De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:51
Mooi spul, met HIT cellen won het team van de Tokai Universiteit uit Japan afgelopen jaar de World Solar Challenge. Panasonic, die die cellen maakt, is hun hoofdsponsor.
Wacht nog even of er dit najaar een Zon op je Dak subsidie komt (weten ze nog niet).
Je mist wel een zomer opbrengst dan...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:10:
[...]
Mooi spul, met HIT cellen won het team van de Tokai Universiteit uit Japan afgelopen jaar de World Solar Challenge. Panasonic, die die cellen maakt, is hun hoofdsponsor.
Wat raar om die "consumenten" cellen te gebruiken :? (ook al is het high-end, voor consumenten spul).

Voor die races gebruik je toch GaAs? Ook al is het ongelooflijk veel duurder.

edit; bij nader inzien, door veranderend spectrum op aarde (anders dan in de ruimte), kan het tijdgemiddelde effectieve rendement wel eens lager liggen dan het spectrum waar ze voor ontworpen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 14-04-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:01

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:10:
[...]

[...]

Je mist wel een zomer opbrengst dan...
Klopt. Maar het geeft me ook de tijd omwat ervaringen over de Power One Micro te horen. Die dingen worden in juni verwacht. Met name wil ik meer weten over de monitoring. Ik ben graag zelf de baas over m'n data.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Check deze foto's eens: http://www.flickr.com/pho...4/sets/72157626792164361/

Er lopen heel wat prutsers rond op deze wereld.. Djeez!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Zo de panelen liggen sinds gisteren op het dak.
Bolletje92 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:11:
Gaat om Kyocera KD235GH-2PB. 36 stuks.

Omvormer is een Danfoss TLX+ 8k.
8460 Wp dus. Omvormer is alleen een SMA 8000TL-10 geworden. Ik weet niet of dat zozeer een verbetering is. De leverancier zei dat die beter was dan de Danfoss, maar de SMA heeft standaard geen ethernet en monitoring software of zie ik wat over het hoofd?

Dat ding heeft wel iets van Bluetooth maar volgens mij heb je dan weer een speciale Webbox nodig..

Vanochtend al wel even 7100 W gezien op het display :)

De panelen glinsteren trouwens ook niet echt en omdat ze mooi zwart zijn moet je echt goed kijken voordat je ze ziet (ons huis is wat hoger).

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 14-04-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:00
mkleinman schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:38:
Check deze foto's eens: http://www.flickr.com/pho...4/sets/72157626792164361/

Er lopen heel wat prutsers rond op deze wereld.. Djeez!
Mooie plaatjes, heb al het een en ander gezien na 10 jaar elektricien :)
Vooral bij renovaties bij huur woningen kom je een hoop leuke dingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Bolletje92 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:11:
...
Omvormer is alleen een SMA 8000TL-10 geworden. Ik weet niet of dat zozeer een verbetering is. De leverancier zei dat die beter was dan de Danfoss, maar de SMA heeft standaard geen ethernet en monitoring software of zie ik wat over het hoofd?

Dat ding heeft wel iets van Bluetooth maar volgens mij heb je dan weer een speciale Webbox nodig..
Dan zie je de SMA Sunny Explorer software over het hoofd. Met een bluetooth dongle van een paar euro kun je dan je omvormer zo uitlezen, en eventueel wat instellingen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Bezuiniger schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:30:
[...]

Dan zie je de SMA Sunny Explorer software over het hoofd. Met een bluetooth dongle van een paar euro kun je dan je omvormer zo uitlezen, en eventueel wat instellingen wijzigen.
Klopt, alleen de instellingen zijn deels afgeschermd door een installateurscode (en dan doel ik niet op de 1111 code, maar een 10-cijferige).
Gisteren mijn SB1700 mee 'getweaked' incl. de installateurscode :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 11:10

stegen

8710Wp

Bartjuh schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:26:
[...]

Wat raar om die "consumenten" cellen te gebruiken :? (ook al is het high-end, voor consumenten spul).

edit; bij nader inzien, door veranderend spectrum op aarde (anders dan in de ruimte), kan het tijdgemiddelde effectieve rendement wel eens lager liggen dan het spectrum waar ze voor ontworpen zijn.
De regels waren afgelopen jaar anders dan voorgaande jaren, men kon kiezen uit ik meen 6 m2 silicium cellen, of 3 m2? GaAs cellen.
Maar die Panasonic cellen zullen heus wel speciaal geselecteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

stegen schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:46:
[...]
De regels waren afgelopen jaar anders dan voorgaande jaren, men kon kiezen uit ik meen 6 m2 silicium cellen, of 3 m2? GaAs cellen.
Maar die Panasonic cellen zullen heus wel speciaal geselecteerd zijn.
Oh, dat verklaart het wel ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:26:
Da's niet raar, zoals stegen goed uitlegt maakten de regels het afgelopen jaar heel moeilijk om concurrerend te rijden met GaAs. Maar twee teams gebruikten het (een Australisch team die ik even niet meer weet en het Belgische Umicore team) en die zijn beiden niet hoog geëindigd. De regel is ingesteld om het ook voor minder kapitaalkrachtige teams mogelijk te maken concurrerend mee te doen.

(Overigens had het Belgische team de pech de gok voor concentrators te nemen, en de laatste paar dagen van de race waren volledig bewolkt. Concentrators leveren in bewolkt weer niets op, en mede daardoor zijn ze in moeilijkheden geraakt. Concentrators hebben nooit goed gepresteerd in de WSC, Twente heeft het geprobeerd in 2007 en 2009 maar is er ook weer van af gestapt. Technisch te ingewikkeld, zwaar en onbetrouwbaar - en bij bewolking ben je de klos.)
Tot en met 2009 was de WSC inderdaad een GaAs-festijn, maar gedeeltelijk werd de race hierdoor een sponsor-race; welbeschouwd kon je een goede positie 'kopen' als je voldoende sponsorgeld had om deze dure cellen te kopen. Teams die met Si-cellen reden waren kansloos.
Volgens mij is dat niet zo, anders zouden de teams er in voorgaande jaren niet zoveel geld voor over gehad hebben om ermee te kunnen rijden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bezuiniger schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:30:
[...]

Dus toch wel. Ik zat al op de SMA site te kijken bij Monitoring, maar dan kwam ik enkel hardware tegen.

Ik ben alleen geen fan van Bluetooth, omdat de omvormer in de garage zit en de afstand dan nog groot is. Ik heb de software even geïnstalleerd en het bereik valt wel snel weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 14-04-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Bolletje92 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:55:
[...]

Dus toch wel. Ik zat al op de SMA site te kijken bij Monitoring, maar dan kwam ik enkel hardware tegen.

Ik ben alleen geen fan van Bluetooth, omdat de omvormer in de garage zit en de afstand dan nog groot is. Ik heb de software even geïnstalleerd en het bereik valt wel snel weg.
Dan is er toch een Webbox oplossing van SMA?

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 14-04-2012 17:00 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:54:
[...]
Volgens mij is dat niet zo, anders zouden de teams er in voorgaande jaren niet zoveel geld voor over gehad hebben om ermee te kunnen rijden.
Denk het wel, door meerdere junctions heb je current matching nodig wil je optimaal rendement hebben. Het is gemaakt op 1 spectrum, en daar haalt hij zijn name-plate rendement mee. In alle andere gevallen wordt dit minder.

Desalniettemin zal het nog steeds dik meer zijn dan gewoon Si kristallijn, dus heeft het zin om erin te investeren.

Verder, bedankt voor je uitleg! Het reglement heeft er dus voor gezorgd dat GaAs niet meer wordt gebruikt.

edit;
zie; Wikipedia: Multijunction photovoltaic cell
Since each sub-cell is connected electrical in series, the same current flows through each junction. The materials are ordered with decreasing bandgaps, Eg, allowing sub-bandgap light (hc/λ < e·Eg) to transmit to the lower sub-cells. Therefore, suitable bandgaps must be chosen such that the design spectrum will balance the current generation in each of the sub-cells, achieving current matching. Figure C(b) plots spectral irradiance E(λ), which is the source power density at a given wavelength λ. It is plotted together with the maximum conversion efficiency for every junction as a function of the wavelength, which is directly related to the number of photons available for conversion into photocurrent.

[ Voor 37% gewijzigd door Bartjuh op 14-04-2012 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo heb snel even een koffie zettertje gemaakt voor op m,n paneeltjes .. tiet veur een bakkie,n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje NL schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:24:
[...]

Mooie plaatjes, heb al het een en ander gezien na 10 jaar elektricien :)
Vooral bij renovaties bij huur woningen kom je een hoop leuke dingen tegen.
Het huis waar ik nu in woon had ook van dit soort gebakjes. Overal speakerdraad ( van die doorzichtige ) om 230V doorheen te transporteren, overal creatieve constructies. Op zolder allerlei dozen verborgen in de gipswand. Gipsschroeven die dwars door buizen heen waren geschroefd.

Praktisch overal 4cm draad gestript en zo aangesloten in stopkontakten, schakelaars etc. Echt #fail.

Enige gebakplek die nu nog over is is de schuur. Dat zit ook weer met allerlei creatieve constructies in elkaar.

Zodra de gang klaar is ga ik de bijkeuken en de schuur aanpakken en ga ik daar ook de elektra maken zoals het hoort.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het stroomnet in onze woning deugde ook voor geen meter toen we er in kwamen wonen, december 2007. Ik schat dat het een jaar of vijf daarvoor allemaal vernieuwd was maar er klopte één belangrijk ding niet: de stroom ging er maar in één richting doorheen - en nog de verkeerde richting ook!

Ik heb dat gelukkig na een paar maanden aan kunnen passen zodat op een paar groepen de stroom ook in de andere richting kan vloeien. Veel beter zo.

Het erge is: in zeker de hele straat hier is het in alle huizen precies zo mis! Ik durf zelfs te stellen dat 99% van de huizen in Hilversum deze fout in hun stroomnet hebben. Ik weet maar van een paar huizen waar de bewoners zich bewust werden van deze fout en er iets aan gedaan hebben, een paar op mijn aanraden.

Echt ongelooflijk dat dit probleem niet veel meer in het nieuws is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Wat heb je aangepast zodat het nu wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Bolletje92 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 16:55:
[...]
Tijd voor een class 1 dongle. Die gaan tot 100m. Kosten zeker 2 euro meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Fase en nul omgedraaid?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Simba schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:54:
Wat heb je aangepast zodat het nu wel kan?
Paar apparaatjes geplaatst die dit fixen. Die waren destijds nog vrij duur, maar zijn recent erg in prijs gedaald. Zelfs de Makro heeft ze!

Ik heb het nog niet op elke groep, en ik ben bij één groep zelfs te ver gegaan: daar wil de stroom nu ook weer maar in één richting doorheen, maar nu ten minste in de goede richting. Ik vind het voorlopig wel even goed zo.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:03:
[...]

Paar apparaatjes geplaatst die dit fixen. Die waren destijds nog vrij duur, maar zijn recent erg in prijs gedaald. Zelfs de Makro heeft ze!
Nou, het wordt voor mij steeds vager wat je bedoeld. :?
Je meter wilde niet achteruit draaien op zonnestroom?
En nu met een paar apparaatjes van de Makro wel? Welke apparaatjes zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Simba schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:06:
Nou, het wordt voor mij steeds vager wat je bedoeld. :?
Je meter wilde niet achteruit draaien op zonnestroom?
En nu met een paar apparaatjes van de Makro wel? Welke apparaatjes zijn dat?
Oh. Het is hier een kroeg, en ik probeerde wat wel bekend staat als een 'grap' te maken. Er is niets mis met het leidingnet in ons huis, behalve dat er geen zonnestroompanelen op het dak lagen toen we er kwamen wonen. En dus stroomde de elektriciteit maar in één richting, de verkeerde. Lees wat ik schreef nu nog maar eens. Als je terugleest zeg ik nergens dat onze meter niet deugde, maar het leidingnet. En dat is natuurlijk onzin.

De 'apparaatjes' waar ik het over heb zijn zonnestroompanelen, die de Makro momenteel in de 'aanbieding' heeft.

(hier had ik niet op gerekend...)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:10:
[...]

Oh. Het is hier een kroeg, en ik probeerde wat wel bekend staat als een 'grap' te maken.
Nou, gelukkig maar. Ik zat al te denken aan een aan appeltaart verslaafde electroman 8)7

Een sterk vergistte appeltaart, mind you!!

[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-04-2012 19:15 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH

Ik was ook even de kluts kwijt. Jij hebt mij ook op het verkeerde been gezet.

Heerlijk he, dat de stroom nu ook de andere kant op stroomt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:46
Dacht dat de panelen goedkoper waren geworden, maar ze zijn nog steeds onbetaalbaar!
Als ik die panelen van de Makro bekijk, daar kun je een heleboel kilowatjes voor kopen!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:00
Hahaha lekker bezig Jeroen :)
Hier bij aankoop zaten er 2 groepen in 1 doos, helaas nog steeds zo, maar dit duurt niet lang meer ivm het bijbouwen van een wandje op zolder.
Dan moet toch alles om, en maar meteen via de slaapkamer een paar kabels via een koof omhoog brengen tbv netwerk en PV natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het gaat nu al een jaar of vier goed :)

Ik had niet gedacht dat ik met mijn verhaal ook maar iemand op het verkeerde been zou zetten :P
Puch-Maxi schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:16:
Dacht dat de panelen goedkoper waren geworden, maar ze zijn nog steeds onbetaalbaar!
Als ik die panelen van de Makro bekijk, daar kun je een heleboel kilowatjes voor kopen!
Daar moet je ze dus ook absoluut niet kopen, veel te duur en je hebt geen idee van het merk zonnestroompanelen en omvormer wat ze je verkopen. Dat houden ze geheim...

Ik raad aan bij een ervaren installateur te kopen. Kijk in de Solar Top 50, daar staan de meesten wel in.

[ Voor 68% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Puch-Maxi schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:16:
Lees het topic maar eens door over wat de gevestigde posters van die aanbieding vinden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:10:
[...]

Oh. Het is hier een kroeg, en ik probeerde wat wel bekend staat als een 'grap' te maken. Er is niets mis met het leidingnet in ons huis, behalve dat er geen zonnestroompanelen op het dak lagen toen we er kwamen wonen. En dus stroomde de elektriciteit maar in één richting, de verkeerde. Lees wat ik schreef nu nog maar eens. Als je terugleest zeg ik nergens dat onze meter niet deugde, maar het leidingnet. En dat is natuurlijk onzin.

De 'apparaatjes' waar ik het over heb zijn zonnestroompanelen, die de Makro momenteel in de 'aanbieding' heeft.

Oh, haha. :D
Je had me (onbedoeld) toch te pakken. Dit had je 13 dagen geleden moeten doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:11
@ JeroenH....verkeerde kant, wisselstroom, iets gemist :?

het duurde echt heel lang voor het kwartje viel hier... 8)7

Over het algemeen ben je best serieus, daardoor extra goed _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wauw, ik had echt niet gedacht dat zoveel mensen erin zouden tuinen :D

Volgende keer zal ik iets doen met Watt/kWh, moet je dan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha.. dan komt de Eenheid-politie zeker in Actie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 12:50:
haha.. dan komt de Eenheid-politie zeker in Actie? :)
De politie? Het eenheden-sWatt-team ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Streep deze maar vast van je lijstje, je komt er hier anders niet meer in.

http://www.telegraaf.nl/a...Top_20__CO2-bommen__.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ericplan schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:00:
Streep deze maar vast van je lijstje, je komt er hier anders niet meer in.

http://www.telegraaf.nl/a...Top_20__CO2-bommen__.html
Goed dat je het zegt, ik stond net op het punt om op "Bevestig bestelling" te klikken voor een Bugatti Veyron :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
... en de comments onder het stuk zijn weer à la Telegraaf. Ik lees er maar niet te veel, wordt er wel eens een beetje depri van. Dat is de massa die nog 'om' moet, maar daar gaan we nog een harde dobber aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zitten toch wel een paar reacties tussen die wel een punt maken anders. Dat soort auto's rijden zo weinig van en maken zo weinig kilometers dat het maar de vraag is hoeveel CO2 die dingen produceren.

Maargoed, aan de andere kant: dan heb je zo'n gigantische bak staal op je oprit staan en gebruik je hem amper. Van de milieuschade die gemoeid is met de productie van zo'n ding kan je jarenlang nieuwe accu's in je prius of elektromobiel stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Of een halve treinwagon bouwen...

Dit soort auto's houden ook de mythe in stand dat autorijden 'leuk' moet zijn. Ik ben helemaal niet voor dingen verbieden en dergelijke, maar wat hebben we er als maatschappij aan dat er dergelijke auto's gebouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ook een treinwagon is nog steeds niet duurzaam, het hele openbaar vervoer trouwens niet.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik ben ook helemaal niet voor dingen verbieden. Ik denk zelfs dat we zo min mogelijk moeten verbieden. We moeten mensen alleen wel de juiste richting in sturen. Dat werkt momenteel met deze auto's vrij aardig. Bijna niemand kan zich een auto uit de top20 veroorloven. Of heeft het er voor over. Deels vanwege de aanschafkosten, maar ook de benzine natuurlijk. Het probleem van deze auto's is dan ook marginaal. Je zou kunnen argumenteren dat de ontmoediging nog niet sterk genoeg is, maar ik denk dat olieprijs op het moment wel genoeg doet in die richting. Misschien zou een niet-lineaire "de vervuiler betaald"-methode nog beter zijn, maar dat is volgens mij niet nodig. De bulk van het probleem zit meer in de mensen die teveel met "zuinige" auto's rijden.

Voor mijzelf geldt dat ook. De marginale kosten van een auto zijn te laag en de vaste kosten zijn hoog. Dat zorgt ervoor dat ik de auto niet laat staan als ik hem eenmaal heb. Of ik in de eerste plaats een auto wil hebben wordt bepaald door de all-in km-prijs daarentegen. Die is een stuk hoger dan de marginale km-prijs, maar er zijn bepaalde activiteiten waarvoor ik bereid ben een veel hogere km-prijs te betalen, omdat het alternatief een taxi is à €2 tot €3 per kilometer (of de vrijheid van dergelijke activiteiten ondernemen opgeven). Ook voor bepaalde werk gerelateerde zaken is het enige alternatief een auto huren (o.i.d.) tegen hoge kosten en met ongemak. Het is dus niet de vraag of ik een auto moet hebben, die is mij namelijk veel meer waard. En als ik die auto eenmaal heb, dan telt alleen nog de marginale km-prijs voor de keuze tussen auto en een alternatief. En helaas is de auto dan meestal goedkoper (de marginale km-prijs is zelfs iets lager dan een treinkaartje met korting in de meeste gevallen), sneller en comfortabeler.

Ik heb echt best goed de balen van deze situatie. Een km-heffing zou ineens heel veel goed maken in deze situatie en ervoor zorgen dat ik veel vaker met alternatief vervoer zou reizen. Nog mooier zou het zijn als je ook zou kunnen verzekeren per gereden kilometer. Wat me reëel en realistisch lijkt als we de gereden kilometers toch gaan registreren voor het rekeningrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:22:
Ook een treinwagon is nog steeds niet duurzaam, het hele openbaar vervoer trouwens niet.
Dat ben ik op zich met je eens, maar nog altijd een stuk duurzamer dan een systeem waarbij iedereen in zijn individuele 1500kg zware auto zit (en die ook nog eens 95% van de tijd stilstaat, en die onder druk van de commercie toch zeker wel elke drie jaar vervangen moet worden)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Elke 3 jaar vervangen? Dat in combinatie met het verhaal van pcmadman doet me aan inkjetprinters denken. Misschien moeten we wel helemaal geen betrouwbare auto's meer willen, maar gewoon wegwerpauto's die meteen na de garantieperiode stuk zijn, met variabele verbruikskosten die niet te vergelijken zijn met wat we nu betalen voor vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:03
JeroenH schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:55:
Of een halve treinwagon bouwen...

Dit soort auto's houden ook de mythe in stand dat autorijden 'leuk' moet zijn. Ik ben helemaal niet voor dingen verbieden en dergelijke, maar wat hebben we er als maatschappij aan dat er dergelijke auto's gebouwd worden?
mwoah je moet beetje een scheiding aanbrengen. De leaserijders die dagelijks in de file over de snelwegen naar hun werk tuffen. Of de belastingvrije boodschappen wagentjes. Hebben niets met leuk te maken.

Maar er zijn ook gewoon legio mensen die oude oldtimers opkalefateren of zelf machines in elkaar sleutelen etc etc. Die spenderen vaak meer tijd in de garage met olie besmeurde handen dan dat ze er mee rond rijden. Gewoon een hobby. Ondergetekende hoort bij de laatste groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:31:
Dat ben ik op zich met je eens, maar nog altijd een stuk duurzamer dan een systeem waarbij iedereen in zijn individuele 1500kg zware auto zit (en die ook nog eens 95% van de tijd stilstaat, en die onder druk van de commercie toch zeker wel elke drie jaar vervangen moet worden)...
Hmm, iets is duurzaam of is het niet.
Een treinwagon van 40 ton kan 80 personen vervoeren (2e klasse), eerste klasse slechts 59 personen.
Moeten wel alle plaatsen bezet zijn natuurlijk anders is het aantal kg per persoon helemaal buitensporig.
Dan steekt onze Daihatsu Cuore met z'n 700cc en een gewicht van 605kg daar nog aardig gunstig tegen af.
Nog steeds voor geen meter duurzaam natuurlijk. |:(

Als ik vragen mag hoeveel gemotoriseerde (elektrisch, diesel, benzine?) kilometers maken jij en je partner per week?

Reiskilometers in het algemeen die moeten duurder gemaakt worden dat kan via een forse benzineprijs (deze is nog steeds te laag) en een forse prijs voor openbaar vervoer.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-04-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:15:
Een treinwagon van 40 ton kan 80 personen vervoeren (2e klasse), eerste klasse slechts 59 personen.
Moeten wel alle plaatsen bezet zijn natuurlijk anders is het aantal kg per persoon helemaal buitensporig.
Dan steekt onze Daihatsu Cuore met z'n 700cc en een gewicht van 605kg daar nog aardig gunstig tegen af.
Vergelijk CO2-uitstoot per passagierkilometer:

* Trein 35 gram/km
* Auto 80-120 gram/km

Hierin zijn gemiddelde bezettingsgraden al meegenomen. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de CO2-uitstoot evenredig aan het fossiele energieverbruik. Per reizigerskilometer komt de trein er dus beter uit.
Als ik vragen mag hoeveel gemotoriseerde (elektrisch, diesel, benzine?) kilometers maken jij en je partner per week?
Vorige jaar heb ik zo'n 5000 autokilometers afgelegd. Dit is natuurlijk veel te veel, en daarom heb ik me voorgenomen dit jaar dat flink terug te brengen en dat lukt tot nu toe aardig. Ik denk dat ik in het eerste kwartaal van 2012 zo'n 500 autokilometers afgelegd heb.

Daarnaast maak ik zo'n 10000-12000 treinkm per jaar. Voornamelijk woon-werk, maar ook zeker privé, familiebezoek, dagtripjes, duurzame uitstapjes etc.

Duurzaam? Zeg het maar.
Reiskilometers in het algemeen die moeten duurder gemaakt worden dat kan via een forse benzineprijs (deze is nog steeds te laag) en een forse prijs voor openbaar vervoer.
Fossiele energie, en daarmee autokilometers, worden al voldoende gesubsidieerd. Laten we dat eerst maar eens afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:21:

Vergelijk CO2-uitstoot per passagierkilometer:

* Trein 35 gram/km
* Auto 80-120 gram/km
Ik vergelijk liever het gewicht per persoon dat je mee moet zeulen om vooruit te komen, naast het gewicht van een wagon zit je ook nog met de 84 ton van de loc die je over de reizigers moet verdelen.
Hoe zwaarder iets is hoe meer extra energie het kost om het te verplaatsen.
Extra energie die je anders ook ergens anders voor zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld om mijn wasmachine te laten draaien ;)
CO2 uitstoot zegt in deze ook niet alles want op welke manier wordt de gebruikte stroom opgewekt, atoomstroom (geen voorstander van) weinig CO2 uitstoot, kolenstroom (ook geen voorstander van) veel CO2 uitstoot.
Auto met diesel of benzine als brandstof ook belachelijk veel C02 uitstoot.
Op dit moment zijn beide vervoersvormen niet duurzaam, persoonlijk vind ik dat ze beiden dan ook fors bepreisd mogen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-04-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:15:
[...]
Gewicht maakt niet zo heel veel uit, de normaalkracht bepaald alleen je wrijving als verlies (die je ook weer niet 0 wilt hebben, anders kan je niet remmen of accelereren), die relatief laag is door de rails en gladde wielen. Tijdens de versnelling wordt de energie in kinetische energie omgezet, die je tijdens remmen weer kunt winnen.

De trein heeft een paar grote voordelen;
- (extreem) klein frontaal vlak -> aerodynamisch gunstig.
- Lage wrijving.

Dus zelfs al is het zwaarder per passagier, uiteindelijk kan het alsnog veel gunstiger zijn qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Iets in me zegt toch dat het niet helemaal klopt, als iets zwaarder is kost het meer energie om iets voor te stuwen dan iets dat lichter is.
Ik vergelijk het maar als ik een rondje ga fietsen en doe later hetzelfde rondje nog een keer maar dan met m'n schoonmoeder achter op. :o
Let wel ik ben geen voorstander van de auto hoor alleen tegen te veel reiskilometers bij de dagelijkse beslommeringen, of dat nu per auto is of met de trein.

[ Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-04-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
De weerstand is bepalend voor de hoeveelheid energie niet (alleen) het gewicht.

Denk aan zachte banden versus harde banden, ook al is het gewicht hetzelfde bij zachte banden is het toch echt veel zwaarder om net zo hard te fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets zegt me dat we teveel fossiel zijn afgericht
augustus 2011 was er een wedstrijd autonoom tegen de wind in rijden, op de dijk bij petten,
ik denk : dat kan niet met een turbine, dus ik kijken, dat ging best hard tegen de wind in <!>
http://www.ecn.nl/nl/nieu...ustus-2008/racing-aeolus/

lekker stom van mij dus weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:15:
Iets in me zegt toch dat het niet helemaal klopt, als iets zwaarder is kost het meer energie om iets voor te stuwen dan iets dat lichter is.
Twee verschillen:

* Een auto rijdt op brede lagedrukbanden (met dus een hoge rolweerstand) omdat dat de beste rij-eigenschappen zou geven. Dit wordt afgemeten aan de speelauto's eerder genoemd in dit topic. Een trein rijdt op stalen wielen met nauwelijks rolweerstand. Als dat eenmaal rolt, dan blijft het rollen.
* Een auto die remt, gooit zijn bewegingsenergie weg in het opwarmen van de remschijven. Een trein voedt remenergie terug de bovenleiding in waardoor deze energie (gedeeltelijk) gebruikt kan worden door andere treinen en dus niet verloren gaat. Hierdoor speelt het gewicht van de voertuig lang niet zo'n grote rol als jij denkt.

En buiten het gewicht is de vervangingsfrequentie. Treinen gaan, hoe lang mee? 20 jaar? Misschien halverwege een update. Auto's worden veel eerder vervangen, vaak voordat ze 'op' zijn, omdat ze onderhevig zijn aan mode. Dit proces kost ook onnodig veel energie. Overigens wordt reparatie van moderne auto's na een paar jaar onbetaalbaar omdat steeds meer componenten geïntegreerd zijn en je steeds minder zelf kunt doen. Daarom is vervanging eerder aan de orde.

Nee ik weet vrij zeker dat in ieder geval elektrisch openbaar vervoer (trein.tram, metro, trolleybus) het in primair (fossiel) energieverbruik sterk wint van de auto, en de bus misschien ook, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:15:
Nee, iets op constante snelheid kost 0 energie om daar op te houden. Een spaceship in de ruimte waar de brandstof van op is en die x m/s gaat, zal x m/s blijven gaan (gegeven; compleet vacuum, geen volumetric forces zoals zwaartekracht enzo). Zie Newton's laws.

Op aarde zijn wrijving, drag, etc krachten die tegenwerken, waardoor je een max. snelheid hebt.

Acceleratie however, kost wel energie, die zich daarna manifesteert in de (potentiële) kinetische energie.
Ik vergelijk het maar als ik een rondje ga fietsen en doe later hetzelfde rondje nog een keer maar dan met m'n schoonmoeder achter op. :o
Ja, maar dat komt door de wrijving. De normaalkracht op de banden is een argument voor de wrijving-functie zeg maar. Meer normaalkracht, meer wrijving (over het algemeen, en hoeft niet lineair te gaan).

Maar haal nu eens de banden van je fiets, en ga met je fiets op de rails, je zal zien dat het dan een stuk makkelijker zal gaan met je schoonmoeder achterop.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 15-04-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bartjuh schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:35:
Acceleratie however, kost wel energie, die zich daarna manifesteert in de (potentiële) kinetische energie.
En er wordt wat af-ge-accelleerd in ons landje, vooral tijdens woon/werkverkeer in de Randstad allemaal kleine afstanden tot de volgende halte (of stoplicht als men per auto reist).
Kost bakken met energie natuurlijk om die massa weer in beweging te krijgen.
Bartjuh schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:35:
Maar haal nu eens de banden van je fiets, en ga met je fiets op de rails, je zal zien dat het dan een stuk makkelijker zal gaan met je schoonmoeder achterop.
Zeker maar met schoonmoeder achterop (sorry ma) kost het me op de rails ook meer energie als zonder.

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-04-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:47:
En er wordt wat afgeacceleerd in ons landje, vooral tijdens woon/werkverkeer in de Randstad allemaal kleine afstanden tot de volgende halte of stoplicht als men per auto reist.
Kost bakken met energie natuurlijk (zowel met trein als auto)
Klopt! 60+kW (wat zeg ik? 150+kW) in een auto is tegenwoordig heel normaal terwijl je om een rationele snelwegsnelheid aan te houden in een gemiddelde auto maar 15-20kWh oid nodig hebt. Die enorme overkill is omdat het zo 'lekker' zou zijn snel op te trekken. Maar zoals ik hierboven al uitlegde, al die bewegingsenergie gaat bij het volgende stoplicht weer verloren als warmte in de remschijven.

Treinen recupereren een aanzienlijk gedeelte van deze energie, en daarnaast hoeven treinen veel minder te starten/stoppen omdat die veel 'cleanere' trajecten rijden.

Conclusie (toch weer): elektrisch OV doet het in dit opzicht toch echt veel beter dan de auto.
Zeker maar met schoonmoeder achterop (sorry ma) kost het me op de rails ook meer energie als zonder.
Ja, maar jij kunt die energie niet terugwinnen als je remt, een trein dus wel!

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 15-04-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Speksteenkachel schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:47:
[...]
En er wordt wat af-ge-accelleerd in ons landje, vooral tijdens woon/werkverkeer in de Randstad allemaal kleine afstanden tot de volgende halte (of stoplicht als men per auto reist).
Kost bakken met energie natuurlijk om die massa weer in beweging te krijgen.
Voor een auto is het inderdaad een heel ander verhaal :P
Veel gassen en remmen, en dan ook nog eens niets terugwinnen tijdens remmen (op hybrides na).

Treinen rijden vrij constant (zeker de intercity), winnen terug, dus is wel een ander verhaal.
[...]
Nou... op gelijkblijvende snelheid (dus niet acceleratie, want dan stop je meer energie in potentiële energie), betwijfel het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Je weet niet hoe zwaar zijn schoonmoeder is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zeg in deze maar niets O-)
Maar valt reuze mee hoor gewoon een doorsnee schoonmoeder :)

[ Voor 51% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-04-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voldoende voor een zware discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

rube schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:58:
Je weet niet hoe zwaar zijn schoonmoeder is >:)
Dat is dan ook de vraag ja ;) Maar zoals altijd doe je onbewust veel aannames :) (er zijn er vast wel meer te spotten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vanmiddag de Q-Solar bij Eric-PVT weer werkend gezien. Echt geniaal om dat ding aan het werk te zien. Thermostaat omhoog. HUP: gewoon energie aftappen van de collector. Nog verder omhoog? Gewoon nog meer uit de collector onttrekken.

Daarna expres het collectordeel uit.. *DENK*.. HUP GasCV aan. De schakelaar weer om en hup de ketel gaat meteen weer over naar zon bedrijf!

Echt waanzinnig om te zien!

Morgenavond dus ook voor het eerst pielen met de Arduino en DS18S20 sensoren. Nu zal mijn systeem niet vergelijkbaar zijn als de Q-Solar, als ik maar een deel van die besparing haal dan ben ik al blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
@rolweerstand:

bredere banden hebben (tenminste op een fiets) minder rolweerstand dan dunne.
(http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm)

Waarom zou dat bij een auto anders zijn?

@mkleinman:
Lachen toch? Die Q-Solar had ik ook willen hebben.....

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 15-04-2012 22:31 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
hansdegit schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:30:
@rolweerstand:

Zonder de link helemaal gelezen te hebben: als ik het mij goed herinner heeft het niet niet met afmetingen te maken maar met de vervorming van het loopoppervlak.
Als je (theoretisch) geen vervorming van het loopoppervlak hebt, is de rolweerstand nul. Bij heel veel vervorming is de rolweerstand groot.

Denk aan stalen wiel: nauwelijks vervorming nauwelijks rolweerstand
Lekke (of hele zachte) band: grote vervorming, grote rolweerstand
(reden: je moet de as voorbij het kantelpunt trekken en dat vereist meer kracht bij een groot plat vlak aan de onderzijde van het wiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:30:
@rolweerstand:

@mkleinman:
Lachen toch? Die Q-Solar had ik ook willen hebben.....
Tja ik had nu gewild dat ik de kennis van nu 6 jaar geleden had. Magoed iets met een koe in de kont kijken....

Nu mijn domme remeha gasketel maar bypassen om zo warmte uit de boiler in huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:29:
Een trein voedt remenergie terug de bovenleiding in waardoor deze energie (gedeeltelijk) gebruikt kan worden door andere treinen en dus niet verloren gaat. Hierdoor speelt het gewicht van de voertuig lang niet zo'n grote rol als jij denkt.
Het terugwinnen van remenergie door middel van een ED rem heeft hele andere vormen dan je aanneemt.
Wat er wordt teruggezet op de bovenleiding kan meestal niet gebruikt worden. (geen treinen in de buurt op dat baanvak). Een klein deel van de energie wordt dus gebruikt om tijdens het remmen de elektrische verwarming mee te stoken en de lampjes in de trein te laten branden.

Het aandeel nuttig gebruik is daarmee beperkt. Wat ontbreekt is een accu die auto's wel gebruiken bij het recuperatief remmen. Hierdoor is het aandeel nuttige te gebruiken energie uit recuperatief remmen bij auto's een stukk hoger dan bij treinen.

Een trein blijft natuurlijk een uit milieu oogpunt betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:52:
[...]

Klopt! 60+kW (wat zeg ik? 150+kW) in een auto is tegenwoordig heel normaal terwijl je om een rationele snelwegsnelheid aan te houden in een gemiddelde auto maar 15-20kWh oid nodig hebt. Die enorme overkill is omdat het zo 'lekker' zou zijn snel op te trekken. Maar zoals ik hierboven al uitlegde, al die bewegingsenergie gaat bij het volgende stoplicht weer verloren als warmte in de remschijven.

<KNIP>
Mmmm, 77Kw (Blauwe beweging ;) ) voor 1275Kg leeggewicht (zeg maar 1500Kg als je onderweg bent) alhier.
Die snelweg (op snelheid) is niet het probleem, het meekomen met het overige verkeer.
Want ik mag het overige verkeer niet in gevaar brengen door bijvoorbeeld met een te lage snelheid in te voegen. En feit is nu eenmaal dat je op het gemiddelde aangelegde wegennet tussen 10-16 seconden op 100Km/h moet zitten om het overige verkeer niet op te houden.
Ook om een groene golf te kunnen volgen op 50/70/80Km wegen moet je toch even doortrekken bij de start.

Zo zie je maar al wil ik op een andere manier rijden het mag niet :+

Oh, en als ik te langzaam met de auto optrek verbruik ik meer dan volgens het nieuwe rijden :o

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:50:
[...]

Tja ik had nu gewild dat ik de kennis van nu 6 jaar geleden had. Magoed iets met een koe in de kont kijken....

Nu mijn domme remeha gasketel maar bypassen om zo warmte uit de boiler in huis te krijgen.
Als ik ooit nog ga verhuizen is het wensenlijstje van nu heel anders dan toen ik mijn huidige woning kocht. Voortschrijdend inzicht..

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 23:16
JeroenH schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:52:
[...]

Treinen recupereren een aanzienlijk gedeelte van deze energie, en daarnaast hoeven treinen veel minder te starten/stoppen omdat die veel 'cleanere' trajecten rijden.

Conclusie (toch weer): elektrisch OV doet het in dit opzicht toch echt veel beter dan de auto.

[...]

Ja, maar jij kunt die energie niet terugwinnen als je remt, een trein dus wel!
Het maximum vermogen wat een verbrandingsmotor kan leveren is echt niet aanwezig als jij met 100 km/u over de snelweg zoeft. Als jij een contante snelheid hebt, dan is het geleverde motorvermogen gelijk aan de energie die nodig is om de weerstand + verliezen te overbruggen. Niet meer, en zeker ook niet minder. Dit geld eveneens voor een elektromotor of wat voor een aandrijving dan ook.

Overigens zijn er voldoende auto's tegenwoordig die hun remenergie terugwinnen. Dit is echt niet behouden aan een elektromotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkduckie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:45
Ik kan me herinneren dat het nog niet toegestaan is dor ProRail om terug te voeden op het net. Onderbouwing gevonden:
Uit Tabel 3 blijkt dat een systeem met terugvoeding aan het net, gesteld dat hier mogelijkheden voor komen (momenteel is het niet toegestaan voor ProRail om energie terug te leveren aan het net) de beste oplossing is, gelet op CO2-reductie, investering, betrouwbaarheid en onderhoud. De kosten van een dergelijk systeem zijn weergegeven in Tabel 4. http://movares.nl/wp-cont...eding-v1.1-definitief.pdf
Dus volgens mij geld dit op dit moment nog niet voor treinen, neemt niet weg dat de CO2 uitstoot natuurlijk lager is met de trein dan met de auto. De trolleybussen in Arnhem leveren hun remenergie wel terug op het net. Weet niet hoe dit met de metro/trams zit.

[ Voor 0% gewijzigd door Darkduckie op 16-04-2012 12:01 . Reden: quote tags verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo en Italie gaat de Feed-in ook onderuit...

http://www.sviluppoeconom...novabili_vPresentata2.pdf

Markt 2 op zijn kont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
En ondertussen is defensie van plan om windmolens in heel Nederland te onderwerpen aan hun eigen eisen:
nieuws: Defensieradars hebben te veel last van windmolenparken

Komt erop neer dat ze de afstand van een defensieradar van 28km willen vergroten naar 75km. Die dingen staan in Friesland, Noord-Holland, Utrecht en Brabant. Als je daar een rondje van 75km omheen trekt dek je zo ongeveer het hele land af lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
_JGC_ schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:03:
En ondertussen is defensie van plan om windmolens in heel Nederland te onderwerpen aan hun eigen eisen:

Komt erop neer dat ze de afstand van een defensieradar van 28km willen vergroten naar 75km. Die dingen staan in Friesland, Noord-Holland, Utrecht en Brabant. Als je daar een rondje van 75km omheen trekt dek je zo ongeveer het hele land af lijkt me.
zoals ik daar in de reacties al had vermeld, beter kappen met die windmolens.
en: investeer in goede radarsystemen, dan maken windmolens ook niet meer uit

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42

mmm
ik neem aan dat in braband waarschijnlijk vliegbasis gilze-rijen zal zijn.
de fuji heet net op 6km afstand van die basis 5 grote windmolens geplaatst.

dat kan nog leuk worden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7128/7083659999_1235167c04_z.jpg
Plaatje uit dagblad Trouw vanochtend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:24:
[...]

[afbeelding]
Plaatje uit dagblad Trouw vanochtend.
in dat plaatje mis ik wel gilze-rijen.
ik weet zeker dat ze daar ook een radar hebben.

maar dan houden we nog steeds Limburg over.
die gaan we dan maar zeer onrendabel vol gooien met molens. 8)7

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:28:
[...]

in dat plaatje mis ik wel gilze-rijen.
ik weet zeker dat ze daar ook een radar hebben.

Dat stukkie Groningen... daar kan ook wel wat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkduckie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:45
migjes schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:28:
[...]
Nou dat is dan wel het echte limburg wat je vol wilt gooien, Vind het prima hoor, boven de grens Venlo mogen ze van mij nog net als "niet" limburg beschouwen ;). Maar ja als brabander is dat wel een kritiek puntje, eerlijk gezegd is bij mij de overkant van de maas al Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Darkduckie schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:33:
[...]

Nou dat is dan wel het echte limburg wat je vol wilt gooien, Vind het prima hoor, boven de grens Venlo mogen ze van mij nog net als "niet" limburg beschouwen ;). Maar ja als brabander is dat wel een kritiek puntje, eerlijk gezegd is bij mij de overkant van de maas al Limburg
ach als Brabander is alles over de maas het buitenland. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
maar windmolens zijn toch zielig voor alle diertjes!!
ze vermoorden ze echt!

Wikipedia: Windenergie

Groetjes Looyenss

in het dagelijks leven faciliteer ik dierproeven }) _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
migjes schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:37:
[...]

ach als Brabander is alles over de maas het buitenland. ;)
en alles onder de rivieren is belgie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:38:
[...]

en alles onder de rivieren is belgie ;-)
ik zeg door steken die duinen.
het zaak je daar weer terug geven aan de zee.
en we richten weer Hertogdom Brabant op.
Wikipedia: Hertogdom Brabant
(als zeeland wil mee doen heb ik daar geen problemen mee.)

ik offer me zelf wel op als hertog. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Doen er hier trouwens nog meer mensen mee met de Solardays 2012?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:54:
Jawel, ik.

Samen met twee andere huishoudens in Hilversum ga ik vanavond alle lokale pers benaderen. Eens kijken hoe dat loopt!

Overigens heb ik nog geen pakket ontvangen, terwijl ik hier en daar van mensen al gehoord heb dat ze het al wel binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Doen er mensen mee met de Dong Solar challenge in friesland ditjaar? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook Brazilie slaat de weg in van het salderen ! ;)

http://www.bloomberg.com/...ar-energy-aneel-says.html

"A net-metering regulation will permit homeowners and businesses to feed electricity generated by systems such as rooftop solar panels into the power grid."

Zo polderboy, kom d'r eens in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:02:
Doen er mensen mee met de Dong Solar challenge in friesland ditjaar? :D
Ah, het mailtje ook gehad? :) Ik denk dat ik wel even bij de finish ga kijken, Leeuwarden is prima te doen met de trein. Misschien vraag ik wel iets van een journalisten-toegang aan o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:54:
Twijfel nog, zit eigenlijk te wachten op een uitspraak van juristen over de status van een plat dak in de nieuwe monumentenwet. Als die er is, en die is gunstig, dan heb ik wat te vertellen. Nu is het nog een beetje teleurstellend wat er mag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
JeroenH schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:07:
[...]

Ah, het mailtje ook gehad? :) Ik denk dat ik wel even bij de finish ga kijken, Leeuwarden is prima te doen met de trein. Misschien vraag ik wel iets van een journalisten-toegang aan o.i.d.
nee ik doe (alweer) mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cool! Met welk team?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Team liandon, daar hou ik me ATM mee bezig, niet full time overigens. Geen tijd door studie ;-)

Heb 2 jaar geleden meegedaan met de HAN boot, die eerste dag in de brand was gevlogen (remember?) nu bemoei ik me met de organisatie, dus op de reddings boot mee varen, omdat die klote school van mij het project niet meer steunt. Verder ga ik afstuderen bij ... en me daar voor volgende edities (in zeeland, friesland of buiten NL) en me nog meer bezig houden met de solar boot en bijbehorende technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:14:
Verder ga ik afstuderen bij ...
Ga je je ook nog op een wat meer wetenschappelijk niveau bezig houden met windenergie? ;)

Leuk verhaal van Anke van de Rabobank..
http://asian-power.com/pr...te-goal-reach-grid-parity

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:17:
[...]

Ga je je ook nog op een wat meer wetenschappelijk niveau bezig houden met windenergie? ;)

Leuk verhaal van Anke van de Rabobank..
http://asian-power.com/pr...te-goal-reach-grid-parity
nee, want ik ben anti wind energie. En dat is wetenschappelijk onderbouwd, maar niet in dit topic
dat kan je leuk vinden,
dat kan je niet leuk vinden.
het is zo ;-)

Ik ben qua zonnecellen en technieken goed in wat ik doe, dus vind het niet nodig om me te storten in iets waardeloos als windenergie ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 16-04-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:19:
nee, want ik ben anti wind energie

dus vind het niet nodig om me te storten in iets waardeloos als windenergie ;-)
Oh, dat klinkt heeeel wetenschappelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:21:
[...]

Oh, dat klinkt heeeel wetenschappelijk.
QQ..

laat ik het zo zeggen
ik denk dat er in zonneenergie meer bruikbare toekomst zit dan windenergie.
waarom? Windenergie veroorzaakt storingen op het lichtnet, stroom pieken etc. Windmolens zijn grote mechanische constructies, gaat kapot. En windmolens verstoren de structuur van de wind waardoor ze de natuur teveel beinvloeden

[ Voor 48% gewijzigd door looyenss op 16-04-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een artikel:
http://www.bloomberg.com/...om-google-to-buffett.html

PV = money machine

“Solar is now bankable,” Harris said"

Niet het paneel, maar PV projecten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Right.

Ik volg de zonnebotenrace nog niet heel erg gedetailleerd (niet zoals de World Solar Challenge de afgelopen paar jaar), maar omdat er veel activiteit in Nederland is is het natuurlijk erg makkelijk toegankelijk. Zoals gezegd, ik hoop de finish in Leeuwarden te gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
JeroenH schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:25:
Right.

Ik volg de zonnebotenrace nog niet heel erg gedetailleerd (niet zoals de World Solar Challenge de afgelopen paar jaar), maar omdat er veel activiteit in Nederland is is het natuurlijk erg makkelijk toegankelijk. Zoals gezegd, ik hoop de finish in Leeuwarden te gaan bekijken.
Kom anders gezellig bij Liandon een biertje happen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
looyenss schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:25:
Kom anders gezellig bij Liandon een biertje happen :-)
Dat lijkt me wel leuk! Waar zitten jullie? Hebben jullie een website? Ik kan er geen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
JeroenH schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:32:
[...]

Dat lijkt me wel leuk! Waar zitten jullie? Hebben jullie een website? Ik kan er geen vinden.
(nog) niet, af en toe verschijnt er wat op de homepage.
http://www.liandon.nl/liandon/index.htm

startnummer a14

Pagina: 1 ... 16 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.