De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.295 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Grote tanks, accesoires... Er is wel e.e.a. te krijgen hoor (bv. bij http://www.dbcom.nl/), maar het assortiment is beperkt en de prijzen veel hoger dan in Duitsland, en twee/drie jaar geleden was er minder dan nu.

Zie ook de discussie onder dit artikel uit 2011.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja... duitsland. Merk het ook als er weer eens een laptop stuk is. Hier in NL niks te krijgen of spareparts veel te duur, uit duitsland of de UK genoeg te krijgen voor een habbekrats. Waren wij nu het land van de handel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien heeft dit ook iets te maken met grootte, inwoners aantallen?

Wikipedia: Demografie van Europa

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 17:59
En met het feit dat in Nederland vrijwel overal mooi zoet grond of oppervlaktewater te vinden is. Je kunt in plaats van een regenwatertank net zo goed een klein bronnetje slaan in je thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ehm...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een beetje vrolijkheid in de kroeg moet kunnen toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jawel, jawel. Het was alleen nogal... onverwacht toen ik vanochtend keek. ;)

Ik heb een nogal brede muzieksmaak - zo breed dat sommigen beweren dat ik geen smaak heb - maar voor dit heb ik toch overwogen een TR aan te maken ;) ;)

[ Voor 51% gewijzigd door JeroenH op 08-09-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zeg maar of ik hem moet bannen >:)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nee, hoor. Alleen die muziek :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier aan de oost-grens wordt "die Volksmusik" er met de paplepel ingegoten 8)
Als ik nu elke zondagochtend eens een nieuwe plaats >:)

Maar om het weer goed te maken een linkje naar de fietssnelweg F35 hier in Twente.
Loopt via Glanerbrug, Enschede, Hengelo, Borne, Almelo, Wierden met als eindpunt Nijverdal parallel aan het spoor.
Geen last van stoplichten en viaducten :)
http://www.google.nl/url?...eUw&bvm=bv.51773540,d.d2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Omg :|

Ik wist niet hoe snel ik het geluid uit moest zetten...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
Rol-Co schreef op zondag 08 september 2013 @ 12:18:
[...]

Omg :|

Ik wist niet hoe snel ik het geluid uit moest zetten...
is goeie muziek, lekker zomeravondje, pintje of wijntje d'r bij en genieten :)

Jarenlang opgegroeid toen het Volksdansfestival (in Heijen) op loopafstand stond opgesteld.
Einfach super toll! :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:12:

Wij hebben zo'n beetje het beste drinkwater van de wereld
ik las enige tijd geleden dat Wij ook al het beste pensioenstelsel ter wereld hebben(dus toch niet slecht voor zo,n klein landje >:)
. Ik mag toch hopen dat niemand daar enig risico mee gaat nemen zeg.
wel als je naar schaliegas gaat boren, toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

op het gemeentehuis van Veere - in Domburg dus - zijn ze pas begonnen met het plaatsen van 508 zonnepanelen, goed nieuws dus, alhoewel, hier in de kroeg weet je maar nooit 8)
alleen, DIT begrijp ik even niet: komen ze met de opmerking: de panelen hebben een rendement van 90% 8)7 wij weten wel beter hier waar die 90% voor staat, toch?
en dan: de opbrengst van 114.000 kWh = 20 % van het totale verbruik?? dus een gemeente huis heeft een jaar verbruik van 570.000kWh :? lijkt mij heeel veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:13:
op het gemeentehuis van Veere - in Domburg dus - zijn ze pas begonnen met het plaatsen van 508 zonnepanelen, goed nieuws dus, alhoewel, hier in de kroeg weet je maar nooit 8)
Hier in de kroeg zul je niet veel mensen vinden die het geen goed idee vinden ;)
alleen, DIT begrijp ik even niet: komen ze met de opmerking: de panelen hebben een rendement van 90% 8)7 wij weten wel beter hier waar die 90% voor staat, toch?
Misschien staat het niet op pal zuid, en verwacht men dat de installatie 90% gaat leveren van wat hij zou kunnen leveren indien optimaal opgesteld. Maar het is vreemd uitgedrukt, duidelijk iemand die niet in te materie zit.
en dan: de opbrengst van 114.000 kWh = 20 % van het totale verbruik?? dus een gemeente huis heeft een jaar verbruik van 570.000kWh :? lijkt mij heeel veel....
Dat kan best. Flinke airco, dikke serverruimte, misschien laden ze hun elektrische auto's er wel mee op. In een flink pand waar veel mensen werken zit je zomaar aan dat soort bedragen hoor. 570MWh per jaar staat gelijk aan gemiddeld 65kW continu. Lijkt me niets geks...
JAN-B schreef op maandag 09 september 2013 @ 12:37:
ik las enige tijd geleden dat Wij ook al het beste pensioenstelsel ter wereld hebben(dus toch niet slecht voor zo,n klein landje >:)
Sja.. pensioen. Dat is weer een heel aparte discussie.
wel als je naar schaliegas gaat boren, toch :?
Goed punt, maar ik had het meer over zelf risico nemen, door niet 100% zeker te maken dat je geen regenwater terug het drinkwaternet in kunt pompen. Ik kreeg de indruk dat niet iedereen dat even serieus nam.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 09-09-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, wat cool :D Er gaan er wel een paar ongenadig hard onderuit zeg, ouch :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zo de scouting van mijn zoon heeft nu ook zonnestroompanelen.

https://picasaweb.google....IngebruiknameZonnepanelen

Voor de nieuwsgierige, foto 1 zonnestroompanelen, foto 30 ....... die persoon uit 1965

En ja die toren is 12 meter hoog (2 secties) en volledig met de hand gebouwd in 9 uur.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niets is zo goed als kinderen in aanraking brengen met duurzame technieken. Ik snap niet waarom we niet alle scholen volleggen met zonnepanelen en zonneboilers, en in elke school een duidelijk display hangen met de energieopbrengst. Duurzaamheidsles als normaal onderdeel van het lespakket, groentetuintje op het schoolplein, 500m rondom de school autovrij (lijkt me nuttiger dan koffieshopvrij, maar OK).

De jeugd heeft de (duurzame) toekomst. Top dat die Scoutinggroep dit doet. Vroeger leuke tijd gehad bij de scouts. Lekker buiten zijn, leren in een groep te functioneren en ik kan nog steeds knopen als een gek :)

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 09-09-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:49:
Niets is zo goed als kinderen in aanraking brengen met duurzame technieken. Ik snap niet waarom we niet alle scholen volleggen met zonnepanelen en zonneboilers, en in elke school een duidelijk display hangen met de energieopbrengst. Duurzaamheidsles als normaal onderdeel van het lespakket, groentetuintje op het schoolplein, 500m rondom de school autovrij (lijkt me nuttiger dan koffieshopvrij, maar OK).

De jeugd heeft de (duurzame) toekomst. Top dat die Scoutinggroep dit doet. Vroeger leuke tijd gehad bij de scouts. Lekker buiten zijn, leren in een groep te functioneren en ik kan nog steeds knopen als een gek :)
Dat is ook waarom we van die bank subsidie kregen, duurzaam bezig, samen doen.
De wethouder wil de scouting (zelfredzaamheid, duurzaamheid) dan ook als voorbeeld stellen voor alle organisaties in de gemeente. Altijd het minste subsidie en toch zo'n clubgebouw. Gelukkig zijn vanaf dit jaar de subsidies voor jeugdleden gelijk. De voetbal verenigingen klagen steen en been, scouting zegt hiep hoi we gaan er dik op vooruit (voetbal is altijd voor getrokken in deze gemeente).

En nu op naar een zonneboiler met de besparingen die we met de zonnestroom behalen.
Overigens is eerst het dak vernieuwd (23 jaar oud) en is er gelijk extra isolatie op gegaan. Eens kijken of we die 3200M3 een stuk kunnen verlagen.
Als het aan mij ligt zonneboiler i.c.m. een lucht/water warmtepomp die zijn lucht haalt uit een aard WTW, grond genoeg om in te graven.

Oké ik ga te hard van stapel, ik zit nog geeneens in het bestuur........ ik ga van de winter maar eens een spreadsheet maken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
watjes.... over glad asfalt afdalen....

Komende week 7 dagen MTB-en vanaf Dinant terug naar Nijmegen.
11.000+ hoogtemeters klimmen,
en zeer veel afdalingen.... over offroad terrein :) nu al zin an! (zie sig ;) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30
ollie1965 schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:00:
[...]

Oké ik ga te hard van stapel, ik zit nog geeneens in het bestuur........ ik ga van de winter maar eens een spreadsheet maken.
En nu nog een paar windmolens maken als project? Van die Hugh Pigott dingen... Moet te doen zijn.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

kockie schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:33:
[...]

En nu nog een paar windmolens maken als project? Van die Hugh Pigott dingen... Moet te doen zijn.
Ik geloof dat een windmolen daar echt niet kan (bestemmingsplan sport), tevens (kom er maar in JeroenH ;) ) levert dat te weinig op t.o.v de investering.
Nee die zonneboiler (1) en warmtepomp met aard wtw (2) zijn waarschijnlijk de mooiste volgende investeringen. zo'n positie(pal zuid) en een lap grond vraagt om de warmte terug te winnen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mooie beelden van een waterhoos boven de Zwarte zee.
http://www.gismeteo.ru/ne...nym-morem-u-lazarevskogo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Het gaat ook niet om windmolens kopen, maar om het maken. Ik weet dat grote windmolens (veel) beter presteren dan kleine, maar.... Bouwen is leuk, creeert een stukje bewustwording, inspireert, maakt inventief etc. Je kunt magneten uit harde schijven gebruiken, zo wordt het ook nog een stukje recycling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zo, de trui weer aan in huis, de thermostaat stond vanmorgen op 20 graden (nog altijd in zomerstand). Hoop dat het zonnetje er vanmiddag nog even een graadje of 2 bijmaakt, anders is het morgenochtend koud in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:51:
Zo, de trui weer aan in huis, de thermostaat stond vanmorgen op 20 graden (nog altijd in zomerstand). Hoop dat het zonnetje er vanmiddag nog even een graadje of 2 bijmaakt, anders is het morgenochtend koud in huis.
Hier idem... de zomer is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
kockie schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:47:
Het gaat ook niet om windmolens kopen, maar om het maken. Ik weet dat grote windmolens (veel) beter presteren dan kleine, maar.... Bouwen is leuk, creeert een stukje bewustwording, inspireert, maakt inventief etc. Je kunt magneten uit harde schijven gebruiken, zo wordt het ook nog een stukje recycling.
ha kokkie
jij zou toch op je terreintje een aardig formaat molen neer kunnen zetten.
(plek zat zou ik zeggen)
alleen met die heuvels in de buurt durf ik niks te zeggen over de wind (die heuvels kunnen positief zijn)
heb ook wel eens zitten lezen, maar vond het nog best precies aan komen, om het allemaal een beetje effectief systeem te maken.
heb je al plannen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

kockie schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:47:
Voor de bewustwording ja, voor het geld en uiteindelijk iets er mee kunnen doen (het plaatsen van) nee.
Overigens is deze scouting meer natuur/spel/sociaal dan techniek, alhoewel dat bouwerk best wel technisch werd toen we er een sectie op moesten plaatsen op 6-7 meter hoogte.

Ik kom er wel bij jou een mee bouwen ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:39
Doet me er aan denken dat ik de WTW weer even moet motiveren de warmte in huis te houden - staat nog op 21'c dus koelt het huis nu meer dan nodig af 's nachts.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:00:
Doet me er aan denken dat ik de WTW weer even moet motiveren de warmte in huis te houden - staat nog op 21'c dus koelt het huis nu meer dan nodig af 's nachts.
Toevallig, daar dacht ik gisteren avond ook toen de regen tegen de ramen kletste

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ja, genoeg. Er is zelfs al een mast aangekocht (25 euro voor 15 meter lomp sterk metaal). Het ontbreekt alleen aan de financien en vooral tijd om verder te gaan. Er staat overigens wel een workshop "molenbouw" in de steigers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:41

ericplan

5180 Wp PV

Op Ebay heeft een firma weer warmtemeters te koop. Wil je exact weten hoeveel energie je zonneboiler opbrengt zou dit een idee kunnen zijn. De apparaten zijn nieuw, zodat ze ook in je drinkwaterleiding kunnen.
Mijn Kamstrup Picocal heb ik daar ook vandaan, maar ze hadden een tijd niets in de verkoop.
http://www.ebay.co.uk/itm...g_Air&hash=item23262f0018

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:25
_JGC_ schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:51:
Oei, dat is laag. Hier is het nog 24+ graden binnen. Met al die betonnen muren en vloeren kost het dagen om op te warmen, maar afkoelen is er ook niet echt bij. Soms is dat laatste wel lekker, zeker als je vandaag naar buiten keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier 18,5 graden binnen nu...

(matig geïsoleerde jaren '30 woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:07
Hier al even de houtkachel opgestookt. Een klein vuurtje is genoeg, even de kilte weg. Het was 19 ºC, nu weer lekker 23,5 ºC. Het vloerisolatie project is net gereed, het piepschuim en kit zit nog in m'n haar. Nu even een pils....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• wmeester
  • Laatst online: 15:16
JeroenH schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:45:
Hier 18,5 graden binnen nu...

(matig geïsoleerde jaren '30 woning)
Sjonge, dat is wel fris ineens. Gisteren was het nog zo'n 22 graden bij ons 's avonds. (En de houtkachel heb ik niet opgestookt)

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 19:39
Vanochtend 21,5'c hier, terwijl de nachtkoeling van de WTW nog op 21'c stond. Zodra er een beetje zon is loopt het zo weer op naar de 23+. Heb de WTW nu op 23'c gezet met een ondertemp van 13'c (dus sowsieso niet koelen als buiten koeler dan 13'c is. Zonnetje schijnt al weer wat, dus zal wel weer even kunnen opwarmen en ontdampen op zonnekracht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• JeroenH
Ja, het ging hard omlaag met 24 uur koude regen die over het huis stroomt.

Verwijderd

kockie schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:33:
[...]

Ja, genoeg. Er is zelfs al een mast aangekocht (25 euro voor 15 meter lomp sterk metaal). Het ontbreekt alleen aan de financien en vooral tijd om verder te gaan. Er staat overigens wel een workshop "molenbouw" in de steigers...
Als de mast er al is zou ik deze alvast op de beoogde plek plaatsen met een windmeter erop. (hoeft niet definitief gefundeerd, alleen windlast op de toren moet worden opgevangen voor zo'n 'meetmast') Om een molen goed te dimensioneren heb je liefst minimaal een jaar aan winddata nodig, zeker in heuvelachtig terrein (extrapolatie van data van elders is bij heuvels e.d. erg lastig). Tegen de tijd dat financiën en bouwkennis op peil zijn, kun je dan meteen beginnen met je turbine-ontwerp (of voor die tijd je mast nog eens verplaatsen om te zien of de opbrengsten elders hoger zullen zijn). Weet je ook gelijk hoe rendabel het project zal worden. Als een hogere mast nog een optie is, kun je het best op meerdere hoogtes een windmeter plaatsen, dan is extrapolatie omhoog mogelijk.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
kockie schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:33:
[...]

cool.
geld en tijd het eeuwige probleem, veel plannen altijd te weinig middelen.
jammer dat ik nergens een plekje heb voor een molen (in de stad en niet het hoogste huis.)
misschien in de bestaande mast vast een windmeter installeren?

@mr Distel
de heuvel rug licht op ongeveer 3 kilometer aan de andere kant van het dorp.
dat is wel het westen.
verder is de locatie best wel een tochtige plek landerijen zonder veel bomen.
dat heb ik wel gemerkt in mijn tentje. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kockie
Ik heb helaas (zoals velen) nog vele andere projecten die voorrang hebben, verder nog een forum te runnen en af en toe moet ik ook nog aan het werk.....

Ik ga zeker niet zelf ontwerpen; als ik ga bouwen kies ik voor een beproefd concept en wel het ontwerp van Hugh Pigott zoals beschreven in het windturbine receptenboek. Makkelijk te lezen in het Nederlands en ik ken de vertaler (met ruime bouwervaring) van het boek ;). Verder ken ik iemand die 'm al gebouwd heeft en naar tevredenheid in bedrijf heeft....

• JeroenH
Nou, dat is dus duidelijk. De afgelopen week gebeld met ODE en de ZPV, en beiden zien eigenlijk geen realistische mogelijkheid het zonnepanelenverbod - sorry, beschermd stadsgezicht - in Hilversum nog tegen te houden. Dat sterkt mij in mijn beslissing het maar op te geven.

Het lijkt erop dat Hilversum het duurzaamheidsbeleid gaat krijgen wat het verdient. Maar ja, wat wil je dan ook met een VVD-wethouder van "duurzaamheid".

Wanneer we naar een andere woning verhuizen (voorlopig niet aan de orde) weet ik wel in welke gemeente deze niet staat. Er zijn meer plaatsen waar het leuk wonen is dichtbij het treinstation.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als er tenminste geen noordtak van de Betuwelijn door heen dendert zoals ze hier in Twente van plan zijn.

• JeroenH
Sja, dat is waar, er is overal wel wat, perfectie bestaat niet. Maar de paar eisen die ik aan een volgende woning heb zijn wel te verenigen.

• JeroenH
Vanochtend een half uur met Chris Selwood zitten bellen (het gezicht achter de World Solar Challenge). Dat was toch wel erg leuk. Aardige kerel, veel achtergrondinformatie gehad over wat er nog allemaal staat te gebeuren. Elk team krijgt een SPOT GPS tracker mee, en de posities van de teams zullen semi-live (elke 10 minuten) op de site te zien zijn. Dat is toch wel erg cool.

Helaas al vier afzeggingen, maar ook een nieuw Cruiser Class team erbij. Nog maar 23 dagen. Het gaat hard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:07
Altijd al iets meer willen weten van PV?
https://www.edx.org/cours...t3034tux/solar-energy/770

online vrij toegankelijke cursus van 8 weken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BarryH schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:24:

Thanks! Eens kijken of we nog iets kunnen leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 11-10 23:16

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

styno schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:29:
[...]
Ja, dat weet ik. Voor Eur 95,-- excl. BTW excl. verzenden mag je er eentje bestellen bij hun. Dat is voor een simpel stukje plastic met een paar gaten erin bijna net zoveel als de Climarads gekost hebben... :'(
De truuk is ds dat je een (bevriende) installateur garant moet laten staan, dan kun je gratis een boormal van Climarad lenen. Dat is toch een mooie service van die gasten :)

Ik heb dus nu twee van de climarads hangen, eentje in de woonkamer en eentje in de slaapkamer van de aanstaande kleine. Die in de woonkamer, een Climarad Verti, gaat helaas al aardig over de zeik qua geluid wanneer we nog maar met zijn tweeen aanwezig zijn (hij staat ingesteld op 1200ppm). Frisse lucht is fijn maar een opdringerig ventilatiegeluid zou daar niet bij moeten horen... ;(

Een toerental is niet af te lezen maar m'n Climarad varieert nu tussen de 25 en 50W (het opgenomen vermogen is vooral afhankelijk van de ventilatiesnelheid).

Nou zijn er meer Climarad eigenaren op dit forum en zou graag willen horen hoe zij dat ervaren?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• JeroenH
Ik zit ook al een tijdje te denken voor een Climarad voor een kamer boven die we gaan opknappen. Het lijkt me mooie techniek, niet goedkoop maar als het goed werkt kan ik daarmee leven. Als echter dit soort dingen hoor (lawaaiig en een hoog e-verbruik) dan word ik toch niet gelukkig...

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:34

flessuh

Set sail for fail!

ik mag toch wel hopen dat het morgen wat beter weer word zoals de voorspellingen zeggen.. anders drijf ik morgen uit de boot in Amsterdam volgens mij :(

Overigens nog meer mensen die naar Amsterdam komen? Het ziet er tenminste uit als een leuk opgezet evenement, en ik hoop dat wij met het zonnebootteam ook nog tijd over houden om de rest te bekijken :P

Wat is het overigens lastig mensen het nut van zonnepanelen aan het verstand te brengen zeg.. veel mensen denken/vinden dus hier dat het volledig op subsidie draait..

https://www.dutchsolarboat.com

• styno

styno

JeroenH, het gekke is dat we vanmiddag een paar uur met zijn tweeen op de bank de krant hebben zitten lezen zonder dat de Climarad het nodig vond om veel/hard te gaan blazen. Misschien dat er 'iets' ingeregeld moet worden...

Een optie zou ook kunnen zijn nog een slave-Climarad erbij te plaatsen vanwege het grote oppervlak van de woonkamer. Dan hoeven ze zowieso wat minder hard te werken om dezelfde luchtverversing te bewerkstelligen.

Ik wacht nog even af met het eindoordeel. :)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• JeroenH
flessuh schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:09:
ik mag toch wel hopen dat het morgen wat beter weer word zoals de voorspellingen zeggen.. anders drijf ik morgen uit de boot in Amsterdam volgens mij :(
Sja, water is water, of het nu onder je boot of boven je boot is ;) Als je water niet lekker vindt had je bij een solar car team moeten gaan ;) ;)
Overigens nog meer mensen die naar Amsterdam komen? Het ziet er tenminste uit als een leuk opgezet evenement, en ik hoop dat wij met het zonnebootteam ook nog tijd over houden om de rest te bekijken :P
Yes, ik! Als er niets geks gebeurt ben ik morgen in Amsterdam.
Wat is het overigens lastig mensen het nut van zonnepanelen aan het verstand te brengen zeg.. veel mensen denken/vinden dus hier dat het volledig op subsidie draait..
Jah, dat is inderdaad een probleem. Het echte probleem ligt naar mijn mening wel dieper. Mensen hebben helemaal geen inzicht in alle aspecten van energie. Vraag maar eens honderd willekeurige voorbijgangers wat een kWh is, wat hij kost en wat je ermee kunt doen. Ik denk dat je mazzel hebt als een kwart een antwoord geeft wat enigszins in de buurt van de werkelijkheid ligt.

@styno, Ik volg je ademloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik had een korte kroeg vraag: Weten jullie of het nut heeft om onderstaande nieuwbouwdak extra te isoleren bij afwerking? En wat hiervoor het meest geschikt is? >

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28855734/isolatie.jpg

Het is trouwens bizar hoe slecht dit soort huizen worden opgeleverd, maar ik probeer het nu allemaal aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:15
Platte daken hoor je aan de buitenkant te isoleren, anders krijg je vochtproblemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:58:
Platte daken hoor je aan de buitenkant te isoleren, anders krijg je vochtproblemen...
Daar is het gewoon geïsoleerd natuurlijk volgens bouwbesluit, ik was benieuwd of ik er nog een extra laag tegen kan plakken aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nee, dan rot het hout weg...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ook als het iets ademends is, zoals steenwol o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 17:59
Het heeft niet alleen met het opsluiten van het vocht te maken, maar meer nog met het verplaatsen van het dauwpunt.
Door de extra isolatie wordt het dak heel koud ten opzichte van de binnentemperatuur. Gevolg: het water uit de lucht condenseert op dit koude oppervlak (zoals het water ook condenseert op een koud getapt glas pils)

grafiekje: http://upload.wikimedia.o...mons/2/2f/Dewpoint-RH.svg

[ Voor 58% gewijzigd door blissard op 15-09-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 19:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Of je moet met klimaatfolies gaan werken:
http://www.zelfisoleren.nl/producten/vario-km-klimaatfolie/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:07
blissard schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:50:
Het heeft niet alleen met het opsluiten van het vocht te maken, maar meer nog met het verplaatsen van het dauwpunt.
Door de extra isolatie wordt het dak heel koud ten opzichte van de binnentemperatuur. Gevolg: het water uit de lucht condenseert op dit koude oppervlak (zoals het water ook condenseert op een koud getapt glas pils)

grafiekje: http://upload.wikimedia.o...mons/2/2f/Dewpoint-RH.svg
Als het vocht er moeilijk bij kan, is het dan nog steeds een probleem? Hoe kan het vocht, via bijvoorbeeld EPS platen, op het hout komen. Ik probeer het vocht issue te begrijpen, maar dat lukt me nog niet echt.
Damp-remmende folie kan dit wegrottentoch voorkomen. Zou het helpen als het hout van een verflaag voorzien is? Of is een kunststof coating een betere oplossing?

Ik moet nog steeds een zolder isoleren. Het dakbeschot is van buiten voorzien van dakbedekking en pannen. Daarop weer zonnepanelen. Isoleren voor een redelijk investering kan dus alleen van binnenuit, een nieuw dak zit er voorlopig niet in. Maar als dit isoleren een wegrottend dak als gevolg kan hebben, dan maar geen isolatie. De zolder wordt nu alleen gebruikt als rommel opslag.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Vocht kan toch niet bij het hout, aangezien er isolatie+ EPDM etc aan de buitenkant zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Het gaat om vocht uit de lucht in de woning.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Christoph: PIR/piepschuim platen bovenop het dak, paar tegels erop? Wel gootjes vrijhouden :)
@Drielp EPS korrels onder je pannen? http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1429

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

BarryH schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:24:

Heb me ingeschreven. Vandaag begint het. Ik ben benieuwd.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PcDealer schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:46:
[...]

Heb me ingeschreven. Vandaag begint het. Ik ben benieuwd.
De vraag is alleen hoe laat. De cursus is nog steeds niet open.
Misschien bedoelt men met "vanaf 16 september" dat die op de 17e open is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou het wel willen doen, maar met het feit dat ik de komende tijd > 100% van mijn vrije tijd in mijn website steek in het achterhoofd lijkt het me niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:44:
Ik zou het wel willen doen, maar met het feit dat ik de komende tijd > 100% van mijn vrije tijd in mijn website steek in het achterhoofd lijkt het me niet slim.
Countdown over 9 dagen ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, ja :) Er staat al een countdown op mijn site sinds een maand of zeven. Maar het komt nu wel heel erg dichtbij, nog minder dan drie weken.

Overigens ben ik gisteren naar Amsterdam geweest, naar het Groene Grachten evenement. Veel zonneboten gezien, een replica van Nuna6 (+ twee '11 teamleden), een voertuig(je) op waterstof, een voertuig op windenergie, Wubbo Ockels' Superbus, en zelfs een heuse originele gerestaureerde witkar. Leuk om te zien dat elektrisch autodelen eigenlijk helemaal niet nieuw is.

Ook nog even in een Tesla Model S gezeten die daar geparkeerd stond en drommen mensen trok. Sja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De cursus is on-line!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Der Spiegel met een bijzonder kritisch artikel over de Energiewende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:18:
Dat heeft Der Spiegel wekelijks :O

(PS. de gaap is niet bedoeld voor Dreamvoid maar voor de standaard negatieve berichtgeving in Der Spiegel)

[ Voor 13% gewijzigd door styno op 16-09-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nou ja, dit artikel is idd niet nieuw maar ik geloof dat het nu net buiten de paywall is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ken het blad niet inhoudelijk, alleen van naam, maar het komt op me over (qua stijl en insteek) als het Nederlandse Elsevier. Deze laatste is altijd zeer kritisch over alles wat maar naar duurzaamheid riekt ('windmolens draaien op subsidie'). Geldt dat voor Der Spiegel ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:18:
Hun grootste klacht, teveel productie terwijl demand totaal niet meebeweegt, is "makkelijk" op te lossen met een vorm van Real-Time Pricing (RTP).

Maar goed, zoals ik vaker heb gezegd/voorspeld is het grootste gevaar van duurzame energie de complete ontkoppeling van vraag en aanbod. Grote aandelen duurzame energie gaan hierdoor tot verzet leiden. RTP is de enige oplossing.

Maar goed, nu komen er hieronder weer een heleboel opmerkingen dat duurzame energie met fixed pricing zogenaamd wel kan ;) Dat kan alleen voor de groene boomknuffelaars die wij zijn, 0,1% van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dat artikel heet 'How electricity became a luxury good', ik had eerst twee artikelen verwacht genaamd: 'How heating oil became a luxury good' en 'How gasoline became a luxury good', want die beide stegen harder dan EEG umlage ...

In 7 jaar zijn de prijzen voor een gezin per jaar:
Benzine: +€ 23,--
Stookolie: +€ 30,--
Electriciteit: +€ 16,--
EEG umlage <- hier wordt over geklaagd!: +€ 12,--

Afbeeldingslocatie: http://www.renewablesinternational.net/files/smthumbnaildata/lightboxdetail/3/0/7/4/8/2/DUH3233.png

JeroenH: Yep. Met lekker grote getallen en percentages de EEG in zo'n slecht mogelijk daglicht zetten zonder de juiste context erbij te vermelden, zoals de sterk toegenomen winsten van de grote 4 electriciteitsbedrijven. Daar herken ik de Elsevier ook in.

Een voorbeeld is:
More and more wind turbines are turning in Germany, and solar panels are basking in the sun, yet the amount of pollutants and greenhouse gases emitted by smokestacks increased last year.
Daarmee bedoelen ze emissies van kolencentrales. Ten eerste is het een cherry-pick: kolenverbruik in Duisland is de afgelopen 20 jaar juist afgenomen maar varieert van jaar tot jaar. Bovendien is het niet de schuld van windturbines of zonnepanelen maar van een falende Europese CO2 handel (te lage CO2 prijs), goedkope kolen uit de VS, de vroegtijdige sluiting van 8 kerncentrales en een torenhoge gasprijs (die in de EU gekoppeld is aan de olieprijs).
Het is een blamage voor elke serieuze journalist om die factoren niet te noemen en de schuld ervan bij wind en pv neer te leggen.

[ Voor 30% gewijzigd door styno op 16-09-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:43:
Hun grootste klacht, teveel productie terwijl demand totaal niet meebeweegt, is "makkelijk" op te lossen met een vorm van Real-Time Pricing (RTP).

Maar goed, zoals ik vaker heb gezegd/voorspeld is het grootste gevaar van duurzame energie de complete ontkoppeling van vraag en aanbod. Grote aandelen duurzame energie gaan hierdoor tot verzet leiden. RTP is de enige oplossing.

Maar goed, nu komen er hieronder weer een heleboel opmerkingen dat duurzame energie met fixed pricing zogenaamd wel kan ;) Dat kan alleen voor de groene boomknuffelaars die wij zijn, 0,1% van de bevolking.
Ik ben het 100% met je eens. Laat mijn huishouden elektronisch maar weten, in een steeds nauwere bandbreedte, wat energie over 24 uur, 12 uur, 6 uur, 3 uur, 1 uur, 15 minuten, 5 minuten gaat kosten. Dan richt ik mijn verbruik wel in hoe ik dat goeddunk. Op die manier hoeft er ook geen bit aan verbruiksdata mijn huishouden uit, en kan men toch aan vraagsturing doen, omdat grote groepen woningen/bedrijven echt wel op een vrij voorspelbare manier zullen reageren op deze prijsinformatie. Ik zorg wel dat mijn vriezer wat dieper koelt als de stroom goedkoop is, ik zorg wel dat mijn wasmachine draait in de goedkope tijd, en als het echt leuk wordt zorg ik wel dat ik mijn PersonalHouseholdBattery™ laad/ontlaad in een gunstige cyclus. Mensen die dit allemaal niet willen - geen probleem, die zijn duur uit en helpen al dit moois te financieren. Prachtig!

Maar we zijn een roepende in de woestijn, de gedetailleerde verbruiksdata is goud waard.

@styno, OK thanks. Wat ik al dacht dus. Net als Elsevier lekker cherrypicken en het zo contextloos en negatief brengen als mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 16-09-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH, mijn ervaring is dat veelal Alexander Neubacher medeauteur van dergelijke artikelen bij Der Spiegel is. Hij is ook auteur van een boekje. Dat zegt genoeg over de neutraliteit van zijn journalistiek over de Energiewende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:04:
[...]

Ik ben het 100% met je eens. Laat mijn huishouden elektronisch maar weten, in een steeds nauwere bandbreedte, wat energie over 24 uur, 12 uur, 6 uur, 3 uur, 1 uur, 15 minuten, 5 minuten gaat kosten. Dan richt ik mijn verbruik wel in hoe ik dat goeddunk. Op die manier hoeft er ook geen bit aan verbruiksdata mijn huishouden uit, en kan men toch aan vraagsturing doen, omdat grote groepen woningen/bedrijven echt wel op een vrij voorspelbare manier zullen reageren op deze prijsinformatie. Ik zorg wel dat mijn vriezer wat dieper koelt als de stroom goedkoop is, ik zorg wel dat mijn wasmachine draait in de goedkope tijd, en als het echt leuk wordt zorg ik wel dat ik mijn PersonalHouseholdBattery™ laad/ontlaad in een gunstige cyclus. Mensen die dit allemaal niet willen - geen probleem, die zijn duur uit en helpen al dit moois te financieren. Prachtig!

Maar we zijn een roepende in de woestijn, de gedetailleerde verbruiksdata is goud waard.

@styno, OK thanks. Wat ik al dacht dus. Net als Elsevier lekker cherrypicken en het zo contextloos en negatief brengen als mogelijk.
Exact! Er is zoveel mogelijk, zowel technisch als antropologisch!

Met alle ICT en connectiviteit tegenwoordig is er veel mogelijk. Een koelkast kan bijvoorbeeld reageren op hogere frequenties in prijs-fluctuaties (spectrum verkregen via simpele Fourier-transformatie van prijs-tijd-data), en zijn compressor in/uit schakelen binnen een temp.-marge. Zo kan je koelkast je geld besparen! Of bijvoorbeeld de verwarming aan/uit schakelen, een huis met alles erin heeft zoveel warmtecapaciteit, dat is niet ineens koud als de verwarming even 10-15 min uitstaat (iig. in een goedgeisoleerd huis). De wasmachine/droger zijn schema aanpassen. Of de elektrische/plug-in auto opladen.

Het gedragsaspect kan beïnvloed worden met een schermpje in de huiskamer, waarop prijsverloop en huidig verbruik e.d. te zien is.

Ik zie genoeg mogelijkheden ;) En uiteraard zijn er ook nadelen, maar ik ben er geen enkele tegen gekomen die niet op te lossen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bartjuh schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:43:
RTP is er voor een groot deel van de markt (alle opwekkers en de grote afnemers in de industrie) al lang en het werkt redelijk. Ik zie (helaas) weinig heil in RTP voor kleinverbruikers. Vroeger zat er een behoorlijk verschil tussen piek/dal tarieven, en zelfs dat duwde het thuisverbruik niet significant naar de daluren toe.

Uiteindelijk is het inderdaad een kwestie van de wil om te betalen. Wil je in elk geval je consumentenverbruik vergroenen, dan zal je daar als samenleving richting de 40ct/kWh voor moeten betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 16-09-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op maandag 16 september 2013 @ 17:05:
[...]RTP is er voor een groot deel van de markt (alle opwekkers en de grote afnemers in de industrie) al lang en het werkt redelijk. Ik zie (helaas) weinig heil in RTP voor kleinverbruikers. Vroeger zat er een behoorlijk verschil tussen piek/dal tarieven, en zelfs dat kreeg het thuisverbruik niet significant naar de daluren toe.
1. Toen was de techniek er niet om zaken te automatiseren (internet/wifi/low-power socs etc).
2. Toen was er alleen hoog-laag tarief om 100% voorspelbare 24uurs-frequentie op te vangen zonder dat er iets "leuks" aan was. Je had geen mooi schermpje met waarden/grafieken e.d. Het verbruik is niet inzichtelijk, en het enige wat toen gedaan kon worden was de wasmachine/droger s'nachts handmatig aanzetten. Wezenlijk anders dan hier met RTP bedoelt wordt, en voor een wezenlijk ander doel (veel minder voorspelbare duurzame energie matchen met verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maar RTP is tegen de stroom in, helaas. Kijk maar hoe sterk de vaste kosten (niet beïnvloedbaar door besparing/opwek) zijn gestegen t.o.v. van de variabele kosten. Crimineel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het lastige is dat dit niet crimineel is, maar een logische doorberekening van kosten is: de meeste kosten in de duurzame energie transitie bestaan uit vaste kosten: uitbreiding van de netten, investering in PV, wind, etc. Dit zorgt ervoor dat de variabele stroomprijs steeds lager wordt, en de vaste kosten steeds hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 16-09-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is ook lastig, en het vergt ook een verandering van denken. Maar als we als maatschappij naar een duurzame energievoorziening willen dan zullen we ons moeten realiseren dat we 180 graden de andere kant op moeten: het grootste deel van de energiekosten voor eindgebruikers (of dat nu huishoudens of bedrijven zijn) zou in het variabele deel moeten zitten, anders moedig je besparing niet aan.

Dat een dergelijke ommezwaai het hoogenergetische industrieën heel zwaar gaat maken is duidelijk, maar het zal laagenergetische industrieën een grote impuls geven. En dan komen we bij de hamvraag: willen we duurzaam of willen we business as usual. En die vraag willen veel mensen liever niet beantwoorden - of zelfs maar beantwoord willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als men werkelijk *besparing* had willen aanmoedigen, dan had men niet zo scheutig moeten zijn met subsidies voor extra stroomproductie - dat heeft de variabele stroomprijs alleen maar omlaag gebracht.

Al kan je alles oplossen met gewoon meer accijns stapelen op verbruik (uiteraard dan niet gesaldeerd met PV-achter-de-meter!). Dit werkt bij olie heel aardig, wat de overheid daar doet is de accijns (variabel) zodanig hoog maken dat besparing het hoofddoel is geworden, en we massaal in ultrazuinige hybrides en mini autootjes rondrijden.

Ook hier werken conflicterende doelen elkaar tegen, wat wil je eigenlijk bereiken: minder energieverbruik, minder CO2 uitstoot of een groter percentage duurzame opwek? De ideale middelen om die 3 doelen te bereiken zijn allemaal anders. De eerste: zo hoog mogelijke verbruiksbelasting invoeren. De tweede: je CO2 uitstoot limiteren en de samenleving zelf laten uitvogelen hoe dat het beste kan. De derde: duurzame opwek subsidieren totdat het doel behaald is, ongeacht de gevolgen voor prijs, energieverbruik of CO2 uitstoot.

[ Voor 105% gewijzigd door Dreamvoid op 16-09-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op maandag 16 september 2013 @ 17:37:
Ook hier werken conflicterende doelen elkaar tegen, wat wil je eigenlijk bereiken: minder energieverbruik, minder CO2 uitstoot of een groter percentage duurzame opwek? De ideale middelen om die 3 doelen te bereiken zijn allemaal anders. De eerste: zo hoog mogelijke verbruiksbelasting invoeren. De tweede: je CO2 uitstoot limiteren en de samenleving zelf laten uitvogelen hoe dat het beste kan. De derde: duurzame opwek subsidieren totdat het doel behaald is, ongeacht de gevolgen voor prijs, energieverbruik of CO2 uitstoot.
Waarom kunnen punt 1 en 3 niet hand in hand gaan?

Een hogere stroomprijs betekent ook dat je meer ruimte hebt om te differentiëren naar afkomst van de stroom, i.e. milieu-maatschappelijke externalities te verdisconteren. Ik houd zelf niet zo van aanschaf-subsidies, ik vind het verstandiger om een markt te creëren waarin duurzame energie investeringen door mensen zelf+investeerders lonend worden. Bijvoorbeeld door extra belasting op grijze stroom, minder belasting op groene stroom, consumentenprijs hetzelfde, en dus krijg je minder euro's/kWh grijze stroom dan groene stroom als producent. Aanschaf-subsidie is te veel 'sturend' en tijdelijk, en de richting die de overheid daarmee uitstipelt is té rigide. Laat de markt zelf bepalen hoe we het efficiëntste duurzame energie kunnen bewerkstelligen.

Punt 2 vind ik overbodig, omdat dit direct gerelateerd is aan verbruik, en uiteindelijk leidt tot end-of-pipe solutions die weer leiden tot een lagere efficiëntie. De fossiele brandstoffen stoken we toch wel op, dus geïntegreerd krijgen we evenveel CO2 in de atmosfeer. Ik ben geen voorstander van CO2 focus, ik ben voorstander van energieverbruik minimaliseren en duurzame energie aandeel maximaliseren: trias energetica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Punt 1 en 3 staan elkaar direct in de weg. Door zoveel mogelijk geld te steken in het bouwen van *nog* meer capaciteit kelderen de prijzen, waardoor de prikkel om minder te verbruiken wegvalt. Je had het geld wat je in Punt 3 steekt in nieuwe capaciteit, ook kunnen steken in besparing.
Punt 2 vind ik overbodig, omdat dit direct gerelateerd is aan verbruik, en uiteindelijk leidt tot end-of-pipe solutions die weer leiden tot een lagere efficiëntie.
Uh, nee juist andersom. Je kan geen CO2 besparing end-of-pipe doen, de CO2 inputs zitten nou juist helemaal aan het begin van het proces. CO2 targets is "resultaatgericht", je zet je doelen vast, en werkt daar op de meest efficiente manier naar toe. Punt 1 en 3 zijn "inspanningsgericht", je probeert allelei dingen, en hoopt dat het aan het einde tot de gewenste CO2 reductie leidt. Je ziet aan Duitsland hoe dat ietwat averechts werkt, waar wel heel veel duurzame energie wordt gebouwd (oftewel, het percentage duurzaam is hoog) maar de resterende niet-duurzame energie is verschoven naar de allersmerigste vorm: bruinkool en steenkool.
Bijvoorbeeld door extra belasting op grijze stroom, minder belasting op groene stroom, consumentenprijs hetzelfde, en dus krijg je minder euro's/kWh grijze stroom dan groene stroom als producent.
Dat is hoe het nu gaat: alle stroomverbruik wordt zwaar belast (via de EB), maar duurzame opwek is daarvan ofwel vrijgesteld (salderen achter de meter), ofwel het zijn SDE+ projecten die vanuit de EB pot ook geld teruggesluisd krijgen. Blijft over grijze stroom die geen subsidie krijgt en dus vol belast is. Vervelende daarvan is dat alle grijze stroom even zwaar belast wordt, of het nou gas, kolen, atoom of zelfs groene hydrostroom is. De manier om daar een gradatie in te brengen is...tarara...een hoge CO2 prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wie volgt er allemaal de cursus Zonne-energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Doe ik al ruim zeven jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze cursus duurt maar 8 weken....
Wedden dat je de eerste opdracht foutief beantwoordt?

[ Voor 16% gewijzigd door Schinnen-groen op 17-09-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, dat denk ik ook :) Met de volgende ronde doe ik wel mee. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Electrisch openbaar vervoer maar dan niet op rails

http://www.adelaidecityco...t/energy/tindo-solar-bus/

Dus JeroenH, als je daar nog een keer naar toe gaat het kan electrisch met lokaal vervoer >:) en verder de trein natuurlijk Wikipedia: The Ghan om van noord naar zuid te gaan.

Oh ja, zonne initensiteit is al lekker op dreef op het startpunt. http://www.bom.gov.au/nt/uv/
Finish is wat slechter http://www.bom.gov.au/sa/uv/

En wij worden bij 6/7 al flink gewaarschuwd >:)

Mmm, het regent
http://www.bom.gov.au/products/IDR641.loop.shtml

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hopelijk worden het er meer dan één :)
Dus JeroenH, als je daar nog een keer naar toe gaat het kan electrisch met lokaal vervoer >:) en verder de trein natuurlijk Wikipedia: The Ghan om van noord naar zuid te gaan.
Lijkt me zeer cool (ik wil ook nog een keer de Oriënt express doen, lijkt me zeer gaaf), maar als ik daar in 2015 dan kan ik niet de 50+ uur nemen die die overtocht kost, dan wordt het toch echt het vliegtuig van Darwin -> Adelaide. Bovenop de enorme hoeveelheid aardolie die de vliegreis naar Down Under dan al heeft gekost maakt dat dan ook niet meer zoveel uit... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gewoon de bijbehorende CO2 offsets kopen, dan weet je dat het ergens anders wordt gecompenseerd. Intercontintentale vluchten zitten nog niet in het ETS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:34:
Lijkt me zeer cool (ik wil ook nog een keer de Oriënt express doen, lijkt me zeer gaaf), maar als ik daar in 2015 dan kan ik niet de 50+ uur nemen die die overtocht kost, dan wordt het toch echt het vliegtuig van Darwin -> Adelaide. Bovenop de enorme hoeveelheid aardolie die de vliegreis naar Down Under dan al heeft gekost maakt dat dan ook niet meer zoveel uit... :/
Idee, ter promotie rijdt je het hele traject zelf een paar dagen voor de race met de "oude" Bochum of TU/e wagen
:Y ? :N ? :+ ?

EDIT....
Tja ook die daar krijgen kost aardig wat liters..... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ollie1965 op 17-09-2013 16:18 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, met boompjes planten die een paar jaar later worden gekapt voor een palmolieplantage, of die vanzelf affikken.

Ik geloof helemaal niet in CO2 compensatie zoals het nu gaat, voor wat voor activiteit dan ook, omdat het een aantal essentiële zaken helemaal niet compenseert (o.a. fossiel brandstofverbruik, overlast voor omwonenden, andere milieuvervuiling). Naar mijn mening zou een eventuele heffing op vliegreizen direct ingezet moeten worden om duurzame alternatieven te stimuleren (vnl. rail).

Maar dat is mijn mening :)

@ollie: Lijkt me prachtig, ik zal het voorstellen, kijken wat ze zeggen ;) Darwin is niet zo groot, ik huur er wel een fiets.

-edit-

Darwin is wat groter dan ik dacht, 130k inwoners. Ach, dat zien we over twee jaar wel. Misschien zijn er wel e-scooters te huur of zoiets. Eerst maar eens de komende vier weken zien te overleven ;)

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 17-09-2013 16:40 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.