De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:13:
[...]

Ik zag vanmorgen in Enschede een Tesla rondrijden, die had ik nog niet eerder gezien.
Model S ?
gelukkige eigenaar www.nulwoning.nl ?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:52:
[...]

Nee dat is niks, dan moet ik volgens een schema reizen, ben ik afhankelijk van een vervoerspartij en kan ik niet tot de deur van de klant reizen.

Geef voor mijn werkverkeer maar een één persoons lichtgewicht EV met wat laadruimte, actieradius van 350km.

Het is absurd dat we 1200 - 2000kg meezeulen om één persoon te vervoeren 8)7
Het is maar net wat voor auto je aanschaft. Ik heb nog nooit een auto gehad die meer weegt dan 1000 kilo, de lichtste is zelfs maar 560 kg.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
Erasmo schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:22:
Het is maar net wat voor auto je aanschaft. Ik heb nog nooit een auto gehad die meer weegt dan 1000 kilo, de lichtste is zelfs maar 560 kg.
Inderdaad, mijn lichtste auto was 600 kg (oud model Suzuki Alto). Fijnste auto die ik ooit gehad heb, en zuinig: 1:18-1:20. Auto uit 1980 (!). Ruimschoots zuiniger dan het Ampera-monster op benzine 8)7

Eigenlijk zou je zo'n autoootje moeten nemen en er een ultrazuinig motortje in moeten lepelen, die tweecylinder turbo uit de Panda of een mini-turbodieseltje. Volgens mij heb je dan subiet een 3-liter auto (mits je natuurlijk een 3-liter chauffeur bent).

Ook elektrisch wordt dan een stuk duurzamer. Deze oude Fiat 500 rijdt 100 km op 10kWh. Dat is even andere koek dan 120km op 25kWh (Nissan Leaf).

Klein = fijn :) Helaas is het tegen de trend in. Maar komt wel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:48
JeroenH schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:42:
[...]

Inderdaad, mijn lichtste auto was 600 kg (oud model Suzuki Alto). Fijnste auto die ik ooit gehad heb, en zuinig: 1:18-1:20. Auto uit 1980 (!). Ruimschoots zuiniger dan het Ampera-monster op benzine 8)7

Eigenlijk zou je zo'n autoootje moeten nemen en er een ultrazuinig motortje in moeten lepelen, die tweecylinder turbo uit de Panda of een mini-turbodieseltje. Volgens mij heb je dan subiet een 3-liter auto (mits je natuurlijk een 3-liter chauffeur bent).

Ook elektrisch wordt dan een stuk duurzamer. Deze oude Fiat 500 rijdt 100 km op 10kWh. Dat is even andere koek dan 120km op 25kWh (Nissan Leaf).

Er zijn ook nog wel wat andere aspecten die belangrijk zijn aan een auto. Veiligheid bijvoorbeeld; als niet voor jezelf dan misschien wel voor je passagiers. Dat blik van die Alto maakt weinig kans bij aanrijdingen, zeker als alle andere auto's een veelvoud wegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Terpen Tijn op 19-06-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had altijd gedacht met auto's, die een range extender aan boord hebben, dat die de accu's direct oplaadde.. Dat is dus mooi verkeerd gedacht, omdat nu blijkt, dat die met tandradartjes/wieltjes aan de rest van het voertuig gekoppeld zijn.. Daar kom ik mooi bedrogen op uit.. :(

Zelf mag ik van de baas rondrijden in een Volkswagen UP. Het klopt, deze is niet elektronisch. Als ik me rustig gedraag in het verkeer, dan haal ik een gemiddeld verbruik van 4.6l/100 km .. en als ik wat meer "ongeduldig" ben, dan zit ik op een gemiddelde van 5l/100km . De afstand is 40km. Dat is best wel zuinig.

Maar zijn er ook auto's, waarbij de vermelde range-extender wel als 'generator' dient voor je accu's in de EVs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Terpen Tijn schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:14:
zeker als alle andere auto's een veelvoud wegen.
Gelukkig geef je zelf het probleem al aan wat we op moeten lossen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:16:
Maar zijn er ook auto's, waarbij de vermelde range-extender wel als 'generator' dient voor je accu's in de EVs?
Neen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NovapaX schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:44:
Standpunt? Dat is gewoon het tarief.
Ik hoef bij de supermarkt toch ook niet 1 extra brood af te rekenen omdat ik er normaal 3 neem en nu 2 omdat ik muesli neem bij het ontbijt...

niet mee akkoord gaan... verwijzen naar hun eigen tarievenblad (datum/versie + vindplaats), de berekening bijvoegen die je hier net ook deed en dan niet vragen of het kan, maar gewoon eisen dat je minder betaald.
Het is een afrekening van het afgelopen jaar... dat heeft helemaal niets met de schatting van volgend jaar te maken!
OK, goed advies, maar wat jij voorstelt heb ik al gedaan; de berekening bijgevoegd en geeist dat ik in de juiste groep geplaatst zou worden.

Iemand nog tips: ik zit zelf te denken om langs te gaan bij het Juridisch loket, waar je gratis juridisch advies kan krijgen; of bijv. nog 1 brief sturen naar de directie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:21:
[...]

Gelukkig geef je zelf het probleem al aan wat we op moeten lossen :)

[...]

Neen.
Gat in de markt: aanhanger/vouwwagen/caravan uitvoeren met aggregaat en/of accupack.

Daar heb je je variabel inzetbare range extender die je niet constant hoeft mee te slepen als je em toch niet gebruikt.

Trouwens, met een goede planning is het al mogelijk een vakantie naar Italie elektrisch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flippo765 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:41:
Gat in de markt: aanhanger/vouwwagen/caravan uitvoeren met aggregaat en/of accupack.
U vraagt, wij draaien:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Acp_tzero_DSC00467.jpg

(Autootje heet de Tzero)
Daar heb je je variabel inzetbare range extender die je niet constant hoeft mee te slepen als je em toch niet gebruikt.
Of je doet het zo :+ :

Afbeeldingslocatie: http://bacontime.files.wordpress.com/2011/12/prius_range-extender.jpg
Trouwens, met een goede planning is het al mogelijk een vakantie naar Italie elektrisch te doen.
Heel juist. Ik heb dat al eens vaker gemeld, maar iedere keer steekt er dan een storm van argumenten op in de trant van 'kan niet' (tussen de regels lees je dan door 'wil niet', maar ok).

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2012 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Ik zit er nog steeds over te denken om mijn 2CV om te bouwen naar een hybride 4x4.

Vroegah leverde Citroën 4x4's door simpelweg in de kofferbak een extra motor te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/sky38711/allfiles/garimag/2cvsahara.JPG

Fabriceer zelf zo'n systeem in elkaar(is prima te doen en al vaak gedaan) tot aan de versnellingsbak, hang er een elektromotor aan, verstop genoeg accu's in het chassis om ritjes tot 50km mee te kunnen doen of fatsoenlijk in de file te kunnen rijden en klaar is Henkie.
flippo765 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:41:
[...]
Dat kan zeker maar waarom zou je dat doen? Als je de rest van het jaar elektrisch rijdt kun je prima een diesel huren voor op vakantie. Sterker nog er zijn al leasemaatschappijen die in hun e-auto pakket ook een vakantieauto voor 3 weken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JAN-B schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:41:
Even een update van mijn 500 kuub verhaal:
27 April de meterstanden ingevuld, ik had een jaarverbruik van 480 kuub; echter, dit was niet een vol jaar, dus even zitten rekenen:
(als het niet klopt, hoor ik het graag) laatste meteropname was 9 Mei 2011, dus tot 27 April 2012 kom ik op 355 dagen; dus 480 gedeeld door 355 maal 366 = 494,8 kuub. ik reken met 366 dagen omdat het een schrikkeljaar is, dus 29 Febr. meegerekend. is dit correct :?
Maar nu? ik heb al diverse malen contact gehad met Delta Netwerkbedrijf - 2 x gemaild en 1 x een brief gestuurd - dat ik onder de 500 grens zit en dus in een lager capaciteits tarief dien te vallen, maar hier gaan ze NIET mee akkoord.
hun redenen zijn : 1-dat het niet een volledig jaar is ;2- de laatste 4 jaar zat ik altijd boven de 500 ( 5 jaar geleden zat ik ook onder de 500, maar dat meld hij uiteraard niet) 3- en (wat zeer vreemd is) mijn jaarverbruik was geraamd / geschat ruim boven de 500. blijkbaar kan iemand? in Mei schatten dat mijn jaarverbruik het volgende jaar 549 kuub is |:(
Hoe nu verder ?? heeft het nog nut om ergens te klagen ?
Oh ja: wat betekent: "wij achten geen termen aanwezig om ons standpunt te herzien" :?
De truuk is het "standaard jaarverbruik" waar over gesproken wordt en dat is je gemiddelde verbruik over de laatste 3 of 5 jaar. Wat dat betreft staan ze in hun recht. Echter, bij de afrekening zou je kunnen stellen dat je onder de 500 bent gebleven (heb je op 9 mei 2012 je meterstand opgenomen? ) en dat je over het afgelopen jaar onder het lagere capaciteitstarief zou vallen en dat teveel betaalde geld dus terugkrijgt.

Dat ze jou voor het komende jaar weer in het hoge tarief stoppen, ja, dat kan dus. Maar, met een paar jaar lang een verbruik van onder de 500... Dan komen ze er niet mee weg.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn wijk wordt - als het niet gestopt wordt - tot beschermd gezicht verklaard. Mijn vragen werden duidelijk beantwoordt: "Ja, zonnestroompanelen aan de straatzijde zullen in de meeste gevallen niet meer toegestaan zijn."

:'(

(Geldt alleen voor nieuw te plaatsen installaties, na ingaan van de nieuwe regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Zo'n bijzondere wijk is het nou toch ook weer niet?
Of wel?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:55:
Zo'n bijzondere wijk is het nou toch ook weer niet?
Of wel?
Gedeeltes wel (mijn straat echt niet). Ik ben een artikel aan het schrijven, dat haal ik later even langs jullie voordat ik het post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
JeroenH schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:40:
Mijn wijk wordt - als het niet gestopt wordt - tot beschermd gezicht verklaard. Mijn vragen werden duidelijk beantwoordt: "Ja, zonnestroompanelen aan de straatzijde zullen in de meeste gevallen niet meer toegestaan zijn."

(Geldt alleen voor nieuw te plaatsen installaties, na ingaan van de nieuwe regels)
Hm, hier in de buurt zijn ze dat soort dingen ook aan het uitspoken, gelukkig is dat alleen nog maar de buurgemeente, hoop niet dat het hier komt. Ik heb mijn straatzijde op pal zuid liggen. Mooi dak met 6,50x3,50 meter ruimte voordat je bij de dakkapel aankomt. Enige obstructie is een oud pijpje die naar de badkamer gaat, maar daar kan ik ook wel wat anders op fabrieken. Zou mooi ruimte kunnen bieden aan 12 panelen, met die panelen zou ik naar de 0 kunnen gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@kleine autotjes:

Ergens een fiat 133 of seat 133 op de kop tikken. Wegen ook rond de 500 kilo en je moet eigenlijk contragewicht voorinleggen. Doe daar voor de gein eens een klein electromotortje achterin en een accupack achter en 2 accupacks voorin als rangeextender en je hebt een guitig autootje waar je 250km electrisch mee kunt rijden :D

@JeroenH:
sterkte met de bureaucraten. Beschermd stadsgezicht. In Hilversum... Proest!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lardman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:25:
@JeroenH:
sterkte met de bureaucraten. Beschermd stadsgezicht. In Hilversum... Proest!
Hey hey hey! :( We hebben best mooie stukjes. Mijn straat is niet zoveel bijzonders, architectonisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Die zonnepanelen zijn natuurlijk veel lelijker dan de roetaanslag bij je in de straat? Het viel mij al op toen ik je bezocht; maar dit of dit.

Bescherming van het stadsgezicht? Ban de fossiele brandstofmotor. ;) Misschien komt er wel iets goeds van dit besluit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Gemeentelijk of rijks? Maakt wel iets uit in de regelgeving. Overigens zojuist antwoord gehad van de Rijksdienst vh Cultureel Erfgoed over de interpretatie van de nieuwe regels bij een plat dak in beschermd gebied. Conclusie. Vergunningvrij d:)b

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
[...]
Prachtige tijden waren dat in mijn Opel Corsa TR 1.2S met 1:20 bij bumper kleven bij vrachtwagens. 740 kg en voor mijn gevoel een super acceleratie van 0 - 100 km/h doordat er geen toerenbegrenzer op zat.

De benzine koste € 0.84 en ik kon met mijn km vergoeding gewoon geld verdienen. Zucht... maar helaas, de norm is veiligheid en voorkomen. Dus een te kleine auto voor de buitendienst man is een no-go en of ik alle ritjes door Belgie (aquaplanning bestaat daar nog) overleefd zou hebben in de Corsa... ik denk het niet.

;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is versie 1.0 van het artikel zoals ik het online wil zetten: http://dl.dropbox.com/u/50384722/Beschermd%20gezicht.pdf

Commentaar?

(hier en daar een spatie die mist is het resultaat van de copy/paste vanuit Wordpress.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:48
Even heel snel doorgelezen, ziet er volgens mij goed uit, maar het ligt er ook aan wie je wilt bereiken.
Het namelijk nogal een lang stuk en voor mensen die toch al kritisch zijn over duurzame energie zullen wellicht halverwege afhaken.
Heel goed om er aandacht aan te schenken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:28:
Even heel snel doorgelezen, ziet er volgens mij goed uit, maar het ligt er ook aan wie je wilt bereiken.
Het namelijk nogal een lang stuk en voor mensen die toch al kritisch zijn over duurzame energie zullen wellicht halverwege afhaken.
Heel goed om er aandacht aan te schenken! d:)b
Het is inderdaad een lang stuk, maar het is dan ook geen eenvoudige materie. Het heeft vele kanten. Wel een goede tip, ik zal ook een andere, verkorte, versie schrijven voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:33
Schrijven=schrappen :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Helemaal waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou beginnen met een samenvatting. En niet als kopje "samenvatting", maar gewoon als onderdeel van de tekst.

Iets als
Een paar weken geleden ontving ik een brief van de gemeente Hilversum (waar ik woon) dat Hilversum Oost mogelijk nog dit jaar aangewezen zou kunnen worden als beschermd gebied.
De gevolgen hiervan zouden zijn dat zonnepanelen en -boilers aan de voorzijde van panden (in het zicht vanuit de straat) niet meer toegestaan zouden zijn. De problemen die dit veroorzaakt en het feit dat er weinig tot geen alternatieven zijn zorgt dat dit grote gevolgen voor de duurzame energieopwekking creëert.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Lastige materie, ik ben ook wel voor het behoud van goede architectuur en stedenbouw...
Ik denk dat het compromis waar je op uit zou kunnen komen een bepaalde standaardisering van de installaties is.

Bijvoorbeeld:
- verplicht geheel zwarte panelen
- paneelmaat van 90x160cm
- 80 cm van de nok
- aantal zelf te bepalen
- eerste paneel plaatsen op 20 centimeter links van de woningscheiding

En dan kan ik je verzekeren dat dat niet zonder slag of stoot zal lukken. De historici zullen zich er met hand en tand tegen verzetten. Je moet het dan inderdaad zoeken bij de lokale politiek...

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:51:
- verplicht geheel zwarte panelen
- paneelmaat van 90x160cm
Dat heb je niet in de hand. Panelen nu zijn dan vaak 100x160, maar wat als in de toekomst een andere maat handiger blijkt te zijn? En de huizen daar hebben vaak oranje pannen. Zonnepanelen zullen altijd afsteken.

Verder heb ik het niet zo op "beschermd". Als je een openluchtmuseum wil maken dan moet je de mensen daar dan ook maar voor compenseren. Een stad is een levend ding. Ik weet zeker dat het er nu ook anders uitziet dan toen Dudok het bouwde. Als je problemen met zonnepanelen hebt, waarom heb je dan geen problemen met allemaal die verschillende auto's in de straat? Of dakramen en dakkapellen? Dat is niets anders.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks voor de tips weer; de suggestie om standaardpanelen aan te houden ga ik invoegen - inclusief het feit dat het niet praktisch is.

Samenvatting: ook!

Crowdsourcing FTW 8)

Re: openluchtmuseum: goed verwoord, zo denk ik er ook over. Ik heb in de discussie gisteren auto's nog maar niet eens genoemd... :X

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 20-06-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maasluip schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:05:
[...]

Dat heb je niet in de hand. Panelen nu zijn dan vaak 100x160, maar wat als in de toekomst een andere maat handiger blijkt te zijn? En de huizen daar hebben vaak oranje pannen. Zonnepanelen zullen altijd afsteken.

Verder heb ik het niet zo op "beschermd". Als je een openluchtmuseum wil maken dan moet je de mensen daar dan ook maar voor compenseren. Een stad is een levend ding. Ik weet zeker dat het er nu ook anders uitziet dan toen Dudok het bouwde. Als je problemen met zonnepanelen hebt, waarom heb je dan geen problemen met allemaal die verschillende auto's in de straat? Of dakramen en dakkapellen? Dat is niets anders.
Het was ook maar een voorbeeld. Het gaat natuurlijk om de uniformiteit... en als compromis... dat is nou eenmaal niet ideaal.
Verder geheel eens!
(Bovendien kun je sowieso als eis stellen dat het non-destructief te plaatsen/verwijderen moet zijn.... een dakkapel kan dus niet, maar zonnepanelen kan wel...)

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 20-06-2012 12:54 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er is trouwens nog wel een leuke component aan deze hele zaak... ik heb de dame in kwestie al eens eerder ontmoet.

Een jaar of twee terug was er een bijeenkomst in het raadhuis van Hilversum over duurzaamheid in de noordelijke villawijk. Het leek me wel interessant, dus ik ging daarheen. Deze dame was één van de mensen die een presentatie gaf, over het inpassen van duurzame maatregelen (zonnepanelen, zonneboilers, HR++ glas, gevelisolatie) in een wijk met beschermd gebied. Ze had een paar slides in haar presentatie van situaties die ze 'ongewenst' vond, en jullie zien 'm waarschijnlijk al aankomen, één daarvan was een foto van mijn huis.

Dat vond ik nou niet echt geweldig natuurlijk (zowel het gebruik an sich maar ook het gebruik zonder mijn toestemming of in ieder geval zonder overleg), dus daar hebben we na afloop nog even een vriendelijke maar stevige discussie over gehad.

Ze herkende me nog >:)

Overigens kan ik me van diezelfde bijeenkomst nog een mooie opmerking van een andere bezoeker herinneren: "Ik woon nu al veertig jaar in dit huis. In die tijd heb ik de voordeur een keer of vier in een andere kleur geschilderd. Nu is twee jaar geleden hier beschermd gezicht ingevoerd en nu moet mijn deur de kleur die op dat moment toevallig had voor eeuwig houden? Kolder!"

En hij heeft gelijk natuurlijk. Het is geen openluchtmuseum. Ik herschrijf de paragraaf daarover in mijns artikel ook wat minder mild. Ik ben er gewoon niet voor. Betutteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:35:
Thanks voor de tips weer; de suggestie om standaardpanelen aan te houden ga ik invoegen - inclusief het feit dat het niet praktisch is.

Samenvatting: ook!

Crowdsourcing FTW 8)

Re: openluchtmuseum: goed verwoord, zo denk ik er ook over. Ik heb in de discussie gisteren auto's nog maar niet eens genoemd... :X
Wat je niet noemt is of het rijks of gemeentelijk beschermd gebied wordt. Belangrijk is, als je tegen bent, de argumenten op een rijtje hebt. Alle ingrepen aan de voorzijde, ook een pijpje voor de CV, zijn vergunningplichtig en dat betekent leges en papierwerk. In Amsterdam betaal je minimaal EUR 250,- leges. Wordt de vergunning niet verleend, dan ben je (een deel van) dat bedrag kwijt.
Bij rijksbeschermde gebieden is plaatsing van PV aan de voorzijde en de zijvlakken uitgesloten. Alleen de achterzijde is vergunningvrij, behalve als de achterzijde vanaf de openbare weg zichtbaar is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:14:
Wat je niet noemt is of het rijks of gemeentelijk beschermd gebied wordt. Belangrijk is, als je tegen bent, de argumenten op een rijtje hebt. Alle ingrepen aan de voorzijde, ook een pijpje voor de CV, zijn vergunningplichtig en dat betekent leges en papierwerk. In Amsterdam betaal je minimaal EUR 250,- leges. Wordt de vergunning niet verleend, dan ben je (een deel van) dat bedrag kwijt.
OMG € 250? Dat hakt er in, zeker als je een kleine installatie neer wil leggen. Ik weet niet of het rijks- of gemeentelijk beschermd gebied wordt.
Bij rijksbeschermde gebieden is plaatsing van PV aan de voorzijde en de zijvlakken uitgesloten. Alleen de achterzijde is vergunningvrij, behalve als de achterzijde vanaf de openbare weg zichtbaar is.
We hebben in Hilversum een redelijk typische bouwstijl met schuine eindkappen, waardoor een flink deel van het dakvlak aan de achterzijde vanaf de straat zichtbaar is. Hierdoor zal het nog meer dakvlakken treffen dan ik dacht. Weer een minpunt (wat in het artikel gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Ik wist dat windmolens erg veel last hadden van het NIMBY effect. Nu PV ook al?
Straks gaan mensen nog klagen als er geen files meer staan en alle treinen op tijd rijden....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 07:16
Ik moest wat hardstenen op maat zagen dus ik een steenzaag met diamante zaagblad gehuurd bij Boels. Op de zaagmotor/aandrijving stond: 2,2kWh dus ik een extra dikke verlengkabel gebruikt. Zagen ging goed en een stuk of 10 stenen gezaagd over een lengte van max 30cm.

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/IMG_9423-150x150.jpg
Noest aan de arbeid.

Kijk ik net via greenchoice - mijn dossier naar mijn meterstanden, verbruik die dag: 11 kWh ! :o Goeiendagschotel ! normaal is het 1 a 2 kWh, dus dat apparaat heeft gewoon dik 9 kWh opgestookt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bekend fenomeen.

Zet eens een kWh-meter op je boorhamer en ga eens een gat boren in een betonnen wand.
Gedurende het boren af en toe eens kijken op het metertje.

Dat is o.a. de reden dat je een handmixer/blender/keukenmachine, etc kunt laten doorbranden.

Meestal is het vermogen op de sticker een vermogen dat je langere tijd kunt aanspreken.

Bij een aantal machines wordt vermeld hoelang je het maximaal vermogen (dat op de sticker staat) kunt aanspreken.
Dat is meestal de grootste troep van apparaten. Niet kopen dus.
De wikkelingen in de stator en de rotor bij die machines zijn zo dun, dat de zaak al zeer snel stuk gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-06-2012 15:51 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Terpen Tijn schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:14:
[...]

Er zijn ook nog wel wat andere aspecten die belangrijk zijn aan een auto. Veiligheid bijvoorbeeld; als niet voor jezelf dan misschien wel voor je passagiers. Dat blik van die Alto maakt weinig kans bij aanrijdingen, zeker als alle andere auto's een veelvoud wegen.
Met een oude Alto wel, maar met elke andere moderne auto (NCAP 5*) zit ik liever in zo'n auto dan een
(bijvoorbeeld) een oude grote Volvo 940. Bij die Volvo ben je het haasje als je frontaal (1/3 1/3) botst met een andere auto die NCAP 5* heeft. Kijk hier maar eens Volvo 940 tegen een Renault Modus
Erasmo schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:47:
[...]

Ik zit er nog steeds over te denken om mijn 2CV om te bouwen naar een hybride 4x4.

Vroegah leverde Citroën 4x4's door simpelweg in de kofferbak een extra motor te plaatsen:

[afbeelding]
Als je zo,n 4x4 vind sloop hem dan niet, er zijn er nog maar een paar. Ooit in Bilstein 1 omhoog zien gaan waar een Pajero moest afhaken
Voor ombouwen ga je even naar UK of CH. Wel diepen zakken noodzakelijk.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen zeer bedankt voor de input, artikel staat online: http://www.solarwebsite.n...urzame-opwek-bemoeilijkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:39:
[...]

Met een oude Alto wel, maar met elke andere moderne auto (NCAP 5*) zit ik liever in zo'n auto dan een
(bijvoorbeeld) een oude grote Volvo 940. Bij die Volvo ben je het haasje als je frontaal (1/3 1/3) botst met een andere auto die NCAP 5* heeft. Kijk hier maar eens Volvo 940 tegen een Renault Modus

[...]

Als je zo,n 4x4 vind sloop hem dan niet, er zijn er nog maar een paar. Ooit in Bilstein 1 omhoog zien gaan waar een Pajero moest afhaken
Voor ombouwen ga je even naar UK of CH. Wel diepen zakken noodzakelijk.
Mocht ik ooit een Sahara vinden dan verdwijnt die voorlopig eerst in de schuur hier :P

Wat ze in Engeland en Zwitserland vaak doen is een nieuw chassis eronder zetten waar een aftak naar achteren gaat. Ik het dan dat hele aftak verhaal gelukkig niet nodig en kan met een paar kleine aanpassingen voorarmen+versnellingsbak achterin hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
ollie1965 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:39:
[...]
Ja, maar dat vond JeroenH niet, die stak de loftrompet over de Alto.

Je zult hem maar als buurman hebben; Alto voor de deur, zonnepanelen die aan alle kanten het huis uitsteken... en dan ongetwijfeld nog een paar ouwe sandalen erbij... daar gaat de buurt. :D

(dat laatste was niet serieus bedoeld hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb geen auto voor deur. Da's niet helemaal waar trouwens, ik heb bijna altijd wel een auto voor de deur. Maar dat schijn ik maar goed te moeten vinden, want dat is normaal. Of zo.

En mijn zonnestroompanelen steken nergens uit want dat is in Nederland verboten :)

Maar straks zijn in onze halve wijk zonnestroompanelen en zonneboilers verboten, dus dat komt helemaal goed! d:)b In de jaren '30 waren er namelijk geen zonnestroompanelen en zonneboilers, en dus mag het tot zeker 2022 ook niet, logisch toch!

Het gekke is dat de straten in de jaren '30 ook niet volstonden met auto's, maar dat mag nu wel! Rara, wat is het verschil.

7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
JeroenH schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:59:
Ik heb geen auto voor deur. Da's niet helemaal waar trouwens, ik heb bijna altijd wel een auto voor de deur. Maar dat schijn ik maar goed te moeten vinden, want dat is normaal. Of zo.

En mijn zonnestroompanelen steken nergens uit want dat is in Nederland verboten :)

Maar straks zijn in onze halve wijk zonnestroompanelen en zonneboilers verboten, dus dat komt helemaal goed! d:)b In de jaren '30 waren er namelijk geen zonnestroompanelen en zonneboilers, en dus mag het tot zeker 2022 ook niet, logisch toch!

Het gekke is dat de straten in de jaren '30 ook niet volstonden met auto's, maar dat mag nu wel! Rara, wat is het verschil.

7(8)7
Ja, als je alle autos uit het straatbeeld zou verwijderen, dan ziet het er ineens een heel stuk mooier uit, dat is wel zeker. Maar ja, het zijn en blijven (helaas) wel handige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Terpen Tijn schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:01:
Ja, als je alle autos uit het straatbeeld zou verwijderen, dan ziet het er ineens een heel stuk mooier uit, dat is wel zeker. Maar ja, het zijn en blijven (helaas) wel handige dingen.
Nou, datzelfde geldt voor zonnestroompanelen en zonneboilers ook. Zelf, op eigen dak, je goedkope duurzame energie opwekken. Verrekte handig.

En - maar dan kom je bij meningen en smaak en zo terecht - minder storend in het straatbeeld dan auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:59:

7(8)7
Daar heb ik dan weer geen last van momenteel (die auto's voor de deur). Had wel even een :) op mijn gezicht bij de eerste 2 zinnen.
Wel 2 containers van 10 en 15M3 met daarin puin en zand (en ze zijn al vol morgen weer nieuwe).
En morgen 19M3 EPS-150 voor de deur.

Ja het project is begonnen. Vloer (op vaste grond) in de huiskamer is er al uit. Afgraven van 30 cm gaat morgen verder, vrijdag waarschijnlijk de vloer van de hal, dan de keuken (waarschijnlijk zondag).

En dan weer een week opbouwen, je moet wat met je vrije dagen :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

teacher schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:21:

De truuk is het "standaard jaarverbruik" waar over gesproken wordt en dat is je gemiddelde verbruik over de laatste 3 of 5 jaar. Wat dat betreft staan ze in hun recht. Echter, bij de afrekening zou je kunnen stellen dat je onder de 500 bent gebleven (heb je op 9 mei 2012 je meterstand opgenomen? ) en dat je over het afgelopen jaar onder het lagere capaciteitstarief zou vallen en dat teveel betaalde geld dus terugkrijgt.

Dat ze jou voor het komende jaar weer in het hoge tarief stoppen, ja, dat kan dus. Maar, met een paar jaar lang een verbruik van onder de 500... Dan komen ze er niet mee weg.
@teacher: Bedankt, je zit inderdaad in de goede richting ; ik heb intussen begrepen dat als je 2 jaar onder de 500 grens zit, en ze hebben na het 1e jaar het verbruik ook onder de 500 geraamd, dan kom je automatisch in het lage capaciteitstarief. ze kijken dus inderdaad naar de laatste 2 / 3 jaar. wel jammer voor degene die (net als ik ) zo eens in de zoveel jaar net onder de 500 grens zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
ollie1965 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:24:
[...]

Daar heb ik dan weer geen last van momenteel (die auto's voor de deur). Had wel even een :) op mijn gezicht bij de eerste 2 zinnen.
Wel 2 containers van 10 en 15M3 met daarin puin en zand (en ze zijn al vol morgen weer nieuwe).
En morgen 19M3 EPS-150 voor de deur.

Ja het project is begonnen. Vloer (op vaste grond) in de huiskamer is er al uit. Afgraven van 30 cm gaat morgen verder, vrijdag waarschijnlijk de vloer van de hal, dan de keuken (waarschijnlijk zondag).

En dan weer een week opbouwen, je moet wat met je vrije dagen :+
Pics or it didn't happen. :9
JAN-B schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:36:
[...]

@teacher: Bedankt, je zit inderdaad in de goede richting ; ik heb intussen begrepen dat als je 2 jaar onder de 500 grens zit, en ze hebben na het 1e jaar het verbruik ook onder de 500 geraamd, dan kom je automatisch in het lage capaciteitstarief. ze kijken dus inderdaad naar de laatste 2 / 3 jaar. wel jammer voor degene die (net als ik ) zo eens in de zoveel jaar net onder de 500 grens zitten :(
Of een extra motivatie om nog net dat beetje extra te besparen?

Naar aanleiding van dit artikel:
http://physics.ucsd.edu/d...ng-desire-for-efficiency/
Both the Kill-A-Watt and TED agreed that the kettle consumed about 1440 W. So while I needed 0.5×4184×82 = 171.5 kJ to raise the water to boiling from 18°C, I spent 219 kJ by the time the (erroneous) thermometer read 100°C; 249 kJ by the time a full, roiling boil was obvious; and 302 kJ by the time I shut the device off. Using the middle number, I calculate 69% efficiency. I get 78% if I use the shortest time, when I thought I was at boil. But by the time I shut it off, we were down to 57%, and falling. Who knows how far it would have sunk before shutting itself off (kicking myself that I don’t know).
even zelf een meting gedaan van onze waterkoker.

1L water (dat is hoeveel er hier in de standaard theepot gaat) van 21,6C aan de kook gebracht. Met de thermografische camera gecontroleerd en hij springt hier heel vlot na het bereiken van de 100C uit. De efficiëntie wat 78,9%. Dat viel me een beetje tegen. Ik had meer gehoopt. Misschien zou het iets beter zijn als ik niet een paar keer de deksel open had gedaan om de temperatuur te checken. Morgen misschien nog een keer proberen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:00:
even zelf een meting gedaan van onze waterkoker.
Ik moet mijn experiment van een paar jaar terug ook nog eens nauwkeuriger overdoen. Zeker nu ik een warmtebeeldcamera heb kan ik het veel nauwkeuriger doen.

Verder heb ik alle lokale politieke partijen hier in Hilversum gemaild over het beschermd gezicht verhaal. Bij elke partij op de juiste knopjes geduwd (GroenLinks: milieu, CDA/CU: rentmeesterschap, VVD: overheidsbemoeienis, SP: geen idee, maar wat gedaan)

Nu naar bed :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@JeroenH
Misschien zinnig om nu je installatie aan de voorzijde te upgraden met nieuw spul. Dan kan je profiteren van de subsidie en je doet iets dat na een beschermd stadsgezicht beslist onmogelijk is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Upgraden zonder technische reden (defect paneel, dak vol) is onduurzaam. een zonnestroompaneel is geen Ipad... Er is ook geen enkele reden toe, het spul wekt meer op dan we consumeren.

Een zonneboiler komt nu wel meer in beeld. Ik heb speciaal ruimte overgelaten voor een zonneboiler, ik overweeg nu wel die aanschaf naar voren te halen. Het vervelende is dat ik nu nog helemaal geen zonneboiler nodig heb. We zijn met tweetjes, hebben een warm tapwaterverbruik van niks... kortom financieel totaal oninteressant, en zelfs energetisch/milietechnisch niet zinvol.

En zo heb je weer eens meer last dan lol van de politiek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(knip)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:21
Misschien een warmtepomp dan Jeroen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:42:
[...]

Ik moet mijn experiment van een paar jaar terug ook nog eens nauwkeuriger overdoen. Zeker nu ik een warmtebeeldcamera heb kan ik het veel nauwkeuriger doen.
Ja, maar jij hebt daar wel het verbruik gemeten en vergeleken, maar niet de efficiëntie berekend. Dat wilde ik even weten. En ik wilde ook even kijken of de waterkoker te lang door kookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:58:
Upgraden zonder technische reden (defect paneel, dak vol) is onduurzaam. een zonnestroompaneel is geen Ipad... Er is ook geen enkele reden toe, het spul wekt meer op dan we consumeren.

Een zonneboiler komt nu wel meer in beeld. Ik heb speciaal ruimte overgelaten voor een zonneboiler, ik overweeg nu wel die aanschaf naar voren te halen. Het vervelende is dat ik nu nog helemaal geen zonneboiler nodig heb. We zijn met tweetjes, hebben een warm tapwaterverbruik van niks... kortom financieel totaal oninteressant, en zelfs energetisch/milietechnisch niet zinvol.

En zo heb je weer eens meer last dan lol van de politiek....
Lees net op de site van Cultureel erfgoed dan Hilversum Plan Oost al sinds 2008 in procedure zit. Aanwijzing is op korte termijn te verwachten. Is overigens een Rijks beschermd stadsgezicht.
http://www.cultureelerfgo...n-dorpsgezichtenkaartlaag

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 21-06-2012 12:07 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Pietje NL schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:16:
Misschien een warmtepomp dan Jeroen?
Dat is technisch gezien wel een optie, maar samen met het installeren van LTV door de gehele woning boven mijn budget. Het is ook beter dat met een geheel huizenblok te doen, maar gezien het totale gebrek aan enthousiasme wat mijn buren hadden voor de veel minder ingrijpende maatregel van spouwmuurisolatie vraag ik dat maar niet eens... Daarnaast zit ik ook niet ver bij een waterwingebied vandaan. Het zou me niets verbazen als ik geen putten van 60-80m diep mag boren.

-edit-

Plus dat een warmtepomp het stroomverbruik omhoog jaagt, en ik dus meer zonnestroompanelen zou willen plaatsen. En dat mag dus straks op mijn woning zeer zeker niet meer! :(
pcmadman schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:41:
Ja, maar jij hebt daar wel het verbruik gemeten en vergeleken, maar niet de efficiëntie berekend. Dat wilde ik even weten. En ik wilde ook even kijken of de waterkoker te lang door kookte.
De efficiëntie ligt inderdaad wel ver van de honderd procent af die je zou veronderstellen bij een dergelijk apparaat. Overigens wordt het snoer van onze waterkoker (Eco Kettle) ook merkbaar warm. Daar gaat weer een paar procent...
ericplan schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:05:
Lees net op de site van Cultureel erfgoed dan Hilversum Plan Oost al sinds 2008 in procedure zit. Aanwijzing is op korte termijn te verwachten. Is overigens een Rijks beschermd stadsgezicht.
http://www.cultureelerfgo...n-dorpsgezichtenkaartlaag
Klopt... maar ik heb het de afgelopen paar weken pas meegekregen. Dat krijg je van zo'n Nee/Nee sticker. Beetje eigen schuld dus.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:11:
[...]

De efficiëntie ligt inderdaad wel ver van de honderd procent af die je zou veronderstellen bij een dergelijk apparaat. Overigens wordt het snoer van onze waterkoker (Eco Kettle) ook merkbaar warm. Daar gaat weer een paar procent...

[...]
Ja, dat viel mij ook tegen. Ik zou denken dat het >95% zou zijn. Maar er gaat natuurlijk ook warmte zitten in het opwarmen van de waterkoker zelf. Dat ding weegt toch een paar honderd gram. Niet insignificant t.o.v. het water (1kg). Verder koelt het water tijdens het opwarmen ook af en waarschijnlijk het grootste verlies is verdamping van water, daar gaat heel veel warmte in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Misschien bedoelde hij dat het plaatsen van een flinke zonneboiler gerechtvaardigd zou kunnen zijn als je hem combineert met een warmtepomp. Daarmee dek je je warmtebehoefte af en ben je gelijk weer van een deel van je stroomoverschot af...
Hoef je ook geen put te slaan... dat is meer voor WKO (warmte-koude opslag)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[b]JeroenH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:11:[/b

[...]

Klopt... maar ik heb het de afgelopen paar weken pas meegekregen. Dat krijg je van zo'n Nee/Nee sticker. Beetje eigen schuld dus.
Bedoelde eigenlijk dat er weinig meer kan. De race is al gelopen. De gemeente zal al wel anticiperen op de aanstaande aanwijzing. En alles wat je nu nog doet aan de voorzijde zal wel teruggedraaid moeten worden. Enige waar je nog iets mee zou kunnen, bijvoorbeeld richting lokale politiek, is zorgen dat de vergunningprocedure niet al te kostbaar is. En bijvoorbeeld een apart tarief voor vergunningaanvragen voor duurzame maatregelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:21
@Jeroen:
Kan ook goed met een Lucht-Water warmtepomp, geen bron, kost ook een stuk minder.
LTV kan, maar ook met een watertemperatuur van 25-30 graden warmt het wel op in huis.
Mooie gelegenheid om dus het dak vol te leggen voordat ze de regels aan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ericplan schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:09:
[...]

Bedoelde eigenlijk dat er weinig meer kan. De race is al gelopen. De gemeente zal al wel anticiperen op de aanstaande aanwijzing. En alles wat je nu nog doet aan de voorzijde zal wel teruggedraaid moeten worden. Enige waar je nog iets mee zou kunnen, bijvoorbeeld richting lokale politiek, is zorgen dat de vergunningprocedure niet al te kostbaar is. En bijvoorbeeld een apart tarief voor vergunningaanvragen voor duurzame maatregelen.
Moeten wijzigingen die tussen nu en het ingaan van de nieuwe regels gedaan worden allemaal terug gedraaid worden? Dus ook zaken die nu zonder vergunning mogen, zoals het plaatsen van zonnepanelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:28:
[...]

Moeten wijzigingen die tussen nu en het ingaan van de nieuwe regels gedaan worden allemaal terug gedraaid worden? Dus ook zaken die nu zonder vergunning mogen, zoals het plaatsen van zonnepanelen? :?
Ik vermoed dat er een voorgenomen besluit is geweest, waarin de aanwijzing is aangekondigd, al kan ik die niet zo vinden (maar het speelt al sinds 2008).
Tegen een voorgenomen besluit kunnen binnen termijnen Zienswijzen worden ingediend, maar de termijn zal al wel verstreken zijn. Als je na een voorgenomen besluit toch aan de slag gaat heb je een slechte uitgangspositie, zeker als iets zich niet laat verenigen met de visie op monumenten, zoals PV aan de voorzijde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Een CO2 vergelijker bij de reisplanner van de NS. haha goed bezig jongens!

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:28:
Nee, de dame die de presentatie gaf moest knarsentandend toegeven dat het voor het ingaan van de regeling nog toegestaan is dit soort dingen te doen.

Ik heb een verkorte versie van mijn artikel geschreven (voor politici zeg maar ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
flink ingekort! ik maar scrollen, was ik al bij het eind :P Goed bezig :-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks.

Zoals ericplan terecht zegt is het nog maar de vraag wat er nog veranderd kan worden. Maar toch ga ik het proberen. Ik heb van een paar lokale politieke partijen al voorzichtig positieve reacties gehad. Ik hoop dat ik wat groots in gang kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:34:
Thanks.

Zoals ericplan terecht zegt is het nog maar de vraag wat er nog veranderd kan worden. Maar toch ga ik het proberen. Ik heb van een paar lokale politieke partijen al voorzichtig positieve reacties gehad. Ik hoop dat ik wat groots in gang kan zetten.
Waar je waarschijnlijk nog enige invloed op kan uitoefenen zijn de gebiedsgrenzen. En ook de regels voor de leges kan je iets mee. De rest ligt gewoon vast in wet- en regelgeving, dat is niet onderhandelbaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

looyenss schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:55:
Een CO2 vergelijker bij de reisplanner van de NS. haha goed bezig jongens!
Ik neem aan dat de CO2 vergelijker wel zo eerlijk is dat in dal tijden bij vrijwel lege treinen de auto ruim in het voordeel is?

Als je kijkt hoevaak ik hier in de buurt lege stadsbussen voorbij zie denderen met grote roetwolken dan denk ik toch echt dat schoner is om met je Prius naar het stadscentrum te gaan.

We zijn hier overigens wel een electrische fiets aan het overwegen voor mijn vriendin, die heeft haar werk op 10km afstand. Het zou mooi zijn als ze met mooi weer lekker de fiets kan pakken ipv de auto.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 21-06-2012 17:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:56:
[...]

Nee, de dame die de presentatie gaf moest knarsentandend toegeven dat het voor het ingaan van de regeling nog toegestaan is dit soort dingen te doen.

Ik heb een verkorte versie van mijn artikel geschreven (voor politici zeg maar ;)).
Meteen met de buurt collectief zonnepanelen en zonneboilers aanschaffen zou ik zeggen.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat een gemeente met dergelijke maatregelen komt en dan nog prediken dat de gemeente wel vóór duurzaamheid is :'). Gaan ze in de toekomst ook de energierekening van de inwoners betalen dan?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

revolution-nl schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:59:
[...]

Meteen met de buurt collectief zonnepanelen en zonneboilers aanschaffen zou ik zeggen.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat een gemeente met dergelijke maatregelen komt en dan nog prediken dat de gemeente wel vóór duurzaamheid is :'). Gaan ze in de toekomst ook de energierekening van de inwoners betalen dan?
Het rijk doet de aanwijzing. De gemeente heeft een adviserende rol.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
De Panelen krijgen zojuist weer een flinke wasbeurt.
Alleen die bliksem is niet fijn. FF doorbijten hier in Zeeland. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 12:47
Wie wist dat het vandaag Dag van de Zon is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
@jeroenh: zonneboiler is er ook juist voor cv ondersteuning ;) kom maar eens kijken bij mij in de hilversumse meent.
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
merk er weinig van

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

pcmadman schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:00:
[...]

Pics or it didn't happen. :9
[...]
Tje, ik kan verder plassen dan jij... >:)

Oké die M3 ziet er dus zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files4/119985/medium/5Rpxz7gX1.jpg

Begin van het graven zo
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files4/119986/medium/yPR7QfAGUBO.jpg
Let vooral op het laatste stukje "betonvloer" welke dus geen staalmat heeft en vol zat met grindnesten, en maar gek vinden dat er steeds meer tegels last kregen van scheuren door spanning

Raam wordt vervangen door passiefschuifdeur met UG 0,5 of lager.
Tijdelijke verwarmingsbuizen eruit, RD2,7 voorzetwand aan de binnenzijde.
LTV 35 graden
Van 8500W naar 1700W en de vloer krijgt een capaciteit van 3000W, wie weet temp voor vloer nog verder naar beneden.

[ Voor 17% gewijzigd door ollie1965 op 21-06-2012 23:09 . Reden: Link fout ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ruimte rond fukushima toch nog een goed gebruikt:

Toshiba gaat zonnecentrales bouwen in Fukushima

Weet alleen niet of dit de no-go area is maar die jappen zijn in ieder geval goed bezig.

[ Voor 19% gewijzigd door flippo765 op 21-06-2012 23:07 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
flippo765 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:06:
Ruimte rond fukushima toch nog een goed gebruikt:

Toshiba gaat zonnecentrales bouwen in Fukushima

Weet alleen niet of dit de no-go area is maar die jappen zijn in ieder geval goed bezig.
Artikel lezen dan! :P
[...]wil in de plaats Minami Soma de zonnecentrales gaan bouwen, zo meldt Reuters. Deze plaats ligt circa 25 kilometer van de kernenergiecentrale Fukushima die in 2011 werd getroffen door een kernramp. Inwoners van Minami Soma moesten als gevolg van vrijgekomen straling hun woonplaats verlaten.
ollie1965 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:04:
[...]

Tje, ik kan verder plassen dan jij... >:)

Oké die M3 ziet er dus zo uit.

[afbeelding]

Begin van het graven zo
[afbeelding]
Let vooral op het laatste stukje "betonvloer" welke dus geen staalmat heeft en vol zat met grindnesten, en maar gek vinden dat er steeds meer tegels last kregen van scheuren door spanning

Raam wordt vervangen door passiefschuifdeur met UG 0,5 of lager.
Tijdelijke verwarmingsbuizen eruit, RD2,7 voorzetwand aan de binnenzijde.
LTV 35 graden
Van 8500W naar 1700W en de vloer krijgt een capaciteit van 3000W, wie weet temp voor vloer nog verder naar beneden.
Zo, dat is een flinke verbouwing! _/-\o_

Komt er ook balansventilatie i.c.m. met goede luchtdichting?

[ Voor 39% gewijzigd door Paul C op 22-06-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik dacht dat het grootste gedeelte van de danger zone alweer was opgeheven.
Maarja ik houdt het ook niet dagelijks bij.

De reacties zijn dan wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
flippo765 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:38:
[...]

Ik dacht dat het grootste gedeelte van de danger zone alweer was opgeheven.
Maarja ik houdt het ook niet dagelijks bij.

De reacties zijn dan wel weer jammer.
Ja, aan de reacties verspil ik mijn energie maar niet meer... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo nu en dan is er dit soort nieuws.

Moet zeggen dat deze wel geloofwaardiger klinkt dan die laatste uit Nederland met 90% .

Dit is Australisch / Duits en geeft 40% op den duur (men zegt betaalbaar).

http://www.solarserver.de...ter-fuer-solarzellen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:49:
Zo nu en dan is er dit soort nieuws.

Moet zeggen dat deze wel geloofwaardiger klinkt dan die laatste uit Nederland met 90% .

Dit is Australisch / Duits en geeft 40% op den duur (men zegt betaalbaar).

http://www.solarserver.de...ter-fuer-solarzellen.html
Dat is wel de juiste richting om nog efficiëntere zonnecellen te maken. De momenteel beste zonnecellen zitten toch akelig dicht bij de Shockley–Queisser limit, dat er niet heel veel meer te verwachten is. Echter staat er ook in het artikel dat er nog veel onderzoek nodig is naar de momenteel nog erg dure techniek. Ik verwacht deze zonnepanelen iig niet binnen 10 jaar concurrerend op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

pcmadman schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:37:

Zo, dat is een flinke verbouwing! _/-\o_

Komt er ook balansventilatie i.c.m. met goede luchtdichting?
Yep, met CO2 aansturing, bovenverdieping heeft eigen WTW en daardoor hebben we op het hele huis (waarschijnlijk meer dan) 100% overcapaciteit en zeer lage luchtstroom (eerder val).
Systeem van buizen is vrij nieuw voor NL ze lopen door de EPS laag
Zoek op comfosystems+zehnder+flattube+51.
De technische verkopers in NL moesten zelf de boeken er op na slaan want het was telkens "daar heb ik nog niet van gehoord" terwijl het in hun eigen catalogus staat.
Ik ben op het idee gekomen door Ronald Serné hij heeft de ronde variant, dit kon bij ons niet dan zou de constructievloer te dik worden.

Mocht er trouwens iemand in onze omgeving geen telefoon meer hebben, ik denk dat ik weet waarom :o :+
gepantserde papier lood kabel

Mijn oud werkgever is vergeten iets op te ruimen, vroeger heeft er een boerderij in onze straat (toen nog weiland) gestaan bij onze buren kwamen ze een fundering tegen in de tuin na oplevering van hun huis.
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files4/120164/medium/mfFjsv.jpg

Tja je komt leuke dingen tegen als je gaat graven.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:55:
[...]We zijn hier overigens wel een electrische fiets aan het overwegen voor mijn vriendin, die heeft haar werk op 10km afstand. Het zou mooi zijn als ze met mooi weer lekker de fiets kan pakken ipv de auto.
Probeer vooral eerst eens een lichte "vakantiefiets". Zonder extra inspanning zo goed als dezelfde snelheid; voordeligere prijs; geen extra onderhoud; nooit een dure accu te vervangen; heel veel lichter trappen op het moment dat de accu leeg is; geen capaciteitsverlies maar verbeterde conditie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:15:
[...]

Probeer vooral eerst eens een lichte "vakantiefiets". Zonder extra inspanning zo goed als dezelfde snelheid; voordeligere prijs; geen extra onderhoud; nooit een dure accu te vervangen; heel veel lichter trappen op het moment dat de accu leeg is; geen capaciteitsverlies maar verbeterde conditie...
Als je een accu hebt die op een ritje van 2x10km leeg raakt, had je je fiets niet bij ibood moeten kopen ;)
Maar een goede E-bike is wel €1000 meer dan een goede gewone fiets.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

RocketKoen schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:31:
[...]

Als je een accu hebt die op een ritje van 2x10km leeg raakt, had je je fiets niet bij ibood moeten kopen ;)
Maar een goede E-bike is wel €1000 meer dan een goede gewone fiets.
Dat ligt eraan wat je norm is van een "goede gewone fiets", mijn achteras alleen al is een bedrag waard waar de gemiddelde Nederlander nog geld aan overhoud als hij/zij een fiets koopt :o

mompelt iets met 14 versnellingsbak in de achteras

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ollie1965 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:47:
[...]

Dat ligt eraan wat je norm is van een "goede gewone fiets", mijn achteras alleen al is een bedrag waard waar de gemiddelde Nederlander nog geld aan overhoud als hij/zij een fiets koopt :o

De elektrische onderdelen + montage om van een gewone fiets een E-bike te maken zijn €1000. Als je goede onderdelen gebruikt.
Als je die op een fiets van €500 euro zet, heb je een E-bike van €1500. Zet je ze op een fiets van €5000, dan heb je een E-bike van €6000.

Overigens, versnellingen heb je niet meer nodig met een elektromotor :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben nog steeds in shock door de uitgave aan mijn fiets ... maar mooi he, die Rohloff? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Benieuwd wat er verder om die Rohloff naaf gebouwd zit :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ik Keessie schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:19:
[...]

Ik ben nog steeds in shock door de uitgave aan mijn fiets ... maar mooi he, die Rohloff? ;)
Heel mooi en ontzettend veel lol vooral bij wielrenners als ik met mijn fiets aanhaak en ze geen derailleur zien.
En vooral omdat hij bij mij in mijn vakantiefiets zit.

Nou er is nog iets mooiers maar ik heb nog niks gevonden aan prijzen en beschikbaarheid

<Niet kwijlen modus>

Kijk hier eens http://pinion.eu/de/discover-pinion/pinion-p1-18/

<\Niet kwijlen modus>

EDIT: aanvulling voor EricPlan
Vakantiefiets dus, Vitorrio frame, remmen LX (wilde eigenlijk HS33 maar het geld was op). Keramische velgen. Overal extra oogjes (zo kan het lange gereedschap gewoon aan het frame bevestigd worden), 2x 1,5L fleshouders, 1x bidonhouder, Zefal pomp (ook weer aan het frame), en binnenkort SON naafdynamo

[ Voor 21% gewijzigd door ollie1965 op 22-06-2012 23:38 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ollie1965 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:33:
[...]

Heel mooi en ontzettend veel lol vooral bij wielrenners als ik met mijn fiets aanhaak en ze geen derailleur zien.

Nou er is nog iets mooiers maar ik heb nog niks gevonden aan prijzen en beschikbaarheid

<Niet kwijlen modus>

Kijk hier eens http://pinion.eu/de/discover-pinion/pinion-p1-18/

<\Niet kwijlen modus>

EDIT: aanvulling voor EricPlan
Vakantiefiets dus, Vitorrio frame, remmen LX (wilde eigenlijk HS33 maar het geld was op). Keramische velgen. Overal extra oogjes (zo kan het lange gereedschap gewoon aan het frame bevestigd worden), 2x 1,5L fleshouders, 1x bidonhouder, Zefal pomp (ook weer aan het frame), en binnenkort SON naafdynamo
Leuke fiets dus! Mijn Utopia Silbermöwe is inmiddels tien jaar oud, ook met Rohloff, Son en HS33. Een zeer onderhoudsarme fiets en in gebruik als vakantie en stadsfiets met canvastassen als camouflage.
Die Pinion had ik al eens gezien, lees op hun site dat de eerste serie vertraagd is door leverproblemen van een Baugruppe. Wel een mooi principe en lijkt me ook mooi te combineren met een cardanas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn HS33 doet al meer dan 10 jaar feilloos zonder onderhoud. Giant ATX 880:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xr7veYuKW9yU2W5lVjvPIwoz/full.gif

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 21:31
De intimidatie begint:
RWE:energienota nog veel hoger
Update: zaterdag 23 jun 2012, 07:30

Stroom en gas worden de komende jaren nog fors duurder. Dat stelt de nieuwe topman van energiebedrijf RWE Peter Terium in een interview in het AD.

Hij verwacht dat de energienota voor mensen met lage inkomens onbetaalbaar wordt. Dat heeft volgens hem te maken met Europese regelgeving over het verduurzamen van de energiemarkt. In 2050 moet er CO2-vrije energie worden geleverd. Het kost volgens Terium veel geld om dat te bewerkstelligen.

Terium:"De kosten ervoor moeten ergens vandaan komen, en mijn kas is leeg. Als het niet uit de staatskas komt, komt het vanzelf in de stroomprijs terecht."
(Bron: teletekst)

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rond 09:15:

http://www.radio1.nl/teru...-23&terugluisteren_hour=9
Japan gaat binnen twee weken twee kernreactoren weer opstarten vanwege een dreigend electriciteitstekort in het land. Dat heeft de Japanse regering bekendgemaakt. Alle vijftig kernreactoren werden in maart 2011 na de ramp met de kernreactor in Fukushima één voor één stilgelegd. Zo'n 10.000 Japanners betoogden deze week bij het kantoor van premier Yoshihiko Noda tegen de herstart. De eerste reactor moet op 4 juli weer stroom leveren. De kerncentrales leverden bijna dertig procent van de stroom in het land, tot het ongeluk in Fukushima, de ergste kernramp sinds die in Tsjernobyl. Energiedeskundige André Wakker is blij met deze herstart.
Paar zeer discutabele uitspraken heeft die man:
- Als je ieder dak in Japan vol zou leggen zou je slechts 10% van de vraag op kunnen wekken
- Een zonnepaneel levert maar vier uur per dag 8)7

Maar hij is dus voormalig energieadviseur van de overheid, dat verklaart een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50
Bahviaan schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 08:42:
De intimidatie begint:

Dhr. Terium wordt per 1juli CEO van een bedrijf welke decennia lang al, een vertrouwd businessmodel moet vernieuwen in een veranderde markt, zoals voor elektra.
In 2010 was 2,1GW van de 34GW geïnstalleerd vermogen van "renewable", welke omgebogen dient te worden naar 70% “reneweable” in 2025 en met de externe wens (Brussel) in 2050 geheel zonder fossiele brandstoffen en met veel meer kleinschaligere productie locaties.

Een noodkreet van een aanstaande CEO met lege bedrijfs-kas die een bedrijf moet omvormen, maar dit niet kan doorberekenen nog voldoende controle heeft over de eindgebruikers afhankelijkheid en prijsniveau door externe invloeden zoals politiek

Hierdoor worden kleinschalige alternatieven rendabel (ook economisch) en een deel van de klanten, welke de mogelijkheid hebben, zullen deze ook aangrijpen om de leverancier afhankelijkheid te verkleinen als ook de benodigde hoeveelheid aan energie, waardoor de potentiële afzetmarkt voor het bedrijfsproduct ook nog eens krimpt.

Als ook de modulaire kleinschalige energie opslag een stevige impuls krijgt, door de opkomst van de elektrische auto is dit wel te verwachten dan is het zelfs mogelijk dat de klant afhankelijkheid voor een deel van de klanten overgaat in een geheel vrije keuze.
Ik zie een niet al te groot kastje in de tuin wel zitten waar ik de extra PV elektra in kan opslaan voor meerdere maanden met wat meer energiedichtheid dan een vanadium redox batterij

Elk doomsenario is daarbij welkom en natuurlijk is elke stimulering of externe prijsniveau verhoging dan een afzetmarktverstoring voor het bedrijf.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, zo krijg ik nu van Eneco mails dat mijn contract binnenkort afloopt en ik over moet op een vast contract om goedkoop uit te zijn. Dacht het even niet, ik zit volgens mijn contractvoorwaarden nog tot oktober aan ze vast, en daarna stap ik gewoon over naar GreenChoice. Gas is bij GreenChoice verreweg het goedkoopst (scheelt zo'n 10-12 cent per kuub). Voor stroom zullen er vast goedkoperen zijn, maar met mijn plannen om 10-12 panelen op het dak te pleuren voldoet elke stroomleverancier met een goedkoop vastrecht, veel verbruiken zal ik dan toch nooit.

Laatste dingen van de verbouwing komen in zicht, wil het nu gewoon aanpakken. Nu liggen alle wanden en plafonden nog open, dus nu is het de tijd om kabels te leggen, niet als alles er al in zit.

Edit: even aan het rekenen geweest:
schuin dak, 30 graden hellingshoek (dak gaat per meter 60cm omhoog), 620cm breed, 300cm hoog. De 620cm breedte heb ik gemeten aan de buitenkant, de 300cm hoogte is gemeten vanaf de overloop en zolder en zullen dus iets groter zijn in werkelijkheid voordat ik bij de dakkapel uitkom. Dak schijnt volgens google maps op 197 graden zuid te liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 23-06-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bahviaan schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 08:42:
De intimidatie begint:

[...]

Arm RWE met hun lege kas.
Ondertussen zijn ze wel druk aan het bouwen aan een nieuwe kolencentrale van 1.6GW
Daarnaast hebben ze over 2011 245 miljoen winst gemaakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

RWE begint bang te worden voor decentrale opwek + meerdere kabels die er bij gaan komen tussen Noorwegen en Duitsland/Nederland voor goedkope waterkracht :)
Zie ook het stukje op energie en water.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 12:47
Vandaag bericht gehad van de gemeente: mijn PV-installatie is officieel subsidieloos geïnstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:33:
[...]

Haha, dat heb ik nog niet gehad, maar ken de situatie wel. Heb al van mensen gehoord dat ze 'beschuldigd' worden van het rijden met een hulpmotor in die naaf :P

De Pinion is nieuws voor mij (dank je). Interessant concept, vooral wegens het verleggen van het zwaartepunt (toch een, weliswaar klein, nadeeltje van de Rohloff). Maar wel erg zwaar. En ze gaan uit van 60.000 km levensduur. Wellicht wijst de praktijk anders uit, maar een Rohloff naaf begint tegen die tijd net lekker warm te lopen.

Mijn 14-bak zit trouwens in mijn zeer recent aangeschafte vakantiefiets. Het is na jaren wikken en wegen (en tegen de prijs opzien) een Santos geworden. Riemaandrijving, SON naaf (lekker automobilisten verblinden :P), Magura remmen. In de 1200 km die er nu op zit, heb ik er nog niet eens een doekje over gehaald. Rijden met dat ding, niks sleutelen, poetsen of smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 14:42
iemand bekend met dit:

http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/elga

Ingevulde gegevens:
Berekening op basis van: Gasverbruik
Gasverbruik 1800 m3
Aantal personen in huishouden 2
Type Cv-ketel HR107
Temperatuurstraject 55/35 °C
Tarieven
Gas € 0.64 m3
Electriciteit (piek) € 0.23 / kWh
Electriciteit (dal) € 0.20 / kWh
Percentage Elga in daltarief 30 %
Op basis hiervan berekenden wij uw besparing:
Verbruik CV na plaatsing Elga 611 m3
Besparing gas 989 m3
Electiciteit verbruik Elga 1512 kWh
Besparing gas € 633 1781 kg CO2
Verbruik electriciteit € 334 620 kg CO2
Netto besparing per jaar € 299 1161 kg CO2

geen idee wat de investering kost... maar opzich lijkt het ideaal omdat het met huidige HR ketel is te combineren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50
trekker22 schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 19:24:
iemand bekend met dit:

http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/elga

.....

geen idee wat de investering kost... maar opzich lijkt het ideaal omdat het met huidige HR ketel is te combineren...
De adviesprijs WP excl is €3000
Wat is de onderbouwing voor de sterke reductie in gasgebruik?
Want de meeste aanbieders zijn voorzichtiger besparing tot 30%. Bij 4 graden schakelt deze WP uit en bij 7 weerin

Edit: Ik snap het, de gasbesparing komt van die calculator en die is 62%, ook als die WP maar 5Kw en 1095W elektrisch, ga niet op die waarden af anders vul maar iets >10000m3 in dan moet die WP meer uren maken dan een jaar heeft. Nog een prijs Incl montage, maar zonder aanpassing voor LTV

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 23-06-2012 20:31 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Om terug te komen op de afmetingen van mijn dak, gaat waarschijnlijk een 3x3 opstelling in landscape worden. Vraag is even of ik idd 3+ meters ter beschikking heb boven de dakkapel. Verder kunnen er evt nog 2 panelen naast in portrait opstelling, die 30cm die het uitsteekt naarbeneden kan wel langs de dakkapel, ik heb daar ook nog ruim 2 meter breed dak naast zitten nml.
Komende week maar even het dak op voor de precieze afmetingen (voordeel van 30 graden dak is dat je het kunt belopen zonder pannen op te schuiven), daarna maar eens wat zonnepaneelbedrijven aanschrijven voor een voorstel.
Uitgaande van 9 panelen van 245Wp zou ik op 2205Wp uitkomen, of 2695Wp bij 11 panelen.
Pagina: 1 ... 33 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.