Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 6% gewijzigd door Cruise Control op 31-08-2012 09:31 ]
Kan ik me voorstellen, die dingen doen tenminste wat er op de verpakking staat. 75W is 75W. Waar voor je geld. Bij ledlampen moet je altijd maar afwachten hoe laag het verbruik is, maar het is bijna nooit het getal op de verpakkingmkleinman schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:03:
[...]
Collega van mij heeft gloeilampen gehamsterd, die ziet niets in ledlampen......
A'dam PVOutput
Hier ook het dak lek... naast de dakkapel. Ik gok dat er water onder het lood langsloopt. Nu hopen dat het vandaag of morgen nog even droog wordt, kan ik even het dak op.mkleinman schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:10:
Overigens. Morgen komen de dakdekkers onze goten structureel repareren!
Zometeen komt hier nog eerst een stortbui over..
* mkleinman houd z'n hart vast.....
Behalve dat het ideaal is voor PV is een 30-graden dak ook ideaal om te belopen
Ik vergelijk al geruime tijd jouw zonnestroom opbrengst met mijn opbrengst. We zitten namelijk redelijk dicht bij elkaar. Ik zie nu de afgelopen weken dat jij regelmatig hoger scoort dan mij. 0.5 - 1.0 kWh/kWp. Terwijl we eerst netjes gelijk opliepen. (soms was mijn opbrengst zelfs iets hoger.
Zou je wat meer kunnen vertellen over jouw installatie. Je persoonlijke pagina heb ik al gezien. Heb je ook wat dagelijkse grafieken. Communicatie mag wel via dm.
Verwijderd
panelen liggen nog
oost panelen hebben nu fraai uitzicht op het noord oosten.
.. over energieinhoud van wind gesproken ...
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2012 10:18 ]
Dan moet het in VV en daar zitten alleen maar petrolheads. Ik heb geen zin in 100% van de tijd ruzie (80% hier is primaFicoF schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:49:
Auto vs Fiets vs OV is wel trending binnen dit topic zeg. Is het niet tijd voor een apart topic? :-)
Dat is niet waar. Ik heb nu al een flink aantal gloeilampen getest, en het opgenomen vermogen ligt eigenlijk altijd binnen 5-10% van de opgegeven waarde. Wat welk flink fluctueert (en dus onderdeel van de gok is) is de hoeveelheid en kwaliteit van licht, maar dat wordt het afgelopen jaar in rap tempo beter.ericplan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:32:
Kan ik me voorstellen, die dingen doen tenminste wat er op de verpakking staat. 75W is 75W. Waar voor je geld. Bij ledlampen moet je altijd maar afwachten hoe laag het verbruik is, maar het is bijna nooit het getal op de verpakking
Zeker nu op de doosjes van lampen niet meer Watt staat maar lumen kan dat alleen maar beter worden.
[ Voor 51% gewijzigd door JeroenH op 31-08-2012 11:08 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Huh? LED lampen verbruiken niet het wattage dat op de verpakking staat? Heb je het hier over het daadwerkelijke wattage of over de "gloeilamp-equivalente-lichtopbrengst"?ericplan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:32:
[...]
Kan ik me voorstellen, die dingen doen tenminste wat er op de verpakking staat. 75W is 75W. Waar voor je geld. Bij ledlampen moet je altijd maar afwachten hoe laag het verbruik is, maar het is bijna nooit het getal op de verpakking
We zouden het in dit forum kunnen houden als we het DUURZAAM vervoer noemen?JeroenH schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:00:
[...]
Dan moet het in VV en daar zitten alleen maar petrolheads. Ik heb geen zin in 100% van de tijd ruzie (80% hier is prima)
Dan kan er nog gediscussieerd worden of duurzaam aangedreven auto's wel duurzaam zijn en hebben we geen last van petrolheads
Niet elke fabrikant is er eerlijk over. Zo zijn er fabrikanten die 3W aan LED op een module plakken en dat verkopen als 3W, terwijl ze de efficientie van de aanstuurelektronica dan buiten beschouwing laten. Verder heb je nog de $RANDOM definitie van kleurtemperatuur.Terpen Tijn schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:01:
[...]
Huh? LED lampen verbruiken niet het wattage dat op de verpakking staat? Heb je het hier over het daadwerkelijke wattage of over de "gloeilamp-equivalente-lichtopbrengst"?
Wat betreft de gloeilamp-equivalente lichtopbrengst: die slaat nergens op, aangezien een LED-lamp weinig licht verspreid. Ben je bijvoorbeeld aan het klussen en schroef je een 100W gloeilamp in het enige lichtpunt op zolder, dan zal het je tegenvallen als je daar een LED-equivalent voor gebruikt.
... of: "met gloeilampen wordt mijn gasrekening minder in mijn zestiger jaren doortocht woning ..."hansvk schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:26:
Dat is vast zo'n iemand die "vroeger-was-alles-beter" als motto heeft.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
*kuch*rube schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:04:
[...]
Dan kan er nog gediscussieerd worden of duurzaam aangedreven auto's wel duurzaam zijn en hebben we geen last van petrolheads
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Zolang ze alleen maar een beetje hoesten heb ik er geen last van
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Het elektrische fietsen topic is best gezellig hoorJeroenH schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:00:
[...]
Dan moet het in VV en daar zitten alleen maar petrolheads. Ik heb geen zin in 100% van de tijd ruzie (80% hier is prima)
.
Nog steeds is de achterstand nog niet weggewerkt, de eerste aanvragen liggen blijkbaar onder op de stapel.... tot donderdag 30 augustus 21.644 aanvragen binnengekomen. In totaal is er aangevraagd voor € 12.401.811.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
I see..._JGC_ schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:00:
[...]
Niet elke fabrikant is er eerlijk over. Zo zijn er fabrikanten die 3W aan LED op een module plakken en dat verkopen als 3W, terwijl ze de efficientie van de aanstuurelektronica dan buiten beschouwing laten. Verder heb je nog de $RANDOM definitie van kleurtemperatuur.
Wat betreft de gloeilamp-equivalente lichtopbrengst: die slaat nergens op, aangezien een LED-lamp weinig licht verspreid. Ben je bijvoorbeeld aan het klussen en schroef je een 100W gloeilamp in het enige lichtpunt op zolder, dan zal het je tegenvallen als je daar een LED-equivalent voor gebruikt.
Nou ja, straks zal ik ook wat daadwerkelijke gebruikerservaringen hebben. Als het goed is komen vandaag een 4-tal Philips LED lampen binnen. Dure dingen, dus ik hoop dat het me niet zal tegenvallen...
Dank, ben al bezig met verwerken.Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:28:
Er is weer een update van ANL
Nog steeds is de achterstand nog niet weggewerkt, de eerste aanvragen liggen blijkbaar onder op de stapel.
Weer heel frappant dat er in de vier maal sinds 6 augustus, het gemiddelde bedrag per aanvraag op EXACT 573 Euro blijkt te staan...
ff verder spreadsheetje en grafiekjes uitwerken...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
LED lampen zijn in lage wattages (1 - 3 watt) lekker goedkoop verkrijgbaar bij de action, ikea, hornbach en kruidvat. Bijna alle lampen in huis vervangen voor deze lampen. De opbrenst is verbazingwekkend veel en de kleurwarmte valt ook niet tegen (2700K uitvoeringen). De prijzen zijn zo laag dat een beetje uitproberen niet teveel kost. Een paar van > 9 watt (en dimbaar) besteld op het net. Deze zijn fors duurder. Deze worden gebruikt op plekken waar veel licht nodig is.Terpen Tijn schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:33:
[...]
I see...
Nou ja, straks zal ik ook wat daadwerkelijke gebruikerservaringen hebben. Als het goed is komen vandaag een 4-tal Philips LED lampen binnen. Dure dingen, dus ik hoop dat het me niet zal tegenvallen...
Het leuke van LED zijn de gekleurde, dimbare lampen in verschillende uitvoeringen. Het totale verbruik is hierdoor flink teruggebracht, en de huisverlichting is een stuk gezelliger, bijvoorbeeld rode verlichting op de slaapkamer
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Grafieken en bijgewerkte tabel inmiddels on-line.Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:28:
Er is weer een update van ANL
Nog steeds is de achterstand nog niet weggewerkt, de eerste aanvragen liggen blijkbaar onder op de stapel.
Da's dan in ieder geval leuk voor de terugverdientijd...drielp schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:29:
bijvoorbeeld rode verlichting op de slaapkamer.
Thanks.zonnigtype schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:38:
[...]
Grafieken en bijgewerkte tabel inmiddels on-line.
En nog meer getallen over hoe de aanvragen binnen gekomen zijn en hoever deze al verwerkt zijn
(zie de links)
Nu zou het ook leuk zijn als ANL ook nogeens een keer het aantal kWp opgeteld van alle toegekende aanvragen uit het zou vermelden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wat een lol. 4 maanden om een email te behandelen..
Dat gaat prima zo! Eén ding zou nog moeten veranderen: de belastingen en accijnzen zouden niet op de grote hoop moeten, maar moeten worden gestoken in goed en fijnvertakt elektrisch OV, fietspaden, etc. Maar volgens mij is er geen partij die dat in het programma heeft...
Dankoewel. Zit jij elk uur te kijken daar?Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:05:
[...]
Thanks.
En nog meer getallen over hoe de aanvragen binnen gekomen zijn en hoever deze al verwerkt zijn
(zie de links)
Mijn inschatting is dat ze dat pas gaan doen als de hele 21,55 miljoen echt vergeven is ("beschikt").Nu zou het ook leuk zijn als ANL ook nogeens een keer het aantal kWp opgeteld van alle toegekende aanvragen uit het zou vermelden.
Mijn voorlopige schatting op basis van het tempo tm. de voorlaatste getallen was voor de hele eerste regeling iets van 120 MWp. Ben erg benieuwd hoeveel daarvan ook heeft meegedaan aan (collectieve inkoop) acties waar geen "bestuursorgaan" subsidies voor heeft gegeven (lees: alles in Overijssel valt sowieso af), of, een more tricky one, hoeveel sluwe piepeltjes eerst de rijks-subsidie hebben geïncasseerd ("klaar en afgeserveerd"). En daarna ook nog eens extra incentive zijn gaan scoren bij een provincie of gemeente die de eigen subsidievoorwaarden niet waterdicht heeft dicht getimmerd...

Net een rondje over het dak gelopen: aan beide kanten van de dakkapel de loodslabbe gescheurd op 2 plekken, verder is er nogal wat vocht naarbinnen gekomen wat een goede voedingsbodem is geweest voor paddestoelen. Er groeit op de aansluiting van 2 planken een stuk zwam, en na het weghalen van de isolatie op die plek blijkt het ook aan de binnenkant te zitten._JGC_ schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:34:
[...]
Hier ook het dak lek... naast de dakkapel. Ik gok dat er water onder het lood langsloopt. Nu hopen dat het vandaag of morgen nog even droog wordt, kan ik even het dak op.
Behalve dat het ideaal is voor PV is een 30-graden dak ook ideaal om te belopen.
Morgen eerst maar met een kitspuit het dak op om die scheuren te dichten, zijn niet heel groot, maar wel groot genoeg om te lekken. Verder de zwam afsteken met een plamuurmes en tzt het hout maar eens vervangen. Misschien gooi ik er wel kunststof gevelbekleding op, ben je ook meteen klaar.
Mijn installatie bestaat uit 10x Sharp 245Wp mono's aangesloten op een SMA 2500HF, pal zuid onder een hoek van 45 graden, bemetering gaat met de Sunny Beam. De woonlokatie is Enschede.internet4me schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:36:
@Speksteenkachel. Helaas kan ik je niet direct dm-en.
Ik vergelijk al geruime tijd jouw zonnestroom opbrengst met mijn opbrengst. We zitten namelijk redelijk dicht bij elkaar. Ik zie nu de afgelopen weken dat jij regelmatig hoger scoort dan mij. 0.5 - 1.0 kWh/kWp. Terwijl we eerst netjes gelijk opliepen. (soms was mijn opbrengst zelfs iets hoger.)
Zou je wat meer kunnen vertellen over jouw installatie. Je persoonlijke pagina heb ik al gezien. Heb je ook wat dagelijkse grafieken. Communicatie mag wel via dm.
Woon jij ook in Enschede en wat is je naam op Sonnenertrag?
Het kan best zijn dat jou panelen onder een lagere hoek staan opgesteld.
Volgens mij ben je nu toch wel een beetje blij met deze subsidiepot

[ Voor 68% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-08-2012 19:06 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Om het lamlendige niveau aan nieuwbouw lekker op te krikken: ja.Speksteenkachel schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:54:
[...]
Volgens mij ben je nu toch wel een beetje blij met deze subsidiepot
Vanwege de totale afwezigheid aan kwaliteitseisen, monitoring, registratie, etc.: neen.
In ieder geval komt er dit jaar een aardige "paal" in de statistiek, that's for sure (mede ook vanwege de andere oorzaken).
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Schaamteloos gejat van site Martin Bond.
Closed by public demand!
The Rancho Seco nuclear power station near Sacramento in California has been owned by the publicly-controlled Sacramento Municipal Utility District (SMUD). In 1989 local voters elected to close the plant, a nuclear twin of fated Three Mile Island. SMUD subsequently built this photovoltaic solar generating plant next to the closed nuclear facility.

Dat had wel een foto van jou kunnen zijn Anton
Niet elk uur, maar elke keer als ik mijn browser opstart (meerdere start-tabbladen) ongeveer 1-2x/dag (thuis/werk/thuis).
AgNL heeft onder aan de pagina de datum van de laatste bijwerkingsdatum staan, waar ik dan snel even nog naar kijk voor ik een andere map met tabbladen voor een ander onderwerp open.
Dacht ik wel.Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:30:
[...]
Niet elk uur, maar elke keer als ik mijn browser opstart (meerdere start-tabbladen) ongeveer 1-2x/dag (thuis/werk/thuis).
AgNL heeft onder aan de pagina de datum van de laatste bijwerkingsdatum staan, waar ik dan snel even nog naar kijk voor ik een andere map met tabbladen voor een ander onderwerp open.
Ik doe het wat "rustiger" aan daar, genoeg andere dingen te doen hier (momenteel thermische zonne-energie stats grafisch aan het uitwerken).
Ik kom immers vanzelf je signalen tegen door dit forum bij te houden...
Nou, als dat zo doorgaat, en het loopt zoals sommige partijen hopen dat het gaat lopen op 12 september, kan die paal nog heel wat groter gaan worden volgend jaar...Speksteenkachel schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:08:
Ach met een aardige paal is niets mis, een teken dat de zaak nog functioneert.
http://www.duurzaambedrij...-saldering-eigen-energie/
Je kunt ook aan een buitensporige erectie bezwijken, natuurlijk...

Stond gister in de krant, ik zal je de scan wel even mailen.
Klein stukje tekst is helaas niet te lezen, papier was iets breder als de scanner.
Ik ook niet, tenzij ik ze dim.mkleinman schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:03:
[...]
Collega van mij heeft gloeilampen gehamsterd, die ziet niets in ledlampen......
Het is volgens mij ook niet gezond om er rechtstreeks in te kijken
Edit: Dit zijn de betere huurhuizen, passief goed geconstrueerd.
http://www.cobouw.nl/nieu...8/27/zuinige-huurwoningen
Jammer van die fossiele ketel, al hoef je hem als huurder niet te betalen en kan je (hopelijk) ook gewoon voor duurzamere warmte kiezen.
[ Voor 30% gewijzigd door flippo765 op 31-08-2012 21:39 ]
Net als bij weersverwachtingen is het een stralend vooruitzicht, als je zo de de verkiezingsstand punten hier op een rijtje ziet, na 12 september mogen we dan ervaren of de periode echt geschikt is voor korte mouwen.zonnigtype schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:23:
[...]
Nou, als dat zo doorgaat, en het loopt zoals sommige partijen hopen dat het gaat lopen op 12 september, kan die paal nog heel wat groter gaan worden volgend jaar...
http://www.duurzaambedrij...-saldering-eigen-energie/
Je kunt ook aan een buitensporige erectie bezwijken, natuurlijk...
... of een grotere maat onderbroek ...Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:47:
[...]
Net als bij weersverwachtingen is het een stralend vooruitzicht, als je zo de de verkiezingsstand punten hier op een rijtje ziet, na 12 september mogen we dan ervaren of de periode echt geschikt is voor korte mouwen.
Is wel in nova scotia ca aan de andere kant van de plas water, maar een fotootje onbreekt hoe zo'n paneel eruit ziet (NL Wp prijzen rond €1-3)
Misschien bedoelen ze met de accu-pack erbij of zo?Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:18:
Wat moet ik me voorstellen bij zonnepanelen van 1,5x1,5 meter die €4000 per stuk zouden kosten?
Is wel in nova scotia ca aan de andere kant van de plas water, maar een fotootje onbreekt hoe zo'n paneel eruit ziet (NL Wp prijzen rond €1-3)
Diverse fabrikanten hebben grote amorf Si en/of microkristallijn/amorf Si joekels, meestal gemaakt op apparatuur van Applied Systems. Die de zooi echter hebben gedumpt omdat de verkopen zwaar tegenvielen.
Dit soort reuzen dus, maar niet duidelijk of ze dat soort panelen daar bedoelen. Moet je wel een paar man van het dievengilde tegelijk voor inzetten, anders zak je door je rug (of je wordt verpletterd door die dingen...).

(exemplaar van Indiase fabrikant Moser Baer, op Intersolar 2008, München)
Hmmm. Dat heeft nogal wat consequenties voor allerlei aspecten van de samenleving. De gemiddelde boer heeft brandstof nodig om graan te kweken. Pakjes kan je makkelijk wegbrengen met een elektrische bestelauto, maar in de meeste gevallen zijn "we" nog niet klaar.JeroenH schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:39:
Benzineprijs gaat naar record: http://www.nu.nl/economie...neprijs-nieuw-record.html
Dat gaat prima zo!
[...]
Niettemin: door hoge prijzen wordt innovatie gestimuleerd.
transportbedrijven die al tegen kostprijs rijden zullen financieel aan de grond raken (=banen verlies).hansdegit schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:28:
[...]
Hmmm. Dat heeft nogal wat consequenties voor allerlei aspecten van de samenleving. De gemiddelde boer heeft brandstof nodig om graan te kweken. Pakjes kan je makkelijk wegbrengen met een elektrische bestelauto, maar in de meeste gevallen zijn "we" nog niet klaar.
Niettemin: door hoge prijzen wordt innovatie gestimuleerd.
maar ja... voor PVV en VVD is Nederland niets meer dan een handelsland, dus 'dieselen blijft men toch helaas doen'
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Oops 2,6x2,2 meter voor 350-400W en kaal al 100 kg, geen handzaam maatjezonnigtype schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:26:
[...]
Misschien bedoelen ze met de accu-pack erbij of zo?
Diverse fabrikanten hebben grote amorf Si en/of microkristallijn/amorf Si joekels, meestal gemaakt op apparatuur van Applied Systems. Die de zooi echter hebben gedumpt omdat de verkopen zwaar tegenvielen.
Dit soort reuzen dus, maar niet duidelijk of ze dat soort panelen daar bedoelen. Moet je wel een paar man van het dievengilde tegelijk voor inzetten, anders zak je door je rug (of je wordt verpletterd door die dingen...).
[afbeelding]
(exemplaar van Indiase fabrikant Moser Baer, op Intersolar 2008, München)
Beetje bescheidener modelletje, van de inmiddels ook al insolvente Duitse producent Inventux (waar allemachtig veel geld in is gepropt...):Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:45:
[...]
Oops 2,6x2,2 meter voor 350-400W en kaal al 100 kg, geen handzaam maatje

(mikrokristallijn, diverse andere spelers zijn in dat segment gestapt, ook het hier wel bekende Sharp)
Ah, wederom moeilijk doen en overal extra regelingen, subsidie's en belastingen voor verzinnen.Domba schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:47:
[...]
Net als bij weersverwachtingen is het een stralend vooruitzicht, als je zo de de verkiezingsstand punten hier op een rijtje ziet, na 12 september mogen we dan ervaren of de periode echt geschikt is voor korte mouwen.
Een greep:
Maar het simpel verhogen/gelijktrekken van de elektriciteitsbelasting voor alle gebruikers is er niet bij.- Er worden experimenten uitgevoerd rond salde-ring van duurzame energie
- De 'Green Deal'-aanpak wordt geïntensiveerd.
- Er komt op korte termijn een heffing per gereden kilometer,
- De stimuleringsregeling voor duurzame energie (SDE+) wordt versterkt.
- Via kredietgaranties wordt het besparingspotentieel in de industrie benut.
- Er komt een strenge CO2-norm voor nieuwe energiecentrales,
- Voor kolencentrales geldt in ieder geval verplicht bijstoken van (duurzame) biomassa.
- Gasleveranciers krijgen de verplichting om biogas met aard-gas te mengen in het gasnet.
- De lozing van restwarmte wordt ontmoedigd via de milieuvergunning en financiële prikkels.
- differentiëren van de OZB of het eigenwoningforfait op basis van het energieverbruik.
- In 2020 moeten minimaal 1 miljoen woningen geïsoleerd zijn en stuurt het bouwbesluit op energieproducerende nieuwbouw.
- Een CO2-heffing wordt verkozen boven de kolenbelasting
- wettelijke regeling om bedrijven te verplichten jaarlijks hun energieverbruik te verminderen
- Er komt een gecoördineerde aanpak van het ontwikkelen van een elektriciteitsinfrastructuur op zee
- duurzaamheidscriteria gesteld aan biobrandstoffen
- Om te beginnen wordt een minimumprijs voor CO2 ingevoerd.
Dit gaat zoveel hopeloze bureaucratie kosten dat het vantevoren niet rendabel is, de meeste dingen zijn niet eens controleerbaar laat staan uitvoerbaar.
Is uit de insolvent, maakt een doorstartzonnigtype schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:56:
[...]
Beetje bescheidener modelletje, van de inmiddels ook al insolvente Duitse producent Inventux (waar allemachtig veel geld in is gepropt...):
Yup. De gebruikelijke ballonnetjes, en het niveau "amateurisme" nog niet ver ontstijgend.flippo765 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:04:
Maar het simpel verhogen/gelijktrekken van de elektriciteitsbelasting voor alle gebruikers is er niet bij.
Dit gaat zoveel hopeloze bureaucratie kosten dat het vantevoren niet rendabel is, de meeste dingen zijn niet eens controleerbaar laat staan uitvoerbaar.
Is al vele jaren zo...
Wel is het zo dat de ballonnetjes gemiddelde genomen "groener" worden (vanwege zeer hoge druk uit de samenleving). Maar het blijven ballonnetjes, waar de e-sector en het (juristen corps van het) bedrijfsleven rundergehakt van zal maken. Zie de ranzige zwijnerij rond het afscheidscadeautje van Verhagen aan de energie intensieve sector - op onze kosten. Daar "mag" wel heel erg veel duurzaam concreets tegenover staan om die Nationale Schanddaad numero zoveel een beetje recht te trekken. Of die ballonnetjes dat concrete tegenwicht kunnen bieden moeten we nog gaan zien...
@Domba
Ah, het gaat hard. Het is nauwelijks nog bij te houden. Tale-telling, Zuid Amerika betekent nog niets op het gebied van PeeVau. Kan zeer rap gaan als ze het in de smiezen gaan krijgen. Waarschijnlijk Brazilië (nieuwe wereldmacht) vooraan, al is zelfs Peru bezig met grote PV centrales om de mijnen in de Atacama woestijn (hoogste instraling ter wereld) van PV-prik te gaan voorzien...Is uit de insolvent, maakt een doorstart
[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 01-09-2012 00:13 . Reden: rappe PV markt ontwikkelingen ]
Dat is een samenvatting door een website, de partijwoordvoerders zelf aan woord met veel van die nieuwe ideeën voor nwe regels in het ODE debat, de eerste van 4 energiedebattenflippo765 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:04:
[...]
Ah, wederom moeilijk doen en overal extra regelingen, subsidie's en belastingen voor verzinnen.
Een greep:
[...]
Maar het simpel verhogen/gelijktrekken van de elektriciteitsbelasting voor alle gebruikers is er niet bij.
12-13 min VVD tegen salderen voor zelflevering of vlaktax
aangezien ik nogal nieuwsgierig ben:
kun je mij (ons) iets meer vertellen wat je gaat doen/ wat je toekomstplannen zijn
in ieder geval: succes met je nieuwe baan!
SDA plus regeling....
vermogen van panelen in Watt-uur (Wh....)
http://maasdriehoek.klikn...zonnecentrale-op-rbl-haps
zendelingenwerk is dat hier in de regio... vreselijk!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De huishoudens zijn daar al erg zuinig met elektra uit het artikel op te makenNielsTn schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:22:
we mogen weer schieten:
SDA plus regeling....
vermogen van panelen in Watt-uur (Wh....)
http://maasdriehoek.klikn...zonnecentrale-op-rbl-haps
zendelingenwerk is dat hier in de regio... vreselijk!
-kosten €1,3 milj.
-prijs per Wp richting €1/Wp incl montage
-ca 6000 panelen
-voldoende voor ca 1000 huishoudens
Conclusie: ca 1300Wp of 6 panelen per huishouden

misschien veel singles, dat telt ook zo lekker als een huishoudenDomba schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:49:
[...]
De huishoudens zijn daar al erg zuinig met elektra uit het artikel op te maken
-kosten €1,3 milj.
-ca 6000 panelen
D66 stemmers schijnen vooral alleenstaanden en studenten te zijn. Dus misschien tellen ze alleen hun eigen achterbanNielsTn schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:00:
[...]
misschien veel singles, dat telt ook zo lekker als een huishouden
RocketKoen schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:01:
[...]
D66 stemmers schijnen vooral alleenstaanden en studenten te zijn. Dus misschien tellen ze alleen hun eigen achterban
Verwijderd
Ook dat lost D66 hier op: ze promoten de poolse arbeider in noord-limburg.Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:15:
Niet dat ik olie op het vuur wilt gooien. Maar in mijn buurt woont een D66-lid en hij is inderdaad alleenstaand.
Een date zullen ze dan ook wel faciliteren
Misschien is ie wel met de vut gegaan, het leven heeft meer te bieden als werkenJAN-B schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 10:55:
@ Jeroen H: gisteren in een ander topic: raar dagje vandaag, laatste dag op mijn werk.
kun je mij (ons) iets meer vertellen wat je gaat doen/ wat je toekomstplannen zijn
Of: 1,3 mln voor 1 EUR/Wp >>> mogelijk gepland 1.300 kWp.Domba schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:49:
[...]
De huishoudens zijn daar al erg zuinig met elektra uit het artikel op te maken
-kosten €1,3 milj.
-ca 6000 panelen
900 kWh/kWp.jaar daar beslist haalbaar (nietwaar, beste Niels?
>>> Mogelijk verwachte productie 1,17 GWh.
Rekenend met 1.000 huishoudens >>> 1.170 kWh/HH.jaar.
Da's een erg zuinige alleenstaand D'66 lid, inderdaad, die de hele dag ergens zit te vergaderen, en alle apparaten in huis netjes uit zet als 't ie er niet is, zoals het hoort.
Mochten de aannames kloppen, dan is er blijkbaar nog hoop in bange dagen in Limbabwe...
Verwijderd
In het kort is het volgende het geval: ik ben overtollig verklaard en word daarom door mijn werkgever overgeplaatst van Utrecht naar Rotterdam, naar een baan die ver onder mijn niveau is. Daarnaast gaat mijn reistijd van veertig minuten enkele reis van deur tot deur naar tachtig minuten, zonder compensatie voor de bijna zeven uur per week die ik nu extra kwijt ben aan mijn werk. Ik heb het echter (voor nu) te accepteren anders sta ik op straat - en zonder WW-uitkering want in dat geval verwijtbaar werkloos. Een duurzame gang van zaken? Ik kijk goed maar ik zie het niet.JAN-B schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 10:55:
@ Jeroen H: gisteren in een ander topic: raar dagje vandaag, laatste dag op mijn werk.
Dat is geen leuke situatie, maar het is zoals het is.
Ik ben dus hard op zoek naar een leuke nieuwe baan, bij voorkeur in de buurt, en dat zoeken doe ik momenteel in twee richtingen: de ICT en de duurzaamheid. Het is lastig om in tijden van economische mineur zoals nu een carrièresprong te maken, dus het is waarschijnlijk dat ik weer in een ICT-baan terechtkom (wat ik op zich niet erg vind, ik vind het nog altijd leuk om te doen).
Ik voel het echter wel als een erg stressvolle tijd en ik heb al anderhalve maand niets op mijn websites geschreven. Komt wel weer goed, maar prettig is anders.
Sterkte met de zoektocht, Jeroen. Sign of the times.JeroenH schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:36:
[...]
In het kort is het volgende het geval: ik ben overtollig verklaard en word daarom door mijn werkgever overgeplaatst van Utrecht naar Rotterdam, naar een baan die ver onder mijn niveau is. Daarnaast gaat mijn reistijd van veertig minuten enkele reis van deur tot deur naar tachtig minuten, zonder compensatie voor de bijna zeven uur per week die ik nu extra kwijt ben aan mijn werk. Ik heb het echter (voor nu) te accepteren anders sta ik op straat - en zonder WW-uitkering want in dat geval verwijtbaar werkloos. Een duurzame gang van zaken? Ik kijk goed maar ik zie het niet.
Ik ben dus hard op zoek naar een leuke nieuwe baan, bij voorkeur in de buurt, en dat zoeken doe ik momenteel in twee richtingen: de ICT en de duurzaamheid. Het is lastig om in tijden van economische mineur zoals nu een carrièresprong te maken, dus het is waarschijnlijk dat ik weer in een ICT-baan terechtkom (wat ik op zich niet erg vind, ik vind het nog altijd leuk om te doen).
Ik voel het echter wel als een erg stressvolle tijd en ik heb al anderhalve maand niets op mijn websites geschreven. Komt wel weer goed, maar prettig is anders.
Het moet wel heel gek lopen als jij je (duurzame) weg niet weet te vinden, is mijn inschatting...
Thanks. In zekere zin misschien sign of the times...zonnigtype schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:04:
Sterkte met de zoektocht, Jeroen. Sign of the times.
Oh, uiteindelijk heb ik daar ook alle vertrouwen in, maar in deze tijd, zonder achtergrond, opleiding en ervaring in de sector zal het niet meevallen. Maar ik geef het niet op, ik heb een aantal open sollicitaties openstaan.Het moet wel heel gek lopen als jij je (duurzame) weg niet weet te vinden, is mijn inschatting...
Gelukkig sta je nog niet gelijk op straat en heb je op deze manier nog even tijd om verder te zoeken.
Succes gewenst in ieder geval.
Wellicht een goed moment om voor jezelf te beginnen! Goede ICTers kunnen altijd werken. Ik hbe er nooit spijt van gehad.JeroenH schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:36:
[...]
In het kort is het volgende het geval: ik ben overtollig verklaard en word daarom door mijn werkgever overgeplaatst van Utrecht naar Rotterdam, naar een baan die ver onder mijn niveau is. Daarnaast gaat mijn reistijd van veertig minuten enkele reis van deur tot deur naar tachtig minuten, zonder compensatie voor de bijna zeven uur per week die ik nu extra kwijt ben aan mijn werk. Ik heb het echter (voor nu) te accepteren anders sta ik op straat - en zonder WW-uitkering want in dat geval verwijtbaar werkloos. Een duurzame gang van zaken? Ik kijk goed maar ik zie het niet.
http://climategate.nl/201...eel-lager-dan-aangenomen/
even in breder perspectief: hoe zouden we in onze energiebehoefte moeten voorzien wanneer er geen wind-, zon oid voorhanden is?
Er zou meer geld moeten naar energieopslag zodat schone energie later weer gebruikt kan worden.
er beukt nogal wat waterkracht continu tegen onze dijken in combinatie met het getijde effect., daar moet toch iets uit te halen zijn?
elke dag wordt automatisch het waterpeil 2-3 meter verhoogd en daarna is er een verval van weer die 2 meter. zal nu nog wel niet uitkunnen, maar waarom in de toekomst niet? (Hetwigge polder benutten
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is ooit nog eens een proef mee gedaan bij de afsluitdijk.
Hij heeft een punt, ware het niet dat wind nu echt nihil is. Misschien paar %, en zonne-energie praktisch niets.hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:42:
Op basis van cijfers lijken turbines nog minder CO2 te besparen dan eerder aangenomen, als we onderstaand artikel mogen geloven.
even in breder perspectief: hoe zouden we in onze energiebehoefte moeten voorzien wanneer er geen wind-, zon oid voorhanden is?
Kortom, de effectieve capaciteitsfactor is nauwelijks anders dan de site-capaciteitsfactor. Ik geloof dus nu van die 8% geen snars.
Als we bij 20% aankomen, dan kunnen we misschien praten
Verwijderd
maar onze energiebehoefte is een beetje uit het lood geslagen, dat is een beter uitgangspunt.
enkhuizen lelystad en de afsluitdijk zijn leeg, geen molen te zien
ze doden vogels, maar ga eens tellen wat er nu al platgereden is...(negeren die hap!)
er valt niet te discussieren, als niet iedereen reboot, we zijn allemaal opgevoed als one track donkeys,
ikzelf ook.
b.v.
- verlichting/pc-> is makkelijk uit accu's te halen (mits led)
-> notebook is al een mooi voorbeeld: overdag opladen en 's avonds op de accu...
-> continuverbruikers-> weinig echt continu. b.v. diepvries en koelkast zouden overdag kouder kunnen koelen, zodat ze de nacht door kunnen komen
-> grootverbruik: wasmachine, droger, Quooker: veel aan te "timen"
waarschijnlijk ga je dan wel een overcapaciteit aan b.v. zonnepanelen neerleggen, zodat je in de winter overdag toch genoeg opwekt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je hebt enorme volumes aan tankinhoud nodig. Waterstof is niet zo'n handige energiedrager. Bovendien is het procedé nogal energieslurpend.
Ik denk dat er gewoon wat miljarden nodig zijn om in fundamenteel batterij-onderzoek te stoppen. Daar moet iets bruikbaars uitrollen.
Verwijderd
armoedig artikel, het noemt ook weer de eeuwige tvt,hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:42:
Op basis van cijfers lijken turbines nog minder CO2 te besparen dan eerder aangenomen, als we onderstaand artikel mogen geloven.
en volstrekt ranzig in mijn ogen, het noemt gas - ik woon bij de gasopslag,
het geluid van de damwanden slaan is oorverdovend,
http://www.gasopslagberge...ws/Aanbod_geluidsisolatie
veel irritanter dan een windmolen, en geen oplossing,
want dan krijgen we allemaal een gasopslag onder de woning uit rusland.
het molentje in zijpe valt erbij in het niet denk ik.
het zijn allemaal geen oplossingen, ze centraliseren macht en dat is fout
ze gebruiken altijd het wegzetten van de tegenoplossing met non-argumenten,
waarna de tegenpartij die non issues moet weerleggen, dat is de fossiele discussie en de tijdgeest.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2012 22:19 ]
Het verkeer doodt meer vogels dan windmolens, de kat schijnen echter de kampioen-vogel doden te zijn.Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:04:
ze doden vogels, maar ga eens tellen wat er nu al platgereden is...(negeren die hap!)
er valt niet te discussieren, als niet iedereen reboot, we zijn allemaal opgevoed als one track donkeys,
ikzelf ook.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dat is juist maar ik bedoel er mee te zeggen dat er valt zoveel zonne-energie op aarde waar op dit moment niets mee gedaan wordt.hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:14:
Waterstof....
Je hebt enorme volumes aan tankinhoud nodig. Waterstof is niet zo'n handige energiedrager. Bovendien is het procedé nogal energieslurpend.
Dan kun je er nog beter middels een energie-slurpende manier waterstof mee maken.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daar is retedure nieuwe infrastructuur voor nodig. Dan geloof ik eerder in de in studie zijnde route HE overschot >> met CO2 uit biovergisters ter plekke omzetten naar methaan (methanisierung), en na zuiveringsstap als compatibel gas invoeden op het bestaande gasnet. Zou in Duitsland met de bestaande infrastructuur inclusief de onvermijdelijke omzettingsverliezen al maanden opslag weg kunnen stouwen, klaar voor gebruik "elders". Gesproken wordt van een bestaande (!) opslagcapaciteit van 200 terawattuur aan energie (hoeft dus niks aan primaire opslag infrastructuur voor worden gebouwd). Waarbij de elektra infrastructuur in Duitsland slechts ... 0,04 TWh opslag capaciteit zou hebben (!!!).Speksteenkachel schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:08:
Er valt dagelijks zoveel zonlicht op aarde, met het overschot dat niet direct gebruikt wordt is prima waterstof te maken.
Dat gas kun je vervolgens zo efficiënt mogelijk elders, in hoog-efficiënte warmtekracht centrales in/nabij bewoonde gebieden ter plekke omzetten in stadswarmte EN gelijktijdig opgewekte elektra op het moment wanneer je die warmte echt nodig hebt, en zonne-energie een beperkt potentieel heeft (winter!). Volgens mij heb je dan een zeer interessante business-case met hoog potentieel.
Ik zeg niet dat het allemaal zonder slag of stoot zal gaan. De omzettingen in de keten zijn fors, met de nodige verliezen (gesproken wordt van momenteel 60% efficiëntie route HE stroom >> gas, maar dat is altijd beter dan alle HE overschot weg te gooien). Het alternatief is dat de overschotten op het moment van (onvermijdelijke) productie verloren gaan vanwege overbelasting van het net tijdens de productie pieken, waardoor zeker in NO. Duitsland steeds meer windturbines stilgezet moeten worden. En op deze wijze kun je er interessante meer-effecten mee bereiken: nuttige inzet van piek opbrengsten opslaan in bestaande gas infrastructuur. En die in de vorm van een makkelijk transporteerbare, hoog-energetische brandstof, gas (ruime ervaring mee) - na buffering - verplaatsen naar het moment van grote vraag, in de winter.
Als die route eenmaal is ingezet, en het haalbaar is/blijkt (gezien pilots lijkt de goede richting zichtbaar), volgt de technologische innovatie van die keten vanzelf en zal het ook nog steeds efficiënter gaan worden (de bekende "leercurve"). Uiteraard ook deze "route" kritisch blijven volgen (zoals bij alle concepten), maar volgens mij is het een zeer veelbelovende techniek die enkele problemen helpt oplossen/verminderen en echt meerwaarde op systeemniveau biedt.
Zouden de gas-jongens in NL ook eens werk van moeten maken, om Duitsland op een voor iedereen zeer nuttige wijze van haar HE stroomoverschotten af te gaan helpen (en, natuurlijk, daar aan te verdienen...).
http://www.elektrofachkra...bei-der-energieumwandlung
http://www.solar-fuel.net/
Verwijderd
Zoals jullie zelf wel om je heen zien, ontstaan er hier en daar nieuwe, eigen energiemaatschappijen. Vandaag een stukje geschiedenis gelezen, wat overeenkomsten heeft met deze nieuwe energiemaatschappijen.
Vroeger werd de petroleum duurder en duurder. Daarvoor voor in de plaats kwam elektriciteit. Nu komt zonne-energie voor in de plaats. Maar hoe ging dat vroeger? Zie Lokale elektriciteit cooperatie (PDF bestand, 12 MB)
Het is leuke, interessante geschiedenis informatie.
Daarom, alle katten die buiten mogen een belletje om de nek.drielp schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:27:
[...]
Het verkeer doodt meer vogels dan windmolens, de kat schijnen echter de kampioen-vogel doden te zijn.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Of: Circle of life.hansvk schreef op maandag 03 september 2012 @ 07:55:
[...]
Daarom, alle katten die buiten mogen een belletje om de nek.
Nee, liever geen windenergie. Dan hoop ik op het scenario zoals zonnigtype het hierboven uitvoerig beschrijft.
Ik heb daar geen zicht op, maar ik vraag me af of windmolens op deze manier meer "schade" aanrichten als b.v. kolencentrales. Ja, waarschijnlijk wel meer als PV maar met alleen PV kunnen we denk ik niet snel genoeg de transitie maken.
Overigens heb ik het ook niet op katten omdat ze mijn hele kleine moestuintje te vaak als toilet gebruiken. Als ik mest nodig heb, dan gooi ik het er zelf wel op.
Op heterdaad een paar sloffen naar gooien. Komen nooit meer terug.hansdegit schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:57:
Ik heb een hartstochtelijke hekel aan katten, vooral omdat ze onze tuin als toilet gebruiken.
Heb je er al eens bij stilgestaan wat er gebeurt met vissen in waterkrachtcentrales in Noorwegen? Die vermalen vissen maalt ook niemand om, waarom dan wel om een paar vogels?hansdegit schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:57:
Ik heb een hartstochtelijke hekel aan katten, vooral omdat ze onze tuin als toilet gebruiken. Toch zie ik weinig katten die een havik / arend / buizerd / peilikaan doden; da's volledig aan de turbines toe te schrijven.
Nee, liever geen windenergie. Dan hoop ik op het scenario zoals zonnigtype het hierboven uitvoerig beschrijft.
om over de rest van de ecologische gevolgen maar te zwijgen..._JGC_ schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:53:
[...]
Heb je er al eens bij stilgestaan wat er gebeurt met vissen in waterkrachtcentrales in Noorwegen? Die vermalen vissen maalt ook niemand om, waarom dan wel om een paar vogels?
Een auto vermoord meer vogels dan een windmolen. Dus als we dan vogels gaan redden, doe dan alle auto's weg.rube schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:28:
@Hansdegrit: als je puur kijkt naar het aantal dode vogels, dan denk ik dat je moet afwegen welke "schade" door welke energievoorziening het minst negatieve is.
Ik heb daar geen zicht op, maar ik vraag me af of windmolens op deze manier meer "schade" aanrichten als b.v. kolencentrales. Ja, waarschijnlijk wel meer als PV maar met alleen PV kunnen we denk ik niet snel genoeg de transitie maken.
Overigens heb ik het ook niet op katten omdat ze mijn hele kleine moestuintje te vaak als toilet gebruiken. Als ik mest nodig heb, dan gooi ik het er zelf wel op.
Ook meteen ramen verbieden, want daar vliegen die arme vogels ook tegenaan.
Dan redden wie die arme buizerd of ooievaar.
En ondertussen een miljard kippen slachten.
Daar is eigenlijk best goed over nagedacht. De inlaten van waterkrachtcentrales hebben filters die vissen en andere zooi er uit houden. Vissen, kiezelstenen en plantmateriaal zijn namelijk niet goed voor je turbine bladen..._JGC_ schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:53:
[...]
Heb je er al eens bij stilgestaan wat er gebeurt met vissen in waterkrachtcentrales in Noorwegen? Die vermalen vissen maalt ook niemand om, waarom dan wel om een paar vogels?
En ze hebben vaak zelfs speciale installaties zodat vissen toch langs de dam kunnen (naar hun broedgebied)
[ Voor 24% gewijzigd door RocketKoen op 03-09-2012 10:57 ]
Juli 2010 een Solargorilla met Powergorilla gekocht bij een webshop die inmiddels ter ziele is. Dit jaar bleek opeens dat de Solargorilla enorm plakkerig was geworden. De coating, een soort siliconenrubber, kon blijkbaar niet goed tegen huidvetten.
Medio augustus 2012 kontakt gezocht met de fabrikant, een RMA-formulier gekregen, paneeltje opgestuurd en vandaag een pakketje uit Engeland, een gloednieuwe Solargorilla.

Prima service van Powertraveller
A'dam PVOutput
Vissen in kerncentrale:hansdegit schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:57:
Ik heb een hartstochtelijke hekel aan katten, vooral omdat ze onze tuin als toilet gebruiken. Toch zie ik weinig katten die een havik / arend / buizerd / peilikaan doden; da's volledig aan de turbines toe te schrijven.
Wikipedia: Kerncentrale... In het koelsysteem van de centrale in het Noord-Franse Gravelines, die een vergelijkbare grootte heeft, worden naar schatting jaarlijks 216 miljoen vissen ingezogen[1].
En dan zeuren om een paar vogels
Koelwater gaat niet (nooit) door turbinesDaar is eigenlijk best goed over nagedacht. De inlaten van waterkrachtcentrales hebben filters die vissen en andere zooi er uit houden. Vissen, kiezelstenen en plantmateriaal zijn namelijk niet goed voor je turbine bladen...
En ze hebben vaak zelfs speciale installaties zodat vissen toch langs de dam kunnen (naar hun broedgebied)
[ Voor 19% gewijzigd door Bartjuh op 03-09-2012 15:47 ]
Ik stond ernaast toen Bruce 1 in Canada een gecontroleerde noodstop moest maken om dat de inlet door migrerende vissen ( zoetwater, great lakes in Canada) verstopt raakte. Er werd even 2000MWatt aan stoom de lucht in geblazen door een dikke pijp op het dak..... Ze waren 2 dagen bezig met graaf machines om de vis uit het inlet kanaal te scheppen.....Bartjuh schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:44:
[...]
Vissen in kerncentrale:
[...]
Wikipedia: Kerncentrale
[...]
Koelwater gaat niet (nooit) door turbinesDat is een gesloten systeem, met een counter-current gesloten warmtewisselaar ertussen voor koeling.
Dit was een probleem wat 1x per jaar voorkwam, normaal konden ze de vis goed weg houden, alleen tijdens de migratie zijn de scholen zo dik dat ze er toch door kwamen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dit topic is gesloten.