3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
misschien kan hans even een jaartje wethouder worden, dan is het meteen geregeld, dat geleuter allemaal over rendementen.
@hans die heel netjes met de tigo`s gewoon dezelfde opbrengst lijn heeft als mijn sets,
de tigo`s zijn vrij in-efficient dc naar ac***, maar blijkbaar doen ze iets wel heel erg goed,
tov een zuid-west set, met grote strings en tl omvormers
*** veelvuldig verdwijnt er > 200watt ac tov dc, maar toch is de opbrengst erg goed.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2012 17:57 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Schinnen-groen in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
De belastingmaatregel geldt voor woon-werkverkeer. Het geven van lessen op een andere vestiging dan je standplaats is een dienstreis. Dat is in de CAO geregeld en dan is reistijd meestal werktijd. Overigens zou je werkgever ook collectief vervoer kunnen aanbieden, zodat je met een paar collega's reist of het rooster zo maken dat je activiteiten zoveel mogelijk op één dagdeel vallen, zodat het reizen beperkt blijft. Laat het vooral duidelijk zijn dat in jouw situatie het een probleem van de werkgever is en niet jouw probleem.
A'dam PVOutput
Daar gaat € 1000 per jaar naar Nuon c.s.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Gedeeltelijk mee eens. Praktisch regelt de werkgever geen vervoer omdat dit roostertechnisch (meerdere collega's reizen samen) niet mogelijk is. Reistijd is (gedeeltelijk) werktijd. Dit alleen theoretisch qua berekening. Is de reisduur langer door langdurige werkzaamheden op de reisroute, is dit voor mijn rekening.ericplan schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:07:
Om even terug te komen op Schinnen-groen in het buurtopic
Schinnen-groen in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
De belastingmaatregel geldt voor woon-werkverkeer. Het geven van lessen op een andere vestiging dan je standplaats is een dienstreis. Dat is in de CAO geregeld en dan is reistijd meestal werktijd. Overigens zou je werkgever ook collectief vervoer kunnen aanbieden, zodat je met een paar collega's reist of het rooster zo maken dat je activiteiten zoveel mogelijk op één dagdeel vallen, zodat het reizen beperkt blijft. Laat het vooral duidelijk zijn dat in jouw situatie het een probleem van de werkgever is en niet jouw probleem.
Nog een leuke: stel je moet naar Venlo reizen voor een laatste lesuur op je werkdag. Dan is de reistijd erheen werktijd. De reistijd terug valt onder woon-werkverkeer en is geen werktijd. Dit is staand beleid bij ons.
Bron: Noordhollands Dagblad:flippo765 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 17:46:
Hier begrijp ik werkelijk niks van:
In Schagen wordt gestart met een project voor de aanschaf van zonnepanelen. Het project moet burgers en bedrijven een rendement van vijftien tot 25 procent op het energieverbruik gaan opleveren. Dit is gebaseerd op gelijkblijvende energieprijzen. Door velen wordt echter verwacht dat deze prijzen een vlucht zullen gaan nemen.
www.energieoverheid.nl/20...p-zonnepanelen-in-schagen
Rendement op energieverbruik????
Schagen krijgt energiezuinig project ’Zon in de Kop’
Gepubliceerd op 25 april 12, 08:00 Laatst bijgewerkt op 26 april 12, 09:50
SCHAGEN - Het plan heet ’Zon in de Kop’ en kan burgers en bedrijven een rendement van vijftien tot 25 procent op het energieverbruik opleveren.
,,Dit is een absolute stimulans voor het regionale bedrijfsleven. Wij willen graag meedoen.’’ Matthijs Olieman van Toes Solar in Schagen is enthousiast over het project ’Zon in de Kop’. Hierbij zijn onder meer de HVC, de Noord-Hollandse Energiecoöperatie en de gemeente Schagen betrokken. Doel is de aanschaf van zonnepanelen in Schagen dichter bij de burger en bedrijven te brengen. In het plan gaat men uit van een rendement van vijftien procent voor de burger, uitgaande van gelijkblijvende energieprijzen. Velen veronderstellen dat die prijzen juist een vlucht zullen nemen.
De zonnepanelen hebben een levensduur van zo’n 25 jaar en een garantie van tien jaar. Daarmee komt het rendement op vijftien procent. Voor ondernemers is het plan volgens de berekeningen nog interessanter in verband met fiscale faciliteiten en subsidiemogelijkheden. Er wordt in dat geval zelfs gerekend met een terugverdienperiode van vier jaar, terwijl die voor particulieren op een jaar of acht wordt gesteld.
Wethouder Jos Beemsterboer is een van de trekkers van het project: ,,We komen er in de eerste of tweede week van mei mee naar buiten. Ik ben er heel blij mee, omdat het goed is voor de regionale werkgelegenheid. Het past ook goed in de millenniumdoelstelling van onze gemeente. En burgers en bedrijfsleven hebben er voordeel van.’’
edit: Ik snap er ook weinig van....
Dat is een leuk punt voor het lokaal overleg met de bonden. Dat zou je eens met een vertegenwoordiger van de AOB of zo moeten bespreken.Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:15:
[...]
Gedeeltelijk mee eens. Praktisch regelt de werkgever geen vervoer omdat dit roostertechnisch (meerdere collega's reizen samen) niet mogelijk is. Reistijd is (gedeeltelijk) werktijd. Dit alleen theoretisch qua berekening. Is de reisduur langer door langdurige werkzaamheden op de reisroute, is dit voor mijn rekening.
Nog een leuke: stel je moet naar Venlo reizen voor een laatste lesuur op je werkdag. Dan is de reistijd erheen werktijd. De reistijd terug valt onder woon-werkverkeer en is geen werktijd. Dit is staand beleid bij ons.
A'dam PVOutput
Nee, is een timing probleem van het uitvragen van de Kostal. Je kunt het af en toe live op mijn site zien: DC loopt op terwijl AC terugloopt. Ik kan wel eens in de database kijken wat de max ac is en de max dc die qua tijd dichtbij ligt.Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 17:53:
[...]
@hans die heel netjes met de tigo`s gewoon dezelfde opbrengst lijn heeft als mijn sets,
de tigo`s zijn vrij in-efficient dc naar ac***, maar blijkbaar doen ze iets wel heel erg goed,
tov een zuid-west set, met grote strings en tl omvormers
*** veelvuldig verdwijnt er > 200watt ac tov dc, maar toch is de opbrengst erg goed.
edit: zojuist gekeken..Word er niet veel wijzer van. Op 15 april 14:18:05 begint een DC piek. De bijbehorende AC piek is minder lang.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| select * from (select timestamp, stringpower from pvfacts order by stringpower desc, timestamp asc limit 15) b order by b.timestamp asc limit 9 2012-04-15 14:18:01 5487.00 2012-04-15 14:18:05 5513.00 2012-04-15 14:18:07 5513.00 2012-04-15 14:18:09 5513.00 2012-04-15 14:18:11 5491.00 2012-04-15 14:18:13 5501.00 2012-04-15 14:18:15 5502.00 2012-04-15 14:18:17 5512.00 |
En dan de bijbehorende AC tijdslijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| select * from (select timestamp, realtimepower from pvfacts order by realtimepower desc, timestamp asc limit 15) b order by b.timestamp asc limit 6 2012-04-15 14:18:05 5277 2012-04-15 14:18:07 5280 2012-04-15 14:18:09 5283 2012-04-15 14:18:11 5277 2012-04-15 14:18:13 5280 2012-04-15 14:18:15 5284 |
Ik wacht nog even met aanpassen van de uitvraagroutine; ik verwacht gedetailleerde info van Kostal over hoe dat tcp protocol in elkaar steekt.
Die Tigo's doen eigenlijk niet zo heel veel:
- kijken welke stroomsterkte op de string staat
- max power point berekenen voor ieder paneel
- eventuele reststroom (die dus niet bijdraagt aan het MPP) er langs laten lopen.
Van enige inefficiency op DC/AC gebied is dus geen sprake. Tigo heeft niet eens weet van het bestaan van AC.
@eric: leuk dat je kijkt!
BTW: sinds vanmiddag kleine upgrade, morgen gaat paneel A21 -hopelijk- bijdragen aan de opbrengst.
[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 27-04-2012 22:24 ]
migjes schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:09:
[...]
o ja hoor.
bij mij is het verbruik de laatste jaren nog iets gedaald.
af gelopen zomer het ik ook de vloer van mijn nieuwe huis ge-isoleert.
ben van 5cm eps naar 15cm eps gegaan.(een doe het zelf klus voor 350 €)
(beetje later als eigenlijk de planning was.)
ik heb een accountje op mindergas.nl
is een handig tooltje om met gewogen graad dagen te kunnen vergelijken.
2009 850m3 (niet mijn verbruik maar van vorige bewoner)
2010 620m3 0,18 m3/graaddag (inregelen van de verwarming)
2011 530m3 0,20 m3/graaddag(het jaar met de isolatie)
2012 493m3 0,18 m3/graaddag(verwachting van minder gas.)
dit is inclusief koken en douchen en zins kort een bad.
door het lage gas verbruik zijn kleine verschillen snel best groot.
de verbouwing van 2011 heeft aardig wat gas extra gekost.
@ ecowoman, bedankt voor de wiskundelesVerwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:43:
[...]
Je kunt je besparing goed uitrekenen door je verbruik te delen door het aantal graaddagen in die periode en dat te vermenigvuldigen met het aantal graaddagen van de periode daarvoor. Dan kun je dat omgerekende verbruik dus vergelijken met het verbruik uit de periode ervoor, want je heb dan de weersinvloeden eruit gefilterd. De enige andere besparingsfactor naast de isolatie is dan nog de maand vakantie.
In vergelijk met vorig jaar heb ik dit jaar 19,9% minder gas verbruikt.
Per gewogen graaddag durf ik eigenlijk niet te laten zien.
0,59 m3/graaddag met een totaal van 906 m3.
De thermostaat gaat hier 's avonds om 22:50 tot 17:30 uur op 17 graden. Misschien valt daar ook nog wat te halen. 17 graden is misschien aan de hoge kant, maar ik doe ook vaak administratie thuis. Dan gaat de kachel op naar 19,5 C. En opwarmen voor een paar uurtjes kost misschien ook te veel gas.
Ben benieuwd wat jullie nacht temperatuur is. En is dat dan lukraak gekozen of uitgekiend?
Btw, bij mij hebben ze 5 á 6 cm Pur tegen het plafond van de kruipruimte gespoten. Tegen het vochtprobleem heb ik 20 cm EPS chips op het water (0,5 m) laten leggen. Dat heeft goed geholpen, getuige de droogtescheuren in de trap.
[ Voor 0% gewijzigd door Geurt-kun op 27-04-2012 22:14 . Reden: 19,9 % ivm instellen kookgas. ]
nieuwbouwwoning (hoekwoning) uit 2005/2006:Geurt-kun schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:52:
[...]
[...]
...
De thermostaat gaat hier 's avonds om 22:50 tot 17:30 uur op 17 graden. Misschien valt daar ook nog wat te halen. 17 graden is misschien aan de hoge kant, maar ik doe ook vaak administratie thuis. Dan gaat de kachel op naar 19,5 C. En opwarmen voor een paar uurtjes kost misschien ook te veel gas.
Ben benieuwd wat jullie nacht temperatuur is. En is dat dan lukraak gekozen of uitgekiend?
..
nachtverlaging: gewoon op 12 graden C. plaatsen, woonkamer koelt amper af (misschien afhankelijk van buitentemperatuur ca 1-3 graden, dus s' ochtends voor stoken is het nog MINSTENS 16 graden in de winter).
Lees de artikelen op www.cvtuning.nl
Het juist toepassen van nachtverlaging IS zelfs zuiniger (wel op situatie dat je een HR-ketel hebt die dus lekker ingeregeld is op maximaal condenseren).
succes, alles is trial-and-error, maar die 17 graden kan ECHT wel lager!
voor dit jaar (2012) van 1-1 tot heden zit ik op 0,20 m3/gewogen graaddag
vorig jaar (2011) in dezelfde periode zat ik op 0,28 m3/gewogen graaddag.
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 27-04-2012 21:58 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zou bijna denken SPAM!, maar zeker een interessante site.NielsTn schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:55:
[...]
nieuwbouwwoning (hoekwoning) uit 2005/2006:
nachtverlaging: gewoon op 12 graden C. plaatsen, woonkamer koelt amper af (misschien afhankelijk van buitentemperatuur ca 1-3 graden, dus s' ochtends voor stoken is het nog MINSTENS 16 graden in de winter).
Lees de artikelen op www.cvtuning.nl
Het juist toepassen van nachtverlaging IS zelfs zuiniger (wel op situatie dat je een HR-ketel hebt die dus lekker ingeregeld is op maximaal condenseren).
succes, alles is trial-and-error, maar die 17 graden kan ECHT wel lager!
voor dit jaar (2012) van 1-1 tot heden zit ik op 0,20 m3/gewogen graaddag
vorig jaar (2011) in dezelfde periode zat ik op 0,28 m3/gewogen graaddag.
Om te beginnen zal ik de thermostaat 's nachts eens 2 graden lager zetten. Voor de komende maanden zal dat geen verschil maken. Het gebeurde niet vaak dat de thermostaat op 17 graden stond.
Wat heb je zelf met CV Tuning gedaan?
Heb Joep hier mijn installatie (toen met een Intergas projectketel) hier af laten stellen.Geurt-kun schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:40:
[...]
Ik zou bijna denken SPAM!, maar zeker een interessante site.
Om te beginnen zal ik de thermostaat 's nachts eens 2 graden lager zetten. Voor de komende maanden zal dat geen verschil maken. Het gebeurde niet vaak dat de thermostaat op 17 graden stond.
Wat heb je zelf met CV Tuning gedaan?
Keurig uitleg gekregen over hoe en wat (waaronder nachtverlaging!!!), mooi gedocumenteerd van voor-en na het inregelen.
vrij kort daarna dat fossiel ding Intergas d'r uit en na bezoekje bij EricPVT toch verleid om dan de Atag Qsolar d'r in te plempen. Onder motto: geen halve maatregelen, dus 380 liter buffer en 7,5 m2 vlakkeplaat.
korte post van cv tunen bij mij
en een week later
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 27-04-2012 22:45 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Mooi artikel!NielsTn schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:43:
[...]
Heb Joep hier mijn installatie (toen met een Intergas projectketel) hier af laten stellen.
Keurig uitleg gekregen over hoe en wat (waaronder nachtverlaging!!!), mooi gedocumenteerd van voor-en na het inregelen.
vrij kort daarna dat fossiel ding Intergas d'r uit en na bezoekje bij EricPVT toch verleid om dan de Atag Qsolar d'r in te plempen. Onder motto: geen halve maatregelen, dus 380 liter buffer en 7,5 m2 vlakkeplaat.
korte post van cv tunen bij mij
en een week later
Nu begrijp ik wel op waarom jij op 0,20 m3/gewogen graaddag zit.
Ik heb een Nefit Ecomline met 25 ltr voorraadvat. Volgens mij niet echt (echt niet) zuinig.
Wat ik echter niet begrijp waarom je het vermogen van een modulerende ketel terug zou schroeven. Dat terug schroeven doet een modulerende ketel toch al zelf? Het enige wat je nu bereikt is dat je op bepaalde dagen te weinig vermogen hebt om je huis warm te krijgen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Geurt-kun is geen cv-monteur
Bedankt voor de uitleg, ik denk ook dat ze dat bedoelen.Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 17:51:
[...]
Als ik het goed begrijp kijken ze naar de opbrengst over 25 jaar. Stel dat je in 12-14 jaar je investering eruit hebt. Dan is de rest van de tijd je energie qua kWh gratis. Zo zou je kunnen spreken van een rendement over een periode van 25 jaar,....ik schat in dat ze dat bedoelen?
Vind het allemaal maar wazig omschreven en denk ook niet dat degene die dit heeft verteld er veelverstand van heeft.
Zo te zien is ook de naam 'Toes Montage' speciaal hiervoor verandert in 'Toes Solar' (Ik denk dat dat bedrijf zich er een beetje in verdiept heeft, er geld in zag en met de vraag naar de gemeente is gegaan. Maarja hersenspinsels.)
Rare constructie
die van ecowomen is de zelfde als de mijne.Geurt-kun schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:52:
@ ecowoman, bedankt voor de wiskundeles, maar ik vind de oplossing van @ migjes wel makkelijker. Gelijk alle grafieken erbij en als je genoeg gegevens invult kun je van jaar tot jaar bekijken.
In vergelijk met vorig jaar heb ik dit jaar 19,9% minder gas verbruikt.
Per gewogen graaddag durf ik eigenlijk niet te laten zien.
0,59 m3/graaddag met een totaal van 906 m3.
Btw, bij mij hebben ze 5 á 6 cm Pur tegen het plafond van de kruipruimte gespoten. Tegen het vochtprobleem heb ik 20 cm EPS chips op het water (0,5 m) laten leggen. Dat heeft goed geholpen, getuige de droogtescheuren in de trap.
alleen legt ze uit wat je via minder gas kunt doen.
het is het zelfde maar op een andere manier verteld.
(nacht verlaging, als ik dat niet zou doen, bespaar ik denk nog meer gas.
maar dat is een erg technisch verhaal.
op dit moment wil ik dat nog niet doen van wegen een laag vertrouwen in mijn gas ketel)
de nacht temperatuur is hier precies het zelfde als de dag temperatuur.
(mischien in de koude periode een 1/2 graad verschil)
een goede isolatie doet veel(en een hele grote buffer die vloer verwarming heet).
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Iets makkelijker is het wel, maar persoonlijk vind ik een aantal nadelen aan Mindergas.nl zitten. Het belangrijkste nadeel vind ik dat er geen streefverbruik per week uitkomt. Als ik na een week mijn meterstand opneem, dan kan ik aan de hand van de graaddagen van die week een streefverbruik uitrekenen gebaseerd op het jaarverbruik en het totaal aan graaddagen van vorig jaar. Dat gaat automatisch in mijn Excelsheet als ik de temperatuur van de afgelopen week invoer. Als je iets verandert (bijv. als je nachtverlaging gaat toepassen) zie je dan soms al na een week of hooguit een paar weken of het positief of negatief uitpakt qua gasverbruik.Geurt-kun schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:52:
@ ecowoman, bedankt voor de wiskundeles, maar ik vind de oplossing van @ migjes wel makkelijker. Gelijk alle grafieken erbij en als je genoeg gegevens invult kun je van jaar tot jaar bekijken.
Daanaast vergelijkt MinderGas in de grafiek met een zelfde periode het jaar daarvoor. Ik heb er niet zoveel aan om mijn verbruik van week 1 in januari 2012 te vergelijken met week 1 in januari 2011. Ik vind het veel nuttiger om te vergelijken met een qua aantal graaddagen vergelijkbare week, wat ik in mijn Excelsheet wel kan opzoeken.
MinderGas rekent ook de graaddagen mee uit periodes dat mijn verwarming nooit aanstaat. Tja, zo kan ik ook op een lage m3/graaddag uitkomen... Zelf reken ik die graaddagen nooit mee en bovendien kan ik in mijn Excelsheet naast de officiele gewogen graaddagen ook mijn eigen weegmethode van graaddagen toepassen, die in voor- en najaar beter compenseert voor de zon die via de ramen mijn huis behoorlijk verwarmt.
Met dank aan mijn Excelsheet met streefverbruik per weekDe thermostaat gaat hier 's avonds om 22:50 tot 17:30 uur op 17 graden. Misschien valt daar ook nog wat te halen. 17 graden is misschien aan de hoge kant, maar ik doe ook vaak administratie thuis. Dan gaat de kachel op naar 19,5 C. En opwarmen voor een paar uurtjes kost misschien ook te veel gas.
Verwijderd
Zie deze berekening in het topic Kruipruimte vloer (na)isolerenJeroenH schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:08:
Even crowdsourcen: ik ben nu ergens op kraamvisite en de vraag valt wat het ongeveer mag kosten om een vloer van 5x10m te isoleren met van die schuimschelpjes. Ik heb werkelijk geen idee. Iemand een ballpark bedrag?
De komende zomervakantie gaan we in dit 1920-huis toch maar een mechanische afzuiging inbouwen om het binnenklimaat op acceptabel niveau te houden.
Aangezien we het besluit hebben genomen om elk meerverbruik aan kWh's te compenseren met een paneeltje, zal er ook een uitbreiding hiervan plaatsvinden in die vakantie.
We zitten qua electraverbruik om de nul en dat willen we zo houden. Het vervelende is dat ik absoluut niet het dak van ons huis op wil. Nog even kijken dus hoe we e.e.a. kunnen oplossen.
wordt vervolgd..
Grappig dat je dat nu vraagt, had gisteravond juist mijn kosten bij de buren doorgegeven.JeroenH schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:08:
Even crowdsourcen: ik ben nu ergens op kraamvisite en de vraag valt wat het ongeveer mag kosten om een vloer van 5x10m te isoleren met van die schuimschelpjes. Ik heb werkelijk geen idee. Iemand een ballpark bedrag?
Zie hier.
Nu begrijp ik je punt.Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:23:
[...]
Iets makkelijker is het wel, maar persoonlijk vind ik een aantal nadelen aan Mindergas.nl zitten. Het belangrijkste nadeel vind ik dat er geen streefverbruik per week uitkomt. Als ik na een week mijn meterstand opneem, dan kan ik aan de hand van de graaddagen van die week een streefverbruik uitrekenen gebaseerd op het jaarverbruik en het totaal aan graaddagen van vorig jaar. Dat gaat automatisch in mijn Excelsheet als ik de temperatuur van de afgelopen week invoer. Als je iets verandert (bijv. als je nachtverlaging gaat toepassen) zie je dan soms al na een week of hooguit een paar weken of het positief of negatief uitpakt qua gasverbruik.
Daanaast vergelijkt MinderGas in de grafiek met een zelfde periode het jaar daarvoor. Ik heb er niet zoveel aan om mijn verbruik van week 1 in januari 2012 te vergelijken met week 1 in januari 2011. Ik vind het veel nuttiger om te vergelijken met een qua aantal graaddagen vergelijkbare week, wat ik in mijn Excelsheet wel kan opzoeken.
MinderGas rekent ook de graaddagen mee uit periodes dat mijn verwarming nooit aanstaat. Tja, zo kan ik ook op een lage m3/graaddag uitkomen... Zelf reken ik die graaddagen nooit mee en bovendien kan ik in mijn Excelsheet naast de officiele gewogen graaddagen ook mijn eigen weegmethode van graaddagen toepassen, die in voor- en najaar beter compenseert voor de zon die via de ramen mijn huis behoorlijk verwarmt.
[...]
Met dank aan mijn Excelsheet met streefverbruik per week, heb ik volop kunnen uittesten wat bij ons het laagste gasverbruik oplevert en toch het huis goed op temperatuur komt. Met vloerverwarming als hoofdverwarming werkt bij ons een nachtverlaging van 1 of 2 graden het beste. Met gewone radiatoren zou je veel meer nachtverlaging moeten kunnen toepassen.
Je maakt het me wel moeilijker
Om het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, ben je eventueel bereid om een "blanco" sheet met ons/mij te delen?
[ Voor 67% gewijzigd door Geurt-kun op 28-04-2012 18:04 ]
Verwijderd
50 kwh, zoiets per jaar. Dat wordt een klein paneel dan.Schinnen-groen schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:08:
Ik had het al eens gepost, maar we hebben ietsje teveel geïsoleerd en tochtwering aangebracht. Als de ramen in de kamer en de keuken dicht blijven, gaat de CO2-meter binnen een paar uurtjes vervaarlijk piepen. Idem voor de slaapkamers.
De komende zomervakantie gaan we in dit 1920-huis toch maar een mechanische afzuiging inbouwen om het binnenklimaat op acceptabel niveau te houden.
Aangezien we het besluit hebben genomen om elk meerverbruik aan kWh's te compenseren met een paneeltje, zal er ook een uitbreiding hiervan plaatsvinden in die vakantie.
We zitten qua electraverbruik om de nul en dat willen we zo houden. Het vervelende is dat ik absoluut niet het dak van ons huis op wil. Nog even kijken dus hoe we e.e.a. kunnen oplossen.
wordt vervolgd..
Wordt waarschijnlijk een hetelucht verwarming of een olieradiator. Die slurpen ook wel wat aan energie.
We denken dat met een 1000 Wp de eerste bijkomende energiebehoeftes kunnen worden geneutraliseerd.
Is een gokje, maar er is dak genoeg
Ik weet niet wat je budget is maar dit klinkt als een prima klus voor een Climarad.Schinnen-groen schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:08:
Ik had het al eens gepost, maar we hebben ietsje teveel geïsoleerd en tochtwering aangebracht. Als de ramen in de kamer en de keuken dicht blijven, gaat de CO2-meter binnen een paar uurtjes vervaarlijk piepen. Idem voor de slaapkamers.
wordt vervolgd..
Daar had ik hier al eens iets op het forum over gelezen. Goeie tip, even op inlezen!Erasmo schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:01:
[...]
Ik weet niet wat je budget is maar dit klinkt als een prima klus voor een Climarad.
Leuke video, zie steeds vaker van die TED video's opduiken over allerlei onderwerpen. Desbetreffende man legt het aan het begin ook mooi uit, ook al bespaar je telkens maar een handdoekje(voor zover je dat nog niet deed) als de hele bevolking dat zou doen dan scheelt dat een berg aan handdoekjes waar je u tegen zegt.
Af en toe komen ze voorbij op marktplaats, er zijn nog steeds mensen zo stom genoeg om ze uit nieuwbouwhuizen te slopen.Schinnen-groen schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:23:
[...]
Daar had ik hier al eens iets op het forum over gelezen. Goeie tip, even op inlezen!
Heb je die wens/behoefte al aan de webmaster van Mindergas.nl voorgelegd?Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:23:
[...]
Iets makkelijker is het wel, maar persoonlijk vind ik een aantal nadelen aan Mindergas.nl zitten. Het belangrijkste nadeel vind ik dat er geen streefverbruik per week uitkomt. Als ik na een week mijn meterstand opneem, dan kan ik aan de hand van de graaddagen van die week een streefverbruik uitrekenen gebaseerd op het jaarverbruik en het totaal aan graaddagen van vorig jaar. Dat gaat automatisch in mijn Excelsheet als ik de temperatuur van de afgelopen week invoer. Als je iets verandert (bijv. als je nachtverlaging gaat toepassen) zie je dan soms al na een week of hooguit een paar weken of het positief of negatief uitpakt qua gasverbruik.
[...]
Met dank aan mijn Excelsheet met streefverbruik per week, heb ik volop kunnen uittesten wat bij ons het laagste gasverbruik oplevert en toch het huis goed op temperatuur komt. Met vloerverwarming als hoofdverwarming werkt bij ons een nachtverlaging van 1 of 2 graden het beste. Met gewone radiatoren zou je veel meer nachtverlaging moeten kunnen toepassen.
Heb zelf al meer zaken aangedragen, en een aantal zijn reeds doorgevoerd
dussss....
Ben eigenlijk wel benieuwd wat men er hier van vindt. Kreeg deze link van mijn schoonvader toen ik vertelde dat we zonnepanelen krijgen. Hij gaat geloof ik dit afwachten, of het wat wordt. Dus weer een paar jaar verder voordat hij ons zonnetje gebruikt voor opwekking.
Neeeeeeeeeeeee niet wachten! Zonnefolie is een belofte die er al jaren, nee decennia, ligt. Maar ligt het al bij de Gamma? Niet dus. En zelfs als (let op: ik gebruik het woord 'als', niet het woord 'wanneer') dat er ooit van komt heb je te maken met een eerste-generatie produkt. Wat gaat het kosten? Hoe lang gaat het mee? Hoe bevestig je het op het dak? Met wasknijpers?Snowmiss schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:28:
Zonnefolie?
Ben eigenlijk wel benieuwd wat men er hier van vindt. Kreeg deze link van mijn schoonvader toen ik vertelde dat we zonnepanelen krijgen. Hij gaat geloof ik dit afwachten, of het wat wordt. Dus weer een paar jaar verder voordat hij ons zonnetje gebruikt voor opwekking.

En zelfs als het al goedkoper zal zijn (ook weer bewust gebruik van het woord 'als'), dan nog dalen de prijzen van omvormers, installatiemetariaal, bekabeling en arbeidskosten lang zo hard niet mee.
Zonnestroominstallaties zijn nog nooit zo goedkoop geweest! Ik zou zeggen, doe het nu, voordat het hoge BTW-tarief omhoog gaat (want dat is zeker) en wacht niet op de mogelijke tariefwisselingen (want daarover is niets zeker). Als je het geld en de wil om het te plaatsen hebt kan ik geen enkele goede reden bedenken het niet nu te doen...
En deze dan? http://www.energievastgoe...bedrijventerrein-tilburg/JeroenH schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:52:
[...]
Neeeeeeeeeeeee niet wachten! Zonnefolie is een belofte die er al jaren, nee decennia, ligt. Maar ligt het al bij de Gamma? Niet dus. En zelfs als (let op: ik gebruik het woord 'als', niet het woord 'wanneer') dat er ooit van komt heb je te maken met een eerste-generatie produkt. Wat gaat het kosten? Hoe lang gaat het mee? Hoe bevestig je het op het dak? Met wasknijpers?
Mijn paneeltjes komen eind mei, maar ik zal je pleidooi vanmiddag aan mijn schoonvader laten zien!En zelfs als het al goedkoper zal zijn (ook weer bewust gebruik van het woord 'als'), dan nog dalen de prijzen van omvormers, installatiemetariaal, bekabeling en arbeidskosten lang zo hard niet mee.
Zonnestroominstallaties zijn nog nooit zo goedkoop geweest! Ik zou zeggen, doe het nu, voordat het hoge BTW-tarief omhoog gaat (want dat is zeker) en wacht niet op de mogelijke tariefwisselingen (want daarover is niets zeker). Als je het geld en de wil om het te plaatsen hebt kan ik geen enkele goede reden bedenken het niet nu te doen...
[ Voor 4% gewijzigd door Snowmiss op 29-04-2012 10:01 ]
Mechanisch zijn panelen vee lsterker en de zaak moet toch zeker 25 jaar mee.
Ga je verhuizen, dan zijn de panelen evt. makkelijk mee te nemen. Wil je een andere opstelling? Dan verplaats je de zaak.
Als je folie op je muren hebt zitten, heb je waarschijnlijk een heel ander verhaal.
Verwijderd
Beetje oud verhaal, volgens mij is dat project al failliet. (Helianthos)Snowmiss schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:28:
Zonnefolie?
Ook leuk: "De verwachting is dat de aanschafprijs van de zonnefolie op 10 jaar uitkomt wanneer de zonnefolie op grote schaal verkrijgbaar wordt."
Beetje warrig geschreven, maar huidige systemen zitten op een tvt van onder de 10 jaar tvt en dat is zeker.
Dit soort info is eigenlijk ergerlijk....
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 10:17 ]
Nog meer redenen om het inderdaad niet te doen.Schinnen-groen schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:01:
Stel dat de folie even duur per Wp zou zijn en met hetzelfde rendement, dan zou ik toch kiezen voor panelen.
Mechanisch zijn panelen vee lsterker en de zaak moet toch zeker 25 jaar mee.
Ga je verhuizen, dan zijn de panelen evt. makkelijk mee te nemen. Wil je een andere opstelling? Dan verplaats je de zaak.
Voor een zonneboiler, ben ik ook wel benieuwd naar (er is straks nog plek op ons dak, denk ik).Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:31:
iemand hier ervaring met zo,n collector van atag (vlakke plaat 1.83x1.83)
Verwijderd
http://www.energieportal....icht-Groen-Goud-7690.html
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pc3umvHlCjk]
Dan heb ik ander vermaakflippo765 schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:47:
Vermaak voor koninginnenavond:
http://www.energieportal....icht-Groen-Goud-7690.html
[video]
kom maar met de solardays langs, heb er 3 stuks van op mijn dak liggenVerwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:31:
installatieverslag is ook te lezen
dag 1
dag 2
dag 3
Neuh.flippo765 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 23:34:
[...]
Bedankt voor de uitleg, ik denk ook dat ze dat bedoelen.
Vind het allemaal maar wazig omschreven en denk ook niet dat degene die dit heeft verteld er veelverstand van heeft.
Zo te zien is ook de naam 'Toes Montage' speciaal hiervoor verandert in 'Toes Solar' (Ik denk dat dat bedrijf zich er een beetje in verdiept heeft, er geld in zag en met de vraag naar de gemeente is gegaan. Maarja hersenspinsels.)
Rare constructie
Toes Solar is een aparte onderneming onder dezelfde paraplu als Toes Montage. Ze hebben al een paar aardig grote projecten gedaan, hoor. Voor mijn systeem heb ik Mathijs Olieman ook over de vloer gehad en hij had een prima verhaal. Alleen: Guus had een beter verhaal.
Verwijderd
ja, ze doen het beter dan dakpannen, want dan verwarm je alleen de buitenlucht,iemand hier ervaring met zo,n collector van atag (vlakke plaat 1.83x1.83)
of de dakgoot als het regent, en brand er ook nog een debiele gasketel in huis.
ik heb de allergrootste genomen, maar eigenlijk is die nog veel te klein.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik weet niet welke ik heb. Het is een vlakke plaat collector met terugloopsysteem. Aangeslotenop een Agpo Ferroli Aquasol 3/EconPact225c.Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:31:
Dan pak je er toch meerdere?Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 18:10:
[...]
ik heb de allergrootste genomen, maar eigenlijk is die nog veel te klein.
[ Voor 43% gewijzigd door PcDealer op 29-04-2012 19:10 ]
Verwijderd
o ja .. voor 100 euro.. niet slecht lijkt me . 10jaar oud.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 20:45 ]

De zon staat al een paar weken hoog genoeg aan de hemel, het wachten was alleen op een dag met bestendig zonnig vweer. Hopelijk is die morgen dan eindelijk aangebroken.
Ik ook, kijk hem via Uitzending gemist maar vond het de moeite waard hier te delen.
@ Hansdegit
Dat wist ik niet, had nog nooit van de naam gehoord.
@JeroenH
Laten we het hopen, volgens mij ben je al een halfjaar erop aan het wachten...
Gelukkig zijn ze al zo ver dat ze reeds 6x 240Wp voor hun woning in Gennep hebben gekozen. Maar alleen nog wat bevestigende vragen willen stellen.
Dussss... 1480Wp d'r bij voor fossiel Gennep
* NielsTn moet er niet aan denken dat er dadelijk files van bezoekers voor mijn deur staan
Half jaar gelukkig nog niet, maar sinds half of eind maart staat de zon hoog genoeg om een aanzienlijk deel van de dag in de achtertuin te schijnen, maar hebben we nog geen mooie dag gehad op een dag dat het me schikte.flippo765 schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:21:
@JeroenH
Laten we het hopen, volgens mij ben je al een halfjaar erop aan het wachten...
Maar hopelijk morgen!
Kijk dat is beter dan mij, al 3 dagen op 5-8M hoogte bezig de boeiboorden te vervangen.JeroenH schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:16:
Zou het er dan morgen eindelijk van komen dat ik mijn solar cooker kan testen?
[afbeelding]
De zon staat al een paar weken hoog genoeg aan de hemel, het wachten was alleen op een dag met bestendig zonnig vweer. Hopelijk is die morgen dan eindelijk aangebroken.
Maar wel 1 pluspunt, de spouw zit vol steenwol (ooit door een vorige bewoner), maar in de top is het toch wat ingezakt. 1x raden wat morgen opgevuld gaat worden. Ach Rd 1,3 extra in de top over 0,5M maximale hoogte , maar aan de binnenkant zit ook Rd 3,5.
Oh ja van de zomer waarschijnlijk nieuw (ander) project, gehele vloer eruit op de begane grond (op zand gestort).
En EPS erin (30 cm), vloerverwarming (35 graden).
Binnenschil op de begane grond van Rd 2,7 (3,5 noordgevel) .
Kozijnen vervangen en glas van Ug 0,4 of Ug 0,5.
Balansventilatie (Comfosystem flattube door de vloer) met Co2 aansturing
Dit alles vanwege het niet doorgaan van de vervanging van het dak (bedoeling was van 2,5 naar 9,1), offertes leken wel met een vork geschreven. Ja meneer special werk zo'n apart dak.
Dak komt wel een keer alleen niet de komende jaren.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
uuh? nu al?NielsTn schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:25:
Solar days is nog niet begonnen, maar vandaag de eerste 2 bezoekers over de vloer.
Gelukkig zijn ze al zo ver dat ze reeds 6x 240Wp voor hun woning in Gennep hebben gekozen. Maar alleen nog wat bevestigende vragen willen stellen.
Dussss... 1480Wp d'r bij voor fossiel Gennep
* NielsTn moet er niet aan denken dat er dadelijk files van bezoekers voor mijn deur staan
Ik doe voor de eerste keer mee met Solar Days. Ik hoorde een paar mensen zeggen, dat ze langs gaan komen. Maar ik heb totaal geen idee hoeveel mensen ik echt kan verwachten. Maar als er nu al mensen bij jou over de vloer komen, hoeveel zouden er dan over de vloer komen op een echte solar day?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hoeveel er komen blijft elk jaar een grote vraag.Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:50:
[...]
uuh? nu al?
Ik doe voor de eerste keer mee met Solar Days. Ik hoorde een paar mensen zeggen, dat ze langs gaan komen. Maar ik heb totaal geen idee hoeveel mensen ik echt kan verwachten. Maar als er nu al mensen bij jou over de vloer komen, hoeveel zouden er dan over de vloer komen op een echte solar day?
Zelf heb ik redelijk matig wat PR gegeven:
*buurtlink.nl ingevuld;
*op eigen website melding maken
*via de solardays website melding maken
*lokaal suffertje (aka weekblad/krant in de gemeente) benaderen
*lokale omroep benaderen voor interview/reportage
*streek-krant (De Gelderlander) geinformeerd (maar ik verwacht daar geen artikel van geplaatst worden)
Dit keer maar 2 dagen voor beperkte tijd, want ik wil ook wel tijd besteden aan een ander duurzaam dierbaar persoontje
Ach, ik ben blij als er totaal ca. 15-20 mensen weer bijgepraat zijn. Soms hebben ze zelf al PV, en zoeken ze lotgenoten
Vooral de Qsolar wil veel losmaken : geen gas, toch warm water EN verwarming
tja.. je moet ze wel wat nuanceren daarin. iets met 'leermoment'
Verwijderd
Helemaal waar over de leermomenten. In aanloop van ww.zoneffect.nl werd mij regelmatig vragen gesteld over zonne-energie. Iemand kwam naar mij toe midden in de supermarkt. Vervolgens sta je een half uur of zo te praten over zonne-boilers, PV's .. En uiteindelijk kon ik ook nog eens de nadruk het het milieu leggen. We stonden tenslotte bij de groente afdeling.
Ik heb nog niet zoveel dingen ingeschakeld, zoals facebook, twitter.
Wel heb ik de lokale suffertje ingeschakeld/ingelicht. Hier en daar vertelt over mijn open dag. Zelf hou ik ook nog een nieuwsbrief bij en daar heb ik het ook in vermeld.
Ondertussen ben ik twee op de lokale Omroep Zeeland Radio geweest. Via twitter blijf ik die presentator pushen om langs te komen. Al was het maar op eigen persoon. Ondertussen heb ik vernomen, dat ze een paar dagen van te voren gaan kijken of mijn onderwerp leuk genoeg is voor Omroep Zeeland TV. Ook voor de radio.
Zelf doe ik het maar voor één dag. Dat vind ik meer dan genoeg en ik wacht af, wie en wat er allemaal gaat komen. Voor mijn open dag heb ik er nog een thema aangekoppeld : Voelen en proeven van het gebruik van zonne-energie.
- Voelen : mensen kunnen van dichtbij de panelen en omvormers aanraken.
- Proeven : Lekker groeten-tomaten (met een beetje bite er in), die warm gehouden wordt op een elektrisch kookplaatje. Heel misschien nog iets extra's om te proeven. Het ligt er aan of ik genoeg tijd heb om deze hobby ook nog uit te oefenen.
Ik heb er zin in.
Verwijderd
Ja hoor, stuur maar een DM met je emailadres, dan mail ik je de Excelsheet om je gasverbruik bij te houden en analyseren.Geurt-kun schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:00:
[...verhaal over MinderGas.nl in vergelijking met eigen Excelsheet...]
Nu begrijp ik je punt.
Je maakt het me wel moeilijker
Om het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, ben je eventueel bereid om een "blanco" sheet met ons/mij te delen?
De mogelijkheid om een streefverbruik per week toe te voegen kan ik wel onder hun aandacht brengen. Het aanpassen van de gewogen graaddagenmethode naar je eigen situatie zal wat lastiger zijn om dat binnen MinderGas.nl te realiseren, verwacht ik. Ik zal zelf gewoon mijn eigen Excelsheet blijven gebruiken, aangezien ik daar ook mijn elektriciteits- en waterverbruik in bijhoud. Dan heeft het voor mij geen meerwaarde om het gasverbruik elders te gaan bijhouden, terwijl ik met mijn eigen sheet alles al kan. Maar aangezien de gebruikers van MinderGas.nl wel veel baat kunnen hebben bij een streefverbruik per week, zal ik het toch even als tip doorgeven.NielsTn schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:32:
Heb je die wens/behoefte al aan de webmaster van Mindergas.nl voorgelegd?
Heb zelf al meer zaken aangedragen, en een aantal zijn reeds doorgevoerd
dussss....
Je bent geweldig!Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 09:49:
[...]
Ja hoor, stuur maar een DM met je emailadres, dan mail ik je de Excelsheet om je gasverbruik bij te houden en analyseren.
Mooi zonnetje ervoor

Met een beetje verkeerd opgestelde solar cookerErasmo schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:16:
Mooi zonnetje ervoorVorig jaar ook een beetje geëxperimenteerd met een schoenendoos die aan de binnenkant bekleed is met alufolie en een venster. Zwart pannetje erin en je kan nu al aardappels en groentes koken
Nu maar hopen dat het 13 mei (onze Solar Days open dag) ook zo zonnig is!
Stichting zonne-energie Wageningen linkt naar jouw website: http://www.zonne-energie-wageningen.nl/kennisbank/markt
Well done!
Je kunt ook lekkere gekookte eitjes maken, of met een bouillonblokje een lekkere kop bouillonJeroenH schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:23:
[...]
Met een beetje verkeerd opgestelde solar cookerduurt het aan de kook brengen van twee liter water één uur. Het eerste kwartier had ik nog een klein beetje schaduw van een hoek van onze schuur. Het is jammer dat ik er zaterdag niet aan gedacht heb, anders had ik ingrediënten voor soep of zoiets gehaald. Helaas is mijn moestuintje op dit moment nog niet rijp genoeg om voldoende uit de grond te trekken.
Ja je moet hem wel regelmatig weer op de zon richten. Misschien kun je die tracker uit het ander topic eronder bouwenJeroenH schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:23:
[...]
Met een beetje verkeerd opgestelde solar cookerduurt het aan de kook brengen van twee liter water één uur. Het eerste kwartier had ik nog een klein beetje schaduw van een hoek van onze schuur. Het is jammer dat ik er zaterdag niet aan gedacht heb, anders had ik ingrediënten voor soep of zoiets gehaald. Helaas is mijn moestuintje op dit moment nog niet rijp genoeg om voldoende uit de grond te trekken.
Wat staat er allemaal in?Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 09:49:
[...]
Ja hoor, stuur maar een DM met je emailadres, dan mail ik je de Excelsheet om je gasverbruik bij te houden en analyseren.
Ik hou zelf dagelijks al mijn verbruik bij met verschil t.o.v. de vorige dag, totaal per maand, gemiddeld per maand, totaal per jaar, gemiddeld per jaar, totaal per kalenderjaar, gemiddeld per kalenderjaar, verwacht verbruik (kalender)jaar.
Ik heb er in pm ook al om gevraagd, maar ook nog even hier. Ik heb namelijk ook belangstelling voor beter inzicht in mijn gasverbruik.
Ooit (25? jaar geleden) is mijn moeder gestart met wekelijks de meterstanden noteren (je kreeg toen een meterkaart van je energiemaatschappij). Ook werd er toen wekelijks in een plaatselijk krantje het streefverbruik voor de voorgaande week gepubliceerd. Volgens mij is bij mij toen al het virus toegeslagen.
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/04/30/170847/
A'dam PVOutput
Ik dacht al, waarom is-ie me aan het inhalen in de Solar Top 50ericplan schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:07:
Ja hoor, Zonnigtype in het nieuws!
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/04/30/170847/
Gefeliciteerd zonnigtype!
Gefeliciteerd zonnigtype!
Dank! (net terug uit Limburg, lang weekend wandelen/kamperen, met prachtweer)JeroenH schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:42:
@zonnigtype, hier weer een mooie veer voor je (ironisch genoeg voor de plek waar de zon niet schijnt)
Stichting zonne-energie Wageningen linkt naar jouw website: http://www.zonne-energie-wageningen.nl/kennisbank/markt
Well done!
Ze weten me steeds vaker te vinden. NRC ook...
* edit *
Oeps... jullie waren me (natuurlijk) voor (ben nog aan het bijlezen...). Dankuwel.
Vincent heeft d'r ook weer een stukkie aan gewijd (aan het zogenaamd bevestigen van zijn verhaal, wat op nogal oude data was gebaseerd van EPIA) ...
@Ik Keessie
Die "waarheid" is nogal "vloeibaar". Hij glijdt elke nieuwe publicatie van VREG, CWaPE, BRUGEL, CertiQ, Agentschap NL, CBS, etc., weer een andere "fase" in. Het is continu achter de "feiten" aanhollen geblazen...
[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 01-05-2012 15:07 . Reden: reactie op reactie ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Kun je daarmee de kost verdienen? Natuurlijk zijn je vaste lasten al flink gedaald d.m.v. de zon
[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 01-05-2012 15:53 ]
Wij zijn zeer geëmancipeerd hier. De baas in huis (ZIJ, natuurlijk) heeft een vaste baan, en we doen het rustig aan hier met uitgaves (even afgezien van het presentje voor heur recente Saar-zijn, natuurlijk). Vaste lasten (lees: "vastrechten ongeacht verbruiks-gedrag") blijven pain in the ass. Onze variabele kosten (lees: verbruikskosten) zijn al vele jaren minimaal, en wat elektra betreft inmiddels, 2011, "geneutraliseerd" met meterstanden [enkeltarief Ferraris] op 31 december identiek aan die van eind 2010.PcDealer schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:53:
[...]
Kun je daarmee de kost verdienen? Natuurlijk zijn je vaste lasten al flink gedaald d.m.v. de zon
Citaat "baan opgezegd" was uit verband gerukt, maar maak ik me verder niet zo druk om. De cijfers waren het belangrijkst in het stuk, vandaar dat het "eventjes" duurde voordat alles op zijn plaats zat, en het door mij "OK" werd bevonden (diverse malen ingewikkelde mails heen en weer vol getallen...).
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
zonnigtype is niet snel *kuch* tevreden als het om de juistheid van de getallen gaat. Gelukkig maar dat er iemand is die bereid is in die mate kritisch te zijn.zonnigtype schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:54:
[...]
De cijfers waren het belangrijkst in het stuk, vandaar dat het "eventjes" duurde voordat alles op zijn plaats zat, en het door mij "OK" werd bevonden (diverse malen ingewikkelde mails heen en weer vol getallen...).
Verwijderd
Het zit er nu tegenaan en een (trek)draad op het dak ligt er ook.
Barman: 3 meter pils alstublieft
Vandaag een mooie opbrengst, beter dan gisteren.
Alle vogelpoep is weer verdwenen. Ladderwerk is niet mijn grootste hobby, maar de geur van al die bloeiende seringen in de tuin maakt veel goed.
April was een slechte maand qua opbrengst, maar we blijven positief
Kan gewoon met een doekje of een (zachte!) spons met een simpel sopje. Je water is na drie keer de spons onderdompelen al gitzwart. Toen onze zonnestroompanelen nog op een plat dak stonden maakte ik ze nog wel eens schoon, maar nu ik er niet meer bij kan (hoog, schuin dak) ben ik gestopt me er zorgen om te maken. Werkt goed!Dre schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:47:
Kan je zonnepanelen gewoon schoonmaken met een vochtig doekje of beschadig je daarmee een eventuele anti reflectie laag?
Daarom kom ik hier even crowdsourcen. Ik heb dit Excel-document gemaakt: https://www.dropbox.com/s.../Terugverdienen%20PV.xlsx
Willen jullie er eens naar kijken of er grove fouten in zitten? De startwaarden in het blauwe vak zijn om mee te spelen, als die maar enigszins realistisch zijn vind ik het prima. Het gaat me vooral om de berekeningen.
De voorbehouden die ik tot dusver zelf al bedacht heb zijn:
- De stijging van de elektriciteitsprijs is puur theoretisch. Zodra die de - zeg - € 0,50 per kWh gepasseerd is krijgen we hetzelfde gehuil van het publiek als over de benzineprijzen en wordt er 'iets' aan gedaan.
- De elektriciteitsprijs is voor een aanzienlijk deel afhankelijk van belastingen, heffingen en andere kunstgrepen, en kunnen dus van de ene op de andere dag veranderen.
- De verschuiving van variabele naar vaste kosten is nog gaande zal nog wel even doorgaan ben ik bang.
- Onder druk van diverse partijen zouden er best nog eens meer kolen- of kerncentrales geplaatst kunnen worden, wat de elektriciteitsprijs drukt.
- De berekeningen gaan uit van volledig salderen, dus verbruik van ten minste de opwek.
- Salderen zelf is niet heilig; als dat er aan gaat ben je het haasje, heel simpel.
- Ontwikkelingen op het gebied van zonnestroompanelen en omvormers kunnen het interessant maken om de installatie vroegtijdig te vervangen.
Slimme meters in combinatie met variabele tarieven, afhankelijk van vraag en aanbod.JeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:34:
Ik ben gevraagd door New Energy TV om iets te vertellen over - jawel - de terugverdientijd van zonnestroompanelen. Jullie weten van een enorme fan ik van het onderwerp ben, dus ik ben ermee akkoord gegaan onder voorwaarde dat een uitkomst voorzien wordt van de nodige voorbehouden.
Hopelijk hebben jullie nog meer ideeën. Alvast bedankt!
[ Voor 55% gewijzigd door ericplan op 01-05-2012 20:06 . Reden: bericht ingekort ]
A'dam PVOutput
Verwijderd
Gefeliciteerd met deze publicatie. Leuk om dit te lezen!
@jeroenH
- http://www.hetzoneffect.n...tzoneffectzeeuwinddef.pdf Pagina 23 over terugverdientijd.
Eventueel nog deze Video Link
Ik ben even aan het invullen gegaanJeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:34:
Ik ben gevraagd door New Energy TV om iets te vertellen over - jawel - de terugverdientijd van zonnestroompanelen. Jullie weten van een enorme fan ik van het onderwerp ben, dus ik ben ermee akkoord gegaan onder voorwaarde dat een uitkomst voorzien wordt van de nodige voorbehouden.
Daarom kom ik hier even crowdsourcen. Ik heb dit Excel-document gemaakt: https://www.dropbox.com/s.../Terugverdienen%20PV.xlsx
Willen jullie er eens naar kijken of er grove fouten in zitten? De startwaarden in het blauwe vak zijn om mee te spelen, als die maar enigszins realistisch zijn vind ik het prima. Het gaat me vooral om de berekeningen.
Nu wordt mijn installatie (1500Wp) all-in geplaatst dus ik heb prijs nwe omvormer per Wp op 0 gesteld en installatie nee (montage zit in de prijs/Wp van de installatie €1,92 met subsidie)). Mijn kWh prijs ligt momenteel op 18ct en dan komt er volgens jouw berekening uit:
Uitkomsten:
Kosten over 25 jaar: € 2.880,00
Baten over 25 jaar: € 8.161,33
Ik zie zo gauw geen fouten in de berekening maar wordt er wel blij van
En dan pagina 22 (Electriciteitsmeter), hier zie ik een 2 telwerken ferrarismeter, waarbij staat vervangen! Mijn vraag is waarom, als je toch ervoor zorgt dat de dagteller (hoogtarief) niet negatief gaat, dan is er toch niks aan de hand?Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:19:
@jeroenH
- http://www.hetzoneffect.n...tzoneffectzeeuwinddef.pdf Pagina 23 over terugverdientijd.
[ Voor 16% gewijzigd door Snowmiss op 01-05-2012 20:33 . Reden: reactie op EnergiebewustZL toegevoegd ]
Betaal jij maar 18-13,57 = 4,43 eurocent/kWh incl. BTW voor "levering", en dus maar 3,72 eurocent/kWh ex BTW aan je leverancier?Snowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:25:
Mijn kWh prijs ligt momenteel op 18ct ...
Energiebelasting is 11,40 eurocent/kWh ex BTW = 13,566 eurocent/kWh incl. BTW... (voor normale mensen die onder de 10.000 kWh/jaar afname blijven)
En dan moet je leverancier ook nog "marge" maken op die 3,72 cent...
Ben benieuwd.
De kosten baten analyse was nog niet compleetSnowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:25:
[...]
Uitkomsten:
Kosten over 25 jaar: € 2.880,00
Baten over 25 jaar: € 8.161,33
Duurzame fun 25 jaar lang: priceless
Ik zie zo gauw geen fouten in de berekening maar wordt er wel blij van
Overige voorbehouden: geen rekening gehouden met "misgelopen" rendement (en dan ook voorkomen van vermogensrendementsheffing indien van toepassing).JeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:34:
Hopelijk hebben jullie nog meer ideeën. Alvast bedankt!
Standaard ingevuld bedrag voor de omvormer lijkt me nogal hoog. Ik zat nu op slechts € 0,21 per Wp voor 2660 Wp installatie, dat was goedkoop via E-bay maar verwacht dat dat in de toekomst toch wel meer standaard moeten kunnen worden.
Maar goed dat kun je zelf aanpassen, dus niet zo belangrijk verder
Verwijderd
noem maar wat je beter kunt doen, anno nu.
als er dan een antwoord op komt, ga dan lekker dat doen.
de meeste mensen tollen helemaal als ik ze zo benader over bijv de wtw pijp.
tvt=vette lulkoek anno nu.
tvt is ook zeer lokatie gebonden en prive, er is geen jan modaal tvt
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 20:47 . Reden: lekker op "de bank" anno nu blijven zitten & zuur zijn ]
Dat klopt, om preciezer te zijn:zonnigtype schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:34:
[...]
Betaal jij maar 18-13,57 = 4,43 eurocent/kWh incl. BTW voor "levering", en dus maar 3,72 eurocent/kWh ex BTW aan je leverancier?
Energiebelasting is 11,40 eurocent/kWh ex BTW = 13,566 eurocent/kWh incl. BTW... (voor normale mensen die onder de 10.000 kWh/jaar afname blijven)
En dan moet je leverancier ook nog "marge" maken op die 3,72 cent...
Ben benieuwd.
1
2
3
| Leveringstarief excl. BTW Energiebelasting Totaal (incl. BTW en Energiebelasting) Piektarief €0,03863 €0,0114 €0,18163 Daltarief €0,03146 €0.0114 €0,17310 |
Ik zat er dus iets naast
Zo zie je maar dat overstappen loont
Inderdaad. En die teller loopt maar 5 van de 7 dagen in een week.Snowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:25:
[...]
En dan pagina 22 (Electriciteitsmeter), hier zie ik een 2 telwerken ferrarismeter, waarbij staat vervangen! Mijn vraag is waarom, als je toch ervoor zorgt dat de dagteller (hoogtarief) niet negatief gaat, dan is er toch niks aan de hand?
Overigens denk ik dat terugverdientijd veel simpeler kan:
Pak huidge prijs / kWh
Pak opbrengst/ jaar, dus opbrengst panelen * huidige prijs
Deel kosten installatie door huidige jaaropbrengst en je hebt een goede indicatie. Als de tijd groter dan 10 jaar is tel je er nog een omvormer bij.
Alle andere sommetjes werken met de aanname dat de stijging van energiekosten hoger is dan de inflatie. Dat de spaarrentes laag blijven etc etc. Dingen waar je eigenlijk niets zinnigs over kan zeggen.
Verwijderd

4x tanken met een citroen c1 is nu al 1 190Wp yingli/kingsun/... weggegooit, en in rook en kilometers opgegaan, als je nu eens deze zomer 2 fietstassen koopt voor de boodschappen, wat is dan de tvt van dat paneel ?
/think, je was het immers toch al fossiel kwijt.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 21:19 . Reden: comfort=geen comfort meer ]
Haal alsjeblieft de twee standaard nutteloze tabbladen eruit. Die voegen niets toe.JeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:34:
Done. Iedereen alvast bedankt, straks meer commentaar van mijn kant!PcDealer schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:16:
Haal alsjeblieft de twee standaard nutteloze tabbladen eruit. Die voegen niets toe.
@eric-pvt: ik weet het, ik weet het. Wat moet ik dan doen? Weigeren en hopen dat hij het niet gaat vragen bij één of andere fossiele optimist?
Verwijderd
het is een state of mind, en een niveauaanduiding, waartoe je je niet moet verlagen.
ik moet zeggen, het werkt erg goed, een nieuwe benaderingsvorm, weg met het missionarisstandje.
Sja... er is ook nog zoiets als realiteitszin. Je weet mijn insteek wel - vergelijkbaar met die van jou - maar als je het feit ontkent dat de financiële kant van de zaak voor veel mensen een grote rol speelt dan zie je het niet helemaal scherp. En JA, Henk en Ingrid kunnen niet reken en JA ze kijken alleen korte termijn en JA ze denken fossiel, maar daar maar op blijven stampen is niet constructief.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:25:
ik verlaag me niet tot tvt discussies, ik pak het aan en smijt het keihard terug in het gezicht van de spreker.
het is een state of mind, en een niveauaanduiding, waartoe je je niet moet verlagen.
ik moet zeggen, het werkt erg goed, een nieuwe benaderingsvorm, weg met het missionarisstandje.
Met de huidige PV-prijzen zijn tvt-berekeningen te maken die ook fossiele Henk & Ingrid haalbaar in de oren klinken. Vind ik het leuk? Nee, daarom ook mijn eis van de voorbehouden. Maar als ik het niet doe gaat-ie bij wijze van spreken naar de CEO van Shell en wat zal die hem voor verhaal op de mouw spelden?
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 01-05-2012 21:44 . Reden: 'niet' toegevoegd ]
Komen schokkende getallen uit. Even bot gezegd: Je bent een rund als je niet met PV stunt op je dak
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mmmmm, mag ik dan een nieuwe versie? Ben wel erg benieuwd.JeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:49:
Ik wil iedereen bedanken voor de tips. Er zat een kneiter van een rekenfout in het Excel-document, met dank aan mkleinman is die er uit gehaald!
Nou, niet voor mij (of voor andere mensen die het overgrote merendeel van de jaarafname zelf opwekken). Of ik moet naar de duurste energie"leverancier" overstappen die er is, want ik saldeer 100 procent. Marktwaarde zou dan nog beter zijn dan de armzalige 22,16 cent/kWh die ik nu "zou betalen" ... ontvang ...Snowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:54:
[...]
Dat klopt, om preciezer te zijn:
code:
1 2 3 Leveringstarief excl. BTW Energiebelasting Totaal (incl. BTW en Energiebelasting) Piektarief €0,03863 €0,0114 €0,18163 Daltarief €0,03146 €0.0114 €0,17310
Ik zat er dus iets naastHet is 18,1 cent (dus ik zou het rekensommetje opnieuw moeten maken).
Zo zie je maar dat overstappen loont
Is dat een collectieve aanbieding of zo? Hoe staat het na een jaar? Terugval naar oude standaard variabele tarieven? Dan weer switchen naar de volgende "goedkoopste"?
Ik heb 'm opnieuw opgeslagen, als het goed is krijg je nu de nieuwe versie als je hem nogmaals download.Snowmiss schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:50:
Mmmmm, mag ik dan een nieuwe versie? Ben wel erg benieuwd.
Dit topic is gesloten.