Noorwegen heeft geen stroom die "groengewassen" moet worden aangezien hun stroom wel echt van duurzame opwek is, dus die certificaten zijn "over".Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:26:
Ik geloof niet dat de voorstelling die hier gemaakt wordt van groencertificaten klopt. Zo van, alleen lokale opwekking is "echt". Die waterkrachtcertificaten uit Noorwegen (of waar ook) kunnen natuurlijk niet zomaar op basis van gebakken lucht verkocht worden; daar staat wel degelijk groene opwekking tegenover. Of niet soms?
Ik zou er aan toe willen voegen; zolang de regering het kromme idee blijft aanhangen dat de energietransitie door de grote gevestigde partijen verzorgd gaat worden die daar geen tot zeer weinig belang bij hebben.tweaker2010 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:02:
[...]
Precies, dat dus. Tja, de regering en de samenleving willen perse verduurzamen, dan krijg je dit soort trucs.
Nu gaat er zo maar 200 miljoen subsidie naar een initiatief om houtsnippers uit Cananda naar Nederland te verschepen om vervolgens met kolen verstookt te kunnen worden tot biomassa. Dat gaat dus letterlijk in rook op...en naar de aandeelhouders niet te vergeten.
Eind juni loopt mijn jaarcontract af voor gas en stroom. Ik stap elk jaar over door een tijdje voor afloop van het contract een nieuw contract af te sluiten bij de dan voordeligste aanbieder. Dit jaar worden bij diverse energiemaatschappijen de prijzen verlaagd. Dus dit jaar wacht ik maar even af tot 1 juli om een nieuw contract af te sluiten. Hierdoor zal ik waarschijnlijk 2 maanden wat hogere kosten hebben door de variabele hoger tarieven bij mijn huidige leverancier.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik denk dat hij in een heel klein eigen paradigma leeft en niets in dit paradigma wordt toegelaten, door zijn stellingen te plaatsen (waar dan ook) denkt hij voor het goede te werken. Signalen over het fout zijn van zijn paradigma worden niet onderkent en voeden hem in zijn stelligheid.JeroenH schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:07:
[...]
Oh, ik trek het me ook in het geheel niet aan, maar het is meer dat ik probeer te begrijpen via welke gedachtengang deze man denkt dat zijn acties (website) bijdragen aan de veranderingen in de wereld die hij kennelijk graag zou zien.
Zo en dat voor de analyse
Ollie1965 heeft geen opleiding genoten voor welke psyche dan ook
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Hmm, ik zie onderliggend wel dingen gebeuren eigenlijk; zoals de belangen in grote jongens als Nuon (makkelijkste voorbeeld) afbouwen door de overheden. Verkoop maar lekker die 'lucratieve' hap. De komende jaren zal energie niet meer zo stijgen als voorgaande jaren, dus verkoop maar lekker duur op basis van het verleden. Ik zie liever dat de overheden hun geld uit die (nu nog) grote jongens halen.adlowietje schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:04:
Ik zou er aan toe willen voegen; zolang de regering het kromme idee blijft aanhangen dat de energietransitie door de grote gevestigde partijen verzorgd gaat worden die daar geen geen enkel tot zeer weinig belang bij hebben.
Nu gaat er zo maar 200 miljoen subsidie naar een initiatief om houtsnippers uit Cananda naar Nederland te verschepen om vervolgens met kolen verstookt te kunnen worden tot biomassa. Dat gaat dus letterlijk in rook op...en naar de aandeelhouders niet te vergeten.
Daarentegen zie ik wel dat de kleinere projecten meer van de grond komen. In eerste instantie door burgers zelf, maar ik krijg wel het gevoel (en daar kan ik zomaar naast zitten) dat kleine overheden wel meekijken en welwillend zijn. Maar het is wel zo dat de subsidiepot van de grote overheid nogsteeds wordt leeg getrokken door grote jongens (zoals met de gascentrale in Europoort).
Zo zie ik in mijn eigen gemeente wel de wil ontstaan zonder dat daarmee gelijk de knip wordt getrokken. De eerste gemeenschappelijke zonnecentrale is neergezet en hulp en het faciliteren gaat hand in hand met de gemeente. Ook las ik onlangs dat Provinciale Staten zich oriënteert en roert in dergelijke projecten.
En ook met groene energie is het zo dat de markt wint, dus als er geen vraag (/behoefte) is blijft het trekken aan een dood paard. Het frustrerende voor de koplopers (veelal hier te vinden) is dat het niet snel genoeg gaat en wordt gezien als te laat.
Het kan allemaal beter, maar dat maakt nog niet dat het slecht gaat op het gebied van transitie.
Dat klinkt allemaal best aannemelijk... maar het is zo jammer. Kun je niet beter laten zien dat duurzaam leven leuk is?ollie1965 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:07:
Ik denk dat hij in een heel klein eigen paradigma leeft en niets in dit paradigma wordt toegelaten, door zijn stellingen te plaatsen (waar dan ook) denkt hij voor het goede te werken. Signalen over het fout zijn van zijn paradigma worden niet onderkent en voeden hem in zijn stelligheid.
Zo en dat voor de analyse![]()
Ollie1965 heeft geen opleiding genoten voor welke psyche dan ook
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Same here. Ik kreeg net een mailtje van mijn energiemaatschappij dat mijn contract in juni afloopt en of ik aub zo spoedig mogelijk (tegen hetzelfde tarief waarschijnlijk) wil verlengen. Nou daar wacht ik toch nog maar even mee.hansvk schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:07:
Eind juni loopt mijn jaarcontract af voor gas en stroom. Ik stap elk jaar over door een tijdje voor afloop van het contract een nieuw contract af te sluiten bij de dan voordeligste aanbieder. Dit jaar worden bij diverse energiemaatschappijen de prijzen verlaagd. Dus dit jaar wacht ik maar even af tot 1 juli om een nieuw contract af te sluiten. Hierdoor zal ik waarschijnlijk 2 maanden wat hogere kosten hebben door de variabele hoger tarieven bij mijn huidige leverancier.
Ben ik het helemaal mee eens. Er is een bottom-up proces gaande waarbij het waarschijnlijk ook van belang is dat het niet te snel gaat en schijven over slaat. Betrokkenheid en participatie van burgers en een faciliterende gemeente zijn de sleutels tot succes in dat proces en dat is er niet op commando.elcastel schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:25:
[...]
Hmm, ik zie onderliggend wel dingen gebeuren eigenlijk; zoals de belangen in grote jongens als Nuon (makkelijkste voorbeeld) afbouwen door de overheden. Verkoop maar lekker die 'lucratieve' hap. De komende jaren zal energie niet meer zo stijgen als voorgaande jaren, dus verkoop maar lekker duur op basis van het verleden. Ik zie liever dat de overheden hun geld uit die (nu nog) grote jongens halen.
Daarentegen zie ik wel dat de kleinere projecten meer van de grond komen. In eerste instantie door burgers zelf, maar ik krijg wel het gevoel (en daar kan ik zomaar naast zitten) dat kleine overheden wel meekijken en welwillend zijn. Maar het is wel zo dat de subsidiepot van de grote overheid nog steeds wordt leeg getrokken door grote jongens (zoals met de gascentrale in Europoort).
Zo zie ik in mijn eigen gemeente wel de wil ontstaan zonder dat daarmee gelijk de knip wordt getrokken. De eerste gemeenschappelijke zonnecentrale is neergezet en hulp en het faciliteren gaat hand in hand met de gemeente. Ook las ik onlangs dat Provinciale Staten zich oriënteert en roert in dergelijke projecten.
En ook met groene energie is het zo dat de markt wint, dus als er geen vraag (/behoefte) is blijft het trekken aan een dood paard. Het frustrerende voor de koplopers (veelal hier te vinden) is dat het niet snel genoeg gaat en wordt gezien als te laat.
Het kan allemaal beter, maar dat maakt nog niet dat het slecht gaat op het gebied van transitie.
Frustraties horen er helaas ook bij waaronder traag/slecht overheidsoptreden, ik hoop maar dat het allemaal niet te lang duurt voordat ze wakker worden geschud door de lokale overheden. Tot die tijd kunnen ze misschien maar beter helemaal geen subsidie meer verstrekken, [dream-on]maar dan moeten ze wel op z'n minst de milieubelasting op lokaal opgewekte groene stroom afschaffen).[/dream-on]
Absoluut, maar daarvoor hebben we jouw site toch en die van mensen als Jeroen van Agt en de familie Kleinman.JeroenH schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:27:
[...]
Dat klinkt allemaal best aannemelijk... maar het is zo jammer. Kun je niet beter laten zien dat duurzaam leven leuk is?
Zelfs dat hoeft niet, je moet er niet nationaal naar kijken, maar wereldwijd. Groene stroom kopen betekent dat *gegarandeerd* evenveel groene stroom wordt opgewekt als jij verbruikt. Dat mag overal ter wereld gebeuren. Zo stimuleer je dat groene stroom daar wordt opgewekt, waar het het efficientst is, niet waar toevallig de verbruiker woont.Mr-Leo schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:13:
[...]
Maar dat is toch wat anders dan "alleen maar certificaten".
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat er niet meer Noorse waterkracht certificaten worden uitgegeven dan wat er door de kabel kan gaat.
Het probleem is dat er met twee maten wordt gemeten. In Nederland kijken we voornamelijk naar de GVO's en de meeste andere landen kijken naar het percentage duurzame opwek in dat land.
Noorwegen heeft >99% duurzame opwek en dat wat de meeste Noren boeit, dus dan kunnen ze die GVO's prima exporteren zonder dat er een haan naar kraait.
Het wordt nog eens verergerd doordat er ook op politiek vlak met twee maten gemeten wordt. Doelstellingen gaan namelijk over de duurzame opwek en de CO2 uitstoot, maar intussen wordt er wel een systeem voor de handel in GVO's opgetuigd en gestimuleerd onder de burgers. Niet heel gek dat de gemiddelde burger er niet meer uit komt.
Oplossing:
Kies één van de twee systemen. Dat kan zelfs per land verschillend zijn, maar als een land niet voor een GVO systeem kiest, dan mogen ze ook geen GVO's produceren en exporteren. Anderzijds mag een land wat voor GVO's kiest ook niets claimen over groene stroom op basis van de duurzame opwek.
Noorwegen heeft >99% duurzame opwek en dat wat de meeste Noren boeit, dus dan kunnen ze die GVO's prima exporteren zonder dat er een haan naar kraait.
Het wordt nog eens verergerd doordat er ook op politiek vlak met twee maten gemeten wordt. Doelstellingen gaan namelijk over de duurzame opwek en de CO2 uitstoot, maar intussen wordt er wel een systeem voor de handel in GVO's opgetuigd en gestimuleerd onder de burgers. Niet heel gek dat de gemiddelde burger er niet meer uit komt.
Oplossing:
Kies één van de twee systemen. Dat kan zelfs per land verschillend zijn, maar als een land niet voor een GVO systeem kiest, dan mogen ze ook geen GVO's produceren en exporteren. Anderzijds mag een land wat voor GVO's kiest ook niets claimen over groene stroom op basis van de duurzame opwek.
Pfff, Jan zonnebrand is dat. Die heeft hier toch ook wel gepost? Het ecologieforum heeft ie ook al een tijdje geteisterd met zijn teksten. Daar is is (gelukkig) al een tijd weg.JeroenH schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:27:
[...]
Dat klinkt allemaal best aannemelijk... maar het is zo jammer. Kun je niet beter laten zien dat duurzaam leven leuk is?
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Ik wist zijn naam niet, wel in welke plaats hij woont. Ik denk dat ik zijn ideeën een heel eind snap en zelfs volg maar holy shit, hoe een ongelukkige manier om je ideeën uit te dragen kun je bedenken zeg.kockie schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:07:
Pfff, Jan zonnebrand is dat. Die heeft hier toch ook wel gepost? Het ecologieforum heeft ie ook al een tijdje geteisterd met zijn teksten. Daar is is (gelukkig) al een tijd weg.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat klopt inderdaad, zoiets heb ik nog nooit mee gemaaktkockie schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:07:
Pfff, Jan zonnebrand is dat. Die heeft hier toch ook wel gepost? Het ecologieforum heeft ie ook al een tijdje geteisterd met zijn teksten. Daar is is (gelukkig) al een tijd weg.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
* kockie mompelt iets met vliegen, stroop en azijn
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Dan hoop ik dat er hier genoeg azijn voor hem is
Zeg ik nou net wat er in mijn gedachten voorbij kwam, heb ik daarvoor zo'n opleiding gevolgd of ben ik bewust onbekwaam
Verwijderd
Ik wou hem even volgen op twittert, maar hij is suspendedJeroenH schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:50:
[...]
Ik wist zijn naam niet, wel in welke plaats hij woont. Ik denk dat ik zijn ideeën een heel eind snap en zelfs volg maar holy shit, hoe een ongelukkige manier om je ideeën uit te dragen kun je bedenken zeg.
Ja, dat ik ook al gezien. Hij had me al eens geblocked op Twitter, vorig jaar of zo toen ik eens een paar hem onwelgevallig dingen tegen 'm zei. Nog maffer: paar weken terug voegt-ie me ineens toe op Facebook, zegt iets van "zo denk je nog steeds dat zonnepanelen wat kunnen bijdragen" en ontvriendt me weer.Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:11:
Ik wou hem even volgen op twittert, maar hij is suspended
Ik weet niet wat er met 'm is maar helemaal tof lijkt-ie me niet. Als Renkum een treinstation had gehad was ik misschien eens out of the blue bij 'm langsgegaan, kijken wat er gebeurt
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 15-05-2013 22:20 ]
Ach kijk nou, weer eens iemand (de TU Delft dit keer) die het weer eens probeert: een "revolutionaire" urban wind turbine: http://www.scientias.nl/u...-maakt-het-mogelijk/86524
Zo vreemd dat zoveel (ook verder slimme) mensen niet snappen dat urban wind niet gaat werken (niet gaat werken, als in: erg duur per kWh, onderhoud, lawaai, uiterlijk, etc., etc., etc.). Wind moet je groot doen! 6MW! 8MW! 10MW!
Als het klein en lokaal moet (prima idee!) ga dan voor PV.
Zo vreemd dat zoveel (ook verder slimme) mensen niet snappen dat urban wind niet gaat werken (niet gaat werken, als in: erg duur per kWh, onderhoud, lawaai, uiterlijk, etc., etc., etc.). Wind moet je groot doen! 6MW! 8MW! 10MW!
HAHAHAHA 5100 euro (ex btw en subsidies??) voor 500kWh per jaar. ja daaaaaag. Ik leg er wel een paar 3 paneeltjes bij .... ben ik klaar voor max 1000 euro.JeroenH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:23:
Ach kijk nou, weer eens iemand (de TU Delft dit keer) die het weer eens probeert: een "revolutionaire" urban wind turbine: http://www.scientias.nl/u...-maakt-het-mogelijk/86524
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Mensen snappen gewoon niet dat "urban wind" elkaar tegenspreekt. Op plekken waar wij wonen waait het niet hard genoeg en staan we ook geen hoge masten toe. "Urban wind" staat gelijk aan het plaatsen van zonnestroompanelen aan de noordzijde van een woning, mét beschaduwing. Ergo: "urban wind" kan niet werken.
Hmmm wacht, dat was niet duidelijk genoeg:
Kleine windturbines (≠ "urban wind"), aan de andere kant, zouden voor héél specifieke toepassingen best geschikt kunnen zijn. Als jij op een winderig Schots eilandje woont zonder stroomnet (of zelfs met stroomnet) dan kan een dergelijke kleine turbine, op een mast van 20/30 meter een flink deel van je elektriciteitsverbruik leveren, zeker als je op je verbruik let en het combineert met wat PV (zonder stroomnet wel accu's nodig natuurlijk).
Hmmm wacht, dat was niet duidelijk genoeg:
"Urban wind" kan niet werken.
Zo, da's beterKleine windturbines (≠ "urban wind"), aan de andere kant, zouden voor héél specifieke toepassingen best geschikt kunnen zijn. Als jij op een winderig Schots eilandje woont zonder stroomnet (of zelfs met stroomnet) dan kan een dergelijke kleine turbine, op een mast van 20/30 meter een flink deel van je elektriciteitsverbruik leveren, zeker als je op je verbruik let en het combineert met wat PV (zonder stroomnet wel accu's nodig natuurlijk).
ik vind dit nog steeds een veel belovend concept;
http://www.west6bv.nl/projecten/zelfdenkende-windmolen/
Als je het moet geloven;
- (relatief) stil
- redelijk (hoge) opbrengst (€600 / 0,23 = 2600kWh per jaar)
- nette TVT (2000 / 600 = 3,5 jaar, maar ze gaan zelf uit van 4-5 jaar)
Bij 5 jaar zou de opbrengst €400 zijn en dus 1750kWh per jaar
Hij verdient geen schoonheidsprijs, maar beloofd een goede opbrengst en werkt (vooral) goed bij vlagerige wind.
http://www.west6bv.nl/projecten/zelfdenkende-windmolen/
Als je het moet geloven;
- (relatief) stil
- redelijk (hoge) opbrengst (€600 / 0,23 = 2600kWh per jaar)
- nette TVT (2000 / 600 = 3,5 jaar, maar ze gaan zelf uit van 4-5 jaar)
Bij 5 jaar zou de opbrengst €400 zijn en dus 1750kWh per jaar
Hij verdient geen schoonheidsprijs, maar beloofd een goede opbrengst en werkt (vooral) goed bij vlagerige wind.
[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 16-05-2013 19:23 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Nope, gaat niet werken. Was dit niet een tijd terug op de televisie? Dit is een drag-based windturbine en die zijn lang zo efficiënt niet als een lift-based windturbine. Daarbij is het bestreken oppervlak ook niet groot, dus hier kan niet veel uitkomen. En nog alle zaken die ik in vorige posts noem.
Veel mensen hebben bij de opmerking ""urban wind" kan niet" zoiets van "kan niet bestaat niet". Maar het gaat om goed te begrijpen natuurwetten waar je ook als semi-leek aan kunt rekenen en als je dat doet kom je erachter dat "urban wind" toch echt iets is wat niet kan. ("kan niet" gedefinieerd zoals in mijn post van 18:23)
Dit boek is nog steeds te leen voor eenieder die het op duurzame wijze komt ophalen: http://www.solarwebsite.n...-small-wind-power-system/
Veel mensen hebben bij de opmerking ""urban wind" kan niet" zoiets van "kan niet bestaat niet". Maar het gaat om goed te begrijpen natuurwetten waar je ook als semi-leek aan kunt rekenen en als je dat doet kom je erachter dat "urban wind" toch echt iets is wat niet kan. ("kan niet" gedefinieerd zoals in mijn post van 18:23)
Dit boek is nog steeds te leen voor eenieder die het op duurzame wijze komt ophalen: http://www.solarwebsite.n...-small-wind-power-system/
Met ^^
Als je de fysica achter windmolens goed begrijpt (master course Wind Energy ooit gevolgd), dan weet je dat eigenlijk 'any attempt' om urban wind rendabel te krijgen futile is.
In steden/dorpen is er sowieso minder wind (zie roughness factor en wind shear -> google). Daar kan je niets aan doen (of 100m paal de lucht in gooien, midden in een woonwijk... veel plezier
). Daarnaast, materialen als staal/alu waaruit een groot deel van de windmolen zal bestaan (ook qua kosten) worden echt niet significant goedkoper (eerder duurder). Ook heb je een fysische limiet (Betz limiet), en grote lift-based windmolens zitten al aan 70-80% van die limiet. Verwacht echt geen revolutionair grote doorbraken qua efficiëntie voor kleine windmolens: gaat niet gebeuren 
Daarnaast schalen de 'specifieke' kosten van windmolens erg gunstig met grootte. Groter = goedkoper in €/W.
De enige realistische manier waarop urban wind rendabel kan worden is als de energieprijs skyhigh gaat (zeker paar keer over de kop).
Als je de fysica achter windmolens goed begrijpt (master course Wind Energy ooit gevolgd), dan weet je dat eigenlijk 'any attempt' om urban wind rendabel te krijgen futile is.
In steden/dorpen is er sowieso minder wind (zie roughness factor en wind shear -> google). Daar kan je niets aan doen (of 100m paal de lucht in gooien, midden in een woonwijk... veel plezier
Daarnaast schalen de 'specifieke' kosten van windmolens erg gunstig met grootte. Groter = goedkoper in €/W.
De enige realistische manier waarop urban wind rendabel kan worden is als de energieprijs skyhigh gaat (zeker paar keer over de kop).
Als de prijs door vijf gaat wil ik er wel één...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Germany seeks 'amicable' end to China solar tiff
Is dat verhaaltje misschien nog niet uit? Ik ben benieuwd...
Is dat verhaaltje misschien nog niet uit? Ik ben benieuwd...
Daar gaat de energieprijs nooit komen, want voordat het zover is gaat iedereen al zoveel large-scale wind neerzetten (en solar, en biomassa, en energie besparen etc) dat het niet meer nodig is.Bartjuh schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:08:
De energieprijs is nu zodanig dramatisch laag, dat elke investering in nieuwe opwekcapaciteit (wat dan ook, duurzaam, niet-duurzaam) de komende jaren zinloos is, beter bouw je meer interconnectie om de overcapaciteit beter weg te werken of steek je geld in het slopen van bestaande centrales. Er is de afgelopen jaren veel te veel bijgebouwd met al die paniekzaaierij over stroomtekorten en prachtige business cases voor (al dan niet groene) energieprojecten. Ik zie nu prijzen rond de 1 ct/kWh voor Duitsland en Frankrijk op het scherm voor komend weekend (veel wind voorspeld), dat is gewoon belachelijk.
Ben het helemaal met je eens hoor, maar de beloofde opbrengsten op die pagina zijn in ieder geval realistisch (een stuk realistischer dan van de RaywaverJeroenH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:23:
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En toch lijkt het concept van "urban wind" heel veel mensen - ook mensen waarvan je denkt dat ze beter zouden weten - mateloos te fascineren.
Bij het installeren van een "grote" PV installatie is het noodzakelijk een aparte groep te gebruiken. Is natuurlijk PV one-on-one. wat ik me afvraag....ben je ook volgens de norm verplicht een omvormer direct af te monteren/te koppelen in de meterkast, of is het toegestaan om bijvoorbeeld de enig aanwezige enkele stekkerdoos te gebruiken. Als voorbeeld...de enkele stekkerdoos op een aparte groep die door een bouwer voor een droogtrommel is bedacht. Ik vermoed van wel, maar kan een norm goeroe daar wat over zeggen?
reserveringshouder Tesla Model 3
Zolang de stroom onder de 16A blijft is een standaard wandcontactdoos gewoon toegestaan. Anders zou een wasmachine ook niet op een wcd mogen. Volgens mij is wel het voordeel van een vaste aansluiting i.p.v. wcd, dat een aardlek niet meer verplicht is.Cheese_man schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:03:
Bij het installeren van een "grote" PV installatie is het noodzakelijk een aparte groep te gebruiken. Is natuurlijk PV one-on-one. wat ik me afvraag....ben je ook volgens de norm verplicht een omvormer direct af te monteren/te koppelen in de meterkast, of is het toegestaan om bijvoorbeeld de enig aanwezige enkele stekkerdoos te gebruiken. Als voorbeeld...de enkele stekkerdoos op een aparte groep die door een bouwer voor een droogtrommel is bedacht. Ik vermoed van wel, maar kan een norm goeroe daar wat over zeggen?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Inderdaad. WCD weghalen en de bestaande bekabeling gebruiken voor een vaste aansluiting. Of: de bestaande leiding gebruiken en er 4mm2 in rijgen. Kom er maar in, Dre.
@antonboonstra: Leek me ook logisch...alleen komt "logisch" niet altijd overeen met de norm.
Was even nieuwsgierig.
Nou...aangezien de omvormer (als het dit jaar allemaal doorgaat natuurlijk) op de vliering moet komen en de WCD gewoon op zolder is afgemonteerd, zou ik graag de omvormer met een stekker inpluggen in de WCD die daar als "droger" aansluiting is opgehangen. Vandaar.hansdegit schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:24:
Inderdaad. WCD weghalen en de bestaande bekabeling gebruiken voor een vaste aansluiting. Of: de bestaande leiding gebruiken en er 4mm2 in rijgen. Kom er maar in, Dre.
[ Voor 70% gewijzigd door Cheese_man op 17-05-2013 12:26 ]
Check dan wel even of je omvormer op een 30mA aardlekschakelaar kan. Oh, en check ook of er wel een snoer met een stekker aan je omvormer zit
.
Zou een omvormer dan niet op een standaardgroep met standaard aardlek(oplossing) kunnen passen? Hoe komt je daar nu achterCruise Control schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:39:
Check dan wel even of je omvormer op een 30mA aardlekschakelaar kan. Oh, en check ook of er wel een snoer met een stekker aan je omvormer zit.
Mag aannemen dat bepaalde omvormers direct aangesloten kunnen worden op een gereed liggende kabel. Met andere woorden....niet voorzien van een kabel met stekker, maar met "klemmen/connectoren" waar je een kabel rechtstreeks op aan kan/moet sluiten?
In de installatiehandleiding van je omvormer staat op wat voor aardlekschakelaar hij mag/moet. Veel omvormers (vooral tranformatorloze types) moeten op een 100mA aardlekschakelaar. Op een groep die achter een 100 mA aardlekschakelaar zit zijn stopcontacten niet toegestaan.
De meeste omvormers hebben inderdaad klemmen waar je zelf (of je installateur) het AC-snoer aan vast moet maken. Je zou er een snoer met een stekker aan kunnen maken, maar ik zou de WCD verwijderen en een vaste aansluiting maken. Als je ooit je huis verkoopt en je panelen mee neemt zet je die WCD zo weer terug.
De meeste omvormers hebben inderdaad klemmen waar je zelf (of je installateur) het AC-snoer aan vast moet maken. Je zou er een snoer met een stekker aan kunnen maken, maar ik zou de WCD verwijderen en een vaste aansluiting maken. Als je ooit je huis verkoopt en je panelen mee neemt zet je die WCD zo weer terug.
Collega van mij is nu ook door het PV virus gevangen. Gaat 20 panelen op het dak leggen en moet er zelfs een schoorsteen van 2 meter voor afbreken.
En dan komen de trollen natuurlijk ook achter het behang vandaan. Begint een andere collega "ja, maar die omvormers gaan maar 5 jaar mee, heb je daar ook rekening mee gehouden?"
En dan komen de trollen natuurlijk ook achter het behang vandaan. Begint een andere collega "ja, maar die omvormers gaan maar 5 jaar mee, heb je daar ook rekening mee gehouden?"
Signatures zijn voor boomers.
Aha...the plot thickens. Ik zag die 100mA al staan inderdaad in een installatiehandleiding:Cruise Control schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:01:
In de installatiehandleiding van je omvormer staat op wat voor aardlekschakelaar hij mag/moet. Veel omvormers (vooral tranformatorloze types) moeten op een 100mA aardlekschakelaar. Op een groep die achter een 100 mA aardlekschakelaar zit zijn stopcontacten niet toegestaan.
De WCD zal nu achter een 30mA aardlek moeten zitten volgens jou, anders zou ons nieuwbouwhuis niet netjes volgens de standaard zijn opgeleverd. Dus om de omvormer aan te kunnen sluiten, zou deze rechtstreeks op de bestaande groep moeten worden gezet, waarbij de aardlek naar >100mA moet worden aangepast. Hoe rechtstreeks is eigenlijk verplicht? Mag je de WCD verwijderen en op een of andere manier "doorlussen" naar een nieuwe kabel die naar de omvormer gaat?If operating a transformerless inverter, operational DC differential currents are created (caused by the
insulation resistance and through capacities of the PV generator). In order to prevent unwanted triggering
during operation, the rated residual current of the RCD has to be min. 100 mA
@Urban Wind
Zucht ook ik wordt er moedeloos van en helemaal als het in mijn eigen gemeente gebeurt.
En helemaal in een straat waarvan ik de naamgeving heb voorgesteld aan de straatnaamcommissie......
En de naam van de straat... Teslastraat.........
Hij mocht wel geeerd worden want Edison Ampere Volt enz was er al
Enfin
Plaatsen van een windmolen in de bebouwde kom
Zucht ook ik wordt er moedeloos van en helemaal als het in mijn eigen gemeente gebeurt.
En helemaal in een straat waarvan ik de naamgeving heb voorgesteld aan de straatnaamcommissie......
En de naam van de straat... Teslastraat.........
Enfin
Plaatsen van een windmolen in de bebouwde kom
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met een elektrische scooter?
We zitten er aan te denken om afscheid te nemen van de tweede auto. Mijn vriendin wil dan met de Scoot naar haar werk (15km enkele reis).
We zitten er aan te denken om afscheid te nemen van de tweede auto. Mijn vriendin wil dan met de Scoot naar haar werk (15km enkele reis).
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je hebt nu 30mA aardlekschakelaars.
Als je je PV achter een aardlek wilt hebben, moet er waarschijnlijk een 100mA aardlek bijgeplaatst worden waar de PV-groep dan achter komt. Andere bestaande groepen mogen daar niet op (vanwege de stopcontacten).
Mijn omvormer zit vast bedraad aan een groep zonder aardlekschakelaar. Die is in dat geval ook niet verplicht.
De AC-kabel van je omvormer mag voor zover ik weet gewoon doorgelust worden naar de bestaande bedrading van de WCD. De koppeling moet uiteraard wel verantwoord gebeuren (waarmee precies weet ik niet, ik heb mijn bedrading laten doen door een elektricien).
[ Voor 8% gewijzigd door Cruise Control op 17-05-2013 13:23 ]
Ja precies. Even thuis checken wat waarachter zit. Ik heb volgens mij nu 9 groepen thuis. En dan waarschijnlijk drie aardlekschakelaars...2x 4 groepen achter een schakelaar en 1 groep uit de keuken met volgens mij een eigen aardlek (bredere automaat?). De groep die ik op het oog heb zit nu volgens mij bij de 2x4.Cruise Control schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:19:
[...]
Je hebt nu 30mA aardlekschakelaars.
Als je je PV achter een aardlek wil hebben, moet er waarschijnlijk een 100mA aardlek bijgeplaatst worden waar de PV-groep dan achter komt. Andere bestaande groepen mogen daar niet op (vanwege de stopcontacten).
Mijn omvormer zit vast bedraad aan een groep zonder aardlekschakelaar. Die is in dat geval ook niet verplicht.
De AC-kabel van je omvormer mag voor zover ik weet gewoon doorgelust worden naar de bestaande bedrading van de WCD. De koppeling moet uiteraard wel verantwoord gebeuren (waarmee precies weet ik niet, ik heb mijn bedrading laten doen door een elektricien).
Kortom...naast het aanpassen van de bekabeling vanaf het huidig WCD naar de omvormerlokatie, is een aanpassing in de meterkast noodzakelijk om de betreffende groep achter een "zwaardere" aardlek te krijgen (aanbevolen), dan wel de groep te verwijderen van de huidige (gedeelde) aardlek. Verhelderend!
Even voor de goede orde....dit is kennisvergaring zodat ik een juiste opdracht kan geven aan een elektricien, dan wel weet waarover hij het zal hebben tijdens het afstemmen van de opdracht
[ Voor 11% gewijzigd door Cheese_man op 17-05-2013 13:28 ]
Zelf nog niet veel ervaring,maar uit eigen vooronderzoek en op basis van ervaring van kennissen kan je beter voor een elektrische fiets gaan. Elec. scooter is in verhouding veel duurder, heeft wat meer onderhoud nodig dan een elec. fiets. Daar komt bij dat als je scooter er mee stopt je daar staat met dat ding. Is de accu van je fiets leeg dan trap je gewoon verder.revolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:18:
Ik heb zelf 2 dagen een elec fiets uitgeprobeerd, woon-werk 19km enkele reis. Als je zelf flink (mee)trapt en je vol gas(lees elektriek) gaat haal je 25km/u en ben je net iets minder moe dat gewoon fietsen. Trap je relaxed en draai je de elektriek gewoon rustig open dan doe je er iets langer over maar kom je relaxed aan op je bestemming. Nu wil ik toch een keer ergens regelen dat ik een elec scooter kan uitproberen voor een paar dagen.
Mijn ervaring is van bijna vijf jaar terug en die was Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik hoop dat het nu een stuk beter is, maar ik heb er geen recente ervaring mee.revolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:18:
Een heel mooie scooter lijkt me de Peugeot e-VivaCity. Om twee redenen zou ik deze wel willen hebben: het is een gerenommeerd merk welke al jaren conventionele scooters bouwt, en de scooter heeft een echt BMS. Niet alleen zal de accu daardoor langer meegaan, maar de resterende actieradius wordt ook daadwerkelijk berekend zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Goedkopere scooters hebben vaak wel een "actieradiusmeter" maar dat is niets meer dan een voltmeter die dus ook de hele tijd heen en weer beweegt met het veranderen van de stroomconsumptie. Daar heb je feitelijk niet bijzonder veel aan.
Ik heb ook wel eens zitten rekenen aan de kilometerprijs van een li-ion Qwic scooter:

Ik vind 24ct per kilometer toch echt erg hoog, daarvoor rijd je een Fiat Panda, als je dat zou willen. Voor wat een scooter is (licht, open voertuigje) zou de km-prijs niet heel ver boven de 10ct per km moeten liggen, vind ik. Volgens Qwic is geheel afschrijven in drie jaar niet realistisch, maar dat risico is voor mij en niet voor hen. Zolang dat zo is zet ik het op drie jaar.
Dat zijn mijn gedachten.
Eric-pvt heeft al tijden een e-scooter en is daar erg tevreden mee.
De afschrijving van alleen de scooter is hierboven al € 132 per maand
Als je die buiten beschouwing laat, kom je op "slechts" € 64,- per maand, of € 0,08 / km
Dat is natuurlijk ook niet correct, maar ik denk dat er wel een middenweg is, zoals afschrijving over langere periode of rekenen met een redelijke restwaarde. (en vraag is ook of je kleding niet multifunctioneel kunt gebruiken en of je die dus helemaal moet afschrijven over transport kilometers)
Of, gaan voor een goedkopere versie. Voordeel is dat de verzekering dan ook nog goedkoper zal zijn want ik vind € 25,- per maand nogal flink aan de prijs (All-Risk neem ik aan?). wij betalen voor onze autoverzekering (WA) slechts € 13,-.
Al met al, kan het best nog wel wat goedkoper denk ik.
@Eriv-pvt: gun je ons enig inzicht in jouw ervaring / kostenplaatje?
Als je die buiten beschouwing laat, kom je op "slechts" € 64,- per maand, of € 0,08 / km
Dat is natuurlijk ook niet correct, maar ik denk dat er wel een middenweg is, zoals afschrijving over langere periode of rekenen met een redelijke restwaarde. (en vraag is ook of je kleding niet multifunctioneel kunt gebruiken en of je die dus helemaal moet afschrijven over transport kilometers)
Of, gaan voor een goedkopere versie. Voordeel is dat de verzekering dan ook nog goedkoper zal zijn want ik vind € 25,- per maand nogal flink aan de prijs (All-Risk neem ik aan?). wij betalen voor onze autoverzekering (WA) slechts € 13,-.
Al met al, kan het best nog wel wat goedkoper denk ik.
@Eriv-pvt: gun je ons enig inzicht in jouw ervaring / kostenplaatje?
In de autoKampioen (sorry..
) van deze maand werden 6 elektrische snorscooters getest.
De best scorende is de Sym e-Virid (what's in a name) met een adviesprijs van €3399,- score was een 7,9. www.symscooters.nl.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een elektrische scooter maar vind ze nog veel te duur.
Een elektrische fiets is trouwens ook best wel duur (wil je een fatsoenlijke).
De best scorende is de Sym e-Virid (what's in a name) met een adviesprijs van €3399,- score was een 7,9. www.symscooters.nl.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een elektrische scooter maar vind ze nog veel te duur.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als ik ergens allergisch voor ben dan is het wel afschrijving dat is ook een van de redenen waarom vervoersmiddelen nooit nieuw zal kopen. De afschrijving mag iemand anders betalen. Ik koop liever een product van een paar jaar oud wat niet intensief gebruikt is en welke een eigenaar heeft gehad die zuinig op zijn spullen is geweest. De grootste afschrijving is dan al gedaan en het product is er niet minder om.JeroenH schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:53:
[...]
Mijn ervaring is van bijna vijf jaar terug en die was Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik hoop dat het nu een stuk beter is, maar ik heb er geen recente ervaring mee.
Een heel mooie scooter lijkt me de Peugeot e-VivaCity. Om twee redenen zou ik deze wel willen hebben: het is een gerenommeerd merk welke al jaren conventionele scooters bouwt, en de scooter heeft een echt BMS. Niet alleen zal de accu daardoor langer meegaan, maar de resterende actieradius wordt ook daadwerkelijk berekend zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Goedkopere scooters hebben vaak wel een "actieradiusmeter" maar dat is niets meer dan een voltmeter die dus ook de hele tijd heen en weer beweegt met het veranderen van de stroomconsumptie. Daar heb je feitelijk niet bijzonder veel aan.
Ik heb ook wel eens zitten rekenen aan de kilometerprijs van een li-ion Qwic scooter:
[afbeelding]
Ik vind 24ct per kilometer toch echt erg hoog, daarvoor rijd je een Fiat Panda, als je dat zou willen. Voor wat een scooter is (licht, open voertuigje) zou de km-prijs niet heel ver boven de 10ct per km moeten liggen, vind ik. Volgens Qwic is geheel afschrijven in drie jaar niet realistisch, maar dat risico is voor mij en niet voor hen. Zolang dat zo is zet ik het op drie jaar.
Dat zijn mijn gedachten.
Eric-pvt heeft al tijden een e-scooter en is daar erg tevreden mee.
Echter bij een elektrische scooter is de accu dan meteen al een risico dus dat is een punt van aandacht.
Gelukkig is kleding etc geen issue gezien we motorrijders zijn.
De 2de auto (Suzuki Swift 1.3 1993) kost 150 euro p/mnd all-in in bij +/- 9000km per jaar.
Ik ga dit weekend eens uitrekenen wat een jong gebruikte e-scoot mij per maand moet gaan kosten.
Elektrische fiets is geen optie de snelheid is te laag en bij een flinke tegenwind word je ook niet echt vrolijk.Petje72 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:31:
[...]
Zelf nog niet veel ervaring,maar uit eigen vooronderzoek en op basis van ervaring van kennissen kan je beter voor een elektrische fiets gaan. Elec. scooter is in verhouding veel duurder, heeft wat meer onderhoud nodig dan een elec. fiets. Daar komt bij dat als je scooter er mee stopt je daar staat met dat ding. Is de accu van je fiets leeg dan trap je gewoon verder.
Ik heb zelf 2 dagen een elec fiets uitgeprobeerd, woon-werk 19km enkele reis. Als je zelf flink (mee)trapt en je vol gas(lees elektriek) gaat haal je 25km/u en ben je net iets minder moe dat gewoon fietsen. Trap je relaxed en draai je de elektriek gewoon rustig open dan doe je er iets langer over maar kom je relaxed aan op je bestemming. Nu wil ik toch een keer ergens regelen dat ik een elec scooter kan uitproberen voor een paar dagen.
Niet goed voor de WAF en dat wil ik haar niet aan doen. (Zou ik zelf ook niks vinden)
[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 17-05-2013 14:35 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ook in de gewone Kampioen staat overigens een test. Conclusie: ze zijn vrij prijzig en kwalitatief niet geweldig. Met mijn elektrische fiets heb ik na ruim een jaar nu 21 km gemiddeld gereden met standje 2 van 6 als ondersteuning en ik kom gemiddeld 110km ver mee.Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:20:
In de autokampioen (sorry..) van deze maand werden 6 elektrische snorscooters getest.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Leasen?revolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:24:
Als ik ergens allergisch voor ben dan is het wel afschrijving dat is ook een van de redenen waarom vervoersmiddelen nooit nieuw zal kopen. De afschrijving mag iemand anders betalen. Ik koop liever een product van een paar jaar oud wat niet intensief gebruikt is en welke een eigenaar heeft gehad die zuinig op zijn spullen is geweest. De grootste afschrijving is dan al gedaan en het product is er niet minder om.
Trouwens, bij de zuiderburen wordt eventjes aangekondigd dat kerncentrales Doel en Tihange weer gaan draaien in juni, en hoppa 30% van de prijs af.
Wat voor rekenmachine gebruiken ze daar om aan een "de terugverdientijd rond de zeven jaar" te komen
De windmolen wordt volledig in Nederland geproduceerd en is te koop vanaf 5.100 euro, exclusief btw.
Zelfs met consumenten tarief eerste schaal van 18.5ct kom ik niet eens in de buurt, laat staan voor de zakelijke aansluiting hier, dan hebben we het over max 6.5ct excl BTW.De molen haalt een rendement van rond de 500kWh per jaar bij een gemiddelde windsnelheid van 4 meter per seconde en 900kWh bij een gemiddelde windsnelheid van 6m/s.
De tekst op FP is aangepast: daarmee kom je nu in het gunstigste geval op 18 jaar
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 17-05-2013 16:28 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is vast een mooi gezicht, in je motorpak op een e-scooterrevolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:24:
[...]
Gelukkig is kleding etc geen issue gezien we motorrijders zijn.
[...]
Dat klopt. De afschrijving heb je als kosten, dat zomaar weglaten voelt niet duurzaam aan - "duurzaam" hier gebruikt in de breedste zin des woords.rube schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:10:
De afschrijving van alleen de scooter is hierboven al € 132 per maand
Dat is natuurlijk ook niet correct,
Dat zou kunnen maar zonder voorkennis lijkt me dat niet reëel. Mogelijk gaat de scooter langer meer, mogelijk heeft hij restwaarde. Die mogelijkheid kan ik niet meenemen in mijn berekening.maar ik denk dat er wel een middenweg is, zoals afschrijving over langere periode of rekenen met een redelijke restwaarde.
Als ik all-weather zou gaan scooterrijden zou ik een licht motorjack aanschaffen met inritsvoering. Dit ter bescherming (tegen vallen en tegen het weer) en comfort. Voor een dergelijk jack heb ik geen andere toepassing, en dus vallen de kosten volledig op de scooter.(en vraag is ook of je kleding niet multifunctioneel kunt gebruiken en of je die dus helemaal moet afschrijven over transport kilometers)
Dat zou kunnen, maar dan zou ik met de actieradius in de knoop kunnen. Ik keek destijds naar een baan op 20km afstand van huis, ik heb de eis dat ik dat zonder bijladen kan afleggen - óók bij -5C en tegenwind.Of, gaan voor een goedkopere versie.
Dat is inderdaad all-risk. Ga jij rondrijden op een apparaat van € 3000+ zonder AR? Ik niet. Het is een woon/werk-vervoersmiddel, daar moet continuïteit zijn. Eén keer een smak maken waarbij een aantal kappen vervangen moeten worden en je hebt spijt als haren op je hoofd dat je geen AR hebt genomen. Daarbij, in het vergelijk met een goedkoop, klein autootje zit ook AR.Voordeel is dat de verzekering dan ook nog goedkoper zal zijn want ik vind € 25,- per maand nogal flink aan de prijs (All-Risk neem ik aan?). wij betalen voor onze autoverzekering (WA) slechts € 13,-.
Wellicht, maar ik vraag me sterk af of dat wel realistisch is.Al met al, kan het best nog wel wat goedkoper denk ik.
Aan de vorige generatie scooters heb ik me een grote buil gevallen dus persoonlijk begin ik daar niet aan.revolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:24:
Als ik ergens allergisch voor ben dan is het wel afschrijving dat is ook een van de redenen waarom vervoersmiddelen nooit nieuw zal kopen. De afschrijving mag iemand anders betalen. Ik koop liever een product van een paar jaar oud wat niet intensief gebruikt is en welke een eigenaar heeft gehad die zuinig op zijn spullen is geweest. De grootste afschrijving is dan al gedaan en het product is er niet minder om.
Exact. Accu is gewoon een risico, ik kan het niet verantwoorden die af te schrijven in meer dan drie jaar en met een restwaarde van meer dan € 0. Zoals ik hierboven al zei: mogelijk komt dat beter uit, maar kun je IMO niet vanuit gaan.Echter bij een elektrische scooter is de accu dan meteen al een risico dus dat is een punt van aandacht.
Ik zou willen dat zo'n ding goedkoper was, maar helaas is het niet zo. Hetzelfde geldt voor auto's, mensen rekenen zich rijk door allerlei kosten al bij voorbaat weg te laten. Ja, da's leuk, maar zo werkt het leven gewoon niet
Ik denk dat er ondertussen toch wel wat voorkennis is? Op een nieuwe scooter heb je sowieso 2 jaar garantie en moet hij gewoon nog volledig een goed functioneren. Sterker nog, bij dergelijke apparaten heb je als consument ook nog rechten na 2 jaar op gedeeltelijke vergoedingen van reparatiekosten.JeroenH schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 15:52:
[...]
Dat zou kunnen maar zonder voorkennis lijkt me dat niet reëel. Mogelijk gaat de scooter langer meer, mogelijk heeft hij restwaarde. Die mogelijkheid kan ik niet meenemen in mijn berekening.
alleen op basis daarvan acht ik het al onwaarschijnlijk dat er nu nog scooters verkocht worden (zeker van grotere merken / bij grotere dealers) waarbij er in jaar 3 er zoveel aan kapot gaat dat de waarde in een keer naar 0 terug loopt.
Ja, onze auto is nu nog circa € 2.5K waard. Verzekering omgezet van AR naar WA.Dat is inderdaad all-risk. Ga jij rondrijden op een apparaat van € 3000+ zonder AR? Ik niet. Het is een woon/werk-vervoersmiddel, daar moet continuïteit zijn. Eén keer een smak maken waarbij een aantal kappen vervangen moeten worden en je hebt spijt als haren op je hoofd dat je geen AR hebt genomen. Daarbij, in het vergelijk met een goedkoop, klein autootje zit ook AR.
Per definitie ben je *gemiddeld* altijd meer kwijt aan verzekeringen dan dat je er voor terug krijgt.
Aangezien dit bedragen zijn die voor mij te overzien zijn ga ik daarvoor niet AR verzekeren.
Bovendien is een bijkomstig feit dat mensen die geen AR verzekering hebben, vaker beter op hun spullen letten, voorzichtiger zijn e.d. zodat ze een lager risico hebben = ook duurzaam
Maar goed, ik begrijp onze NL cultuur van oververzekeren dan ook niet en probeer daar zo min mogelijk aan mee te doen.
Aha, de accu. Ja, daar zal denk ik het grootste risico zitten en dus de belangrijkste afschrijving. Hoeveel kost zo'n accu ongeveer?[...]
Exact. Accu is gewoon een risico, ik kan het niet verantwoorden die af te schrijven in meer dan drie jaar en met een restwaarde van meer dan € 0. Zoals ik hierboven al zei: mogelijk komt dat beter uit, maar kun je IMO niet vanuit gaan.
Misschien maar goed, zouden mensen nog meer geld overhouden voor niet-duurzame zakenIk zou willen dat zo'n ding goedkoper was, maar helaas is het niet zo. Hetzelfde geldt voor auto's, mensen rekenen zich rijk door allerlei kosten al bij voorbaat weg te laten. Ja, da's leuk, maar zo werkt het leven gewoon niet
Voor 15 km enkele reis is een e-snorscooter voldoende. Kost veel minder, actieradius van >100 km is ook niet nodig. Bij verschillende modellen kan je de accu apart opladen, dus laden op het werk is een optie (moet de baas wel goedvinden)
Een prijs van 0,24 ct/km is erg negatief bekeken.Een e-scooter is altijd beter dan een auto. Zeker als je een PV overschot hebt.
Een prijs van 0,24 ct/km is erg negatief bekeken.Een e-scooter is altijd beter dan een auto. Zeker als je een PV overschot hebt.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Negatief? Ik zie het als realistisch...
http://www.qwic.nl/nl-NL/...scooters/15-emoto-87.html
Deze heb ik over een tijdje misschien op proef, vanaf 3355 euro met de Li-ion accu. Als ik hem mag testen zal ik mijn bevindingen hier posten. o ja, en met een beetje praten krijg je altijd wel 5 tot 10% van de prijs af, dat scheelt weer een beetje.
Deze heb ik over een tijdje misschien op proef, vanaf 3355 euro met de Li-ion accu. Als ik hem mag testen zal ik mijn bevindingen hier posten. o ja, en met een beetje praten krijg je altijd wel 5 tot 10% van de prijs af, dat scheelt weer een beetje.
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen! Zodra ik weer wat dichterbij huis werk wil ik me weer meer met dit soort zaken bezig gaan houden. Nu, met elf uur per dag weg van huis gaat dat gewoon niet 
Ik zie een heel grote toekomst voor lichte (elektrische) tweewielers in een echt duurzame wereld, maar dan moet kwaliteit niet achterblijven.
Ik zie een heel grote toekomst voor lichte (elektrische) tweewielers in een echt duurzame wereld, maar dan moet kwaliteit niet achterblijven.
Mijn partner heeft een elektrische fiets, nu bijna 2 jaar. Wordt zeker iet dagelijks gebruikt, maar bij niet al te slecht weer wel zeer regelmatig om naar haar werk te gaan (2 x 10 km).
Ik gebruik hem een enkele keer ook wel eens en ik vind het inderdaad wel een ideaal ding. Kan nog niet veel zeggen over de duurzaamheid van de accu en motor, maar verder moet zo'n fiets gewoon zeker net zo lang mee kunnen gaan als een normale fiets en dat is (bij een beetje goed onderhoud) erg lang. Ik zie dan ook na 3 jaar nog wel een flinke restwaarde bij deze fiets
Daarom is voor mijn gevoel een restwaarde van 0 voor een scooter na 3 jaar ook niet realistisch, zelfs al zou de accu (en motor) vervangen moeten worden.
Ik gebruik hem een enkele keer ook wel eens en ik vind het inderdaad wel een ideaal ding. Kan nog niet veel zeggen over de duurzaamheid van de accu en motor, maar verder moet zo'n fiets gewoon zeker net zo lang mee kunnen gaan als een normale fiets en dat is (bij een beetje goed onderhoud) erg lang. Ik zie dan ook na 3 jaar nog wel een flinke restwaarde bij deze fiets
Daarom is voor mijn gevoel een restwaarde van 0 voor een scooter na 3 jaar ook niet realistisch, zelfs al zou de accu (en motor) vervangen moeten worden.
In other news (van slashdot, maar ik zag het gisteren al over Twitter zwerven): 97% of Climate Science Papers Agree Global Warming Is Man-made
http://science.slashdot.o...lobal-warming-is-man-made
Ik ook. In Nederland valt het nog wel iets mee, maar in veel Aziatische steden wordt de lucht echt vergeven door de stinkende en rokende brommers en scooters. Daar kan zoiets echt heel veel goeds doen lijkt mij.JeroenH schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:36:
[...]
E-bromscooter € 1800JeroenH schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:32:
Negatief? Ik zie het als realistisch...
Afschrijving 5 jaar is realistischer (met geen restwaarde)
Geen helm nodig
Regenpak van de HEMA (hoe vaak regent het?)
PV overschot van 300kWh
Ik kom op ongeveer € 0,16 per kilometer.
Dat sowieso,maar denk ook eens aan hoeveel ruimte een auto inneemt, en hoeveel ruimte een (e-)fiets/e-scooter inneemt. En het lawaai. En nog veel meer dingen...Fiber schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:49:
Ik ook. In Nederland valt het nog wel iets mee, maar in veel Aziatische steden wordt de lucht echt vergeven door de stinkende en rokende brommers en scooters. Daar kan zoiets echt heel veel goeds doen lijkt mij.
Kun je dat verder toelichten? Lijkt me met deze aannames nog steeds erg veel per km, of ga je uit van slechts circa 3000 km per jaar?drielp schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:27:
[...]
E-bromscooter € 1800
Afschrijving 5 jaar is realistischer (met geen restwaarde)
Geen helm nodig
Regenpak van de HEMA (hoe vaak regent het?)
PV overschot van 300kWh
Ik kom op ongeveer € 0,16 per kilometer.
Heeft niet de actieradius die ik nodig zou hebben.drielp schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:27:
E-bromscooter € 1800
Dat zegt Qwic ook, maar I'll believe it when I see it. Tot dan: drie jaar (bij mij).Afschrijving 5 jaar is realistischer (met geen restwaarde)
Ik wil 45 km/u, dus wel helm nodig.Geen helm nodig
Regenpak beschermt je niet tegen verwondingen bij vallen...Regenpak van de HEMA (hoe vaak regent het?)
Dat heeft niet iedereen, en een overschot opmaken is niet gratis.PV overschot van 300kWh
Dat kan. Maar het gaat niet op in mijn situatie...Ik kom op ongeveer € 0,16 per kilometer.
@JeroenH: ga je in principe ook uit van een levensduur van 3 jaar voor panelen / omvormer / laptop / fiets / wasmachine etc.?
Ik begrijp het niet helemaal. Zelfs al is de accu niet meer goed na 3 jaar, de techniek van de overige onderdelen is toch niet echt schokkend en is toch niet vreemd om te verwachten dat het langer meegaat?
Ik begrijp het niet helemaal. Zelfs al is de accu niet meer goed na 3 jaar, de techniek van de overige onderdelen is toch niet echt schokkend en is toch niet vreemd om te verwachten dat het langer meegaat?
Heb inmiddels al verhalen gelezen van iemand die 20.000km met zijn e-scoot heeft gereden. 14.000km op één lood accu-pakket. Was een qwic.rube schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:40:
@JeroenH: ga je in principe ook uit van een levensduur van 3 jaar voor panelen / omvormer / laptop / fiets / wasmachine etc.?
Met een zelf gemaakt quardo lader (4 losse QTEK laders) schijn je de levensduur van je accu's flink te kunnen verlengen doordat je niet serieel laat en het dus niet direct een probleem is als één accu slecht wordt. Lood accupakket schijn 300 - 500 euro te kosten. Voor een goede levensduur is het belangrijk om de accu's zoveel mogelijk vol te houden. Met een quadro lader kan de scoot altijd aan de lader.
Een scooter met loodscooters schijn je eenvoudig up te kunnen graden naar Lithium / Life4po. Gezien Lithium cellen rap goedkoper worden kan het zo maar zijn dat je voor de prijs van loodaccus nu over een paar jaar een lithium pakketje je koopt met een langere levensduur en grotere actieradius.
Onderhoud schijnt minimaal want je hebt bijna geen componenten alleen een naadloze borstel motor (= onderhoudsvrij) controller unit voor aansturing, accu;s en je rijwiel gedeelte.
Een scooter afschrijven over 3 jaar lijkt mij inderdaad onzinnig. Het is immers geen wegwerp product.
Leuk leesvoer:
http://www.elektrischverv...orum/viewtopic.php?p=1935
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 17-05-2013 18:40 ]
Met een aantal geleende gegevens van JeroenH kom ik op de volgende berekening. Elk jaar een nieuw regenpak is misschien ietsje teveel. Maar waarom niet gewoon met de (e-)fiets? Beter voor je gezondheid, je figuur, minder kosten en nog beter voor de duurzaamheid.rube schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:30:
[...]
Kun je dat verder toelichten? Lijkt me met deze aannames nog steeds erg veel per km, of ga je uit van slechts circa 3000 km per jaar?
€ 360,- per jaar voor een fietsverzekering lijkt me nogal veel. Hou het even op € 175 voor de 4 jaar totaal, dat scheelt circa € 26,- per maand en kom je op 0,12 per km.
En dat lijkt me nog een behoorlijk conservatieve berekening: geen restwaarde, wel € 800 aan onderhoud over de 4 jaar en inderdaad elk jaar een nieuwe regenpak :-)
En dat lijkt me nog een behoorlijk conservatieve berekening: geen restwaarde, wel € 800 aan onderhoud over de 4 jaar en inderdaad elk jaar een nieuwe regenpak :-)
Het is dus mogelijk voor 0,10 ct/km een e-scooter te rijden. Niet het duurste model, max 25 km/u, een minder modieus regenpak en voorzichtig met het apparaat omgaan zou het mogelijk maken. Dan blijft er ook nog een beetje restwaarde over.
Ik zou zeggen: doen!
Helaas woon ik te ver van mijn werk., 52 km op een scooter is gewoon te ver.
Ik zou zeggen: doen!
Helaas woon ik te ver van mijn werk., 52 km op een scooter is gewoon te ver.
@JeroenH
Mocht je weer veel hits hebben op je Zonnepanelen analyse van de Makro in google analytics dan komt dat door weer door zo'n actie.
http://www.eon.nl/m-zonnepanelen
gisteren in de mail ontvangen dus vandaag in je analyse?
Zonnepanelen Makro
Op nummer 3 niet gek
EDIT:
Follow up 3 ?
Mocht je weer veel hits hebben op je Zonnepanelen analyse van de Makro in google analytics dan komt dat door weer door zo'n actie.
http://www.eon.nl/m-zonnepanelen
gisteren in de mail ontvangen dus vandaag in je analyse?
Zonnepanelen Makro
Op nummer 3 niet gek
EDIT:
Follow up 3 ?
Navond, Jeroen! Zat je je te vervelen? Beetje zinloze exercitie van hr. Cook:JeroenH schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:49:
In other news (van slashdot, maar ik zag het gisteren al over Twitter zwerven): 97% of Climate Science Papers Agree Global Warming Is Man-made
http://www.staatvanhetkli...less-but-also-misleading/
Verder: goed leesvoer over "scientific concensus":
http://judithcurry.com/20...-of-scientific-consensus/
Ook vanavond gaan we er niet uitkomen, vrees ik. Gelukkig mag ik hier wat tegengeluiden laten horen. (en echt waar: ik lees ook de pro-AGW blogs
Ik volg het debat nu een jaar of vier; over veel zaken is geen discussie meer. Het Grote Twistpunt is de klimaatgevoeligheid. Of wel: hoe reageert de gemiddelde wereldtemp op een verdubbeling van CO2. Het IPCC gaat uit van 2 tot 4,5 graden met een best guess van 3 graden. Maar die "concensus estimate" wordt steeds minder houdbaar, temeer daar de modeluitkomsten steeds meer afwijken van de metingen.
bron: http://judithcurry.com/20...n-of-climate-sensitivity/In weighing the new evidence, especially improvements in the methodology of sensitivity analysis, it is becoming increasing difficult not to downgrade the estimates of climate sensitivity.
Misschien is it just me, maar ik kan me nogal irriteren aan de focus van iedereen op global warming en CO2, door politici, pro-AGW en anti-AGW mensen, en de rest.
Dat het nu gebeurt, en wat de toekomst verder gaat brengen... daar kunnen we toch niets meer aan beginnen. Die CO2 waarden krijg je echt geen deukje meer in. Het enige wat we kunnen doen is bekvechten over de effecten ervan in de toekomst... en als daar al aardige zekerheid over zou zijn; wat willen we er in godsnaam realistisch aan doen om het te verkomen? Niets idd.
Van mij mag de focus best wel eens flink verschoven worden naar zaken als overbevissing, fijnstof in en rondom steden (en grote kolencentrales), ontbossing, enorme natuurgebieden verwoest door winning grondstoffen + vervuiling die het met zich mee brengt, uitsterven diersoorten en steeds maar slinkende leefgebieden, en de eindigheid van olie en grondstoffen. Etc etc.
Dat het nu gebeurt, en wat de toekomst verder gaat brengen... daar kunnen we toch niets meer aan beginnen. Die CO2 waarden krijg je echt geen deukje meer in. Het enige wat we kunnen doen is bekvechten over de effecten ervan in de toekomst... en als daar al aardige zekerheid over zou zijn; wat willen we er in godsnaam realistisch aan doen om het te verkomen? Niets idd.
Van mij mag de focus best wel eens flink verschoven worden naar zaken als overbevissing, fijnstof in en rondom steden (en grote kolencentrales), ontbossing, enorme natuurgebieden verwoest door winning grondstoffen + vervuiling die het met zich mee brengt, uitsterven diersoorten en steeds maar slinkende leefgebieden, en de eindigheid van olie en grondstoffen. Etc etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 18-05-2013 00:27 ]
Verwijderd
Zo eens met onderstaand. Die opwarming vindt sowieso niemand boeiend in NL, paar graden erbij is best prima, ook goed voor onze economie. Want wij kunnen dijken bouwen.
Bartjuh schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:26:
Misschien is it just me, maar ik kan me nogal irriteren aan de focus van iedereen op global warming en CO2, door politici, pro-AGW en anti-AGW mensen, en de rest.
Helemaal mee eens, er zijn m.i. veel belangrijker problemen in de wereld. Schoon drinkwater in ontwikkelingslanden, roofkapitalisme door Big Corporate, gezondheidszorg. Dichter bij huis: knappe voorzieningen voor de mensen die ons land hebben opgebouwd na de oorlog.Bartjuh schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:26:
Ik kom hierop uit.drielp schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:35:
[...]
Met een aantal geleende gegevens van JeroenH kom ik op de volgende berekening. Elk jaar een nieuw regenpak is misschien ietsje teveel. Maar waarom niet gewoon met de (e-)fiets? Beter voor je gezondheid, je figuur, minder kosten en nog beter voor de duurzaamheid.
[afbeelding]
E-snor mag ook e-brom zijn, plaatje is hetzelfde. Het zal een Novox of QWic occassion worden van max 3 jaar oud. Ik ben er vanuit gegaan dat het accupakket na aanschaf direct vervangen moet worden. Onderhoud doe ik zelf.
Kleding heb ik niet meegenomen gezien wel de kleding al hebben voor fiets/motor.
Verzeker is WA. Ons motto is dat we alleen zaken all-risk verzekeren die we niet zelf kunnen betalen als het stuk gaat of we echt nodig hebben en zonder kunnen.
Pech hulp is ook uitgesloten gezien je nooit 20km ver ben, als je pech heb neem je een taxi of bel je een bekende en de scooter haal je later zelf op.
Restwaarde van de scooter zal altijd 150 euro zijn (ook met defect accupakket)
[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 18-05-2013 11:05 ]
Verwijderd
ik heb al 5 jaar die escooter, en jullie aannames kloppen echt niet.
ik heb behoudens de zonne kWh`s (post tvt kWhs) verder 2 lekke banden gehad en geen kosten.
de scooter leent zich goed voor de net te ver weg snelle boodschap
restwaarde ?
lekker boeien, ik doe hem absoluut niet weg.
tvt ?
zeker, maar dat komt door de niet vergelijkbare persoonlijke oude uitgangspositie.
ik kocht hem ~(agm retro bella) voor 860 euro.
de anwb teste deze scooter ook, uitgangspunt was ineens 3k aanschaf.
rotfl.
de rest doe ik op de fiets.
* wat gooi jij op jaarbasis in een parkeermeter *
ik heb behoudens de zonne kWh`s (post tvt kWhs) verder 2 lekke banden gehad en geen kosten.
de scooter leent zich goed voor de net te ver weg snelle boodschap
restwaarde ?
lekker boeien, ik doe hem absoluut niet weg.
tvt ?
zeker, maar dat komt door de niet vergelijkbare persoonlijke oude uitgangspositie.
ik kocht hem ~(agm retro bella) voor 860 euro.
de anwb teste deze scooter ook, uitgangspunt was ineens 3k aanschaf.
rotfl.
de rest doe ik op de fiets.
* wat gooi jij op jaarbasis in een parkeermeter *
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 12:49 ]
Ik had van de week tegen mijn moeder gezegd. als je nog ergens wat geld hebt liggen is het verstandig om nu toch extra zonnepanelen op het dak te leggen.
Je kunt voor een euro per watt piek een systeem voor op een schuin dak aanleggen, leidingwerk is in haar huis niet zo'n probleem meter vervangen a €200 en een extra groep a € 50. en dan 15% subsidie.
En vanaf juni/juli gaan de prijzen weer een beetje omhoog.
Krijg ik vandaag een linkje toegestuurd van haar dat een aantal gemeentes in zuid en noordholland met een veiling bezig zijn.
Kijk op hun site ....
1000wp €2450 ouch .... dat is wat duurder. overigens wel "ontzorgt" en inclusief aanpassingen meterkast maar niet met vervanging meter want wat zie ik in de faq staan
Ik heb maar tegen haar gezegd dat ze maar niet mee moest doen
Je kunt voor een euro per watt piek een systeem voor op een schuin dak aanleggen, leidingwerk is in haar huis niet zo'n probleem meter vervangen a €200 en een extra groep a € 50. en dan 15% subsidie.
En vanaf juni/juli gaan de prijzen weer een beetje omhoog.
Krijg ik vandaag een linkje toegestuurd van haar dat een aantal gemeentes in zuid en noordholland met een veiling bezig zijn.
Kijk op hun site ....
1000wp €2450 ouch .... dat is wat duurder. overigens wel "ontzorgt" en inclusief aanpassingen meterkast maar niet met vervanging meter want wat zie ik in de faq staan
Dat is dus een extra kostenpost voor een heleboel mensen van €200 want de energieleverancier is namelijk niet van plan om het gratis te doen.Mijn huidige meter kan geen teruglevering registreren, wat nu?
Indien uw huidige elektriciteitsmeter niet geschikt is om teruglevering te registreren, wordt deze meter door uw netbeheerder kosteloos vervangen door een slimme meter.
Ik heb maar tegen haar gezegd dat ze maar niet mee moest doen
Oh, bij mij wilde Stedin wel gratis en voor niks omruilen. Zonnepaneelbezitters hebben een streepje voor bij Stedin.
En die veiling is al geweest. Voor kleine systemen was de prijs te hoog, voor de grotere systemen was de prijs best redelijk. Je hoeft alleen de voordeur open te doen, de rest wordt geregeld. Een aantal dorpsgenoten doen mee.
http://samenzonneenergiez...tionId=280&infoTextId=171
En die veiling is al geweest. Voor kleine systemen was de prijs te hoog, voor de grotere systemen was de prijs best redelijk. Je hoeft alleen de voordeur open te doen, de rest wordt geregeld. Een aantal dorpsgenoten doen mee.
http://samenzonneenergiez...tionId=280&infoTextId=171
[ Voor 58% gewijzigd door drielp op 18-05-2013 20:55 ]
Bij Enexis is het ook gratis hoor. http://www.zelfenergiepro...bank/teruglevermeter.html
Inclusief montage moet € 1,50 per wattpiek mogelijk zijn, dus 2,45 per Wp is écht te duur.
Inclusief montage moet € 1,50 per wattpiek mogelijk zijn, dus 2,45 per Wp is écht te duur.
Hier de resultaten van de veiling in Zuid-Holland. Ik vind de prijzen niet verkeerd, het gaat hier om een complete installatie, inclusief meterkast aanpassing. Als ik ze niet al had liggen was ik hiermee in zee gegaan.
Dat overzichtje van zuidholland is de prijs nog steeds aan de hogere kant.
Zelfs in de meest ongunstige situatie kan ik het mij niet voorstellen dat je zoveel xtra kwijt bent voor een opbouw oplossing die door deze installateur word afgeleverd.
Liander(netbeheerder) is trouwens verandert van gedachte. En kun je inderdaad gratis van niet terugtel meter wisselen.
april 2012 email van liander.
http://www.liander.nl/lia...gleveren.htm#stappenplan5
kosten van de omwisseling was iets minder dan dat ik mij herinnerde. 71,40 ipv 200. helaas nog steeds teveel voor twee paneeltjes die er nu liggen. En ook nog steeds ruim 1/3 van de jaar opbrengst van 4 panelen trek daar dan de basis belasting van een vloerverwarmingspomp, koelkast, ventilatie en een paar standby apparaten af en je haalt het er niet uit.
Zelfs in de meest ongunstige situatie kan ik het mij niet voorstellen dat je zoveel xtra kwijt bent voor een opbouw oplossing die door deze installateur word afgeleverd.
Liander(netbeheerder) is trouwens verandert van gedachte. En kun je inderdaad gratis van niet terugtel meter wisselen.
april 2012 email van liander.
Nu op hun website...Wij berekenen kosten voor het plaatsen van een nieuwe meter
Helaas kunnen wij niet overgaan tot het kosteloos plaatsen van een nieuwe meter op uw adres. Indien u op uw verzoek een nieuwe meter wenst berekenen wij hier kosten voor.
http://www.liander.nl/lia...gleveren.htm#stappenplan5
Waarbij je moet uitkijken want stap 6 is het aanvragen van een bruto productie meter waar wel weer kosten aan verbonden zijn.Stap 5 - Meter controleren en eventueel meter aanvragen
Uw elektriciteitsmeter moet geschikt zijn om in aanmerking te komen voor een terugleververgoeding. De meter moet namelijk registreren hoeveel u afneemt van het net en hoeveel u teruglevert met uw zonnepanelen. In sommige gevallen wordt uw verbruik automatisch gesaldeerd.
Is uw meter geschikt? Bekijk het hier.
Als uw meter niet geschikt is verwisselt Liander uw elektriciteitsmeter kosteloos voor een slimme meter. Dit geeft u aan op het aanmeldformulier van stap 6. De slimme meter is uiteraard geschikt voor teruglevering. De slimme meter registreert de hoeveelheid teruggeleverde energie. Dit gebeurt met afzonderlijke telwerken. U kunt dus precies zien hoeveel energie u teruglevert. Daarnaast geeft de slimme meter u meer inzicht in uw energieverbruik. Uw meter wordt binnen enkele weken vervangen door Liander.
kosten van de omwisseling was iets minder dan dat ik mij herinnerde. 71,40 ipv 200. helaas nog steeds teveel voor twee paneeltjes die er nu liggen. En ook nog steeds ruim 1/3 van de jaar opbrengst van 4 panelen trek daar dan de basis belasting van een vloerverwarmingspomp, koelkast, ventilatie en een paar standby apparaten af en je haalt het er niet uit.
Boven de 8 panelen is de prijs prima te doen, maar zelf leggen is natuurlijk goedkoper. Twee kleine systemen op een steca 500. Beide op een aparte, bestaande groep. Geen aanpassingen in de meterkast en eventueel je meter om laten wisselen.
Ik ben dit van plan bij mijn ouders. Eentje van 603 Wp op het dak en eventueel eentje op de schuur.
Ik ben dit van plan bij mijn ouders. Eentje van 603 Wp op het dak en eventueel eentje op de schuur.
Grote campagne voor energiebesparing in de maak
En de EU maar importheffingen op zonnepanelen instellen. Effectief beleid much?Volgens de krant werken de overheid en maatschappelijke organisaties al maanden aan de campagne en willen ze ermee nationaal draagvlak bereiken voor de omschakeling naar een duurzame energievoorziening.
Na veel onderhandelen is het me helaas niet gelukt de scooter te mogen testen voor 1 of meerdere dagen. 2 uurtjes mocht hem lenen, dat schiet dus niet op.Petje72 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:33:
http://www.qwic.nl/nl-NL/...scooters/15-emoto-87.html
Verwijderd
Maasluip schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 08:52:
Grote campagne voor energiebesparing in de maak
[...]
En de EU maar importheffingen op zonnepanelen instellen. Effectief beleid much?
Verschillende beleidsmakers hè... Ik hoop zelf dat er vooral ingezet wordt op besparing, daar is echt nog zoveel winst te halen. Die PV gekte is leuk, maar als ik mensen PV op hun dak zie leggen met elektrische vloerverwarming, tientallen gloeilampen en oude koelkasten in huis denk ik weleens, kan dat nou niet slimmer?Zuiniger omgaan met energie is een van de pijlers onder het akkoord.
Dat zijn dan nog gewone gebruikszaken. Maar als particulieren al elektrische terrasverwarmers gaan ophangen.
Buren van mij ook en pas hier op tweakers gelezen. Misschien begin ik als een geitenwollensok te denken, maar dat vind ik echt criminele verspilling
(ja, bij een cafe vind ik dat ook).
(ja, bij een cafe vind ik dat ook).
En huren?Petje72 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:57:
[...]
Na veel onderhandelen is het me helaas niet gelukt de scooter te mogen testen voor 1 of meerdere dagen. 2 uurtjes mocht hem lenen, dat schiet dus niet op.Jammer.
Hij wil blijkbaar niets verkopen.. huur had ik gevraagd: 40 euro per dag ! belachelijk duur vind ik. Toen stelde ik voor scooter een week te huren en als ik een scooter bij hem koop dat hij het huurbedrag in mindering brengt op de rekening: dat deed hij niet. Leek me toch redelijk. Maar ja, ik ga op zoek naar een andere winkel want als het zo begint dan heb ik er niet veel vertrouwen in.
Ik kan me voorstellen dat ze niet aan iedereen een paar dagen gratis zo'n ding meegeven. Maar het huurbedrag in mindering brengen bij eventuele koop lijkt me toch niet meer dan logisch.Petje72 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:24:
[...]
Hij wil blijkbaar niets verkopen.. huur had ik gevraagd: 40 euro per dag ! belachelijk duur vind ik. Toen stelde ik voor scooter een week te huren en als ik een scooter bij hem koop dat hij het huurbedrag in mindering brengt op de rekening: dat deed hij niet. Leek me toch redelijk. Maar ja, ik ga op zoek naar een andere winkel want als het zo begint dan heb ik er niet veel vertrouwen in.
Aan de andere kant zit een middenstander die een nieuw product in 1 week ziet veranderen in een tweedehands product.Petje72 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:24:
[...]
Is er geen middenweg mogelijk?
Zeg eens 2 dagen huren en dan dat huurbedrag verrekenen bij koop?
Wat andere winkels betreft: ik ben bang dat je dat daar ook niet geregeld krijgt.
Elektrische scooters hebben niet zo'n grote omzet en alles wat die winkel er al heeft staan, is voorgeschoten door de winkelier (in een tijd van "niet zo'n grote economische bedrijvigheid").
Misschien dat een wat grotere winkel wat meer mogelijkheden biedt?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Heeeeel heel mischien kan ik terecht bij de groothandel, na komend weekend weet ik meer.
Het is blond en heel dom.........
Automobilist heeft een ongeluk met een fietser en gaat er over twitteren dat ze voorrang had.
Politie is er ook mee bezig (niet NL)
http://ipayroadtax.com/no...doesnt-even-pay-road-tax/
Automobilist heeft een ongeluk met een fietser en gaat er over twitteren dat ze voorrang had.
Het is gevaarlijk en moet van de weg weg..ollie1965 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:32:
Het is blond en heel dom.........
Amendement van SP: per kwartier de elektriciteitsprijs vastleggen (slimme meter is dan voorwaarde).....
Heeft die partij niets beters te doen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ja, gvd, dan gaat mijn terugverdientijd van ruim 18 jaar naar 80 jaar ofzo.
Geen moeite met tvt, omdat ik het toch altijd wel had gedaan, maar wel dikke poep...
Wel een goede reden om erg oud te worden
[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-05-2013 18:17 ]
Hoorde ik daar http://powerrouter.com/nl ?Schinnen-groen schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 17:47:
Amendement van SP: per kwartier de elektriciteitsprijs vastleggen (slimme meter is dan voorwaarde).....
Anders mag je terugleveren tegen nog minder dan een kolenfooi.
Ik ben erg benieuwd hoe het variabele energie tarief in zijn werk gaat. Lijkt me wel handig om van te voren te weten wat het tarief gaat worden. In de supermarkt weet je van te voren ook al wat een product kost voordat je het koopt. Lijkt met energie ook wel zo prettig.
Dit topic is gesloten.
![]()