De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.240 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:04:
[...]

dat gaat lastig als met een 16 Ampere laadtempo bij openbaar laadpunt de accu niet volledig te toppen is in een nacht.... :P
:)

Ok, ok. je hebt gelijk. Waar ik opzoek naar ben :
- Stel de fabriek zegt : op een volle lading haal je 180km. Dat is de theorie.
- In de praktijk haal jij dan?

Geen idee of het aantal theoretische kilometers kloppen, want ik weet bijzonder weinig van de Tesla op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:16:
[...]

:)

Ok, ok. je hebt gelijk. Waar ik opzoek naar ben :
- Stel de fabriek zegt : op een volle lading haal je 180km. Dat is de theorie.
- In de praktijk haal jij dan?

Geen idee of het aantal theoretische kilometers kloppen, want ik weet bijzonder weinig van de Tesla op dit moment.
als ik mijn voetje in bedwang kan houden (0 naar 100 in ehh 3,4 seconden? is erg verslavend). Maar de bewering 250-400 km geloof ik wel zeker bij normale rijstijl (en afhankelijk van gekozen 'motor-mode' (performance, normaal of extended range).
wat dat betreft zie ik wel dat Tesla erg intelligent in elkaar steekt :)
maar die versnelling, dat mag niet meer versnellen heten. Ik noem het 'time warp'. :+ Inhalen van voertuigen is een computergame geworden ;) (net als het voorblijven van de nederlandsche gendarmerie.... :X )

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 05-08-2012 22:35 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GTA XX - The Road to Tesla ?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@EnergiebewustZL zoiets ja ;) gelukkig alleen een preek en complimenten v.d. auto gekregen ;)
nu even druk bezig film & fotomateriaal aan het uploaden voor een stukske leesvoer :P

Veel leesplezier :P
impressie

[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 06-08-2012 00:13 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

als ik mijn voetje in bedwang kan houden (0 naar 100 in ehh 3,4 seconden? is erg verslavend). Maar de bewering 250-400 km geloof ik wel zeker bij normale rijstijl (en afhankelijk van gekozen 'motor-mode' (performance, normaal of extended range).
wat dat betreft zie ik wel dat Tesla erg intelligent in elkaar steekt :)
maar die versnelling, dat mag niet meer versnellen heten. Ik noem het 'time warp'. :+ Inhalen van voertuigen is een computergame geworden ;) (net als het voorblijven van de nederlandsche gendarmerie.... :X )
Voortaan als je iemand inhaalt, eerst 2x kort claxoneren.
Afbeeldingslocatie: http://bastiaan.borsatoweblog.nl/upload/1684_z8c25kr2i4.gif
Kunnen ze ook niet klagen dat je EV's niet aan hoort komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:39

Nox

Noxiuz

NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:04:
[...]

dat gaat lastig als met een 16 Ampere laadtempo bij openbaar laadpunt de accu niet volledig te toppen is in een nacht.... :P
Thuis even 3x32A pakken? Of slikt de Tesla dat niet? :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
NoxiuZ schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:23:
[...]

Thuis even 3x32A pakken? Of slikt de Tesla dat niet? :P
nee je hebt echt die tesla snellader nodig, doet max 40 Ampere....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
RocketKoen schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 00:37:
[...]

Voortaan als je iemand inhaalt, eerst 2x kort claxoneren.
[afbeelding]
Kunnen ze ook niet klagen dat je EV's niet aan hoort komen.
beschaafd claxonneren weerkt niet, het is direct volle mep claxon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NielsTn schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 06:22:
[...]

beschaafd claxonneren weerkt niet, het is direct volle mep claxon ;)
get ging er meer om dat je dan de "meep meep" van roadrunner doet :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43
zonnigtype schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

Spectaculair, maar zou ik met mijn tentje onder zo'n "silicium flapoor" willen staan en de zon buiten sluiten? Dan krijg ik volgens mij ruzie met dinnetje...

... de camping eigenaar mag daar wel waarschijnlijk 26 procent belastingen gaan betalen over de (veel te lucratieve) Einspeise Vergütung voor dat fraais, als de lawsuit tegen Vaclav Havel's handtekening onder die (al lang aangenomen) wet vruchteloos blijkt te zijn ...
Zoals al gezegd: je kunt het makkelijk zo doen dat de tent in de schaduw staat en je tafeltje in de zon. Maar ik heb toch het liefste alles in de schaduw, want met zon die hier overdag schijnt ben ik in no-time rood i.p.v. bruin.

En gisteravond nog een voordeel ontdekt: Het was hier een uurtje ontzettend noodweer, maar wij stonden prima droog. Dadelijk de grotendeels droge tent weer inpakken en verder (want hoe leuk de zonnepanelen ook zijn, de noviteit is er inmiddels vanaf en de rest van de camping is maar so-so...).

@Niels:
Lastig dat je 'm niet in één nacht vol kunt laden... 8)7 Heb je al een snellader langs de snelweg geprobeerd of kan dat alleen met de Tesla snellader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn:

Ik ben niet echt een autofanaat, maar die Tesla mag op de oprit!!

Leuk verslag, heb ik van genoten.

Nog een vraagje:
Als je de auto aan een laadpaal zet, ben je dan niet bang dat een of andere "leukerd" de kabel meepikt?
Heb ik me steeds afgevraagd bij het gebruik van oplaadpunten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 15:44
NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:08:
Gelukkig heeft Tesla als een van de weinige een volledig gecontroleerde en temperatuur stabiele oplossing voor de accu (meer 6500 LiOn penlites): eigen koelcircuit, evt schakelt airco bij om extra te koelen en eigen radiateur met twee fikse fans. Al met al vermoed ik dat Tesla het snelladen goed in de smiezen heeft met deze countermeasures :)
Dat klinkt dan toch weer als een flinke verspilling van energie :/

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

< KNIP >
(0 naar 100 in ehh 3,4 seconden? is erg verslavend).

Ik noem het 'time warp'. Inhalen van voertuigen is een computergame geworden (net als het voorblijven van de nederlandsche gendarmerie.... )
Maak er 3,85 van (3,7 naar 60Mph), maar wel lekker.

Welkom in de wereld die acceleratie heet, en waar ik al 30 jaar aan verslaaft ben (en ook al 30 jaar uitvoering aan geef op 2 wielen (3,4 - 3,8 al vele jaren bekend hier)).

Overigens vind ik tussen sprints (50-100, 80-120 enz maakt niet uit in welke versnelling) leuker dan 0-100
En bij 120 Km/h gewoon 1 op 20,8

En pas op als je een blauwe voorbij rijdt in NL, AUS, B, F, DK, IRL enz

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hansvk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:27:
[...]

Is het ook. Snelladen (die <30 min paaltjes) halveert je rendament en de levensduur van je accu.
Het kost je dus 4x meer per kilometer vergeleken met een lader die je accu in >4 uur vult.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hansvk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:27:
[...]

Het gebruik van die fan valt reuze mee, helemaal aangezien je de levensduur van de batterijen er mee verlengt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers: goed nieuws en slecht nieuws uit Duitsland.

Het goede nieuws: binnen een half jaar is het jaartarget van nieuwe PV installaties (2.5-3.5 GW) al overschreden, er nu al 4.4 GW geplaatst.
Het slechte nieuws: er zit een tekort van maar liefst 1.15 miljard euro in de EEG-Umlage pot, de "Einspeisevergütung" is veel te hoog gebleken. Nog hogere heffingen dus voor de Duitse huishoudens de komende jaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 06-08-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dreamvoid schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:40:
Voor de liefhebbers: goed nieuws en slecht nieuws uit Duitsland.

Het goede nieuws: binnen een half jaar is het jaartarget van nieuwe PV installaties (2.5-3.5 GW) al overschreden, er nu al 4.4 GW geplaatst.
Het slechte nieuws: er zit een tekort van maar liefst 1.15 miljard euro in de EEG-Umlage pot. Nog hogere heffingen dus voor de Duitse huishoudens de komende jaren.
En de 1,2 miljoen huishoudens die een PV-Anlage hebben betalen ook aan de EEG Umlage mee (daar heeft nooit iemand het over, omdat vrijwel niemand de geldstroom systematiek begrijpt).
Maar niet de steeds meer door lafhartige politici vrijgestelde grote bedrijven, wat de lasten voor de burgers onnodig verzwaard. Een energie (stroom) revolutie krijgt niemand voor niks. Wij profiteren hier alleen maar en vervuilen tegelijkertijd de wijde omgeving inclusief onszelf, dus we hebben d'r helemaal niks over te zeggen.

Die "pot" (wat geen pot is, maar een enorme omslag operatie) was al langere tijd onderwerp van flinke discussies in Duitsland. Vergeet nooit dat nog steeds het meeste geld naar wind gaat en vervolgens naar biomassa (neen, natuurlijk niet per kWh). Dus ook dat in perspectief blijven zien. Vergoeding voor zonnestroom is extreem hard omlaag gegaan, dat heeft geen enkele andere optie zo gezien of over zich afgeroepen gekregen. De markt kan ook kapotgemaakt worden, en dat dreigt te gaan gebeuren.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwirtschaft.de/typo3temp/pics/79180c884b.jpg

Eerste half jaar 25% van totale stroomverbruik hernieuwbaar (dat is ronduit spektakulair).

* edit *
Overigens worden de cijfers van BNA ook fel bediscussieerd. Iedereen kan gewoon een Anlage aanmelden, en die komt gewoon in de cijfers terecht. Vooral die 7,5 GWp voor 2011 roept veel vraagtekens op. ÜNB's meldden maar 4,8 GWp (Photon heeft dat uitgezocht)...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 06-08-2012 12:10 . Reden: cijfers, cijfers, en nog eens cijfers ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier op het platteland ;) is de kabel en tesla ongemoeid gelaten.
Daarnaast vergrendelt de kabel in de laadpaal na activeren van laadproces.

Snellaad-kabel (40+ Amp) is zover mij verteld is alleen in Almere (Athlon) voorhanden. In de regio N-Limburg alleen de standaard 16 Ampere laadpaal (230 V, 1-fase).

[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 06-08-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NielsTn schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:01:
Hier op het platteland ;) is de kabel en tesla ongemoeid gelaten.
Daarnaast vergrendelt de kabel in de laadpaal na activeren van laadproces.

Snellaad-kabel (40+ Amp) is zover mij verteld is alleen in Almere (Athlon) voorhanden. In de regio N-Limburg alleen de standaard 16 Ampere laadpaal (230 V, 1-fase).
Tsja, je weet maar nooit met dat soort dingen. Als mensen al zo gek zijn om kabels uit transformatorhuisjes (langs het spoor) te knippen...
Gelukkig zijn de draadloze oplossingen veelbelovend.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zonnigtype schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:07:
[...]
Die "pot" (wat geen pot is, maar een enorme omslag operatie) was al langere tijd onderwerp van flinke discussies in Duitsland. Vergeet nooit dat nog steeds het meeste geld naar wind gaat en vervolgens naar biomassa (neen, natuurlijk niet per kWh). Dus ook dat in perspectief blijven zien. Vergoeding voor zonnestroom is extreem hard omlaag gegaan, dat heeft geen enkele andere optie zo gezien of over zich afgeroepen gekregen. De markt kan ook kapotgemaakt worden, en dat dreigt te gaan gebeuren.
Ik weet vrij weinig van het Duitse terugleververgoeding systeem. Maar;
- De elektriciteitsprijs gaat van nature omhoog, maar extra in Duitsland vanwege de EEG vergoeding die door iedereen betaald moet worden in de stroomprijs en omhoog gaat.
- Het geld voor teruggeleverde stroom is nu lager dan de stroomkosten?

Maar dat heeft toch ook gewoon een positieve kant? Namelijk dat mensen nu niet via een aparte meter terugleveren, maar via hun hoofdmeter met teruglevertelwerk. Dat heeft als (gigantisch) voordeel dat mensen nu impliciet een incentive krijgen om te verbruiken als zonne-productie het hoogst is (waar ze dan ook (want wordt binnen huis opgemaakt) de hogere energieprijs voor krijgen). Wat weer het (steeds groter wordende) probleem van inefficiëntie van (gas)centrales bij deel-load en mogelijk grid-instabiliteit dempt.

Kortom, zeker voor relatief kleine installaties hoeft dat netto helemaal niet zo ongunstig te zijn. Afhankelijk van hoeveel energie men verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
RocketKoen schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:19:
[...]

Tsja, je weet maar nooit met dat soort dingen. Als mensen al zo gek zijn om kabels uit transformatorhuisjes (langs het spoor) te knippen...
Gelukkig zijn de draadloze oplossingen veelbelovend.
Daarom prijs ik me gelukkig met een eigen oprit en garage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Bartjuh schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:33:
[...]

- De elektriciteitsprijs gaat van nature omhoog, maar extra in Duitsland vanwege de EEG vergoeding die door iedereen betaald moet worden in de stroomprijs en omhoog gaat.
.........
En dan nog is stroom niet (veel) duurder dan in Nederland. http://infografik.ea-nrw.de/graph_bild/graph_PAD001.jpeg
Wordt tijd dat dat eens wordt verklaard, want ons wordt altijd voorgehouden dat de Duitsers onterecht veel geld betalen voor die linkse PV-hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:07:
En de 1,2 miljoen huishoudens die een PV-Anlage hebben betalen ook aan de EEG Umlage mee (daar heeft nooit iemand het over, omdat vrijwel niemand de geldstroom systematiek begrijpt).
Ja dat krijg je, verbruik wordt belast, niet gesaldeerd verbruik. Maar ik dacht dat je daar juist voor was?
Maar niet de steeds meer door lafhartige politici vrijgestelde grote bedrijven, wat de lasten voor de burgers onnodig verzwaard. Een energie (stroom) revolutie krijgt niemand voor niks. Wij profiteren hier alleen maar en vervuilen tegelijkertijd de wijde omgeving inclusief onszelf, dus we hebben d'r helemaal niks over te zeggen.
Maar dat heeft niet zoveel zin. Bedrijven zijn eigendom van diezelfde burgers. Als de EEG Umlage ook voor bedrijven geldt, komen die kosten rechtstreeks weer terug bij diezelfde burgers als tegenvallers in hun pensioenfonds. Bovendien duw je zo je bedrijfsleven naar kolenstokende buitenlanden, wat je nou juist wilt vermijden door de boel in Duitsland te vergroenen.
Ik weet hoe het EEG-Umlage systeem werkt :) Probleem is dat zowel de kolenprijzen als het stroomverbruik in Europa zijn gekelderd, en daardoor de stroomprijzen superlaag zijn geworden. Aangezien de EEG-Umlage voor het Duitse volk de sluitpost is van het sommetje ("stroom inkopen tegen vast FIT" minus "stroom verkopen tegen marktprijs"), hakt dat er hard in. Er is niet echt een oplossing voor, buitens een variabel FIT.
Bartjuh schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:33:
- De elektriciteitsprijs gaat van nature omhoog
Het probleem kom nou juist doordat de elektriciteitsprijzen zo hard omlaag zijn gegaan dit jaar. In het Duitse systeem kopen de netbeheerders van de duurzame opwekkers (in totaal zo'n 85 TWh) verplicht tegen een wettelijke vaste prijs in, en verkopen deze stroom vervolgens tegen een (uiteraard variabele) marktprijs. Alle Duitse huishoudens passen het verschil bij, via een heffing op al hun verbruik (~480 TWh). Hoe lager de stroomprijzen, hoe meer geld er bij moet. In 2011 lagen de prijzen van peak (8-tot-8u) rond de 6 ct/kWh, nu rond de 4,5 ct, en off-peak is ook lager. Op een totale productie van 85 TWh aan duurzame stroom betekent elke cent lagere stroomprijs, een 'tegenvaller' van rond de 1 miljard euro. En andersom natuurlijk ook, hoe hoger de prijs, hoe goedkoper het systeem.

Dit staat overigens verder los van PV, Wind, biomassa, of welke opwekmethode - dit is gewoon hoe het systeem is opgezet. Alle prijsrisico van duurzame investeringen ligt bij de Duitse verbruikers als collectief, niet bij de stroomproducenten.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 06-08-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blissard schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:15:
[...]

En dan nog is stroom niet (veel) duurder dan in Nederland. http://infografik.ea-nrw.de/graph_bild/graph_PAD001.jpeg
Wordt tijd dat dat eens wordt verklaard, want ons wordt altijd voorgehouden dat de Duitsers onterecht veel geld betalen voor die linkse PV-hobby.
Stel dat de energiebehoefte van een land ooit volledig door PV kan worden gedekt, dan is de inkoopprijs van energie 0, want stroombedrijven bestaan niet meer. Dus de stroomprijs zal in ieder geval dalen.
Maar de netbeheerders hebben wel geld nodig om de elektriciteit te verdelen, dat zal die EEG wel zijn.

Maar stroom niet opgewekt door kolen is natuurlijk goekoper omdat je die kolen niet hoeft te betalen.

Of denk ik nu wat simpel?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je hebt nog steeds "stroombedrijven" maar dan in de vorm van mensen met een PV installatie, die betaald worden door mensen zonder PV installatie. In dat geval is de stroomprijs voor de consument gelijk aan het gemiddelde "einspeise"-tarief (=de wettelijke terugleverprijs) plus nog de kosten van de netbeheerders om het net gebalanceerd te houden.

[ Voor 148% gewijzigd door Dreamvoid op 06-08-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Net maar eens gebeld met agentschapnl.nl over de status van mijn aanvraag die ik 3 juli gemaild heb. Helaas kunnen ze er nog niets van zeggen. Hoe weten ze dan dat er al enkele miljoenen weg zijn aan subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:11:
Net maar eens gebeld met agentschapnl.nl over de status van mijn aanvraag die ik 3 juli gemaild heb. Helaas kunnen ze er nog niets van zeggen. Hoe weten ze dan dat er al enkele miljoenen weg zijn aan subsidie?
Er was op 3 april volgens Energeia nog maar 1 miljoen Euro daadwerkelijk toegezegd, de rest van de inmiddels (6 aug.) geclaimde 8,9 miljoen Euro moet nog worden "beschikt" (ook nog hoop dubbelen d'r uit gooien, ze moeten 4.500 aanvragen per brief etc. binnengekomen nog verwerken).

41,3% van totale budget is nu geclaimd. Volgens ANL.

Grafische uitwerking.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Mooi verhaal over het Schiphol project trouwens. Ben met je eens dat als er ergens een ideale plek is voor grote PV installaties, het daar is. Weinig plekken in NL met zoveel oppervlak en zo dichtbij een grootverbruiker.

Ik vraag me af hoe hoog de verzekeringspremies voor large-scale installaties zijn, heb je daar enige data over? Is dat vergelijkbaar met de premies op onroerend goed (~1% van de waarde per jaar)?

Als ik even met wat basic aannames reken (2 €/Wp all-in, 30 jaar, 12% rendement, 6% wacc) kom ik voor Schiphol uit op kostprijs van zo'n 20 ct. Hoeveel subsidie is er normaal gesproken te halen op dit soort installaties?

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 07-08-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zooo.. ook het lokale krantje heeft een artikel met foto's ontvangen over de Tesla :P
je moet toch wat prediken in dit fossiele buurtje als 'duurzame rakker' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed bezig NielsTn!

Dat prediken herken ik wel. Sinds mijn aanschaf van mijn eerste zonne-panelen ben ik ook een jaar lang bezig geweest. Het resultaat na o.a. diverse massale inkoopacties mag er zijn. Wanneer ik nu mijn dorp door rijd, dan zie ik links en rechts huizen met zonne-panelen. :)

Dus wie weet, heeft er iemand na een jaar al een EV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:17:
Goed bezig NielsTn!

Dat prediken herken ik wel. Sinds mijn aanschaf van mijn eerste zonne-panelen ben ik ook een jaar lang bezig geweest. Het resultaat na o.a. diverse massale inkoopacties mag er zijn. Wanneer ik nu mijn dorp door rijd, dan zie ik links en rechts huizen met zonne-panelen. :)

Dus wie weet, heeft er iemand na een jaar al een EV :)
Als ik in het PV topic kijk is zo'n achteruit lopende meter toch behoorlijk verslavend.
Met een EV is dat natuurlijk snel afgelopen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Met ca 30kWh laden voor de tesla per dag, moet je even gaan tellen. Stel woon-werk is 20 dagen per maand 30 kwh per dag, ca 600kwh per maand, dus op jaarbasis 7200 kwh voor woon werkverkeer op de eigen energierekening. Dat is heel wat PV plaatsen. dat is bijna 10x Huidige jaarverbruik...
7200 kwh dat is ca 1500 euro aan elektriciteit.

Moet je nog even doorrekenen wat je fossiel kwijt zou zijn.
Voorlopig toch geen geld voor auto of tesla, dat spaart sneller en lost huis nog sneller af ;)

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 07-08-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Welkom in de wereld die energie heet.

Barman: doe ff een "zware" voor de aanwezigen! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsTn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:48:
Met ca 30kWh laden voor de tesla per dag, moet je even gaan tellen. Stel woon-werk is 20 dagen per maand 30 kwh per dag, ca 600kwh per maand, dus op jaarbasis 7200 kwh voor woon werkverkeer op de eigen energierekening. Dat is heel wat PV plaatsen. dat is bijna 10x Huidige jaarverbruik...
7200 kwh dat is ca 1500 euro aan elektriciteit.

Moet je nog even doorrekenen wat je fossiel kwijt zou zijn.
Voorlopig toch geen geld voor auto of tesla, dat spaart sneller en lost huis nog sneller af ;)
30kWh per dag is 30/0,2 = 150km per dag?* 7200kWh/0,2 = 36.000 km per jaar? Bij een 1:20 benzine auto (=Prius-niveau zuinig) zou dit 36.000/20 = 1800 liter kosten. 1800*1,75 = € 3150. Scheelt dus de helft als je een zuinige auto neemt als referentie, als we over 0-100km/h in 4-5 sec auto's gaan praten ziet het plaatje er natuurlijk heel anders uit (in het voordeel van de Tesla) :+

*Een Tesla doet toch zo'n 200Wh per km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bartjuh schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:09:
[...]

30kWh per dag is 30/0,2 = 150km per dag?* 7200kWh/0,2 = 36.000 km per jaar? Bij een 1:20 benzine auto (=Prius-niveau zuinig) zou dit 36.000/20 = 1800 liter kosten. 1800*1,75 = € 3150. Scheelt dus de helft als je een zuinige auto neemt als referentie, als we over 0-100km/h in 4-5 sec auto's gaan praten ziet het plaatje er natuurlijk heel anders uit (in het voordeel van de Tesla) :+

met normale rustige rijstijl en cruisecontrol kwam ik op 178 Wh/km uit.
best case was in elk geval 200 Wh/km. Moet nog beter kunnen, heb bandenspanning niet gechecked :) en het weekend was te kort :)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 07-08-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bartjuh schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:09:
[...]

zit er nog houderschapsbelasting op een tesla, anders kan je dit meerekenen, verzekering met een auto van 100k zal wel weer iets duurder zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Rol-Co schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:04:
[...]

zit er nog houderschapsbelasting op een tesla, anders kan je dit meerekenen, verzekering met een auto van 100k zal wel weer iets duurder zijn.
tesla = 0 motorrijtuigenbelasting
http://autozonderbpm.com/lijst-van-bpm-vrije-autos.php#tesla

houderschapsbelasting:
Alleen voertuigen met een CO2 uitstoot lager dan 50 gram per kilometer zijn tot 1 januari 2015 uitgesloten van houderschapsbelasting.

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 07-08-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ok
maar de prius ook dus gelijk met de vergelijking, wel interessanter tbv de bijtelling zo'n tesla,leuk voor de vertegenwoordigers :)
Verzekering is wel 1200,- duurder, das jammer en het kost je bijna een prius aan afschrijving,.... hoewel ik dat hoog vind.
Alle tupperware en exclusieve wagens zakken vaak minder hard als de menigte.

edit:
Toyota Prius Plug-in is ook minder als 50gr/km

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 07-08-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:48:
720 kWh jaarverbruik? Dat haalt alleen de meest verstokte energiebezuiniger. Of haal je daar de PV opwek al vanaf?
Voor een tweepersoons huishouden is 3500 kWh nog altijd het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

3500 kWh is niet meer van deze tijd. Volgens mij moeten we dan aan de elektrische verwarming of koken op stroom. Of 24 uur per dag de tv aan.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:40:
[...]

720 kWh jaarverbruik? Dat haalt alleen de meest verstokte energiebezuiniger. Of haal je daar de PV opwek al vanaf?
Voor een 1p huishouden nog wel te doen. Zeker iemand die zo vaak op de weg zit, en op gas kookt enz.
Leon303 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:43:
3500 kWh is niet meer van deze tijd. Volgens mij moeten we dan aan de elektrische verwarming of koken op stroom. Of 24 uur per dag de tv aan.
Dat is wat de overheid als gemiddelde geeft.
Veel mensen koken ook op stroom. En ik heb op het forum al topics voorbij zien komen van gezinnen met 2 kids die >10.000 kWh per jaar doen.

[ Voor 34% gewijzigd door RocketKoen op 08-08-2012 10:45 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bij vaders thuis; Halogeen staande leeslamp? Vol aan; 211W. Ding staat geregeld aan (praktisch elke avond), danwel op half vermogen (is nog ruim 100W).

Als je dit soort zaken gaat optellen kom je snel aan 3500kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bartjuh schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:58:
[...]

Bij vaders thuis; Halogeen staande leeslamp? Vol aan; 211W. Ding staat geregeld aan (praktisch elke avond), danwel op half vermogen (is nog ruim 100W).

Als je dit soort zaken gaat optellen kom je snel aan 3500kWh.
Dit model leeslamp?:
Afbeeldingslocatie: http://quality-catering.nl/webshop/images/1_Bouwlamp.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Een vriend van me heeft een oud jaren '40 huis gekocht in de omgeving van Zutphen.
Je kent het wel, stoffe bedrading, houten vloeren, keuken en badkamer met apparte geijser.

Wel 1e generatie jaren 80 dubbele beglazing en rolluiken, maar verder weinig isolatie.

Nou moet daar dus nogal veel aan verbouwd worden, en lijkt het mij verstandig dat hij eens met een goede energie/installatie adviseur gaat praten voordat hij geld in de verkeerde zaken gaat stoppen.

Iemand een goede tip voor een adviseur aan die kant van het land?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
yzf1kr schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:13:
Een vriend van me heeft een oud jaren '40 huis gekocht in de omgeving van Zutphen.
Je kent het wel, stoffe bedrading, houten vloeren, keuken en badkamer met apparte geijser.

Wel 1e generatie jaren 80 dubbele beglazing en rolluiken, maar verder weinig isolatie.

Nou moet daar dus nogal veel aan verbouwd worden, en lijkt het mij verstandig dat hij eens met een goede energie/installatie adviseur gaat praten voordat hij geld in de verkeerde zaken gaat stoppen.

Iemand een goede tip voor een adviseur aan die kant van het land?
Daar zijn tweakers toch voor? ;)
Belangrijkste puntjes op een rij:
Dubbel (HR) glas. (dat heb je dus alvast).
HR ketel voor het warm water. Zit er wel een CV in?
(Combinatie met) Warmtepomp kan ook, maar dat is vaak een veel grotere verbouwing.
Dak en gevelisolatie.
Kruipruimte isolatie (vooral als het daar vochtig is).
Ventilatie.

Als het goed is zat er bij het huis een energie label. Uit het raport dat daar bij hoort kun je meestal wel zien welke dingen missen.

De bedrading zou ik na laten kijken. Als het vervangen moet worden, kun je dat beter doen als alles toch open ligt voor de verbouwing.

En als er dan nog geld over is, kun je kijken naar PV op het dak.
En als de badkamer verbouwt gaat worden is dat een mooie gelegenheid voor wat WTW installaties.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verkijk je niet op de kosten van nieuwe bedrading, dat is erg prijzig. Hangt er natuurlijk van af hoe groot het huis is, maar reken gerust op 10-20k.

Als-ie toch bezig is, natuurlijk wel de boel voorbereiden voor een PV installatie (groepen etc), ook al is dat voor de toekomst. Tis altijd handiger om dat in 1x te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 08-08-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dreamvoid schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:02:
Verkijk je niet op de kosten van nieuwe bedrading, dat is erg prijzig. Hangt er natuurlijk van af hoe groot het huis is, maar reken gerust op 10-20k.

Als-ie toch bezig is, natuurlijk wel de boel voorbereiden voor een PV installatie (groepen etc), ook al is dat voor de toekomst. Tis altijd handiger om dat in 1x te doen.
Zo duur hoeft dat toch niet te zijn? Zeker als je zelf een beetje handig bent. Installatie draad kost per 100 meter ongeveer 25 euro. Per verdieping verdwijnt er ongeveer 100 meter van de fase, nul en aarde in je huis. Schakeldraad gaat vanzelfsprekend wat minder hard.

Alleen als je ook het leidingwerk zelf wil vervangen word het een vooral stoffig karwei.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mkleinman schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:16:
[...]

Zo duur hoeft dat toch niet te zijn? Zeker als je zelf een beetje handig bent. Installatie draad kost per 100 meter ongeveer 25 euro. Per verdieping verdwijnt er ongeveer 100 meter van de fase, nul en aarde in je huis. Schakeldraad gaat vanzelfsprekend wat minder hard.

Alleen als je ook het leidingwerk zelf wil vervangen word het een vooral stoffig karwei.
Het geld gaat niet naar materiaal, maar naar arbeid. Euro of 50 per manuur gok ik zo.
Als je het zelf goed kan (en je tijd is waardeloos) kan het heel goedkoop.
Maar dan moet je wel eerst even de relevante NEN normen doornemen. Voor je het weet sluit je de boel levensgevaarlijk aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RocketKoen schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:46:
[...]
Het geld gaat niet naar materiaal, maar naar arbeid. Euro of 50 per manuur gok ik zo.
Als je het zelf goed kan (en je tijd is waardeloos) kan het heel goedkoop.
Maar dan moet je wel eerst even de relevante NEN normen doornemen. Voor je het weet sluit je de boel levensgevaarlijk aan.
Bij verbouwen thuis zijn dit juist de klussen die je goed zelf kan doen. Zeker als er ook een verlaagd plafond in komt kwestie van centaaldozen plaatsen, inbouwgaten frezen of boren en daarna recht naar boven de leidingen infrezen en hakken. Daarna de leidingen afsmeren met vulmiddel. Als het droog is vanaf de centaaldozen de draden trekken.

Zolang je niet draadkleuren gaat mengen dan kan er net heel veel mis gaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28

Punkrocker

Mostly harmless

Helaas is 3500 kWh nog wel van deze tijd.

Bij het ontwerpen van een distributienet voor, bijvoorbeeld, een uitbreidingswijk moet ik echt niet met minder rekenen dan kan de trafo het al snel niet meer aan...

Om het net door te rekenen houdt het rekenprogramma zelfs rekening met groeiende verbruiken!

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:40:
[...]

ik deed vorig jaar 852kWh verbruik(2pers), en verstokt ben ik zeker niet, ik heb gewoon slimme spullen gekocht, 3500kWh is een beetje zelfkastijding niet ? of gewoon argeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

:D
Zo'n halogeen-lamp-buisje gaat er wel in iig. Alleen dan in een wat mooiere armatuur O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nog even een kijkje genomen naar de reacties op dit artikel:

nieuws: Nijmegenaren kunnen zonnepanelen plaatsen op dak gemeente

Nog steeds denken mensen dat het 20 jaar duurt voor je PV terugverdient en dat je na 5 jaar het dak op moet om te kitten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook allemaal nog eens gelezen. Dan probeer je ze nog op andere gedachte te brengen, maar dat lukt. Ze blijven stug volhouden. Die kijken dan ook echt niet verder dan hun neus. Nou goed. Mij best. Dan zijn ze gewoon een dief van hun eigen portomonee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:14:
Ik heb het ook allemaal nog eens gelezen. Dan probeer je ze nog op andere gedachte te brengen, maar dat lukt. Ze blijven stug volhouden. Die kijken dan ook echt niet verder dan hun neus. Nou goed. Mij best. Dan zijn ze gewoon een dief van hun eigen portomonee.
Vechten tegen de bierkaai, ik gebruik liever mijn energie om mensen te informeren die wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:09:
Nog even een kijkje genomen naar de reacties op dit artikel:

nieuws: Nijmegenaren kunnen zonnepanelen plaatsen op dak gemeente

Nog steeds denken mensen dat het 20 jaar duurt voor je PV terugverdient en dat je na 5 jaar het dak op moet om te kitten |:(
Je kunt er een dagtaak van maken. Of het nuttig is valt te betwijfelen. Er wordt gewoon te veel rotzooi gedumpt op het net, daar is gewoon niet tegen op te l*llen.

/me zonnigtiep heeft jaren het vuur uit de sloffen gerend om de stortvloed te keren. Ho-pen-loos... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:47:
[...]

ik deed vorig jaar 852kWh verbruik(2pers), en verstokt ben ik zeker niet, ik heb gewoon slimme spullen gekocht, 3500kWh is een beetje zelfkastijding niet ? of gewoon argeloos.
Pv er al af?

3500 is redelijk zelfs,ik ken zat familie of 2 persoons die er niet onder kunnen komen waaronder ikzelf. Ik zou al helemaal vrolijk worden als ik rond 4000 uit kom en heb niets overdreven in huis maar gewone dingen van deze tijd wat de gemakken van de mensch dient. :)
Dus die 850 van jou is best exeptioneel laag waar je best wat voor laat, dat kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Eh, jawel. Jij bent IMHO een verstokte energiebezuiniger. NOFI en dat is ook helemaal niet erg, maar het is gewoon een feit dat 852 kWh voor twee personen heel erg weinig is (en ik begrijp ook niet hoe je het voor elkaar krijgt).
Ik doe in mijn eentje 2500 kWh. Mijn enige zonde is dat ik een server 24 uur aan heb staan, maar als dat eens 500 kWh op jaarbasis is dan is het veel. Verder zou ik niet weten wat ik nog kan bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17
Het is in het geval van eric-pvt zelfs drie personen ;)

Hier een brutoverbruik van 1100-1200 kW·h per jaar met zijn tweetjes. (En tot grote verontwaardiging van enkelen hier zit daar 150+ kW·h van de uiterst educatieve plugwise pluggen bij in.)

En ondanks de ongefundeerde bewering "daar laten jullie veel voor, dat kan niet anders" laten wij daar niets voor. We hebben allebei een computer, een laser- en een inkjetprinter, een ADSL-modem/wifi AP, een NAS, een televisie, een AC Ryan mediabox, een Wii (met een 1Gb HDDtje er naast), een Senseo, een staafmixer, een broodrooster, een elektrische grillplaat, een citruspers, een combimagnetron, een elektrische oven, een gourmetstel, een frituurpan, een afzuigkap, een koel/vriescombinatie, een stereotoren, een goed verlichte woonkamer (10 lichtpunten), een boormachine, een decoupeerzaag, een elektrische deken voor mijn vrouw, wasmachine, een strijkijzer, een elektrische tandenborstel, een scheerapparaat, een CV-ketel, een shitload aan opladers voor de diverse mobiele apparaten en een stofzuiger (en dan ben ik vast nog dingen vergeten). Het is ook niet alsof het spul allemaal stof staat te happen, hier wordt geleefd!

Dus leg mij nou eens uit wat ik ervoor zou "laten" om tot een laag verbruik te komen... ik zie eerlijk waar niet wat het probleem is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou ja het scheelt natuurlijk hoeveel personen, of je allebei werkt of niet maar hier met 5 personen en altijd kids en 1 van de ouders thuis.
Dus dan draait de wasmachine elke dag, de vaatwasser gemiddeld 1,6x per dag, de koelkast vaker open, pakken de hele dag koffie en dan op een goede dag met pv er af doen we nog 5kwh per dag dus reken maar uit.
Ik heb overal led, drogen doen we nog maar 10% (alleen handoeken ivm dat het lekker zacht word) tv kijken alleen savonds, 1 laptop aan de hele dag, geen pc's, koelkast, paar routers, modem.
dan houd het wel op, dan zal mijn meter wel kapot zijn denk ik.

een familie lid van me gaat over de 10.000 per jaar heen maar ja die hebben 2 vriezers, 2 koelkasten, 2 teraniums, drogen elke dag minimaal 1x 2pc's 24/7 en 1 16u per dag, dus dan kan ik het begrijpen.

als je samen werkt en de hele dag van huis ben, kan dat al veel schelen. dan gebeurd er weinig, hier is activiteit van 7-0:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
[...]

JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:43:

Hier een brutoverbruik van 1100-1200 kW•h per jaar met zijn tweetjes. (En tot grote verontwaardiging van enkelen hier zit daar 150+ kW•h van de uiterst educatieve plugwise pluggen bij in.)
Deze energie verbruikswaarden zijn voor saldering zonder de opbrengst van de zonnepanelen of na salderen en dient de opbrengst hierbij nog opgetelt te worden voor het werkelijke totaal verbruik?
Als ik me niet vergis hebben beide zonnepanelen resp. 5,65kWp en 2,25kWp.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In beide gevallen zonder de zonnestroompanelen (daarom schreef ik ook 'brutoverbruik'). Netto zit ik op ongeveer -200kW·h per jaar en eric op -300000kW·h of ziets ;)

Maar goed, dat zijn slechts cijfertjes. Waar ik een beetje pissig over ben is dat een aantal mensen stug het idee in stand willen houden dat je 'iets moet laten' om aan een laag energieverbruik te komen. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Sommige dingen doen wij wel anders, maar als je iets anders doen al als 'iets laten' ziet dan zul je het in de rest van je leven ook wel niet zo makkelijk hebben denk ik...

[ Voor 56% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2012 09:57 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 20:25
Jij hoeft voor je gevoel ook niks te 'laten'. Echter, als iemand met wel een hoog verbruik naar beneden wilt, zal hij/zijn voor zijn gevoel wel zaken moeten 'laten'. (na al het sluipverbruik te killen natuurlijk). Want met alleen dat redt je nog niet een extreem laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:43:

Hier een brutoverbruik van 1100-1200 kW·h per jaar met zijn tweetjes. (En tot grote verontwaardiging van enkelen hier zit daar 150+ kW·h van de uiterst educatieve plugwise pluggen bij in.)

En ondanks de ongefundeerde bewering "daar laten jullie veel voor, dat kan niet anders" laten wij daar niets voor. We hebben allebei een computer, een laser- en een inkjetprinter, een ADSL-modem/wifi AP, een NAS, een televisie, een AC Ryan mediabox, een Wii (met een 1Gb HDDtje er naast), een Senseo, een staafmixer, een broodrooster, een elektrische grillplaat, een citruspers, een combimagnetron, een elektrische oven, een gourmetstel, een frituurpan, een afzuigkap, een koel/vriescombinatie, een stereotoren, een goed verlichte woonkamer (10 lichtpunten), een boormachine, een decoupeerzaag, een elektrische deken voor mijn vrouw, wasmachine, een strijkijzer, een elektrische tandenborstel, een scheerapparaat, een CV-ketel, een shitload aan opladers voor de diverse mobiele apparaten en een stofzuiger (en dan ben ik vast nog dingen vergeten). Het is ook niet alsof het spul allemaal stof staat te happen, hier wordt geleefd!

Dus leg mij nou eens uit wat ik ervoor zou "laten" om tot een laag verbruik te komen... ik zie eerlijk waar niet wat het probleem is.
Dat is een handige lijst voor de inboedelmeter >:)

Deze week veel verfwerk verricht en daar hoort het afbranden van oude verflagen ook bij.
Dat was even schrikken toen ik 's avonds op de Plugwise keek.

Daar gaan heel wat kWh-tjes mee verloren. :'(

Helaas noodzaak.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:31:
Dat is een handige lijst voor de inboedelmeter >:)
De lijst diende vooral om aan te geven dat je echt niet in de middeleeuwen hoeft te leven om aan een laag verbruik te komen. Maar het lijkt er op dat er (ook hier) veel mensen zijn die het hebben van een laag verbruik niet kunnen loskoppelen van inleveren. Jammer hoor. Ik snap dat niet zo, maar ik accepteer het als feit. Het betekent dat er nog veel werk aan de winkel is op weg naar échte duurzaamheid.
Daar gaan heel wat kWh-tjes mee verloren. :'(
Maar da's maar eenmalig en de deuk die het in je jaarverbruik maakt is vaak niet echt groot. Het zijn de zaken die voortdurend stroom trekken, zoals sluipverbruik, die voornamelijk je jaarverbruik bepalen. Ik heb ook een keer de kruipruimte moeten drogen met een elektrische kachel. Daar ging 30-40kW·h. Sja, niets aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:53:
In beide gevallen zonder de zonnestroompanelen (daarom schreef ik ook 'brutoverbruik'). Netto zit ik op ongeveer -200kW·h per jaar en eric op -300000kW·h of ziets ;)
Dat is een matige opbrengst voor de zonpanelen van ca 1400kWh per jaar voor 2,245kWp, wat is de orientatie?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:40:
[...]

De lijst diende vooral om aan te geven dat je echt niet in de middeleeuwen hoeft te leven om aan een laag verbruik te komen. Maar het lijkt er op dat er (ook hier) veel mensen zijn die het hebben van een laag verbruik niet kunnen loskoppelen van inleveren. Jammer hoor. Ik snap dat niet zo, maar ik accepteer het als feit. Het betekent dat er nog veel werk aan de winkel is op weg naar échte duurzaamheid.

[...]

Maar da's maar eenmalig en de deuk die het in je jaarverbruik maakt is vaak niet echt groot. Het zijn de zaken die voortdurend stroom trekken, zoals sluipverbruik, die voornamelijk je jaarverbruik bepalen. Ik heb ook een keer de kruipruimte moeten drogen met een elektrische kachel. Daar ging 30-40kW·h. Sja, niets aan te doen.
Ik snapte het wel, was maar een grapje.

Waar wat betreft dingen "laten" wil ik toch iets nuanceren. Er komt een moment dat je investeringen moet doen en dan kan je andere dingen niet meer doen. Het is dus meer "keuzen maken" ipv dingen "laten".

Als ik optel wat wij de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd, dan rijden we daar toch bijna een halve Tesla van. Met dat geld kan je dus andere dingen niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wij verbruiken 2400kwh per jaar met 3 personen. vooral de wasdroger is een idioot grote verbruiker. Wij hebben het 1 jaar gepresteerd om onder de 2100kwh te blijven. Daarna is ons verbruik elk jaar steeds weer ietsje omhoog gekropen op de 1 of andere manier....

Wij wekken nu met meer dan 4kwp zoveel op dat we negge zijn en blijven. Met -400kwh. Dus echt druk maak ik mij er niet over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Domba schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:52:
Dat is een matige opbrengst voor de zonpanelen van ca 1400kWh per jaar voor 2,245kWp, wat is de orientatie?
Ongeveer 60% van de installatie ligt op WZW, ongeveer 30% ligt op ONO (panelen waren gratis) en ongeveer 10% is klein spul. Zie de opbouw van mijn installatie: http://www.solarwebsite.nl/geschiedenis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:40:
[...]

[...]

Ik benijd je. Hier vriezer, koelkast, quooker, hot-fill wasmachine en droger. We wassen 8x per week, droger staat ook een keer of vijf/zes in de de week aan. En dan sporten de kinderen nog niet. Ik heb alles in kaart gebracht; ik zou niet weten waar ik verder op kan besparen zonder comfort/gemak in te leveren. Ja, op de halogeenverlichting, dat zou een klap schelen.

/me HdG kijkt nog eens in zijn spreadsheet of er écht niks meer te halen valt
edit:
quooker: 490kWh
koelkast: 102kWh
vriezer: 221kWh
NAS: 150kWh
droger: > 300kWh
was > 100kWh

Maarja, die verlichting hè...'t Is een pittige investering om daar dimbare LED's in te hangen. Voorzover ik weet zou ik ook alle trafo's (Osram mouse) moeten vervangen door LED drivers.

edit: o ja, vaatwasser bijna 1x per dag, leidt tot een kWh of 300/jr.

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 09-08-2012 11:25 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wij zitten ook zo'n beetje aan de grens van onze mogelijkheden.

Als laatste komt volgende week een nieuwe A+++ wasmachine in huis.
Dan is het wel zo'n beetje op.

De wasmachine en de droger zijn grootverbruikers.

De "RTV-hoek" met o.a. internet modem incl. bellen is ook eentje voor het topklassement.
Die schakelen we 's nachts uit, dat spaart weer een beetje.

Jaarverbruik 2680 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-08-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rol-Co schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:58:
Nou ja het scheelt natuurlijk hoeveel personen, of je allebei werkt of niet maar hier met 5 personen en altijd kids en 1 van de ouders thuis.
Dus dan draait de wasmachine elke dag, de vaatwasser gemiddeld 1,6x per dag, de koelkast vaker open, pakken de hele dag koffie en dan op een goede dag met pv er af doen we nog 5kwh per dag dus reken maar uit.
Ik heb overal led, drogen doen we nog maar 10% (alleen handoeken ivm dat het lekker zacht word) tv kijken alleen savonds, 1 laptop aan de hele dag, geen pc's, koelkast, paar routers, modem.
dan houd het wel op, dan zal mijn meter wel kapot zijn denk ik.

een familie lid van me gaat over de 10.000 per jaar heen maar ja die hebben 2 vriezers, 2 koelkasten, 2 teraniums, drogen elke dag minimaal 1x 2pc's 24/7 en 1 16u per dag, dus dan kan ik het begrijpen.

als je samen werkt en de hele dag van huis ben, kan dat al veel schelen. dan gebeurd er weinig, hier is activiteit van 7-0:00
Hele dag iemand thuis scheelt wel veel ja. Als je kids naar school zijn scheelt dat weer :P
Maar 1.6x per dag de vaatwasser? Is dat een heel klein model? Of leven jullie alsof je in een restaurant woont? (elke gang een nieuw bord en bestek. elk drankje in een schoon glas)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:13:
Wij zitten ook zo'n beetje aan de grens van onze mogelijkheden.

Als laatste komt volgende week een nieuwe A+++ wasmachine in huis.
Dan is het wel zo'n beetje op.

De wasmachine en de droger zijn grootverbruikers.

De "RTV-hoek" met o.a. internet modem incl. bellen is ook eentje voor het topklassement.
Die schakelen we 's nachts uit, dat spaart weer een beetje.

Jaarverbruik 2680 kWh.
de wasmachine vind ik ansich wel meevallen, tenzij je altijd op 90gr wast, maar ik schrok er niet van, de droger daarintegen. ;(
verder nog een 200w continue minimaal door kleine dingetjes bij elkaar, kan dat ook niet 123 veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RocketKoen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:18:
[...]

Hele dag iemand thuis scheelt wel veel ja. Als je kids naar school zijn scheelt dat weer :P
Maar 1.6x per dag de vaatwasser? Is dat een heel klein model? Of leven jullie alsof je in een restaurant woont? (elke gang een nieuw bord en bestek. elk drankje in een schoon glas)
nee gewoon 12 couverts, maar met kids gebeurd het wel dat ze nieuwe glazen pakken inderdaad, maar smorgens en smiddags eten is al 10 borden he, savonds ook en een berg pannen enz.
alles x5
ik kwam op een gemiddelde van 1,6 per dag, soms 2x soms 1x ligt aan wat we eten en of iedereen thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
RocketKoen schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:52:
[...]
Daar zijn tweakers toch voor? ;)
Ja, maar hij is geen tweaker (eerder het omgekeerde) en woont op ca 200 km afstand, dus ik kan hem niet helemaal bij het handje houden.
Belangrijkste puntjes op een rij:
Dubbel (HR) glas. (dat heb je dus alvast).
HR ketel voor het warm water. Zit er wel een CV in?
(Combinatie met) Warmtepomp kan ook, maar dat is vaak een veel grotere verbouwing.
Dak en gevelisolatie.
Kruipruimte isolatie (vooral als het daar vochtig is).
Ventilatie.

Als het goed is zat er bij het huis een energie label. Uit het raport dat daar bij hoort kun je meestal wel zien welke dingen missen.
Volgens mij zit daar een label G of F bij.

Het budget is beperkt. Naar mijn mening betalen ze te veel, maar je kent het wel, van die romantische niet rationele figuren die verliefd worden op een huis en dan niet al te slimme dingen doen.

Ik ken het lijstje wel, maar ik ken niet alle technieken/mogelijkheiden. Er zijn hier tweakers die er veel meer verstand van hebben. Wat ik zoek is de slimste manier om op de goedkoopste manier al veel winst te halen.

Maar volgens mij kan je ook niet zo maar lukraak gaan isoleren etc, want in zo'n oud huis krijg je al snel koudebruggen en vocht problemen op de verkeerde plek.
De bedrading zou ik na laten kijken. Als het vervangen moet worden, kun je dat beter doen als alles toch open ligt voor de verbouwing.

En als er dan nog geld over is, kun je kijken naar PV op het dak.
En als de badkamer verbouwt gaat worden is dat een mooie gelegenheid voor wat WTW installaties.
Bedrading moet er volledig uit. Dus plafonds er uit, en muren opnieuw infrezen etc etc.
Probleem dat "een oom" het gaat doen, dus daar moet ik eens even achteraan, om te kijken wat het kennis nivo van die persoon is.

Maar misschieni dat er een "slimme" tweaker is die daar in de buurt woont en eens met goed advies kan komen. Van een 3e nemen ze vaak toch weer wat meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
yzf1kr schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:31:
[...]
Het budget is beperkt. Naar mijn mening betalen ze te veel, maar je kent het wel, van die romantische niet rationele figuren die verliefd worden op een huis en dan niet al te slimme dingen doen.

Ik ken het lijstje wel, maar ik ken niet alle technieken/mogelijkheiden. Er zijn hier tweakers die er veel meer verstand van hebben. Wat ik zoek is de slimste manier om op de goedkoopste manier al veel winst te halen.

Maar volgens mij kan je ook niet zo maar lukraak gaan isoleren etc, want in zo'n oud huis krijg je al snel koudebruggen en vocht problemen op de verkeerde plek.
een goed plan van aan pak is het belangrijkste.

willen ze in de toekomst pv. leg vast een buis naar de lokatie van de omvormer.
willen ze een zonneboiler, denk vast aan een wtw buis.

maar isoleren is eigenlijk het belangrijkste.
dat is naderhand vaak maar lastig te doen.
maar oude huizen zijn niet het makkelijkste te doen.
maar kan zeker.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

hansdegit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:01:
[...]

/me HdG kijkt nog eens in zijn spreadsheet of er écht niks meer te halen valt
edit:
quooker: 490kWh
Daar schrik ik van. Wie heeft die nog meer en wat verbruiken die?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Hangt natuurlijk heel erg af van je warmwater-gedrag in de keuken, zeg maar. Wij gebruiken 'em voor alles waar je normaalgesproken een pannetje voor op het vuur zet.
En de thee natuurlijk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Energie verbruik hangt af van de gezinssamenstelling, maar waar een ander comfort noemt, noem ik weer energie verspilling. Het is logische als iemand elektrisch kookt dat er meer verbruikt wordt en of je een paar pubers hebt. Maar sluipverbruik Elimineren is goedkoop scoren, dat kan iedereen.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:31
migjes schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:37:
[...]
maar isoleren is eigenlijk het belangrijkste.
dat is naderhand vaak maar lastig te doen.
maar oude huizen zijn niet het makkelijkste te doen.
maar kan zeker.
Eens, isoleren + douche wtw (balansventilatie) is het belangrijkste.
Wat er niet uitgaat, hoeft er ook niet in....

Isoleren, isoleren, isoleren. En dan niet van die dunne 5 cm isolatie, maar doe gelijk minstens 15 cm.
En zoals Migjes zei: let op koudebruggen, damp open/dicht e.d. zodat je geen rot/schimmel kunt krijgen.

Elektriciteitsverbruik heeft vaak minder met het huis zelf te maken en kan achteraf dus nog makkelijker aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
rube schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:47:
[...]
En zoals Migjes zei: let op koudebruggen, damp open/dicht e.d. zodat je geen rot/schimmel kunt krijgen.
Dat is wat ik zelf al zee, en niet Migjes.
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een locale adviseur in de achterhoek die er meer verstand dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
yzf1kr schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:53:
[...]

Dat is wat ik zelf al zee, en niet Migjes.
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een locale adviseur in de achterhoek die er meer verstand dan ik.
ik wil het ook wel een keer zeggen hoor ;)

ik zelf zou het meer gaan zoeken in de richting van all round klusjes mannen.
adviseurs zijn vaak meer verkopers van een bepaalt product.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hansdegit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:41:
Hangt natuurlijk heel erg af van je warmwater-gedrag in de keuken, zeg maar. Wij gebruiken 'em voor alles waar je normaalgesproken een pannetje voor op het vuur zet.
En de thee natuurlijk.
Hoe doe je dat met pasta's? Is het goedkoper dan gas? Met PV is het in elk geval duurzamer :)

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 09-08-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
PcDealer schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:17:
[...]

Hoe doe je dat met pasta's? Is het goedkoper dan gas?
Pasta moet 8 minuten koken, ik neem aan dat hij geen 8 minuten lang kokend water uit zijn Quoker laat lopen over zijn pasta. Water dat al zo heet is, hoe je minder lang te verwarmen. Ik doe ook warm water in de pan dat ik aan de kook breng. Lijkt mij goedkoper dan koud water met gas te verwarmen.

Met mijn Plugwise gezien dat mijn pc als hij aanstaat (en dat doet hij 24*7*365) 140-150 watt verstookt. Nu zet ik hem als ik hem niet gebruik in slaapstand (4 watt) en via Wake On Lan of de spatietoets kan ik hem "wakker" maken. Dat kan ik op afstand ook, mocht ik buiten de deur zijn. Nu kijken hoe lang ik dit volhoud. De opstarttijd uit slaapmodus is slechts een seconde of 3. Het is een i7-920 (die eerste snelle op die dure socket) met een Vertex 3 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:53:

Maar goed, dat zijn slechts cijfertjes. Waar ik een beetje pissig over ben is dat een aantal mensen stug het idee in stand willen houden dat je 'iets moet laten' om aan een laag energieverbruik te komen. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Sommige dingen doen wij wel anders, maar als je iets anders doen al als 'iets laten' ziet dan zul je het in de rest van je leven ook wel niet zo makkelijk hebben denk ik...
Ik laat ook niks. Goed, ik geef toe, ik heb er wel een tijd lang een sport van gemaakt om een zo laag mogelijk verbruik te hebben. Maar dat werd ik beu. MIjn wooncomfort ging er op achteruit. Dat was niet de bedoeling met de aanschaf van PV. Sterker nog : het was de bedoeling niet in te leveren op wooncomfort of wat ik nog meer in mijn hoofd haal.

Ik verbruik genoeg energie door bijvoorbeeld airco. Dan gaat het best hard en toch zie ik mijn meter teruglopen op zonnige dagen. Dus ik ben dan super blij en ik laat verder niks. Ik doe gewoon, zoals ik altijd doe : vaatwasser, wasmachine gebruiken etc. Waarom? Omdat het kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:56:
[...]

Ik snapte het wel, was maar een grapje.

Waar wat betreft dingen "laten" wil ik toch iets nuanceren. Er komt een moment dat je investeringen moet doen en dan kan je andere dingen niet meer doen. Het is dus meer "keuzen maken" ipv dingen "laten".

Als ik optel wat wij de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd, dan rijden we daar toch bijna een halve Tesla van. Met dat geld kan je dus andere dingen niet meer doen.
Tuurlijk kan je dat nog steeds doen! Nee, niet op dit moment. Maar door te wachten kan je dat later als nog doen. Dat kost tijd en daar moet je geduld voor hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rol-Co schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:24:
[...]

nee gewoon 12 couverts, maar met kids gebeurd het wel dat ze nieuwe glazen pakken inderdaad, maar smorgens en smiddags eten is al 10 borden he, savonds ook en een berg pannen enz.
alles x5
ik kwam op een gemiddelde van 1,6 per dag, soms 2x soms 1x ligt aan wat we eten en of iedereen thuis is.
Eigenlijk heb je helemaal geen afwasmachine nodig. Je hebt toch kinderen? O-)
Scheelt je een hoop energie, en je levert niets in qua comfort.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:49
Hebben jouw kinderen ook een knop die je omzet waarna ze meteen beginnen met afwassen/afdrogen? Mijn ervaring is dat ik vroeger altijd de afwas gewoon op het afdruiprek liet staan totdat het vanzelf droog was, en uiteindelijk moest mijn moeder het alsnog zelf opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:35:
Mijn ervaring is dat ik vroeger altijd de afwas gewoon op het afdruiprek liet staan totdat het vanzelf droog was
Doe ik ook. Niks afdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn broer en ik wasten al vrij vroeg zelfstandig af, en het is ons met de paplepel ingegoten dat je na het eten even afwast. Duurt niet lang, is best gezellig, en dat houd ik tot op de dag van vandaag met mijn vrouw vol. Gewoon, samen na het eten even dat kleine beetje afwas doen. Tijdens de afwas praten we over hoe onze dag was en wat ons bezighoudt, echte 'quality time' dus. Comfort inleveren? Absoluut niet.

De vaatwasser gebruiken we alleen als we eters hebben gehad en een enorme afwas hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:22:
Mijn broer en ik wasten al vrij vroeg zelfstandig af, en het is ons met de paplepel ingegoten dat je na het eten even afwast. Duurt niet lang, is best gezellig, en dat houd ik tot op de dag van vandaag met mijn vrouw vol. Gewoon, samen na het eten even dat kleine beetje afwas doen. Tijdens de afwas praten we over hoe onze dag was en wat ons bezighoudt, echte 'quality time' dus. Comfort inleveren? Absoluut niet.

De vaatwasser gebruiken we alleen als we eters hebben gehad en een enorme afwas hebben.
Ik wil wel even komen afwassen hoor... >:)

... maar dit weekend even niet, dan gaan we even sjeezen op ligfietsen, die Grüne Grenze over, hopelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:31:
[...]

Tuurlijk kan je dat nog steeds doen! Nee, niet op dit moment. Maar door te wachten kan je dat later als nog doen. Dat kost tijd en daar moet je geduld voor hebben. :)
Op een bepaalde leeftijd is "later" al heel dichtbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Jurgen Sweegers kreeg bezoek van een mooie Eneco dame...

... en nodigde haar in huis ...

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 18:54
JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:22:

Leuke denkwijze; zo heb je ook al eens de heerlijkheden van dagelijks fietsen in ons mooie klimaat (i.e., regen en wind) verkondigd als ik me niet vergis. Maar staan afwassen i.p.v. de vaatwasser te gebruiken is natuurlijk wel degelijk comfort inleveren. Net zoals moeten fietsen in plaats van lui in de auto te kunnen zitten.

Prima dat jij dat zo ziet hoor, maar wees wel zo eerlijk om ook toe te geven dat dit niet de 'normale' standaard is. 3500 kWh per jaar per gezin is normaal, 850 kWh niet, dat zijn de feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voorgestelde naamwijziging van dit topic naar "onduurzame kroeg" >:)
Het afwassen van die twee bordjes, twee sets bestek, twee of drie pannen, een paar glazen en een snijplank kosten me minder tijd dan het voorspoelen, inruimen en weer uitruimen van de vaatwasser.

[ Voor 71% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geen vaatwasser hebben (willen) en lekker samen, of alleen de vaatwas doen is bij ons ook best normaal :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:03:
Geen vaatwasser hebben (willen) en lekker samen, of alleen de vaatwas doen is bij ons ook best normaal :*)
Terpen Tijn:
Prima dat jij dat zo ziet hoor, maar wees wel zo eerlijk om ook toe te geven dat dit niet de 'normale' standaard is. 3500 kWh per jaar per gezin is normaal, 850 kWh niet, dat zijn de feiten.
Quality of life is in the eye of the beholder...

... of zoiets.

Niemand dicteert mij of anderen wat "comfortabel leven" is of "zou kunnen" [??? moeten ???] zijn. Daar hebben anderen helegaar niks mee te maken...

Of het "normaal" dan wel "abnormaal" is (of zou moeten zijn) interesseert me echt geen biet. Ik vind dat we in een abnormaal en verwend landje leven. Mag een ieder naast zich neerleggen als irrelevante, en niet ter zake doende opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
laat ik stellen.
normaal zijn is net zo gek zijn als je buurman!

normaal zijn is dus met de massa mee lopen.
gelukkig ben ik geen lemming. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De massa, zijn dat alle mensen mét of zónder PV :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:49
JeroenH schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:03:
Voorgestelde naamwijziging van dit topic naar "onduurzame kroeg" >:)
[...]
Het afwassen van die twee bordjes, twee sets bestek, twee of drie pannen, een paar glazen en een snijplank kosten me minder tijd dan het voorspoelen, inruimen en weer uitruimen van de vaatwasser.
Het is dat ik 'm heb (zat al in dit huis), maar anders was ie er niet gekomen. Met mijn ex-vriendin hier over de vloer kon ik dat ding elke dag draaien, nu ze weer weg is gaan er 2-3 bordjes per dag, een koffiekopje en 1-2 glazen in dat ding en zet ik em aan het eind van de week toch maar eens aan omdat het anders zo begint te stinken.
Misschien dat ik er wel weer een kastje van maak als deze het begeeft, ding is nog met guldens betaald zag ik op het bonnetje.
Pagina: 1 ... 47 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.