antonboonstra schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:27:
[...]
Afgezien van een verwaarloosbaar klein gedeelte aan SDE installaties, krijgt een PV bezitter niet elk jaar subsidie! Het zou subsidie zijn als je meer energiebelasting terug krijgt, dan dat je hebt betaald. Dit is met de salderingsregeling nooit van toepassing. Met isolatie bespaar je élk jaar gas en betaal je elk jaar minder energiebelasting dan zonder isolatie. Dus ook tientallen jaren subsidie bij isolatie?!
Jawel, want je voert namelijk stroom in bij een lagere spotprijs dan ervoor betaald wordt door je leverancier*. En dan neem ik de noodzakelijke marges tussen spotprijs en kale energieprijs nog niet eens mee. Dit verschil wordt betaald door iedere klant. In Duitsland is dit verschil nog erger omdat ze er veel meer krijgen (gemiddeld genomen) dan de prijs die ze zelf betalen voor stroom, en dit betaald wordt door opgeld.
*Mits substantieel aandeel PV in land. Al heeft Duitsland zoveel PV en Wind dat het zelfs significante invloeden heeft op de NL prijs.
[...]
Opgeld? Bedoel je hiermee de energiebelasting? Dit zit zowel op elektriciteit als gas. En de 21% BTW die er over de PV installaties in betaald, heeft niets opgeleverd?
Daar bedoel ik het bedrag dat in Duitsland bovenop de energieprijs wordt gerekend om PV bezitters uit te kunnen betalen. Je kan het ook opslag noemen.
[...]
Armen betalen niet mee aan de PV opbrengst van anderen. Die huidige 15% aanschafsubsidie compenseert nog niet eens de 21% BTW die je moet betalen.
Dat vind ik natuurlijk een kul-redenering. Belastingkorting = effectief subsidie. Bovendien; 1,21*0,85 = 1,0285. Dus op 2,85% na is de BTW eraf.
Daarnaast heb ik het over Duitsland, aangezien zij een veel groter aandeel PV hebben, en wij ook ooit dergelijke aandelen PV gaan krijgen over X aantal jaar (althans, dat is een toekomst die iedereen hier wil (mezelf incluis)).
In NL slaat het nog geen duik in een pakje boter qua kosten consument/belastingbetaler, dus hier is het inderdaad geen probleem.
[...]
Ik ben met je eens dat voor een grootschalig aandeel duurzame energie er nog technische ontwikkelingen nodig zijn. Met (nog steeds!) het slakkentempo waarop Nederland duurzame opwekking bijplaatst, hoeven wij ons daar de komende vijf jaar nog niet druk over te maken. Grote kans dat tegen die tijd ze in Duitsland al oplossingen hebben bedacht.
Punt is, dat er een economisch systeem/model moet liggen dat investeringen, ontwikkeling en onderzoek interessant maken voor allerhande partijen. Zonder een dergelijk model (waar RTP voor energie niet alleen meer geldt voor de groothandel in energie), is er geen economisch incentive, en gebeurt er gewoon weinig. Een mooi voorbeeld is de rol die Duitsland heeft gespeeld in de ontwikkeling van PV (+omvormers etc), juist door de regels aan te passen: namelijk de opslag op de elek. prijs om PV interessant te maken. Zonder Duitsland nu geen goedkope PV.
Bijv. : Waarom zou iemand in Nederland überhaupt zijn verbruik gaan aanpassen aan de PV opbrengst? Dat is alleen maar verspilde moeite. Of waarom zou iemand in Nederland gaan investeren in een apparaat dat energie buffert? Hij krijgt evenveel voor zijn opgewekte energie, of de spotprijzen nou laag of hoog zijn. Dus gaat geen enkel bedrijf investeren in de ontwikkeling van dergelijke energie opslag apparaten, en komen ze er ook niet.
Duurzame energie != zoveel mogelijk PV op de daken. Dat vergeten mensen hier nog wel eens. Je moet aan alles denken, aan de efficiëntie van deellast van kolen-, kern-, en gascentrales, tot transportverliezen en grid-stabiliteit. En daar moet op termijn een nieuw systeem voor komen.