5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Gebruikt u veel gas, olie of elektriciteit of heeft u in een jaar bij meerdere leveranciers energie gekocht, dan kunt u in aanmerking komen voor teruggaaf van energiebelasting.
huh he wat ????
je gebruikt veel en word beloond ???? twf
Waar heb je die polderkolder gelezen? Klinkt als een paaitruuk van een energiepiraat die door de vele bomen de jungle niet meer lijkt te zien...Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:12:
Wanneer kom ik in aanmerking voor teruggaaf van energiebelasting?
Gebruikt u veel gas, olie of elektriciteit of heeft u in een jaar bij meerdere leveranciers energie gekocht, dan kunt u in aanmerking komen voor teruggaaf van energiebelasting.
huh he wat ????
je gebruikt veel en word beloond ???? twf
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Hier dus
Oké 1 of 2 panelen, maar als het in een regulier kanaal te voorschijn komt krijgt Zonnigtype nog gelijk dat 2012 de doorbraak voor mainstream NL wordt, leverancier Pfixx
Nou Zonnigtype weer een stukje om te schrijven voor project nummer......., ja wat is de stand eigenlijk?
Ik denk dat Kockie even moet kijkenBarryH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:26:
tja, wat zeg je daar van:
http://link.marktplaats.nl/549400683
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
(maar hij levert wel kwaliteitscommentaar onder mijn stukje, waarvoor dank)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hoe meer die dingen in beeld komen voor de "gewone burger" hoe meer er verkocht wordt.
Dat "gewone burger" is even niet gewoon bij de Makro, de gemiddelde klant daar gaat iets anders om met zijn/haar centjes om. Hoe gek het ook klinkt die panelen kunnen wel eens een hebbeding worden.
Als je ziet hoe er soms consumenten elektronica op een platte winkelwagen wordt meegenomen.......
Op zo'n platte wagen neem je bij de Makro normaal de groot aanbiedingen mee.
lees ik eens een dag niet je site ben ik (weer) te laat
Dit , hierom en hierom
M'n eigen stukkie op PPV was 2 dagen ouder, maar we hebben uit dezelfde (GoT) bron geput (waarvoor nog grotere dank!) PS staat bij mij al langer vanwege hun diverse, ik mag wel stellen soms ronduit opmerkelijke projecten scherp op het netvlies. Maar daar had ik zes jaar geleden al een eerste stel verhaaltjes over geschreven...JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:30:
Over de Makro-panelen was ik 'm al voorhttp://www.solarwebsite.n...-aanbieding-bij-de-makro/
(maar hij levert wel kwaliteitscommentaar onder mijn stukje, waarvoor dank)
@ollie1965
Die actie van Makro schaar ik niet onder de "inkoopacties" frenzy. Daar is 'tie veel te prijzig voor... (ben desondanks benieuwd wie er in gaat stinken).
"Stand" is nog steeds 54. Kreeg vandaag een ogenschijnlijk nieuw door, maar dat heb ik nagevraagd, is nog zeer prematuur en heeft het stadium "inkoop actie" nog niet eens bereikt. Dus daar wacht ik even op verdere concretisering.
En ondanks "Makro", wordt het dit jaar een record jaar. Kun je vergif op innemen. Dus in die zin blijft de term "doorbraak jaar" valide. Maar of een "markt" duurzaam vooral op basis van (soms volslagen bezopen dan wel fragenswürdige) "inkoop acties" verder zou kunnen doorgaan waag ik te betwijfelen. Dat heeft niks met "normale" marktcondities te maken. Anders zouden we ook collectief fietsen, auto's, zeep, brood, condooms, kaarsen, boekenkasten, komkommers, vakanties, kerstbomen, telefoons, paaseieren, koffie, jurken, en whatever aanschaffen... Nog een hoop werk te verrichten, dus, voor VEH, Natuur & Milieu Rabobank, etc.

* edit *
@ollie
Heb je geen NEEN-NEEN! sticker dan? Is wel zo "duurzaam"...
[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2012 22:57 . Reden: plaagstootje moet kunnen... ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Denk dat voor een normale prijs en met meer info er zeker mensen een set aanschaffen die ze bij de makro zien.
Verwijderd
RIJKSOVERHEID!zonnigtype schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:21:
[...]
Waar heb je die polderkolder gelezen? Klinkt als een paaitruuk van een energiepiraat die door de vele bomen de jungle niet meer lijkt te zien...
http://www.rijksoverheid....van-energiebelasting.html
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2012 23:15 ]
Als ik zelf de post hier moet rond brengen van de buren omdat het in de verkeerde bus zit, en onze post ook wordt gebracht door de burenzonnigtype schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:51:
[...]
* edit *
@ollie
Heb je geen NEEN-NEEN! sticker dan? Is wel zo "duurzaam"...
Nee, geen Nee-Nee sticker al hier en dat terwijl ik steeds meer folders digitaal lees
Moet er nog eens van komen (staat op mijn todo list), maar de WAF faktor alhier is ook een niet te onderschatten faktor
EDIT
De gemiddelde koper bij de Makro is niet zo kosten bewust, en op detail let met helemaal niet.Pietje NL schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 23:06:
Jammer dat er geen bedrijf een serieuze poging qua prijs doet tot de verkoop van sets zonnepanelen via bv makro.
Denk dat voor een normale prijs en met meer info er zeker mensen een set aanschaffen die ze bij de makro zien.
[ Voor 26% gewijzigd door ollie1965 op 10-04-2012 23:24 ]
Dit , hierom en hierom
O, dat! Alleen byzondere situaties, niet van toepassing op 99 komma xx van de simpele burgermensjes, hoop ik.
Je zal maar >5.000 kuub/jaar gebruiken als blokverwarmer. Kun je de rest van de flat mee opstoken...

Rijksoverheid is natuurlijk ook de grootste profiteur van die "geliberaliseerde" energiemarkt, dus piraten zijn het ook nog eens daar...
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2012 23:41 . Reden: Piraten everywhere... ]
Dat is zo'n € 3,90 per WpAls we uitgaan van het bovenstaande rekenvoorbeeld (3500 kwh per jaar, 28 m2 zonnepanelen) dan kost de installatie je, inclusief montage, rond de €16.000.

(nog laag geschat met 850 kWh/kWp per jaar)
Volgens mij moet je dan goed zoeken om nog zoveel te kunnen betalen

De Makro heeft momenteel PV-sets voor dergelijke prijzenrube schreef op woensdag 11 april 2012 @ 07:10:
Volgens mij moet je dan goed zoeken om nog zoveel te kunnen betalen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja, ik dacht nog, zal ik die als voorbeeld nemen....JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 07:17:
[...]
De Makro heeft momenteel PV-sets voor dergelijke prijzen
Maar dat komt, zo heb ik mij laten vertellen, omdat de Makro acties altijd heeeeel lang van te voren in plannen. Soms wel tot jaren van te voren. Dan kunnen ze namelijk de allerbeste prijzen onderhandelen en weten de klanten zeker dat ze een topdeal hebben waar geen enkele andere aanbieder tegenop kan
Heb ik gedaan; past helaas niet binnen zonder bijzonder negatieve WAF en voor bij de houtvergasser is ie veeeeeeel te klein. Heb daar niet de behoefte om te gaan douchen (en een warmwaterleiding van 40 meter zie ik niet zitten...)
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
rube schreef op woensdag 11 april 2012 @ 07:21:
Maar dat komt, zo heb ik mij laten vertellen, omdat de Makro acties altijd heeeeel lang van te voren in plannen. Soms wel tot jaren van te voren. Dan kunnen ze namelijk de allerbeste prijzen onderhandelen en weten de klanten zeker dat ze een topdeal hebben waar geen enkele andere aanbieder tegenop kan

Willen jullie een greendrinks opzetten of wordt het een evolutie/revolutie
Dit , hierom en hierom
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Verwijderd
Incl. eilandje opspuiten...WouterB schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:32:
Als het nieuwsbericht klopt (en de 70 MW die ze noemen inderdaad (290k * 240 Wp = 70 MWp is) dan is het redelijk duur voor zo'n groot project: 3.36 E/Wp...
En allerlei extra beschermingen tegen tsunami's...
Dit is geen standaard installatie, zelfs niet vergeleken met reguliere grote parken, die vaak middenin woestijnen liggen.
... of op een bruinkool mijn in Deutschland ...Roamor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:36:
[...]
Dit is geen standaard installatie, zelfs niet vergeleken met reguliere grote parken, die vaak middenin woestijnen liggen.
Het is misschien ook wel wat voor mij, alleen moet wel de collectorbuis (1 defect) lost te verkrijgen zijn.
Ook moet het gehele systeem in en op m'n bijkeuken passen. Voor een systeem op zolder moet ik een platte boiler hebben.
150km rijden is financieel wel gunstig als het voor die prijs kan.
Heb een mail gestuurd voor de maten en gevraagd om meerdere defecten.
Iemand met nog meer aanbevelingen?
En anders maken we een zonne-afdakje voor de bijkeuken....
Verwijderd
Lijkt me niet zo nodig, de bescherming zou duurder zijn dan de schade repareren lijkt me.Roamor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:36:
[...]
Een kapot PV paneel vormt geen gevaar. Tis geen kerncentrale natuurlijk.
Ik weet niet wie de maker is van de collector ( leverancier ) maar ik weet dat voor mijn collector de buizen los te krijgen zijn. Volgens mij kosten ze 15 euro per stuk.flippo765 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:37:
[...]
Het is misschien ook wel wat voor mij, alleen moet wel de collectorbuis (1 defect) lost te verkrijgen zijn.
Ook moet het gehele systeem in en op m'n bijkeuken passen. Voor een systeem op zolder moet ik een platte boiler hebben.
150km rijden is financieel wel gunstig als het voor die prijs kan.
Heb een mail gestuurd voor de maten en gevraagd om meerdere defecten.
Iemand met nog meer aanbevelingen?
En anders maken we een zonne-afdakje voor de bijkeuken....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Laat maar, ze hebben de boilerinhoud ineens gehalveerd (250L) en de prijs is verdubbeld.mkleinman schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:26:
[...]
Ik weet niet wie de maker is van de collector ( leverancier ) maar ik weet dat voor mijn collector de buizen los te krijgen zijn. Volgens mij kosten ze 15 euro per stuk.
Hiervoor kan ik niet heen en weer gaan rijden en word het waarschijnlijk toch zelfbouw.
Een 250L systeem is mijn inziens te weinig om een goede CV-ondersteuning te verkrijgen.
Met fabrieks-collectoren passen er ook net geen 2 op de bijkeuken, maar voor een lage prijs is natuurlijk alles aan te passen.
Het zelfbouw-zonneboilerproject staat wel een beetje op een laag pitje, eerst de bijkeuken afmaken, en vervolgens is de badkamer aan de beurt (uiteraard met WTW, maar daarover meer in het WTW-topic)
Over de bijkeuken:
- Dak verhoogd aan 1 kant zodat het water wel naar het putje loopt.
- 1 volledige buitenwand vervangen.
- Wanden geisoleerd met 16cm Isover.
- Plafond geisoleerd met 24cm Isover.
- 1 volledige buitenwand vervangen
- Spouwventilatie van kruipruimte woonhuis met kanaal naar buiten verlengd(ventileerde eerst in de bijkeuken achter het hout).
- Afgewerkt met gipsplaten en nu bezig met stuccen (eerst glad, daarna afwerken met spachtelputz)
- Kattenluik aagepast op spouw, bestaat nu uit 2 buitenluiken en wil nog een stalen binnenkant erin maken (gips is zo snel vies).
- Plafond uitgerust met LED-inbouwspots.
Hierna heb ik hopelijk geen extreme koude meer 's ochtends, geen hitte in de middag en geen schimmel/naaktslakken meer als huisdieren (drie katten is al druk zat).
Return the sender...JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:43:
Vraag: wat zou een goede Engelse vertaling zijn van het woord 'zelflevering'? Ik ben wat vertaalwerk aan het doen voor de Windvogel...
(grapje...)
Zat meer te denken aan:
Deliver yourself, self delivery.......
Ik denk dat je naar de selfsustaining/sustainebility richting moet.
Misschien kan je de zin anders verwoorden?
Vandaar dat ik nog op zoek ben naar de perfecte vertaling. Ik zal morgen ook eens op mijn werk rondvragen.
There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.
Verwijderd
Tax evasion?JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:02:
Nou, het document is getiteld "Zelflevering" dus het zou mooi zijn als ik er één woord voor zou kunnen gebruiken. Een Engels sprekende vriend van me aan wie het begrip uitlegde kwam met het woord Self-delivery, maar hij vond zelf ook dat het wat kunstmatig klonk.
Vandaar dat ik nog op zoek ben naar de perfecte vertaling. Ik zal morgen ook eens op mijn werk rondvragen.
...just kidding....
Self-delivery is volgens mij in sommige klimaten een pervers woord?JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:02:
Nou, het document is getiteld "Zelflevering" dus het zou mooi zijn als ik er één woord voor zou kunnen gebruiken. Een Engels sprekende vriend van me aan wie het begrip uitlegde kwam met het woord Self-delivery, maar hij vond zelf ook dat het wat kunstmatig klonk.
Persoonlijk lijkt de google vertaling (waarachtig) de beste.
Self-provisioning
Ik geef m'n bek ook maar een douw
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Je vergeet even dat een elektrische auto rijd voor ongeveer 150 Wh / km. 6 kilometer op een kWh. Een PV installatie van €6000 produceert voor 30 jaar elektriciteit voor jaarlijks een 20.000 km in een elektrische auto. Dat is 200 euro per jaar bij lineaire afschrijving.Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:22:
huidige diesel motoren zijn 40% effectief 60% is waste , warmte wrijving e.d
gas , hout en kolen gestookte centrales halen een efficientie van 30-49% gemeten op de centrale! daar gaan dan nog eens de hoge transport verliezen af en je omzetten laden en onladen van je auto accu,s ,en het omzetten vandat naar beweging in je electro motor !
Niet alleen dat, volgens mij is er ook transport nodig om de diesel in de auto te kunnen gooien, net als dat er transport nodig is om elektriciteit in je auto te kunnen gooien.SpiceWorm schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:11:
[...]
Je vergeet even dat een elektrische auto rijd voor ongeveer 150 Wh / km. 6 kilometer op een kWh. Een PV installatie van €6000 produceert voor 30 jaar elektriciteit voor jaarlijks een 20.000 km in een elektrische auto. Dat is 200 euro per jaar bij lineaire afschrijving.
Het is beide verlies, je moet het dan ook alletwee meerekenen.
Je hebt dus blijkbaar de milieubelasting van elektrische auto's met recyclebare lithium batterijen vergeleken met de milieubelasting van de huidige automobiel?hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 08:53:
M.i. komt het elektrisch rijden te vroeg.
Verwijderd
ik heb het over energie ,effiecentie, uitstoot en niet over,,,, geld , ik vind het ook lastig om energie besparen los van geld besparen te zien (zelfs de overheid kan het niet )SpiceWorm schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:11:
[...]
Je vergeet even dat een elektrische auto rijd voor ongeveer 150 Wh / km. 6 kilometer op een kWh. Een PV installatie van €6000 produceert voor 30 jaar elektriciteit voor jaarlijks een 20.000 km in een elektrische auto. Dat is 200 euro per jaar bij lineaire afschrijving.
en ik wil niemand demotiveren om de ontwikkeling met de aanschaf van een e-car te stimuleren in tegendeel , die auto,s moeten er helemaal klaar voor zijn als we het wel rendabel kunnen toepassen.
maar er zijn nog een paar kleine hobbeltjes te gaan.
laad tijd (3-4uur voor 80% .100% 7-10 uur)
laad moment (als je thuis komt van je werk is de zon weg)
het vermogens verlies bij snel laden. (rendement word lager bij sneller laden)
laad punten
zonnecel oppervlakte voldoende om en huis en 20.000 km van stroom te kunnen voozien.
axiradius (met sportief rij gedrag word deze snel erg klein , en krijg je met boven genoemde punten te maken)
aanschaf prijs
Model. kwh/100km. 20.000 km/jaar in kwh. piekvermogen zonnepanelen, paneeloppervlakte m2
Tesla Roadster 20,0 4.000 4.444 29,63
Nissan Leaf 21,3 4.250 4.722 31,48
Peugeot iOn 11,3 2.256 2.507 16,71
Citroën C-ZERO 11,3 2.256 2.507 16,71
Mitsubishi i MiEV 11,3 2.256 2.507 16,71
helaas wil het ook nog niet helemaal lukken met een kleine waterstof reaktor voor thuis.
want dit zou ook een erg goeie omzet en opslag manier zijn.
het kan al wel , maar is ook nog niet efficient genoeg.
maar kijk en luister even naar dit ! YouTube: Solar hydrogen home Michael Strizki
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 02:33 ]
Verwijderd
en vergeet dan niet wat het kost aan energie om diesel te maken en tanksstations te bouwen en onderhodudenflippo765 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:44:
[...]
Niet alleen dat, volgens mij is er ook transport nodig om de diesel in de auto te kunnen gooien, net als dat er transport nodig is om elektriciteit in je auto te kunnen gooien.
Het is beide verlies, je moet het dan ook alletwee meerekenen.
maar daar ging het niet om ...... het gaat erom dat we eerst een goed opslag medium nodig hebben om ons netwerk over te kunnen slaan en volledig op zonne energie te kunnen rijden wonen,
alle energie centrales worden fosiel gevoed (afgezien van atoom.) alle niet electriche auto,s ook
wat is nu de korste weg?
fosiel in een centrale verbranden stoom en dan stroom maken transporteren , tranformeren 4x...........en dan opslaan in een accu en dan omzetten in beweging ,
(dan hou ik het nog even beperkt omdat er ook transport nodig is om de brandstof in de centrale te krijgen )net als de diesel bij het tank station cq in de auto .)
of fosiel direct in een auto gooien en omzetten in beweging.
Trias energetica. Gewoon: voorkomen dat je die troep nodig hebt, met beperkte, niet door andere aan geprate "behoeftes" proberen te leven en zoveel mogelijk fossiele inzet proberen te vermijden. Korter kan het niet. Dan houd je ook meer geld over om zonnepaneeltjes te kopen om dat "korter" nog korter te kunnen gaan maken...
Trustuh!
Wat de een sportief rijden noemt, noemt een ander idioot gasgeven. "sportief rijden" bestaat uit planken en remmen. Lijkt me sowieso iets wat met de huidige/komende brandstofprijzen binnenkort gaat uitsterven.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:05: (met sportief rij gedrag word deze snel erg klein
Ik denk dat ik me ook wel onder de "sportieve rijders" kon scharen, maar een aantal keren klokken met stopwatch (zelfde traject) heeft me duidelijk gemaakt dat het behoorlijk zinloos is. Dit is dan wel weer sportief rijden
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Het meeste tijdswinst haal je idd dmv door rood te rijden.kockie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:03:
[...]
Wat de een sportief rijden noemt, noemt een ander idioot gasgeven. "sportief rijden" bestaat uit planken en remmen. Lijkt me sowieso iets wat met de huidige/komende brandstofprijzen binnenkort gaat uitsterven.
Ik denk dat ik me ook wel onder de "sportieve rijders" kon scharen, maar een aantal keren klokken met stopwatch (zelfde traject) heeft me duidelijk gemaakt dat het behoorlijk zinloos is. Dit is dan wel weer sportief rijden
En: als je 60 rijdt waar je 30 mag, is dat 100% sneller. Je moet minstens 160 rijden op een 80km weg om hetzelfde voorelkaar te krijgen....
Ik probeer altijd zonder te remmen op het werk te komen... jaja. En dat lukt me soms nog ook. Zeker met rotondes kun je de auto al lang van te voren uit laten rollen en te remmen op de motor.
Dat vind ik meer decoratief rijden
Ik kan hard optrekken en snel rijden verder niet onder sportief rijden scharen. Wat is er sportief aan? De conditie van je rechtervoet wordt beter?
Verwijderd
Sportief rijden is anderen de ruimte geven en andere weggebruikers eens voor laten gaan.JeroenH schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:23:
Ik kan hard optrekken en snel rijden verder niet onder sportief rijden scharen. Wat is er sportief aan? De conditie van je rechtervoet wordt beter?
Dat is sportief rijden.
Van Dale:
Betekenis 3 dusspor·tief bn, bw 1 in verband staand met de sport 2 sportliefhebbend: hij is erg ~ doet veel aan sport 3 in de geest vd sport; fair: iets ~ opvatten 4 gemakkelijk zittend: een ~ jasje
Als voorbeeld mijzelf zo'n 26 jaar geleden (toen de mannen nog van ijzer waren, en het hormoon gehalte hoogkockie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:03:
[...]
Wat de een sportief rijden noemt, noemt een ander idioot gasgeven. "sportief rijden" bestaat uit planken en remmen. Lijkt me sowieso iets wat met de huidige/komende brandstofprijzen binnenkort gaat uitsterven.
Een rit van 260Km van zuid naar bijna noord Nederland, op een zaterdagmorgen (07.00 uur). Daar waar ik vol gas kon (+200Km/h) deed ik dat ook. Tijdsduur van de rit 2.10 minuten inclusief tankbeurt bij 180Km (motor, kleine tank)
Normaal rijden (toen nog max 100Km/h op de rijkswegen) 2.20 minuten zonder te tanken
Tja mensen kunnen wel veranderen zie je wel.....
Dit , hierom en hierom
Was toch al nooit zo'n kroegtijger. Kreeg er net zin in, krijg je dat weer...

Barman, doe me ff een jenever om de vieze smaak weg te spoelen...
Zal ik nog even doorgaan?
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Nu alleen nog het Click-fit materiaal, en ik kan met mooi weer (en weekend) het dak op!
Hier vergelijkbaarollie1965 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:29:
[...]
Als voorbeeld mijzelf zo'n 26 jaar geleden (toen de mannen nog van ijzer waren, en het hormoon gehalte hoog)
Een rit van 260Km van zuid naar bijna noord Nederland, op een zaterdagmorgen (07.00 uur). Daar waar ik vol gas kon (+200Km/h) deed ik dat ook. Tijdsduur van de rit 2.10 minuten inclusief tankbeurt bij 180Km (motor, kleine tank)
Normaal rijden (toen nog max 100Km/h op de rijkswegen) 2.20 minuten zonder te tanken
Tja mensen kunnen wel veranderen zie je wel.....
vanochtend op de heenweg weer eens als een idioot gereden om op het werk te komen. Kostte me 1 uur en 27 minuten.
Vanmiddag heel relaxed terug gereden 1 uur en 33 minuten.
Heenweg: 1 op 19
Terugweg 1 op 24
Heenweg. STRESS
Terugweg.RELAX
Ik weet wel weer wat ik in het vervolg ga doen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
(en het is nu, 2½ jaar na dato, nog altijd een erg goed gelezen artikel op mijn website... ongelooflijk)
-edit-
Even mijn trotsheid showen hoor, ik sta met een foto en een artikeltje in de Down to Earth van milieudefensie!
http://www.solarwebsite.n...-to-earth-milieudefensie/
Proost!

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 12-04-2012 18:40 ]
Dat doe ik dan ook maar niet. Een pagina voldoet...JeroenH schreef op donderdag 12 april 2012 @ 18:31:
Moet je eens schrijven over anders of minder rijden op je website (of zelfs over het niet hebben van auto)... sjonge aan wat voor gezeik heb ik destijds blootgestaan zeg. Not for the faint of heart...
Ditto, prosit!Proost! [afbeelding]
Is dat een reactie op mijn verhaal?zonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:29:
En dat in de duurzame kroeg.
Was toch al nooit zo'n kroegtijger. Kreeg er net zin in, krijg je dat weer...![]()
Barman, doe me ff een jenever om de vieze smaak weg te spoelen...
Baal je van mijn verhaal?
Ik wilde even mee geven dat ik er al wel lang achter was dat heel hard rijden/duwen geen zin heeft.
Het snel rijden is op jonge leeftijd voornamelijk een kwestie van hormonen.
Inzicht komt met de jaren, bij sommige wat eerder dan bij andere.
Mijn onderschrift (en die van jou ook) geven voeding om telkens anders te denken.
Dit , hierom en hierom
No problem hoor, ik was het sarcasme poppetje vergeten. Fijn dat er steeds meer mensen achter komen dat er nog wel wat "in te halen" valt in hun eigen leven. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Over tot de orde van de dag. Ober: rondje voor ollie!ollie1965 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:39:
[...]
Is dat een reactie op mijn verhaal?
Baal je van mijn verhaal?
Ik wilde even mee geven dat ik er al wel lang achter was dat heel hard rijden/duwen geen zin heeft.
Het snel rijden is op jonge leeftijd voornamelijk een kwestie van hormonen.
Inzicht komt met de jaren, bij sommige wat eerder dan bij andere.
Mijn onderschrift (en die van jou ook) geven voeding om telkens anders te denken.

En toch zetten de heftige reacties me aan om door te gaan. Als mensen ergens heftig op reageren dan is er wat en mag je harder op de knopjes duwen, vind ik.zonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:18:
Dat doe ik dan ook maar niet. Een pagina voldoet...
Eens komt de dag dat we de auto weg kunnen doen (als maatschappij bedoel ik). Helaas zal er die dag nog veel meer veranderen.
Volgende maand ben ik jarig en dan vraag ik deze twee boeken voor mijn verjaardag:
Carfree cities
Carfree design manual
Verwijderd
Zaterdag a.s. is de landelijke opstepdag voor iedereen die zich met de autoped "echt duurzaam" wil verplaatsen (of recreatief of op wedstrijdniveau zich wil meten aan zichzelf of een ander). Op 35 plaatsen in Nederland en België kun je kicken - www.autoped.nl/opstepdag/index.html. Beleef het mee...JeroenH schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:28:
...Eens komt de dag dat we de auto weg kunnen doen...
Guitig, maar niet echt iets voor mijVerwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:44:
Zaterdag a.s. is de landelijke opstepdag voor iedereen die zich met de autoped "echt duurzaam" wil verplaatsen (of recreatief of op wedstrijdniveau zich wil meten aan zichzelf of een ander). Op 35 plaatsen in Nederland en België kun je kicken - www.autoped.nl/opstepdag/index.html. Beleef het mee...
Iets anders - neemt slok van zijn bier - ik sprak net één van mijn duurzame medebloggers (uit de Down to Earth) en die haalt met een vierpersoonshuishouden een jaarverbruik van 750kWh. Toen ze nog met zijn tweeën waren was dat slechts 300 kWh. Zonder zonnestroompanelen of andere opwek.
Jullie snappen dat ik die haar geheimen eens ga ontfutselen. Ik dacht dat de 1100-1200kWh/jr waar wij tweetjes op zaten voor een 'modern' huishouden toch echt wel heel goed was, maar het 'duurzame-testosteron-jongetje' in me vindt het niet leuk als iemand anders daar even driekwart vanaf snoept
-edit-
Overigens wel superleuk dat ik nu in contact ben met 'duurzamen' uit een geheel andere hoek. Dat is nooit weg. Nieuwe ideeën, nieuwe inzichten, etc. Yes. Hier zit een gelukkig mens.
* JeroenH neemt nog een slok van zijn biertje
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 12-04-2012 23:17 ]
Dan vind ik die sportieve dames op de link van Kockie er toch beter uit zien hoorzonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:18:
Dat doe ik dan ook maar niet. Een pagina voldoet...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Stel je hebt een paneel dat 74 volt 8 ampere geeft , kun je dan 2x een steca 300 gebruiken die 5amp per stuk aan kunnen , parralel op dat paneel zetten om zo de 8 ampere te verdelen als 2x4 voor elke steca?
Dat mag.Speksteenkachel schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:42:
[...]
Dan vind ik die sportieve dames op de link van Kockie er toch beter uit zien hoor
Ik zie ook liever "sportieve dames". Vooral van het fietsende soort...
*edit*
overclocker: dat soort vragen horen niet thuis in een kroeg, daarvoor gelieve het door de moderatoren opgezette specifieke deel gebruiken. Kroeg hiernaast, dus... (die zijn geloof ik lid van de Blauwe Knoop, maar ik kan me vergissen...
Hier wordt gezopen gedronken. En ins blaue hinein geloeld...
[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 13-04-2012 00:13 . Reden: blauw l*llen ]
A'dam PVOutput
Ziet er interessant uit. Als we dat nu overal doorvoeren, kunnen we veel stadstuinen / eetbare tuinen aanleggen zonder dat het ten koste gaat van bestaand natuurgebied of landbouwgrondJeroenH schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:28:
[...]
Volgende maand ben ik jarig en dan vraag ik deze twee boeken voor mijn verjaardag:
Carfree cities
Carfree design manual
Ik lees de recensie wel op je site?
Precies, en wat dacht je van leefruimte? Steden gemaakt voor mensen in plaats van auto's? Ik teken ervoor.rube schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 08:46:
Ziet er interessant uit. Als we dat nu overal doorvoeren, kunnen we veel stadstuinen / eetbare tuinen aanleggen zonder dat het ten koste gaat van bestaand natuurgebied of landbouwgrond
Absoluut. Duurt nog wel even, ik ben pas eind mei jarig en dan moet ik ze nog lezenIk lees de recensie wel op je site?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Gelukkig ben ik nog niet zover dat ik daar overdag aan begin. Dat lijkt me niet zo duurzaam
Nou, als 90% van de bevolking geen kinderen zou krijgen én flink wat alcohol zouden nuttigen dan is dat voor de aarde als geheel misschien wel duurzaamJeroenH schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:15:
[...]
Gelukkig ben ik nog niet zover dat ik daar overdag aan begin. Dat lijkt me niet zo duurzaam
Overigens, ik drink geen bier, aan dat andere heb ik me wel (2x) schuldig gemaakt
Moet wel bekennen: het ziet er erg summier uit.....
een handje ballonnekes, 2 A3-formaat posters en ca 10-15 kaarten om uit te delen
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Veel leesplezier, dik verdiend.antonboonstra schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:02:
[afbeelding]Ik kom gistermiddag laat thuis, ligt er opeens een postpakket op de deurmat.Ik heb helemaal niks besteld... Bij het uitpakken komt er een boek over PV uit de envelop tevoorschijn. Hmm het zou toch niet... maar de bijgevoegde brief bevestigde het. Hahaha, helemaal leuk. Bedankt voor het attente cadeautje en al jullie ondertekeningen.
Mocht je ooit nog eens in de buurt van Leiden komen, geef op tijd een seintje. Als je tenminste ook op zonnestroom gebakken appeltaart wilt...
Voor de goede orde aan diegenen die "het" niet volgen. Het cadeau was voor Anton's fraaie Google docs en grafieken opzet voor de aangemelde capaciteit aan PV van GoT leden en een aparte sectie voor niet GoT leden...
Zie de FAQ sectie van dit forum, onder hoofdje "GoT duurzame tweakers overzicht", bijna onderaan, met links waar je je eigen PV capaciteit kunt aanmelden en de documenten en daar uit gegenereerde grafieken kunt bekijken. Tijdens de "appeltaart meet" was er net iets meer dan een halve MWp via Anton's Google docs aangemeld, waarvan 322 kWp van GoT leden...
Grote Dank!
Hmmmm, dat klinkt weer tof allemaal. Volgend jaar maar eens serieus overwegen een keer over te slaan.NielsTn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:06:
zojuist de folders/handouts voor de Solardays ontvangen.
Moet wel bekennen: het ziet er erg summier uit.....
een handje ballonnekes, 2 A3-formaat posters en ca 10-15 kaarten om uit te delen
Intussen het lokale sufferdje geinformeerd, maar ook de streekkrant "De Gelderlander" en de lokale omroep NIMA....
ps... heeft iemand contactgegevens van CNN?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
info@cnn.comNielsTn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:39:
@JeroenH: gewoon eigen offensief beginnen.
Intussen het lokale sufferdje geinformeerd, maar ook de streekkrant "De Gelderlander" en de lokale omroep NIMA....
ps... heeft iemand contactgegevens van CNN?![]()
Johann Sebastian Bach
<tringggg> <klapperdeklap> BOEM!
2e enveloppe met (hetzelfde) promo-materiaal van Solardays...
Verwijderd
idem en 3x schuldig..rube schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:31:
[...]
Overigens, ik drink geen bier, aan dat andere heb ik me wel (2x) schuldig gemaakt
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 19:23 ]
Verwijderd
In huize Ecowoman geen kids, wel bier (bier, niet pils: een wezenlijk verschil).rube schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:31:
Nou, als 90% van de bevolking geen kinderen zou krijgen én flink wat alcohol zouden nuttigen dan is dat voor de aarde als geheel misschien wel duurzaam![]()
@JeroenH: proost! Inderdaad een resultaat om heel trots op te zijn: deze ambassadeur-functie die je vervult met je website wat leidt tot artikelen in de pers en het starten van het topic dat geleid heeft tot dit forum!
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 19:50 ]
Het project "hetzoneffect" gaat als een trein.
Inmiddels over de 400 aanmeldingen voor het gezamelijk inkopen van zonnepanelen.
sjeusus, toetsenbord gaat weer roken.Meridiaan schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 20:25:
Ook in Zeeland gaat er menig Peelander biertje vloeien.![]()
Het project "hetzoneffect" gaat als een trein.
Inmiddels over de 400 aanmeldingen voor het gezamelijk inkopen van zonnepanelen.
Enige grove indicatie wat gemiddelde pakket grootte cq. totaal volume ongeveer zou kunnen zijn nu?
Gaat hard...
Verwijderd
Want ik vond de 2.19 nogal fors .. of zie ik dat niet goed ?
Verwijderd
3.36wp . 2.16wp 2.62wp all in 40%korting 30%korting En met betrekking tot die korting zie je weer niet op welk bedrag ....
wat is b,v een redelijk prijs voor een all in systeem wp?
en voor een instaleer het zelf systeem .compleet gelevert. wp?
want ik krijg het idee dat als nu iedereen ineens roept van dat het makkelijk uit kan, er maar 1 partij is die hier echt snel veel aan verdient...
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 21:26 ]
Verwijderd
haha u hier ook ..Erasmo schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:31:
Als tweaker zou je het in principe makkelijk zonder inkoopactie moeten kunnen regelen.
lukt mij ook wel ...
Ikzelf zou gezamenlijke inkoopacties e.d. links laten liggen. Mijn advies is om een degelijke leverancier uit te zoeken die waarschijnlijk over vijf of tien jaar ook nog wel bestaat. Het scheelt echt niet zoveel, en de kans dat goedkoop duurkoop is is altijd aanwezig.Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:14:
wat is b,v een redelijk prijs voor een all in systeem wp?
en voor een instaleer het zelf systeem .compleet gelevert. wp?
Voor een systeem van enige grootte (zeg 1000Wp en groter) moet je het volgens mij vrij makkelijk onder de € 2 per Wp kunnen krijgen. Vergeet monitoring niet.
Verwijderd
Of is er ook nog zoiets als , slechte panelen ?
Tegenwoordig lastig te zeggen. De omvormer is elektronica, net als je computer en televisie. Die houdt er op een gegeven moment gewoon mee op, als er bv. een condensator leeggelopen is. Ikzelf schat in dat de bekendere namen (SMA, Mastervolt, Steca, en nog een paar) gemiddeld langer mee zullen gaan dan goedkopie Chinees spul. Maar je kunt met beide categorieën zowel pech als geluk hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:39:
Zit het grootste risico niet in de inverter?
Echt slecht weet ik niet. Bij panelen zijn er een paar zaken die kwetsbaar zijn: de sealings, de solderingen en de cellen. Zonder weer in een discussie terecht te komen over wat A-merk, B-merk en bankable en zo is denk ik niet eens dat er echt 'slechte' panelen op de markt zijn, maar meer dat bij de echte goedkopies de variatie groter is en dus de kans op één (of twee) slecht paneel in een set wat groter is. Het probleem zal zijn dat de meeste defecten zich pas na een tijdje openbaren (meerdere jaren) en wat er dan gebeurt is maar de vraag. Als je dan goedkopie panelen hebt die gekocht zijn via een goedbedoelde inkoopactie die allang niet meer bestaat, wat ga je dan doen?Of is er ook nog zoiets als , slechte panelen ?
Daarom mijn advies: ga niet voor allergoedkoopste. Het spul moet ook geproduceerd worden en als je het elke vijf jaar moet vervangen omdat het stuk gaat verlies je de duurzaamheid toch echt uit het oog. Duurzaamheid is langetermijn-denken. Geef liever een paar euro meer uit voor goed spul bij een degelijke leverancier. Maar dat is mijn mening.
Verwijderd
Nu zou ik alleen van leverancier, fabrikant maken in dit verhaal , omdat je je garrantie toch van die moet krijgen.
Daar was toch zo,n wetje voor?
Het Nederlandse consumentenrecht stelt dat jij als particuliere koper in eerste instantie garantie hebt bij je leverancier, en niet bij de fabrikant. Als de leverancier je klakkeloos doorstuurt naar de fabrikant zit hij fout, heel simpel.Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:28:
Mee eens..
Nu zou ik alleen van leverancier, fabrikant maken in dit verhaal , omdat je je garrantie toch van die moet krijgen.
Daar was toch zo,n wetje voor?
Dat sommige fabrikanten een uitstekend supportnetwerk hebben en dat het de voorkeur kan hebben het via de fabrikant te regelen is soms waar, maar het blijft een feit dat de leverancier de eerste verantwoording heeft.
Verwijderd
Vandaar dat ik altijd wil proberen zoveel mogenlijk schakels ertussen uit te halen bij een aankoop en mocht er iets mis gaan ik ''gewoon'' daar aanklop waar ik terecht kan met een grarrantie gevalletje.
In enkele gevallen zitten er 3 verdienende partijen op een product waar je omheen kunt.. Dat was eigenlijk waar ik op doelde.
Jeetje ik gebruik hoofd letters en minder dubbele spatie,s
Verwijderd
Voorlopige kan je uitgaan van :zonnigtype schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 20:29:
[...]
sjeusus, toetsenbord gaat weer roken.
Enige grove indicatie wat gemiddelde pakket grootte cq. totaal volume ongeveer zou kunnen zijn nu?
Gaat hard...
Informatie panelen:
ET Solar P 572195 (195 Wp). Afmetingen: 0,80 x 1,50 m.
ET Solar P 660235 (235 Wp). Afmetingen: 1,00 x 1,65 m.
Omvormers:
Set 1: 3 panelen 585 WP met Mastervolt Soladin 600
Set 2: 6 panelen 1410 WP met SMA SB1200
Set 3: 8 panelen 1880 WP met SMA SB1700
Set 4: 12 panelen 2820 WP met SMA SB2500
Set 5: 16 panelen 3760 WP met SMA SB3000
Meer informatie op http://www.hetzoneffect.nl/node/231
Verwijderd
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 01:17 ]
Verwijderd
Verwijderd
een sb1700 levert 1500 Watt AC je krijgt dus niet wat je koopt op de stickerSet 3: 8 panelen 1880 WP met SMA SB1700
niemand heeft nog een printje uit een sma bekeken, ik wel, het zal je verbazen, maar dat komt gewoon uit china. en er word wat af geleutert over kwaliteit en duitsland op dit forum....
op de zdf was gisteren een item,(SMA, Mastervolt, Steca, en nog een paar) gemiddeld langer mee zullen gaan dan goedkopie Chinees spul. Maar je kunt met beide categorieën zowel pech als geluk hebben
telefumken, aeg, blaupunkt etc, zijn alleen nog brandings, er werken nog 4 mensen,
het produkt komt uit china, die het logo mag voeren.
erachter zit M3 systems AG.
hoe erg wil je jezelf nog voor de gek houden ?
de produkten hebben op de sticker german engineering staan, verder niets.
http://mediathek.daserste...lag-fuer-gute?buchstabe=P
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 08:58 ]
Verwijderd
zo als ze dat met psu,s ook doen , open halen , kijken testen, via codes op de apparaten kun je de fabrikant achterhalen..
waar het gemaakt word zegt niet veel , alleen dat ze voor lage lonen werken of hele hoge ..
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 09:09 ]
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Zit te denken aan een kleine uitbreiding met 2-5 Sanyo HIT in combinatie met Power One Micro's of Enecsys. Wacht nog even of er dit najaar een Zon op je Dak subsidie komt (weten ze nog niet).Bartjuh schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:55:
Enecsys omvormers binnen![]()
Nu alleen nog het Click-fit materiaal, en ik kan met mooi weer (en weekend) het dak op!
A'dam PVOutput
Ga ik informeren, update volgt!zonnigtype schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 20:29:
[...]
sjeusus, toetsenbord gaat weer roken.
Gaat hard...
Oef, luxe combinatieericplan schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:16:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Zit te denken aan een kleine uitbreiding met 2-5 Sanyo HIT in combinatie met Power One Micro's of Enecsys. Wacht nog even of er dit najaar een Zon op je Dak subsidie komt (weten ze nog niet).
Ik ben zelf ook heel benieuwd. Ze voelen in ieder geval zeer degelijk aan. Die IP66 rating geloof ik wel.
Het is wachten op mooi weer (en vrije tijd->weekend) voordat ze op het dak gaan met de zonnepanelen en click-fit.
Dit topic is gesloten.