De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:22:
ik denk dat er in zonneenergie meer bruikbare toekomst zit dan windenergie.
waarom? Windenergie veroorzaakt storingen op het lichtnet, stroom pieken etc. Windmolens zijn grote mechanische constructies, gaat kapot. En windmolens verstoren de structuur van de wind waardoor ze de natuur teveel beinvloeden
Met het eerste ben ik het wel eens hoor.
Maar PV in dezelfde schaal als windenergie heeft niet perse minder effect op het stroomnet.
De piekerigheid zie ik hier zelf. Verder heb ik niet gehoord van veel storingen als gevolg van windenergie.
Eigenlijk is er altijd een samenloop met een menselijk foutje en een knopje ergens.

Windmolens gaan helemaal niet zovaak stuk, dat ding hier (Amstelmolen) draait altijd en ook bij een hele harde storm (je opmerking op een andere website). Hij draaide zelfs in 2007 toen er een paar huizen bij mij in de wijk uit elkaar werden getrokken.
Kijk eens naar de beschkbaarheid van een oudere windmolen zoals de Gouwevogel. Nu toch 10 jaar, beschikbaarheid is zeer hoog. www.windvogel.nl bij de molens.
Het effect op de wind vind ik een wat bijzondere opmerking. Dat zou betekenen dat ook hoge gebouwen niet wenselijk zijn? Wat is het effect van NY city dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:45:
[...]

(je opmerking op een andere website).
welke website?

en dat over hoge gebouwen, dat heeft ongetwijfeld ook invloed, ik zeg ook niet dat ik het daar wel mee eens ben ;-)

verder over de luchtstroom invloeden:
Dit was t snelste wat ik kon vinden, heb hier niet dezelfde bookmarks als thuis ';-)

http://www.fibronot.nl/nieuwsartikel317-2011.php
Grootschalig gebruik van windenergie kan het klimaat danig in de war schoppen.
De interactie tussen de hogere en lagere luchtlagen, als gevolg van het draaien van de wieken, zorgt ervoor dat een deel van de door windmolens gebruikte windenergie opnieuw wordt aangevuld vanuit de hogere luchtlagen.
Deze interactie heeft een ingrijpende ontregeling van het klimaat tot gevolg.
Met name in landen die aan zee liggen, Nederland, België en Denemarken, kan de neerslaghoeveelheid toenemen. De toenemende neerslag in Nederland wordt nu toegeschreven aan de klimaatsveranderingen en opwarming van de aarde, maar is dat wel zo? De invloed van windmolenparken voor de kust wordt hierbij schromelijk onderschat.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
Ik kan nu niet echt zeggen dat deze website een erg open blik heeft t.o.v. windenergie.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Sinds gisteren heb ik niet alleen de momentane opbrengst in displayvorm (SB), maar wordt dit ook in de vorm van een audio signaal weergegeven.

Een klein paneeltje van 5W staat op de vensterbank met hieraan gekoppeld een fan uit een computervoeding. Geplaatst evenwijdig aan de panelen op het dak.
Dat dingetje maakt geluid dat evenredig is met de momentane zoninstraling: hogere zonnekracht, hoger toerental en dat is zeer goed te horen.

Dikke pret :*)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb ik ook; maar als jouw fan ook een signaalkabel heeft, dan kun je deze ook mbv een Arduino oid uitlezen. Dan hoef je er niet vlak bij te zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Klopt, maar die low-tech oplossing vinden we hier thuis helemaal te gek! :>

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:22:
[...]
laat ik het zo zeggen
ik denk dat er in zonneenergie meer bruikbare toekomst zit dan windenergie.
waarom? Windenergie veroorzaakt storingen op het lichtnet, stroom pieken etc. Windmolens zijn grote mechanische constructies, gaat kapot. En windmolens verstoren de structuur van de wind waardoor ze de natuur teveel beinvloeden
Waarom zou windenergie in godsnaam storingen op het lichtnet veroorzaken? Duitsland staat er vol mee, en de praktijk wijst uit dat het niet zo is.

Hell, het is zelfs zo dat je met bepaalde windmolens als het iets minder waait cos phi compensatie kan uitvoeren! Ofwel; het grid stabieler en efficiënter maakt!

En als je fluctuaties door vortex shedding, turbulentie, of whatever bedoelt, en daarmee hoogfrequente oscillaties, heeft dat geen invloed vanwege massa traagheid van de rotor.
looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:49:
[...]
verder over de luchtstroom invloeden:
Dit was t snelste wat ik kon vinden, heb hier niet dezelfde bookmarks als thuis ';-)

http://www.fibronot.nl/nieuwsartikel317-2011.php
[...]
Theoretisch ja, als de hele aardkloot vol staat. Dat gaat dus nooit gebeuren. Invloed is echt nihil, en de grenslaag is met 10 rotor diameters van de turbine echt al voor >95% hersteld.

Sorry, maar dat vind ik echt gelul in de ruimte (en dat artikel, zonder bronnen) :P Bovendien, alle energie die gewonnen wordt, komt uiteindelijk in the end of the chain weer als warmte in de atmosfeer terecht, met dito drukverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

De invloed van zonnepanelen en bebouwing is ook hartstikke groot - kijk naar urban heat bubbles en de verandering van albedo in de buurt van grote zonnecentrales. Maar op het grote geheel bekeken halen we - zelfs als we tien keer zoveel energie als we met z'n allen nodig hebben - maar een insignificante fractie van de de totale zonne- en windenergie uit het weersysteem. Dat heeft vast lokale en globale effecten, maar de effecten zijn allicht een stuk kleiner dan effecten van energiewinning op elke andere manier (gezien de energiecyclus bij wind- en vooral zonne-energie het kortste van allemaal is).

Het verhaal van die website is dus, zeker zonder aanvullende bronnen, een broodje aap of in ieder geval heftig overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het bestaansrecht van defensie zal moeten worden : "het veiligstellen van de energieaanvoer, desnoods met militaire middelen"
het zijn hun eigen woorden.
windmolens maken wellicht defensie en de kolenboer overbodig,
het is maar net uit wat voor ruif je uit eet, of wil gaan eten.
verder wenst ik defensie erg veel succes met de jsf, als de ams-ix stevig word gedos``ed
Wikipedia: Amsterdam Internet Exchange
"ik ben tegen windmolens", dus misschien wel voor een tanker met een fregat ernaast ?
dat is toch niet mijn toekomstbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 19:14 . Reden: eric-pvt 4 jaar trouwe dienst bij de kmar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het hier begin 2011 al eens over gehad, maar het elektriciteitsverbruik van onze wasmachine per was fluctueert enorm door het jaar heen. Tussen zomer en winter zit bijna een factor twee.

Ik heb nu 21 maanden meetdata, en het effect is echt heel sterk. Ik heb het uitgezet tegen de buitentemperatuur, en de correlatie tussen die twee is echt heel sterk.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/04/Washing_machine_graph_1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/04/Washing_machine_graph_2.png

Artikel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nu op NL 2 VPRO De maakbare stad
O.A. Masdar City echt iets voor JeroenH ?
O.A. uitgestelde vraag van energie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:12:
Ik heb het hier begin 2011 al eens over gehad, maar het elektriciteitsverbruik van onze wasmachine per was fluctueert enorm door het jaar heen. Tussen zomer en winter zit bijna een factor twee.

Ik heb nu 21 maanden meetdata, en het effect is echt heel sterk. Ik heb het uitgezet tegen de buitentemperatuur, en de correlatie tussen die twee is echt heel sterk.
Misschien heeft dit te maken met de temperatuur van het koude leidingwater door het jaar heen?

Bij ons hetzelfde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:18:
Misschien heeft dit te maken met de temperatuur van het koude leidingwater door het jaar heen?
Artikel gelezen? ;) Daar staat in dat dat een waarschijnlijk oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wasmachine
dat effect zag ik ook, sinds de machine in het zonneboilerhok+ketel staat,
en swinters wast op wtw water, neemt het effect helemaal af tot 0
dwz altijd gelijkwaardig verbruik door :
omgeving is stabiel 20c
warm water is stabiel 30c of warmer

het warmteverlies van een machine is bij 60c fors
tijd voor eps in de machine wand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:19:
Een klein paneeltje van 5W staat op de vensterbank met hieraan gekoppeld een fan uit een computervoeding.
Goed idee om mijn toekomstige omvormer enigszins te koelen als tie straks in de zomer in een wat warme ruimte hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:11:
het bestaansrecht van defensie zal moeten worden : "het veiligstellen van de energieaanvoer, desnoods met militaire middelen"
het zijn hun eigen woorden.
windmolens maken wellicht defensie en de kolenboer overbodig,
het is maar net uit wat voor ruif je uit eet, of wil gaan eten.
verder wenst ik defensie erg veel succes met de jsf, als de ams-ix stevig word gedos``ed
Wikipedia: Amsterdam Internet Exchange
"ik ben tegen windmolens", dus misschien wel voor een tanker met een fregat ernaast ?
dat is toch niet mijn toekomstbeeld.
Defensie zorgt er anders ook wel weer voor dat al het mooie PV en ZB spul veilig van China naar Rotjeknor kan varen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:26:
het warmteverlies van een machine is bij 60c fors
tijd voor eps in de machine wand ?
Ik was zelden op 60C, vrijwel alle wassen (95+%) gaan op 40C. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een beter inzicht hebben in hun wasgedrag dan ik :Y)

Lekker grasduinen in de Plugwise data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tennet aan het bouwen aan een enorm offshore AC/DC converter station voor nieuwe offshore windparken:

YouTube: TenneT's DolWin1 offshore converter platform mated in yard Zwijndrecht (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zou het misschien met onderstaande parken te maken hebben ten Noorden van het eiland Juist.
http://www.rwe.com/web/cm...tes/innogy-nordsee-1-2-3/
Zie google maps voor de ligging van Juist.
http://maps.google.nl/map...&resnum=9&ved=0CG0Q8gEwCA

[ Voor 49% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-04-2012 22:38 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
Erasmo schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:02:
[...]

Defensie zorgt er anders ook wel weer voor dat al het mooie PV en ZB spul veilig van China naar Rotjeknor kan varen.
nee hoor.
daar hebben ze maar een paar procent winst op.
een olie tanker daar in tegen levert defensie(staat) meer op.
het is maar welke kant je wil volgen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dank voor link. Heb al paar keer voorspeld dat het niet houdbaar meer was daar, in dat zonlicht doorweekte land met godsonmogelijk hoge feed-in bedragen voor PV. Ik moet eens afleren om te voorspellen, komt te vaak uit...

... nu nog alles zien te begrijpen. Dat wordt weer Italiano leren...

... toch maar weer naar de Italiaanse bergen dan maar?

En ook Brazilie slaat de weg in van het salderen ! ;)

http://www.bloomberg.com/...ar-energy-aneel-says.html

"A net-metering regulation will permit homeowners and businesses to feed electricity generated by systems such as rooftop solar panels into the power grid."

Zo polderboy, kom d'r eens in...
Huh? Waarom ik altijd? Heb het druk genoeg hiero (ben nog aan het bijlezen, een moestuin moet ook onderhouden worden, vrienden willen wel eens bij je eten, af en toe komt er weer een interview - morgen weer een, je vriendin wil wel eens wat van je tijd, je moet ook nog regelmatig boodschappen doen, gisteren slechts vijf berichten op PPV geplaatst, lezing voor half mei schiet ook niet echt op, mailbox stroomt ook weer vol, wat had u nog meer van me verwacht? Oh ja, ik "mag" pas op mijn negen-en-negentigste van verzoeker met pensioen... :/ ).

Photon stond vorig jaar vol artikelen over Zuid Amerika. Het ene na het andere land was al lang op weg net-metering te faciliteren. Het is dan ook geen 'ollandse uitvinding hé? Het is door en door Amerikaans, 'ollanders zijn (slechte) kopieerders, die het op het laatste moment in "een wet" proppen, en het dan ook nog eens vertikken om het GOED op te schrijven, met alle verplichte detaillering die er bij zou moeten...

(Energie Nederland zit bij monde van Marbus al keihard te beweren "dat de grenzen van het salderen" nu wel zijn bereikt, die zou het liefst een bloederig mes in die hele door hen met afgrijzen bekeken salderings-zooi zetten - en het mes dan ook nog voor de zekerheid een paar keer in de rondte draaien...)

Dus: niks nieuws onder de zon. Voor mij dan, althans.

Dus Brazilië gaat er in, laten we zeggen, vijf jaar tijd meer dan 25 gieg bij pleuren alleen door te gaan zitten salderen? Zo "proef" ik uit jouw suggestie?

(a) we gaan het zien.

(b) zelfs al zou het gaan lukken, hebben ze dat dan vooral te danken aan Japan (die de techiek volwassen maakte), aan Duitsland (die de wereldmarkt creeërde), en aan China (die het grootste deel van de massaproductie voor haar rekening ging nemen).

De rest is simpelweg een kwestie van flappen uitgeven en de zooi laten importeren. Installateurs zullen ze vast genoeg kunnen vinden daar, in booming Brasilia...

[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 17-04-2012 01:00 . Reden: vraagje Neanderthaler ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dong solar challenge zonnebotenrace:

De eerste dag (zondag 8 juli) is ook erg leuk om te gaan kijken: de proloog (finish in Leeuwarden) en vooral de sprint zijn erg leuk, omdat je dan in korte tijd alle boten voorbij ziet komen in de Prinsentuin in Leeuwarden.
Ben er twee jaar terug met mijn jongste zoon (toen 4 jaar) geweest. Hij wil nu weer. :)
En ik ook. Met de trein uiteraard; de Prinsentuin is ca. 10 minuten lopen vanaf het station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

migjes schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:34:
[...]

nee hoor.
daar hebben ze maar een paar procent winst op.
een olie tanker daar in tegen levert defensie(staat) meer op.
het is maar welke kant je wil volgen.
Jawel hoor. Sterker nog ze doen het al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:47:
@Dong solar challenge zonnebotenrace:

De eerste dag (zondag 8 juli) is ook erg leuk om te gaan kijken: de proloog (finish in Leeuwarden) en vooral de sprint zijn erg leuk, omdat je dan in korte tijd alle boten voorbij ziet komen in de Prinsentuin in Leeuwarden.
Ben er twee jaar terug met mijn jongste zoon (toen 4 jaar) geweest. Hij wil nu weer. :)
En ik ook. Met de trein uiteraard; de Prinsentuin is ca. 10 minuten lopen vanaf het station.
Hmmm, dat klinkt alsof de start nog leuker is dan de finish. Maar eens kijken welke van de twee dagen mij het beste uitkomt. Ik ben wel vast van plan te gaan kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 00:44:
Huh? Waarom ik altijd? Heb het druk genoeg hiero (ben nog aan het bijlezen, een moestuin moet ook onderhouden worden, vrienden willen wel eens bij je eten, af en toe komt er weer een interview - morgen weer een, je vriendin wil wel eens wat van je tijd, je moet ook nog regelmatig boodschappen doen, gisteren slechts vijf berichten op PPV geplaatst, lezing voor half mei schiet ook niet echt op, mailbox stroomt ook weer vol, wat had u nog meer van me verwacht? Oh ja, ik "mag" pas op mijn negen-en-negentigste van verzoeker met pensioen... :/ ).
Nou, dan is mijn dank extra groot dat je zo razendsnel mijn verhaal op de PV-Newbee pagina's hebt geplaatst! _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo gisteren een flinke negatieve stand doorgegeven aan GC voor de jaafrekening en vandaag overgestapt op het actietarief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Okay, iets wazigs. Gisteren dus het energieverbruik van onze wasmachine eens goed bekeken. Conclusie: afhankelijk van de buitentemperatuur, waarschijnlijk via temperatuur leidingwater.

Je zou verwachten dat de vaatwasser, die technische eigenlijk hetzelfde werkt, hetzelfde gedrag vertoont. Nou, niet dus, compleet tegenovergesteld. Het verbruik is vrij constant door het jaar heen:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/04/Dish_washer_graph_1.png

Artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vaatwasser staat in een verwarmde keuken (weinig warmteverlies vanuit het apparaat naar de omgeving) en de wasmachine staat in een koude ruimte wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Hoe zit het met je leidingen: komt het water voor je wasmachine misschien direct van buiten en heeft het water van je vaatwasser misschien de mogelijkheid om op te warmen in huis?

Ik zie twee oorzaken:

1) Vaatwasser zet zijn element een vantevoren gedefinieerde periode aan en meet de temperatuur niet.
2) De temperatuur van je keukenwater is constant.

Kun je hier achter komen?

[ Voor 3% gewijzigd door apt op 17-04-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:26:
Okay, iets wazigs. Gisteren dus het energieverbruik van onze wasmachine eens goed bekeken. Conclusie: afhankelijk van de buitentemperatuur, waarschijnlijk via temperatuur leidingwater.

Je zou verwachten dat de vaatwasser, die technische eigenlijk hetzelfde werkt, hetzelfde gedrag vertoont. Nou, niet dus, compleet tegenovergesteld. Het verbruik is vrij constant door het jaar heen:

[afbeelding]

Artikel.
Dan heb je denk ik een 'domme' vaatwasser, net zoals NielsTn een 'domme' wasmachine had. Bij NielsTn werkte het hotfill-voorschakelapparaat niet (zie zijn website), omdat zijn wasmachine gewoon een bepaalde tijd het verwarmingselement aanzet, ongeacht hoe warm het water is dat erin gaat. Dat zal bij jouw vaatwasser waarschijnlijk ook het geval zijn.

Onze vaatwasser lijkt ook dom te zijn, want daar meet ik ook met Plugwise nog nauwelijks verschil tussen met warmwaterkraantje open of dicht. :( Gelukkig is onze wasmachine wel slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helaas kom ik er dus achter dat ik in huis maar 1 fase heb .. dat maakt het lastig een asynchrone motor te gebruiken, onder tussen lees , zoek ik naar rendabele/effeiciente optie,s .

iemand suggestie,s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
masaman schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:31:
Vaatwasser staat in een verwarmde keuken (weinig warmteverlies vanuit het apparaat naar de omgeving) en de wasmachine staat in een koude ruimte wellicht?
Dat kan ook meespelen, hoewel de gemiddelde temperatuur in onze keuken 's winter zeker lager is dan 's zomers (ik meet dat met een Plugwise Sense).
apt schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:33:
Hoe zit het met je leidingen: komt het water voor je wasmachine misschien direct van buiten en heeft het water van je vaatwasser misschien de mogelijkheid om op te warmen in huis?
Nope. Water komt in de meter kast binnen en gaat vanaf daar naar de vaatwasser (± 4 m horizontaal) en omhoog naar de machine (± 4m verticaal).
Ik zie twee oorzaken:

1) Vaatwasser zet zijn element een vantevoren gedefinieerde periode aan en meet de temperatuur niet.
Dat is inderdaad de conclusie die ik in het artikel trek. Gelezen? ;)
2) De temperatuur van je keukenwater is constant.

Kun je hier achter komen?
Ik denk dat ik inderdaad maar eens moet gaan meten, door het jaar heen, met welke temperatuur het leiding water onze woning binnenkomt.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:34:
[...]
Dan heb je denk ik een 'domme' vaatwasser, net zoals NielsTn een 'domme' wasmachine had. Bij NielsTn werkte het hotfill-voorschakelapparaat niet (zie zijn website), omdat zijn wasmachine gewoon een bepaalde tijd het verwarmingselement aanzet, ongeacht hoe warm het water is dat erin gaat. Dat zal bij jouw vaatwasser waarschijnlijk ook het geval zijn.
Yep, dat is inderdaad de conclusie die ik in het artikel trek. Gelezen? ;)
Onze vaatwasser lijkt ook dom te zijn, want daar meet ik ook met Plugwise nog nauwelijks verschil tussen met warmwaterkraantje open of dicht. :( Gelukkig is onze wasmachine wel slim :)
Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden met hotfill, onze vaatwasser zal daar niet zoveel aan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:37:
helaas kom ik er dus achter dat ik in huis maar 1 fase heb .. dat maakt het lastig een asynchrone motor te gebruiken, onder tussen lees , zoek ik naar rendabele/effeiciente optie,s .

iemand suggestie,s?
Driefasen aanvragen? Zonnestroompanelen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:43:
Yep, dat is inderdaad de conclusie die ik in het artikel trek. Gelezen? ;)
Ik lees je artikelen altijd :Y , alleen dit keer pas direct nadat ik had gereageerd op je post hier :D
Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden met hotfill, onze vaatwasser zal daar niet zoveel aan hebben...
In ieder geval weet je dan wel alvast dat je bij de wasmachine daar wel baat bij kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:55:
In ieder geval weet je dan wel alvast dat je bij de wasmachine daar wel baat bij kunt hebben.
Klopt, en ik heb het ook overwogen, maar ik doe het toch niet, want:
  1. We hebben geen zonneboiler. Hotfill zou betekenen dat ik aardgas ga verstoken ipv onze eigen zonnestroom.
  2. We hebben een overschot aan zonnestroom. Een hotfill plaatsen betekent dat ik het overschot ga vergroten, da's niet handig denk ik.
Ik zou dolgraag een zonneboiler willen maar met een gasverbruik van slechts 500-600 m3 per jaar (wat dus grotendeels woningverwarming is) kan ik dat niet verantwoorden. Als ik nou iets van vloerverwarming of andere LVT had dan was het alweer een ander verhaal, maar ik kan mijn geld nog duurzamer/nuttiger/leuker inzetten momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:43:
[...]

Driefasen aanvragen? Zonnestroompanelen plaatsen?
haha, ik had van jou wel een wat meer technisch ondersteunend antwoord verwacht..

3 fasen aan vragen is geen optie.
zonnepanelen heb ik..

en je zou je over capaciteit aan pv vermogen kunen benutten om electrisch je huis bij te verwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:15:
haha, ik had van jou wel een wat meer technisch ondersteunend antwoord verwacht..

3 fasen aan vragen is geen optie.
Ik heb geen verstand van dieselmotoren en dynamo's en zo, en dan val ik maar terug op wat ik weet. Om technisch advies vragen in de kroeg is vragen om moeilijkheden :P
zonnepanelen heb ik..
OK.... méér zonnestroompanelen plaatsen dan? ;)

-edit-

Iets, maar niet volledig, serieuzer: met mijn duurzame hoofd snap ik niet waarom je ouderwets met vuur en vlammetjes en rook en lawaai en zo aan de gang wilt. Vind je ook niet dat je die fase met zon en wind voorbij kunt gaan?

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha zoiets dacht ik al ....
Maar misschien komt er toevallig een electro kroeg bezoeker voorbij ...

zit wat in , maar zelfs met de huidige investerings kosten voor een dekkend pv / zonnecolector ga ik dat niet trekken....

voor mensen die gewoon ff 2000-10.000 euro hebben liggen is dat een ander verhaal.

Komt bij dat ik het dan ook helemaal niet zo stoer vind om op te scheppen over een pv installatie , als die b.v maar 5% van je vermogen kost,
en alleen maar aangeschaft word door velen omdat het nu financieel ecomonisch verantwoord word/is.
Respect heb ik voor de pioniers in deze.

dit is algemeen bedoeld en niet voor iemand persoonlijk in dit forum.

de natuur speelt met vuurtjes dus waarom wij niet? (co2 is goed voor plantjes)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
ach ouweoverclocker.
het hoeft ook niet allemaal in 1x.
het is bij mij ook een 5 jaren plan. (of mischien wel meer.)

stapje 1 was besparen.
stap 2 1,7kWp.
stap 3 nog niet geplant, maar word aan gewerkt.

in 10 jaar tijd zou ik ook 13.000 euro's moeten betalen voor de energie.
dus eigenlijk heb ik dat geld wel maar allen nog niet nu.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha ja idd!

En ik moet eerlijk zeggen , dat het niet minder goed is what ever de reden ook is dat mensen op zonne of wind energie over gaan.
Mits er niet gedacht word .. zo van die besparing ga ik straks lekker onecologisch /niet duurzaam consumeren.(bewust/onbewust) :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:34:
haha ja idd!

En ik moet eerlijk zeggen , dat het niet minder goed is what ever de reden ook is dat mensen op zonne of wind energie over gaan.
Mits er niet gedacht word .. zo van die besparing ga ik straks lekker onecologisch /niet duurzaam consumeren.(bewust/onbewust) :P
Tja, ik heb zelfs liever dat mensen wind of beter nog zonne energie gebruiken, dan dat ze PPO gaan gebruiken.

PPO klinkt leuk, en ik reed er ook op rond toen het nog kon in mijn auto.
Maar als je verder gaat kijken als je neus lang is, en je horizon vergroot en niet alleen naar het CO2 cirkel van het plantje->olie -> auto -> CO² kijkt, dan is het toch verdomde onverantwoord.

Voor de PPO die jij in je auto gooit, wordt er aan de andere kant van de wereld oerwoud gekapt om het voedselverlies te compenseren of om palmolie te produceren.

Rijden op afval olie is een iets ander verhaal, maar dat is weer minder makkelijk.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:48
Tja, mijn voorkeur gaat uit naar Trias Energetica in combinatie met KISS (keep it stupid simple).

vaak valt er veel te winnen door minder verbruiken:
elektriciteit: gedrag + zuinige apparaten
verwarming: gedrag + isolatie

Kosten hiervan zijn vaak ook erg laag en vaak makkelijk door te voeren. En daarna heb je ook minder geld nodig voor de stap van zelf opwekken (waarbij ik uitga van het KISS principe):
PV en Douche WTW is voor mij KISS. (heb ik beide nu) Een Zonneboiler vraagt al iets meer kennis maar lukt ook nog wel.

Maar een WKK valt bij mij niet in een van deze twee categorieën.
En als je je zorgen maakt over CO2 voor de plantjes.....dat is echt niet nodig die CO2 maken genoeg andere mensen al voor je :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Korte vraag:
Wat is jullie mening/ervaring over een convectorput? Zijn ze efficient in vergelijking met een normale radiator?

In mijn huidige huis zit er een, en daar ben ik niet echt van onder de indruk. In het huis dat ik op het oog heb zit er ook een. De vraag is dus een beetje wat ik ermee ga doen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yzf1kr schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:51:
[...]

Tja, ik heb zelfs liever dat mensen wind of beter nog zonne energie gebruiken, dan dat ze PPO gaan gebruiken.

PPO klinkt leuk, en ik reed er ook op rond toen het nog kon in mijn auto.
Maar als je verder gaat kijken als je neus lang is, en je horizon vergroot en niet alleen naar het CO2 cirkel van het plantje->olie -> auto -> CO² kijkt, dan is het toch verdomde onverantwoord.

Voor de PPO die jij in je auto gooit, wordt er aan de andere kant van de wereld oerwoud gekapt om het voedselverlies te compenseren of om palmolie te produceren.

Rijden op afval olie is een iets ander verhaal, maar dat is weer minder makkelijk.
ppo is veel breder dan alleen het negatieve verhaal van unilever en palmolie (nu.nl) .en zo gezegt ook beter dan wat je nu in je vervoer middel gooit...en deze jongen rijd dus niet op palm olie.. wel op andere soorten en biodiesel. idd je moet verder lezen dan je neus lang is ..
yzf1 = is toch een hoby voertuig? :P

Maar eu , ik zou ook willen dat alles al op zonne energie zou kunnen. ook de motorfiets

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rube

Helemaal mee eens.

nou ja , denk ik ineens dit,

meer plantjes is minder Co2, en wat doen we Minder bomen bossen e.d (zoals in het foute palmolie verhaal)
maar geloof ik dat de plankton in al ons water voor meer dan 75% voor de verwerking van Co2 zorgt.. hhmm

wat ik hier mee zeggen wil .. niks. Maar dat mag in een kroeg toch ? :9

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vandaag is de meteropnemer langs geweest.

Verbruik

Vorig jaar: 3054 KWh en 1038 m3 (maandbedrag 116 euro)
Dit jaar: 2764 KWh en 842 m3

Waar volgens mij de besparingen mee gerealiseerd zijn:
- CV tuning (pomp draait op 25W, Radiatoren ingeregeld en leidingen geisoleerd).
- Spouw na-isolatie van 5 cm.
- Radiator folie achter de radiatoren geplakt.
- Drainage onder de vloer waardoor veel minder vocht.
- Honeywell chronotherm touch modulation geinstalleerd
- Warmwater wasmachine op de CV aangesloten
- Rolluiken geinstalleerd die automatisch op zonsondergang neergaan en met zonsopgang op(mits niet aan het slapen)
- 3 verschillende statussen(weg/thuis, slapen/wakker, donker/licht) aan het huis gegeven waardoor de kabelmodem, router, huiskamerverlichting en adapters automatisch schakelen.
- Koelkast en Vriezer geisoleerd
- Waterbed geisoleerd
- 570 Wp geinstalleerd (december)
- Van 50 naar 80% LED-verlichting
- Bijkeuken geisoleerd (van 8 naar 16 cm maar nog maar net 1 week)

De doelstelling was om dit jaar een nieuwe maandprognose te verkrijgen onder de 100 euro, dit is redelijk gelukt volgens Ecohome.

Doelstelling 2012:
- Nieuwe Koelkast en Vriezer
- Led dimbaar inbouwen in de huiskamer (zit te denken aan een 12V voeding met daarachter een PWM dimmer)
- Nodo met internet zodat alles van afstand ook te besturen is (ook CV).
- Douche-WTW met verbouwing badkamer
- Zelfbouw zonneboiler op bijkeukendak (inclusief CV-ondersteuning en regeling dmv Arduino)
- Vloer isoleren
- Het op 1 na laatste raam vervangen voor HR++ en ipv een luik een rooster.
- Een WTW-ventilatie installatie verkrijgen op Marktplaats voor rond de 200 euro en daarna een ventilatie-systeem inbouwen.

Als dit al allemaal te betalen en te maken valt (tijd) dan kan er ook nog PV op het dak van het huis, een nieuwe energiezuinige keuken en een Lucht warmtepomp om de CV te vervangen.

Al met al een redelijk resultaat, mede dankzij dit megagroot geworden forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Indrukwekkend, maar waterbed geïsoleerd? Hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Roamor schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:52:
Indrukwekkend, maar waterbed geïsoleerd? Hoe moet ik dat zien?
Ssst niet verder vertellen maar ik heb een waterbed (is vies woord op dit forum).
Ik heb ooit m'n plafond beneden gestuct en zag daarna een vierkant in de kamer die het eerste opdroogde, dit bleek een enorm warmtelek in me waterbed.
Van de zomer is ie leeggehaald en onder het bed zit nu 16cm rockwool.
Het water word op 30 graden gehouden en dit is ook de grootste verbruiker in het huis (1100KWh), echter vanwege gezondheid en comfort gaat hij echt niet weg. Dus probeer ik hem zo energiezuinig mogelijk te maken.

Ik ben nog van plan dagverlaging toe te gaan passen (dmv Nodo-domotica) en zit na te denken over isolatie aan de zijkant.

Misschien als er de warmtepompen drastisch in prijs verlagen dat er ook nog een andere manier van verwarmen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:52:
En als je je zorgen maakt over CO2 voor de plantjes.....dat is echt niet nodig die CO2 maken genoeg andere mensen al voor je :-(
Ik zocht naar een goede manier om uit te drukken wat ik wilde zeggen, en dit is het precies. Is bewust kiezen voor een opwekmethode omdat hij CO2 uitstoot duurzaam? Lijkt mij toch niet...

Kijk, ieder zijn ding, en als je het draaiend krijgt hoop ik op uitgebreide bouwverslagen e.d., maar met de beste wil van de wereld zie ik niet waarom je specifiek dit na zou jagen. Als PV om wat voor reden dan ook geen optie zou zijn, doe dan bv. mee aan het zelfleveringsprogramma van de Windvogel. Daarmee krijg je belastingvrij* de windenergie geleverd die jouw windturbine opwekt.

* Nu nog experimenteel, rechtszaak om jurisprudentie te genereren wordt aangezwengeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, nog ter aanvulling:
1) zonlicht - PV - electriciteit is voor mij KISS
2) betere isolatie aanbrengen = daarmee huidige houtkachel voldoende vermogen is voor mij KISS

3) zonlicht - gewas verbouwen - transporteren - olie uitwinnen - transporten - olie verbranden - motor/generator - elektriciteit+warmte is voor mij NON KISS.

Tenzij je kunt aantonen dat methode 3 toch een hogere efficiëntie heeft zie ik op dit moment niet in waarom je daar toch voor zou kiezen.

Om ook 's nachts elektriciteit te hebben? Je bent toch net gekoppeld. Leg dan wat extra PV neer zodat je per saldo toch neutraal bent. Voorlopig is dat voor het net geen probleem. En tegen de tijd dat dat wel zo is kun je wel naar andere leuke oplossingen zoeken: diepvries overdag kouder, 's nachts geen elektriciteit nodig daarvoor en die paar LED lampjes, TV en laptop kun je wel op je kleine accuutjes van je elektro-scooter laten draaien die je overdag toch al nokkie vol had opgeladen met PV

En wat betreft kosten kan ik het me toch niet voorstellen dat een WKK goedkoper energie levert als PV (en eventueel de houtkachel voor warmte). En als je handig bent lukt die isolatie je zelf ook wel voor niet al te veel.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een technische achtergrond (Werktuigboukunde & Industrieel Product Ontwerpen) en kan me voorstellen dat je het leuk vind. Maar duurzaam is volgens mij niet het uitgangspunt hier.

oei, dat werd een wat langer stukje als ik van plan was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

flippo765 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:59:
[...]

Ssst niet verder vertellen maar ik heb een waterbed (is vies woord op dit forum).
Ik heb ooit m'n plafond beneden gestuct en zag daarna een vierkant in de kamer die het eerste opdroogde, dit bleek een enorm warmtelek in me waterbed.
Van de zomer is ie leeggehaald en onder het bed zit nu 16cm rockwool.
Het water word op 30 graden gehouden en dit is ook de grootste verbruiker in het huis (1100KWh), echter vanwege gezondheid en comfort gaat hij echt niet weg. Dus probeer ik hem zo energiezuinig mogelijk te maken.

Ik ben nog van plan dagverlaging toe te gaan passen (dmv Nodo-domotica) en zit na te denken over isolatie aan de zijkant.
Ik heb vorig jaar met een low-tech dagverlaging geexperimenteerd. Gewoon met een huis-tuin-en-keuken tijdschakelaar van 7:00 tot 19:00 a 20:00 het verwarmingelement uitgeschakeld. Dat was geen bijzonder succes: het effectieve energiegebruik per dag was hoger (!) en tegen bedtijd was het element nog steeds extra hard aan het opwarmen hetgeen niet prettig sliep vond ik. Een minder rigoreuze aan/uit regeling zal waarschijnlijk op beide vlakken betere resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Misschien met een temperatuursensor hem overdag op 20 graden, dan 's avonds met 2 elementen verwarmen(heb er nog 1 over).
Het is wel raar dat het effectieve gebruik meer is, energetisch zou het minder moeten zijn.
Ook zit ik nog te denken aan een groter dekbed, of op de 1 of andere manier zij-isolatie.
High-tech zit ik te denken aan een cv-bedverwarming (30 graden onder het bed door laten lopen).
Die dan uiteraard ondersteund word door de (nog te bouwen) zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:29:
Ja, nog ter aanvulling:
1) zonlicht - PV - electriciteit is voor mij KISS
2) betere isolatie aanbrengen = daarmee huidige houtkachel voldoende vermogen is voor mij KISS

3) zonlicht - gewas verbouwen - transporteren - olie uitwinnen - transporten - olie verbranden - motor/generator - elektriciteit+warmte is voor mij NON KISS.

Tenzij je kunt aantonen dat methode 3 toch een hogere efficiëntie heeft zie ik op dit moment niet in waarom je daar toch voor zou kiezen.

Om ook 's nachts elektriciteit te hebben? Je bent toch net gekoppeld. Leg dan wat extra PV neer zodat je per saldo toch neutraal bent. Voorlopig is dat voor het net geen probleem. En tegen de tijd dat dat wel zo is kun je wel naar andere leuke oplossingen zoeken: diepvries overdag kouder, 's nachts geen elektriciteit nodig daarvoor en die paar LED lampjes, TV en laptop kun je wel op je kleine accuutjes van je elektro-scooter laten draaien die je overdag toch al nokkie vol had opgeladen met PV

En wat betreft kosten kan ik het me toch niet voorstellen dat een WKK goedkoper energie levert als PV (en eventueel de houtkachel voor warmte). En als je handig bent lukt die isolatie je zelf ook wel voor niet al te veel.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een technische achtergrond (Werktuigboukunde & Industrieel Product Ontwerpen) en kan me voorstellen dat je het leuk vind. Maar duurzaam is volgens mij niet het uitgangspunt hier.

oei, dat werd een wat langer stukje als ik van plan was :P
Voor methode 3 en efficientie lees dit eerst even .. het andere artikel ben ik nog even aan het zoeken ..

Wikipedia: Puur Plantaardige Olie

en wat betreft de kosten voor een wkk ten opzichte van zonnepanelen, heb je helemaal gelijk.. met een wkk blijf je kosten houden en maken , een pv word na je terug verdien periode nagenoeg gratis , en levert alleen nog maar geld op .
Maar ik ben geen of of denker , meer van en en .... dit komt omdat we ook niet van het wiel naar een raket zijn gegaan,en als je wilt rennen voor je lopen kunt, ga je op je bek.
maar goed , van vallen en opstaan leer je dan weer he , hahaha

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:10:
[...]
Voor methode 3 en efficientie lees dit eerst even .. het andere artikel ben ik nog even aan het zoeken ..

Wikipedia: Puur Plantaardige Olie
Bij een PV paneel kun je zeggen dat de energetische energie die nodig was om het te produceren na 1,5 (?) jaar is terugverdiend en daarna op ieder vierkante meter circa 150 kW/h oplevert.
En daarbij gaat het niet ten kosten van landbouwgrond (als het tenminste op je dak ligt).

Wat levert een vierkante meter PPO gewas op (dus netto, na aftrek van alle bewerkingen en verliezen)?
Volgens mij 0,15 liter per m2, daar ga je geen 150 kWh meer opwekken......
oké, er zijn ook nog wat andere stoffen naast alleen de olie maar dat mag jij uitrekenen en aantonen dat het bij elkaar toch efficiënter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppo is niet accijnsvrij in nederland, je moet je bonnetjes bewaren en indienen,
krijg je als nog belasting eroverheen.
salderen is makkelijker en walm vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem dan dit ook even mee... gezien de EROEI van diesel met 5:1 nu we helaas niet alles met paneeltjes gaan reden voorlopig.

met de PPO ,( Pure Plantaardige Olie),geproduceerd van Noord-West Europees koolzaad, geeft per hectare ca. 3000 kg hoogwaardige eiwit als diervoeder component, als bijproduct ontstaat ca. 1600 liter PPO. De energiebalans van PPO is buitengewoon positief. Voor bewerking van 1 hectare ( organisch bemesten, ploegen, zaaien, oogsten) is ca. 100 liter dieselolie of PPO nodig. de EROEI is dus 16 output : 1 input ( 16: 1) Als ook het diervoeder en het stro wordt gevalideerd tot energie is de ratio 22: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:41:
Bij een PV paneel kun je zeggen dat de energetische energie die nodig was om het te produceren na 1,5 (?) jaar
Iets langer, waarschijnlijk drie-vier jaar in Nederland, maar dat maakt voor je conclusie niet uit.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:45:
salderen is makkelijker en walm vrij.
You da man! 8)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:50:
neem dan dit ook even mee... gezien de EROEI van diesel met 5:1 nu we helaas niet alles met paneeltjes gaan reden voorlopig.

met de PPO ,( Pure Plantaardige Olie),geproduceerd van Noord-West Europees koolzaad, geeft per hectare ca. 3000 kg hoogwaardige eiwit als diervoeder component, als bijproduct ontstaat ca. 1600 liter PPO. De energiebalans van PPO is buitengewoon positief. Voor bewerking van 1 hectare ( organisch bemesten, ploegen, zaaien, oogsten) is ca. 100 liter dieselolie of PPO nodig. de EROEI is dus 16 output : 1 input ( 16: 1) Als ook het diervoeder en het stro wordt gevalideerd tot energie is de ratio 22: 1
Mooi verhaal maar weet je hoe de fossiele gemechaniseerde landbouw in Nederland werkt? Daar moet fossiele energie bij (landbouwvoertuigen op aardoliederivaten, mest gemaakt uit aardgas, pesticiden gemaakt uit aardolie, verwerking....).

PV-paneel verdient in drie-vier jaar zijn embedded energy terug en ligt er dan nog vijfentwintig jaar. EROEI van zes (of beter, want een goed paneel kan makkelijk veel langer liggen, als we ons niet tot een onduurzame vroege vervanging laten verleiden). Zonder steeds met vloeistofjes te moeten sjouwen en lawaai, rook, walm, fijnstof, NOx, SOx, e.d. te genereren.

Daarbij zou het goed zijn als we minder auto zouden rijden. :P

[ Voor 59% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjonge jonge , en jullie hangen allemaal aan een fosiel brandende energie centrale ... beetje naief dan om zo te schrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:55:
tjonge jonge , en jullie hangen allemaal aan een fosiel brandende energie centrale ... beetje naief dan om zo te schrijven..
Bouw het apparaat en bewijs dat we ongelijk hebben :)

Enne... ik hang, als de zonnestroompanelen niet voldoende leveren, aan mijn windturbine van de Windvogel, en als die het niet doet levert Greenchoice mij wel iets van waterkracht of biobijstook of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:55:
Ja, 's nachts en in de winter nog wel, maar over het hele jaar gezien slechts voor 10% van ons jaarlijks verbruik.
En net zoals Jeroenh hier ook Greenchoice en de Windvogel, dus dat valt wel mee...

Overigens wil ik wel meer PV neerleggen, maar dat gaat niet op mijn dak, dus ben ik maar bij mijn ouders verder gegaan....

mompelt wel iets over binnenkort weer vliegen voor werk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste mensen , lees nou eens ..

ik zeg toch niet dat het slecht is( zonnepanelen , wind energie, zonnecolectoren ),maar dat dergelijke wkk goed te combineren valt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:05:
[...]

Ja, 's nachts en in de winter nog wel, maar over het hele jaar gezien slechts voor 10% van ons jaarlijks verbruik.
En net zoals Jeroenh hier ook Greenchoice en de Windvogel, dus dat valt wel mee...

Overigens wil ik wel meer PV neerleggen, maar dat gaat niet op mijn dak, dus ben ik maar bij mijn ouders verder gegaan....

mompelt wel iets over binnenkort weer vliegen voor werk :X
wie gaat in de toekomst het zomerse overschot aan energie gebruiken als alles op zonnestroom werkt ?
of blijven we toch altijd aan brandstof verbonden ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:14:
wie gaat in de toekomst het zomerse overschot aan energie gebruiken als alles op zonnestroom werkt ?
a) Alle airco's en koelingen. Met het tempo waarin datacenters uit de grond worden getrokken is de vraag waar we zonnestroom heen sturen echt gen probleem.
b) 's Zomers hebben fossiele centrales in het binnenland moeite om te leveren omdat ze hun hete koelwater maar beperkt mogen lozen.
c) Met kabels als Norned e.d. is het altijd wel naar een buitenland te sturen alwaar men er een bergmeer mee vol kan pompen.

Maar nogmaals: dat is nog lang geen probleem, echt niet. Daarvoor hebben we nog een veel te laag percentage echt duurzaam. Laten we eerste dat maar eens omhoog krikken, tijd om aan opslag o.i.d. te werken hebben we nog zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
[...]

Ik ben er ook zeker van overtuigd dat er een rol is weggelegd voor biomassa in onze toekomstige duurzame energievoorziening.

Zon en wind voorzien in de bulk van energie. Maar omdat vraag en aanbod hierbij niet altijd in de pas zullen lopen zal er iets moeten komen om deze gaten op te vullen. Dat zal een combinatie moeten zijn van opslag, vraagsturing en voor een groot deel ook vraaggestuurde opwek met behulp van biomassa. Biomassa is te duur waardevol om simpelweg basislast mee te genereren, zoals dat nu bijvoorbeeld op grote schaal in Duitsland gebeurt. In de toekomst zal dat moeten veranderen naar vraaggestuurde opwek op de een of andere manier.

Voorlopig is dit echter nog totaal geen probleem. Als duurzame energie ergens voor zorgt, dan is het wel dat piekvermogen op dit moment juist goedkoper wordt. Voordat vraaggestuurde duurzame opwek zijn meerprijs waard is zullen we zeker wel 10 jaar verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Overschotten zijn niet erg.
tekorten, dat is vervelender ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Nu op nieuwsuur: reportage over het sluiten van de kerncentrales in Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:10:
beste mensen , lees nou eens ..
ik zeg toch niet dat het slecht is( zonnepanelen , wind energie, zonnecolectoren ),maar dat dergelijke wkk goed te combineren valt.
Ook een beetje uitdagen om zaken goed uit te zoeken en goed na te denken over wat echt duurzaam is en wat het meeste efficiente is hè ;)

Zaken zwart-wit stellen helpt soms om kritisch te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:34:
Zaken zwart-wit stellen helpt soms om kritisch te zijn
Helemaal juist.

@ouweoverclocker: wat ik wil zeggen is niet 'moet je niet doen' maar 'het is economisch en duurzaamtechnisch zinloos'. Soms zijn zinloze dingen heel leuk om te doen, dat is ook een beetje Tweakers eigen.

Daarom mijn eerdere opmerkingen: bouw een demo en overtuig ons!

Ik ben echter bang dat je hier niet veel informatie zult vinden. Wellicht is het forum ppo.nu iets voor je, daar rijden allemaal idioten ( :P ) rond op allerlei geheimzinnige biobrouwsels.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha pestkoppen, maar jullie hebben het op die manier goed !

en rijden op ppo , is geen uitdaging oid , doe ik al 8 jaar , inkl een auto op bio ethanol.

en dat bouwen, dat gaat gebeuren , maar niet eerder dan dat ik de juiste info over de te gebruiken onderdelen heb (en dat is niet eenvoudig) maar wel geweldig interessant..
so stay tuned :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:49:
hahaha pestkoppen, maar jullie hebben het op die manier goed !
haha, het is mijn werk om zaken altijd op worst-case scenario's te beoordelen, mijn collega's hebben soms ook moeite met mij :P

Maar alles voor veiligheid van kinderen....
en dat bouwen, dat gaat gebeuren , maar niet eerder dan dat ik de juiste info over de te gebruiken onderdelen heb (en dat is niet eenvoudig) maar wel geweldig interessant..
We zien het verschijnen. En wel alles meten, onderbouwen berekenen etc. natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
even over dat waterbed.
Mijn ouders hebben sinds een jaar of twee wollen dekens en een schapenwollen topper (waar je op ligt zegmaar) op hun waterbed liggen, sindsdien is de stekker uit het stopcontact. En ze hebben het er zeker niet kouder op gekregen.
'slapen tussen de wol' noemen ze dat, en ik kan het iedereen aanraden!!! (doe het zelf ook, alleen dan niet op een waterbed)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eu daar ga ik op nat ben ik bang voor ... berekenen....

ik kreeg nu met het lezen van de benodigde info ook al voor mij arabische formule,s te zien .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:06:

ik kreeg nu met het lezen van de benodigde info ook al voor mij arabische formule,s te zien .....
Dat is het mooie aan wiskunde, dat schrijf je in alle talen hetzelfde! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

NovapaX schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:59:
even over dat waterbed.
Mijn ouders hebben sinds een jaar of twee wollen dekens en een schapenwollen topper (waar je op ligt zegmaar) op hun waterbed liggen, sindsdien is de stekker uit het stopcontact. En ze hebben het er zeker niet kouder op gekregen.
'slapen tussen de wol' noemen ze dat, en ik kan het iedereen aanraden!!! (doe het zelf ook, alleen dan niet op een waterbed)
Kijk, een goede tip. Iedere 250 euro is al met een jaar terugverdient dus dat gaat de moeite zijn.
Nu nog op zoek naar een die niet jeukt en niet al te zwaar is maar wel optimaal isoleert

[ Voor 7% gewijzigd door flippo765 op 17-04-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:10:
[...]

Dat is het mooie aan wiskunde, dat schrijf je in alle talen hetzelfde! O-)
helaas krijg ik het alleen schrijvend ook niet in elkaar, maar ik heb er een paar onder de knie die ik kan gebruiken..

en anders schrijf ik dit bedrijf aan,( http://www.energ.nl ) die lijken er een "beetje" verstand van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Goede wol jeukt niet. Soms, als we geen zin hebben om het bed op te schudden, slapen we gewoon zonder lakens en das eigenlijk best wel lekker zacht.... Maar als echte man zeg je dat natuurlijk niet 8) O-)
Ik heb het zelf van Slaappunt (van origine Belgisch geloof ik) die hebben van die 'huisbezoeken' à la Tupperware, ze komen ook gewoon bij je langs als je dat wilt geloof ik. (slaappunt.eu)
Ik weet niet wat jij zwaar vindt natuurlijk... Ik heb ook geen idee meer wat het kostte, maar echt goedkoop was het ook niet hoor!

Haha, ik lijk wel een verkoper, maar ben gewoon een tevreden klant hoor ;-)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Een verkoper zegt niet dat het duur is, een tevreden klant zegt dat het geen duurkoop is.
Hij gaat in de bookmark's en word aangemerkt als goede kwaliteit.

De prijzen van wollen dekbedden/onderlakens liggen tussen de 100 en 500 euro, een best groot verschil dus.
De tvt bij nul stoken word dan 2 jaar dus het is zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:06:
Tja, maar je bent hier wel op Tweakers. Hier geldt het motto 'show me'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Op dit moment is mijn gas jaarverbruik 485 kuub; vorig jaar kwam de meteropnemer 9 Mei langs - meestal zo rond 20 / 24 April, maar vorig jaar was hij wel erg laat; stel hij komt langs 23 April en mijn jaarverbruik is 490 kuub; kan ik mooi zeggen dat ik onder de 500 grens zit en val ik in een lager capac.tarief, maarr doen ze dan niet moeilijk dat het Geen volledig jaar is, dus van 9 Mei 2011 - 23 April 2012 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom net terug van het congres: de Week van de Ondernemer en heb daar in een heuse electrische BMW Active E mogen rijden (rondje Jaarbeurs): heel leuk! Hij is niet te koop, het is een demo model en waarschijnlijk zal een release versie wel over een range extender gaan beschikken.

Het is wel even anders rijden dan een benzinemotor, met name het 'gas loslaten' is bij de electromotor wel abrupt; je staat snel stil. Is op zich niet erg, want dat betekent dat je minder hoeft te anticiperen en is het voor achterliggers ook niet zo irritant als iemand voor je zo lang uitrijdt.

Eerst maar wat zonnepanelen op het platte dak en op mijn schuine daken en tegen die tijd kan ik de electrokar opladen met zonnestroom: echt gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@wwsmp: Je weet dat je zonnestroom over het het ook zo een trein aandrijft? Nog duurzamer ;)

Sjonge, dat BMW de elektrische auto aan durft te raken, ze hebben altijd bij hoog en bij laag volgehouden dat het niets wordt met accu's en dat waterstof Het. Gaat. Worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha Jeroen,

Heb jarenlang met de trein gereisd maar een auto is toch wel heel prettig hoor. Ik had naar de Jaarbeurs ook met de trein kunnen gaan, maar dan moet je in je nette pakkie toch op het fietsje naar het station (is niet ver overigens), sta je op een tochtig perron, heb je kans dat de trein verlaat is of uitgevallen is. Met de auto heb je toch nog wat meer flexibiliteit dat je een alternatieve route kunt nemen. Bovendien kreeg je een uitrijkaart, dus kostentechnisch was het ook niet interessant om de trein te nemen. De auto wegdoen is niet handig ivm. klantbezoek. Nee, electrisch karretje gaat er wel komen, maar nog even wachten (kinderziektes eruit, prijzen omlaag, hoge cap. batterijen, eerst zonnepanelen!).

Afbeeldingslocatie: http://www.wirelesswebsolutions.nl/transport/BMW_ActiveE.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 19:00 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:46:
maar een auto is toch wel heel prettig hoor.
Soms niet zo voor anderen :)
eerst zonnepanelen!).
En dat is altijd een goede zaak :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Iemand DC kabeltje losgetrokken tijdens high-power voorjaars brandende zon?

Leuk hé, die vonken!

Die Koreaan zal wel iets anders hebben gezien, die haalde de reactor ("per ongeluk") los van het net, en zijn baas vond dat niet leuk, en wilde het verhullen, maar ja, het valt zo op dat een kernreactor even een black-out krijgt van een minuut of twaalf...

http://www.world-nuclear-...ns_over_Kori_1704121.html

In de categorie: Het Zal Toch Potblomme Weer Niet Waar Wezen?

Kennen ze 1 april in Korea? Of heet dat daar 17 april? 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:50:
[...]

Tja, maar je bent hier wel op Tweakers. Hier geldt het motto 'show me'.
...Show me ?

Tzt komt de tweakers delegatie maar een bakkie doen en neemt de benodige meet en reken (jeroens hoofd) appartauur maar mee. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:23:
Op dit moment is mijn gas jaarverbruik 485 kuub; vorig jaar kwam de meteropnemer 9 Mei langs - meestal zo rond 20 / 24 April, maar vorig jaar was hij wel erg laat; stel hij komt langs 23 April en mijn jaarverbruik is 490 kuub; kan ik mooi zeggen dat ik onder de 500 grens zit en val ik in een lager capac.tarief, maarr doen ze dan niet moeilijk dat het Geen volledig jaar is, dus van 9 Mei 2011 - 23 April 2012 :?
@ Iemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga ik niet vanuit dat ze moeilijk doen , ze rekenen toch van opname tot opname periode.
Als ze later komen en je zit boven 500 kub dan doe je toch ook niet moeilijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik weet het niet, maar misschien kun je ze bellen? (eventueel met onherkenbaar tel # en onder andere naam O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het zelf nog niet bij de hand gehad, wij zitten met 600-700 kuub daar toch boven. Ik vind het een goede vraag en ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het antwoord. Ik denk inderdaad dat een belletje naar je leverancier het makkelijkst is en het zekerste antwoord oplevert.

Natuurlijk horen we hier graag wat ze te vertellen hadden, het kan voor meer mensen met een laag verbruik interessant zijn. Wie weet kan het je geld schelen door je meterstanden, ehhhh, creatief door te geven. Ene jaar onder de 500 kuub, andere jaar boven de 500 kuub, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even over meteropnemers:

Wettelijk zijn de Enexis-jongens verplicht om eens per 2 jaar(?) de meter te komen aflezen. Doorgeven via internet mag niet. :?

Vorige week een kaartje in de bus: de meteropnemer is aan de deur geweest en we waren niet thuis. Ik kon hem op zijn mobiel bellen en telefonisch de standen doorgeven. Dat heb ik dus gedaan. 8)7

Zijn we er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ha ha dat is een mooi verhaal! Hier is al drie jaar geen meteropnemer binnengeweest, ze komen altijd overdag op een werkdag - en als je er niet bent laten ze een kaartje achter dat ze twee dagen later (ook overdag op een werkdag) nogmaals langskomen. Nee, want dan ben ik er wel natuurlijk. Sommige mensen werken voor hun geld.

De laatste keer dat de meteropnemer wel binnen is geweest (mijn vrouw was toevallig thuis) heb ik gelijk een enorme heisa gehad met verkeerde meterstanden, Liander in de war, zelfs Greenchoice in de war en zomaar uit het niets kreeg ik zelfs post van Nuon (waar ik al bijna vijf jaar weg was) dat de meterstanden niet klopten.

Nee, meteropnemers, ik ben er niet gek op. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Meteropnemer is voetbal trainer van mijn broertjes elftal.
Of we even de meter stand kunnen fotograferen en door whatsappen

Snel verdiend! en een goeie oefening voor je photoshop skills

of natuurlijk: de meterstand van de zonnepanelen doorgeven!

[ Voor 14% gewijzigd door looyenss op 19-04-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Schinnen-groen schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:50:
Even over meteropnemers:

Wettelijk zijn de Enexis-jongens verplicht om eens per 2 jaar(?) de meter te komen aflezen. Doorgeven via internet mag niet. :?

Vorige week een kaartje in de bus: de meteropnemer is aan de deur geweest en we waren niet thuis. Ik kon hem op zijn mobiel bellen en telefonisch de standen doorgeven. Dat heb ik dus gedaan. 8)7

Zijn we er nog?
Heb exact hetzelfde gehad, alleen kon ik de standen door sms-en. Echter het jaar daarop is alsnog een meteropnemer langsgekomen en wel rond 18.00 uur toen ik dus wel thuis was. Waarom weet ik niet, misschien vertrouwden ze de standen van de vorige 'opnemer' niet.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:23:
Omdat ze bij mij vorig jaar 3 maanden te vroeg de meterstand opnamen, zat ik toen op 341m3. Het jaarverbruik voor het nieuwe maandbedrag is vervolgens geschat op 743m3. Ik ben er vanuit gegaan dat ze geen ander capaciteitstarief hebben berekend, omdat ze denk ik uitgaan van een jaarverbruik van 743m3 en niet de opgenomen 341m3. Maar ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zullen ze niet gewoon het verbruik delen door het aantal dagen sinds de vorige opname.

Dus na 320 dagen is het verbruik 485 kuub.
Verbruik voor bepaling capaciteitstarief is dan: (485/320)*365 = 553 kuub.
Maarja, wat doen we dan met de schrikkeldag??

Zo gaat dat ook met de meterhuur volgens mij, uiteindelijk wordt alles per dag afgerekend....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:22:
Zullen ze niet gewoon het verbruik delen door het aantal dagen sinds de vorige opname.

Dus na 320 dagen is het verbruik 485 kuub.
Verbruik voor bepaling capaciteitstarief is dan: (485/320)*365 = 553 kuub.
Maarja, wat doen we dan met de schrikkeldag??

Zo gaat dat ook met de meterhuur volgens mij, uiteindelijk wordt alles per dag afgerekend....
Het eerste jaar dat bij mij een niet volledig jaar werd afgerekend, werd het jaarverbruik inderdaad op die manier berekend (gewoon gedeeld door het aantal dagen en dat vermenigvuldigd met 365 dagen). Toen ontbraken de zomermaanden, dus dat pakte voor het voorschotbedrag voor hen gunstig uit, voor mij dus niet.

Dit jaar ontbraken de wintermaanden en zou deze berekeningsmethode dus ongunstig voor hen uitpakken. Wellicht daarom (?) hebben ze het verbruik opeens niet per dag omgerekend, maar lijken ze een berekening op basis van graaddagen te hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektriciteit Essent Retail Energie B.V.
194,25 Verbruik, enkeltarief 02-04-2010 t/m 08-02-2011 2.625 kWh x € 0,0740
18,00 Vaste kosten 02-04-2010 t/m 08-02-2011 313 dagen x € 0,0575
€ 201,10
Levering gas - ZekerheidsGarantie 3 jaar
Gas Essent Retail Energie B.V.
182,58 Verbruik 02-04-2010 t/m 17-02-2011 580 m³ x € 0,3148
18,52 Vaste kosten 02-04-2010 t/m 17-02-2011 322 dagen x € 0,0575
€ 226,23 Netwerkkosten Enexis B.V.

zo te zien rekend essent van opname tot opname.

opname door de meter opnemer moet eens in de drie jaar.

en bij b.v essent was het zo dat er zelfs na gebeld werd om in de avond de meter te komen opnemen, of op een ander passend tijdstip. (was zo toen ik nog bij essent/rwe werkte 6 jaar geleden )

mijn laatste project in de energie branche , bouw van de RWE/Essent centrale in eemshaven

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:45:
....
zo te zien rekend essent van opname tot opname.
Uiteraard rekenen ze je daadwerkelijke verbruik af, dus van opname tot opname. Maar ze berekenen je jaarverbruik vervolgens om een nieuw voorschotbedrag te kunnen berekenen. De vraag is nu waar ze vanuit gaan bij het vaststellen van het capaciteitstarief: het werkelijke verbruik over minder dan een heel jaar, of het berekende verbruik over een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Door ons uitstekende waterleidingnet niet interessant voor Nederland, maar voor tropische landen wellicht aardig: een windturbine-gebaseerd systeem wat 800-1200 liter drinkwater per dag uit de lucht haalt.

http://www.eolewater.com/gb/our-products/range.html

Een kuub per dag... 365 kuub per jaar... ons tweepersoons huishouden verbruikt 50 kuub per jaar*... Je zou dus zeven van ons type huishoudens van water kunnen voorzien met één zo'n systeem. Misschien wel een dubbel groot aantal als het water rationeel gebruikt zou worden. Da's niet gek!

* en dan hebben wij alsnog de achterlijke westerse gewoonte om ultraschoon drinkwater te misbruiken voor het doorspoelen van de wc, de wasmachine, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss

Door ons uitstekende waterleidingnet niet interessant voor Nederland, maar voor tropische landen wellicht aardig: een windturbine-gebaseerd systeem wat 800-1200 liter drinkwater per dag uit de lucht haalt.

http://www.eolewater.com/gb/our-products/range.html

Een kuub per dag... 365 kuub per jaar... ons tweepersoons huishouden verbruikt 50 kuub per jaar*... Je zou dus zeven van ons type huishoudens van water kunnen voorzien met één zo'n systeem. Misschien wel een dubbel groot aantal als het water rationeel gebruikt zou worden. Da's niet gek!

* en dan hebben wij alsnog de achterlijke westerse gewoonte om ultraschoon drinkwater te misbruiken voor het doorspoelen van de wc, de wasmachine, etc.

ff andersom gezet.. dat laatste moet wel even de nadruk opliggen!

[ Voor 6% gewijzigd door looyenss op 19-04-2012 10:59 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.