Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Even pannetje met kokend water laten vollopen en vervolgens nog 7 minuten (want al dente) op het gas lekker laten borrelen.PcDealer schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:17:
[...]
Hoe doe je dat met pasta's? Is het goedkoper dan gas? Met PV is het in elk geval duurzamer
Tsja, wat kan ik ervan zeggen...Zo'n quooker is echt superhandig, maar het gebruik ervan heeft zijn prijs. En dat gemak willen we niet opgeven.
NHEC, die kende ik nog niet, biomassa uit me achtertuin. Top!zonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:54:
Jurgen Sweegers kreeg bezoek van een mooie Eneco dame...
... en nodigde haar in huis ...
1060 Wp
Afwassen is beslist niet vervelend. Dat is erin gestampt door marketinglui. Sneller is het beslist ook niet. Zelfs het in- en uitruimen kost meer tijd dan het doen van een afwasje. En daar ben ik eerlijk in. Geen comfortverlies, integendeel. Net zoals ik veel liever in de trein of op de fiets zit. Morgen fiets ik voor m'n plezier van Harlingen naar Amsterdam. En zoals ik vaak voor m'n plezier op en neer naar m'n werk fiets(42 km).Terpen Tijn schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:01:
[...]
Leuke denkwijze; zo heb je ook al eens de heerlijkheden van dagelijks fietsen in ons mooie klimaat (i.e., regen en wind) verkondigd als ik me niet vergis. Maar staan afwassen i.p.v. de vaatwasser te gebruiken is natuurlijk wel degelijk comfort inleveren. Net zoals moeten fietsen in plaats van lui in de auto te kunnen zitten.
Prima dat jij dat zo ziet hoor, maar wees wel zo eerlijk om ook toe te geven dat dit niet de 'normale' standaard is. 3500 kWh per jaar per gezin is normaal, 850 kWh niet, dat zijn de feiten.
A'dam PVOutput
Een vaat wasser is gewoon beter (geen marketing geklets) :ericplan schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:44:
[...]
Afwassen is beslist niet vervelend. Dat is erin gestampt door marketinglui. Sneller is het beslist ook niet. Zelfs het in- en uitruimen kost meer tijd dan het doen van een afwasje. En daar ben ik eerlijk in. Geen comfortverlies, integendeel. Net zoals ik veel liever in de trein of op de fiets zit. Morgen fiets ik voor m'n plezier van Harlingen naar Amsterdam. En zoals ik vaak voor m'n plezier op en neer naar m'n werk fiets(42 km).
- Er wordt minder water gebruikt (niet afspoelen, dat is onzin)
- De vaat wordt veeeel schoner, ik zie je (generiek bedoeld) nog niet een uur lang met zijn handen in 60 graden water zitten)
- Het inruimen gebeurd natuurlijk, je moet de vuile vaat toch ergens neer zetten.
- De vuile vaat staat niet in het zicht ( We starten de vaatwasser alleen als hij echt vol is)
- Het uit ruimen gaat ook heel snel, gewoon goed ingerichte keuken. (niet sneller of langzamer als na een hand afwas)
- Kost minder tijd, we werken beide lange dagen, dus wel zo prettig.
- Water wordt elektrisch (PV) verwarmd ipv fossiel gas. (beetje afhankelijk van de situatie, hotfill, zonneboiler enz).
Voordelen handwas:
- Schonere handen ....
- Minder servies en bestek nodig ....
- mmmmm
Kortom : Onze vaatwasser is een weloverwogen keuze waardoor wij meer tijd voor onze hobbies hebben .... en daar vallen fietsen en trein wachten/staan/zitten niet onder.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dat "verschuift" in de loop van de tijd. Evolutie noemen we dat ook wel, in de biologie...Schinnen-groen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:22:
De massa, zijn dat alle mensen mét of zónder PV
@Leon3030:
Er zijn er wellicht nog een paar meer die je niet kende.NHEC, die kende ik nog niet, biomassa uit me achtertuin. Top!
... sommigen zijn wolven in schaapskleren, dus ff graven in de antecedenten ...
[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 09-08-2012 17:32 . Reden: de bekende (???) NMa lijst ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
In de oude keuken zat een oude vaatwasser.WoudseHoeve schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:19:
[...]
Een vaat wasser is gewoon beter (geen marketing geklets) :
- De vaat wordt veeeel schoner, ik zie je (generiek bedoeld) nog niet een uur lang met zijn handen in 60 graden water zitten)
- Het inruimen gebeurd natuurlijk, je moet de vuile vaat toch ergens neer zetten.
- De vuile vaat staat niet in het zicht ( We starten de vaatwasser alleen als hij echt vol is)
- Het uit ruimen gaat ook heel snel, gewoon goed ingerichte keuken. (niet sneller of langzamer als na een hand afwas)
- Water wordt elektrisch (PV) verwarmd ipv fossiel gas. (beetje afhankelijk van de situatie, hotfill, zonneboiler enz).
Voordelen handwas:
- Schonere handen ....
- mmmmm
Kortom : Onze vaatwasser is een weloverwogen keuze waardoor wij meer tijd voor onze hobbies hebben .... en daar vallen fietsen en trein wachten/staan/zitten niet onder.
Nadelen:
te weinig bestek en porcelein
soms bleef er water staan in onderdelen en dan toch even nadrogen
altijd ruzie om het er allemaal in te krijgen (wat meestal nét niet lukte)
In de nieuwe keuken is de vaatwasser vervangen door de wasmachine (onzichtbaar achter deur)
Nooit spijt van gehad.
Alles is relatief, zeker qua beleving.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Schoner? Vraag ik me af. http://www.dokterdokter.n...dnekkiger-en-gevaarlijkerWoudseHoeve schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:19:
[...]
Een vaat wasser is gewoon beter (geen marketing geklets) :
Voordelen handwas:
- Schonere handen ....
- mmmmm
Wel slijt glaswerk en gedecoreerd servies in de vaatwasser. Risico op breuk zal niet veel schelen.
Bij een vaatwasser veel vaker schoon servies en bestek gebruiken terwijl dat niet nodig is.
De meeste ecoprogramma's wassen met lagere temperaturen. Met afwashandschoenen is water van 60 graden prima te doen.
Ons afwaswater wordt voorverwarmd door een zonneboiler en daarna met PV-stroom naverwarmd.
[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 09-08-2012 17:59 . Reden: Typo ]
A'dam PVOutput
Hierbij heb ik een grote diepvrieskiest, vaatwasser droger, normale TV etc.
Eigenlijk hoef ik op comfort niks aan te leveren als ik het vergelijk met familie en vrienden die soms wel het 3 dubbele verbruiken.
Het is alleen goed kijken naar energie verbruik bij aanschaf en het slim gebruik ervan.
Mijn doel blijft zonder comfort verlies zoveel mogelijk verbruiken, naar mijn idee is voor ons lager als 1400kwh bijna niet mogelijk.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De koffie staat klaar in het Schwarzwaldzonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:38:
[...]
... maar dit weekend even niet, dan gaan we even sjeezen op ligfietsen, die Grüne Grenze over, hopelijk...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Een uur afwassen? Wat doe je voor je werk, restaurant?WoudseHoeve schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:19:
[...]
En de glazen bij mijn ouders (afwasmachine) hebben heel erg vervelende slijtsporen van die vaatwasser.
Signatures zijn voor boomers.
Eh, dat kan natuurlijk ook prima met een hot fill op zonnestroom draaiende vaatwasser.ericplan schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:44:
[...]
Ons afwaswater wordt voorverwarmd door een zonneboiler en daarna met PV-stroom naverwarmd.
Bijpraten met m,n vrouw doe ik dan onder het genot van een kopje koffie achter in de tuin of ,s winters naast de speksteen
Met een vloeibaar vaatwastabletje van Dreft niks geen last van glascorrosie, dat is tegenwoordig al lang achterhaald.
Hier op de camping gaat alles met de hand, heb ik ook geen probleem mee.
[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-08-2012 19:50 ]
Ja, ik was het ook niet die 3500 kWh als "zelfkastijding" of "argeloos" neerzette. Verwijderd in "De Duurzame Kroeg"zonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:09:
Niemand dicteert mij of anderen wat "comfortabel leven" is of "zou kunnen" [??? moeten ???] zijn. Daar hebben anderen helegaar niks mee te maken...
Of het "normaal" dan wel "abnormaal" is (of zou moeten zijn) interesseert me echt geen biet. Ik vind dat we in een abnormaal en verwend landje leven. Mag een ieder naast zich neerleggen als irrelevante, en niet ter zake doende opmerking.
Inderdaad heeft niemand iets met een ander te maken (?), maar als je dan in mijn ogen onterechte kwalificaties gaat geven, dan is een weerwoord op zijn plaats.
Grote voordeel van een vaatwasser: je vindt het niet erg om het in de vakantie of bij andere gelegenheden eens met het handje te doen.Speksteenkachel schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:45:
[...]
Hier op de camping gaat alles met de hand, heb ik ook geen probleem mee.
Bij ons bespaart het tijd en rommel. In ons vorige huis ging de VW kapoet, ik geloof dat we het twee weken hebben uitgehouden zonder.
Inderdaad, gebrek aan discipline.
800 kWh per jaar is erg weinig, 8000 kwh per jaar is erg veel.
Helaas is vergelijken niet zo eenvoudig.
Woon je in een nieuwbouw, twee onder 1 kap, een appartement, flat, vrijstaand?
Is je huis van recente datum, 10 jaar oud, uit de 50-tiger jaren of nog ouder?
Vergelijken is op basis van deze twee gegevens al bijna niet te doen.
Bij PV hebben we een oplossing: de kWh/kWp. Dan kan je redelijk vergelijken. Bij energieverbruik wordt het een discussie als met 1 vergelijking met meerdere onbekenden: niet oplosbaar dus. Of beter, er zijn oneindig veel oplossingen.
Het enige hulpmiddel is de trias energetica, gekoppeld aan milieubetrokkenheid en gezond verstand.
Ook daar hoort kwaliteit van leven bij. Die is voor iedereen anders, zoals ook bevestigd in de verschillende reacties.
De bottom line is echter (denk ik) dat we het er allemaal over eens zijn dat verspilling niet hoeft en ook niet kan als we deze aardkloot nog een tijdje op een goede manier willen blijven bewonen.
Dit uitgangspunt sluit discussies over o.a. tvt en geldbesparing niet uit. Iedereen heeft een beperkte hoeveelheid geld te besteden en dat geeft dan ook individuele grenzen aan individuele mogelijkheden.
Voor mijn gevoel zijn de bezoekers op dit forum geweldig bezig, ieder op zijn eigen manier, kennis en middelen.
Misschien komen opmerkingen zoals "zelfkastijding" en "argeloos" dan ook niet altijd op de goede manier over.
Maar een beetje discussie mag best wel, binnen grenzen?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
het is inderdaad alweer een jaar geleden, de kleine is nu 1JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:43:
Het is in het geval van eric-pvt zelfs drie personen
het verbruik is nauwelijks gestegen, op dit moment +252 kWh meer,
het gasvebruik is verder gedaald.
een goede extra geisoleerde zuinige koelkast blijft dat ook voor 3 personen
een slechte of slechte gewoonte ook, doe jezelf niet tekort met de denkbeelden van vroeger
argeloos laat niemand de kraan druppelen, dat is zonde
sluipverbruik zie ik precies zo
wat ik nog even wil noemen is een breekpunt, en dat zijn ouders, ik ben nu zelf 42.
mijn ouders waren eerst fel tegen, ik was gek, en onverantwoordelijk bezig, en heb daar niet naar geluisterd; inmiddels volgen ze me razendsnel op, en bazuinen het tegendeel van wat ik ooit moest aanhoren.
mogelijk is dit vaker een probleem, maar word het niet genoemd.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 20:38 ]
Al het warme water voor de camping wordt op dit moment opgewekt door een kneiter van een zonneboiler.
Het valt me wel op dat bijna elk huis hier in Munstertal voorzien is van een zonneboiler en dat de huizen worden verwarmd met op lokaal gewonnen hout gestookte tegelkachels
[ Voor 63% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-08-2012 20:43 ]
Goed gezegd, daar sluit ik me graag bij aan.Schinnen-groen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:29:
Het blijft een never ending discussie.
800 kWh per jaar is erg weinig, 8000 kwh per jaar is erg veel.
Helaas is vergelijken niet zo eenvoudig.
Woon je in een nieuwbouw, twee onder 1 kap, een appartement, flat, vrijstaand?
Is je huis van recente datum, 10 jaar oud, uit de 50-tiger jaren of nog ouder?
Vergelijken is op basis van deze twee gegevens al bijna niet te doen.
Bij PV hebben we een oplossing: de kWh/kWp. Dan kan je redelijk vergelijken. Bij energieverbruik wordt het een discussie als met 1 vergelijking met meerdere onbekenden: niet oplosbaar dus. Of beter, er zijn oneindig veel oplossingen.
Het enige hulpmiddel is de trias energetica, gekoppeld aan milieubetrokkenheid en gezond verstand.
Ook daar hoort kwaliteit van leven bij. Die is voor iedereen anders, zoals ook bevestigd in de verschillende reacties.
De bottom line is echter (denk ik) dat we het er allemaal over eens zijn dat verspilling niet hoeft en ook niet kan als we deze aardkloot nog een tijdje op een goede manier willen blijven bewonen.
Dit uitgangspunt sluit discussies over o.a. tvt en geldbesparing niet uit. Iedereen heeft een beperkte hoeveelheid geld te besteden en dat geeft dan ook individuele grenzen aan individuele mogelijkheden.
Voor mijn gevoel zijn de bezoekers op dit forum geweldig bezig, ieder op zijn eigen manier, kennis en middelen.
Misschien komen opmerkingen zoals "zelfkastijding" en "argeloos" dan ook niet altijd op de goede manier over.
Maar een beetje discussie mag best wel, binnen grenzen?
Juist op plekken die slecht bereikbaar zijn, is kleinschalige opwekking interessant.Speksteenkachel schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:34:
Ik heb deze drie weken zoveel tijd over dat ik fluitend naar de afwasruimte ga
Al het warme water voor de camping wordt op dit moment opgewekt door een kneiter van een zonneboiler.
Het valt me wel op dat bijna elk huis hier in Munstertal voorzien is van een zonneboiler en dat de huizen worden verwarmd met op lokaal gewonnen hout gestookte tegelkachels
Dat heeft denk ik minder met het "groene" karakter te maken, en meer met de prijs en betrouwbaarheid.
Alhoewel duurzaamheid toch wel meespeelt. 10 jaar geleden begon een bedrijf in de US namelijk met Mini-kerncentrales. Met het formaat van een kleine auto kon zo'n centrale een dorp 10 of suburb 10 jaar van energie voorzien. Om een of andere reden is het toch geen succes geworden
Dank voor het aanbod, maar dat gaan we niet trekken in een dag. Zal hoogstens even Nordrhein-Westfalen snuffelen worden denk ik. "Blauw" snuffelen, dat dan weer wel... (dinnetje niet te gek maken natuurlijk - ik leef al op het scherpst van de snede hier ...Speksteenkachel schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:34:
[...]
De koffie staat klaar in het Schwarzwald

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Als dagelijkse fietser en niet in het bezit van een auto, vind ik dat erg negatief gedacht. Ik fiets door weer en wind. Dat is beslist niet altijd leuk. Ik pak daarom ook af en toe de bus. Elke dag 7,7km heen en nog eens terug. Dit alles via de opvang of opa/oma.Terpen Tijn schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:01:
[...]
Leuke denkwijze; zo heb je ook al eens de heerlijkheden van dagelijks fietsen in ons mooie klimaat (i.e., regen en wind) verkondigd als ik me niet vergis. Maar staan afwassen i.p.v. de vaatwasser te gebruiken is natuurlijk wel degelijk comfort inleveren. Net zoals moeten fietsen in plaats van lui in de auto te kunnen zitten.
Het valt allemaal wel mee, als je het een paar keer gedaan hebt.
1060 Wp
Normaal fietste ik altijd vanaf het station in Utrecht naar mijn werk (net geen drie kilometer). Nu loop ik dat vrijwel elke dag, en ik loop nu dus dertig kilometer in de week. Ik voel me daar lekker bij, ik hoef niet naar de sportschool. In het begin kreeg ik regelmatig een lift aangeboden van langsrijdende collega's ('is je fiets kapot?'), nu zijn er meerdere collega's die af en toe met me meelopen. Prachtig!
En als het echt pijpenstelen regent (wat zelden het geval is) neem ik de bus.
[ Voor 76% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2012 10:05 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Niet om het een of ander maar zonder auto is het wel behelpen, je gebruikt hem toch niet alleen voor werk of ga je nergens verder meer heen.
Je moet wel eens naar een ziekenhuis, tandards, vakantie, familielid, enz enz. dan zie ik mezelf toch echt niet met z'n 5e op een fiets stappen of in een stinkende bus of trein zitten, auto is misschien niet zo best voor het millieu maar al het andere is niet best voor mijn millieu.
Prima dat je zo bezig bent hoor, ieder zijn ding maar er zijn toch wel weer een hoop dingen waar een aantal mensen hier net even te ver in gaan imho.
Als ik het naar mijn werk af zou kunnen op de fiets en geen auto zou willen ging ik eens kijken naar een vol electrische auto, geen dure tesla maar er zijn nog genoeg andere in de markt denk ik.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Aannames, aannames... Ik ben juist erg mobiel, maar doe dat - in volgorde van voorkeur - met de fiets, trein, auto, bus.Rol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:23:
of ga je nergens verder meer heen.
Een caravan?! Die hang ik nergens achterRol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:23:
En waar hangen jullie de caravan achter dan?

Ga in een tent of huur een huisje of een stacaravan.
Mijn persoonlijk mening dan
Ik moet wel eerlijk bekennen dat wij de auto ook nog te veel gebruiken naar mijn mening.
Maar als we hem dan gebruiken is het tegenwoordig meestal wel met het hele gezin. Ik zie ons de auto nog niet zo snel weg doen, wel bewuster gebruik van gaan maken en in de toekomst een switch naar een elektrische auto (Die moet "alleen" nog wat lichter, goedkoper. Een grotere actieradius is niets eens per se nodig.)
Edit: afgelopen weekend nog in Duitsland geweest om mee te helpen een strobalenhuis (lees: houtskeletbouw woning met strobalen ter isolatie) te bouwen.
Onderweg weer vele mooie daken gezien
[ Voor 12% gewijzigd door rube op 10-08-2012 10:35 ]
Geen aannames maar een vraag, ik lees alleen over woon werk maar er is meer om te reizen toch?JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:31:
[...]
Aannames, aannames... Ik ben juist erg mobiel, maar doe dat - in volgorde van voorkeur - met de fiets, trein, auto, bus.
Dan vraag ik me af hoe je dat doet, mijn werk begint om 6:00 of eindigt in de nacht dus dan is er geen bus te vinden, dan ben je al snel gebonden aan de auto.
Wel lijkt het me leuk om een vol electrische auto te hebben, geen prius of ander hybride gedrocht maar een full electric zoals de tesla die er nog een beetje ok uitziet. Het zou dan wel kunnen met mijn werk.
Wie weet. Misschien zit men wel lekker buiten in het zonnetje. Lijkt me een prettiger besteding van de tijd
En dat heb je fout denk ik. Ik denk dat er als je kijkt naar energie/milieu bijna geen grotere stap te maken is dan het aantal autokilometers sterk terug te dringen. Ja, auto's zijn een beetje zuiniger geworden (echt niet veel), maar dat hebben we ruimschoots gecompenseerd door ze flink zwaarder te laten worden en er veel meer kilometers mee te rijden.Rol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:26:
daar zijn grotere stappen te maken denk ik als alleen de auto, die industrie heeft de laatste jaren meer gedaan denk ik als wie dan ook.
-edit-
Mensen in dit forum geven lachend duizenden euro's uit om een paar honderd tot een paar duizend kW·h per jaar op te wekken, maar o wee als je over de auto begint, een apparaat wat met gemak enkele tien- tot honderdduizenden fossiele kW·h per jaar verstookt.
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2012 11:43 ]
Het punt is dat er voor mij persoonlijk gewoon geen alternatief voor een fossiele auto is.JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:36:
[...]
En dat heb je fout denk ik. Ik denk dat er als je kijkt naar energie/milieu bijna geen grotere stap te maken is dan het aantal autokilometers sterk terug te dringen. Ja, auto's zijn een beetje zuiniger geworden (echt niet veel), maar dat hebben we ruimschoots gecompenseerd door ze flink zwaarder te laten worden en er veel meer kilometers mee te rijden.
-edit-
Mensen in dit forum geven lachend duizenden euro's uit om een paar honderd tot een paar duizend kW·h per jaar op te wekken, maar o wee als je over de auto begint, een apparaat wat met gemak enkele tien- tot honderdduizenden fossiele kW·h per jaar verstookt.
Voor mijn werk zit ik veel op de weg (40.000km per jaar). OV is absoluut geen optie omdat ik geen deur tot deur aansluiting heb en de reistijd vele malen langer is en verbindingen onzeker zijn.
Electrisch vervoer is ook nog geen optie zolang de C klasse EV's nog geen range hebben van 300km.
Dus vertel mij maar wat een mogelijk alternatief is.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als ik dan door het botlek gebied rijd zie je daar fabrieken staan waarvan je denkt dat daar ook nog wel een berg te halen is.
Dat is meer wat ik bedoel.
Opel Ampera ??? 500 km toch ?revolution-nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:56:
[...]
Het punt is dat er voor mij persoonlijk gewoon geen alternatief voor een fossiele auto is.
Voor mijn werk zit ik veel op de weg (40.000km per jaar). OV is absoluut geen optie omdat ik geen deur tot deur aansluiting heb en de reistijd vele malen langer is en verbindingen onzeker zijn.
Electrisch vervoer is ook nog geen optie zolang de C klasse EV's nog geen range hebben van 300km.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dat kan ik niet, iedereen zijn situatie is anders. Maar ik ben er wel van overtuigd dat veel meer mensen dan ze zelf denken veel minder afhankelijk van de auto zouden kunnen zijn. Moet je kijken wat er mogelijk is als we er met zijn allen voor kiezen een goed en fijnmazig OV-netwerk aan te leggen, er voor kiezen bedrijvigheid en wonen dicht bij elkaar te plannen...revolution-nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:56:
Maar dat wordt dus meer dan gecompenseerd door het veel grotere aantal auto's op de weg, die nog veel meer kilometers rijden ook!Rol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:56:
We rijden wel meer inderdaad, waarschijnlijk omdat het steeds makkelijker gaat, maar als ik de auto's van nu vergelijk met jaren 70-80 auto's is dat een groot berschil kwa uitstoot, km/l,duurzamere spullen, recycling enz enz.
Oh zeker, het zou enorm helpen als we niet ieder jaar een nieuwe Ipad kopen, dat staat vast.Als ik dan door het botlek gebied rijd zie je daar fabrieken staan waarvan je denkt dat daar ook nog wel een berg te halen is.
Opel Ampera is geen elektrische auto. Het is een plug-in hybride die bij 'normaal' (fossiel) gebruik relatief veel brandstof zal verstoken. Het is van de zotte dat die auto onder allerlei subsidies (al worden ze niet zo genoemd) valt.WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:06:
Opel Ampera ??? 500 km toch ?
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2012 12:13 ]
Toch is auto rijden op het moment 1/3 van ons energieverbruik/uitstoot.Rol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:56:
We rijden wel meer inderdaad, waarschijnlijk omdat het steeds makkelijker gaat, maar als ik de auto's van nu vergelijk met jaren 70-80 auto's is dat een groot berschil kwa uitstoot, km/l,duurzamere spullen, recycling enz enz.
Als ik dan door het botlek gebied rijd zie je daar fabrieken staan waarvan je denkt dat daar ook nog wel een berg te halen is.
Vervoer is nou eenmaal iets dat energie kost. Dat gaat altijd een groot deel van je energieverbruik kosten.
[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 10-08-2012 12:16 ]
80km electrisch, de rest op de range extender.
Ik mag eind dit jaar als het goed is bestellen, de Prius Plugin en de Ampera staan boven op mijn lijstje inderdaad echter is de kans groot dat deze boven het lease budget zitten
Cataloges prijs van deze auto's is wel 40k.
Toch kan dat vervoer veel efficienter, het is natuurlijk van de zotte dat we voor woonwerk verkeer 1500kg aan massa verplaatsen om iemand van 80kg te vervoerenDreamvoid schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:14:
Efficiency is op alle vlakken beter geworden natuurlijk. Fabrieken kregen WKK's, huizen werden geisoleerd, etc. Als je op alle vlakken verbetert, veranderen de verhoudingen ook niet.
Vervoer is nou eenmaal iets dat energie kost. Dat gaat altijd een groot deel van je energieverbruik kosten.

Dit is een vooral een mindset die op de korte termijn niet zal veranderen ben ik bang. Uiteindelijk moeten we gewoon naar ultra lichte EV's. We zullen dan inderdaad wel moeten inleveren op comfort.
Hier zitten de hydrides ook boven het leasebudget.revolution-nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:16:
[...]
80km electrisch, de rest op de range extender.
Ik mag eind dit jaar als het goed is bestellen, de Prius Plugin en de Ampera staan boven op mijn lijstje inderdaad echter is de kans groot dat deze boven het lease budget zitten. Dergelijke auto's zijn wel een enorme boost voor EV's en de infrastruur. bij de Ampera krijg je namelijk een laadpaal bij je huis en op het werk.
Cataloges prijs van deze auto's is wel 40k.
Een collega van me heeft het echter voor elkaar gekregen om een gebruikt model te krijgen.
Dan zit je wel met een model van een paar jaar oud (hij heeft dus de oud model prius) met wat kilometers er op. Maar wel zonder bijtelling.
Tsja, iedereen op de motorfiets zou al gigantisch schelenrevolution-nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:23:
Toch kan dat vervoer veel efficienter, het is natuurlijk van de zotte dat we voor woonwerk verkeer 1500kg aan massa verplaatsen om iemand van 80kg te vervoeren![]()
Dit is een vooral een mindset die op de korte termijn niet zal veranderen ben ik bang. Uiteindelijk moeten we gewoon naar ultra lichte EV's. We zullen dan inderdaad wel moeten inleveren op comfort.
EM ?Dreamvoid schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:33:
[...]
Tsja, iedereen op de motorfiets zou al gigantisch schelen
Noooooooooooo. Motorrijden is voor mij teveel emotie, daar hoort een benzine lucht bij, knallen uit de uitlaat en het karakterstiek van een fossiele motor. Een EM is zo klinisch, prima voor de auto een nogo voor de motor
Mijn motor verbruikt meer dan mijn autoDreamvoid schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:33:
[...]

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 10-08-2012 12:39 ]
elektrische motorfiets?Dreamvoid schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:33:
[...]
hier al 2 jaar bewust geen auto meer, scheelt bakken geld.
zo erg zelfs dat ik met beetje inzet over 10 jaar de hypotheekschuld heb afgelost
en wat dacht je van werk dichterbij zoeken? Of 'past' dat opeens niet in het uitgiftepatroon?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Efficiënt? Absoluut niet

Ik ben blij dat ik werk heb!!! dichterbij niets te vinden (en ik kijk nog wel eens rond)NielsTn schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:37:
[...]
elektrische motorfiets?
hier al 2 jaar bewust geen auto meer, scheelt bakken geld.
zo erg zelfs dat ik met beetje inzet over 10 jaar de hypotheekschuld heb afgelost
en wat dacht je van werk dichterbij zoeken? Of 'past' dat opeens niet in het uitgiftepatroon?
ik heb de vaste baan opgezegd, intussen 2 jaarcontracten gehad en veel meer geleerd, opgestoken en netwerk enorm uitgebreid. (en nu dichterbij dan detachering)WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:39:
[...]
Ik ben blij dat ik werk heb!!! dichterbij niets te vinden (en ik kijk nog wel eens rond)
Ach, als dadelijk de hypotheek er af is, kapt deze jongen met de 'madness of society' :meer meer meeeeer.... nee.. ik zwaai de filediertjes dan wel mooi uit onder genot van een kop thee/koffie
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 10-08-2012 12:44 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
mm Sorry hoor maar ik zie zooo vaak een vrijwel lege bus langs komen welke een stinkende walm achter laat ( onderhoud te duur?).JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:38:
Ik sta elke werkdag (te voet of met de fiets) voor het stoplicht te wachten bij de uitrit van het Rabobank-hoofdkwartier in Utrecht. Ik tel dan wel eens die rij auto's die uit de parkeergarage komt zetten (vrijwel allemaal grijs, trouwens). In dik 95% zit maar één persoon, een heel enkele keer zitten er meerdere dan (dan vaak gelijk drie of vier). Als ik twintig auto's langs zie kruipen (altijd druk daar) dan hebben we het dus over 30000kg aan staal om slechts misschien 2000kg aan mensenvlees te vervoeren.
Efficiënt? Absoluut niet
Omdat het OV heet is het opeens wel efficiënt om 10000kg staal voort te bewegen voor 240kg mensen vlees?
Treinen zijn naar verhouding trouwens nog zwaarder ....
[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 10-08-2012 12:44 . Reden: Typo ]
Dat is nog een luxe !!! die er maar weinig hebben...NielsTn schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
ik heb de vaste baan opgezegd, intussen 2 jaarcontracten gehad en veel meer geleerd, opgestoken en netwerk enorm uitgebreid. (en nu dichterbij dan detachering)
Ach, als dadelijk de hypotheek er af is, kapt deze jongen met de 'madness of society' :meer meer meeeeer.... nee.. ik zwaai de filediertjes dan wel mooi uit onder genot van een kop thee/koffie
I know, maar de luxe van auto heb ik al 2 jaar niet meer. dat versneld mijn wens aanzienlijk, almost 'Tesla Roadster accelererend' snelWoudseHoeve schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:45:
[...]
Dat is nog een luxe !!! die er maar weinig hebben...
Wat een luxeNielsTn schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
ik heb de vaste baan opgezegd, intussen 2 jaarcontracten gehad en veel meer geleerd, opgestoken en netwerk enorm uitgebreid. (en nu dichterbij dan detachering)
even mijn baan opzeggen is er hier niet bij, je bent al snel te oud als je wat zoekt en ben alleen verdiener hier met heel gezin, dus het zou ook niet zo slim zijn.
In zulke gevallen vind zelfs ik het ook een beetje "argeloos" gedrag.
Ik ben ook meer aan het aflossen sinds de auto de deur uit is hoor. Je kunt het luxe noemen maar het is een keus...WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:45:
Dat is nog een luxe !!! die er maar weinig hebben...
Je merkt wel ineens wat een dure hobby autobezit is.JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:55:
[...]
Ik ben ook meer aan het aflossen sinds de auto de deur uit is hoor. Je kunt het luxe noemen maar het is een keus...
En als ik om me heen kijk hoeveel kennissen/collega's financieel in de problemen zijn gekomen door de waardevermindering van hun huis + niks/weinig afgelost hebben, dan ben je nu slim bezig.
Nee, het is een bewuste keuze geweest. Ik werk door heel het land en moet vaak vanaf afstand op mijn pc zijn. Maar met tijd komt inzicht en met inzicht veranderen keuzes. Nu na gebruik gewoon lekker in slaapstand.Terpen Tijn schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:53:
Je laat je PC gewoon aanstaan als je hem niet gebruikt? En hij gaat ook niet vanzelf in suspend?
In zulke gevallen vind zelfs ik het ook een beetje "argeloos" gedrag.
Zoals ook hierboven is aangegeven: er is altijd een alternatief.revolution-nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:56:
[...]
Het punt is dat er voor mij persoonlijk gewoon geen alternatief voor een fossiele auto is.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of dat alternatief acceptabel is, maar zeggen dat er GEEN alternatief is gaat er bij mij niet in.
Mompelt iets over "stel dat er morgen geen olieleveringen meer zijn dan draait de wereld nog steeds door......"

@ hypotheek en vaste contracten e.d.: al enige tijd geleden geleerd dat vaste contracten niets betekenen en dat je beter kunt zorgen dat je weinig inkomsten nodig hebt om te kunnen leveren (=lees, geen schulden en niet vast zitten aan langdurige hogere uitgaven).
Verminderen van energiekosten en aflossen van hypotheek past daar dan naar mijn mening ook prima bij.
Nou niet echt, 1 op 27 voor de zuinigste Honda, of je moet een diesel nemen dan kan op zijn zuinigst 1 op 40.Dreamvoid schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:33:
[...]
Mijne is zuiniger als ik normaal rijd, als ik los ga (ook in de auto) is hij schadelijker.revolution-nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:36:
[...]
<KNIP>
Mijn motor verbruikt meer dan mijn auto![]()
![]()
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
De wereld zal altijd door blijven draaien, maar als er morgen geen olieleveringen meer zijn, dan worden de laatste oliereserves gestopt in al het oorlogsmateriaal om elkaar af te maken voor de laatste druppels. Wij zullen dan geen alternatief meer hoeven te zoeken.rube schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:40:
[...]
Mompelt iets over "stel dat er morgen geen olieleveringen meer zijn dan draait de wereld nog steeds door......"
@ hypotheek en vaste contracten e.d.: al enige tijd geleden geleerd dat vaste contracten niets betekenen en dat je beter kunt zorgen dat je weinig inkomsten nodig hebt om te kunnen leveren (=lees, geen schulden en niet vast zitten aan langdurige hogere uitgaven).
Verminderen van energiekosten en aflossen van hypotheek past daar dan naar mijn mening ook prima bij.
Neem voordat je je hypotheek gaan aflossen eerst zonnepanelen. Het geld dat je in je zonnepanelen stopt rendeert beter dan de kostenverlaging die je hebt als je aflost. Het geld dat je bespaard kun je dan gebruiken om jaarlijks af te lossen.
Mijn auto rijdt 1 op 6,3 (Chrysler Voyager) en kost 1000,00 per jaar aan houderschapsbelasting. Deze zal er uit gaan voor een gebruikte Prius (ik wacht nog even tot de 1,8L modellen rond de 10K kosten). Geen wegenbelasting en een lager verbruik. Hoewel het met mijn 7-8000 KM per jaar nu niet heel veel gaat besparen dat de uitgaven van een 9K zou rechtvaardigen. De besparing daarvan ook gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Ik ben nu het boek Hypotheekvrij aan het lezen.
Ehh, die heb ik al. Evenals een douche WTW, een gelijkstroom centrale afzuiging, geen droger, energiezuinige diepvries etc. we dekken nu 90% van ons elektriciteitsverbruik en verbruiken circa 1000m^3 met een gezin van 4 personen. Om toch nog maar verder te gaan heb ik ook al PV bij mijn ouders gelegd.jantje.vlaam schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:46:
[...]
Neem voordat je je hypotheek gaan aflossen eerst zonnepanelen. Het geld dat je in je zonnepanelen stopt rendeert beter dan de kostenverlaging die je hebt als je aflost. Het geld dat je bespaard kun je dan gebruiken om jaarlijks af te lossen.
Veel meer ga ik hier niet meer doen omdat we toch van plan zijn om zelf te gaan bouwen. Dan alles in een keer goed aan pakken qua energie verbruik, of eigenlijk is de bedoeling dan netto opbrengst
En niet alleen het jaar rond netto opbrengst, maar het liefst ook gewoon in de winter voor eigen gebruik direct voldoende te hebben. Wat we dan in de zomer over hebben kunnen de buren gebruiken. En als die ooit ook allemaal PV hebben, dan gaan we wel op zoek naar industrie die veel elektriciteit nodig hebben, maken we daar gewoon een seizoensindustrie van, staal/aluminium en glas kan alleen gemaakt worden in de zomer
Verstandig.Ik ben nu het boek Hypotheekvrij aan het lezen.
We lossen nu niet af, maar dat heeft meer te pakken dat we cash wil hebben om ons volgende huis (grotendeels) daarmee te kunnen bekostigen en dan uiteindelijk ook geen hypotheek meer te hebben.
Ik zie daar nu al naar uit

Dat is ook ooit mijn droomrube schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:01:
omdat we toch van plan zijn om zelf te gaan bouwen.
Ook qua mobiliteit, dus in de buurt van voorzieningen en OV en zo?Dan alles in een keer goed aan pakken qua energie verbruik
Zeer sterke voorkeur van wel, maar gezien de prijzen van grond is dat niet overal even makkelijk (althans, voor ons dan financieel haalbaar).JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:07:
[...]
Dat is ook ooit mijn droom
[...]
Ook qua mobiliteit, dus in de buurt van voorzieningen en OV en zo?
Nu wonen we maar 5 min. lopen van een station. Maar voor ons is eventueel ook aanvaardbaar om iets verder van een station te wonen, maar dan wel zo dat het op zich nog redelijk te doen is met fiets / elektrische scooter.
Goed plan!! Iedereen op een kluitje om de voorzieningen en OV heen. Blijft het lekker rustig bij ons op het platteland ..... Waar we gewoon zelf voor onze carbon footprint zorgen! Eigen groente, vlees, stroom, biogas, bio diesel, CV-hout kachel enz.JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:07:
[...]
Dat is ook ooit mijn droom
[...]
Ook qua mobiliteit, dus in de buurt van voorzieningen en OV en zo?
In het weekend komen jullie op de fiets ons geld geven om in de schone lucht en natuur te verblijven
Trouwens ik heb op 5 min lopen een bus ....... alleen jammer dat hij niet de goede kant opgaat voor mijn werk.
[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 10-08-2012 14:20 . Reden: Toevoegen bus. ]
Nou nee, wat dacht je van andersom? Een wijd vertakt ruraal en suburbaan lightrail netwerk (tram) is zeker in Nederland prima mogelijk. Op zijn minst in wetgeving opnemen dat bestaande en nieuwe bedrijventerreinen moeten worden aangesloten op goed OV. Moet je eens zien wat dat doet.WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:19:
Iedereen op een kluitje om de voorzieningen en OV heen.
Ach, er zal altijd een wisselwerking nodig zijn tussen "de kluitjes" en "het platteland". Anders hebben "jullie" geen geld om een nieuwe omvormer te kopen die bij de kluitjes zijn gemaakt en hebben wij geen eten dat door de plattelanders is gemaaktWoudseHoeve schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:19:
[...]
Goed plan!! Iedereen op een kluitje om de voorzieningen en OV heen. Blijft het lekker rustig bij ons op het platteland ..... Waar we gewoon zelf voor onze carbon footprint zorgen! Eigen groente, vlees, stroom, biogas, bio diesel, CV-hout kachel enz.
In het weekend komen jullie op de fiets ons geld geven om in de schone lucht en natuur te verblijven
Trouwens ik heb op 5 min lopen een bus ....... alleen jammer dat hij niet de goede kant opgaat voor mijn werk.
Ja, die nieuwe bedrijventerreinen worden dan te duur en alle bedrijven rennen dan de binnenstad weer inJeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:28:
Op zijn minst in wetgeving opnemen dat bestaande en nieuwe bedrijventerreinen moeten worden aangesloten op goed OV. Moet je eens zien wat dat doet.
[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 10-08-2012 16:43 ]
Dat bepaald degene die de bedrijventereinen aanlegt niet, maar degene die het OV doet.JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:28:
[...]
Nou nee, wat dacht je van andersom? Een wijd vertakt ruraal en suburbaan lightrail netwerk (tram) is zeker in Nederland prima mogelijk. Op zijn minst in wetgeving opnemen dat bestaande en nieuwe bedrijventerreinen moeten worden aangesloten op goed OV. Moet je eens zien wat dat doet.
Vooral buslijnen willen nog wel eens veranderen/verdwijnen als een nieuw bedrijf het overneemt.
Trein en tram is iets moeilijker, omdat daar de straat voor open moet. Hier in Delft heeft het een jaar of 10 gekost en nu zijn ze nog niet klaar (TU wijk aansluiten op HTM netwerk, en spoor ondergronds + verbreden)
Ik vind lightrail een fantastisch vervoermiddel, maar het Aantal verkeersdoden per reizigerskilometer is nog veel te hoog. Ook kost een km lightrail snel 10 miljoen. Het eenvoudigst zou bussen op stroom zijn. Net zo duurzaam, maar veel goedkoper.JeroenH schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:28:
[...]
Nou nee, wat dacht je van andersom? Een wijd vertakt ruraal en suburbaan lightrail netwerk (tram) is zeker in Nederland prima mogelijk. Op zijn minst in wetgeving opnemen dat bestaande en nieuwe bedrijventerreinen moeten worden aangesloten op goed OV. Moet je eens zien wat dat doet.
Uhh, aantal verkeersdoden per reizigerskilometers te hoog? Bedoel je al die malloten die linksaf slaan in een auto terwijl er een sneltram aankomt? Of diegenen die onder de spoorbomen doorkruipen om nog snel een Sprinter te halen? Waarom zou je die toerekenen aan Lightrail? Reken ze gewoon toe aan de verkeersdeelnemer die de verkeersfout maakt en je krijgt opeens een heel ander getal.blissard schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:46:
[...]
Ik vind lightrail een fantastisch vervoermiddel, maar het Aantal verkeersdoden per reizigerskilometer is nog veel te hoog. Ook kost een km lightrail snel 10 miljoen. Het eenvoudigst zou bussen op stroom zijn. Net zo duurzaam, maar veel goedkoper.
A'dam PVOutput
Ligt er aan wat voor "grote" steden je bedoelt.Terpen Tijn schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:17:
Waar het wel echt aan ontbreekt in het nederlandse OV is een goed metronet. Zal wel een reden hebben (te zompig), maar dat is nou echt iets dat in de grotere steden in het buitenland erg goed werkt.
Je kan Amsterdam, Rotterdam en Den Haag niet echt vergelijken met London, Parijs of Barcalona.
De laatste hebben minstens een factor 10 meer inwoners.
Amsterdam en Rotterdam hebben elk een paar metrolijnen. En Den haag met de tramtunnel onder grote markt/spui en de randstadrail ook een beetje.
In dit soort berekeningen is het slachtoffer dan altijd schuldig want een tram heeft vrijwel altijd voorrang. Dat doet echter niets af aan de waarschijnlijke stijging van het aantal slachtoffers bij toename van het tramverkeer. Dat het slachtoffer dan schuldig is, is niet echt een troost.ericplan schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:09:
[...]
Uhh, aantal verkeersdoden per reizigerskilometers te hoog? Bedoel je al die malloten die linksaf slaan in een auto terwijl er een sneltram aankomt? Of diegenen die onder de spoorbomen doorkruipen om nog snel een Sprinter te halen? Waarom zou je die toerekenen aan Lightrail? Reken ze gewoon toe aan de verkeersdeelnemer die de verkeersfout maakt en je krijgt opeens een heel ander getal.
Wel weer goed voor de wereld en de mensheid.blissard schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:42:
[...]
In dit soort berekeningen is het slachtoffer dan altijd schuldig want een tram heeft vrijwel altijd voorrang. Dat doet echter niets af aan de waarschijnlijke stijging van het aantal slachtoffers bij toename van het tramverkeer. Dat het slachtoffer dan schuldig is, is niet echt een troost.
Aan de ene kant iemand uit de genenpoel die zich niet aan kon passen. Aan de andere kant een relatief schoon en duurzaam vervoersmiddel voor de rest.
Een metro zou natuurlijk wel veiliger zijn. Maar als je kijkt naar de cijfers zal het niet veel uitmaken.
18 doden door aanrijdingen met een trein en 7 met een tram in 2009 die misschien voorkomen hadden kunnen worden. Maar in totaal waren er 225 doden door een aanrijding met een tram of trein. De rest was geen ongeluk...
Zowel trein als bus loopt echter wel op diesel, elk half uur kan ik vanaf de camping op de trein stappen.
Doordat alles zo vaak rijdt is de bezettingsgraad aan de lage kant en dat is kwa duurzaamheid niet best natuurlijk. Eenmaal per uur zou al een stuk helpen.
Onze auto is net min duurzaam natuurlijk maar wordt hier verder niet gebruikt omdat ik op 300m van een klein station zit.
Dat is echt het ideaal beeld, midden in de natuur en toch gratis frekwent rijdend openbaar vervoer bij de hand.
Metro is duur, vooral door de veiligheidsvoorzieningen en eisen mbt toegankelijkheid voor mindervaliden. Als je kijkt naar de metro in Parijs zijn er redelijk weinig metro stations echt geschikt voor deze groep. En wat er precies gebeurt bij brand wil ik liever ook niet weten.RocketKoen schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:46:
[...]
Een metro zou natuurlijk wel veiliger zijn. Maar als je kijkt naar de cijfers zal het niet veel uitmaken.
18 doden door aanrijdingen met een trein en 7 met een tram in 2009 die misschien voorkomen hadden kunnen worden. Maar in totaal waren er 225 doden door een aanrijding met een tram of trein. De rest was geen ongeluk...
A'dam PVOutput
Dat weet je al: King's Cross, maar gelukkig (in GB) alles verbeterd aan de hand van het onderzoekericplan schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:59:
[...]
Metro is duur, vooral door de veiligheidsvoorzieningen en eisen mbt toegankelijkheid voor mindervaliden. Als je kijkt naar de metro in Parijs zijn er redelijk weinig metro stations echt geschikt voor deze groep. En wat er precies gebeurt bij brand wil ik liever ook niet weten.
Metro Parijs is toe aan vervanging al willen ze het zelf nog niet weten, dat staal heeft echt niet het eeuwige leven wat in die zompige grond ligt
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Wat mij betreft moeten de kosten voor de auto in NL meer naar marginaal en minder op vaste lasten, dan krijgt het OV een betere concurrentiepositie. En ook moet het net uitgebreid worden. Vooral meer dorpen aansluiten op de trein/light-rail!
Mijn ervaring is dat het verlagen van de frequentie een desastreus effect heeft op de passagiersaantallen.Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:47:
Hier in het Schwarzwald is al het openbaar vervoer gratis voor vakantiegangers en dat is een heel groot gebied.
Zowel trein als bus loopt echter wel op diesel, elk half uur kan ik vanaf de camping op de trein stappen.
Doordat alles zo vaak rijdt is de bezettingsgraad aan de lage kant en dat is kwa duurzaamheid niet best natuurlijk. Eenmaal per uur zou al een stuk helpen.
Onze auto is net min duurzaam natuurlijk maar wordt hier verder niet gebruikt omdat ik op 300m van een klein station zit.
Dat is echt het ideaal beeld, midden in de natuur en toch gratis frekwent rijdend openbaar vervoer bij de hand.
Aantal reizigers loopt terug -> frequentie omlaag -> OV wordt minder aantrekkelijk -> frequentie omlaag -> etc.
Doodzonde, want zo is het plattere land steeds minder goed bereikbaar. Wat mij betreft is eens in het halfuur vereist om enigszins concurrenrend te zijn.
'k Wist overigens niet dat Duitsland zo mooi was. En dat ze hier van die enorme PV Anlages hebben. Kom ik met onze 5,6kWp....Da's hier echt mini.
Op de heenweg kwam ik deze nog tegen in Harlingen, maar geen tijd om uitgebreid te kijken want ik moest de veerboot halen, die maar 3x per dag vaart.

Op Vlieland is verrassend weinig PV te vinden, maar er is toch een iets grotere installatie bij de haven. Verder geen info over te vinden.

Op de camping moesten we erg veel comfort inleveren, maar een mooie zonsondergang maakt veel goed. Voor het eerst (en voor het laatst) op het strand gefietst. Leuk, mooi, zwaar en je fiets wordt zo ontzettend vies.

Stroom voor de mobieltjes en de iPad kwam van een Solargorilla/Powergorilla combinatie die nu voor het derde seizoen in gebruik is.

En vandaag, met vrijwel windstil weer, vanuit Harlingen naar Amsterdam gefietst. 111,5 km in 6 1/2 uur, rustpauzes inbegrepen.
A'dam PVOutput
Hier ligt ook meer dan genoeg pv en ook zeer veel zonneboilers.hansdegit schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:47:
[...]
'k Wist overigens niet dat Duitsland zo mooi was. En dat ze hier van die enorme PV Anlages hebben. Kom ik met onze 5,6kWp....Da's hier echt mini.
De frekwentie van het Ov is hier echt top.
Wat ook leuk is om een eind te gaan wandelen en met de trein weer terug naar de camping
Hoe was dat in jou vakantiestreek geregeld?
Gelukkig nog een week te gaan met temperaturen tussen 23-28'C heb je de mogelijkheid om van alles en nog wat te gaan doen.
En dan 's avonds laat nog even mee lurken hier op het forum
LOL. Die natte goot in Den Haag vergelijken met een metro.RocketKoen schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:22:
[...]
Ligt er aan wat voor "grote" steden je bedoelt.
Je kan Amsterdam, Rotterdam en Den Haag niet echt vergelijken met London, Parijs of Barcalona.
De laatste hebben minstens een factor 10 meer inwoners.
Amsterdam en Rotterdam hebben elk een paar metrolijnen. En Den haag met de tramtunnel onder grote markt/spui en de randstadrail ook een beetje.
Stadsgrootte is volgens mij niet het grote verschil. Denk maar aan een stad als Munchen (1.3M inwoners iirc); die heeft een uitgelezen metro-netwerk. Gaat zelfs helemaal naar het vliegveld 45 minuten verderop. Het laatste stuk dan wel bovengronds, natuurlijk.
Ga jij elke week met de caravan weg? Ik denk het niet, dus de auto om het te trekken kun je mooi huren en dat kan easy van het bespaarde geldRol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:23:
En waar hangen jullie de caravan achter dan?
Schoonouders, buurvrouwNiet om het een of ander maar zonder auto is het wel behelpen, je gebruikt hem toch niet alleen voor werk of ga je nergens verder meer heen.
Je moet wel eens naar een ziekenhuis,
Fiets, ov, ov of fiets, enz.tandarts, vakantie, familielid, enz enz.
Ik heb werk op minder dan 8km afstand en dat is prima te doen met de fiets. Gelukkig heb ik een alternatief via de bus. Daarnaast hoef ik niet om 06:00 te beginnen, want dat is natuurlijk ruk zonder auto. Flexibele werktijden ftw: dus om 9:00 beginnen en bij mijn vorige werk om 9:30Rol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:37:
[...]
Dan vraag ik me af hoe je dat doet, mijn werk begint om 6:00 of eindigt in de nacht dus dan is er geen bus te vinden, dan ben je al snel gebonden aan de auto.
Ik zou een electrische scooter wel tof vinden voor mij en mijn vrouw. Maar dan wil wel eerst panelen op mijn dak.
Ik heb overigens een kantoorbaan. Collega's van de buitendienst rijden een BMW 1 of 3 ED. Directie een 5 of 6-serie (wel groen label
Mja, Zelfs munchen heeft meer inwoners dan A'dam en R'dam bij elkaar.Terpen Tijn schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 09:59:
[...]
LOL. Die natte goot in Den Haag vergelijken met een metro.
Stadsgrootte is volgens mij niet het grote verschil. Denk maar aan een stad als Munchen (1.3M inwoners iirc); die heeft een uitgelezen metro-netwerk. Gaat zelfs helemaal naar het vliegveld 45 minuten verderop. Het laatste stuk dan wel bovengronds, natuurlijk.
Ik denk dat een metro pas de moeite waard wordt vanaf een bepaalde bevolkingsdichtheid.
En munchen heeft natuurlijk een goede motivatie gehad om de metro flink uit te breiden met de olympische spelen 40 jaar geleden.
Net als in NL, was er in GB ook een hoop gezeur over de miljarden die uitgegeven werden. Vergelijkbaar met het gezeur over de kosten van de noord-zuid lijn, of de betuwelijn.
Maar ik zit hier inmiddels een maandje. En na de openingsceremonie hoorde je niemand meer over de kosten of de overlast.
Zou je zo'n groot project "zomaar" uitvoeren, dan wordt je er de rest van je politieke carrière op afgerekend door je tegenstanders.
Ik heb geen kantoorbaan maar fysiek iets zwaarder, ik geloof ook niet dat ik nog zin heb om te fietsen na mijn werkdag van soms 12 uur, die besparing van de auto zou me dan mijn reet roesten.Ik heb overigens een kantoorbaan. Collega's van de buitendienst rijden een BMW 1 of 3 ED. Directie een 5 of 6-serie (wel groen label ). Kantoor heeft warmte/koudeopslag. Ik moet eens achter de e-rekening komen er past veel pv op het dak. Een collega heeft overigens een Skoda Fabia combi en hij (kids) betaald maar een par tientjes in de maand bijtelling i.t.t. een ander (zonder kinderen) die boven de EUR 500,00. Zo zie je maar weer dat "status" ook een belangrijk aspect is in de kosten van een auto en de footprint.
Maar toch anders hier, ik vind autorijden leuk, en ik ben er in opgegroeid, het is ook 1 van de hobby's.
Mijn auto kost me daarom ook niet veel, de garage ziet hij niet bijv.
* PcDealer kijkt naar topictitel: ja toch echt De Duurzame Kroeg...Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:46:
[...]
Ik heb geen kantoorbaan maar fysiek iets zwaarder, ik geloof ook niet dat ik nog zin heb om te fietsen na mijn werkdag van soms 12 uur, die besparing van de auto zou me dan mijn reet roesten.
Maar toch anders hier, ik vind autorijden leuk, en ik ben er in opgegroeid, het is ook 1 van de hobby's.
Ik heb ook vaak genoeg fysiek werk gedaan en ook nog in de zomer. Ik vond het heerlijk om dan op mijn gemak in 30 minuten naar huis te fietsen. Onbekend maakt onbemind? Je doet aannames zonder het kennelijk geprobeerd te hebben. Als ik kijk hoe anderen naar huis rijden, opgefokt omdat degene voor hen zich netjes aan de maximumsnelheid houdt, maar deze bestuurder quicky-quick naar huis wil racen. Tsja, dat lijkt mij niet ontspannen.
Ik vind het zonde om elke maand de tank te vullen voor EUR 288,00 (40literx1,80x4) als het niet hoeft.Mijn auto kost me daarom ook niet veel, de garage ziet hij niet bijv.
Lees net dat Vlieland in 2020 energieneutraal wil worden, ben benieuwd of ze dat gaan halen.ericplan schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:47:
Afgelopen zomer 4 weken op Vlieland gekampeerd op natuurcamping Lange Paal.
Op de heenweg kwam ik deze nog tegen in Harlingen, maar geen tijd om uitgebreid te kijken want ik moest de veerboot halen, die maar 3x per dag vaart.
[afbeelding]
Op Vlieland is verrassend weinig PV te vinden, maar er is toch een iets grotere installatie bij de haven. Verder geen info over te vinden.
[afbeelding]
Op de camping moesten we erg veel comfort inleveren, maar een mooie zonsondergang maakt veel goed. Voor het eerst (en voor het laatst) op het strand gefietst. Leuk, mooi, zwaar en je fiets wordt zo ontzettend vies.
[afbeelding]
Stroom voor de mobieltjes en de iPad kwam van een Solargorilla/Powergorilla combinatie die nu voor het derde seizoen in gebruik is.
[afbeelding]
En vandaag, met vrijwel windstil weer, vanuit Harlingen naar Amsterdam gefietst. 111,5 km in 6 1/2 uur, rustpauzes inbegrepen.
Offshore windmolenpark?Erasmo schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:18:
[...]
Lees net dat Vlieland in 2020 energieneutraal wil worden, ben benieuwd of ze dat gaan halen.
Ik kwam er verrassend veel tegen op mn reis van ijmuiden naar newcastle on tyne.

20.000KWh/jaar is ook niet zo hele gek... het kantoor waar ik in zat had 6 TL-bakken met elk 4 buizen van 18W. Staat dan wel een boompje op die buizen, maar het zijn geen T5 lampen. Goedkoopste van het goedkoopste is erin gezet destijds. Als je uitgaat van 10 uur per dag, 5 dagen per week, 45 weken per jaar, dan zit je op 6*4*18*10*5*45/1000 = 972KWh per jaar, alleen al voor 1 kantoorunit, alleen voor de verlichting. Komt nog airco, ventilatie, koffieautomaat, computers, beeldschermen, servers, netwerkapparatuur, koelkastje en dat soort spul bij.
Wel grappig de reactie van degene die hem kwam voorrekenen: "Oh, dan plaats je toch gewoon wat meer?"
[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 11-08-2012 20:22 ]
Energieneutraal lijkt me optimistisch (voedsel, de veerboot, etc....), maar een paar relatief simpele ingrepen zou ze een heel stuk op weg kunnen helpen:Erasmo schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:18:
Lees net dat Vlieland in 2020 energieneutraal wil worden, ben benieuwd of ze dat gaan halen.
- Zoveel mogelijk huizen en bedrijven aan de PV en zonneboilers. Vlieland heeft heel veel zonuren, dus da's erg rendabel. Dus burgers en bedrijven informeren, helpen, financieren en desnoods subsidiëren.
- Paar grote windturbines plaatsen. Vlieland heeft veel wind, dus da's ook erg rendabel.
- Als het mogelijk is via lokale wetten bij renovatie en nieuwbouw ultra-isolatie en/of warmtepomp verplicht stellen. Indien dat niet mogelijk is net als PV burgers en bedrijven informeren, helpen, financieren en desnoods subsidiëren.
- Eiland 100% autovrij maken. Het eiland is niet groot (ongeveer 15x2 km), en dus perfect per fiets en elektrische tweewieler te doen. Voor vervoer van grotere spullen zet je verspreid over het eiland drie of vier elektrische deelauto's. Lijkt me een perfecte proeftuin om aan te tonen dat autovrij gewoon kan.
BTW: hoeveel auto's zouden er rijden op Vlieland? Zijn er belachelijk weinig volgens mij.
- een eigen (square feet) moestuin in de achtertuin.
- Een kip, koe, geit en een schaap.
Zo kan de supermarkt ook zijn spullen pakken (of zelf een moestuin beginnen).
Om volledig neutraal zijn zullen ze denk ik elektriciteit moeten exporteren om andere spullen te importeren
Right...hansdegit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14:
Nee, lijkt me estetisch niet verantwoord.
Dat kon je wel eens tegenvallen. Als de verhouding inwoners/auto's hetzelfde is als in mijn woonplaats dan kon het aantal auto's wel eens rond de 500-600 auto bedragen (van de bewoners, toeristen niet meegerekend). Zelfs met lage kilometrages die je daar kunt verwachten heb je het dan toch over heel veel fossiele energie die je heel gemakkelijk kunt besparen (en je werkt gelijk aan een heel ander soort duurzaamheid).BTW: hoeveel auto's zouden er rijden op Vlieland? Zijn er belachelijk weinig volgens mij.
Misschien gaan ze wel windstroom afnemen van een van die nieuwe parken ten noorden van hun.
[ Voor 63% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-08-2012 21:39 ]
Turbine zou best kunnen, moet wel een degelijk soort zijn. Van de 4 Energy Balls die er een paar jaar geleden bij de havenrenovatie geplaatst zijn werkt er nog één. Een turbine plaatsen in de buurt van de Vliehors zou goed kunnen. Bijna geen bewoning aan die kant van het eiland.hansdegit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14:
Een turbine? Op het magische Vlieland? Zo'n hoge die je vanaf ieder punt op het prachtige eiland kan zien (en waarschijnlijk ook horen)? Nee, lijkt me estetisch niet verantwoord. Aan de andere kant: het rustige gezoef van een turbine is natuurlijk peanuts vergeleken bij de luchtoefeningen boven de Vliehors. Maar dat vind ik dan weer prachtig om te horen en zien.
BTW: hoeveel auto's zouden er rijden op Vlieland? Zijn er belachelijk weinig volgens mij.
Auto's rijden er niet veel, maar bijna allemaal op dezelfde weg. Vooral in de zomer veel bagagetransport van en naar de veerboot. Dan moet er veel in korte tijd getransporteerd worden. De tijd tussen aankomst en vertrek boot is ongeveer 75 minuten. Of dat allemaal elektrisch kan?
Staatsbosbeheer heeft al een aantal elektrische voertuigen voor het onderhoud en dat zullen er wel meer worden.
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.