JAN-B schreef op maandag 25 juni 2012 @ 13:05:
Vrijdag mijn jaarafrekening ontvangen; in het hoogtarief sta ik 112 kWh in de min; laagtarief is 919 kWh;
Hoe kan je nu uitrekenen/zien of ik hiervoor de kale stroomprijs vergoed krijg = 7,63 cent of de volledige prijs = 22,65 cent.
ik zie staan: -112 x 0,0763 = -8,54 euro. dit bedrag wordt afgetrokken van de rest, maar hoe zit dat dan met de energie belasting en BTW

bij energie belasting staat 919 min 112 = dus 807 kWh x 0,1127 cent.
@Mightym: enige tijd geleden kwam jij met het bericht dat Delta voortaan de kale stroomprijs zou hanteren; wat is jouw mening
@EnergiebewustZL: wat is jouw mening

Wat is mijn mening hierover?
Welkom bij Delta. ik bedoel ik dan niet positief. Je hoort wel eens mensen die zeggen : Delta pruts.
Delta is duidelijk dus ook administratief nog niet ingesteld op klanten, die zonne-panelen hebben en met Hoog-tarief meer (terug-)leveren op jaarbasis en dat dus niet verrekenen met het Laag-tarief. Dat wordt bellen voor je helaas en aangeven, dat ze verplicht zijn om dat met elkaar te verrekenen tegen volledige energieprijs. Wiskundig ziet dat er alsvolgt uit :
code:
1
| (kale energieprijs + energiebelasting) * BTW = volledige energieprijs |
In alle uitleg die ik tot nu toe gelezen heb, ontbrak dus de uitleg over hoe ze omgaan met op jaarbasis te veel geproduceerde energie, waar vervolgens iedereen de aanname doet, dat ze dat met elkaar verrekenen. Het gevolg : Dit blijkt na deze informatie dus niet te zijn en scheiden ze dat van elkaar.
Delta geeft in de volgende link meer informatie over terugleveren :
Klik hier
Zoals ik eerder aangaf, ontbreek ook in deze uitleg hoe ze omgaan met dubbeltariefmeters. Het verhaal van jou JAN-B geeft daar nu eindelijk inzicht op :
- Hoog-tarief : Lever je meer energie terug aan het elektriciteitnet, dan krijg je daar de kale energieprijs voor terug als vergoeding.
- Laag-tarief : Lever je meer energie terug aan het elektriciteitnet, dan krijg je daar de kale energieprijs voor terug als vergoeding.
- Gevolg : Je krijgt alleen kale energieprijs er voor terug en dat negatieve bedrag wordt van het totaal bedrag er af gehad. Ze strepen dus voor 29% het overige Lage-tarief-kWh weg en dus niet de volle 10^% (volledige energieprijs)
Samengevat : Men man niet aannemen, dat de overgeproduceerde Hoog-tarief-kWh-en tegen de overgebleven Laag-tarief-Kwh-en volledig worden weggestreept door jouw energieprovider. Jij zal morgen moeten bellen en hierover vervelende vragen stellen.
In ons geval is onze energieprovider Delta. Dit kan natuurlijk elk andere provider zijn : GreenChoice, Eon, Stedin, en zo zijn er nog meer te noemen.
Wat kan je er tegen doen?
Administratief gezien kan je het beste vervolgens voor kiezen om je dubbeltarief-meter (hoog/laag) om te zetten naar een enkel tarief-meter. Dit moet ook per brief bevestigd worden door de Delta. Als je die niet krijgt, dan zal je daar ook achter aan moeten bellen. Stom weg omdat je anders geen poot hebt om op te staan bij de volgende jaarafrekening.
Zelf ben ik blij, dat ik dus een enkeltarief meter in huis heb en deze (vervelende) situatie mij bespaard blijft.
Verder is deze jaarafrekening situatie waardevolle informatie voor iedere nederlander die denkt aan zonne-energie installatie of dat al heeft. Want dit kan ook bij hun gaan gebeuren. Dit zal zelfs ook gaan opspelen, wanneer die nieuwe, sluwe meter in je meterkast wordt gemonteerd. Waarvoor onze dank JAN-B.
Mijn zonne-paneel-leverancier had mij al gewaarschuwd om nooit meer vermogen aan te schaffen, dan wat ik op jaarbasis verbruik. Ze gaven aan, dat energieproviders moeilijk kunnen doen over de vergoeding. De jaarafrekening van jou is helaas duidelijk een voorbeeld hiervan.
Er zit niks anders op dan bellen en om opheldering te vragen en aangeven, dat ze dit volledig tegen elkaar moeten wegstrepen. Echter vermoed ik, dat ze een verschil zullen hanteren tussen Hoog en Laag tarief. Jij kan daarop tegen zeggen, dat ze dit niet aangeven op hun website (zie Link). Daarna? Als ze moeilijk blijven doen, dan zo snel mogelijk administratief op enkel-tarief overgaan.
Heel veel succes en sterkte!
EDIT : Je kan altijd nog overwegen om over te stappen op een andere energieprovider, die wel voordeliger voor jou is.