Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
jullie zijn inderdaad een ander 'type' mensenzonnigtype schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:52:
[...]
Nou, niet voor mij (of voor andere mensen die het overgrote merendeel van de jaarafname zelf opwekken). Of ik moet naar de duurste energie"leverancier" overstappen die er is, want ik saldeer 100 procent. Marktwaarde zou dan nog beter zijn dan de armzalige 22,16 cent/kWh die ik nu "zou betalen" ... ontvang ...
Dat is inderdaad collectief (energieveiling van VEH). Na een jaar of terugval naar standaard variabel tarief of wellicht een 'speciaal' aanbod om ons als klant te behouden. Als me dat niet bevalt dan kan het zo maar zijn, dat ik weer switch (misschien wel naar een van de twee maatschappijen waar ik afgelopen twee jaar niet ontevreden over was).Is dat een collectieve aanbieding of zo? Hoe staat het na een jaar? Terugval naar oude standaard variabele tarieven? Dan weer switchen naar de volgende "goedkoopste"?
Leuk, de baten liggen nog wat hogerJeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:53:
[...]
Ik heb 'm opnieuw opgeslagen, als het goed is krijg je nu de nieuwe versie als je hem nogmaals download.
[ Voor 14% gewijzigd door Snowmiss op 01-05-2012 22:03 ]
Je zit dus bij NL Energie i.v.m. laatste actie VEH?Snowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:00:
Dat is inderdaad collectief (energieveiling van VEH). Na een jaar of terugval naar standaard variabel tarief of wellicht een 'speciaal' aanbod om ons als klant te behouden. Als me dat niet bevalt dan kan het zo maar zijn, dat ik weer switch (misschien wel naar een van de twee maatschappijen waar ik afgelopen twee jaar niet ontevreden over was).
http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/251671/
Van mij "mag" je, maar daar zou ik nog niet in stukken verscheurd (dood, dus) bij gevonden willen worden, ongeacht hun stuntprijzen...
Actie vind ik totaal onvoorstelbaar van VEH, die tegelijkertijd goede sier maakt met, jawel, de groenste actie "aller tijden", 1.2.3. zonne-energie. Sorry, maar dat vind ik elkaar nogal heftig "bijten", en riekt naar ongeloofwaardig handelen. Zeker gezien de gigantische (negatieve) "reputatie" van de uit de veiling volgende "energieleverancier" die zeer hoge vastrecht levering tarieven hanteert waarmee je aardig wat van de gesaldeerde zonnestroom aan windbuilen handel "wegbrandt". [/de Bie modus]
Ieder zijn/haar meug...
Wel met een dijk van een installatie, hé?! En niet te ver van optimale oriëntatie/hellingshoek, en de dood aan alle schaduwen...Leuk, de baten liggen nog wat hogerIk heb trouwens gerekend met een opbrengst van 950 kWh/kWp aangezien wij in het westen des lands wonen.
... maar daar heb je je vast al wel heftig over ingelezen ...
950 is beslist haalbaar in west Nederland. Wie weet zelfs wel hoger op sommige plekken...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dat mag, je kunt de waarden aanpassen aan jouw situatie.Snowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:00:
Leuk, de baten liggen nog wat hogerIk heb trouwens gerekend met een opbrengst van 950 kWh/kWp aangezien wij in het westen des lands wonen.
Het document is een grove oversimplificatie van de werkelijkheid, daar ben ik ben terdege van bewust, maar is er enige consensus dat het niet inherent fout is? Dan ga ik het mailen namelijk.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
ik zal nooit meer mijn detaildata wissen
Hoe spel je "eikel"?
Haa Aaa En Es
En als het nou de eerste keer was....Iets met ezel en steen.
edit: weten te herstellen tot vanochtend half tien.
TRUNCATE TABLE? DELETE * FROM table ( zonder where clause? ).hansdegit schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:41:
Hoe spel je "eikel"?
Haa Aaa En Es
Been there, done that, bought the t-shirt

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ervaring is 's levens beste leermeester...hansdegit schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:41:
xxxx
...
Hoe spel je "eikel"?
Haa Aaa En Es
zonnigtype is het ouwelullenstadium reeds lang ingetreden, zorrie voor de tegeltjeswijsheid...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Als ik geen ruimte meer op mijn dak heb voor zonne-panelen, dan wil ik een fiets met elektrische trap-omndersteuning gaan aanschaffen. Dat heeft drie voordelen :Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:14:
[afbeelding]
4x tanken met een citroen c1 is nu al 1 190Wp yingli/kingsun/... weggegooit, en in rook en kilometers opgegaan, als je nu eens deze zomer 2 fietstassen koopt voor de boodschappen, wat is dan de tvt van dat paneel ?
/think, je was het immers toch al fossiel kwijt.
- ik verbruik geen fossiele brandstof meer om mijn boodschappen te halen.
- ik werk aan mijn conditie
- ik heb minder last van regen en wind, wanneer ik toevallig in een regenachtige bui terecht kom. Ok, ik ben dan nog steeds nat, maar het voelt dan veel minder erg aan.
En je bent eerder thuis om je af te drogen en op te warmen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:39:
[...]
- ik heb minder last van regen en wind, wanneer ik toevallig in een regenachtige bui terecht kom. Ok, ik ben dan nog steeds nat, maar het voelt dan veel minder erg aan.
Delete from pvfacts_spurious where etc, maar vóór ik de underscore had getikt reeds op enter gedrukt.....mkleinman schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:44:
[...]
TRUNCATE TABLE? DELETE * FROM table ( zonder where clause? ).
Been there, done that, bought the t-shirt![]()
En ik heb nog geen werkende Rollback voor MySql gevonden. Da's dus nu de 1e stap: autocommit proberen uit te zetten.
edit: fouten maken is je recht, ervan leren is je plicht. En in dat laatste geval heb ik verzuimd, want het was me al eerder overkomen.
[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 02-05-2012 08:26 ]
Inderdaad, in 2009 voor het eerst meegedaan en dus toen weg bij Essent, via E.ON en Greenchoice nu bij NLE. De actie leek me dit jaar zo mooi, lage stuntprijzen en geen vastrecht (in dit 1e jaar). Wel ben ik ondertussen weer wat ouder en wijzer geworden en grote kans dat ik volgend jaar weer terug ga naar Greenchoice (salderen die nu wel of niet een negatieve meterstand tegen +/- 22 ct per kWh?)zonnigtype schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:18:
[...]
Je zit dus bij NL Energie i.v.m. laatste actie VEH?
http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/251671/
Van mij "mag" je, maar daar zou ik nog niet in stukken verscheurd (dood, dus) bij gevonden willen worden, ongeacht hun stuntprijzen...
Actie vind ik totaal onvoorstelbaar van VEH, die tegelijkertijd goede sier maakt met, jawel, de groenste actie "aller tijden", 1.2.3. zonne-energie. Sorry, maar dat vind ik elkaar nogal heftig "bijten", en riekt naar ongeloofwaardig handelen. Zeker gezien de gigantische (negatieve) "reputatie" van de uit de veiling volgende "energieleverancier" die zeer hoge vastrecht levering tarieven hanteert waarmee je aardig wat van de gesaldeerde zonnestroom aan windbuilen handel "wegbrandt". \[/de Bie modus]
Ieder zijn/haar meug...
Kleine installatie (6x Suntech250Wp (van 123zonne-energie[...]
Wel met een dijk van een installatie, hé?! En niet te ver van optimale oriëntatie/hellingshoek, en de dood aan alle schaduwen...
... maar daar heb je je vast al wel heftig over ingelezen ...
950 is beslist haalbaar in west Nederland. Wie weet zelfs wel hoger op sommige plekken...
Verwijderd
Zo'n ding verbruikt zo goed als niets. 1/4 paneel dan maar?Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:39:
Als ik geen ruimte meer op mijn dak heb voor zonne-panelen, dan wil ik een fiets met elektrische trap-omndersteuning gaan aanschaffen. Dat heeft drie voordelen :
- ik verbruik geen fossiele brandstof meer om mijn boodschappen te halen.
- ik werk aan mijn conditie
1/4 paneel.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:18:
[...]
Zo'n ding verbruikt zo goed als niets. 1/4 paneel dan maar?
dan pak ik vast de slijptol.
(mag het ietsjes meer zijn)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb een keer een weekje een e-fiets te leen gehad en ik kwam op 1 kWh / 100 km. Da's inderdaad niet zoveel. Als je bv. 5000km per jaar fietst zou je het over 50kWh hebben. Da's inderdaad ongeveer ¼ van een modern paneel. Netjes geschat Neanderthaler!Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:18:
Zo'n ding verbruikt zo goed als niets. 1/4 paneel dan maar?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Ik heb het gewoon gemeten hoor, er staan er 2 hier. Ik had namelijk verwacht dat het meer zou zijn (verbruikers angst!). Direct gemeten 0,16 - 0,2 kWh en hij zit weer vol.JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:46:
[...]
Ik heb een keer een weekje een e-fiets te leen gehad en ik kwam op 1 kWh / 100 km. Da's inderdaad niet zoveel. Als je bv. 5000km per jaar fietst zou je het over 50kWh hebben. Da's inderdaad ongeveer ¼ van een modern paneel. Netjes geschat Neanderthaler!
hij klopt beter als gisterenJeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:20:
[...]
Dat mag, je kunt de waarden aanpassen aan jouw situatie.
Het document is een grove oversimplificatie van de werkelijkheid, daar ben ik ben terdege van bewust, maar is er enige consensus dat het niet inherent fout is? Dan ga ik het mailen namelijk.
hoe moeten leken weten wat "Opbrengst kWh/kWp/jaar:" eigenlijk is.
die vullen het aantal kWh's in en dan komt er iets anders uit als de bedoeling.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Te lang in de Duurzame "Kneipe" rond gehangen?migjes schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:49:
...was te lam om ....
vriendinnetje moest aardig wat optreden dit weekend.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:51:
[...]
Te lang in de Duurzame "Kneipe" rond gehangen?
was verder niet zo veel duurzaam aan.
Het document is niet voor leken, het is voor mezelf. New Energy TV benaderde me of ik er informatie over had en er misschien wel een interview over wilde geven. Dat wil ik wel doen, maar niet zonder enige basis. Vandaar de vraag om een grondige berekening (hoe theoretisch ook) en mijn voorbehouden.migjes schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:49:
hij klopt beter als gisteren. (was te lam om de fout te zoeken, sorrie)
hoe moeten leken weten wat "Opbrengst kWh/kWp/jaar:" eigenlijk is.
die vullen het aantal kWh's in en dan komt er iets anders uit als de bedoeling.
Verwijderd
Hmm.. een belangrijk gegeven is dat particulieren helemaal niet gewend zijn investeringen te doen op basis van baten in euro. Ook is het gevoel van hoe snel men wat terug wil zien onvoldoende gekoppeld aan de levensduur van PV. Iets dat lang meegaat heeft vaak ook een langere tvt.JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:38:
[...]
Het document is niet voor leken, het is voor mezelf. New Energy TV benaderde me of ik er informatie over had en er misschien wel een interview over wilde geven. Dat wil ik wel doen, maar niet zonder enige basis. Vandaar de vraag om een grondige berekening (hoe theoretisch ook) en mijn voorbehouden.
Wat is de tvt van een huis? Heel lang, gaat ook erg lang mee.
In mijn ogen zit de tvt van PV in de buurt van de 8 a 9 jaar momenteel (onder voorwaarden)
a oke.JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:38:
[...]
Het document is niet voor leken, het is voor mezelf. New Energy benaderde me of ik er informatie over had en er misschien wel een interview over wilde geven. Dat wil ik wel doen, maar niet zonder enige basis. Vandaar de vraag om een grondige berekening (hoe theoretisch ook) en mijn voorbehouden.
persoonlijk neem ik het kapot gaan van de omvormer niet mee.
vind ik eigenlijk een te grote variabele.
als het gebeurd dan zie ik het dan wel. (het is hobby dus tvt boeit me niet)
(helle grote kans is aanwezig dat ik hem per ongeluk zelf mol, ik hoop het niet maar een ongeluk zit in een klein hoekje)
ook de prijs stijging van de stroom neem ik nooit mee.
te veel koffie dik kijken (ik ben er wel 100% zeker van dat die niet gaat dalen
en dan kom ik tussen de 7 tot 11 jaar uit voor mijn huidige set.(oude set was niet representatief)
ongeveer het zelfde als ik berekend had.
der had ook iemand hier op het forum een berekening gemaakt waar ook nog de rente bedederving in zat.
met een mooi grafiekje.
Dat kan, je kunt ze in het document beide op nul zettenmigjes schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:56:
persoonlijk neem ik het kapot gaan van de omvormer niet mee.
ook de prijs stijging van de stroom neem ik nooit mee.
Ikzelf zit er min of meer hetzelfde in, maar het is niet realistisch te denken dat 'de massa' het ook zo ziet. Zoals ik al eerder zei is met de huidige PV-prijzen gelukkig een business case te maken die ook Henk en Ingrid soms haalbaar in de oren zal klinken.(het is hobby dus tvt boeit me niet)
Daar is inderdaad zo mogelijk nog minder met zekerheid over te zeggen dan over de energieprijzen. DIe heb ik dus niet meegenomen, maar wel in de voorgehouden gezet.der had ook iemand hier op het forum een berekening gemaakt waar ook nog de rente bedederving in zat.
met een mooi grafiekje.
met wel een klein maartje.JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:06:
Ikzelf zit er min of meer hetzelfde in, maar het is niet realistisch te denken dat 'de massa' het ook zo ziet. Zoals ik al eerder zei is met de huidige PV-prijzen gelukkig een business case te maken die ook Henk en Ingrid soms haalbaar in de oren zal klinken.
ik kan ook niet zomaar voor de lol 5000 euro uitgeven zonder dat te bespreken met de vriendin.
(dan krijg ik klappen ben ik bang.)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pc3umvHlCjk]
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1250669
http://www.powned.tv/nieu...slag_bij_alkmaar_mag.html
Daarom maak ik geen gebruik van een database, maar van simpele csv-files. Deze kopieer ik 3 maal daags (uiteraard automatisch) naar m'n dropbox folder, waardoor ik tot een maand terug aan roll-back back-ups hebhansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:25:
[...]
Delete from pvfacts_spurious where etc, maar vóór ik de underscore had getikt reeds op enter gedrukt.....
En ik heb nog geen werkende Rollback voor MySql gevonden. Da's dus nu de 1e stap: autocommit proberen uit te zetten.
edit: fouten maken is je recht, ervan leren is je plicht. En in dat laatste geval heb ik verzuimd, want het was me al eerder overkomen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
ze zijn allang bezig (moet jij eens doen zonder bouwvergunning)hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:19:
Oeps, sorry Eric (don't shoot the messenger)
http://www.powned.tv/nieu...slag_bij_alkmaar_mag.html
http://www.energieenwater...dbeving-aanvaardbaar.html
kijk maar eens hoe de polder vol paaltjes met lintjes staan (natuurmonumenten) om de grutto`s te verjagen.
ja beste mensen, vol in mijn backyard, maar niet voor jouw ketel, gewoon onze bodem als hoer voor wederverkoop.(H gas van putin)
het was mij allang duidelijk dat elke politicus zijn hoofd afwend.
fossiel heeft teveel geld, laat daar eens een fiscalist naar kijken.
maar geen pv afdakje nemen he ? das vet verboden hoor !
Nou, ik beschouw mezelf vaardig in SQL en niet goed met Excel. Vandaar een database.antonboonstra schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 18:31:
[...]
Daarom maak ik geen gebruik van een database, maar van simpele csv-files. Deze kopieer ik 3 maal daags (uiteraard automatisch) naar m'n dropbox folder, waardoor ik tot een maand terug aan roll-back back-ups heb
Ik log nu gewoon aan met alleen maar leesrechten in de DB. Geeft een beter gevoel.
[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 02-05-2012 20:46 ]
Leuk tegeltje. Jammer dat ik geen "schoorsteen" heb (tja, stadswarmte heeft zo meer nadelen...).
Wat anders. Dat durft zich adviesbureau te noemen.
http://www.miedemabouwadvies.nl/ontwikkeling-energie-lasten
*** KUCH ***
Mochten ze willen, in duh haag, en op de kantoren van de monopolisten...
... dat oneindige gezever met die "10 procent stijging per jaar" begint me inmiddels vet de keel uit te hangen. Het zijn allemaal volksmenners ... en het is allemaal absolute CRAP!
Verwijderd
Ik heb ook diverse tegeltjes hangen in mijn wc met spreuken er op. Misschien is dat een idee?zonnigtype schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:49:
[...]
Leuk tegeltje. Jammer dat ik geen "schoorsteen" heb (tja, stadswarmte heeft zo meer nadelen...).
Over fiets met trap ondersteuning :
1/4 is dan inderdaad niet veel.
Ik weet zelf ook nog niet hoe ik dit jaar zal doorkomen, omdat ik m.b.v. een elektrische radiator mijn gasverbruik probeer te verminderen.
Daarnaast heb ik a.s. weekend open dag (jemig wat een rot weersvoorspellingen. dat wordt binnen spelen) en dan is dit soort informatie altijd extra leuk en interessant om daar over te kunnen vertellen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Gôh. Als Greenchoice dat nou eens als tarief ging inzetten, saldeer ik meteen m'n laatste paneeltjes in korte tijd d'r doorheen...prijs € 0,27 per kWh

(ze zitten "slechts" 22% te hoog in mijn geval...)
Interessant om te zien hoe dat gaat.
Verwijderd
Je bedoelt ethicus.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:10:
fossiel heeft teveel geld, laat daar eens een fiscalist naar kijken.
Fiscalisten hebben al gewerkt als fossiel veel geld heeft. Dat kan namelijk goed zonder ethiek, maar
niet zonder fiscalisten.
Dit is een constatering en geen mening.
Ah, ook geabonneerd?stegen schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:19:
Ik wou net de zelfde link posten, interessant om te zien inderdaad.
Geinig om te zien dat er 470MW vanuit Nederland naar het VK gaat.
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 02-05-2012 23:03 ]
Dat is ook niet echt een adviesbureau voor PV. Meer een bouwkundig projectontwikkelaar.zonnigtype schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:49:
[...]
*** KUCH ***
... dat oneindige gezever met die "10 procent stijging per jaar" begint me inmiddels vet de keel uit te hangen. Het zijn allemaal volksmenners ... en het is allemaal absolute CRAP!
Wat is hier de verwachting eigenlijk voor de toekomstige elektraprijs? Is daar consensus over? Is baseren op prijzen uit het verleden wel reëel? We hebben momenteel te maken met decentrale opwekking, de prijs kan dus niet snel stijgen, anders zijn energiebedrijven hun klanten kwijt. Gaan ze het zelf organiseren.
Ik heb alle verwachtingen over het variabele deel (want ik denk dat je dat bedoelt) van de elektriciteitsprijs laten varen. Alles tussen de 5% en 0% stijging per jaar neem ik direct van je aan. Er zijn zoveel factoren van op invloed dat het niet grappig meer is.FicoF schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:03:
Wat is hier de verwachting eigenlijk voor de toekomstige elektraprijs? Is daar consensus over?
Terecht die boldering. (heet dat zo, als; cursivering)JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:05:
[...]
Ik heb alle verwachtingen over het variabele deel (want ik denk dat je dat bedoelt) van de elektriciteitsprijs laten varen. Alles tussen de 5% en 0% stijging per jaar neem ik direct van je aan. Er zijn zoveel factoren van op invloed dat het niet grappig meer is.
Zijn er gegevens van afgelopen periode mbt prijs van het variabele deel kWh?
Ik ben bang dat we daarvoor het beste zonnigtype aan kunnen kijken, hij is onze marktcijfertjesman.FicoF schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:10:
MWah, als ik even terugkijk naar mijn spreekbeurt over elektriciteit toen ik nog op de basisschool zat pak em beet 20 jaar terug, kostte een KWh inclusief energiebelasting en transportvergoeding 21,7 cent. Dat was in de tijd dat euro's nog toekomstmuziek waren. Inmiddels zitten we daar weer op, maar zijn het nu eurocenten geworden. In 20 jaar tijd met factor 2,2 over de kop gegaan, dus dan is die 10% stijging per jaar niet zo heel erg gek. Punt is alleen dat de laatste paar jaren de energieprijs nogal stabiel is, van die 10% stijging is absoluut geen sprake meer de afgelopen jaren.zonnigtype schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:49:
[...]
*** KUCH ***
Lies, damned lies and statistics. De aangeleverde gegevens kloppen, maar de interpretatie ervan slaat gewoon nergens op.
Als mensen zelf hun elektra kunnen opwekken, zoals nu het geval, zal die prijs toch never nooit ver meer stijgen? Ik geloof daar niet zo in. 10% is dus volkomen belachelijk._JGC_ schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:25:
[...]
MWah, als ik even terugkijk naar mijn spreekbeurt over elektriciteit toen ik nog op de basisschool zat pak em beet 20 jaar terug, kostte een KWh inclusief energiebelasting en transportvergoeding 21,7 cent. Dat was in de tijd dat euro's nog toekomstmuziek waren. Inmiddels zitten we daar weer op, maar zijn het nu eurocenten geworden. In 20 jaar tijd met factor 2,2 over de kop gegaan, dus dan is die 10% stijging per jaar niet zo heel erg gek. Punt is alleen dat de laatste paar jaren de energieprijs nogal stabiel is, van die 10% stijging is absoluut geen sprake meer de afgelopen jaren.
Lies, damned lies and statistics. De aangeleverde gegevens kloppen, maar de interpretatie ervan slaat gewoon nergens op.
Hangt ervanaf wat de overheid gaat doen met energiebelasting en in hoeverre er aan het vastrecht wordt gesleuteld. In de afgelopen 20 jaar zijn daar heel wat dingen in veranderd.FicoF schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:35:
[...]
Als mensen zelf hun elektra kunnen opwekken, zoals nu het geval, zal die prijs toch never nooit ver meer stijgen? Ik geloof daar niet zo in. 10% is dus volkomen belachelijk.
Maargoed, zoals ik zei, het klopt wel dat de energietarieven gemiddeld met 10% per jaar zijn gestegen over een bepaalde periode, maar als je dan de bewegingen van de energieprijs bekijkt kan je never de nooit niet beweren dat die gemiddelde 10% stijging voor de komende 10 jaar ook geldt. Als je een kromme gaat extrapoleren pak je niet het begin en eindpunt van de kromme en trek je de rechte lijn tussen die twee punten door, maar teken je de kromme gewoon door.
Volgens Vattenfall tarief opgaves die ik nauwkeurig volg (wordt mijn GC tarief van bepaald):FicoF schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:10:
[...]
Terecht die boldering. (heet dat zo, als; cursivering)

Stijging gemiddeld over die periode 3,2%/jaar, met ook soms lichte dalingen (kan beslist weer geschieden tijdens diepe crisis). Ik heb het hier trouwens over het continu tarief (rood), mijn vaste leidraad (uiteraard opvallende effecten bij nacht/avond tarief bij dubbeltarief, dat is stiekem stapsgewijs omhoog gekrikt).
Voor idee hoe de componenten daar in zitten (nog niet helemaal bijgewerkt):

Iemand nog een borrel met >10% hartversterker?
De hele cijfer/grafieken bende met uitleg vind je hier. Neem d'r een slaapmuts bij.
[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 03-05-2012 00:11 . Reden: xtra uitleg ]
Vervetting? Komt ook veel bij mensen voorFicoF schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:10:
[...]
Terecht die boldering. (heet dat zo, als; cursivering)
A'dam PVOutput
Het startinvesteringsbedrag van € 4.400 aan gemiste rente inkomsten meenemen als je dit bedrag 25 jaar lang vast zet op een spaarrekening.JeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:53:
[...]
Ik heb 'm opnieuw opgeslagen, als het goed is krijg je nu de nieuwe versie als je hem nogmaals download.
Gaat vast iemand een opmerking over maken.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Rentederving staat genoemd in de voorbehouden.Speksteenkachel schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:34:
Het startinvesteringsbedrag van € 4.400 aan gemiste rente inkomsten meenemen als je dit bedrag 25 jaar lang vast zet op een spaarrekening.
Maar: als jij me met zekerheid kunt vertellen wat de netto-rente (dus ook de inflatie erbij alstublieft) de komende 25 jaar gaat doen, kom ik graag eens koffie bij je drinken
De rente inkomsten moeten dan puur aangewend worden om een deel van je stroomrekening van te betalen bij jaarlijkse rente uitbetaling.
Oh alles is mogelijk hoorzonnigtype schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:49:
[ Voor 48% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-05-2012 12:57 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
4.50% - Deposito (20 jaar) RaboSpeksteenkachel schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:34:
[...]
Het startinvesteringsbedrag van € 4.400 aan gemiste rente inkomsten meenemen als je dit bedrag 25 jaar lang vast zet op een spaarrekening.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Dan eens zien wie er over 20 jaar wint ;-)
Ik heb het zelf uitgerekend met een spreadsheet die ik een tijdje terug hier ergens vandaan geplukt heb.
Voor een 1700 Wp systeem met €1,76 per wattpiek kwam ik, inclusief vervanging van omvormer (hopelijk niet nodig natuurlijk) na 11,5 jaar op break-even. Bij een stijging van de energieprijzen van 3% en rentepercentage 3%
Zonder die nieuwe omvomer is het 9 jaar.
Dat is dus het break-even punt met benodigde investering als spaargeld of energiebelastingontduiking als spaargeld...
De tvt, zonder spaarrente-berekeningen, is ongeveer een jaar korter.
Daarbij uitgegaan van jaarlijkse productiefactor van 900kWh/kWp
Als ik die omhoog bijstel naar 950 kWh/kWp (heb een plat dak op het zuiden, vrijwel schaduwloos) dan snoep daar nog ruim een half jaar vanaf.
[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 03-05-2012 14:52 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 03-05-2012 17:47 . Reden: weg, verkeerde Wp prijs gebruikt ]
1,2% Vermogensbelasting en het feit dat de uitgekeerde rente niet op je deposito gestort wordt en dus geen 4,5% rente opbrengt al meegenomen?Dre schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:58:
[...]
Uitgaande van € 4.400 start kapitaal een depositie met 4,5% rente, 12x per jaar uitkering rente , rente op rente 4,5% (jaarlijkse uitkering). €2,2/ Wp (gouden panelen?), € 4.400 start kapitaal, geen restwaarde, geen omvormer vervangen, 900 kWh/ kWp, 3% energieprijsstijging per jaar, start €0,22/ kWh...iets vergeten?.... break even ligt tussen de 12 en 13 jaar.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 03-05-2012 17:47 . Reden: weg, verkeerde Wp prijs gebruikt ]
Ik wou dat ik dat invulveld leeg had gelaten.
Ik blijf het zeggen: die beginwaarden zijn zomaar uit de lucht geplukt. Daar kan ieder invullen wat hij of zij in zijn of haar situatie van toepassing acht.
En over rente/inflatie/ander compleet onvoorspelbaar financieel geneuzel: ik zal nogmaals linken naar het bijbehorende document met voorbehouden. Weer wat geleerd, volgende keer dat onderdeel maken van het rekenblad.
Ik heb een nauwkeurige Rd/Rc berekening gemaakt van mijn hele huis. Elk onderdeel heb ik nauwkeurig opgemeten en de Rd/Rc bepaald van de constructie.
Ik heb nu een berekening gemaakt met 0 graden buiten, 19,8 graden in de woonkamer. 18 graden op de 1e verdieping en in de gang en 16 graden op de zolder. Ik hou zelfs rekening met de temperaturen in de huizen van m'n buren.
Ik heb een opsplitsing gemaakt in het warmteverlies per verdieping. Ik kom uit op:
- Bijkeuken: 711W
- Begane grond + fundering: 1566W ( 633W fundering )
- 1e verdieping: 896W
- 2e verdieping: 645W
Als ik de bijkeuken beter isoleer dan gaat het daar naar ongeveer 360W ( -50% ) uitstraling. De grootste klapper is de fundering, als ik de binnenkant en buitenkant isoleer dan gaat er bijna 1kW af. ( -66% )
De bijkeuken klinkt mij realistisch in de oren. De fundering met z'n 633W uitstraling klinkt me wat hoog in de oren maar ook niet eens zo gek aangezien mijn betonvloer meteen in kontakt staat met de grond buiten.
Door alle isolatie die ik hier heb gedaan is er al ruim 2kW bespaard
- Vloer: -416W
- Dak: -652W
- Ventilatie debiet: -400W
- Glas: -250W
- Kieren etc: de rest
Ik kom uit op ongeveer 31 liter water in de radiatoren, bij een dT van 5 tussen aanvoer en retour is dat 648kJ warmte. W = J/s
En dan loop ik vast want 648KJ = 648000J. En als dat elke seconde in m'n woonkamer zou komen zou dat 648kW zijn.
Iemand een oplossing/aanvulling?
pompdebiet dus opzoeken van de pomp
Mijn boilerpomp doet iets van 12L/m = 0,2l/s. Dat delen door 9 radiatoren die open staan in de winter ( even van gelijke verdeling water uit gaan. ) = 0,2l/s / 9 = 0,0222l/s. 4 radiatoren in de woonkamer/keuken = 0,0888l/s
648000J * 0,0888 = 57kW.. Nog steeds idioot veel
Nog wat anders:
Zou het uitstralingswattage rechtevenredig werken met het gasverbruik?
3800W uitstraling = 1000m3
2400W uitstraling = 631m3?
[ Voor 76% gewijzigd door mkleinman op 03-05-2012 20:02 ]
Ben net hoofdstuk in Power From The Sun van Dan Chiras aan het lezen over de "tvt materie". Diverse "modellen" komen voorbij, helemaal uitgekauwd. En ook die profi komt er niet echt uit "wat nou het beste systeem is". Hangt er helemaal vanaf wat je er in propt.JeroenH schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:16:
Aaaaaaarrgfghhhhhhhh![]()
Ik wou dat ik dat invulveld leeg had gelaten.
Ik blijf het zeggen: die beginwaarden zijn zomaar uit de lucht geplukt. Daar kan ieder invullen wat hij of zij in zijn of haar situatie van toepassing acht.
En over rente/inflatie/ander compleet onvoorspelbaar financieel geneuzel: ik zal nogmaals linken naar het bijbehorende document met voorbehouden. Weer wat geleerd, volgende keer dat onderdeel maken van het rekenblad.
payback is a foreign concept to most of us...
etc.ROI ... is infinitely better than the black sheep of the economic tools, payback ...
Ook discounting en net present value komt voorbij. De paragraaf wordt afgesloten met:
Ieder zijn meug.Or, for some of us, it may be enough just to have a fancy new toy to play with.
Exact.zonnigtype schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:40:
Ieder zijn meug.
Ik ben nu ter review het boek Build you own small wind power system aan het lezen. In het boek is een foto van mijn website gebruikt
So true."Most things we buy have no return at all, because almost everything has a negative return," Woofenden told us. "I think the payback return question is sort of out of line. I tell potential buyers who ask me about it to cite one thing they bought that they thought about ROI*. We subject renewables to that question but not out other choices."
* Return On Investment
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 03-05-2012 20:47 ]
Wij (jij en eric2) zeggen dat al jaren, toch?JeroenH schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:45:
[...]
"Most things we buy have no return at all, because almost everything has a negative return," Woofenden told us. "I think the payback return question is sort of out of line. I tell potential buyers who ask me about it to cite one thing they bought that they thought about ROI*. We subject renewables to that question but not out other choices."
[...]
So true.
* Return On Investment
A'dam PVOutput
Niet leuk, wel waar.
UN Ambassador: “No Exaggeration – Fate Of The World Depends On Fukushima Reactor 4”
Ik wil dit forum niet volspammen met kernenergiegerelateerde berichten maar meneer de ambassadeur verteld gewoon ff rustig dat Fukushima nog wel eens voor zeer ernstige gevolgen kan zorgen.
De berekening die ik altijd gebruik:mkleinman schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:53:
Hoe klinkt dit verhaal?
Ik heb een nauwkeurige Rd/Rc berekening gemaakt van mijn hele huis. Elk onderdeel heb ik nauwkeurig opgemeten en de Rd/Rc bepaald van de constructie.
Ik heb nu een berekening gemaakt met 0 graden buiten, 19,8 graden in de woonkamer. 18 graden op de 1e verdieping en in de gang en 16 graden op de zolder. Ik hou zelfs rekening met de temperaturen in de huizen van m'n buren.
Ik heb een opsplitsing gemaakt in het warmteverlies per verdieping. Ik kom uit op:Totaal dus continu 3819W uitstraling bij 0 graden buiten.
- Bijkeuken: 711W
- Begane grond + fundering: 1566W ( 633W fundering )
- 1e verdieping: 896W
- 2e verdieping: 645W
Iemand een oplossing/aanvulling?
Geleverd vermogen (kW)=flow (m3/h)*dT (k)*1,16
Voorbeeld:
180l/h met 30 k dT levert 0,18*30*1,16=6,2 kW
800l/h met 30 k dT levert 0,8 *30*1,16=27,8 kW (het vollast vermogen van mijn ketel
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Volgens mij zit er een recht-evenredigheid tussen uitstraling ( in W ) en gasverbruik ( in m3 ).
Als ik het pure gasverbruik voor het verwarmen pak van het huis dan kom ik op:
Voordat we begonnen met isoleren: 5000W en 1350m3 ( 1350/5000 = 0,27 )
Op dit moment 3841W en 1000m3 ( 1000 / 3841 = 0,26 )
Door puur met de nieuwe Rd/Rc de besparing in W te bepalen kom ik tot een praktisch 1:1 relatie tussen uitstraling en gasverbruik. Dit klinkt ook wel logisch eigenlijk als ik er over nadenk.
Als ik nu diezelfde methode doortrek en de fundering isoleer en de bijkeuken aanpak dan kom ik uit op een uitstraling van 2487W. 2487 * 0,27 = 671m3 gasverbruik. Sterker nog: Voor elke Watt uitstraling die ik weet te voorkomen gaat het gasverbruik per jaar met 0,27m3 naar beneden.
Evironmental Law Institute:

Uit World Energy Outlook 2011 (IEA)

Schaamteloos gejat uit
http://www.nrc.nl/klimaat/2012/04/05/echt-waar-fossiele-brandstof-krijgt-subsidie/
Natuurlijk is dat zo. Gas heeft een bepaalde energetische waarde. Als je meer energie nodig hebt zul je er dus meer van moeten gebruiken.mkleinman schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:03:
Volgens mij zit er een recht-evenredigheid tussen uitstraling ( in W ) en gasverbruik ( in m3 ).
Ik snap wel waarom het zo werkt.JeroenH schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:22:
Yes, maar toch moet je niet over het feit heen stappen dat het gros van de mensen om je heen het wel zo ziet. De auto, de driezitsbank en de koelkast hoeven zich niet terug te verdienen, isolatie, een zonnestroominstallatie en een zonneboiler moeten dat wel.
Niet leuk, wel waar.
Dit probleem heet ook wel the tradgedy of the commons. Wanneer iedereen verantwoordelijk is, voelt niemand zich verantwoordelijk (voor zijn/haar omgeving). De enige reden om het wel te doen is dus een egoïstische.
Maar de laatste tijd kom ik er achter dat het complexer, subtieler ligt. Blijven roepen 'tvt is evil' brengt er echt niet meer mensen toe zonnestroompanelen of andere duurzame zaken aan te schaffen.
De waarheid ligt, zoals zo vaak, in het midden. Maar: ieder heeft recht op zijn/haar mening en visie, the more the merrier. Maar ik zie het niet meer zo zwart/wit en ik heb gemerkt dat dat beter werkt.
Als nu nog iedereen zijn auto zou wegdoen....
Heb slechts snel wat gelezen. Wil ik wel weten wat daar staat? Dit is absolutely shocking! Een aardbevingkje die een radioactive megadesaster kan uitlokken (fuel pool IV in existentie bedreigd)? Kan de situatie echt zo erg zijn?flippo765 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:22:
Ondertussen in Japan:
UN Ambassador: “No Exaggeration – Fate Of The World Depends On Fukushima Reactor 4”
Ik wil dit forum niet volspammen met kernenergiegerelateerde berichten maar meneer de ambassadeur verteld gewoon ff rustig dat Fukushima nog wel eens voor zeer ernstige gevolgen kan zorgen.
Ohne Worte...
*Steekt vinger op*
Nu ja, weg nog niet. Dat blijkt psychologisch een grotere stap dan ik dacht. Hij staat nu wel een maand of twee stil. Overstappen op fiets, trein en trein+vouwfiets bevalt tot nu toe prima. Maar toch zit er een drempel om werkelijk tot verkoop over te gaan. Wel een dure drempel, minimaal 75/maand.
Greenwheels is handig voor ritten waarbij de auto niet uren stil blijft staan op je bestemming. Bv voor vervoer van grote/zware spullen. Voor een dag/avond weg die later zal worden dan de trein toestaat is Greenwheels een dure oplossing. Hetzelfde voor woon/werk bij uitval openbaar vervoer tijdens extreem weer (dus fiets ook niet of slecht mogelijk). Greenwheels vult dus niet echt mijn vraag naar een auto in.
April is trouwens voor ons autovrij geweest
NEEmkleinman schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:03:
Door puur met de nieuwe Rd/Rc de besparing in W te bepalen kom ik tot een praktisch 1:1 relatie tussen uitstraling en gasverbruik. Dit klinkt ook wel logisch eigenlijk als ik er over nadenk.
Niet in mijn situatie althans, en ik ken nog wel een Lampegatter die niets linears ziet aan haar m3 gas / graaddag verbruik
Je vergeet nl. de zon factor in je berekeningen, en met veel glas levert glas in de winter/herfst/lentemaanden geen warmterverlies meer op, maar juist warmtewinst: een beetje 3V glas van 'slechts' een U van 0,7 wint het heel makkelijk van een goed geisoleerde muur met een U van 0,2!
Kijk maar eens naar de volgende plaatjes waarbij het grootste verschil met 2012 en de andere jaren is dat een dak op oost/zuid is vervangen door 15m2 3V glas...
1. Besparing gasverbruik (m3 / graaddag) tussen 2012 en 2011:

- Grote verschillen tussen de verschillende maanden dus!
- Feb dit jaar meer zon dan in 2011. Besparing tov Jan flink hoger.
- Maart dit jaar, maar ook vorig jaar was heel zonnig. Toch een besparing van bijna 60% !!
- April vorig jaar was warm en zonnig. Dit jaar koud en minder zon. Nauwelijks besparing.
2. Besparing gasverbruik (m3 / graaddag) tussen 2012 en 2009:

- Een veel consistenter beeld dan het verschil 2012 vs 2011
- Besparing over Jan / Feb en Apr redelijk gelijk
- Besparing Maart springt er weer heel sterk bovenuit
Dus:
Met dezelfde isolatiewaarde van het huis, sterk uiteenlopend gasverbruik / graaddag op maandbasis, en dat enkel te danken aan een combinatie van buitentemperatuur, zon en niet te vergeten de wind.
Voor glas is redelijk goed de warmtewinst en het warmteverlies uit te rekenen aan de hand van temperaturen, radiatie en glaseigenschappen, maar hoe dit te berekenen valt voor een spouwmuur, laat staan alles nog eens in combinatie met wind en regen heb ik geen idee van, maar de zon speelt dus in ieder geval een grote rol!
Nabrandertje:
Begin 2011 is zo'n 7m2 normaal dubbel glas vervangen door HR++ glas. Vanuit normen gerekend zou dit zo'n 10m3 / m2 besparing moeten opleveren.
In onderstaand figuur voldoen de maanden Jan, Feb en Apr hieraan (gemiddeld zo'n 5-7% besparing), alleen de andere maanden dus totaal niet. Maart en November waren veel zonniger dan het jaar ervoor.
De totale relatieve besparing bleek dus geen 5-7% te zijn, maar bijna het dubbele, nl 13%.

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 04-05-2012 15:29 . Reden: typefout hersteld ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
http://www.thesolarfuture.nl/sprekers/
Beetje vroeg...
(neen, niet van de Blauwe Knoop, theewater staat op)
thee = ?zonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:49:
[...]
Beetje vroeg...
(neen, niet van de Blauwe Knoop, theewater staat op)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Verwijderd
En welverdiend, zo te zienzonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 14:37:
Ik ga vanavond een lekkere pint pakken in de Duurzame Kroeg...
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 18:17 ]
Zum wohl, ik neem er nu alvast ook maar een, maak er wat moois van, kurz, aber süß.zonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 14:37:
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
??? kurz ???Gasschuif schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 21:30:
[...]
Zum wohl, ik neem er nu alvast ook maar een, maak er wat moois van, kurz, aber süß.
*** KUCH ***
Dat wordt een hoop slides weggooien dan...
Om " das Publikum" niet te laten inslapen is de kortste boodschap vaak de bestezonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:06:
[...]
??? kurz ???
*** KUCH ***
Dat wordt een hoop slides weggooien dan...
Ja, maar ik kreeg te horen dat ze slecht geïnformeerd waren over hun eigen afzetmarkt, en dat er dus wel wat leuke grafiekjes vertoond mogen worden. Moet ik mijn specialiteit gaan opofferen aan kurzheit?Gasschuif schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:15:
[...]
Om " das Publikum" niet te laten inslapen is de kortste boodschap vaak de beste
(ik ga toch wel oefenen, hoor, maar ik moet de zooi eerst nog ordenen, da's al duivelsch ingewikkeld met die rampetamp cijfertjes van ons...)
Toe maar!zonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 14:37:
Ik ga eens kijken of ik 24 mei vrij kan krijgen, leuk programma.
De inhoud telt!, maar niet te lang bedoel ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 04-05-2012 22:33 ]
Verwijderd
Ik kwam dit tegen tijdens het zappen op tv.
(rekening mag naar EL&I...
Verwijderd
Heel juist..JeroenH schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:33:
Maar de laatste tijd kom ik er achter dat het complexer, subtieler ligt. Blijven roepen 'tvt is evil' brengt er echt niet meer mensen toe zonnestroompanelen of andere duurzame zaken aan te schaffen.
De waarheid ligt, zoals zo vaak, in het midden. Maar: ieder heeft recht op zijn/haar mening en visie, the more the merrier. Maar ik zie het niet meer zo zwart/wit en ik heb gemerkt dat dat beter werkt.
Ik kan mijn broer stalken met milieu praat, maar dan wordt het snel vervelend.
Nu heb ik dat niet gedaan en bij mij thuis een PV set gebouwd, eens laten zien wat dat kan betekenen voor hem. En dan duurt het even... en vandaag heb ik 4070 Wp op zijn dak geschoven
Ze zijn nu erg enthousiast,...het ontbrekende stuk om op nul te komen gaan ze doen via besparingen. Foto's zal ik morgen in de PV sectie zetten.
Per saldo heeft deze aanpak in ieder geval meer rendement.
Bij mijn ouders heb ik (na wat 'polsen') gewoon een startersetje gekocht (3x190 op een Steca) en toen zij op vakantie waren op het dak gemonteerd. Zijn er helemaal blij mee.

http://www.trouw.nl/tr/nl...as-energiepiramides.dhtml
OMG wat een onzin. Maar: het ziet er wel cool uit.
nieuws: Universeel snellaadsysteem voor ev's eind 2012 beschikbaar
ik begin zelfs de reacties van mede tweakers langzamer wat genuanceerder te vinden over elektrisch rijden.
Hoezo onzin? Wat ik me wel afvraag is hoe efficient de cellen zijn als ze ronddraaien. Krijgen ze wel genoeg straling dan?JeroenH schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:04:
LOL, check dit:
[afbeelding]
OMG wat een onzin. Maar: het ziet er wel cool uit.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
De mensen waarbij ik vandaag was voor de Solar Days vertelden dat ze vannacht 40W op hun omvormer hadden gezien.NovapaX schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:00:
Vannacht een zgn. "Super Moon"; volle maan en zeer dichtbij staand. 14% groter en 30% feller. Eem gratis biopils voor de eerste die vannacht zijn omvormers hoort/ziet starten
Onzin omdat de hele constructie met motor, glas, e.d. waarschijnlijk een veelvoud kosten van de zonnecellen, en niet veel meer zullen opbrengen. Waarschijnlijk per Wp minder zelfs, omdat de helft altijd in schaduw ligt.PcDealer schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:23:
[...]
Hoezo onzin? Wat ik me wel afvraag is hoe efficient de cellen zijn als ze ronddraaien. Krijgen ze wel genoeg straling dan?
Grappig om de creativiteit van mensen te zien, en met het oplossen van het ene probleem (warmte->minder efficiënt, en schaduw) ze een ander introduceren.
Dit topic is gesloten.