De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.244 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
_JGC_ schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:44:
[...]

Weet niet of je rechtsbijstand hebt, maar evt kan je die erachteraan sturen. Vraag me alleen af of die voor een paar tientjes moeite gaan zitten doen :/

Meterstanden schatten zodat het ze goed uitkomt zijn leveranciers overigens goed in... zo schat Eneco mij op 1777m3 gas voor 2012, terwijl ik daar vorig jaar met 1492 en een prognose van 1611 voor dit jaar bij mindergas.nl toch ruim onder zit. Maargoed, is nog altijd beter dan de 3500m3 die de vorige bewoners er per jaar doorheen stookten...
In deze fase nog geen rechtbijstand, pas als de eindafrekening "hard" is, (je onderbouwing afwijzen en vasthouden dat eindafrekening juist is) want Essent heeft nog een paar disclaimers op de achterzijde staan
Corrigeren van de rekening
Essent houdt zich het recht voor te corrigeren in het geval van toegepaste verbruikschattingen, zelfopnames of kennelijke vergissingen
Als je de uitvlucht routes bij elkaar neemt is zo'n eindafrekening een beetje "handje klap"onderhandelen tot deze op werkelijke verbruik/afname is teruggebracht.
De oude GC leiding is door de Nma op de vingers getikt voor deze praktijken en Essent is druk bezig om zich in de picture te werken als ik kijk naar het circus rond 2 van mijn 3 aansluitingen, nummer 3 kom nog, met 6,2kWp PV wil je niet bij Essent zitten voor saldering.

:? ik zie dat het weer tijd is om mijn webpagina bij te werken
Moet ik eerst snappen wat ze schrijven, die eerste zin van het antwoordt 8)7
als je over de 5000kWh gaat nul saldering voor de volledige teruglevering???????
Welke vergoeding biedt Essent boven een grens van 5000 kWh?

Essent geeft een jaarlijkse teruglevering boven 5000 kWh voor de volledige teruglevering. Dit is een inkoopprijs (gemiddelde APX waarde) vermenigvuldigd met een dempingfactor van 0,7 vergoed. Hierover wordt geen BTW en energiebelasting vergoed.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:17:
[...]

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat een airco-met-verwarming efficienter kan zijn dan een HR hetelucht CV. Heb je hier cijfers van?
Nee. Het enige wat ik aan cijfers, is de informatie van de twee eerder opgegeven links.
Wat de geiser betreft: Je kan die geiser ook vervangen door een traditionele CV met HRww, waarvan het normale verwarmingsgedeelte (d.w.z. dat normaal voor je radiatoren bedoeld is) is uitgeschakeld. Dan heb je het hoogst mogelijke rendement voor het warme water. Een nieuwe geiser heeft een wat teleurstellende efficientie; het verschil is iets van 45% vs 65%, als ik het me goed herinner.
Ondertussen heb ik een reactie gehad van de woningstichting. De hete-luchtinstallatie is in 2005 geplaatst en dis dus lang niet afgeschreven. Dus het kostenplaatje wordt daardoor heel anders. Het heeft o.a. te maken met afschrijving van de betreffende installatie.

Of een traditionele CV iets gaat worden, weet ik niet. Ik heb hier een en al luchtbuizen door het huis lopen en daar zou dan de CV-leiding in moeten komen? Of door de muren? Dan komt de woningstichting ook weer terug op hetzelfde punt : Afschrijving van de hete-luchtinstallatie.

Begrijp me niet verkeerd. Mijn voorkeur is, dat ik had liever in een huis gezeten met traditionele CV, omdat ik dat gewoon prettiger vind dan hete-luchtinstallatie.

Als het echt allemaal te duur wordt, dan zal het helaas blijven bij het vervangen van de geiser. Maar ik wil eerst kijken, hoever de woningstichting wilt gaan met deze ideeen. Misschien dat het toch een elektrische boiler wordt i.p.v. een geiser. Dat scheelt ook natuurlijk gas en alle kleine beetjes helpen. niet waar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:20
Nuon verhaal klinkt heel bekend.
Eerst 231 euro krijgen omdat mn verbruik is verlaagt, de eindrekening klopte netjes.
Toen naar Anode overgestapt (zelflevering Windvogel)
Schrijven ze eerst een maan teveel voorschot af, en ze boeken het bedrag van de eindrekening terug.
Dus beide laten stoneren, want ze sturen eerst maar uitleg als ze iets willen afschrijven.
Gisteren 2 brieven dat er nog kosten zijn a 246 euro.
Dus gebeld en wat blijkt: Aan Anode standen doorgegeven, dat hebben hun aan Stedin doorgegeven en Nuon rekent toch nog met standen die ik hier pas over 4 maanden ga halen.
Ook blijkt dat ik nog meer dan 600 euro terug zou moeten krijgen volgens de klantenservice.
Dus moest Anode bellen en vragen of ze nogmaals de juiste standen via Sedin willen sturen aan Nuon voor een goede eindafrekening.
Lekker bezig die gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56
Tsja.. Tegenwoordig kan iedereen een "energie leverancier" worden. Je hoeft niet eens meer te investeren in een dure centrale en/of netwerk.
Gewoon energie in bulk inkopen, en dan proberen het goedkoper aan te bieden als een ander. (Of agressief marketen)
Dat verschil in prijs moet ergens vandaan komen. En je administratie en helpdesk laten doen door een 15 jarige vakantiekracht of stagiaire is nu eenmaal goedkoper dan competent personeel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor auto tellerstanden hebben we nu de NAP
voor energieleveranciers geld blijkbaar nog steeds het beun de haas principe.

de slimme meter blijkt dus overbodig, leveranciers weten het beter dan geijkte meters,
standen worden geschat achter een buro,
en buiten de schatting blijft natuurlijk of je pv hebt aangeschaft.

we mogen allemaal best wat mondiger wordenmaak een vuist,
power to the people.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor auto's is er de NAP, voor energie zijn er de netbeheerders. Dat de leveranciers die cijfers niet goed in hun databases krijgen, tsja...maar die krijgen (in principe) van de netbeheerder per EAN code de juiste meterstanden door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat krijgen ze niet of ze worden bij de netbeheerder al naar gelieve aangepast, wat beter past in het verdienmodel. ik heb talloze brieven online staan waar dit uit blijkt.
http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg
http://van.wijk.net/pvt/lioff.jpg

netbeheerders gebruiken de omgekeerde bewijslast, maar dan hebben ze aan mij een hele slechte
ik laat de opnemer dan ook tekenen, en heb een ijkrapport van de meter om hun ongein te bestrijden.

als de bank zo met getallen zou werken dan word het een zootje,
en bij de banken is het een zootje, maar hoe omschrijven we de netbeheerders dan met hun saldo`s die verzonnen zijn ?

verzinnen en schatten is hetzelfde.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:30
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 02:51:
[...]
Nee. Het enige wat ik aan cijfers, is de informatie van de twee eerder opgegeven links.

[...]Of een traditionele CV iets gaat worden, weet ik niet. Ik heb hier een en al luchtbuizen door het huis lopen en daar zou dan de CV-leiding in moeten komen? Of door de muren? Dan komt de woningstichting ook weer terug op hetzelfde punt : Afschrijving van de hete-luchtinstallatie.

Begrijp me niet verkeerd. Mijn voorkeur is, dat ik had liever in een huis gezeten met traditionele CV, omdat ik dat gewoon prettiger vind dan hete-luchtinstallatie.

Als het echt allemaal te duur wordt, dan zal het helaas blijven bij het vervangen van de geiser. Maar ik wil eerst kijken, hoever de woningstichting wilt gaan met deze ideeen. Misschien dat het toch een elektrische boiler wordt i.p.v. een geiser. Dat scheelt ook natuurlijk gas en alle kleine beetjes helpen. niet waar? :)
Ok, ik denk dat je de heteluchtverwarming onderschat; die kan best efficient zijn namelijk. Ik heb begrepen dat ze niet helemaal tot het niveau van traditionele "heetwater" CVs komen, maar het is geen enorm verschil.

Maar jij begrijpt mij verkeerd met mijn suggestie om een traditionele CV aan te schaffen. Ik bedoel niet dat je dan je luchtverwarming daarmee vervangt, maar ALLEEN je geiser. Twee CVs in huis dus. :) Dit heb ik recent namelijk ook gedaan-- ik heb ook een heteluchtverwarming (prima systeem vind ik trouwens, luchtkwaliteit is hoog en met WTW erbij is het ideaal).
De nieuwe water-CV gebruik ik dus alleen om warm water voor bad/kraan/keuken te leveren. Dit kan gewoon door het radiator-gedeelte niet aan te sluiten, alleen het drinkwater gedeelte. Zoals ik betoogde heb je hiermee de hoogste efficientie te pakken. CV ketels van intergas lenen zich hier goed voor: http://www.intergas-verwa...gina=kombikompakthrketels

Trouwens, er zijn ook systemen die een water CV aansluiten op een heteluchtverwarmer. Die vervangt dan het verhittingsgedeelte met een warmtewisselaar. De ventilator van het heteluchtsysteem blaast dan de lucht erlangs door de kanalen. Hierbij kun je via de water CV ook gewoon je warme drinkwater tappen. Een buurman van mij heeft zo'n systeem. Maar dit zal wel kruisen met de afschrijving van je huidige luchtverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vraag me af of een woningbouwvereniging dat gaat plaatsen voor alleen tapwater. Zo'n ketel is nogal een forse investering, behalve een relatief dure ketel moet er nml ook een nieuwe rookgasafvoer en condensafvoer gelegd worden. Als het verwarmingsgedeelte gebruikt kan worden om de hetelucht CV te optimaliseren kan het de moeite waard zijn, maar anders zou ik eerder neigen naar een geiser zonder waakvlam of een fatsoenlijk geisoleerde boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
_JGC_ schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:49:
Vraag me af of een woningbouwvereniging dat gaat plaatsen voor alleen tapwater. Zo'n ketel is nogal een forse investering, behalve een relatief dure ketel moet er nml ook een nieuwe rookgasafvoer en condensafvoer gelegd worden. Als het verwarmingsgedeelte gebruikt kan worden om de hetelucht CV te optimaliseren kan het de moeite waard zijn, maar anders zou ik eerder neigen naar een geiser zonder waakvlam of een fatsoenlijk geisoleerde boiler.
Dat is waar, die extra kosten heb je goed ingeschat. Echter, vergelijking van offertes voor het vervangen van de geiser voor een nieuwe (zonder waakvlam idd) en voor een CV wezen uit dat het bij ons tenminste om een beperkte meerprijs ging; iets van 200-300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb me geloof ik nogal verkeken op de prijs van een geiser. Als ik aan geiser denk, dan denk ik aan zo'n oude vaillant keukengeiser met waakvlammetje zoals je die vroeger overal en nergens tegenkwam. Dat daar vroeger een pisstraaltje uit kwam onder de douche was vroeger heel normaal, maar tegenwoordig wil je gewoon fatsoenlijk kunnen douchen.
Heb je het over een geiser die voldoet aan CW3, dan zit je meteen al in de buurt van een goedkope CV-ketel zoals de HRE 24/18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Gekoelde transporter met zonnepanelen.

De zonnepanelen zijn bijzonder efficiënt. Bij daglicht zonder zon leveren ze al 80 procent van hun capaciteit. De overtollige energie die de panelen op een zonnige dag opwekken, wordt rechtstreeks in de accu van de auto opgeslagen. Hierdoor wordt de BlueMotion TDI dieselmotor minder belast, want de dynamo hoeft minder te werken, waardoor volgens VW een brandstofbesparing van 10 tot 15 procent haalbaar is. De koeling werkt dus altijd als er licht is, ook als de motor van de auto niet draait. Bovendien blijft de koeling nog circa vier uur werken wanneer daglicht ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: http://www.ttm.nl/wosimages/9213_333.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ttm.nl/wosimages/9214_333.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:59:
Bij daglicht zonder zon leveren ze al 80 procent van hun capaciteit.
Kan niet.

-edit-

Laat het oppervlak drie vierkante meter zijn. Ik kan op de foto's niet zien wat voor soort zonnestroompanelen het zijn, maar laten we gul zijn en zeggen dat er 400Wp op het dak ligt (is vrijwel zeker minder). Goed opgesteld op het zuiden etc. kan dat zoals bekend rond de 400kWh per jaar opleveren. Hier liggen ze echter plat, en de auto zal soms onder een boom, achter een gebouw etc. geparkeerd worden. Laten we wederom gul zijn en stellen dat dit alles 50% opbrengst scheelt (wederom: dit scheelt waarschijnlijk veel meer). 200kWh per jaar dus. In een liter diesel zit aan thermische energie ongeveer 10kWh, en een onder optimale omstandigheden (we zijn weer gul) kan een dieselmotor daarvan 50% omzetten in bewegingsenergie.

Als we er vanuit gaan dat de accu nooit vol is en dat het paneel zijn energie dus altijd kwijt kan (ik ben zelden in zo'n gulle bui als vandaag) dan kan dus op jaarbasis hooguit 40 liter diesel uitgespaard worden. Het zou me niets verbazen als het nog geen 10% daarvan is. De terugverdientijd in geld en energie van dit project lijkt me op zijn zachtst gezegd niet briljant.

Op 400W, wat je dus alleen hebt als de zon heel hoog aan de hemel staat (en dan laat in al mijn gulheid de warmteeffecten van de montage in het dak weer buiten beschouwing), kun je nou niet echt een heel sterke koeling laten werken.

Aan de andere kant vergelijking sjouwt de auto wel altijd het extra gewicht van het paneel en de regelelektronica mee.

Zonnecellen op een auto zijn - helaas - nooit een goed idee als je doel energiebesparing is. Natuurlijk kan dit project een ander doel hebben (marketing, PR), maar dat weet ik niet. Ik denk dat "het milieu" beter af was geweest als men de chauffeur van deze bus op een zuinig-rijden-cursus had gestuurd, efficiënte banden had gemonteerd en aan geavanceerde routeplanning gaat doen zodat het aantal gereden kilometers geminimaliseerd wordt.

-edit2-

Ook een aardige effectieve maatregel zou natuurlijk zijn de koelruimte van deze wagen veel beter isoleren. Niet per sé dikkere isolatie (want dan kan er minder mee en zal de bus misschien vaker moeten rijden) maar nauwkeuriger afgedicht, geavanceerd isolatiemateriaal (aerogel?), etc. Ook aan de compressor kan waarschijnlijk veel verbeterd worden.

Zo zie je maar, besparen > opwekken, ook (of: juist!) in de auto.

[ Voor 91% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2012 13:31 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Pietje NL schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 08:41:
Nuon verhaal klinkt heel bekend.
Eerst 231 euro krijgen omdat mn verbruik is verlaagt, de eindrekening klopte netjes.
Toen naar Anode overgestapt (zelflevering Windvogel)
Schrijven ze eerst een maan teveel voorschot af, en ze boeken het bedrag van de eindrekening terug.
Dus beide laten stoneren, want ze sturen eerst maar uitleg als ze iets willen afschrijven.
Gisteren 2 brieven dat er nog kosten zijn a 246 euro.
Dus gebeld en wat blijkt: Aan Anode standen doorgegeven, dat hebben hun aan Stedin doorgegeven en Nuon rekent toch nog met standen die ik hier pas over 4 maanden ga halen.
Ook blijkt dat ik nog meer dan 600 euro terug zou moeten krijgen volgens de klantenservice.
Dus moest Anode bellen en vragen of ze nogmaals de juiste standen via Sedin willen sturen aan Nuon voor een goede eindafrekening.
Lekker bezig die gasten.
Eindafrekening gecorrigeerd is binnen en ik krijg 611,05 euro terug :)
Hoog 941 kWh
Laag 1214 kWh
645m3 gas

En nog kloppen de standen niet met wat ik heb opgegeven.
Alle standen zijn weer veel te hoog geschat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Pietje NL schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:20:
[...]

Eindafrekening gecorrigeerd is binnen en ik krijg 611,05 euro terug :)
Hoog 941 kWh
Laag 1214 kWh
645m3 gas

En nog kloppen de standen niet met wat ik heb opgegeven.
Alle standen zijn weer veel te hoog geschat. :(
Fijn, maar doe vanwege die permanente meterstandenschattingsterreur (scrabbleblabla) maar weer eens een mailtje naar een Tweede Kamerlid. Zoals Paulus Jansen (SP) als een van de weinig overgebleven vechters tegen onrecht. Kijken of die Verhagen nog een keer door wil zagen voordat die pleiten gaat...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat heb ik al drie keer gedaan, maar tegen het gedraai van verhagen is geen kruid opgewassen.
ben wel benieuwd waar hij gaat werken na 12 september, ik denk dat ik het al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 02:51:
[...]

[...]

Ondertussen heb ik een reactie gehad van de woningstichting. De hete-luchtinstallatie is in 2005 geplaatst en dis dus lang niet afgeschreven. Dus het kostenplaatje wordt daardoor heel anders. Het heeft o.a. te maken met afschrijving van de betreffende installatie.

Of een traditionele CV iets gaat worden, weet ik niet. Ik heb hier een en al luchtbuizen door het huis lopen en daar zou dan de CV-leiding in moeten komen? Of door de muren? Dan komt de woningstichting ook weer terug op hetzelfde punt : Afschrijving van de hete-luchtinstallatie.

Er bestaan ook HLV systemen die de lucht verwarmen met een waterverwarmde radiator. Zo kun je een normale CV installatie aansluiten op je HLV installatie/systeem. Zelf ben ik grote fan van HLV en het comfort wat we hier van hebben. Heb voor in de zomer een koele-lucht-ventilatie optie op de WTW, zodat het 's nachts in huis weer afkoelt tot een redelijke temp (gister toen we thuis kwamen was het 25'c binnen en vanochtend 23'c. Op dit moment is het nog steeds 22'c, omdat de zon niet zo fel schijnt als gister. Zonder de ventilatie harder te zetten en zonder ramen/deuren open gehad te hebben (beestjes ;) ). Gasverbruik van de HLV incl douchen e.d. van 2 volwassenen in een vrijstaand huis van 900m3 komt uit op 950-1050m3 per jaar. Lijkt me best zuinig, zeker als je dat kunt combineren met een zonneboiler die je HLV kan voorzien van warmte!

Edit: En gevonden, Brink Elan kan overweg met warm water voor HLV:
http://www.brinkclimatesy...g/producten/Elan-(1).aspx

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-08-2012 13:56 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:22:

Ook weer van categorie "leuk": op 6 augustus meldden ze dat er 15.540 aanvragen binnen waren gekomen.
Nieuwe cijfers: 15 augustus ongeveer 18.119 aanvragen binnengekomen voor ongeveer 10.382.416 euro

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:27:
[...]

Nieuwe cijfers: 15 augustus ongeveer 18.119 aanvragen binnengekomen voor ongeveer 10.382.416 euro
Update was al in de maak... (komt zo) :)

* edit *

Inmiddels on-line.

Ik vind trouwens die frase "ongeveer 18.119 aanvragen" en "ongeveer 10.382.416 Euro" wel weer leuk van ANL... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 17-08-2012 15:19 . Reden: updeetje ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Duurzaam? Geen idee... Maar wel cool:

http://www.designboom.com...gao-iida-awards-2010.html

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:38:
[...]

Ok, ik denk dat je de heteluchtverwarming onderschat; die kan best efficient zijn namelijk. Ik heb begrepen dat ze niet helemaal tot het niveau van traditionele "heetwater" CVs komen, maar het is geen enorm verschil.

Maar jij begrijpt mij verkeerd met mijn suggestie om een traditionele CV aan te schaffen. Ik bedoel niet dat je dan je luchtverwarming daarmee vervangt, maar ALLEEN je geiser. Twee CVs in huis dus. :) Dit heb ik recent namelijk ook gedaan-- ik heb ook een heteluchtverwarming (prima systeem vind ik trouwens, luchtkwaliteit is hoog en met WTW erbij is het ideaal).
De nieuwe water-CV gebruik ik dus alleen om warm water voor bad/kraan/keuken te leveren. Dit kan gewoon door het radiator-gedeelte niet aan te sluiten, alleen het drinkwater gedeelte. Zoals ik betoogde heb je hiermee de hoogste efficientie te pakken. CV ketels van intergas lenen zich hier goed voor: http://www.intergas-verwa...gina=kombikompakthrketels

Trouwens, er zijn ook systemen die een water CV aansluiten op een heteluchtverwarmer. Die vervangt dan het verhittingsgedeelte met een warmtewisselaar. De ventilator van het heteluchtsysteem blaast dan de lucht erlangs door de kanalen. Hierbij kun je via de water CV ook gewoon je warme drinkwater tappen. Een buurman van mij heeft zo'n systeem. Maar dit zal wel kruisen met de afschrijving van je huidige luchtverwarmer.
Leuk dat veel mensen reageren op mijn postings over de hete-luchtinstallatie.

Vanmiddag tijdens het boodschappen doen heb ik er verder over nagedacht. Het vervangen van de hete-luchtinstallatie is voor mij op dit moment geen optie. Financieel kom ik geld te kort. Misschien over een paar jaar. Omdat ik ook in een huurhuis zit, weet ik niet, waar ik zal staan over 5 jaar. De investering om de hete-luchtinstallatie te verwijderen en iets anders voor in de plaats te zetten is voor mij op dit moment te duur. Dat wordt wachten, totdat de hete-luchtinstallatie is afgeschreven.

Dan kijk ik nu verder naar de gasgeiser, die de woningstichting graag wilt vervangen. De gasgeiser wordt gebruikt voor warm water. Denk aan douchen en aan tapwater voor de afwas.

De woningstichting is van plan om een gasgeiser met ventilator te plaatsen om zo te voorkomen, dat er koolstofmonoxide (CO) eventueel in het huis terecht komt. Dat vind ik geen probleem. Op dit moment is mij nog geen merk, type, etc bekend..

Zelf zit ik te denken om een elektrische boiler te laten plaatsen met een grootte van 200 Liters in plaats van een nieuwe gasgeiser. Dan kan er één buis op het dak weg en verbruik ik op die manier ook minder gas. Met een buis minder op het dak heb ik dan ook minder last van schaduw op mijn zonne-panelen. Voor mij is dat zogezegd een win-win situatie.

Mijn keuze is dan ook om voor een elektrische boiler te gaan. Van het weekend ga ik ook nog even overleggen met mijn ouders om te kijken hoe zij er over denken.

Maar wat denken jullie : Is het plaatsen van een elektrische boiler handig?
Als ik douche, dan verbruik ik tussen de 0,5 tot de 0,8 m3 gas en verbruik ik gemiddeld 150L aan water. Voor de mensen die zeggen "Dat is veel", kan ik zeggen, dat ik lekker vind om lang te douchen. :) Van het water-verbruik weet ik niet zeker of dat echt 150L is. Dat getal had ik ooit eens grof uitgerekend. Vandaar.

Tot zover en bedankt alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:59:
Gekoelde transporter met zonnepanelen.

De zonnepanelen zijn bijzonder efficiënt. Bij daglicht zonder zon leveren ze al 80 procent van hun capaciteit. De overtollige energie die de panelen op een zonnige dag opwekken, wordt rechtstreeks in de accu van de auto opgeslagen. Hierdoor wordt de BlueMotion TDI dieselmotor minder belast, want de dynamo hoeft minder te werken, waardoor volgens VW een brandstofbesparing van 10 tot 15 procent haalbaar is. De koeling werkt dus altijd als er licht is, ook als de motor van de auto niet draait. Bovendien blijft de koeling nog circa vier uur werken wanneer daglicht ontbreekt.

[afbeelding]

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://www.leenmenken.com/site/images/IMG_3329.jpg
hier beter te zien, lijkt me niet kristallijne vorm van panelen
dus dan kan eea mogelijk best goed werken (diffuse straling)

en hier de fabrikant van de auto:
http://www.carhar.nl/home.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

NielsTn schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:48:
[...]
[afbeelding]
Wordt niks, staat nu al in de schaduw ...... veel te weinig vermogen.
Volgend mij had de Nissan Leaf ook zo'n optie om de auto te koelen als hij in de zon stond.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Echt niet, dan wordt mijn berekening zoals ik die een paar posts hoger maakte nog ongunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@JeroenH,

het elektrische kacheltje die jij hebt staan, waar heb je die weg, wat kostte die en wat is het vermogen?

Ik ben nog op zoek naar 1tje die er stijlvol uitziet ( beetje als paneelradiator ). De oliegevulde dingen vind ik spuuglelijk, die heeft hier thuis een erg lage WAF.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:47:
@JeroenH,

het elektrische kacheltje die jij hebt staan, waar heb je die weg, wat kostte die en wat is het vermogen?

Ik ben nog op zoek naar 1tje die er stijlvol uitziet ( beetje als paneelradiator ). De oliegevulde dingen vind ik spuuglelijk, die heeft hier thuis een erg lage WAF.
Kijk bij BCC voor Proline Rad150e, strak design slank en ca 1500W vermogen.
EricPVT approved keurmerk (en mijn OK ook)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 17-08-2012 18:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:06:
[...]

Thanks, die ziet er inderdaad wel erg netjes uit!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

[afbeelding]

Ze doen het ook groter, bij vrachtwagens.

Afbeeldingslocatie: http://www.carhar.nl/thumb.php?image=file4e1ee5b083eb4.jpg&mode=nieuws&size=2

Dat ziet er beslist monokristallijin uit.

Hier ook "iets kristallijns": van dezelfde carosseriebouwer:

Afbeeldingslocatie: http://www.carhar.nl/thumb.php?image=file4fb2522fc1e90.jpg&mode=nieuws&size=2

Asola heeft al een tijd hun 120 Wp multikristallijne gebogen Solar Dach module op beurzen en in de handel:

Afbeeldingslocatie: http://www.asola-power.de/fileadmin/Bilder/Produkte/Fisker-Karma/Fisker_Kama_2.jpg

Maar er wordt ook met andere materialen gespeeld.

Dunnelaag Solardach bij Webasto:

Afbeeldingslocatie: http://www.webasto.com/produkte-und-maerkte/pkw/graphics/WEBASTO-COM_CarRoofs_A8_Solar_Closeup_20_43_rdax_210x158.jpg

Hier zelfs met organische PeeVau (hartstikke laag rendement, leuk voor de sigaretten aansteker of zo):

Afbeeldingslocatie: http://images.zeit.de/auto/2011-09/smart-forvision-dach/smart-forvision-dach-540x304.jpg

Allemaal leuk speelgoed, voor de Groene Sier, in ieder geval. Op beurzen met een leuke pitpoes d'r op liggend altijd in voor een smakelijke "groene foto"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Fisker heeft ook een leuk PV dakje ;)
Afbeeldingslocatie: http://cdn.cnet.com.au/story_media/339285149/karma_4.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door NielsTn op 17-08-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Pitpoes ontbreek nog... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:31:
[...]

Thanks, die ziet er inderdaad wel erg netjes uit!
je kan de wieltjes er onder uit laten, en gewoon vast tegen de wand monteren.
Nadeel: netsnoer zit aan de rechterzijde, ik zou liever die nog willen verplaatsen naar andere kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
op uw verzoek
>:)
Afbeeldingslocatie: http://zoujederdoen.nu/images/p/l-171-pitspoes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de rad150 heeft een klok en thermostaat, wat hem handig maakt,
op de foto is tie lelijk, in de praktijk weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
TIp:
lokaal/regionaal kunnen er geregeld dingen veranderen (gemeente, waterschap, provincie) evenals zijn er vaak vergunning-aanvragen nodig.
je kan op www.overheid.nl >> Overheidsinformatie >> Lokale bekendmakingen hier een email-service aanmaken op basis van je postcode en voorkeuren.
Krijg je misschien snel(ler) in zicht of een gemeente opeens beschermde stadsgezichten wil aanwijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:14
erg handig inderdaad.. Al heel lang aanstaan. Meeste zaken slaan nergens op die meestal voorbij komen, vergunningen voor reclame borden zeg maar.. Maar soms wel erg nuttige informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Hahahaha ik was naar beneden aan het scrollen kom je dat mokkel tegen :r

NielsTn heeft zeker al een beetje last van de aankomende hitte

Sterkte jongen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnefreak schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:24:
[...]

Hahahaha ik was naar beneden aan het scrollen kom je dat mokkel tegen :r

NielsTn heeft zeker al een beetje last van de aankomende hitte

Sterkte jongen
tis wel een figuurtje *kuch* om in de schaduw te kunnen blijven met een hittegolf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, nieuwe hobby erbij. Bij de buurvrouw van 79 nu de energierekening verlagen. Ze woont in haar eentje in een vergelijkbare woning als ons. Alleen ipv een dwarskap heeft ze een "gewoon" dak. Haar maandbedrag is op dit moment 175 euro.

Dat moet lager kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:56:
Zo, nieuwe hobby erbij. Bij de buurvrouw van 79 nu de energierekening verlagen. Ze woont in haar eentje in een vergelijkbare woning als ons. Alleen ipv een dwarskap heeft ze een "gewoon" dak. Haar maandbedrag is op dit moment 175 euro.

Dat moet lager kunnen.
oudere mensen hebben het vaak gevoelsmatig kouder... dus..denk er aan.
en ik word gevraagd om een PV-installatie storingsvrij te maken, omdat de leverancier geen respons geeft op storingsproblemen. Tja...

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 18-08-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Eerst maar eens kijken waar het verbruik hem in zit. Ik heb vandaag wat ELRO M12 meters achtergelaten in huis om wat dingen te meten. 1 ding is zeker, sluipverbruik moet een hoop op te winnen zijn.

En er staat een 18 jaar oude koelvriescombinatie, bij het aanzetten sprong de meter meteen naar 780W verbruik toe. Hopelijk was dat de startpiek en niet het verbruik van de compressor wanneer die draait.

Er moet ook wat gedaan worden met de afzuiging, die staat standaard op stand 3 en ik kan de 3standenschakelaar niet vinden. Waar de kabel uit zou moeten komen komt nu een vreemde 4aderige kabel uit ( fase/nul/randaarde/ 1 schakeldraad ).

Vandaag kwam mijn kadootje van Leditlight ook binnen. De lampen in de bijkeuken zijn nu LED en ik heb de lampen in de badkamer vervangen. 1 nadeel: De trafo's vinden het niet leuk. Zodra ik de 3e LEDlamp aansluit dan begint de trafo herrie te maken en de lampen te knipperen.

Dus ipv 6 LED lampen in de badkamer, nu 4 ledlampen en 2 halogeen.

De twee lampen die ik over heb gehouden hangen nu in de woonkamer boven de computer van m'n vrouw. Daar zaten goedkope ledlampjes in die wat groen waren. Ik vermoed dat ik binnenkort nog 1 moet bestellen om de laatste goedkope ook te vervangen :+

[ Voor 31% gewijzigd door mkleinman op 18-08-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Misschien wel te kritisch, of anders misschien representatief voor de doorsnee autgebruiker in België.

En redacteur van de standaard test een elektrische auto als woon werkverkeer :

http://www.standaard.be/a...elid=DMF20120817_00261625

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Tomsworld schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 01:30:
Misschien wel te kritisch, of anders misschien representatief voor de doorsnee autgebruiker in België.

even gelezen, blijkbaar een maandag-ochtend exemplaar van Renault, of de laad-infrastructuur in Belgie is van mindere kwaliteit dan in NL.
Hier ook met Fluence gereden en dat ging aardig, wel actieradius van ca 120-130km op 1 lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:08:
Eerst maar eens kijken waar het verbruik hem in zit. Ik heb vandaag wat ELRO M12 meters achtergelaten in huis om wat dingen te meten. 1 ding is zeker, sluipverbruik moet een hoop op te winnen zijn.

En er staat een 18 jaar oude koelvriescombinatie, bij het aanzetten sprong de meter meteen naar 780W verbruik toe. Hopelijk was dat de startpiek en niet het verbruik van de compressor wanneer die draait.

Er moet ook wat gedaan worden met de afzuiging, die staat standaard op stand 3 en ik kan de 3standenschakelaar niet vinden. Waar de kabel uit zou moeten komen komt nu een vreemde 4aderige kabel uit ( fase/nul/randaarde/ 1 schakeldraad ).

Vandaag kwam mijn kadootje van Leditlight ook binnen. De lampen in de bijkeuken zijn nu LED en ik heb de lampen in de badkamer vervangen. 1 nadeel: De trafo's vinden het niet leuk. Zodra ik de 3e LEDlamp aansluit dan begint de trafo herrie te maken en de lampen te knipperen.

Dus ipv 6 LED lampen in de badkamer, nu 4 ledlampen en 2 halogeen.

De twee lampen die ik over heb gehouden hangen nu in de woonkamer boven de computer van m'n vrouw. Daar zaten goedkope ledlampjes in die wat groen waren. Ik vermoed dat ik binnenkort nog 1 moet bestellen om de laatste goedkope ook te vervangen :+
Even over de afzuiging.

In ons oude huis was er een constructie aanwezig waarbij de afzuiging gekoppeld was aan een motorloze afzuigkap in de keuken. Als je de afzuigkap aanzette, dan zetten je in feite de mechanische afzuiging aan.

Misschien is het zoiets. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Tomsworld schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 01:30:

Schitterend verhaal! Maar hoezo te kritisch? Als het niet werkt, is het flut.
Schinnen-groen schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 08:16:
[...]

Even over de afzuiging.

In ons oude huis was er een constructie aanwezig waarbij de afzuiging gekoppeld was aan een motorloze afzuigkap in de keuken. Als je de afzuigkap aanzette, dan zetten je in feite de mechanische afzuiging aan.

Misschien is het zoiets. >:)
De J.E. StorkAir WK 600-3 heeft dat.

[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 19-08-2012 10:59 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

NielsTn schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 07:41:
[...]

even gelezen, blijkbaar een maandag-ochtend exemplaar van Renault, of de laad-infrastructuur in Belgie is van mindere kwaliteit dan in NL.
Hier ook met Fluence gereden en dat ging aardig, wel actieradius van ca 120-130km op 1 lading.
Laadpunten zijn nog vrij beperkt dacht ik idd in België, en anderzijds is de kwaliteit van de wegen in Nederland stukken beter dan wij gewoon zijn. Maar ik veronderstel dat het ook een invloed heeft.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
NielsTn schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:06:
[...]

De site van de BCC toont niet echt veel info en meer kan ik via Google ook niet vinden.

Mijn garage heeft geen verwarming (de gaskachel die er staat is defect). Nu zet ik daar in de winter als het echt koud is en mijn waterleiding bevriest een electra kachel neer (voor mijn idee kan ik net zo goed geld in de fik steken). Dit is een oud ding en ik zoek wat zuinigers. Is die Proline Rad150e een goed alternatief?

Alternatieven zijn ook wenselijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:49:
[...]

De site van de BCC toont niet echt veel info en meer kan ik via Google ook niet vinden.

Mijn garage heeft geen verwarming (de gaskachel die er staat is defect). Nu zet ik daar in de winter als het echt koud is en mijn waterleiding bevriest een electra kachel neer (voor mijn idee kan ik net zo goed geld in de fik steken). Dit is een oud ding en ik zoek wat zuinigers. Is die Proline Rad150e een goed alternatief?

Misschien kan je de waterleiding vervangen door een flexibele leiding? Ooit ergens gelezen dat die vorstbestendig zouden zijn. Scheelt toch weer heel wat kWh's?

Was Tyleen, geloof ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Dacht vanochtend "wat hoor ik toch?"
Na goed zoeken kwam ik erachter dat de pomp van mijn vloerverwarming aan het draaien was...
Heb er zo'n schakelaar op temperatuur op zitten. Had de temperatuur op 23.5 gezet dan gaat hij pompen.
Blijkt de temperatuur nu 25 graden te zijn.. Hoppa.. De hele nacht voor piet snot aangeweest..
Hmm. weer iets geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jantje.vlaam schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:49:
[...]

wat wil je dan meer weten? De link onder BCC gaat direct naar de betreffende radiator toe.
en de thermostaat op de elektrische kachel zorgt dat het tenminste 5 graden C. blijft.

Garagedeur is hier voorzien van ca 2cm EPS of zo? in elk geval daar komt heel wat minder koude door heen. (zelf geplaatst overigens)

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 19-08-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:14:
[...]

Misschien kan je de waterleiding vervangen door een flexibele leiding? Ooit ergens gelezen dat die vorstbestendig zouden zijn. Scheelt toch weer heel wat kWh's?

Was Tyleen, geloof ik.
Eventueel alternatief is vorstvrijlint. Is gewoon een kabel met een stekker en thermostaat die bij <=3 graden inschakelt en vervolgens bij >=13 graden weer uitschakelt. Dat spul trekt 10W per meter en maak je gewoon parallel aan de waterleiding of afvoer vast. Eventueel isoleer je de leidingen dan nog met max 13mm brandvertragende leidingisolatie.

Als je je garage niet hoeft te verwarmen en het enige doel het vorstvrij houden van een waterleiding of afvoer is, dan zou ik eerder een vorstvrijlint inzetten dan de hele garage opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
_JGC_ schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 14:57:
[...]

Eventueel alternatief is vorstvrijlint. Is gewoon een kabel met een stekker en thermostaat die bij <=3 graden inschakelt en vervolgens bij >=13 graden weer uitschakelt. Dat spul trekt 10W per meter en maak je gewoon parallel aan de waterleiding of afvoer vast. Eventueel isoleer je de leidingen dan nog met max 13mm brandvertragende leidingisolatie.

Als je je garage niet hoeft te verwarmen en het enige doel het vorstvrij houden van een waterleiding of afvoer is, dan zou ik eerder een vorstvrijlint inzetten dan de hele garage opstoken.
Klinkt goed, zal via Google eens naar een leverancier zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheSiemNL op 19-08-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 14:57:
[...]

Dat is een alternatief. Ik heb die tracing gemonteerd langs de CV afvoer op zolder die in februari was bevroren vanwege een korte sterke vorstperiode (met flinke waterschade!). Maar dat verwarmingslint VREET energie. Er zit een thermostaat op, maar toch heb ik in die periode ruim 25 kWh verstookt (in 1 week).

Als je het water nodig hebt, is jou voorstel prima. Als je alleen wilt voorkomen dat je leiding scheurt, kan je ook naar de leiding zelf kijken. Als die dan voor een periode is bevroren. is er nog niets aan de hand denk ik. Je hebt dan slechts eenmalige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
we hebben de droger en de wasmachine in de garage staan. Alleen bij hele koude winters (zoals afgelopen jaar) hebben we problemen gehad dat het water bevroren was.

http://www.europe-heating...erlands/vorstvrijlint.pdf (PDF alert)

Volgens de site en de pdf verbruikt dit lint 20watt. Dat zou 0,48kW per dag zijn. Ongeveer een duppie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:03:
we hebben de droger en de wasmachine in de garage staan. Alleen bij hele koude winters (zoals afgelopen jaar) hebben we problemen gehad dat het water bevroren was.

http://www.europe-heating...erlands/vorstvrijlint.pdf (PDF alert)

Volgens de site en de pdf verbruikt dit lint 20watt. Dat zou 0,48kW per dag zijn. Ongeveer een duppie dus.
Dan zou ik hiervoor gaan. Bij ons op zolder loopt de afvoer van de CV evenwijdig aan het schuine pannendak (bijna over de vloer en 10 cm vanaf de pannen). Er is geen isolatie en het tocht er als de neten. Een volgende klus ligt hier dus nog te wachten.

Als je dit probleem niet hebt, dan moet het lukken met die tape.
Succes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Ik zal na de strenge vorstperiode mijn bevindingen vermelden. Maar met de temperatuur van vandaag zal het nog ver weg blijven. Wel vreemd om een verwarmingselement te bestellen als het 35graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:10:
Ik zal na de strenge vorstperiode mijn bevindingen vermelden. Maar met de temperatuur van vandaag zal het nog ver weg blijven. Wel vreemd om een verwarmingselement te bestellen als het 35graden is.
Misschien krijg je korting >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Lol

De mussen vallen van het dak af, Nederland zucht onder 30+ temperaturen en jullie hebben het over vrieskou 7(8)7 _O-

* mkleinman mompelt iets dat hij zelf druk aan het isoleren is :X :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik ben vanmorgen ook uit mijn bed gefikt. Slaapkamer op het Noorden, maar omdat direct daarboven de zolder zit met pannendak waarvan een deel nog niet geisoleerd is, komt die warmte dus gewoon mijn slaapkamer binnen. Ik wil dus de dakisolatie gaan afmaken daar, maar met deze temperaturen ga je daar dood :X.

Overigens wil ik volgend jaar het plafond in de badkamer, slaapkamer en overloop vervangen. Zijn nu nog gelakte plankjes wat er heel somber en donker uitziet, wil ik straks gewoon een strak gipsplafond in hebben. Bij het wegslopen van die plankjes ram ik er gewoon een paar platen of stroken isolatiemateriaal tussen, scheelt me in de winter het verwarmen van een zolder en in de zomer het opwarmen via de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_JGC_ schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:25:
Ik ben vanmorgen ook uit mijn bed gefikt. Slaapkamer op het Noorden, maar omdat direct daarboven de zolder zit met pannendak waarvan een deel nog niet geisoleerd is, komt die warmte dus gewoon mijn slaapkamer binnen. Ik wil dus de dakisolatie gaan afmaken daar, maar met deze temperaturen ga je daar dood :X.
..
In Gennep zag ik een die-hard bezig met zijn dak:
alle dakpannen verwijderd van het dak, dakspanten verwijderd, druk in de weer met grote dikke (ca 8cm?) isolatie (merk/type mij even ontschoten). en de dikke PUR spuit om eea te kitten.
Respect.. hij had beter even tot na het weekend kunnen wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsTn schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 07:41:
[...]

Als je dagelijks 95km enkele reis moet rijden en je hebt maar een actieradius van 110km dan is er natuurlijk weinig marge. Met een een benzine auto ga je ook niet 100km rijden terwijl de BC nog een actieradius heeft 120km en je onderweg weet dat je niet kan tanken.

Ik blijf erbij.. een EV is pas interessant als je min. 300km actieradius heb.
Tot die tijd gewoon een EV met range extender, the best of both worlds.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 19-08-2012 19:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Vraagje: het is extreem warm op mijn bovenste verdieping, 32 graden momenteel. De buitenlucht is op dit moment slechts 30.

Ik heb een schuin velux dakraam en een dakkapel. Verder heb ik een oude toilet ventilator.

Kan ik het beste lucht naar buiten zuigen door de ventilator ergens in de dakkapel te zetten of lucht naar binnen blazen door het velux dakraam

De ventilator is erg simpel, lijkt op een computerfan, alleen dan op 230 volt

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor die 2 graden verschil vraag ik me af hoeveel het uitmaakt. Als je uitblaast moet de lucht aangevuld worden met lucht van ergens anders. Als je inblaast wordt de iets koudere lucht van buiten vermengd met je warme lucht binnen, maar moet het overschot aan lucht ook ergens heen.

Voor het verlagen van luchttemperatuur heeft een ventilator in principe helemaal geen zin. De reden waarom een ventilator werkt is omdat je je lichaamswarmte veel makkelijker afstaat aan stromende lucht dan aan stilstaande lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dat weet ik.. Het idee is natuulijk geboren uit puur hobbyisme. En ik moet er vanavond slapen...

En verklaar me voor gek, maar ik heb ook al een emmer water over het platte dak gegooid... Ook dat was in het kader 'alle beetjes helpen'. Waarschijnlijk scheelt dat minder dan een honderdste graad of zo...

Mijn redenering:
Uitblazen: je blaast de warme lucht uit je huis de buitenlucht in, koelere lucht komt via de ramen binnen
Inblazen: je forceert koelere lucht je huis in, de warme lucht gaat vanzelf via een raam naar buiten.
Dit lijkt dus niet veel verschil te maken.
Alleen, als ik de warme lucht mijn huis uitblaas, dan is de kans groot dat ik behalve warme lucht ook een gedeelte buitenlucht aanzuig, wat dus minder effectief is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isoleren werkt ook andersom / 2 kanten op.
in mijn huis bleef het koel, huisdieren binnen.
ramen en deuren dicht

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik heb nog niet gerekend aan de terugverdientijd van isolatie van mijn jaren 30 huurhuis waar ik over een jaar uit ga :D

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 19:58:
isoleren werkt ook andersom / 2 kanten op.
in mijn huis bleef het koel, huisdieren binnen.
ramen en deuren dicht
Same here, ik kan het verschil overduidelijk merken in de schuur. Met dit weer en de zon zou het normaal daar nu 35 graden zijn. Nu is het er 27 graden, net zoals de woonkamer.

En dat de woonkamer zo warm is is onze schuld, de schuifpui heeft open gestaan gisteren omdat het wel lekker waaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb het 's winters ook een keer 27 graden gehad toen ik m'n kachel pas had :$
Overkomt me niet nog eens.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

haha, dan kun je tenminste een raam open zetten! de temperatuurmeter op mijn kussen geeft 32.8, buitentemperatuur 29.5

ik laat mijn ventilatortje nu buitenlucht naar binnen blazen. heb het idee dat dit effectiever is omdat de binnen geblaasde lucht verder naar binnen waait.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Onze dakramen staan nu open, de schuifpui staat open en alle deuren staan open. Ook al is het windstil je merkt dat de warme lucht boven uit de dakramen verdwijnt. ( gelukkig ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

ik heb ontdekt dat onze lichtkoepel verder open kan als ik het openschroef systeem eraf haal en met een houtje omhoog houdt! dit scheelt behoorlijk

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb net op zolder nog even 1,5m2 aan isolatie aangebracht. Ben nu helemaal leeggelopen, niet zozeer vanwege de warmte, maar vanwege het krappe werken en het gepruts daar. Weet ik ook meteen weer waarom ik er een hekel aan had, er is een reden dat ik ben gestopt met isoleren op de zolder :P

Morgen de laatste 3m2 op de noordkant nog dicht, kan ik daarna de boel afpurren. Kan de bodem van de meterkast dan ook meteen afgesloten worden, alhoewel het een stuk frisser ruikt in de hal is het in de meterkast zelf nog wel muf. Vochtvreter heeft in een halve week al weer redelijk wat water opgenomen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:27

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7125/7817677246_1cb86d1317_z.jpg
Toch best wel warm, op het platte dak. De sensor zit tegen achterzijde van een PV-paneel geklemd, ongeveer midden onder een cel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56
revolution-nl schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 18:53:
[...]

Als je dagelijks 95km enkele reis moet rijden en je hebt maar een actieradius van 110km dan is er natuurlijk weinig marge. Met een een benzine auto ga je ook niet 100km rijden terwijl de BC nog een actieradius heeft 120km en je onderweg weet dat je niet kan tanken.

Ik blijf erbij.. een EV is pas interessant als je min. 300km actieradius heb.
Tot die tijd gewoon een EV met range extender, the best of both worlds.
Het is een spel van cijfers.
Er zijn maar heel weinig mensen die regelmatig een enkele reis van >95km maken.
Voor die mensen zou 110km meer dan genoeg zijn. Alleen voor die paar verdere reizen die ze maken moeten ze dan onderweg laden, of een alternatief vervoersmiddel regelen.

Voor de mensen die voor hun werk veel op de weg zetten, is de EV op het moment niks. Er zal waarschijnlijk een hele lange tijd duren voordat niemand meer op diesel of benzine rijdt. Maar zelfs als maar 1/3 overstapt zou dat al enorm veel schelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Voor mensen die soms lang moeten rijden zou een auto met range extender iets zijn.
Meestal 100% elektrisch maar komt het zo uit dan kan je makkelijk wel een langere afstand rijden.
Voor diegene die wel veel rijden is het qua verbruik beter om een zuinige hybride te rijden, mede omdat de range extender toch wel iets meer verbruikt als een zuinige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Maar er bestaat geen hybride met dieselmotor. Dus met veel kilometers is het in ieder geval financieel totaal niet interessant om naar een hybride te gaan

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
prein2 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 07:11:
Maar er bestaat geen hybride met dieselmotor. Dus met veel kilometers is het in ieder geval financieel totaal niet interessant om naar een hybride te gaan
Alle Hybrid4 modellen van PSA (Peug 508, 3008 en er komen er meer aan) zijn diesel hybrides á 14% bijtelling en 200pk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH: wellicht een andere solar-cooker-brother in actie?
http://schlijper.nl/120819-11-westerpark-zonne-bbq.photo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is zo ongeveer bij mij om de hoek :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig, ik heb toevallig die van mij afgelopen weekend weer eens uit de schuur gehaald:

Worstjes (van dood beest, dus onduurzaam):

Tomatensoep (van tomaten, bieslook, basilicum en peterselie uit eigen tuin, dus duurzaam):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/SolarCooker_IR.jpg

@elektrisch rijden en de cijfertjes discussie: als je 95km van je werk woont is dát het probleem en niet eens zozeer hoe je die afstand aflegt. Die reporter begon al vanuit een volledig onduurzame situatie aan het stuk, ja, dan is ook een slechts half duurzame oplossing als een elektrische auto natuurlijk kut. Weer iemand die zijn onderbuikvermoedens bevestigd ziet doordat hij niet verder kijkt. Jammer, maar voorspelbaar. Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
JeroenH schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:24:
@elektrisch rijden en de cijfertjes discussie: als je 95km van je werk woont is dát het probleem en niet eens zozeer hoe je die afstand aflegt. Die reporter begon al vanuit een volledig onduurzame situatie aan het stuk, ja, dan is ook een slechts half duurzame oplossing als een elektrische auto natuurlijk kut. Weer iemand die zijn onderbuikvermoedens bevestigd ziet doordat hij niet verder kijkt. Jammer, maar voorspelbaar. Next.
Precies, iemand die 95Km van zijn werk af woont moet dichterbij gaan wonen! Kan dat niet, dan moet je een auto nemen die voor die afstanden is en geen electrobak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jantje.vlaam schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:03:
Precies, iemand die 95Km van zijn werk af woont moet dichterbij gaan wonen! Kan dat niet, dan moet je een auto nemen die voor die afstanden is en geen electrobak.
Precies, iemand die 95Km van zijn werk af woont moet dichterbij gaan wonen! Kan dat niet, dan kun je op zoek gaan naar andere oplossingen:
  • Eén of meerdere dagen thuiswerken.
  • Openbaar vervoer.
  • De mogelijkheden voor carpool onderzoeken.
  • Binnen of buiten je werkgever op zoek gaan naar een baan dichterbij huis.
  • Zoeken naar mogelijkheden dichterbij je werk te gaan wonen, verkoop, woningruil, noem maar op.
  • Een kleinere, zuinigere, auto. In een Aygo kom je er ook.
"Kan niet" is onduurzaam, en eigenlijk ook bijna nooit waar. Veel vaker is het "wil niet" en dan heb je wat mij betreft niet zoveel recht meer om te zeuren over benzineprijzen, files, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand die zo ver werkt(loondienst) rekent meestal ook niet de onbetaalde reistijd uren door, naar arbeidsuren.
95km is zo een uur, dat is dus 2 uur extra per dag.(10uur gedeeld door het dagloon is meestal erg weinig)
reken maar uit hoe goedkoop je bezig bent, of hoe slim of hoe dom.
ik heb die berekening gemaakt, en bleek erg dom te zijn; nu niet meer gelukkig.

http://www.energieenwater...se-schei-nu-toch-eens-uit

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nog zo'n heerlijk stukje blaaskakerij, "kijk ons toch eens een ge-wel-di-ge geliberaliseerde energiemarkt" hebben, we hebben bijna Utopia bereikt, van iemand "uit de sector" die wel vaker hoog van de fossiele toren blaast.

Van dik hout zaagt men planken, bij WC-eend...

Ditmaal bij Energeia. In het publieke deel...

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

"... een energiemarkt die consumenten kansen biedt op lagere tarieven, heldere afrekeningen en extra dienstverlening die er toe doet .."

Hahaha. Kansen. Net zoals de Duitse Lottot kansen biedt. Of heb ik nou last van chronisch realisme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energeia.nl/column.php?ID=127
zonnigtype vergat nog :
slager is deze grauwe biefstuk vers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
De meeste energieleveranciers leveren een boekhoudkundige dienst. Dat kan inderdaad iedereen doen. Het product is door heel het land identiek, of het het nu bij X of Y koopt, het is 230v. De een hangt er een groen label aan, de ander 100% atoomstroom en de ander rept er niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:21:
De meeste energieleveranciers leveren een boekhoudkundige dienst. Dat kan inderdaad iedereen doen. Het product is door heel het land identiek, of het het nu bij X of Y koopt, het is 230v. De een hangt er een groen label aan, de ander 100% atoomstroom en de ander rept er niet over.
... en dat heet in handelsnatie NEEderland met wapperende, kolenstof-besmeurde VOC vlaggen (van schaamgroen linnen), op een gasgestookte Vliegende Hollander, en het ruim berstensvol groencertificaatjes met rode linten om bundels van duizend stuks (geschenk van de Vikingen), dus een doorslaand succesverhaal ... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
JeroenH schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:08:
[...]

Precies, iemand die 95Km van zijn werk af woont moet dichterbij gaan wonen! Kan dat niet, dan kun je op zoek gaan naar andere oplossingen:
  • Eén of meerdere dagen thuiswerken.
  • Openbaar vervoer.
  • De mogelijkheden voor carpool onderzoeken.
  • Binnen of buiten je werkgever op zoek gaan naar een baan dichterbij huis.
  • Zoeken naar mogelijkheden dichterbij je werk te gaan wonen, verkoop, woningruil, noem maar op.
  • Een kleinere, zuinigere, auto. In een Aygo kom je er ook.
"Kan niet" is onduurzaam, en eigenlijk ook bijna nooit waar. Veel vaker is het "wil niet" en dan heb je wat mij betreft niet zoveel recht meer om te zeuren over benzineprijzen, files, etc.
Jeroen , om de discussie te beginnen; ik heb diep respect voor je duurzame streven en volg de topics hier al enige jaren, maar nu ga je toch even te kort door de bocht. Vooral in je auto-discussies reken je naar mijn mening redelijk vaak naar je eigen situatie toe, leuke kantoorbaan met beschaafde tijden..
Laten we je lijstje eens vanuit een ander standpunt bekijken.:
1: thuiswerk: fabriekswerk, en tenzij er een lopende band in mijn achtertuin komt geen optie.
2: ov. Reistijd vanavond zou volgens ov9292 dik een uur zijn, ik wil niet eens weten wat er uit komt als ik uitzoek wat het op zondagmorgen om 05.00 is. ter info, ik ben nu 20 min op de brommer onderweg.
3: ik werkte 5 km van huis, is door 'marktontwikkelingen' 15 geworden, de volgende optie is 40. Sommige banen zijn nu eenmaal minder universeel.
4. ik werk niet alleen, mijn vrouw heeft ook een baan, dus rij ik ver of mijn vrouw?
5. Meneer wou duurzaam zijn en electrisch rijden....en dat ging dus niet.

Nogmaals: je hebt 100% gelijk als je zegt dat autogebruik op zijn minst ter discussie gesteld mag moet worden, maar denk er af en toe alstublieft aan dat de situatie af en toe niet zwart/wit is

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoge fossiele energieprijzen (die ook mooi speelgoed als elektrische auto's peperduur zullen maken, daar zal niet tegenaan te subsidiëren of innoveren zijn) zullen uitmaken wie er gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Gezocht:
Kleine kabouters die de Sahara zand van mijn zonnepanelen af wil halen. Rustplaats in de vorm van een paddestoel aan de kant van het water is aanwezig.

Potjandorie, de sahara zand heeft echt invloed op de opbrengst..wie heeft er nog meer last van.
Het maakt samen met de temperatuur zo een 10 tot 20% uit. :'(

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 21-08-2012 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JeroenH schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:23:
Hoge fossiele energieprijzen (die ook mooi speelgoed als elektrische auto's peperduur zullen maken, daar zal niet tegenaan te subsidiëren of innoveren zijn) zullen uitmaken wie er gelijk heeft.
Gaat het nu om gelijk krijgen? Op dit moment heb je geen gelijk. Nobel streven daargelaten, kost het meer om energieneutraal te zijn dan dat het oplevert. Of heb je voor het compenseren van alle extra materialen die je nodig hebt voor je eigen installaties een bos ter grootte van de Veluwe geplaatst?

Wat de reactie voor je gewoon goed aangeeft is dat energie neutraler worden niet alleen door 1 iemand gedaan kan worden. Pas als we allemaal dit nastreven zullen we werkgevers kunnen motiveren soms een stapje extra te zetten om energieneutraler te kunnen zijn. Uiteraard verandert er wat als benzine 10-15 of meer euro per liter gaat kosten. Maar dan nog moeten mensen naar de fabriek komen om hun werk te doen.

Dus als je nu gelijk wilt hebben en je punt wilt maken, kijk dan wat nu realistisch mogelijk is en niet naar wie er over 50-100-500 jaar misschien gelijk heeft gekregen.

Edit: overigens zijn volgens een artikel in de Quest (ja de Quest) de grondstoffen benodigd voor accu's, schermen, PV panelen tot en met metalen als ijzer en alu binnen nu en 50 jaar om de beurt op. Om het nog erger te maken bezit China zo'n beetje 70% van de resterende bestaande bronnen. Tegen de tijd dat de brandstof op is, is ook het basis materiaal voor accu's en PV-panelen op. Dus ook die stap is een tijdelijke.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-08-2012 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 07:16
De oprichters van Greenchoice zijn echt een stel boeven geweest :( Ze noemen zichzelf gewoon Dagobert en Boris Boef !

Quote uit hun emailwisseling:
In weer een andere e-mail van de heer [Y] aan de heer [X] staat:
“Oom Dagobert,
De eindnota score was 11.100 euro
Boris Boef.”

Bron: http://www.nma.nl/images/...choice%20(1)22-201314.pdf

Als klant van Greenchoice heeft mijn vertrouwen in Greenchoice een klein deukje opgelopen, maar ik blijf wel klant. Sinds begin 2012 zijn er nieuwe directeuren aangesteld. Ik neem aan dat die goed in de gaten worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 07:56:
[...]
...
kijk dan wat nu realistisch mogelijk is en niet naar wie er over 50-100-500 jaar misschien gelijk heeft gekregen.
....
Realistisch is voor iedereen verschillend. Gelijk krijgen/hebben is vaak ook subjectief.
Drempels opwerpen is makkelijk.
Zoeken naar oplossingen is de uitdaging.
Zeggen dat het niet kan is een dooddoener
Laat je (algemeen) inspireren door mensen die in een vergelijkbare situatie als jezelf waren en het (onrealistische) wel voor elkaar hebben gekregen.

In de geschiedenis van de mensheid zijn vele grote veranderingen geweest die voor onmogelijk werden gehouden.

Wat JeroenH hier aangaf (over woon-werkverkeer veranderen) is in mijn ogen peanuts en geheel niet onrealistisch MITS men dat ook daadwerkelijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 07:56:
[...]

Gaat het nu om gelijk krijgen? Op dit moment heb je geen gelijk. Nobel streven daargelaten, kost het meer om energieneutraal te zijn dan dat het oplevert. Of heb je voor het compenseren van alle extra materialen die je nodig hebt voor je eigen installaties een bos ter grootte van de Veluwe geplaatst?

Wat de reactie voor je gewoon goed aangeeft is dat energie neutraler worden niet alleen door 1 iemand gedaan kan worden. Pas als we allemaal dit nastreven zullen we werkgevers kunnen motiveren soms een stapje extra te zetten om energieneutraler te kunnen zijn. Uiteraard verandert er wat als benzine 10-15 of meer euro per liter gaat kosten. Maar dan nog moeten mensen naar de fabriek komen om hun werk te doen.

Dus als je nu gelijk wilt hebben en je punt wilt maken, kijk dan wat nu realistisch mogelijk is en niet naar wie er over 50-100-500 jaar misschien gelijk heeft gekregen.

Edit: overigens zijn volgens een artikel in de Quest (ja de Quest) de grondstoffen benodigd voor accu's, schermen, PV panelen tot en met metalen als ijzer en alu binnen nu en 50 jaar om de beurt op. Om het nog erger te maken bezit China zo'n beetje 70% van de resterende bestaande bronnen. Tegen de tijd dat de brandstof op is, is ook het basis materiaal voor accu's en PV-panelen op. Dus ook die stap is een tijdelijke.
Toen in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw de auto nog geen gemeengoed was, hadden veel grote bedrijven eigen bedrijfsvervoer of een overeenkomst met het gemeentelijke vervoerbedrijf. Ook nu zijn er nog steeds bedrijven met eigen bedrijfsvervoer, bijvoorbeeld ING die een pendelbus heeft tussen station Sloterdijk en het kantoor Haarlemmerweg. Het kan dus wel.
Misschien wat minder flexibel, maar wel efficiënt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
charops schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:05:
[...]
Nogmaals: je hebt 100% gelijk als je zegt dat autogebruik op zijn minst ter discussie gesteld mag moet worden, maar denk er af en toe alstublieft aan dat de situatie af en toe niet zwart/wit is
5km 15km en zelfs 40km is nog geen 95km. Dus wat dat betreft woon je al een stuk dichterbij.
De journalist in kwestie kan thuiswerken, of op locatie waar het nieuws is.... Niet zoals bij jouw situatie waar het wat lastiger is.

Je keuze voor een brommer is al een stuk verantwoorder dan een auto want je zal 1:40 of 1:50 rijden. Een fiets geen optie voor die afstand? al is het alleen maar met lekker weer?

Ik begrijp je aversie tegen iemand die zegt dat je dan maar moet verhuizen, ik hou er ook niet van als iemand tegen mij zegt wat ik moet doen
Maar laten we hier het perspectief niet uit het oog verliezen. 95km enkele reis om bij je werk in europa te komen is wat mij betreft gewoon belachelijk.

Of je kunt binnen een straal van 10km om je werk een redelijke woning vinden of je kunt in een straal van 10km om je woning een redelijk baan vinden.

droombaan en droomhuis in genoemde straal is soms wel wat lastig O-) . Maar je kan mij wel vertellen dat iedereen in Nederland een droombaan heeft maar daar trap ik niet in.... De meeste mensen zitten daar voor het geld en zijn liever ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ericplan schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:48:
[...]

Toen in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw de auto nog geen gemeengoed was, hadden veel grote bedrijven eigen bedrijfsvervoer of een overeenkomst met het gemeentelijke vervoerbedrijf. Ook nu zijn er nog steeds bedrijven met eigen bedrijfsvervoer, bijvoorbeeld ING die een pendelbus heeft tussen station Sloterdijk en het kantoor Haarlemmerweg. Het kan dus wel.
Misschien wat minder flexibel, maar wel efficiënt.
In situaties met intensieve menshouderij wel, ben ik met je eens. HNW (incl spitsmijden, thuiswerken, etc), wat juist CO2 druk kan verlagen, maakt het overigens weer redelijk onmogelijk om dit te handhaven. Ik zie uit die praktijk dan ook dat er minder wordt gereisd, maar vervolgens meer met de auto ivm flexibiliteit buiten de spits. OV moet dus ook nog slag in flexibilisering buiten de spits maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:37:
[...]

In situaties met intensieve menshouderij wel, ben ik met je eens. HNW (incl spitsmijden, thuiswerken, etc), wat juist CO2 druk kan verlagen, maakt het overigens weer redelijk onmogelijk om dit te handhaven. Ik zie uit die praktijk dan ook dat er minder wordt gereisd, maar vervolgens meer met de auto ivm flexibiliteit buiten de spits. OV moet dus ook nog slag in flexibilisering buiten de spits maken.
Er zijn nog wel wat instellingen waar het nieuwe werken niet zo snel ingang zal/kan vinden. Denk aan zorginstellingen, onderwijs enz.
Daar kan collectief vervoer best een rol in spelen. De vraag is of dat "openbaar" vervoer moet zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ha. Ik zie iedereen al verplicht hutjemutje in een "werkbusje" zitten. Gezellig wakker worden met je collega's op schoot.

Zou ik geen pre vinden bij een werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Terpen Tijn schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:52:
Ha. Ik zie iedereen al verplicht hutjemutje in een "werkbusje" zitten. Gezellig wakker worden met je collega's op schoot.

Je ziet het wel erg negatief. De werkgever kan er ook voor gezorgd hebben dat het vervoer aantrekkelijk is, genoeg zitplaatsen, airco enz.
Is een kwestie van cultuur. In Zwitserland bijvoorbeeld is het zeer ongebruikelijk om met eigen vervoer naar je werk te gaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Terpen Tijn schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:52:
Volgens mij gaan er in NL miljoenen mensen met het OV, is volgens mij niet heel veel anders...(ik naast 1 verliefd stelletje in de week geen mensen bij elkaar op schoot zitten hoor....)

Maar: denk in andere mogelijkheden i.p.v. de mogelijke oplossingen negatief te benaderen.

Als dat voor jouw geen optie is, dan ga je toch dichterbij wonen, kom je op de fiets (al is het 30 km er vanaf), zoek je ander werk etc. Het is geen verplichting, het is een mogelijk optie die gegeven werd.
Pagina: 1 ... 50 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.