De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.234 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:57

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snowmiss schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:18:
[...]

En dat met dit weer, hoeveel kg ben je al kwijt ;)
Toevallig vanochtend op de weegschaal gestaan. 1,5 kilo kwijt na een paar dagen klussen. Het lijkt wel alsof ik zelf lek ben. Ik zweet echt als een rund tijdens het klussen. Gelukkig staat de zonneboiler weer op standje bloedheet! Lekker douchen zo.

Wat foto's

Megazooi van de muizen. We hebben de kraker gevonden, dood. Inmiddels zit elke kier en tochtgat vol met purschuim.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0652.jpg

En dan breek je een latje weg van spaanplaat die compleet is vergaan en wat vind je daarachter. KOEKOEK! Een joekel van een koudebrug. Je ziet het rubber nog zitten van de dilitatievoeg! Koudebrug!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0654.jpg

Opbouw:

Eerst dampopen folie daarna, 2cm EPS achter de balken gedrukt.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0656.jpg

Daarna 6cm EPS tussen de balken geklemd
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0658.jpg

Dampdichte folie
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0661.jpg

En gips ervoor ( horizontaal om goed uit te komen met de latten ivm hoh afstand ). Deel van plafond zit er hier ook al in
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0662.jpg

Stekkerdoos waar beide 230V GU10 spots in zitten. Ledspots komen nog!
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0663.jpg

resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/bijkeukendag1/imag0667.jpg

Nu bekaf.

Overigens de oude bewoners hadden 3CM eps gebruikt en steenwol door elkaar. Isover zat verkeerd om met de folie zijde naar de buitenmuur :X . Een heleboel stukjes waren open, dus geen enkele isolatie.

Verder het tochtgat gevonden, Achter het boeibord achter waait het zo de bijkeuken in. Boven de bijkeuken ( latij ) zit geen enkele isolatie! Nu wel.. 3 bussen PUR erin gedonderd, speciale pur wat nog extremer uitzet. >:)

Jammer genoeg geen foto van maar het zag er nogal indrukwekkend uit wat er allemaal tussen de balken door kwam druipen. Maar het tochtgat is in elk geval weg. Ook de toegangsroute waar de muizen door konden is dichtgemaakt en ik heb een scheiding gemaakt tussen de bijkeuken en de schuur. Ook wederom met PUR dichtgemaakt.

Nu een biertje.. IJSKOUD!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:24:
Dat worden weer verplicht mooie pics, dan, voor de gloeiende oogjes hebbende twiekerts... :9

Goeie vakantie!
Er is in het plaatsje Münstertal genoeg PV geplaatst op woonhuizen.
Echt grote installaties kom je daar niet tegen, wel heel veel bos waar je prachtig kunt wandelen.
Ook veel Tegelkachels daar maar daar heb je 's zomers niet veel aan ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
Zou toch een beetje oppassen met extra uitzettend pur en grote hoeveelheden. Weet nog van mijn vader destijds, even de nieuwe vensterbanken van de uitbouw vastpurren. "Het vindt zijn weg wel, wat teveel is komt wel door het gat naarbuiten".
Halfuurtje later trof ie de nieuwe vensterbanken aan in hoepelvorm. Het purschuim was zoveel uitgezet dat het niet snel genoeg door het gat naarbuiten kwam, en vurenhout met multiplex is niet bestand tegen de druk van uitzettend PUR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed bezig!!

Gaasband, naden en schroefgaten vullen, aandrogen en afwerken met een nat spackmes. Na drogen schuren.
Afkitten: neem acrylaatkit, afwerken met een natte spons.
Voorstrijken en latex ertegen, dan is het supernetjes.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/615239_402598896456354_1408448709_o.jpg

En een foto van de kraker :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Boontje komt om zijn loontje ...... >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:11:
Zou toch een beetje oppassen met extra uitzettend pur en grote hoeveelheden. Weet nog van mijn vader destijds, even de nieuwe vensterbanken van de uitbouw vastpurren. "Het vindt zijn weg wel, wat teveel is komt wel door het gat naarbuiten".
Halfuurtje later trof ie de nieuwe vensterbanken aan in hoepelvorm. Het purschuim was zoveel uitgezet dat het niet snel genoeg door het gat naarbuiten kwam, en vurenhout met multiplex is niet bestand tegen de druk van uitzettend PUR...
Klopt. Pur is wat dat betreft best extreem. De druk kon bij ons nergens anders heen dan door de kieren. Ik heb pur nog niet van beton zien winnen ;). Het is goed gekomen in elk geval. Nu druk bezig met opruimen, stofzuigen, dweilen. Bweuh... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Waar hebben we dat eerder gehoord?
Over de toekomst is hij positief: „Ik verwacht dat op termijn thoriumreactoren in de mondiale energiebehoefte zullen kunnen voorzien.”
Ja, ja, dat beloofden ze allemaal (let wel, sommige zonne-energie fetisjisten inclusive) ... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ben er niet echt principieel voor of tegen, maar Thorium duurt nog decennia. Tot die tijd hebben we PV nodig als overbruggingstechnologie :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 26-07-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
Vraag me af of thorium nog zo lang gaat duren. Op zich zijn de prototypes op kleinere schaal er al. Probleem is dat je moet concurreren met 50 jaar ontwikkeling in uranium-kernenergie. Verder zit niemand te wachten op kernafval van thorium. Zolang er oorlog is, blijft er vraag naar kernafval op basis van uranium. Bij de oorlogen in het midden oosten is er heel wat kernafval gedumpt op tanks om door de bepantsering heen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn echt nog wel genoeg centrales om uranium te produceren, daar kunnen Thorium centrales gewoon naast draaien. Maar zolang de (per definitie optimistische) universiteiten en instituten die eraan werken zelf al zeggen dat het een 2035+ technologie is, dan weet je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
_JGC_ schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:13:
Vraag me af of thorium nog zo lang gaat duren. Op zich zijn de prototypes op kleinere schaal er al. Probleem is dat je moet concurreren met 50 jaar ontwikkeling in uranium-kernenergie. Verder zit niemand te wachten op kernafval van thorium. Zolang er oorlog is, blijft er vraag naar kernafval op basis van uranium. Bij de oorlogen in het midden oosten is er heel wat kernafval gedumpt op tanks om door de bepantsering heen te komen.
je zit ook met 50 jaar aan afval, dat 100.000 jaar gevaarlijk blijft.
Niet echt een houdbare werkwijze.

Als je met dat afval nou een energie kon opwekken, waarna het nog maar 100 jaar gevaarlijk blijft. Ik zie geen weerstand uit de uranium sector.

Ideaal krijgen ze kernfusie rendabel... dan ben je van de zeldzame brandstof en het gevaarlijke afval af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Hoera een mijlpaal vandaag zijn we door de 5000kWh opgewekte stroom gegaan. Dat wordt vanavond lekker electrisch barbequen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Wil je eens een keertje een twitter bericht checken (duurzaamheid), is die site down...
Twitter is currently down for <%= reason %>.
Je kunt ook nergens meer op rekenen tegenwoordig.

Maar goed, misschien wel zo duurzaam dat het ff niet gebruikt kan worden... >:)

Geen twitter account hier, af en toe volg ik het op afstand, bijv. Agentschap NL, of Liesbethgroenvantongeren... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En het hr++ glas met een u van 1 is ook geplaatst in de bijkeuken. Dat was zo gepiept. Eerste indruk trouwens over de isolatie in de schuur. Het is er nu veel koeler dan voorheen. Met de plugwise kan ik het ook zien. In plaats van grote verbruikspieken overdag en grote dippen in de nacht is het verbruik nu veel gelijkmatiger over de dag verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 18:17:
Geen twitter account hier, af en toe volg ik het op afstand, bijv. Agentschap NL, of Liesbethgroenvantongeren... ;)
Ook een leuke: https://twitter.com/#!/solarwebsite

O-)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:16:
Er zijn echt nog wel genoeg centrales om uranium te produceren, daar kunnen Thorium centrales gewoon naast draaien. Maar zolang de (per definitie optimistische) universiteiten en instituten die eraan werken zelf al zeggen dat het een 2035+ technologie is, dan weet je het wel.
Schijnt dat Thorium reactoren knetter-corrosief zijn, waardoor het reactorvat heel snel slijt. Er zijn nog geen goede oplossingen voor, tenzij je om het jaar de reactor uit wil zetten, wat pro-kernenergie-vrijwilligers in het reactorvat wil laten zakken, en reparaties wil laten uitvoeren (als het repareerbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Even een nightmare laten zien:
http://youtu.be/vu9ERsMS_P4

not for the faint hearted :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:33:
Even een nightmare laten zien:
http://youtu.be/vu9ERsMS_P4

not for the faint hearted :)
Over een jaartje even in de elektroluminescentie scanner controleren op microcracks in de cellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:39:
[...]

Over een jaartje even in de elektroluminescentie scanner controleren op microcracks in de cellen...
'sorry meneer, maar die microcracks vallen binnen de produktie-tolerantie' ;)
alleen het geluid al doet haren overeind schieten. Maar ziet er an sich wel okay uit verder (jammer dat achterzijde frame of even een montage in proefopstelling getoond wordt :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
test 2: YouTube: S-Energy Modules: OMG!!
springen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:39:
[...]
Denk ook dat het niet bepaald bevordelijk is. Kristallijn Si is vrij "dik" (200 micrometer is dik ja :P), heeft kristalstructuur (stijf en bros), en is dus echt niet flexibel. Klein beetje buigen kan, maar dat moet je echt niet te gek doen voordat cracks ontstaan.

Als ze dit nou deden met het veel dunnere, en daardoor lekker flexibele, en amorfe, Si, dan was het een heel ander verhaal. Die kunnen dat wel hebben zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 00:09:
[...]

Denk ook dat het niet bepaald bevordelijk is. Kristallijn Si is vrij "dik" (200 micrometer is dik ja :P), heeft kristalstructuur (stijf en bros), en is dus echt niet flexibel. Klein beetje buigen kan, maar dat moet je echt niet te gek doen voordat cracks ontstaan.
Helaas is het lange tijd doodnormaal geweest dat installateurs met hun zware p*ten gewoon over de modules op het dak liepen. Ik denk dat ze daarvan wel een beetje teruggekomen zijn sinds die elektroluminescentie apparatuur gemeengoed is geworden en mensen zich de pleuris schrokken van het fenomeen "microcracks"... (vaak een aangrijpingspunt voor een hoop malheur, worden tegenwoordig ook in verband gebracht met de al eerder door mij genoemde "Schneckenspuren").
Als ze dit nou deden met het veel dunnere, en daardoor lekker flexibele, en amorfe, Si, dan was het een heel ander verhaal. Die kunnen dat wel hebben zonder problemen.
Mwagh. Amorf Si heeft zo weer zijn eigen probleempjes die de nodige producenten dan wel eikels van installateurs die niet wisten wat ze deden wit doen wegtrekken...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Amorphous_Si_troubles_jan2007.jpg

(Paar jaar na oplevering. Heeft paar ton vervangingskosten opgeleverd... ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Zonnestroompanelen geplaatst door robots:

Afbeeldingslocatie: http://www.technologyreview.com/files/89079/br.robots.installing.solarx616.jpg

Bron.

Logische ontwikkeling denk ik, nu de panelen zelf steeds goedkoper worden neemt het aandeel in de totaalprijs van het arbeidsloon toe.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat zijn niet bepaald de kleinste paneeltjes!

Zal ook een kostenvoordeel in zitten waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ze zijn nog steeds met 4...

edit: 5, staat nog een man achter de panelen

[ Voor 47% gewijzigd door prein2 op 27-07-2012 12:09 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik Keessie schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 12:00:
Dat zijn niet bepaald de kleinste paneeltjes!

Zal ook een kostenvoordeel in zitten waarschijnlijk.
Precies, en zoals het artikel ook uitlegt werkt dit alleen bij grote installaties waarbij de panelen in een zeer regelmatig patroon opgesteld staan. Voor dakinstallaties is een flexibiliteit nodig waarover robots (nog?) niet beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb een vraagje,

Ik ben sinds een paar maanden ook bezig geweest met energie besparen want het verbruik is jaren lang onzinnig hoog geweest. Ik ben daarom ook meterstanden bij gaan houden. Alleen wat zie ik nou op een van onze twee gasmeters hij loopt door met 0.004 M3 per dag. Ik heb de gas kranen van alle verbruikers dicht gezet, maar toch loopt de meter door. Ik denk dat dit waarschijnlijk door temperatuur verschillen komt, gas zet uit en krimpt weer.

Is dit de reden of zit er misschien ergens een lekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:47:
Ik heb een vraagje,

Ik ben sinds een paar maanden ook bezig geweest met energie besparen want het verbruik is jaren lang onzinnig hoog geweest. Ik ben daarom ook meterstanden bij gaan houden. Alleen wat zie ik nou op een van onze twee gasmeters hij loopt door met 0.004 M3 per dag. Ik heb de gas kranen van alle verbruikers dicht gezet, maar toch loopt de meter door. Ik denk dat dit waarschijnlijk door temperatuur verschillen komt, gas zet uit en krimpt weer.

Als je zeker weet dat alle gaskranen dicht zitten en je meter loopt 0,004m3 per dag op dan heb je een gaslek in je leidingen, je verliest van 4 liter gas per dag. Niet veel maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zet de hoofdkraan is dicht en kijk of je meter nog steeds loopt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waakvlam?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Nee, alle gaskranen voor de keukengeiser, cv ketel en het fornuis staan op dicht. Ik heb nu ook de hoofdkraan die voor de meter zit dicht gedaan. Nu zou de meter zeker moeten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:01:
Zonnestroompanelen geplaatst door robots:

[afbeelding]

Bron.

Logische ontwikkeling denk ik, nu de panelen zelf steeds goedkoper worden neemt het aandeel in de totaalprijs van het arbeidsloon toe.
Stonden vorig jaar al op Intersolar, die robots.

Mogelijk Masdar amorf Si modules? Moser Baer? Diverse producenten van die reuzen dingen zijn failliet omdat Applied Materials het hele hardware productie park voor de machines heeft kaltgestellt en de module rendementen niet hoog genoeg werden (moeilijk om over zulke grote oppervlaktes IEC gecertificeerd gestabiliseerd vermogen te krijgen).

Voor Amerika, India, e.d. met genoeg ruimte en giga park plannen wellicht nog steeds een economisch haalbaar in te zetten middel. Voor veel andere landen onhaalbaar, BRD en Italië wordt een uitstervende markt voor grote parken gezien de weggevallen invoedings-vergoedingen.

* edit *
Dat "park bij Leipzig" is waarschijnlijk nog een van de oudere "af te maken" parken die nog onder de oude Eispeise Vergütungen valt (overgangsregeling). Per 1 april 2012, met terugwerkende kracht, vallen nieuwe zonneparken >10 MWp buiten de EEG wet.

* edit 2 *
Al gevonden, op site Gehrlicher. Oud, 2,6 MWp groot (klein?) park Sprotta bij Leipzig, opgeleverd al in 2010 (!):
450 full-size modules type ENN EST-480 - 20.376 modules type ENN EST-115/120
Modules ENN (datasheet) zijn amorf/mikrokristallijn. Die grote joekels zijn 2,6 x 2,2 meter (5,72 m2), en hebben een rendement (480 Wp exemplaar) van slechts 8,4%. Daar moet je dus nog steeds aardig wat van neerleggen. Einspeise Vergütung 2010 voor vrijeveld installaties BRD was, als ze het hoogste tarief in dat jaar hebben kunnen vangen, 28,43 Eurocent/kWh, 20 jaar lang.

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 27-07-2012 15:21 . Reden: Nog meer module info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:47:

Als ik een week van huis ben en de CV ketel uitzet, dan is mijn gasverbruik 0,000 m3. Ik zou ook niet weten waarom je meter moet tellen als gas uitzet en krimpt. Het betekent gewoon dat er gas van de gasleiding je huis in stroomt en ergens verdwijnt.

Ik denk dus ook dat het een lek is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nog steeds geen bevestiging gekregen van het agentschap over de subsidie. Terwijl er al toch paar zijn afgehandeld als ik het zo las.

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LosGieros schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:38:
Nog steeds geen bevestiging gekregen van het agentschap over de subsidie. Terwijl er al toch paar zijn afgehandeld als ik het zo las.
Je zou het ook gewoon kunnen vragen hoe het er mee staat. Heel erg druk zullen ze het nu niet hebben, een echte stormloop is het niet geworden. Zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mooi hè, een paar dagen flink zon en nu wordt hier in Limburg meteen gratis de panelen gewassen.

Waar vind je nog zoiets :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:34:
[...]

Als ik een week van huis ben en de CV ketel uitzet, dan is mijn gasverbruik 0,000 m3. Ik zou ook niet weten waarom je meter moet tellen als gas uitzet en krimpt. Het betekent gewoon dat er gas van de gasleiding je huis in stroomt en ergens verdwijnt.

Ik denk dus ook dat het een lek is.
Ik had het zo bedacht:

Als het afkoelt krimpt het gas in mijn leidingen. Hierdoor komt er volume in mijn leiding vrij en gas zal in de leiding lopen dus een hogere meterstand. Als het dan weer warmer wordt zal dat gas er uit lopen. Omdat je geen gas terug kan leveren lijkt het dat de meters niet achteruit kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:47:
[...]

Ik had het zo bedacht:

Als het afkoelt krimpt het gas in mijn leidingen. Hierdoor komt er volume in mijn leiding vrij en gas zal in de leiding lopen dus een hogere meterstand. Als het dan weer warmer wordt zal dat gas er uit lopen. Omdat je geen gas terug kan leveren lijkt het dat de meters niet achteruit kunnen lopen.
Waarom zou die meter niet achteruit kunnen lopen?
Dat niemand in NL thuis gas opwekt en teruglevert wil niet zeggen dat de meter niet achteruit kan lopen.
Bij elektra is het bijvoorbeeld zo dat juist de oude meters achteruit kunnen lopen en de nieuwste (slimme) meters niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:47:
Omdat je geen gas terug kan leveren lijkt het dat de meters niet achteruit kunnen lopen.
Vogens mij werken de meeste aardgasmeters in Nederland met een balg (hoewel het meten op veel verschillende manieren kan), dus terugleveren zal inderdaad niet kunnen.

Terzijde: ik heb een standaard watermeter in mijn regenwateropvanginstallatie zitten en ik merkte dat die gewoon terug kan draaien. Nu is het niet onmogelijk dat 'officiële' watermeters een terugloopbeveiliging hebben, maar het lijkt me dus technisch mogelijk dat je drinkwater terug kunt leveren aan het net. Laten we hopen dat niemand dat doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Ok, ik ga zo kijken of de meter is gestegen sinds ik de hoofdkraan heb gesloten. Stel dat de meter niet is gestegen en dus correct werkt. Vinden jullie een gaslek van maar 4 liter per dag ernstig genoeg om meteen een loodgieter in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

RocketKoen schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:52:
[...]

Waarom zou die meter niet achteruit kunnen lopen?
Dat niemand in NL thuis gas opwekt en teruglevert wil niet zeggen dat de meter niet achteruit kan lopen.
Bij elektra is het bijvoorbeeld zo dat juist de oude meters achteruit kunnen lopen en de nieuwste (slimme) meters niet.
Volgens mij zit er een reduceer ventiel tussen meter en hoofdnet. En een reduceer ventiel kan maar een kan op een gas doorlaten. Bij warm/koud zal de druk van het gas enig sinds variëren, maar zeker niet terug stromen in het "net".

Kortom het lekt ergens ..... maar dat moet je echt ruiken hoor !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:02:
Ok, ik ga zo kijken of de meter is gestegen sinds ik de hoofdkraan heb gesloten. Stel dat de meter niet is gestegen en dus correct werkt. Vinden jullie een gaslek van maar 4 liter per dag ernstig genoeg om meteen een loodgieter in te schakelen?
Voor je gasrekening niet.
Voor je gemoedsrust lijkt het me wel handig.
4L per dag zal niet echt een explosie gevaar opleveren. Daarvoor moet je 6-8% verzadiging hebben geloof ik.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:54:

Terzijde: ik heb een standaard watermeter in mijn regenwateropvanginstallatie zitten en ik merkte dat die gewoon terug kan draaien. Nu is het niet onmogelijk dat 'officiële' watermeters een terugloopbeveiliging hebben, maar het lijkt me dus technisch mogelijk dat je drinkwater terug kunt leveren aan het net. Laten we hopen dat niemand dat doet :P
Hartstikke illegaal, mijn oude WTW douchebak unit van Bries moest ook verplicht een drukvrije overstort hebben om ten allen tijde te voorkomen dat er ook maar een molecuul door een ongelukkige drukopbouw ooit in de drinkwaterleiding zou komen.

Als je zoiets al dan niet bewust zou bouwen (drinkwater kost geen drol, dus sowieso is die aanleiding er gelukkig niet), verdien je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
@water terugloopbeveiliging op je hoofd meter.
Er zit inderdaad een terugloopbeveiliging op cq naast de meter. Verplicht. :)

Deze terugloopbeveiliging klappert bij sommige mensen wel eens als de kraan zeer snel dicht wordt gedraaid.
Als oplossing halen sommige mensen de terugloopbeveiliging eruit, zodat het niet klappert in huis. Mag niet!! Juiste oplossing is een "balgje" plaatsen bij het aparaat die het veroorzaakt of bij de meter.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 27-07-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Wij hebben niet eens een watermeter, dus ik vraag me af of we wel een terugloop beveiliging hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:34:
Wij hebben niet eens een watermeter, dus ik vraag me af of we wel een terugloop beveiliging hebben :P
Zelfgemaakte aansluiting voor je wietplantage?
Lijkt me niet dat het waterleidingbedrijf je aansluit zonder meter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 19:17
Mijn toekomstige tussenmeter (gas) heeft geen terugloopbeveiliging. Het is een originele nuon-meter.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:56:
[...]

Zelfgemaakte aansluiting voor je wietplantage?
Lijkt me niet dat het waterleidingbedrijf je aansluit zonder meter.
Heel oud grachtenpand, waar het zo ingewikkeld is dat waternet en de huisbaas niet eens weet waar onze leidingen lopen/splitsen.
En wat ik heb gehoord dat als we wel een meter was gekomen was het voor ons eigenlijk duurder geweest omdat er dan 3 meters moesten komen. Nu betalen we een schatting van ons verbruik wat goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
menzo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:38:
[...]

Heel oud grachtenpand, waar het zo ingewikkeld is dat waternet en de huisbaas niet eens weet waar onze leidingen lopen/splitsen.
En wat ik heb gehoord dat als we wel een meter was gekomen was het voor ons eigenlijk duurder geweest omdat er dan 3 meters moesten komen. Nu betalen we een schatting van ons verbruik wat goedkoper is.
Waarschijnlijk zit er ergens bij de buren een meter en verdeelt je huisbaas gewoon de rekening.
Ik woon ook in een 170 jaar oud pand, en de verwarmingsketel zit bij mn buren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Dat is niet het geval, want wij betalen direct aan waternet.

Meerdere jaren geleden is er ooit iemand van waternet geweest. die zei toen "Ik kan hier geen watermeter installeren, de huisbaas moet eerst dingen veranderen" Die veranderingen heeft de huisbaas nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:47:
Mooi hè, een paar dagen flink zon en nu wordt hier in Limburg meteen gratis de panelen gewassen.
Waar vind je nog zoiets :+
Ik heb vanmorgen om 5 uur m'n auto even onder de carport vandaan geduwd :) De witte laag stof van het zagen van fermacell platen ging er niet af bij 80 km/uur, maar nu is hij weer "schoon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 18:49
Ruim 34 uur geen posts hier :o Heb ik iets gemist of heeft mijn browser problemen met updaten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Net terug van 2 weken vakantie. Voor mijn vakantie heb ik mijn Plugwise meter aan mijn vriezer en koeler in de garage gehangen. Die twee apparaten samen gebruiken per dag tussen de 1,2 en 1,6kWh. Omgerekend tussen de 25 en 34 ct per dag. De vriezer is een oudje, de koelkast een jaar of 4 denk ik. Is dit een normaal gebruik of moet ik op zoek naar een nieuwe. Nu komt het op een 100 Euro per jaar aan stroom. (dan ben ik nog steeds ver weg van mijn 8500kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Random Belgisch dorpje, gezien door de camera van een FPV-vliegtuig:

Een ongelooflijk groot aantal zonnestroompanelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jantje.vlaam schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:34:
Net terug van 2 weken vakantie. Voor mijn vakantie heb ik mijn Plugwise meter aan mijn vriezer en koeler in de garage gehangen. Die twee apparaten samen gebruiken per dag tussen de 1,2 en 1,6kWh. Omgerekend tussen de 25 en 34 ct per dag. De vriezer is een oudje, de koelkast een jaar of 4 denk ik. Is dit een normaal gebruik of moet ik op zoek naar een nieuwe. Nu komt het op een 100 Euro per jaar aan stroom. (dan ben ik nog steeds ver weg van mijn 8500kWh per jaar.
Voor 2 apparaten niet heel veel moet ik zeggen, check ook cv pompen , vloerverwarmingpomp en een wasdroger is echt killing voor je verbruikcijfer.
Grote zijn

Oven
Droger
Server/ pc
Plasma tv
En verder alles wat verwarmd

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

rube schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:26:
Ruim 34 uur geen posts hier :o Heb ik iets gemist of heeft mijn browser problemen met updaten :?
Ik denk dat iedereen zelf wat zonne-energie aan het collecteren is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:34:
Wij hebben een grote diepvrieskist van meer dan 8 jaar oud.
Deze verbruikt gemiddeld 1,2 kWh per 24 uur.
Ik denk dat dat een normaal verbruik is.

Wat wel kan helpen is om de vriezer en ijskast goed af te stellen op de binnentemperatuur.
Voor de ijskast is dat 4 C en voor de diepvries -18 C.

Een paar graden verschil levert toch een mooie hoeveelheid kWh's per jaar op. :>

Gewoon met een thermometer meten en afregelen met de temperatuur instelknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nou we het toch over koude onderwerpen hebben ;)

Is dit niet iets voor NS om eens te gaan onderzoeken, kunnen ze niet meer zeggen. bij het eerste sneeuw vlokje, dat het extreem weer is :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geweldig!

Maar helpen die ook bij bladeren op de rails :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Schinnen-groen schreef op maandag 30 juli 2012 @ 08:13:
[...]

Wat wel kan helpen is om de vriezer en ijskast goed af te stellen op de binnentemperatuur.
Voor de ijskast is dat 4 C en voor de diepvries -18 C.
Zijn er mensen die de vrieskast lager dan -18 graden zetten dan? En de koelkast heb ik zelfs op 7 graden staan. 4 is veel te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
De Wii van mijn kinderen gebruik 18W volgens de Plugwise. Hebben anderen hetzelfde gebruik bij de Wii?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja en neen.
De meeste vrieskasten worden ingesteld op stand die in het instructieboekje staat. Dit is echter geen garantie voor de juiste temperatuur. De ene kast staat in de verwarmde keuken, de andere in de kelder en weer een andere in de schuur.
Dat betekent dat je moet meten met een thermometer. De thermostaat is meestal een zeer goedkoop onderdeel met veel tolerantie.
Meten is weten.

De instelling in de koelkast is 4 C. Als je liever 7 C hebt dan is dat een keuze. Voor het vers houden van groentes wordt 4 C aangehouden.
Wel is het zo dat veel koelkasten een temperatuurvariatie hebben van onderen naar boven.
Onder in de bak de groente en bovenin de kaas en smeerboter, etc.

Just my 2 cents.

edit: er zijn veel koelkasten vrieskasten die geen echte temperatuur-aanduiding herbben, maar alleen een stelwiel. Die zijn super onnauwkeurig!

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-07-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jantje.vlaam schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:58:
De Wii van mijn kinderen gebruik 18W volgens de Plugwise. Hebben anderen hetzelfde gebruik bij de Wii?
Mijn redelijke oude 'fat' ps3 gebruikt iets van 100W idle, en 135W load :X

Daar komt dan nog een dolby digital decoder a 35W, receiver a 40W, subwoofer a ?, en een 32" plasma a 110W (gemiddeld) bij. Kortom, spelletje spelen kost 135+35+40+110 = 320W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Bartjuh:

Maakt dat wat uit als je dit ruim compenseert met PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Yes, dat is ook wat ik in 2008, toen we de Wii kregen, meette. Het verbruik is nu bij ons iets hoger omdat we hem een paar maandjes terug om hebben laten bouwen en er nu een 1TB harde schijf naast staat te snorren :X

Maar hij maakt maar weinig uren, dus het extra verbruik is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Schinnen-groen schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:03:

De instelling in de koelkast is 4 C. Als je liever 7 C hebt dan is dat een keuze. Voor het vers houden van groentes wordt 4 C aangehouden.
Wel is het zo dat veel koelkasten een temperatuurvariatie hebben van onderen naar boven.
Onder in de bak de groente en bovenin de kaas en smeerboter, etc.
Verse groente haal je bij de boer als je het nodig hebt 8) Hoogst zelden dat ik groente in de koelkast heb. Soms een halve krop sla of een halve stronk broccoli omdat ik dat in één keer niet op kan. Maar dan wordt het de volgende dag gegeten.
Mij is vroeger altijd geleerd dat de koelkast het beste op 6 graden kan. Omdat ik eigenlijk niet vaak bederfelijke waar in de koelkast heb (gekookte aardappelen, groente) is 7 goed genoeg voor de boter, de kaas, de joghurt en het fris.
Dat 4 graden is iets wat pas de laatste jaren opgekomen is en slaat imho echt nergens op.

Overigens weet ik ook niet hoe koud de koelkast echt is. Hij staat digitaal op 7 ingesteld. Ik zal de thermometer er eens inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:28
Was het Salderingsoverzicht 2012 (PDF) van Stichting Zonne-energie Wageningen hier al voorbij gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij niet. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat klopt wel ja. Als hij aan staat tenminste. Uit is 1-1,5 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 18:49
Schinnen-groen schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:22:
@Bartjuh:

Maakt dat wat uit als je dit ruim compenseert met PV?
Ja, dat betekend dat je die energie niet kunt inzetten voor andere apparaten (elders) die op dit moment nog met vieze kolenstroom worden gevoed.
En zolang we nog niet voor alles 100% duurzame energie gebruiken denk ik dat dit van toepassing blijft.

Overigens: ik heb onze diepvriezer een paar maanden op een lagere stand gehad.
De standaard aanwezig thermometer in de lade gaf toen -12 graden aan. Verbruik was circa 0.5 kWh / dag
Nu weer op de "normale" stand gezet, -18 graden. Verbruik is nu weer circa 0.8 kWh/dag

Dit is ff uit mijn hoofd want ik heb hier zo de plugwise gegevens niet bij de hand, maar ik vond het verschil flink (-12 vond ik echter ook een beetje link, hoewel we er in die 3 of 4 maanden ofzo, geen last van hebben gehad :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 22:00

Nox

Noxiuz

Over de pomp van je vloerverwarming,

Je kunt hem uitdoen maar ga niet zeuren op de installateur als hij vast staat als het plotseling gaat vriezen en je hem nodig hebt. :)

Mijn pa is installateur en geeft dit advies in grote huizen gewoon altijd mee. Puur om te voorkomen dat hij een vaste pomp weer moet gaan repareren (wat overigens weinig moeite is maar wel veel tijd kost). Simpele is eigenlijk wekelijks even 5 minuten laten draaien zodat afzettingen e.d. weer verdwijnen. En als hij vast slaat weten hoe je hem weer op gang moet helpen. (dikke schroevendraaier will do the trick).

Is lullig als je geen flauw idee hebt waarom je vloer niet warm wordt terwijl het buiten zo koud is.
Maasluip schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:40:
[...]

Soms een halve krop sla of een halve stronk broccoli omdat ik dat in één keer niet op kan. Maar dan wordt het de volgende dag gegeten.
offtopic:
Broccoli moet je sowieso niet in je koelkast leggen. Of kopen. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 30-07-2012 23:57 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rube schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:23:
[...]

Ja, dat betekend dat je die energie niet kunt inzetten voor andere apparaten (elders) die op dit moment nog met vieze kolenstroom worden gevoed.
En zolang we nog niet voor alles 100% duurzame energie gebruiken denk ik dat dit van toepassing blijft.

Overigens: ik heb onze diepvriezer een paar maanden op een lagere stand gehad.
De standaard aanwezig thermometer in de lade gaf toen -12 graden aan. Verbruik was circa 0.5 kWh / dag
Nu weer op de "normale" stand gezet, -18 graden. Verbruik is nu weer circa 0.8 kWh/dag

Dit is ff uit mijn hoofd want ik heb hier zo de plugwise gegevens niet bij de hand, maar ik vond het verschil flink (-12 vond ik echter ook een beetje link, hoewel we er in die 3 of 4 maanden ofzo, geen last van hebben gehad :X )
Ligt er een beetje aan hoe je je vriezer gebruikt.
@ -12 kun je diepvriesvoedsel een maand bewaren
@ -18 kun je diepvriesvoedsel zolang bewaren als op de verpakking staat (3-12 maanden)
Vers voedsel (dus iets dat op kamertemperatuur is) mag je eigenlijk alleen in een vriezer doen die (tijdelijk) nog kouder kan. Door de thermostaat naar -23 tot -25 te gooien, of een turbo/fast freeze knop te gebruiken.
En in dat laatste geval moet je ook fatsoenlijke diepvries containers gebruiken, anders droogt je voedsel uit en is het niet meer lekker.

Zolang je geen grote voorraad in je vriezer bewaart of zelf dingen invriest, is -12 dus geen probleem. Scheelt je €25 per jaar aan elektriciteit.

-6 of hoger in de koelkast kan ook. maar dan wil je er echt geen bederfelijk spul in bewaren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

NoxiuZ schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:55:

Je kunt hem uitdoen maar ga niet zeuren op de installateur als hij vast staat als het plotseling gaat vriezen en je hem nodig hebt. :)

Mijn pa is installateur en geeft dit advies in grote huizen gewoon altijd mee. Puur om te voorkomen dat hij een vaste pomp weer moet gaan repareren (wat overigens weinig moeite is maar wel veel tijd kost). Simpele is eigenlijk wekelijks even 5 minuten laten draaien zodat afzettingen e.d. weer verdwijnen. En als hij vast slaat weten hoe je hem weer op gang moet helpen. (dikke schroevendraaier will do the trick).

Is lullig als je geen flauw idee hebt waarom je vloer niet warm wordt terwijl het buiten zo koud is.
Hoe groot is de kans dat de pomp vastloopt door het langdurig uitschakelen? Het klinkt mij een beetje in de oren als:
  1. vaak starten van TL-lampen slecht zou zijn
  2. computervoeding vaak aan- en uitschakelen slecht zou zijn
Ik zet zeer vaak mijn spaarlampen aan- en uit en hetzelfde geldt voor mijn computer(+beeldscherm+speakerset+printer), bij beide heb ik nog geen defecten gezien in de afgelopen jaren. Is er een (statistische) onderbouwing dat het slecht is om de motor gedurende langere tijd uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is dat voor ouderwetse installatie? Elke CV-installatie heeft een pomp die alleen maar draait als de CV draait. En die pomp wordt dagelijks een keer aangezet zodat hij niet vast komt te zitten. Of zelfs elk uur of elk kwartier als het koud is.
Waarom heeft een vloerverwarming dat niet? Het is toch van de zotte dat zo'n pomp continu zou draaien? Ik zou zelfs mijn installateur daarop aanspreken en zeggen dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:00:
[...]

Wat is dat voor ouderwetse installatie? Elke CV-installatie heeft een pomp die alleen maar draait als de CV draait. En die pomp wordt dagelijks een keer aangezet zodat hij niet vast komt te zitten. Of zelfs elk uur of elk kwartier als het koud is.
Waarom heeft een vloerverwarming dat niet? Het is toch van de zotte dat zo'n pomp continu zou draaien? Ik zou zelfs mijn installateur daarop aanspreken en zeggen dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan.
Wat dacht je van al die duurzame tweakers hier, die in de zomer de stekker uit hun CV halen om hun sluipverbruik aan te pakken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:04

ericplan

5180 Wp PV

Mijn pa is installateur en geeft dit advies in grote huizen gewoon altijd mee. Puur om te voorkomen dat hij een vaste pomp weer moet gaan repareren (wat overigens weinig moeite is maar wel veel tijd kost).
Als je de pomp vervangt door bv een Laing Ecocirc heb je dubbel voordeel. Deze pompen kunnen probleemloos lange tijd stil staan en tijdens gebruik is het stroomverbruik veel lager.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Laatst online: 01-10 15:57

Bally

1200 + 1500 Wp

Ik ben momenteel op vakantie en heb mijn hele huis "uit" gezet ;-). Nu was ik gisteren even thuis en dacht, laat ik toch eens even in de meterkast kijken. Tot mijn verbazing zag ik de meter toch heel erg langzaam draaien terwijl ik alle groepen uit heb gezet. Gebruikt een faries meter zelf ook een klein beetje stroom?

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ook met een elektrische fiets kun je snel (en asociaal?) rijden

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bally schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:47:
Ik ben momenteel op vakantie en heb mijn hele huis "uit" gezet ;-). Nu was ik gisteren even thuis en dacht, laat ik toch eens even in de meterkast kijken. Tot mijn verbazing zag ik de meter toch heel erg langzaam draaien terwijl ik alle groepen uit heb gezet. Gebruikt een faries meter zelf ook een klein beetje stroom?
Echt alles? Dus ook vriezer, cv en deurbeltrafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Laatst online: 01-10 15:57

Bally

1200 + 1500 Wp

Jep... ik heb alle groepen uitgezet..... het lijkt mij dat dan ook daadwerkelijk niets meer stroom kan gebruiken toch??
Erasmo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:49:
[...]

Echt alles? Dus ook vriezer, cv en deurbeltrafo?

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:54
Bally schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:47:
Nou, dat moeten dan de fairies in jouw meter zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
antonboonstra schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:48:
[video]
Toch mag de elektrische fiets heel snel het label 'duurzaam' kwijt raken, een elektrische mountainbike al helemaal.
Ja het is een goede vervanger van de spartamet, maar het groene imago vind ik zo overdreven. De helft van de mensen die ik op een elektrische fiets zie rijden, zouden dit makkelijk op spierkracht kunnen doen. Vervolgens gaan ze weer twee keer per week op de crosstrainer in de sportschool, omdat ze anders te weinig beweging krijgen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:44:
[...]

Heb je het tarief/kWh nagevraagd? Ik schrok van de kosten voor ons beetje verbruik in het koude Sauerland, toen we slechts kort de "Nachtspeicher heizung" hadden gebruikt (twee winters geleden)...

@Schinnen-groen

My thought. Je komt diep in de comfort zone van mensen, en dan moet het prijsverschil wel extreem zijn om gedrag aan te passen...
Dagtarief was 35 cent. nachttarief 19 cent.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Stevie-P schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:03:
Toch mag de elektrische fiets heel snel het label 'duurzaam' kwijt raken,
Zo cru zou ik het niet willen stellen. Als een e-bike auto- of bromfietskilometers vervangt vind ik het stempel duurzaam wel op zijn plaats.
De helft van de mensen die ik op een elektrische fiets zie rijden, zouden dit makkelijk op spierkracht kunnen doen. Vervolgens gaan ze weer twee keer per week op de crosstrainer in de sportschool, omdat ze anders te weinig beweging krijgen. |:(
Wat je daar zegt snijdt zeker hout. Daarom heb ik geen e-bike of e-scooter omdat het bij mij geen autokilometers maar fietskilometers zou vervangen en dat is absoluut niet duurzaam. En ik ben het met je eens als je zegt dat een e-bike in (te) veel gevallen geen auto- maar fietskilometers vervangt, en dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:02:
[...]

Er is nog een optie:

Er is een verbruiker aangesloten, vóór de zekering, bijvoorbeeld de trafo van de deurbel of een stopcontact in de meterkast waarop "iets" is aangesloten.....

Hartstikke fout, maar niet onmogelijk (zelf meegemaakt in een woonhuis 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

antonboonstra schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:48:
[video]
En dat noem je nog een fiets? :o Eerder een vervanger voor een bromfiets/lichte motorfiets

http://www.stealthelectricbikes.co/bomber.html
http://www.stealthelectri...ber-especificaciones.html

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Zo cru zou ik het niet willen stellen. Als een e-bike auto- of bromfietskilometers vervangt vind ik het stempel duurzaam wel op zijn plaats.

[...]

Wat je daar zegt snijdt zeker hout. Daarom heb ik geen e-bike of e-scooter omdat het bij mij geen autokilometers maar fietskilometers zou vervangen en dat is absoluut niet duurzaam. En ik ben het met je eens als je zegt dat een e-bike in (te) veel gevallen geen auto- maar fietskilometers vervangt, en dat is jammer.
Mee eens, hoor.
Nog 3 weekjes wachten en dan zullen wij onze 2e proefrit op een elektrische motor maken.
Bij een geslaagde test is de aanschaf niet uitgesloten, zodat inderdaad autokilometers vervangen zullen worden.
De stroom voor het opladen halen we uit onze overproductie van de panelen(jaarproductie +/- 3000kWh , over +/- 750 kWh) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 05:53
Terpen Tijn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:02:
[...]

Denk dat Tinkerbel een en ander aan het opladen is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
He vervelend, ik krijg vrijdag middag a.s. de Tesla Roadster tot mijn beschikking voor een heel weekend (maandag op het werk weer inleveren).
Iemand nog tips/ideeen om te onderzoeken?
Ik heb zelf al:
  • acceleratie van 0-100km/u (incl film)
  • actieradius bij normale rijstijl (80 waar je 80 mag, 120 waar 120 is).
  • laad-proces (aantal kwh's dat getankt wordt).
anyone nog meer wat ik zou kunnen onderzoeken in het weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
NielsTn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:33:
  • actieradius bij zuinige rijstijl (80 waar je 80 mag, 100 waar 120 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
details details ;)
ik log eea wel met de GPS :) als indicatie/bewijsvoering :)

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 31-07-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

actieradius bij 'normaal' snelwegverkeer. met het verkeer meerijden, af en toe wat harder, af en toe remmen etc.

actieradius bij filerijden. continue accelereren tot max 50 en weer remmen

hoe ver die ultiem kan is minder interessant. zo vaak komt er geen dag voor met wind mee, geen regen, geen andere autos en 80 rijden waar je 120 mag :D

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
He vervelend, ik krijg vrijdag middag a.s. de Tesla Roadster tot mijn beschikking voor een heel weekend (maandag op het werk weer inleveren).
Ik heb zelf al:
Het ligt aan je lengte, maar in-en uitstappen was bij mij(1,88 mtr.) een crime. :(
Verder vooral genieten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Meridiaan schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:43:
Het ligt aan je lengte, maar in-en uitstappen was bij mij(1,88 mtr.) een crime. :(
Verder vooral genieten :9
In- en uitstappen in een trouwjurk is ook leuk :) (zo vertelde mijn vrouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
Ik heb zelf al:
bij ons heeft hij wel een hele hoge waf.
(de vrouw rijd, ik niet. een iets wat lagere maf dus.)
klein meisje, kan de stoel vergenoeg naar voren. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:58:
[...]

In- en uitstappen in een trouwjurk is ook leuk :) (zo vertelde mijn vrouw)
Uitstappen als je vriendin ??? Instappen als je vrouw ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ik heb zelf al:
LCA analyse van alle hardware exclusief gebruik... >:)

Pagina: 1 ... 44 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.