezien niet te verklaren.
Dus nogmaals: waarom -afgezien van de 20-20-20 regels uit Europa- deden we dit ook alweer? Gas verbranden is best schoon, alleen niet duurzaam. Dus is het een beetje vloeken in de kerk. Waarom toch die focus op molens?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:49:
[...]

Waarom toch al die miljarden spenderen aan molens wanneer er nog zoveel gas in de grond zit? Het is economisch gezien niet te verklaren.
Dus nogmaals: waarom -afgezien van de 20-20-20 regels uit Europa- deden we dit ook alweer? Gas verbranden is best schoon, alleen niet duurzaam. Dus is het een beetje vloeken in de kerk. Waarom toch die focus op molens?
Zoveel gas? 20 jaar ongeveer bij huidig verbruik.

Of bedoel je schaliegas? Denk niet dat je dat wilt, dat is nog veel slechter voor het milieu en het drinkwaterkwaliteit dan kolen.

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:49:
[...]

Omdat veel "molens" door bedrijven en investeerders worden gebouwd die niets met de [gevestigde] energiesector te maken (willen) hebben. En gas door de bank genomen bijna automatisch iets is voor de goed gevulde zakken van de in die tak van sport groot geworden e-tycoons, wellicht?

Afgezien van biogas natuurlijk, daar wil een boer met wat duiten op zak ook nog wel eens aan beginnen. Maar ja, dat mag dan weer niet zonder heftige xtra investeringen "het Grote Nationale Net" op. Stel je voor dat de business-case van Gasterra in gevaar zou komen (lees: de Staat)...

Beetje kort door de bocht, maar je snapt waarschijnlijk wat ik bedoel?

• hansdegit
Bartjuh schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:53:
[...]

Zoveel gas? 20 jaar ongeveer bij huidig verbruik.

Of bedoel je schaliegas? Denk niet dat je dat wilt, dat is nog veel slechter voor het milieu en het drinkwaterkwaliteit dan kolen.
Slochteren is straks leeg inderdaad. Eerder (vanochtend) in dit draadje heb ik een linkje gepost naar een nieuwe manier van schaliegas winnen. Op die voorraden doel ik.

@Zonnigtype: "power to the people", kan ik jouw betoog zo samenvatten?

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:56:
[...]

Slochteren is straks leeg inderdaad. Eerder (vanochtend) in dit draadje heb ik een linkje gepost naar een nieuwe manier van schaliegas winnen. Op die voorraden doel ik.

@Zonnigtype: "power to the people", kan ik jouw betoog zo samenvatten?
Mja. Althans, dat is de breed gedragen "wens". De crux is natuurlijk: hoeveel van de enorme energiemacht "mag" er van de gevestigde orde worden afgeknabbeld, voordat ze echt gaan muiten bij hun Haagse vrindjes... ;)

• zonnigtype

zonnigtype

De internationale jeugd begint het eeuwige geneuzel en fossiele gez**k in Europa inmiddels ook beu te worden en roept de bobo's op de kop uit het zand te trekken en de consequenties te aanvaarden...

http://pusheurope.eu/media/pressrelease-31082012/
... embarrassingly weak CO2 reduction target of 20% by 2020 ...
Er is nog hoop in bange dagen...

Pagina: 1 ... 56 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.