NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:34:
[...]
Vind het knapper voor het huis uit 1982, de meeste mensen die ik ken met een huis uit die periode zitten sneller op de 1500M3 of (veel) meer. Veel isolatie / renovatie toegepast?
Maargoed, wij hebben een huis van 180m2, vrijstaand en verbruiken na komst van baby rond de 1000m3. Oke, we douchen veel, maar zetten de kachel alleen aan als we het koud hebben - default is 15'c.
Vind ik persoonlijk ook (maar dat is een erg gekleurde mening/reactie

)
Maar dan als nog vind ik 700m3 voor een nieuwbouwhuis wel veel en zeker als je nagaat dat de bewoners redelijk/erg zuinig zijn.
We begonnen in 2008 (aankoop woning) op +/- 1000m3 en zaten met de koude winter (nota maart-maart) op +/- 700m3 oftewel
0,235 m3/graaddag
Sinds dien hebben we (erg) veel isolatie/renovatie werk gedaan;
- Douche WTW (aangesloten op kraan en cv)
- ALLE aluminium kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen (op 3 velux ramen na, waarvan 1 HR variant)
- ALLE enkel glas begrazing vervangen voor HR++ (nu op 2 veluxramen na alles HR++ en min. dubbelglas)
- vloerverwarming beneden (aanwezig bij aankoop)
- zuinige vloerverwarmingspomp (grundfos alpha2)
- ALLE plaatradiatoren vervangen OF parallel een Jaga DBE bijgezet en de Jaga primair gebruiken
- op zolder een vlier gemaakt en geisoleerd
- deel zolderdak aan binnenzijde geisoleerd met 14cm steenwol
- Itho variabelen mechanische afzuiger
- VHR ketel vervangen voor HR ketel
- Ketel aanvoertemp. <=45c (dit jaar NIET boven 45c geweest)
- Ketel WW 40c
- Honeywell EvoHome (zoneregeling)
- overal dikke/dubbele gordijnen (winter warmte binnen en in zomer buiten houden)
- en nog tal van kleine dingetjes
Op de planning staat;
- kruipruimte na-isoleren (bodemfolie ligt, vloer komt extra EPS)
- decentrale ventilatie WTW
mogelijk in de toekomst een kleine lucht-water warmtepomp(zomer elektra>warmte bufferen) of zonneboiler om in de zomer in WW te voorzien.
Maar nu eerst PV uitbreiden, na West 3510Wp komt nu op Oost 2550Wp.