De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.240 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Voor de Limburgers weer een mogelijkheid tot subsidie (budget = 1 miljoen euro, uitsluitend woning-eigenaren van woningen gebouwd voor 1 januari 2008).
http://www.wattmooi.nl/ac...g+van+duurzame+energie/40

Geldt naast PV ook voor zonneboilers etc. dussss...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
NielsTn schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:52:
Voor de Limburgers weer een mogelijkheid tot subsidie (budget = 1 miljoen euro, uitsluitend woning-eigenaren van woningen gebouwd voor 1 januari 2008).

het is er weer eentje.
als ik die vloer isolatie subsidie had gekregen.
had het me meer subsidie opgeleverd als het me gekost heeft.
(en die waardes haal ik makkelijk)
lol

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28
marz01 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:45:
[...]

Voor de vriezer is de eerste stap ontdooien, de tweede stap de temp goed op -18 Cte krijgen, die van mij stond af-fabriek op -25 C en hierna het verbruik in de gaten te houden( kan denk ik ook steekproef gewijs door te wissen met je plugwise)
Ik ben afgelopen week ook begonnen met monitoren van de temperatuur in mijn vriezer. In lade drie had ik -27oC en lade één was toen -23oC. Gelijk de thermostaat maar een stukje lager gedraaid! En komende week weer ontdooien en kijken wat het dan doet.
marz01 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:42:
Blijft een hoop geld voor een paar plugwise circles(>299 euro) waarvan de winst minimaal zal zijn in jouw specifieke casus.
Ik neem aan dat je al een aardige inzage in je verbruik bezit en de app die wil gaan aan/uit schakelen kan je makkelijk met een gamma on/off switch persoonlijk omzetten.

CV Ketel > zelf omzetten op zolder extra handeling dus wel winst haalbaar
Zonneboiler >idem
Wasmachine >zelf in en uitruimen dus switch omzetten 1 sec werk
Wasdroger >zelf in en uitruimen dus switch omzetten 1 sec werk> was ophangen meer winst
Vaatwasser > zelf in en uitruimen dus switch om alleen indien stopcontact moeilijk bereikbaarheid een voordeel
Koelkast keuken >uitzetten alleen bij langere tijd afwezigheid dus persoonlijk uitruimen en deur openlaten
Vriezer schuur >uitzetten alleen bij langere tijd afwezigheid dus persoonlijk uitruimen en deur openlaten
Audiomeubel compleet >klaar luisteren/verplaatsen andere ruimte >switch om
modem/router/telefoonblok> verlaten pand of naar bed swicht om indien moeilijk bereikbaar wel weer winst haalbaar

Persoonlijk denk ik dat je beter kan kijken welk app echt onzuinig is op jaarbasis en hier die 300 euro voorinzetten en een A++++++++++++ exemplaar halen.
Zelfde situatie ongeveer, erg interessant om meer inzicht in verbruik te krijgen. Maar het overgrote deel van de maatregelen gebeurd al:

CV-ketel: staat continue aan/waakvlam brandt
Zonneboiler: nvt
Wasmachine: staat op een tijdschakelaar
Vaatwasser: eens kijken of die op een switch kan
Koelkast en vriezer: afgelopen drie jaar niet op vakantie geweest dus dit jaar voor het eerst leegmaken en uitzetten.
Audio/TV: staan al op een schakelaar
modem/NAS: staan nu nog 24/7 aan, maar daar ga ik ook iets veranderen.

Misschien in dit geval makkelijker monitoren met een verbruiksmeter (welke?) en dan zelf switchen ertussen plaatsen. Ik heb geen smartphone, dus via een app mobiel uitschakelen is onnodig.

[ Voor 61% gewijzigd door Snowmiss op 09-05-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hetzelfde hier ook al gedaan -18 op het display betekende -27 in de vriezer. -14 ( hoger wil die neit ) betekent nog steeds -20.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snowmiss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:58:
[...]
modem/NAS: staan nu nog 24/7 aan, maar daar ga ik ook iets veranderen.
Achter een geschakelde stekkerdoos en gewoon uitzetten voor je naar bed gaat, scheelt al een slok op een borrel.

Net contact gehad met GC over de jaarafrekening waar ik alweer een maandje op loop te wachten, maar hun wipkipbeleid is alweer veranderd ;(
Ben vanwege een lange reis een neggie geworden maar nu willen ze niet lager dan mijn vorige meterstand afrekenen 8)7

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17
mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 08:55:
* mkleinman twijfelt

Plugwise voor het permanent monitoren van een aantal apparaten blijft toch wel heel erg interessant. Helemaal omdat de apparaten ook van afstand kunnen worden af/ aangeschakeld.
Yep, ik ben heel blij met het systeem. Je kunt er heel leuke dingen als dit jaaroverzicht mee maken. Ik moet die over 2011 nog maken, en die is nog gedetailleerder omdat ik toen meer pluggen geplaatst had.

Je kunt er ook bijzondere trends mee ontdekken, zoals de koppeling tussen de buitentemperatuur en het energieverbruik per was van de wasmachine en de vaatwasser.
Wel meteen 9 pluggen nodig om het "goed" te doen :X
Da's een Home Basic set à € 300 en één losse plug à ongeveer € 40. Vergeet ook de exportfunctie niet. Die moet je tegenwoordig apart kopen, en ik weet niet wat dat kost. Ik ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

Negen pluggen verbruiken samen ongeveer 9W, ongeveer 80kWh per jaar dus. Eén Shell 100Wp-paneeltje.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
NielsTn schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:52:

Zonnepanelen/PV-panelen: € 0,80 per Wattpiek
Dat is goedkoop even 1250 wat op het dak gooien. :)

Ja, sorry, milieu is leuk, maar ik doe het voor het geld.
Met de crisis die we het komende decenia te gemoet gaan, kan je je niet genoeg voorbereiden.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Ik heb van de week bij toeval nog een goede duurzame maatregel gevonden.
Mileubalasting 0, tvt (energetisch en financieel) 0, comfortverlies: acceptabel tot minimaal

Ik had een kraan in mijn wc gemonteerd en om te controleren of hij niet lekte de waterafsluiter weer langzaam een klein stukje open gedraaid. Netjes lekvrij dus nog een zwengel aan die knop gegeven en gedacht dat hij wel open was.

Wat blijkt, bij normaal gebruik van 1 kraan merk je niets, maar wanneer je twee kranen aanzet gaat de waterdruk achteruit. Geen probleem in ons huishouden.
Waar zit nou de winst vraag je je af?
In de douche.... Die stroomt wat minder hard door, misschien scheelt het maar een liter of 1 á 2 per minuut, maar toch.... De straal is nog gewoon acceptabel.

Dus voordat je waterbesparende douchekoppen enzo aan wil schaffen, probeer het eens met de waterafsluiter in je meterkast. ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:50:
In de douche.... Die stroomt wat minder hard door, misschien scheelt het maar een liter of 1 á 2 per minuut, maar toch.... De straal is nog gewoon acceptabel.
Dat heeft in ons huishouden toch een heel lage WAF ben ik bang. Ik ben in het begin ook aan de gang geweest met van die ringetjes in je douchekop die feitelijk hetzelfde doen, maar dat werd niet gewaardeerd. Toen in 2007 een waterbesparende douchekop gekocht die een truukje uithaalt door lucht bij het water te mengen waardoor je een 'vollere' straal krijgt. Dit werd in orde bevonden. Nu, ruim vijf jaar later, werkt hij nog steeds prima. Af en toe even ontkalken, da's alles. Ik heb er nooit aan gemeten maar ik ga er vanuit dat hij zich al wel terugverdiend heeft. En anders maar niet :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha... ik weet ook niet of het bij mij stand houd. Ik denk dat op den duur toch die knop weer verder open gaat. Maar vooralsnog merken we er bijna niets van... Het verschil met de douchestraal is ook niet zo groot, maar ik heb ook het idee dat het watergebruik bij douchen exponentieel hoger wordt ten opzichte van het comfort.
Dus volodende bij 6 liter/minuut, goed bij 7 l/m, lekker bij 9 l/m, heerlijk bij 14 l/m, en verrukkelijk bij 23 l/m

.... ofzoiets...

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wie van jullie doet trouwens mee met de Solardays 2012?

Ik heb aankomend weekend ( zaterdag en zondag ) open huis. Ik heb inmiddels twee afspraken staan. Hebben jullie al enig inzicht in hoeveel mensen er komen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47

WouterB

3680 Wp

Ik heb zondagmiddag een open huis. Nog geen idee of (en zo ja, hoeveel) mensen er komen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zat er zelf aan te denken om de 13e bij iemand in Eindhoven langs te gaan.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik doe zelf niet mee maar ga wel ergens op bezoek. Helaas is er hier slechts één open huis op fietsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:36:

Ik heb aankomend weekend ( zaterdag en zondag ) open huis. Ik heb inmiddels twee afspraken staan. Hebben jullie al enig inzicht in hoeveel mensen er komen?
Nope, nog geen aanmeldingen, maar die voorgaande jaren eigenlijk ook nooit gehad. Ik heb de afgelopen keren tussen de zes en tien bezoekers gehad en dat vind ik ook wel mooi, is goed handelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@JeroenH
Wanneer komt de aanvulling over je regenwateropvang op je website? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat en hoe/waarvoor je het gaat gebruiken.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:14:
@JeroenH
Wanneer komt de aanvulling over je regenwateropvang op je website? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat en hoe/waarvoor je het gaat gebruiken.
De installatie is bijna klaar, ik moet nog een buitenkraan maken. Zodra die er op zit komt er een grote update. Misschien nog een maandje, hopelijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:50:
Ik heb van de week bij toeval nog een goede duurzame maatregel gevonden.
Mileubalasting 0, tvt (energetisch en financieel) 0, comfortverlies: acceptabel tot minimaal

Ik had een kraan in mijn wc gemonteerd en om te controleren of hij niet lekte de waterafsluiter weer langzaam een klein stukje open gedraaid. Netjes lekvrij dus nog een zwengel aan die knop gegeven en gedacht dat hij wel open was.

Wat blijkt, bij normaal gebruik van 1 kraan merk je niets, maar wanneer je twee kranen aanzet gaat de waterdruk achteruit. Geen probleem in ons huishouden.
Waar zit nou de winst vraag je je af?

Dus voordat je waterbesparende douchekoppen enzo aan wil schaffen, probeer het eens met de waterafsluiter in je meterkast. ;)
oei.
dat kan gevaarlijk zijn als tever toegepast.
zeker met een gas c.v. ketel.
die wil op vol vermogen gaan werken als er tap water word gebruikt.
en hij moet zich zelf wel kunnen koelen.
(de ketel is wel beveiligt en heeft zelf een begrenzing.
maar niet met elk merk/soort ketel kan daar even goed tegen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor de diepvries en ijskast tweakers: :P

Bij de Aldi een binnen/buiten thermometer gekocht en eerst met een geijkte, ouderwetse kwikthermometer deze geijkt. De afwijking was over het gehele meetbereik bij ons ongeveer 1 graad C te hoog.

Dan de buitensensor in de diepvries geplaatst. Je hebt dan in realtime de temperatuur in die kist. Die lees je af met de binnen-unit (staat naast de kist). Vervolgens afstellen totdat je op -18,5 C zit. Hoger willen we niet. Hetzelfde kan je doen om je ijskast op -4 C af te stellen.

Dit klusje moet je wel regelmatig uitvoeren want de omgevingstemperatuur kan erg fluctueren. Staan die apparaten in je keuken, dan valt het wel mee, maar staan ze in de stal/garage (zoals bij ons) dan is voorzichtigheid geboden. Voor de diepvries in de stal/garage wordt het hele jaar door realtime gemeten en is bijstelling van de thermostaat zeker aan de orde. Voor de ijskast in de keuken meten we af en toe nog eens.

Een voedselvergiftiging is geen lolletje.
Het spaart wel een hoop kWh's (Plugwise metingen). :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hmm, ik begin inmiddels toch een beetje te twijfelen aan mijn DIN-rail kWh meter. Ik dacht dat de structureel hogere opbrengsten van mijn 3x185Wp set lag aan het feit dat ik ze van 160° (ZZO) naar 180° (Z) had gedraaid, maar vandaag zie ik ineens een piek van 582W uit een Steca 500 en de pieken lijken steeds hoger te worden. 5 minuten lang zo'n vermogen uit een Steca 500 lijkt mij een beetje sterk, of is dit kortstondig wel mogelijk?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier alvast een korte beschrijving van mijn regenwateropvangsysteem. Het systeem bestaat uit een aantal 'subsystemen':
  • Opvang
  • Opslag
  • Afname
  • Overloop
  • Niveaumeting
Opvang
Het opvangoppervlak is het dak van onze schuur, van ongeveer 10m2. De dak watert af op één regenpijp, waarin ik een vulautomaat met filter heb gemonteerd. Ik gebruik het automaat-gedeelte van het apparaat niet omdat hij hoog gemonteerd is. Via een 40mm PVC-leiding wordt het regenwater door de wand van de schuur naar binnen gevoerd. Onderaan de pijp zit een 'rustige inloop' zodat het niet klatert en het water niet omgewoeld wordt. Ik wil nog ergens in die 40mm pijp een afsluiter plaatsen zodat ik het systeem 's winters makkelijk buiten bedrijf kan stellen.

Opslag
Het water komt terecht in één van drie 250l regentonnen die in de schuur op een rijtje staan. De tonnen zijn via een slang aan hun laaggeplaatste kraantjes als communicerende vaten aan elkaar verbonden, en zijn dus feitelijk één groot vat van 750l. Het heeft me flink wat moeite gekost om dat geheel waterdicht te krijgen, en mijn les daaruit is dat ik de volgende keer niet meer met losse tanks aan de gang ga maar met één grote tank. Pas nadat ik alles gekocht had kwam ik erachter dat in Duitsland alles wat met regenwateropvang te maken heeft veel goedkoper is dan in Nederland :( Nu ja, al doende leert men.

Afname
Om het water te kunnen gebruiken dompel ik nu nog gewoon de gieter in één van de tanks. Dat is niet optimaal natuurlijk en daarom wil ik 'gewoon' een kraan aan de buitenzijde van de schuur. Ik heb daarom bij Conrad een klein dompelpompje gekocht en een weerbestendige schakelaar. Het pompje werkt op 12V DC, wat geleverd wordt door een netvoeding. Ik zal die de eerste tijd op een Plugwise plug zetten zodat ik weet hoeveel energie het gebruikt, maar ik verwacht dat de Plugwise plug meer energie zal pakken dan de pomp :P Als het werkt zoals ik wil hou je de gieter onder de kraan, drukt op het knopje, en de gieter wordt gevuld. Uiteraard wordt het een kraan met een sleutel omdat het geen drinkwater is, en ik niet wil dat kleine kinderen (bijna al mijn vrienden hebben kleine kids) het water binnen krijgen.

Ik heb nog een watermeter liggen, die komt er uiteraard tussen zodat ik weet hoeveel kuub regenwater per jaar ik gebruik.

Overloop
Ik wil natuurlijk niet dat de schuur onderloopt als het een hele dag hard regent en ik ben op mijn werk. De installatie moet toezichtsvrij kunnen werken. De tank waarin het water terechtkomt heeft daarom een overloop bovenin. Deze loost het water door een 40mm PVC-buis weer op het riool. Ik heb dit al even getest door het afsluitkraantje van die regenton aan de onderzijde even dicht te doen en de ton vol te pompen vanuit de andere tanks. Het werkte zoals bedoeld.

Niveaumeting
Ik wil natuurlijk makkelijk kunnen zien hoeveel water er nog in de tanks zit, zonder dat ik elke keer als ik het wil weten een deksel eraf moet halen. Als Tweaker heb ik natuurlijk gedacht aan een elektronisch meetsysteem te bouwen (Arduino, yay!) maar ik heb daar voor nu toch maar van afgezien. Ik ben het nog aan het bouwen maar wordt nu een simpel mechanisch systeem met een vlotter die in de tank drijft. Vanaf de vlotter loopt een nylon lijn recht omhoog naar een 'rolpunt' aan het plafond, ik moet nog bedenken hoe ik dit ga oplossen - misschien wel technisch Lego. Vanaf dat punt loopt de draad horizontaal door een gaatje in de houten wand naar buiten. Buiten zit nog zo'n 'rolpunt' waar de draad een rechte hoek omlaag maakt. Aan deze draad komt een gewichtje wat dus omhoog en omlaag beweegt aan de hand van hoe vol de tank is. Ik wil dit gewichtje de vorm van een pijl o.i.d. geven en een schaal van 0-100% ophangen. Op die manier is in één opslag duidelijk hoe vol de tanks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Leuk systeem!
Je kan voor de niveau-meting ook een transparante slang in de ton hangen, over het randje en via de vloer naar buiten waar je hem weer omhoog hangt met het uiteinde tot boven het maximale waternieveau.
Dan even volzuigen totdat hij gaat 'hevelen', zorg dat het uiteinde hoog genoeg blijft, anders hevel je je tonnen leeg.
Het niveau in de slang zal het niveau in de vaten aangeven. Door het heveleffect loopt de slang ook niet leeg ondanks dat je 'over de rand' gaat met de slang.

Dan hoef je niet te knutselen, heel eenvoudig. Werkt het niet kun je altijd nog met lego aan de slag.

Edit: plaatje gevonden wat precies aangeeft wat ik bedoel: http://i51.tinypic.com/2extst2.gif

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 09-05-2012 16:52 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:38:
Leuk systeem!
Je kan voor de niveau-meting ook een transparante slang in de ton hangen, over het randje en via de vloer naar buiten waar je hem weer omhoog hangt met het uiteinde tot boven het maximale waternieveau.
Dan even volzuigen totdat hij gaat 'hevelen', zorg dat het uiteinde hoog genoeg blijft, anders hevel je je tonnen leeg.
Het niveau in de slang zal het niveau in de vaten aangeven. Door het heveleffect loopt de slang ook niet leeg ondanks dat je 'over de rand' gaat met de slang.

Dan hoef je niet te knutselen, heel eenvoudig. Werkt het niet kun je altijd nog met lego aan de slag.
Klopt, dat kan en omdat het normaal gesproken donker in mijn schuur is zou dat kunnen. Maar zodra je een transparante slang gevuld met water langdurig blootstelt aan licht krijg je algvorming. Dus als ik binnen in de schuur het niveau wil zien zou dit een prima oplossing zijn (schuur heeft geen ramen), maar voor buiten is het geen goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Nope. Te druk. Bovendien moeder van 80 in de lappenmand, dus jammerdepammer.

Veel plezier, alle Solarday gangers.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen zaterdag 5 mei mijn Solardays gehad. Er kwamen in totaal 6 mensen langs en die wisselde elkaar mooi af. Een kommetje soep doet wonderen. Het is wat anders dan een op zonnestroom gebakken taart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

antonboonstra schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:13:
Hmm, ik begin inmiddels toch een beetje te twijfelen aan mijn DIN-rail kWh meter. Ik dacht dat de structureel hogere opbrengsten van mijn 3x185Wp set lag aan het feit dat ik ze van 160° (ZZO) naar 180° (Z) had gedraaid, maar vandaag zie ik ineens een piek van 582W uit een Steca 500 en de pieken lijken steeds hoger te worden. 5 minuten lang zo'n vermogen uit een Steca 500 lijkt mij een beetje sterk, of is dit kortstondig wel mogelijk?
Ik heb nog nooit meer dan 1995W uit mijn 4 steca's gehaald en ik meet al een jaar alle piekwaardes. Ik heb helaas (nog) geen meetgegevens van de steca's apart.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss

Maak er daar maar drie van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Vlak na plaatsing van de installatie ook maar gelijk aangemeld. Maar dit is pas enkele weken geleden, dus ik verwacht er niet veel van. Aan de andere kant, er zijn maar erg weinig zonnestroominstallaties in Gouda (en 1 andere Solardays deelnemer ... toevallig fietste ik er gisteren langs en zag de poster hangen, dus weet nu ook precies waar). Dus wie weet komen er toch nog wat mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:18
Ik Keessie schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:48:
[...]
....er zijn maar erg weinig zonnestroominstallaties in Gouda (en 1 andere Solardays deelnemer ... toevallig fietste ik er gisteren langs en zag de poster hangen, dus weet nu ook precies waar). Dus wie weet komen er toch nog wat mensen.
Nou, ik weet er toch wel aardig wat te vinden in Gouda hoor, incl. mijn eigen PV inst. ;)
Ik ben zelf echter niet thuis in die periode dus kan niet meedoen, misschien volgend jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Ja, er zijn er uiteraard wel te vinden, maar ik vind het nog maar weinig.

Zijn de opbrengsten van jouw systeem live te volgen of kunnen we op een andere manier wat cijfers uitwisselen?

Ik heb nog geen goede vergelijker bij mij in de buurt.

[ Voor 18% gewijzigd door Basket Kees op 10-05-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik Keessie schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:11:
Zijn de opbrengsten van jouw systeem live te volgen of kunnen we op een andere manier wat cijfers uitwisselen?

Ik heb nog geen goede vergelijker bij mij in de buurt.
Niet live, maar ik gebruik Plugwise, dus kan je wel het e.e.a. sturen als ik weer thuis ben.
Moeten de systemen natuurlijk wel een beetje hetzelfde gepositioneerd zijn...stuur me maar een PM voor verdere details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Leuk initiatief van Gemeente Arnhem: de woningen in kaart gebracht tov ligging en instraling om PV (en zonneboilers ook) te promoten!
http://www.renewable-ener...arnhem-toont-de-zonatlas/

En je kan zelf speulen met de calculator & parameters :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grappig, vanmiddag even zitten zoeken op mensen/bedrijven die meedoen met Solardays. Kwam ik bij een lokale leverancier uit die adverteert met voor iets meer dan 3000 euro een 1440Wp installatie op het dak incl aanpassingen aan de meterkast (6x Canadian Solar 240Wp panelen met SB1600TL omvormer).
Was ervan op de hoogte dat zonnepanelen al redelijk in prijs gezakt zijn, maar voor iets meer dan 2 euro/Wp had ik nog niet verwacht incl installatie.
Wat mij betreft gaan ze er zeker komen. Waarschijnlijk na de vloerisolatie, tuinaanpassingen en voorzetwand in de berging, maar iig voor het aftimmeren van de bovenverdieping, als er nog dingen aangelegd moeten worden hoef je ook niet te breken en te slopen dan.

Edit: dak zal zo'n 35-40 graden hellingshoek hebben, ligt nagenoeg volledig zuid (als ik zo'n google maps tool gebruik en mijn dak daarin teken komt ie met 190 graden zuid).

Edit2: als ik de straat zo over kijk (zelfde huizen maar dan gespiegeld) passen er 6 van die panelen in verticale opstelling naastelkaar net onder de nok van het dak, boven de dakkapel langs.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 10-05-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Het Belgische distributienet begint te kraken :

Groene stroom valt uit bij bewoners van wijk met te veel zonnepanelen
http://www.nieuwsblad.be/...articleid=DMF20120510_219

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ofwel de netbeheerder incasseert lekker maar doet verder niets.
nu niet en morgen ook niet, tenzij edf belt, dat ze hun nuke of kolenstroom niet kwijt kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tomsworld schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 22:05:

Ach, als je wel een door België loopt (of rijd :X), met name in Wallonië, dan weet je dat de infrastructuur soms van "questionable quality" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:25:
[...]

Theoretisch: Ja. Praktisch: nee.

Vergeet ook niet dat je nauwelijks druk hebt in zo'n situatie. Reken er maar eens aan hoe hoog je vat zou moeten staan om zelfs maar de helft van de normale waterleidingdruk te halen. Ik verwacht dat je huis niet hoog genoeg is :)
Excuus voor de late reactie, was ff een kort weekje van de lijn.
De druk die bij m'n WC aan zou moeten komen is 0,3 bar.
Nou is er niet veel haast bij het vullen van de spoelbak dus ik vind een druk van 0,01 al goed.
Voor het vullen van een gieter gebruik ik een regenton (op valdruk), nooit geen problemen mee.

Ik ga natuurlijk nooit de 750 liter opslag halen vlak onder me dak dus bij een groter systeem zal ik ook over moeten op een druksysteem met pompen expansievaten en drukschakelaars (is goedkoper als het lijkt en ook 2e hands te verkrijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tomsworld schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 22:05:

Hm, toch gek, teveel zonnepanelen en "het netwerk kan de spanning niet aan". Naar mijn weten zorgen zonnepanelen niet voor extra spanning op het net, maar voor extra stroom... De enige spanning die het oplevert is bij de eigenaar als ie door de nul gaat en zich af gaat vragen of ie er wat van gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
_JGC_ schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 00:46:
[...]
... De enige spanning die het oplevert is bij de eigenaar als ie door de nul gaat en zich af gaat vragen of ie er wat van gaat zien.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
[...]

Hm, toch gek, teveel zonnepanelen en "het netwerk kan de spanning niet aan". Naar mijn weten zorgen zonnepanelen niet voor extra spanning op het net, maar voor extra stroom... De enige spanning die het oplevert is bij de eigenaar als ie door de nul gaat en zich af gaat vragen of ie er wat van gaat zien.
Stroom in combinatie met de leidingweerstand geeft wel een verhoging van de spanning op het netwerk.Als mijn paneeltjes op het dak lekker aan het werk zijn, dan stijgt de spanning in huis ook met een paar volt.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flippo765 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 23:40:
De druk die bij m'n WC aan zou moeten komen is 0,3 bar.
Nou is er niet veel haast bij het vullen van de spoelbak dus ik vind een druk van 0,01 al goed.
Nou... als ik een beetje rondgoogle dan is de druk van het leidingwater 2½-3 bar. Stel dat je een hoogteverschil van één meter hebt, dan levert je dat een waterdruk van 0,1 bar op. Dat betekent dat als het vullen van de stortbak van je wc nu één minuut duurt het op valdruk dertig minuten duurt. Als je in eentje woont misschien prima, maar ik krijg het hier thuis echt niet verkocht dat er minimaal dertig minuten moeten zitten tussen twee wc-bezoeken.

@opmerkingen hierboven: Ik had die zinsnede over "spanning op het netwerk" ook gezien, en hoewel het technisch gezien misschien klopt (omvormers verhogen de spanning een beetje, en als een hele wijk dat doet kan ik me voorstellen dat dat uit de hand loopt) ben ik er vrij zeker van dat de schrijver geen idee had wat hij of zij opschreef.

Het zou het energiebewustzijn al een aardige duw in de rug geven als mensen (maar ook journalisten, politici... ;)) zouden weten wat een Watt, kWh, Joule, etc. precies is. Maar ja, da's een utopie ben ik bang.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 11-05-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 10:26:
Het zou het energiebewustzijn al een aardige duw in de rug geven als mensen (maar ook journalisten, politici... ;)) zouden weten wat een Watt, kWh, Joule, etc. precies is. Maar ja, da's een utopie ben ik bang.
*heeft een binnenpretje* ;)

excuus, kleine inside joke, iets met Twitter enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Slimme energiemeters vliegen de vlaamse koelkast in

http://deredactie.be/cm/v...land/120511_Energiemeters

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Is niet waar. De spanning gaat zeker wel omhoog als er teveel geproduceerd wordt. Hetzelfde geldt voor windmolens, centrales, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 11-05-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zolang er ergens nog een fossiele centrale staat te dampen wordt er nooit teveel zonnestroom geproduceerd ;)

Het is een kwestie van distributie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Bartjuh schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:23:
[...]

Is niet waar. De spanning gaat zeker wel omhoog als er teveel geproduceerd wordt. Hetzelfde geldt voor windmolens, centrales, etc.
is wel waar. de spanning wordt niet hoger alleen de stroom.

meer stroom betekend alleen hogere open klem spanning, de uiteindelijke spanning wordt bepaalt door de belasting die er achter hangt,

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

In elk geval staat er dit jaar weer in een stukje in de krant over ons open huis aanstaand weekend voor de Solardays.

Nu benieuwd of er nog meer mensen komen buiten de 3 die ik al weet :)

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 11-05-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

looyenss schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:49:
[...]
is wel waar. de spanning wordt niet hoger alleen de stroom.

meer stroom betekend alleen hogere open klem spanning, de uiteindelijke spanning wordt bepaalt door de belasting die er achter hangt,
Aaargh, ik kan geen voorbeeld vinden van power flow calculations met een windmolen in een grid. Ik weet dat ze er zijn.
Wikipedia: Power flow study
Met Vision doe je load flow calculations bijvoorbeeld.

Experts in die grootschalige power engineering (dus niet op klein niveau)? Ik weet zeker dat het voltage omhoog gaat namelijk, maar het is al een tijdje geleden en ik heb die power engineering kennis niet echt meer paraat.

Zo ziet dat er ongeveer uit.
Afbeeldingslocatie: http://etap.com/load-flow-analysis/load-flow-analysis-images/load-flow-analysis-software-large.jpg

Edit; ff examen electrical power engineering opgezocht met antwoorden.

Plaatje heb ik ff niet (moet dan uploaden), Bus C. Bus A en D verbonden met Bus C. Hoge loading A-C.

Vraag; On bus C a wind generator is connected. What is his influence concerning the voltage level and the loading of the components?

Antwoord;* power produced in the wind turbine is directly used in bus bar C, therefore lower power transport between A-D, reduced losses. * Vc is now higher. *pos. effect also at bus D

Gaat toch echt omhoog.

[ Voor 29% gewijzigd door Bartjuh op 11-05-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
excuses maar het ging toch over zonnestroom

niet windmolen? spanning

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekakel,
floor it !
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/high.jpg
ik zie hans ook lekker plankgas gaan.

bij de huidige invoeding is de netspanning 230,9 volt door kwaliteits kabels,
ik zie alleen flink wat Atjes vliegen, op 3 fases tegelijk.
ik raak ze goed kwijt, henk en ingrid hebben natuurlijk de droger lekker aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

looyenss schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:34:
excuses maar het ging toch over zonnestroom

niet windmolen? spanning
Maakt toch geen reet uit op het grid ;)

Windmolen, PV, kolencentrale. Geen verschil (naja, misschien voor het reactief vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

striemende wind over de panelen, schone atmosfeer, humeur nog beter.
http://wolken.buienradar.nl/nl/nl

alhoewel, die sma gaat verdomme weer in mpp peak en is heet.(58c)
is dat nou wel zo`n goed merk of een illusie ?
(de sungrow is slechts 27,2 graden, de tenesol 33c)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2012 14:46 . Reden: ik denk dat ik de sma ook wegdoe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bartjuh schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 12:18:
[...]
Antwoord;* power produced in the wind turbine is directly used in bus bar C, therefore lower power transport between A-D, reduced losses. * Vc is now higher. *pos. effect also at bus D

Gaat toch echt omhoog.
Gaat idd omhoog, maar niet omdat er meer input is, maar omdat er minder verlies is. Je gaat mij niet vertellen dat als je 50 omvormers die 230V leveren aansluit op het net dat de spanning dan boven de 230V gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:45:
striemende wind over de panelen, schone atmosfeer, humeur nog beter.
http://wolken.buienradar.nl/nl/nl

alhoewel, die sma gaat verdomme weer in mpp peak en is heet.(58c)
is dat nou wel zo`n goed merk of een illusie ?
(de sungrow is slechts 27,2 graden, de tenesol 33c)
Geluksvogel, hier al sinds dinsdag bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:53:
[...]
Gaat idd omhoog, maar niet omdat er meer input is, maar omdat er minder verlies is. Je gaat mij niet vertellen dat als je 50 omvormers die 230V leveren aansluit op het net dat de spanning dan boven de 230V gaat komen.
Het is lokaal hoger hé, over een bepaalde bus, niet over het gehele grid. Het voltageverschil bepaalt welke richting het vermogen loopt. Doordat er nu energie wordt geproduceerd op plaatsen waar eigenlijk afgenomen behoort te worden.

En bovendien leveren omvormers altijd een iets hoger voltage dan het grid voltage.
The Effects of Wind Turbines on Electricity Systems

Electricity networks were designed to transfer power from large generators on higher voltage systems to customers distributed on lower voltage systems. If power is transported in the other direction, the voltage experienced by consumers nearby on the network could go outside the statutory limits. To ensure there are no problems for consumers, the PES engineers will need to know the proposed maximum continuous output, and the power factor. For larger projects, additional power-factor correction capacitors or static VAr compensators may be worthwhile, to permit some control of power factor and voltage. Some variable-speed turbines provide control of their power factor, and may be more acceptable in this respect.
http://www.bwea.com/ref/generating.html

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 11-05-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit zou in /caps mogen.

mijn rentevast periode verloopt van mijn woning.
rabo erkent dat het risico lager is bij mijn woning, de verkoopbaarheid hoog op termijn voor een gezin,
verstrekt daarom onder nhg een verlenging, 2% lager dan huidig voor 10 jaar.
nhg omdat er niets meer is van een klimaathypotheek of iets dergelijks.
het verschil tussen bruto jaarinkomen, en netto maandlast verdient bijna het schoolcijfer 11.
men verstrekt de verlenging graag.

ik krijg op saillante wijze gelijk wat iedereen me heeft ontraden.
nou gaat er vast nog iemand roepen of ik aftrek ga missen.
dat boeit dus helemaal niet meer, bij het huidige peanut bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

2% lager dan huidig, het kan dus betekenen dat je eerst 11% had en nu een aanbod krijgt van 9%. Lijkt me niet echt een goede deal. Wel zeer goed van de Rabo dat ze je op tijd informeren met dit aanbod. Bij mijn schoonma was het zo'n 6 jaar wel anders bij de NN. Wellicht zijn de banken op de vingers getikt door het graaigedrag van die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Of bedoelt hij, 2% lager dan de huidige marktrente voor 10jr vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.8% jongens/meisjes, ze moeten ook wel, want de triodos wil ook wel, en dan was ik weg.
& who cares about aftrek van rente die ik niet/nauwelijks betaal ?
power to the people.

/wel weer erg veel last gehad van de conventionele adviseur/acceptant
waar het om draaide was acceptatie van het risico profiel.
dat is in mijn geval erg laag, en kwam bijna los van het inkomen.
de meerwaarde nu van de woning, en het niet hebben van energiekosten,
mochten zeer zwaar meewegen gedurende de looptijd.

we kunnen dus echt niet meer over tvt spreken, er is meer aan de hand.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Respect voor je rente Eric :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is realistisch tov de gemeentelijke kredieten, die voor duurzame projecten ook worden verstrekt.
laat je niet met een kluitje het riet in sturen dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:47:
2.8% jongens/meisjes, ze moeten ook wel, want de triodos wil ook wel, en dan was ik weg.
power to the people.

Het is nog leuker als je helemaal geen rente meer hoeft te betalen :D En verder vind ik return on investment een veel mooiere term. dat geeft veel beter weer wat er aan de hand is. Eric-pvt heeft tijdig geïnvesteerd en kan nu (al een tijdje) oogsten op diverse fronten. Dat laat zich niet vangen met het bekrompen begrip TVT

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb nog drie 8W 12V DC TL-buisjes liggen, compleet met VSA, werkend:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/12V%20TL%20buisjes.jpg

Wie interesse heeft mag ze voor niets hebben. Misschien leuk voor iemand die een kleine autonome PV-installatie heeft?

Af te halen in Hilversum (of Utrecht, ik kan ze meenemen naar mijn werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:40
power to the people.

Gefeliciteerd met die lage rente. Is die 2,8% voor 10 jaar? Dan wordt het volgens mij zelfs aantrekkelijk om meer te lenen en het overschot op een 10 jaars deposito te zetten :)

Ben wel benieuwd naar een 'breakdown' van de rentekorting in de onderdelen 'geen energiekosten' / 'overwaarde vd woning' / 'inkomen t.o.v. maandlast', maar dat zal lastig zijn om daar de vinger achter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed punt maar die heb ik dan ook aangevraagd, want ik wil dit wel eens zwart op wit hebben.
dat is de unique selling factor van elke zb/pv leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 07:27:
goed punt maar die heb ik dan ook aangevraagd, want ik wil dit wel eens zwart op wit hebben.
dat is de unique selling factor van elke zb/pv leverancier
Netto of bruto?
Bruto 4,8% bij 42%IB is 2,8% netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Goed bezig Eric! Lage maandlasten is heerlijk. En koude wind over je panelen ook.

Hier is de hypotheek al lang niet meer de grootste post. Energie was al niet veel (in vergelijking tot het gemiddelde in mijn kennissenkring).

Kinderopvang, dat hakt erin. :(

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 09:38:
[...]

Netto of bruto?
Bruto 4,8% bij 42%IB is 2,8% netto
inclusief de 0,9% die er nog bij komt bij de rabobank of exclusief.
(stukje kosten die de rabo rekent. hun winst)

zover ik weet word er al lang gekeken naar de energie kosten van een huis.
maar dan allen naar de stook kosten en niet naar de rest,want dat is te variabel.

ik weet dat de rente laag staat maar 2,8% is wel heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

power to the people.

Je had al eea verteld toen ik bij je was maar hoe heb je dit nu exact voor elkaar gekregen? Mijn huidige hypotheek heeft nog een looptijd tot, ik meen, 2015. voor die tijd is het de bedoeling dat we nog een deel van onze hypotheek gaan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er is iets aan de hand... ik was net buiten en er hangt een ding in de lucht wat heel veel licht geeft. Het is niet onprettig en het geeft me het gevoel dat ik dit eerder gezien heb, heel lang geleden. Ik hoor van zolder ook wat gezoem wat me me een vaag gevoel van herkenning geeft. Straks maar eens kijken.

Ik moet ook maar eens bellen met onze netbeheerder, Liander. Onze meter draait achteruit en dat kan natuurlijk helemaal niet. Ze zeggen dat al een tijdje tegen me en ik denk dat ik ze gelijk moet geven. Plugwise doet ook al raar, een paar van de pluggen geven hele hoge negatieve waarden. Ik was altijd erg tevreden over PW, maar als dit vaker gebeurt is er iets mis.

Iemand een idee wat er allemaal aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 10:41:
je hebt last van de De koperen ploert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmm zo'n flashkast voor 9.000 euri :) nice!
(past NET niet in mijn garage vrees ik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Er is iets aan de hand... ik was net buiten en er hangt een ding in de lucht wat heel veel licht geeft. Het is niet onprettig en het geeft me het gevoel dat ik dit eerder gezien heb, heel lang geleden. Ik hoor van zolder ook wat gezoem wat me me een vaag gevoel van herkenning geeft. Straks maar eens kijken.

Ik moet ook maar eens bellen met onze netbeheerder, Liander. Onze meter draait achteruit en dat kan natuurlijk helemaal niet. Ze zeggen dat al een tijdje tegen me en ik denk dat ik ze gelijk moet geven. Plugwise doet ook al raar, een paar van de pluggen geven hele hoge negatieve waarden. Ik was altijd erg tevreden over PW, maar als dit vaker gebeurt is er iets mis.

Echt lullig voor je. Zullen we anders met de collectebus rond gaan? Straks verzuip je in de kosten om het allemaal aan te passen...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@neander
bruto of netto verschil maakt niet zoveel meer uit dan, paar tientjes.
42% daar blijf ik weg, ik heb daar lang genoeg doelloos rondgehangen.
mijn grootste dank gaat naar de gemeente, die verdubbelden de WOZ sinds de verkoop aan de huurders,
en daarom heb ik nu <30%EW
tevens doet de gemeente aan klimaatbeleid samen met de rabo (check dat nieuwe kantoor)
dus ze kunnen simpelweg geen kant meer op dan in een gesprek met mij aan tafel,
het staat allemaal in hun eigen folder, en die heb ik ze genoegzaam laten lezen.
de oudere acceptanten werden er retezuur van trouwens.
het is die rabo die je 500 euro geeft voor zonnepanelen in alkmaar.

goed meneer, hoeft niet, ik heb er al 46 ;) ....<stlte> en u ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:54:
@neander
bruto of netto verschil maakt niet zoveel meer uit dan, paar tientjes.
42% daar blijf ik weg, ik heb daar lang genoeg doelloos rondgehangen.
mijn grootste dank gaat naar de gemeente, die verdubbelden de WOZ sinds de verkoop aan de huurders,
en daarom heb ik nu <30%EW
30% EW maakt geen zak uit als je NHG hebt. Ik ging uit van NHG tarieven.
Jij bent zelf echt geen AAA met 30% EW. De gemeenten achter de NHG wel.

Ik doelde ook op het percentage, of dat bruto of netto was.
Bij 52% IB zit je natuurlijk snel netto nog lager, die 42% is de standaard voor 80% van NL.

http://www.hypotheekrente...10_jaar_rentevast.html#ov
4,8% is min of meer de maat op 10 jaar vast met NHG.
Netto is dat dan 2,8% bij 42% IB.

http://www.homefinance.nl...ie/kapitaalmarktrente.asp
De 10 jaars staatslening NL staat op 2,25% ongeveer.
Als je 10 jaars op 2,8% krijgt, gefeliciteerd daarmee. Maar er zal wel wat meer zijn dat dan meespeelt.
De meeste banken zijn BANKEN (ook Rabo).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:25:
[...]
http://www.homefinance.nl...ie/kapitaalmarktrente.asp
De 10 jaars staatslening NL staat op 2,25% ongeveer.
Als je 10 jaars op 2,8% krijgt, gefeliciteerd daarmee. Maar er zal wel wat meer zijn dat dan meespeelt.
De meeste banken zijn BANKEN (ook Rabo).
het is ergens op de rabo site te vinden, maar ergens in een 1 of ander diep hoekje.
(krijg hem nu niet tevoorschijn getoverd. in ieder geval niet in het openbare gedeelte)
op de rente die zij kunnen krijgen gooien ze 3x rente verhogingen van 0,3%.
1 van die 3 is een stuk risico en daar mee kunnen de acceptanten spelen.
de andere 2 zijn administratieve kosten + winst.

maar goed gelukkig ben ik geen accountant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Zo, op de heenweg naar de Solarday van mkleinmann de laptop en telefoon op kunnen laden in de trein. De trein op de terugweg geeft me internet toegang :D

Een leuke en informatieve middag. Nu weer verder met inlezen/doorlezen/meten (vanmiddag is als het goed is ook de postbode langsgekomen met een pakketje Plugwise van Freemann) en dan eens zien waar we volgend jaar om deze tijd staan. Als referentiepunt zijn de meterstanden en energierekeningen van nu wel mooi. Dan komt er straks PV op het dak, Nieuwe cv-ketel met wel of niet een zonneboiler eraan. CV-tuning, misschien nog her en der wat isolatie, HR++ glas, TWT voor de badkamer,

Uiteraard dit alles niet in 1 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd om de Solar Cooker uit z´n winterslaap te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

JeroenH schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 10:26:
[...]

Nou... als ik een beetje rondgoogle dan is de druk van het leidingwater 2½-3 bar. Stel dat je een hoogteverschil van één meter hebt, dan levert je dat een waterdruk van 0,1 bar op. Dat betekent dat als het vullen van de stortbak van je wc nu één minuut duurt het op valdruk dertig minuten duurt. Als je in eentje woont misschien prima, maar ik krijg het hier thuis echt niet verkocht dat er minimaal dertig minuten moeten zitten tussen twee wc-bezoeken.
Als je bij een weerstand de stroom verdubbelt neemt het vermogen kwadratisch toe.

Het zelfde geldt voor hydraulische systemen, twee keer zoveel flow door een "apparaat" levert 4 keer het drukverschil. Derhalve levert een verlaging van druk de wortel uit het drukverschil aan flow op.

In jouw voorbeeld de wortel uit 0,1/3=0,18 verlaging van flow. Het bijbehorende tijdsdebiet is dan geen 30 minuten maar (1/0,18)=5,55 minuten. Kan de directrice te lang vinden natuurlijk :)

Kijk bij Kv waarde Wikipedia: Regelklep

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 12-05-2012 23:02 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 20:32:
Tijd om de Solar Cooker uit z´n winterslaap te halen?
Helaas toch te veel wolken vandaag, als ik er echt mee aan de gang ga moet het een strakblauwe dag zijn...
Gasschuif schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:53:
Als je bij een weerstand de stroom verdubbelt neemt het vermogen kwadratisch toe.

Het zelfde geldt voor hydraulische systemen, twee keer zoveel flow door een "apparaat" levert 4 keer het drukverschil. Derhalve levert een verlaging van druk de wortel uit het drukverschil aan flow op.

In jouw voorbeeld de wortel uit 0,1/3=0,18 verlaging van flow. Het bijbehorende tijdsdebiet is dan geen 30 minuten maar (1/0,18)=5,55 minuten. Kan de directrice te lang vinden natuurlijk :)

Kijk bij Kv waarde Wikipedia: Regelklep
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 23:32:
Helaas toch te veel wolken vandaag, als ik er echt mee aan de gang ga moet het een strakblauwe dag zijn...
Daar hebben de Grote Broertjes (CSP centrales) ook een Broertje Dood aan, al dat gewolk gedoe... >:)

Desondanks hier een heftige 7 kilowattuur gevangen vandaag, lekker koude lucht, felle reflecties op die vermaledijde 'ollandse wattenwolken.

... dag kon al niet meer stuk - fietstochtje naar - en mooie wandeling in de rijke Wassenaarse bossen gemaakt (dag is alweer historie) ...

Life can be so pleasant.

iemand toevallig een "filosofie poppetje"? :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nextcheckt van NRC heeft zich ook bezig gehouden met het Fukushima Daiichi splijtstaaf bassin IV dilemma.

http://www.nrcnext.nl/blo...even-op-aarde-weggevaagd/

Niet iedereen blijkt het met hun analyse eens te zijn.

Wordt vast vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag Solar Days open dag, o.a. bij drie huishoudens in Hilversum (waaronder de mijne dus :P)!

Het weer is best aardig, overwegend zonnig met een flink aantal schapewolken. Momenteel 1+ kW uit de zonnestroominstallatie, de meter draait terug en zelfs het 100Wp demopaneeltje wat ik in de achtertuin heb opgesteld doet leuk mee met 70 Watt. De solar cooker laat ik in de schuur, dat gaat niet goed werken met de wolken.

Ik heb de Senseo en waterkoker al in stelling gebracht en de koekjes liggen klaar. Laat het bezoek maar komen! Als je in de buurt van Hilversum bent, kom gerust langs. Gezellig! Als je van buiten Hilversum moet komen, kom dan lekker met de fiets (prima weer ervoor) of met de trein. Onze straat ligt namelijk opengebroken, en ik zou je nu niet kunnen vertellen hoe je met de auto hier moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

De Quooker heeft ook een heerlijk rustig weekend. Met een zonneboiler die 160 liter water van 70 graden :+ levert is er nauwelijks energie nodig voor het laatste stukje tot 100 graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:06:
[...]

Nope, nog geen aanmeldingen, maar die voorgaande jaren eigenlijk ook nooit gehad. Ik heb de afgelopen keren tussen de zes en tien bezoekers gehad en dat vind ik ook wel mooi, is goed handelbaar.
En, hoeveel mensen zijn er langs geweest? Ik had 2 bezoekers, allebei uit het dorp.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tip voor (aankomende) neggies die op gas koken; deze week is bij de Lidl een 1 pits inductiepit in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goedemorgen allemaal. Gisteren struikelde ik over deze 'kwaliteits'website: www.klimaatfraude.info.

De schrijver(s) lijkt/lijken hun uiterste beste te doen anoniem te blijven, zo is bv. zelfs de Whois-informatie afgeschermd. Uiteraard heb ik al zitten googelen, maar het is ze tot nu toe goed gelukt anoniem te blijven.

Zijn er Tweakers die door deze deken van anonimiteit heen kunnen prikken?
WouterB schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:32:
En, hoeveel mensen zijn er langs geweest? Ik had 2 bezoekers, allebei uit het dorp.
Ik had in totaal zes mensen over de vloer, keurig verdeeld over de dag. Verslagje volgt snel!

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 14-05-2012 10:24 . Reden: Foute URL aangepast! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 21:40

rg-mohwa

Phoe Hé

site is al down.... je bedoelde .info en niet NL

[ Voor 48% gewijzigd door rg-mohwa op 14-05-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb totaal 11 man over de vloer gehad verdeeld over twee dagen waaronder tweakers NoUser en Snowmiss :). Was erg leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

mkleinman, wat denk jij van het nieuwsartikel die op Nu.nl en je eigen site staat: http://www.nu.nl/economie...zeker-160-euro-hoger.html

Is dat bericht uit het verband gerukt of zal de gasprijs inderdaad vele malen hoger gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik denk dat er wel heel erg dramatisch wordt doorgerekend, maar tegelijk nemen ze nog even alles erbij. Als de gasprijs stijgt in procenten, stijgt wat wij betalen niet evenredig mee, aangezien de energiebelasting gelijk blijft.
Als je alles bijelkaar optelt, de hogere gasprijs, de hogere BTW en het hogere vastrecht voor het aansluiten van die debiele centrales in de eemshaven, wordt het alleen ineens wel een redelijk grote stijging.

Dat het hier nog niet eerder voorbij is gekomen verbaast me eigenlijk. Waarom zouden wij met zijn allen mee moeten betalen aan een kolencentrale die we niet hoeven en willen, en waarbij die dingen ook nog eens 100% van de opbrengst exporteren naar het landje naast ons waar kerncentrales gesloten worden en vervolgens kolencentrales over de grens gebouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:25:
Goedemorgen allemaal. Gisteren struikelde ik over deze 'kwaliteits'website: www.klimaatfraude.nl.

De schrijver(s) lijkt/lijken hun uiterste beste te doen anoniem te blijven, zo is bv. zelfs de Whois-informatie afgeschermd. Uiteraard heb ik al zitten googelen, maar het is ze tot nu toe goed gelukt anoniem te blijven.

[...]

Ik had in totaal zes mensen over de vloer, keurig verdeeld over de dag. Verslagje volgt snel!
Als ik de WHOIS zie dan loopt alles inderdaad via een bedrijf in LA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Kiswum schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:06:
mkleinman, wat denk jij van het nieuwsartikel die op Nu.nl en je eigen site staat: http://www.nu.nl/economie...zeker-160-euro-hoger.html

Is dat bericht uit het verband gerukt of zal de gasprijs inderdaad vele malen hoger gaan worden?
Koffiedik en speculatie, we gaan het zien.

De variabele kosten omhoog is goed voor bevordering decentrale opwekking. Elektra: BTW, SDE opslag = nog onbekend, maar eerst laag. Ik verwacht niet dat de kale leveringsprijs veel zal stijgen, misschien wel dalen (overcapaciteit in de markt, crisis...). Gas: BTW, SDE opslag (idem), gasprijs volgens Nuzakelijk plus 7,6%. Crux is: wordt daar uitsluitend de leveringsprijs mee bedoeld (dat wordt het meestal in dat soort berichten, maar staat er nooit bij), of all-in, met regiotoeslag, EB, en BTW? Als laatste posten er nog overheen gerekend worden, valt die 7,6% bij de "all-in prijs" wel mee. En komt de totale verhoging een stuk lager uit, procentueel bezien.

Vaste kosten verhogingen is de pest, want nooit saldeerbaar (bij elektra). Zie trouwens ook het andere bericht op NuZakelijk, waarin EL&I stelt dat die 40 Euro verhoging bij huishoudens te hoog zou zijn geschat. En dat een wetswijzigingetje voldoende kan zijn om de belasting daar te leggen waar hij volgens moderne inzichten thuishoort: bij de veroorzaker, en dus wat die netaansluiting kosten betreft bij de fossiele centrales die hun activiteiten mogen continueren zonder de maatschappelijke kosten te hoeven betalen...

http://www.nu.nl/economie...nt-hoeft-niet-omhoog.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:23:
[...]
En dat een wetswijzigingetje voldoende kan zijn om de belasting daar te leggen waar hij volgens moderne inzichten thuishoort: bij de veroorzaker, en dus wat die netaansluiting kosten betreft bij de fossiele centrales die hun activiteiten mogen continueren zonder de maatschappelijke kosten te hoeven betalen...

http://www.nu.nl/economie...nt-hoeft-niet-omhoog.html
Is dit wenselijk voor de transitie naar decentraal? Want dat houdt ook in dat de afnemers van wind op zee die aansluitkosten moeten betalen. En jij als PV bezitter, als al je buren ook PV aanschaffen, het upgraden van het net moet gaan bekostigen. Die centrale had er gewoon niet moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik hoorde overigens vanochtend op BNR dat het ook de bedoeling is om de energiebelasting te verhogen, dat zit dan weer in het variabele component.

De grootste vraag blijft denk ik wat er in het variabele component zit ( GOED! ) en het vaste component ( vastrecht ) FOUT! ) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je kunt overigens duidelijk zien dat het in telegraaf-stijl gebracht wordt. Er zou een stevige verhoging komen dankzij verhoogde kolenbelasting. Ik heb dat net even opgezocht, maar energiecentrales met tenminste 30% rendement komen in aanmerking voor vrijstelling. Zolang je dus 30% aan zooi daadwerkelijk om weet te zetten in elektriciteit ben je in dit land vrij om die zwarte en bruine rotzooi de lucht in te knallen. Snap je ook meteen waarom die nieuwe kolencentrale hier staat, en niet 75km verderop over de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:31:
Je kunt overigens duidelijk zien dat het in telegraaf-stijl gebracht wordt. Er zou een stevige verhoging komen dankzij verhoogde kolenbelasting. Ik heb dat net even opgezocht, maar energiecentrales met tenminste 30% rendement komen in aanmerking voor vrijstelling. Zolang je dus 30% aan zooi daadwerkelijk om weet te zetten in elektriciteit ben je in dit land vrij om die zwarte en bruine rotzooi de lucht in te knallen. Snap je ook meteen waarom die nieuwe kolencentrale hier staat, en niet 75km verderop over de grens.
Ik ben tegen kolenstroom
Het is een vrijstelling in het kader van voorkoming van dubbele belastingheffing.
Die 30% staat inderdaad in de voorwaarden. Het idee is dat er naar de gebruiker toe maar 1 keer EB wordt geheven. Dus niet op kolen en vervolgens nogmaals op de stroom. Dus als de kolen wordt gebruikt voor stroomopwekking wordt die kolen vrijgesteld. Daar is generiek sprake van als die 30% is gehaald. Dat is geenszins bedoeld als sturende grens, maar als vaststelling van het doel waarvoor de kolen wordt gebruikt.
Ik ben tegen kolenstroom

Ik meld maar even dat ik tegen kolen ben, ik licht alleen toe wat de werkingswijze is van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
JeroenH schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:25:
Goedemorgen allemaal. Gisteren struikelde ik over deze 'kwaliteits'website: www.klimaatfraude.info.

[...]

Wil je de mensen achter de site gaan lynchen?

p.s. ben je al van je TL-lampjes af?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Pagina: 1 ... 23 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.