De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.244 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:40:
Het eiland telt ongeveer 1100 inwoners. Waar wil je als inwoner naartoe met de auto? Laat ik het anders stellen: de keren dat ik er geweest ben ben ik ongeveer 10x ingehaald / tegemoetgereden door een auto. Dus ook als je qua aantal gelijk hebt, gebruiken ze hun blik heel weinig (in mijn ogen).
Volgens wikipedia was het autobezit in 2007 297 auto's per 1000 inwoners. Die staan overigens niet allemaal op het eiland, een aantal bewoners heeft de auto in Harlingen staan.
Veel auto's die je wel ziet zijn het bagagevervoer, een aantal onderhoudsdiensten, staatsbosbeheer en de gemeente. De eilanders zijn vaak op zondag, als er niet gevlogen mag worden, met hun auto op de Vliehors te vinden. In vergelijking met mijn woonplaats is het verkeer uitzonderlijk rustig. Deze vakantie niet één keer een sirene van de ambulance gehoord. Het enige verkeerslicht staat bij de veerbootsteiger waar je bij rood licht niet de steiger op mag rijden (omdat er dan geen boot ligt).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
eensch, maar een rondje is wel erg snel klaar. Dus dat moet je heel ontspannen doen en lang genieten van de geur en het prachtige uitzicht. En de rust, natuurlijk.

Vlieland is prachtig.

@ericplan: is het je ook opgevallen dat er steeds meer (tentjes voor) jetset komt? Nog even en een weekje is onbetaalbaar. In letterlijke zin, bedoel ik.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ericplan schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:39:
[...]
Turbine zou best kunnen, moet wel een degelijk soort zijn. Van de 4 Energy Balls die er een paar jaar geleden bij de havenrenovatie geplaatst zijn werkt er nog één. Een turbine plaatsen in de buurt van de Vliehors zou goed kunnen. Bijna geen bewoning aan die kant van het eiland.
Ben niet zo'n voorstander van kleine windmolens. Om alleen een paar windmolens neer te zetten voor het idee van duurzaamheid op zo'n eiland.... dat zet geen zoden aan de dijk.

Windmolens moeten zo hoog mogelijk, om buiten de grenslaag te komen. Hoe hoger, hoe meer wind.

Zet dan gewoon een extra windmolenpark neer met 7,5MW molens ver in zee. Weinig last van bebouwing en land, waardoor de wind zo min mogelijk gehinderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Inderdaad, kleine windmolens zijn in geen enkel opzicht (energie, geld, milieu) rendabel. Windturbines moeten vooral groot en hoog zijn. Windstroom op land is nog altijd veel goedkoper dan windstroom op zee, dus niet zeuren - je wilt "energieneutraal zijn", ja daar ga je wat van merken op je eigen eiland. Dat is nu eenmaal een ontegenzeggelijk onderdeel van echte duurzaamheid, leven met de directe en indirecte nadelen van je eigen levensstijl in plaats van ze af te wentelen op anderen. Sim-pel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:55:
Inderdaad, kleine windmolens zijn in geen enkel opzicht (energie, geld, milieu) rendabel. Windturbines moeten vooral groot en hoog zijn. Windstroom op land is nog altijd veel goedkoper dan windstroom op zee, dus niet zeuren - je wilt "energieneutraal zijn", ja daar ga je wat van merken op je eigen eiland. Dat is nu eenmaal een ontegenzeggelijk onderdeel van echte duurzaamheid, leven met de directe en indirecte nadelen van je eigen levensstijl in plaats van ze af te wentelen op anderen. Sim-pel.
En als ze dan ook nog niet tegen een beetje wind kunnen, zoals de Energy Balls is het natuurlijk helemaal onbetaalbaar. Overigens is Vlieland pas een paar jaar geleden aangesloten aan het landelijke net. De kabel vanuit Texel komt uit in een onderstation aan de Postweg bij het Pad van 20. Moet een kabeltje naar een landturbine ook niet zo'n probleem zijn.
Voor die tijd stonden er midden in het dorp een aantal dieselgeneratoren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:55:
Windstroom op land is nog altijd veel goedkoper dan windstroom op zee.
Bij gelijke grootte wel ja, maar ik had begrepen dat de efficiency van die huidige mega offshore turbines (veel groter dan je ze ooit redelijkerwijs op land kwijt kan) plus de betere windcondities de hogere plaatsingskosten en duurder onderhoud inmiddels wel goedmaken?

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 12-08-2012 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nope, windstroom op zee is momenteel nog duurder dan windstroom op land. Ik weet de verschilfactor niet meer, maar ik struikelde een tijd terug op mijn werk over een document wat de verschillen op een rijtje zette: plaatsing is duurder, onderhoud is duurder, weghalen is duurder, stroom aan land krijgen is duurder, zelfs financiering is duurder omdat het (nu nog) risicovoller is danwind op land.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "megawindturbines" maar als je het hebt over bv. turbines van 7.5MW dan a) zijn die feitelijk nog experimenteel en b) zie ik geen enkele reden waarom die niet op land geplaatst zouden worden.

Gewoon op land zetten die dingen, en de burgers direct laten participeren à la Windvogel. Dat werkt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:06:
[...]

Offshore windmolenpark?
Ik kwam er verrassend veel tegen op mn reis van ijmuiden naar newcastle on tyne.
[afbeelding]
Je dropbox zit op slot ;)
Ik zit voor mijn werk veel op zee voor de kust van GB en Denemarken, het barst er tegenwoordig van de windmolenparken _/-\o_ Alhoewel voor Vlieland één of twee turbines wel voldoen voor het jaarverbruik denk ik :P

En ik zie zelf ook liever turbines op de zee in plaats van op Vlieland zelf.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:38
Qua opbrengst denk ik dat het weinig verschil maakt, het is idd meer vanwege het zicht vanaf het hele eiland op zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij egmond staan ze al jaren, niemand klaagt, wat doen we nou moeilijk ?
mensen die geinterviewd werden op tv noordholland bleken allemaal tegen te zijn, maar toen ze werden gewezen op dat ze er al staan, krijg je gekke gezichten.
Afbeeldingslocatie: https://stock-foto.nationalebeeldbank.nl/nationalebeeldbank_2007-4-65215-2_windmolenpark.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 10:47:
bij egmond staan ze al jaren, niemand klaagt, wat doen we nou moeilijk ?
mensen die geinterviewd werden op tv noordholland bleken allemaal tegen te zijn, maar toen ze werden gewezen op dat ze er al staan, krijg je gekke gezichten.
[afbeelding]
Op zo'n afstand is het ook geen probleem, maar ik heb ze liever daar dan midden op Vlieland als het ff kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 06:00:
Nope, windstroom op zee is momenteel nog duurder dan windstroom op land. Ik weet de verschilfactor niet meer, maar ik struikelde een tijd terug op mijn werk over een document wat de verschillen op een rijtje zette: plaatsing is duurder, onderhoud is duurder, weghalen is duurder, stroom aan land krijgen is duurder, zelfs financiering is duurder omdat het (nu nog) risicovoller is danwind op land.
Kosten zijn wel hoger, maar ze leveren ook meer op ;) Op zee is er minder invloed van het land/zee op de wind. En ja, die invloed kan best fors zijn. Maar volgens mij is het netto nog steeds duurder op zee dan op land over het algemeen.

Aan de andere kant, ze worden ook steeds hoger, en dan heb je steeds minder last van die effecten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 12-08-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Dure windstroom (uit het zicht)
  • Goedkope windstroom (in het zicht)
  • Fossiele stroom (lijkt goedkoop maar is, zoals wij allemaal weten, duur)
Pick one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zonnestroom ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Daarmee alleen ga je het niet redden. Windstroom schaalt veel beter dan zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:08:
[...]

En als ze dan ook nog niet tegen een beetje wind kunnen, zoals de Energy Balls is het natuurlijk helemaal onbetaalbaar. Overigens is Vlieland pas een paar jaar geleden aangesloten aan het landelijke net. De kabel vanuit Texel komt uit in een onderstation aan de Postweg bij het Pad van 20. Moet een kabeltje naar een landturbine ook niet zo'n probleem zijn.
Voor die tijd stonden er midden in het dorp een aantal dieselgeneratoren.
Hoe kom jije r bij dat de Energy Balls niet tegen een beetje wind kunnen? Ik snap dat niet. Waar haal je de informatie vandaan, waar dat in staat? Ik heb ooit eens overwogen om een Energy ball aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56
Het voordeel van offshore windmolens zit hem in de maximaal toegestane tip snelheid.
De geluidsoverlast die een molen veroorzaakt is gerelateerd aan de snelheid waarmee de tip van de wiek rond draait. Op land zitten windmolens al heel snel aan het wettelijk maximum. Je kan een windmolen dan wel groter maken, maar dan moet je de wieken ook langzamer laten draaien. Daarom draaien grote windmolens langzamer dan kleine.

Offshore mogen ze een stuk harder, daarom zijn offshore windmolens effectiever en heeft het meer nut om ze groter te maken.
Erasmo schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 10:05:
[...]

Je dropbox zit op slot ;)
Ik zit voor mijn werk veel op zee voor de kust van GB en Denemarken, het barst er tegenwoordig van de windmolenparken _/-\o_ Alhoewel voor Vlieland één of twee turbines wel voldoen voor het jaarverbruik denk ik :P

En ik zie zelf ook liever turbines op de zee in plaats van op Vlieland zelf.
hmm vaag, ik zie het wel.
https://www.dropbox.com/s...2012-08-06%2018.44.48.jpg
linkje werkt wel dan?

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 12-08-2012 11:32 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:27:
[...]

Daarmee alleen ga je het niet redden. Windstroom schaalt veel beter dan zonnestroom.
Zonnestroom i.c.m. een aansluiting op een offshore windparkk en als backup een aansluiting op een van de nor-ned kabels voor waterkrachtstroom.
Als ik me niet vergis is Texel al bijna energieneutraal.
Als je de veerboot en transport op het eiland meeteld is er nog een flinke weg te gaan.

Ik hoorde gisteren bij de receptie dat de dieseltrein tussen Munstertal en Freiburg volgend jaar elektrisch is.
Dan kun je met al die pv hier met recht spreken van een op zonnestroom rijdende trein :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:50:
Als je de veerboot en transport op het eiland meeteld is er nog een flinke weg te gaan.
Naar mijn mening moet je alles meetellen... transport, drinkwater, voedsel, hoeveel Ipads er naar het eiland verscheept worden, alles. Alles wat we doen kost nl. energie, en als je dus 'energieneutraal' wil zijn zul je dus alles moeten meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:31:
[...]

Hoe kom jije r bij dat de Energy Balls niet tegen een beetje wind kunnen? Ik snap dat niet. Waar haal je de informatie vandaan, waar dat in staat? Ik heb ooit eens overwogen om een Energy ball aan te schaffen.
Lees even een eerdere post. Bij de havenrenovatie op Vlieland een paar jaar terug zijn er 4 geplaatst. Nu werkt er nog één.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Woei. Het lijkt de eerste wolkloze dag te worden sinds onze installatie draait. Ik kijk uit naar de eerste gladde grafiek in plaats van de grillige van de afgelopen week op pvoutput!
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12503&sid=10574

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Isolatievraagje:

Ik ga vandaag beginnen met de ombouw voor de verwarming in de bijkeuken. Achter de verwarming heb ik nog redelijk wat ruimte zitten, zou het kwaad kunnen als ik deze ruimte voorzie van EPS?

Ik kan denk ik nog 4cm EPS hier kwijt achter de verwarming. Daarvoor komt dan weer noppenfolie voor de reflectie.

Dus van buiten naar binnen:
  • kunststof ( 8mm )
  • 7cm steenwol
  • 22mm multiplex
  • 40mm EPS
  • noppenfolie met reflectie
Hierna komt dus de verwarming en daarvoor de radiatorombouw van MDF.

zou dit kwaad kunnen met condensatie e.d. of kan dit geen kwaad?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Lees even een eerdere post. Bij de havenrenovatie op Vlieland een paar jaar terug zijn er 4 geplaatst. Nu werkt er nog één.
Er is wel meer geschreven over die Energyball: http://www.lowtechmagazine.be/2008/07/energy-ball.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit boek zet kleine windturbines in het algemeen op hun plek: http://www.solarwebsite.n...-small-wind-power-system/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"Autorijden even schadelijk als roken"

Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
JeroenH schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 18:18:
"Autorijden even schadelijk als roken"

Bron.
Tegelijkertijd zeker!

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 12:45:
Isolatievraagje:

Ik ga vandaag beginnen met de ombouw voor de verwarming in de bijkeuken. Achter de verwarming heb ik nog redelijk wat ruimte zitten, zou het kwaad kunnen als ik deze ruimte voorzie van EPS?

Ik kan denk ik nog 4cm EPS hier kwijt achter de verwarming. Daarvoor komt dan weer noppenfolie voor de reflectie.

Dus van buiten naar binnen:
  • kunststof ( 8mm )
  • 7cm steenwol
  • 22mm multiplex
  • 40mm EPS
  • noppenfolie met reflectie
Hierna komt dus de verwarming en daarvoor de radiatorombouw van MDF.

zou dit kwaad kunnen met condensatie e.d. of kan dit geen kwaad?
Ik denk van niet, vocht(condens) gaat altijd naar de koudste plek van de ruimte waar het zich bevind.
Dat jij 1 plek beter isoleert dan de rest zal erin resulteren dat je daar een lagere relatieve luchtvochtigheid krijgt maar daar zal je weinig van merken.
Zorg wel dat er achter je radiator nog een luchtlaag over blijft, zo kan de warmte blijven circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De aerogel ligt!

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0697.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0698.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0699.jpg

Close-up van de aerogel

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0700.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0701.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0703.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0705.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0706.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0709.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0710.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag2/imag0713.jpg

Verwerking is makkelijk, je krijgt er alleen ontzettend droge handen van! Echt ontzettend droge klauwen heb ik nu. brrrrrr.

Morgen met de infraroodthermometer aan de gang.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blijf het apart spul vinden die gel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Erasmo schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:21:
Blijf het apart spul vinden die gel...
Ik moet eerlijk zijn, ik vind het ook apart spul, en ik twijfel nog heel erg of ik dit ook onder het laminaat voor straks in de schuur ga leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Laminaat in de schuur? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ha, bij ons ligt massief eiken in de schuur! En die schuur zit niet eens aan het huis vast zoals bij mkleinman.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:59:
[...]
Naar mijn mening moet je alles meetellen... transport, drinkwater, voedsel, hoeveel Ipads er naar het eiland verscheept worden, alles. Alles wat we doen kost nl. energie, en als je dus 'energieneutraal' wil zijn zul je dus alles moeten meetellen.
Inderdaad, iedere euro die je uitgeeft veroorzaakt weer energie verbruik. Daarom is de TVT van een systeem ook belangrijk. Als je een systeem niet terug verdiend binnen de levensduur van het systeem heeft het milieu technisch geen enkele zin.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
WoudseHoeve schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:52:
[...]

Inderdaad, iedere euro die je uitgeeft veroorzaakt weer energie verbruik. Daarom is de TVT van een systeem ook belangrijk. Als je een systeem niet terug verdiend binnen de levensduur van het systeem heeft het milieu technisch geen enkele zin.
dat is misschien wel niet waar.
misschien zou de prijs van 1kWh wel eigenlijk 0,44 euro moeten zijn.
dan draait de TVT automatisch mee.
(het gevaar van rekenen in euro's in plaats van impact op het milieu)

* kan gewoon effen niet posten in het p.v. topic.
te veel gruwel plaatjes.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38740576
brrr nachtmerries.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-08-2012 12:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

migjes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:13:
[...]

<KNIP>

* kan gewoon effen niet posten in het p.v. topic.
te veel gruwel plaatjes.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38740576
brrr nachtmerries.
En er is nog veel meer, en niet alleen in China, zoek maar eens op Bangladesh, enviroment en pollution Zowel natuurlijke als veroorzaakte vervuiling.

Als men daar een boot sloopt (welke vaak uit het westen komt (met abest)) dan wordt hij gewoon op het stand gevaren en gesloopt zonder enige bescherming.

Oeps nou doe ik het ook hier voor jou })

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
ollie1965 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:47:
[...]
whoeeeeaaaa.
ik ga wel zand halen voor de tuin.
(met een kruiwagen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waar gaat dit boek ongeveer van uit voor de investering per kWh/j, en de aannames voor levensduur en onderhoud? Ik heb begrepen dat inmiddels de break-even voor grootschalige offshore wind projecten onder de 10 ct/kWh zit, en voor PV ongeveer het dubbele. Ik kan me haast niet voorstellen dat 'small wind' beter scoort dan PV. Maar goed, misschien in Alaska...

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 13-08-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Alweer een leermoment:

In een ander forum werd vermeld dat veel SMA-omvormers een OptiTrac regeling hebben om de invloed van deelschaduw zoveel mogelijk teniet te doen.

Even opgezocht en warempel, mijn SB3000-tl heeft die ook!

Sinds de aanschaf eind 2010 heb ik last van deelschaduw door een conifeer van eind oktober - begin april.
Dat kost natuurlijk redelijk wat opbrengst.

Met de module Sunny Explorer (en met een rooie kop 8)7 8)7 ), toch maar vliegensvlug deze ingeschakeld.

Oef!

Nu eens kijken wat de invloed zal zijn.

Een bedankje aan Databeestje is hier wel op zijn plaats, dacht ik d:)b :)F

Many thanks!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dreamvoid schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:24:
Waar gaat dit boek ongeveer van uit voor de investering per kWh/j, en de aannames voor levensduur en onderhoud? Ik heb begrepen dat inmiddels de break-even voor grootschalige offshore wind projecten onder de 10 ct/kWh zit, en voor PV ongeveer het dubbele. Ik kan me haast niet voorstellen dat 'small wind' beter scoort dan PV. Maar goed, misschien in Alaska...
De exacte waarden weet ik niet meer precies, het is alweer een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb. Ik weet wel dat de schrijvers aantoonden van windstroom uit kleine windturbines onder vrijwel alle omstandigheden (flink) duurder is dan zonnestroom. Dit komt vooral omdat de windresource op de plekken waar de meeste mensen wonen simpelweg slecht is én te weinig mensen snappen dat een windturbine groot en hoog moet zijn, maar ook doordat een windturbine in tegenstelling tot PV onderhoud nodig heeft (iets waar het overgrote deel van de mensen ook blind voor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 11:12

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Jeroen H: In het Veronica blad / magazine van deze week een stukje ( 2 pagina,s ) over elektrische auto,s;
misschien wel leuk voor jou om te lezen; ik heb geen idee of je lid bent :? maar misschien bij familie / kennissen / collega,s??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:38:
te weinig mensen snappen dat een windturbine groot en hoog moet zijn
Volgens mij snappen de meeste mensen dat donders goed, hoeveel 'small wind' installaties staan er nou helemaal? :)

Volgens de industrie zelf zitten we zelfs al op 5-6 €ct/kWh voor (onshore) wind. Als je dat op afstand mag salderen met je 20+ ct verbruikstarief legt geen hond meer een PV installatie op zijn dak - ik heb daardoor ook weinig hoop dat dit salderen op afstand er ooit door komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 14-08-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:16:
@ Jeroen H: In het Veronica blad / magazine van deze week een stukje ( 2 pagina,s ) over elektrische auto,s;
misschien wel leuk voor jou om te lezen; ik heb geen idee of je lid bent :? maar misschien bij familie / kennissen / collega,s??
Bedankt voor de tip! Ik zal het blad vanavond in de supermarkt eens in kijken. Was het een erg fossiel stukje?
Dreamvoid schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:10:
Volgens mij snappen de meeste mensen dat donders goed, hoeveel 'small wind' installaties staan er nou helemaal? :)
Er staan er gelukkig niet veel, maar ik krijg n.a.v. mijn website en anderszins toch regelmatig mails met vragen hoe mensen aan "urban wind" moeten beginnen omdat "zonnestroompanelen zo duur zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
1 voorbeeld offerte van zo'n molentje + de jaarlijkse opbrengst zal die mensen wel stil krijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dreamvoid schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:19:
1 voorbeeld offerte van zo'n molentje + de jaarlijkse opbrengst zal die mensen wel stil krijgen toch?
Dat denk ik ook, en dat is de reden dat je ze niet zo vaak ziet :)

Mijn punt is dus dat bij veel mensen het idee leeft dat je zo'n ding in een woonwijk op een kort stokje op je dak kunt zetten en dan genoeg energie opwekt voor een heel huishouden. Dat is om zoveel redenen niet waar dat het niet meer grappig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hebben jullie deze al eens gezien?

http://www.greenchoice.nl...nd/kleine-windmolen-kopen

prijzen liggen ook wel wat hoger als pv, en je hebt er best geluid van natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Allemachtig wat een prijzen. Ik vind dat ze het nog voorzichtig stellen met:
De terugverdientijd ligt dan al snel boven de 10 jaar.
Met die prijzen (2-30x duurder dan PV!) hebben we het uberhaupt niet over een terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:38:
Allemachtig wat een prijzen. Ik vind dat ze het nog voorzichtig stellen met:
[...]
Met die prijzen (2-30x duurder dan PV!) hebben we het uberhaupt niet over een terugverdientijd.
En dan moet je nog hopen dat ze 10 jaar meegaan !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

10 jaar rondjes draaien zal best een groot stuk onderhoud meenemen, ik heb het vermoeden dat je alleen achteruit gaat in 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 15:56
En dan maar niet gesproken over het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een dergelijk systeem. Dat zal slechts in en beperkt aantal gevallen mogelijk zijn en zeker niet in de bebouwde kom.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mja diegene die nog enigzins iets opleverd is 5m diameter, het plaatsen word dan al een probleem in de meeste wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ollie1965 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:47:
[...]
En er is nog veel meer, en niet alleen in China, zoek maar eens op Bangladesh, enviroment en pollution Zowel natuurlijke als veroorzaakte vervuiling.

Als men daar een boot sloopt (welke vaak uit het westen komt (met abest)) dan wordt hij gewoon op het stand gevaren en gesloopt zonder enige bescherming.

Baas boven baas? ;)
Hier, rivier in China vol met latex; http://www.theepochtimes....river-of-milk-263417.html
(al is natuurlijke latex relatief onschuldig... gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

weer een kleine besparing, ik heb de fundering aan de achterkant van het huis voorzien van een laag PUR tussen het EPS en de fundering zelf. Omdat de fundering niet mooi strak loopt wil het EPS niet netjes aansluiten. Die kier van 2 tot 5cm zorgde ervoor dat het zand steeds wegspoelde.

Ik heb nu deze kier tot een cm of 10 onder het maaiveld leeggemaakt en er PUR ingespoten. Straks snij ik het net onder het maaiveld af, heel dun laagje zand erover et voila! Nu weet ik zeker dat de fundering aan de achterkant volledig en aangesloten is geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:24:
weer een kleine besparing, ik heb de fundering aan de achterkant van het huis voorzien van een laag PUR tussen het EPS en de fundering zelf. Omdat de fundering niet mooi strak loopt wil het EPS niet netjes aansluiten. Die kier van 2 tot 5cm zorgde ervoor dat het zand steeds wegspoelde.

Ik heb nu deze kier tot een cm of 10 onder het maaiveld leeggemaakt en er PUR ingespoten. Straks snij ik het net onder het maaiveld af, heel dun laagje zand erover et voila! Nu weet ik zeker dat de fundering aan de achterkant volledig en aangesloten is geïsoleerd.
Ik moet nog eens bij jou langskomen met de warmtebeeldcamera om naar je zonneboiler te kijken... heb je dit weekend tijd (en zin natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb gisteren het luik van de kruipruimte voorzien van een plaat 6cm dik PIR-schuim. Sluit redelijk goed aan, luik gaat nog wel goed open. Moet nog even wat tochtband in de randen van het luik zetten. Nadeel van dit huis is dat alles schots en scheef is en alles er maar wat uitgeramd is, het luik naar de kruipruimte is geen mooi vierkant gat maar heeft hier en daar nog uitstekende stukken beton. Heb het meeste eraf geramd met een hamer, maar 100% vierkant wordt het nooit.

Zojuist in de meterkast bezig geweest: houten bodemplaat eruit, is al half vergaan (onderste laag van multiplex is eraf gebladerd). Alle kabels die niet door buizen lopen zijn zwart van de schimmel en er komt een gigantische stank uit de meterkast. Heb nu een paar stukken PIR-schuim van wederom 6cm op maat gesneden en in de vloer geramd en vervolgens de plaat er weer overheen gelegd. Heb me nu ook voorgenomen om niks meer in de meterkast te zetten, het is een meterkast, geen opslaghok.
Binnenkort nog even de naden in de meterkast afpurren, maar dat wil ik pas doen als ik alles klaar heb, wil gewoon in 1x de hele fles PUR-schuim leeg kunnen blazen zonder tussentijds schoon te maken of nieuwe te kopen.

Volgende stap is bodemfolie aanbrengen en wachten tot de boel een beetje dragelijker wordt in de kruipruimte zodat ik er Tonzon onder kan hangen. Ondertussen de oprit maar eens openbreken en aan de buitenkant EPS aanbrengen. Kan nu goed merken dat de vloer en hoeken van de muur een flink stuk kouder zijn dan de rest, dat hoop ik daarmee op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Denk eraan dat je wel nog ventilatie nodig hebt in die meterkast. We hebben een oud huis en de ventilatie was de ingemetselde brievenbuis-opening. Die had ik dicht gemaaktg en een brievenbus aan de buitenkant opgehangen.

Fout dus, die opening leverde de noodzakelijk ventilatie in die kleine ruimte.

weer open gemaakt en de vochtigheid verdween, samen met de luchtjes.

Die ouwe huizenbouwers uit de jaren '30 waren zo dom nog niet...

Ik wel... :F

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:58:
[...]

Ik moet nog eens bij jou langskomen met de warmtebeeldcamera om naar je zonneboiler te kijken... heb je dit weekend tijd (en zin natuurlijk)?
Je bent hier altijd welkom :) Heb van het weekend nog niets gepland.

morgen naar het kantoor van 2-improve. Dat wordt kwijlen :)
Zeil vind ik ontzettend rot in de schuur, dat lag er eerst in. Dat is echt niet fatsoenlijk stof te zuigen. En laminaat bevalt me prima.

[ Voor 33% gewijzigd door mkleinman op 14-08-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:49:
En in het rijtje onduurzaam gedrag: mijn Canon LiDE20 scanner is niet bruikbaar onder een 64-bit OS. Het ding werkt perfect, kan nog vele jaren mee, maar wordt nu dus kunstmatig verouderd. Werkte perfect onder Windows XP (32b) en Windows 7 (32b) maar dus niet meer onder Windows 7 (64b).

Kut-commercie :(
Dit programma bedoelde ik, VueScan. Ik ben er wel tevreden over, vooral omdat m'n canoscan N1240U het gewoon weer doet.

Is ook een windows-versie, even snel gekeken en lijkt ook 64-bits.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:40:
Je bent hier altijd welkom :) Heb van het weekend nog niets gepland.

morgen naar het kantoor van 2-improve. Dat wordt kwijlen :)
Ok! We hebben later deze week nog wel even contact dan, en dan spreken we een tijd af.
ericplan schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:48:
Dit programma bedoelde ik, VueScan. Ik ben er wel tevreden over, vooral omdat m'n canoscan N1240U het gewoon weer doet.

Is ook een windows-versie, even snel gekeken en lijkt ook 64-bits.
Ja, Vuescan had ik gezien en zelfs ook al gedownload om te testen, en het werkt prima. Kost wel € 40 :/, letterlijk evenveel als een nieuwe scanner.

Maar ik heb al een 'oplossing'; als ik moet scannen (komt ook weer niet zo vaak voor) boot ik ik Ubuntu op een USB-stick, scan wat ik nodig heb, knikker het in mijn dropbox en boot weer terug naar Windows.

[ Voor 51% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Schinnen-groen schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:39:
Denk eraan dat je wel nog ventilatie nodig hebt in die meterkast. We hebben een oud huis en de ventilatie was de ingemetselde brievenbuis-opening. Die had ik dicht gemaaktg en een brievenbus aan de buitenkant opgehangen.

Fout dus, die opening leverde de noodzakelijk ventilatie in die kleine ruimte.

weer open gemaakt en de vochtigheid verdween, samen met de luchtjes.

Die ouwe huizenbouwers uit de jaren '30 waren zo dom nog niet...

Ik wel... :F
Er zit een kier vanaf de meterkast naar de kruipruimte. Dat moet genoeg ventileren lijkt me zo. Er gaat op dit moment meer vocht uit de kruipruimte door de meterkast dan andersom. Ik wil gewoon de vloer zoveel mogelijk luchtdicht maken zodat ik boven de grond geen last meer heb van de rotzooi die zich eronder bevindt. Met bodemfolie hoop ik een groot deel van de ellende op te lossen.
Vloer van de meterkast ligt hoger dan die van de kruipruimte en is verder droog.

Voor de ventilatie van de meterkast zelf denk ik dat er gewoon een rooster in de deur gezet gaat worden, alhoewel er op dit moment al een gigantische kier onder de deur zit vanwege een vorige bewoner die niet recht kan tegelen...

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 14-08-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:15:

Bedankt voor de tip! Ik zal het blad vanavond in de supermarkt eens in kijken.
OK
Was het een erg fossiel stukje?
valt reuze mee; je verwacht het eigenlijk niet van zo,n blad, maar als ze iets schrijven over auto,s / motoren zijn ze best serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

_JGC_ schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:58:
[...]

Er zit een kier vanaf de meterkast naar de kruipruimte. Dat moet genoeg ventileren lijkt me zo. Er gaat op dit moment meer vocht uit de kruipruimte door de meterkast dan andersom. Ik wil gewoon de vloer zoveel mogelijk luchtdicht maken zodat ik boven de grond geen last meer heb van de rotzooi die zich eronder bevindt. Met bodemfolie hoop ik een groot deel van de ellende op te lossen.
Vloer van de meterkast ligt hoger dan die van de kruipruimte en is verder droog.

Voor de ventilatie van de meterkast zelf denk ik dat er gewoon een rooster in de deur gezet gaat worden, alhoewel er op dit moment al een gigantische kier onder de deur zit vanwege een vorige bewoner die niet recht kan tegelen...
Aan welke bouwbesluit eisen moet een meterruimte voldoen?
De luchtverversing kunnen we realiseren door een spleet onder de meterkastdeur voor de toevoer van lucht en een spleet boven de meterkast voor de afvoer van de lucht.
en
Het Bouwbesluit stelt tevens nog de eis dat de voorziening voor de luchtverversing niet afsluitbaar mag zijn (artikel 3.70). Een afsluitbaar rooster als ventilatievoorziening in een meterruime is dus niet toegestaan.
En zo voorts (zie document). :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 02:17:

Ik wil het nog steeds doen. Helaas blijft nu met speculeren. Want ik heb eerst andere dingen op het verlanglijstje staan die (moeten) gaan gebeuren. :
- 3x extra zonne-panelen links.
@Energieb.ZL: Kun je eens duidelijk uitleggen waarom je er nog 3 bij gaat kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Voldoen deze huizen dus mooi niet aan. Als er in de meterkast een gaslek komt, kan dat door de hele kruipruimte verspreid worden. Niet dat dat ooit gaat fikken, is het te vochtig voor :X.

Plaat onderin de meterkast wordt nu dus luchtdicht gemaakt zodat vocht vanuit de kruipruimte niet vanaf de meterkast meer het huis in lekt of andersom. Mocht ik een gaslek krijgen in de meterkast, dan kan dat gas niet de kruipruimte meer in, wat ook de bedoeling is van dat bouwbesluit.
Enige wat er nog bij moet komen is een niet-afsluitbaar rooster bovenin de meterkast zodat er ventilatie ontstaat. Die moet op 1,7 meter vanaf de onderkant, dus kan "mooi" bovenin de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 06-10 17:10
_JGC_ schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:28:
[...]

Voldoen deze huizen dus mooi niet aan. Als er in de meterkast een gaslek komt, kan dat door de hele kruipruimte verspreid worden. Niet dat dat ooit gaat fikken, is het te vochtig voor :X.

Plaat onderin de meterkast wordt nu dus luchtdicht gemaakt zodat vocht vanuit de kruipruimte niet vanaf de meterkast meer het huis in lekt of andersom. Mocht ik een gaslek krijgen in de meterkast, dan kan dat gas niet de kruipruimte meer in, wat ook de bedoeling is van dat bouwbesluit.
Enige wat er nog bij moet komen is een niet-afsluitbaar rooster bovenin de meterkast zodat er ventilatie ontstaat. Die moet op 1,7 meter vanaf de onderkant, dus kan "mooi" bovenin de deur.
Zit er dan geen cementvloer ofzo onderin de meterkast? Alleen dat houten plaatje waar je het over had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:22:
[...]

Zit er dan geen cementvloer ofzo onderin de meterkast? Alleen dat houten plaatje waar je het over had?
Nee, geen cementvloer. Hele wijk is zo gebouwd, buren hebben het ook zo. Er is gewoon een muurtje onder de meterkast gemetseld in de kruipruimte, daar lopen wat leidingen door, muurtje sluit ook niet goed aan op de funderingsmuren.
Boven dat muurtje hebben ze gewoon een gat geslagen in de broodjesvloer en een metalen profiel aangebracht, waar dus die houten plaat in zou moeten liggen. Feit is alleen dat die houten plaat zo krom is dat die allang niet meer past.
Heb bij het verwijderen van die houten plaat overigens ook een gat geslagen in de bekisting aan de zijkant... is allemaal van dat lekkere kruimelplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
_JGC_ schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:28:
[...]

Gasexplosies kunnen prima in een vochtige omgeving hoor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Energeia today
Een strafzaak tegen Greenchoice of haar oud-bestuurders komt er uiteindelijk niet van, zegt Functioneel Parket-woordvoerder Esther Schreur deze dinsdag tegen Energeia. Door de vakantieperiode had het even geduurd, maar nu is dan besloten dat de inmiddels weggestuurde topmannen al genoeg gestraft zijn. "Het strafrecht moet aanvullend zijn aan het bestuursrecht", legt Schreur uit, "en wij vinden dat de NMA al adequaat heeft opgetreden. Daarom is het niet opportuun om ook nog strafrechtelijk te vervolgen."
Weten we dan ook weer.

Over tot de orde van de dag...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:16:
[...]

@Energieb.ZL: Kun je eens duidelijk uitleggen waarom je er nog 3 bij gaat kopen :?
Eerst had ik voor de resterende ruimte een zonne-boiler ingedachten. Echter bleek uit metingen, dat juist mijn hete-lucht-installatie het meeste gas verbruikte op jaarbasis. Aangezien dit geen C.V. is, had het weinig nut verder om een zonne-boiler aan te schaffen.

Omdat ik nu dan toch ruimte over heb, ben ik van plan om de resterende ruimte op te vullen met nog 3x zonne-panelen. Daarbij wil ik dan ook bovenste paneel van de 14 stuks achteren (WZW) naar links verplaatsen, zodat die sneller uit de schaduw is van de buizen, die uit mijn dak steken. Vandaar.

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Kan je geen alternatief vinden voor de hete luchtinstallatie? Warmtepomp ofzo?

1060 Wp

Verwijderd

Daar ben ik ondertussen mee bezig.

Een oud-collega heeft voor mij gezocht op internet en kwam de volgende twee links tegen :
- http://www.samsung-airco..../verwarmen-met-airco.html
- http://www.iskall.nl/service/?page_id=104

Die informatie heb ik ook meteen doorgestuurd naar mijn woningbouwverenging. Want ze zijn al van plan om een geiser te vervangen met een geiser met ventilator.

Op het vervangen van die geiser had ik al gereageerd met de suggestie om daar een elektrische boiler of zo iets van te maken. Want dan kan er een buis op het dak weg en heb ik nog minder last van schaduw in de ochtend. :)

Zoals ik al zei, ben ik er mee bezig. Mijn wijkbeheerder heeft het bericht bevestigd en doorgestuurd naar een hun energieteam. Dat is een werkgroep, die mensen aanspoort om energie zuiniger te leven. Of waar men op kan besparen etc.

ps. Ik zit in een huurhuis. Dat ter extra informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 12:57 ]

• JeroenH
Oprecht fijn om te horen dat er nog mensen zijn die het feit dat ze in een huurhuis wonen niet aangrijpen om passief bij de pakken neer te gaan zitten '... dus ik kan hier niks'.

Ik ben ook in een huurhuis begonnen met mijn duurzaamheidsoffensief, en er is meer mogelijk dan je denkt, helemaal als je de woningstichting met een positieve houding tegemoet treedt.

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 23:13
Schinnen-groen schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:37:
Alweer een leermoment:

In een ander forum werd vermeld dat veel SMA-omvormers een OptiTrac regeling hebben om de invloed van deelschaduw zoveel mogelijk teniet te doen.

Even opgezocht en warempel, mijn SB3000-tl heeft die ook!

Sinds de aanschaf eind 2010 heb ik last van deelschaduw door een conifeer van eind oktober - begin april.
Dat kost natuurlijk redelijk wat opbrengst.

Met de module Sunny Explorer (en met een rooie kop 8)7 8)7 ), toch maar vliegensvlug deze ingeschakeld.

Oef!

Nu eens kijken wat de invloed zal zijn.

Een bedankje aan Databeestje is hier wel op zijn plaats, dacht ik d:)b :)F

Many thanks!
Je kan best de Optri-track functie enkel inschakelen in de maanden dat er schaduw optreed. Het inschakelen ervan gaat namelijk ten koste van 1 à 2 % van het geproduceerde vermogen. Om die reden is deze functie niet standaard geactiveerd.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

C-sharp schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:42:
[...]

Je kan best de Optri-track functie enkel inschakelen in de maanden dat er schaduw optreed. Het inschakelen ervan gaat namelijk ten koste van 1 à 2 % van het geproduceerde vermogen. Om die reden is deze functie niet standaard geactiveerd.
Bedankt voor de tip.
Dat idee had ik ook al. Zeker na wat beter inlezen in de functie en de voor- en nadelen ervan.

Deze zomer wilden we de conifeer en een boom die ook schaduw produceert, kappen/inkorten. We wachten nog even.

Als tweaker wil je ook meten. Als de schaduw begint, dan wil ik eerst een periode gaan meten wat de invloed is van die OptiTrac-regeling. Dus bij een redelijke standaard instraling een uurtje meten mét en zonder die Optitrac regeling. Ben erg benieuwd wat die doet.

Als de meetgegevens aanwezig zijn, zal ik die zeker gaan posten op dit forum!

We houden jullie op de hoogte! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-08-2012 15:39 ]

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:30:
Oprecht fijn om te horen dat er nog mensen zijn die het feit dat ze in een huurhuis wonen niet aangrijpen om passief bij de pakken neer te gaan zitten '... dus ik kan hier niks'.

Ik ben ook in een huurhuis begonnen met mijn duurzaamheidsoffensief, en er is meer mogelijk dan je denkt, helemaal als je de woningstichting met een positieve houding tegemoet treedt.
Dank je wel Jeroen.

Zelf hoop ik, dat het allemaal doorgaat. Want dat zou geweldig zijn! Ik zal iedereen hier op de hoogte houden. :)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het kattenluik is weg in de bijkeuken!

Was:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1440.jpg

Is:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0732.jpg

Binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0728.jpg

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Van nu af aan, nooit meer naar buiten....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schinnen-groen schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:39:
Van nu af aan, nooit meer naar buiten....
Jawel hoor, de katten hebben een nieuw kattenluik in de schuurdeur. En er zitten een luik in de deur van de bijkeuken naar de schuur. Het is dus nu een soort luchtsluis geworden. En dit gaat een hele vracht aan kou over de vloer schelen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

(pffff), gelukkig en bedankt, ook namens de kat _/-\o_

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:40:
[...]

Jawel hoor, de katten hebben een nieuw kattenluik in de schuurdeur. En er zitten een luik in de deur van de bijkeuken naar de schuur. Het is dus nu een soort luchtsluis geworden. En dit gaat een hele vracht aan kou over de vloer schelen.
Lekker bezig, Martin. Je geniet hopelijk nog wel van je vakantie?

Of gaat dat pas van de winter gebeuren, als er geen warmte weinig gas meer afgenomen hoeft te gaan worden?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:17:
[...]

Lekker bezig, Martin. Je geniet hopelijk nog wel van je vakantie?

Of gaat dat pas van de winter gebeuren, als er geen warmte weinig gas meer afgenomen hoeft te gaan worden?
Ik geniet er nu ook al van, ik vind het geweldig om te klussen in huis en het steeds mooier te zien worden, en in het achterhoofd vind ik het ook stiekem geweldig dat ons gasverbruik dit najaar en winter drastisch naar beneden gaat HEHEHEHEHE >:) >:)

Verwijderd

dat inspringende blauw ken ik, het is hier nu niet meer inspringend wit, met 2cm extra eps
dat is genieten in de winter, als ik de cv aanzet en in 10 minuten is het alweer 20c
/want ik woonde ook in een bagger epc 1974 huis.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De binnenkant is ook aangepakt idd.

Kattenluik is nu volledig dicht met 8cm EPS.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0727.jpg

Binnenkant van de bijkeuken ( onder het raam ) is nu overlappend voorzien van 4 tot 8cm extra EPS ( waar het kon )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0729.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0730.jpg

Ik ben nu bezig met het maken van een ombouw voor de radiator en voorzetwand voor waar het kattenluik zat.

• RocketKoen
Jammer dat het nog wel even duurt voordat je kan testen hoeveel verschil het uitmaakt.
Tenminste, gezien de 3,3graden, neem ik aan dat je "before" foto een tijdje terug is gemaakt.

TheS4ndm4n#1919

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

KLopt, die foto's zijn in de winter van 2010 gemaakt uit m'n hoofd. Het is ook best idioot dat ik nu ontzettend veel isolatiemateriaal in huis aan het halen ben terwijl de mussen van het dak af vallen :)

De radiatorombouw is nu ook klaar

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0736.jpg

Kleine uitsparing, hier staat onze prullenbak

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0737.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0738.jpg

De radiator

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0739.jpg

Totaalbeeld

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/kattenluikweg/imag0740.jpg

Nu wordt het plamuren en schilderen

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:20
Ziet er goed uit :)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
flesje bavaria smaakte goed zo te zien bij het kluswerk ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 06-10 17:10
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:56:
Daar ben ik ondertussen mee bezig.

Een oud-collega heeft voor mij gezocht op internet en kwam de volgende twee links tegen :
- http://www.samsung-airco..../verwarmen-met-airco.html
- http://www.iskall.nl/service/?page_id=104

Die informatie heb ik ook meteen doorgestuurd naar mijn woningbouwverenging. Want ze zijn al van plan om een geiser te vervangen met een geiser met ventilator.

Op het vervangen van die geiser had ik al gereageerd met de suggestie om daar een elektrische boiler of zo iets van te maken. Want dan kan er een buis op het dak weg en heb ik nog minder last van schaduw in de ochtend. :)

Zoals ik al zei, ben ik er mee bezig. Mijn wijkbeheerder heeft het bericht bevestigd en doorgestuurd naar een hun energieteam. Dat is een werkgroep, die mensen aanspoort om energie zuiniger te leven. Of waar men op kan besparen etc.

ps. Ik zit in een huurhuis. Dat ter extra informatie.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat een airco-met-verwarming efficienter kan zijn dan een HR hetelucht CV. Heb je hier cijfers van?

Wat de geiser betreft: Je kan die geiser ook vervangen door een traditionele CV met HRww, waarvan het normale verwarmingsgedeelte (d.w.z. dat normaal voor je radiatoren bedoeld is) is uitgeschakeld. Dan heb je het hoogst mogelijke rendement voor het warme water. Een nieuwe geiser heeft een wat teleurstellende efficientie; het verschil is iets van 45% vs 65%, als ik het me goed herinner.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:16:
flesje bavaria smaakte goed zo te zien bij het kluswerk ;)
Idd! Ik ben lek, alles wat ik er bovenin gooi komt er door m'n huid weer uit.. ZWETEN!

Morgen radiatorombouw maken in de gang. Druk druk druk druk druk :)

En hier nog een foto van de afwerking van de fundering achter.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/fundering_pur/imag0719.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 16-08-2012 22:29 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:39
Barman, doe mij maar iets sterk alcoholisch, voor ik mijn bezwaarschrift-pen ga natmaken.

Heb vandaag de eindafrekening van Essent ontvangen voor mijn kleine 1fase aansluiting, overstap naar GC en ik had al niet anders verwacht dan dat die niet zou kloppen.
De laatste elektra meterstand zuigen ze uit de duim, misschien dat de meter over 3-4 maanden die stand heeft. maar slim zijn ze ook niet want de gelijk mee doorgegeven gasmeterstand nemen ze wel over, en sinds het akkefietje in 2011 met 2 jaarrekeningen in 3 maanden en maart dit jaar met de zakelijke aansluiting maak ik bij elke meteropname gelijk ook maar een foto van de stand.
(060412-300612:127kWh 010712-160712: met 324kWh uit de duim gezogen, werkelijk verbruik 22kWh)

Ze hadden al telefonisch contact opgenomen dat naar Essent idee mijn jaarverbruik te laag was en dat deze wel niet zouden kloppen dat was al in juni, nog ruim voor de standen van 16 juli,
Ik heb essent meerdere keren aangeboden, al U het niet gelooft geeft U maar een op kwartier nauwkeurige tijd door dat iemand namens Essent zich hoogt persoonlijk kan overtuigen van meterstanden en conditie van de meters, en daar gaan ze niet op in ze blijven alleen maar door zeuren dat het verbruik wel echt laag is.

En dan zetten ze nog vrolijk onderaan de eindafrekening bij betaalde voorschotten,
`Let op: Dit is geen betalingsoverzicht`
logo, het is een eindafrekening en dan moet het wel kloppen en dien je wel alle voorschotten sinds de laatste jaarrekening mee te nemen en heeft zo'n disclaimer helemaal niets te zoeken of de eindafrekening.

Na deze nog één keer het circus voor mijn 3f aansluiting met een PV voor in nov-dec en dan ben ik verlost van Essent als LV met zijn geweldige rekenkunsten.

[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 16-08-2012 22:47 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

nog even graaien bij je,
kan de volgende dat niet in rekening brengen.
graag even betalen voor niet geleverde diensten...
en den haag doet helemaal niets.
vergeet niet je eigen tijd in rekening te brengen, en veel succes maar weer.

• zonnigtype

zonnigtype

Agentschap op Twitter op 15 augustus over "de [soepsidie] regeling" (PV):
De verwachting is dat ca 4500 papieren aanvragers deze week een ontvangstbevestiging met informatie ontvangen.
Verder nog steeds geen update van de cijfers sinds de laatste op 6 augustus...

... zal mogelijk nog steeds niet zo hard gaan?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Domba schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:40:
Barman, doe mij maar iets sterk alcoholisch, voor ik mijn bezwaarschrift-pen ga natmaken.

Heb vandaag de eindafrekening van Essent ontvangen voor mijn kleine 1fase aansluiting, overstap naar GC en ik had al niet anders verwacht dan dat die niet zou kloppen.
De laatste elektra meterstand zuigen ze uit de duim, misschien dat de meter over 3-4 maanden die stand heeft. maar slim zijn ze ook niet want de gelijk mee doorgegeven gasmeterstand nemen ze wel over, en sinds het akkefietje in 2011 met 2 jaarrekeningen in 3 maanden en maart dit jaar met de zakelijke aansluiting maak ik bij elke meteropname gelijk ook maar een foto van de stand.
(060412-300612:127kWh 010712-160712: met 324kWh uit de duim gezogen, werkelijk verbruik 22kWh)

Ze hadden al telefonisch contact opgenomen dat naar Essent idee mijn jaarverbruik te laag was en dat deze wel niet zouden kloppen dat was al in juni, nog ruim voor de standen van 16 juli,
Ik heb essent meerdere keren aangeboden, al U het niet gelooft geeft U maar een op kwartier nauwkeurige tijd door dat iemand namens Essent zich hoogt persoonlijk kan overtuigen van meterstanden en conditie van de meters, en daar gaan ze niet op in ze blijven alleen maar door zeuren dat het verbruik wel echt laag is.

En dan zetten ze nog vrolijk onderaan de eindafrekening bij betaalde voorschotten,
`Let op: Dit is geen betalingsoverzicht`
logo, het is een eindafrekening en dan moet het wel kloppen en dien je wel alle voorschotten sinds de laatste jaarrekening mee te nemen en heeft zo'n disclaimer helemaal niets te zoeken of de eindafrekening.

Na deze nog één keer het circus voor mijn 3f aansluiting met een PV voor in nov-dec en dan ben ik verlost van Essent als LV met zijn geweldige rekenkunsten.
KLinkt bekend, bij mijn overstap van Nuon naar Greenchoice was het hetzelfde.

• _JGC_
Ben benieuwd wat mij te wachten staat als ik op 1-10-2012 overstap van Eneco naar GC. GC neemt dan ook weer de afdracht naar de netbeheerders over. Over Enexis zit ik niet in, die zijn extreem transparant met hun brieven en laten je alles via internet regelen, maar Liander wordt een feestje.
* _JGC_ weet nog dat ik een 0900 nummer moest bellen om 12 euro retour te krijgen... 10 minuten aan de lijn gehangen en uiteindelijk wilden ze me namens NUON nog even een CV-ketel aansmeren.

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:45:
nog even graaien bij je,
kan de volgende dat niet in rekening brengen.
graag even betalen voor niet geleverde diensten...
en den haag doet helemaal niets.
vergeet niet je eigen tijd in rekening te brengen, en veel succes maar weer.
De volgende brengt dat zelfde gebruik ook nog in rekening want deze meterstanden staan genoteerd in het register, al 3 keer de meterstanden voor dit jaar doorgegeven, dit is al sinds 6 april langzaam onderweg, het verbruik was naar Essent zijn menig te laag voor de aansluiting, wel wilde ze heel graag gaan schatten, maar op herhaalde uitnodig van mijn zijde om iemand namens Essent langs te sturen om de meter en meterstand te bekijken wilde ze niet in gaan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:46:
Agentschap op Twitter op 15 augustus over "de [soepsidie] regeling" (PV):

[...]

Verder nog steeds geen update van de cijfers sinds de laatste op 6 augustus...

... zal mogelijk nog steeds niet zo hard gaan?
Hier staan nog meer getallen, wat ze zoal binnnen hebben gekregen
10 augustus waren 12.430 dossiers in het administratiesysteem

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 16-08-2012 23:13 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:11:
[...]

Hier staan nog meer getallen, wat ze zoal binnnen hebben gekregen

[...]
Aha, hartelijk dank.

Het blijft altijd gezwellig verdwalen op die giga site.

Maar ja, harde cijfers goed bijhouden blijft een uitermate heikele zaak, zeker wat "duurzaamheid" betreft...

MWp nog niet bekend gemaakt zo te zien. Ach, komt wel weer.

Blijft de zoveelste hilarische operatie, met inzet van veel ambtelijk zweet. Maar goed, het blijft NEEderland natuurlijk.

* edit *

Ook weer van categorie "leuk": op 6 augustus meldden ze dat er 15.540 aanvragen binnen waren gekomen.

Hoop "ontdubbeld", al, blijkbaar... :?

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 16-08-2012 23:26 . Reden: Neem d'r nog een pint op tot u scheel ziet ]

• Domba
zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:22:
[...]

Aha, hartelijk dank.

Het blijft altijd gezwellig verdwalen op die giga site.

Maar ja, harde cijfers goed bijhouden blijft een uitermate heikele zaak, zeker wat "duurzaamheid" betreft...

MWp nog niet bekend gemaakt zo te zien. Ach, komt wel weer.

Blijft de zoveelste hilarische operatie, met inzet van veel ambtelijk zweet. Maar goed, het blijft NEEderland natuurlijk.

* edit *

Ook weer van categorie "leuk": op 6 augustus meldden ze dat er 15.540 aanvragen binnen waren gekomen.
Neem dan een screenshot, want ANL blijft de pagina's steeds aanpassen en getallen blijven nog steeds zacht.
Hoop "ontdubbeld", al, blijkbaar... :?
Of nog ruim 3000 aanvragen op stapel hebben liggen om uit te zoeken of deze dubbel zijn en zo niet als nog invoeren in het systeem.

• _JGC_
Domba schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:03:
[...]
De volgende brengt dat zelfde gebruik ook nog in rekening want deze meterstanden staan genoteerd in het register, al 3 keer de meterstanden voor dit jaar doorgegeven, dit is al sinds 6 april langzaam onderweg, het verbruik was naar Essent zijn menig te laag voor de aansluiting, wel wilde ze heel graag gaan schatten, maar op herhaalde uitnodig van mijn zijde om iemand namens Essent langs te sturen om de meter en meterstand te bekijken wilde ze niet in gaan.
Weet niet of je rechtsbijstand hebt, maar evt kan je die erachteraan sturen. Vraag me alleen af of die voor een paar tientjes moeite gaan zitten doen :/

Meterstanden schatten zodat het ze goed uitkomt zijn leveranciers overigens goed in... zo schat Eneco mij op 1777m3 gas voor 2012, terwijl ik daar vorig jaar met 1492 en een prognose van 1611 voor dit jaar bij mindergas.nl toch ruim onder zit. Maargoed, is nog altijd beter dan de 3500m3 die de vorige bewoners er per jaar doorheen stookten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

_JGC_ schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:44:
[...]

Weet niet of je rechtsbijstand hebt, maar evt kan je die erachteraan sturen. Vraag me alleen af of die voor een paar tientjes moeite gaan zitten doen :/

Meterstanden schatten zodat het ze goed uitkomt zijn leveranciers overigens goed in... zo schat Eneco mij op 1777m3 gas voor 2012, terwijl ik daar vorig jaar met 1492 en een prognose van 1611 voor dit jaar bij mindergas.nl toch ruim onder zit. Maargoed, is nog altijd beter dan de 3500m3 die de vorige bewoners er per jaar doorheen stookten...
Leveranciers van welke kunne dan ook moeten het niet proberen te flikken om bij mij te gaan zitten schatten, want dan krijgen ze excelletje van deze grafiek, en dan moeten ze van goeie huize komen om daar iets anders van bij elkaar gefantaseerd te krijgen bij de verbruiken...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/tussenmeterstanden.gif

Dat zijn data die ik wel heb, en zij niet, en die weten ze "straks" ook niet omdat ik geen sluwe meter hoef...

... ik wil de rechter wel eens meemaken die dat niet als bewijsmateriaal zal accepteren, die regelmatige gang naar de meterkast waar je ook nog eens goud geld voor betaalt (voor al jaaaaaaren afgeschreven meters). Al brouwen die eigenwijze heikneuters genoemd "energieleveranciers" ondanks die absurde meetkosten er nog steeds regelmatig zo'n puinhoop van, gezien de frequente mededelingen op fora als het onderhavige, TROS Radar, VARA Kassa, en noem ze maar op ...

Pagina: 1 ... 49 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.