De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.098 views

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-01 18:23
Als UPS in computerruimtes werd in het verleden ook wel de vliegwieltechniek toegepast.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Grappig, ik heb aan het mogelijke bedrijfsmodel / haalbaarheidsstudie gewerkt via US Berkeley patent office tijdens mijn MBA in 2008. ROI was het hoogst bij het toepassen voor grid stability in de US.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Hoewel ik toch een beetje huiverig ben van een enkele tientallen of zelfs honderden kilo's wegende schijf die met enkele Machs in de rondte gaat (YouTube: Exploding a CD at extremely high speeds) zie ik wel veel potentie in die dingen.
Heb enige tijd geleden het internet al eens afgespeurd naar algemene informatie over vliegwielen, gewoon om een idee te krijgen van de (on)mogelijkheden.
Kwam erachter dat ze tot nu toe vooral op grotere schaal toegepast worden, in clusters om flink wat energie op te slaan.

Ook hiervan denk ik echter weer dat dit beter centraal voorzien kan worden dan decentraal iedereen zo'n ding in de kruipruimte... Productie, installatie en onderhoud kan dan in principe veel goedkoper. Nu nog een netbeheeerder die zijn klanten niet een poot uit wil draaien maar gewoon zijn vastrecht gebruikt in het belang van de afnemers van zijn diensten...
Kunnen we niet net als 'groene stroom' kiezen voor 'groene kabels' of iets dergelijks :+

[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 22-04-2013 09:41 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ken vliegwielen wel als noodstroomvoorziening, als no-break. Kost relatief weinig energie om op gang te houden en kan met een slipkoppeling heel snel een 'dynamo' gaande houden als nodig. Nadeel is wel dat het kostbare mechanische apparaten zijn. Heb helaas ook een keer meegemaakt dat de slipkoppeling bij inschakelen van de nobreak de geest gaf. De gesmolten meuk zat door de hele technische ruimte heen. Dat hoort uiteraard niet ;)

Vind het concept van water oppompen ook wel mooi, hele dag water omhoog, hele nacht water naar beneden. Water hebben we genoeg en kunnen we zo misschien nog wat meer opslaan. Zal alleen niet zo'n mooi gezicht zijn, overal grote waterbakken in de wijk :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NiGeLaToR schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:23:
Ken vliegwielen wel als noodstroomvoorziening, als no-break. Kost relatief weinig energie om op gang te houden en kan met een slipkoppeling heel snel een 'dynamo' gaande houden als nodig. Nadeel is wel dat het kostbare mechanische apparaten zijn. Heb helaas ook een keer meegemaakt dat de slipkoppeling bij inschakelen van de nobreak de geest gaf. De gesmolten meuk zat door de hele technische ruimte heen. Dat hoort uiteraard niet ;)

Vind het concept van water oppompen ook wel mooi, hele dag water omhoog, hele nacht water naar beneden. Water hebben we genoeg en kunnen we zo misschien nog wat meer opslaan. Zal alleen niet zo'n mooi gezicht zijn, overal grote waterbakken in de wijk :P
Een paar eenden vind ik wel een leuk gezicht. Drijvende tuinen ook :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:36:
[...]

Een paar eenden vind ik wel een leuk gezicht. Drijvende tuinen ook :)
Heb zelf de ingredienten voorhanden:
- tuin met genoeg ruimte voor een paar bassins.
- heel veel water, gewoon, achter het huis

En als het regent, wanneer je dus weinig zonnestroom hebt, zorg je dat je de regen ook opvangt, zodat dit weer een beetje stroom opwekt. Vraag me wel af hoeveel water je hoe hoog moet oppompen voordat het voldoende stroom kan opwekken. Verder weet ik niet hoe hoog het rendement is - hoeveel leidingverlies etc heb je in zo'n situatie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• NovapaX
Met een beetje zoeken op google (potentiele kinetische energie) kun je dat aardig berekenen.
Maar wat ik ervan weet is dat je heel veel water flink hoog op moet pompen (denk in tientallen meters) om een redelijke hoeveelheid energie (paar kWh) op te slaan.
Bedenk maar eens hoeveel water een pomp van 1 KiloWatt per uur omhoog zou kunnen pompen, zeg 5 meter hoog.... en die zijn dan nog niet eens per definitie heel erg efficiënt. Dat is puur potentiele kinetische energie die je 'in dat water stopt'.

Wikipedia: Waterkracht

even uitgerekend:
de potentiele energie van 5000 liter (5 kuub) water op 10 meter hoogte is 490 kJ. Dat is 0,136 kWh...
dussss.... (8>

[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 22-04-2013 11:38 ]

Sparql TV wiki

• NiGeLaToR
  • Nu online
Oke, dan moet ik dus pakweg 200.000 liter water (200 kuub) op 10 meter hoogte pompen om de nacht een beetje door te komen. Zal het m'n buren alvast gaan mededelen :+

Dank voor het lekprikken van m'n droomoplossing :P

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...maar je krijgt zo wel langzamerhand een "gevoel" hoeveel energie 1 kWh wel niet is.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• NiGeLaToR
  • Nu online
En hoe makkelijk dit verdampt zonder dat je er effectief echt iets merkbaars mee doet.

Verbaas me er vooral over hoeveel 'energie-zuinige' huisinstallaties verbruiken.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Och of je investeert in een klein gebouwtje en gebruik het zwembad :+

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Marina_Bay_Sands_in_the_evening_-_20101120.jpg

Wikipedia: Marina Bay Sands

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dit is ook een soort van crowd funding, gewoon gokkasten plaatsen etc. :*)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NovapaX schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:37:
Nu nog een netbeheeerder die zijn klanten niet een poot uit wil draaien maar gewoon zijn vastrecht gebruikt in het belang van de afnemers van zijn diensten...
Waarom zou dit de netbeheerder moeten zijn, iedereen kan een vliegwiel installeren en de opgeslagen stroom op de APX inbieden.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Dreamvoid schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:31:
[...]

Waarom zou dit de netbeheerder moeten zijn, iedereen kan een vliegwiel installeren en de opgeslagen stroom op de APX inbieden.
het zal waarschijnlijk ook zonder pv/wind al interessant zijn voor de netbeheerder.
gewoon om b.v. piekjes op te kunnen vangen op het net als iedereen b.v. zijn kookplaat aanzet s'avonds.
of nog andere pieken beter op te kunnen vangen.

het groene is alleen maar om de subsidies te kunnen vangen ben ik bang.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NovapaX
Dreamvoid schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:31:
[...]

Dat is ook zo... heb verder ook niet zo'n verstand van de energiemarkt en hoe dat werkt enzo.
Maar ik denk niet dat daar een businesscase voor te maken is met de huidige stroomprijzen... blijkbaar niet anders had er al wel zoiets gestaan...
Ik kwam erop omdat ik ergens had gelezen dat er al netbeheerders zijn die een batterij van die dingen hebben staan om fluctuaties op te vangen.

Volgens mij moeten daarom de energiebelastingen verplaatst worden van consument naar opwekker...
Nu hangt het allemaal veel te veel van de consument af. Voor hen is het zeer rendabel om PV-panelen te plaatsen en zelfs bijna rendabel om die energie op te gaan slaan (ware het niet dat we hier nog zo makkelijk kunnen salderen)
Als die kosten bij de opwekkers liggen pak je het probleem bij de bron aan. Voor hen is het amper aantrekkelijk windmolens, PV of waterkracht te gebruiken voor de opwek.
Maargoed... dan begint de grote industrie weer te stijgeren (en terecht) want dan wordt de energie voor hen ongeveer 4-5 keer zo duur...

Misschien kunnen we net als de hypotheekrente-aftrek de energiebelasting langzaam verplaatsen van verbruiker naar opwekker of importeur/netbeheerder (en dan gelijk de verschillende staffels eruit fl*kkeren)
En dan natuurlijk voor 'groen' opgewekte stroom de energiebelasting omlaag.

Nu ik dit zo zit te typen is dat precies wat de bedoeling was met de CO2 emmissie-handel wat nu dus een fiasco is geworden....
Maargoed... het moet uiteindelijk voor de leveranciers gewoon minstens net zo voordelig (liefst voordeliger) zijn om je stroom duurzaam op te wekken en/of in te kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 22-04-2013 13:25 ]

Sparql TV wiki

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

NiGeLaToR schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:42:
Oke, dan moet ik dus pakweg 200.000 liter water (200 kuub) op 10 meter hoogte pompen om de nacht een beetje door te komen. Zal het m'n buren alvast gaan mededelen :+

Dank voor het lekprikken van m'n droomoplossing :P
Je kan ook zoiets bouwen ....

iets van 60% efficiency ....

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-04-2013 13:53 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 15:02

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hé hallo, we hebben niet allemaal zo'n grote tuin.. :+

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
Schinnen-groen schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:11:
Hé hallo, we hebben niet allemaal zo'n grote tuin.. :+
En ook niet allemaal zoveel stroom om weg te gooien. Opslag zoals dit is mooi maar er gaat veel verloren hoor...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 22 april 2013 @ 15:23:
[...]

En ook niet allemaal zoveel stroom om weg te gooien. Opslag zoals dit is mooi maar er gaat veel verloren hoor...
Dat is ook iets waar ik al een hele tijd mee in m'n bol rondloop: verliezen.
Welke zijn nodig om aangepakt te worden (innovatie) en welke maken niet uit (PV, bijv.).

Eigenlijk heb ik het over rendement, of wat specifieker: omzetverliezen.

Mijn panelen hebben een rendement van 11,...%. Tegenwoordig is dit groter. Maar het maakt mij niets uit want tvt is minder belangrijk en ik speel quitte met mijn installatie (houd zelfs iets over).
Maar als ik kijk naar electrische apparaten, heb ik een heel ander gevoel. Waarom moet dat kabelmodem en die antennevoeding elke nacht 22W verstoken als ik in bed lig? Natuurlijk wil ik de telefoon aan hebben (geen mobieltje naast het bed), maar dit is wel erg veel verspilling.
Hetzelfde gevoel heb ik als ik aan het koken ben op inductie: waarom geen thermisch geïsoleerde pannen? Dat scheelt (wet van de grote aantallen) mega op het landelijk verbruik.
Dan de netvoedingen/opladers van allerlei apparaten: waarom zitten er nog trafootjes in? Een hoogfrequente voeding verbruikt nagenoeg niks.
Ook over je huisverwarming zit ik soms te piekeren: waarom zijn er geen supergeïsoleerde leidingen te koop? We hebben techniek en kwow how genoeg, dacht ik.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op maandag 22 april 2013 @ 15:49:
[...]

Welke zijn nodig om aangepakt te worden (innovatie) en welke maken niet uit (PV, bijv.).

Mijn panelen hebben een rendement van 11,...%. Tegenwoordig is dit groter. Maar het maakt mij niets uit want tvt is minder belangrijk en ik speel quitte met mijn installatie (houd zelfs iets over).
Maar als ik kijk naar electrische apparaten, heb ik een heel ander gevoel. Waarom moet dat kabelmodem en die antennevoeding elke nacht 22W verstoken als ik in bed lig? Natuurlijk wil ik de telefoon aan hebben (geen mobieltje naast het bed), maar dit is wel erg veel verspilling.
Hetzelfde gevoel heb ik als ik aan het koken ben op inductie: waarom geen thermisch geïsoleerde pannen? Dat scheelt (wet van de grote aantallen) mega op het landelijk verbruik.
Dan de netvoedingen/opladers van allerlei apparaten: waarom zitten er nog trafootjes in? Een hoogfrequente voeding verbruikt nagenoeg niks.
Ook over je huisverwarming zit ik soms te piekeren: waarom zijn er geen supergeïsoleerde leidingen te koop? We hebben techniek en kwow how genoeg, dacht ik.
We (de samenleving) zijn teveel gefixeerd op geld en op korte termijn.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

amen !!! Triest...

• NovapaX
Over de standby-verliezen van apparaten moet ik je gelijk geven...
Maar geisoleerde pannen? Duurt het wel lang voordat het water kookt hoor. En stel nou dat het iets zou schelen... zeg 10 procent kookgas... dat is toch wel zo'n 3 kuub per jaar....
Is dat duurzaam? Hoe makkelijk is het om die pannen te recyclen? Een stalen pan houd het 20 jaar uit... hoe zit het met die geïsoleerde pannen?
En qua voedingen moet ik eerlijk zeggen dat ik nog maar weinig 'warm wordende' voedingen tegen kom bij nieuwe apparaten (in ieder geval van 'kwalitatieve' merken)
En supergeisoleerde CV-leidingen? Met een beetje standaard buis-isolatie is de winst wel zo'n beetje behaald. Daarna geeft die extra isolatie waarschijnlijk meer milieubelasting dan het oplevert (productie, afvalverwerking)

Je moet het niet te somber inzien.
Maar er is inderdaad wel veel te verbeteren.

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NovapaX schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:11:
Over de standby-verliezen van apparaten moet ik je gelijk geven...
Maar geisoleerde pannen? Duurt het wel lang voordat het water kookt hoor. En stel nou dat het iets zou schelen... zeg 10 procent kookgas... dat is toch wel zo'n 3 kuub per jaar....
Is dat duurzaam? Hoe makkelijk is het om die pannen te recyclen? Een stalen pan houd het 20 jaar uit... hoe zit het met die geïsoleerde pannen?
En qua voedingen moet ik eerlijk zeggen dat ik nog maar weinig 'warm wordende' voedingen tegen kom bij nieuwe apparaten (in ieder geval van 'kwalitatieve' merken)
En supergeisoleerde CV-leidingen? Met een beetje standaard buis-isolatie is de winst wel zo'n beetje behaald. Daarna geeft die extra isolatie waarschijnlijk meer milieubelasting dan het oplevert (productie, afvalverwerking)

Je moet het niet te somber inzien.
Maar er is inderdaad wel veel te verbeteren.
Ik hoop toch niet dat je ervan uit gaat dat een geïsoleerde pan aan de onderkant zou worden ....?
Voedingen: ik heb toch nog regelmatig van die krengen in de handen.

CV-leidingen: tegenwoordig is dat flexspul met een kunststof laag je erom. Als je dat eens wat dikker zou maken met wat high tech spul. Ik verzin maar wat.

Ik weet het ook niet, maar het blijft in m'n hoofd zitten.

• JeroenH
Ondanks dat ik "onder nul" niet zoveel meer krijg voor een overschot-kWh, staat dit toch leuk als ik inlog op mijn online bank:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/65181_509521952440947_403253256_n.jpg

Ik kan de vraag "levert het nog wat" tegenwoordig dus ook met getallen en plaatjes staven :) (kon ik al, natuurlijk, maar ik vind dit gewoon leuk)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Diep triest dat je dit bedrag pas na 4-5 maanden terugkrijgt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:54:
Diep triest dat je dit bedrag pas na 4-5 maanden terugkrijgt.
Daar zit een tijdje onderhandeling tussen, ook. Maar inderdaad, erg snel zijn ze er niet mee. Misschien zijn ze momenteel drukker met de hoge doorstroomsnelheid van hun hogere management dan met mijn zestien euro...

Ik blijf in dit soort zaken mijn mening bevestigd zijn dat salderen - 'op afstand' of op eigen dak - een doodlopende weg is. Het houdt duurzame opwek klein bier.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op maandag 22 april 2013 @ 15:49:
[...]
Een laag rendement van je panelen is niet belangrijk als je voldoende kan opwekken, de lege pannen naast je panelen hebben een rendement van 0% .....
Dat kabel modem en antenne kastje kan snachts gewoon uit (tijdschakelaar), dat je geen mobiel wil maar een vaste telefoon is een keuze, dat kost extra energie.
Inductie is al gunstig (verwarmd alleen de pan), dat de pan nog wat uitstraalt in in die korte tijd niet belangrijk. Een waterkoker is al beter als een fluitketel, als je het water voorverwarmd met een ZB nog beter ....
Het warmte verlies is niet zo erg als veel beweerd wordt, als de verwarming nog draait, scheelt het gas.
Maar over koken gesproken: Gebruik je een snelkookpan ? dat scheelt veel energie, korte kooktijd, even snel opwarmen om op druk te brengen, dan het gas (stroom) laag. Ideaal, het is even wennen.

Over super geïsoleerde cv pijpen, niet echt handig, simpeler om ze na installatie, inclusief koppelingen, te isoleren. Daarnaast hoeven alleen pijpen die door onverwarmde ruimten gaan geïsoleerd te worden, de rest heeft geen zin.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Energieverbruik met koken op gas (=inefficiënt) = nihil op jaarbasis. Net als met lokale energie opslag met water omhoog pompen.....bereken voor de grap eens hoeveel energie we het eigenlijk over hebben. Bereken vervolgens ook eens hoeveel stroom al die computers kosten om die discussie te schrijven of te lezen ;)

Wat betreft het kabelmodem: Waarom zit jij nog steeds bij een kabelprovider die 22 Watt modems verstrekt aan hun klanten?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan de teveel opgewekte stroom lokaal niet omgezet worden in waterstof? Dit wordt denk ik toch de brandstof voor de auto's van de zeer nabije toekomst en dergelijke. Of zeg ik nou iets doms.
Waterstof kan dan gedurende de nacht of wanneer het nodig is weer omgezet worden in stroom.
Nu kan ik zo bedenken dat je een behoorlijke installatie nodig hebt incl. compressor om het fatsoenlijk (kleinschalig) op te slaan. En dat de buren en de gemeente er niet blij van worden.
Zomaar een gedachte...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
lokale installateur in mijn regio heeft een PV project opgeleverd. Trots maakt ie ook melding: 'binnen 7 jaar terug verdiend', en nog wel sneller als we die boom rooien....

je gruwelt er van, 'maatwerk' .....hoezo duurzaam?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-01 18:23
AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:10:
Kan de teveel opgewekte stroom lokaal niet omgezet worden in waterstof?
Op Ameland hebben ze dat getest. http://www.trouw.nl/tr/nl...om-op-als-waterstof.dhtml

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik lees regelmatig iets over de efficiency van kolencentrale die minder zou zijn bij lage belasting. Heeft iemand hier cijfers van?
Is het beter om een kolencentrale op 50% vermogen te hebben draaien of beter op 100% vermogen. Naast welke woon jij liever?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 22-04-2013 20:54 ]

• JeroenH
Nederlander bezuinigt op auto

We komen er wel (al gaat het te langzaam en al zal dit wel weer tijdelijk zijn ben ik bang).

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dre schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:48:
Ik lees regelmatig iets over de efficiency van kolencentrale die minder zou zijn bij lage belasting. Heeft iemand hier cijfers van?
Is het beter om een kolencentrale op 50% vermogen te hebben draaien of beter op 100% vermogen. Naast welke woon jij liever?
Je moet ook bedenken of je die "lagere belasting" betekent of hij op continu op 50% draait, of in bepaalde uren 100% en in andere uren nul, dat maakt nogal uit :)

Maar je kan het niet heel makkelijk generaliseren, er zit een gigantisch verschil tussen verschillende kolencentrales. Als ik terugkijk naar mijn jaren in NL: zelfs tien jaar geleden nog was de "cold restart" van een niet eens heel antieke kolencentrale een gevreesde situatie, waarbij er eerst voorverwarmd moest worden met oliestook, etc - en dan nog ging het lang niet altijd even lekker. Dus draaiden die dingen altijd baseloads, en met zo min mogelijk stops voor onderhoud (oftewel, alle onderhoud in 1 stop per jaar proberen in te delen). Maar ik was laatst in Duitsland in gesprek met een stel dispatchers van een lokale Stadtwerke en die schakelden hun niet eens heel veel modernere centrale zonder problemen een paar keer per week uit en weer aan - dat moet daar nu wel omdat de gascentrales te duur zijn geworden, er is gewoon extra geinvesteerd in beter/betrouwbaardere branders en ketels.

Maar i.h.a. zijn moderne kolencentrales redelijk flexibel qua belasting zonder dat de efficiency er veel onder lijdt. Continu op een heel laag pitje draaien is niet heel efficient natuurlijk, maar binnen redelijke grenzen is het allemaal zo erg nog niet. Er zijn natuurlijk altijd meerdere kolencentrales, als er maar 50% load nodig is, sluiten de producenten eerder de helft van de centrales helemaal af naar nul, dan dat ze ze allemaal op 50% laten lopen.

Wat ook lastig is, is dat er vaak ook warmtecontracten (stadsverwarming, industrie) achter een centrale hangen. De warmteklanten hebben uiteraard weinig zin om in de kou te zitten omdat er toevallig niet veel vraag is naar stroom, dus krijg je nogal eens een "must run" situatie in de winter. De combinatie van koud weer, veel wind en zon, weinig stroomvraag en een hoop van dit soort must-run centrales leidde oa rond de kerstdagen voor een gigantische overproductie in Duitsland, met negatieve prijzen tot gevolg.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:46
Hij is heel leuk. Tijd om dat te verbrassen met een familiefeestje :-)

Edit: reactie op de salarisstrook van de zonnepanelen van jeroenh.

[ Voor 33% gewijzigd door izdp op 23-04-2013 01:05 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
JeroenH schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:09:

We komen er wel (al gaat het te langzaam en al zal dit wel weer tijdelijk zijn ben ik bang).
Zolang het "consumenten leven" niet heel veel duurder zal worden doordat fossiele energie goedkoop is, zal het inderdaad tijdelijk zijn. De motivatie van de mensen heeft namelijk niets met duurzaamheid te maken, alleen met geld.

Eigenlijk wel jammer dat goedkope schaliegas, want dat stelt de gedwongen transitie verder uit.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
rube schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:54:
[...]
Eigenlijk wel jammer dat goedkope schaliegas, want dat stelt de gedwongen transitie verder uit.
Wat bedoel je met je laatste zin? Gedwongen transitie?

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 23-04-2013 09:28 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
hansdegit schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:28:
[...]
Wat bedoel je met je laatste zin? Gedwongen transitie?
Een "commercieel" gedwongen transitie. Duurzame alternatieven worden dan ook economisch gezien interessanter (en zullen sneller ontwikkeld worden).

Ik had niet in gedachten dat mensen op het schavot moeten :+

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Toch mot met eneco.
Ik heb maar gevraagd of ze mij de nota willen sturen na het storten van geld op mijn rekening.
Bleek een nota van 10 april te gaan met een vervaldatum van 27 april .... Leuk als je bij moet betalen maar dat niet weet. Overigens is 10 april als notadatum netjes aangezien het contract tot 1-4-2013 was.

Anyway.......
Ik lees de nota er op na blijkt dat ze mij boetebedragen hebben gerekend en een correctie op de korting hebben toegepast. Moet ik daar weer achterna. Alsof ik niets beters heb te doen, het gaat toch weer om ruim €180,=

Contract was tot 1-4-2013 en is ook tot dan uitgediend.
[...]
Ecostroom Internetvoordeel Ecostroom winter 12 tot 01-04-13

Vastrecht elektriciteit (13-05-2012/01-04-2013) Subtotaal

[...]
Gas Internetvoordeel gas winter 12 tot 01-04-13

Vastrecht gas (13-05-2012/01-04-2013) Regio opslag gas (regio 3)
[...]
Eneco Retail B.V.
Boetebedrag contractbreuk (Contractbreuk boete Internetvoordeel Ecostroom winter 12 tot 01-04-13 xxxxxx)
Boetebedrag contractbreuk (Contractbreuk boete Internetvoordeel gas winter 12 tot 01-04-13 xxxxxxx)
Korting contract (Internetvoordeel Ecostroom winter 12 tot 01-04-13)
Correctie korting nieuw contract (Internetvoordeel Ecostroom winter 12 tot 01-04-13)
Korting contract (Internetvoordeel gas winter 12 tot 01-04-13)
Correctie korting nieuw contract (Internetvoordeel gas winter 12 tot 01-04-13)
Administratiekosten
Korting voor betaling met automatische incasso
Ik heb ze maar een email gestuurd
L.s.

Bedankt voor het te laat versturen van de nota, met Notanummer:xxxxxx
De nota datum is 10 april vervaldatum 27 april en ik moet er zelf om vragen om een kopie te ontvangen?

Graag ontvang ik of een zeer goed onderbouwd schrijven hoe Eneco tot de conclusie is gekomen dat ik contractbreuk heb gepleegd. Of omdat er geen contractbreuk is gepleegd van mijn kant een correctie van de nota.

Ik heb namelijk een contract tot 1-4-2013 met Eneco afgesloten en ben klant geweest tot 1-4-2013. Zoals ook duidelijk staat aangegeven in de nota.

Graag, per vervaldatum van de nota, de abusievelijk boetes retourneren.
Tevens is de "correctie korting nieuw contract" niet correct, graag ontvang ik de volledige zoals in het contract overeengekomen korting.

Ook ben ik van mening dat er nog iets wezenlijks mist op uw nota, namelijk de btw, Eneco stelt dat alle bedragen staan vermeld inclusief btw maar verder is er geen informatie over hoe dit tot stand is gekomen. Nu is, zelfs op de vereenvoudigde factuur, het verplicht deze gegevens inzichtelijk te maken.
Omdat er altijd fouten gemaakt kunnen worden en ik Eneco de mogelijkheid wil geven om dit recht te zetten, krijgt Eneco daar nu de kans voor.

Mocht ik hier over 2 weken geen reactie op hebben ontvangen of op andere wijze nog verder tijd aan kwijt zijn verwittig ik Eneco bij deze dat daar een factuur bij vergezeld gaat voor mijn administratiekosten, €25,- per verstuurt bericht plus €25,- per bestede 10 minuten van mijn tijd.
Tevens verwacht ik dat Eneco de wettelijke rente voor handelstransacties vergoed voor het openstaande bedrag wat niet binnen de door Eneco gesteld vervaldatum(27-4-2013) van de nota is voldaan.

Met vriendelijke groet

Mafketel
Over de juistheid van de btw berekening van Eneco valt niets te zeggen omdat alle bedragen op de nota inclusief btw zijn en het btw percentage nog het bedrag vermeld zijn.

Nog een kleine quote van de kvk website
Let op: als u per 1 januari 2013 een verkeerde factuur uitschrijft, dan kunt u een boete krijgen van maximaal € 4.920,-.
hmmmm hoeveel verkeerde nota's zou Eneco dit jaar al verstuurt hebben?
Overigens weet ik niet 100% zeker of het ook verplicht is om bij een transactie met een particulier ook btw te vermelden.

Verder heb ik ook een positieve melding over de rekening
1 Levering van elektriciteit en gas € 427,34
2 Energiebelasting op levering van elektriciteit en gas af te dragen aan de overheid € - 11,99
3 Transportkosten door Stedin Netbeheer B.V. € 366,70
4 Overige producten, diensten en heffingen € - 48,32 inclusief Korting contract: € 230,00
Ondanks dat ik voor mijzelf de energiekorting verreken met de vaste kosten van mijn aansluiting, vind ik dit een goede manier om mensen te wijzen op hun verbruik.
Verbruik je veel dan moet je dus extra energie belasting betalen, gebruik je ongeveer zoveel als wij dan hoef je dus geen extra belasting te betalen over je energie.

onder dat kopje 4 had dus €-230 moeten staan ipv €-48.32 en dat is dus mijn switch voordeel. Wat zoals je ziet een substantieel deel is van mijn rekening.

• NiGeLaToR
  • Nu online
JeroenH schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:09:

Nee hoor, we gaan structureel minder auto rijden:

- kosten, brandstof, onderhoud, blijft maar duurder worden.
- bewustwording neemt toe, je moet je als ouder schamen als je je kind met de auto naar school brengt terwijl het 10 min lopen of 5 min fietsen is.
- HNW, bereidheid om te reizen neemt af, dus minder km's, auto duurder, dus zoek je alternatief.
- heffingen, uiteindelijk krijgen we toch wel een hoge km-heffing.

En komende 5 tot 10 jaar gaat inkomen hooguit dalen of gelijkblijven en kosten/uitgaven nog flink stijgen. Overheid is van plan de economie nog wel even het zwarte gat in de bezuinigen en ondanks dat dit voor veel mensen pijnlijk is, is het voor het milieu een vondst, zo'n crisis.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-04-2013 17:18 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verplicht leesvoer in De Duurzame Kroeg:
'None of the world’s top industries would be profitable if they paid for the natural capital they use'
http://grist.org/business...use/#.UXWs5PGGQJw.twitter

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 23-04-2013 20:54 ]

A'dam PVOutput

• JeroenH
Was deze al eens voorbij gekomen? Ik vind 'm briljant:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met balansventilatie inbouwen in bestaande bouw?

Als we toch moeten renoveren moet ik in elk geval hier ook over hebben nagedacht.

Bij balansventilatie, waar moet je eigenlijk de inblaasopeningen en afzuigopeningen hebben in huis? Misschien dat ik met wat "creabea" leidingwerk nog een heel eind kom zonder al te veel sloopwerk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NovapaX
Inblazen: Woonkamer, alle slaapkamers/hobbykamers (in de verblijfsruimtes dus)
Afzuigen: Keuken, toilet, badkamer (in de 'vochtige' ruimtes, dat heb je denk ik al)

Inblaasroosters voor de woonkamer moet je denken aan ten minste 2 stuks (kan gewoon naast elkaar). Anders heb je dikke kans dat het hinderlijk geluid en luchtstromingen op gaat leveren.

Verder op letten dat je de inblaasopening een beetje 'achter in de ruimte' hebt ten opzichte van waar de lucht uit die ruimte gezogen wordt (bij een slaapkamer gaat het meestal onder de deur door, vanuit de woonkamer zal het meestal je keuken intrekken)

Sparql TV wiki

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op woensdag 24 april 2013 @ 08:23:
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met balansventilatie inbouwen in bestaande bouw?

Als we toch moeten renoveren moet ik in elk geval hier ook over hebben nagedacht.

Bij balansventilatie, waar moet je eigenlijk de inblaasopeningen en afzuigopeningen hebben in huis? Misschien dat ik met wat "creabea" leidingwerk nog een heel eind kom zonder al te veel sloopwerk.
Done, maar dan wel sloop en opnieuw beginnen (dus zonder bewoning). In een van de draadjes heb ik al eens een kleine schets gemaakt. Even kijken...
ollie1965 in "Toekomstig huisje verduurzamen" zoals ik het op zolder/bovenverdieping heb gedaan.

Nieuw draadje starten?
Het is namelijk nogal wat info die mooi gegroepeerd in een draadje voor veel mensen wat kan betekenen.
Als je begint met een basisschets van de plattegrond (BG 1ste 2de verdieping) dan kunnen we wat makelijker meedenken.

• NovapaX
Kun je deze link gelijk in de openingspost zetten:
http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp
Best een duidelijk stukje over hoe je dit zelf kan berekenen.

Zelf heb ik er vanaf gezien.
Hoge investering, zeker op een gasverbruik van 500 kuub per jaar, en die idioot lastig te bewerken betonnen vloeren werken ook niet echt mee... Heb ook geen zolder dus kan niet 'bovenlangs'

[ Voor 36% gewijzigd door NovapaX op 24-04-2013 09:23 ]

Sparql TV wiki

• JeroenH

Bel of mail Jeroen van Agt van www.olino.org. Hij heeft zijn bestaande woning van balansventilatie voorzien (en een enorme zonneboiler, en een diepe-bronwarmtepomp). Flink wat subsidie in actie daar ;)

Maar hij kan je er in ieder geval vanuit de praktijk wat over vertellen.

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:57:
[...]

Bel of mail Jeroen van Agt van www.olino.org. Hij heeft zijn bestaande woning van balansventilatie voorzien (en een enorme zonneboiler, en een diepe-bronwarmtepomp). Flink wat subsidie in actie daar ;)

Maar hij kan je er in ieder geval vanuit de praktijk wat over vertellen.
balansventilatie is nieuw, daar staat mij niets van bij dat Jeroen v Agt die in zijn woning al heeft
Maar wel een leuke zonneboiler met warmtepomp gecombineerd :)

balansventilatie zou ik ook wel willen, maar dat breekt zoveel vloeren los (voor aanvoer en retour-kanalen, liefst zo dat normale stroming plaatsvindt bij zeer laag geluidsniveau)...

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 24-04-2013 10:13 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn

breng eens een bezoek aan nulwoning.nl (say hi to Ronald)
Ronald heeft nuttige tips. In elke ruimte zit een aanvoer en afzuig-punt (en kunststof pijpen die eenvoudig gereinigd kunnen worden).

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zonne-energie is een ontwrichtende ontwikkeling

quote:
De Duitse branchevereniging voor zonne-energie heeft ook al laten uitrekenen dat een consument met PV systeem en eigen energie-opslag, 60% minder stroom zal afnemen uit het elektriciteitsnet. Deze ontwikkelingen gaan pijn doen bij de energiebedrijven. Het leidt tot minder afzet omdat klanten zelf opwekken en energie opslaan. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de Zwitserse Investeringsbank UBS onlangs in een rapport adviseerde om uit de aandelen van energiebedrijven te stappen, omdat zij de komende jaren tot wel 8-10% van hun omzet en dus winstmarge gaan verliezen.

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:58:
balansventilatie is nieuw, daar staat mij niets van bij dat Jeroen v Agt die in zijn woning al heeft
Toch wel. Hij heeft zijn woning vooraf bijna compleet gestript en overal zitten nu koven (schrijf je dat zo?) en verlaagde plafonnetjes

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:26:
[...]

Toch wel. Hij heeft zijn woning vooraf bijna compleet gestript en overal zitten nu koven (schrijf je dat zo?) en verlaagde plafonnetjes
maar het is nog niet geinstalleerd als in bedrijf zijnde....
tip van Ronald: grote diameter buizen benutten: lage luchtsnelheden bij gelijk debiet, dus minimaal/geen hinder :)

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:29:
maar het is nog niet geinstalleerd als in bedrijf zijnde....
Pfffff, ok ok. Als je het dan 100% afgedekt wil hebben: ik weet dat Jeroen plannen had om in zijn bestaande woning balansventilatie aan te leggen, ik weet dat hij dat een heel eind voorbereid had door in koven en verlaagde plafonds buizen aan te leggen en ik denk dat hij het inmiddels wel werkzaam moet hebben. Het was twee jaar geleden dat ik bij hem was.

Zelfs als hij het nog niet (geheel) werkend heeft is het misschien voor Martin handig om contact met hem te zoeken, tips uit de praktijk lijken me zeer waardevol.

Zo goed?

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:40:
[...]

Pfffff, ok ok. Als je het dan 100% afgedekt wil hebben: ik weet dat Jeroen plannen had om in zijn bestaande woning balansventilatie aan te leggen, ik weet dat hij dat een heel eind voorbereid had door in koven en verlaagde plafonds buizen aan te leggen en ik denk dat hij het inmiddels wel werkzaam moet hebben. Het was twee jaar geleden dat ik bij hem was.

Zelfs als hij het nog niet (geheel) werkend heeft is het misschien voor Martin handig om contact met hem te zoeken, tips uit de praktijk lijken me zeer waardevol.

Zo goed?
Beter! ;)

• JeroenH
Mooi zo. :)

Volgens mij ben je er trouwens met alleen het aanleggen van balansventilatie niet... je zult je huis ook in verregaande mate luchtdicht moeten maken anders lekt er nog altijd lucht in en uit je huis wat de efficiëntie verlaagt. Dure en ingrijpende operatie.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D En hoe mag dat een ontwrichtende ontwikkeling genoemd worden? Het is hetzelfde alsof iedere burger nu zelf zijn aardappelen en groente gaat telen.
Oh wacht, dat gaan ze nu ook aan banden leggen.
Shameless plug.

Straks gaan ze nog zeggen dat privé autobezit ontwrichtend werkt voor OV-bedrijven. :|

Signatures zijn voor boomers.

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
Maasluip schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:56:
[...]

:D En hoe mag dat een ontwrichtende ontwikkeling genoemd worden? Het is hetzelfde alsof iedere burger nu zelf zijn aardappelen en groente gaat telen.
Oh wacht, dat gaan ze nu ook http://deutsche-wirtschaf...ten-verbieten/]aan banden leggen.
Shameless plug.

Straks gaan ze nog zeggen dat privé autobezit ontwrichtend werkt voor OV-bedrijven. :|
je eerste link doet het niet.

• JeroenH

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fixed. En om het ook even in perspectief te zetten wat wij ongehoorzame burgers aanrichten: energieverbruik van huishoudens is zo'n 400 PJ op een totaal van ruim 3000 PJ.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Maasluip schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:02:
Fixed. En om het ook even in perspectief te zetten wat wij ongehoorzame burgers aanrichten: energieverbruik van huishoudens is zo'n 400 PJ op een totaal van ruim 3000 PJ.
En de bedrijven/industrie die de rest verbruiken, gebruiken deze energie om spullen te maken voor...? Juistum, de burgers. Het energieverbruik van huishoudens is meer dan alleen elektriciteit en gas.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Maasluip schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:56:
[...]

Oh wacht, dat gaan ze nu ook aan banden leggen.
Shameless plug.

jezus...dat is echt té absurd voor woorden. Wat een amerikaanse praktijken! Je zou bijna gaan denken dat Monsanto ergens aan de touwtjes aan het trekken is, want wie is er nou op grote schaal zaad-bedrijven aan het opkopen in Europa (én al de #1 van de wereld op dat gebied?). Juist. Monsanto.

M'n nekharen gaan echt overeind staan van dat soort artikelen...zeer zorgwekkend.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

antonboonstra schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:04:
[...]

En de bedrijven/industrie die de rest verbruiken, gebruiken deze energie om spullen te maken voor...? Juistum, de burgers. Het energieverbruik van huishoudens is meer dan alleen elektriciteit en gas.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen, maar ik heb het over het verbruik van huishoudens. Een bedrijf dat energie verbruikt om spullen te produceren die door huishoudens worden gekocht wordt niet aan huishoudens toegekend.
Dit gaat er alleen maar om dat huishoudens hier weggezet worden als verstorers van de energiemarkt terwijl blijkt dat die verantwoordelijk zijn voor goed 10% van het totale energieverbruik..

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:49:
[...]

Mooi zo. :)

Volgens mij ben je er trouwens met alleen het aanleggen van balansventilatie niet... je zult je huis ook in verregaande mate luchtdicht moeten maken anders lekt er nog altijd lucht in en uit je huis wat de efficiëntie verlaagt. Dure en ingrijpende operatie.
dat is inderdaad zo, je wilt niet weten hoeveel werk dat Ronald Serné gekost heeft om van fundering tot aan zolder alles naadloos en zorgvuldig luchtdicht te krijgen! Da's meer dan een maandje werk ;)

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:48:
dat is inderdaad zo, je wilt niet weten hoeveel werk dat Ronald Serné gekost heeft om van fundering tot aan zolder alles naadloos en zorgvuldig luchtdicht te krijgen! Da's meer dan een maandje werk ;)
Dat is trouwens ook de crux van energiezuinige/passief-nieuwbouw. Luchtdichtheid, luchtdichtheid, luchtdichtheid. En daarin worden ook de meeste fouten gemaakt omdat het zeer nauwkeurig bouwen vergt.

Ik ben nu een paar keer binnen geweest in een passiefwoning. Echt wel heel mooi. Vrijwel geluiddicht, perfecte luchtkwaliteit, egale temperatuur door het hele huis. Wel opvallend dat de meeste (niet allemaal, maar wel veel) passiefhuizen relatief ver bij treinstations vandaan liggen. Dat is natuurlijk jammer, maar wel begrijpelijk. Grond in stadscentra is relatief duurder dan grond in de buitengebieden en een lagere grondprijs kan de hogere kosten van het bouwen van de woning geheel of gedeeltelijk compenseren.

Maar uit duurzaamheidsoverwegingen toch wel jammer.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 24-04-2013 12:21 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:14:
[...]

Dat is trouwens ook de crux van energiezuinige/passief-nieuwbouw. Luchtdichtheid, luchtdichtheid, luchtdichtheid. En daarin worden ook de meeste fouten gemaakt omdat het zeer nauwkeurig bouwen vergt.

Ik ben nu een paar keer binnen geweest in een passiefwoning. Echt wel heel mooi. Vrijwel geluiddicht, perfecte luchtkwaliteit, egale temperatuur door het hele huis. Wel opvallend dat de meeste (niet allemaal, maar wel veel) passiefhuizen relatief ver bij treinstations vandaan liggen. Dat is natuurlijk jammer, maar wel begrijpelijk. Grond in stadscentra is relatief duurder dan grond in de buitengebieden en een lagere grondprijs kan de hogere kosten van het bouwen van de woning geheel of gedeeltelijk compenseren.

Maar uit duurzaamheidsoverwegingen toch wel jammer.
Misschien is dat wel de volgende uitdaging, een passief appartementencomplex of een passieve flatwoning.

Want om enigszins uit te komen met het ruimtegebruik en goede voorzieningen is het toch beter om het platteland plat te laten en de steden duurzaam te verdichten.
Anders gaat het helemaal mis met de mobiliteit en dat is ook niet duurzaam.

A'dam PVOutput

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:34:
Misschien is dat wel de volgende uitdaging, een passief appartementencomplex of een passieve flatwoning.
Dat gebeurt ook wel, hier en daar: http://www.new-energy.tv/...noveren_in_rotterdam.html Maar niet veel. Veelal zijn het toch duurdere en meer luxe woningen. Kennelijk zit daar toch nog meer rek in de prijs. Het lijkt erop dat mensen niet (zoals ook in zoveel andere aspecten van het leven gebeurt) met TCO kunnen rekenen. Als je € 200 meer hypotheek betaalt maar € 300 aan energierekening uitspaart, dan maakt de meerprijs van de woning toch geen bal meer uit? Natuurlijk, in het echte leven kun je maximaal zoveel keer je jaarsalaris lenen etc., maar aan de andere kant zijn er steeds meer groene hypotheken die de leenmogelijkheden verruimen specifiek voor energiezuinige woningen.

Maar je zult toch eerst met TCO moeten rekenen voordat er een gefundeerd besluit over kunt nemen, zowel als bouwer als koper.
Want om enigszins uit te komen met het ruimtegebruik en goede voorzieningen is het toch beter om het platteland plat te laten en de steden duurzaam te verdichten.
Exact.

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:29:
[...]

Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen, maar ik heb het over het verbruik van huishoudens. Een bedrijf dat energie verbruikt om spullen te produceren die door huishoudens worden gekocht wordt niet aan huishoudens toegekend.
Dit gaat er alleen maar om dat huishoudens hier weggezet worden als verstorers van de energiemarkt terwijl blijkt dat die verantwoordelijk zijn voor goed 10% van het totale energieverbruik..
Dan had ik je insteek verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat besparingen bij huishoudens weinig effect hebben, omdat ze toch maar voor een klein gedeelte verantwoordelijk zijn voor het totale energieverbruik. Maar uiteindelijk ben je als huishouden/mens verantwoordelijk voor al het energie verbruik.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• JeroenH
Bomen kappen voor (extra) PV-opbrengst? Niet in de gemeente Lansingerland: http://www.lansingerland....-zonnepaneleno_46527.html

En daar ben ik het ook wel mee eens.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
majic schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:06:
[...]

jezus...dat is echt té absurd voor woorden. Wat een amerikaanse praktijken! Je zou bijna gaan denken dat Monsanto ergens aan de touwtjes aan het trekken is, want wie is er nou op grote schaal zaad-bedrijven aan het opkopen in Europa (én al de #1 van de wereld op dat gebied?). Juist. Monsanto.

M'n nekharen gaan echt overeind staan van dat soort artikelen...zeer zorgwekkend.
Ken je deze al? http://www.avaaz.org/en/monsanto_vs_mother_earth_loc/?fpla

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Getekend!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
Ik ook, het is te gek dat er een wet komt die bepaald welke zaden men mag gebruiken, zelfs in eigen tuin.

• Mafketel
De Eneco klucht gaat verder, ze hebben me in ieder geval gelijk gegeven over de boetes ;)
En de intentie is in ieder geval goed.
Graag reageer ik op uw e-mail van 23 april 2013, waarin u aangeeft dat u een vast contract heeft afgesloten. U vraagt de boetes te laten vervallen. Verder geeft u aan dat de btw niet op de nota is verwerkt.

Contract
Wat vervelend dat we u boetes in rekening brengen. De boetes hebben we onterecht in rekening gebracht, evenals de correctie korting nieuw contract. Ik bied u onze excuses aan voor dit ongemak. Ik dien een verzoek in deze boetes te laten vervallen. Vriendelijk vraag ik u geduld te hebben.

Eindnota
Als bijlage treft u een gespecificeerde versie van de eindnota aan. Op de specificatie vermelden we de tarieven en kosten inclusief 21% btw.
In de bijlage zat de dezelfde kopie nota waar dus nergens 21%btw wordt genoemd.
Alleen:
Alle bedragen zijn, voor zover van toepassing, inclusief BTW.
Betekend dit, dat het tijd wordt om de belastingdienst in te lichten over facturen zonder btw opgaaf.
Nee..... Net even navraag gedaan bij de belastingdienst omdat, ik de tekst op de website van de belastingdienst net niet duidelijk genoeg vond.
Volgens diegene die ik uiteindelijk aan de lijn had is het niet verplicht bij een factuur aan een particulier om de btw te specificeren.
Oftewel Eneco kan lekker sjoemelen met de btw zonder dat ik daar verder vat op heb....
Maar effectief hebben ze het in de consument zijn voordeel gesjoemeld, tot oktober 19% btw gerekend en daarna 21% btw.
Dit terwijl de afname van producten een andere verdeling zou vereisen. Zou de Nederlandse staat nog achter die missende 3% aan gaan?
Cadeautje van Eneco ;) , ten koste van de Nederlandse schatkist.

Voor mij is het weer over en sluiten wat betreft de jaarlijkse klucht energiecontract oversluiten. Kijken wat april 2014 ons weer brengt.
(bijna nog wel even controleren of Eneco ook daadwerkelijk de missende €181,60 overmaakt)

Wat betreft die monsanto. Dat is wel weer een erg populistisch stukje zeg.
Geen referentie geen uitleg van de loophole. Dat gaan we dus zeker niet ondertekenen.
Zolang ze dit niet normaal kunnen onderbouwen heeft het weinig zin om ze te steunen.

Overigens ben ik een voorstander van patenten, alleen ben ik niet zo onder de indruk van de misbruik van patenten/rechtsysteem.

[ Voor 8% gewijzigd door Mafketel op 24-04-2013 18:26 . Reden: monsanto ]

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
Mafketel schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:08:
Wat betreft die monsanto. Dat is wel weer een erg populistisch stukje zeg.
Geen referentie geen uitleg van de loophole. Dat gaan we dus zeker niet ondertekenen.
Zolang ze dit niet normaal kunnen onderbouwen heeft het weinig zin om ze te steunen.
Misschien even lezen over wie avaaz is/wat ze doen? http://www.avaaz.org/nl/about.php

Ik kan me namelijk voorstellen dat het stuk wat ze schrijven inderdaad wat simpeler is opgezet zodat meteen duidelijker is waar het in hoofdlijnen om gaat.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Collega kwam terug uit China; dit is dus normaal in Bejing op het midden van de dag:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZbPPnh5.jpg :X

Hier nog meer foto's. Consuminderen is een absolute noodzaak.

• antonboonstra

antonboonstra

:N dat je daar überhaupt nog zou willen wonen...

• JeroenH
Roamor schreef op woensdag 24 april 2013 @ 20:15:
Collega kwam terug uit China; dit is dus normaal in Bejing op het midden van de dag:
[afbeelding] :X

Sja, ze zijn feitelijk in dezelfde val gevallen als wij, maar dan erger. De verschuiving van de fiets als hoofdvervoermiddel naar de auto is daar nog steeds gaande, en ze betalen nu al de prijs. En dan moeten de langetermijn-effecten (obesitas met al zijn gevolgen e.d.) daar nog zichtbaar worden.

http://articles.chicagotr...ir-quality-forbidden-city

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:34:
[...]

Ook al gedaan op zo'n 1000M afstand van mij.

Wil je kopen of huren?
http://www.alleewonen.nl/...osendaal/41-kwatrijn.html
http://www.woneninkwatrijn-kwintijn.nl/

De straten erom heen zijn ook naar passiefnorm gerenoveerd
http://www.alleewonen.nl/...uisrenovatie-kroeven.html

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ollie1965 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 22:18:
[...]
Ook al gedaan op zo'n 1000M afstand van mij.

Wil je kopen of huren?
http://www.alleewonen.nl/...osendaal/41-kwatrijn.html
http://www.woneninkwatrijn-kwintijn.nl/

De straten erom heen zijn ook naar passiefnorm gerenoveerd
http://www.alleewonen.nl/...uisrenovatie-kroeven.html
Ben heel tevreden waar ik nu zit in m'n afbetaalde, hypotheekvrije huis met OV, winkels en zorg in de buurt. Dat gaan we maar niet doen.

Maar je voorbeeld laat wel zien dat het kan. Als het tenminste geen grachtenpand uit 1623 is.

A'dam PVOutput

• NiGeLaToR
  • Nu online
Roamor schreef op woensdag 24 april 2013 @ 20:15:
[afbeelding] :X

Het 'fijne' aan auto's is dat de vervuiling je achtervolgt. Bij kolencentrales bijvoorbeeld kun je de vervuiling een ander cadeau doen door het draadje erheen te verlengen. Dus in grote steden in China wordt men nu verplicht er wat aan te gaan doen, het blokkeert economische groei en gaat over tientallen jaren echt een tol aan COPD en kankerpatienten eisen.

Overigens heb ik zulke plaatjes van Delhi; daar heeft men de gewoonte om ook nog 's alles wat in de weg ligt in de fik te steken. Autobanden, plastic, alles. Verder zijn tuktuk's niet erg schoon, maar zijn ook de milieu normen van alle andere voertuigen laag. Europese auto's voor die markt zijn net zo schoon als dat ze bij ons in de jaren 70 en 80 waren. Midden op de dag zag het er in Delhi uit, alsof de zon aan het ondergaan was. Helemaal donkerrood, met zo'n vage gloed over de stad. En toen was het nog eind oktober, midden in de zomer schijn je er overdag niet fatsoenlijk te kunnen inademen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bedankt voor de informatie over balansventilatie. Dat wordt bij ons nog ingrijpender dan ik had verwacht. Ik kan redelijk pijnloos de afzuigventielen plaatsen in de badkamer, keuken en toilet. Die kunnen via het bestaande netwerk en leidingen.

De toevoerleidingen worden lastiger. De badkamer en onze grote slaapkamer voor gaat nog wel lukken. De twee slaapkamers achter wordt al een probleem en het krijgen van toevoerleidingen op de begane grond wordt een kleine nachtmerrie.

Trouwens wat heel anders:

Wat is de soortelijke warmte van Tyfocor L in KJ/K of J/K? Ik heb een manier gevonden om het vermogen van mijn collector realtime te meten. Ik weet namelijk de flow en dT over mijn collector. Enige wat ik nog nodig heb is de soortelijke warmte van Tyfocor L en dan kan ik het vermogen berekenen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mafketel
ethylene glycol water mix dus dat moet zo op wiki te vinden zijn

Avaaz.org geeft mij nog steeds niet genoeg achtergrondinfo. Ik heb geen probleem met een korte simpele uitleg maar, zonder achtergrondinfo gaan ze mij verliezen en niet alleen mij.

Ik ben wel onder de indruk van de hoeveelheid talen waarin avaaz.org wordt geserveerd en ieder geval nederlands en engels zijn geen google vertaling.

Verder doen zij meer dan dat ik doe dus dat hebben ze echt wel als pluspunt.
Maar ik blijf toch bij mijn constatering dat zonder goede achtergrondinfo wat betreft die specifieke octrooi aanvragen ik de handtekeningen actie niet ondersteun.

[ Voor 81% gewijzigd door Mafketel op 25-04-2013 10:12 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mafketel schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:54:
ethylene glycol water mix dus dat moet zo op wiki te vinden zijn
Heb het gevonden. Propyleen Glycol :). Soortelijke warmte is nog vrij hoog. Zelfs in 50% mix met water.

Snel uitgerekend: Gistermiddag rond 15:00 gas was het vermogen van mijn collector ongeveer 2200W. Dat is 566W per m2.

Update:

Mijn Soladin600 deed op dat moment 290W. Daar zitten 5 Isofoton panelen op met een totaal oppervlak van 4,6m2. Dan kom ik uit op 62W/m2.

Dus mijn zonneboiler doet 566W/m2 en PV 62W/m2 . 8)7 Dat is wel een heel groot verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 25-04-2013 10:08 ]

• Mafketel
Dat was toch al bekend dat zonne warmte collectoren vrij efficiënt waren met het opvangen van de energie van de zon.
En dat pv panelen maar een klein deel van deze zonne energie in elektrische energie kunnen omzetten.

Sterker nog Schinnen-groen in "De Duurzame Kroeg" hier wordt precies hetzelfde gezegd ;) mijn pv zijn 11% efficiënt.

Maar wel mooi om te zien dat je zonnecollectoren het zo goed doen.

• JeroenH
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 april 2013 @ 07:29:
Het 'fijne' aan auto's is dat de vervuiling je achtervolgt. Bij kolencentrales bijvoorbeeld kun je de vervuiling een ander cadeau doen
Dat doen auto's feitelijk ook. De mensen die in hun auto zitten hebben er minder last van dan mensen die lopen of fietsen. Niet alleen zitten die niet in een min of meer luchtdicht omhulsel maar die spannen zich ook nog eens in waardoor ze meer van deze vervuilde lucht binnen krijgen. Zeer oneerlijk :(

Het doet me een beetje denken aan dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-FDLS_QSqCcM/T1DzruzNr6I/AAAAAAAAFF4/aZb0qJbRrm0/s1600/20120303c_motorparade.jpg

Zo zou het eigenlijk moeten zijn met motorvoertuigen! :D
door het draadje erheen te verlengen. Dus in grote steden in China wordt men nu verplicht er wat aan te gaan doen, het blokkeert economische groei en gaat over tientallen jaren echt een tol aan COPD en kankerpatienten eisen.
Dat denk ik ook ja. En vergeet ook ander welvaartsziekten niet: obesitas en alles wat daar verder aan hangt. Aan de ene kant: bizar dat ze zich dit laten gebeuren. Aan de andere kant: helemaal niet bizar, we hebben het ze al decennia lang voor gedaan.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17:25
Haha, ja zoiets zou perfect zijn voor die lawaaiige en relatief zeer vervuilende brommers!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:07:
[...]

Dat doen auto's feitelijk ook. De mensen die in hun auto zitten hebben er minder last van dan mensen die lopen of fietsen. Niet alleen zitten die niet in een min of meer luchtdicht omhulsel maar die spannen zich ook nog eens in waardoor ze meer van deze vervuilde lucht binnen krijgen. Zeer oneerlijk :(

[afbeelding]

[...]

Dat denk ik ook ja. En vergeet ook ander welvaartsziekten niet: obesitas en alles wat daar verder aan hangt. Aan de ene kant: bizar dat ze zich dit laten gebeuren. Aan de andere kant: helemaal niet bizar, we hebben het ze al decennia lang voor gedaan.
Je hebt absoluut gelijk met dit punt.

Maar dit soort retorische plaatjes kan je ook verzinnen in het kader van:
- Mac Donalds, etc.
- Coca Cola., etc.
- alle mode merken, etc.
- alle verzorgings merken, etc.
- alle "luchtjes"
- alles wasmiddelen, wasverzachters, etc. etc. ........

We leven in een maatschappij waar veel en diversificatie een must blijkt te zijn om ons "bestaansrecht te garanderen".
Dat is natuurlijk pure onzin, maar wel de realiteit, nu.

Kan jij mij de meerwaarde uitleggen van een smartphone+ tablet+3D-smart-TV? En dan ook nog alle tussenvormen die je hiermee kan verzinnen?
Gewoon commerciële zooi, die wel leuk is, maar niet echt zinvol en ecologisch onverantwoord.

We hebben een telefoon, een radio en een TV. En natuurlijk een PC met internet.
De hoeveelheid data wordt tegenwoordig steeds groter, maar de hoeveelheid informatie niet echt.

Als mijn in-de-tachtig-buurvrouw langs mijn tuin loopt, leer ik meer dan al die media in 1 week samen.

Ik ben het helemaal eens met je, maar er is zoveel meer.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
Oneerlijk is het niet. Jij mag ook gewoon auto rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:03:
[...]
Je hebt absoluut gelijk met dit punt.
Maar dit soort retorische plaatjes kan je ook verzinnen in het kader van:
- Mac Donalds, etc.
- Coca Cola., etc.
- alle mode merken, etc.
- alle verzorgings merken, etc.
- alle "luchtjes"
- alles wasmiddelen, wasverzachters, etc. etc. ........

We leven in een maatschappij waar veel en diversificatie een must blijkt te zijn om ons "bestaansrecht te garanderen".
Dat is natuurlijk pure onzin, maar wel de realiteit, nu.

Kan jij mij de meerwaarde uitleggen van een smartphone+ tablet+3D-smart-TV? En dan ook nog alle tussenvormen die je hiermee kan verzinnen?
Gewoon commerciële zooi, die wel leuk is, maar niet echt zinvol en ecologisch onverantwoord.

We hebben een telefoon, een radio en een TV. En natuurlijk een PC met internet.
De hoeveelheid data wordt tegenwoordig steeds groter, maar de hoeveelheid informatie niet echt.

Als mijn in-de-tachtig-buurvrouw langs mijn tuin loopt, leer ik meer dan al die media in 1 week samen.

Ik ben het helemaal eens met je, maar er is zoveel meer.
Leuk allemaal in een grijs pakje, na een maaltijd sojabonen, water drinkend naar de uitzending van de staats TV te kijken ...... want dat is wat je propageert :? .

Hiervan is bewezen dat het niet werkt, de mens heeft een prikkel nodig om geactiveerd te worden. De een die wil een nieuwe telefoon, de ander een boot, huis, paard, fiets, vakantie, of de prikkel om zo duurzaam mogelijk te leven.
Het een sluit het ander niet uit ....

• JeroenH
kdeboois schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:13:
Oneerlijk is het niet. Jij mag ook gewoon auto rijden.
Ja, dat mag, en ik doe het ook wel eens. Wat ik bedoel is dat degenen die autorijden wel een negatief effect hebben (in dit geval gezondheid, maar er is veel meer) op degenen die niet autorijden - maar andersom nauwelijks.

• NiGeLaToR
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:54:
[...]

Ja, dat mag, en ik doe het ook wel eens. Wat ik bedoel is dat degenen die autorijden wel een negatief effect hebben (in dit geval gezondheid, maar er is veel meer) op degenen die niet autorijden - maar andersom nauwelijks.
Niet voor niets woon ik redelijk ver uit de randstad. De lucht is werkelijk frisser in mijn achtertuin, dan in de randstad. Ik hecht daar inderdaad waarde aan.

Wat een tijd mis ging is dat ik daardoor 40-50k km's per jaar moest rijden om de kachel te laten draaien; inmiddels is dat 8k km per jaar. Idealiter wordt dat ooit nog minder, maar vooralsnog ben ik tevreden.

Sommige problemen los je niet in 1 keer op (of je hebt niet altijd voldoende belang bij het oplossen), maar alle beetjes helpen. Als iedereen op maar 1 vlak iets deed, om te beginnen, dat zou al zoveel uitmaken. Maar zoveel mensen doen *niets* omdat *alles* zover weg lijkt. De weg naar je doel / verbetering wordt niet korter door er naar te blijven staan staren.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kom, lees dit eens.
ericplan in "De Duurzame Kroeg"

A'dam PVOutput

• JeroenH
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:59:
Niet voor niets woon ik redelijk ver uit de randstad. De lucht is werkelijk frisser in mijn achtertuin, dan in de randstad. Ik hecht daar inderdaad waarde aan.
Maar dat is lang niet voor iedereen mogelijk. Zeker Nederland is enorm stedelijk, en de rest van de wereld is in rap tempo aan het verstedelijken. Verhuizen is het probleem (proberen te) ontlopen. Daarbij ga je dan vaak, zoals je hieronder al aangeeft, vaak verder weg wonen van voorzieningen en hoe wordt dat in het algemeen 'opgelost'? Juist, met een auto.
Wat een tijd mis ging is dat ik daardoor 40-50k km's per jaar moest rijden om de kachel te laten draaien; inmiddels is dat 8k km per jaar. Idealiter wordt dat ooit nog minder, maar vooralsnog ben ik tevreden.
Da's mooi, maar ook weer: de meeste mensen gaan vrolijk elke dag in de auto zitten. Op mijn werk zijn er zo ongelooflijk veel mensen die 60, 70 of zelfs 80km forensen (keer twee dus) en het gek vinden als ik me daarover verbaas.
Sommige problemen los je niet in 1 keer op (of je hebt niet altijd voldoende belang bij het oplossen), maar alle beetjes helpen. Als iedereen op maar 1 vlak iets deed, om te beginnen, dat zou al zoveel uitmaken. Maar zoveel mensen doen *niets* omdat *alles* zover weg lijkt. De weg naar je doel / verbetering wordt niet korter door er naar te blijven staan staren.
Precies! Daarom moeten we nu beginnen. Stop met stimuleren autogebruik. Investeer in goed elektrisch OV, leg goede fietspaden aan, begin op scholen met dit onderdeel te maken van het lespakket (duurzaamheid in het algemeen, trouwens). Maak de steden leefbaar. Moet je kijken wat dat doet met volksgezondheid.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:52:
[...]

Leuk allemaal in een grijs pakje, na een maaltijd sojabonen, water drinkend naar de uitzending van de staats TV te kijken ...... want dat is wat je propageert :? .

Hiervan is bewezen dat het niet werkt, de mens heeft een prikkel nodig om geactiveerd te worden. De een die wil een nieuwe telefoon, de ander een boot, huis, paard, fiets, vakantie, of de prikkel om zo duurzaam mogelijk te leven.
Het een sluit het ander niet uit ....
Mee eens, ik eet vlees en doe allemaal dingen die andere groeperingen niet als "geod bezig"zullen bestempelen.

Maar ik begin wel te beseffen dat we een beetje bezig zijn met een over kill.

Heb jij behoefte aan 32 soorten tandpasta? Ik eigenlijk niet.

Wat ik bedoel is dat we steeds meer kramptachting bezig zijn om meer variaties op een thema te verzinnen om nog meer omzet te maken.

Dat gaat wel ten koste van ons milieu.

• NiGeLaToR
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:05:

Maar dat is lang niet voor iedereen mogelijk. Zeker Nederland is enorm stedelijk, en de rest van de wereld is in rap tempo aan het verstedelijken. Verhuizen is het probleem (proberen te) ontlopen. Daarbij ga je dan vaak, zoals je hieronder al aangeeft, vaak verder weg wonen van voorzieningen en hoe wordt dat in het algemeen 'opgelost'? Juist, met een auto.
Als de luchtkwaliteit overal beter wordt is dat weer minder reden om te verhuizen, mee eens.
Da's mooi, maar ook weer: de meeste mensen gaan vrolijk elke dag in de auto zitten. Op mijn werk zijn er zo ongelooflijk veel mensen die 60, 70 of zelfs 80km forensen (keer twee dus) en het gek vinden als ik me daarover verbaas.
Net als in Rusland (je bent rijk als je in de file staat) ontlenen in NL nog veel mensen status aan het in de file staan. Ik werk voor een bedrijf met een aantal locaties in het buitengebied. Dit bedrijf zocht mensen en ging werven in de dagelijkse files vanaf deze locaties naar de randstad en bijvoorbeeld op de treinstations. Het leverde vrij weinig op, in de praktijk bleek dat mensen liever in de randstad werken dan 'in de provincie', want, in de randstad, daar gebeurt 'het'. Het geklaag ten spijt is het vaker een bewuste keuze dan we denken wellicht.
Precies! Daarom moeten we nu beginnen. Stop met stimuleren autogebruik. Investeer in goed elektrisch OV, leg goede fietspaden aan, begin op scholen met dit onderdeel te maken van het lespakket (duurzaamheid in het algemeen, trouwens). Maak de steden leefbaar. Moet je kijken wat dat doet met volksgezondheid.
Eén ding heb je gelijk in, ik ben een actieve OV-mijder. Was wel de eerste met zo'n hybride auto in de lease zo'n beetje, maar OV.. :X Heb 8 jaar non-stop mee gereisd en was er toen wel zo ontzettend klaar mee, dat ik er momenteel zelfs niet mee ga zelfs als het prima kan :F
Owjah, we hebben overigens nog wel 1 lease auto op het pad staan.. dat helpt ook niet 8)7

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
JeroenH schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:07:
[...]

[afbeelding]

Dat kan ook wel, maar dat is ook meteen APK afkeur en idd zeer gevaarlijk. Lekker in je dichte hokje diesel en benzinedampen inademen.

Kan misschien aan mij liggen overigens, maar ik had als kind altijd last van wagenziekte. In de Ford Escrot van mijn ouders, later in de 3 Opel Kadettjes van mijn ouders en ook in de 2 Vectra's die daarna kwamen. Echter niet in de Peugeot 405 diesel van de ouders van een schoolvriendje en later ook niet in de vele diesels waar ik later in gezeten heb. Gisteren samen met een klant weer eens in een benzine auto gezeten, hele overheersende geur in dat ding en ik was aan het einde van de carpoolrit ook blij toen ik weer in mijn eigen dieselhokje naar huis mocht karren, zat nml nog net op de grens van wel/niet overgeven aan...
Schinnen-groen schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:16:
[...]
Mee eens, ik eet vlees en doe allemaal dingen die andere groeperingen niet als "geod bezig"zullen bestempelen.

Maar ik begin wel te beseffen dat we een beetje bezig zijn met een over kill.

Heb jij behoefte aan 32 soorten tandpasta? Ik eigenlijk niet.

Wat ik bedoel is dat we steeds meer kramptachting bezig zijn om meer variaties op een thema te verzinnen om nog meer omzet te maken.

Dat gaat wel ten koste van ons milieu.
Meeste mensen zien alleen maar geld. Zoals mijn vader laatst zei: "Hoeveel moeite heb je gestoken in het besparen van gas eigenlijk? Die uren had je ook kunnen gaan werken, had je meer verdiend." Hij gaat liever gewoon een paar uren meer werken en betaalt dan die 200 euro extra aan gas op jaarbasis daarvan, houdt ie meer over, maar het milieu gaat er wel van naar de knoppen.

Wat betreft de 32 soorten tandpasta: ik zit er ook niet om te springen. Het gros van die troep is dikke rotzooi. Lekker met SLS door je bek rossen en na 2x poetsen erachter komen dat je slijmvliezen oplossen waardoor je na een week je hele bek vol aften hebt. Zijn maar weinig tandpasta soorten zonder SLS, de rest mag van mij zo van de markt verdwijnen.

[ Voor 31% gewijzigd door _JGC_ op 25-04-2013 16:03 ]

• JeroenH
_JGC_ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:45:
Dat kan ook wel, maar dat is ook meteen APK afkeur en idd zeer gevaarlijk. Lekker in je dichte hokje diesel en benzinedampen inademen.
Je snapt hopelijk wel dat dat niet 100% serieus was? Maar in het algemeen zou het een goede zaak zijn als de negatieve externe effecten van een bepaalde activiteit niet over de rest van de wereld uitgesprenkeld zouden worden maar voelbaar zouden zijn voor de beoefenaar van die activiteit - bv. in euro's.

Iemand trouwens polderpv hier nog wel eens gezien? Of heeft hij dit forum compleet verruild voor Twitter? Hij heeft in 4 maanden bijna net zoveel tweets geplaatst als ik in drie jaar 8)7

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:06:
[...]

Je snapt hopelijk wel dat dat niet 100% serieus was? Maar in het algemeen zou het een goede zaak zijn als de negatieve externe effecten van een bepaalde activiteit niet over de rest van de wereld uitgesprenkeld zouden worden maar voelbaar zouden zijn voor de beoefenaar van die activiteit - bv. in euro's.

Iemand trouwens polderpv hier nog wel eens gezien? Of heeft hij dit forum compleet verruild voor Twitter? Hij heeft in 4 maanden bijna net zoveel tweets geplaatst als ik in drie jaar 8)7
Bekijk z'n Karmagrafiek maar, dan weet je wel hoe laat het is.

En dat was overigens ook de strekking van het artikel waar ik naar linkte. De bedrijven maken winsten, maar leggen de rekening bij de gemeenschap.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 25-04-2013 21:16 ]

A'dam PVOutput

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:11:
Bekijk z'n Karmagrafiek maar, dan weet je wel hoe laat het is.
Jammer. Oh well.
En dat was overigens ook de strekking van het artikel waar ik naar linkte. De bedrijven maken winsten, maar leggen de rekening bij de gemeenschap.
Inderdaad. Het gebeurt op zowel kleine schaal (burgers) als grote schaal (bedrijven). Ik ben er van overtuigd dat dat één van fundamenten is van het gebrek aan duurzaamheid in deze wereld. Het is mogelijk (zelfs wenselijk!) om de door jou veroorzaakte negatieve externe effecten zoveel mogelijk verdund over de rest van de wereld uit te sprenkelen. In veel gevalleen een typisch voorbeeld van een 'Tragedy of the commons'.

Pagina: 1 ... 116 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.