De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.240 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar juist een cultuurhistorica zou toch vooruitgang moeten zien?
Of zijn ze nou echt zo stompzinnig.
Ik bedoel, in de mideleeuwen werd er nog licht met varkensvet gemaakt en nu?
Domme CultuurHistorica...
Over tig jaar gaat hij/zij/ze verketterd worden...(hoop ik)
Ouderwetsch op de brandstapel ermee, en dat de energie van de verbranding maar in een soort van stadsverwarming gestopt gaat worden...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:06:
[...]

Ik heb geen vergunning hoeven aanvragen, wel gecontroleerd bij de gemeente en VROM. Daarna gelegd. Maar je zal een azijnzeiker tegenkomen in de buurt die ze niet mooi vind en waardoor zijn woongenot naar beneden gaat, ik ben in dat geval benieuwd wat ik wel/niet kan verwachten.

Het liefste zou ik in dat geval, gewoon om te zieken, alle panelen eraf willen halen en alles NOG voller willen leggen. gewoon omdat het kan. O-)
Is niet relevant. Casus gaat over iemand die z'n huiswerk niet gedaan heeft. Het maakt niet uit of dat door de bouwinspecteur of door de buurman gerapporteerd is. Misschien wilde de buurman ook wel zonnepanelen maar was zijn vergunningaanvraag afgewezen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, en nou is de buurman zielig?
Ik dacht het niet, vroeger toen ik klein was, ben ik gebeten door mijn konijntje...
Wat nou buurman!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:27:
Over tig jaar gaat hij/zij/ze verketterd worden...(hoop ik)
Heerlijk zondige gedachten... O-)
Ouderwetsch op de brandstapel ermee, en dat de energie van de verbranding maar in een soort van stadsverwarming gestopt gaat worden...
Jaja, en ik tegen die tijd dan verplicht 24 Euri voor een Gieg Azijnzeikerlijkenafvalwarmte betalen zekers?

Bedankt word je! :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, niet 24euri maar 2,40 euri.
Er zijn zoveel CultuurHisterica, dat je in het 'goedkope tarief' ( of zoiets ) valt...

Ik wou editen, maar ik denk stiekum dat ik het toch maar niet doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:23:
Nee, niet 24euri maar 2,40 euri.
Er zijn zoveel CultuurHisterica, dat je in het 'goedkope tarief' ( of zoiets ) valt...

Ik wou editen, maar ik denk stiekum dat ik het toch maar niet doe...
O. In dat geval, klinkt laag genoeg om wat principes overboord te gaan gooien, en dinnetje blij te gaan maken met een warm gestookte kamer, een der komende winters... })

Iedereen is "te koop" ... als de prijs maar laag genoeg wordt ... :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:48
en ik maar flippen op mijn grafiekjes die ik uit de piko tover.
gaan jullie maar lkkr verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
hebben jullie nog te drinken...

zie leuke adv. van alcoholverslaving hieronder.

[ Voor 50% gewijzigd door snoekds20 op 02-08-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekds20
Doen we,
Wij branden CultuurHistirica op.
En ja, Wij hebben dorst.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Barman! Doe die beste man een biertje! Mach ein Grosse daraus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
zonnigtype schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:29:
[...]

Barman! Doe die beste man een biertje! Mach ein Grosse daraus!
Prosit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, nu even heel anders wat, sinds er CultuurHistirica bij bosjes opgebrand gaan worden, is het de moeite waard om na zonsondergang nog een taart of zoiets te bakken...
Iemand nog een recept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.alkmaar.nl/57399
deze aanvraag is al toegekend.
ook in alkmaar is men bezig buurten die werkelijk helemaal niets met cultuur of aangezicht te maken hebben aan te wijzen, maar tegelijkertijd "duurzaam" willen worden.
op al deze huizen staan verschillende dakkapellen, oerlelijk is dat.
hoe je je aanvraag doet maakt het verschil.
alkmaar heeft zich hiermee in een lastig parket gebracht, omdat het klimaatprogramma juist pv stimuleert :
http://www.alkmaar.nl/30869

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Koekje voor degene die raad wat dit is:
Afbeeldingslocatie: http://www.refdag.nl/polopoly_fs/2012_08_01_ovl1_bijblokje_3_fc_v_web_1_664272!image/1916758929.jpg

Vandaag mijn plugwise hopelijk binnen, kunnen we daar ook mee aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Deze topics gaan ook zo snel.... :P Blijft wel enorm gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
[quote]Maasluip schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:02:
[...]

Een walvislul? 8)

hoe kom je er op.. _O-

[ Voor 19% gewijzigd door snoekds20 op 02-08-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:27:
Maar juist een cultuurhistorica zou toch vooruitgang moeten zien?
Of zijn ze nou echt zo stompzinnig.
Stompzinnig is denk ik niet het juiste woord... Kijk, deze dame is door de gemeente Hilversum ingehuurd als cultuurhistorica. Zij heeft hiervoor geleerd en ze zal dat ongetwijfeld goed kunnen (ik bleek zelfs een boek over Hilversum van haar te hebben), maar ze zal van duurzaamheid en energie geen kaas gegeten hebben. Omgekeerd zal de persoon die over duurzaamheid gaat geen of weinig kaas gegeten hebben van architectuurhistorie.

Da's allemaal niet erg, maar ik zie het als mijn taak haar er de komende tijd, in privécommunicatie en in het openbaar, erop te wijzen dat duurzaamheid te belangrijk is om door de Hummer™ van de architectuurhistorie te laten platrijden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Roamor schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:38:
Koekje voor degene die raad wat dit is:
[afbeelding]
Vleugel van een windmolen ... de helft ervan dan.

Edit: ah, *spuit11*

[ Voor 3% gewijzigd door Basket Kees op 02-08-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
Wat een fantastisch filmpje... Je fietst je in de sportschool te pleuris om je energiecreditcard te vullen, vervolgens leeg je deze om de scooter op te laden om naar huis te gaan. Daar is echt goed over nagedacht! Ik mis nog het stukje broeikas in iedere tuin om je eigen groentes te telen die in de winkel niet meer te betalen zijn.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het zou zo maar kunnen in 2030, of misschien zelfs eerder :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
kockie schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:20:
Wat een fantastisch filmpje... Je fietst je in de sportschool te pleuris om je energiecreditcard te vullen, vervolgens leeg je deze om de scooter op te laden om naar huis te gaan. Daar is echt goed over nagedacht! Ik mis nog het stukje broeikas in iedere tuin om je eigen groentes te telen die in de winkel niet meer te betalen zijn.
Misschien gaat het filmpje over een tijd waarin we totaal geen ozonlaag meer hebben, en meer dan 15 min buiten zijn je gegarandeerd huidkanker oplevert.
Dus als je een uurtje wilt fietsen, moet dat wel binnen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

RocketKoen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:06:
[...]

Misschien gaat het filmpje over een tijd waarin we totaal geen ozonlaag meer hebben, en meer dan 15 min buiten zijn je gegarandeerd huidkanker oplevert.
Dus als je een uurtje wilt fietsen, moet dat wel binnen ;)
Als ik buiten fiets dan regent en waait het altijd ..... dus fiets ik binnen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In Nederland regent het slechts 6-7% van de tijd, en de wind... die heb je (gemiddeld) de helft van keren mee en de helft van de keren tegen dus netto geen wind.

Klaar! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:13:
In Nederland regent het slechts 6-7% van de tijd, en de wind... die heb je (gemiddeld) de helft van keren mee en de helft van de keren tegen dus netto geen wind.

Nou, we hadden "hem" (de wind) van het weekend naar Castricum lekker in de rug, op Biohummer® en EcoSUVfie®.

Terug echter met tante NS. Ik word oud... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik hoop het voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Doordat je zelf voortbeweegt heb je vaker de wind tegen.
Daarnaast heb je bij zij wind altijd wind tegen doordat je zelf voortbeweegt.
De kans dat je nat wordt tijdens een fiets tocht van een uur is veel groter als 6-7%. Ik hoef in dat uur maar 1 keer nat te worden en daar is 5%(=3 min) regen genoeg voor.

Het voordeel is wel dat je de CV lager kan zetten omdat je het warm krijgt van de beweging.
Maar dat heb ik ook als ik binnen fiets, en dan warm ik ook het huis nog ....

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-08-2012 16:58 . Reden: Verwarmende toevoeging ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, je hebt gelijk hoor. Fietsen is köt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ja, maar qua effort is het, ook al zou het half om half zijn, netto negatief.

Waarom?, omdat je met tegenwind om op dezelfde snelheid te blijven ~ { (Vfiets + Vwind)^2 - Vfiets^2} extra energie erin moet stoppen per km (vermogen gaat zelfs kubisch), en het met meewind slechts {Vfiets^2 - (Vfiets - Vwind)^2} minder energie kost.

Kortom, effecten van wind zijn eigenlijk altijd negatief over het hele jaar genomen. Tenzij je altijd op de heen- en terugweg wind mee hebt ;) Het beste is om ergens te wonen waar het weinig waait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:45:
[...]

Waarom?, omdat je met tegenwind om op dezelfde snelheid te blijven ~ { (Vfiets + Vwind)^2 - Vfiets^2} extra energie erin moet stoppen per km (vermogen gaat zelfs kubisch), en het met meewind slechts {Vfiets^2 - (Vfiets - Vwind)^2} minder energie kost.

Kortom, effecten van wind zijn eigenlijk altijd negatief over het hele jaar genomen. Tenzij je altijd op de heen- en terugweg wind mee hebt ;) Het beste is om ergens te wonen waar het weinig waait :P
... en dan noemen ze mij "religieus" en "fanatiek". Je kunt in alles doorslaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bartjuh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:45:
[...]

Of je installeert een zeil op je fiets :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:07:
En dat bestaat gewoon: http://www.whike.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
RocketKoen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:07:
[...]

Of met behulp van een windmolen. Daarmee kun jezelf tegen de wind in zonder trappen
Headwind van winkel

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 02-08-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iemand die ken in België (jaarverbruik 700kWh, 3-pers. h.h.) wil graag een kleine zonnestroominstallatie. Haar is verteld dat de Soladin 600 in België niet gebruikt mag worden. Ik kan daar op de Mastervoltsite niets over vinden. Weet iemand daar meer van? Waarom is dat? En mag de Steca 500 daar wel gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:32:
Iemand die ken in België (jaarverbruik 700kWh, 3-pers. h.h.) wil graag een kleine zonnestroominstallatie. Haar is verteld dat de Soladin 600 in België niet gebruikt mag worden. Ik kan daar op de Mastervoltsite niets over vinden. Weet iemand daar meer van? Waarom is dat? En mag de Steca 500 daar wel gebruikt worden?
Soladin 600 is volkomen legaal in Belgie. Ik heb daarnet internet lopen afspeuren maar nergens kom ik dat verhaal tegen.

EDIT:

OXXIO AAN DE DEUR! COLPORTEURS! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :*)

Grijnz! }:O

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 02-08-2012 20:36 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:33:
Soladin 600 is volkomen legaal in Belgie. Ik heb daarnet internet lopen afspeuren maar nergens kom ik dat verhaal tegen.
Ik kan het me ook niet voorstellen, maar ze schrijft dit:
ik had pakkaet besteld bij bespaarbazaar, maar die zeiden dat soladin600 (plug-in) niet op belgisch netwerk aangesloten mocht worden, weet jij of deze info correct is en of dat ook voor steca500 geldt?
En dit:
ik heb mastervolt gebeld en die zeiden dat in NL 220V is en belgie 220-230V en daardoor is er een klein rendementsverschil
met deze info heb ik epsaarbazaar weer gebeld, maar die wilden geen enkel risico lopen ivm verzekering etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben nu het forum van zonstraal.be aan het napluizen maar ook daar kom ik niets tegen.

Overigens: NL = 230V. BE = 230V. Wij hebben randaarde en volgens mij heeft Belgie pen-aarde?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Soladin 600 heeft een platte eurostekker zonder aarde, dus dat zou niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Weltkarte_der_Netzspannungen_und_Netzfrequenzen.svg
Heel west europa op 230V dus.
Maar als je de multimeter in een dagje in het stopcontact steekt zul je zien dat het niet zo nauw komt.
Vrijwel alle elektronica (hier) is ook gemaakt voor 220-240V

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RocketKoen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:48:
[afbeelding]
Maar als je de multimeter in een dagje in het stopcontact steekt zul je zien dat het niet zo nauw komt.
klopt, hier schommelt hij thuis tussen de 218 en 226V. 230V zie ik hier nooit op mijn multimeter.

Volgens mij heeft een deel in Belgie nog een net met +115V en -115V ( dus zonder nul ( blauw ) ) . Misschien dat de Soladin daar moeite mee heeft?

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 02-08-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:33:
[...]

EDIT:

OXXIO AAN DE DEUR! COLPORTEURS! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :*)

Grijnz! }:O
Bij mij zijn ze ook al 2x voor energie langsgekomen, blijft lachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

;) Wat netspanning betreft: ik meet hier regelmatig tussen de 227 en 236 V AC.

Misschien is de belasting van het net hier iets minder dan in de randstedelijke gebieden.

Onze SMA gaat tot 240 V AC, dus we houden het nog even vol ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mkleinman schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:51:
[...]

klopt, hier schommelt hij thuis tussen de 218 en 226V. 230V zie ik hier nooit op mijn multimeter.

Volgens mij heeft een deel in Belgie nog een net met +115V en -115V ( dus zonder nul ( blauw ) ) . Misschien dat de Soladin daar moeite mee heeft?
+115 en -115 kan niet op een AC netwerk.
Wat je misschien bedoeld is dat ze een "3x220V" aansluiting hebben (3 fase 127V in driehoek). Dat was de overgang tussen 127V en 220V. Later zijn die overgezet naar 3 fase 220V in ster.

Op een paar antieke grachtenpanden komt het in NL niet meer voor. Belgie en Noorwegen zijn de enige landen in de EU die beide systemen nog volop gebruiken.

Voor een driehoek schakeling moet je de stroom op een andere manier meten dan op een sterschakeling.
De Soladin werkt dus niet op een driehoekschakeling.

Als je wilt weten wat je hebt moet je naar je hoofdaansluiting kijken
3 draden (bruin-zwart-grijs, of 3x bruin) = driehoek
4 draden (+ blauw) = ster

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

RocketKoen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:48:
[afbeelding]
Bij mij meest 235V kan ik altijd uitlezen op mijn PIKO
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/236V.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voer voor de tegenstanders van zonnenergie omdat het te onbetrouwbaar is:
http://www.stuff.co.nz/wo...to-shed-diesel-dependence
Diesel-dependent Tokelau is still on track to become the first entirely solar-powered places on Earth in a project led by a New Zealand solar company.

[...]

Once the project is complete, Tokelau will be the first country to meet 100 per cent of its climate change obligations and will only need fossil fuel to power its fleet of three cars.
Wel wat onduidelijkheden:
The solar power systems will be capable of providing 150 per cent of the annual electricity demand without increasing diesel demand.
:? Dus er wordt ook niet minder diesel verstookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er is nog wel diesel nodig voor de auto's, zo lees ik het. Het is trouwens logisch dat dit soort kleine afgelegen plekken (1400 inwoners!) het eerste overgaan op solar, dit soort eilanden zijn veel te klein voor grootschalige en goedkope opwek (kolen/nukes/gas) en draaien dus puur op diesel/stookolie. Dat is loeiduur nu, met de huidige dieselprijzen kom je op stroom van >100 €/MWh uit - en dan begint het plaatje er ineens een stuk leuker uit te zien voor PV.

[ Voor 79% gewijzigd door Dreamvoid op 03-08-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan schrijf je toch "while lowering diesel demand dramtically"?
"Geen verhoging" is een eufemisme voor "maar we verbruiken ook niet minder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De (wettelijke) range is 207-243 V
Maasluip schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 08:59:
Dan schrijf je toch "while lowering diesel demand dramtically"?
"Geen verhoging" is een eufemisme voor "maar we verbruiken ook niet minder".
Misschien hadden ze hiervoor helemaal geen elektriciteit. En normaal zou elektriciteit voor zo'n klein dorp betekenen dat ze veel meer diesel gaan gebruiken. Nu dus niet want ze hebben PV in plaats van een dieselgenerator.

[ Voor 42% gewijzigd door RocketKoen op 03-08-2012 09:07 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet zulk fijn nieuws uit Duitsland: de EEG Umlage dreigt volgend jaar omhoog te gaan van 3.6 naar 5.3 ct. Niet verwonderlijk gezien de keldering van de stroomprijzen (oftewel, de UNB's ontvangen veel minder voor hun EEG stroom dan verwacht, en in een FIT systeem moeten de huishoudens dus het verschil bijpassen).

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 03-08-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er kwam trouwens gisteren iets leuks binnen:
YouTube: pompje op zonne energie
Voor het gratis koelen van panelen? :)

In mijn geval gaat dit een klein fonteinpompje vervangen in een ornamentje.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 03-08-2012 13:40 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg hier te zien : video niet beschikbaar. Misschien dat het doorkomt door netwerk-instellingen op mijn werk. Dan maar vanavond thuis kijken.

Ondertussen denk ik nog steeds serieus aan een manier om panelen te koelen. Dat is wel een project voor volgend jaar. Ik wil er weinig geld aan uitgeven, omdat het anders weinig nut heeft als we weer zo'n natte zomer hebben. Daarnaast wil ik ook eerst nog drie extra panelen laten plaatsen. Wanneer die ruimte gevuld is, dan wil ik eens gaan kijken of het koelen van zonne-panelen met behulp van regenwater een goed idee is. En brengt het ook wat op etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:06:
Ondertussen denk ik nog steeds serieus aan een manier om panelen te koelen. Dat is wel een project voor volgend jaar. Ik wil er weinig geld aan uitgeven, omdat het anders weinig nut heeft als we weer zo'n natte zomer hebben. Daarnaast wil ik ook eerst nog drie extra panelen laten plaatsen. Wanneer die ruimte gevuld is, dan wil ik eens gaan kijken of het koelen van zonne-panelen met behulp van regenwater een goed idee is. En brengt het ook wat op etc.
Geniaal : Koelen met regenwater, als het regent zijn ze koud >:)

Maar ik heb het laatst geprobeerd (licht bewolkt) om 1 string van de drie te koelen met een sproeier, het effect was 150W op de 2000W generatie.... Viel wat tegen, het heeft alleen zin als de zon goed schijnt ! en hoe vaak is dat ?

[ Voor 15% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-08-2012 12:13 . Reden: Toevoegen experiment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:10:
[...]

Maar ik heb het laatst geprobeerd (licht bewolkt) om 1 string van de drie te koelen met een sproeier, het effect was 150W op de 2000W generatie.... Viel wat tegen, het heeft alleen zin als de zon goed schijnt ! en hoe vaak is dat ?
Dat bedoel ik dus met jouw reply : Wat levert extra op? Loont het de moeite om het te doen?
Als ik dat nu wel doe en goed verslag van maak, dan weet vervolgens iedereen of het nut heeft om het zelf ook te doen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
koelen is in een van de 20 eerdere delen besproken (zoek maar eens)
in onze regio (NL/West europa) niet eens interessant als ik het zo lees.
Ander verhaal als je spanje/madrid of sahara zit... (hogere instraling, helaas ook hogere omgevingstemperaturen).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

teacher schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:22:
Er kwam trouwens gisteren iets leuks binnen:
[video]
Voor het gratis koelen van panelen? :)

In mijn geval gaat dit een klein fonteinpompje vervangen in een ornamentje.
Ik krijg hier te zien : video niet beschikbaar. Misschien dat het doorkomt door netwerk-instellingen op mijn werk. Dan maar vanavond thuis kijken.

Ligt niet aan jou, same here met consumenten verbinding zonder vage instellingen. Werkt wel door de link naar de video in de adresbalk te zetten en dan te openen. Ik vermoed dat ie embedded niet te kijken is omdat het een privé-/unlisted-video is.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 03-08-2012 13:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:29:
[...]

Dat bedoel ik dus met jouw reply : Wat levert extra op? Loont het de moeite om het te doen?
Als ik dat nu wel doe en goed verslag van maak, dan weet vervolgens iedereen of het nut heeft om het zelf ook te doen of niet.
Pompje in een regenton. Thermostaat schakelaar er op, waarvan de sensor op je zonnepaneel zit.
Je verbruikt niet onnodig energie, en de 150W extra energie van de koeling heft de stroomkosten van het pompje meer dan op.
Moet je alleen wel een grote regenton hebben. Maar ik heb hier al foto's gezien van mensen waarvoor dat geen probleem is ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

hmm.. de video blijft op "verwerken" staan. Ik maak er wel even een linkje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij mij werkt hij zonder problemen. Maar ik zie het nut niet, afgezien van dat je wat extra oppervlak zonnepanelen hebt. Of je een pompje nu op zijn eigen zonnepanelen laat lopen of in het stopcontact steekt maakt niks uit. Je zou moeten uitzoeken welke zonnepanelen een groter rendement hebben: die op je dak of die van dit pompje.

En als ik het pisstraaltje zo zie zal die nooit hoog oppompen, dus het reservoir moet ook al hoog staan. Van je regenton beneden zal dit niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
RocketKoen schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:24:
Pompje in een regenton. Thermostaat schakelaar er op, waarvan de sensor op je zonnepaneel zit.
Je verbruikt niet onnodig energie, en de 150W extra energie van de koeling heft de stroomkosten van het pompje meer dan op.
Met een flinke opvoerhoogte heb je aan 150W niet genoeg denk ik.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb dan zoiets van;
- Het kost volgens mij meer geld en moeite aan het hele systeem van koelen voor x kWh winst per jaar, dan het kost om gewoon y kWp bij te leggen opdat je de x kWh extra opbrengt per jaar hebt. Kortom, zeker met huidige PV prijzen financieel niet verstandig.
- Als het je niet lukt om homogeen over het hele paneel in dezelfde mate te koelen, dan kan dat nog wel eens voor aardige (mechanische) spanningen in het materiaal zorgen. Dat is niet erg bevordelijk voor de levensduur.

Maar goed, wel leuk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hansvk schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:17:
[...]

Met een flinke opvoerhoogte heb je aan 150W niet genoeg denk ik.
Hmm, daar heb je een punt.
Vijverpompen zijn vaak gemaakt voor grote volumes, niet voor hoogte.
Een 150W vijverpomp kan een paar duizend liter per uur pompen. Maar hoger dan 1 verdieping komt het niet.
En je regenton is zo na 2 min leeg.

Alternatief: Klein resevoir boven je panelen maken. De zwaartekracht gebruiken om het koelwater te laten stromen (met een thermostaat om het resevoir te openen/sluiten.
En dan een pomp gebruiken die automatisch het resevoir bijvult.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Of een tuinslang bovenop je panelen zetten, koelen, het water opvangen, en je WC stortbak of boiler in leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:34:
Of een tuinslang bovenop je panelen zetten, koelen, het water opvangen, en je WC stortbak of boiler in leiden.
Heb je wel een erg grote WC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:41:
[...]

Hmm, daar heb je een punt.
Vijverpompen zijn vaak gemaakt voor grote volumes, niet voor hoogte.
Een 150W vijverpomp kan een paar duizend liter per uur pompen. Maar hoger dan 1 verdieping komt het niet.
En je regenton is zo na 2 min leeg.

Alternatief: Klein resevoir boven je panelen maken. De zwaartekracht gebruiken om het koelwater te laten stromen (met een thermostaat om het resevoir te openen/sluiten.
En dan een pomp gebruiken die automatisch het resevoir bijvult.
Volgens mij had EnergiebewustZL een stuk of 7 regentonnen, neem voor het gemak aan dat 90% van het water weer terug stroomt en je kunt wel een tijdje pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Erasmo schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:06:
[...]

Volgens mij had EnergiebewustZL een stuk of 7 regentonnen, neem voor het gemak aan dat 90% van het water weer terug stroomt en je kunt wel een tijdje pompen.
dom, ik had er niet aan gedacht dat dat water weer terug de ton in stroomt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
We zijn hier op Tweakers, en betekent 'tweaken' niet iets als 'verbeteren, er aan sleutelen'? De discussie over koelen laait al jaren welke paar weken weer op. Ik zou graag zien iemand het eens oppakt en het bouwt. Nu blijft het elke keer weer speculeren, maar zonder informatie blijft het daarbij. Compleet zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zo serieus was mijn post nu ook weer niet... ;)

Daar is, in dit geval, het pompje te klein voor. Maar, als proof of concept opstelling kan je hier wel wat mee.
Stel, je hebt die ubbink bakken op je platte dak, je gebruikt water als ballast en je zet in elke bak een iets groter pompje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pas op dat je niet per ongeluk een zonneboiler uitvind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dan krijgen we weer de vraag die ook al duizend keer voorbij is gekomen: zou het niet wat zijn een zonnestroompaneel en een zonneboiler te combineren?!? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amen

anyway :
http://www.belastingdiens...elling_van_kolenbelasting
kolen voor stroom hebben dus vrijstelling
1 januari niet meer, dat is vlak na 1 oktober als de btw stijgt.
pv laten concurreren met vieze stroom word weer een beetje leuker in 2013

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 21:11 . Reden: eigenlijk een beetje subsidie dus voor de kolenboer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 04-10 18:54
WoudseHoeve schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:10:
[...]

Maar dat is dan nog met het water over de panelen heen; dus dan krijg je misschien best wat diffusie of 'schaduw' van het water.

Eigenlijk zou je het water achter de panelen langs willen leiden, via goed warmte-geleidende buisjes (alu?). Finnetjes en thermal pads erbij om goede transfer te garanderen...

Als je het systeem boven aan zou kunnen sluiten op de waterleiding, dan heb je niet eens een pomp nodig. Het water moet je daarna dan wel ergens voor gebruiken (boiler?), anders verspil je dat weer.

/wilde onzinnige ideeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:39:
[...]
Over een jaartje even in de elektroluminescentie scanner controleren op microcracks in de cellen...
Zijn er ook eenvoudigere manieren om microcracks met enige zekerheid of tenminste heel zwaar verdacht te meten of dat men aan sporten is geweest met de panelen, met huis en tweaker attributen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
* NielsTn heeft de Tesla geparkeerd en aangesloten op het laadpunt thuis
is er nog wat te melden enne... rondje van mij in de kroeg ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:24:
[...]

Moet je alleen wel een grote regenton hebben. Maar ik heb hier al foto's gezien van mensen waarvoor dat geen probleem is ;)
Je bedoelt deze :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/05.%20Regentonnen/DSC06265.JPG

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:50:
[...]

Ik heb dan zoiets van;
- Het kost volgens mij meer geld en moeite aan het hele systeem van koelen voor x kWh winst per jaar, dan het kost om gewoon y kWp bij te leggen opdat je de x kWh extra opbrengt per jaar hebt. Kortom, zeker met huidige PV prijzen financieel niet verstandig.
- Als het je niet lukt om homogeen over het hele paneel in dezelfde mate te koelen, dan kan dat nog wel eens voor aardige (mechanische) spanningen in het materiaal zorgen. Dat is niet erg bevordelijk voor de levensduur.

Die indruk heb ik dus ook, zoals jij het hierboven beschrijft Bartjuh. Ik zou het best willen aanschaffen en testen. Als het project "mislukt", kan ik de gekochte onderdelen nog hergebruiken voor in mijn tuin bijvoorbeeld.

Duidelijk is wel, dat er wat druk op de waterslang moet komen, wil die bovenin bij mijn zonne-panelen ook nog wat doen.

Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/01.%20Plaatsing%20zonne-panelen%20WZW/DSC06091.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:06:
[...]

Bijna juist. 5 regentonnen.

De uitdaging die ik heb, is dat 10 panelen links heb liggen en 4 panelen rechts. Die zijn aangesloten op één string. Dus wellicht dat ik een regenton verplaatst naar de regenpijp rechts. Dan kan ik op die manier het regenwater opvangen en hergebruiken voor die 4 panelen rechts.

Wat dus al opvalt : Ik ga twee pompen nodig hebben.

Daarnaast moet ik iets verzinnen, waarbij alle panelen gekoeld worden.Want tussen de panelen zit horizontaal een kier. Daarom zat ik te denken aan een druppelslang : Marktplaats link

Hoe krijg ik zo'n bewateringsslang in één rechte lijn tussen/boven/onder mijn panelen. en hoe komt dan het water er uit. Al dat soort vragen haal ik nog wel eens door mijn hoofd voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:23:
We zijn hier op Tweakers, en betekent 'tweaken' niet iets als 'verbeteren, er aan sleutelen'? De discussie over koelen laait al jaren welke paar weken weer op. Ik zou graag zien iemand het eens oppakt en het bouwt. Nu blijft het elke keer weer speculeren, maar zonder informatie blijft het daarbij. Compleet zinloos.
Ik wil het nog steeds doen. Helaas blijft nu met speculeren. Want ik heb eerst andere dingen op het verlanglijstje staan die (moeten) gaan gebeuren. :
- 3x extra zonne-panelen links.
- schutting vervangen
- andere PV (Persoonlijke Verzorging)
- Tweak-project : Koel-je-PV.

Zodoende zeg ik daarom ook : iets voor volgend jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:15:
[...]

Maar dat is dan nog met het water over de panelen heen; dus dan krijg je misschien best wat diffusie of 'schaduw' van het water.

Eigenlijk zou je het water achter de panelen langs willen leiden, via goed warmte-geleidende buisjes (alu?). Finnetjes en thermal pads erbij om goede transfer te garanderen...

Als je het systeem boven aan zou kunnen sluiten op de waterleiding, dan heb je niet eens een pomp nodig. Het water moet je daarna dan wel ergens voor gebruiken (boiler?), anders verspil je dat weer.

/wilde onzinnige ideeen
Die panelen bestaan. En zou je zelf ook nog kunnen maken, Maar daar ik mijn panelen niet voor losmaken. Ze liggen prima zo. :)

ps. zo. dat is wel weer genoeg posts van mij achter elkaar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Weet je waar ik heel benieuwd naar ben?

Wie heeft er ooit zijn omvormer moeten vervangen vanwege "versleten".

Ik bedoel hiermee dat die niet is vervangen door een fabrikagefout, ofzo.

Gewoon door normaal gebruik.

Hier heb ik nog niets van gelezen op Tweakers.

Er zijn toch een aantal personen op dit forum die al jaaaaaren PV op het dak heeft liggen.

Op internet vind ik hier ook zo snel niets over.

Iemand ervaring of info?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bartjuh schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:50:
[...]

Ik heb dan zoiets van;

Hier wordt gesuggereerd dat de PV 10% langer meegaan en 50% meer rendement hebben met SOLARDUCT PV/T warme lucht zonnecollectoren met PV panelen
De SolarDuctTM kan ook gebruikt worden om tegelijkertijd thermische (T) en fotovoltaïsche (PV) energie op te wekken, dus zowel warmte als stroom. Met een SolarDuct PV/T systeem trekken de metalen SolarWall panelen de hitte weg van de PV modules. Deze warmte wordt dan naar de dichtsbijzijnde rooftop luchtbehandelingsunit geleid en vervolgens naar binnen in het gebouw. Het verminderen van de hitte aan de achterzijde van het PV paneel, verbetert de elektrische efficiëntie en de levensduur van de PV met zo'n 10%. De unieke combinatie van PV panelen met warme lucht zonnecollectoren geeft een rendement van maar liefst 50%. Geen enkele duurzame techniek komt qua rendement en terugverdientijd in de buurt van onze SolarWall of SolarDuct PV/T.

Afbeeldingslocatie: http://noorderlichtsolar.nl/images/Solarduct%20pvt%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://noorderlichtsolar.nl/images/SolarWallPVT%20werking.gif

Afbeeldingslocatie: http://noorderlichtsolar.nl/images/SolarWallPVT%20werking%203.gif

Maar zal wel veel te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poly panelen op een zwarte ondergrond...
ik had poly op donkere pannen, drama was dat
Schinnen-groen schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:12:
Weet je waar ik heel benieuwd naar ben?

Wie heeft er ooit zijn omvormer moeten vervangen vanwege "versleten".
Ik bedoel hiermee dat die niet is vervangen door een fabrikagefout, ofzo.
Gewoon door normaal gebruik.
Hier heb ik nog niets van gelezen op Tweakers.
Er zijn toch een aantal personen op dit forum die al jaaaaaren PV op het dak heeft liggen.
Op internet vind ik hier ook zo snel niets over.
Iemand ervaring of info?
6+ jaar onderweg, nergens last van gehad.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat de enige die hier omvormers vroegtijdig hebben vervangen de pioniers met de OK-4'tjes waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 18:21:
Ik denk dat de enige die hier omvormers vroegtijdig hebben vervangen de pioniers met de OK-4'tjes waren...
Breek mij den beck niet open...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PV_systeem/2004_16_800dpi.jpg

Dat dak vaker gezien dan me lief was. Of de monteur die helemaal uit Zeist kwam om die dingetjes te vervangen. Man, man, man, dat waren nog eens tijden... 8)7

Nadat de hele zooi naar binnen is verkast (2005) weinig problemen meer gehad. Maar dat zou allemaal niet onder "normale slijtage" mogen vallen, die dingen waren immers IP67 getest en zouden volgens oorspronkelijke documentatie NKF >20 jaar mee moeten gaan. Er zijn duidelijk fouten bij fabricage gemaakt, hadden zo nooit buiten opgehangen mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zonnigtype schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 19:19:
[...]
... Er zijn duidelijk fouten bij fabricage gemaakt, hadden zo nooit buiten opgehangen mogen worden.
Je bedoelt het ontwerp i.p.v. fabricage denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 21:08:
[...]

Je bedoelt het ontwerp i.p.v. fabricage denk ik?
Ontwerp leek OK (maar heb ik zeer tegenstrijdige berichten over gehoord, beiden van technici "die het zouden moeten kunnen weten"). Uitvoering was sloppy, to say the least (waarschijnlijk kunsthars recept niet OK, productie proces niet goed gemonitord, of iets dergelijks). Maar dat is allemaal history.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
* NielsTn vindt die Tesla erg geweldig, alleen dat verdomde laad-proces aan de openbare laadpaal duurt zo lang met slechts 16 Ampere continue :( (thuis gaat het met max. 13 Ampere). Dat schiet niet op met een energieopslag van ca. 50kWh.....

* NielsTn wil een snellader :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hoeveel aan parkeergeld kost 1 x opladen aan de paal zo gemiddeld? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En hoe lang duurt het.....lang, maar wat is jouw definitie van lang? 5u-15u?
en wat gebeurd er als hij leeg begint te raken? gaat hij dan in een slow mode zodat je nog wel naar een laadpunt kan komen.
Het model is prima, alles beter als een prius natuurlijk, maar de praktijk? Het kost ook een slordige ton dus mag ook best beter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:41:
Hoeveel aan parkeergeld kost 1 x opladen aan de paal zo gemiddeld? :X
Volgens mij mag je bij de laadpalen gratis parkeren. Hier in de omgeving sowieso, ik denk dat de dichtstbijzijnde betaalde parkeerplaats 20 km verderop is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:35:
* NielsTn vindt die Tesla erg geweldig, alleen dat verdomde laad-proces aan de openbare laadpaal duurt zo lang met slechts 16 Ampere continue :( (thuis gaat het met max. 13 Ampere). Dat schiet niet op met een energieopslag van ca. 50kWh.....

NielsTn,

wil je eens een verslagje over je ervaringen hier in schrijven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NielsTn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:35:

Snelladen is wel funest voor de levensduur van je accu.
Tenminste, de vuistregel is dat je een accu niet sneller moet laden, dan je hem normaal zou ontladen.
Nu doe je er een uurtje of 13 over. Dat zou nog wel wat sneller kunnen dus. Maar vermijdt de "volle accu in 30min" paaltjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gelukkig heeft Tesla als een van de weinige een volledig gecontroleerde en temperatuur stabiele oplossing voor de accu (meer 6500 LiOn penlites): eigen koelcircuit, evt schakelt airco bij om extra te koelen en eigen radiateur met twee fikse fans. Al met al vermoed ik dat Tesla het snelladen goed in de smiezen heeft met deze countermeasures :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verslag volgt, ben net terug van gennep-den bosch-gennep met stukken snelweg en provinciale weg. En had nog ca 30% restlading over. Jammer dat ik met huidige kabel (1 fase 16A continue)in een weekend nog niet de accu echt af hebben kunnen toppen qua lading. Ach ja genoeg indrukken, met ca 600+ km achter de kiezen en vele gedeeltelijke laadsessies :)

[ Voor 47% gewijzigd door NielsTn op 05-08-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43
Nu op een duurzame camping in Tsjechie terecht gekomen. Iets ten zuiden van Cesky Krumlov. Camperen onder de zonnepanelen, voor de echte addicts. Verder een heel simpele camping, maar morgen gaan we weer verder.

Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/zonnepanelen-camping-2.png
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/zonnepanelen-camping-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NielsTN
Ik ben benieuwd, welke afstanden je daadwerkelijk heb kunnen halen, tussen de tankmomenten door. Dus praktische afstanden dan wat de fabriek je doet vertellen.

@pcmadman
Geweldig om te zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

pcmadman schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:09:
Nu op een duurzame camping in Tsjechie terecht gekomen. Iets ten zuiden van Cesky Krumlov. Camperen onder de zonnepanelen, voor de echte addicts. Verder een heel simpele camping, maar morgen gaan we weer verder.

[afbeelding]
[afbeelding]
Spectaculair, maar zou ik met mijn tentje onder zo'n "silicium flapoor" willen staan en de zon buiten sluiten? Dan krijg ik volgens mij ruzie met dinnetje...

... de camping eigenaar mag daar wel waarschijnlijk 26 procent belastingen gaan betalen over de (veel te lucratieve) Einspeise Vergütung voor dat fraais, als de lawsuit tegen Vaclav Havel's handtekening onder die (al lang aangenomen) wet vruchteloos blijkt te zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
zonnigtype schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

Spectaculair, maar zou ik met mijn tentje onder zo'n "silicium flapoor" willen staan en de zon buiten sluiten? Dan krijg ik volgens mij ruzie met dinnetje...

... de camping eigenaar mag daar wel waarschijnlijk 26 procent belastingen gaan betalen over de (veel te lucratieve) Einspeise Vergütung voor dat fraais, als de lawsuit tegen Vaclav Havel's handtekening onder die (al lang aangenomen) wet vruchteloos blijkt te zijn ...
Wel een leuke manier om wat extra centjes te verdienen, door je solar farm gewoon 3 meter hoog te plaatsen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:18:
@NielsTN
Ik ben benieuwd, welke afstanden je daadwerkelijk heb kunnen halen, tussen de tankmomenten door. Dus praktische afstanden dan wat de fabriek je doet vertellen.
..
dat gaat lastig als met een 16 Ampere laadtempo bij openbaar laadpunt de accu niet volledig te toppen is in een nacht.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

Als je het een beetje tactisch plant staat je tentje in de schaduw en je stoel in de zon, dan is het 's nachts ook wat beter uit te houden in de tent.

Pagina: 1 ... 46 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.