De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.239 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag voor het eerst meegedaan met SolarDays.

Voor een eerste keer vind ik het een leuke ervaring. Eerst kwamen om en om bekenden langs en uit eindelijk ook nog iemand die via SolarDays naar me was toegekomen. Het wisselde elkaar mooi af. De ene ging weg en zo kwam de andere. Zo heb ik alle aandacht aan de bezoekers kunnen geven. :)

Enkele pictures :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=2012-05-05%2013.17.01.jpg&screenwidth=1280
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=2012-05-05%2013.17.24.jpg&screenwidth=1280
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=2012-05-05%2013.18.09.jpg&screenwidth=1280
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=2012-05-05%2013.22.36.jpg&screenwidth=1280

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Het is natuurlijk een beetje een soort van "self-fulfilling-invention", als dat woord überhaupt bestaat...
Als ik bijvoorbeeld cilindervormige panelen maak, mat daarin een oppervlakte aan cellen die je normaal in een paneel van 300 watt-piek vindt, en ik rate hem op 200 watt-piek (STC test is niet echt mogelijk met zo'n paneel volgens mij) dan kan ik best 50% meer opbrengst claimen...

Ofzoiets... ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
NovapaX schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:56:
Het is natuurlijk een beetje een soort van "self-fulfilling-invention", als dat woord überhaupt bestaat...
Als ik bijvoorbeeld cilindervormige panelen maak, mat daarin een oppervlakte aan cellen die je normaal in een paneel van 300 watt-piek vindt, en ik rate hem op 200 watt-piek (STC test is niet echt mogelijk met zo'n paneel volgens mij) dan kan ik best 50% meer opbrengst claimen...

Ofzoiets... ;)
solyndra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

NovapaX schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:00:
Vannacht een zgn. "Super Moon"; volle maan en zeer dichtbij staand. 14% groter en 30% feller. Een gratis biopils voor de eerste die vannacht zijn omvormers hoort/ziet starten :+
Lees: "Der Vollmond ist ein Lachnummer"...

8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:53:
Vandaag voor het eerst meegedaan met SolarDays.

Voor een eerste keer vind ik het een leuke ervaring. Eerst kwamen om en om bekenden langs en uit eindelijk ook nog iemand die via SolarDays naar me was toegekomen. Het wisselde elkaar mooi af. De ene ging weg en zo kwam de andere. Zo heb ik alle aandacht aan de bezoekers kunnen geven. :)
...
Goed te zien dat het bij jullie wel liep. Hier welgeteld 3 onbekenden geinteresseerden gehad (en daarnaast 2 vrienden (reeds voorzien van PV)).
korte impressie
1 van de 3 geinteresseerden was bezig met een nulwoning in eigen beheer te bouwen :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n lampenkoffer is leuk voor een volgende keer. Dat ziet er altijd wel interessant uit.

Succes verder iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik ben vrijwel klaar met onze regenwateropvanginstallatie. Alle 'subsystemen' doen het:
  • Invoer
  • Opslag
  • Overloop
Op één na: waterafname. Als ik nu water nodig heb dompel ik gewoon een gieter in de tank, maar da's niet leuk natuurlijk. Dat moet 'high-tech'.

Wat ik nu nog wil is een buitenkraan op onze schuur, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb. Dit is een schets van wat ik ongeveer wil:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120506_001004.jpg

Ik heb een klein pompje die het water in een stuk tuinslang pompt. Ik wil op de buitenwand van onze schuur een kraan monteren, de wand is simpel geïmpregneerd hout, ongeveer 2cm dik. Ik heb het idee dat ik een buitenkraan met een 'achteringang' nodig heb zodat ik daar de tuinslang op aan kan sluiten.

Kan iemand met een beetje loodgietervaring me vertellen wat ik precies nodig heb? Met googelen en zo kom ik er niet uit. Ik had vandaag naar de lokale gereedschaphandel willen gaan, maar dat is er niet van gekomen.

Bedankt alvast!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:19:
Ik ben vrijwel klaar met onze regenwateropvanginstallatie. Alle 'subsystemen' doen het:
  • Invoer
  • Opslag
  • Overloop
Op één na: waterafname. Als ik nu water nodig heb dompel ik gewoon een gieter in de tank, maar da's niet leuk natuurlijk. Dat moet 'high-tech'.

Wat ik nu nog wil is een buitenkraan op onze schuur, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb. Dit is een schets van wat ik ongeveer wil:

..
Ik heb een klein pompje die het water in een stuk tuinslang pompt. Ik wil op de buitenwand van onze schuur een kraan monteren, de wand is simpel geïmpregneerd hout, ongeveer 2cm dik. Ik heb het idee dat ik een buitenkraan met een 'achteringang' nodig heb zodat ik daar de tuinslang op aan kan sluiten.

Kan iemand met een beetje loodgietervaring me vertellen wat ik precies nodig heb? Met googelen en zo kom ik er niet uit. Ik had vandaag naar de lokale gereedschaphandel willen gaan, maar dat is er niet van gekomen.

Bedankt alvast!
Stukje tyleenslang van de pomp door de muur, en dan is met een eenvoudige wartel de buitenkraan er op te monteren. Zal morgen even foto's maken zoals hier al jaren een aansluiting tyleen-slang + buitenkraan er op zit.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:19:
zo iets dus.
http://www.bonfix.nl/instruction.php

maar dit is wat goedkoper.
http://www.bonfix.nl/Prod...n/124-Muurplaat_hoog#s124
als je niet bang bent om te solderen.
(waarschijnlijk is er ook wel een klemkoppeling variant van.)

of een zolderplaat.
http://www.bonfix.nl/Prod...ngen/859-Zolderplaat#s859

ik neem aan dat het pompje druk geregeld is.
weet je zeker dat je de tuinslang der recht op wil hebben zitten.
met een bocht knikt i niet.

[ Voor 46% gewijzigd door migjes op 06-05-2012 01:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dat ziet er mooi uit maar misschien wat te ingewikkeld en wellicht wat duur.
maar dit is wat goedkoper.
als je niet bang bent om te solderen.
(waarschijnlijk is er ook wel een klemkoppeling variant van.)
Die heeft een onderuitgang.
Kijk! Dat ziet er uit als iets wat ik nodig zou kunnen hebben. In de voorkant schroef je dus een kraan, maar wat moet er dan in de achterkant geschroefd?
ik neem aan dat het pompje druk geregeld is.
Nee, ik monteer naast of boven de kraan een buitenschakelaar waarmee je het water aan kunt zetten. Het regenwater zal alleen gebruikt worden om de gieter te vullen.
weet je zeker dat je de tuinslang der recht op wil hebben zitten.
met een bocht knikt i niet.
Dat is een goede tip!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Aardig opiniestuk op de website van de Volkskrant:

De rechtse hekel aan schone energie

Wat vinden we er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:50:
Nee, ik monteer naast of boven de kraan een buitenschakelaar waarmee je het water aan kunt zetten. Het regenwater zal alleen gebruikt worden om de gieter te vullen.
dan zou ik niet eens een kraan gebruiken.
(teminste als dat het enige punt is waar het water van het pompje uit komt.)
gewoon een paar stukjes buis met wat bochtjes.
dan zakt het water automatisch weer uit de buis en is vorst beveiligt.
(mits zo aan gelegd dat dat ook gebeurd.)

bedenk ook dat de dikte van de buis veel invloed heeft op het pompen van het water
te dik en je hebt teveel druk verlies waardoor er bijna geen water uit komt.
te dun en je pomp heeft teveel druk waardoor hij te warm kan worden.

denk ook aan een droogloop beveiliging niet iedere pomp heeft dat..

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jeroenh, bartjuh
ik denk dat jullie effe wat verder moeten lezen als het trouw artikel.
dat is erg slecht vertaalt en dom geschreven.

daar zit een veel beter idee achter als wat trouw schrijft.
best geniaal bedacht eigenlijk.
zie het meer als een oost-west systeem.
en zeker in de zuidelijke landen waar de zon rechter naar beneden schijnt in de zomer is het een perfecte oplossing voor zeer hoge opbrengst.

(voor nederland is het niet geschikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:54:

Wat vinden we er van?
Ik vind het een beetje makkelijk om rechts de schuld te geven. Ook links heeft gefaald m.b.t. energiebeleid. Het is nooit gelukt om dit onderwerp op de agenda te krijgen. Kijk naar bijvoorbeeld Duitsland, hoe groot de Groenen daar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

FicoF schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:56:
[...]
Ik vind het een beetje makkelijk om rechts de schuld te geven. Ook links heeft gefaald m.b.t. energiebeleid. Het is nooit gelukt om dit onderwerp op de agenda te krijgen. Kijk naar bijvoorbeeld Duitsland, hoe groot de Groenen daar zijn.
Maar dan geef je dus eigenlijk de kiezer de schuld? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:11:
[...]

Maar dan geef je dus eigenlijk de kiezer de schuld? ;)
Duits Erneuerbare Energien Gesetz is er in 2000 gekomen ONDANKS tegenstand van Hermann Scheer's bloedeigen "rooie" partij SDP. Het democratisch gekozen parlement gaf de doorslag op zijn voorstellen (en van enkele bondgenoten)...

... nu maken de neoliberalen (FDP, splinter partij) en CDU/CSU het EEG kapot (Bondsraad moet binnenkort beslissen).

Heb inmiddels al reactie bij VK ingediend, moet nog kijken of die reactie wordt geplaatst.

* edit *

Reactie inmiddels geplaatst. U mag zelf bepalen welke het is... >:)

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 06-05-2012 15:18 . Reden: VK liet het toe ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is er nog steeds niks beslist in Duitsland over de EEG?
m.a.w. kan er op dit moment nog onder goede condities worden bijgeplaatst?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 17:03:
Is er nog steeds niks beslist in Duitsland over de EEG?
m.a.w. kan er op dit moment nog onder goede condities worden bijgeplaatst?
Strijd nog niet gestreden (Bondsraad moet nog beslissen), Photovoltaik.eu houdt de boel goed bij (ik heb andere dingen te doen). Laatste:

http://www.photovoltaik.e...-solarfrderung_100007842/

Plaatsen na vanaf 1 april was sowieso op eigen risico, omdat de kabinetsplannen (wetswijziging al door parlement "goedgekeurd") al rekening hielden met die dag als ingangsdatum. Maar nogmaals: Bondsraad heeft laatste woord. 11 mei wordt "de dag".

Ik zou daar niet teveel op hopen, kon wel eens op een deceptie uitlopen (Röttgen gaat voor full-score, desnoods over de lijken van de eigen Duitse PV-ondernemingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ben momenteel aan het zoeken naar groene alternatieven voor dingen die we momenteel gebruiken.
Zo ben ik van plan om zo'n 2500KWh op te wekken dmv zonnepanelen.
Er komt een nieuwe CV doordat onze Ferroli Agpo inmiddels zo'n 10 jaar oud is was reeds geinstalleerd in onze woning voordat we hem kochten. Bij onderzoek 2 jaar geleden was het niet mogelijk om een monteur te vinden die hem jaarlijks komt schoonmaken onder de 100 Euro (het was niet mogelijk of er werd eigenlijk de hoofdprijs voor gevraagd). Uiteindelijk een mannetje gevonden die alles heeft doorgemeten, getest en schoongemaakt voor enkele tientjes.
Kortom ik wil een ketel die nog zuiniger is en dit wordt een nog onbekende HR+ ketel.

Als laatste vroeg ik me af wat zuiniger/groener is: Warm water op de standaard manier opwarmen met de waterkoker, verwamen dmv gas tijdens het koken of om voor een Quooker of Grohe Red kookkraan te kiezen.
Ik zag dat Eric een Quooker heeft, heb je het vermoeden dat deze per jaar duurder is in verbruik dan je origineel had?

Mijn idee is namelijk om zoveel mogelijk groene investeringen te doen, zodat ik dit in 1 groene 2% lening kan stoppen van gemeente Eindhoven.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@kiswum: qooker is goed koper als je een lange aanvoerleiding van cv naar keuken hebt. bij korte leidingis het duurder.
qooker draait natuurlijk wel op E, en bespaart potentieel dus fossiel gas

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:08:
Wat staat er allemaal in?
Ik hou zelf dagelijks al mijn verbruik bij met verschil t.o.v. de vorige dag, totaal per maand, gemiddeld per maand, totaal per jaar, gemiddeld per jaar, totaal per kalenderjaar, gemiddeld per kalenderjaar, verwacht verbruik (kalender)jaar.
Alsnog een beetje late reactie.
In mijn Excelsheet om mijn gasverbruik te monitoren heb ik de volgende gegevens staan:

Meterstand
Weekverbruik
Streefverbruik van die week
Totaal verbruik dit jaar tot nu toe
Totaal streefverbruik dit jaar tot nu toe
Temperatuur van die week
Graaddagen van die week
Gewogen graaddagen volgens eigen methode van die week
Gewogen graaddagen volgens officiele methode van die week
Gemiddeld percentage van de langst mogelijke zonneschijnduur van die week
Globale straling in J/cm2 van die week
Opmerkingen (om afwijkend gedrag te noteren wat afwijkend gasverbruik verklaart die week)
Totaal graaddagen dit jaar
m3 gas/graaddag dit jaar
m3 gas/graaddag vorig jaar
Totaal verbruik dit jaar indien zelfde m3/graaddag als vorig jaar
Besparing in geld, m3 gas en % t.o.v. vorig jaar
Prognose totaalverbruik dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:53:

Er komt een nieuwe CV doordat onze Ferroli Agpo inmiddels zo'n 10 jaar oud is was reeds geinstalleerd in onze woning voordat we hem kochten. Bij onderzoek 2 jaar geleden was het niet mogelijk om een monteur te vinden die hem jaarlijks komt schoonmaken onder de 100 Euro (het was niet mogelijk of er werd eigenlijk de hoofdprijs voor gevraagd). Uiteindelijk een mannetje gevonden die alles heeft doorgemeten, getest en schoongemaakt voor enkele tientjes.
Kortom ik wil een ketel die nog zuiniger is en dit wordt een nog onbekende HR+ ketel.
Wij hebben een (Agpo) Ferroli EconPact 225. Deze is in de woning sinds die eind 2004 is opgeleverd. Maand geleden de eerste grote onderhoudsbeurt gehad. Alle jaren gecontroleerd monteurs waren er steeds verbaasd over dat die zo schoon was van binnen. Dit jaar hebben we een ander bedrijf gehad: AEK (wat een slechte site zeg), een bekende. Voorheen steeds het ook niet onbekende Alwako. Ik raad je zeker een zonneboiler aan. Maar misschien moet je je gasverbruik eens melden. Volgens mij zijn jullie niet echt kouwkleumen.
Als laatste vroeg ik me af wat zuiniger/groener is: Warm water op de standaard manier opwarmen met de waterkoker, verwamen dmv gas tijdens het koken of om voor een Quooker of Grohe Red kookkraan te kiezen.
Ik zag dat Eric een Quooker heeft, heb je het vermoeden dat deze per jaar duurder is in verbruik dan je origineel had?
Er is een user die op zijn site heeft staan wat het kost: koken met gas of waterkoker. Louis heeft een Quooker. Je moet hem maar vragen wat het kost. Hij heeft het 24/7 aan staan. Lijkt me verstandig er een klok tussen te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-05-2012 20:50 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Pcdealer, weett je toevallig wat de onderoudskosten zijn? Die 2 bedrijven ken ik wel. volgens mij had ik ook geinformeerd bij AEK.

We verbruiken 100m3 water, heel erg veel dus en 1300m3 gas in een huis met 105m2 vloeroppervlakte. Gasverbruik valt op zich mee volgens mij.
Zonneboiler? Tvt is zo'n 20 jaar bij een gunstige ligging. We hebben een zuid-oost dak en ik denk dat het niet rendabel genoeg is. Tevens is het (naar horen zeggen) zeer lastig om storingen te ontdekken bij een zonneboiler, je weet pas na lange tijd of hij niet goed werkt. Afgezien van het advies om deze installatie jaarlijks/2jaarlijks goed na te laten kijken.

Wil de user van deze site opstaan welke de vergelijking heeft van Heetwaterkraan vs alles op gas :) een tijdsklok kan zeer interessant zijn hierdoor hoeft hij 's nachts niet voor niets aan te staan. Meer info zal ik ook bij Louis opvragen (red. gezamelijke Facebook vriend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00

ericplan

5180 Wp PV

Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:53:

Mijn idee is namelijk om zoveel mogelijk groene investeringen te doen, zodat ik dit in 1 groene 2% lening kan stoppen van gemeente Eindhoven.
Bij ons vervangt de Quooker een stuk gasverbruik en in dat opzicht is het, in onze situatie, slim. Met onze 3kWp op het dak spelen we net wel/niet quitte. Daarmee zetten we dus in op een iets hoger E-verbruik ten gunste van het gasverbruik. Als je weinig thuis bent, geen thee drinkt, koffie uit een senseo het ultieme genieten vindt, geen pasta eet en zonder kruik naar bed gaat, dan kan je beter geen Quooker aanschaffen.

Bij ons 3-4 persoons huishouden zorgt de Quooker voor al het warme en kokende keukenwater. We hebben geen vaatwasser. De Quooker is aangesloten als hotfill (zonneboiler) en hij wordt geschakeld via een tijdklok met bewegingsmelder.

De Quooker (7 liter versie 3 kW aansluitwaarde) verbruikt gemiddeld in een week 10 kWh en dat is best veel.

JeroenH heeft op zijn website een vergelijking tussen fluitketel en waterkoker.
http://www.solarwebsite.nl/2008/11/fluitketel-vc-waterkoker/

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 06-05-2012 21:22 . Reden: Link Jeroen toegevoegd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:02:
Pcdealer, weett je toevallig wat de onderhoudskosten zijn? Die 2 bedrijven ken ik wel. volgens mij had ik ook geinformeerd bij AEK.
Geen idee: huurwoning :)
We verbruiken 100m3 water, heel erg veel dus en 1300m3 gas in een huis met 105m2 vloeroppervlakte. Gasverbruik valt op zich mee volgens mij.
Wij zitten op respectievelijk 134m3 en zo'n 800m3. Ik vind dat je het goed doet. Wij zouden op 1800m3 gasverbruik moeten zitten. Meer dan 50% besparing dus! Jullie misschien wel naar <500, wat weer een aantal tientjes alleen al aan vastrecht scheelt.
Zonneboiler? Tvt is zo'n 20 jaar bij een gunstige ligging. We hebben een zuid-oost dak en ik denk dat het niet rendabel genoeg is.
Als je toch moet investeren in een HR(+) ketel, waarom dan ook niet in een zonneboiler? Je zou kunnen overwegen oost-west opstelling op het dak te zetten, dus twee collectors. Zo vang je 's morgens de zonnestraling en ook nog een keer 's avonds. :)
Tevens is het (naar horen zeggen) zeer lastig om storingen te ontdekken bij een zonneboiler, je weet pas na lange tijd of hij niet goed werkt. Afgezien van het advies om deze installatie jaarlijks/2-jaarlijks goed na te laten kijken.
Het zegt natuurlijk niets, maar over onze (naar het schijnt alleen projectmatig en liefst bij verbouwingen, -> zo cheap mogelijk) al 7,5 jaar oude Agpo Ferroli nog geen enkele storing gehoord. Ook de monteurs zijn tevreden. Ik dacht dat het altijd verstandig om de cv jaarlijks te controleren. Onze collector is nog nooit bekeken (van het terugloop type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

We hebben inmiddels een 3-persoonshuishouden en hierdoor zijn we vanaf dit jaar vaker thuis en moedertje houd van dagelijkse kop thee. Kruiken verwarmen hoeven we niet meer, maar dat zal later nog wel op z'n tijd gebeuren als de kleine ziek zou zijn. We koken op gas en houden er van om water te koken voor pasta/groente/rijst/etc. Verder gebruiken wij wel een vaatwasser waardoor we niet in de gootsteen de afwas doen.
Het kan best wel zijn dat onze nieuwe CV Ketel ons snel kan voorzien van warm water, waardoor bijstoken dmv gas niet veel tijd in beslag gaat nemen. Het is een lastige keuze waarbij we waarschijnlijk meerdere experts voor langs moeten laten komen ben ik bang.

@PcDealer: Wellicht was AEK degene die het voor een te hoog bedrag wel wilde doen.
Hoe dan ook de VR ketel (Agpo Ferolli Domina F24E) gaat er dit jaar nog uit en hij zal wellicht voor onderdelen op MP worden gezet ;)

De 1e aanbieder voor onze zonnepanelen had een zonneboiler zelf ook niet ten harte geadviseerd, maar dit komt waarschijnlijk doordat zij daar niet heel erg veel kennis van in huis hebben ;) Ik zal me in ieder geval nog verder laten informeren over het wel en wee van zonneboilers. De TVT van +/-20 jaar is voor mij in ieder geval teveel.
We hebben eventueel nog wel plek op en dak, maar op dit moment zullen er misschien wel 12 + 6 worden geplaatst op het dak

Onze ketel staat op zolder, 3e woonlaag. Vanaf daar is een nieuwe 15mm leiding gelegd naar de 2e verdieping voor de badkamer en de 12mm liep al van de CV naar beneden richting de keuken.

[ Voor 39% gewijzigd door Kiswum op 06-05-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Onze HR 107 ketel staat op woonlaag 2, die van jouw op zolder en dus op woonlaag 3 Kiswum? Wij koken ook op gas. Verder vrij veel afbak in de combimagnetron. Vanmiddag trouwens een onderhoudswas gedaan voor de wasmachine op 90 graden. Helemaal fris en glimmend, ook in de rubberen afdichtring. Bij ons is er elke dag wel iemand en die is scheutig met de verwarming.

Kijk ook eens hier: boekel in "Zonneboilers, dit is de plek"

[ Voor 74% gewijzigd door PcDealer op 06-05-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28
Interessant stukjes om te lezen. In ons huis is de ketel alweer bijna 19 jaar oud (Agpo Ferroli nogwat). We kochten dit huis in september 2009 en toen wist ik al dat vervanging nodig/voordeliger zou zijn, maar er moest eerst gespaard worden. Nu is er ondertussen geld voor een HR+ ketel, maar ben ik ondertussen ook aan het twijfelen of we niet moeten kiezen voor een combi met zonneboiler en/of quooker in de keuken.

10kWh per week is trouwens best veel en vooralsnog komt er slechts 1500Wp op het dak te liggen. Het is ook nog even de vraag of er genoeg plek gaat zijn voor een zonnecollector (relatief klein plat dak).

Verder zijn wij ondertussen een 5-persoons huishouden met +/-1300m3 gas en 104m3 water verbruik per jaar. Vaatwasser, geen bad, theewater met een fluitketel en altijd iemand thuis (ik ben huisman).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

De Quooker is dus 520Kwh per jaar met de gegevens van Ericplan.
Dan zou ons huidige elektraverbruik met zo'n 17% worden verhoogd. Doordat onze gezinsamenstelling wat lager is, zal dit wellicht de bovenwaarde zijn.
Hoeveel zou ik dan eigenlijk inleveren op mijn gasrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:11:
dan zou ik niet eens een kraan gebruiken.
Toch wel, want als de tanks helemaal vol zijn is het waterniveau hoger dan de kraan, en dan gaat het hevelen.
denk ook aan een droogloop beveiliging niet iedere pomp heeft dat..
Het is een cheapo Conrad pompje en met elke keer 30 seconden of zoiets tijd lopen om de gieter te vullen voorzie ik geen problemen.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nou moet doen om een kraan te maken zoals ik het voor me zie, maar mijn vader zag het vandaag en die had er wel oren naar er eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:13:
Dan zou ons huidige elektraverbruik met zo'n 17% worden verhoogd. Doordat onze gezinsamenstelling wat lager is, zal dit wellicht de bovenwaarde zijn.
Hier ook bijna zo'n 20% verhoging, dan moet de gasrekening wel veel naar beneden wil het elkaar een beetje opheffen. Ook waterverbruik neemt natuurlijk af, want er stroomt niet eerst een hoeveelheid koud water weg, voordat je heet water hebt. Dit wegstromend (nog koud) water vang ik trouwens altijd op in een gietertje voor de kamerplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00

ericplan

5180 Wp PV

Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:13:
Dat klopt, wij gebruiken veel kokend water, bij eerdere metingen (turflijst) kwam ik op 70 liter kokend water per week. CV-ketel is een Daalderop Combifort met een ingebouwde boiler van 50 liter. Die wordt nu alleen in de ochtendspits warmgestookt. Voordat de Quooker Combi+ er kwam werd de boiler in de ochtend en de avond gestookt mbv een klokthermostaat. Onze winst is dus dat er 's-avonds geen 50 liter warmgestookt moet worden voor een afwasje.

PHP-specialist in de kroeg? Ik zit met een probleempje waar ik niet uitkom, ik ben wat dat betreft een beginner. Graag een DM

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 06-05-2012 22:37 . Reden: PHP vraag ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Als ik hiervoor in de plaats extra zonnepanelen plaats, dan leid het milieu er in sowieso veel minder van. Je verbruikt inderdaad minder water, gas en icm 2 extra zonnepanelen kost het je eigenlijk ook geen extra gekochte stroom....

Lastige keuze :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kiswum op 06-05-2012 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Wacht maar tot je een zonnestroomoverschot hebt, dan worden de keuzes pas lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Vandaag trouwens ook een solar tuinlampje opengemaakt. Dit 54x46mm grote paneeltje voedt een oplaadbaar batterijtje van 1,2V 500 mAh. En dan gaat in het donker dus het ledje aan. Mijn vraag is nu, dit is hoogstwaarschijnlijk niet voldoende om een 120mm pc-fan aan het draaien te krijgen? En als ik er dus meerdere (minstens 4 om bijna 5V te krijgen?) nodig heb voor voldoende stroom moet ik ze toch in serie schakelen?

Snowmiss' natuurkunde talent is altijd al heel laag geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nee.

Mijn 120mm omvormerkoelfan loopt op twee 6V paneeltjes van ebay.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:54:

Wat vinden we er van?
Ik denk dat z'n analyse hout snijdt. Echter denk ik alleen dat de gevestigde belangen door 'rechts' gediend worden, het tweede stuk heeft m.i. niet zoveel te maken met de politieke kleur.

In principe is dit dus te gebruiken in een groene energie campagne; al moet je dan dus eerst het besef bij de Nederlander aanwakkeren dat we waardevolle natuur hebben, en dat is misschien al een grote uitdaging op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:22:
[...]

Toch wel, want als de tanks helemaal vol zijn is het waterniveau hoger dan de kraan, en dan gaat het hevelen.
Kan je niet gewoon het vat (onderkant) 1cm hoger plaatsen als de kraan? Op die manier heb je helemaal geen pomp nodig.

Ik zit te brainstormen (lange termijn) over een vat vlak onder het dak, dit laat ik in een leiding naar beneden lopen en vervolgens onder de vloer aansluiten op de wc.
Doordat hij vlak onder het dak zit kan de WC boven er ook mee gespoeld worden.
Op deze manier heb je een op valdruk werkende wc-spoeling die (mits het genoeg regent) altijd werkt, geen moeilijke schakelingen of stroomverbruik.
Waar ik alleen tegenaan loop zijn de kosten en kans op mogelijke waterschade wat met deze waterprijs nooit gunstig uit kan komen.

Misschien ooit eens een keer uitvoeren wanneer alle financieel gunstige plannen zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
flippo765 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:21:
Kan je niet gewoon het vat (onderkant) 1cm hoger plaatsen als de kraan? Op die manier heb je helemaal geen pomp nodig.
Theoretisch: Ja. Praktisch: nee.

Vergeet ook niet dat je nauwelijks druk hebt in zo'n situatie. Reken er maar eens aan hoe hoog je vat zou moeten staan om zelfs maar de helft van de normale waterleidingdruk te halen. Ik verwacht dat je huis niet hoog genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:37:
Wacht maar tot je een zonnestroomoverschot hebt, dan worden de keuzes pas lastig :)
Daar is een oplossing voor :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=DSC06213.JPG&screenwidth=1280
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:25:
[...]

Theoretisch: Ja. Praktisch: nee.

Vergeet ook niet dat je nauwelijks druk hebt in zo'n situatie. Reken er maar eens aan hoe hoog je vat zou moeten staan om zelfs maar de helft van de normale waterleidingdruk te halen. Ik verwacht dat je huis niet hoog genoeg is :)
Het klopt wat JeroenH zegt. Je kan daar zelf al eenvoudig achter komen, zodra je de water slang oppakt van de grond. Dan zie je het water veel zwakker uit de slang komen. Til die hoog genoeg (ik kwam toen niet hoger dan mijn knien) en er stroom helemaal geen water meer uit je tuinslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:22:
[...]

[...]

Het is een cheapo Conrad pompje en met elke keer 30 seconden of zoiets tijd lopen om de gieter te vullen voorzie ik geen problemen.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nou moet doen om een kraan te maken zoals ik het voor me zie, maar mijn vader zag het vandaag en die had er wel oren naar er eens naar te kijken.
ja een hevel wil je niet kan me voorstellen.
en als je pompje het niet aankon heb je weer wat geleerd. >:)
is ook geen ramp.

ik zou voor deze gaan.
die is extra hoog en zal net door de muur uitsteken.
daar kan deze met wat teflon of tape op.
http://www.bonfix.nl/Prod...gericht_voor_sleutel#s714
ik zelf vind die sleutelkranen maar ondingen, maar er bestaad ook iets als kinderen.
en dan is er ook nog een koppel stuk voor een slang maar die kan ik zo snel niet vinden in de catalogus.
moet je effen vragen in de winkel of waar je ook haalt.

de muurplaat kun je vast zetten met wat schroeven en een paar stukjes hout.
ik neem aan dat je de zaak niet inbouwed of dicht stuct dan kun je ook knel koppelingen gebruiken.
maar ik soldeer eigenlijk gewoon alles.(meestal is dat goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kiswum
met een kleine erbij ook hier, met badjes en flesjes, heb ik een zonneboiler met elektrische en cv ondersteuning.
de tvt van 20 jaar is een aanname, maar ik kan je vertellen dat dat volkomen onzin is.
vergelijk het met je gasketel, en bereken de tvt, wat is die dan ?
je uitgangs positie is niet de juiste.***
als ik nu zie wat de zonneboiler doet, terwijl het nu al het hele jaar erg koud is,
en wat ik niet uitgeef aan de energieboer, dan verliest elk ander duurzaam energiemiddel.

de kleine nu, is over 16 jaar heel wat douchejes later ineens een ander verhaal,
betrekt het energieverhaal in je woning en leven, wat is dan een beter alternatief,
wat is je huis qua ligging en opbrengst ?
voor een zonneboiler geld : hoe hoger het verbruik, hoe korter de tvt.(en roi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:03:
de kleine nu, is over 16 jaar heel wat douchejes later ineens een ander verhaal,
betrekt het energieverhaal in je woning en leven, wat is dan een beter alternatief,
wat is je huis qua ligging en opbrengst ?
voor een zonneboiler geld : hoe hoger het verbruik, hoe korter de tvt.(en roi)
Dat is inderdaad een hele goede insteek. Mijn oudste twee kleine zijn over 16 jaar wellicht het huis uit, maar die jongste zeker niet. Blijft de vraag waar laat ik mijn zonnecollectoren? Hoe groot zijn die dingen nu eigenlijk?
2-6m3 afhankelijk van het systeem wat er achter zit natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowmiss op 07-05-2012 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snowmiss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:48:
[...]

Dat is inderdaad een hele goede insteek. Mijn oudste twee kleine zijn over 16 jaar wellicht het huis uit, maar die jongste zeker niet. Blijft de vraag waar laat ik mijn zonnecollectoren? Hoe groot zijn die dingen nu eigenlijk?
Dat hangt er vanaf wat je wilt?

Mijn collectoren ( vacuümbuizen 24 stuks vormen 1 collector ) zijn 2x2 meter qua omvang. Daarvan heb ik er dus 2 op het dak liggen naast elkaar.

Vacuümbuis systemen kan je krijgen in de maten ( voor zover ik weet ): 5, 10, 15, 20, 24, 30, 40 buizen naast elkaar. De hoogte kan ook verschillen. Normaal zijn de buizen iets van 180cm hoog maar ze zijn er ook van 90cm hoog.

Vlakke plaat heb je helemaal veel keuze in.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
mkleinman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:55:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je wilt?
Mijn huidige VR-ketel uit 1993 vervangen ;) met een systeem dat minder electriciteit en gas verbruikt. Het liefst voor tapwater en verwarming. Maar volgens mij moet ik daarvoor eerst specifieker mijn thuissituatie in beeld gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Hier hetzelfde, het advies bij ons is waarschijnlijk een CW4/5 ketel zodat we tegelijkertijd warm water uit de keuken en douche kunnen krijgen.
Momenteel komt er max 6 liter warm water door de leidingen en we willen graag meer en sneller warm water.
Hier een site waarbij je je wensen en huidige situatie in kunt vullen.

http://www.warmteservice....elkiezer/ketelkiezer.html
http://www.hoe-koop-ik.nl/cv-ketel/koopwijzer/start
http://www.ketelkiezer.nl/ (powerd by vaillant, ik heb het gevoel dat er altijd CW6 uitkomt..)

[ Voor 0% gewijzigd door Kiswum op 07-05-2012 10:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snowmiss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:00:
[...]

Mijn huidige VR-ketel uit 1993 vervangen ;) met een systeem dat minder electriciteit en gas verbruikt. Het liefst voor tapwater en verwarming. Maar volgens mij moet ik daarvoor eerst specifieker mijn thuissituatie in beeld gaan brengen.
Zeker omdat je een combinatie van tapwater en verwarming wilt zou ik eens kijken bij de Atag q-solar die ook door Eric-PVT, NielsTn en anderen hier op het forum wordt gebruikt. Hij is erg aan de prijs maar het is een o-zo mooi systeem!

Je kan misschien bij 1 van de twee het systeem bezichtigen. Ik kan je verzekeren, als je het gezien hebt dan wil je niet anders :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
@mkleinman: die heb ik ook al zitten bekijken (met in mijn achterhoofd, dat wordt door sparen). Helaas was ik zaterdag niet in de gelegenheid om naar de Solar Day van NielsTn te gaan.
Kiswum schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:11:
Hier hetzelfde, het advies bij ons is waarschijnlijk een CW4/5 ketel zodat we tegelijkertijd warm water uit de keuken en douche kunnen krijgen.
Tegelijk warm water hoeft hier niet. Ik zou dan kunnen kiezen voor een CW3, maar ga dan voor een CW4 vanwege het debiet voor de douche. Nog zo'n leuk idee, ook eens kijken of de badkamer nog verbouwd word met een WTW douchebak. Wat je allemaal niet voor ideeën op doet op dit forum ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Snowmiss op 07-05-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Even een vraagje. We hebben straks waarschijnlijk 2 omvormers nodig voor 12+6 zonnepanelen (oost+west). Vervolgens is het mogelijk om water 's middags op te laten warmen aan de westkant via een nieuwe setup met een extra omvormer. Volgens mij heb je dan ook 3 extra groepen richting de zolder nodig.
Klopt dat of zou de zonneboileromvormer op een lege groep van de zonnepaneel omvormer kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Een zonneboileromvomer?
Een zonneboiler verzamelt warm water uit een zonnecollector, dat water is dan opgewarmd door de zon. Daar heb je geen omvormer voor nodig.

Of heb je een setup in gedachten waarbij je stroom uit zonnepanelen gebruikt om warm water te maken in een boiler.... dat lijkt me een erg dure hobby...

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Uhm nee dat is inderdaad niet de bedoeling, ik was in de veronderstelling dat een zonnepaneel warmte in een boiler verwarmt, maar waarschijnlijk worden de buizen gevuld met water in het paneel direct door zon verwarmt. Hierdoor zal waarschijnlijk geen omvormer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Nee, het collector systeem is gevuld met (koel-)vloeistof.
De vloeistof wordt verwarmd, en loop dan door een spiraal in je boiler en verwarmt zo je water.

Dus ipv een verwarmings element op stroom, heb je er een gevuld met vloeistof.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:25:
Uhm nee dat is inderdaad niet de bedoeling, ik was in de veronderstelling dat een zonnepaneel warmte in een boiler verwarmt, maar waarschijnlijk worden de buizen gevuld met water in het paneel direct door zon verwarmt. Hierdoor zal waarschijnlijk geen omvormer nodig zijn.
het helpt om te praten over een P.V. paneel en een zonnenwarmtecollector.
2 verschillende dingen met hele andere functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Snowmiss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:17:
@mkleinman: die heb ik ook al zitten bekijken (met in mijn achterhoofd, dat wordt door sparen). Helaas was ik zaterdag niet in de gelegenheid om naar de Solar Day van NielsTn te gaan.

[...]

Tegelijk warm water hoeft hier niet. Ik zou dan kunnen kiezen voor een CW3, maar ga dan voor een CW4 vanwege het debiet voor de douche. Nog zo'n leuk idee, ook eens kijken of de badkamer nog verbouwd word met een WTW douchebak. Wat je allemaal niet voor ideeën op doet op dit forum ;)
op afspraak zijn ook buiten solardays bezichtigingen/rondleidinge/tourguides mogelijk
Foldertjes heb ik ook nog van de Atag Qsolar, prijslijsten check your local dealer ;)

* NielsTn grijpt het vlaggetje om als reisleider de gasten rond te leiden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 07-05-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:26:
[...]

Daarom gebruik ik altijd de term 'zonnestroompaneel' als ik het over een PV-paneel heb wat elektriciteit maakt, en een of 'zonneboiler' als het om een paneel gaat wat water verwarmd. Het woord 'zonnecollector' kan ook voor die laatste, maar het woord is naar mijn mening te algemeen, omdat ook een zonnestroompaneel technisch gezien een zonnecollector is. Ook een Solar Cooker is een zonnecollector.

Er is veel verwarring over. Als ik de voortuin aan het werk ben wordt me nog wel eens gevraagd hoeveel heet water die panelen nou opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:35:
[...]
Er is veel verwarring over. Als ik de voortuin aan het werk ben wordt me nog wel eens gevraagd hoeveel heet water die panelen nou opleveren.
je kunt met een verleng snoer vragen of ze het willen voelen. :)

en voor je wateropslag:
afwerken met natuurlijk een s-bocht + rozet.
http://www.bonfix.nl/Prod...ling__sprong_17_5_mm#s805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:26:
[...]

Sorry, zal de fout niet meer maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:01:
[...]

Sorry, zal de fout niet meer maken ;)
a geeft niks.
ik heb wel dommeren fouten gemaakt op het forum.
en het zal vast nog wel 50 jaar duren voor dat ik geen domme fouten meer maak.
(en zelfs daar twijfel ik nog over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
ericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:29:
[...]

PHP-specialist in de kroeg? Ik zit met een probleempje waar ik niet uitkom, ik ben wat dat betreft een beginner. Graag een DM
Geen specialist...Maar misschien kan ik toch helpen?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eh hans, had je vanmiddag ook geen netspanning ?
hier tussen 1 en 2, 44 minuten geen netspanning (weer eens)
en dan blijft het warmwater gewoon werken in een zonneboiler,
waarvan akte, 1 babybadje rond die tijd, en vrouwlief heeft niets gemerkt.

over hernieuwbaar comfort, verlies? en ontstekende gasketels gesproken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Nee, geen last van gehad. Wel van een stomme programmeerfout in mijn logger, waardoor het lijkt alsof er geen productie was. Maar de Piko heeft het weer aardig gedaan vandaag.

Dus jij had 44 minuten geen PV productie?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, ik word de netbeheerder een beetje beu.
maar als ik bel, dan is het niet zo...en als particulier word je ook het graf in genegeerd.
(totdat je een negatieve meterstand hebt, dan ben je ineens weer vol target).
en dan denk je, neem eens een slimme meter in dat middenstation of zo....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 20:31 . Reden: grrrrrrrrrrrr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Waar baseer je het op dat je geen netspanning had?
Want het komt wel heel erg vaak voor geloof ik bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat alle omvomers dat hebben gelogd op alle 3 de fases.
de sungrow gaf island issue aan
de sma gaf BFR-Vac fail code aan
de tenesol logte no grid
de zonneboiler heeft een A status gegeven en voerde daarna zelf diagnose uit,
ontluchting circuits voordat de gasketel aanmag
de oven gaf niet meer de juiste tijd aan
de buurman is thuis, net geopereerd, en die had geen tv internet en telefoon in bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou voor jou een off-the-grid of een of ander backup systeem uitkomst gaan bieden, als dat zo door blijft gaan..

Ik bedoel.. bij haperende stroomvoorzieningen wordt zo'n off-the-grid systeem interessant.

Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 18:31

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dus nu gaan mensen wachten met het aanschaffen van zonnestroompanelen niet alleen vanwege de mogelijke BTW-tariefswisseling, Maar ook omdat "er binnenkort zonnecelfolie komt wat je op je huis plakt".

Het is echt waar: elke keer als er nieuws over nieuwe ontwikkelingen op PV-gebied in de mainstream media terchtkomt, krijg ik weer een paar opgetogen e-mails in de trant van "Heb je dit gezien? Als dit bij de gamma ligt ga ik er echt aan beginnen!". Idem als in de komkommertijd weer eens een berichtje over een zonnecel-efficiëntierecord op nu.nl terechtkomt; de mails hebben dan de toon van "hier moet je kijken, ze worden 'al' efficiënter." - ofwel "we zijn er bijna".

Deze overname is prachtig natuurlijk, voor Nederland en de PV-industrie als geheel, maar PV in het nieuws geeft mij altijd gemengde gevoelens. Leken kunnen er vaak niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:47:
[...]

NEE 8)
Niet in mijn situatie althans, en ik ken nog wel een Lampegatter die niets linears ziet aan haar m3 gas / graaddag verbruik :9~

Je vergeet nl. de zon factor in je berekeningen, en met veel glas levert glas in de winter/herfst/lentemaanden geen warmterverlies meer op, maar juist warmtewinst: een beetje 3V glas van 'slechts' een U van 0,7 wint het heel makkelijk van een goed geisoleerde muur met een U van 0,2!

Kijk maar eens naar de volgende plaatjes waarbij het grootste verschil met 2012 en de andere jaren is dat een dak op oost/zuid is vervangen door 15m2 3V glas...
Mijn berekening doet niets met m3/graaddag, het is puur een theoretische berekening bij 0 graden buiten, geen zon, geen wind en op basis daarvan de uitstraling in W van mijn woning. Als ik dan de startsituatie pak met deze berekening en de huidige situatie kom ik uit op een getal van 0,27 met als eenheid m3/W.

Waarbij de W dus eigenlijk betekent "Watt uitstraling bij 0 graden buiten zonder wind en zon".

Daarna vond ik diezelfde trenddaling van de startsituatie tot nu in mijn actuele/echte verbruikscijfers waarbij dus ook in de echte situatie geldt dat voor elke W minder uitstraling er op jaarbasis gemiddeld 0,27m3 wordt bespaard. Hier ben ik uiteraard wel weer afhankelijk van de buitensituatie met zoninstraling/wind e.d.

Die worden over een periode van een jaar wel redelijk uitgemiddeld.

In dezelfde berekening heb ik ook al getest met diverse waarden. In oktober vorig jaar is onze ketel een paar dagen uit bedrijf geweest. De gemiddelde temperatuur in die beide dagen lag rond de 14 graden. Met een 800W kacheltje kon ik toen langzaam de woonkamer/keuken opwarm. Tel daarbij nog wat infrarood straling op die door m'n ramen binnenkomt en het verhaal klopt wel aardig ;)

Om maar te zeggen dat de theorie redelijk overeenkomt met de werkelijkheid.

Daarnet trouwens nog de Excel wat uitgebreid. Ik nam in m'n sheet nog niet mee dat warmteverlies op de begane grond ( plafond ) warmte"winst" is voor de eerste verdieping. Dat heb ik nu ook doorgerekend van begane grond --> eerste verdieping en eerste verdieping --> zolder.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 08-05-2012 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:27:
Dus nu gaan mensen wachten met het aanschaffen van zonnestroompanelen niet alleen vanwege de mogelijke BTW-tariefswisseling, Maar ook omdat "er binnenkort zonnecelfolie komt wat je op je huis plakt".

Het is echt waar: elke keer als er nieuws over nieuwe ontwikkelingen op PV-gebied in de mainstream media terchtkomt, krijg ik weer een paar opgetogen e-mails in de trant van "Heb je dit gezien? Als dit bij de gamma ligt ga ik er echt aan beginnen!". Idem als in de komkommertijd weer eens een berichtje over een zonnecel-efficiëntierecord op nu.nl terechtkomt; de mails hebben dan de toon van "hier moet je kijken, ze worden 'al' efficiënter." - ofwel "we zijn er bijna".

Deze overname is prachtig natuurlijk, voor Nederland en de PV-industrie als geheel, maar PV in het nieuws geeft mij altijd gemengde gevoelens. Leken kunnen er vaak niet mee omgaan.
Ik weet nog dat ik in een National Geographic Magazine van een jaar of 10(!) geleden las over PV-muurverf die binnenkort op ieder gebouw zou zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Erasmo schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:12:
Ik weet nog dat ik in een National Geographic Magazine van een jaar of 10(!) geleden las over PV-muurverf die binnenkort op ieder gebouw zou zitten :P
Oh ja, PV-verf, coatings die het omzetrendement met 10-20-30% verhogen, zonnestroompanelen gerangschikt in de vorm van bladeren van een boom... de mogelijkheden van marketing zijn grenzeloos. Ik snap dat startups geld nodig hebben, maar het is soms echt te fantastisch wat er beweerd wordt...

-edit-

'Borssele voldoet aan veiligheidseisen'

Dat geloof ik best. De vraag is natuurlijk: voldoen de veiligheidseisen aan de veiligheidseisen? ;)

-edit2

Verband tussen reistijd en dikke buik

Een goede gezondheid/conditie is ook duurzaamheid. Weer een probleem wat de auto op elektriciteit/waterstof/biomassa/eenhoorntranen niet op gaat lossen...

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 08-05-2012 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat dat betreft kijk ik de kat nog wel even uit de boom. Kan nu wel mooi PV op mijn dak plempen, maar zolang er nog geen Tonzon onder de vloer zit en er hier en daar nog geisoleerd kan/moet worden vind ik het zonde van de investering. Eerst die andere dingen aanpakken.
Ik heb gisteren weer even de "vloer" uit de trapkast gesloopt en het luik eruitgepakt, enorm vochtige lucht daarbeneden, maar er staat gelukkig geen water. Nu snap ik ook waarom de aardappelen zo goed willen groepen in de trapkast: donker en vochtig.
Binnenkort maar eens wat beschermende kleren aan en dan in dat donkere hol kruipen met een rolmaat, alles opmeten en bestellen maar. Heb zitten denken aan EPS platen in stukjes zagen en terugpuzzelen in de kruipruimte of het laten spuiten van PUR. Die laatste valt af vanwege de milieuvriendelijkheid van het produkt en de gassen die erbij vrij kunnen komen in mijn huis. Die eerste valt af omdat het 2 jaar heeft geduurd voordat ik alle PIR uit de garage heb gekregen (er staan nu zelfs nog 3 platen, maar die zijn over voor tussenwanden op de bovenverdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:28:

Verband tussen reistijd en dikke buik

Een goede gezondheid/conditie is ook duurzaamheid. Weer een probleem wat de auto op elektriciteit/waterstof/biomassa/eenhoorntranen niet op gaat lossen...
Eh, in de trein zitten lost die dikke buik ook niet echt op.
De fiets Jeroen en een wandeling in de lunchpauze doen wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:19:
Eh, in de trein zitten lost die dikke buik ook niet echt op.
Dat klopt, het artikel maakt ook geen onderscheid tussen auto/trein.
De fiets Jeroen en een wandeling in de lunchpauze doen wonderen :)
Beiden doe ik dan ook. Maar met de weersverwachting voor dagen zoals vandaag zit naar mijn werk fietsen er niet in :(. Maar goed, zelfs als ik met de trein naar mijn werk ga maak ik nog 10 km per dag, en daar bovenop komt nog boodschappen doen, 's avonds naar familie, vrienden, bioscoop, etc. Ik maak fietskilometers genoeg :)

Ik realiseerde me overigens dat ik in de maand april geen enkele autokilometer gemaakt heb, op een ritje bij zonnigtype vandaan naar huis met mkleinman mee na dan. Mijn goede voornemen van begin dit jaar om flink minder autokilometers te maken (5000km, in 2011, is natuurlijk belachelijk veel ;)) lijkt prima uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dat geloof ik best. De vraag is natuurlijk: voldoen de veiligheidseisen aan de veiligheidseisen? ;)
Jazeker, "we*" hebben het immers zelf geschreven.

Dat de veiligheidseisen altijd weer hoger moeten zijn omdat er weer een factor naar voren komt die we niet mee hebben gerekend :+
Tja, ik wou dat we er mee konden stoppen (kernenergie) en dat alle medische isotopen uit versnellers konden komen (jammer genoeg is dat nog maar een klein aandeel, maar dat is een beetje kip/ei verhaal).

* "We" zijn wij die de verantwoordelijke gekozen hebben. Binnenkort komt er weer een ronde waar we onze stem mogen laten horen. Hopelijk pakt het niet zo uit als in Griekenland en Frankrijk. Maar zoals zo vaak gezegd, het volk krijgt de vertegenwoordiging die het kiest.......
Wil natuurlijk niet zeggen dat het mijn blikveld is van mijn vertegenwoordiging.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:27:

Desondanks blijven mensen gewoon kopen hoor. Ze zijn het vele wachten inmiddels echt spuugbeu aan het worden en denken bij zichzelf (zo denk ik dan maar): OK, we wagen de sprong in het diepe, we Gaan Voor Die Zonnestroom Banaan...

... de rest volgt later wel. Is maar goed ook. Anders zouden er te weinig ter zake deskundige installateurs kunnen zijn (of je moet een zooi in Duitsland geschoolde Polen hierheen halen natuurlijk, doen ze voor de asperges, aardbeien en chrysanten immers ook...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonnigtype schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:22:
Desondanks blijven mensen gewoon kopen hoor.
Nou, ik krijg toch sterk het idee dat de mogelijke BTW-tariefswisseling e.e.a. flink af heeft geremd. Ik heb er al een paar leveranciers over gesproken en die vertellen unaniem hetzelfde verhaal: mensen bellen af en gaan zitten afwachten. Nu zou het zo kunnen zijn dat zonnestroomleveranciers/-installateurs een buitengewoon zeurgraag type mens is, maar het geeft mij toch echt het gevoel dat elke dag langer wachten met duidelijkheid over die regeling de PV-markt in Nederland flinke schade doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Maar die mensen die waren waarschijnlijk al in tweestrijd doordat de meeste susidies niet meer beschikbaar zijn. Brabant heeft er volgens mij geen enkele meer. Het enige wat overblijft is een goedkope lening of hypotheek. De mensen die nu alsnog afhaken willen voor een duppie op de eerste rij zitten. Ik zou zeggen probeer uit te rekenen wat meer opbrengt. Geen order of 5% korting op de order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Ik was afgelopen weekend op het racecircuit van het Belgische Zolder. De afsluiting van Cleanweek 2020
zou volgens velen druk bezocht worden(zie 2011). In tegenstelling tot vorig jaar met duizenden belangstellenden waren er nu slechts een handje vol mensen aanwezig om de vele elektrisch aangedreven
auto's, motoren, scooters, fietsen en Segway's te testen. Erg vervelend voor de organisatie natuurlijk. :?
Voor ons was het gevoel echter dubbel, geen wachtrijen bij de vele klaarstaande auto's . etc. :P
Gereden hebben we in de Renault Fluence ZE, Ford Focus electric, Ford focus hybride en zowaar
meegereden in een Tesla Roadster, met coureur.

Ook heb ik(vrouw was te angstig) op een elektrische motor/scooter
Vectrix VX-1 Li+ gereden. Prachtige motortechniek, kwaliteitsonderdelen en mooie afwerking.
Ben nu aan het bekijken of woon/werkverkeer van 66 km enkele reis hiermee
te doen is. Meerdere proefritten zullen wellicht volgen(Dit dan in België ivm geen motorrijbewijs nodig)

Overigens een mooie manier om het teveel aan zelf geproduceerde zonnestroom te verminderen.
(naast de milieuwinst door minder het fossiele beest te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:46

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Hmmm die in Japan in ieder geval niet. 8)

Hier nog een paniekverhaaltje waar toch een kern ( no pun intended) van waarheid in zit...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:07:
[...]

Nou, ik krijg toch sterk het idee dat de mogelijke BTW-tariefswisseling e.e.a. flink af heeft geremd. Ik heb er al een paar leveranciers over gesproken en die vertellen unaniem hetzelfde verhaal: mensen bellen af en gaan zitten afwachten. Nu zou het zo kunnen zijn dat zonnestroomleveranciers/-installateurs een buitengewoon zeurgraag type mens is, maar het geeft mij toch echt het gevoel dat elke dag langer wachten met duidelijkheid over die regeling de PV-markt in Nederland flinke schade doet.
Ben al bezig aan een vervolg. Heb ook wat leveranciers gebeld vandaag (of ik werd gebeld...). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
[...]

Meer met Minder heeft een peiling gedaan.
Uit een peiling van Meer Met Minder onder 70 bedrijven die zonnepanelen leveren, blijkt dat 65 procent aangeeft geen paneel meer te verkopen totdat de 6% BTW is ingevoerd.
Waarom is er trouwens geen knopje om tekst in een quote te zetten? :?

[ Voor 4% gewijzigd door FicoF op 08-05-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

FicoF schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:31:
[...]
Meer met Minder heeft een peiling gedaan.
[...]
Waarom is er trouwens geen knopje om tekst in een quote te zetten? :?
Ik zat trouwens te denken, is het wel goedkoper?

Stel dat een zonnepaneel 1 euro kost per Wp excl. btw (ik weet het, aan de hoge kant), dan is het 19 cent btw normaal, nu 6 cent btw. Dus 13 cent voordeel (voordeel zelfs aan hoge kant).

Je haalt met een goede installatie 1kWh/kWp, en dit aandeel komt voornamelijk in de zomer. Ga uit van 23 cent/kWh. Laten we zeggen 2/3 wordt in het "zomer-semester" gehaald, dus ca 14 cent (onderen afgerond).

Kortom, bij gelijkblijvende paneelprijzen, is het verstandiger nu neer te planten... 1 cent verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

-edit-

Toen ik dat bericht las, zag ik ook snel ministerie van Financien en ministerie Economische Zaken staan. Daarna wist ik al genoeg : Wij van WC Eend hebbent onderzocht, dat WC-eend het beste product is.

Die Verhagen doet niks anders dan de fossiele lobbiers tevreden houden. Het zet verder geen zoden aan de dijk. Ondertussen kan die de boom in, als er dan nog wel één staat. Want nu dat ik eenmaal PV heb, ben ik ook meteen om.

Ik mag me zelfs bijna "ambassadeur" noemen van energie-besparende maatregelen. Mijn woningstichting is nog op opzoek naar fanatiekelingen, als het gaat om energiebesparende maatregelen en mijn wijkbeheer had mij voorgesteld. Die had ik tenslotte ook mijn website gespammend. En zo is dat balletje gaan rollen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik hoor dat soort berichten niet. Nou ja, nog niet. Zelf zou ik nu al drie stuks extra panelen willen kopen, maar het geld ontbreekt daar nog voor. Mijn vader zit sinds kort in het proces om PV aan te schaffen (3 stuks). Dat moet nu eerst wat zakken zeg maar en na een tijdje komen ze er echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het regent behoorlijk hard hier in Hilversum. Mooi! Mijn regenwatertanks mogen vol, ik heb de overloop laatst getest, en die werkt goed. Bijna klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En de panelen weer schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Sterker nog: het regenwater wat over het 120Wp-paneeltje op de schuur loopt gaat later bij de plantjes. Dubbel gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

* mkleinman twijfelt

Plugwise voor het permanent monitoren van een aantal apparaten blijft toch wel heel erg interessant. Helemaal omdat de apparaten ook van afstand kunnen worden af/ aangeschakeld.

Wel meteen 9 pluggen nodig om het "goed" te doen :X
  1. CV Ketel
  2. Zonneboiler
  3. Wasmachine
  4. Wasdroger
  5. Vaatwasser
  6. Koelkast keuken
  7. Vriezer schuur
  8. Audiomeubel compleet
  9. modem/router/telefoonblok

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 09-05-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tuurlijk wel interessant voor de tweakfactor, maar is het echt nodig om je vriezer op afstand in en uit te kunnen schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Erasmo schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:09:
Tuurlijk wel interessant voor de tweakfactor, maar is het echt nodig om je vriezer op afstand in en uit te kunnen schakelen?
ja.
als je op vakantie gaat en je vergeet het, kan je het alsnog doen

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
looyenss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:12:
[...]

ja.
als je op vakantie gaat en je vergeet het, kan je het alsnog doen
Dan mag ik wel hopen dat je hem wel eest hebt leeggegeten en de deur open hebt laten staan met een lekbakje eronder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
marz01 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:15:
[...]

Dan mag ik wel hopen dat je hem wel eest hebt leeggegeten en de deur open hebt laten staan met een lekbakje eronder :)
hmm true. ok never mind, het heeft geen nut

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voor de vriezer in de schuur is het niet van belang dat ik hem kan in/uitschakelen uiteraard :) maar ik wil wel weten wat hij op jaarbasis verbruikt ( winter en zomerverschillen ). Kijken of m'n aannames kloppen.

Ik wil het met name gaan gebruiken om inzicht te krijgen wat nu waar exact wordt verbruikt. Vooral de wasdroger is voor mij een doorn in het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bij een vriezer gaat het niet om het schakelen natuurlijk, maar wel om inzicht te krijgen in het energieverbruik.
Ik houd redelijk nauwkeurig mijn energieverbruik bij en heb toch regelmatig een verschil van enkele kWh's, zou soms wel eens goed uit willen kunnen zoeken waar die heen zijn gegaan.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Blijft een hoop geld voor een paar plugwise circles(>299 euro) waarvan de winst minimaal zal zijn in jouw specifieke casus.
Ik neem aan dat je al een aardige inzage in je verbruik bezit en de app die wil gaan aan/uit schakelen kan je makkelijk met een gamma on/off switch persoonlijk omzetten.

CV Ketel > zelf omzetten op zolder extra handeling dus wel winst haalbaar
Zonneboiler >idem
Wasmachine >zelf in en uitruimen dus switch omzetten 1 sec werk
Wasdroger >zelf in en uitruimen dus switch omzetten 1 sec werk> was ophangen meer winst
Vaatwasser > zelf in en uitruimen dus switch om alleen indien stopcontact moeilijk bereikbaarheid een voordeel
Koelkast keuken >uitzetten alleen bij langere tijd afwezigheid dus persoonlijk uitruimen en deur openlaten
Vriezer schuur >uitzetten alleen bij langere tijd afwezigheid dus persoonlijk uitruimen en deur openlaten
Audiomeubel compleet >klaar luisteren/verplaatsen andere ruimte >switch om
modem/router/telefoonblok> verlaten pand of naar bed swicht om indien moeilijk bereikbaar wel weer winst haalbaar

Persoonlijk denk ik dat je beter kan kijken welk app echt onzuinig is op jaarbasis en hier die 300 euro voorinzetten en een A++++++++++++ exemplaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:34:
Voor de vriezer in de schuur is het niet van belang dat ik hem kan in/uitschakelen uiteraard :) maar ik wil wel weten wat hij op jaarbasis verbruikt ( winter en zomerverschillen ). Kijken of m'n aannames kloppen.

Ik wil het met name gaan gebruiken om inzicht te krijgen wat nu waar exact wordt verbruikt. Vooral de wasdroger is voor mij een doorn in het oog.
Voor de vriezer is de eerste stap ontdooien, de tweede stap de temp goed op -18 Cte krijgen, die van mij stond af-fabriek op -25 C en hierna het verbruik in de gaten te houden( kan denk ik ook steekproef gewijs door te wissen met je plugwise)
Pagina: 1 ... 22 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.