PeterZ(on) schreef op maandag 13 mei 2013 @ 08:59:
[...]
Net als eind vorige eeuw met die hype rond de zure regen, hoor je nu niemand meer over. De wetenschappers die niet geloven in de CO2 hype worden weggezet als dommeriken en de wetenschappers die er wel in geloven roepen dit om hun status en positie te handhaven. Vervuiling van ons milieu vind ik een veel groter probleem.
In een hype moet je nooit geloven. Een hype is eigenlijk altijd een sterk overdreven representatie van de werkelijkheid. Zure regen, gat in de Ozonlaag, broeikaseffect. Allemaal onderwerpen die in beginsel een kern van waarheid hebben. Het blijft echter lastig de langetermijn effecten in te schatten van dergelijke processen.
Bij Zure regen ging het ook om verzuring van de grond door vervuiling van het oppervlaktewater door het dumpen van troep en overbemesting. De uitstoot van SO2, NOx, etc moest omlaag en als het goed is zijn er ook vele maatregelen genomen om deze uitstoot te reduceren. Doemscenario's zijn onnodig.
Er is een gat in de Ozonlaag. Meetbaar. Dit heeft effect op de hoeveelheid straling dat op de aarde komt (UV straling). Er is aangetoond dat de uitstoot van onder andere 'menselijke' CFK's hier invloed op heeft. Geen doemscenario noodzakelijk.
Het broeikaseffect is volgens mij in de wetenschappelijke wereld compleet geaccepteerd. De uitstoot van "broeikasgassen" heeft invloed op de temperatuur. Het is 100% waar dat de mens op de wereld behoorlijk wat broeikasgas uitstoot. De natuur produceert zonder inspanning wellicht een veelvoud hiervan bij een flinke eruptie van vulkanen, etc, maar logisch nadenkend kan je toch niet stellen dat de miljarden mensen met hun opstoken van organisch materiaal geen significante bijdrage levert aan de totale uitstoot.
De wereld en mensheid zullen niet vergaan door Zure regen, een gat in de Ozonlaag of het Broeikaseffect. Ziekte en oorlog (gevoed door energietekort? of toch religie?) geef ik meer kans om dat voor elkaar te krijgen. Toch zullen deze onderwerpen lokaal wel behoorlijke impact hebben wanneer bijvoorbeeld de voedselproductie te lijden zou hebben onder Zure regen (verzuring door andere vervuiling), of dat je tussen bepaalde tijden eigenlijk niet naar buiten kan door hogere UV straling (hogere kans op kanker). Er zullen wat mensen overlijden door hoog water (voornamelijk arme mensen in kustgebieden van arme landen). De wereld draait door.
Hypes zijn per definitie (zou ik bijna zeggen) onzin. Alleen snap ik niet wat het probleem is wanneer je de kwaliteit van lucht, water en grond verbetert door deze zaken aan te pakken. Er kan toch niets op tegen zijn om gewoon minder organisch materiaal op te fikken en zo de kwaliteit van de lucht te verbeteren? Leuk bijeffect zou zijn dat men minder afhankelijk wordt van fossiele brandstoffen. Geen slecht idee toch?
Het is alleen stik-jammer dat deze vraagstukken in handen zijn van politici die niet verder (kunnen) denken en kijken dat hun neus lang is en dat mensen de grote onzin van de "anti-hype"-profeten (die dan ineens kritisch worden genoemd

) aangrijpen om dan maar niets te doen want "IK hoef toch niet in te leveren als het allemaal maar onzin is?"
Jeroen...jij had daar toch een leuk plaatje over?