Ik gebruik een ruimzittende snowboard broek(gewatteerd dus), met van die openrits zijkanten(bij overmatig zweten iets opzetten), daarnaast dikke fleecehandschoenen, merk onbekend.SpiceWorm schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:11:
@ de mensen die veel fietsen
Hoe doen jullie dat met kleren bij -10? Want het is gauw teveel, en je gaat zweten. Terwijl je vingers er af vriezen (in de handschoen). Hebben jullie tips? Favoriet merk / type handschoenen?
En ik ben nog op zoek naar een soort van beetje thermo broek, die waterdicht is en die je kan dragen alsof het een spijkerbroek is. Tips?
ik heb zo iets. ik heb ze ook tijdens kauwe klauwen gebruikt en ik had geen koude klauwen dus voor mij werkt dat prima. Voordeel is dat je er ook geen zweet handen in krijgt oid als je wat opwarmt door fietsen. Ik heb ook een softshell jack, als ik daar onder een dun fleece laagje doe is dat ook prima op de fiets en zweet je je geen ongeluk. Al hoewel ik als ik fiets om van a naar b te komen vaak beetje op me gemak fiets en dus zweten voorkom. Zweten doen we op de racefiets en het liefst in de zomer

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 08-02-2012 12:32 ]
o my god!!!!!
ben gisteren langs vrienden geweest.
om ze te vertellen over mijn pv project en hun interesse daar in.
ook natuurlijk met een pv petje op om eens te kijken wat hun kunnen doen.
ik viel van mijn stoel toen ik de energie rekening zag.
5000kWh en 3000m3
(o ja ze hebben ook een hout kachel.)
5000kWh en 3000m3
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 08-02-2012 15:40 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Oh my god... (may is heel wat anders)migjes schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:02:
o may god!!!!!
5000kWh en 3000m3
Maar die 5000kWh had ik eervorig jaar ook... Nu beduidend minder hoor. Maar 3000m3 gas is erg veel. Vrijstaand huis?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
ja het is een vrijstaand huis.
ik ben nog aan het zoeken naar de bouw tekeningen.
ik ben nog aan het zoeken naar de bouw tekeningen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Vind je dat veel?
Bij mijn ouders op den duur 12000 kWh/jaar en ca. 1800 m3 gas (met houtkachel)
Dat is wel met kantoor aan huis dus:
- altijd 2-3 volwassenen aanwezig
- Server continu (met UPS en de hele netwerkinfra)
- 2-3 pc's gehele dag aan...
- Kopieermachine printer (zo'n grote) ook veel in gebruik
- diep kantoor, dus overdag vaak ook verlichting nodig
Vooral het laatste jaar hebben we wel flink wat maatregelen genomen om het verbruik terug te dringen, vooral in het kantoor.
- 600W aan spotjes vervangen voor 60W aan LEDspots
- iMacs gekocht die wel fatsoenlijk in stand-by gaan (ja, de pc's waren al 4,5 jaar oud en toch aan vervanging toe)
Nu eens kijken waar we op uit gaan komen.
Bij mijn ouders op den duur 12000 kWh/jaar en ca. 1800 m3 gas (met houtkachel)
Dat is wel met kantoor aan huis dus:
- altijd 2-3 volwassenen aanwezig
- Server continu (met UPS en de hele netwerkinfra)
- 2-3 pc's gehele dag aan...
- Kopieermachine printer (zo'n grote) ook veel in gebruik
- diep kantoor, dus overdag vaak ook verlichting nodig
Vooral het laatste jaar hebben we wel flink wat maatregelen genomen om het verbruik terug te dringen, vooral in het kantoor.
- 600W aan spotjes vervangen voor 60W aan LEDspots
- iMacs gekocht die wel fatsoenlijk in stand-by gaan (ja, de pc's waren al 4,5 jaar oud en toch aan vervanging toe)
Nu eens kijken waar we op uit gaan komen.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Gooi ook gerust wat paneeltjes op het dak, schijnen voor bedrijven allemaal leuke methodes te zijn met belastingen en versneld afschrijven and what not.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Dat zal er nog wel een keer van komen denk ik.
Maar de eerste en goedkopere stap is eerst het verlagen van het gebruik...
(Het kan natuurlijk tegelijk, maar je moet het stapje voor stapje erin brengen)
Het account bij meterstandenmonitor.nl is al aangemaakt.... dat zegt toch al iets ;-)
Maar de eerste en goedkopere stap is eerst het verlagen van het gebruik...
(Het kan natuurlijk tegelijk, maar je moet het stapje voor stapje erin brengen)
Het account bij meterstandenmonitor.nl is al aangemaakt.... dat zegt toch al iets ;-)
Sparql TV wiki
Inderdaad, dan duurt het niet lang het of het mooie blauw siert het dak. een goede ontwikkeling
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Bij mezelf zal het wel wat eerder worden.
Heb ook een zeer gunstige situatie, plat dak op het zuiden.... dus ook makkelijk zelf te installeren.
Wil uiteindelijk zo'n 1200 Wp kwijt, misschien in twee etappes.
Eerst de toilet-renovatie afmaken (manmanman, daar kun je een mooi setje voor kopen
)
Heb ook een zeer gunstige situatie, plat dak op het zuiden.... dus ook makkelijk zelf te installeren.
Eerst de toilet-renovatie afmaken (manmanman, daar kun je een mooi setje voor kopen

Sparql TV wiki
vorrig jaar mijn badkamer gedaan.NovapaX schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:40:
Bij mezelf zal het wel wat eerder worden.
Eerst de toilet-renovatie afmaken (manmanman, daar kun je een mooi setje voor kopen)
voor dat geld had ik nu neggie kunnen zijn.
Dat is was we hier ook ongeveer verstokenmigjes schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:02:
o my god!!!!!
5000kWh en 3000m3
Kwestie van een oud huis (bouwjaar 1910). 3 woonlagen en een kantoor aan huis. Maarja wij hebben nu 2880wp op het dak staan en beneden verdieping+kantoor voorzien van voorzetramen. Wasmachine vervangen voor een zuiniger exemplaar en contactdozen met uitknop op alle computers. Volgende maatregel is waarschijnlijk vloerisolatie.
Binnenkort hopelijk eerste resultaat hiervan op de energie rekening.
Er moet me toch iets van t hart, en dit lijkt me de aangewezen plek. Ik heb vanaf 27 juni 2006 (ik heb het even nagekeken, mijn eerste reactie was zo'n 1,5 dag nadat Jeroen H zijn topic opende) tot een paar weken terug met veel plezier, interesse en verbazing de 19 achtereenvolgende duurzame energie topics gevolgd. Er veel van geleerd, maar ook wijselijk mijn mond gehouden wanneer het ging over splitsing. Na een weekje (+) het nieuwe concept te hebben aangekeken, kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat het voor veel mensen overzichtelijker is geworden, en toegangkelijker.... maar ik vind het toch wel jammer. Ik merk dat ik het allemaal niet meer volg. Het is nu te gefragmenteerd geworden - de chaos vond ik z'n charme hebben. Het al die jaren volgen wat Jeroen, Polderboy, mkleinmann en al die anderen hebben gedaan vond ik boeien en heeft mij geinspireerd (alhoewel ik er zelf niet zo heel veel over schreef). Ik ben bang dat die inspiratiebron voor anderen net iets minder gaat zijn.
Dat gezegd: Kop Op! succes verder, en ik lees van tijd tot tijd wel mee. Op onderdelen dan
Dat gezegd: Kop Op! succes verder, en ik lees van tijd tot tijd wel mee. Op onderdelen dan
Ik denk dat het voor de die-hards wellicht leuker was in het ene topic.aip schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:26:
... Na een weekje (+) het nieuwe concept te hebben aangekeken, kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat het voor veel mensen overzichtelijker is geworden, en toegangkelijker.... maar ik vind het toch wel jammer. Ik merk dat ik het allemaal niet meer volg. ...
Echter, ik denk dat het nu VEEL toegankelijker is voor nieuwe mensen. Je kan nu veel directer en gemakkelijker andere mensen enthousiasmeren voor duurzame energie. Mensen raken nu niet meer verdwaald in het oorwoud van posts. En krijgen specifieker, per topic, informatie over een onderwerp.
Je bereikt zo meer mensen, en uiteindelijk vind ik dat wel belangrijker, zeker vanuit een duurzaam oogpunt.
^^ Klopt. Hoewel ik mezelf wel die-hard duurzame energie wetenschapper mag noemen, leest het veel prettiger om per onderwerp een sortering te hebben. Alles in 1 topic is alleen leuk als je alles leest, en dat doen niet veel mensen.Bartjuh schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:29:
[...]
Ik denk dat het voor de die-hards wellicht leuker was in het ene topic.
Echter, ik denk dat het nu VEEL toegankelijker is voor nieuwe mensen. Je kan nu veel directer en gemakkelijker andere mensen enthousiasmeren voor duurzame energie. Mensen raken nu niet meer verdwaald in het oorwoud van posts. En krijgen specifieker, per topic, informatie over een onderwerp.
Je bereikt zo meer mensen, en uiteindelijk vind ik dat wel belangrijker, zeker vanuit een duurzaam oogpunt.
Het was ook wel heeeeeeeeel erg een beperkte clique die in het Duurzame Energietopic zat...
Zie ook de breakdown van aantal posts per persoon die er een tijdje geleden is neergezet. Regelmatig pagina's lange discussies tussen twee personen.
Zie ook de breakdown van aantal posts per persoon die er een tijdje geleden is neergezet. Regelmatig pagina's lange discussies tussen twee personen.
Precies, als je nu nieuwkomer op zoek wil naar informatie over het inregelen van je CV of de aanschaf van een zonneboiler, hoef je je niet meer te worstelen door een zwik aan posts over PV-panelen. Dat maakt het allemaal een stuk laagdrempeliger. Hier staat tenslotte veel informatie die elders op internet nauwelijks of met heel veel moeite te vinden is.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Ik vind het ook wel prima zo. Ja, ikzelf volg nu minder discussies, maar het liep soms sowieso een beetje de spuigaten uit dus ik vind het ook wel best. Het is absoluut zo dat er sinds de verandering veel meer nieuwe gezichten te zien zijn en dat is IMO een positieve ontwikkeling.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Diezelfde discussies zie je nu nog steeds. Zie de discussie tussen AgentSmith en migjes: Anoniem: 55563 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"mux schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:48:
Het was ook wel heeeeeeeeel erg een beperkte clique die in het Duurzame Energietopic zat...
Nadeel is alleen dat van de 'oude clique' (waar naar mijn mening toch de meeste kennis zit) bijna niemand zin meer heeft om te reageren.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Enquête van de Telegraaf over een windpark nabij Urk:
http://bco3.dubinterviewe...9542=74054&Resp=763132530
Wellicht leuk om in te vullen.
http://bco3.dubinterviewe...9542=74054&Resp=763132530
Wellicht leuk om in te vullen.
Ik denk dat het wel mee valt, alleen met de gigantische aanwas van nieuwe gezichten is het niet te doen net zo intensief te blijven reageren. Dus relatief zullen ze wel minder reageren. Maar absoluut gezien denk ik dat het mee valt.antonboonstra schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:05:
Nadeel is alleen dat van de 'oude clique' (waar naar mijn mening toch de meeste kennis zit) bijna niemand zin meer heeft om te reageren.
Voor de volledigheid noem ik graag ook nog even de bergkachel (www.bergkachel.nl). Doet hier prima zijn werk (2011: 270 m3 gas) en is ook nog wat voordeliger in aanschaf dan de ubergave speksteenkachels. Tulikivi heeft overigens nu ook uitgebreide regelingen, mogelijkheden voor pellets als brandstof en aansluiting op CV met warmtewisselaar....Speksteenkachel schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:16:
[...]
Onderstaande wat leesvoer, iets voor de koude winteravond![]()
http://www.ecobouwers.be/...hels-tulikivi-nunnauuni-0
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik heb ook een bergkachel, heb alleen een aangepaste variant. De WAF van de originele was bij mijn vrouw niet zo hoog. Vandaar dat we daar een kernpakkket gekocht hebben en er zelf een bakstenen buitenwand omgezet hebben. Deze is weer gestuukt zodat het geheel letterlijk naadloos in onze woonkamer/keuken is geintegreerd. 1 Maal daags stoken en een hele dag warmte!
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Nou, zin. Ik reageer al zo'n beetje sinds 2004 (ook op diverse andere fora). Dus op een gegeven moment begint het een beetje te slijten hier, de jonge garde "moet" het overnemen. Het is ook de tijd die me parten speelt, heb ook nog een website te onderhouden, soms met highly demanding artikelen (eigen research), en ik zal je besparen wat er dagelijks aan "verzoeken" de mailbox binnensjeest. Er gaan maar 24 uur in een etmaal, en dinnetje krijgt regelmatig stoom uit heur oren. Dat lijkt duurzaam (verwarming), maar is het beslist niet...antonboonstra schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:05:
[...]
Diezelfde discussies zie je nu nog steeds. Zie de discussie tussen AgentSmith en migjes: Anoniem: 55563 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Maar we blijven volgen, en als ik een gaatje heb, zal ik zeker reageren...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
in retrospect gezien hadden we die moeten afsplitsen naar een eigen topic.antonboonstra schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:05:
[...]
Diezelfde discussies zie je nu nog steeds. Zie de discussie tussen AgentSmith en migjes: Anoniem: 55563 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maar ik ben op dat onderwerp te onervaren.
Je ziet nu wel meer nieuwe namen reageren in de diverse topics en dat lijkt mij goed. Hoewel ik moet toegeven dat het als meelezer wel wat wennen is maar ik ben er dus wel positief over.
Ondanks dat het voor de meeste mensen hier iedere dag wel warmtetruiendag zal zijn wil ik hem toch nog even posten morgen is het http://www.warmetruiendag.nl/
En als het tijdens je studie continu 21graden is dan wordt je toch suf?
http://www.engineersonlin...ruiendag-vanwege-kou.html
Ondanks dat het voor de meeste mensen hier iedere dag wel warmtetruiendag zal zijn wil ik hem toch nog even posten morgen is het http://www.warmetruiendag.nl/
En als het tijdens je studie continu 21graden is dan wordt je toch suf?
http://www.engineersonlin...ruiendag-vanwege-kou.html
Anoniem: 423695
Voor mij is het ook even wennen. Wat ik op dit moment zeker in de gaten hou, is deze Duurzame Kroeg. Daar kan je ook van alles bespreken lijkt me. Nei dat dit direct het vervolg moet zijn op Duurzame Energie 228 topic. Dat niet. Die scheiding is wennen, maar verder wel prima.
Als ik het niet weet, waar ik iets in moet posten, dan doe ik het hier. Dan komt het vanzelf in de goede thread terecht. Simepl door te vragen of het wel dit wel de goede thread is, Anders post ik het opnieuw in de juiste.
Los van dat : er komen paar zonnige dagen aan en mijn zonne-panelen zin zowat allemaal sneeuw vrij. Ik heb er zin in.
Zo, nu ga ik net als zonnigtype mijn website verder bijwerken.
Als ik het niet weet, waar ik iets in moet posten, dan doe ik het hier. Dan komt het vanzelf in de goede thread terecht. Simepl door te vragen of het wel dit wel de goede thread is, Anders post ik het opnieuw in de juiste.
Los van dat : er komen paar zonnige dagen aan en mijn zonne-panelen zin zowat allemaal sneeuw vrij. Ik heb er zin in.
Zo, nu ga ik net als zonnigtype mijn website verder bijwerken.
Ik vind het nog steeds niks die opsplitsing.
Er komen steeds meer topics bij en om die nu allemaal door te lezen.
1 groot topic vind ik persoonlijk ideaal, je komt nog eens iets tegen waar je anders nooit naar op zoek zou gaan.
Een scrol knop doet trouwens wonderen als je bepaalde lappen tekst niet wilt lezen
1 groot topic vind ik persoonlijk ideaal, je komt nog eens iets tegen waar je anders nooit naar op zoek zou gaan.
Een scrol knop doet trouwens wonderen als je bepaalde lappen tekst niet wilt lezen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Exact wat ik bedoelde met 'inspiratie' en verder kunnen overslaan. Maar gedane zaken enzo.Speksteenkachel schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:07:
Ik heb eens wat rondgeklikt en gekeken naar de contribuanten in dit subforum, en ik moet toegeven dat er daar nu meer van zijn dan eerder.Dat is duidelijk een positieve ontwikkeling. Of dat opweegt tegen mijn (ons) gemis? Geen idee. Niet alle vernieuwing is goed, en niet altijd is vroegah beter.
Hoop trouwens dat het nu snel gaat dooien. Stook hier al 12 dagen non stop met water van 75C om het huis warm te houden
http://frontpage.fok.nl/n...lager-door-overschot.html
Daar gaat je TVT door overschot
Maar ik ben benieuwd hoe veel het uiteindelijk gaat schelen want de olieprijs blijft gestaag omhoog klimmen ondanks een economie die naar beneden holt. En gas/kolen is wel (enigzins) gekoppeld.
Daar gaat je TVT door overschot
5000kWh doen we hier ook makkelijk. 2 volw, 3 kids <10jr. Komen van 6000kWh maar na vervanging van wat oud witgoed naar A++ varianten zitten we nu op 5000kWh. Voor de kinderen zaten we op ongeveer 3000kWh, maar toen stond er nog geen NAS, mediaplayer, PVR, tv minder vaak aan en deden we niet zoals nu >1 wasmachine+droger+stofzuiger runs per dag.migjes schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:02:
5000kWh en 3000m3
Ben nog wat aan het klooien geweest met halogeen spotjes en lampen vervangen door LED, maar dat is wat geneuzel in de marge tegen nu nog forse prijzen. Ik heb nog een ca. 15jr oude tafeldiepvries (0.8kWh/dag) en een nog oudere inbouwkoelkast waarbij ik niet bij het stopcontact kan en dus geen idee heb wat het ding verbruikt te gaan, dan heb ik alle usual suspects vervangen.
Wat doet die anders/beter dan http://www.energiemanageronline.nl/ (gas+water+elektra) en http://www.mindergas.nl (gas)NovapaX schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:03:
Nou, nou.... De gasprijzen staan wereldwijd behoorlijk onder druk. Het is alleen de NL regering die een koppeling hanteert. De wereldmarkt ziet die relatie niet zo...Bartjuh schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:52:
http://frontpage.fok.nl/n...lager-door-overschot.html
Daar gaat je TVT door overschotMaar ik ben benieuwd hoe veel het uiteindelijk gaat schelen want de olieprijs blijft gestaag omhoog klimmen ondanks een economie die naar beneden holt. En gas/kolen is wel (enigzins) gekoppeld.
Doe het dan niet voor de tvt, maar omdat het zo leuk is..
Nee, was ook een "grapje", vandaar de "hansdegit schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:45:
[...]
Nou, nou.... De gasprijzen staan wereldwijd behoorlijk onder druk. Het is alleen de NL regering die een koppeling hanteert. De wereldmarkt ziet die relatie niet zo...
Doe het dan niet voor de tvt, maar omdat het zo leuk is..
Zo erg is het natuurlijk niet. Zelfs al zouden de energieprijzen gelijk blijven, verdien ik mijn (nog op het dak te plaatsen) installatie nog in 6-7 jaar terug.
5000 kWh kan fors wat van af zonder in te leveren. Het is alleen handig om daar te besparen waar het het meeste zin heeft.catchingfire schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:34:
5000kWh doen we hier ook makkelijk. 2 volw, 3 kids <10jr. Komen van 6000kWh maar na vervanging van wat oud witgoed naar A++ varianten zitten we nu op 5000kWh. Voor de kinderen zaten we op ongeveer 3000kWh, maar toen stond er nog geen NAS, mediaplayer, PVR, tv minder vaak aan en deden we niet zoals nu >1 wasmachine+droger+stofzuiger runs per dag.
5000 kWh samen met de beschrijving die je geeft klinkt dat alsof er flink wat verbruik zit in het sluipverbruik. Dus het verbruik zit niet in de gebruiksuren maar in de uren dat het apparaat niet gebruikt wordt. Je kan het vrij makkelijk meten: neem eens voordat je gaat slapen de meterstand op en als je wakker wordt weer. Deel dat door het aantal uren en je weet het verbruik van het huis in rust. Ik heb vaak genoeg gehoord dat dat zomaar 200 watt is, goed voor 1800 kWh op jaarbasis oftewel 360 euro. Na 5 jaar kun je daar leuk van op vakantie.
Audio / media / tv meubels zijn berucht, zijn zelfstandig al goed voor 50 watt sluipverbruik. Daarnaast heb je nog cv pompen, elektrische vloerverwarming, etc.
Wat ik merk in mijn omgeving is dat energiebesparing meestal gaat over
1) niet te lang de koelkast open laten
2) de voordeur niet te lang open hebben
3) je mag nooit vergeten het licht uit te doen (damn you!!!)
4) je mag niet zo lang douchen
etc.
Er zijn een paar grote problemen met deze benadering:
Wat ik vaak zie is dat de grote hoeveelheden blijven liggen omdat iedereen zich druk maakt over de kleine beetjes. En teleurgesteld niet merken dat de rekening omlaag gaat en mensen dus (logisch!) skeptisch worden over andere energiebesparende maatregelen.
Ten tweede wekt met name de opdracht om minder lang te douchen en om een trui aan te trekken weerstand op. Mensen laten zich niet vertellen wat ze moeten doen, "als ik dat toch wil", "het helpt toch niet", "ik werk er toch voor", "ik betaal er toch voor" etc.
Dus daarom een pleidooi om vooral energie te besparen daar waar het zinnig is, met grote hoeveelheden tegelijk en met beperkte investering.
Ben nog wat aan het klooien geweest met halogeen spotjes en lampen vervangen door LED, maar dat is wat geneuzel in de marge tegen nu nog forse prijzen. Ik heb nog een ca. 15jr oude tafeldiepvries (0.8kWh/dag) en een nog oudere inbouwkoelkast waarbij ik niet bij het stopcontact kan en dus geen idee heb wat het ding verbruikt te gaan, dan heb ik alle usual suspects vervangen.
[...]
Wat doet die anders/beter dan http://www.energiemanageronline.nl/ (gas+water+elektra) en http://www.mindergas.nl (gas)
In aanvulling hierop: meet gewoon eens grondig. Zet dit in een excel sheet zodanig dat je 75 a 100% van je elektriciteitsverbruik kunt verklaren (vermogen wanneer in gebruik x geschatte tijd in bedrijf, idem verbruik wanneer in rust, omgerekend naar kWh op jaarbasis).
Vervolgens kijk je of je aan de grootste posten wat kunt doen.
Op die manier haalde ik een paar jaar geleden met een minimaal aantal maatregelen 1000kWh af van het toenmalige verbruik van 4400.
Mijn gevoel zegt dat er van 5000 nog flink wat af moet kunnen. (Bij mijn 3500 ook, dat er niet van.)
Vervolgens kijk je of je aan de grootste posten wat kunt doen.
Op die manier haalde ik een paar jaar geleden met een minimaal aantal maatregelen 1000kWh af van het toenmalige verbruik van 4400.
Mijn gevoel zegt dat er van 5000 nog flink wat af moet kunnen. (Bij mijn 3500 ook, dat er niet van.)
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2012 13:24 ]
wie ik ?
Ja leuk splits maar raak
Een isolatie topic kan geen kwaad
Ja leuk splits maar raak
Een isolatie topic kan geen kwaad
Here you go: Isolatie van HR++ glas vergeleken met muur
Speksteenkachel schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:07:
Ik vind het nog steeds niks die opsplitsing.
Om hier even op in te haken.aip schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:27:
[...]
Exact wat ik bedoelde met 'inspiratie' en verder kunnen overslaan. Maar gedane zaken enzo.
Ik heb eens wat rondgeklikt en gekeken naar de contribuanten in dit subforum, en ik moet toegeven dat er daar nu meer van zijn dan eerder.Dat is duidelijk een positieve ontwikkeling. Of dat opweegt tegen mijn (ons) gemis? Geen idee. Niet alle vernieuwing is goed, en niet altijd is vroegah beter.
Ik wist niet eens dat dit soort dingen op GoT besproken werden, ik ben dus erg blij met deze splitsing.
Er valt nu weer een hoop meer te leren en te ontdekken.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Precies, een halogeenspotje van 50W vervangen door een 5W led variant op het toilet heeft mijns insziens niet zo gek veel nut. (behalve in tijden van heersende buikgriepSpiceWorm schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:11:
5000 kWh kan fors wat van af zonder in te leveren. Het is alleen handig om daar te besparen waar het het meeste zin heeft.
Qua wasdroger is er vast veel te halen, maar wij hebben helaas niet de ruimte om was binnen te hang-drogen dus dat wordt 't 'm ook niet. We gebruiken nu een A++ warmtepompdroger.
Die 200W sluipverbruik zou zo maar eens kunnen, dat is namelijk het verbruik wat ik typisch 's nachts op m'n Wattcher zie.5000 kWh samen met de beschrijving die je geeft klinkt dat alsof er flink wat verbruik zit in het sluipverbruik. Dus het verbruik zit niet in de gebruiksuren maar in de uren dat het apparaat niet gebruikt wordt. Je kan het vrij makkelijk meten: neem eens voordat je gaat slapen de meterstand op en als je wakker wordt weer. Deel dat door het aantal uren en je weet het verbruik van het huis in rust. Ik heb vaak genoeg gehoord dat dat zomaar 200 watt is, goed voor 1800 kWh op jaarbasis oftewel 360 euro. Na 5 jaar kun je daar leuk van op vakantie.
Audio / media / tv meubels zijn berucht, zijn zelfstandig al goed voor 50 watt sluipverbruik. Daarnaast heb je nog cv pompen, elektrische vloerverwarming, etc.
Ik weet dat m'n "AV-hoek" (lcd tv, pvr, popcornhour, squeezebox, receiver, subwoofer, adsl/voip-modem en router) zo'n 50W idle consumeren. Ongeveer de helft daarvan is modem+router. Dat vind ik al gigantisch, waar die andere 150W in zit is me niet geheel duidelijk, NAS en netwerkprinter staan dan uit. Er kleven echter wat praktische nadeeltjes aan het resoluut uitschakelen van de "AV-hoek":
- VOIP modem uit --> niet kunnen bellen/gebeld worden bij calamiteiten, niet handig als elke seconde telt.
- bij het inschakelen gaan sommige apparaten niet in een standby mode maar in een power-on mode (Squeezebox Touch, Popcornhour)... en staan dan dus de hele dag "aan".
- ik heb al enkele keren gemerkt dat bij het resoluut uitschakelen het DHCP gebeuren verstoord wordt en bijvoorbeeld de popcornhour de NAS niet kan vinden. Voor mij is dat niet zo'n issue, maar als m'n vriendin 's middags een filmpje voor de kids op wil zetten terwijl ik niet thuis ben is dat niet handig.
Een nacht het verbruik meten moet ik nog eens doen. Aangezien we dag/nachtstroom hebben draait meestal de wasmachine, wasdroger en vaatwasser 's nachts dus dat wordt een keer plannen.
[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 10-02-2012 15:50 ]
Ik heb er al vaker over gelezen en heb het veelvuldig gezien. Wanneer mensen eenmaal de smaak te pakken hebben met betrekking tot energiebesparing en zelf opwekken gaat het vrij lang door en worden er allerlei nieuwe gebieden aangeboord. Dat is een ontzettend krachtig effect.
Waar begon het bij jou mee? Wat is je motivatie? Kwam het door kennis? Of door een documentaire? Het lijkt me heel interessant om de factoren te kunnen achterhalen waardoor mensen geïnfecteerd raken. Als ze eenmaal goed besmet zijn gaan ze hard, fanatiek en grondig aan de slag. Een zeer gezond virus die op allerlei vlakken in onze samenleving goed doet. Als we weten hoe het zich verspreid kunnen we kijken hoe we het actief kunnen verspreiden. Dat is een zichzelf versterkend, zeer krachtig systeem. Sneeuwbal effect.
Hebben jullie hier ideeën over?
@ de handschoenen: dik fleece dus en een skibroek. Ik ga eens kijken in de stad!
Waar begon het bij jou mee? Wat is je motivatie? Kwam het door kennis? Of door een documentaire? Het lijkt me heel interessant om de factoren te kunnen achterhalen waardoor mensen geïnfecteerd raken. Als ze eenmaal goed besmet zijn gaan ze hard, fanatiek en grondig aan de slag. Een zeer gezond virus die op allerlei vlakken in onze samenleving goed doet. Als we weten hoe het zich verspreid kunnen we kijken hoe we het actief kunnen verspreiden. Dat is een zichzelf versterkend, zeer krachtig systeem. Sneeuwbal effect.
Je hebt routers met ingebouwd modem vanaf 8 watt, dat scheelt 17 watt continue oftewel 30 euro per jaar. Zo'n modem kost je (?) 30 euro? tvt =1 jaar. Over 5 jaar 120 euro verdiend.catchingfire schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:04:
Die 200W sluipverbruik zou zo maar eens kunnen, dat is namelijk het verbruik wat ik typisch 's nachts op m'n Wattcher zie.
Ik weet dat m'n "AV-hoek" (lcd tv, pvr, popcornhour, squeezebox, receiver, subwoofer, adsl/voip-modem en router) zo'n 50W idle consumeren. Ongeveer de helft daarvan is modem+router.
150 watt onverklaard is wel veel. CV / vloerverwarmings pomp die blijft draaien?Dat vind ik al gigantisch, waar die andere 150W in zit is me niet geheel duidelijk, NAS en netwerkprinter staan dan uit.
Je hebt al een wattcherEen nacht het verbruik meten moet ik nog eens doen.
@ de handschoenen: dik fleece dus en een skibroek. Ik ga eens kijken in de stad!
[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 10-02-2012 16:33 ]
Anoniem: 334569
Dat is toch in 2009 losgelaten? Het gaat via de virtuele gasmarkt (TTF..bladiebla..)hansdegit schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:45:
[...]
Het is alleen de NL regering die een koppeling hanteert. De wereldmarkt ziet die relatie niet zo...
Het is wel erg lang gekoppeld geweest.
Verschillende factoren:SpiceWorm schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:29:
Waar begon het bij jou mee? Wat is je motivatie? Kwam het door kennis? Of door een documentaire?
- een naheffing op de elektrorekening van 600 euro wat achteraf een door een defect wasmachine bleek te komen
- het bekijken van het huishoudboekje: waar valt iets te halen?
- ik geef ook heel eerlijk toe dat ik het fijn vind om het mileu te ontzien, maar het is zeker geen hoofdredenen om naar m'n verbruik te kijken, het gaat mij toch om de euro's.
Ik heb zo'n combi-modem/router maar dat is zo'n drama qua stabiliteit/functionaliteit dat ik helaas genoodzaakt ben om de routerfunctie van het ding te bypassen en er een losse router achter te zetten.Je hebt routers met ingebouwd modem vanaf 8 watt, dat scheelt 17 watt continue oftewel 30 euro per jaar. Zo'n modem kost je (?) 30 euro? tvt =1 jaar. Over 5 jaar 120 euro verdiend.
Binnenkort krijgen we hier echter glasvezel en dan ga ik de situatie weer eens opnieuw bekijken.
Op onze badkamer ligt pakweg 1-2m2 elektr. vloerverwarming, maar die staat 's nachts uit. En als ie al aanstaat is het erg minimaal.150 watt onverklaard is wel veel. CV / vloerverwarmings pomp die blijft draaien?
M'n nachtverbruikanalyse:
- CV (Nefit HR Excellent 22HRC geloof ik) doet 's nachts continu ~10W (0.01kWh/uur)
- "AV-hoek", ~45-50W continu (als alles standby staat dus, bij tv kijken 170-180W (37" LCD))
- oud tafeldiepvriesje, ~30W continu, 24/7
- nieuw A++ tafelkoelkastje, ~10W continu, 24/7
- de inbouwkoelkast waar ik niet bij het stopcontact kan... blijft een mysterie.
- her en der een adaptertje (kruimeldief, telefoon, laptop, ...), IR-sensors van lampen, wekkers (te verwaarlozen, al ooit gemeten)... lastig te meten. 20W continu?
Dus 10+50+30+10=100W, met nog wat klein grut laten we zeggen 120W kan ik verklaren. Waar die andere 80W naar toe gaan? Ik hoop niet naar de inbouwkoelkast.
Yes, leuk ding, nieuw te duur, maar via marktplaats voor zachte prijsjes te scorenJe hebt al een wattcher
Rustig in de Duurzame Kroeg, vandaag.
Zou het hier soms aan hebben gelegen?

Of hadden mensen last van zonnestroom bijbouw koorts?

Anyhow: de winter is mooi. En het blauw gaat in rappe schreden vermeerderd worden dit jaar.
Da's een mooie zaak!
Biertje? Biertje!

Of hadden mensen last van zonnestroom bijbouw koorts?

Anyhow: de winter is mooi. En het blauw gaat in rappe schreden vermeerderd worden dit jaar.
Da's een mooie zaak!
Biertje? Biertje!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Bij mij zijn het dezelfde redenen : economisch, mijn eigen portomonee.catchingfire schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:59:
[...]
Verschillende factoren:
- een naheffing op de elektrorekening van 600 euro wat achteraf een door een defect wasmachine bleek te komen
- het bekijken van het huishoudboekje: waar valt iets te halen?
- ik geef ook heel eerlijk toe dat ik het fijn vind om het mileu te ontzien, maar het is zeker geen hoofdredenen om naar m'n verbruik te kijken, het gaat mij toch om de euro's.
Inhoudelijk is het iets anders : Ik heb zonne-panelen aangeschaft vooral vanwege een hoge energierekening.
Niet direct voor het milieu dus, maar gewoon als eerste vanwege mijn eigen centen.
Het bevalt me prima mag ik wel zeggen. Errst had ik er 14, nu heb ik er ondertussen 22 panelen. Ben er een beetje in doorgeschoten.
Later wil ik nog iets gaan doen met een zonne-boiler.
Ik ben eens vlak bij je in de buurt bij Kinderdijk / Oud Alblas wezen schaatsen.zonnigtype schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:36:
Rustig in de Duurzame Kroeg, vandaag.
[afbeelding]
Schitterend gewoon.
Bij ons (gezin 2 kinderen) ging het electricteitsverbruik pas echt goed omhoog toen de kinderen ouder werden dan circa 12 jaar. Dus misschien staat je nog wat te wachten. Het liep gestaag op van een stabiele 3000 (1998-2002, oudere meetgegevens heb ik niet) naar 5500 kWh in 2007. Ik wijt dat vooral aan extra TV, X-Box, Desk top computers en ook onvoldoende aandacht om dat allemaal weer uit te zetten als het niet gebruikt wordt.catchingfire schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:34:
[...]
5000kWh doen we hier ook makkelijk. 2 volw, 3 kids <10jr. Komen van 6000kWh maar na vervanging van wat oud witgoed naar A++ varianten zitten we nu op 5000kWh. Voor de kinderen zaten we op ongeveer 3000kWh, maar toen stond er nog geen NAS, mediaplayer, PVR, tv minder vaak aan en deden we niet zoals nu >1 wasmachine+droger+stofzuiger runs per dag.
[...]
In 2009 hebben we PV geinstalleerd dat maximaal 2000 kWh (2220 kWp) per jaar levert.
Daarna is een nieuwe zuinigere oven en ijskast aangeschaft die aan vervanging toe waren. De desktops zijn afgeschaft, alleen nog laptops. Sluipverbruik heeft alle aandacht gehad. Lampen zijn stukje bij beetje vervangen door LED (geen geneuzel, ech nie). En de kinderen zijn zich nu echt bewust van het feit dat ze geen apparaten ongebruikt aan moeten laten staan (kleine moeite). En nog zo wat dingetjes.
Resultaat in 2011: netto jaarverbruik van 480 kWh.
Verwachting/streven voor 2012 (zonder extra PV, dak is vol): 0 kWh.
We zijn al goed op weg, vanaf 1 jan. 2012 nu al 150 kWh minder verbruikt als in dezelfde periode 2011.
Da's wel een vet stukkie fietsen, helemaal aan de andere kant van de provincie (en een dikke rivier over, de Lek, via de van Brienenoordbrug).Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:52:
[...]
Ik ben eens vlak bij je in de buurt bij Kinderdijk / Oud Alblas wezen schaatsen.
Schitterend gewoon.
We hebben vandaag niet geschaatst, maar prachtig gewandeld over de bevroren wateren rond Warmond (ben eerder deze week snoeihard op m'n schouder gevallen op de Rijn, heb niet zulke goeie schaatsen en ben beetje krakkemikkig aan het worden, ook altijd zwakke enkels gehad).
Morgen eerst zagen/laatste wilgen knotten in de Zwanburgerpolder en misschien bij een andere boer, zondag weer stukkie schaatsen proberen, uiteraard ergens bij de Kaag.
Nu afnokken, voordat ik weer ga nachtbraken...
... laatste foto'tje om in stijl af te sluiten, "Duurzame Vorst" ...

Het avontuur met NLenergie blijft iedere dag een verrassing.
Mijn contract loopt half maart af dus begin februari mijn opzegging doorgegeven.
Zonder opzegging zit ik weer 3 jaar aan ze vast.
De bevestiging van deze opzegging krijg je op de laatste dag van het contract, half maart dus.
Nogal nutteloos om zo lang te wachten dus voor de zekerheid maar een aangetekende brief erachteraan.
Het gaat allemaal nog leuk worden met ze om de eindafrekening rond the krijgen..
Ik kon online mijn teruglevering en gas meterstanden al niet opgeven.
De totale jaarrekening zal een paar tientjes worden als ze het goed doen.
Anyway ik heb al een geschil van ze gewonnen dus dit komt ook wel goed denk ik.
Greenchoice heeft er een klant bij voor 3 jaar. Lekker lang ivm het nieuws over de gas prijzen.
Mijn contract loopt half maart af dus begin februari mijn opzegging doorgegeven.
De bevestiging van deze opzegging krijg je op de laatste dag van het contract, half maart dus.
Nogal nutteloos om zo lang te wachten dus voor de zekerheid maar een aangetekende brief erachteraan.
Het gaat allemaal nog leuk worden met ze om de eindafrekening rond the krijgen..
Ik kon online mijn teruglevering en gas meterstanden al niet opgeven.
De totale jaarrekening zal een paar tientjes worden als ze het goed doen.
Anyway ik heb al een geschil van ze gewonnen dus dit komt ook wel goed denk ik.
Greenchoice heeft er een klant bij voor 3 jaar. Lekker lang ivm het nieuws over de gas prijzen.
Ok dan iets dichter bij huis, herken je onderstaand tafereel?zonnigtype schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:10:
Da's wel een vet stukkie fietsen, helemaal aan de andere kant van de provincie (en een dikke rivier over, de Lek, via de van Brienenoordbrug).

Nope, maar we hebben hier zo veel polders, molens, en sloten, dat ik die zeker niet allemaal uit mijn hoofd op kan lepelen.Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:59:
[...]
Ok dan iets dichter bij huis, herken je onderstaand tafereel?
[afbeelding]
En het is hier wel een duurzame kroeg, hé! Dus deze plaatjes zijn meer van toepassing (nieuw ontdekte installatie met 4 modules op vette frame opbouw op schuurtje, wat van de openbare weg niet zichtbaar is, vlak bij onze wijk, uiteraard vanaf de dichtgevroren Rijn vandaag):

Ik heb ze gezien op je site.
Vorige plaatje was trouwens de Joppe vlakbij Leiden
Vorige plaatje was trouwens de Joppe vlakbij Leiden
Inmiddels is er wel wetgeving omtrent stilzwijgende verlenging. Die is per 1 december 2011 in gegaan.Woodski schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:25:
Het avontuur met NLenergie blijft iedere dag een verrassing.
Vanaf die datum geld ook de regel met betrekking tot het aflopen van termijnen.
Gezien je contract per half maart afloop zou de verlenging onder de nieuwe wetgeving vallen.
Dus wat je zegt is niet meer conform de wetgeving van nu. Onder de nieuwe wetgeving zou je worden verlengd naar een contract met onbepaalde tijd, die je dus in 30 dagen kunt opzeggen.
Overigens is dit een van de fijnste wetswijzigingen mbt consumentenbescherming van de afgelopen tijd.
@Spiceworm :SpiceWorm schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:29:
Ik heb er al vaker over gelezen en heb het veelvuldig gezien. Wanneer mensen eenmaal de smaak te pakken hebben met betrekking tot energiebesparing en zelf opwekken gaat het vrij lang door en worden er allerlei nieuwe gebieden aangeboord. Dat is een ontzettend krachtig effect.
Beetje late reactie, maar de twee links hieronder geven aardig antwoord op je vragen :
- Link 1
- Link 2 (audio)
Ik heb vrijdag nog een Fisker Karma gezien in het wild (NL kenteken!).

Qua concept het dichtst bij een Opel Ampera. Elektrisch met een range extender.
Alleen dan serieus buitenissig. (300 kW en 1300Nm !!!) Voor 101.000 euro iets heel speciaals.
Vind het toch een tip voor bepaalde personen die geen concessies willen doen ten aanzien van prestaties.
Vraag me af of Jeroen H erin zat
. Het was in Den Dolder, dat is niet ver van H. alwaar Jeroen H residentie houdt.

Alleen dan serieus buitenissig. (300 kW en 1300Nm !!!) Voor 101.000 euro iets heel speciaals.
Vind het toch een tip voor bepaalde personen die geen concessies willen doen ten aanzien van prestaties.
Vraag me af of Jeroen H erin zat

Ik hoop binnenkort ook eens in zo'n auto te rijden, kennis van mij heeft er 1 besteld.Anoniem: 334569 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:56:
Ik heb vrijdag nog een Fisker Karma gezien in het wild (NL kenteken!).
[afbeelding]
Vraag me af of Jeroen H erin zat. Het was in Den Dolder, dat is niet ver van H. alwaar Jeroen H residentie houdt.
Nee ik was het nietAnoniem: 334569 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:56:
Vraag me af of Jeroen H erin zat. Het was in Den Dolder, dat is niet ver van H. alwaar Jeroen H residentie houdt.

Overigens lees ik net dit: 'Luchtvaart heeft 33.500 nieuwe vliegtuigen nodig'
Hoe... hoe denkt men dit voor elkaar te krijgen als het vrijwel zeker is dat meer aardolieproductie er niet in zit, en dat biobrandstoffen niet meer dan een heel klein deukje kunnen maken in het brandstofverbruik van de luchtvaart - en dat nog ten koste van een grote verstoring van de voedselmarkt?
Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Barman, doe me een biertje - er zit een vijf in de klok (12:35).
Zonneenergie lost alle problemen op: Zonneenergie voor oliewinningJeroenH schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:39:
Hoe... hoe denkt men dit voor elkaar te krijgen als het vrijwel zeker is dat meer aardolieproductie er niet in zit, en dat biobrandstoffen niet meer dan een heel klein deukje kunnen maken in het brandstofverbruik van de luchtvaart - en dat nog ten koste van een grote verstoring van de voedselmarkt?
Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Wellicht helpt dit?
Anoniem: 334569 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:59:
Zonneenergie lost alle problemen op: Zonneenergie voor oliewinning

Nee, helaas. En waar blijft mijn bier.Wellicht helpt dit?

Mag jij (alcoholisch) drinken onder werktijd?JeroenH schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:09:
Nee, helaas. En waar blijft mijn bier.
[afbeelding]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Nee, en dat doe ik ook bijna nooit. Maar wie zeg dat ik aan het werk ben? En daarbij, dit is een virtuele kroeg, dan mag een virtueel biertje vast welollie1965 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:28:
Mag jij (alcoholisch) drinken onder werktijd?
Vandaag weer eens een telefoontje gehad van Nuon of ik geen contract bij ze wilde. Blijkbaar hebben ze nog niet genoeg geleerd van hun eerdere boete, wegens schending van het "Bel mij niet"register.
A'dam PVOutput
mijn tactiek op dat soort dingen.ericplan schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:18:
Vandaag weer eens een telefoontje gehad van Nuon of ik geen contract bij ze wilde. Blijkbaar hebben ze nog niet genoeg geleerd van hun eerdere boete, wegens schending van het "Bel mij niet"register.
doen of je dom bent.
telefoon naast je neer leggen.
het liefst op speaker stand.
eens in de 30 seconde zegen:"go dat is interessant" (liefst op een zo onnozele manier.)
of "dat is wel iets wat je zegt." ("zo onnozel als je maar kan zijn.")
nooit het woord:"ja" nooit noemen.
na een 1/2 uur leggen ze vanzelf de hoorn op en zij hebben weer niks verkocht.
dus het call center haalt hun sells per uur niet,
en als iedereen dat doet hout het van zelf op.
ik ben best wel kut om aan de lijn te krijgen.
dus als je dit hebt mee gemaakt aan de lijn bij een call center.
dat was ik.
en ben er nog trots op ook.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-02-2012 18:47 ]
Tegenscript
Twee keer gebruikt, jaren geleden. De eerste keer werd de beller pissig omdat hij het kende, en de tweede keer heb ik uiteindelijk uitgelegd wat ik aan het doen was. De dame in kwestie kon de grap wel waarderen.
-edit-
En als je het dan echt goed wil doen, dan doe je het zo: YouTube: Telemarketing Prank
Twee keer gebruikt, jaren geleden. De eerste keer werd de beller pissig omdat hij het kende, en de tweede keer heb ik uiteindelijk uitgelegd wat ik aan het doen was. De dame in kwestie kon de grap wel waarderen.
-edit-
En als je het dan echt goed wil doen, dan doe je het zo: YouTube: Telemarketing Prank
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 13-02-2012 19:20 ]
Haha fantastisch!Anoniem: 334569 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:59:
Zonneenergie lost alle problemen op: Zonneenergie voor oliewinning
Olie-industrie stapt over op goedkope zonne-energie. Maar dan echt. En zonder grap. Als het bericht op lowtechmag klopt dan is dit een historisch moment in de fossiele geschiedenis.
cooooool.JeroenH schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:15:
Tegenscript
-edit-
Laatste paar maanden veel energie verspild aan een isolatiebedrijf voor het aanbrengen van spouwmuurisolatie. Je vult op een avond in November het contactformulier op de website in, vervolgens hoor je een week niks. Dan bel je, kunnen ze je aanvraag niet vinden. Dan maak je afspraak, bellen ze halfuur vantevoren af. Vervolgens is het half december en komt er eindelijk iemand langs.
Krijg je op 24 december een offerte, die teken je en stuur je retour... vervolgens hoor je niks.
Dan is het eind januari en ga je zelf bellen: je wordt steeds teruggebeld, maar niet heus. Uiteindelijk verkoper op zijn 06 gebeld, ik zou nu echt worden teruggebeld. Halfuur later afdeling planning, of ze vorige week langs kunnen komen. Vorige week, halve dag thuis gezeten, niks. Uiteindelijk maar eens gebeld: "Nee, vanwege de vorst kunnen we niks doen, we hebben uw vrouw gesproken". Vriendin gebeld: "Mij is niks verteld". Vaste telefoon nagekeken: geen inkomende oproepen gehad of gemist.
Morgen dus nog maar eens bellen, ze zouden direct contact met me opnemen zodra de dooi in zou zetten, het vriest hier nu al een aantal dagen niet meer, maar vandaag niks van ze gehoord. Begin er eigenlijk een beetje moe van te worden, adverteren met isolatie binnen 6 weken, en inmiddels zijn we bijna het dubbele verder.
Nadeel is alleen dat ik de offerte getekend heb, en dat ze in de voorwaarden die ze me niet verstrekt hebben bij de offerte, een clausule hebben staan dat annuleren me sowieso alle gemaakte kosten van de voorbereiding + 10% van de offertesom gaan kosten. Ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen, heb zelf ook een bedrijf, als ze daarmee gaan factureren, ga ik ook factureren voor al mijn tijd die ze verspild hebben door hun afspraken niet na te komen.
Krijg je op 24 december een offerte, die teken je en stuur je retour... vervolgens hoor je niks.
Dan is het eind januari en ga je zelf bellen: je wordt steeds teruggebeld, maar niet heus. Uiteindelijk verkoper op zijn 06 gebeld, ik zou nu echt worden teruggebeld. Halfuur later afdeling planning, of ze vorige week langs kunnen komen. Vorige week, halve dag thuis gezeten, niks. Uiteindelijk maar eens gebeld: "Nee, vanwege de vorst kunnen we niks doen, we hebben uw vrouw gesproken". Vriendin gebeld: "Mij is niks verteld". Vaste telefoon nagekeken: geen inkomende oproepen gehad of gemist.
Morgen dus nog maar eens bellen, ze zouden direct contact met me opnemen zodra de dooi in zou zetten, het vriest hier nu al een aantal dagen niet meer, maar vandaag niks van ze gehoord. Begin er eigenlijk een beetje moe van te worden, adverteren met isolatie binnen 6 weken, en inmiddels zijn we bijna het dubbele verder.
Nadeel is alleen dat ik de offerte getekend heb, en dat ze in de voorwaarden die ze me niet verstrekt hebben bij de offerte, een clausule hebben staan dat annuleren me sowieso alle gemaakte kosten van de voorbereiding + 10% van de offertesom gaan kosten. Ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen, heb zelf ook een bedrijf, als ze daarmee gaan factureren, ga ik ook factureren voor al mijn tijd die ze verspild hebben door hun afspraken niet na te komen.
Hier idem, ik heb een afspraak met Koston dat ze op 17 februari, komende vrijdag, onze spouwmuur zouden komen isoleren. Op 5 december de offerte getekend en ongeveer drie weken geleden maar eens gebeld wanneer e.e.a. zou gaan gebeuren. De dame die ik aan de lijn kreeg floepte er direct uit dat het 17 feb zou gaan worden, tenzij het hard zou vriezen, want dan kunnen ze het niet doen (de lijm werkt dan niet goed).
Het heeft de afgelopen periode flink gevroren, dus ik verwacht dat hun schema flink achterloopt. Maar heb ik al wat gehoord? Nee. Communicatie blijft een vak. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze niets communiceren. Als ik ze dan vrijdagochtend bel, en ze hebben geen goed verhaal (als in "we komen het komende maandag om 08:00 doen") dan is het klaar. Ik heb nog geen aanbetaling gedaan.
Wat is het toch met sommige bedrijven dat ze een prima product hebben maar niet schijnen te begrijpen dat hun klanten graag willen weten wat de stand van zaken is?
Het heeft de afgelopen periode flink gevroren, dus ik verwacht dat hun schema flink achterloopt. Maar heb ik al wat gehoord? Nee. Communicatie blijft een vak. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze niets communiceren. Als ik ze dan vrijdagochtend bel, en ze hebben geen goed verhaal (als in "we komen het komende maandag om 08:00 doen") dan is het klaar. Ik heb nog geen aanbetaling gedaan.
Wat is het toch met sommige bedrijven dat ze een prima product hebben maar niet schijnen te begrijpen dat hun klanten graag willen weten wat de stand van zaken is?
Communicatie is voor heel veel bedrijven een vreemd begrip!
Mailen is voor veel bedrijven ook een kunst, lopen vele potentiële klanten mis
[ Voor 41% gewijzigd door PASware op 13-02-2012 21:19 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Nou dat is helemaal waar. Ik kan me nog herinneren dat toen ik begin 2006 offertes opvroeg voor onze zonnestroompanelen ik in veel gevallen ook geen of slecht antwoord kreeg. Ik heb heb destijds tien offerte-aanvragen gedaan (serieuze, met schets en foto's etc.) en dit was het resultaat:PASware schreef op maandag 13 februari 2012 @ 21:18:
Communicatie is voor heel veel bedrijven een vreemd begrip!
* Vier serieuze antwoorden (binnen een week, gedegen antwoord)
* Drie niet serieuze antwoorden (pas na vier weken, prijs twee keer zo hoog als de goedkoopste, alleen verwijzing naar standaardpakket op website)
* Drie helemaal geen antwoord
Ik snap dat zeker in de huidige cowboymarkt die de de Nederlandse zonnestroommarkt op dit moment is je als leverancier continu belaagd wordt door mensen die met hun offertemachinegeweer wild om zich heen schieten om maar aan de laagste prijs te komen, maar ik zie me mezelf bij dit soort zaken als serieuze klant. Ik krijg dan ook gelijk een heel slecht gevoel bij bedrijven die niet goed communiceren - vooral als het na tekening van offerte is ('de buit is al binnen').
Het komt er op neer dat men afspraken niet/gedeeltelijk nakomt._JGC_ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:04:
Laatste paar maanden veel energie verspild aan een isolatiebedrijf voor het aanbrengen van spouwmuurisolatie. Je vult op een avond in November het contactformulier op de website in, vervolgens hoor je een week niks. Dan bel je, kunnen ze je aanvraag niet vinden. Dan maak je afspraak, bellen ze halfuur vantevoren af. Vervolgens is het half december en komt er eindelijk iemand langs.
Maar een nieuwe afspraak en meld duidelijk aan ze wat je van ze verwacht (afmelden/communiceren), dit liefst schriftelijk bevestigen.
Als je nu een nieuwe datum krijgt en zonder af te melden zit je weer thuis te wachten, kun je ze in gebreke stellen. Bouw wel eerst een dossier op en laat weten wat het dossier is in de brief.
Laat weten dat je ze nog één keer een kans wilt geeft en dat je anders tot ontbinding van het contract overgaat en de gemaakte kosten zult verhalen (verlof enz enz). Bij contract ontbinding moeten zij aannemelijk maken welke kosten zij gemaakt hebben om deze uberhaupt te kunnen declareren, maar in jouw geval kan dat alleen offertekosten zijn en deze zijn "altijd gratis" (als je dat duidelijk het aangegeven of zij zelf melden in de offerte). Inkopen van unieke materialen welke niet later op andere projecten verwerkt kunnen worden zouden in zeer specifieke gevallen op jou verhaalt kunnen worden, echter bij betaling mag je ze ook opeisen.
Maar wat voor specifieke materialen zouden ze nou voor jou besteld kunnen hebben
Oh, ja rechtsbijstand briefje doet ook vaak wonderen als je vast dreigt te lopen.
Het is niet een prettig gesprek/bericht die laatste brief (aangetekend), maar het bericht komt wel over.
En........ het werkt, dit kan ik zeggen uit eigen ervaring met een aannemer die ook maar niet de rest punten wilde opleveren. Alleen was het bij mij, "ik laat het maken op jouw kosten", en ja die jaarlijkse kosten van de rechtbijstand heb ik er al voor de komende "tig" jaar uit.
Dit , hierom en hierom
Brightsource Energy Inc. had in september 2011 in het Californische Coalinga project voor Chevron al een CSP Tower met 3.822 heliostaten in gebruik genomen om extra zware olie uit de bodem te raggen op Amon Re's zonnestralen...SpiceWorm schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:16:
[...]
Haha fantastisch!
Olie-industrie stapt over op goedkope zonne-energie. Maar dan echt. En zonder grap. Als het bericht op lowtechmag klopt dan is dit een historisch moment in de fossiele geschiedenis.
29 Megawatt thermisch (stoom) plus 13 Megawatt elektrisch capaciteit.
http://www.brightsourceenergy.com/projects/coalinga
Factsheet:
http://www.brightsourceen.../Coalinga_FS_PressKit.pdf
Kan Chevron een paar leuke groene verfstreken van op de wangen schilderen...

Vanmorgen zelf maar weer gebeld naar isolatiebedrijf... we gaan u vanmiddag terugbellen...
* _JGC_ gaat het zien... of toch niet...
Heb inmiddels al wat offertes aangevraagd via internet voor het geval ik het alsnog ga afblazen. Uiteraard teken ik verder niks totdat ik van deze lui af ben. Als een bedrijf al moeite heeft met communiceren voordat die rommel in je spouw zit, hoe zit het dan met de 10 jaar garantie die ze geven? Heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in.
* _JGC_ gaat het zien... of toch niet...
Heb inmiddels al wat offertes aangevraagd via internet voor het geval ik het alsnog ga afblazen. Uiteraard teken ik verder niks totdat ik van deze lui af ben. Als een bedrijf al moeite heeft met communiceren voordat die rommel in je spouw zit, hoe zit het dan met de 10 jaar garantie die ze geven? Heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in.
De site van SMA opbrengsten grafiek is recentelijk aangepast naar 0-25 GW
Dat gaan serieuze opbrengsten worden komende zomer, de duitse hoogspanningslijnen gaan get goed voor hun kiezen krijgen. Als het zover is zal ik maar een virtueel biertje open trekken
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Dat gaan serieuze opbrengsten worden komende zomer, de duitse hoogspanningslijnen gaan get goed voor hun kiezen krijgen. Als het zover is zal ik maar een virtueel biertje open trekken
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Iets wat ik me al een tijdje afvraag en misschien kunnen jullie in de "Kroeg" mij daarbij helpen:
Bij ons thuis word er aardig wat thee gedronken, dus daar is heet water voor nodig.
Wat is voordeliger / kosten besparend / energie zuiniger.
waterkoker op electra
of
fluitketel op gas?
Zelf maken we gebruik van een fluitketel, dit duurt wel langer qua tijd.
Bij ons thuis word er aardig wat thee gedronken, dus daar is heet water voor nodig.
waterkoker op electra
of
fluitketel op gas?
[ Voor 11% gewijzigd door Nickelson01 op 14-02-2012 16:12 ]
Dat is al een tijdje geleden getest door jeroenH. Zie zijn artikel op zijn website:Nickelson01 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:07:
Iets wat ik me al een tijdje afvraag en misschien kunnen jullie in de "Kroeg" mij daarbij helpen:
waterkoker op electra
of
fluitketel op gas?
http://www.solarwebsite.nl/2008/11/fluitketel-vc-waterkoker/
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik moet dat eigenlijk nog een keer doen, maar dan beter
Grappig dat dat af en toe na al die jaren nog eens naar boven komt.
Bedankt WouterB voor de link!
Bedankt JeroenH voor het artikel!
Het is zeker interesant om het te lezen.
@JeroenH Wanneer ga je het experimentnog een keer doen? ;-)
Zullen de energiekosten nog gelijk zijn?
Bedankt JeroenH voor het artikel!
Het is zeker interesant om het te lezen.
Zullen de energiekosten nog gelijk zijn?
Als je dat doet, wil ik wel de totale milieubelasting (dus niet alleen energie, maar ook productie, grondstofverbruik etc.) op basis van levenscyclusanalyse doorrekenen. Dat geeft naar mijn mening een eerlijker vergelijking dan alleen kWh's vergelijken. Ik kijk dan wel alleen naar het energiegebruik, niet naar de productie van de fluitketel of de waterkoker (dan zijn er meer gegevens nodig, o.a. over de levensduur). Geef maar een seintje als je de getallen voor het gas- en elektriciteitsverbruik hebt.JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:25:
Ik moet dat eigenlijk nog een keer doen, maar dan beterGrappig dat dat af en toe na al die jaren nog eens naar boven komt.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Het staat eigenlijk al op de planning sinds het eerste experiment. Ik moet er eens tijd voor maken.Nickelson01 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:34:
@JeroenH: je maakt er toch wel een wetenschappelijk stuk van? :lol
@ericplan (/nuon): Voor mij was het een eye-opener te horen dat bedrijven waar je ooit klant bent geweest obv de huidge wetgeving in zoverre niet aan het bel-me-niet register zijn gebonden dat ze op basis van de oude klanten-info je mogen bellen voor een nieuw aanbod, zonder de wet te schenden. We geldt dat ze als je dan aangeeft niet langer gebeld te willen worden, ze daaraan moeten voldoen. Gewoon geërgerd de hoorn erop gooien helpt dus niet
@ericplan (/nuon): Voor mij was het een eye-opener te horen dat bedrijven waar je ooit klant bent geweest obv de huidge wetgeving in zoverre niet aan het bel-me-niet register zijn gebonden dat ze op basis van de oude klanten-info je mogen bellen voor een nieuw aanbod, zonder de wet te schenden. We geldt dat ze als je dan aangeeft niet langer gebeld te willen worden, ze daaraan moeten voldoen. Gewoon geërgerd de hoorn erop gooien helpt dus niet
Hier ook gewoon een fluitketeltje. Heeft als voordeel dat je afgemeten hoeveelheden kunt gebruiken. Ik kan gewoon 1 kopje in de fluitketel gooien en vervolgens opwarmen ipv een halve liter die minimaal in een waterkoker moet. Voor grote hoeveelheden schijnt een waterkoker zuiniger te zijn, maar als ik al een ketel op het fornuis heb staan ga ik geen extra elektrisch apparaat op het aanrecht neerzetten.
Overigens vanmiddag dus toch teruggebeld door isolatiebedrijf: ze kunnen morgenochtend om 8 uur komen. Toch nog positief nieuws dus, nu hopen dat ze dat ook na gaan komen. Ben ook benieuwd naar de resultaten.
Overigens vanmiddag dus toch teruggebeld door isolatiebedrijf: ze kunnen morgenochtend om 8 uur komen. Toch nog positief nieuws dus, nu hopen dat ze dat ook na gaan komen. Ben ook benieuwd naar de resultaten.
Waarom zou je geen kopje of twee in een waterkoker kunnen gooien?_JGC_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:48:
Hier ook gewoon een fluitketeltje. Heeft als voordeel dat je afgemeten hoeveelheden kunt gebruiken. Ik kan gewoon 1 kopje in de fluitketel gooien en vervolgens opwarmen ipv een halve liter die minimaal in een waterkoker moet. Voor grote hoeveelheden schijnt een waterkoker zuiniger te zijn, maar als ik al een ketel op het fornuis heb staan ga ik geen extra elektrisch apparaat op het aanrecht neerzetten.
Omdat ik geen 2 kopjes thee tegelijk drink, en de minimale waterhoeveelheid van de gemiddelde waterkoker al snel 0,5 of 0,75 liter is. Een kopje is 200ml, dus wil je een kopje thee zetten moet je al minimaal 2 kopjes in je waterkoker gooien.
Ook met 1 kopje slaat mijn waterkoker gewoon aan hoor
http://www.olino.org/arti.../fluitketel-of-waterkoker
Daar is het te vinden
edit: Te laat
Daar is het te vinden
edit: Te laat
[ Voor 8% gewijzigd door kockie op 14-02-2012 21:38 ]
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Dan maar hopen dat het een platbodem element is en niet een spiraalErasmo schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:58:
Ook met 1 kopje slaat mijn waterkoker gewoon aan hoor
*Nee, geen aandelen in producent(en) of leverancier
Dit , hierom en hierom
Of een Eco Ketel gebruiken. Ik kan redelijk nauwkeurig aangeven hoeveel warm water ik wil hebben ( min = 0.2liter ). En ik kan zelfs aangeven 80 / 90 of 100 graden.
Werkt perfect.
* mkleinman moment wel iets over de duurzaamheid van de voedingsplaat, daar gaat steeds na 6 maanden een onderdeeltje in stuk waardoor hij niet meer werkt......
Werkt perfect.
* mkleinman moment wel iets over de duurzaamheid van de voedingsplaat, daar gaat steeds na 6 maanden een onderdeeltje in stuk waardoor hij niet meer werkt......
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb ook al jaren een Eco Kettle (het eerste model):

Ik ben er nog nooit aan toe gekomen om er een stukje over te schrijven. Simpel apparaat, werkt perfect bij mij en zet precies de juiste hoeveelheid water. Het huidige model heeft wat meer bling bling, geen idee of die ook zo goed werkt.

Ik ben er nog nooit aan toe gekomen om er een stukje over te schrijven. Simpel apparaat, werkt perfect bij mij en zet precies de juiste hoeveelheid water. Het huidige model heeft wat meer bling bling, geen idee of die ook zo goed werkt.
Misschien interessant voor onze knutselaars:
http://www.bva-auctions.com/auction/category/4888
Veiling bij BVA Auctions van Elektrische (Sport)auto’s en Werkplaats te Oosterhout. Er zitten ook accu's bij en laders en zelf complete electrische auto's (welliswaar zonder RDW-keuring). Ik ga misschien voor zijn set accu's, balen is alleen dat er totaal geen technische specs op de site staan van deze accu's. Let wel op dat er extra kosten bij komen bij zo'n veiling, zo'n 35% (opgeld 16% en BTW 19%)
http://www.bva-auctions.com/auction/category/4888
Veiling bij BVA Auctions van Elektrische (Sport)auto’s en Werkplaats te Oosterhout. Er zitten ook accu's bij en laders en zelf complete electrische auto's (welliswaar zonder RDW-keuring). Ik ga misschien voor zijn set accu's, balen is alleen dat er totaal geen technische specs op de site staan van deze accu's. Let wel op dat er extra kosten bij komen bij zo'n veiling, zo'n 35% (opgeld 16% en BTW 19%)
Vanmorgen om 8:15 bus van isolatiebedrijf op de stoep, lui zijn meteen met boren begonnen en hebben de hele spouw gevuld. Helemaal bovenin blijkt de gevel afgesloten te zijn met glaswol, en ook de achtergevel (noordkant) was al geisoleerd met glaswol. Achtergevel hebben ze verder dus ook met rust gelaten, daar had ik op zich ook geen klachten over.
Heb tijdens de koffiepauze nog even mijn ongenoegen geuit over het slechte contact met klanten en mijn intentie om de hele zooi af te blazen, dit zouden ze doorgeven op kantoor zodat het bedrijf er iets mee kan doen. Ze leveren een prima produkt, weten het ook aan de man te brengen, maar zodra de order binnen is zit je gewoon te wachten met flinke onzekerheid.
Heb tijdens de koffiepauze nog even mijn ongenoegen geuit over het slechte contact met klanten en mijn intentie om de hele zooi af te blazen, dit zouden ze doorgeven op kantoor zodat het bedrijf er iets mee kan doen. Ze leveren een prima produkt, weten het ook aan de man te brengen, maar zodra de order binnen is zit je gewoon te wachten met flinke onzekerheid.
Vorig jaar al flink wat dingen veranderd in huis:
Zojuist een setje waterbespaarders gekocht (http://www.bespaarbazaar....uchebespaarder-p-959.html) en een douche coach (http://www.bespaarbazaar.nl/shower-coach-p-1017.html). Ik hou nogal van warm douchen, maar hoop met de coach en de waterbespaarders hier toch ook aardig op te kunnen minderen
Ook zijn we in 2012 overgestapt naar een andere energiemaatschappij d.m.v. collectieve inkoopactie. Prijzen per kWh zijn piek/dal € 0,179 en € 0.171 respectievelijk; lijken me toch aardig mooie prijzen
Ben erg benieuwd naar het verbruik voor dit jaar, hoop dat we toch weer aardig wat kunnen besparen met enkele simpele/goedkope ingrepen
- Alle lampen vervangen voor spaar/led lampen (ben later ingetrokken bij mn vriendin en die had nog flink wat gloeilampen hangen
)
- Verwarming 's nachts naar 17, overdag/'s avonds max 20 graden
- Verwarming uit in kamers waar we haast nooit komen
- Temperatuur vriezer van -20 naar -18 graden
- CV aanvoertemperatuur verlaagt van 90 naar 60 graden, ketelvermogen staat op 33% ipv 100%.
- Master/slave stekkerblok in woonkamer (had continue +/- 22watt sluipverbruik van apparaten die onnodig stand-by stonden) - Scheelt zo'n 160kWh
- Tochtstrips rondom de voordeur (kwam nogal wat koude lucht langs)
- Tijdschema ingeschakeld op NAS (01:00 uur uit, 's avonds om 18:00 uur aan). Scheelt zo'n 68kWh
- We hebben een oude stortbak bij het toilet welke alleen maar z'n volledige inhoud van +/- 7 a 8 liter kan legen. Heb met behulp van wat glazen potten de inhoud verminderd met +/- 1.2 liter. - Scheelt per jaar zo'n 5.200 liter water.
- PC niet meer overgeklokt. Huidige pc op standaard instellingen is snel zat voor alles en merkte er toch niks van
Zojuist een setje waterbespaarders gekocht (http://www.bespaarbazaar....uchebespaarder-p-959.html) en een douche coach (http://www.bespaarbazaar.nl/shower-coach-p-1017.html). Ik hou nogal van warm douchen, maar hoop met de coach en de waterbespaarders hier toch ook aardig op te kunnen minderen
Ook zijn we in 2012 overgestapt naar een andere energiemaatschappij d.m.v. collectieve inkoopactie. Prijzen per kWh zijn piek/dal € 0,179 en € 0.171 respectievelijk; lijken me toch aardig mooie prijzen
Ben erg benieuwd naar het verbruik voor dit jaar, hoop dat we toch weer aardig wat kunnen besparen met enkele simpele/goedkope ingrepen
barman, die mij maar eens een pilsje.
ik wil niet opscheppen, maar ik heb nu 30 suntech 190Wp panelen in mijn huiskamer liggen.
busje was helaas vol dus ze rijden nog een keer.
ik wil niet opscheppen, maar ik heb nu 30 suntech 190Wp panelen in mijn huiskamer liggen.
busje was helaas vol dus ze rijden nog een keer.
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 15-02-2012 12:14 ]
Wat moet je met bijna 6kWp aan panelen?
Zoveel verbruikte je toch niet.
ze kregen maar 1 pallet in het busje.
de volgende pallet komt er zo aan. (26 stuks)
10640 Wp.
de volgende pallet komt er zo aan. (26 stuks)
10640 Wp.
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 15-02-2012 12:20 ]
Grote tuin? Of ga je de handel in?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nederlandse Energie Maatschappij heeft overigens de veiling van Eigenhuis gewonnen. http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/251671/ Iemand bekend hoe die jongens omgaan met PV panelen, aangezien er niets op hun website over vermeld staat?
Eigenlijk zouden bedrijven subsidie moeten krijgen om hun dak beschikbaar te stellen aan energieleveranciers. Als zij er voor zorgen dat het dak vol komt te staan met panelen is het een win-win situatie: de energieleverancier hoeft zelf minder te stoken in de centrale én de betreffende bedrijven worden een stuk zuiniger.
Mjah, de energieleveranciers zitten hier niet op te wachten omdat het minder geld oplevert natuurlijk...
Mjah, de energieleveranciers zitten hier niet op te wachten omdat het minder geld oplevert natuurlijk...
a vooruit dan.Cyberpope schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:44:
Grote tuin? Of ga je de handel in?
ik zal eerlijk zijn.
9 stuks zijn voor mij.
samen inkoop actie.
NL Energie zou ik persoonlijk niet mee in zee gaan, op welke manier dan ook. Let overigens ook even op de hoge kosten voor vastrecht die ze rekenen, ze geven een laag verbruiktarief, maar compenseren dat weer door een torenhoog vastrecht. Verder... administratie is een puinhoop en service kennen ze niet.FicoF schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:48:
Nederlandse Energie Maatschappij heeft overigens de veiling van Eigenhuis gewonnen. http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/251671/ Iemand bekend hoe die jongens omgaan met PV panelen, aangezien er niets op hun website over vermeld staat?
Dit topic is gesloten.