Hier alvast een korte beschrijving van mijn regenwateropvangsysteem. Het systeem bestaat uit een aantal 'subsystemen':
- Opvang
- Opslag
- Afname
- Overloop
- Niveaumeting
Opvang
Het opvangoppervlak is het dak van onze schuur, van ongeveer 10m
2. De dak watert af op één regenpijp, waarin ik een vulautomaat met filter heb gemonteerd. Ik gebruik het automaat-gedeelte van het apparaat niet omdat hij hoog gemonteerd is. Via een 40mm PVC-leiding wordt het regenwater door de wand van de schuur naar binnen gevoerd. Onderaan de pijp zit een 'rustige inloop' zodat het niet klatert en het water niet omgewoeld wordt. Ik wil nog ergens in die 40mm pijp een afsluiter plaatsen zodat ik het systeem 's winters makkelijk buiten bedrijf kan stellen.
Opslag
Het water komt terecht in één van drie 250l regentonnen die in de schuur op een rijtje staan. De tonnen zijn via een slang aan hun laaggeplaatste kraantjes als communicerende vaten aan elkaar verbonden, en zijn dus feitelijk één groot vat van 750l. Het heeft me flink wat moeite gekost om dat geheel waterdicht te krijgen, en mijn les daaruit is dat ik de volgende keer niet meer met losse tanks aan de gang ga maar met één grote tank. Pas nadat ik alles gekocht had kwam ik erachter dat in Duitsland alles wat met regenwateropvang te maken heeft veel goedkoper is dan in Nederland

Nu ja, al doende leert men.
Afname
Om het water te kunnen gebruiken dompel ik nu nog gewoon de gieter in één van de tanks. Dat is niet optimaal natuurlijk en daarom wil ik 'gewoon' een kraan aan de buitenzijde van de schuur. Ik heb daarom bij Conrad een klein dompelpompje gekocht en een weerbestendige schakelaar. Het pompje werkt op 12V DC, wat geleverd wordt door een netvoeding. Ik zal die de eerste tijd op een Plugwise plug zetten zodat ik weet hoeveel energie het gebruikt, maar ik verwacht dat de Plugwise plug meer energie zal pakken dan de pomp

Als het werkt zoals ik wil hou je de gieter onder de kraan, drukt op het knopje, en de gieter wordt gevuld. Uiteraard wordt het een kraan met een sleutel omdat het geen drinkwater is, en ik niet wil dat kleine kinderen (bijna al mijn vrienden hebben kleine kids) het water binnen krijgen.
Ik heb nog een watermeter liggen, die komt er uiteraard tussen zodat ik weet hoeveel kuub regenwater per jaar ik gebruik.
Overloop
Ik wil natuurlijk niet dat de schuur onderloopt als het een hele dag hard regent en ik ben op mijn werk. De installatie moet toezichtsvrij kunnen werken. De tank waarin het water terechtkomt heeft daarom een overloop bovenin. Deze loost het water door een 40mm PVC-buis weer op het riool. Ik heb dit al even getest door het afsluitkraantje van die regenton aan de onderzijde even dicht te doen en de ton vol te pompen vanuit de andere tanks. Het werkte zoals bedoeld.
Niveaumeting
Ik wil natuurlijk makkelijk kunnen zien hoeveel water er nog in de tanks zit, zonder dat ik elke keer als ik het wil weten een deksel eraf moet halen. Als Tweaker heb ik natuurlijk gedacht aan een elektronisch meetsysteem te bouwen (Arduino, yay!) maar ik heb daar voor nu toch maar van afgezien. Ik ben het nog aan het bouwen maar wordt nu een simpel mechanisch systeem met een vlotter die in de tank drijft. Vanaf de vlotter loopt een nylon lijn recht omhoog naar een 'rolpunt' aan het plafond, ik moet nog bedenken hoe ik dit ga oplossen - misschien wel technisch Lego. Vanaf dat punt loopt de draad horizontaal door een gaatje in de houten wand naar buiten. Buiten zit nog zo'n 'rolpunt' waar de draad een rechte hoek omlaag maakt. Aan deze draad komt een gewichtje wat dus omhoog en omlaag beweegt aan de hand van hoe vol de tank is. Ik wil dit gewichtje de vorm van een pijl o.i.d. geven en een schaal van 0-100% ophangen. Op die manier is in één opslag duidelijk hoe vol de tanks zijn.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar