Isolatie van dubbelglas vergeleken met muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:42
Hoe zit dat nou. Ons huis is van 1997 en er komt best wat koude van ons dubbele glas af.
Als ik mijn hand erop leg voelt het koud aan.
Als ik bij mijn muur voel dat valt dat best mee, absoluut niet koud.

Is nieuw HR+++ glas net zo koud als de muur ?

ps Door de koude slaat er vocht op de ramen
Er lag binnen een handdoek onderop het kozijn om dit condensvocht op te vangen en die was laatst aan het raam vastgevroren. In een verwarmde ruimte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
Je zou de U-waardes van (geisoleerde spouw)muur en (HR??)glas eens op moeten zoeken en dan heb je al een groot deel van je antwoord :)

Overigens vind ik condensatie tegen dubbel glas in dit weer wel bijzonder. De luchtvochtigheid is heel laag. Ik moet flink m'n best doen om condens tegen m'n (niet-HR)dubbelglas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hmm, dat probleem heb ik enkel met mijn enkel(of dubbelglas uit '84 :X ) en daar verwacht ik het ook van (continu ventileren en dan nog hebben we met extreme kou aan de onderkant een dun laagje ijs.

Maar op HR +++ glas condens en bevriezen? Ventileer je uberhaubt wel in je huis (al dan niet permanent) of... ?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:53
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:07:
Je zou de U-waardes van (geisoleerde spouw)muur en (HR??)glas eens op moeten zoeken en dan heb je al een groot deel van je antwoord :)

Overigens vind ik condensatie tegen dubbel glas in dit weer wel bijzonder. De luchtvochtigheid is heel laag. Ik moet flink m'n best doen om condens tegen m'n (niet-HR)dubbelglas te krijgen.
Hangt natuurlijk af van de binnen luchtvochtigheid he.
We drogen de was op zolder dus is het daar vaak vochtig, ook met de ventilatie aan.
Notna schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:09:
Hmm, dat probleem heb ik enkel met mijn enkel(of dubbelglas uit '84 :X ) en daar verwacht ik het ook van (continu ventileren en dan nog hebben we met extreme kou aan de onderkant een dun laagje ijs.

Maar op HR +++ glas condens en bevriezen? Ventileer je uberhaubt wel in je huis (al dan niet permanent) of... ?
Lees de vraag eens goed :)

[ Voor 28% gewijzigd door Woodski op 10-02-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Woodski schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:14:
[...]

Hangt natuurlijk af van de binnen luchtvochtigheid he.
We drogen de was op zolder dus is het daar vaak vochtig, ook met de ventilatie aan.

[...]

Lees de vraag eens goed :)
Ja dat heb ik gedaan en nu? Ik zie nergens waar ik geen antwoord (of iig niet reageer op) geef op je vraag :? Ik reageerde ook op het feit dat je met HR +++ glas geen condens mag hebben in je kamer als je fatsoenlijk ventileerd

Glas zal altijd koud aanvoelen, maar de warmtewisseling van HR +++ glas tov een muur of ten opzichte van ouder, non HR, glas is aanzienlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Woodski schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:41:
Hoe zit dat nou. Ons huis is van 1997 en er komt best wat koude van ons dubbele glas af.
Als ik mijn hand erop leg voelt het koud aan.
Als ik bij mijn muur voel dat valt dat best mee, absoluut niet koud.

Is nieuw HR+++ glas net zo koud als de muur ?

ps Door de koude slaat er vocht op de ramen
Er lag binnen een handdoek onderop het kozijn om dit condensvocht op te vangen en die was laatst aan het raam vastgevroren. In een verwarmde ruimte....
Is je dubbelglas niet lek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56
Notna schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:28:
[...]
Ja dat heb ik gedaan en nu? Ik zie nergens waar ik geen antwoord (of iig niet reageer op) geef op je vraag :? Ik reageerde ook op het feit dat je met HR +++ glas geen condens mag hebben in je kamer als je fatsoenlijk ventileerd

Glas zal altijd koud aanvoelen, maar de warmtewisseling van HR +++ glas tov een muur of ten opzichte van ouder, non HR, glas is aanzienlijk minder.
De vraag ging over nieuw HR+++ glas

De situatie ging over dubbel glas van '97

Volgens mij zit daar wel wat verschil tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met -10 buiten was mijn HR+ glas 13 graden ruim aan de binnenkant, en mijn HR++ glas bijna 15. Nog steeds kouder dan 20 graden maar ik heb bij beide geen last van koudeval van de ramen.

Een HR++ raam heeft volgens mij een Rd van 0,8 . Een buitenmuur met spouwmuur isolatie gaat daar zo overheen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

rube schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:35:
[...]

De vraag ging over nieuw HR+++ glas

De situatie ging over dubbel glas van '97

Volgens mij zit daar wel wat verschil tussen
Ow zo moet ik de (ietwat kromme) TS lezen, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het 15 jaar oude glas zal inderdaad slecht of lek zijn.
Alleen met een jaarverbruik van 750m2 gas is de tvt wel heel lang als we de boel laten vervangen om te besparen. We hebben best veel glas en krijgen geen subsidie.

Comfort telt natuurlijk ook mee dus ik vroeg met af hoe HR+++ aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:41
Volgens mij is er op tweakers nog niemand met een passiefkozijn om dit te meten met een irthermometer.
Ik ben wel aan het sparen voor passiefkozijnen in jaren 90 woning, leveranciers zijn er wel te vinden echter ervaren bouwers.....

Koudste velux raam met oud dubbel glas 1 graad , muren rond de 19 graden , vloer na extra iso ook 19 graden gemid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Koude ramen hebben wel 1 voordeel en dat is dus dat het water daar op gaat staan.

Als je triple-glas neemt en niet goed gaat ventileren dan zijn je muren kouder dan de ramen.
Vocht gaat altijd naar de koudste plek en dan krijg je dus veel vocht in de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
Heb je daar getallen bij?

Even snel zoekend naar R- en U-waardes kom ik maar op een situatie uit waarbij glas potentieel warmer is dan muren: situatie waarbij tripple-glas wordt toegepast in combinatie met niet-geisoleerde spouwmuren.

In vrijwel alle situaties zal glas dus minder geisoleerd zijn dan muren en dus ook kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Oudere huizen hebben vaak een isolatie van 4 cm waarbij een U-waarde hoort van ongeveer 0.75
triple glas heeft een u-waarde van 0,6.

Dus als je huis is gebouwd voor 1985 dan moet je dus oppassen met triple-glas.

Ook in de hoeken van een ruimte, waar dus de warmte naar buiten wordt gestraald is het oppervlakte groter waardoor de temperatuur in de hoeken nog lager wordt, en daar dus condens ontstaat.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 10-02-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ernemmer schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:19:
Oudere huizen hebben vaak een isolatie van 4 cm waarbij een U-waarde hoort van ongeveer 0.75
triple glas heeft een u-waarde van 0,6.

Dus als je huis is gebouwd voor 1985 dan moet je dus oppassen met triple-glas.

Ook in de hoeken van een ruimte, waar dus de warmte naar buiten wordt gestraald is het oppervlakte groter waardoor de temperatuur in de hoeken nog lager wordt, en daar dus condens ontstaat.
Wat dacht je van Ug 0,4 ?

Bij mij condens aan de buiten zijde van het glas, gisteren nog mooie ijsbloemjes aan de buitenzijde.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ollie1965 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 21:03:
[...]

Wat dacht je van Ug 0,4 ?

Bij mij condens aan de buiten zijde van het glas, gisteren nog mooie ijsbloemjes aan de buitenzijde.
Het glas wordt steeds beter ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 11-02-2012 23:41 ]

Pagina: 1