De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 144 Laatste
Acties:
  • 465.909 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
BlizzarD schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:06:
...

We hebben een oude stortbak bij het toilet welke alleen maar z'n volledige inhoud van +/- 7 a 8 liter kan legen. Heb met behulp van wat glazen potten de inhoud verminderd met +/- 1.2 liter. - Scheelt per jaar zo'n 5.200 liter water.
gaan jullie 12 keer per dag naar het toilet?
of wonen er veel mensen in dat huis?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

liquid_ice schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:14:
[...]

Een gezin van 5 personen zoals ik thuis, is dat helemaal niet zo raar hoor ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
5 noem ik veel ja, haha.

ik woon alleen en ga thuis maar 2 keer per dag ofzow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
c70070540 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:27:
[...]
Een gezin van 5 personen zoals ik thuis, is dat helemaal niet zo raar hoor ;)
De vraag had ook moeten zijn:
1) ga jij 12 x per dag of
2) gaan jullie 6; 4; 3; 2,4; 2; 1,7 ; 1,5 etc. (afh. van het aantal personen) x per dag naar de wc?
;)

Als het huishouden uit meer personen bestaat, is de kans ook groot groot dat er vaker langer mensen thuis zijn (niet FT werken) en dus lijkt 12 mij niet zo gek in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
rube schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:46:
[...]

De vraag had ook moeten zijn:
1) ga jij 12 x per dag of
2) gaan jullie 6; 4; 3; 2,4; 2; 1,7 ; 1,5 etc. (afh. van het aantal personen) x per dag naar de wc?
;)

Als het huishouden uit meer personen bestaat, is de kans ook groot groot dat er vaker langer mensen thuis zijn (niet FT werken) en dus lijkt 12 mij niet zo gek in veel gevallen.
De vraag "gaan jullie 12 keer" is niet zo fout hoor...
Vorig jaar al flink wat dingen veranderd in huis:
Alle lampen vervangen voor spaar/led lampen (ben later ingetrokken bij mn vriendin en die had nog flink wat gloeilampen hangen )
Blijkbaar woont ie sinds 2011 samen met z'n vriendin.

2 bewoners hebben we dus al, vandaar de meervoud.
Ik ben er van uit gegaan (weet het assumptions...) dat als ze net 1 of 2 jaar samen wonen, het gezin uit niet zo heel veel leden bestaat.

Mocht het een huis zijn waar toch 7 man woont, dan kan het antwoord gewoon "ja" zijn, niks geks verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

de nieuwe rabobank in alkmaar is voorzien van 4 windmolens met zicht op de kust (goede windzone)
de molens op mast zijn geintegreerd in het gebouw
http://www.hiergroeitietsmoois.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

aip schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:44:

@ericplan (/nuon): Voor mij was het een eye-opener te horen dat bedrijven waar je ooit klant bent geweest obv de huidge wetgeving in zoverre niet aan het bel-me-niet register zijn gebonden dat ze op basis van de oude klanten-info je mogen bellen voor een nieuw aanbod, zonder de wet te schenden. We geldt dat ze als je dan aangeeft niet langer gebeld te willen worden, ze daaraan moeten voldoen. Gewoon geërgerd de hoorn erop gooien helpt dus niet ;)
Het is nog veel erger: omdat wij nog steeds onverkozen stadswarmte klant zijn van Vattenfall/NUON blijven ze regelmatig "aanbiedingen" voor stroom/gas contracten d'r bij proppen om je voor die "geliberaliseerde" posten weer terug in de moederschoot te krijgen.

We werden zelfs een paar keer gebeld, ondanks het feit dat we al sinds mensenheugenis ingeschreven staan bij alle voorgangers van Belmeneverevernooitmeer register (DMSA, DMIN, en Gaia mag weten hoe ze allemaal hebben geheten). Toen ik de laatste keer "inbrak" in het verkoop lul praatje voordat er zelfs al werd verwezen naar dat belmenietregister (wettelijk verplicht tegenwoordig), begon er een lichtje te branden en werd er een "aantekening" gemaakt. Sindsdien niet meer gebeld, maar de "plies overstappen voor elektra en gas" aanbiedingen worden nog regelmatig verstuurd. Laat ik maar zo, het is wel handig om te weten met wat voor tarieven ze je proberen te lokken. Maar mij krijgen ze niet meer, ik blijf toch al het meeste geld aan SV vastrecht aan die kneiters kwijt raken.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:32:
de nieuwe rabobank in alkmaar is voorzien van 4 windmolens met zicht op de kust (goede windzone)
de molens op mast zijn geintegreerd in het gebouw
http://www.hiergroeitietsmoois.nl/
Dan maar hopen dat ze beter gepositioneerd zijn dan in Bergen op Zoom want om zo'n Energy Ball ook nog eens te plaatsen naast een pandje dat 2x zo groot is als de mast .....
Enfin oordeel zelf Google street view is wel leuk
In de paar jaar dat ik vanuit mij werk er op kan kijken zie ik ze (2) alleen draaien bij +6 beaufort Hadden ze beter het dak vol kunnen leggen met PV. Moet zeggen de extra isolatie schil die om het gebouw is gegaan wel een goede stap was.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• zonnigtype

zonnigtype

Heerlijk, de Klima Lügendetektor over het "vermeende voorkomen van Duitse netcollaps door een oliegestookte centrale in Oostenrijk aan te zetten".

http://www.klima-luegende...sche-blackout-panikmache/

Stelletje diep gravende lefgozers heeft de waarheid op tafel gelegd, die natuurlijk niet door "Der Spiegel", "Die Welt", en de andere bekende boulevard bladen zal worden rondgetoeterd...

Let ook op de "pikante" rol van ons bloedeigen, dik in de schulden zittende TenneT in het fraaie Duitse verhaal...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-07 13:10

stegen

8710Wp

Petje72 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:54:
Misschien interessant voor onze knutselaars:

http://www.bva-auctions.com/auction/category/4888

Veiling bij BVA Auctions van Elektrische (Sport)auto’s en Werkplaats te Oosterhout. Er zitten ook accu's bij en laders en zelf complete electrische auto's (welliswaar zonder RDW-keuring). Ik ga misschien voor zijn set accu's, balen is alleen dat er totaal geen technische specs op de site staan van deze accu's. Let wel op dat er extra kosten bij komen bij zo'n veiling, zo'n 35% (opgeld 16% en BTW 19%)
Dit zal de boedel van All Green Vehicles wel zijn zo te zien.
Stonden vorig jaar nog op de ecomobiel beurs, en waren ook te zien in een docu van de Vpro.
Jammer dat ze failliet zijn.

Maar ze hebben zeker mooie spullen staan.

• wmeester
  • Laatst online: 08:37
migjes schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:55:
[...]

a vooruit dan.
ik zal eerlijk zijn.

9 stuks zijn voor mij.

samen inkoop actie.
Heb je er nog wat "over"? Je DM staat uit.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
wmeester schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:04:
[...]

Heb je er nog wat "over"? Je DM staat uit.
hellaas niks over.

sorrie

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• liquid_ice
a vooruit dan.
ik zal eerlijk zijn.

9 stuks zijn voor mij.

samen inkoop actie.
Wat zijn de besparingen als je een stuk of 60 PV's tegelijk kan halen?
grote orde van 10 / 15% korting ?

Anoniem: 334569

liquid_ice schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:34:
[...]
Wat zijn de besparingen als je een stuk of 60 PV's tegelijk kan halen?
grote orde van 10 / 15% korting ?
Op marktplaats stond of staat iemand met Sharp 245 panelen. 90 cent / wp en bij 2 pellets 85cent. (beide ex BTW). Lager wordt het niet.
De prijs van PV is overigens ook iets gestegen zoals ook SSC heeft aangegeven.
Hij had het over 4 cent, ik heb over een korte tijdspanne 1 cent stijging gezien.
Ofwel de prijzen staan momenteel zo goed als stabiel, de zomer komt... waar wacht je nog op?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:27
ollie1965 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:01:
Hadden ze beter het dak vol kunnen leggen met PV.
Dat geldt altijd voor kleine windturbines op lage hoogte. Ik snap niet waar die voorliefde van het grote publiek voor dat soort speelgoed boven PV vandaan komt?

Wind werkt goed als je het groot doet; gewoon een reut 5MW machines neerplempen op een doordachte manier, hoppa. Niet aan greenwashing doen, meters maken!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

• Thyzz
  • Laatst online: 09-07 09:32

Thyzz

-=leeg=-

JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:42:
[...]

Dat geldt altijd voor kleine windturbines op lage hoogte. Ik snap niet waar die voorliefde van het grote publiek voor dat soort speelgoed boven PV vandaan komt?
Ik heb wel een vermoeden. Nederland zie ik (en waarschijnlijk meer met mij) toch meer als een winderig land dan een zonnig land. Dus je denk misschien eerder aan een windmolen dan aan zonnepanelen

5325wp

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 12:46
JeroenH schreef op maandag 13 februari 2012 @ 22:00:
[...]

Nou dat is helemaal waar. Ik kan me nog herinneren dat toen ik begin 2006 offertes opvroeg voor onze zonnestroompanelen ik in veel gevallen ook geen of slecht antwoord kreeg...
Ik heb kleine 4 weken geleden op een website wat gegevens ingevuld voor offertes van diverse bedrijven in mijn buurt die zonnepanelen kunnen leveren. Ik had daarbij misschien ietwat aparte wensen, namelijk bepaalde afmetingen wat de panelen mochten zijn (vanwege balkon) en geen montage kosten.

Maar tot op heden nog niks gehoord.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07 18:28
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/4soaqb.jpg

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:03
Kreeg overigens net een mailtje dat www.energiemanageronline.nl een makeover heeft gekregen. Ik gebruik deze voor het loggen van elek/gas/water verbruik, geeft interessante overzichten, het verbaasde me dat ze maar 943 gebruikers hebben. Zijn er hier geen gebruikers?

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

catchingfire schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:44:
Kreeg overigens net een mailtje dat www.energiemanageronline.nl een makeover heeft gekregen. Ik gebruik deze voor het loggen van elek/gas/water verbruik, geeft interessante overzichten, het verbaasde me dat ze maar 943 gebruikers hebben. Zijn er hier geen gebruikers?
Jazeker wel, evenals Mindergas.nl vanwege de graaddagen en Ecohome voor een offline backup.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07 18:28
_JGC_ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:07:
[...]

NL Energie zou ik persoonlijk niet mee in zee gaan, op welke manier dan ook. Let overigens ook even op de hoge kosten voor vastrecht die ze rekenen, ze geven een laag verbruiktarief, maar compenseren dat weer door een torenhoog vastrecht. Verder... administratie is een puinhoop en service kennen ze niet.
Service en communicatie is letterlijk tegen te regels. Dat is absoluut verboden voor de medewerkers van klantenservice. Ik spreek uit ervaring.
De enige manier van communiceren is via rechtzaken of geschillen.

Ik ben half maart klant weg wat ze natuurlijk weigeren te bevestigen.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

liquid_ice schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:14:
[...]

2 persoonshuishouden. Vriendin werkt 28 uur en ook nog eens onregelmatig, ik studeer nog en heb parttime baan. 12x per dag is gemiddeld wellicht niet iedere dag van toepassing, maar zeker niet ondenkbaar.
liquid_ice schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:33:
5 noem ik veel ja, haha.

ik woon alleen en ga thuis maar 2 keer per dag ofzow...
2x per dag?? Weet niet of je altijd maar heel kort thuis bent of gewoon vrijwel niks eet/drink, maar das wel erg weinig natuurlijk anders.

iStockphoto

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:42:
[...]

Wind werkt goed als je het groot doet; gewoon een reut 5MW machines neerplempen op een doordachte manier, hoppa. Niet aan greenwashing doen, meters maken!
Windturbines zie je beter op het dak staan dan zonnepanelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• zonnigtype

zonnigtype

Yup, hier ook gebruiker. Zie post bij het aparte forum onderdeel.

Adres krijgen ze niet, ik gebruik die "manager" als leuk extra speeltje. Eigen verbruik weet ik toch al eeuwen, heb ik hen verder niet voor nodig.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Gebruik zelf ook die manageronline.

Vandaag nog een vraag gesteld mbt warmwater icm stadsverwarming. Ik had via hier begrepen dus dat ze een x% hier voor berekenen. Gevraagd of dat dus eventueel uit gezet kan worden omdat wij het hier apart binnen krijgen.

Verder nuttig, kan zien dat ons verbruik met stadsverwarming achter blijft bij de lijn. We gaan later omhoog en later naar beneden.. Foutje of stoken we gevoelsmatig te laat.:)

• zonnigtype

zonnigtype

Sweegers weer in de bocht (eet smakelijk!)
Maar erger is nog dat men geen oog had voor de nadelen: door de bouw van de centrale is natuur verloren gegaan, zullen vele duurzame initiatieven weggedrukt worden omdat de kolenstroom straks supergoedkoop aan de man zal worden gebracht en zullen alle inspanningen die we nu met zijn allen plegen om de CO2-uitstoot omlaag te brengen in het niet vallen bij de extra uitstoot van deze en de andere kolencentrales.

EN DAT WAS ALLEMAAL KENNIS VAN TOEN.
en
De bestuurders van RWE namen de beslissing om te kunnen pronken met het miljardenproject en omdat ze nu eenmaal geilen op grote glimmende centrales. Voor de bestuurders van de provincie geldt min of meer hetzelfde.
Right on top! _/-\o_

Hansjepansje Alders, ex miljeuminister die dat kolenmonster van RWE mogelijk maakte in Noord Nederland, evenals de bouw van de aanvankelijk als pure kolenjongen bedoelde Magnum (what's in a name) van NUON/Vattenfall, is alweer een tijdje voorzitter van de meest fossiele klup van al, Energie-Nederland ...

... en als je nog niet genoeg hebt, het fossiel lobbyen in "spraakmakende" nieuwsmedia gaat gewoon onverbloemd en schaamteloos door alsof de wereld niet al lang in de fik staat:

http://www.energieenwater...-rweessent-te-dienen.html

... of deze ...
Maar wat precies zo'n innovatie-contract precies is weet eigenlijk niemand. Het komt er waarschijnlijk weer op neer dat de minister een mooie strik doet om projecten die sexy worden gevonden, net als bij de Greendeals, waarna hij er mee kan gaan pronken en de bedrijven en instellingen het geld in de zak kunnen steken. Iedereen blij, behalve de belastingbetaler, maar die komt er niet aan te pas, zoals gewoonlijk.
... Sweegers besluit briljant (maar beetje laat) met:
Verspilde dag
Boersma merkte nog op dat de aanwezigen aan het einde van de dag opmerkingen konden maken om de richting van het topteam bij te sturen, "een klein beetje dan", zo zei hij er expliciet bij. Echt waar! "Een klein beetje". Dat heuglijke moment heb ik dus maar niet meer afgewacht. Kortom, een verspilde dag. Het wordt tijd dat ondergetekende zijn gezicht op dit soort bijeenkomsten ook maar eens wat minder laat zien.
Ik laat me al jaaaaaren niet op dat soort totaal zinloze, door de fossielen geregisseerde bijeenkomsten zien. Echt complete tijdverspilling en hartstikke slecht voor je geestelijke gezondheid...

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 16-02-2012 15:19 . Reden: Man, man, man. Wanneer wordt 'ie nou president? ]

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 15:11
hier nog een gebruiker echter in mijn mail staat;
2.500 huishoudens
Sinds de officiële lancering, begin oktober 2011, maken nu ruim 2.500 mensen gebruik van Energiemanager Online. Gezien de positieve reacties die we krijgen, voorzien we in een behoefte. Alle excelletjes aan de kant, want nu is er Energiemanager Online!
Afbeeldingslocatie: http://manager.energiemanageronline.nl/website/site_images/benchmark/house_ranking/2_active_default.png

• catchingfire
marz01 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:21:
hier nog een gebruiker echter in mijn mail staat;
2.500 huishoudens
Sinds de officiële lancering, begin oktober 2011, maken nu ruim 2.500 mensen gebruik van Energiemanager Online....
Daar wel, maar als ik op de Benchmark tab klik zie ik : "Je wordt vergeleken met alle gebruikers (943) van Energiemanager Online, omdat er nog te weinig gebruikers bekend zijn met dezelfde gebouwkenmerken."

2500 vind ik overigens ook aan de lage kant.
Hmm... mijn huisje kleurt diep oranje :(

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-07 21:11
Hier ook een Energiemanager Online gebruiker.

Mijn gasverbruik zat na de correctie opeens gelijk met de doelstelling... :o Gelijk de doelstelling maar wat naar beneden bijgesteld.
Het moet wel spannend blijven natuurlijk :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Aardgas, doelverbruik per jaar 500 m3
Elektra, doelverbruik per jaar 1.350 kWh
Water, doelverbruik per jaar 70 m3
Woningtype: Rijtjeswoning (tussenwoning)
Bouwjaar: 1989 t/m 2000
Bewoners: Drie
Oppervlakte: 115 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 16:51
Uitrol van de slimme (=domme) meter is nu echt begonnen.

http://www.rijksoverheid....ergierekening-omlaag.html

Helaas voor de gebruiker geen enkele controlemogelijkheid om te zien of en hoe vaak er "uitgelezen" wordt.
Deze actie doet me denken aan een kerstboom die helemaal vol hangt, zodat je de takken niet meer ziet..

Als ict-er vindt ik het technisch gezien fantastich, qua zeggenschap, privacy en controle NIET. Waarom moet mijn data extern staan. 1 keer per jaar de meteropname doen via de post of meteropnemer voor een eindafrekening is voldoende.

Een goede slimmer meter oke. maar dan wel de data intern houden.

Het verbaast mij steeds meer hoe makkelijk mensen zijn/haar gegevens cq data afstaat.

[ Voor 33% gewijzigd door internet4me op 17-02-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik blijf het onduidelijk vinden want iedereen roept wat anders. Ik heb nu een draaischijfmeter en PV op m'n dak wat m'n huidige verbruik niet afdekt (dus PV opbrengst < verbruik). Totaal geen issue met m'n draaischijfmeter.

Stel ik word gebeld door m'n energieboer: "we willen een slimme meter bij u plaatsen meneer, wanneer komt het uit?". Maakt het dan vanuit dat PV-oogpunt iets uit of ik akkoord danwel niet akkoord ga met de plaatsing van een slimme meter?
Is het enige wat ik moet doen doorgeven aan m'n energieboer dat ik PV heb en dat er dus een teruglever-telwerk geactiveerd moet worden? Maar dan moet die stand ook weer ergens verrekend worden, potentieel dus meer kans op problemen.

Als positief punt lijkt dat ik dan wel heel helder kan zien en bijhouden hoeveel m'n PV setup heeft gedaan, en wat m'n bruto verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
De slimme meter die nu wordt neergezet bij de mensen kan NIET terugleveren, vandaar mijn opmerking over de domme meter. PV bezitters moeten dus opletten en er 1 vragen die wel kan terugleveren.

Persoonlijk zou ik hem weigeren en om een draaischijfmeter vragen. (helaas maak ik daar weinig kans op.)
@stefimke verdedig je draaischijfmeter met hand en tand.

[ Voor 40% gewijzigd door internet4me op 17-02-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 13:01
ik voel aan komen dat de regering de mensen met pv straks als leverancier gaat zien
en dus alleen de enegrie kosten terug krijgen zonder de belasting (4 cent ofzo)

mileu allemaal leuk en aardig, maar de schatkist moet wel gevuld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

creon schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:16:
ik voel aan komen dat de regering de mensen met pv straks als leverancier gaat zien
en dus alleen de enegrie kosten terug krijgen zonder de belasting (4 cent ofzo)

mileu allemaal leuk en aardig, maar de schatkist moet wel gevuld worden
De verhoudingen in NL zijn zodanig dat PV echt niet snel een probleem wordt. De meeste mensen kunnen nog niet 2000Wp plaatsen. Veel mensen wonen in huurwoningen waarbij het lang niet altijd mogelijk is om iets te plaatsen. Huishoudelijk gebruik is slechts 15 a 20% van het totaal elektriciteitsverbruik.

De overheid wil wel energie transitie op den duur en wil hier momenteel geen hoge subsidies voor verstrekken. Verder zijn ze slim genoeg om te beseffen dat er voorlopig nog lang geen negatief effect is voor de overheid aan de inkomstenkant. Ik betaal BTW over mijn paneel, er wordt Vpb, IB danwel LB afgedragen mbt de installatie.

Ook deze overheid steunt nog windenergie projecten zoals bij Urk. PV is dan nog altijd goedkoper. Dus geld is geen (goed) argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 19:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gelukkig staat mijn pijltje helemaal links :D
Energiemanager Online

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
internet4me schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:44:
Uitrol van de slimme (=domme) meter is nu echt begonnen.

http://www.rijksoverheid....ergierekening-omlaag.html

Helaas voor de gebruiker geen enkele controlemogelijkheid om te zien of en hoe vaak er "uitgelezen" wordt.
Deze actie doet me denken aan een kerstboom die helemaal vol hangt, zodat je de takken niet meer ziet..

Als ict-er vindt ik het technisch gezien fantastich, qua zeggenschap, privacy en controle NIET. Waarom moet mijn data extern staan. 1 keer per jaar de meteropname doen via de post of meteropnemer voor een eindafrekening is voldoende.

Een goede slimmer meter oke. maar dan wel de data intern houden.

Het verbaast mij steeds meer hoe makkelijk mensen zijn/haar gegevens cq data afstaat.
zolang dat ding alleen maar slim is voor het energie bedrijf, komt i er bij mij niet in.
dan mag verhagen dat ding steken waar de zon niet schijnt.
ik ben allen bang dat de rectum van verhagen te krap is voor zoon ding.

(ik kan wel heel hard duwen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:12:
ik ben alleen bang dat de rectum van verhagen te krap is voor zo'n ding.
Ik ben blij dat ik daar niets vanaf weet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:27
Vanochtend is daadwerkelijk mijn spouwmuur gevuld door Koston. Verslag(je) en foto's volgen natuurlijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:15:
[...]
Ik gelukkig ook niet, al vermoed ik wel dat die sinds zijn jeugd niet zo krap meer is; iets met Christenen, kleine jongetjes en pedofilie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:15:
[...]

misschien moeten we dit eens proefondervindelijk uitzoeken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31
Pedofilie grappen zijn niet grappig heren. Zelfs niet in de kroeg ;)

Ontopic (:P) maar weer als het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ja papa rakapul. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
antonboonstra schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:10:
Gelukkig staat mijn pijltje helemaal links :D
Zolang alleen naar absoluut verbruik wordt gekeken en niet naar de situatie is die benchmark niet echt zinvol.

Even een los balletje: Halverwege 2011 spouwmuren met Supafil laten isoleren, bevalt kijkend naar mindergas.nl (van ~0.6m3/graaddag (voor 2011) -> ~0.47m3/graaddag (2011) over het hele jaar gezien, dus ook nog met het niet-geisoleerde halve jaar meegeteld) zo goed dat ik nu de vloer op het oog heb.
Begin '70 woning, "broodjesvloer" met daarop plavuizen, geen vloerverwarming, droge kruipruimte met geelzandbodem, 60m2. Hoe zouden jullie dit isoleren, wat kan ik ervan verwachten qua gasbesparing en wat kan ik verwachten van het kostenplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
als je het zelf doet met eps.
minder als 500 euro. (ik heb het gedaan voor 300euro)

besparing bij mij is niet al te groot.
ik had al 5 cm eps naar 15cm eps.
(wel vloer verwarming)

merk wel dat de vloerverwarming een stuk sneller de vloer verwarmd.
ik schat dat het me 25-50m3 aan gas bespaart per jaar.

maar jij hebt nog niks dus het zal bij jouw wel meer zijn.
de goedkoopste methode die ik ken.
hornbach (bouwmarkt) heeft eps van 100x50x5 cm eps.
voor ongeveer € 2,38 per m2 voor 5cm dik.
dat in 2 lagen overlappend geeft een goede isolatie.
(je wil minimaal 10cm eps, en max is ongeveer 30 cm dik.)
bij buizen houw je een kier van ongeveer 2 cm over.
die spuit je vol met pur.(koop een bus die je ook op zijn kop kunt spuiten.)
je kunt bamboe stokjes gebruiken om de eps aan elkaar te koppelen. (sate prikkers van de toko of ah)
natuurlijk meteen een flinke pot lijm kopen.
het vervoeren van de eps is ook een probleem. staks kom je er achter hoe groot volume je nodig hebt >:) .
stuken hout of eps gebruiken om te stutten als de lijm droogt.
maar laat geen hout liggen in de kruipruimte, want dat kan gaan schimmelen.
eventueel kun je de kieren tussen de eps nog af tapen met gaffa tape.
succes.

[ Voor 87% gewijzigd door migjes op 17-02-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Als ik ga Googlen op laten doen (heb kids, fulltime job, weinig vrije tijd dus) kom ik zoveel mogelijkheden tegen: bodemfolie, chips op de bodem, purren, tonzon folie, tonzon "zakken", EPS platen ertegen plakken/schroeven, ...

15cm EPS... oeh dan wordt het wel erg claustrofobisch mocht ik nog een keer een kabeltje willen trekken. Het is nu al niet bepaald een hobby van me om down under te gaan. (en hoe ze net die verwarmingsbuizen voor een funderingsgat hebben kunnen leggen waar je door moet om naar een ander gedeelte van het huis te komen is me ook een raadsel, als je bmi niet donkergroen is kom je halverwege vast te zitten, erg plezierig zo onder de grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-07 18:31
internet4me schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:03:
De slimme meter die nu wordt neergezet bij de mensen kan NIET terugleveren, vandaar mijn opmerking over de domme meter. PV bezitters moeten dus opletten en er 1 vragen die wel kan terugleveren.

Persoonlijk zou ik hem weigeren en om een draaischijfmeter vragen. (helaas maak ik daar weinig kans op.)
@stefimke verdedig je draaischijfmeter met hand en tand.
Weet niet hoe je erbij komt dat de meter slimme meter niet terug kan leveren?
De meter houd netjes bij wat er aan overschot aan energie door bv pv word teruggeleverd door het net.
Hoe ze het gaan verrekenen geen idee maar ik mag hopen voor ze 1 op 1.
Zeker met de geplande grootschalige uitrol gaan ze anders compleet op hun plaat.

Hier op kosten van de baas een meter laten plaatsen ivm onderzoek naar het uitlezen van de "slimme" meter.
Meter is zeker voor de consument zonder iets om hem uit te kunnen lezen niet "slim".

Wat er uit de P1 poort komt van de "slimme" meter is een telegram zoals onderstaande:

/KMP5 ZABF00151141211

0-0:96.1.1(205A4142463030313531313431323131)
1-0:1.8.1(00170.000*kWh) Verbruik Nacht 170 kWh, +t1
1-0:1.8.2(00119.000*kWh) Verbruik Dag 119 kWh, +t2
1-0:2.8.1(00001.000*kWh) Teruglever Nacht 1 kWh, -t1
1-0:2.8.2(00004.000*kWh) Teruglever Dag 4 kWh, -t2
0-0:96.14.0(2)
1-0:1.7.0(0000.63*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(999*A)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:96.1.0(3238303039303031303434313536383130)
0-1:24.1.0(3)
0-1:24.3.0(110414150000)(000008)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(00123.018) Gasverbruik 123 M3
0-1:24.4.0(1)

!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
catchingfire schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:19:
Als ik ga Googlen op laten doen (heb kids, fulltime job, weinig vrije tijd dus) kom ik zoveel mogelijkheden tegen: bodemfolie, chips op de bodem, purren, tonzon folie, tonzon "zakken", EPS platen ertegen plakken/schroeven, ...

15cm EPS... oeh dan wordt het wel erg claustrofobisch mocht ik nog een keer een kabeltje willen trekken. Het is nu al niet bepaald een hobby van me om down under te gaan. (en hoe ze net die verwarmingsbuizen voor een funderingsgat hebben kunnen leggen waar je door moet om naar een ander gedeelte van het huis te komen is me ook een raadsel, als je bmi niet donkergroen is kom je halverwege vast te zitten, erg plezierig zo onder de grond).
pur = zeer oke methode wel duur 1200euro +
tonzon = redelijk maar erg duur voor een plastic zakje.
chips op bodem = leuk maar dan licht de isolatie op de verkeerde plaats.

je hebt ook nog kids.
ik zelf heb niks tegen kinderarbeid. (als het voor een goed doel is)
stuur ze de kruipruimte in met voldoende eps zou ik zeggen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 15:20
Ik heb Tonzon-folie laten aanbrengen (woning uit 1968, begane grondvloer van betonnen kanaalplaten), en ik heb de indruk dat het qua comfort wel een positief effect heeft. De kosten waren uit mijn hoofd iets van 1670 euro voor 43 m², incl. 6% BTW, voor materialen (inclusief boemfolie) en montage (ik had geen trek om de hele dag onder de vloer te zitten, dat heb ik al vaak genoeg gedaan). Energiebesparing weet ik niet, want ik houd de meterstanden nog niet per week of zo bij, en over een jaar zijn de verschillen te groot voor een goede vergelijking.

PUR is goedkoper, maar veel minder duurzaam, en als het niet netjes is aangebracht, kan jee een laag krijgen die niet overal dik genoeg is (heb daar wat foto's van gezien op internet). EPS is in dat opzicht al beter, al moet je een behoorlijke laag hebben om voldoende isolatie te krijgen.

Paar getalletjes uit het Basiswerk Duurzaam en gezond bouwen van Nibe, per m² isolatie met een Rc-waarde van 3,0 m²K/W:

Polyester-aluminiumkussens (Tonzon): 0,19 euro
Glaswol: 0,89 euro
EPS: 1,51 euro
Steenwol: 1,55 euro
PUR: 4,80

De genoemde bedragen zijn milieukosten of schaduwprijzen: theoretische kosten om de milieuschade te voorkomen of te verhelpen. Het is een weegmethode om verschillende milieueffecten, zoals uitputting van grondstoffen, klimaatverandering en toxiciteiten, bij elkaar op te kunnen tellen. De getallen zijn uitgerekend met behulp van levenscyclusanalyse, dus winning van de grondstoffen, productie, transport en afvalverwerking zijn meegenomen.

Uit duurzaamheidsoogpunt zou je kunnen kiezen voor Tonzon. Dat is dus wat ik ook gedaan heb. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Uit al het bovenstaande kan ik maar één conclusie trekken: met een volledig onderkelderd huis (180 cm hoogte) ben je het haasje qua isolatie,....of toch niet?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31
Ligt eraan hoe je kelder aan de buitenzijde is geisoleerd :)

Jammer dat het 180 is want dan kun je niet aan het plafond isoleren zonder er niet meer te kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Precies mijn punt.
De spouw is nageïsoleerd, dus daar is ook alles gedaan wat mogelijk is. Vloerverwarming is ook geen optie want dan moet de benedenverdieping worden opgehoogd.
Zelf zitten we te denken aan een pelletkachel. Zou nog een mogelijkheid zijn. Qua isolatie, tochtwering, zonneboiler, en PV hebben we nu zo'n beetje alles gerealiseerd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:26:
Uit al het bovenstaande kan ik maar één conclusie trekken: met een volledig onderkelderd huis (180 cm hoogte) ben je het haasje qua isolatie,....of toch niet?
zeer dun laag je tegen het plafon plakken doet nog best wonderen.
het eerste laagje isolatie is het effectiefst.
hoe dikker de isolatie word hoe minder effectief hij werkt.
(de delta T daalt flink)

dus voor de duidelijkheid (anders word ik verkeert begrepen.)
10 cm eps = goede isolatie.
20 cm eps =! 2x zo goede isolatie (wel beter maar niet 2x zo goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helaas, pindakaas. Mijn vrouw is 181 cm en ik kom op 176 cm. De kelder wordt aardig gebruikt. Er lopen ook nog leidingen van de verwarming tegen het plafond die ik aardig geïsoleerd heb. Verdere verlaging is hier geen optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:46:
Helaas, pindakaas. Mijn vrouw is 181 cm en ik kom op 176 cm. De kelder wordt aardig gebruikt. Er lopen ook nog leidingen van de verwarming tegen het plafond die ik aardig geïsoleerd heb. Verdere verlaging is hier geen optie....
je kunt 1cm xps platen tegen het plafon plakken.
dat zal de vrouw erg pretig vinden als ze der hooft tegen het plafon stoot.
(dat is pas een waf-factor. ;) )

evt de dunnere verzie van deze:
http://www.allesvoorslimm...AWVD7L&CatalogCategoryID=

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 17-02-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

catchingfire schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:07:
[...]
Zolang alleen naar absoluut verbruik wordt gekeken en niet naar de situatie is die benchmark niet echt zinvol.
De situatie is ook ingevuld, wat ook in de afbeelding is terug te zien. Twee-onder-1-kap, 1989-2000, een bewoner, 130m2.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
@slimme meter kan niet terugleveren. @pietje nl
Ik heb begrepen dat de slimme meter standaard niet kan terugleveren, tenzij je het specifieke aanvraagt. Dan krijg je er 1 die het wel kan.

Als het anders in elkaar zit, hoor/zie ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door internet4me op 17-02-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:48:
[...]

je kunt 1cm xps platen tegen het plafon plakken.
dat zal de vrouw erg pretig vinden als ze der hooft tegen het plafon stoot.
(dat is pas een waf-factor. ;) )

evt de dunnere verzie van deze:
http://www.allesvoorslimm...AWVD7L&CatalogCategoryID=
Ai, je kent mijn vrouw niet begrijp ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:18:
[...]

Ai, je kent mijn vrouw niet begrijp ik...
effen wachten tot je hoort dat ze der hoofd stoot.
dan zeggen: "zal ik een anti-stoot laagje op het plafon plakken."

jij je isolatie, zij het stootlaagje.
win win situatie. ;)

(bij mij thuis is het wel anders.
ik word achter mijn broek aan gezeten.
liggen die p.v. panelen nu nog niet op dak?)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 17-02-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Werkt niet, maar dat wist je al.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Pietje NL schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:23:

Wat er uit de P1 poort komt van de "slimme" meter is een telegram zoals onderstaande:

/KMP5 ZABF00151141211

0-0:96.1.1(205A4142463030313531313431323131)
1-0:1.8.1(00170.000*kWh) Verbruik Nacht 170 kWh, +t1
1-0:1.8.2(00119.000*kWh) Verbruik Dag 119 kWh, +t2
1-0:2.8.1(00001.000*kWh) Teruglever Nacht 1 kWh, -t1
1-0:2.8.2(00004.000*kWh) Teruglever Dag 4 kWh, -t2
0-0:96.14.0(2)
...
Zo eentje wil ik ook wel, die 's nachts teruglevert.... >:)

Je zou het er Spaans benauwd van krijgen... (gerapporteerde fraudegevallen bij Don Quichote, met invoeding zonnestroom tijdens onmogelijke uren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Sinds de buitentemp van -10 naar +5 graden zijn gegaan lijkt het of mijn lichaam ook beter gewend is geraakt aan koudere temperaturen?
Normaal ging hier in huis snel de verwarming aan bij 18 graden, maar nu lijkt het best behachelijk zo zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Eric,

Refererend aan ons prettige telefoongesprek hierbij mijn contactgegevens.
We hebben afgesproken dat u later dit jaar (september) contact met mij op neemt als u uw traditionele meter wilt laten vervangen door een slimme meter.
Ik zal er dan voor zorgen dat uw meter kosteloos wordt vervangen (zowel E als G meter).
Ook zullen we dan bekijken of u mee kunt doen met een project waarbij u als klant terugkoppeling krijgt m.b.t. uw verbruik en opwek (bijvoorbeeld via een webportal) Vermoedelijk zijn er tegen die tijd ook leveranciers die dit aan bieden als u energie afneemt.

We houden contact!

Met vr. groet,

******** Beheer Klant en Marktfacilitering Liander
de nieuwe slimme meter kan niets met je pv anno 2012,
hier het bewijs uit eerste hand,
ik wil ze wel helpen, maar die organisatie is dom bot en star.
ik daarintegen gebruik dit om de ferraris tot in lengte van dagen maximaal te exploiteren,
dus print dit en hang hem naast je ferraris.
hij kan het echt niet, maar ze hebben wel een beta alfa meter
slim toch ?
oh ja, en als ie het wel kan, krijgt je leverancier het dan ook ?
nee.
want die is net zo dom. (iets met managers en oliedom en kolen geloof ik)
oh ja, en als je een ferraris en pv hebt, en ze komen erachter, bijvoorbeeld door hijgerig je aan te melden op die energieleveren.nl site, dan komt je eannummer meteen in de afkeur lijst
zo kunnen ze je stand op de ferraris meteen het graf in negeren, en betaal je gewoon een schatting.
einde verhaal voor wat betreft je pv, opwek en saldering.

ik kom net uit een dergelijk trajekt.
echter had ik een opname en ijkverklaring dd oktober 2011,
en die hebben jullie allemaal niet.
success!

en dat is de reden dat ik wel een slimme of digitale ga nemen,
alle grond onder je voeten is drijfzand geworden.
als je nog denkt dat je serieus genomen word, of gehoord,
dan heb ik ook slecht nieuws,
netbeheerders doen hun huiswerk goed,
dus jij hopelijk ook.
niet ?
dan ben je onder 0 en ook erboven de l*l.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-02-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nogmaals :
letterlijk tegen mij gezegd; "u denkt toch niet dat wij die paar terugleveraars serieus nemen ?
eerst maar eens de 20 miljoen meters om naar een slimme, en de teruglevering is voor ons peanut"

* Anoniem: 238103 natuurlijk,
if pay in peanuts, you`ll keep the monkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:13:
if pay in peanuts, you`ll keep the monkeys.
Euhhhh dat was pay peanuts, get monkeys :+
http://www.google.nl/sear...ts+get+monkeys+definition

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
antonboonstra schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:52:
De situatie is ook ingevuld, wat ook in de afbeelding is terug te zien. Twee-onder-1-kap, 1989-2000, een bewoner, 130m2.
En bij jouw staat er bij de Benchmark tab niet: "Je wordt vergeleken met alle gebruikers (952) van Energiemanager Online, omdat er nog te weinig gebruikers bekend zijn met dezelfde gebouwkenmerken." ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

catchingfire schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:40:
[...]

En bij jouw staat er bij de Benchmark tab niet: "Je wordt vergeleken met alle gebruikers (952) van Energiemanager Online, omdat er nog te weinig gebruikers bekend zijn met dezelfde gebouwkenmerken." ?
Hmmmm. Merkwaardig. Ik krijg wel die mededeling, maar geen indicatie hoe we op die benchmark schaal "er voor" staan (balk blijft leeg, zelfs nadat ik een fantasie adres "ergens in de buurt" heb ingevuld)...

Misschien vallen we wel helemaal "off-scale" ter linkerzijde? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Die P1 poort van zo'n (slimme) meter... is dat een seriele poort?

Hoe kan je zelf zo'n 'telegram' uitlezen?

En hoe kan ik zelf eventueel die GPRS-module (de module, die je verbruik doorseint naar de netbeheerder) handmatig uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"It may be winter outside...."

Maar in mijn kamer staan nieuwe panelen....

Afbeeldingslocatie: http://img571.imageshack.us/img571/7720/20120218092012.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 18-02-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-07 18:31
zonnigtype schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:33:
[...]

Zo eentje wil ik ook wel, die 's nachts teruglevert.... >:)

Je zou het er Spaans benauwd van krijgen... (gerapporteerde fraudegevallen bij Don Quichote, met invoeding zonnestroom tijdens onmogelijke uren...)
Lol, ben benieuwd waar dan de zon nooit in het weekend en op feestdagen schijnt.
Het gaat om nacht tarief, dus ook de weekenden :)
Anoniem: 423695 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 09:25:
Die P1 poort van zo'n (slimme) meter... is dat een seriele poort?

Hoe kan je zelf zo'n 'telegram' uitlezen?
P1 is RJ-11 RS485 port
IEC 62056-21 in Mode D 9600 bd

Just c&p van een ander forum tav uitlezen (weet niet of linken is toegestaan):

With 5 Volt cables from FTDI (TTL-232R-5V-WE)
3-wires from FTDI-cable: Red=Request, Black=GND, Yellow=Data=RXD
RJ11-port on the kWh-meter: pin2=Red=Request=+5Volt, pin3=black, pin5=Yellow=Data
Terminal settings: 9k6, 7databits, Even par, stop=1, No handshaking, Line mode, CR+LF

Inverted the RxD in the driver from the FT232R-chip.
Used the FT_PROG Utility, do NOT forget to Cycle port after programming

Uit te lezen door met bv putty naar de compoort te gaan, dan stuurt de meter elke 10 seconden het telegram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
zonnigtype schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 22:04:
[...]

Hmmmm. Merkwaardig. Ik krijg wel die mededeling, maar geen indicatie hoe we op die benchmark schaal "er voor" staan (balk blijft leeg, zelfs nadat ik een fantasie adres "ergens in de buurt" heb ingevuld)...

Misschien vallen we wel helemaal "off-scale" ter linkerzijde? >:)
haha, ja misschien is dat het ;) Bij mij geeft hij ook niks aan, dus ik heb alvast een mailtje richting helpdesk gestuurd om het te verklaren. Ik wordt momenteel vergeleken met 5 andere mensen met hetzelfde profiel, dus niet meer met iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

@PietjeNL

Hartstikke bedankt voor de informatie. Ik heb her genoteerd en opgeslagen.

Mocht die er ooit verplicht er in komen, dan kan ik er ook nog wat "leuks" mee doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Pietje NL schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:18:
[...]
Lol, ben benieuwd waar dan de zon nooit in het weekend en op feestdagen schijnt.
Het gaat om nacht tarief, dus ook de weekenden :)
Ja, dat weet ik natuurlijk. Al zitten we al eeuwen hier op enkeltarief omdat dubbeltarief totaal niet interessant voor ons was - en nog minder interessant is geworden voor hele volksstammen...

Opmerking was vooral bedoeld vanwege dat "teruglevering nacht".

@Neanderthaler71:
Maar in mijn kamer staan nieuwe panelen....
Sh*t. Moet ik alweer m'n newbee pagina gaan aanpassen. Ik begin structureel achter te lopen (goeie saeck, "blijkbaar is d'r wat aan het handje in NEEderland"... ;) )

Overigens feli, we horen wel wanneer het spul daadwerkelijk an die harte Arbeit is gegaan... _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 19-02-2012 01:19 . Reden: Petje af voor de holenmens... ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op zondag 19 februari 2012 @ 01:16:
Sh*t. Moet ik alweer m'n newbee pagina gaan aanpassen. Ik begin structureel achter te lopen (goeie saeck, "blijkbaar is d'r wat aan het handje in NEEderland"... ;) )

Overigens feli, we horen wel wanneer het spul daadwerkelijk an die harte Arbeit is gegaan... _/-\o_
oei dan ga je het druk krijgen.
ik weet nog wel een aantal van die stapeltjes te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnigtype schreef op zondag 19 februari 2012 @ 01:16:
@Neanderthaler71:

Met een fotootje natuurlijk.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-07 21:03
op een dag als vandaag krijg je natuurlijk jeuk. :)
plaatsen die handel !

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Lardman schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:41:
op een dag als vandaag krijg je natuurlijk jeuk. :)
plaatsen die handel !
grrmble grmmble.

nog geen ophang middelen.
en geen omvormer.

anders wist ik het wel. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
@ hansdegit:

Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je nog een gezond, lang en duurzaam leven voor je hebt. Leuk om je hier telkens te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:41

JanJeen

3315Wp

Misschien weten jullie het hier in de kroeg wel: Wat maakt omvormers zo duur? Zijn het bijzondere componenten op de printplaten die het duur maken? Is er nog te weinig omzet, omdat de aantallen te laag blijven?

Of worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden? :X
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4d/Solar_inverter_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 08:37
Als ik het aantal nieuwe modellen / uitvoeringen zie dan denk ik een groot deel R&D i.c.m. certificering. Verder neem ik aan dat de grote merken ook voornamelijk a-merk componenten gebruiken. Vroeger was er nog wel eens als vuistregel voor een goede voeding 1 gulden per watt. Ik heb het idee dat als je een beetje zoekt je nu nog wel onder de 1 euro per watt kunt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JanJeen schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:46:
Misschien weten jullie het hier in de kroeg wel: Wat maakt omvormers zo duur? Zijn het bijzondere componenten op de printplaten die het duur maken? Is er nog te weinig omzet, omdat de aantallen te laag blijven?

Of worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden? :X
[afbeelding]
Er lijkt mij tegenwoordig voldoende omzet te zijn en ook voldoende concurrentie om de prijs niet kunstmatig hoog te houden. Toch zie ik wel eens flinke verschillen in prijs, bijvoorbeeld met de Delta omvormers die soms erg goedkoop op eBay worden aangeboden. Misschien zit er toch een ruime marge op die dingen?

Ik dacht dat het wel aan de hoge vermogens moest liggen. Hiervoor moet natuurlijk vermogenselektronica toegepast worden, wat wellicht veel duurder is. Maar als ik dan zie dat een computervoeding van >1000W ook minder dan 150 euro hoeft te kosten...

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 20-02-2012 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:29:
[...]
Maar als ik dan zie dat een computervoeding van >1000W ook minder dan 150 euro hoeft te kosten...
en eigenlijk moeten we ook nog mee nemen dat een computervoeding van 1000W.
eigenlijk niet zo is. het zijn meerder voedingen die bij elkaar opgeteld 1000W piek zijn.
der word wat dat betreft minder gelogen in omvormer land als in computer voedigen land.
maar ik vind ze eigenlijk ook te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Nou, zoals met alle hoeken van elektronica: apparatuur wordt naar een prijs gemaakt, niet naar specificatie. Ze hebben een budget van, bijvoorbeeld, 50 euro BOM (bill of material) en daar doen ze mee wat ze kunnen. Je ziet in het bovenstaande plaatje dat er een aantal componenten zijn gebruikt die behoorlijk duur zijn:
- Meerlaagse print met extra dik koper
- Stroomtrafo's
- Meerdere printplaten (een hoop handwerk om het in elkaar te zetten)
- IP67 kastje eromheen met bijbehorende waterdichte connecties, certificatie, etc.
- laagfrequent ontwerp om de verliezen zo laag mogelijk te krijgen, waardoor een hoop grote condensatoren nodig zijn

En dit kan worden gedaan, omdat bijvoorbeeld een inverter die de helft kost het een hele tijd lang niet waard was. Stel dat een goedkopere inverter 50 euro goedkoper is en 5% minder efficiënt over het totaal genomen. Op een installatie van 1kWp betekent dat dat je 5% minder opbrengst hebt tegen een geldbesparing van minder dan 2%. Dat is gewoon niet snugger.

En voorlopig zal dit wel zo blijven. Installatiekosten zullen niet snel onder de 1€/Wp dalen, en zelfs dan is een duurdere maar betere inverter nog steeds het geld waard op de lange termijn, en zal er vraag naar blijven.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
klopt mux
allen zie je vaak dat dezelfde omvormer soms met prijsverschillen tussen de 25% tot 50%.
worden verkocht.
dat zet een mens wel aan het denken.

het is eerder een vraag en aanbod spelletje.
het aantal panelen wat word geproduceerd is aardig omhoog gegaan. (heb ik het idee.)
misschien zijn de omvormer makers wat langzamer over geschakeld naar grotere producties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:23:
klopt mux
allen zie je vaak dat dezelfde omvormer soms met prijsverschillen tussen de 25% tot 50%.
worden verkocht.

het aantal panelen wat word geproduceerd is aardig omhoog gegaan. (heb ik het idee.)
misschien zijn de omvormer makers wat langzamer over geschakeld naar grotere producties.
Er is gigantische overcapaciteit aan PV modules in de markt, 50 Gieg capaciteit, de helft van dat "potentiële" volume is in 2011 daadwerkelijk afgezet (precieze getal hangt van analist af).

SMA heeft retehard productie opgeschroefd met de omvormers, kunnen zonder met de ogen te knipperen 11 Gieg afzetten. Dat is een significant deel van de reële afzet markt. Maar ook zij gaan omlaag moeten. De Aziatische concurrentie komt er aan, en er zijn al aardige omvormers gesignaleerd (niet de beste, toegegeven) die de helft aan onderdeel kosten van die van een SMA bak kosten. Als ze eenmaal door krijgen hoe ze "goede" omvormers moeten gaan maken (er zijn al paar opmerkelijk goed scorende Aziatische exemplaren getest door Photon), krijgt SMA (en de anderen, die veeeeel kleiner zijn) het ook aardig voor de kiezen.

Foxconn zit inmiddels ook al in de panelen business (dat wordt met angst en beven bezien door vele grote panelen boeren, en niet alleen in Europa). Als die hun loonslaven straks ook aan de omvormers gaat zetten wordt het feest. Hoe de arbeidsomstandigheden in Aziatische omvormer fabrieken er tegen die tijd uit zullen zien zal de meeste mensen dan (nog steeds) geen biet schelen, waarschijnlijk. Als ze maar aan een goedkope "bak" kunnen komen. Misschien valt het mee, en gaat bij die techno prijs dumper ook e.e.a. verbeterd worden aan de arbeidsomstandigheden. Maar het is wel lekker ver weg, aan de andere kant van de wereld...

http://www.smh.com.au/tec...xconn-20120220-1thxn.html
http://taipeitimes.com/Ne...ves/2011/12/26/2003521623
http://www.pcworld.com/ar...rkers_wages_in_china.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
SpiceWorm schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:08:
@ hansdegit:

Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je nog een gezond, lang en duurzaam leven voor je hebt. Leuk om je hier telkens te zien.
Thx. Ik ga ook nog lange tijd in de kroeg rondhangen, denk ik. Hier weet je zeker dat het rookverbod gehandhaafd blijft.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:23:
klopt mux
worden verkocht.

Er zijn hier twee dingen bij op te merken die het wellicht verklaren (ik kan natuurlijk niet in de boeken van de fabrikanten kijken, maar ik doe een poging):
- De bill of material cost - daadwerkelijke componenten - is maar een fractie van de verkoopprijs. Verkopers die groot inkopen en efficiënt verkopen kunnen een flink deel van de marge inleveren en zo vast wel 10 of 20% goedkoper zijn dan de concurrent. Vergelijk het met low-volume electronics: voor elke super high-end laptop die Eurocom of Alienware verkoopt, eindigen er 1 of 2 in het magazijn om nooit verkocht te worden, maar die wel materiaal hebben gekost. Soms liggen ze een paar maanden in opslag. Er gaan (hoge) belastingen over in Europa. Slimme verkoopkanalen kunnen dit veel efficiënter aanpakken en met minimale overhead elektronica verkopen, en dat kan het prijsverschil best verklaren.
- Bijna alle grote invertermerken in Nederland (Steca bijvoorbeeld) bouwen hun apparaten grootendeels of zelfs helemaal in Europa. Steca deed in ieder geval tot voor kort printplaatassemblage in Polen en handassemblage in hun eigen productievestigingen in Duitsland. Dat zijn dure werkuren.

Dus zodra de aziaten een beetje voet aan de grond krijgen zullen zonder enig verschil in kwaliteit of efficiëntie de kosten al zomaar door drieën kunnen. Laten we het hopen, dat maakt de meerkosten van het vervangen van een inverter elke zoveel jaar een stuk draaglijker.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:02:
Er gaan (hoge) belastingen over in Europa.
Dat is me nog niet opgevallen. Meer dan BTW kan ik me niet indenken.

Wat is je bron voor deze bewering? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm. Elektrische geiser is misschien toch wat enthousiast, qua kW. Tenminste, ik heb nu zo snel geen exemplaar gezien dat in staat is om een flinke plens water heel snel te verwarmen.

Wat is het doel? Douchen zonder CV ondersteuning.
Als we met zijn tweetjes onder de douche staan, verbruiken we 14l water per minuut. Dat water heeft dan een temp van 37 graden.
Een kilo water 1 graad verwarmen kost 4,18kJ. In de winter is het leidingwater een graad of 7. Dat moet dan dus 30 graden verwarmd worden.

14 l x 30 graden x 4,18kJ / 60 seconden = 29kJ /s. Da's dus 29kW.

Dat ga ik toch nooit redden met een 25A 3 fase aansluiting?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:51:
Hmm. Elektrische geiser is misschien toch wat enthousiast, qua kW. Tenminste, ik heb nu zo snel geen exemplaar gezien dat in staat is om een flinke plens water heel snel te verwarmen.

Wat is het doel? Douchen zonder CV ondersteuning.
Als we met zijn tweetjes onder de douche staan, verbruiken we 14l water per minuut. Dat water heeft dan een temp van 37 graden.
Een kilo water 1 graad verwarmen kost 4,18kJ. In de winter is het leidingwater een graad of 7. Dat moet dan dus 30 graden verwarmd worden.

14 l x 30 graden x 4,18kJ / 60 seconden = 29kJ /s. Da's dus 29kW.

Dat ga ik toch nooit redden met een 25A 3 fase aansluiting?
Oplossingen:
1 voor 1 douchen
Douche WTW
zonneboiler als voorverwarming werkt voor een beperkt aantal graden ook in de winter

Ook kun je een doorstroomboiler voor de doorloopverwarmer zetten.
Bij een temp van 20 a 25 graden zal de doorstroomboiler geen energielek naar je huis hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 21-02-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Duurzame kroegroddels:

Diederik Samson nieuwe partijleider?

[ Voor 9% gewijzigd door flippo765 op 21-02-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als dat zo zou zijn: zie hoe snel een mens kan veranderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flippo765 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:17:
Duurzame kroegroddels:

Diederik Samson nieuwe partijleider?
Ja, und?

Hij heeft net (niet van mij, ik zat in de Cc) meel van een bekende cijfern***er gekregen met deze kop:

KEY WORLD ENERGY STATISTICS 2011
www.iea.org/textbase/nppd...ey_world_energy_stats.pdf

Energieverbruik per hoofd van de bevolking in tonne oil equivalent:

Nederland 4,73 (waarvan 3,8 % duurzaam)
Duitsland 3,89 (waarvan 11,0 % duurzaam)

Noot: Duitsland is een veel zwaarder geïndustrialiseerd land, met een extremer klimaat dan het zeer gematigde, aan zee liggende Nederland.

Waarbij uiteraard moet worden gesteld dat het magere deel "duurzaam" (wat tegenwoordig van CBS "hernieuwbaar" moet heten) in NL voor een aanzienlijk gedeelte door biomassa bijfik in kolen/gas centrales is "gerealiseerd". Iets wat in Duitsland VERBODEN is, want je mag daar alleen maar compleet hernieuwbare energie opwekkende installaties onder het EEG laten vallen. Dus weg met die kolenboys/e-monopolisten, dat zit daar helemaal niet in (EEG aandeel is daar wind >> biomassa/grotendeels vergisters >>> zonnestroom >>> hydro kleinschalig ....).

Dus als 'tie partijleider zou worden, begint hij al met knetterende koppijn, waar hij nooit meer van af zal gaan komen... Bovendien: in SDE 2012 wordt al ruimte gereserveerd om de restwarmte van maffia-napels-afval-in-NL-in-de-fik-stokerij en dergelijk pseudoduurzaam 'ollands gerommel [u mag het volksverlakkerij noemen] als "hernieuwbaar" - en dus onder SDE te subsidiëren - onder te gaan brengen. Betalen jullie en ik straks aan mee, "alles moet immers uit de kast" om die gruwelijk magere 14% in 2020 maar te kunnen halen... ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik vroeg me af hoe de duurzame tweaker over hem dacht.

Tevens vraag ik me af hoe hij denkt en hoe dit onze regering gaat beinvloeden (hij staat bekend om fossielvrij te denken maar iedereen kan veranderen zoals hierboven al word aangegeven).

Misschien is er nog hoop...
Dus als 'tie partijleider zou worden, begint hij al met knetterende koppijn, waar hij nooit meer van af zal gaan komen... Bovendien: in SDE 2012 wordt al ruimte gereserveerd om de restwarmte van maffia-napels-afval-in-NL-in-de-fik-stokerij en dergelijk pseudoduurzaam 'ollands gerommel [u mag het volksverlakkerij noemen] als "hernieuwbaar" - en dus onder SDE te subsidiëren - onder te gaan brengen. Betalen jullie en ik straks aan mee, "alles moet immers uit de kast" om die gruwelijk magere 14% in 2020 maar te kunnen halen... ;( .
Je bedoelt stadswarmte als hernieuwbaar?

En hoezo zou hij hier koppijn van krijgen, als hij echt voor duurzaam zo gaan dan zou alles waar rook uit komt niet als duurzaam of hernieuwbaar (of wat voor noemer dan ook) beschouwd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flippo765 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:50:
[...]

Ik vroeg me af hoe de duurzame tweaker over hem dacht.

Tevens vraag ik me af hoe hij denkt en hoe dit onze regering gaat beinvloeden (hij staat bekend om fossielvrij te denken maar iedereen kan veranderen zoals hierboven al word aangegeven).

Misschien is er nog hoop...
Ik gun hem het voordeel van de twijfel (hij is wel kernsplijt deskundige ...).
Je bedoelt stadswarmte als hernieuwbaar?
Niet per sé, AVI's worden nu ingezet. Zelfs bestaande exemplaren mogen, onder voorwaarden, als ze voor warmtebenutting worden ingezet, mee roven uit de SDE pot. Restwarmte kan natuurlijk ook op eigen bedrijf worden ingezet (is subsidiabel), niet noodzakelijkerwijs een SV pijp in gepompt. Of het allemaal "uit" zou kunnen voor een belachelijk start basisbedrag van 7 cent (minus correctiefactor), mogen de AVI eigenaren gaan uitzoeken (ze moeten wel tientallen pagina's Staatscourant publicatie doorbladeren...).
En hoezo zou hij hier koppijn van krijgen, als hij echt voor duurzaam zo gaan dan zou alles waar rook uit komt niet als duurzaam of hernieuwbaar (of wat voor noemer dan ook) beschouwd kunnen worden.
Mee eens. Maar de uitgangspositie is bar slecht. Alleen met hele erge kunstgrepen gaan "we" die 14% in 2020 halen. En als de "kunstgrepen" te bizar worden, gaat vooral hij daar natuurlijk op afgerekend worden. Of hij dat overleeft (politiek bezien) moeten we dan nog maar afwachten. Het is een vechthok, dat Binnenhof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:22:
Mee eens. Maar de uitgangspositie is bar slecht. Alleen met hele erge kunstgrepen gaan "we" die 14% in 2020 halen. En als de "kunstgrepen" te bizar worden, gaat vooral hij daar natuurlijk op afgerekend worden. Of hij dat overleeft (politiek bezien) moeten we dan nog maar afwachten.
Als die kunstgrepen een paar wetswijzigingen inhouden dan kan hij nog wat betekenen.
Zonne-energie lijkt sinds het afgelopen jaar steeds meer naar de voorgrond toe te treden naar mijn beleving, dus zodra de koppen de goede kant op komen dan kan het hard gaan.
Het is een vechthok, dat Binnenhof.
Het binnenhof is (naar mijn idee) net een door belastinggeld gesponsorde soapserie dat gefilmd en geregisseerd word door de media.

(vandaar dat mijn post ook begon met Duurzame kroegroddel)

[ Voor 3% gewijzigd door flippo765 op 21-02-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 13:19
Was deze Modulerende Warmtepomp hier al eens langsgekomen?
Ze beweren dat een COP van 8 haalbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Misschien een kort vraagje voor in de kroeg hier; Ik wil graag mijn stroom en gasverbruik (misschien ook zelfs water?) gaan loggen met mijn servertje, zodat ik mooie grafiekjes en stats kan inzien.

Is hier software/hardware voor? Mijn server staat in de meterkast, dus dat is al mooi uitgangspunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
ik ben hier een project mee begonnen. Wil het zelf doen. Met een arduino bordje.. Alleen moet alles analoog: draaischrijf meter, water meter (2x) en stadsverwarming unit. Helaas zijn zowel de water meter als de stadverwarming unit net niet het type met een digitaal pulsje helaas.:(

Maar, er zijn ook zat kant en klaar producten te koop.

Loopt een topic toch al voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:57:
[...]

Oplossingen:
1 voor 1 douchen
Douche WTW
zonneboiler als voorverwarming werkt voor een beperkt aantal graden ook in de winter

Ook kun je een doorstroomboiler voor de doorloopverwarmer zetten.
Bij een temp van 20 a 25 graden zal de doorstroomboiler geen energielek naar je huis hebben.
Wat is een "normale" temperatuur voor water wat uit je WTW in de boiler vloeit, 25gr?

In dat geval kan je volstaan met een geiser van:
12 graden x 14l/s x 4,18kJ / 60 sec = 10,7 kW. En hoeveel Ampere is dat? Ai, bijna 17A.

Dat wordt dus tóch een plekje zoeken voor een knappe boiler.

Pagina: 1 ... 4 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.