De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.096 views

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:41:
[...]

Dan toch maar even zuinig zijn op het witgoed dat er nu staat, tjonge waar gaat dat heen? :?
Als dit de werkelijkheid gaat worden dan ga ik offgrid .

Ik bepaal zelf wanneer ik mijn apparatuur aan zet en wanneer ik energie wil gebruiken. Niet de overheid of de kolenboer. Het is compleet gestoord dat overheid of private ondernemingen mijn apparaten in het persoonlijke domein kunnen bedienen. De DDR was er allemaal niets bij.

Is powerrouter al beurs genoteerd ? :+

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2013 12:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cyberpope schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:17:
[...]

En hopen dat ik mezelf kan beheersen om er geen tijd in te steken als het gaat om loggen en dergelijk..
Je schaft gewoon nog een youless aan en nog een kwh meter. (je had al een youless toch?)
Beetje solderen en uploaden maar.... (naar pvoutput of iets dergelijks)
Appeltje eitje :*)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2013 12:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 22:24
revolution-nl schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:05:
Als dit de werkelijkheid gaat worden dan ga ik offgrid .
Dat is dus wat ik bedoel :'( Daarom moeten we zorgen dat dit soort dingen niet doorgaan. Al lid van een club als Bits of Freedom? Hoe met privacy e.d. wordt omgegaan (ook buiten het energiedomein) valt onder paraplu duurzaamheid, naar mijn mening.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 28 april 2013 @ 10:28:
"Op basis van onze bevindingen kan gesteld worden dat de theoretische besparing bij het renoveren van een woning van label G naar label A gemiddeld 3.000 m3 gas bedraagt, terwijl het in de praktijk maar 1.000 m3 is, drie keer minder."

Bron

Mogelijke conclusies over de conclusies in dit document:
  1. Het energielabel deugt niet
  2. Energiezuinigheid zit veel meer tussen de oren dan in techniek
  3. Beide bovenstaande antwoorden zijn correct
Wie het weet mag het zeggen...
Het heeft met name met bewonersgedrag te maken. Als je in een G-labelwoning woont, verwarm je vaak 1 ruimte omdat je anders teveel betaald. Veel van die bewoners hebben ook niet zoveel geld te besteden. Wat als je nu €150,- per maand betaald in je label G woning en je renoveert naar label A. Die mensen blijven niet 1 ruimte verwarmen, maar gaan meerdere ruimtes verwarmen, met een hogere temperatuur. Dit effect neemt dat label niet mee.

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 15:56
Is het mogelijk om bij een Atag Q25 hem zo in te stellen dat hij als doorstroom boiler word gebruikt ?
Zijn meestal niet thuis en de boiler word dan hele dagen op temperatuur gehouden wat zonde is.

Doorstroom zou beter zijn maar op het moment van aanschaf er niet echt bij stil gestaan. Boiler is wel sneller warm warer is meer comfor

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn tussenwoning wordt tussen de D en E geschat door verbeteruwhuis.nl en verbruikt 1000-1200 m3 gas per jaar. Een G-woning verbruikt 1,5x zoveel (wiki); dan kom ik op 1500 - 1800 m3 gas totaal.

Dan is het niet heel raar dat een besparing van 3000 kuub niet gehaald wordt, nog zonder gedragsveranderingen...

Het label gaat er dus 1. van uit dat mensen meer dan dubbel zo onzuinig als ik leven en 2. dat het gedrag van mensen niet wordt veranderd door de woning.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:56
Proton_ schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:15:
Mijn tussenwoning wordt tussen de D en E geschat door verbeteruwhuis.nl en verbruikt 1000-1200 m3 gas per jaar. ....
....
De rekenwijze/schatting op die website, werkt in iedergeval niet voor mijn vrijstaande woning uit 1932.
De rekenmethode kan niet overweg met >325m2 als ik de zolder&inpandige garage/hobbyruimte meetel

Mijn woning zit nu ergens tussen D en E voor zover ik ben met de aanpassingen, ook al pas ik mijn woning aan naar A label op die website dan zijn de genoemde uitgangs energiekosten prognose nog steeds 30% hoger dan ik nu betaal/verbruik, terwijl ik nog een hele lijst aanpassing heb om uit te voeren zodat mijn energierekening naar 40% van nu gaat.
Ik redt het uitgangs prognose bedrag voor E label voor 335m2 niet eens, als ik het volledige pand elektrisch zou verwarmen met alleen straalkacheltjes.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:15:
Het label gaat er dus 1. van uit dat mensen meer dan dubbel zo onzuinig als ik leven en 2. dat het gedrag van mensen niet wordt veranderd door de woning.
Wat dat betreft lijkt het energielabel veel op die van een auto. Alleen het verschil bij een woning is nog groter dan bij een auto. Vergelijk een gezin, 3 kinderen, moeder werkt niet en vader werkt 2 dagen thuis met een jongere die 40 uur in de week werkt en `s weekends veel weg is. Als die allebei in dezelfde woning wonen, zal dat nogal een verschil maken.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even een vraagje hier.

Ik heb dus 2 hele mooie schermlampen, dimbaar met 5x25 watt erin. Dat is dus 125 watt lampen.
Dat wil ik graag in Led gaan uitvoeren. maar wat is dimbaar in het engels.. Kan weinig vinden tot nu toe in E14 en dimbaar (en betaalbaar... 50 euro per lamp gaat het niet worden, dan een paneeltje erbij.. dat werkt ook).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cyberpope schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:22:
Even een vraagje hier.

Ik heb dus 2 hele mooie schermlampen, dimbaar met 5x25 watt erin. Dat is dus 125 watt lampen.
Dat wil ik graag in Led gaan uitvoeren. maar wat is dimbaar in het engels.. Kan weinig vinden tot nu toe in E14 en dimbaar (en betaalbaar... 50 euro per lamp gaat het niet worden, dan een paneeltje erbij.. dat werkt ook).
dimmable ;)

http://www.google.nl/#hl=...055&biw=1245&bih=546&bs=1

[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-04-2013 15:32 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Duurzame elektriciteit teveel overdag? Capaciteitsproblemen hierdoor op het net?
Zetten we (ze) het toch gewoon om in gas....

Energiesysteem van de Toekomst Energie omgezet in Gas :P

Heb ik nog ruimte over in mijn schuurtje? 8)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2013 17:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:11
Om over na te denken...

DE ENERGIESECTOR MOETEN AFBOUWEN
-----------------------------------------------------------------------
Energie Nederland deelt mede dat, om vraag en aanbod van stroom in evenwicht te brengen er tot 2020 7.3 Gigawatt = het equivalent van twaalf energiecentrales definitief uit de markt zal moeten worden gehaald. NUON , ENECO en DONG willen dat alle oude kolengestookte units verdwijnen.
DELTA, ESSENT, E.On en GDF SUEZ, de eigenaren van die oude kolencentrales, denken daar ànders over. Volgens hen zijn juist alle kolencentrales oud en nieuw, nodig om biomassa bij te stoken omdat Nederland anders zijn doelstellingen voor duurzame energie niet gaat halen en zij pleiten voor het schrappen van de dit jaar ingestelde kolenbelasting.
GDF SUEZ heeft, als grootste stroomproducent in Nederland, tot dusver de zwaarste klappen gekregen: het bedrijf heeft intussen al drie centrales (totale capaciteit 1.2 Gigawatt) gesloten met vermindering van het personeelsbestand met 30%. ESSENT moest in totaal € 1.7 miljard afschrijven op haar installaties. De traditionele stroomleveranciers hebben “moeite“ met investeren in nieuwe groene capaciteit.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24

ericplan

5180 Wp PV

Energierekening tientallen euro's omlaag

Heerlijk, zo'n stabiel energiebeleid :?

A'dam PVOutput

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heel mooi, laat ze de transportkosten maar verdisconteren in de energieprijs. Wel zo eerlijk.
Verder dient de overheid met lange termijn beleid te komen met daarbij een visie op de toekomst.

Helaas is visie en langetermijn denken niet aan deze regering besteed :/ ;(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

revolution-nl schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:00:
Helaas is visie en langetermijn denken niet aan deze regering besteed :/ ;(
Het volk krijgt de regering die het verdient. Iemand met een genuanceerde lange termijnvisie zal ook niet gekozen worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JeroenH
Cyberpope schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:49:
Het volk krijgt de regering die het verdient.
... en dat is een waarheid als een koe. Veel mensen vinden het een onprettige mededeling, maar het toont aan dat verandering altijd bij jezelf begint, nooit bij anderen. Zelf veranderen is lastig, denken dat anderen moeten veranderen is makkelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cyberpope schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:49:
[...]

Het volk krijgt de regering die het verdient. Iemand met een genuanceerde lange termijnvisie zal ook niet gekozen worden.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Helaas... ;(

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:37
Deze kwam mijn vrouw tegen. Erg leuk idee!

• JeroenH
Snowmiss schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:20:
Deze kwam mijn vrouw tegen. Erg leuk idee!
Ja leuk idee, maar bij mij gaan gelijk de 'greenwashingbellen' rinkelen. In dat kleine kastje moeten dus zowel een accu als een omvormer zitten. Hoeveel energie en hoeveel vermogen kan dit apparaatje daadwerkelijk opslaan/leveren? Dat kan echt niet veel zijn.

En als het alleen maar is om telefoons e.d. op te laden dan gooi je onnodig veel energie weg door de laagspanning van de accu (ws. 1 cel Li-ion dus 3,7V) om te zetten naar 230V, en dan in de lader weer terug naar 5V. Zorg dan dat het ding een USB-uitgang heeft em van dat soort zut is er al heel veel te koop.

Het lijkt leuk maar ik zie geen manier waarop dit nuttig zou kunnen zijn - zowel als in praktisch gebruik als in 'nuttig voor het milieu/energie'.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

We gaan even door met het "gadget bashen" :

En het ding zal natuurlijk nooit goed gekeurd worden:
A ) Er zit geen aard aansluiting aan.
of
B ) Het moet een bescherming tegen het inpluggen van geaarde stekkers hebben.

En het weggooien van energie valt wel mee, het wordt binnen omgezet in warmte, dat is alleen jammer als het al warm is ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:33:
[...]
Het lijkt leuk maar ik zie geen manier waarop dit nuttig zou kunnen zijn - zowel als in praktisch gebruik als in 'nuttig voor het milieu/energie'.
Hetzelfde geldt voor mensen die in Nederland een autonoom systeem met accu's gaan bouwen. Slecht voor het milieu, slecht voor de energieopbrengst. Puur voor de leuk.

Duurzaamheid/ PV is hot en dergelijke speeltjes die 230V opwekken zullen -vrees ik- gekocht worden en na dag 1 in de kast belanden.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:40:
We gaan even door met het "gadget bashen" :

En het ding zal natuurlijk nooit goed gekeurd worden:
A ) Er zit geen aard aansluiting aan.
of
B ) Het moet een bescherming tegen het inpluggen van geaarde stekkers hebben.

En het weggooien van energie valt wel mee, het wordt binnen omgezet in warmte, dat is alleen jammer als het al warm is ......
9vd10 van dit soort producten liggen met een jaar hooguit 2 jaar bij het oud vuil. De footprint van deze gadgets zijn dus gigantisch het is milieu technisch veel beter om gewoon je telefoon op te laden met stroom van de kolenboer.

Hetzelfde geld voor tuinverlichting op zonne-energie. Allemaal wegwerp troep. Koop gewoon een een mooi net gekoppeld systeem, dat gaat jaren lang mee en is dus aanzienlijk schoner voor het milieu.

Ik erger mij mateloos aan de hoeveelheid wegwerp producten die tegenwoordig woordig word verkocht/gekocht.

Ik werd laatst nog als volslagen idioot aangemerkt toen ik melden dat ik de mesjes in mijn scheerapparaat had vervangen a 45 euro. De reactie was direct " ik had een nieuw apparaat gekocht " :F

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 01-05-2013 18:11 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Ik durf te wedden dat jij voor 45 euro niet een gelijkwaardig scheerapparaat had kunnen kopen.
Een deel van het probleem is ook dat mensen niet meer weten wat kwaliteit is.... of het geld er niet voor over hebben om te investeren in kwaliteit.
Neem bijvoorbeeld ook die tuinverlichting. Puur voor het gemak. Maar 'Kwalitatief Uitermate Teleurstellende'-kwaliteit.
Hoewel er ook wel degelijk hele goede solar-tuinverlichting te krijgen is... maarja... dat kost veel meer dan die prul...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Verwijderd

Ik was jullie nog wat schuldig.
Het gaat over het verwarmingssysteem met een slang op plm. 1 meter diepte en een warmtepomp.
Ik zou mijn Zweedse connectie vragen naar links op dit gebied. En die heb ik ontvangen.
Google Translate is your friend !!
http://www.thermia.se/varmepump/jordvarme-ytjordvarme.asp
http://www.thermia.com/
http://www.hus.se/forum/t1701.html

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
Vandaag is er bij Redcoon een Zanussi warmtepompdroger in de aanbieding, bijna 30% korting!

http://www.redcoon.nl/hot...d=NLxqueue&cmpcf=20130502

(geen affiliatie met Redcoon overigens)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:29
revolution-nl schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:55:
[...]

9vd10 van dit soort producten liggen met een jaar hooguit 2 jaar bij het oud vuil. De footprint van deze gadgets zijn dus gigantisch het is milieu technisch veel beter om gewoon je telefoon op te laden met stroom van de kolenboer.

Hetzelfde geld voor tuinverlichting op zonne-energie. Allemaal wegwerp troep. Koop gewoon een een mooi net gekoppeld systeem, dat gaat jaren lang mee en is dus aanzienlijk schoner voor het milieu.

Ik erger mij mateloos aan de hoeveelheid wegwerp producten die tegenwoordig woordig word verkocht/gekocht.

Ik werd laatst nog als volslagen idioot aangemerkt toen ik melden dat ik de mesjes in mijn scheerapparaat had vervangen a 45 euro. De reactie was direct " ik had een nieuw apparaat gekocht " :F
QFT!

Heb sinds kort LED verlichting aangebracht in de tuin, op netstroom! Dat werkt OOK in de winter. Iedereen is verbaasd als ik dat vertel:"jij bent toch van de zonne-energie?"
Ja, dat klopt, er liggen alleen al voldoende panelen op het dak!

Ik las laatst een stukje in de krant over een duitse winkel waar ze _alleen_ kwaliteitsspullen verkopen. Gratis reparatie als het toch stuk gaat: www.manufactum.de

Ik heb daar nog niets vandaan maar hun denkwijze staat me wel aan.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij ons staan 2 lampen op zonne-energie in de tuin. Die staan er al 3 jaar en doen het nog steeds. Zelfs de oplaadbare batterij nog niet hoeven te vervangen ;)

Uit de begintijd van "het ontwaken".

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:00:
Heel mooi, laat ze de transportkosten maar verdisconteren in de energieprijs. Wel zo eerlijk.
Nee, juist niet. Het transportnet wordt gedimensioneerd op piekverbruik, dus moet je ook op piekverbruik je tarief baseren, anders krijg je weer een freeriders probleem.

• JeroenH
wmeester schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:33:
Heb sinds kort LED verlichting aangebracht in de tuin, op netstroom! Dat werkt OOK in de winter. Iedereen is verbaasd als ik dat vertel:"jij bent toch van de zonne-energie?"
Ja, dat klopt, er liggen alleen al voldoende panelen op het dak!
Precies! Precies! Precies!

Ik heb op mijn schuur een klein 120W-paneeltje staan (netgekoppeld uiteraard). Ook is in de schuur een regenwaterinstallatie aanwezig. Zoveel mensen aan wie ik dat vertel maken de (kennelijk logische maar verkeerde gedachtensprong) "Oh, maar kun je dat pompje niet beter op een accu zetten en die opladen met dat zonnepaneel? Dan draait hij direct op zonneenergie!"

Met veel pijn en moeite krijg ik het concept van netkoppeling dan uitgelegd, maar het is voor leken kennelijk nog erg onlogisch.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan ze toch wel uitleggen dat jouw pompje eigenlijk aan een hele grote accu hangt die door jouw zonnepaneeltje wordt opgeladen...? :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 15:02
Blijft leuk die netbeheerders.

Krijg vandaag van Enexis een post bericht dat ik mijn stroom meterstandén moet invullen.
#Fail Enexis
Ik kan maar 2 meterstanden invullen via de antwoordkaart. Echter ik heb er 4. :(

Gelukkig kan het ook via de website, daar zijn wel 4 mogelijkheden tot het invullen van de meterstanden.
Alleen staan daar metertelwerken 1-4. Terwijl mijn meter als volgt telt 1,2,6,7

Als dat maar goed gaat. Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 02-05-2013 17:34 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Heilige graal gevonden: betonnen ballen voor duurzame energie

Afbeeldingslocatie: http://www.bnr.nl/incoming/920714-1303/windenergie.jpg/ALTERNATES/i/Windenergie.jpg

quote:
De holle ballen met een diameter van 30 meter, worden op de zeebodem geplaatst naast windmolens. In de ballen kan energie worden opgeslagen op momenten dat er minder vraag is naar energie. Deze kan dan later worden gebruikt.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Interessant! Hier wat duidelijkere uitleg;

Afbeeldingslocatie: http://www.popsci.com/files/imagecache/article_image_large/articles/oresconceptcrop.jpg
http://www.popsci.com/env...ble-wind-energy-big-balls

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ZuinigeRijder schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:08:

[afbeelding]

quote:
De holle ballen met een diameter van 30 meter, worden op de zeebodem geplaatst naast windmolens. In de ballen kan energie worden opgeslagen op momenten dat er minder vraag is naar energie. Deze kan dan later worden gebruikt.
In één bol kan zo'n zes MegaWatt stroom worden opgeslagen.
;(

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Och, alles is relatief. Wij hebben hier 2,5 jaar over gedaan.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
het is MWh, megawatt-uur, niet megawatt...

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

MaximusTG schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:00:
het is MWh, megawatt-uur, niet megawatt...
Inderdaad en komend weekend ga ik je pizzarecept eens proberen 8)

• Domba
ZuinigeRijder schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:08:

[afbeelding]

quote:
Wordt hier gehint op ORES,
Ehhh wat is er nieuw aan,
Dat het nu ineens nieuws is?
Zijn er nieuwe berekeningen??

Concept is van 2009 slide 11 let even op de kosten/kWh.
Of de hier genoemde €12 miljoen is heel veel bij een APEX prijs van €65/MWh zijn dat al dik 200.000 volledige leeg/vol cycles!!! (ca 30 keer/dag 2000 m3 eruit pompen en weer inlaten stromen gedurende 15 jaar!!!!!)

Begin 2010 is het principe nog eens gedemonstreerd door Prof Solcum aan President Obama voor fundraising voor verder ontwikkeling

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vandaag nog een 2e bijenhotel gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eUpjH0MGB7pRNnHPzilVUgX8/medium.jpg

Gewoon een houten stammetje met vele soorten houtboren bewerkt en een mooi plekje in de zon gegeven.

Voor meer info, zie bijvoorbeeld: http://www.bijenhotels.nl/

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-01 09:47
Roamor schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:46:
Vandaag nog een 2e bijenhotel gemaakt:
[afbeelding]

Gewoon een houten stammetje met vele soorten houtboren bewerkt en een mooi plekje in de zon gegeven.

Voor meer info, zie bijvoorbeeld: http://www.bijenhotels.nl/
uiteraard zorg je voor een diverse bloemenpakket zodat de bijtjes lekker kunnen grazen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Roamor
  • Niet online
Uiteraard; hier bij een imker in de buurt gekocht. Hier ook wat planten waar ik de naam helaas niet weet, maar zo tegen het einde van de zomer stikt het er van de bijen/hommels etc. Zal er tegen die tijd wel een foto van maken, wil wel weten hoe die heten. :)

• JeroenH
Wat cool, ik heb vorige week ook een bijenhotel gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/37043_511674328892376_1530386324_n.jpg

Gewoon van wat pallethout en tuinafval (de dikkere stammetjes maakte ik van onze kerstboom :) )

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie één probleem: de Noordzee is geen 500 meter diep. Sterker nog: de plekken waar onze windmolens staan zijn zo ondiep dat die bollen van 30 meter soms wel voor de helft boven water staan.
Het continentaal plat van de kustwateren van europa gaat tot zo'n 200 meter diepte, daarna begint de continentale helling, en daar plaats je weer geen windmolens op.

Dus leuke theorie, slecht in de praktijk te brengen.

Signatures zijn voor boomers.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 06:56:

[afbeelding]

Gewoon van wat pallethout en tuinafval (de dikkere stammetjes maakte ik van onze kerstboom :) )
Ik denk niet heb nooit geweten dat daar bijen in gaan, die hebben een andere huisvesting nodig....
En Wel allerlei andere insecten! Goed bezig !

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-05-2013 08:37 . Reden: Nooit geweten... ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voornamelijk solitaire bijen heb ik eens ergens gelezen.

Hier zitten de hommels onder het grasveld. Grappig om ze zo uit de grond te zien komen.

• Roamor
  • Niet online

[afbeelding]

Mooi gedaan, dat ziet er echt uitnodigend uit zeg maar. Vanmorgen waren de eerste gaatjes al weer dichtgesmeerd, bizar hoe snel ze het weten te vinden. :)

• Fiber
  • Nu online

Fiber

[afbeelding]

Goed bezig!

(Behalve dat van die kerstboom, die hoor je terug te poten in het bos of in je tuin vind ik... :z )

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• JeroenH
Ik ga dit weekend een vlinderhotel maken. Vorige week wist ik nog niet van het bestaan daarvan :) Als ik er vorige week van had geweten had ik een combi-hotel gebouwd.

Lekker knutselen met resthout vind ik zo leuk. Zeker als het lekker lenteweer is zoals nu.

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg2ODY=/$T2eC16dHJHgE9n0yHCmlBRQvJsuq-w~~60_84.JPG

• drielp
JeroenH schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:12:
Ik ga dit weekend een vlinderhotel maken. Vorige week wist ik nog niet van het bestaan daarvan :) Als ik er vorige week van had geweten had ik een combi-hotel gebouwd.

Lekker knutselen met resthout vind ik zo leuk. Zeker als het lekker lenteweer is zoals nu.

[afbeelding]
Ik heb er een jaar hangen, zit vol met poppen. Wederom goed bezig....

• JeroenH
Ik kan niet goed vinden welk formaat die sleuven moeten hebben. Heeft iemand daar wat informatie over?

-edit-

En natuurlijk vind ik het 5 minuten later :( :http://www.squidoo.com/garden-butterfly-box

5" x 3/8" ofwel 13 x 1 cm

[ Voor 39% gewijzigd door JeroenH op 03-05-2013 16:36 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:31:
Ik kan niet goed vinden welk formaat die sleuven moeten hebben. Heeft iemand daar wat informatie over?

-edit-

En natuurlijk vind ik het 5 minuten later :( :http://www.squidoo.com/garden-butterfly-box

5" x 3/8" ofwel 13 x 1 cm
Ik heb op de gok ooit 1cm gebruikt en het werkt. Hangen er al 3 jaar.
Verikaal 15 cm uitgefreesd.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-05-2013 16:40 ]

• JeroenH
Interessante vacature (niet voor mij): https://www.academictrans...UU/vacancy/18387/lang/en/

Text in de vacature die me opviel:

In the coming decade we expect a huge increase in the installed base of PV systems in The Netherlands and as such a large increase of solar electricity generated.

PV systems will become a commodity for residential and professional consumers

Laten we het allemaal hopen :)

Er zijn overigens meerdere onderzoeksbanen in de energiesector.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De eisen en het salaris komen niet overeen als je het mij vraagt, met zo'n eisen pakket had ik wel wat hoger verwacht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 16-01 17:07
Zo gaat dat in de wetenschap. :)

Overigens een wat vreemde positie die ze aanbieden. Ik zou een promotieplaats verwachten, maar daarvan lijkt geen sprake.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wow? Vanmorgen ontdekte ik dat de panelen sinds gistermiddag bedekt zijn met een stevige laag polllen. :|

Waarschijnlijk hebben een paar bomen om het huis vanacht eens flink gehoest.

Toch maar even een onduurzame oplossing: even de tuinslang erop.

Vandaag en morgen verwacht ik flinke opbrengst als ik de weersvoorspelling moet geloven.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Fiber schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:10:
[...]

Goed bezig!

(Behalve dat van die kerstboom, die hoor je terug te poten in het bos of in je tuin vind ik... :z )
Maar dan wel vergenoeg bij je toekomstige zonnepanelen vandaan.
En niet zoals ik 15 jaar geleden, aan de overkant van de straat in de tuin van de school.
Geurt-kun heeft 's middags schaduw van die kerstboom :(
(Het is maar heel eventjes hoor)

2k op west bij Pv Output

• JeroenH
Zeer goed stuk over zelflevering ('salderen op afstand'):

Zelflevering: wat zijn de voors en tegens?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:21
Tijd om mijn onzuinige vaatwasser te vervangen. Ding verbruikt per wasbeurt 20 liter water en nogal wat stroom. Voor 2-3x per week gebruiken zag ik nog geen reden om dat ding te vervangen, maar sinds afgelopen week blijft het programma hangen. Ga je 's avonds naar bed, zet je de vaatwasser aan. Kom je 's morgens uit bed, staat de vaatwasser nog steeds aan. Ding heeft 6 uur lang het naspoelwater zitten rondsproeien.
Iemand ervaring met een beetje zuinig model? Evt hotfill wel/niet doen? De vaatwasser die ik nu had was geen hotfill, maar volgens de handleiding mag ik het wel op warmwater aansluiten als dat niet heter is dan 60 graden. Mijn tapwater is afgesteld op 55 graden met overshoot richting 60 bij opstoken.

• Dreamvoid
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:15:
Zeer goed stuk over zelflevering ('salderen op afstand'):

Zelflevering: wat zijn de voors en tegens?
Dat is een heel solide opsomming, maar het maakt de eenzijdigheid van de "discussie" wel pijnlijk duidelijk. De "voors" voor zelflevering tellen maar karig op, uiteindelijk blijft alleen het circulaire argument "lokaal opwekken is goed omdat het lokaal is". Want "participeren door de burger in lokale duurzame energie", dat kan ook gewoon zonder zelflevering. Een aandeel in het project kopen/geven aan lokale burgers zorgt net zo goed voor het delen in de "lusten" van het project, maar dan zonder het hele salderingscircus. Juist Duitsland heeft laten zien dat je prima kan participeren zonder saldering.

Simpelweg een website klussen voor de installatie, waar de burger kan zien hoeveel 'zijn' windmolen of zonnepark aan stroom heeft verkocht en elke maand/kwartaal een bedrag op je rekening bijschrijven, is al voldoende.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 06-05-2013 13:49 ]

• JeroenH
Dreamvoid schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:25:
Moet wel zeggen dat de "voors" voor zelflevering maar karig optellen, uiteindelijk blijft alleen het circulaire argument "lokaal opwekken is goed omdat het lokaal is". Want "participeren door de burger in lokale duurzame energie", dat kan ook gewoon zonder zelflevering. Een aandeel in het project kopen/geven aan lokale burgers zorgt net zo goed voor het delen in de "lusten" van het project, maar dan zonder het hele salderingscircus. Juist Duitsland heeft laten zien dat je prima kan participeren zonder saldering.

Simpelweg een website klussen voor de installatie, waar de burger kan zien hoeveel 'zijn' windmolen of zonnepark aan stroom heeft verkocht en elke maand/kwartaal een bedrag op je rekening bijschrijven, is al voldoende.
Ik ben het 100% met je eens. Wat de heel discussie rondom zelflevering aka 'salderen op afstand' duidelijk maakt is dat salderen als systeem gewoon niet deugt. A) het houdt duurzame energie klein omdat de limiet het eigenverbruik is en B ) het stimuleert besparen niet, en dat is naar mijn mening een groot gemis.

De bedoeling van het artikel is dan ook duidelijk maken dat zelflevering echt niet het ei van Columbus is, zoals veel partijen van de daken schreeuwen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

_JGC_ schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:22:
Tijd om mijn onzuinige vaatwasser te vervangen. Ding verbruikt per wasbeurt 20 liter water en nogal wat stroom. Voor 2-3x per week gebruiken zag ik nog geen reden om dat ding te vervangen, maar sinds afgelopen week blijft het programma hangen. Ga je 's avonds naar bed, zet je de vaatwasser aan. Kom je 's morgens uit bed, staat de vaatwasser nog steeds aan. Ding heeft 6 uur lang het naspoelwater zitten rondsproeien.
Iemand ervaring met een beetje zuinig model? Evt hotfill wel/niet doen? De vaatwasser die ik nu had was geen hotfill, maar volgens de handleiding mag ik het wel op warmwater aansluiten als dat niet heter is dan 60 graden. Mijn tapwater is afgesteld op 55 graden met overshoot richting 60 bij opstoken.
In mijn zoektocht kwam ik niets tegen dat zou spreken voor hotfill bij een vaatwasser. Vaak verkort dat het programma op een manier dat de vaat er minder schoon uitkomt. Dit omdat een belangrijke factor bij het schoon krijgen het inweken is. Dus ik zou gaan voor een zuinig modelletje.

• Dreamvoid
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:09:
[...]

Ik ben het 100% met je eens. Wat de heel discussie rondom zelflevering aka 'salderen op afstand' duidelijk maakt is dat salderen als systeem gewoon niet deugt. A) het houdt duurzame energie klein omdat de limiet het eigenverbruik is en B ) het stimuleert besparen niet, en dat is naar mijn mening een groot gemis.

De bedoeling van het artikel is dan ook duidelijk maken dat zelflevering echt niet het ei van Columbus is, zoals veel partijen van de daken schreeuwen.
Waar ik in de discussie ook bezorgd om ben is de bijna als dogma gehanteerde aanname dat kleinschalige/lokale projecten automatisch beter, efficienter, etc gemanaged worden dan grootschalige projecten. Dit is een telkens terugkerend element in andere zaken: pensioenfondsen (natuurlijk kosten die portfolio managers en traders een hoop geld, maar hoeveel efficienter is het als miljoenen mensen zelf gaan beleggen?), voedsel (het ziet er leuk uit, maar hoe zinvol zijn al die minuscule volkstuintjes en "urban gardening" plotjes nou helemaal?), lokaal bestuur (hoe competent zijn al die bestuurders in die mini-gemeenten eigenlijK?) en ook energieproductie.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 06-05-2013 15:37 ]

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:31:
[...]

Waar ik in de discussie ook bezorgd om ben is de bijna als dogma gehanteerde aanname dat kleinschalige/lokale projecten automatisch beter, efficienter, etc gemanaged worden dan grootschalige projecten. Dit is een telkens terugkerend element in andere zaken: pensioenfondsen (natuurlijk kosten die portfolio managers en traders een hoop geld, maar hoeveel efficienter is het als miljoenen mensen zelf gaan beleggen?), voedsel (het ziet er leuk uit, maar hoe zinvol zijn al die minuscule volkstuintjes en "urban gardening" plotjes nou helemaal?), lokaal bestuur (hoe competent zijn al die bestuurders in die mini-gemeenten eigenlijK?) en ook energieproductie.
Dat ben ik wel met je eens. Ik ben zelf behoorlijk enthousiast over lokale initiatieven m.b.t. voedsel en energie, maar de echte klappers worden gemaakt door de profs. Leuk die paar daken waar tomaten en ander lekker spul wordt gemaakt, maar dat is natuurlijk niet voldoende voor 17 miljoen inwoners. Daar hebben we echt biologische agrariërs voor nodig ipv die paar hobbyboeren.

Verwijderd

Markermeer inpolderen, volplempen met windmolens en biologische boeren :-). Hebben we meteen een werkgelegenheidsproject.

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:01:
[...]

Markermeer inpolderen, volplempen met windmolens en biologische boeren :-). Hebben we meteen een werkgelegenheidsproject.
En die vissen in het Markermeer dan?

In dat "kleinschalig is mooi" ideaal zit ook een deel (zelf)overschatting in, hetzelfde idee dat mensen zich veiliger wanen in een auto dan in een statistisch veel veiliger bus/vliegtuig, omdat ze inschatten dat ze een bovengemiddeld goede bestuurder zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 06-05-2013 16:25 ]

• Domba
Joost mag het weten, wat aan halve cijfers nieuws is

Dit moet nieuws zijn Groen energieverbruik groeit nauwelijks
als je dan verder kijkt kom je bij het CBS die de op deze cijfers zouden baseren
Maar vrijwel alle cijfers voor zon en buitenlucht 2012 ontbreken en deel bodemenergie, ook al is de bijdrage gering op het totale gebruik maar wel met groei (zonnepanelen, houtkachels, warmtepompen) en dan is het nog de vraag of er nog wel sprake is van afvlakking.

• Dreamvoid
  • Niet online
Het ziet er voornamelijk naar uit dat wind/zon opwek stijgt, maar teniet wordt gedaan door minder biomassa bijstook.

Overigens is dit bericht bijzonder verwarrend, "groen energieverbruik" bestaat niet, alleen groene productie. Dus wat is dit cijfer?
  • duurzame energie in de Nederlandse productiemix? (een nogal zinloos cijfer als je de enorme fysieke import van hydro, wind en zonnestroom niet meeneemt)
  • duurzame energie in de Nederlandse "papieren" verbruikmix? (oftewel het aandeel stroom met groene GvO's versus zonder)
  • schatting van duurzame energie in de NL verbruikmix op basis van Nederlandse productie + natte vinger inschatting van de 'groenheid' van de fysieke importen?

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 06-05-2013 18:14 ]

• Domba
Dreamvoid schreef op maandag 06 mei 2013 @ 18:06:
Het ziet er voornamelijk naar uit dat wind/zon opwek stijgt, maar teniet wordt gedaan door minder biomassa bijstook.

Overigens is dit bericht bijzonder verwarrend, "groen energieverbruik" bestaat niet, alleen groene productie. Dus wat is dit cijfer?
- duurzame energie in de Nederlandse productiemix? (een nogal zinloos cijfer als je de enorme fysieke import van groene stroom niet meeneemt)
- duurzame energie in de Nederlandse verbruikmix? (oftewel het aandeel stroom met groene GvO's versus zonder)
- schatting van duurzame energie in de NL verbruikmix op basis van Nederlandse productie + natte vinger inschatting van de 'groenheid' van de fysieke importen?
Sorry voor het krom gebruik maar het zijn maar halve cijfers,

Bij warmte is ca 40% afkomstig van houtkachels op het totaal biomassa warmte,
Bijstook electracentrales loopt terug (1000TJ) maar cijfers voor electra uit zuiver alleen biomassaverbranding zijn niet meegenomen was in 2011; biomassa 2902TJ en 3815TJ Biogas

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Zien jullie houtkachels als groen en duurzaam...?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Houtkachels kunnen groen en duurzaam zijn.
Zoals met de meeste duurzame energieopwekking zijn er wat schaalbaarheidsproblemen en is het dus niet de oplossing voor iedereen.
Als ik naar de houtvergasser van mijn vader kijk, die 's winters de hele warmtevoorziening (cv+ww) voor zijn rekening neemt, levert dat verrassend weinig as op (~1 kg per 2 kuub hout) en omdat er continu heet en met precies voldoende lucht gestookt wordt is er erg weinig roet en stank (nog wel iets meer dan een gas-cv).
Hier komt dus geen gezellig geel vlammetje uit...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zeker wel, alleen niet met de manier waarop het in Nederland vaak wordt toegepast. Er zijn vormen van biologische landbouw waarbij je veul meer calorieën per hectare van het land kan halen dan conventionele landbouw.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zie ~10% lagere opbrengsten bij bio-landbouw. Dat valt me alles mee, als je de meerprijs bij Albert Heijn bekijkt :).
Veel kleinschalige landbouw in ontwikkelingslanden is nog biologisch, daar is nog 10% te winnen door betere technieken.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb natuurlijk geen verstand van biologische landbouw, maar mevrouw Fresco wél:
http://www.biojournaal.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=10145

@erasmo: welke vorm van biolandbouw scoort beter qua caloriën /hectare?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• drielp
Fiber schreef op maandag 06 mei 2013 @ 18:25:
[...]

Ik wel, hoezo?

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Omdat het genoemd werd als groen, maar ik daar zelf nog niet helemaal over uit ben. Stel je voor dat heel Nederland, om het daar maar even toe te beperken, morgen een houtkachel aanschaft, z'n gaslevering opzegt en op hout gaan stoken. Ik heb een paar buren met een houtkachel en dat ruik je soms drie blokken verderop al. Kan nooit goed voor de lucht kwaliteit zijn lijkt mij, maar wellicht stoken zij niet zo netjes. Ik vraag me ook af of er bomen genoeg zijn hiervoor.

Voor een enkeling zie ik de voordelen wel hoor, niet zo zeer als groen, maar vooral als leuk, gezellig, onafhankelijk en goedkoop. Gratis hout genoeg in de bossen rondom Amersfoort, maar als iedereen dat gaat doen is het toch gauw op denk ik. Laat staan in de Randstad, waar veel minder bos is en meer mensen wonen.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Fiber schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:42:
[...]

Omdat het genoemd werd als groen, maar ik daar zelf nog niet helemaal over uit ben. Stel je voor dat heel Nederland, om het daar maar even toe te beperken, morgen een houtkachel aanschaft, z'n gaslevering opzegt en op hout gaan stoken. Ik heb een paar buren met een houtkachel en dat ruik je soms drie blokken verderop al. Kan nooit goed voor de lucht kwaliteit zijn lijkt mij, maar wellicht stoken zij niet zo netjes. Ik vraag me ook af of er bomen genoeg zijn hiervoor.

Voor een enkeling zie ik de voordelen wel hoor, niet zo zeer als groen, maar vooral als leuk, gezellig, onafhankelijk en goedkoop. Gratis hout genoeg in de bossen rondom Amersfoort, maar als iedereen dat gaat doen is het toch gauw op denk ik. Laat staan in de Randstad, waar veel minder bos is en meer mensen wonen.
Dat is dan ook het hele punt natuurlijk. Als jij jouw kachel stookt op duurzaam hout, wat weer vervangen wordt door nieuwe aanplant maak je gebruik van de korte koolstofkringloop. Dus ja, dan is het duurzaam.
Als heel Nederland ineens zou overschakelen zou dat inderdaad niet zomaar duurzaam kunnen zijn. Sowieso zou je dan veel te veel bos nodig hebben om al dat hout te vervangen.
Dus als praktische oplossing voor het energieprobleem is het natuurlijk niet echt wat. Daarvoor is de energiedichtheid nu eenmaal te laag.

• drielp
[...]

Ik stook zelf gesnoeid wilgenhout in een hoog rendementkachel. We onderhouden met een groep vrienden een paar kleine stukken griend. De knotwilgen worden elke 4 jaar geknot, het hout verdelen we onder elkaar en daar hou ik mijn huis mee warm. Dit lijkt me groener dan fossiel aardgas....

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

of fossiel Putin aardgas nog erger.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Fiber
  • Nu online

Fiber

drielp schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:55:
[...]
Ik stook zelf gesnoeid wilgenhout in een hoog rendementkachel. We onderhouden met een groep vrienden een paar kleine stukken griend. De knotwilgen worden elke 4 jaar geknot, het hout verdelen we onder elkaar en daar hou ik mijn huis mee warm. Dit lijkt me groener dan fossiel aardgas....
Klinkt goed, serieus!

Maar stel je eens voor dat heel Amsterdam volgende winter op hout gaat stoken... Alleen het vervoer van al dat hout al... :z

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Canadese oerbossen genoeg :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Domba
[...]

De origenele benaming door CBS is ook "Aandeel hernieuwbare energie vrijwel gelijk gebleven" maar ergens een nieuwsmedia heeft "hernieuwbare energie" verandert in "groene energie" van gemaakt wat overgenomen is door de rest.

Het aandeel houtkachel is maar 0,58% op totale energie eindverbruik van NL maar is wel 13% van alle hernieuwbare energie, maar telt maar voor ca 60% mee voor vermeden CO2 uitstoot als er niets bijgekomen is.

• JeroenH
Ja, en die moeten toch weg, want we moeten die schalieolieprut hebben die eronder zit!
Dreamvoid schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:19:
En die vissen in het Markermeer dan?
Opeten ;)
In dat "kleinschalig is mooi" ideaal zit ook een deel (zelf)overschatting in, hetzelfde idee dat mensen zich veiliger wanen in een auto dan in een statistisch veel veiliger bus/vliegtuig, omdat ze inschatten dat ze een bovengemiddeld goede bestuurder zijn.
Niet vergeten naar het totaalplaatje te kijken he. Kleinschalige stroomopwekking (PV) laat mensen zien hoe energieopwekking werkt en zet aan tot zuinig gedrag. Een ver-van-mijn-bed-show grote opwekker buiten beeld heeft dat effect niet of nauwelijks. Het is dus niet het één of het ander, denk ik.

Volgens mij geldt hetzelfde wel voor zelf eten kweken, of dat nu op twee vierkante meter in de achtertuin of in een volkstuintje is. Kunnen we onszelf ermee voeden? Nee, waarschijnlijk niet. Maar doordat ik sinds een paar jaar op bescheiden schaal eetbare planten kweek ben ik me er wel van bewust hoeveel moeite het eigenlijk kost, en hoe crimineel eten weggooien eigenlijk is. Ik ga zeker anders met eten om sinds ik zelf kweek.

Onderschat nooit de psychologische kant van dit soort dingen. Cijfertjes zijn maar cijfertjes en willen nog wel eens essentiële zaken verhullen.

[ Voor 74% gewijzigd door JeroenH op 07-05-2013 08:20 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 00:08:
De origenele benaming door CBS is ook "Aandeel hernieuwbare energie vrijwel gelijk gebleven" maar ergens een nieuwsmedia heeft "hernieuwbare energie" verandert in "groene energie" van gemaakt wat overgenomen is door de rest.
Maar ook als "hernieuwbare energie" zijn de cijfers wat onduidelijk. Als ik bij de broncijfers op de CBS website kijk, zie ik nergens iets over importen staan dus neem ik aan dat dit cijfers over de Nederlandse *productie* betreft. Maar in de naamgeving zie ik overal "verbruik" staan - bijzonder verwarrend, want (al dan niet hernieuwbare) import is inmiddels zo'n groot deel van de Nederlandse stroomverbruik, dat het onzinnig is om het maar uit de cijfers weg te laten.

Da's net zoiets als zeggen "Nederlanders eten geen fair trade bananen", en dat bewijzen met de cijfers dat er in Nederland geen fair trade bananen worden geteeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 07-05-2013 09:19 ]

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-01 05:25
Ik heb hier in de buurt van Utrecht stadsverwarming en nu hebben ze vanuit Eneco in 2011 de installatie omgebouwd en hier een warmtewisselaar voor in de plaats gezet.

Deze warmte wisselaar word gemeten door een Landis+Gyr ULTRAHEAT/ULTRACOLD T550
Nu kan ik de volgende informatie vinden:

http://www.landisgyr.com/...sgyr-ultraheatcoldae2wr5/

In het volgende PDF: http://www.landisgyr.com/...guration-Instructions.pdf
staan een aantal modules beschreven (vanaf pagina 19) van pulse modules, tot Zigbee aan toe.
Nu heb ik dat kastje open gemaakt (was niet verzegeld) en er kunnen inderdaad heel makkelijk 2 modules in geprikt worden. Het zou toch briljant zijn als ik daar een Zigbee/Pulse in kan prikken en statistieken kan gaan loggen in een database met een RPi of duino-flavor.

Maargoed, stel dat ik die modules kan vinden. Mag ik die dan zo maar aansluiten? Of word dat gezien als het rommelen met je meter? Heeft iemand dit misschien al gedaan? Ik weet dat voor sommige nieuwe water meters etc ook modules te verkrijgen zijn vanuit de fabrikant etc.

• Cheese_man
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Fiber schreef op maandag 06 mei 2013 @ 18:25:
[...]

Wat is groen? Moet ik daar "veroorzaakt geen milieuschade" voor lezen? Welke definitie van duurzaam?

Wanneer je organisch materiaal opfikt, ontstaat er vervuiling. Namelijk roet, CO, NOx, etc. Bij het verbranden van hout ontstaat er meer vervuiling dan bij het opfikken van aardgas. Wanneer je echter het hout lokaal kan "krijgen", dan voorkomt dat natuurlijk de vervuiling van het winnen, "maken" en vervoeren van gas.

Uiteindelijk zou ik zeggen nee en nee. Het is ongewenst dat bijvoorbeeld op grote schaal hout wordt gestookt in stedelijk gebied. Dit zal een behoorlijk negatieve invloed hebben op de luchtkwaliteit. Ook zou ik graag zien dat het opfikken van hout en/of afval niet meer als "groen" en schoon wordt gekenmerkt. Opfikken van spul is vies....maakt niet uit hoe je het verhaal spint.

Echt schoon is zon en wind en in een aantal gevallen water/aardwarmte. De "bijstook" opties zorgen hooguit voor iets minder afval en totale milieuvervuiling, afhankelijk van de toepassing van deze opties (dus geen hout uit Canada importeren om hier op te fikken...en dat is dan Groen???!!!).

reserveringshouder Tesla Model 3

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt - houtstook is (vrijwel) CO2 neutraal, maar niet goed voor de luchtkwaliteit. Die twee doelen botsen - wereldwijd klimaat of lokale luchtkwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 07-05-2013 11:17 ]

• Cheese_man
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dreamvoid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:17:
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt - houtstook is (vrijwel) CO2 neutraal, maar niet goed voor de luchtkwaliteit. Die twee doelen botsen - wereldwijd klimaat of lokale luchtkwaliteit.
CO2 neutraal...nog zo'n term waar je lekker veel kanten mee opkunt. Wanneer je een boom halverwege (of slechts op een tiende) zijn leven kapt en opstookt, kan je zeggen (geen idee of dat ook waar is) dat de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij verbranding gelijk is (of kleiner is) dan de hoeveelheid CO2 die is opgenomen door de boom....echter....wanneer je het afzet tegen de opname tijdens het totale leven van de boom, dan zou je kunnen zeggen dat deze nog 9x zoveel op had kunnen nemen. Is dat dan "neutraal".

Wanneer je een bos goed gebruikt en er dus voor zorgt dat de boel net zo snel aangroeit als wordt gekapt, dan is het wel een duurzame energiebron....in de definitie van langdurig te gebruiken. Dat kan voor aardgas niet gezegd worden.

Enige medicijn blijft....veel minder energie gebruiken per persoon (momenteel stijgt de energiebehoefte per persoon alleen maar) in combinatie met een kleinere wereldbevolking (helaas nog steeds flinke bevolkingsgroei). Energie die wordt gebruikt zou het liefst met zon, wind, aardwarmte moeten worden opgewekt. Utopie helaas...uiteindelijk kunnen we slechts zelf kritisch blijven op ons zelf en proberen het "goede voorbeeld" te geven. Wat natuurlijk best lastig is :p.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Dreamvoid
  • Niet online
Cheese_man schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:34:
veel minder energie gebruiken per persoon (momenteel stijgt de energiebehoefte per persoon alleen maar)
In de OECD landen (ontwikkelde landen) daalt de energiebehoefte nu al een paar jaar, voornamelijk door betere isolatie, zuiniger auto's, efficientere industrie, etc.

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
Morgenavond mag ik bij een discussieprogramma zijn op Nederland 2 over schaliegas. Zijn er nog mensen uit Noord-Brabant die hier ook heen willen, dan kunnen we carpoolen.

• Domba
Dreamvoid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:12:
[...]

Maar ook als "hernieuwbare energie" zijn de cijfers wat onduidelijk. Als ik bij de broncijfers op de CBS website kijk, zie ik nergens iets over importen staan dus neem ik aan dat dit cijfers over de Nederlandse *productie* betreft. Maar in de naamgeving zie ik overal "verbruik" staan - bijzonder verwarrend, want (al dan niet hernieuwbare) import is inmiddels zo'n groot deel van de Nederlandse stroomverbruik, dat het onzinnig is om het maar uit de cijfers weg te laten.

Da's net zoiets als zeggen "Nederlanders eten geen fair trade bananen", en dat bewijzen met de cijfers dat er in Nederland geen fair trade bananen worden geteeld.
Ik ga niet eens proberen veel kanttekeningen te plaatsen met wat voor cijfers ze verzamelen, maar poltiek bedrijven met incomplete cijfers.
Deze regering moet met een stabiele stimulerende lange termijn visie komen willen ze de streefwaarde van 14% nog halen in 2020 en term streefwaarde is misleidend omdat het een verplichting is en EC zelfs actief in kan grijpen bij als voorgang onvoldoende is.
Ook met alle cijfers is het maar betrekkelijk of het tempo voldoende is, maar met huidige situatie ontbreken enige elementen aan termijn visie

Nog een opmerking, bijstook en biomassa centrale hangen aan elkaar daar het wat uitmaakt welk label erop de centrale hangt. In een kolencentrale, met max €45-55/MWh aflopende subsidie via de staat van de belastingbetaler of in een biomassacentrale zoals de 25MW BEC Cuijk, > €65/MWh SDE+ ondersteuning als ook de beperkte beschikbaarheid van biomassa PJ schaal.

Edit Energie-Nederland is laatst gekomen met een meervoudige visiestudie dat ze biomassa niet kunnen bijstoken voor onder de €110/MWh en zelfs iets meer nodig hebben voor een positieve EBITDA. (huidige Apex marktprijs is iets van €30-50?MWh als ik het goed heb)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 07-05-2013 13:27 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Als ik even op het scherm kijk, 2014 base NL power handelt 47.45.

Meer verontrustend, 2015 en 16 een stuk lager (43-44 euro).

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 07-05-2013 13:43 ]

• JeroenH
Are Hybrids, Electrics The Car's Future--Or Should Cars Be Shunned Like Cigarettes?

Interessante vraag...

"Congestion is becoming as big a problem in itself as pollution is--but congestion can't be solved by making cars cleaner." Een waarheid als een }:O

-edit-

Heftige video:

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 07-05-2013 15:09 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:03:
Are Hybrids, Electrics The Car's Future--Or Should Cars Be Shunned Like Cigarettes?

Interessante vraag...

"Congestion is becoming as big a problem in itself as pollution is--but congestion can't be solved by making cars cleaner." Een waarheid als een }:O

-edit-

Heftige video:

[video]
Hoezeer sommigen dat ook willen, de oplossing ligt niet in indiviueel gemotoriseerd transport. Minder mobiliteit is best mee te leven. Je hoeft echt niet in de beste fietsstad van de wereld te wonen om zonder auto te kunnen leven. Misschien wel net zo problematisch is het ideaalbeeld van de eengezinswoning. Benieuwd wanneer we in NL in ontvolkte gebieden nederzettingen gaan slopen en teruggeven aan het "natuurlijke" landschap. De stad heeft de toekomst. Daar is alles in de buurt.

A'dam PVOutput

• JeroenH
ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:20:
Hoezeer sommigen dat ook willen, de oplossing ligt niet in indiviueel gemotoriseerd transport. Minder mobiliteit is best mee te leven. Je hoeft echt niet in de beste fietsstad van de wereld te wonen om zonder auto te kunnen leven. Misschien wel net zo problematisch is het ideaalbeeld van de eengezinswoning. Benieuwd wanneer we in NL in ontvolkte gebieden nederzettingen gaan slopen en teruggeven aan het "natuurlijke" landschap. De stad heeft de toekomst. Daar is alles in de buurt.
Ik ben het daar (zoals wel bekend, denk ik) mee eens. Maar er is nog zoveel emotionele weerstand tegen dat het niet grappig meer is. In mijn woonplaats Hilversum bijvoorbeeld zijn er plannen om een HOV aan te leggen naar Huizen. Daar hebben ze het al dik tien jaar over en in die tijd is het ene na het andere plan gelanceerd, variërend van bussen tot lightrail, bovengronds, ondergronds.

Maar al die tijd hebben actiegroepen het weten tegen te houden. Veelal uit eigenbelang (die HOV gaat nu eenmaal langs wat woningen lopen) maar als je de commentaren leest dan roepen veel mensen toch ook dingen als "en dan moet ik zeker met BUS, dat gaat NOOIT gebeuren, over mijn lijk". Daar word ik wel een beetje droevig van.

Ik moet eerlijk zijn: ik heb geen flauw idee van het aantal verkeersbewegingen tussen Huizen en Hilversum, maar die laatste is wel een centrumgemeente voor het Gooi. Als de vraag voldoende is, en het op een goede manier wordt uitgevoerd (schappelijk geprijsd, hoge frequentie, comfortabel en bv. ook 's nachts een paar keer) dan denk ik echt wel dat dit veel autobewegingen in de stad kan vervangen. Dat zou toch prachtig zijn?

En als ik verder denk, waarom houden bij één lijntje. Sluit al die kleine gemeentes in het Gooi aan op een lightrailnetwerk. We hadden ooit een stoomtram door het hele Gooi (bijna tot aan Amsterdam aan toe) maar die is opgeruimd om plaats te maken voor de auto, helaas.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:04:
[...]
En als ik verder denk, waarom houden bij één lijntje. Sluit al die kleine gemeentes in het Gooi aan op een lightrailnetwerk. We hadden ooit een stoomtram door het hele Gooi (bijna tot aan Amsterdam aan toe) maar die is opgeruimd om plaats te maken voor de auto, helaas.
Haal die herinnering maar niet op. Die tram stond bekend als de Gooische moordenaar.

A'dam PVOutput

• JeroenH
ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:14:
Haal die herinnering maar niet op. Die tram stond bekend als de Gooische moordenaar.
Ik denk dat er inmiddels meer mensen onder auto's gelegen hebben dan onder dat trammetje ;)

• Dreamvoid
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:20:
Benieuwd wanneer we in NL in ontvolkte gebieden nederzettingen gaan slopen en teruggeven aan het "natuurlijke" landschap. De stad heeft de toekomst. Daar is alles in de buurt.
Dit gaat wel lijnrecht tegen het romantische ideaal van het o zo groene plattelandsleven :+

Maar heb het idee dat het overheidsbeleid er al op is ingericht, de ontvolkte Groningse nederzettingen worden nu al langzaam teruggegeven aan de verzakkende bodem.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De stad heeft de toekomst, mooie uitspraak. Als je het menselijke bestaan theoretiseert heb je gelijk. Als je alles in modellen stopt dan heb ik weinig tegenargumenten.
Maar gelukkig is er ook een praktijk >:)

Ooit een stage gelopen in Den Haag gedurende 4 maanden. Wat mij het meeste is bijgebleven is de ongelooflijke hoeveelheid beton, stenen en bestrating en het chronisch gebrek aan groen. Ook geleerd dat een zebra niets anders is dan een paar witte lijnen op een zwart/grijs asfalt. En rijden kan ook over de stoep als je een motorfiets bezit.

Misschien moet je eerst een tijdje "buiten" wonen om te begrijpen wat ik bedoel.
Er is ook nog zoiets als "welzijn" :X

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als de stad de toekomst is, dan mogen ze van mij eerst maar eens de steden wat fijner om te leven maken. Neem bijvoorbeeld Stockholm als referentie. Mooie groene eilanden in de stad, en niet megalomaan.

Dan zal ik er aan denken... ;)
Pagina: 1 ... 118 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.