-
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 20:47 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
solyndraNovapaX schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:56:
Het is natuurlijk een beetje een soort van "self-fulfilling-invention", als dat woord überhaupt bestaat...
Als ik bijvoorbeeld cilindervormige panelen maak, mat daarin een oppervlakte aan cellen die je normaal in een paneel van 300 watt-piek vindt, en ik rate hem op 200 watt-piek (STC test is niet echt mogelijk met zo'n paneel volgens mij) dan kan ik best 50% meer opbrengst claimen...
Ofzoiets...
Lees: "Der Vollmond ist ein Lachnummer"...NovapaX schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:00:
Vannacht een zgn. "Super Moon"; volle maan en zeer dichtbij staand. 14% groter en 30% feller. Een gratis biopils voor de eerste die vannacht zijn omvormers hoort/ziet starten
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Goed te zien dat het bij jullie wel liep. Hier welgeteld 3 onbekenden geinteresseerden gehad (en daarnaast 2 vrienden (reeds voorzien van PV)).Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:53:
Vandaag voor het eerst meegedaan met SolarDays.
Voor een eerste keer vind ik het een leuke ervaring. Eerst kwamen om en om bekenden langs en uit eindelijk ook nog iemand die via SolarDays naar me was toegekomen. Het wisselde elkaar mooi af. De ene ging weg en zo kwam de andere. Zo heb ik alle aandacht aan de bezoekers kunnen geven.
...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Stukje tyleenslang van de pomp door de muur, en dan is met een eenvoudige wartel de buitenkraan er op te monteren. Zal morgen even foto's maken zoals hier al jaren een aansluiting tyleen-slang + buitenkraan er op zit.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:19:
Ik ben vrijwel klaar met onze regenwateropvanginstallatie. Alle 'subsystemen' doen het:Op één na: waterafname. Als ik nu water nodig heb dompel ik gewoon een gieter in de tank, maar da's niet leuk natuurlijk. Dat moet 'high-tech'.
- Invoer
- Opslag
- Overloop
Wat ik nu nog wil is een buitenkraan op onze schuur, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb. Dit is een schets van wat ik ongeveer wil:
..
Ik heb een klein pompje die het water in een stuk tuinslang pompt. Ik wil op de buitenwand van onze schuur een kraan monteren, de wand is simpel geïmpregneerd hout, ongeveer 2cm dik. Ik heb het idee dat ik een buitenkraan met een 'achteringang' nodig heb zodat ik daar de tuinslang op aan kan sluiten.
Kan iemand met een beetje loodgietervaring me vertellen wat ik precies nodig heb? Met googelen en zo kom ik er niet uit. Ik had vandaag naar de lokale gereedschaphandel willen gaan, maar dat is er niet van gekomen.
Bedankt alvast!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
zo iets dus.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:19:
Op één na: waterafname. Als ik nu water nodig heb dompel ik gewoon een gieter in de tank, maar da's niet leuk natuurlijk. Dat moet 'high-tech'.
[ Voor 46% gewijzigd door migjes op 06-05-2012 01:21 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat ziet er mooi uit maar misschien wat te ingewikkeld en wellicht wat duur.
Die heeft een onderuitgang.maar dit is wat goedkoper.
http://www.bonfix.nl/Prod...n/124-Muurplaat_hoog#s124
als je niet bang bent om te solderen.
(waarschijnlijk is er ook wel een klemkoppeling variant van.)
Kijk! Dat ziet er uit als iets wat ik nodig zou kunnen hebben. In de voorkant schroef je dus een kraan, maar wat moet er dan in de achterkant geschroefd?of een zolderplaat.
http://www.bonfix.nl/Prod...ngen/859-Zolderplaat#s859
Nee, ik monteer naast of boven de kraan een buitenschakelaar waarmee je het water aan kunt zetten. Het regenwater zal alleen gebruikt worden om de gieter te vullen.ik neem aan dat het pompje druk geregeld is.
Dat is een goede tip!weet je zeker dat je de tuinslang der recht op wil hebben zitten.
met een bocht knikt i niet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
dan zou ik niet eens een kraan gebruiken.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:50:
Nee, ik monteer naast of boven de kraan een buitenschakelaar waarmee je het water aan kunt zetten. Het regenwater zal alleen gebruikt worden om de gieter te vullen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ik denk dat jullie effe wat verder moeten lezen als het trouw artikel.JeroenH schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:04:
LOL, check dit:
[afbeelding]
http://www.trouw.nl/tr/nl...as-energiepiramides.dhtml
OMG wat een onzin. Maar: het ziet er wel cool uit.
Ik vind het een beetje makkelijk om rechts de schuld te geven. Ook links heeft gefaald m.b.t. energiebeleid. Het is nooit gelukt om dit onderwerp op de agenda te krijgen. Kijk naar bijvoorbeeld Duitsland, hoe groot de Groenen daar zijn.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:54:
Aardig opiniestuk op de website van de Volkskrant:
De rechtse hekel aan schone energie
Wat vinden we er van?
Maar dan geef je dus eigenlijk de kiezer de schuld?FicoF schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:56:
[...]
Ik vind het een beetje makkelijk om rechts de schuld te geven. Ook links heeft gefaald m.b.t. energiebeleid. Het is nooit gelukt om dit onderwerp op de agenda te krijgen. Kijk naar bijvoorbeeld Duitsland, hoe groot de Groenen daar zijn.
Duits Erneuerbare Energien Gesetz is er in 2000 gekomen ONDANKS tegenstand van Hermann Scheer's bloedeigen "rooie" partij SDP. Het democratisch gekozen parlement gaf de doorslag op zijn voorstellen (en van enkele bondgenoten)...Bartjuh schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:11:
[...]
Maar dan geef je dus eigenlijk de kiezer de schuld?
[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 06-05-2012 15:18 . Reden: VK liet het toe ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Strijd nog niet gestreden (Bondsraad moet nog beslissen), Photovoltaik.eu houdt de boel goed bij (ik heb andere dingen te doen). Laatste:Speksteenkachel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 17:03:
Is er nog steeds niks beslist in Duitsland over de EEG?
m.a.w. kan er op dit moment nog onder goede condities worden bijgeplaatst?
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Alsnog een beetje late reactie.PcDealer schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:08:
Wat staat er allemaal in?
Ik hou zelf dagelijks al mijn verbruik bij met verschil t.o.v. de vorige dag, totaal per maand, gemiddeld per maand, totaal per jaar, gemiddeld per jaar, totaal per kalenderjaar, gemiddeld per kalenderjaar, verwacht verbruik (kalender)jaar.
Wij hebben een (Agpo) Ferroli EconPact 225. Deze is in de woning sinds die eind 2004 is opgeleverd. Maand geleden de eerste grote onderhoudsbeurt gehad. Alle jaren gecontroleerd monteurs waren er steeds verbaasd over dat die zo schoon was van binnen. Dit jaar hebben we een ander bedrijf gehad: AEK (wat een slechte site zeg), een bekende. Voorheen steeds het ook niet onbekende Alwako. Ik raad je zeker een zonneboiler aan. Maar misschien moet je je gasverbruik eens melden. Volgens mij zijn jullie niet echt kouwkleumen.Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:53:
Er komt een nieuwe CV doordat onze Ferroli Agpo inmiddels zo'n 10 jaar oud is was reeds geinstalleerd in onze woning voordat we hem kochten. Bij onderzoek 2 jaar geleden was het niet mogelijk om een monteur te vinden die hem jaarlijks komt schoonmaken onder de 100 Euro (het was niet mogelijk of er werd eigenlijk de hoofdprijs voor gevraagd). Uiteindelijk een mannetje gevonden die alles heeft doorgemeten, getest en schoongemaakt voor enkele tientjes.
Kortom ik wil een ketel die nog zuiniger is en dit wordt een nog onbekende HR+ ketel.
Er is een user die op zijn site heeft staan wat het kost: koken met gas of waterkoker. Louis heeft een Quooker. Je moet hem maar vragen wat het kost. Hij heeft het 24/7 aan staan. Lijkt me verstandig er een klok tussen te doen.Als laatste vroeg ik me af wat zuiniger/groener is: Warm water op de standaard manier opwarmen met de waterkoker, verwamen dmv gas tijdens het koken of om voor een Quooker of Grohe Red kookkraan te kiezen.
Ik zag dat Eric een Quooker heeft, heb je het vermoeden dat deze per jaar duurder is in verbruik dan je origineel had?
[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-05-2012 20:50 ]
Bij ons vervangt de Quooker een stuk gasverbruik en in dat opzicht is het, in onze situatie, slim. Met onze 3kWp op het dak spelen we net wel/niet quitte. Daarmee zetten we dus in op een iets hoger E-verbruik ten gunste van het gasverbruik. Als je weinig thuis bent, geen thee drinkt, koffie uit een senseo het ultieme genieten vindt, geen pasta eet en zonder kruik naar bed gaat, dan kan je beter geen Quooker aanschaffen.Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:53:
Als laatste vroeg ik me af wat zuiniger/groener is: Warm water op de standaard manier opwarmen met de waterkoker, verwamen dmv gas tijdens het koken of om voor een Quooker of Grohe Red kookkraan te kiezen.
Ik zag dat Eric een Quooker heeft, heb je het vermoeden dat deze per jaar duurder is in verbruik dan je origineel had?
Mijn idee is namelijk om zoveel mogelijk groene investeringen te doen, zodat ik dit in 1 groene 2% lening kan stoppen van gemeente Eindhoven.
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 06-05-2012 21:22 . Reden: Link Jeroen toegevoegd ]
A'dam PVOutput
Geen idee: huurwoningKiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:02:
Pcdealer, weett je toevallig wat de onderhoudskosten zijn? Die 2 bedrijven ken ik wel. volgens mij had ik ook geinformeerd bij AEK.
Wij zitten op respectievelijk 134m3 en zo'n 800m3. Ik vind dat je het goed doet. Wij zouden op 1800m3 gasverbruik moeten zitten. Meer dan 50% besparing dus! Jullie misschien wel naar <500, wat weer een aantal tientjes alleen al aan vastrecht scheelt.We verbruiken 100m3 water, heel erg veel dus en 1300m3 gas in een huis met 105m2 vloeroppervlakte. Gasverbruik valt op zich mee volgens mij.
Als je toch moet investeren in een HR(+) ketel, waarom dan ook niet in een zonneboiler? Je zou kunnen overwegen oost-west opstelling op het dak te zetten, dus twee collectors. Zo vang je 's morgens de zonnestraling en ook nog een keer 's avonds.Zonneboiler? Tvt is zo'n 20 jaar bij een gunstige ligging. We hebben een zuid-oost dak en ik denk dat het niet rendabel genoeg is.
Het zegt natuurlijk niets, maar over onze (naar het schijnt alleen projectmatig en liefst bij verbouwingen, -> zo cheap mogelijk) al 7,5 jaar oude Agpo Ferroli nog geen enkele storing gehoord. Ook de monteurs zijn tevreden. Ik dacht dat het altijd verstandig om de cv jaarlijks te controleren. Onze collector is nog nooit bekeken (van het terugloop type).Tevens is het (naar horen zeggen) zeer lastig om storingen te ontdekken bij een zonneboiler, je weet pas na lange tijd of hij niet goed werkt. Afgezien van het advies om deze installatie jaarlijks/2-jaarlijks goed na te laten kijken.
[ Voor 39% gewijzigd door Kiswum op 06-05-2012 21:53 ]
[ Voor 74% gewijzigd door PcDealer op 06-05-2012 21:46 ]
Toch wel, want als de tanks helemaal vol zijn is het waterniveau hoger dan de kraan, en dan gaat het hevelen.migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:11:
dan zou ik niet eens een kraan gebruiken.
Het is een cheapo Conrad pompje en met elke keer 30 seconden of zoiets tijd lopen om de gieter te vullen voorzie ik geen problemen.denk ook aan een droogloop beveiliging niet iedere pomp heeft dat..
Hier ook bijna zo'n 20% verhoging, dan moet de gasrekening wel veel naar beneden wil het elkaar een beetje opheffen. Ook waterverbruik neemt natuurlijk af, want er stroomt niet eerst een hoeveelheid koud water weg, voordat je heet water hebt. Dit wegstromend (nog koud) water vang ik trouwens altijd op in een gietertje voor de kamerplanten.Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:13:
De Quooker is dus 520Kwh per jaar met de gegevens van Ericplan.
Dan zou ons huidige elektraverbruik met zo'n 17% worden verhoogd. Doordat onze gezinsamenstelling wat lager is, zal dit wellicht de bovenwaarde zijn.
Hoeveel zou ik dan eigenlijk inleveren op mijn gasrekening?
Dat klopt, wij gebruiken veel kokend water, bij eerdere metingen (turflijst) kwam ik op 70 liter kokend water per week. CV-ketel is een Daalderop Combifort met een ingebouwde boiler van 50 liter. Die wordt nu alleen in de ochtendspits warmgestookt. Voordat de Quooker Combi+ er kwam werd de boiler in de ochtend en de avond gestookt mbv een klokthermostaat. Onze winst is dus dat er 's-avonds geen 50 liter warmgestookt moet worden voor een afwasje.Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:13:
De Quooker is dus 520Kwh per jaar met de gegevens van Ericplan.
Dan zou ons huidige elektraverbruik met zo'n 17% worden verhoogd. Doordat onze gezinsamenstelling wat lager is, zal dit wellicht de bovenwaarde zijn.
Hoeveel zou ik dan eigenlijk inleveren op mijn gasrekening?
[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 06-05-2012 22:37 . Reden: PHP vraag ]
A'dam PVOutput
[ Voor 4% gewijzigd door Kiswum op 06-05-2012 22:33 ]
Ik denk dat z'n analyse hout snijdt. Echter denk ik alleen dat de gevestigde belangen door 'rechts' gediend worden, het tweede stuk heeft m.i. niet zoveel te maken met de politieke kleur.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:54:
Aardig opiniestuk op de website van de Volkskrant:
De rechtse hekel aan schone energie
Wat vinden we er van?
Kan je niet gewoon het vat (onderkant) 1cm hoger plaatsen als de kraan? Op die manier heb je helemaal geen pomp nodig.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:22:
[...]
Toch wel, want als de tanks helemaal vol zijn is het waterniveau hoger dan de kraan, en dan gaat het hevelen.
Theoretisch: Ja. Praktisch: nee.flippo765 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:21:
Kan je niet gewoon het vat (onderkant) 1cm hoger plaatsen als de kraan? Op die manier heb je helemaal geen pomp nodig.
Verwijderd
Daar is een oplossing voor :JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:37:
Wacht maar tot je een zonnestroomoverschot hebt, dan worden de keuzes pas lastig
Het klopt wat JeroenH zegt. Je kan daar zelf al eenvoudig achter komen, zodra je de water slang oppakt van de grond. Dan zie je het water veel zwakker uit de slang komen. Til die hoog genoeg (ik kwam toen niet hoger dan mijn knien) en er stroom helemaal geen water meer uit je tuinslang.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:25:
[...]
Theoretisch: Ja. Praktisch: nee.
Vergeet ook niet dat je nauwelijks druk hebt in zo'n situatie. Reken er maar eens aan hoe hoog je vat zou moeten staan om zelfs maar de helft van de normale waterleidingdruk te halen. Ik verwacht dat je huis niet hoog genoeg is
ja een hevel wil je niet kan me voorstellen.JeroenH schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:22:
[...]
Toch wel, want als de tanks helemaal vol zijn is het waterniveau hoger dan de kraan, en dan gaat het hevelen.
[...]
Het is een cheapo Conrad pompje en met elke keer 30 seconden of zoiets tijd lopen om de gieter te vullen voorzie ik geen problemen.
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nou moet doen om een kraan te maken zoals ik het voor me zie, maar mijn vader zag het vandaag en die had er wel oren naar er eens naar te kijken.
Verwijderd
Dat is inderdaad een hele goede insteek. Mijn oudste twee kleine zijn over 16 jaar wellicht het huis uit, maar die jongste zeker niet. Blijft de vraag waar laat ik mijn zonnecollectoren? Hoe groot zijn die dingen nu eigenlijk?Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:03:
de kleine nu, is over 16 jaar heel wat douchejes later ineens een ander verhaal,
betrekt het energieverhaal in je woning en leven, wat is dan een beter alternatief,
wat is je huis qua ligging en opbrengst ?
voor een zonneboiler geld : hoe hoger het verbruik, hoe korter de tvt.(en roi)
[ Voor 6% gewijzigd door Snowmiss op 07-05-2012 09:54 ]
Dat hangt er vanaf wat je wilt?Snowmiss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:48:
[...]
Dat is inderdaad een hele goede insteek. Mijn oudste twee kleine zijn over 16 jaar wellicht het huis uit, maar die jongste zeker niet. Blijft de vraag waar laat ik mijn zonnecollectoren? Hoe groot zijn die dingen nu eigenlijk?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn huidige VR-ketel uit 1993 vervangen
[ Voor 0% gewijzigd door Kiswum op 07-05-2012 10:11 . Reden: typo ]
Zeker omdat je een combinatie van tapwater en verwarming wilt zou ik eens kijken bij de Atag q-solar die ook door Eric-PVT, NielsTn en anderen hier op het forum wordt gebruikt. Hij is erg aan de prijs maar het is een o-zo mooi systeem!Snowmiss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:00:
[...]
Mijn huidige VR-ketel uit 1993 vervangenmet een systeem dat minder electriciteit en gas verbruikt. Het liefst voor tapwater en verwarming. Maar volgens mij moet ik daarvoor eerst specifieker mijn thuissituatie in beeld gaan brengen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Tegelijk warm water hoeft hier niet. Ik zou dan kunnen kiezen voor een CW3, maar ga dan voor een CW4 vanwege het debiet voor de douche. Nog zo'n leuk idee, ook eens kijken of de badkamer nog verbouwd word met een WTW douchebak. Wat je allemaal niet voor ideeën op doet op dit forumKiswum schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:11:
Hier hetzelfde, het advies bij ons is waarschijnlijk een CW4/5 ketel zodat we tegelijkertijd warm water uit de keuken en douche kunnen krijgen.
[ Voor 59% gewijzigd door Snowmiss op 07-05-2012 10:24 ]
Sparql TV wiki
https://www.facebook.com/hausbrandeck
het helpt om te praten over een P.V. paneel en een zonnenwarmtecollector.Kiswum schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:25:
Uhm nee dat is inderdaad niet de bedoeling, ik was in de veronderstelling dat een zonnepaneel warmte in een boiler verwarmt, maar waarschijnlijk worden de buizen gevuld met water in het paneel direct door zon verwarmt. Hierdoor zal waarschijnlijk geen omvormer nodig zijn.
op afspraak zijn ook buiten solardays bezichtigingen/rondleidinge/tourguides mogelijkSnowmiss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:17:
@mkleinman: die heb ik ook al zitten bekijken (met in mijn achterhoofd, dat wordt door sparen). Helaas was ik zaterdag niet in de gelegenheid om naar de Solar Day van NielsTn te gaan.
[...]
Tegelijk warm water hoeft hier niet. Ik zou dan kunnen kiezen voor een CW3, maar ga dan voor een CW4 vanwege het debiet voor de douche. Nog zo'n leuk idee, ook eens kijken of de badkamer nog verbouwd word met een WTW douchebak. Wat je allemaal niet voor ideeën op doet op dit forum
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 07-05-2012 12:34 ]
Daarom gebruik ik altijd de term 'zonnestroompaneel' als ik het over een PV-paneel heb wat elektriciteit maakt, en een of 'zonneboiler' als het om een paneel gaat wat water verwarmd. Het woord 'zonnecollector' kan ook voor die laatste, maar het woord is naar mijn mening te algemeen, omdat ook een zonnestroompaneel technisch gezien een zonnecollector is. Ook een Solar Cooker is een zonnecollector.migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:26:
[...]
het helpt om te praten over een P.V. paneel en een zonnenwarmtecollector.
2 verschillende dingen met hele andere functies.
je kunt met een verleng snoer vragen of ze het willen voelen.JeroenH schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:35:
[...]
Er is veel verwarring over. Als ik de voortuin aan het werk ben wordt me nog wel eens gevraagd hoeveel heet water die panelen nou opleveren.
Sorry, zal de fout niet meer makenmigjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:26:
[...]
het helpt om te praten over een P.V. paneel en een zonnenwarmtecollector.
2 verschillende dingen met hele andere functies.
a geeft niks.
Geen specialist...Maar misschien kan ik toch helpen?ericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:29:
[...]
PHP-specialist in de kroeg? Ik zit met een probleempje waar ik niet uitkom, ik ben wat dat betreft een beginner. Graag een DM
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 20:18 ]
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 20:31 . Reden: grrrrrrrrrrrr ]
Verwijderd
Verwijderd
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Heb net mijn geheel eigen versie van het leuks gepubliceerd.jja schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:53:
Toch doorstart Helianthos
http://www.gelderlander.n...-doorstart-Helianthos.ece
Mijn berekening doet niets met m3/graaddag, het is puur een theoretische berekening bij 0 graden buiten, geen zon, geen wind en op basis daarvan de uitstraling in W van mijn woning. Als ik dan de startsituatie pak met deze berekening en de huidige situatie kom ik uit op een getal van 0,27 met als eenheid m3/W.Mars Warrior schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:47:
[...]
NEE![]()
Niet in mijn situatie althans, en ik ken nog wel een Lampegatter die niets linears ziet aan haar m3 gas / graaddag verbruik![]()
Je vergeet nl. de zon factor in je berekeningen, en met veel glas levert glas in de winter/herfst/lentemaanden geen warmterverlies meer op, maar juist warmtewinst: een beetje 3V glas van 'slechts' een U van 0,7 wint het heel makkelijk van een goed geisoleerde muur met een U van 0,2!
Kijk maar eens naar de volgende plaatjes waarbij het grootste verschil met 2012 en de andere jaren is dat een dak op oost/zuid is vervangen door 15m2 3V glas...
[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 08-05-2012 08:16 ]
Ik weet nog dat ik in een National Geographic Magazine van een jaar of 10(!) geleden las over PV-muurverf die binnenkort op ieder gebouw zou zittenJeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:27:
Dus nu gaan mensen wachten met het aanschaffen van zonnestroompanelen niet alleen vanwege de mogelijke BTW-tariefswisseling, Maar ook omdat "er binnenkort zonnecelfolie komt wat je op je huis plakt".
Het is echt waar: elke keer als er nieuws over nieuwe ontwikkelingen op PV-gebied in de mainstream media terchtkomt, krijg ik weer een paar opgetogen e-mails in de trant van "Heb je dit gezien? Als dit bij de gamma ligt ga ik er echt aan beginnen!". Idem als in de komkommertijd weer eens een berichtje over een zonnecel-efficiëntierecord op nu.nl terechtkomt; de mails hebben dan de toon van "hier moet je kijken, ze worden 'al' efficiënter." - ofwel "we zijn er bijna".
Deze overname is prachtig natuurlijk, voor Nederland en de PV-industrie als geheel, maar PV in het nieuws geeft mij altijd gemengde gevoelens. Leken kunnen er vaak niet mee omgaan.
Oh ja, PV-verf, coatings die het omzetrendement met 10-20-30% verhogen, zonnestroompanelen gerangschikt in de vorm van bladeren van een boom... de mogelijkheden van marketing zijn grenzeloos. Ik snap dat startups geld nodig hebben, maar het is soms echt te fantastisch wat er beweerd wordt...Erasmo schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:12:
Ik weet nog dat ik in een National Geographic Magazine van een jaar of 10(!) geleden las over PV-muurverf die binnenkort op ieder gebouw zou zitten
[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 08-05-2012 09:39 ]
Eh, in de trein zitten lost die dikke buik ook niet echt op.JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:28:
Verband tussen reistijd en dikke buik
Een goede gezondheid/conditie is ook duurzaamheid. Weer een probleem wat de auto op elektriciteit/waterstof/biomassa/eenhoorntranen niet op gaat lossen...
Dat klopt, het artikel maakt ook geen onderscheid tussen auto/trein.Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:19:
Eh, in de trein zitten lost die dikke buik ook niet echt op.
Beiden doe ik dan ook. Maar met de weersverwachting voor dagen zoals vandaag zit naar mijn werk fietsen er niet inDe fiets Jeroen en een wandeling in de lunchpauze doen wonderen
Jazeker, "we*" hebben het immers zelf geschreven.JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:28:
'Borssele voldoet aan veiligheidseisen'
Dat geloof ik best. De vraag is natuurlijk: voldoen de veiligheidseisen aan de veiligheidseisen?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Desondanks blijven mensen gewoon kopen hoor. Ze zijn het vele wachten inmiddels echt spuugbeu aan het worden en denken bij zichzelf (zo denk ik dan maar): OK, we wagen de sprong in het diepe, we Gaan Voor Die Zonnestroom Banaan...JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:27:
Dus nu gaan mensen wachten met het aanschaffen van zonnestroompanelen niet alleen vanwege de mogelijke BTW-tariefswisseling, Maar ook omdat "er binnenkort zonnecelfolie komt wat je op je huis plakt".
Het is echt waar: elke keer als er nieuws over nieuwe ontwikkelingen op PV-gebied in de mainstream media terchtkomt, krijg ik weer een paar opgetogen e-mails in de trant van "Heb je dit gezien? Als dit bij de gamma ligt ga ik er echt aan beginnen!". Idem als in de komkommertijd weer eens een berichtje over een zonnecel-efficiëntierecord op nu.nl terechtkomt; de mails hebben dan de toon van "hier moet je kijken, ze worden 'al' efficiënter." - ofwel "we zijn er bijna".
Deze overname is prachtig natuurlijk, voor Nederland en de PV-industrie als geheel, maar PV in het nieuws geeft mij altijd gemengde gevoelens. Leken kunnen er vaak niet mee omgaan.
Nou, ik krijg toch sterk het idee dat de mogelijke BTW-tariefswisseling e.e.a. flink af heeft geremd. Ik heb er al een paar leveranciers over gesproken en die vertellen unaniem hetzelfde verhaal: mensen bellen af en gaan zitten afwachten. Nu zou het zo kunnen zijn dat zonnestroomleveranciers/-installateurs een buitengewoon zeurgraag type mens is, maar het geeft mij toch echt het gevoel dat elke dag langer wachten met duidelijkheid over die regeling de PV-markt in Nederland flinke schade doet.zonnigtype schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:22:
Desondanks blijven mensen gewoon kopen hoor.
Hmmm die in Japan in ieder geval niet.JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:28:
[...]
Dat geloof ik best. De vraag is natuurlijk: voldoen de veiligheidseisen aan de veiligheidseisen?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ben al bezig aan een vervolg. Heb ook wat leveranciers gebeld vandaag (of ik werd gebeld...).JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:07:
[...]
Nou, ik krijg toch sterk het idee dat de mogelijke BTW-tariefswisseling e.e.a. flink af heeft geremd. Ik heb er al een paar leveranciers over gesproken en die vertellen unaniem hetzelfde verhaal: mensen bellen af en gaan zitten afwachten. Nu zou het zo kunnen zijn dat zonnestroomleveranciers/-installateurs een buitengewoon zeurgraag type mens is, maar het geeft mij toch echt het gevoel dat elke dag langer wachten met duidelijkheid over die regeling de PV-markt in Nederland flinke schade doet.
Meer met Minder heeft een peiling gedaan.JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:07:
[...]
Nou, ik krijg toch sterk het idee dat de mogelijke BTW-tariefswisseling e.e.a. flink af heeft geremd. Ik heb er al een paar leveranciers over gesproken en die vertellen unaniem hetzelfde verhaal: mensen bellen af en gaan zitten afwachten. Nu zou het zo kunnen zijn dat zonnestroomleveranciers/-installateurs een buitengewoon zeurgraag type mens is, maar het geeft mij toch echt het gevoel dat elke dag langer wachten met duidelijkheid over die regeling de PV-markt in Nederland flinke schade doet.
Waarom is er trouwens geen knopje om tekst in een quote te zetten?Uit een peiling van Meer Met Minder onder 70 bedrijven die zonnepanelen leveren, blijkt dat 65 procent aangeeft geen paneel meer te verkopen totdat de 6% BTW is ingevoerd.
[ Voor 4% gewijzigd door FicoF op 08-05-2012 20:32 ]
Ik zat trouwens te denken, is het wel goedkoper?FicoF schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:31:
[...]
Meer met Minder heeft een peiling gedaan.
[...]
Waarom is er trouwens geen knopje om tekst in een quote te zetten?![]()
Verwijderd
Toen ik dat bericht las, zag ik ook snel ministerie van Financien en ministerie Economische Zaken staan. Daarna wist ik al genoeg : Wij van WC Eend hebbent onderzocht, dat WC-eend het beste product is.JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:28:
[...]
-edit-
Verwijderd
Ik hoor dat soort berichten niet. Nou ja, nog niet. Zelf zou ik nu al drie stuks extra panelen willen kopen, maar het geld ontbreekt daar nog voor. Mijn vader zit sinds kort in het proces om PV aan te schaffen (3 stuks). Dat moet nu eerst wat zakken zeg maar en na een tijdje komen ze er echt wel.JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:07:
[...]
Sterker nog: het regenwater wat over het 120Wp-paneeltje op de schuur loopt gaat later bij de plantjes. Dubbel gebruik!
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 09-05-2012 08:57 ]
ja.Erasmo schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:09:
Tuurlijk wel interessant voor de tweakfactor, maar is het echt nodig om je vriezer op afstand in en uit te kunnen schakelen?
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Dan mag ik wel hopen dat je hem wel eest hebt leeggegeten en de deur open hebt laten staan met een lekbakje eronderlooyenss schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:12:
[...]
ja.
als je op vakantie gaat en je vergeet het, kan je het alsnog doen
hmm true. ok never mind, het heeft geen nutmarz01 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:15:
[...]
Dan mag ik wel hopen dat je hem wel eest hebt leeggegeten en de deur open hebt laten staan met een lekbakje eronder
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Sparql TV wiki
Voor de vriezer is de eerste stap ontdooien, de tweede stap de temp goed op -18 Cte krijgen, die van mij stond af-fabriek op -25 C en hierna het verbruik in de gaten te houden( kan denk ik ook steekproef gewijs door te wissen met je plugwise)mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:34:
Voor de vriezer in de schuur is het niet van belang dat ik hem kan in/uitschakelen uiteraardmaar ik wil wel weten wat hij op jaarbasis verbruikt ( winter en zomerverschillen ). Kijken of m'n aannames kloppen.
Ik wil het met name gaan gebruiken om inzicht te krijgen wat nu waar exact wordt verbruikt. Vooral de wasdroger is voor mij een doorn in het oog.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq