De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.082 views

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11
JeroenH schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:12:
Voor de techno-optimisten onder ons die hun hoop gevestigd hadden op het batterijwisselproject Better Place; helaas, die hebben ermee moeten stoppen. Ze hebben bijna een miljard dollar uitgegeven... Even de knuppel in het hoenderhok gooien: da's best veel subsidie - zonder zichtbaar resultaat.

Volgens mij had voor dat geld héél veel (interurban) light rail neergelegd kunnen worden. Maar wie ben ik.

Omdat ik bijna jarig ben heb ik mezelf maar een kado gegeven: de twee Carfree boeken (horende bij deze website). Ik geef de hoop niet op.
800 miljoen toch?
Als ik het me goed herinner kun je daar ongeveer 80km light-rail mee bouwen. Zou een goed initiatief zijn, maar niet game-changing. Als Better Place succesvol was geworden, dan had dat zeker impact kunnen hebben volgens mij. Niet alles wat we proberen kan succesvol zijn helaas.

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Als je stopt met roken/drinken ben je dan ook een belastingontduiker?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En een moestuin :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

En geen auto :X

A'dam PVOutput

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Jullie maken me aan het lachen, komt er een belasting inspecteur aan de deur (type hondebelasting) die informeerd of je je groente wel netjes in de winkel koopt of dat je het illegaal zelf verbouwd.(zoiets als meer dan vijf plantjes wiet) :*)

Roken doe ik niet maar mijn wijntje of goed Belgisch biertje laat ik niet staan.

[ Voor 14% gewijzigd door PvPower op 27-05-2013 21:00 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Zo, da's pas belasting ontwijken. Ik heb laatst weer eens getankt (gebeurt drie, vier keer per jaar). Den teerinck, da's duur! :/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nieuws: Duitsland keert zich tegen EU-heffing op Chinese zonnepanelen

Tja, de Duitsers zijn dan ook grootafnemers. Hopelijk legt dit wat gewicht in de schaal.

Signatures zijn voor boomers.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:12:
Omdat ik bijna jarig ben heb ik mezelf maar een kado gegeven: de twee Carfree boeken (horende bij deze website). Ik geef de hoop niet op.
Moet jij nog leren over autoloos leven dan? :+ In ieder geval van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Mijn cadeau aan jou zijn wat extra zonuren vandaag ;) Ik heb mijn verjaring afgelopen weekend al gevierd.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
JeroenH schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:03:
[...]

Zo, da's pas belasting ontwijken. Ik heb laatst weer eens getankt (gebeurt drie, vier keer per jaar). Den teerinck, da's duur! :/
Gefeliciteerd, Jeroen!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• JeroenH
antonboonstra schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:18:
Moet jij nog leren over autoloos leven dan? :+
Haha nee :), deze boeken beschrijven het ontwerp van een leefbare autovrije stad. Komt zeker een review van online.
In ieder geval van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Mijn cadeau aan jou zijn wat extra zonuren vandaag ;) Ik heb mijn verjaring afgelopen weekend al gevierd.
Dat kado wordt zeer gewaardeerd!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:43

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Jeroen: Gefeliciteerd met je verjaardag oOo

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Wel gefelicitaart!! :9

Dat al het reizen de komende weken een mooie indruk achterlaten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 07:54:

Tja, de Duitsers zijn dan ook grootafnemers. Hopelijk legt dit wat gewicht in de schaal.
Merkel is tegen de importheffing, dus komt ie er niet. Inmiddels is er een kleine meerderheid tegen de heffing overigens. Maargoed, aangezien informeel gezien Merkel ook een beetje de baas binnen de EU is, is de kans nu wel erg groot dat die heffing er niet komt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• JeroenH
Iedereen bedankt voor de felicitaties :) Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/cake.png

Het reizen langs de solarteams de komende paar weken is iets waar ik enorm naar uitkijk. Ik ga daar altijd vol met energie weg en ook het gevoel dat ik oud en jong tegelijk ben. Oud omdat het veelal hele jonge guppies zijn (soms maar net iets meer dan half zo oud als ik) maar ook jong omdat ze zo enorm veel enthousiasme en focus hebben voor het project. Een gedeelte van hun energie stroomt door naar mij.

Ook is het erg mooi om te zien dat die studenten werken aan een terrein waar mij hart ligt: duurzaam transport. En dan bedoel ik niet zonnecellen op een auto, want de meesten geven daar zelf al over aan dat dat zeker op gematigde breedten zoals in Nederland niet heel zinvol is. Nee, het is ze duidelijk dat voertuigen klein, gestroomlijnd en zeer licht moeten zijn. Solar teamleden nemen hun ervaringen en drive na hun afstuderen ook mee het bedrijfsleven in, zoals o.a. te zien in dit filmpje.

Het is een prachtige hobby omdat het me met prachtige mensen in aanraking brengt :)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat laat, maar kan nog net:

Jeroen, van harte gefeliciteerd!! d:)b

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenH
Ah welja, ik werd gisteravond op facebook al gefeliciteerd door mensen (solar racing teamleden) uit India waar het al een tijdje 28 mei was :) Hoe vaak ik ook met tijdzones en mensen uit andere tijdzones werk, in de praktijk (beter: in mijn hoofd) blijft het gewoon een maf concept.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:00
Nou, dan ben ik ook nog op tijd: nog gefeliciteerd :Y

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:20
Van Harte Gefelicitaart!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Paul C schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:29:
[...]

800 miljoen toch?
Als ik het me goed herinner kun je daar ongeveer 80km light-rail mee bouwen. Zou een goed initiatief zijn, maar niet game-changing. Als Better Place succesvol was geworden, dan had dat zeker impact kunnen hebben volgens mij. Niet alles wat we proberen kan succesvol zijn helaas.
Je moet niet al eieren in een mandje doen inderdaad.Of het nou een batterijverwisselstation, een betere accu, 80 km light-rail, waterstof of een techniek is die met behulp van elektriciteit CO2 uit de lucht plukt en er brandstof van maakt is. Je weet gewoon niet hoe de wereld er over tien jaar uit ziet.

Voor de rest is een project als Randstadrail ideaal voor de 9-5 kantoorslaaf die in de Randstad woont maar voor de rest van Nederland zitten er toch nogal wat haken en ogen aan. Ik haal het bv. niet om op tijd op het werk te zijn met de eerste aansluiting. Dan kun je natuurlijk wel het net en de tijden gaan uitbreiden maar of dat de moeite waard is voor die paar mensen die al om 4 uur 's ochtends in de trein zitten? Denk het niet...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Vandaag twee artikelen in het FD over het energieakkoord:

Anticlimax dreigt voor SER-onderhandelingen over energieakkoord link
Energieakkoord hangt aan een zijden draad door lege staatskas link

VNO wil vooral biomassa, wat hun leden daaraan hebben is me onduidelijk, lijkt me dat de bouwsector nogal belang heeft bij lokale opwekking.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW twijfelt aan de haalbaarheid en vindt 16% eigenlijk alleen acceptabel als voor de ‘aller-goedkoopste’ opties gekozen wordt. ‘Dat betekent heel veel biomassa meestoken in kolencentrales en geen windparken op zee’, zegt een partij die gelieerd is aan VNO.
Weekers is bang dat er teveel zonnepanelen komen door lage energiebelasting.
Een belangrijk onderdeel hiervan is om zonnepanelen en windmolens fiscaal aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door fiscale verrekening van de energiebelasting op te rekken. Op deze manier kan de groene stroom elders opgewekt worden dan waar hij wordt geconsumeerd.
De overheid, met het ministerie van Financiën voorop, is bang dat decentrale energie daarmee zo’n vaart krijgt, dat dit de energiebelasting (goed voor jaarlijks meer dan € 4 mrd) aantast. Concreet vreest het kabinet dat boeren hun land vol zetten met zonnepanelen en windmolens en die stroom massaal verkopen aan huishoudens in grote steden zonder eigen dak die de energiebelasting dan mogen ‘salderen’.
Energielabel gaat niet lukken, want belastingtechnisch moeilijk, zonder voordeel heeft energielabel geen nut.
Een andere pijler onder het besparingshoofdstuk is de koppeling tussen het eigen woningforfait en het energielabel: eigenaren van zuinige huizen mogen een lager bedrag aan woningforfait optellen bij hun inkomsten. Deze maatregel tast de inkomstenbelasting aan en ligt daarom ook gevoelig in Den haag, dat kampt met een oplopend tekort op de begroting.
Energiebesparingsfonds loopt ook nog eens moeizaam, blijft weinig over dan.
Uit hetzelfde document blijkt dat minister Stef Blok (Wonen) bij de SER-onderhandelingen om hulp heeft gevraagd bij het opzetten van een energiebesparingsfonds van € 150 mln, waar zijn departement al eerder geld voor opzij heeft gezet. Dit fonds ‘komt niet van de grond’.
Joh, verslaving.
Daarbij helpt het niet dat de huidige begroting zwaar leunt op inkomsten uit fossiele brandstoffen — volgens een rapport van TNO van afgelopen maart is € 50 mrd oftewel 20% van de rijksbegroting direct of indirect afkomstig van fossiele brandstoffen. Door de overgang op een groenere energievoorziening dalen die inkomsten nu al. De tegenvaller van € 8,3 mrd, die het kabinet vrijdag presenteerde, was onder meer te wijten aan lagere accijnsinkomsten door de vergroening van het Nederlandse wagenpark.
Voor groene cadeautjes is daarom geen ruimte. En voor Financiën is de worsteling met de vergroening van de economie nog lang niet afgelopen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 07:54:

Duitsers zijn niet alleen grootafnemers. Duitsers zijn ook leverancier van heel veel auto's aan China. Als China besluit om ons met gelijke munt terug te betalen zijn ze in Duitsland als de dood voor import heffingen op auto's.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
'Nederland gaat miljarden in windmolens steken'
Nederland gaat miljarden investeren in windmolens op zee.

Bijna alle kolencentrales worden gesloten, blijkt volgens De Telegraaf uit een voorlopige versie van het nationaal energieakkoord tussen energiebedrijven, industrie, milieuorganisaties en werkgevers.
Door het akkoord moet Nederland de komende decennia overstappen op duurzame energie. Ook moet het de uitstoot van CO2 verminderen en de bouw een oppepper geven.
Om de investering te betalen, zou er een extra belasting van zes cent per kubieke meter op gas komen. Alleen mensen met een energiezuinig huis kunnen dat geld via de belastingaangifte terugvragen.
Verder zou het moeilijker worden een hypotheek te krijgen voor een energiezuinig huis. De gemeentelijke onroerendezaakbelasting wordt ook aan de energiezuinigheid gekoppeld. Begin juli moet het akkoord worden omgezet in wetgeving.
Wow, men wordt daadkrachtig? Nee maar. Blij van die kolencentrales af te komen.

Die extra belasting hadden ze beter kunnen verdelen naar electriciteit, om ook daar bewustzijn af te dwingen.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Roamor schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:20:
[...]

Wow, men wordt daadkrachtig? Nee maar. Blij van die kolencentrales af te komen.

Die extra belasting hadden ze beter kunnen verdelen naar electriciteit, om ook daar bewustzijn af te dwingen.
Vreemd stukje;
Het wordt moeilijker om een hypotheek te krijgen voor een energiezuinig huis.
Waarom?
De gemeentelijke onroerendezaakbelasting wordt ook aan de energiezuinigheid gekoppeld.
en
Alleen mensen met een energiezuinig huis kunnen dat geld via de belastingaangifte terugvragen.
ben zeer benieuwd hoe ze gaan bepalen of een huis energiezuinig is. Op basis van verbruik? Het fraude gevoelig energie-label?

Wij verbruiken AANZIENLIJK minder gas en elektra dan onze buren. Hebben grote investeringen gedaan in energiebesparende maatregelen. De straat is begin jaren 80 opgeleverd met 100% enkel(!)glas en 2mm dik Alu-kozijnen.
Wij zijn nu 90% HR++, 100% alu-kozijn vrij, afgestelde ventilatie, douche WTW, etc.

Is ons huis dan energie zuinig of moet ik een label hebben? Kan ik dan wel iets terug vragen en zij niet?

Waren laatst bij de buren;
ik; wat hoor ik toch suizen?
Buurman; Dat is de mechanische afzuiger
ik; Hij klinkt hard?
Buurman; ja hij staat op stand3, is makkelijk met koken en douchen....
ik; staat hij het hele jaar zo?
Buurman; meestal wel.
8)7

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maak dan gewoon een progressieve belasting op gas en elektriciteit. Dan betalen energiebesparende maatregelen zichzelf sneller terug en gaan mensen sneller nadenken over energiezuinig leven.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:20:
Ja, maak dan gewoon een progressieve belasting op gas en elektriciteit. Dan betalen energiebesparende maatregelen zichzelf sneller terug en gaan mensen sneller nadenken over energiezuinig leven.
En de huurders dan? Die kunnen soms geen kant op, zeker in deze tijd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, ja.
Maar ook huurders mogen huisverbeteringen uitvoeren en energiezuinig leven (ook een huurder kan zijn mechanische afzuiging uitzetten).

Of je verdisconteert het energielabel in de huurprijs (volgens mij is dat al?).

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:43:
Hmm, ja.
Maar ook huurders mogen huisverbeteringen uitvoeren en energiezuinig leven (ook een huurder kan zijn mechanische afzuiging uitzetten).

Of je verdisconteert het energielabel in de huurprijs (volgens mij is dat al?).
Wat er aan het huis mag worden aangepast is vaak afhankelijk van de woningvereniging. Daar zitten nogal wat verschillen weet ik uit betrouwbare bron.

Het betrekken van het energielabel in de huurprijs? Daar heb ik nog weinig signalen van ontvangen. Moet ik eens gaan rondbellen.
Wat ik wel weet is dat bijna geen enkele mij bekende huurder in een huis woont waarvoor een energielabel is opgesteld.
Bedoel je dat de huurder dat zelf moet aanvragen/betalen?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, ik dacht dat energiezuinigheid in de berekening van de huurprijs was meegenomen. Blijkbaar ben ik abuis.
Maar dan is dat een goed middel om de verhuurder te pushen om energiebesparende maatregelen te nemen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:51:
Nee, ik dacht dat energiezuinigheid in de berekening van de huurprijs was meegenomen. Blijkbaar ben ik abuis.
Maar dan is dat een goed middel om de verhuurder te pushen om energiebesparende maatregelen te nemen.
In dat geval wel, maar dat is nog geen staand beleid in Nederland, helaas.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het blijft bijzonder lastig om een rekenmethode te ontwikkelen die je op bijna alle huizen kan toepassen. Zo woon ik in een enkelsteens tochtig huis van meer dan honderd jaar oud met een VR-ketel en toch is mijn gasverbruik onder de 500m2...

Verwijderd

Gaat dat akkoord niet heel erg denivellerend werken? Henk en Ingrid in een onzuinig huis betalen straks 300 euro energiebelasting meer dan iemand met geld voor energiebesparing en zonnepanelen in het weiland. (Op basis van gemiddeld energieverbruik).

Lijkt me goed dat daar dan wel een fonds voor komt zodat ze ook ingrepen kunnen doen in de woning.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:04:
Het blijft bijzonder lastig om een rekenmethode te ontwikkelen die je op bijna alle huizen kan toepassen. Zo woon ik in een enkelsteens tochtig huis van meer dan honderd jaar oud met een VR-ketel en toch is mijn gasverbruik onder de 500m2...
Heel bijzonder, een gasverbruik onder de 500 m3. Hoe houd je de zaak dan warm in de winter? Bijstoken met een houtkachel?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:05:
Gaat dat akkoord niet heel erg denivellerend werken? Henk en Ingrid in een onzuinig huis betalen straks 300 euro energiebelasting meer dan iemand met geld voor energiebesparing en zonnepanelen in het weiland. (Op basis van gemiddeld energieverbruik).

Lijkt me goed dat daar dan wel een fonds voor komt zodat ze ook ingrepen kunnen doen in de woning.
imho weer zo'n "snel geld ophalen idee" dat natuurlijk weer heeeeeel doordacht is 8)7

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:08:
[...]

Heel bijzonder, een gasverbruik onder de 500 m3. Hoe houd je de zaak dan warm in de winter? Bijstoken met een houtkachel?
Ik heb een elektrisch kacheltje waarmee ik de woonkamer het grootste deel mee verwarm om mijn PV-overschot mee te nullen.
Oh en als militair zijnde ben ik 4 dagen per week op het werk ;)

Maar een houtkachel komt hier zeker, laatst meegedaan aan een workshop rocket massa kachels bouwen en zo moeilijk blijkt het allemaal niet te zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 30-05-2013 10:13 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:12:
[...]
Ik heb een elektrisch kacheltje waarmee ik de woonkamer het grootste deel mee verwarm om mijn PV-overschot mee te nullen.
Oh en als militair zijnde ben ik 4 dagen per week op het werk ;)

Maar een houtkachel komt hier zeker, laatst meegedaan aan een workshop rocket massa kachels bouwen en zo moeilijk blijkt het allemaal niet te zijn :)
Ok, dan ben je geen gemiddelde bewoner van een 1-steens tochtig, 100 jaar oude huis.
De hoeveelheid gas zegt dus niet zoveel over het "normaal" verbruik in je huis.

Wel makkelijk straks bij de aanleg van de houtkachel, die 1-steens muur.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wij zaten dit jaar op zo'n 700m3 gas:
gezin samenstelling: 2 persoonshuishouden
bouwjaar:1982
oppervlak: 125m2
ligging: achtertuin op west.
themostaat: 20c

Vrienden van ons zaten dit jaar ook op zo'n 700m3 gas;
bouwjaar:2012
oppervlak: 140m2
ligging: achtertuin op noord. (voorkant huis op zuid met vrij zicht en veel glas)
thermostaat: 19c

Als wij binnen komen dan gaat de thermostaat van 19->20c.

Wie is er hier dan zuinig?

Wij met ons kleinere en oude huis en minder zon?
Hun met het grotere huis met meer zon?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:21:

ligging: achtertuin op noord. (voorkant huis op zuid met vrij zicht en veel glas)

Eigenlijk zijn jullie dat beiden, denk ik.
Ik kijk dan louter naar het gasverbruik en dat is erg laag.

Ergo: goed geïsoleerd.
Rijtjeshuizen? Scheelt ook vaak wel wat.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:40:
[...]

Eigenlijk zijn jullie dat beiden, denk ik.
Ik kijk dan louter naar het gasverbruik en dat is erg laag.

Ergo: goed geïsoleerd.
Rijtjeshuizen? Scheelt ook vaak wel wat.
beide rijtjes huis

mijn inziens zijn we ook redelijk zuinig.

Alleen het stroomverbruik valt tegen (hobbies.....)
We gaan binnenkort uitbreiden en de verwachting is dat we:
3000-3200kWh van net gaan halen en 1600-1800 terugleveren

Gaan we dan in de knel komen met Salderen? (ik kan dat salderen maar niet tussen de oren krijgen :/ )

• thunder7
  • Laatst online: 21:13

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

nee, je mag (nu) tot 5000 kWh van je eigen verbruik opvullen met zelf opgewekte stroom (bij sommige leveranciers meer), na 1-7-2013 wordt dat onbeperkt zolang je niet met meer dan 3x80A aan het net hangt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bij een installatie kleiner dan ongeveer 6000 a 6500 wp ga je sowieso hier niks van merken. Je totaal teruggeleverde hoeveelheid energie blijft dan onder de 5000kWh. Tenzij je natuurlijk maar 500kWh op jaarbasis gebruikt maar 6500 wp op dag hebt liggen, maar de meeste mensen hebben zoveel liggen als dat ze op zijn minst gebruiken, of minder....

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Freemann schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:09:
[...]

Gaan we dan in de knel komen met Salderen? (ik kan dat salderen maar niet tussen de oren krijgen :/ )
Hoezo?

Afname en opwerk tegen elkaar wegstrepen, bij positief verbruik verbruik, bijbetalen. Bij negatief verbruik, geld terug. Nu nog tot een maximum van 5000 kWh, straks onbeperkt wegstrepen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:50:
[...]

Wat er aan het huis mag worden aangepast is vaak afhankelijk van de woningvereniging. Daar zitten nogal wat verschillen weet ik uit betrouwbare bron.

Het betrekken van het energielabel in de huurprijs? Daar heb ik nog weinig signalen van ontvangen. Moet ik eens gaan rondbellen.
Wat ik wel weet is dat bijna geen enkele mij bekende huurder in een huis woont waarvoor een energielabel is opgesteld.
Bedoel je dat de huurder dat zelf moet aanvragen/betalen?
Het betrekken van het label in de huurprijs wordt volgens mij al wel gedaan.
Althans dat is wat de bewoners van "de kroeven" ongeveer gevraagd hebben bij de renovatie van hun tochtigen woningen naar een passief huurwoning.
"Wij willen een betere geisoleerde woning zonder tocht en dan willen we best meer huur betalen."
Eindpunt: ja ze betalen meer huur op dit moment maar zijn in het totaalbedrag (huren/energiekosten) goedkoper uit.

passief renovatie woningen de kroeven

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:12:
[...]

Het betrekken van het label in de huurprijs wordt volgens mij al wel gedaan.
Althans dat is wat de bewoners van "de kroeven" ongeveer gevraagd hebben bij de renovatie van hun tochtigen woningen naar een passief huurwoning.
"Wij willen een betere geisoleerde woning zonder tocht en dan willen we best meer huur betalen."
Eindpunt: ja ze betalen meer huur op dit moment maar zijn in het totaalbedrag (huren/energiekosten) goedkoper uit.

passief renovatie woningen de kroeven
Dat is volgens mij meer een uitzondering op de regel.

Wat wel gebeurt hier in de regio is dat bij het opknappen van woningen er wat energiebesparingsmaatregelen worden genomen.

Maar dan meer uit de losse pols: wél dubbel glas en kunststof kozijnen, maar geen spouwmuur isolatie.
Van die dingen. 8)7

Volgens mij heeft e.e.a. meer te maken met de actuele subsidieregelingen dan met energiebesparing voor de huurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-05-2013 13:20 ]

• burnerchief
  • Laatst online: 05-04-2025

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Afbeeldingslocatie: http://www.designboom.com/cms/images/fiona003/Electree003.jpg

Kijk das nou voor de liefhebbers een groene lader......

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

:> Best mooi

• burnerchief
  • Laatst online: 05-04-2025

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Nog echte kunst ook kost maar 349 eurotjes O-) komt nog 25 bij verzenden :P

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• NiGeLaToR
Freemann schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:21:

Vind het knapper voor het huis uit 1982, de meeste mensen die ik ken met een huis uit die periode zitten sneller op de 1500M3 of (veel) meer. Veel isolatie / renovatie toegepast?

Maargoed, wij hebben een huis van 180m2, vrijstaand en verbruiken na komst van baby rond de 1000m3. Oke, we douchen veel, maar zetten de kachel alleen aan als we het koud hebben - default is 15'c.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:34:
[...]

Vind het knapper voor het huis uit 1982, de meeste mensen die ik ken met een huis uit die periode zitten sneller op de 1500M3 of (veel) meer. Veel isolatie / renovatie toegepast?

Maargoed, wij hebben een huis van 180m2, vrijstaand en verbruiken na komst van baby rond de 1000m3. Oke, we douchen veel, maar zetten de kachel alleen aan als we het koud hebben - default is 15'c.
Vind ik persoonlijk ook (maar dat is een erg gekleurde mening/reactie :) )

Maar dan als nog vind ik 700m3 voor een nieuwbouwhuis wel veel en zeker als je nagaat dat de bewoners redelijk/erg zuinig zijn.

We begonnen in 2008 (aankoop woning) op +/- 1000m3 en zaten met de koude winter (nota maart-maart) op +/- 700m3 oftewel 0,235 m3/graaddag

Sinds dien hebben we (erg) veel isolatie/renovatie werk gedaan;
- Douche WTW (aangesloten op kraan en cv)
- ALLE aluminium kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen (op 3 velux ramen na, waarvan 1 HR variant)
- ALLE enkel glas begrazing vervangen voor HR++ (nu op 2 veluxramen na alles HR++ en min. dubbelglas)
- vloerverwarming beneden (aanwezig bij aankoop)
- zuinige vloerverwarmingspomp (grundfos alpha2)
- ALLE plaatradiatoren vervangen OF parallel een Jaga DBE bijgezet en de Jaga primair gebruiken
- op zolder een vlier gemaakt en geisoleerd
- deel zolderdak aan binnenzijde geisoleerd met 14cm steenwol
- Itho variabelen mechanische afzuiger
- VHR ketel vervangen voor HR ketel
- Ketel aanvoertemp. <=45c (dit jaar NIET boven 45c geweest)
- Ketel WW 40c
- Honeywell EvoHome (zoneregeling)
- overal dikke/dubbele gordijnen (winter warmte binnen en in zomer buiten houden)
- en nog tal van kleine dingetjes

Op de planning staat;
- kruipruimte na-isoleren (bodemfolie ligt, vloer komt extra EPS)
- decentrale ventilatie WTW

mogelijk in de toekomst een kleine lucht-water warmtepomp(zomer elektra>warmte bufferen) of zonneboiler om in de zomer in WW te voorzien.

Maar nu eerst PV uitbreiden, na West 3510Wp komt nu op Oost 2550Wp.

• ollie1965

ollie1965

wubbo ockels ernstig ziek
...........................

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freemann schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:05:
[...]

Vind ik persoonlijk ook (maar dat is een erg gekleurde mening/reactie :) )

Maar dan als nog vind ik 700m3 voor een nieuwbouwhuis wel veel en zeker als je nagaat dat de bewoners redelijk/erg zuinig zijn.

We begonnen in 2008 (aankoop woning) op +/- 1000m3 en zaten met de koude winter (nota maart-maart) op +/- 700m3 oftewel 0,235 m3/graaddag

Sinds dien hebben we (erg) veel isolatie/renovatie werk gedaan;
- Douche WTW (aangesloten op kraan en cv)
- ALLE aluminium kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen (op 3 velux ramen na, waarvan 1 HR variant)
- ALLE enkel glas begrazing vervangen voor HR++ (nu op 2 veluxramen na alles HR++ en min. dubbelglas)
- vloerverwarming beneden (aanwezig bij aankoop)
- zuinige vloerverwarmingspomp (grundfos alpha2)
- ALLE plaatradiatoren vervangen OF parallel een Jaga DBE bijgezet en de Jaga primair gebruiken
- op zolder een vlier gemaakt en geisoleerd
- deel zolderdak aan binnenzijde geisoleerd met 14cm steenwol
- Itho variabelen mechanische afzuiger
- VHR ketel vervangen voor HR ketel
- Ketel aanvoertemp. <=45c (dit jaar NIET boven 45c geweest)
- Ketel WW 40c
- Honeywell EvoHome (zoneregeling)
- overal dikke/dubbele gordijnen (winter warmte binnen en in zomer buiten houden)
- en nog tal van kleine dingetjes

Op de planning staat;
- kruipruimte na-isoleren (bodemfolie ligt, vloer komt extra EPS)
- decentrale ventilatie WTW

mogelijk in de toekomst een kleine lucht-water warmtepomp(zomer elektra>warmte bufferen) of zonneboiler om in de zomer in WW te voorzien.

Maar nu eerst PV uitbreiden, na West 3510Wp komt nu op Oost 2550Wp.
Nieuwbouwwoningen zijn net zo zuinig als de moderne auto's van tegenwoordig. Op papier allemaal heel erg mooi, in de praktijk gebakken lucht.

Onze nieuwbouwwoning uit 2008 vind ik ook niet heel erg zuinig. We zijn zelf spaarzaam en zitten aanvankelijk van de winter tussen de 500 en 600m3 per jaar.

Ik heb afgelopen winter al een paar flinke isolatie lekken gevonden met de IR camera die ik aankomende zomer wil aanpakken. Daarnaast wil ik de vloer na isoleren met EPC platen. Ik heb ook sterk het idee dat de fundering aan de buitenkant niet geïsoleerd is waardoor je een gigantische koude brug heb.

Wat dat betreft is er de vooruitgang in praktijk erg slecht als je het afzet tegen de technologische revolutie van de afgelopen 2 decennia.

Nieuwbouwwoningen hadden allang energieneutraal kunnen/moeten zijn.

Ik zit er trouwens aan te denken om onder de keuken achter de plint ook isolatie platen neer te leggen. Zou dat nog zin hebben?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JeroenH
revolution-nl schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:50:
Nieuwbouwwoningen zijn net zo zuinig als de moderne auto's van tegenwoordig. Op papier allemaal heel erg mooi, in de praktijk gebakken lucht.
Nou... gebakken lucht? Eerder: sterk afhankelijk van de bestuurder/bewoner.
Nieuwbouwwoningen hadden allang energieneutraal kunnen/moeten zijn.
En daar ben ik het dan weer 110% mee eens... sinds, laten we zeggen, 1990 is er geen enkele reden te bedenken waarom woning niet in ieder geval thermisch energieneutraal hadden kunnen zijn. Of toch: de bouwwereld bestaat uit conservatieve, risicomijdende, op kortetermijnwinst beluste sukkels. There, I said it.

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 30-05-2013 23:10 ]

• hansdegit
Dit is rete-interessant. Niet ieders favoriete site, to say the least, maar dit kan wel eens eea op zijn kop gaan zetten.
http://climategate.nl/201...s-anders-dan-co2-te-zijn/

Deze link geeft de abstract weer:
http://www.worldscientifi...10.1142/S0217979213500732

Waar komt het op neer (als ik het goed begrijp): het leeuwedeel van de opwarming van moeder Aarde vanaf 1970 correleert heel erg goed (0,97) met de concentratie CFK's in de atmosfeer. En sinds die door het Montreal akkoord niet meer in groten getale de atmosfeer in worden geduwd, daalt de temp dienovereenkomstig.

Correlatie hoeft natuurlijk geen oorzakelijk verband te beteken, maar het is wel iets wat het IPCC op haar grondvesten kan doen schudden.

Afbeeldingslocatie: http://climategate.nl/wp-content/uploads/2013/05/CFCsClimateChange1.png

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• JeroenH
hansdegit schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 23:20:
Niet ieders favoriete site, to say the least,
Zo hee, inderdaad: "Maar ach CO2 is toch de grote boosdoener want het enige stofje waarmee de anti-kapitalistiese ecosocialistiese wereldrevolutie te maken valt."

• JeroenH
En van-een-net-zo-gekleurde-site-maar-dan-uit-de-andere-hoek: http://www.realclimate.or...-incorrect-to-just-wrong/

Aldus.

• hansdegit
JeroenH schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:04:
En van-een-net-zo-gekleurde-site-maar-dan-uit-de-andere-hoek: http://www.realclimate.or...-incorrect-to-just-wrong/

Aldus.
Yeah, I know. Maar dit was het 1e artikel in het Nederlands wat ik over het stuk van Lu vond. Op Wattsupwiththat staat ook een flinke verhandeling, maar Engels volgen is toch wat lastiger.

Ik ga eens die realclimate link lezen. De komende dagen zullen de pro- en anti AGW sites over elkaar heen vallen om Lu te ontkrachten dan wel te bevestigen; we gaan zien of en hoe dit paper standhoudt in de wetenschappelijke wereld. Als het zo ontzettend fout is, waarom zou het dan toch de peer review overleven?

Of anders gesteld: misschien is peer-reviewed wel helemaal niet zo'n sterk keurmerk.

• JeroenH
Precies. En ik raak alleen maar meer in de war.

Het is trouwens niet de eerste keer dat onderzoek van deze meneer aan stevige kritiek blootstaat:

http://www.realclimate.or...ne-holes-and-cosmic-rays/
http://bbickmore.wordpress.com/2010/06/11/cfcs-and-waterloo/

(gekleurd, jawel)

[ Voor 74% gewijzigd door JeroenH op 31-05-2013 10:08 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:29:
Precies. En ik raak alleen maar meer in de war.

Het is trouwens niet de eerste keer dat onderzoek van deze meneer aan stevige kritiek blootstaat:

http://www.realclimate.or...ne-holes-and-cosmic-rays/
http://bbickmore.wordpress.com/2010/06/11/cfcs-and-waterloo/

(gekleurd, jawel)
.. maar het lezen van de commentaren is wel leuk..

• JeroenH
PBL-notitie Milieuschadelijke subsidies: http://www.pbl.nl/sites/d...idies%20-%20500209001.pdf

Ik heb 'm zelf nog niet goed gelezen, maar wellicht interessant.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:12
Even iets over slimme meters:

Ik kreeg van de week plotseling een vies briefje van mijn netbeheerder (Enexis), dat mijn meter afgekeurd zou zijn en dat er een nieuwe Slimme Meter geplaatst zou moeten worden. Met allerlei prachtige voordelen voor mij, natuurlijk. En de opmerking dat de overheid hen spijtigerwijs had verplicht de nieuwe meter gratis aan te bieden (lol).

Hoezo vies briefje dan? Wel, ik heb meteen even bij de zonnepaneel-loze buren gevraagd of zij ook zo'n vervangingsbericht hadden gehad; onze huizen/meters zijn uiteraard van dezelfde makelij en datum. Niet dus. Vervanging vanwege afkeur kan dus niet de echte reden zijn.

Ik moet dus wel concluderen dat het hebben van zonnepanelen tot het sturen van deze leugenachtige brief heeft geleid. Heel saillant, want je kunt je terdege afvragen wat de motivatie hierachter is. Niet iets in het belang van de klant, dat lijkt me duidelijk.

• NiGeLaToR
JeroenH schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:57:
[...]

[...]

En daar ben ik het dan weer 110% mee eens... sinds, laten we zeggen, 1990 is er geen enkele reden te bedenken waarom woning niet in ieder geval thermisch energieneutraal hadden kunnen zijn. Of toch: de bouwwereld bestaat uit conservatieve, risicomijdende, op kortetermijnwinst beluste sukkels. There, I said it.
Ik kijk er misschien wat nuchterder tegen aan. We wonen al meer dan 5.000 jaar in huizen.
In 1978 bouwde men het huis waar ik in geboren ben, dat was enkelsteens, had geen (werkende) spouw en geen vloerisolatie. Enkel glas en was dus nat, tochtig en koud. Ik weet niet hoeveel energie er in opging, maar het was geen anno 2013 comfortable huis. Wel opgegroeid met ijsbloemen aan de binnenkant van m'n raam en noppenfolie achter de radiator als 'isolatie'.

In 2007 werd ons eigen en huidige huis gebouwd en in 2011 trokken we daar in. Het is qua inhuis 3,5 keer zo groot als het huis waarin ik werd geboren en qua oppervlak 2,5 keer zo groot. Het staat vol in de wind in een semi-buitengebied en toch komen we met 1000m3 gas uit. Dat lijkt dan veel, maar ons vorige huis, met zelfde gedrag, gebouwd in 1994 deed 1500m3 gas. Hoekwoning, 60% van de oppervlak en 45% van de inhoud van ons huidige huis. Buren in de tussenwoning er naast deze 2200m3 gas, want vaak thuis.

In 2013 bouw je dus een huis wat al 2-3 keer zuiniger is dan in 1994. Daar zit maar 20 jaar tussen, terwijl we al > 5.000 jaar huizen bouwen. Ik denk dat we goed op weg zijn, ook al kan het vast nog veel beter.

Terugverdientijd wordt ook steeds langer, als ik lees dat je je kruipruimte al kan bedekken met plastic? Onze kruipruimte is rondom open (ventilatierooster), waar helpt dat plastic dan tegen?

IR check zou ik in de winter nog wel willen doen, ik denk dat de buitendeuren bij ons het meeste lekken, naast het kattenluikje naar de garage.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:57:
[...]

[...]
Ik denk dat de kwaliteit van de afwerking ook wel wat de wensen overlaat. Slechte afwerking van isolatie. Hartstikke leuk die +10CM piepschuim, maar als ondertussen de buitendeur niet goed afsluit tocht het daar gewoon naar binnen. Blijkbaar worden dergelijk problemen geaccepteerd of niet geconstateerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 01-06-2013 14:33 ]

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:44:
[...]

Ik denk dat de kwaliteit van de afwerking ook wel wat de wensen overlaat. Slechte afwerking van isolatie. Hartstikke leuk die +10CM piekschuim, maar als ondertussen de buitendeur niet goed afsluit tocht het daar gewoon naar binnen. Blijkbaar worden dergelijk problemen geaccepteerd of niet geconstateerd.
Gelukkig zit de bouw ook in een crisis, die zijn ook eindelijk naar innovaties aan het kijken. De greendeal om 100.000 woningen te renoveren naar energieneutraal komt er aan. Steeds meer bouwers weten dat EPC en dat soort gedoe niet werkt, maar prestatieafspraken wel. Momenteel is financiering nog lastig, maar er zijn echt wel gave initiatieven.

Ik ken een aantal enthousiaste ontwikkelaars bij de bouwers, die willen heel graag. Hun visie is vaak niet veel anders dan dat hier op het forum leeft. Lees bijvoorbeeld dit blog http://www.duurzaamgebouw...n-een-duurzaam-huishouden.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:18
ik weet niet of ik nederlandse bouwers nog wil laten aanknoeien. ALs je ziet hoeveel opleverfouten in een standaard nieuwbouwwoning zitten, dan laat die 'professionals' maar mooi t onderspit delven...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:19
We kunnen het nog anders stellen: vrijwel niemand die een woning weet te beprijzen los van de lokatie en de grondprijs. Duurzaam bouwen kost wel degelijk erg veel geld in vergelijk met veel van het zgn duurzaam bouwen van nu.

Mooi voorbeeld; renovatie nieuwe kunstofkozijnen met hr-glas over de gehele breedte van de woonkamer.
Gezet op een een enkelsteens muurtje, waar de radiator in volle breedte aan hangt met aan de buitenzijde nieuwe gepotdekselde planken zonder enige isolatie.
Vol ongeloof heb ik ernaar gestaard.

Met name in de sociale woningbouw is het bizar hoeveel achterstallige troep er is.
En dus huurders opzadelen met een beroerd klimaat en ditto energierekening.
Veel van die huizen die ze in de verkoop doen zijn eigenlijk sloopwaardig.
Dit omdat nieuwbouw en dan helemaal goed, goedkoper is dan gelijkwaardig renoveren.
Woningnood doet veel slecht. Nog steeds en altijd.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:00
Selectief gequote:
NiGeLaToR schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:41:
[...]
Ik kijk er misschien wat nuchterder tegen aan. We wonen al meer dan 5.000 jaar in huizen.
....
In 2013 bouw je dus een huis wat al 2-3 keer zuiniger is dan in 1994. Daar zit maar 20 jaar tussen, terwijl we al > 5.000 jaar huizen bouwen. Ik denk dat we goed op weg zijn, ook al kan het vast nog veel beter.
Ja, ik geloof je als als we zeggen dat we al 5000 jaar huizen bouwen. We verbruiken echter pas de laatste 50 (?) jaar ofzo, zoveel enorm veel energie om ons binnen "comfortabel" te voelen. Als je dan ook nog bedenkt dat er op dit moment meer mensen op de aarde wonen als in het verleden bij elkaar opgeteld, kun je wel nagaan dat de hoeveelheid energie om huizen te verwarmen (en koelen) enorm is.
Ik ben het daarom wel met JeroenH eens dat de transitie naar passief of energieplus huizen (veel) te langzaam gaat.

Overigens ben ik de laatste tijd zelf wel iets van terug gekomen van mijn ideaal om binnen altijd maar het perfecte klimaat te kunnen creëren. In plaats daarvan zouden we zelf (ons lichaam) wellicht ook weer wat meer moeten leren hoe om te gaan met hogere en lagere temperaturen zonder ons meteen niet comfortabel te voelen.

Verwijderd

rube schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:02:
Selectief gequote:

[...]Ik ben het daarom wel met JeroenH eens dat de transitie naar passief of energieplus huizen (veel) te langzaam gaat.
Dat heeft natuurlijk ook wel een oorzaak. In het verleden moest er vooral snel gebouwd worden, er was een woningtekort. Het businessmodel was niet gebaseerd op woningverkoop, maar op grondverkoop. Op die investering in de grond konden bedrijven dikke winst maken, alleen een lege kavel is lastig te verkopen, dus werden die vol geplempt met huizen. Concurrentie was er nauwelijks, mensen stonden in de rij voor een woning, dus die potentiële kopers keken veel minder naar kwaliteit van de woning. Er was namelijk geen keuze. Kwaliteit werd dus opgelegd via regelgeving, zoals bouwbesluit, EPC-normering en dergelijke, en geloof me, daarover werd een hoop geklaagd, want EPC 1 > EPC 0,8 leidde tot meerkosten!

Vandaag de dag zie ik toch wel een omwenteling. Bedrijven moeten concurreren, want de koper heeft keuze. Bouwers moeten het verschil maken en worden door de koper beoordeeld (zie oa: http://www.bouwprestaties.nl/), die wordt kritisch. Was het voorheen een sport om nét de EPC-norm te halen, bedrijven doen nu hun stinkende best om ver onder de huidige norm te komen. Zie ook de opmars van energienotanul (http://www.neprom.nl/List...91&Source=%2Fdefault.aspx). Het vervelende is alleen dat dit nog altijd meerkosten met zich meebrengt in tijden dat financierbaarheid een lastig punt is. Standaardwoning kost vandaag zo`n 65 - 70k, meerkosten van 10 - 15k om deze notalnul te maken, zijn dan een behoorlijke slok op een borrel.

Kortom, er zit beweging in, dat gaat traag idd, maar de beweging gaat wel de goede kant op.

• NiGeLaToR
rube schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:02:
Selectief gequote:

[...]

Ja, ik geloof je als als we zeggen dat we al 5000 jaar huizen bouwen. We verbruiken echter pas de laatste 50 (?) jaar ofzo, zoveel enorm veel energie om ons binnen "comfortabel" te voelen. Als je dan ook nog bedenkt dat er op dit moment meer mensen op de aarde wonen als in het verleden bij elkaar opgeteld, kun je wel nagaan dat de hoeveelheid energie om huizen te verwarmen (en koelen) enorm is.
Ik ben het daarom wel met JeroenH eens dat de transitie naar passief of energieplus huizen (veel) te langzaam gaat.

Overigens ben ik de laatste tijd zelf wel iets van terug gekomen van mijn ideaal om binnen altijd maar het perfecte klimaat te kunnen creëren. In plaats daarvan zouden we zelf (ons lichaam) wellicht ook weer wat meer moeten leren hoe om te gaan met hogere en lagere temperaturen zonder ons meteen niet comfortabel te voelen.
Het is goed dat velen vinden dat het te langzaam gaat - immers, zonder druk van buitenaf neigen de partijen die de grootste financiele belangen hebben niet snel te bewegen. Dat betekent m.i. alleen niet dat we niet ook een beetje tevreden mogen zijn met wat wél bereikt is inmiddels.

Verder leven er momenteel weliswaar meer mensen dan ooit op aarde, maar is het grootste deel nog steeds de hele dag bezig met shit in de fik te steken. Als me 1 ding opviel tijdens tripjes naar arme ontwikkelingslanden over de hele wereld is het wel dat ze alles in de brand steken. Hout om op te koken, afval om er vanaf te komen. Als er iets een probleem is, is het wel het in de fik steken van dingen. Daarom ben ik ook geen fan van houtkachels bij mensen thuis, te distribueert het probleem van verwarming, zadelt je buren op met jouw fijnstof en stank en bent eigenlijk gewoon weer troep aan het verbranden. En nee, gas is ook niet de oplossing, we zullen het elders moeten zoeken.

Alleen als je ziet waar de alternatieven nu staan hebben we een lange weg te gaan. Een vriend van me woont in een 'energieneutraal' huis met warmtepomp. Het huis is 365 dagen per jaar 21`c. Keurig geregeld, met verwarming in de muen, vloeren, etc. Geweldig. Behalve zijn stroomrekening, de installatie gebruikt 'default' gewoon al zo'n 5.000kWh per jaar. Buren die bijstoken omdat ze het warmer willen in de winter zitten op 9.000kWh, omdat de installatie electrisch bijverwarmd als nodig. Er loopt inmiddels een rechtzaak tegen de bouwers, aangezien dit niet echt was wat energieneutraal zou mogen heten.
Als klap op de vuurpijl betalen de bewoners van de wijk de komende 30 jaar ~150,- huur en servicekosten voor de warmtepomp. Dus, 150 euro stroom + 150 euro warmtepomp = 300,-. 'Energieneutraal'.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Ik vraag me sowieso wel eens af hoe dat soort dingen blijven bestaan. Ik heb wel verhalen gehoord van nieuwbouw appartementen met blokverwarming waar het vastrecht voor de blokverwarming de totale energierekening van mijn 1978-huis overstijgt. Dan komt daar nog elektriciteit en elektrisch koken bovenop, tel uit de winst van je nieuwbouwappartement.

Laatst zou mijn vriendin een nieuwbouwappartement gaan huren. Ze huurt nu voor 510 euro particulier, komt nog 100 euro per maand aan energie bij op, waarvan enige tijd terug al een flinke bak terug is gevraagd door bewindvoering (verhuurder speelt vies spelletje: krijgt geld terug maar vraagt om verhoging energievoorschot, tijd voor bewijs en dat wijst uit dat ie de boel voor de gek houdt -> dokken).
Dan krijg je op een gegeven moment een nieuwbouwwoning van 680 euro voorgeschoteld. Met hoge huurtoeslag kom je dan net wat duurder uit dan particulier huren, huis is ook van veel betere kwaliteit, maar dan komt het: de energierekening. Je moet verplicht warmte afnemen van plaatselijk energiebedrijf, en iets zegt mij dat vastrecht en GJ-prijzen de huidige energierekening ver gaan overstijgen, ook al mag het een A-label woning zijn.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NiGeLaToR schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:57:
[...]

...

Alleen als je ziet waar de alternatieven nu staan hebben we een lange weg te gaan. Een vriend van me woont in een 'energieneutraal' huis met warmtepomp. Het huis is 365 dagen per jaar 21`c. Keurig geregeld, met verwarming in de muen, vloeren, etc. Geweldig. Behalve zijn stroomrekening, de installatie gebruikt 'default' gewoon al zo'n 5.000kWh per jaar. Buren die bijstoken omdat ze het warmer willen in de winter zitten op 9.000kWh, omdat de installatie electrisch bijverwarmd als nodig. Er loopt inmiddels een rechtzaak tegen de bouwers, aangezien dit niet echt was wat energieneutraal zou mogen heten.
Als klap op de vuurpijl betalen de bewoners van de wijk de komende 30 jaar ~150,- huur en servicekosten voor de warmtepomp. Dus, 150 euro stroom + 150 euro warmtepomp = 300,-. 'Energieneutraal'.
Ik kan er helemaal naast zitten, maar als je een energieneutraal huis gaat bouwen, dan moet je bij de berekening uitgaan van een vaste binnentemperatuur. Anders klopt de berekening niet. Als het uitgangspunt is dat de ruimtetemperatuur 18C is (wordt overal standaard gebruikt, dacht ik) dan is elke graad hoger een extra stukje stoken. Dan is je huis niet meer energieneutraal en moet je dus bijverwarmen.

Dat kost dus geld ;)

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:40:
[...]

Ik kan er helemaal naast zitten, maar als je een energieneutraal huis gaat bouwen, dan moet je bij de berekening uitgaan van een vaste binnentemperatuur. Anders klopt de berekening niet. Als het uitgangspunt is dat de ruimtetemperatuur 18C is (wordt overal standaard gebruikt, dacht ik) dan is elke graad hoger een extra stukje stoken. Dan is je huis niet meer energieneutraal en moet je dus bijverwarmen.

Dat kost dus geld ;)
Ja, maar dat van dat idee moeten we dus af. Sowieso moet je een warmtepomp niet engineeren op 18C, iedereen weet dat die binnentemperaturen veel hoger worden ingesteld, 21C bijvoorbeeld. 18C graden is weer dat oude, vanuit regelgeving, denken. Maak woningen die voldoen aan de comforteisen van bewoners.

Er zijn bouwers die aan een energiebundel zitten te werken. Dat zou dan neerkomen op bijvoorbeeld 18C + half uur douchen per dag = gratis, 19C valt bijvoorbeeld buiten die bundel en kost 1 cent extra. Ben wel benieuwd hoe zoiets eruit gaat zien overigens.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:29:
[...]
Ja, maar dat van dat idee moeten we dus af. Sowieso moet je een warmtepomp niet engineeren op 18C, iedereen weet dat die binnentemperaturen veel hoger worden ingesteld, 21C bijvoorbeeld. 18C graden is weer dat oude, vanuit regelgeving, denken. Maak woningen die voldoen aan de comforteisen van bewoners.

Er zijn bouwers die aan een energiebundel zitten te werken. Dat zou dan neerkomen op bijvoorbeeld 18C + half uur douchen per dag = gratis, 19C valt bijvoorbeeld buiten die bundel en kost 1 cent extra. Ben wel benieuwd hoe zoiets eruit gaat zien overigens.
Maar de crux van het energieverhaal is dat je elke keer weer met zoveel variabelen zit, dat je alleen met zeer ruime marges uitspraken/berekeningen kan doen/maken.

Een mooi voorbeeld is het weer van, zeg eens, december tot nu. Volledig "niet normaal".
Hier ging in de ochtend de verwarming nog steeds aan (ingesteld op 18,5C) en met de verwarming uit is het op dit moment 17,5C in de woonkamer.
Vorig jaar liep je in een T-shirt rond met een koud glas water in je hand.

Je zou dus, althans voor hier in Nederland, een ruimtetemperatuur moeten kiezen van 23C om dit soort schommelingen voor een gedeelte op te vangen. Dan moet je wel erg zwaar aan de bak, qua isolatie etc.

Wil je die ellende opvangen dan moet je in een terp gaan wonen of je huis onder de grond bouwen.

Maar laten we positief afsluiten: er is niets mooiers op de wereld dan het weer: altijd verrassend, uitdagend en interessant ;)

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:41:
[...]

Maar de crux van het energieverhaal is dat je elke keer weer met zoveel variabelen zit, dat je alleen met zeer ruime marges uitspraken/berekeningen kan doen/maken.
Klopt inderdaad, ben dan ook wel redelijk sceptisch ten opzichte van energieneutraal en dergelijke. Zoals jij ook al aangeeft, het ene jaar is het andere niet. Je moet wat dat betreft wel via een norm gaan rekenen, om aan te tonen dat deze energieneutraal is. Maar het is lastig, erg lastig.

Als je te ruime marges aanhoudt zal het zuinige huishouden veel kWh-tjes terugleveren, een negatief saldo dus. Vraag me af of dit dan nog rendabel is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2013 11:56 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:55:
[...]

Als je te ruime marges aanhoudt zal het zuinige huishouden veel kWh-tjes terugleveren, een negatief saldo dus. Vraag me af of dit dan nog rendabel is.
Maar dat geeft ook een beetje lucht. Stel er komen nog kinderen, er komt een aanbouw bij, je ontdekt een hobby waar wat apparatuur bij nodig is, je gaat een ruimte verwarmen die tot nu toe niet verwarmd hoefde te worden, eindelijk die elektrische auto gekocht >:) . Verzin maar wat.

Persoonlijk vind ik wat "armslag" wel prettig.

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:05:
[...]

Maar dat geeft ook een beetje lucht. Stel er komen nog kinderen, er komt een aanbouw bij, je ontdekt een hobby waar wat apparatuur bij nodig is, je gaat een ruimte verwarmen die tot nu toe niet verwarmd hoefde te worden, eindelijk die elektrische auto gekocht >:) . Verzin maar wat.

Persoonlijk vind ik wat "armslag" wel prettig.
Dat is waar, maar je hebt ook met investeringen te maken. Als voorbeeld: Jan Modaal heeft nu een energierekening van e200 per maand. Pietje heeft een energierekening van e100 per maand. Pietje gebruikt dus helft van de energie in hetzelfde huis, door zuinige levensstijl en hij is veel weg.

Ze willen allebei een nieuwbouwwoning kopen, die zijn energieneutraal, meerkosten zijn e10k, energiekosten voor Jan Modaal worden dus e0 per maand, voor Pietje ook. Het voordeel is voor Jan dus veel groter, de tvt voor Pietje veel langer. Kortom, de financierbaarheid is lastig.

Zelfde geldt voor woningrenovaties naar notanul. (zie bijvoorbeeld www.ikhebeenidee.nu) Ze nemen de energiekosten mee in het budget voor de woningrenovatie. Dan ben je mooi de sjaak als je nu energiezuinig leeft, want je huur gaat dan teveel omhoog.

Zoals ik al zei, best lastig.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien moet je twee dingen scheiden: koop en huur.

Als huurder ben je een stuk vrijer dan als eigenaar. Als de nieuwe situatie (kosten) je niet aanstaan, dan ga je op zoek naar iets anders en ben je in no-time weg.

Als eigenaar ligt het wat anders.
Ik zou nooit meer in een huurhuis willen wonen. Jarenlang gedaan en dan ben je elk jaar weer de klos met verhogingen/renovaties/etc.

Nu heb ik in al die variabelen een paar constanten ingebouwd, namelijk wat ik aan schuld heb, wat ik ga afbetalen en wanneer ik geen huurkosten meer heb. Natuurlijk ook weer met een flinke armslag, maar het geeft een ander gevoel.
Het huis waar we nu in leven is waarschijnlijk het laatste huis waarin we zullen wonen. De woonkosten zijn langjarig overzichtelijk en alle investeringen komen ten goede van ons.

We hebben er wel voor gezorgd dat we geen "natte voeten" hebben/zullen krijgen. Dat kost best wel je vakanties, maar je krijgt er erg veel voor terug.

De overheid adverteert eigen woningbezit, maar die heeft heel andere belangen hiermee.

Qua energie zijn we elektrisch gezien neggies en dit met maar ong. 3 kWp op het dak. Dat vinden we voorwaar een prestatie. Qua gasverbruik hebben we nog een weg te gaan, hoewel van een verbruik van ruim 3600 m3 naar 1600 m3 geeft wel een kick.

Maar dit moet nog onder de 1000 m3 en dat zal niet meer lukken met isolatie etc. Dat gaan we waarschijnlijk elektrisch/hout-technisch oplossen ;)

gewoon even doorsparen, dus...

• JeroenH
Als vervolg op JeroenH in "De Duurzame Kroeg"

Ik had de beheerder van deze site ineens op google talk. geen idee hoe hij daar kwam, maar google had kennelijk ineens wat verbanden gelegd en ik zag 'm online. Dus wat doe ik dan: ik vraag een keer of drie (verspreid over een maand of zo) hoe het gaat. Daar op kreeg ik zojuist de volgende reactie:
Zo, Haringman,

Sodemieter je uit je zelf op of moet ik even helpen? Jij hebt wel een enorm dikke plaat beton voor je kop. Ik heb verschillende keren aangegeven niet in discussie te willen, maar je blijft stomvervelend doorzanikken. Ik heb chat uitgeschakeld. Ga maar ergens anders de boel oplichten met je blauwe platen.

Mocht je op het idee komen te antwoorden, dan verdwijnt je onzin in de spam. En als je erg irritant wordt heb ik nog wat andere grappen.
Iemand is met zijn verkeerde been uit bed gestapt :P

-edit-

Hij heeft overigens nooit aangegeven niet in discussie te willen, althans niet met woorden. Hij heeft gewoon nooit gereageerd...

Oh well.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2013 17:24 ]

• mkleinman
  • Laatst online: 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:21:

Ik had de beheerder van deze site ineens op google talk. geen idee hoe hij daar kwam, maar google had kennelijk ineens wat verbanden gelegd en ik zag 'm online. Dus wat doe ik dan: ik vraag een keer of drie (verspreid over een maand of zo) hoe het gaat. Daar op kreeg ik zojuist de volgende reactie:

[...]

-edit-

Hij heeft overigens nooit aangegeven niet in discussie te willen, althans niet met woorden. Hij heeft gewoon nooit gereageerd...

Oh well.
:X :X :X :X :X :X /3

VOlgens mij vat ik het zo goed samen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
Ik heb het artikel van de consumentenbond over zonnestroompanelen gezien en het is helemaal niet slecht! het staat helaas nergens online dus je zult even ergens een consumentenbondlid uit een stoffige la moeten trekken als je het wil lezen, maar voor zijn lengte en zeker met de schrijvende organisatie in het achterhoofd is het prima.

Ik ben zelfs niet te beroerd geweest online een compliment uit te delen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:21:

[...]

-edit-

Oh well.
Misschien is hij net boventallig verklaard of verlengen ze z'n contract niet wegens onprofessioneel gedrag.

A'dam PVOutput

• JeroenH
Zou allemaal goed kunnen - volgens mij dacht iemand na mijn vorige post dat hij wat ouder was. Hoe dan ook, ik laat 'm verder maar met rust. Straks valt-ie om en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Maar die website blijft een giller.

Verwijderd

Vandaag stond oa salderen ter discussie in de 2e kamer. Iemand hier debat gevolgd? Even benieuwd wat er nou allemaal precies gezegd is.

• JeroenH
Ik zag er op Twitter een paar mensen wat over zeggen vandaag, maar ik heb het niet diepgaand gevolgd. Zoek daar maar eens naar het woord salderen. Veel posts van zonnigtype, natuurlijk.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Inmiddels de 11.000 tweets gepasseerd :o

• NiGeLaToR
Schinnen-groen schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:40:
[...]

Dat kost dus geld ;)
Zover hij zelf aangeeft stookt hij niet bij; de kosten zijn vooral de pomp die 24/7 aan moet staan. Sterker nog, er zit een ups aan zodat hij niet uit kan vallen. Als de bron stil komt te staan duurt het erg lang voor die weer op gang is. Maargoed, dat terzijde.

Uiteraard snap ik dat als je te warm instelt het niet goed gaat, hij ook, dus laat hij zijn thermostaat lekker met rust. Elke kamer heeft er eentje, dus in de slaapkamer staat ie standaard lager dan in de woonkamer. De boiler wordt continu verwarmd, ook door de warmtepomp systematiek. In principe mooi systeem.
Hij gaat in ieder geval maar 's voor zonnepanelen kijken, heel veel zonnepanelen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
@NiGeLaToR: en een paar heatpipes erbij. dat scheelt ook veel. Vooral met een hoge HH en veel pipes. Veel effect in voor en na jaar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:33:
Inmiddels de 11.000 tweets gepasseerd :o
Wat? is zonnigtype de 11000 tweets gepasseerd? Serieus? :D

(en dat vanaf half december 2012.. :D )

Verwijderd

Heeft iemand gistermiddag overleg gezien over nieuwe gas en elektriciteitswet?

Daarin werd besproken dat het salderen afgebouwd gaat worden!!!!

Er waren geen tegenargumenten vrees dat dit de doodsteek wordt voor de zelfopwekker.

Zonde

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NiGeLaToR schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:39:
[...]

Zover hij zelf aangeeft stookt hij niet bij; de kosten zijn vooral de pomp die 24/7 aan moet staan. Sterker nog, er zit een ups aan zodat hij niet uit kan vallen. Als de bron stil komt te staan duurt het erg lang voor die weer op gang is. Maargoed, dat terzijde.
Energieneutraal is natuurlijk niet hetzelfde als je gasverbruik vervangen door elektriciteitsverbruik. Dat je 5.000 kWh aan elektriciteitskosten aan een warmptepomp hebt hoeft helemaal niet vreemd te zijn. Met een COP van 3,5 levert die 17.500 kWh aan warmte, wat gelijk staat aan bijna 2.000 m3 gas. Als je een gewoon huis bouwt dat je 24 uur per dat op 21 graden houdt dan lijkt me dat geen verkeerde score.

De grap is om energieneutraal (je wekt je eigen energie op) te combineren met energiezuinig zodat je niet te veel hoeft te stoken.

• thunder7

thunder7

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:30:
Heeft iemand gistermiddag overleg gezien over nieuwe gas en elektriciteitswet?

Daarin werd besproken dat het salderen afgebouwd gaat worden!!!!

Er waren geen tegenargumenten vrees dat dit de doodsteek wordt voor de zelfopwekker.

Zonde
Eh? Overleg tussen wie? Gezien waar?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kwam inderdaad voorbij in het energiedebat in de tweede kamer.
Een stimulans voor Nedap met z'n powerrouter ;)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
3 hoeraatjes voor de ferraris meter.

• thunder7

thunder7

Lekker is dat. Hier staat wel een aankondiging van het debat http://www.tweedekamer.nl...om_energietransitie.jsp#0 maar de opmerking aan de rechterkant dat ongeredigeerde verslagen 4 uur na het uitspreken beschikbaar zijn op http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/index.jsp lijkt niet echt te kloppen, omdat de meest recente verslagen daar nog van mei zijn?

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik denk omdat minister Kamp (financiën) salderen wil gaan afschaffen en je daar geen last van hebt zolang je nog een ferraris hebt. (gokje) :/

• wmeester
Mr-Leo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:00:
[...]

Ik denk omdat minister Kamp (financiën) salderen wil gaan afschaffen en je daar geen last van hebt zolang je nog een ferraris hebt. (gokje) :/
Inderdaad.

Ik heb de stukken nog niet gelezen maar als salderen niet meer (of minder) mag dan heb je daar met een ferraris meter geen last van. Die saldeert uit zichzelf.

Dan heb ik opeens nog maar 25 x 20 Wp panelen (ja, hele goedkope,ouderwetse)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Denk eerder dat het andersom wordt;
De DigitaleMeter wordt een voorwaarde om nog (beperkte) te kunnen/mogen salderen.

Deze ontwikkeling is recent door oa GreenChoice in gang gezet met hun marge regeling.

[ Voor 22% gewijzigd door Freemann op 04-06-2013 10:08 ]

• wmeester
Freemann schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:07:
Denk eerder dat het andersom wordt;
De DigitaleMeter wordt een voorwaarde om nog (beperkte) te kunnen/mogen salderen.

Deze ontwikkeling is recent door oa GreenChoice in gang gezet met hun marge regeling.
Dan wordt het dus affakkelen tot de 0.

"Ik gebruik ieder jaar slechts 10 Kwh"

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Bedenk ook dat als een Ferrari meter wel mag salderen(lees; dat automatisch doet) en andere door DigitaleMeters beperkt worden;
Rechtzaak

zou te gek voor worden zijn als iemand met een DigitaleMeter benadeeld wordt.
Bepaalde groepen zullen die niet accepteren en tot het gaatje gaan.

Daarbij is het een kwestie van tijd voor alle Ferrari meters vervangen zijn.
De meter is niet van ons, wordt gehuurd en men kan gedwongen worden om hem te laten vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Freemann op 04-06-2013 10:17 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:12
En bij ons kwam de netbeheerder "opeens" met het verhaal dat onze Ferraris afgekeurd zou zijn en vervangen moest worden door een nieuwe (slimme) meter. De buren hadden zo'n brief niet gehad...

Hoe lang kun je dan nog vasthouden aan je Ferraris? Ik zie het somber in.

Ik zou het overigens schandalig vinden als je totaal gedwongen wordt om met kolenfooi genoegen te nemen bij teruglevering, en bij verbruik het volle pond moet betalen. Niet eerlijk IMO.
Pagina: 1 ... 123 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.