De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.232 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afgelopen weekend ben ik met de trein door Duitsland gereisd. Ik verbaas me nog altijd over de asociaal grote PV installaties die die Duitsers daar hebben. Nog niet eens zo ver over de grens op een boerenschuur. Volgens mij tel ik daar 14 rijen boven elkaar en 22 naast elkaar. Dat maakt 308 panelen, laten we zeggen 60-70 kWp. 8)7 En in die buurt vind je er zo nog een paar van dat formaat.
En ergens langs de lijn Kreisensen - Ottbergen een paar hectare PV-farm. Helaas kan ik hem op Google niet terugvinden (misschien pas nieuw).

Wat me ook opviel was dat alle windmolens stil stonden. Maar het was niet windstil. Effecten van te veel zon dus dan maar geen wind omdat het stroomnet anders niet geregeld kan worden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eindelijk, eindelijk weer eens een mooie Gauss-kromme op onze Sunny Beam. Wel nog i.s.n. :9

Daar waren we (en wie niet) erg aan toe !!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 18:40
Maasluip schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:54:
Afgelopen weekend ben ik met de trein door Duitsland gereisd. Ik verbaas me nog altijd over de asociaal grote PV installaties die die Duitsers daar hebben. Nog niet eens zo ver over de grens op een boerenschuur. Volgens mij tel ik daar 14 rijen boven elkaar en 22 naast elkaar. Dat maakt 308 panelen, laten we zeggen 60-70 kWp. 8)7 En in die buurt vind je er zo nog een paar van dat formaat.
En ergens langs de lijn Kreisensen - Ottbergen een paar hectare PV-farm. Helaas kan ik hem op Google niet terugvinden (misschien pas nieuw).

Wat me ook opviel was dat alle windmolens stil stonden. Maar het was niet windstil. Effecten van te veel zon dus dan maar geen wind omdat het stroomnet anders niet geregeld kan worden?
Moderne windmolens zullen niet snel stil staan.
Een windmolen staat stil als:
1) Windsnelheid te laag. Vooral turbines die gemaakt zijn voor hoge windsnelheden, doen niks bij weinig wind.
2) Windselheid te hoog. Alleen oude windmolens, nieuwe kunnen hun bladen kantelen om niet te snel te gaan.
3) Geen mogelijkheid tot afschakelen van het net, en netspanning to hoog. Mogen niet meer gebouw worden, maar er staan nog genoeg oude molens met dit probleem.
4) kapot

Een nieuwe molen zal dus bijna nooit stil staan als het waait. Waarschijnlijk waren het dus oude beestjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er wordt ook vrij veel onderhoud gepland in de zomer, waar er statistisch het minste wind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:19:
[...]
Moderne windmolens zullen niet snel stil staan.
En... wat veel (de meeste?) mensen vergeten; op die grote hoogtes waait het altijd harder en vaker. Als het op de grond ogenschijnlijk niet/nauwelijks waait, grote kans dat het op 100m hoogte wel waait. Je zit, op 1 a 2 meter hoogte (lengte mens), sterk in de boundary layer van de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Waar denk je dat die 27 GWp staat, dan? Die staat overal in Duitsland, dus ook vlak over de grens. In excessieve mate, zoals je al had gezien.

60-70 kWp is een doodnormale boeren installatie. In de april update van Bundesnetzagentur is er 359 MWp bijgekomen, 12.380 nieuwe installaties. Traject 50 tot 100 kWp: 615 nieuwe installaties met gezamenlijk vermogen van 44,9 MWp... (OK: heel Duitsland...)
Geen idee, van die turbines. Bekend is dat ze steeds vaker moeten worden stilgezet bij overschot aanbod op het net in landelijke gebieden. Of dat nu mede door PV komt is gissen, maar wordt wel steeds waarschijnlijker.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dé oplossing is gewoon een soort real-time pricing voor iedereen... of i.i.g. een dergelijk pakket aanbieden bij stroomleveranciers to start with. Dat bied ook mogelijkheden voor arme gezinnen om te besparen op hun stroomkosten door alleen te verbruiken als de prijzen laag zijn. Dat kan je best in prijzen doen van bijv. 4 tarieven. Als er maar een incentive is om te verbruiken bij veel aanbod, en zuinig aan te doen bij weinig aanbod.

Anders worden de problemen alleen maar groter, en dat zit echt enorm de acceptatie en effectiviteit van duurzame energie in de weg. Gas en kolencentrales zijn maar zo ver te regelen, en verliezen snel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26

ik was afgelopen week even in duitsland in een huisje (6 persoons) voor een lang weekend weg. Alles op stroom. Warm water, (3 boilers waarvan 1 hele grote) en kachels op stroom met speksteen. (ze bleven 1 a 2 dagen warm) en overal in dat huisje straling kachels.

daar hebben ze al dat pv voor nodig natuurlijk ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

"Dat bied ook mogelijkheden voor arme gezinnen om te besparen op hun stroomkosten door alleen te verbruiken als de prijzen laag zijn."

Dus we eten warm om 01.30 uur?
Douchen om 02.30 uur?

Ik denk niet dat het zo werkt...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speedfightserv schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:42:
[...]

ik was afgelopen week even in duitsland in een huisje (6 persoons) voor een lang weekend weg. Alles op stroom. Warm water, (3 boilers waarvan 1 hele grote) en kachels op stroom met speksteen. (ze bleven 1 a 2 dagen warm) en overal in dat huisje straling kachels.

daar hebben ze al dat pv voor nodig natuurlijk ;)
Heb je het tarief/kWh nagevraagd? Ik schrok van de kosten voor ons beetje verbruik in het koude Sauerland, toen we slechts kort de "Nachtspeicher heizung" hadden gebruikt (twee winters geleden)...

@Schinnen-groen

My thought. Je komt diep in de comfort zone van mensen, en dan moet het prijsverschil wel extreem zijn om gedrag aan te passen...

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 23-07-2012 16:45 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:42:
[...]

Dat moet toch wel flink schelen. Hopen op een zonnige koude winter om te testen. Ziet er goed uit.
Gipswandje staat er inmiddels voor! Ging heel erg snel. Misschien dat ik vanavond nog ff elektra ga trekken. Morgen ga ik daar hoe dan ook mee aan de slag en ga ik het plafond erin zetten

Bedoeling is om eerst strak de noppen/alufolie tussen de balken te zetten en daar dan de latten tegenaan voor het gips. Mooie daarvan is dat ik ongeveer 2cm stilstaande lucht heb straks tussen de latten en het dak. En daarboven nog ongeveer 12cm lucht waarmee ik vocht bij m'n dak weg kan ventileren zodat het niet gaat rotten.
PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:47:
@mkleinman,
Jammer dat je geen foto hebt van de warmte straling voor isolatie en na isolatie met zo'n camera als van JeroenH gemaakt dat zou mooi zijn.
Die zijn er dus wel. Van het hele huis. http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=822 :)
teacher schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Is je dak dan al geisoleerd? Je wil dat in principe net zo goed isoleren als de rest.
Er zit ongeveer 5cm PIR op mijn dakbeschot, dus dat is wel redelijk geisoleerd. Ik ga denk ik nog een stilstaande luchtzak maken tussen de balken en het gips door tegen de balken noppenfolie te timmeren/plakken. Dan heb ik straks voor de dikte van de latten voor het gips stilstaande lucht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@mkleinman,

Dat word dus van de winter nieuwe maken van je schuur en dan samen publiceren met de oude ter vergelijking.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Schinnen-groen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:43:
"Dat bied ook mogelijkheden voor arme gezinnen om te besparen op hun stroomkosten door alleen te verbruiken als de prijzen laag zijn."

Douchen om 02.30 uur?

Dan ga je er van uit dat de stroom 's nachts het goedkoopste is. Dat hoeft niet, gezien de grafiekjes die hier wel eens gepost worden voor de prijzen op de stroombeurs. Met veel zon en een grote dekking van PV kan het op een zomermiddag best eens goedkope stroom geven.

Maar dan nog denk ik ook niet dat een individu de afname van stroom hard kan plannen. Natuurlijk kun je een wasmachine of een vaatwasser in de goedkope uurtjes laten draaien, maar dat doe je juist als je dat kunt plannen. Ik weet dat ik na 21:00 goedkope stroom heb, dus dan gaat de wasmachine aan. Als ik eerst maar eens moet afwachten wanneer de stroom goedkoop is om mijn wasmachine aan te zetten, dan zet ik hem sneller direkt aan. Om nog niet te spreken van dat ik niet thuis ben en dat er dus een mechanisme gebouwd moet worden dat hij automatisch aan gaat als ik dat wil en als de prijs laag is.

Nee, ik zie geen voordelen van een constant fluctuerende stroomprijs.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:48:
[...]

Gipswandje staat er inmiddels voor! Ging heel erg snel. Misschien dat ik vanavond nog ff elektra ga trekken. Morgen ga ik daar hoe dan ook mee aan de slag en ga ik het plafond erin zetten

Bedoeling is om eerst strak de noppen/alufolie tussen de balken te zetten en daar dan de latten tegenaan voor het gips. Mooie daarvan is dat ik ongeveer 2cm stilstaande lucht heb straks tussen de latten en het dak. En daarboven nog ongeveer 12cm lucht waarmee ik vocht bij m'n dak weg kan ventileren zodat het niet gaat rotten.

[...]

Die zijn er dus wel. Van het hele huis. http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=822 :)

[...]

Er zit ongeveer 5cm PIR op mijn dakbeschot, dus dat is wel redelijk geisoleerd. Ik ga denk ik nog een stilstaande luchtzak maken tussen de balken en het gips door tegen de balken noppenfolie te timmeren/plakken. Dan heb ik straks voor de dikte van de latten voor het gips stilstaande lucht.
Houd je binnen nog wel ruimte over met al die isolatie, gips en stilstaande lucht .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:53:
@mkleinman,

Dat word dus van de winter nieuwe maken van je schuur en dan samen publiceren met de oude ter vergelijking.
Dat is wel de bedoeling.Ik heb een hele waslijst aan punten waar ik graag een nieuwe foto van zou willen hebben. Ik ben ook ontzettend benieuwd of de funderingisolatie straks te zien is.
WoudseHoeve schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:54:
[...]

Houd je binnen nog wel ruimte over met al die isolatie, gips en stilstaande lucht .....
De muur is nu ( buiten naar binnen )

Enkelsteens muur - paar mm ruimte voor ventilatie - dampdoorlatende folie - isolatie + balken - dampdichte folie - 18mm OSB plaat - noppenfolie - gipsplaat.

Het dak wordt ( buiten naar binnen )

Bitumen - 5cm PIR - dakbeschot - 10cm lucht + ventilatie - noppenfolie - 2cm lucht + latten - gipsplaat.

Dus zowel in de muur als het dak is voldoende ventilatieruimte ( denk ik ) :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:54
mkleinman schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:08:
Dat is wel de bedoeling.Ik heb een hele waslijst aan punten waar ik graag een nieuwe foto van zou willen hebben. Ik ben ook ontzettend benieuwd of de funderingisolatie straks te zien is.
Ik ga het nog druk krijgen tijdens het stookseizoen ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Van het wereldwijde twitter web:
Eniko Nagy ‏@EnikoNagy2

Aanvraag subsidie #zonnepanelen was bureaucratisch gedoe, maar na 9 dagen al toekenning. Mag ook gezegd worden, netjes van #rijksoverheid !
AgentschapNL ‏@AgentschapNL

@EnikoNagy2 Bedankt voor je tweet over #zonnepanelen. Fijn dat je tevreden bent. ^JK
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:43:

Douchen om 02.30 uur?

Ik heb meerdere papers gelezen waaruit bleek dat RTP icm display wel degelijk gedrag beïnvloed. Beide apart is minder effectief dan samen. Met name low income is er gevoelig voor.

En uiteindelijk werkt het toch wel, want of de prijzen van elektra worden heel hoog, of ze zetten overal kern- en kolencentrales neer. Alleen PV en Wind met onze huidige demand-profiel is een utopie.

* The effectiveness of feedback on energy consumption. Darby, S. Oxford : Environmental Change Institute - University of Oxford, 2006.
* An exploratory analysis of California residential customer response to critical peak pricing of electricity. al, Karen Herter et. s.l. : Elsevier, 2007, Science Direct - Energy 32, pp. 25-34.
* The Impact of Dynamic Pricing on Low Income Customers. al, Ahmed Faruqui et. s.l. : IEE Whitepaper, June 2010.
* The impact of informational feedback on energy consumption - A survey of the expirimental evidence. al, Ahmed Faruqui et. 35, s.l. : Elsevier - Energy, Vol. 2010, pp. 1598-1608.
Nee, ik zie geen voordelen van een constant fluctuerende stroomprijs.
Daar kan je gewoon algoritmes voor ontwikkelen met als input allerlei variabelen zoals weer, huidige prijs, historische variabelen, etc. Daarmee kan je heel goed en redelijk betrouwbaar prijsverloop voorspellen, en daarmee het verwachte ideale periode om te draaien te bepalen. Voeg daaraan toe nog random time-offset (om grid-instabiliteit te voorkomen), et voila, de machine kan zelf wel beslissen wanneer hij aan gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjuh op 23-07-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat variabele tarief is straks vooral nuttig als je je EV gaat opladen.
Voor dingen als koken/douchen is het niet erg nuttig, want het stroom tarief kan in een paar minuten veranderen. En dat soort dingen doe je toch meestal op een vaste tijd.
Maar een accu opladen kan vaak gedurende de hele avond/nacht (uurtje of 10) of een hele werkdag (8 uur) waarin hij toch stil staat. Ook kan laden makkelijk na een paar minuten weer stoppen. En bij een vaatwasser of wasmachine zit je vast aan een cycle van 1,5 uur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op een dag wordt dus avondtarief/nachtarief de duurste van de 2 :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

teacher schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:28:
Op een dag wordt dus avondtarief/nachtarief de duurste van de 2 :+
Dan zou "avondtarief" het duurste worden denk ik... relatief veel verbruik, en weinig opbrengst. Krijg je wel meer voor een westdak dan voor een oostdak -> westdak is dan rendabeler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En dan is de cirkel eigenlijk weer rond.
Wat nodig is, is een energiesysteem waarin de mogelijkheid bestaat om overtollige energie tijdelijk op te slaan.
Geen ellende met tarieven meer....

Daar zou de focus op moeten liggen. We hebben knappe koppen genoeg op deze aardkloot rondlopen, dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:41:
En dan is de cirkel eigenlijk weer rond.
Wat nodig is, is een energiesysteem waarin de mogelijkheid bestaat om overtollige energie tijdelijk op te slaan.
Geen ellende met tarieven meer....
Om dat rendabel te maken heb je prijsdifferentiatie nodig ;)

Wie gaat er anders tonnen met geld investeren in een "grote accu" als hij voor dezelfde prijs energie verkoopt als hij inkoopt? Dat is natuurlijk een bedrijfsmodel van niets.

Je hebt niet alleen technische oplossingen nodig in deze wereld, maar ook economische en sociale.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 23-07-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:13:
[...]

Ik ga het nog druk krijgen tijdens het stookseizoen ;)
Psst! O+ De zonneboiler staat weer op 72 graden :)

Edit:

Grmbl. Mijn VD draad is op, en ik heb geen zin meer om nu nog naar de bouwmarkt te rijden :(

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 23-07-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Hier staat -ie al een half uur uit.....

Vanaf woensdag in dit theater: nieuwe zonneboiler. Kijken of -ie ook stagneert.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:36:
Het wordt spannend op de webcams :

De meterstand is bijna onder de 99000 kWh. Nog 4 kWh om te gaan. Jammer dat ik het leuke moment niet zal meemaken, waarbij de meterstand van 99000 naar 98999 zal aangeven. Natuurlijk hoop ik dat wel te zien vanaf mijn werk. Hopenlijk blijft het "rustig". :)
98996 as we speak. Om het hier te zien moet ik de hond van zijn plek voor de meterkast weg sturen. Doe ik maar niet, die verdiend het ook om lekker te luieren met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:44:
[...]

Om dat rendabel te maken heb je prijsdifferentiatie nodig ;)

Wie gaat er anders tonnen met geld investeren in een "grote accu" als hij voor dezelfde prijs energie verkoopt als hij inkoopt? Dat is natuurlijk een bedrijfsmodel van niets.

Je hebt niet alleen technische oplossingen nodig in deze wereld, maar ook economische en sociale.
Nu ben ik het even kwijt.
Als de fossiele zooi opraakt, komt alternatieve energie in beeld (bedrijfsmodel gezien).
Helaas is dit voor een groot deel afhankelijk van zon, wind, etc. dus geen continue levering mogelijk.
Als we de onvermijdelijke pieken willen opvangen, dan heb je een buffer nodig.
Als je die buffer kunt verzinnen, dan heb je een oplossing voor een aantal grote nadelen van o.a. zonne-energie. Transport over grote afstanden is een ander op te lossen probleem.

Investeren in deze problemen (en het oplossen ervan, natuurlijk) levert een economisch zeer gezond bedrijfsmodel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 18:10:
[...]
Nu ben ik het even kwijt.
Als de fossiele zooi opraakt, komt alternatieve energie in beeld (bedrijfsmodel gezien).
Helaas is dit voor een groot deel afhankelijk van zon, wind, etc. dus geen continue levering mogelijk.
Als we de onvermijdelijke pieken willen opvangen, dan heb je een buffer nodig.
Als je die buffer kunt verzinnen, dan heb je een oplossing voor een aantal grote nadelen van o.a. zonne-energie. Transport over grote afstanden is een ander op te lossen probleem.

Investeren in deze problemen (en het oplossen ervan, natuurlijk) levert een economisch zeer gezond bedrijfsmodel op.
Nee, want hoe moet je geld verdienen? Waarom zou je investeren in "een grote accu" als de elek-prijs altijd gelijk is? Dat dient (behalve off-grid willen leven) toch geen enkel financieel doel? Je verdient door laag te kopen, op te slaan, en hoog te verkopen.

Bedrijven/investeerders, maar ook particulieren, willen geld verdienen. Slechts zelden investeren ze in iets onrendabels uit idealisme. Zoals nu ook de zonne-hype is vanwege grid-parity, en niet omdat nu ineens iedereen een groene idealist is geworden. Idealisme heeft bij de meeste mensen een prijs.

Een goed economisch model, door RTP (of variant daarvan) kan daarin voorzien worden. Zo kan vraag en aanbod, maar ook investeringen ideaal op elkaar afgestemd worden. Nu wordt alleen maar aan de aanbod kant gesleuteld, met veel verspilling en loss van effectiviteit als resultaat. Ook jou zonnepaneeltjes, en die van mij, zijn daardoor energie-technisch minder effectief dan ze zouden kunnen zijn. Veel gaat verloren aan verlies van efficiëntie door minder load op gascentrales bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je zult ongetwijfeld het gelijk aan je kant hebben. Wat RTP is weet ik even niet, maar dat zoeken we op.

Maar wat is nu mijn denkfout in onderstaande:

Stel ik ben Shell en voorzie dat over een aantal jaren de productie gaat afnemen omdat het gewoon opraakt.
Stel ik ben op zoek naar alternatieven en ga investeren in de problemen die alternatieve opwekking geeft.
Stel ik vind een oplossing voor de nadelen van verschillende alternatieve manieren van opwekking (o.a. buffering en transport).
Stel ik ga daarna zwaar inzetten op alternatieve opwekking (met mijn gepatenteerde oplossingen) en kan mijn energie aanbieden voor nagenoeg dezelfde prijs als bij conventionele (fossiele) opwekking.

Dan ga ik toch steeds meer geld verdienen in de toekomst?

Waar zit mijn denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
in het feit dat de voorraden voor Shell nog relatief goedkoop te winnen zijn, maw voor Shell is het nog lang geen twee voor twaalf.

easy bucks first.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 23-07-2012 19:09 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:08:
in het feit dat de voorraden voor Shell nog relatief goedkoop te winnen zijn, maw voor Shell is het nog lang geen twee voor twaalf.

easy bucks first.
... en de Botlekken, Pernissen, Moerdijken, en Maasvlaktes zijn nog lang niet uit gerendeerd. Daar valt nog heel wat te melken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:23:
[...]

... en de Botlekken, Pernissen, Moerdijken, en Maasvlaktes zijn nog lang niet uit gerendeerd. Daar valt nog heel wat te melken.
Je gaat niet 18 tot 19 miljard investeren in Pearl GTL (Qatar) als je het idee hebt dat er nog maar voor twintig jaar fossiel uit de grond te halen is.
Lekker Shell ranten is vaak wel vermakelijk hoor, maar daar werken heus geen domme mensen. Als je dat soort bedragen investeert moet je echt wel verder kunnen kijken dan een kwart eeuw. En in hun wijsheid hebben ze besloten dat een duurzaam geinvesteerde euro/dollar nog te weinig opbrengt tov een in fossiel geinvesteerd bedrag.

disclaimer: ik ben niet werkzaam voor Shell en heb geen aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:30:
[...]

Je gaat niet 18 tot 19 miljard investeren in Pearl GTL (Qatar) als je het idee hebt dat er nog maar voor twintig jaar fossiel uit de grond te halen is.
Lekker Shell ranten is vaak wel vermakelijk hoor, maar daar werken heus geen domme mensen. Als je dat soort bedragen investeert moet je echt wel verder kunnen kijken dan een kwart eeuw. En in hun wijsheid hebben ze besloten dat een duurzaam geinvesteerde euro/dollar nog te weinig opbrengt tov een in fossiel geinvesteerd bedrag.

disclaimer: ik ben niet werkzaam voor Shell en heb geen aandelen.
Ik heb nooit beweerd dat daar "domme" mensen zouden werken. Integendeel, ze weten donders goed waar ze mee bezig zijn.

... en ondergetekende heeft nog steeds 12 Shell paneeltjes. En die doen het nog steeds verdomd goed... _/-\o_

Disclaimer: zonnigtype heeft ook geen aandeeltjes Shell, en is daar ook niet werkzaam... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 23-07-2012 19:37 . Reden: voetnoot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:35:
[...]
... en ondergetekende heeft nog steeds 12 Shell paneeltjes. En die doen het nog steeds verdomd goed... _/-\o_
Nee, sorry.
Zo lijkt het idd net alsof jij aan het Shell bashen was. Het was een reactie op een soms terugkerende teneur in de duurzame kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:38:
[...]

Nee, sorry.
Zo lijkt het idd net alsof jij aan het Shell bashen was. Het was een reactie op een soms terugkerende teneur in de duurzame kroeg.
Oh, maar dat doe ik ook wel, soms, dat bashen. Maar al te expliciet mocht niet meer op dit forum... >:)

Ik ken ook een ingenieur met tig jaar ervaring in de sector, die niet anders doet, Shell (en de NL Staat) bashen. Wel met goeie argumenten. Jammer dat 'ie zelf geen website heeft. Krijg vaak mail van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:44:
Heb je het tarief/kWh nagevraagd? Ik schrok van de kosten voor ons beetje verbruik in het koude Sauerland,
In Schwarzwald op de camping is het tarief 60 ct/kWh. :o
Salderen zou daar helemaal lonend zijn ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:47:
[...]

In Schwarzwald op de camping is het tarief 60 ct/kWh. :o
Salderen zou daar helemaal lonend zijn ;)
Maar die hebben daar vast geen max. 3x80 Ampère aansluiting?

60 cent zou ik ook wel willen. Da's bijna drie maal mijn huidige tarief. Lekker over het hele jaar naar nul salderen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ach al zou het thuis 2 euro/kWh zijn, dat maakt voor salderen toch niet uit.
Persoonlijk vind ik het prima om zo dicht mogelijk bij 0 uit te komen en gaat het me niet om de prijs per kWh.
Mocht ik ooit onder 0 gaan komen gun ik dat de mensheid van harte en hoef er eigenlijk niets voor te hebben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-07-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hier een mooie foto van de opbouw van de muur ( muur tussen bijkeuken en schuur ).

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag6/imag0625.jpg

Damp open folie had hier niet gehoeven denk ik aangezien het een warme muur is.

Hier een mooie foto hoe netjes de hollewand dozen pas zitten met het gips. Blij! d:)b

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag6/imag0624.jpg

En mooie overzichtsplaat hoe het er nu uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag6/imag0618.jpg

Overigens, OSB plaat is echt een uitkomst. Het schroeven van het gips gaat erg makkelijk en je hoeft je totaal niet druk te maken over het feit of er een balk achter zit of niet. En de schroeven zijn dusdanig kort dat ze niet door het OSB heen komen. De folie erachter blijft dus ook netjes intakt!

[ Voor 58% gewijzigd door mkleinman op 23-07-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wattenwolkposttvtkustinstraalgeleuter
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/pvttvt.jpg
<biertje>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Slagschaduw door uitzonderlijk hoog geschommel van dochterlief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

@EnergiebewustZL je WZW omvormer valt bijna in standy modus ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whahaha.. Ja joh, je meent het? :*)

Morgen is weer een dag. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nu we toch weer zo druk bezig zijn met getallen:

Krijgt zonnigtype nu een cadeautje van de leiding van Tweakers.net?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/GoT_Karma_ton.gif

:+

Barman: rondje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alstu..

Afbeeldingslocatie: http://images4.wikia.nocookie.net/beer/images/b/b2/La_chouffe.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

oewah! MJAM! Alleen voor op de vroege ochtend een beetje vroeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:31:
Nu we toch weer zo druk bezig zijn met getallen:

Krijgt zonnigtype nu een cadeautje van de leiding van Tweakers.net?

[afbeelding]

:+

Barman: rondje!
Weer een biertje bij je 5000-ste forumpost? _/-\o_ Ach, ik kan schermen met mijn tweakotine van 201 ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:23:
[...]

Dat zal je tegenvallen, raffinage is in het algemeen een klote business, zeker in Europa. Er zijn genoeg strategische en geo-politieke redenen voor de majors om het te blijven doen, maar Petroplus (pure-play refiner) is niet voor niets kopje onder gegaan dit jaar. Al het geld zit in E&P.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oei, deel van de bijkeuken ligt er nu ook uit om een de leiding naar de schuur goed aan te sluiten. Boven dat plafond hebben we last gehad van muizen. Ik heb daarnet de ravage gezien.

Een paar 1000 poepjes, overal een klerebende, kapot getrokken isolatie en het ergste: De 230V leiding richting de transformator voor de halogeen spotjes aangevreten tot aan het koperdraad. Een muis heeft in elk geval de 230V fase geraakt. Zal die geëlektrocuteerd zijn?

Man man man wat een klerebende. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@mkleinman,

Kan je gelijk de halogeenspotjes vervangen voor LEDspotjes.
Goed kijken hoe ze daar zijn gekomen (voeg die niet goed dicht is) en maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PvPower schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:00:
@mkleinman,

Kan je gelijk de halogeenspotjes vervangen voor LEDspotjes.
Goed kijken hoe ze daar zijn gekomen (voeg die niet goed dicht is) en maatregelen nemen.
Halogeen --> LED stond al in de planning. Komen denk ik 2x3W ledspots in het plafond. De route waar ze langs konden heb ik een paar jaar terug al dichtgemaakt. Paar lagen kippegaas driedubbel gevouwen totdat er bijna geen ruimte meer over was.

En nu sinds een week heb ik beide gaten ook nog eens compleet dicht gegooid met pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@mkleinman,

Er is speciale pur voor muizen eigenlijk tegen muizen.
Deze blijft zacht en taai van binnen.
De gewone pur kunnen ze weer doorheen vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 18:42:
Je zult ongetwijfeld het gelijk aan je kant hebben. Wat RTP is weet ik even niet, maar dat zoeken we op.

Maar wat is nu mijn denkfout in onderstaande:

Stel ik ben Shell en voorzie dat over een aantal jaren de productie gaat afnemen omdat het gewoon opraakt.
Stel ik ben op zoek naar alternatieven en ga investeren in de problemen die alternatieve opwekking geeft.
Stel ik vind een oplossing voor de nadelen van verschillende alternatieve manieren van opwekking (o.a. buffering en transport).
Stel ik ga daarna zwaar inzetten op alternatieve opwekking (met mijn gepatenteerde oplossingen) en kan mijn energie aanbieden voor nagenoeg dezelfde prijs als bij conventionele (fossiele) opwekking.

Dan ga ik toch steeds meer geld verdienen in de toekomst?

Waar zit mijn denkfout?
RTP: Real-Time pricing. Een prijsbeleid gebaseerd op vraag & aanbod.

Je moet ook bedenken dat Shell baat heeft bij hoge olieprijzen. Olie is zoals dat heet prijs inelastisch. Twee keer zo hoge prijs heeft slechts beperkt effect op de afname, en dit zal nog lang zo blijven. De olie is nog lang niet op, echter, het punt dat we niet genoeg (om aan alle vraag te voldoen) olie uit de grond meer kunnen halen én de overgebleven voorraden slechts in bepaalde gebieden liggen (met geopolitieke consequenties) is denk ik nabij. Stel dat ze met iets revolutionairs komen (kans is zeer klein), dan gaat dat juist concurreren met hun core-business. Nee, Shell is nog lang niet out of business. Hun volumes zullen uiteindelijk dalen, maar hun omzet en winst zie ik nog niet zo snel dalen.

Als Shell iets duurzaams sponsort is het vooral vanwege PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo zeg, de hele meterkast is voelbaar warmer door vandaag, zelfs met 3x6mm2.
Er is al 37.120Wh het net opgegaan, ook de meter is gewoon handwarm.
Gelukkig geen derating meer van de omvormers dit jaar, dus het leven ziet er zonnig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@eric-pvt,

Dat gaat echt op een mini energie centrale lijken.
Hoe staat het met je idee van een warmte pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pending, ik mag ineens vergunningsvrij een bron slaan, (eerder niet, nu weer wel)
dus het eerdere lucht-lucht warmtepomp idee is van tafel.
ik studeer nu op de atag energion te integreren met de qsolar,
atag wil er wel in meegaan, en de dealer ook, als probeer "trajektje"
het zou dan een soort micro wko worden

Wikipedia: Koude-warmteopslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Eric-pvt,

Ik ga er van uit dat je gas rekening dan omlaag gaat en dat je E rekening minder negatief word om dat je een stuk van je E opwekking verbruikt in het oppompen van warmte in de winter en misschien ook wel kou in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:47:
pending, ik mag ineens vergunningsvrij een bron slaan, (eerder niet, nu weer wel)

Ik heb zelf ook het 'probleem' dat ik 1600 kWh teveel opwek en daar dan maar een vergoeding van €0,09/ kWh voor krijg. Warmtepompen zijn te koop in de vorm van airco's voor een paar honderd euro tot echte warmtepompen van duizenden euro's. Naar welke warmtepompen heb jij gekeken?

[Edit] Mijn gasverbruik is zo'n 400m3 voor ruimteverwarming. Een COP van gemiddeld 2,5 zou al voldoende zijn voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 24-07-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil helemaal van het gas af.
ik heb gekeken oa naar de (lucht) awb genia, zubadan en elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:47:

Ga te rade bij je grote vrinden van Vattenfall/NUON.

Grote ervaring met (grote) WKO in Amsterdam, waar ze op de zuidas zo graag koele kantoren willen gevoed uit meerwater... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag (te)veel gedaan in de schuur. Elektriciteit werkt, de lamp hangt en werkt, noppenfolie zit verwerkt in het plafond, latten op het plafond gezet en het gips zit er nu op!

De bijkeuken ligt nu ook deels open.

foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag7/imag0628.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag7/imag0633.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag7/imag0634.jpg

20mm stilstaande lucht, toch nog beetje extra isolatie in het plafond.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag7/imag0640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag7/imag0643.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag7/imag0650.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
@mkleinman: ga je ook de hoeken nog dichtkitten? of hoe werk je de gipsplaat verder af? tegelen? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 07:36
in het kader van duurzaamheid: mozaïeken met gebroken (afval) tegeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:35:
@mkleinman: ga je ook de hoeken nog dichtkitten? of hoe werk je de gipsplaat verder af? tegelen? ;)
Hoeken worden denk ik gekit en er komen nog strips rondom om het netjes af te werken. We gaan denk ik alles gewoon schilderen/sauzen. Plafond wordt wit, muren lichtgrijs denk ik.

En tegels? 8)7 Ik kan een heleboel, maar tegels zetten kan ik absoluut NIET! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@eric-pvt,

Koken ook elektrisch?
Wek je nu zoveel meer op dan je verbruikt?

@mkleinman,

Ziet er allemaal netjes uit, tegelen is niet moeilijk hoor.
Zeker niet nu je al een vlakke ondergrond hebt.
Maar als je denkt dat sauzen voldoet dan moet je het je zelf niet moeilijker maken dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PvPower schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 08:21:

Ziet er allemaal netjes uit, tegelen is niet moeilijk hoor.
Zeker niet nu je al een vlakke ondergrond hebt.
Maar als je denkt dat sauzen voldoet dan moet je het je zelf niet moeilijker maken dan nodig is.
We gaan er gewoon sauzen. Langs een deel van de muur komt een kastenwand straks voor de stofzuiger, strijkplank en vriezer en voor een heleboel zooi die we hebben.

En mijn werkbank komt tegen de kopse kant met al mijn gereedschap.

Vandaag is de bijkeuken aan de beurt, plafond eruit, muur eruit en helemaal opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dank, hij was erg lekker met dit weer...

Op naar de volgende honderdduizend...

@martinkleinman

Diep respect, ik doe het je niet na... d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 11:10 . Reden: Af en toe een pluim doet wonderen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:56
zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:08:
[...]
@martinkleinman

Diep respect, ik doe het je niet na... d:)b
En dat met dit weer, hoeveel kg ben je al kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goeie genade, ik heb vandaag al vier spam-mails ontvangen van Chinese PV-leveranciers. "Normaal" is dat er één in de week of zo.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
JeroenH schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:11:
Goeie genade, ik heb vandaag al vier spam-mails ontvangen van Chinese PV-leveranciers. "Normaal" is dat er één in de week of zo.
Zit daar doorgaans nog een interessante aanbieding bij of is het allemaal troep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:20:
[...]

Zit daar doorgaans nog een interessante aanbieding bij of is het allemaal troep?
Meestal no-namers, vage bedrijfjes waar niemand van heeft gehoord, of tussenhandelaren.

Ze zitten omhoog met hun productie cq. magazijn voorraden, en moeten het kwijt. Garantie tot de deur (maar dat is bij de vele omgevallen "degelijke" producenten achteraf dus ook het geval). Veel van het soort: we hebben zo en zoveel containers/MW staan in Antwerpen, A'dam, R'dam, Hamburg, Felixstowe, etc., en neemt u s.v.p. contact op voor een interessante aanbieding.

Hier ook al tijdje fors veel meer in de mailbox uit die hoek. Plus de vele LED lamp aanbieders, etc., etc. Op een gegeven moment weten ze je blijkbaar te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
^^^^^^^^

Precies wat zonnigtype zegt. PV en LED-verlichting. Ook in combinatie: LED-straatverlichting op zonne-energie. Een enkele keer elektrische scooters.

Troep? Alle waar is naar zijn geld, denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsja, als je geen koper hebt ga je iets niet verschepen vanuit China naar Rdam ofzo.
Waarschijnlijk dat het is verscheept, maar dat de koper de lading na inspectie heeft afgekeurd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RocketKoen schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:22:
Tsja, als je geen koper hebt ga je iets niet verschepen vanuit China naar Rdam ofzo.
Waarschijnlijk dat het is verscheept, maar dat de koper de lading na inspectie heeft afgekeurd.
Welnee, dat doen ze allemaal, containers klaar zetten in de havens. En dan gaan ze de markt op. D'r wordt nog genoeg weg gezopen aan paneeltjes, kijk maar eens bij al die aanbiedingen acties, wat je aan module types tegenkomt. Het hele spectrum, van (af haven) "A-klasse" tot (af haven) "vaag merk". Ze willen snel op de afzet markt kunnen anticiperen, dus worden er buffers dicht bij die markten opgebouwd. Wordt de buffer te groot >>> dumpen. Blijft 'ie overzichtelijk >>> af en toe paar containertjes d'r bij zetten om de verkopen beetje bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Uit het lokale huis-aan-huisblad van gisteren:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/20120725_Gooi_en_Vechtstreek_Zonnepanelen.jpg

Toch jammer... Ik zal hem eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:21:

[afbeelding]

Kék wel uut hé? Die man is BOOOOOOOSCH!

Boze mensen zijn meestal niet van hun boosheid af te brengen. Zeker niet nadat deze proza schrijver heeft gemeld dat 'ie voor 25 jaar genezen is...

... niet genezen van zijn stroomnota in ieder geval. Die kan best lager als ik dat zo lees. Zonder zonnepaneeltjes, zelfs... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:27:
Ik werk op een ICT service desk, ik kom zeer regelmatig met boze mensen in aanraking, daar ben ik niet zo bang voor :) Het lukt me over het algemeen erg goed de boosheid om te buigen naar iets constructiefs, kijken of dat hier ook lukt. Sowieso schrijven columnisten vaak bozer dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Ik vind het vooral jammer hoe dit stukje overkomt op mensen die de aanschaf van zonnestroompanelen overwegen, het kan voor een aantal mensen een bevestiging zijn van "zie je wel, zonnestroompanelen is gedoe".

Maar ik ga in eerste instantie eens vragen wat er precies is gebeurd, nadat ik duidelijk gemaakt heb dat ik geen commerciële bedoelingen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

[afbeelding]

Ik was op zoek naar EPS, en daarbij kwam ik ook zo'n 'offerte-verzamelaar' tegen: http://www.isolatie.net/

Je weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurt, maar ik heb geen idee hoe efficiënt de communicatie tussen zo'n bemiddelingssite en de bedrijven erachter verloopt. Misschien moeten die eerst provisie oid betalen voor ze jouw gegevens krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Roamor schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:38:
Op was op zoek naar EPS, en daarbij kwam ik ook zo'n 'offerte-verzamelaar' tegen: http://www.isolatie.net/
Grappig dat je isolatie noemt. Een kennis van me (ook in Hilversum) had een paar buren op een hoopje geharkt die wel interesse hadden in woningisolatie, en hij is daarmee bij een paar isolatiebedrijven aangeklopt. Het is hem nergens gelukt een korting te bedingen en volgens hem leek het nergens alsof hij écht welkom was, wat je toch wel zou verwachten als je zomaar een substantiële hoeveelheid werk op een dienblaadje presenteert. Ook hij gebruikte soortgelijke bewoordingen over de 'crisis' als de columnist. Jammer, jammer, jammer.
Je weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurt, maar ik heb geen idee hoe efficiënt de communicatie tussen zo'n bemiddelingssite en de bedrijven erachter verloopt. Misschien moeten die eerst provisie oid betalen voor ze jouw gegevens krijgen?
Goede vraag, zoiets zal het wel zijn ja. Ik hoop dat ze beseffen wat ze met de markt doen (denk dat het ze niet kan schelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 07:52
Denk eerder dat dit het gevolg van de mooie subsidie is: zie ook dit stuk;

Remmen met subsidie: fata morgana-subsidies, dooie-mus subsidies en onberekenbare subsidies
Er zijn verschillende methodes waarmee subsidie kan worden gebruikt om een ontwikkeling af te remmen. Het doel van deze subsidies is verwarring te stichten, frustratie te veroorzaken en te vertragen. De krachtigste methode is de zogeheten fata-morgana subsidie. Het recept gaat ongeveer als volgt. Als politicus introduceer je een ruimhartige subsidieregeling. Er is alleen maar één maar. De subsidieregeling gaat pas over twee jaar in. Uiteraard willen investeerders niet een dief van hun eigen portemonnee zijn en stellen hun investeringen uit. Vlak voordat de subsidieregeling dreigt in te gaan voer je ambtelijke bezwaren aan, bijvoorbeeld door Europese regelgeving te citeren. Hoe spijtig het ook is, om aan de wettelijke vereisten te voldoen zal invoering toch echt uitgesteld moeten worden. Tegen die tijd zijn er weer nieuwe verkiezingen.

Een andere uitstekend werkende methode is de zogeheten dooie-mus subsidie. Je stelt een beperkt buget beschikbaar voor een regeling die je met veel bombarie aankondigt. Wie het eerst komt, eerst maalt. Omdat er een lachwekkend klein budget voor is vrijgemaakt, krijgen verreweg de meeste aanvragers nul op het rekest. Frustratie, uitstel en, in veel gevallen, afstel. Mission accomplished.

Ook een effectieve methode is de onberekenbare subsidie. Je goochelt voortdurend met allerlei ingewikkelde subsidievoorstellen, die ook om de haverklap weer ingetrokken worden. Klanten en investeerders haken massaal af. Zelfs een gepromoveerd subsidioloog legt het hoofd amechtig in de schoot.

Zonnesector siddert terecht voor subsidies
Al deze drie methodes zijn door de Nederlandse overheid -bedoeld of onbedoeld, dat laat ik in het midden – met succes toegepast. Met als gevolg dat de in Nederland opgewekte hoeveelheid zonne-energie maar klein is, zeker vergeleken met onze oosterbuur Duitsland.

De Nederlandse zonne-energiesector siddert en beeft, nu de Nederlandse overheid weer met subsidieplannen aankomt en smeekt werkelijk hartstochtelijk, om de sector verdere zogenaamd “goedbedoelde” subsidies te besparen. Voor een buitenstaander lijkt dit vreemd. Immers, zijn subsidies niet de sleutel geweest waarmee bijvorbeeld de Duitse zonne-energiesector haar indrukwekkende resultaten heeft bereikt? Het verschil is echter dat de Duitse regering de zonnesector wel een goed hart toedraagt. De reden is dat Duitsland, afgezien van de uiterst vervuilende bruinkool, nauwelijks over inheemse energiebronnen beschikt en de Duitse overheid niet in de zak zit van een internationaal oliebedrijf. De Duitse subsidies zijn voorspelbaar, permanent en langdurig, waardoor investeerders ook de zekerheid hebben dat ze hun geld terugkrijgen. Vandaar dat de Nederlandse zonne-energiesector, door schade en schande wijs geworden, met rust gelaten wil worden. Subsidies zijn nu ook niet meer nodig. Zonnepanelen zijn nu voor consumenten al lonend en dalen nog steeds sterk in prijs. Zelfs met doortrapte subsidiespelletjes is de opmars van zonne-energie niet meer te stoppen. Het Nederlandse bedrijfsleven is groter dan alleen Shell. Wellicht wordt het tijd, ook aan de belangen van de overige Nederlanders te denken.

http://www.visionair.nl/p...om-techniek-af-te-remmen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 09:43:
[...]

We gaan er gewoon sauzen. Langs een deel van de muur komt een kastenwand straks voor de stofzuiger, strijkplank en vriezer en voor een heleboel zooi die we hebben.

En mijn werkbank komt tegen de kopse kant met al mijn gereedschap.

Vandaag is de bijkeuken aan de beurt, plafond eruit, muur eruit en helemaal opnieuw opbouwen.
Knap stukje vakmanschap, kerel!

Zelf een aantal jaren geleden een aanbouw in m'n eentje gemaakt (incl. tegelen vd vloer >:) , nog nooit gedaan. Ik weet dus wat een werk dat allemaal is.
Je leert ongelooflijk veel met zo'n klus.

Ziet er prima uit allemaal, chapeau _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:27:
[...]

Boze mensen zijn meestal niet van hun boosheid af te brengen. Zeker niet nadat deze proza schrijver heeft gemeld dat 'ie voor 25 jaar genezen is...

... niet genezen van zijn stroomnota in ieder geval. Die kan best lager als ik dat zo lees. Zonder zonnepaneeltjes, zelfs... 8)7
Die man is niet boos, dat schrijft hij maar, bekt lekker in een column. Dit is typische junk journalistiek.

Een stuk als dit natuurlijk niet interessant als hij verteld dat hij probleemloos een offerte heeft gekregen, dat panelen best te betalen zijn en dat de eigen behoefte vaak best met het eigen dak voorzien kan worden. En dat hij dat ook gedaan heeft en dat de installatie voorbeeldig is verlopen....
Hij weet best wel dat het slecht is voor de zonnepanelen verkopers, dat het slecht is voor het milieu, dat nu veel mensen zullen zeggen doen we maar niet en daar door veel geld mislopen.
Kan hem echt geen r**t schelen, maar hij heeft weer een stukkie verkocht en wordt volgende keer weer uitgenodigd .... hoe dom kan je zijn.

Ja ik ben wel BOOSCH !

Edit : Ik heb ook offertes via zo'n site aangevraagd maar die maken er een zooitje van. Slechts 1 offerte gekregen ( wel een goede trouwens, kwam ook even kijken)
Daarna gewoon direct informatie en offertes aangevraagd, geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 25-07-2012 14:59 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

[afbeelding]

Wel héél herkenbaar. Toen ik vorig jaar ook PV wilde waren er welgeteld 2 leveranciers die het op durfde te brengen om te reageren, waarvan er maar 1 werkelijk klantvriendelijk was van de 5 aangeschreven bedrijven met. Gewoon een vriendelijk verzoek met foto's en uitleg wat ik wilde...

Zo jammer dat de meeste PV installateurs zo slecht met potentiele klanten omgaan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
c70070540 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:54:
[...]

Wel héél herkenbaar. Toen ik vorig jaar ook PV wilde waren er welgeteld 2 leveranciers die het op durfde te brengen om te reageren, waarvan er maar 1 werkelijk klantvriendelijk was van de 5 aangeschreven bedrijven met. Gewoon een vriendelijk verzoek met foto's en uitleg wat ik wilde...

Zo jammer dat de meeste PV installateurs zo slecht met potentiele klanten omgaan.
Ik had in 2006 al precies hetzelfde. Ik heb tien (serieuze, met schets/foto van het dak etc.) offerte-aanvragen gedaan en daar kreeg ik de volgende reacties op:
  • Vier serieuze (binnen twee dagen, met een realistische prijs)
  • Twee niet serieuze (eentje pas na een maand (!), eentje met een prijs die letterlijk twee keer (!) zo hoog was als de goedkoopste)
  • Vier totaal geen reactie
Ik vind dat ook een slechte zaak. Aan de andere kant; vergeet niet dat een steeds groter aantal mensen geïnteresseerd raakt in de de aanschaf van zonnestroompanelen. Veel mensen zijn lui en niet zo grondig (en dan druk ik me netjes uit) en die sturen een spervuur van offerte-aanvragen uit à la "ik wil zonnepanelen. kost dat?". Ik kan me voorstellen dat je zeker als kleine leverancier simpelweg de tijd niet hebt om op al die niet-serieuze offerteaanvragen terug te komen, zeker als je weet dat het gros alleen naar de prijs kijkt en dat je moet concurreren met schimmige Chinese import.

Nu is het een feit dat het niet netjes is helemaal niets van je te laten horen, stuur dan ten minste iets terug als "wegens drukte bla bla bla", maar wat ik bedoel is dat het niet 100% de leveranciers aan te rekenen is. De markt is nog jong, dat zie je duidelijk aan dit soort dingen.

Maar jammer is het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:01:
[...]

Ik had in 2006 al precies hetzelfde. Ik heb tien (serieuze, met schets/foto van het dak etc.) offerte-aanvragen gedaan en daar kreeg ik de volgende reacties op:
  • Vier serieuze (binnen twee dagen, met een realistische prijs)
  • Twee niet serieuze (eentje pas na een maand (!), eentje met een prijs die letterlijk twee keer (!) zo hoog was als de goedkoopste)
  • Vier totaal geen reactie
Ik vind dat ook een slechte zaak. Aan de andere kant; vergeet niet dat een steeds groter aantal mensen geïnteresseerd raakt in de de aanschaf van zonnestroompanelen. Veel mensen zijn lui en niet zo grondig (en dan druk ik me netjes uit) en die sturen een spervuur van offerte-aanvragen uit à la "ik wil zonnepanelen. kost dat?". Ik kan me voorstellen dat je zeker als kleine leverancier simpelweg de tijd niet hebt om op al die niet-serieuze offerteaanvragen terug te komen, zeker als je weet dat het gros alleen naar de prijs kijkt en dat je moet concurreren met schimmige Chinese import.
Precies zoals jij het zegt, goed voorbereid en duidelijke tekeningen. En dan nog niet reageren. Dan wil je gewoon niet verkopen als PV installateur.
Nu is het een feit dat het niet netjes is helemaal niets van je te laten horen, stuur dan ten minste iets terug als "wegens drukte bla bla bla", maar wat ik bedoel is dat het niet 100% de leveranciers aan te rekenen is. De markt is nog jong, dat zie je duidelijk aan dit soort dingen.
Minimaal een ontvangstbevestiging en minimaal een reactie (positief of negatief boeit mij niet), als je maar reageert. Zelfs op de minimale vragen als "Ik wil PV, wat kost dat?" kan je middels een standaard mail al heel netjes reageren dat je meer informatie nodig hebt, en dan een lijstje erbij met de informatie wat je nodig hebt. Dan heb je als klant in ieder geval het gevoel dat er meegedacht wordt.
Maar jammer is het wel...
Heel jammer inderdaad.
Velen schijnen nog niet zo goed te begrijpen dat slechte mond op mond reclame veel moeilijker om te zetten is naar goede reclame dan andersom. Het gaat ze te goed waarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gé Brander op 25-07-2012 15:08 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:52

Een heel herkenbaar beeld, in april/mei heb ik ook om de 3-4 dagen mailtjes gestuurd soms zelfs na eerst telefonisch contact zodat ik steeds 2-3 andere aanbieders als " actueel in behandeling" had.
-sommige heb ik nooit iets meer van gehoord;
-andere probeerde iets ongeloofwaardigs op de mouw te spelden dat het specifieke product waarvoor ik contact opnam, in het geheel niet meer leverbaar zou zijn
(net gecheckt staat nu nog steeds in de webshops, is alleen bedoelt als klantentrekkermagneet om iets anders te kunnen slijten) en slecht een enkele kwamen met oprechte antwoorden over het aldan niet kunnen leveren van een specifieke paneelafmeting zoals in mijn geval.

Deze hebben voor mij ook een groot deel van het beeld van de markt bepaald, waar veel goudzoekers in ronddwalen, die net een website kunnen onderhouden en maar een enkele serieuze installateurs actief is, er is ook nergens zoiets snel als een objectieve pricewatch of objectieve klant tevredenheid om de serieuze installateurs eruit te kunnen filteren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

c70070540 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:06:
Heel jammer inderdaad.
Velen schijnen nog niet zo goed te begrijpen dat slechte mond op mond reclame veel moeilijker om te zetten is naar goede reclame dan andersom. Het gaat ze te goed waarschijnlijk.
Er speelt nog meer hoor. Ik begin in de richting van de 330 aanbieders te komen, op een nog steeds "relatief bescheiden" markt (waarop enkele grote spelers fors volume naar binnen harken). Ze kunnen elkaars bloed wel drinken en offertes schrijven (en ook "een korte reactie pennen"): het kost allemaal tijd.

Maar ook: als je dit op je website zet kun je kwaad bloed verwachten (numero 323 in de lijst):
Wij hebben Europese panelen van zeer goede kwaliteit en degelijkheid en de Chinese panelen van mindere kwaliteit. De prijs kwaliteit verhouding bij de Chinese panelen is wel goed, ze zijn goedkoper maar ze leveren in 25 jaar minder energie dan Europese merken , dat kan u duizenden euro's schelen.
Wat natuurlijk rabiate lulkoek is, maar het staat er wel, plompverloren...

Dus aan alle kanten moet er worden gewerkt. Bij de aartsluie consument die zich maar eens een beetje moet gaan voorbereiden. Maar ook bij het verpletterende aantal leveranciers, die met het ene na het andere kletskoek verhaaltje komen om maar (duur?) te kunnen verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb zelf geen problemen gehad met het opvragen van offertes. Over het algemeen had iedereen binnen 1 week gereageerd. Ik heb het overigens niet alles via 1 site laten sturen, ik ben niet zo happig op spam. Wellicht had de auteur van het artikel zich persoonlijker kunnen melden bij de diverse bedrijven.
Een andere reden waarom ik me niet had aangemeld via een van de vele sites, is doordat de installateurs niet echt om de hoek waren, maar een aantal random installateurs zo'n 100 km verderop zaten.

Van de 5-6 offertes verschilden de prijzen wel enorm, van ~1,80 euro per Wp incl. installatie tot en met 2,80 Wp.
1 installateur gaf aan dat het geen zin had om iets op oost/west te plaatsen doordat de panelen direct zonlicht nodig hebben en daardoor alleen een zuidopstelling nut had...
De opbrengst per installateur scheelde ook een hoop de verwachting ging van 50% tot en met 90%. Ik houd het voor mijn eigen verwachting rond de 70% aan en dat zou betekenen dat we rond de 2700kWh per jaar uit zullen komen.

Het mooie is trouwens dat de goedkoopste installateur niet rondom mijn omgeving zat (brabant) maar ergens in de buurt van Amsterdam. Op basis van prijs, ervaring bij familie, type panelen/omvormer en kundigheid heb ik voor deze installateur gekozen.

btw wel jammer dat hij zo'n klein dak heeft dat de panelen die geplaatst kunnen worden, niet genoeg stroom kunnen opleveren... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 25-07-2012 16:31 . Reden: typo ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kiswum schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:23:
btw wel jammer dat hij zo'n klein dak heeft dat de panelen die geplaatst kunnen worden, niet genoeg stroom kunnen opleveren... :+
Ja, heel zielig... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:52:
[...]

Die man is niet boos, dat schrijft hij maar, bekt lekker in een column. Dit is typische junk journalistiek.

Een stuk als dit natuurlijk niet interessant als hij verteld dat hij probleemloos een offerte heeft gekregen, dat panelen best te betalen zijn en dat de eigen behoefte vaak best met het eigen dak voorzien kan worden. En dat hij dat ook gedaan heeft en dat de installatie voorbeeldig is verlopen....
Hij weet best wel dat het slecht is voor de zonnepanelen verkopers, dat het slecht is voor het milieu, dat nu veel mensen zullen zeggen doen we maar niet en daar door veel geld mislopen.
Kan hem echt geen r**t schelen, maar hij heeft weer een stukkie verkocht en wordt volgende keer weer uitgenodigd .... hoe dom kan je zijn.

Ja ik ben wel BOOSCH !
Ach, misschien denkt hij wel dat zijn Gasunie aandelen minder waard worden, van al dat decentrale gedoe met die zonnepaneeltjes...

Ik ben het stadium "BOOSCH" al dan niet op basis van niet-gemeende columns al lang voorbij. En probeer er af en toe een humoristische punt aan te zuigen. Je kunt de meesten toch niet redden, die blijven elkaar maar hersenloos na kwaken... Kun je je levenswerk van maken om het gezeur proberen recht te breien.

Ik heb mijn portie inmiddels wel gehad. Laat onverlet dat ik af en toe nog steeds een oprisping heb, en weer eens effe lekker op het toetsenbord ga zitten beuken - met de info bronnen d'r naast, met de feiten - om aan damage control te doen "voor een beter begrip bij Henk en Ingrid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:52
Er is weer een nieuwe stand van zaken
Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot woensdagochtend 25 juli 10:00 uur ongeveer 14.000 aanvragen binnengekomen. In totaal is er aangevraagd voor bijna 8,3 miljoen euro.
gemiddeld zakt nu eens het bedrag onder de €600 >:)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:20:
Er is weer een nieuwe stand van zaken

gemiddeld zakt nu eens het bedrag onder de €600 >:)
Let op die decimale komma (8,3 miljoen). Ik had m.b.t. de vorige update een vervelende opmerking gemaakt over de (onterechte) decimale punt (7.8) die ze in een NL-talige publicatie gebruikten...

... ja, ja, men volgt elkanders websites met argusogen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 07:36
@ Column: volgens mij kun je een zelfde soort column wel voor van alles schrijven: keukens, dakkapel, auto reparatie, computers etc. Er zitten altijd goede en slechte bedrijven tussen.

Het is natuurlijk ook gewoon hoe je er zelf mee omgaat. JeroenH en anderen geven aan dat hun ervaringen met offertes ook niet alemaal niet even goed zijn, toch hebben ze PV liggen, kwestie van ff doorzetten en je er ook zelf in verdiepen en bedrijven op de juiste manieren zoeken en benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kiswum schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:23:
...
1 installateur gaf aan dat het geen zin had om iets op oost/west te plaatsen doordat de panelen direct zonlicht nodig hebben en daardoor alleen een zuidopstelling nut had...
...
De onwetendheid :X

Ik haal geregeld >150W/kWp in de schaduw bij licht bewolkt weer (door diffusie). Bij helder weer is het iets minder, omdat je meer directe straling hebt en minder diffuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:43:
[...]

De onwetendheid :X

Ik haal geregeld >150W/kWp in de schaduw bij licht bewolkt weer (door diffusie). Bij helder weer is het iets minder, omdat je meer directe straling hebt en minder diffuus.
... nooit op vakantie geweest in Duitsland waarschijnlijk.

(ik doel natuurlijk op de gequote installateur die iets tegen O/W lijkt te hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 21:57:
[...]

... nooit op vakantie geweest in Duitsland waarschijnlijk.

(ik doel natuurlijk op de gequote installateur die iets tegen O/W lijkt te hebben)
Nou...ik wel afgelopen week. Zo...die Duitsers maken toch ook altijd meters als ze iets in hun kopf hebben. Mooie installaties gezien...veel ook. Het viel me echt op dat in het Zwarte Woud in diverse dorpen behoorlijk veel daken waren voorzien van PV....ook erg veel collectoren! Zijn er geen Duitse leveranciers die Nederland willen veroveren? In Duitsland hebben ze toch "DE regeling" behoorlijk uitgekleed....zou verwachten dat men daar dan iets minder werk heeft?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Cheese_man schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:35:
[...]

Nou...ik wel afgelopen week. Zo...die Duitsers maken toch ook altijd meters als ze iets in hun kopf hebben. Mooie installaties gezien...veel ook. Het viel me echt op dat in het Zwarte Woud in diverse dorpen behoorlijk veel daken waren voorzien van PV....ook erg veel collectoren! Zijn er geen Duitse leveranciers die Nederland willen veroveren? In Duitsland hebben ze toch "DE regeling" behoorlijk uitgekleed....zou verwachten dat men daar dan iets minder werk heeft?
Welnee, dat is mikrospielerei voor die Duitsers hier. Ze zijn er wel hoor, IBC Solar, Centrosolar, maar ook die klagen steen en been over de onmogelijke condities waaronder ze hier "moeten" werken. Hier kun je geen meters maken. Centimeters, wellicht. Want geen investeringszekerheid. Die gasten willen KNALLEN. Megawatten maken, bedrijfsdaken vol pleuren. Businesscase, indien er niet stroom wordt gezopen in het complex, en buiten kvb aansluiting vallend (niet salderen): horreur!

Baden-Württemberg, waar Schwarzwald onder valt, installeerde alleen in april 2012: 45,75 MWp met 1.891 installaties. De grootste 2 waren 1.082 resp 1.086 kWp groot, in Buchen en Radolfzell.

Dat schiet tenminste een beetje op, al zal het tempo erna beslist wat omlaag zijn gegaan.

(Nederland zou er volgens eerste cijfers CBS in heel 2011 slechts 43 MWp bij hebben gebouwd, wat zonder meer als een "opvallende prestatie" mag worden gezien ... totdat je straks de cijfers voor 2012 hoort ...)

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:48:
... waar Schwarzwald onder valt, installeerde alleen in april 2012: 45,75 MWp met 1.891 installaties. De grootste 2 waren 1.082 resp 1.086 kWp groot, in Buchen en Radolfzell.
Vanaf zondag zit ik er weer 3 weken *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:16:
[...]

Vanaf zondag zit ik er weer 3 weken *O*
Dat worden weer verplicht mooie pics, dan, voor de gloeiende oogjes hebbende twiekerts... :9

Goeie vakantie!

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
marz01 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:49:
Het Nederlandse bedrijfsleven is groter dan alleen Shell. Wellicht wordt het tijd, ook aan de belangen van de overige Nederlanders te denken.
Shell bashen blijft leuk, maar wat die er nou precies mee op schieten - als die werkelijk zo'n grote vinger in de pap hebben en concurrerende opwek uit de markt kunnen duwen, waarom loeien nu alle kolencentrales en is gas volledig uit de stack geduwd voor de komende vier jaar?
Pagina: 1 ... 43 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.