ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:20:
Hoezeer sommigen dat ook willen, de oplossing ligt niet in indiviueel gemotoriseerd transport. Minder mobiliteit is best mee te leven. Je hoeft echt niet in de beste fietsstad van de wereld te wonen om zonder auto te kunnen leven. Misschien wel net zo problematisch is het ideaalbeeld van de eengezinswoning. Benieuwd wanneer we in NL in ontvolkte gebieden nederzettingen gaan slopen en teruggeven aan het "natuurlijke" landschap. De stad heeft de toekomst. Daar is alles in de buurt.
Ik ben het daar (zoals wel bekend, denk ik) mee eens. Maar er is nog zoveel emotionele weerstand tegen dat het niet grappig meer is. In mijn woonplaats Hilversum bijvoorbeeld zijn er plannen om een HOV aan te leggen naar Huizen. Daar hebben ze het al dik tien jaar over en in die tijd is het ene na het andere plan gelanceerd, variërend van bussen tot lightrail, bovengronds, ondergronds.
Maar al die tijd hebben actiegroepen het weten tegen te houden. Veelal uit eigenbelang (die HOV gaat nu eenmaal langs wat woningen lopen) maar als je de commentaren leest dan roepen veel mensen toch ook dingen als "en dan moet ik zeker met BUS, dat gaat NOOIT gebeuren, over mijn lijk". Daar word ik wel een beetje droevig van.
Ik moet eerlijk zijn: ik heb geen flauw idee van het aantal verkeersbewegingen tussen Huizen en Hilversum, maar die laatste is wel een centrumgemeente voor het Gooi. Als de vraag voldoende is, en het op een goede manier wordt uitgevoerd (schappelijk geprijsd, hoge frequentie, comfortabel en bv. ook 's nachts een paar keer) dan denk ik echt wel dat dit veel autobewegingen in de stad kan vervangen. Dat zou toch prachtig zijn?
En als ik verder denk, waarom houden bij één lijntje. Sluit al die kleine gemeentes in het Gooi aan op een lightrailnetwerk. We hadden ooit een stoomtram door het hele Gooi (bijna tot aan Amsterdam aan toe) maar die is opgeruimd om plaats te maken voor de auto, helaas.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar