De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.232 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja klopt ecowoman , dat stuk had ik niet gelezen...

maar je leveings tarief word ook achteraf verekend dus wat maakt dat uit , uiteindelijk betaal je wat je verbuikt , ook je leverings tarief toch ?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:58:

Door ons uitstekende waterleidingnet niet interessant voor Nederland, maar voor tropische landen wellicht aardig: een windturbine-gebaseerd systeem wat 800-1200 liter drinkwater per dag uit de lucht haalt.

http://www.eolewater.com/gb/our-products/range.html

Een kuub per dag... 365 kuub per jaar... ons tweepersoons huishouden verbruikt 50 kuub per jaar*... Je zou dus zeven van ons type huishoudens van water kunnen voorzien met één zo'n systeem. Misschien wel een dubbel groot aantal als het water rationeel gebruikt zou worden. Da's niet gek!

* en dan hebben wij alsnog de achterlijke westerse gewoonte om ultraschoon drinkwater te misbruiken voor het doorspoelen van de wc, de wasmachine, etc.

ff andersom gezet.. dat laatste moet wel even de nadruk opliggen!
Tja en zolang dat niet veel geld scheeld om het met regenwater te doen, zal daar geen verandering in komen.
want moeilijk is het niet te verwezelijken , regenwater als spoelwater , kost alleen wel geld .. en dan doen we het niet ... uitzonderingen daargelaten.
Ik heb het wel eens bekeken, maar het kost ook erg veel ruimte en extra stoom.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:00
Eh... HOE spoel jij je wc precies door?!? >:) Bij jou dus niet doortrekken als je er nog op zit begrijp ik...

Maar inderdaad, drinkwater is in Nederland nog veel te goedkoop, dat is duidelijk. Dat mag een factor tien duurder, daar zou ik helemaal geen problemen mee hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 19-04-2012 11:27 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...of misschien juist WEL? Kärcher-wc _O-

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Een regenwateropvang vereist in de regel ook nog een pompunit die druk op de leidingen zet...
Anders moet je elke keer met de hand je stortbak volgieten/pompen... erg lage WAF :o

Edit: Ik heb het ook wel eens gekeken of ik niet een zak in mijn kruipruimte kon leggen. Maar met een waterverbruik van net 50 m3 per jaar kom ik ook niet echt uit... Dat zijn me de kosten, maar vooral de moeite/rotzooi niet waard!

[ Voor 39% gewijzigd door NovapaX op 19-04-2012 11:31 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Advies: altijd je meterstanden (leesbaar) fotograferen eind 31 december, of als je met een kater uit je bed kruipt op 1 januari. Volgend jaar hetzelfde. 2 foto's doorsturen naar netbeheer EN leverancier (en dreigen met NMa/Consuwijzer als ze dat niet accepteren, krijgen ze vochtige bilspleet van, van die namen). ALS je in die buurt van de 500 komt (vanaf de "onderkant"). Let op dat die 500 pas na calorische correctie wordt vastgesteld (volgens mij altijd meer dan factor 1), dus zorg dat je RUIM onder de 500 blijft. En dan incasseren vanwege teveel betaald capaciteitstarief.

Maar ja, ik heb makkelijk praten. Ik heb kookgas. Ik moet errug veul koken wil ik zelfs maar in de buurt van 20 procent van die 500 kuub komen, dus ik heb altijd het "laagste" cap. tarief betaald (en controleer dat ook altijd, er zijn mensen met een G1,6 kookgas meter in onze wijk die een duur cap. tarief voor een G4 meter in hun *** kregen gedouwd van netbeheer... :X ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Duurzame energie is niet altijd mooi....

http://www.guardian.co.uk...am-in-pictures?intcmp=122

-O-

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hydropower wordt niet als duurzaam gerekend. Alleen kleinere centrales vallen in BRD onder het EEG, en grootschalig wordt buiten de EEG productie cijfers gehouden.

Ik ken ook zonnepanelen projecten waarvan menig kolenstroom (of groene certificaatjes Noorse hydro-stroom) zuipende medelander pijn van in zijn/haar ogen zou krijgen.

@NovapaX
Maarja, wat doen we dan met de schrikkeldag??
In jaar met 365 dagen wordt bijvoorbeeld de op je nota verschijnende "daggemiddelde waarde" voor je vaste teruggavepost energiebelasting: 318,62/365 = 0,87293 Eur/dag (ex BTW).
In schrikkeljaar met 366 dagen wordt dat daggemiddelde bedrag 318,62/366 = 0,87055 Eur/dag (ex BTW).

Afhankelijk van aantal dagen boekingsperiode factuur wordt aantal dagen maal dat bedrag gedaan. Aantal dagen in 2011 maal daggemiddelde bedrag voor de (toen ook geldende) teruggavepost (eerste getal), plus aantal dagen in schrikkeljaar 2012 maal daggemiddelde bedrag voor het nu geldende jaar (tweede getal). Dat soort leukigheden ga je krijgen bij nota's over (delen in) schrikkeljaren en (delen in) gewone jaren. En als het jaar tarief per jaar verschillend is (bij de meeste vastrechten is dat gewoon altijd zo geweest), moet je ook daar weer rekening mee gaan houden, en krijg je per jaar en ook per schrikkeljaar weer andere "daggemiddelde waardes", waar je allemaal mee moet gaan rekenen om tot het "notaresultaat" te komen.

Nota's narekenen is zoooooo leuk 8)7 ... en vreet tijd ... en je mag geen enkele fout maken (ik heb "ervaring", maar er liggen er nog twee, nog steeds geen zin gehad).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:46:

Ik heb het zelf nog niet bij de hand gehad, wij zitten met 600-700 kuub daar toch boven. Ik vind het een goede vraag en ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het antwoord. Ik denk inderdaad dat een belletje naar je leverancier het makkelijkst is en het zekerste antwoord oplevert.
Ik heb ze gemaild en wacht op antwoord.
Natuurlijk horen we hier graag wat ze te vertellen hadden, het kan voor meer mensen met een laag verbruik interessant zijn. Wie weet kan het je geld schelen door je meterstanden, ehhhh, creatief door te geven. Ene jaar onder de 500 kuub, andere jaar boven de 500 kuub, etc.
Heel toevallig, vanmorgen lag de meterstanden kaart in de gang! U dient de meterstanden door te geven voor 28 April ; dus, wat is wijsheid: vandaag/morgen de standen doorgeven of nog even wachten en bijv. volgende week 26 April de standen doorgeven :? ik denk trouwens dat ik volgende week ergens rond de 490 kuub zit, dus dat wordt nog :?
met een beetje mazzel en wat warmer weer: misschien net onder de 500.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:50:
Even over meteropnemers:

Wettelijk zijn de Enexis-jongens verplicht om eens per 2 jaar(?) de meter te komen aflezen. Doorgeven via internet mag niet. :?

Vorige week een kaartje in de bus: de meteropnemer is aan de deur geweest en we waren niet thuis. Ik kon hem op zijn mobiel bellen en telefonisch de standen doorgeven. Dat heb ik dus gedaan. 8)7

Zijn we er nog?
In België is het doorgeven via internet, voor elektriciteit en water, toch standaard hoor. Ik gebruik geen gas dus daar kan ik niets over zeggen.

Hier is 4 jaar geleden nog een meteropname gebeurd, de laatste 3 jaar enkel via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:06
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:04:
[...]

Hahaha. Maar we gaan wel naar Italië. Met Saar... (vakantie)

(lamazittuh, dit begint uit de hand te lopen...!)
Daar is dan ook eigenlijk de kroeg voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:00:
ja klopt ecowoman , dat stuk had ik niet gelezen...

maar je leveings tarief word ook achteraf verekend dus wat maakt dat uit , uiteindelijk betaal je wat je verbuikt , ook je leverings tarief toch ?
Als je minder dan 500m3 gas verbruikt per jaar, dan betaal je een lager capaciteitstarief. Dus maakt het wel degelijk uit. Als je per jaar minder dan 500m3 gas verbruikt en ze komen te vroeg controleren en rekenen met het werkelijke verbruik om het capaciteitstarief te bepalen, dan maakt dat in dat jaar niet uit, maar als ze in een jaar te laat komen en ze rekenen met het werkelijke verbruik (dat doordat de meetperiode langer dan een jaar is boven de 500m3 is uitgekomen), dan berekenen ze onterecht het hogere tarief.

De enige manier om de werkelijke situatie te bewijzen lijkt me de tip van Zonnigtype om elk jaar op 31 december een foto van je meterstanden te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:48
JAN-B schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:03:
[...]
Ik heb ze gemaild en wacht op antwoord.

[...]
Heel toevallig, vanmorgen lag de meterstanden kaart in de gang! U dient de meterstanden door te geven voor 28 April ; dus, wat is wijsheid: vandaag/morgen de standen doorgeven of nog even wachten en bijv. volgende week 26 April de standen doorgeven :? ik denk trouwens dat ik volgende week ergens rond de 490 kuub zit, dus dat wordt nog :?
met een beetje mazzel en wat warmer weer: misschien net onder de 500.........
Nou, ik zou voor de gasmeter gaan zitten en het invullen als deze op 499 staat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jan-B en Rube: lees het advies van Zonnigtype een paar posts hierboven nog eens.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:57:
Door ons uitstekende waterleidingnet niet interessant voor Nederland, maar voor tropische landen wellicht aardig: een windturbine-gebaseerd systeem wat 800-1200 liter drinkwater per dag uit de lucht haalt.

http://www.eolewater.com/gb/our-products/range.html

Een kuub per dag... 365 kuub per jaar... ons tweepersoons huishouden verbruikt 50 kuub per jaar*... Je zou dus zeven van ons type huishoudens van water kunnen voorzien met één zo'n systeem. Misschien wel een dubbel groot aantal als het water rationeel gebruikt zou worden. Da's niet gek!

* en dan hebben wij alsnog de achterlijke westerse gewoonte om ultraschoon drinkwater te misbruiken voor het doorspoelen van de wc, de wasmachine, etc.
Ik dacht dat je ook was voor Trias Energetica, duur apparaatje als ik het even snel scan.
Ik denk dan eerder aan de techniek die Loma vegitatie ook gebruikt.
Sterker nog het bestaat al en ik heb het in Chili al in werking gezien..... even zoeken dan werk ik direct even bij

http://www.oas.org/dsd/publications/unit/oea59e/ch12.htm
http://www.fogharvesting.com/
En dit is de link van Chili

[ Voor 11% gewijzigd door ollie1965 op 19-04-2012 13:01 . Reden: linken toegevoegd ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:55:
Ik dacht dat je ook was voor Trias Energetica,
Ben ik ook. Maar als Tweaker kan ik techniek waarderen.
duur apparaatje als ik het even snel scan.
Ik denk dan eerder aan de techniek die Loma vegitatie ook gebruikt.
Sterker nog het bestaat al en ik heb het in Chili al in werking gezien..... even zoeken dan werk ik direct even bij

http://www.oas.org/dsd/publications/unit/oea59e/ch12.htm
http://www.fogharvesting.com/
En dit is de link van Chili
Ik heb er niet heel veel verstand van (ok: geen) maar wellicht is die methode uit Chili waarbij het vocht in de lucht vanzelf condenseert niet overal bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:09:

Ik heb er niet heel veel verstand van (ok: geen) maar wellicht is die methode uit Chili waarbij het vocht in de lucht vanzelf condenseert niet overal bruikbaar.
Laten we het zo zeggen: als je aan de rand van de Atacama woestijn (droogste gebied op aarde) dit kan doen, waarom kan dit dan niet op andere plaatsen in de wereld?
Dat kan en wordt overal toegepast zie maar

Net zoals een Airco kopen omdat het binnen te warm is.
Trias Energetica methode:
Stap 1: isolatie
Stap 2: schaduwwerking toepassen op ramen in voor en najaar (Passief woning principe)
Stap 3: Aardpijp installeren (earth WTW) meerdere varianten hiervan mogelijk bijvoorbeeld Aardpijp of een combinatie van warmtepomp en Aardpijp

Keep it KISS >:) :o

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Helemaal mee eens :Y
Ga de links vanavond wel ff allemaal kijken

Wat anders: heeft iemand een idee wat een een duurzame dakbedekking is en ook redelijk geprijsd is?
Een normale dakpan is nogal energie intensief om te maken en bij de betonnen versie komt ook nogal veel C02 vrij. Riet en houten danksingles lijkt op het 1ste gezicht een stuk duurzamer, maar niet voor de portemonnee :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

rube schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:37:
[...]

Wat anders: heeft iemand een idee wat een een duurzame dakbedekking is en ook redelijk geprijsd is?
Een normale dakpan is nogal energie intensief om te maken en bij de betonnen versie komt ook nogal veel C02 vrij. Riet en houten danksingles lijkt op het 1ste gezicht een stuk duurzamer, maar niet voor de portemonnee :|
Riet is in NL alleen duurzaam als je 100% zeker weet dat het uit NL komt (wetende dat het meeste riet dat in NL gebruikt wordt uit TR komt en Oost Europa)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Sluwe netten zijn alleen goed voor sluwe (en al veel te rijke) "adviesbureaus", energie molochs, etc.

Lokale initiatieven dienen zich verre van dat sluwe gedoe te houden. Want het levert ze geen drol op.

Aldus Sweegers.

Tuurlijk, alweer een spijker op de kop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat we niet ver af zijn van een zonnepanelendak, dus zonder er eerst dakpannen op te mikken..
achter de panelen eerst nog een systeem op de warmte op te vangen , en dan dik isoleren .
klaar!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:25:
[...]

Laten we het zo zeggen: als je aan de rand van de Atacama woestijn (droogste gebied op aarde) dit kan doen, waarom kan dit dan niet op andere plaatsen in de wereld?
Dat kan en wordt overal toegepast zie maar

Net zoals een Airco kopen omdat het binnen te warm is.
Trias Energetica methode:
Stap 1: isolatie
Stap 2: schaduwwerking toepassen op ramen in voor en najaar (Passief woning principe)
Stap 3: Aardpijp installeren (earth WTW) meerdere varianten hiervan mogelijk bijvoorbeeld Aardpijp of een combinatie van warmtepomp en Aardpijp

Keep it KISS >:) :o
Nu heb ik helaas wel een airco staan, split systemen idd voor als het te warm is , maar zou ik het buiten deel die dus de warmte afvoert niet gewoon in een warmte wisselaar kunnen betrekken en zo die energie later gebruiken om te douchen oid?

kiss is wel afhankelijk van je eigen s factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Sooooo.

Net weer een gesprek van een half uur met een NRC journalist gehad, die errug geïnteresseerd was in cijfermateriaal over PV in NL en België.

... volgens mij heb ik haar oortjes roodgloeiend gekletst ...

(volgende week krijg ik een voorproefje toegestuurd om het spul te controleren)

:)

* edit *

Soooo

Kijken hoe hagelbestendig de shelletjes dit keer zijn.

Ging net flink tekeer...

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 19-04-2012 16:41 . Reden: Hail test in vivo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:40:
ik denk dat we niet ver af zijn van een zonnepanelendak, dus zonder er eerst dakpannen op te mikken..
achter de panelen eerst nog een systeem op de warmte op te vangen , en dan dik isoleren .
klaar!
Ja, dat zou inderdaad wel mooi zijn. Nu is PV wel duurder als dakpannen, maar PV zal er sowieso opkomen, als ik daarmee dakpannen kan uitsparen zou dat wel mooi zijn.
Ik weet dat er wel eens PV panelen als het ware tussen de dakpannen direct op het dak zijn gemonteerd, maar ik heb eigenlijk nooit goed gezien hoe dat is gedaan en wat er nu voor zorgt dat het waterdicht is.

@ Zonnigtype of SSC, weet jullie misschien f er al eens panelen rechtstreeks op een dak zijn geplaatst met een systeem zodat dakpannen (o.i.d.) niet meer nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Heb net antwoord gekregen van Delta: ( echt Hopeloos :( )
"Delta hanteert twee gasprofielen: tot 5000 kuub en boven 5000 kuub "
terwijl mijn vraag ging over 500 kuub - volgens mij begrijpen ze de vraag niet - ga maar eens bellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JAN-B schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:20:
Heb net antwoord gekregen van Delta: ( echt Hopeloos :( )
"Delta hanteert twee gasprofielen: tot 5000 kuub en boven 5000 kuub "
terwijl mijn vraag ging over 500 kuub - volgens mij begrijpen ze de vraag niet - ga maar eens bellen 8)7
Staat gewoon in de tarievenlijst hoor JAN-B:

http://www.deltanetwerkbedrijf.nl/nl/gas_tarieven-2012.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Sorry mensen, ik word hier echt niet goed van :(
Net 5 minuten aan de telefoon gezeten met klantenservice, het meisje weet van niks; heeft nog nooit van capaciteits tarief gehoord en verwijst mij weer door naar netwerkbedrijf; heb al eens een mail naar netwerkbedrijf gestuurd en dan krijg je als antwoord: alle huishoudens hebben hetzelfde tarief!
Wat moet ik hier nu mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JAN-B schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:43:
[...]

Net 5 minuten aan de telefoon gezeten met klantenservice, het meisje weet van niks; heeft nog nooit van capaciteits tarief gehoord en verwijst mij weer door naar netwerkbedrijf; heb al eens een mail naar netwerkbedrijf gestuurd en dan krijg je als antwoord: alle huishoudens hebben hetzelfde tarief!
De PLEURIS uit laten breken.

Eis een reactietermijn op. Gezien de debiliteit daar: max. een week. Als je dan nog geen antwoord hebt max een week er achteraan, dan heb je je stinkende best gedaan. Na de eerste week alvast contact opnemen met Consuwijzer hoe beste te tackelen. Geschillencommissie pas als je echt helemaal niet wordt geholpen...

Tik alles schriftelijk af, telefoon heb je geen drol aan, want dan heb je niks in handen.

Ondertussen kun je daar Chinese Suntech modules kopen om ze terug te pesten... >:)

http://www.delta.nl/thuis...ns_aanbod/onze_pakketten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

VVD wil vier nieuwe kerncentrales voor 2030

En ik maar denken dat alle kernenergie op de lange baan was geschoven.

Quote uit de tekst:
VVD-Kamerlid René Leegte wil voor 2030 vier nieuwe kerncentrales in Nederland. Dat zegt hij tegen RTL Z tijdens een talkshow over duurzame energie. Het zou volgens Leegte de kosten van de transitie naar duurzame energie niet opjagen.

Welke kosten hebben hun nou aan duurzame energie?
En wat word er verstaan onder duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flippo765 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:15:
VVD wil vier nieuwe kerncentrales voor 2030

En ik maar denken dat alle kernenergie op de lange baan was geschoven.

Quote uit de tekst:
VVD-Kamerlid René Leegte wil voor 2030 vier nieuwe kerncentrales in Nederland. Dat zegt hij tegen RTL Z tijdens een talkshow over duurzame energie. Het zou volgens Leegte de kosten van de transitie naar duurzame energie niet opjagen.

Welke kosten hebben hun nou aan duurzame energie?
En wat word er verstaan onder duurzaam?
Die neoliberale wipkippen hebben niks met zonne-energie en al helemaal niks met burgers.

En dat terwijl zonne-energie de meest liberale optie van allemaal is. Want iedereen ken d'r an mee doen.

Dat begrijpen die leeghoofden niet. Al die lange jaren niet dat ze maar met die suffe stalinistische kernsplijtblokken komen. Echt, het wordt nooit wat met die partij.

Misschien zijn ze zelfs wel doodsbenauwd voor een communistische volksbeweging met kropjes sla zonnestroom salderende meute als nagel aan hun doodskist...

(sorry, ik liet me even gaan, dat kon De Bie, wie kent hem nog, ook af en toe zo lekker op de buis... :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:43:
[...]

Zonnigtype heeft er ook al heeerlijk op gereageerd op jouw bericht. :)

Toch wil ik even kwijt, dat ik ook he-le-maal niks kan met het netwerkbedrijf. In het gesprek, wat ik met ze had, gingen ze er vanuit, dat ik een of ander groot bedrijf was. Aan de stem te horen, had ik het idee, dat ik zelfs met iemand te maken had, die bijna toe was aan zijn pensioen. Want die wist nog niet veel van zonne-energie, terugdraaien, etc. Dus daar kon ik niks mee beginnen.

Daarna ben ik alleen maar over gegaan op mailen met delta en met het verzoek om mij niet door te verwijzen naar netwerkbedrijf. Want daar komt geen helder antwoord uit.

Vervolgens heb ik maar besloten om het gewoon uit te proberen, wat ik wil en ik zie het dan wel op de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

[...]

Afhankelijk van de helling van je dak, maar gras of mos? Groener kan volgens mij niet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

[...]

De normale dakpan heeft natuurlijk wel een enorm lange levensduur, ruim 80 jaar en vaak veel langer. De betonnen dakpan gaat ongeveer 40 jaar mee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:49:
[...]

Nu heb ik helaas wel een airco staan, split systemen idd voor als het te warm is , maar zou ik het buiten deel die dus de warmte afvoert niet gewoon in een warmte wisselaar kunnen betrekken en zo die energie later gebruiken om te douchen oid?

kiss is wel afhankelijk van je eigen s factor
Ja, prima als je toch al een airco hebt. "Weggooien" is ook vernietiging van grondstoffen.
Moet er nog wel een buffer vat bij.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rav schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:12:
[...]
Afhankelijk van de helling van je dak, maar gras of mos? Groener kan volgens mij niet.
Maar d'r mot wel wat onder om het sedum vast te houden en te zorgen dat het water niet naar binnen sijpelt..dat kan met EPDM folie e.d. maar plastic en energie intensieve materialen wilde ik juist vermijden.

Maar een dergelijk groen dak vind ik zeker mooi hoor, dus staat wel op mijn lijstje.
ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:22:
[...]
De normale dakpan heeft natuurlijk wel een enorm lange levensduur, ruim 80 jaar en vaak veel langer. De betonnen dakpan gaat ongeveer 40 jaar mee.
Ja, dat klopt. Dus de initiële energie is hoog maar dat valt over de gehele levensduur gezien wellicht nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:19:
[...]

Ja, dat zou inderdaad wel mooi zijn. Nu is PV wel duurder als dakpannen, maar PV zal er sowieso opkomen, als ik daarmee dakpannen kan uitsparen zou dat wel mooi zijn.
Ik weet dat er wel eens PV panelen als het ware tussen de dakpannen direct op het dak zijn gemonteerd, maar ik heb eigenlijk nooit goed gezien hoe dat is gedaan en wat er nu voor zorgt dat het waterdicht is.

@ Zonnigtype of SSC, weet jullie misschien f er al eens panelen rechtstreeks op een dak zijn geplaatst met een systeem zodat dakpannen (o.i.d.) niet meer nodig zijn?
je zou met een epdm onderlaag kunnen werken , maar omdat panelen van zichzelf al waterdicht zouden moeten zijn is het eigelijk alleen de randen tussen je panelen dicht zien te krijgen , wat weer goed kan met een uv bestendige pu lijm , die waar nu je auto ruit mee vast gelijmt zit..

de bevestiging in het algemeen zou net zo kunnen als nu gedaan word , gewoon op de balkenlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Waar ik vanmiddag even niet aan dacht.
http://bouwpuur-demowoning.blogspot.com/2012/03/wie-kan-er-75-m2-dakturf-gebruiken.html

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Waterdichte onderlaag en tussen je panelen een rubberprofiel stoppen. Pas kwam hier een knappe veranda voorbij met PV-Modules als dakbedekking...kan de post zo snel niet vinden, was Volgens mij een project van Solarking of SSC

Dat is in principe net zo waterdicht als een pannendak... Daar zit ook altijd nog een waterdichte folie onde,

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:45:
Waterdichte onderlaag en tussen je panelen een rubberprofiel stoppen. Pas kwam hier een knappe veranda voorbij met PV-Modules als dakbedekking...kan de post zo snel niet vinden, was Volgens mij een project van Solarking of SSC

Dat is in principe net zo waterdicht als een pannendak... Daar zit ook altijd nog een waterdichte folie onde,
Ja, die post herinner ik me nog, zag er mooi uit. Ga me denk ik maar eens verder verdiepen in ziets.

@ouweoverclocker: er tussen lijmen lijkt me nogal riskant: wat als je iets moet vervangen, of als het toch ergens lekt maar je weet niet precies waar. Moet je alles weer loshalen :S

En als het dak toch niet helemaal vol ligt om de panelen heen het spul uit de link van ollie1965.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op donderdag 19 april 2012 @ 23:03:
[...]

Ja, die post herinner ik me nog, zag er mooi uit. Ga me denk ik maar eens verder verdiepen in ziets.

@ouweoverclocker: er tussen lijmen lijkt me nogal riskant: wat als je iets moet vervangen, of als het toch ergens lekt maar je weet niet precies waar. Moet je alles weer loshalen :S

En als het dak toch niet helemaal vol ligt om de panelen heen het spul uit de link van ollie1965.
idd, als een dak lekt is het vaak een enorm zoekwerk om hem te vinden..hij kan rechts boven lekken en links onderin pas zichtbaar worden ...
Ik heb dit met platte daken wel mee gemaakt ,,en is zo,n gggrrr moment.
Maar goed , er vanuitgaande dat je het laat doen .. zou je minimaal 20 jaar garrantie moeten krijgen. net zoals op platte daken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Heb die in Noorwegen en Zweden veel gezien, mooie daken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
[...]

ik weet wel dat als je goed je best doet bij je gemeente je daar subsidie voor krijgt

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Nog even over mijn 500 kuub verhaal: heb ik dit juist uitgerekend??
vandaag - 20-4 was mijn jaarverbruik 486 kuub; tot 9 Mei, dus gaan er 18 dagen af, 366 - 18 = 348 dagen;
486 gedeeld door 348 maal 366(omdat het een schrikkeljaar is) kom ik op 511 kuub, gerekend over een vol jaar; klopt toch?
Stel ik wacht nog 1 week met de meterstanden invullen en zou geen gas verbruiken, zou ik het nog niet redden, zou ik uitkomen op 501 +-, maar ja, nog 1 week in de kou gaan zitten :X
Dus : ik ga er maar van uit dat ik het NET niet red, jammer .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JAN-B schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 12:27:
Nog even over mijn 500 kuub verhaal: heb ik dit juist uitgerekend??
vandaag - 20-4 was mijn jaarverbruik 486 kuub; tot 9 Mei, dus gaan er 18 dagen af, 366 - 18 = 348 dagen;
486 gedeeld door 348 maal 366(omdat het een schrikkeljaar is) kom ik op 511 kuub, gerekend over een vol jaar; klopt toch?
Stel ik wacht nog 1 week met de meterstanden invullen en zou geen gas verbruiken, zou ik het nog niet redden, zou ik uitkomen op 501 +-, maar ja, nog 1 week in de kou gaan zitten :X
Dus : ik ga er maar van uit dat ik het NET niet red, jammer .......
Als je het kaartje zelf moet invullen, dan kun valt daar wel een mouw aan te passen toch
zeg maar dat je even een paar kuub "leent" van de na 9 mei om deze week niet in de kou te zitten en dat je die even wat later betaald O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
rube schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 12:50:
[...]

Als je het kaartje zelf moet invullen, dan kun valt daar wel een mouw aan te passen toch
zeg maar dat je even een paar kuub "leent" van de na 9 mei om deze week niet in de kou te zitten en dat je die even wat later betaald O-)
oei oei rube is een })

(lol gewoon doen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zojuist mijn Arduino Starter Kit binnengekregen.

Wat ik er allemaal mee kan meten/regelen? De toekomst zal het leren. Ik begin dus op nagenoeg NUL met dit spul.

Is hier een forum voor?

Ik wil in ieder geval temperatuurmetingen van mijn panelen registreren.
Daarnaast in combinatie van mijn CO2-meter een mechanische afzuiging gaan aansturen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:18:
Zojuist mijn Arduino Starter Kit binnengekregen.

Wat ik er allemaal mee kan meten/regelen? De toekomst zal het leren. Ik begin dus op nagenoeg NUL met dit spul.

Is hier een forum voor?

Ik wil in ieder geval temperatuurmetingen van mijn panelen registreren.
Daarnaast in combinatie van mijn CO2-meter een mechanische afzuiging gaan aansturen.
Gewoon google-en :)
en o ptweakers is ook een subforum over/met arduino.

Aansturen van mech. afzuiging zal afhankelijk van merk en model wel/niet mogelijk zijn :)
Succes met experimenteren (vandaar dat ik de ITHO oplossing koos voor vraaggestuurde CO2 ventilatie icm de Ecofan)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slimme meter en kosten voor de meetdienst?
Ik zie in de tarievenlijst van Liander dat voor de "Meetdienst" in 2012 er alleen een tarief-onderscheid gemaakt wordt tussen Maand-opname en Jaar-opname. Weet iemand al wat de houders van een slimme meter (al dan niet geactiveerd) straks op hun afrekening te zien krijgen? En dat zal dus voor zowel elektra als voor gas van toepassing zijn?
Zou de 15 min opname evenredig duurder worden? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:03:
Slimme meter en kosten voor de meetdienst?
Ik zie in de tarievenlijst van Liander dat voor de "Meetdienst" in 2012 er alleen een tarief-onderscheid gemaakt wordt tussen Maand-opname en Jaar-opname. Weet iemand al wat de houders van een slimme meter (al dan niet geactiveerd) straks op hun afrekening te zien krijgen? En dat zal dus voor zowel elektra als voor gas van toepassing zijn?
Zou de 15 min opname evenredig duurder worden? >:)
Meetdienst voor kleinverbruik is al sinds 1 januari 2008 "gereguleerd door NMa". Althans, formeel voor elektra (sindsdien betaal ik DERTIG procent MEER voor mijn al tig jaar afgeschreven Ferrarisje... :( ). Lees: alles een pot nat, alles een tarief (vrijwel alle normale aansluitingen jaaropname). Gas was nog niet gereguleerd, maar wel "de bedoeling". Weet nog niet of ze zover zijn, tarieven zijn al naar elkaar toe gegroeid. Wordt/is dus ook een pot nat. Sluwe meters precies hetzelfde, was een voorwaarde van parlement. Echter alle "extra's" gaan ze je natuurlijk extra voor leeg plunderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vergeet in ons geval ook de meetdienst voor de stadsverwarming niet. :X
Opname gaat tegenwoordig draadloos naar een centrale ontvanger die ergens in de wijk staat of een mobiele die door de straat heen rijdt.
Ze komen hier alleen nog maar aan de deur om
a) de batterij van de meter te vervangen omdat er geen signaal meer is of
b) de hele meter te vervangen omdat hij volgens hun te weinig doorgeeft (oorzaak houtkachel >:) )

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
En niet alleen betaal je voor de eerste plaatsing van meters, meterhuur. Je moet ook bijleggen voor het ophangen van meter die de volledige taak van het meetbedrijf kan uitvoeren, zowel inkomend als uitgaande stroom meten.

Kan er niet een balletje opgegooid worden dat alle meters die geplaatst zijn die express voorzien zijn van teruglever blokkering afgekeurd zijn, zodra de meterhuurder energie terug kan leveren en dit meld aan de energie leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 20:52:
Vergeet in ons geval ook de meetdienst voor de stadsverwarming niet. :X
Opname gaat tegenwoordig draadloos naar een centrale ontvanger die ergens in de wijk staat of een mobiele die door de straat heen rijdt.
Ze komen hier alleen nog maar aan de deur om
a) de batterij van de meter te vervangen omdat er geen signaal meer is of
b) de hele meter te vervangen omdat hij volgens hun te weinig doorgeeft (oorzaak houtkachel >:) )
Zit gewoon in het vastrecht stadswarmte "vermeden kosten voor het niet hebben van een gasaansluiting". Derhalve betaal je gewoon voor een "gasmeter voor ruimteverwarming". Standaard tarief dus. Alleen laten ze dat niet zien op de nota (lekker vaag blijven, mensen snappen toch geen r**t van hun nota's, dus niet te ingewikkeld maken anders gaan ze zeuren).

Oudere gegevens van vastrecht stadswarmte opbouw inclusief die mysterieuze meetdienst staan al jaren op mijn site (nooit bijgewerkt, geen tijd meer voor, en bovendien wil je er eigenlijk niet dood bij gevonden worden bij die bagger).

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Stadswarmte/Vastrecht_NUON_2008.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Krég nou wat!

Onder de pagina stond advertentie met deze tekst: "Produceer zelf stroom met miniJOULE Zonne-energiecentrale voor 449€"

Heb niet geklikt (mag iemand anders doen, ik klik niet op Google ads), maar dat lijkt verdacht veel op een al langer bestaande concurrent van de (kopierende) Pfixx/Makro "aanbieding"... >:)

* edit *

Hahahahahaha.

De producent die miniJoule in de markt heeft gezet, zit nu vet MAKRO te onderbieden met DUITSE (oorspronkelijk altijd al in het pakket zittende) Schüco modules. DUO pakket (twee panelen) is ook vet goedkoper...

http://www.minijoule.com/nl/shop/
http://www.minijoule.com/...t-dat/technische-details/

Lachuh! Dat zal die duur in de markt zittende kopieerders (miniJoule bestond al veel langer) leren....

Noot: zelfs met verzendkosten en "betalingskosten" (ben niet verder gegaan in die module, je moet je registreren) is die aanbieding veel goedkoper. Verzendkosten naar "een gemeente in de buurt" kwam neer op 95,20 Euro incl. BTW voor de DUO set. Zit je met die set 799 Euro (incl. BTW) + verzendkosten 95,20 (incl. BTW) op 894,20 Euro (incl. BTW). MAKRO actie heeft 2 Chinese panelen incl. alles voor 1.665 Euro (incl. BTW) in "de aanbieding" met dezelfde omvormer.

Wel verschil in paneel vermogen. miniJoule: 2x Schüco 185 Wp (met Duo omvormer) = 370 Wp >> EUR 2,42/Wp

MAKRO/Pfixx 2x 250 Sunrise Solartech (met neem ik aan dezelfde? Duo Enecsys) = 500 Wp >> EUR 3,33/Wp

Ergo, zelfs als er nog iets van "betalingskosten" bij de miniJoule aanbieding bij zou komen, kan dat zeer forse gat niet worden overbrugd.

MAKRO heeft zich volgens mij bij de neus laten nemen, zoals vroeger Karwei bij de neus werd genomen...

Nota bene: bij de miniJoule aanbieding zit ook nog eens een vrijschakel punt in het pakket, heb ik niks over gezien bij het MAKRO pakket ...

[ Voor 73% gewijzigd door zonnigtype op 20-04-2012 22:39 . Reden: Lachuh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Weer een goed verhaal op TED
James Hansen: Why I must speak out about climate change
http://on.ted.com/Bhml

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:18:
Weer een goed verhaal op TED
James Hansen: Why I must speak out about climate change
http://on.ted.com/Bhml
Net even gekeken, een van de weinige TED conferences die ik nog niet had gezien (BigThink is ook een aanrader in dezelfde trant maar dan kortere stukjes van enkele minuten).
Toch denk ik dat het wel zal loslopen:
1. Ik heb een groot vertrouwen in Kurzweils voorspellingen; over een kleine 15 jaar wekken we 100% van onze energiebehoefte op met zonne-energie.
2. Het lijkt er op dat de mens in staat is elk zelf veroorzaakt probleem ook weer op te lossen. Politieke en financiele belangen kunnen het proces tot oplossen behoorlijk frustreren, maar ik bedoel dan ook in technische zin.
Nietemin, we moeten ons verstand wel blijven gebruiken, he!
Ik denk aan een andere snelle oplossing: nog een dikke crisis eroverheen (sovereign bond crisis/currency crisis) en daarna een totaal andere politieke drive en niet een die als doel heeft om maar telkens te moeten groeien met die economie. We hebben het hier al goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heel prettig zo die positieve houding. Dank daarvoor. (Dit bedoel ik serieus, niet sarcastisch).

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Derby schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:37:
Heel prettig zo die positieve houding. Dank daarvoor. (Dit bedoel ik serieus, niet sarcastisch).
Natuurlijk lossen we het op. Daar zal echter wel eerst een crisis/ramp voor nodig zijn.
Wanneer die zich voor doet, weten we gelukkig niet. Maar ik ga er in ieder geval niet op zitten wachten.
Voorlopig leg ik een boot op zolder(Zeeuwse vorm van verzekering), naast het overlevingspakket met o.a.
de Jodiumtabletten.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ga ik toch maar eens een opblaasbaar bootje aanschaffen.. :)

Zou wel zonde wezen van al die mooie zonne-panelen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben blijkbaar de meest duurzaam levende en werkende medewerker (tot nu toe getest althans) van het bedrijf waar ik werk.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/04/Personeelsblad_score-265x300.png

Naast het feit dat ik daar natuurlijk trots op ben brengt het me ook in verwarring. Ik kan niet echt zeggen dat ik duurzaam leef in de zin dat, als alle wereldbewoners mijn levensstijl zouden aannemen, dat op de lange termijn vol te houden is.

Ik raak daar een beetje van in war. Wat is duurzaamheid? Zijn er meerdere gradaties, of is het net als met het woord 'zwanger', je leeft wel of niet duurzaam? Hoe kan het dat ik als ik onduurzame westerling zo hoog scoor? Is de testmethode verkeerd? Westers georiënteerd? Hoe kan je als bedrijf zeggen duurzaam te zijn als je meest duurzame medewerker zichzelf al niet duurzaam (of in ieder geval, niet duurzaam genoeg) vind?

Vragen... vragen...

http://www.solarwebsite.nl/2012/04/trots-en-twijfel/

Discussie is meer dan welkom, zowel hier als op mijn site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:42:
Ik ben blijkbaar de meest duurzaam levende en werkende medewerker (tot nu toe getest althans) van het bedrijf waar ik werk.

[afbeelding]

Naast het feit dat ik daar natuurlijk trots op ben brengt het me ook in verwarring. Ik kan niet echt zeggen dat ik duurzaam leef in de zin dat, als alle wereldbewoners mijn levensstijl zouden aannemen, dat op de lange termijn vol te houden is.

Ik raak daar een beetje van in war. Wat is duurzaamheid? Zijn er meerdere gradaties, of is het net als met het woord 'zwanger', je leeft wel of niet duurzaam? Hoe kan het dat ik als ik onduurzame westerling zo hoog scoor? Is de testmethode verkeerd? Westers georiënteerd? Hoe kan je als bedrijf zeggen duurzaam te zijn als je meest duurzame medewerker zichzelf al niet duurzaam (of in ieder geval, niet duurzaam genoeg) vind?

Vragen... vragen...

http://www.solarwebsite.nl/2012/04/trots-en-twijfel/

Discussie is meer dan welkom, zowel hier als op mijn site.
Feli. Duurzaamheid was in de negentiger jaren al het meest verkrachte begrip van allemaal, dus "the definition matters". Ook daarvoor geldt: je stopt er troep in, en je krijgt er rotzooi uit. Beetje misplaatst in deze context (de felicitaties voor jou zijn namelijk terecht). Maar feit blijft dat we boven onze stand leven en daarvoor de rest van de wereld leeg (blijven) plunderen. Die "rest van de wereld" leeft extreem veel "duurzamer" dan wij, omdat ze de middelen niet hebben om (bewust of niet bewust) "onduurzaam te leven".

Gelukkig ben ik geen medewerker van een bedrijf, anders had ik ook met gewetensvragen / wroeging gezeten over mijn vermeende "duurzaamheids-gehalte"... ;)

Het "appeltje voor de dorst" [ipatje] in ons huishouden is inmiddels werkend bij de gelukkige partner, weer een stuk onduurzamer huishouden, dus... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het helpt inderdaad niet dat het woord duurzaamheid inmiddels op zoveel manieren uit te leggen is dat niemand meer lijkt te weten wat het moet betekenen. Ook lijkt het uitgehold: duurzame credit card? Duurzame auto? Kan dat wel?

Het is gewoon zo dat ik door dit soort dingen wel eens in verwarring word gebracht. Doe ik het wel goed? Waarom doen anderen het niet goed? Wat is goed? Is goed altijd en voor iedereen hetzelfde? Of zelfs de metavraag: ik vraag me af of het wel goed is dat ik het me afvraag? :?

Ik wil het allemaal niet nodeloos ingewikkeld maken, maar soms heb ik wat moeite om mijn 'duurzaam kompas' af te lezen. Ik zit nu weer in zo'n periode.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 22-04-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me : als je geen eens 2 treinen kunt laten rijden, moet je geen kerncentrale bouwen...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 16:22 . Reden: daar is zo`n niet bestaanbaar ongeluk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 22 april 2012 @ 15:14:
Het helpt inderdaad niet dat het woord duurzaamheid inmiddels op zoveel manieren uit te leggen is dat niemand meer lijkt te weten wat het moet betekenen. Ook lijkt het uitgehold: duurzame credit card? Duurzame auto? Kan dat wel?

Het is gewoon zo dat ik door dit soort dingen wel eens in verwarring word gebracht. Doe ik het wel goed? Waarom doen anderen het niet goed? Wat is goed? Is goed altijd en voor iedereen hetzelfde? Of zelfs de metavraag: ik vraag me af of het wel goed is dat ik het me afvraag? :?

Ik wil het allemaal niet nodeloos ingewikkeld maken, maar soms heb ik wat moeite om mijn 'duurzaam kompas' af te lezen. Ik zit nu weer in zo'n periode.
Het blijft een probleem, het begrip duurzaamheid. Volgens mij valt dit in de categorie geluk, kritisch zijn, opkomen voor anderen, gemeenschapszin, etc.
Bij al die begrippen is sprake van een schaal met een wazig begin- en eindpunt. Misschien kan dit ook niet anders omdat al die begrippen gerelateerd moeten worden aan de momentele stand van zaken. Verder speelt hier ook altijd je eigen actuele situatie mee.

In mijn optiek is het allerbelangrijkste dat je er mee bezig bent en blijft. Ook deze levenshouding is niet afgebakend door en helder beginpunt en een maximum.

Je kan niet in je eentje de wereld redden, je kan er wel je leven lang mee bezig blijven; soms wat meer en soms wat minder. Dat is wat ik begrijp onder goed bezig zijn.

Energiebesparing is een van de goed-bezig-zijn zaken. Mensen overtuigen dat het anders moet is er weer een. Op de fiets naar je werk (als het mogelijk is) hoort daar ook bij en hier met anderen mensen helpen om goede dingen te doen voor onze aarde (we hebben er maar een) is er weer eentje.

Kom op, ik begrijp je twijfels want die heb ik ook, als alle knakkers op deze aardkloot dezelfde instelling hadden als jij en heeeeel veel mede-GoT-ers dan is er beslist redding in zicht.

Baby-steps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
De enige duurzame plan uit het Catshuis was trouwens om de belasting vrijstelling van de kilometervergoeding te beperken. In ruil voor verlaging overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:32:
[...]
Net even gekeken, een van de weinige TED conferences die ik nog niet had gezien (BigThink is ook een aanrader in dezelfde trant maar dan kortere stukjes van enkele minuten).
Toch denk ik dat het wel zal loslopen:
1. Ik heb een groot vertrouwen in Kurzweils voorspellingen; over een kleine 15 jaar wekken we 100% van onze energiebehoefte op met zonne-energie.
2. Het lijkt er op dat de mens in staat is elk zelf veroorzaakt probleem ook weer op te lossen. Politieke en financiele belangen kunnen het proces tot oplossen behoorlijk frustreren, maar ik bedoel dan ook in technische zin.
Nietemin, we moeten ons verstand wel blijven gebruiken, he!
Ik denk aan een andere snelle oplossing: nog een dikke crisis eroverheen (sovereign bond crisis/currency crisis) en daarna een totaal andere politieke drive en niet een die als doel heeft om maar telkens te moeten groeien met die economie. We hebben het hier al goed genoeg.
Hoewel ik mijzelf niet echt zie als doemdenker, denk ik wel dat het probleem nog steeds onderschat wordt door 99% van de mensen. Ik probeer even te reageren op je aangehaalde punten.
1. 15 jaar is best een lange periode waarin de technologie veel kan veranderen, dus wellicht zullen we veel energie uit de zon halen. Ik denk echter dat wind ook een grote rol in de energiemix gaat spelen, al dan niet met een vorm van energieopslag. Mijn gevoel is echter dat wij over 15 jaar nog steeds meer dan 50% gebruik maken van fossiele brandstoffen. Al was het maar omdat de auto's die nu (en nog wel een paar jaar) worden gekocht, dan nog niet technisch zijn afgeschreven.
2. Zoals in het filmpje wordt aangegeven, vraag ik mij af of de mens zo snel kan veranderen. Vergeet niet dat wij echt verslaafd zijn aan olie, als brandstof en in alle producten die wij kopen. Als bijvoorbeeld Obama de werkelijke kosten van olie gaat doorberekenen aan de gebruiker, dan wordt hij gewoon niet herkozen, omdat men geen dure benzine wil. Vergeet niet dat de top 10 van grootste bedrijven in de wereld direct afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8002/6959080564_0b4d71ed85_c.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En we zitten zonder regering: http://www.nu.nl/kabinets...binet-rutte-gevallen.html Dat was te verwachten natuurlijk. Stuurloos voor in ieder geval de komende paar maanden, geweldig.

In leuker nieuws, vanavond op NL2 om 21:00 een uitzending van Tegenlicht getiteld "Cleantech: de schone toekomst." Ik moet nog zien hoe 'duurzaam' e.e.a. wordt, maar het lijkt me sowieso interesant.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=yTajwSmrp7g&feature=player_embedded]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Ben wel benieuwd naar de duurzaamheidsparagrafen straks in de verkiezingsprogramma`s. Wat gaat er gebeuren met AgentschapNL, de greendeals, etc.. Denk dat de partijen hier allemaal wel aandacht aan gaan besteden (meer dan eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Shinetime 285 wp panelen, als beste getest in Photon?

En Samil Power 5200 TL omvormers zouden ook als beste getest zijn in Photon?

Kan iemand dat bevestigen? Ik krijg zelf geen tests of artikelen van photon boven water.
FicoF schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:37:
Ben wel benieuwd naar de duurzaamheidsparagrafen straks in de verkiezingsprogramma`s. Wat gaat er gebeuren met AgentschapNL, de greendeals, etc.. Denk dat de partijen hier allemaal wel aandacht aan gaan besteden (meer dan eerder).
Agentschap NL en greendeals verwacht ik niet zoveel van... NL politiek uberhaupt niet - we zitten op een gasbel en we hebben Shell. De NEEderlandse overheid zit veel te heftig in de fossiele drek. BV Nederland functioneert niet op duurzame energie; we missen 5% van onze staatsbegroting zonder gasverkoop!

Als er al wat zinnigs komt dan is het van de EU. De EU heeft niet zo heel veel aan de NL voorraad.

Godzijdank hoeft er ook niet zoveel meer verwacht te worden; PV nadert het punt dat het zonder subsidie goedkoper wordt dan gesubsidieerd fossiel. 1,20 euro voor een WP geinstalleerd en wel, ex btw.

[ Voor 72% gewijzigd door SpiceWorm op 23-04-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Net even 8350 W gezien op de meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je saldeert kun je de volgende verkiezing geen kant op.
wat was de naam ook alweer van het amendement ? (31c) en de indiener van de daaropvolgende 5000kWh,
en het dissen van de grens, zodat je je recht verloor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Energeia today over de nieuwste Belgische idiotie:
Regering gaat consument helpen goedkoopste leverancier te vinden

....

Volgens vicepremier en minister van economie Johan Vande Lanotte (SPA) zullen belangstellenden zich met hun energiefacturen in hun gemeentehuis kunnen melden vanaf half september. De regering zal er samen met de lokale besturen voor zorgen dat er voldoende computers ter beschikking zijn. Met behulp van de verbruiksgegevens op de facturen zullen ambtenaren uitrekenen wie de goedkoopste leverancier voor elektriciteit en gas is. Naargelang de plaats en het verbruiksvolume kan dit verschillen. De ambtenaren tonen ook aan hoe de mensen die naar een andere leverancier willen overstappen dit moeten doen.
|:( ;( 7(8)7

Man, man, man. Wat een stelletje zotten daar...

"Doet u mij maar van dat lekkere goedkope atoomstroom van Electrabel [=semi monopolist, = Franse GDF-SUEZ] dan alstublief..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/of tijdens deze actie verlagen wij even de prijs om u daarna de nek om te draaien,
uiteraard telt de bron niet mee, je betaald er toch voor ?
(maar je kies laten trekken is in india ook goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:38:
Energeia today over de nieuwste Belgische idiotie:

[...]

|:( ;( 7(8)7

Man, man, man. Wat een stelletje zotten daar...

"Doet u mij maar van dat lekkere goedkope atoomstroom van Electrabel [=semi monopolist, = Franse GDF-SUEZ] dan alstublief..."
De ironie wil dat ECS (Electrabel Consumer Sotuions = Electrabel voor kleinverbruik) een van de duurste aanbieders is.

De meeste volledig groene kleine aanbieders zijn goedkoper, door een recente historie verloor electrabel 1000 klanten / dag ( http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleid=053P0OE2 ), indexverhoging net voor de wettelije plaffonering van de prijzen tot eind dit jaar.

De test die gebruikt zal worden voor vlaanderen is de V-Test ( http://www.vreg.be/vergel...ind-uw-ideale-leverancier ) , de vlaamse regulator onder toezicht van de www.creg.be

Tevens wordt vanaf deze zomer wettelijk (nu al bij de meeste partijen) de verbrekingskost op maximum 0 euro gesteld.

Dus de vlamingen worden vrij qua keuze van energieleverancier.

De gasmarkt is redelijk vij, qua centrale electriciteitsproductie is er wel nog een duopolie (electrabel & andere speler 80/20), maar hier wil men ook een oplossing voor.

Ik denk dat het al bij al een positieve evolutie is, wel spijtig dat er zoveel ingrijpen moest zijn van de regelgever.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een goedkope energieleverancier : mezelf ;)

Dus ik hoef niet meer langs het gemeentehuis, etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Nu NL2 VPRO over Clean Tech
Of wel we zijn aan het vervuilen maar hoe kan het beter met Clean tech

EDIT
Oeps JeroenH was me weer voor deze middag

[ Voor 20% gewijzigd door ollie1965 op 23-04-2012 21:26 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Tomsworld schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:53:
[...]

De ironie wil dat ECS (Electrabel Consumer Sotuions = Electrabel voor kleinverbruik) een van de duurste aanbieders is.
Ja, ik lees de VREG rapportages ook wel af en toe. Dat semi-monopolie hebben de politici zelf veroorzaakt. Nu mogen de gemeente ambtenaren hun rotzooi opruimen.

Ik blijf het volslagen bezopen vinden.

Zou Wilders niet nog een leuk balletje kunnen opgooien? Atoomstroom is nu volledig gecertificeerd met "garanties van oorsprong" uit kerncentrales in Zweden en Finland, dus dat moet wel OKÉ zijn (ander Energeia bericht today, uitspraak Reclame Code Commissie). Jammerdepammer dan wel weer dat ze die naam niet meer openlijk durven voeren, en nu gebukt gaan onder het plebs misleidende naam "NutsServices B.V."

Hoe hondsbrutaal moet je tegenwoordig wel niet worden?

(en ze salderen "onbeperkt" atoomstroom (xtra inkoop) tegen zonnestroom overschotten, ik ken een boer met een dak vol zonnepanelen die d'r in is gestonken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:04:
Nu NL2 VPRO over Clean Tech
Of wel we zijn aan het vervuilen maar hoe kan het beter met Clean tech

EDIT
Oeps JeroenH was me weer voor deze middag
Goed programma tot dusver. Goede balans tussen techno-optimisme en echte duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:58:
Ik heb al een goedkope energieleverancier : mezelf ;)

Dus ik hoef niet meer langs het gemeentehuis, etc.
Als ik ooit een huisje koop / bouw / verbouw doe ik dat ook, maar nu met het appartement is er weinig mogelijk qua productie.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je geen zonne-paneel of zonne-panelen hangen aan je balkon van je appartement? Oh wacht.. de bovenbuurvrouw hangt altijd de was buiten? (dit idee dient als voorbeeld en bedoel ik geen kwaad of andere slechte dingen mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tomsworld schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:47:
Als ik ooit een huisje koop / bouw / verbouw doe ik dat ook, maar nu met het appartement is er weinig mogelijk qua productie.
Laat het feit dat je huurt je niet tegenhouden he! Ik ben ook in een huurwoning begonnen met onze zonnestroompanelen.

En ook het niet hebben van een eigen dak is geen hindernis: een lidmaatschap van een windturbinecoöperatie is zó afgesloten en hoppa, je eigen windturbine maakt stroom voor je. Hetzelfde begint een beetje te komen voor zonnestroompanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tomsworld

Ter informatie : ik zit in een huurhuis en de daken liggen bijna volledig vol met zonne-panelen. Als je de ruimte voor hebt, dan zou ik het zeker proberen. Al was het maar op de manier, zoals JeroenH dat beschrijft.

Anders heb ik hier nog informatie voor je over mijn ervaringen : Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 07:16
JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:40:
[...]

Goed programma tot dusver. Goede balans tussen techno-optimisme en echte duurzaamheid.
Zeer goed programma geeft een mooi overzicht over verchillende standpunten en technologien. Je kan altijd terug kijken: http://tegenlicht.vpro.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:40:
[...]

Weer een helder verhaal van tegenlicht.
Vond alleen BYD niet realistisch over energie opslag in accu systemen voor als de zon niet schijnt...
En wat dan van een zonnetoren met gesmolten zout als thermische opslag :? , en een HVDC naar een deel waar wel de zon schijnt.

Maar ja men preekt natuurlijk voor eigen parochie

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Daarom zei ik ook 'voor een mainstream uitzending'. Het had ook zomaar een uur lang techno-optimisme kunnen zijn. Baby steps...

Overigens vandaag op het journaal: Duitse automakers doen het uitstekend... in China. De autoverkopen rijzen daar de pan uit. Jammer dat ze dezelfde fouten maken als wij. Fietssteden worden autosteden, met alle bijkomende problemen. Maar kun je het ze kwalijk nemen? Dat is wat ze op de televisie zien. Bij hebben het ze voor gedaan.

Maar zeg goedkope aardolie maar vaarwel, dat lijkt me duidelijk. Gelukkig blijft mijn fiets altijd even duur rijden. Korte terugverdientijd!

Anyway: wij zitten vandaag op +4kWh over 2012 tot dusver. Ik had eigenlijk verwacht rond half april al onder nul te duiken maar ja, april is dramatisch slecht. Het moet voor eind april wel lukken, denk ik. Dan zien we nul niet meer terug tot we op 1 januari 2013 de teller weer virtueel op nul zetten!

Op Koninginnedag 2011 heb ik bij een vriend een zonnestroominstallatie op het dak van zijn schuur helpen zetten. Ik heb hem een kWh-meter gegeven, dus ik ga natuurlijk volgende week eens vragen hoeveel het in dat jaar tijd opgeleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Jeroen,
Weet jij misschien hoe Greenchoice omgaat met een Ferraris met hoog/laag telwerk.
Hoogtarief gaat onder nul laag tarief niet, wordt dit verrekend met elkaar of zou ik rare toestanden kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:15:
@Jeroen,
Weet jij misschien hoe Greenchoice omgaat met een Ferraris met hoog/laag telwerk.
Hoogtarief gaat onder nul laag tarief niet, wordt dit verrekend met elkaar of zou ik rare toestanden kunnen verwachten?
Experimenteerfase in wipkip tijd bij GC, en selectieve behandeling. Probeer het poeslief te vragen, kijken voor welke insteek ze het meest gevoelig zijn...

... totdat het "beleid" alweer wordt veranderd.

Zekerheden zijn een illusie, in ieder geval. Want, gaan we weer, er is niks in wet geregeld. Dus chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:15:
@Jeroen,
Nee, geen ervaring, wij hebben enkeltarief. Heeft dubbeltarief nog voordelen dan? Volgens mij is het prijsvoordeel wel heel erg klein geworden de laatste paar jaar, en dan moet je verbruikspatroon er ook nog afgestemd zijn.

Wat je denk ik het beste kunt doen is de juiste persoon vinden binnen GC en daarmee goede afspraken maken. Helaas is dat willekeur, en dat is geen goede zaak, maar je kunt er maar beter je voordeel mee doen.

Overgaan naar enkeltarief geen optie trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zal eens heel vriendelijk een balletje opgooien bij Greenchoice, misschien de dame aan de telefoon mee uit eten vragen ;)
Dubbeltarief heeft geen voordeel meer maar is iets van oudsher toen we deze woning kochten (1990).
Er zit ook een dubbel telwerk op de Ferraris, deze meter wil absoluut niet kwijt.
Zelf denk ik dat als ik overstap naar enkeltarief ze beide telwerken pas met elkaar gaan verrekenen.

Is er nog iemand hier op het forum die ervaring heeft met dezelfde uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Hier ook een dubbele Ferraris (zit momenteel bij NLE), die laat ik lekker hangen want als ik naar enkel tarief wil, willen ze vast een slimme meter komen plaatsen. Het verschil in tarief is ondertussen 0,08ct tussen de twee tarieven.

Sinds wij (2volw. 3 jonge kinderen) in dit huis wonen (augustus 2009) is het dag-verbruik gemiddeld 24,6x52 = 1279kW per jaar. Het nacht verbruik ligt op 1113kW.

PV-installatie komt eind mei en dan zal dus inderdaad het hoog-tarief terug lopen. Deze installatie wordt 1500Wp, dus ik zal mijn verbruikspatroon moeten gaan aanpassen. Nu gaan de vaatwasser en wasmachine altijd aan tijdens de nacht (vroeg in de ochtend eigenlijk), Dus dat mag vaker overdag worden om de eindstand niet onder nul te laten verdwijnen (om problemen met de jaarafrekening te voorkomen), tevens wordt dan het nachtverbruik ook lager.

Ik krijg er nu al zin in :D
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:31:
Zelf denk ik dat als ik overstap naar enkeltarief ze beide telwerken pas met elkaar gaan verrekenen.
Maar hoe groot is de kans dat ze je een nieuwe meter willen aansmeren? Alhoewel ik niet het gevoel heb dat jij zwak in je schoenen staat ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Snowmiss op 24-04-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
om van dubbel naar enkel tarief te gaan is er geen meter verandering nodig.
dat regel je met de energie leverancier niet met de net beheerder.

het gaat volledig administratief verandert worden dan.
hoog en laag worden gewoon bij elkaar opgeteld.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
migjes schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:37:
om van dubbel naar enkel tarief te gaan is er geen meter verandering nodig.
dat regel je met de energie leverancier niet met de net beheerder.

het gaat volledig administratief verandert worden dan.
hoog en laag worden gewoon bij elkaar opgeteld.
Dat zal ik onthouden, heb nu een jaarcontract voor twee tarieven. Dan moet ik waarschijnlijk wachten tot dat 'jaar' voorbij is. Grote kans dat ik dan ook weer overstap van energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een Kamstrup digitale meter met tot 4 telwerken. Hoe weet die meter wanneer ik teruglever? Uiteraard moet ik het de netbeheerder wel laten weten dat ik wil terugleveren.
JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:50:
[...]

Laat het feit dat je huurt je niet tegenhouden he! Ik ben ook in een huurwoning begonnen met onze zonnestroompanelen.
Wie is die user ook alweer met panelen op het dak van het complex en een paar dc-draadjes naar zijn apartement?

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 24-04-2012 13:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PcDealer schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:27:
Ik heb een Kamstrup digitale meter met tot 4 telwerken. Hoe weet die meter wanneer ik teruglever? Uiteraard moet ik het de netbeheerder wel laten weten dat ik wil terugleveren.
de l1 is voor hoog tarief.
de l2 is voor laag tarief.
de l3 is voor hoog tarief terugleveren.
de l4 is voor laag tarief terugleveren.
(als ik hoog en laag niet door elkaar haal)

netbeheerder laten weten dat je terug levert?
ik hoef hem ook niks te laten weten als ik een elecktrische kookplaat installeer van 8kW.
dat geeft waarschijnlijk grotere problemen op het netwerk als een helle flinke pv installatie.

de vraag is doen ze automatisch de l3 en l4 uitlezen?
geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo reken je gelijk af met het argument dat elektrische auto's suf zouden zijn :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PcDealer schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:27:

[...]

Wie is die user ook alweer met panelen op het dak van het complex en een paar dc-draadjes naar zijn apartement?
Bedoel je Zonnigtype? www.polderpv.nl

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 24-04-2012 13:51 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:05:
Daarom zei ik ook 'voor een mainstream uitzending'. Het had ook zomaar een uur lang techno-optimisme kunnen zijn. Baby steps...
hij viel mij niet tegen.
alleen die gast met zijn idee dat je niet een product koopt maar licht.
en dat je het product dan maar moet leasen of zo iets.
brrrrrr nee dat gaat er niet in.

heb vandaag ook geprobeert "watt nu" te volgen op rtlz.
nou wil ik niet gaan zeggen dat ik super intelligent ben of erg dom.
maar waar hebben ze daar het nu over gehad?
ik kreeg er geen brood nog vis van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:51:
hij viel mij niet tegen.
alleen die gast met zijn idee dat je niet een product koopt maar licht.
en dat je het product dan maar moet leasen of zo iets.
brrrrrr nee dat gaat er niet in.
Het lijkt mij ook niets, maar aan de andere kant: waarom niet? Voor transport geldt toch hetzelfde? Nu iedereen in zijn eigen autootje, straks goed OV en deelauto. Je neemt dan feitelijk ook een dienst af 'breng mij van A naar B' ipv dat je zelf eigenaar bent van de hardware.
heb vandaag ook geprobeert "watt nu" te volgen op rtlz.
nou wil ik niet gaan zeggen dat ik super intelligent ben of erg dom.
maar waar hebben ze daar het nu over gehad?
ik kreeg er geen brood nog vis van gemaakt.
Ik heb het nog nooit gezien, maar als je ziet dat drie van de vijf sponsors (Shell, Gasterra en Liander) duidelijk fossiel georiënteerd zijn dan verwacht ik er nu al niet veel van.

Nog voordat ik een aflevering gezien heb wil ik wel eens gokken waar het over gaat:

* slimme meter is goed
* allemaal elektrisch rijden
* waterstof is mooi spul

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 24-04-2012 14:11 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.