De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.101 views

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH:

Vanmorgen even rondgebeld. De accu die hier gebruikt gaat worden gaat volgens ervaringsdeskundigen soms wel 10 jaar mee. Mits goed behandeld qua laden/ontladen.
Verder wordt deze accu volledig gerecycled.

Dan zit je in orde van grootte van de levensduur van grote elektrische app. in huis.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:07:
[...]
Zoals gezegd, het is een klein stukje uit een stuk van 5 pagina's, materiaalgebruik van bouwmiddelen zit er ook in (duurzaam, stro, leem, Cradle 2 Cradle enz enz), in basis de passiefnorm voor verbruik.

Ik dacht dat je mij wel kende, ik heb al meer dan de helft van een 6 cijferig bedrag gespendeerd aan de woning om de principes van Trias Energetica en passief toe te passen.
Pas als ik deze zomer klaar ben met een zonnescherm (WAF +) en een aardpijp (WAF - -) ben ik in basis klaar. Oh nee het dak is nog niet passief, maar ja de zolder is bij ons niet verwarmt en alle tussenlagen zijn wel geïsoleerd.

Dan ga ik op zoek naar...(al best ver) en ga ik toepassen de dingen die nu mogelijk zijn met de gedachte om ontwikkelingen ook te kunnen doorvoeren.
Dat zijn dan de technische oplossingen,
1 Zonneboiler
2 PV
3 Warmtepomp (i.c.m. zonneboiler)
4 Bufferen van energie (in de breedste vorm).
Je vergeet:
5) De WTW (in de breedste vorm)
6) Wind molentje?
7) Investeren in duurzame energie projecten, ipv geld op de bank te laten staan...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:17:
@JeroenH:

Vanmorgen even rondgebeld. De accu die hier gebruikt gaat worden gaat volgens ervaringsdeskundigen soms wel 10 jaar mee. Mits goed behandeld qua laden/ontladen.
Verder wordt deze accu volledig gerecycled.

Dan zit je in orde van grootte van de levensduur van grote elektrische app. in huis.
Hoe veel energie kan je daarin opslaan, rekeningen houdend met de "goede behandeling qua laden/ontladen"?
Wat kost die accu dan? En wat kost het afvoeren als hij stuk is?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 22:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:34:
[...]

Je vergeet:
5) De WTW (in de breedste vorm)
6) Wind molentje?
7) Investeren in duurzame energie projecten, ipv geld op de bank te laten staan...
1 ...................................................10 >:)
Zoals gezegd het is een klein deel uit een 5 pagina tellend document wat volgens mij nog lang niet klaar is.

Windmolentje @JeroenH kom er maar in

EDIT
Kijk weer een mogelijkheid om je huis op te warmen algen

[ Voor 14% gewijzigd door ollie1965 op 17-04-2013 12:41 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:40:
[...]
Windmolentje @JeroenH kom er maar in
Stond ook een vraagteken bij he ..... >:)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:36:
[...]

Hoe veel energie kan je daarin opslaan, rekeningen houdend met de "goede behandeling qua laden/ontladen"?
Wat kost die accu dan? En wat kost het afvoeren als hij stuk is?
De accu is 102Ah, dus ongeveer een kWh. Dat is niet veel, maar voor LED-verlichting voldoende.
Het afvoeren kost niets, dat zit al in de aanschafprijs. Hij kan dus gratis retour leverancier.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
rube schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:42:
[...]

zie mijn signature: stro (isolatie) + leem (thermische massa). Het is in NL op dit moment ongewoon. Maar eeuwenlang is dit ook hier gebruikt en nog steeds zijn dit materialen die in veel andere landen gewoon gebruikt worden.

[...]

Zeker, maar dat is "een kwestie" van goed dimensioneren, net zoals met alles eigenlijk.

[...]

Vaak werkt een dak overstek ook goed. 's Winters staat de zon lager en komt deze wel onder het dak overstek door en in de zomer als de zon hoger staat juist niet.
Een paar van de juiste bomen kan trouwens ook goed werken (zomers - bladeren - schaduw, winter - geen bladeren - zon). Mooie duurzaam!

[...]

Is het ontwerp zo extreem moeilijk, of doen we gewoon zo moeilijk door niet de kennis te gebruiken die (op andere plekken) al aanwezig is? Tuurlijk, het vereist meer kennis als een "traditionale" woning, maar met alle informatie en kennis die aanwezig is, is het inmiddels geen rocket science meer.
En als we er nooit aan beginnen, zullen we nooit vooruit komen.

Edit overigens wie denkt aan oudewetse lemen hutjes bij strobalen-lemen huizen, kijk hier eens voor moderne uiziende gebouwen op basis van prefab elementen. Om even een voordeel van strobalen - leem dat bij veel mensen leeft weg te halen.
Het ontwerp is moeilijk ja... er zijn zoveel variabelen. Er moeten steeds compromissen gesloten worden.
De kennis is er zeker. Het laten samenkomen en toepassen van die kennis in een ontwerp is gewoon erg moeilijk.
Een overhangend dak is goed idd. Maar in een koud voorjaar wil je die zon juist wel binnen hebben... Een boom is leuk, maar in de zomer staat de zon hoog... moet die boom pal voor je grote glazen ramen staan en neemt zeer veel licht weg...
Er zijn zoveel afwegingen die gemaakt moeten worden dat het ontwerp van een passief huis gewoon complexe materie is waar zeer veel expertise bij komt kijken. Een architect kan die gedetailleerde beslissingen niet zelf maken waar hij dat voor een 'gewoon' huis wel kan.

Ik zeg niet dat we er niet aan moeten beginnen... juist wel! Maar een LEW is al een stuk haalbaarder voor een gemiddeld rijtjeshuis dan een passief huis.

Ik zie het eigenlijk zo:
Een passief huis laat je bouwen, en het ontwerp wordt grotendeels bepaald door de passief zijn. En het succes is ook afhankelijk van de opdrachtgever.
Een LEW (ook heel goed) kun je van elk ontwerp maken... en dat moet dan ook verplicht worden. Maar voorlopig tovert de gemiddelde architect niet even een passief huis van zijn tekentafel. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 17-04-2013 12:53 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• NovapaX
Schinnen-groen schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:46:
[...]

De accu is 102Ah, dus ongeveer een kWh. Dat is niet veel, maar voor LED-verlichting voldoende.
Het afvoeren kost niets, dat zit al in de aanschafprijs. Hij kan dus gratis retour leverancier.
Nu gaat het ineens over geld... :S

Sparql TV wiki

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:23

Fiber

Beaches are for storming.

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:41:
[...]
Stond ook een vraagteken bij he ..... >:)
Las ik pas niet ergens iets over een modern ontwerp windmolentje dat wel bruikbaar is bij een woonhuis?

Hoog rendement, stil, klein, veilig, etc? Dus zonder de nadelen van de huidige windmolens...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

NovapaX schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:55:
[...]
Nu gaat het ineens over geld... :S
Als je er genoeg van hebt speelt geld geen rol.......

In die luxe verkeer ik jammer genoeg niet (ook al behoren Nederlanders bij de top 1% van rijkste mensen op aarde)

Geld blijft dus altijd een afweging, ik probeer een gevoel te krijgen voor de kosten, dan kan je gefundeerde afwegingen maken mbt waar je in investeert voor het beste resultaat.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fiber schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:00:
[...]
Las ik pas niet ergens iets over een modern ontwerp windmolentje dat wel bruikbaar is bij een woonhuis?
Hoog rendement, stil, klein, veilig, etc? Dus zonder de nadelen van de huidige windmolens...?
Nu maak je ons lekker zonder te vertellen waar we dat ding kunnen vinden .....

EDIT: Ik neem aan dat je dat Wokkel ding bedoeld?

[ Voor 12% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-04-2013 13:02 . Reden: wokkel ]

• Fiber

Fiber

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:01:
[...]
Nu maak je ons lekker zonder te vertellen waar we dat ding kunnen vinden .....
Ik weet het helaas ook niet meer. Zag er geloof ik een beetje bolvormig uit met veel bladen, zou zelfs op een balkon bruikbaar moeten zijn. Ik ga nog eens zoeken, mijn eerste gok is Gizmodo of een soortgelijke website, maar het kan ook langsgekomen zijn in een BBC of Discovery docu of iets dergelijks.

Yep, ik denk dat het die Wokkel was.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 17-04-2013 13:05 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
rube schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:15:
Voorbeeld: de diepvries die we op dagen met veel opbrengst tot -30 laten afkoelen, is een vorm van energieopslag = accu. Zo kunnen we ook de thermische massa van ons huis zien als energie opslag en vormt dit een soort van accu. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te verzinnen.
niet te klein denken.

denk groter.
we kunnen zonder aanpassingen en problemen.
het water in de polders gewoon 5cm meer vast weg pompen als we een overschot hebben.
(kan effe geen vermogens vinden van de gemalen, maar dat zijn flinke jongens.)
zie het als een Lievense-plan maar dan omgedraaid.

net-kopeling rulles!!
(nu de leveranciers nog, hoewel ik het steeds beter vind gaan.
ze zijn niet meer zo lastig als vroeger.)
accu's sucken.
ze slijten en zijn erg ineffectief.
en kosten te veel geld.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:52
Fiber schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:00:
Dat je dat gelezen hebt kan best, er staan continu startups op die zeggen de natuurwetten te kunnen breken. Maar uiteindelijk is er maar één ding waar: de natuurwetten zijn tegen kleine windturbines. Als je "urban wind" overweegt kan ik je dit boek ten zeerste aanraden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:07:
[...]

niet te klein denken.

denk groter.
we kunnen zonder aanpassingen en problemen.
het water in de polders gewoon 5cm meer vast weg pompen als we een overschot hebben.
(kan effe geen vermogens vinden van de gemalen, maar dat zijn flinke jongens.)
zie het als een Lievense-plan maar dan omgedraaid.

net-kopeling rulles!!
(nu de leveranciers nog, hoewel ik het steeds beter vind gaan.
ze zijn niet meer zo lastig als vroeger.)
accu's sucken.
ze slijten en zijn erg ineffectief.
en kosten te veel geld.
Er is nu een nieuw plan Lievense welke omgekeerd werkt, zo pompen water tot 40m diep weg, geen problemen dat een dijkdoorbraak Amsterdam weg vaagt....

• JeroenH
Het nadeel van pumped-storage is dat het (veel) efficiënter wordt naarmate het hoogteverschil toeneemt. Da's mooi voor o.a. Noorwegen waar men struikelt over de bergmeren op meer dan 200m hoogte - maar minder mooi voor ons vlakke Nederland.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
JeroenH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:10:
Het nadeel van pumped-storage is dat het (veel) efficiënter wordt naarmate het hoogteverschil toeneemt. Da's mooi voor o.a. Noorwegen waar men struikelt over de bergmeren op meer dan 200m hoogte - maar minder mooi voor ons vlakke Nederland.
we mogen dan geen plaats hebben voor pumped-storage.
maar als we niet pompen, dan staan we onder water.
dus we hebben wel plek voor pumped-surplus. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fiber

Fiber

JeroenH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:10:
[...] - maar minder mooi voor ons vlakke Nederland.
http://www.diebergkomter.nl/

* Fiber is in een optimistische bui... :)

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17-01 17:25
ollie1965 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:07:
[...]Ik dacht dat je mij wel kende, ik heb al meer dan de helft van een 6 cijferig bedrag gespendeerd aan de woning om de principes van Trias Energetica en passief toe te passen.
Pas als ik deze zomer klaar ben met een zonnescherm (WAF +) en een aardpijp (WAF - -) ben ik in basis klaar. Oh nee het dak is nog niet passief, maar ja de zolder is bij ons niet verwarmt en alle tussenlagen zijn wel geisoleerd.
Je hebt meer dan 5 ton besteed aan je woning verduurzamen? Alle lof, maar had je niet beter meteen een passiefhuis van de grond af kunnen opbouwen?

Heb je misschien een website over je huis? Ben wel benieuwd hoe je het allemaal hebt aangepakt...

• JeroenH
Ja, ik moet daar ook elke keer aan denken als pumped-storage in Nederland aan de orde komt. Ik zou wel eens willen zien hoeveel energie het bouwen van zo'n berg aan energie kost :)

Op die website staat trouwens nergens hoe hoog hij moet worden, ik kan het althans niet vinden. Als het ding ooit gebouwd wordt, gaarne wel meteen de top volzetten met windturbines.

• NovapaX
Terpen Tijn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:21:
[...]

Je hebt meer dan 5 ton besteed aan je woning verduurzamen? Alle lof, maar had je niet beter meteen een passiefhuis van de grond af kunnen opbouwen?

Heb je misschien een website over je huis? Ben wel benieuwd hoe je het allemaal hebt aangepakt...
Een 6-cijferig getal begint bij 100.000
Deel het even door 10 dus ;)

Sparql TV wiki

• Fiber

Fiber

JeroenH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:26:
[...]
Op die website staat trouwens nergens hoe hoog hij moet worden, ik kan het althans niet vinden. Als het ding ooit gebouwd wordt, gaarne wel meteen de top volzetten met windturbines.
2000 meter was het uiteindelijke doel geloof ik, maar wel in fases. Hoog genoeg voor sneeuw in ieder geval.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:26:
Thermische massa woonhuis? overdag naar de 30 graden opwarmen om s'nachts niet te hoeven verwarmen .... :?
Zoiets gebeurd met een flinke speksteenkachel of finoven :)

Liefhebbers van het noorderlicht, kijk hier onder.
http://vimeo.com/64122803

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-04-2013 17:01 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• JeroenH
Voor iedereen die moeite heeft om volt, ampère en ohm te begrijpen, dit briljante plaatje vat het goed samen:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/538010_603246329686891_1242550581_n.jpg

_/-\o_

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Fantastisch, hoe bedenk je het :)

• Fiber

Fiber

Waarom moet ik nou aan deze drie denken...? :z

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_563/1291749443B87tfs.jpg

• ollie1965

ollie1965

Terpen Tijn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:21:

Nee geen website en begin ik ook niet aan. Als je een beetje zoekt in de oude "Duurzame Energie" topics zie je wel enkele foto's

Wat ik allemaal heb aangepakt....

Beginnen bij Trias Energetica (altijd ++ ;) ) en vandaar uit beginnen

Mmmm..........................

Enkel > 3 voudig glas
Kozijnen > passief kozijnen
Geen muur isolatie > 15cm
Gloeilampen > naar zoveel mogelijk spaar en led
Geen isolatie tussen de verdiepingen > 15cm
Geen vloer isolatie > 30cm
Geen ventilatie > 2x balans WTW
Douche WTW
Hotfill wasmachine (regenwater mogelijk)
A++ apparaten voor alles wat vervangen wordt
2de waterleidingnet
WC's met laag spoelwater gebruik (wordt ook nog regenwater)
2600L regenwateropvang (moet 8000L worden)

En nog heel veel in de planning maar de WAF gaat van + naar - omdat de besparingen t.o.v. de investeringen omslaan.
Maar er zijn nog een aantal WAF + en ++ dingen die gedaan kunnen worden

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:50
Huidige accu's zijn 3x niks. Argumenten zijn genoemd.
Alleen deze niet: ze zijn gevaarlijk.
Irl een keertje of 4 een explosie meegemaakt.
Gelukkig alleen materiele schade.
Dus zomaar een accu plaatsen ergens kan niet!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 10:44
Hoe doe je dat met een tweedecwaternet? Hoe hoog is je totale watergebruik, en waarvoor gebruik je het, dat je zoveel buffer nodig hebt?

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:47:
Hoe doe je dat met een tweedecwaternet? Hoe hoog is je totale watergebruik, en waarvoor gebruik je het, dat je zoveel buffer nodig hebt?
Grijs water neem ik aan, vandaar de 8M3 regenwater opvang.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-01 23:35
Weer terug van de 'kick-off' van Zonnepark "De Brem' in Heijen.
Goede opkomst (ca 50+ bezoekers), goede discussies.
en een kort verslagje :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• izdp
Van goede landbouwgrond uiteindelijk drijfzand gemaakt.
Tel uit je kosten.
Gezien het verslag zie ik een fata morgana: een luchtkasteel met een hoop echte kosten.
Brem inzaaien voor de honingproductie lijkt mij een stuk kosteneffectiever en duurzamer.
Uiteraard na eerst afgeschreven te hebben.
Of de grond veilen.
Maar NOOIT een gemeente ondernemertje laten spelen!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-01 23:35
izdp ik deel die mening....(helaas)
maar ga wel gesprekken aan en lever (gevraagd/ongevraagd) input

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• izdp
Beetje meer anti grootheidswaanzindenken -in die categorie plaats ik het- past vrijwel in elke gemeente.
Scheelt een hoop biebs, zwembaden, openbaar groen, trapveldjes en al dat soort sociaal gefrutsel.
Nog geen extern bureau door gennep ingehuurd?
Of zelf genoeg ambtenaren die met het plan mogen spelen?
Sigarendoosje lijkt me voldoende rekenruimte.

Verwijderd

En zo was er iemand die een paar weken geleden een voordracht hield bij onze energie-coöperatie over een verwarmingssysteem dat in Zweden al gemeengoed is, maar waar we hier door die gasbel weinig oren naar hebben.
Hij verwarmt zijn huis met een slang, een vijverpomp, een radiator, een ventilator en een omgekeerde airco, een investering van pakweg duizend euro. De slang wordt ingegraven op een diepte tussen 90 cm en 1m50. Het liefst in verschillende compartimenten. Temperatuur op deze diepte is vrijwel constant naar ik meen 5 graden Celcius. Temp uit het systeem is 40 graden klein nulletje C. (kookpunt van de Gamma-airco is -37 klein nulletje C.) De delta T voor/achter in de slang is ongeveer 0,8 graden. Voor een eensgezinswoning is ongeveer 300 meter slang nodig, als je heen en weer gaat met ongeveer 1 meter tussenruimte. Warmte wordt vrijwel onmiddellijk weer aangevuld, zeker wanneer de slang in het grondwater ligt. Het mooie is dat je 's zomers helemaal geen warmte hoeft toe te voeren, die komt gewoon naar beneden zakken van de oppervlakte. (Dus ingraven onder je vloer is niet zo handig).
Nodig: prik en ruimte. De zaak ligt onder de grond dus de grond kan gewoon in gebruik zijn. Niet nodig: gas.
De prik is naar schatting 2,5 kW, dan kom je een heel eind.
En toen kreeg ik vorige week mijn Zweedse vrienden over. Wat blijkt ? Ze zijn de boerderij van haar ouders aan het renoveren en wat hadden ze aangelegd ? Inderdaad, 300 meter op 90 cm diepte. O, kende ik dat systeem niet ?
Bizar dat je daar in NL helemaal niks over leest. Dat er meteen 300 meter diep moet worden geboord enzo.
Ik vond het behoorlijk sensationeel, heb de zaak in werking gezien.
Laat ik nou een sloot achter het huis hebben ... :)
En als we nou de airco eens vullen met wat ander spul met een nog leuker kookpunt ....

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Dat klinkt anders wel een beetje als een aardwarmtekorf:

http://www.aardwarmtekorf.nl/aardwarmte-installatie.html

Maar dan met meer meters slang?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17-01 17:25
Wordt een leuk ondergronds spelletje Snake in de achtertuin dan. :)

• JeroenH
Woohoo! Het is prachtig zonnig weer met nu al 300+ watt uit de zonnestroompanelen. Laat het Tweakers-camerateam maar komen!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:41:
Woohoo! Het is prachtig zonnig weer met nu al 300+ watt uit de zonnestroompanelen. Laat het Tweakers-camerateam maar komen!
Je hebt inderdaad een mooie dag in het verschiet.
Zelfs met actieve PV-koeling, want er wordt een stevig windje gemeld :>

• NovapaX
JeroenH schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:41:
Begrijp ik nou dat je 'geprofiled' wordt op/voor Tweakers.net? Welke rubriek? Gathering of the Tweakers?

Sparql TV wiki

• JeroenH
NovapaX schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:48:
Begrijp ik nou dat je 'geprofiled' wordt op/voor Tweakers.net? Welke rubriek? Gathering of the Tweakers?
Yep, Hier een paar die mij voorgingen: YouTube: Gathering of the Tweakers

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
Leuk, laat je hier even weten wanneer het er op staat?

• JeroenH
Ja natuurlijk! Ik weet niet hoe lang ze de tijd nemen voor het bewerken e.d., maar ik ben zelf natuurlijk ook benieuwd wanneer het erop komt. Ik zal het zeker even vragen.

Vind het wel een beetje spannend worden nu, eigenlijk :S

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
JeroenH schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:15:
Ja natuurlijk! Ik weet niet hoe lang ze de tijd nemen voor het bewerken e.d., maar ik ben zelf natuurlijk ook benieuwd wanneer het erop komt. Ik zal het zeker even vragen.

Vind het wel een beetje spannend worden nu, eigenlijk :S
Lol, ik ken het, ik ben een tweetal keer bij RTL-Z en het RTL nieuws geweest ivm particulier beleggen. Kijk ik een jaar later zie ik mezelf ineens bij het ochtendjournaal, hadden ze weer een stukje gebruikt maar toen over sparen.

• ikonline
  • Laatst online: 29-11-2025
Mooi nieuws uit de VS: http://www.trouw.nl/tr/nl...et-bijna-30-procent.dhtml

Ze beginnen daar toch langzaam van mening te veranderen. De angst voor afhankelijkheid van het midden-oosten brengt een mooie trend. Al is er nog een lange (met schaliegas bevlekte) weg te gaan naar een duurzame toekomst.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 14:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Heb het vermoeden dat momenteel de elektriciteitcentrales in Nederland op een laag pitje draaien. Veel wind en veel zon, zowel in Nederland als in Duitsland. Dit wordt een prima dag :*)

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 18-04-2013 11:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• JeroenH
Die angst voor afhankelijkheid van het Midden-Oosten is er al ongeveer een halve eeuw maar men heeft het nog niet voor elkaar gekregen er echt iets aan te doen. De autolobby (nergens zo sterk als daar volgens mij) houdt met veel succes strengere verbruiks- (en emissie-)eisen tegen, OV is in de meeste steden en streken afgebroken.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Amerikanen *hebben* er nu iets aan gedaan met schalie-olie, die zijn over een paar jaar energie onafhankelijk. Ze zijn al de 2e grootste olieproducent ter wereld, en halen in 2017 Saudi Arabie in.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MaximusTG schreef op donderdag 18 april 2013 @ 01:17:
Dat klinkt anders wel een beetje als een aardwarmtekorf:

http://www.aardwarmtekorf.nl/aardwarmte-installatie.html

Maar dan met meer meters slang?
Heel interessant, alleen noemen ze een bedrag van 7000 euro bovenop een regulier systeem? Ik vraag me toch echt af waarom dat zo duur moet zijn. Weet iemand de naam van dat Zweedse systeem?

• FicoF
  • Laatst online: 12:09
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 01:12:
En zo was er iemand die een paar weken geleden een voordracht hield bij onze energie-coöperatie over een verwarmingssysteem dat in Zweden al gemeengoed is, maar waar we hier door die gasbel weinig oren naar hebben.
1. Nederland is een gasland
2. Diepte geeft beter rendement (COP), redelijk essentieel om concurrerend te zijn met HR-ketel
3. NL heeft ideale grond voor aardwarmte
4. Ruimte, er is oppervlakte nodig en dat is er niet in de gemiddelde nieuwbouwwijk

Even wat meer info:
Bodem Onttrekkings vermogen (horizontaal)
Droge zandgrond 10-15 W/m2 (veel aanwezig in NL)
Natte zandgrond 15-20 W/ m2
Droge leemgrond 20-25 W/ m2
Natte leemgrond 25-30 W/ m2
Grondwatervoerende grond 30-35 W/ m2

Verticaal ligt het vermogen op zo`n 50W/m2

Meer info even zoeken op verticale en horizontale captatie.

[ Voor 23% gewijzigd door FicoF op 18-04-2013 12:33 ]

• Roamor
  • Niet online
FicoF schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:22:
[...]

4. Ruimte, er is oppervlakte nodig en dat is er niet in de gemiddelde nieuwbouwwijk
Bij in-lijn plaatsing 5m2 per korf (standaard 3 korven), dat is zelfs in Vinexwijken nog wel te realiseren.

• FicoF
Roamor schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:35:
[...]

Bij in-lijn plaatsing 5m2 per korf (standaard 3 korven), dat is zelfs in Vinexwijken nog wel te realiseren.
Waar lees je dat? Ik zie in de voorbeeld berekening al 120m2 staan voor 8kW vermogen. Dat is wel veel, maar zelfs de helft daar van is vaak al lastig bij tuintjes van 50/60m2. (6m breed, 8m diep)

(http://www.aardwarmtekorf..._de_aardwarmtekorf_NL.pdf, pagina 13)

[ Voor 10% gewijzigd door FicoF op 18-04-2013 12:52 ]

• Roamor
  • Niet online
FicoF schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:51:
[...]

Waar lees je dat? Ik zie in de voorbeeld berekening al 120m2 staan voor 8kW vermogen. Dat is wel veel, maar zelfs de helft daar van is vaak al lastig bij tuintjes van 50/60m2. (6m breed, 8m diep)

(http://www.aardwarmtekorf..._de_aardwarmtekorf_NL.pdf, pagina 13)
Ah, dat had ik niet gezien. Op pagina 10 zie ik namelijk in de laatste alinea die 5m2 voor een kleine korf. Explodeert wel naar 45m2 voor een "grote" korf. Hoop afmetingen in ieder geval, zal een hoop verwarring geven. Je moet ook 1,5/2 meter bij andere bebouwing vandaan blijven bijvoorbeeld, dus dan wordt het idd krap in de Vinexlocaties.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ook dit is iets dat vrij goedkoop te doen is bij een nieuwbouwproject als er toch al gegraven wordt, maar vrij onpraktisch wordt in een bestaande tuin.

• FicoF
Dreamvoid schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:10:
Ook dit is iets dat vrij goedkoop te doen is bij een nieuwbouwproject als er toch al gegraven wordt, maar vrij onpraktisch wordt in een bestaande tuin.
Ik ben eens wezen kijken in de webshop van die leidingsgroothandel, kost toch nog 1100,- voor kleine korf (0,7-1kW). Dan moet je ook nog graafmachine en dergelijke d`r bij doen.

Projectmatig kosten bodemlussen (100meter) voor een gemiddelde woning zo`n € 2500- € 3000, aangelegd en al. Echt onderscheidend qua prijs kan ik het dus ook niet echt noemen.

• JeroenH
Dreamvoid schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:13:
De Amerikanen *hebben* er nu iets aan gedaan met schalie-olie, die zijn over een paar jaar energie onafhankelijk. Ze zijn al de 2e grootste olieproducent ter wereld, en halen in 2017 Saudi Arabie in.
Ik kan stelen van de toekomst niet echt onafhankelijk noemen...

• Roamor
  • Niet online
FicoF schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:31:
[...]

Ik ben eens wezen kijken in de webshop van die leidingsgroothandel, kost toch nog 1100,- voor kleine korf (0,7-1kW). Dan moet je ook nog graafmachine en dergelijke d`r bij doen.
Ik vind dat echt bizarre prijzen voor 4 planken en een hoop plastic. Tijd voor concurrentie uit Zweden oid.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:32
FicoF schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:31:
[...]
Projectmatig kosten bodemlussen (100meter) voor een gemiddelde woning zo`n € 2500- € 3000, aangelegd en al. Echt onderscheidend qua prijs kan ik het dus ook niet echt noemen.
Hoezo niet? Is toch maar eenmalig?
Edit: wat kost dat uit Zweden dan? Zit daar zo veel verschil tussen?

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 18-04-2013 13:58 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Roamor schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:57:
[...]

Ik vind dat echt bizarre prijzen voor 4 planken en een hoop plastic. Tijd voor concurrentie uit Zweden oid.
Helemaal mee eens! Ik denk dat het grootste gedeelte loonkosten zijn en investeringskosten (machines, apparatuur, vervoer, etc.)

Maar je kan veel zelf doen, toch?

De grondstoffen kosten peanuts, denk ik en een schop is niet zo duur.. ;)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:01:
[...]
Helemaal mee eens! Ik denk dat het grootste gedeelte loonkosten zijn en investeringskosten (machines, apparatuur, vervoer, etc.)
Maar je kan veel zelf doen, toch?
De grondstoffen kosten peanuts, denk ik en een schop is niet zo duur.. ;)
Heb jij wel eens een geul van 60-90 cm diep gegraven? Dat ben je snel zat, als je 10 meter in een weekend haalt is het veel ..... en onder het grondwater valt het helemaal niet mee, dan moet je bronbemaling gaan toepassen. Maar in de sloot is niet zo'n gek plan.... 50 m sloot * 2 * 40W = 4kW? 24uur per dag?

• NovapaX
Volgens mij is het nog steeds goedkoper en eenvoudiger om een paar putten te laten boren.
Is de kans op bevriezing bij een zeer koude winter of een daling van de grondwaterstand ook niet zo'n probleem.
Bij bij in de achtertuin (60 m2) kan ik niet meer dan 2kW (schatting) horizontale bodemwisselaar kwijt... Is ook niet genoeg.

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:07:
[...]

Heb jij wel eens een geul van 60-90 cm diep gegraven? Dat ben je snel zat, als je 10 meter in een weekend haalt is het veel ..... en onder het grondwater valt het helemaal niet mee, dan moet je bronbemaling gaan toepassen. Maar in de sloot is niet zo'n gek plan.... 50 m sloot * 2 * 40W = 4kW? 24uur per dag?
Hahaha, ja dat heb ik, samen met mijn vader zaliger. Ik was toen wel ongeveer 35 jaar jonger: in het weekend funderingen graven voor de huizen van bouwers onder eigen beheer.
Het vroor toen ook nog 10 graden. Leuke tijd, weinig mee verdiend, maar een sportschool tegenwoordig is duurder. Het was de tijd dat de mijnwerkers weliswaar vaak andere banen kregen aangeboden, maar dat betaalde erg weinig. Een beetje meehelpen, naast je opleiding was dus hier gewoongoed.

Maar ik heb een grote tuin en die geul gaat nog wel lukken, denk ik (wishfull thinking?) .
Het idee is wel iets om even op de "lijst" te zetten. Tuin genoeg.

Ons huis staat in het midden van een berg, dus grondwater verwacht ik eigenlijk niet.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NovapaX schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:17:
Volgens mij is het nog steeds goedkoper en eenvoudiger om een paar putten te laten boren.
Is de kans op bevriezing bij een zeer koude winter of een daling van de grondwaterstand ook niet zo'n probleem.
Bij bij in de achtertuin (60 m2) kan ik niet meer dan 2kW (schatting) horizontale bodemwisselaar kwijt... Is ook niet genoeg.
Weet je, als Tweaker moet je dit niet vragen, maar gewoon meten: een thermometer (digitaal heb je die op marktplaats al voor 3 Eurie. Daar zit meestal een kabeltje aan van ong. 1 m met een opnemer
Een stuk pijp van zeg eens een meter de grond in meppen, eruit trekken, de sensor van het metertje laten zakken, het zand uit de pijp eruit kloppen en in het gat stoppen. Metertje in een plastic zakje stoppen vanwege regen en dan elke dag even kijken.

Vanmiddag gedaan en we gaan eens meten >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-04-2013 14:26 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:24:
[...]
Weet je, als Tweaker moet je dit niet vragen, maar gewoon meten: een thermometer (digitaal heb je die op marktplaats al voor 3 Eurie. Daar zit meestal een kabeltje aan van ong. 1 m met een opnemer
Een stuk pijp van zeg eens een meter de grond in meppen, eruit trekken, de sensor van het metertje laten zakken, het zand uit de pijp eruit kloppen en in het gat stoppen. Metertje in een plastic zakje stoppen vanwege regen en dan elke dag even kijken.

Vanmiddag gedaan en we gaan eens meten >:)
Moet je er ook een maken waarbij je warmte onttrekt aan de bodem ( of opwarmt ) een meter of 50 cm verderop in een rechte lijn langs de meet punten .....

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:37:
[...]

Moet je er ook een maken waarbij je warmte onttrekt aan de bodem ( of opwarmt ) een meter of 50 cm verderop in een rechte lijn langs de meet punten .....
Baby-steps, mijn motto. Eerst eens kijken wat deze meting oplevert. Valt het tegen, of ik meet helemaal geen verschil, andere mogelijkheden onderzoeken.

Investeren doe ik meestal na meten. Zoveel geld hebben we nu ook weer niet ;)

• FicoF
rube schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:57:
[...]

Hoezo niet? Is toch maar eenmalig?
Edit: wat kost dat uit Zweden dan? Zit daar zo veel verschil tussen?
Ik bedoel, zo`n korf onderscheidt zich qua prijs niet echt van een gewone bodemlus/bron. Een bron heeft een beter rendement en je hebt die ruimte niet nodig. Dus vraag me af welke voordelen het systeem dan heeft.

Volgens de site:
Aardwarmtekorven hebben het voordeel dat er voor de installatie geen tijdrovende en dure boringen moeten worden verricht. Daardoor verlopen ook de procedures voor bouwvergunningen, die per provincie verschillen, aanzienlijk sneller en bijna altijd met een positief resultaat.
Bij dat prijsvoordeel heb ik dus mijn twijfels, daarnaast is dat gedeelte van die vergunning overdreven. Voor gesloten bronnen heb je niet eens een vergunning nodig.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:45:
[...]
Baby-steps, mijn motto. Eerst eens kijken wat deze meting oplevert. Valt het tegen, of ik meet helemaal geen verschil, andere mogelijkheden onderzoeken.
Investeren doe ik meestal na meten. Zoveel geld hebben we nu ook weer niet ;)
Wat ben / verwacht je te meten ?
1) Constante temperatuur?
2) Variabele temperatuur met de buiten temperatuur?
3) Verhoging bij zonnige dagen?
4) Seizoens-variaties?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:53:
[...]

Wat ben / verwacht je te meten ?
1) Constante temperatuur?
2) Variabele temperatuur met de buiten temperatuur?
3) Verhoging bij zonnige dagen?
4) Seizoens-variaties?
Tja, eigenlijk verwacht ik niets. Ik hoop wel dat, onafhankelijk van de buitentemperatuur, de temp. op 1m constant blijft, onafhankelijk van de omgevingstemp.

Dan weet ik in ieder geval dat ik verder ga.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:57:
[...]
Tja, eigenlijk verwacht ik niets. Ik hoop wel dat, onafhankelijk van de buitentemperatuur, de temp. op 1m constant blijft, onafhankelijk van de omgevingstemp.
Dan weet ik in ieder geval dat ik verder ga.
Even zoeken en dit gevonden.
En deze
Wat nieuwer

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, voor data-mining moet ik bij jou zijn.
Wel leuk dat oudere rapporten meer to the point zijn. Tegenwoordig is meer tekst waarschijnlijk beter.

Even door de grafieken gescant en dan valt me inderdaad op dat op 1 meter diepte de zaak behoorlijk stabiel is.
Of dat ook in deze situatie is (helling met een Amstel Goldrace percentage, ze hebben deze berg al eens moeten nemen) is natuurlijk de vraag. De metingen zijn gedaan op vlak oppervlakte.

Hier heb ik ook te maken met hemelwaterafvoerstroming. Daar is onze kelder de afgelopen jaren niet gelukkig mee geweest.

Wel oprechte dank voor de info! Werk voor komend weekend., qua leesvoer.

• NovapaX
De temperatuur van de bodem is het probleem niet... zal op 1 meter in de buurt van de 7-9 graden schommelen denk ik. In de winter ietsje kouder ofzo.
Maar dat ga jij ons binnenkort vertellen ;)

Het probleem is de warmteoverdracht in de bodem.
Als je energie uit die bodem gaat onttrekken moet dat ook weer aangevoerd worden van onder/boven/rondom.
Als dat niet snel genoeg gaat (bij droge grond bijvoorbeeld) dan bevriest je grond gewoon... doei COP.
Zit je in watervoerende lagen heb je dat probleem veel minder snel omdat het vermogen wat rondom de buis 'bijgevuld' kan worden veel groter is. Met zo'n put ga je gewoon een heel stuk de grondwatervoerende zandlagen in... daarvan is de capaciteit veel groter en de kans op bevriezing dus veel kleiner.

Je kunt natuurlijk wel meten hoe hoog het grondwater staat in je tuin.... maar je moet ook wel weten wat voor soort grondlagen er allemaal zitten. Bij mij is het bijvoorbeeld 1,5 meter zand (schatting) en daarna een laag klei...
Een specialist op het gebied van bodemwarmtewisselaars zou mij precies kunnen vertellen wat dat betekent voor het vermogen wat ik aan die grond kan onttrekken. Maar aangezien klei niet echt goed waterdoorlatend is verwacht ik niet dat ik die zandlaag echt als 'watervoerende' laag kan zien ondanks dat ik na 70 centimeter graven wel degelijk water het gat zie stromen.

Sparql TV wiki

• Dreamvoid
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:56:
Ik kan stelen van de toekomst niet echt onafhankelijk noemen...
Maar onafhankelijker dan stelen van de Arabische toekomst :)

• JeroenH
Dreamvoid schreef op donderdag 18 april 2013 @ 17:23:
Maar onafhankelijker dan stelen van de Arabische toekomst :)
Met een korte termijnblik wellicht... met een lange termijnblik maakt het niet uit. De aarde is van ons allemaal.

Verwijderd

Een specialist zou ik mezelf niet durven noemen, maar ik heb toevallig wel een dictaat over (o.a.) geothermische warmte-opslag voor me liggen. Op basis van dat dictaat (en de prachtige scans van het KNMI) kan ik alvast vertellen dat de bodemtemperatuur op 1m diepte varieert tussen ca 5 en 15 graden. Constant wordt het pas vanaf ca 15 meter diepte, met minimale variaties rond de 10 graden.
Dat betekent niet dat de warmte op 1 meter diepte niet bruikbaar is, wel dat je bijvoorbeeld moet uitkijken met waterleidingen in de buurt, het kan zomaar zijn dat je die anders kapot laat vriezen.
Verder vond ik typische warmtegeleidingscoëfficiënten en volumetrische warmtecapaciteiten voor verschillende grondsoorten, weliswaar in de context van verticale bodemwarmtewisselaars, maar 1m of 30 meter diepte zal hierin weinig verschil maken. Belangrijk is wel of de grond wel of niet met grondwater verzadigd is, dat scheelt fors op de geleidbaarheid en opslagcapaciteit.
De hele tabel overtypen gaat me wat ver, maar om een idee te geven een paar waarden:
met water verzadigd:
Zand (normaal): 1,73-5,02 W/mK, typisch 2,20 W/mK, capaciteit: 2,2-2,86 MJ/m3K, typisch 2,5 MJ/m3K,
Klei: 0,90-2,22 W/mK, typisch 1,6W/mK capaciteit: 1,6-3,4 MJ/m3K, typisch 2,4 MJ/m3K

niet met water verzadigd:
Zand (normaal): 0,27-0,75 W/mK, typisch 0,4 W/mK, capaciteit: 1,3-1,6 MJ/m3K, typisch 1,4 MJ/m3K,
Klei: 0,40-0,9 W/mK, typisch 0,4 W/mK capaciteit: 1,51-1,61 MJ/m3K, typisch 1,6 MJ/m3K
originele bron zou volgens het dictaat zijn: Witte, H.J.L., Gelder, A.J. van (2003), Kwaliteitsrichtlijn verticale bodemwarmtewisselaars, novem publicatie, te vinden op: http://www.groenholland.nl/download/2DEN-0324.pdf
Sommetjes met wat dit voor ontwerpimplicaties heeft volgen mogelijk een andere keer, eerst even de aandacht richten op een tentamen over micro-warmteoverdracht...

• JeroenH
Trouwens een kort verslagje van het bezoek van het Tweakers.net camerateam (zeef en TradeMarkNL) van vanmiddag: dat was leuk! Je ziet duidelijk dat ze het al eerder gedaan hebben, e.e.a. gaat geroutineerd.

Eerst een aantal vragen over zonnestroompanelen beantwoord, toen een filmpje bij de omvormers gemaakt en daarna laten zien welke mogelijkheden er zoal zijn om je opbrengst te monitoren.

Ik kan niet zeggen dat ik me nou enorm comfortabel voel voor de camera - ik hoop maar dat ze van mijn gebrabbel iets samenhangends kunnen maken. :S

Het filmpje komt waarschijnlijk zo tegen het einde van de zomer online, omdat ze de serie video's die ze aan het maken zijn als een wekelijkse serie uit willen brengen.

Overigens zijn ze nog op zoek naar onderwerpen. Dus ken (of ben) je een Tweaker die met zijn Tweakwaardige hobby/passie veel verder gaat dan andere mensen, wellicht kun je ze benaderen.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op deel twee van mijn media-optredens 8) vandaag: het voorjaardsdebat van GroenLinks Hilversum.

• ollie1965

ollie1965

engelbertus schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:47:
Gewoon als je aan het verbouwen bent daar dubbel aanleggen voor regenwater gebruik waar je dat wilt.
Dus WC's , wasmachine aansluiting, buitenkraantje.
Als je een doorlopende jaarbuffer wilt hebben voor het gebruik van WC, wasmachine en tuinbesproeiing heb je dat wel nodig (8000L). Alleen de WAF is hier - - en t.o.v. de investeringen ook - -.
Maar als je toch aan het verbouwen bent moet je het gewoon meenemen later doe je het niet meer. Zo zit het hele huis ook vol met loze pijpen voor domotica (aansturing en meten), loze pijpen voor "extra", loze pijpen voor water op plaatsen waar we het misschien ooit willen hebben enz enz enz

Kijk maar eens op www.regenwater.com of google op Regenwaterverordening
De 2600L nu is alleen voor de tuin (2x IBC 1000L en 3 regentonnen)

Verwijderd

Nog even over het systeem van aardwarmte.
De goede man heeft 100 meter slang in de sloot naast zijn huisje liggen. Onze visjes liggen ook lekker in de prut het einde van de winter af te wachten. Dus afzinken in de sloot, zo ver mogelijk de modder induwen. Potentieel probleempje: eens in de paar jaar komt er een bootje langs en die maakt de wallekanten schoon en diept de sloot uit. U voelt hem al. Vandaar geen glycol ofzo in de slang maar gewoon kraanwater. Gaat het ergens lek dan geen milieuschade.
De goede man is een techneut pur sang dus heeft van alle belangrijke punten meetpunten gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://fambank.home.xs4all.nl/tweakers/IMG_7448-2.jpg
Een tweaker waardig.
Volgens zijn metingen is de temperatuur op een meter diepte vrijwel constant, het hele jaar door. Onder het ijs stroomt de warmte nog efficienter.
Zijn systeem is al op verschillende plekken aangelegd om de kinderziekten eruit te halen. Deze plaatsen bevinden zich in de polder de Beemster en zoals we allemaal nog weten: kleigrond.
Er is een kerkje in West-Graftdijk met een monumentaal orgel. Omdat de temperatuur in de kerk zo fluctueert en daardoor het orgel om het jaar moet worden gestemd enzo en er naast de kerk een plas water ligt gaan ze zijn systeem daar aanleggen. NCRV heeft opnames gemaakt.
En erg leuk: er is een stichting opgericht om de zaak productierijp te maken. Want de bedoeling is dat het op de markt komt als bouwpakket. Funding komt waarschijnlijk van een collega-energiecoöperatie (want zoveel pecunia hebben wij nog niet over).

Doe maar een DM, dan krijg je zijn gegevens.
Ik zal ook de Zweedse connectie vragen of ze een systeemnaam hebben.
Nog even commentaar op sommige messages: je hoeft natuurlijk niet voor 100% je verwarming te dekken, dat zou wel ideaal zijn, maar je hebt toch wel aardig wat prik nodig. Dus als je al overschot hebt: no problemo maar anders wordt het wat PV bijplaatsen.

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 18 april 2013 @ 17:50:
Trouwens een kort verslagje van het bezoek van het Tweakers.net camerateam (zeef en TradeMarkNL) van vanmiddag: dat was leuk! Je ziet duidelijk dat ze het al eerder gedaan hebben, e.e.a. gaat geroutineerd.
Mooi, ben benieuwd naar het filmpje. Hopelijk inspireert dat meer tweakers richting DED. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 00:19:
Nog even over het systeem van aardwarmte.

Doe maar een DM, dan krijg je zijn gegevens.
Ik zal ook de Zweedse connectie vragen of ze een systeemnaam hebben.
Hoef hem niet persoonlijk te contacten, maar weet je ook of hij zijn ervaringen online heeft gezet?

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mijn excuses! was eigenlijk bedoelt als grap, maar die kwam niet goed over.
Maar misschien ben ik ongewoon, zou best kunnen.
Dat zie ik dan weer als zeer negatief :Y
zeg dan tenminste: ik ben positief ongewoon :7
je hebt weet ik hoeveel mensen al gemotiveerd en geinspireerd _/-\o_ mij in ieder geval wel

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 18 april 2013 @ 17:50:
Trouwens een kort verslagje van het bezoek van het Tweakers.net camerateam (zeef en TradeMarkNL) van vanmiddag: dat was leuk!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik kan niet zeggen dat ik me nou enorm comfortabel voel voor de camera - ik hoop maar dat ze van mijn gebrabbel iets samenhangends kunnen maken. :S
Alweer te negatief :P
Het filmpje komt waarschijnlijk zo tegen het einde van de zomer online
Waarom moet dat zo lang duren :?

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:19:
Mijn excuses! was eigenlijk bedoelt als grap, maar die kwam niet goed over.
Nergens voor nodig, ik was zelf niet duidelijk. Ik bedoelde dat de terugverdientijd van een televisie negatief is, omdat het ding je aanzet tot het kopen van dingen je niet nodig hebt, van geld wat je niet hebt en waar je uiteindelijk alleen maar ongelukkiger van wordt.
Dat zie ik dan weer als zeer negatief :Y
zeg dan tenminste: ik ben positief ongewoon :7
je hebt weet ik hoeveel mensen al gemotiveerd en geinspireerd _/-\o_ mij in ieder geval wel
Dat is mooi :)
JAN-B schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:26:
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ja, ik ook :)
Alweer te negatief :P
Onzeker, meer :P
Waarom moet dat zo lang duren :?
Omdat ze een aantal filmpjes aan het maken zijn die ze als wekelijkse serie willen uitbrengen. Omdat de serie mogelijk midden in de zomer klaar is (wanneer veel mensen op vakantie zijn) wachten ze waarschijnlijk tot na de vakantieperiode. Maar dat maakt me niet uit, ik ben geduldig.

• JeroenH
Goed nieuws: "Two new bikes are sold for every car in Europe"

Bron.

Het wordt nog wel wat met de echte duurzaamheid :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Verwijderd

Roamor schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:21:
[...]
Hoef hem niet persoonlijk te contacten, maar weet je ook of hij zijn ervaringen online heeft gezet?
Nee, niet dat ik weet. Ik heb wel een verslagje op onze site neergezet en pdfje met het principe.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2013 21:45 ]

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:45:
[...]
Nergens voor nodig, ik was zelf niet duidelijk. Ik bedoelde dat de terugverdientijd van een televisie negatief is, omdat het ding je aanzet tot het kopen van dingen je niet nodig hebt, van geld wat je niet hebt en waar je uiteindelijk alleen maar ongelukkiger van wordt.
TVT Negatief omdat hij aanzet tot (aan)kopen.....mmmmm.
Ik lach meestal om het "witter dan wit" "geeft je het gevoel van" reclames. Of soms erger ik me "ik ben toch niet gek". Daarin tegen wat kijk ik aan tv. Het meest bekeken programma door mij is Klokhuis en het jeugdjournaal samen met mijn zoon. De rest alleen documantaires welke ik meestal opneem.

Kopen van geld dat je niet hebt, ik ben van de oude stempel. Het enigste waar je geld voor leent is voor een woning, de rest spaar je voor. En als je omloopsnelheid van spullen laag is hou je geld over. Als ik soms collega's hoor dat het daar vaak "aan het einde van het geld hou ik altijd nog een stukje van de maand over * "
en wetende dat ze gewoon in de zelfde salarisschaal zitten en een vergelijkbare woning hebben maar geen kinderen......... Maar wel ieder jaar een nieuwe PC, tablet, Smartphone, streamer enz enz.

* met dank aan Loesje

• JeroenH
Reclames, zowel de 'echte' als de verborgen, zijn krachtiger dan je denkt. Of anders gezegd, wij mensen zijn zulke simpele wezens dat we slechter weerstand kunnen bieden aan dit soort verfijnde impulsen van we denken.

Vooral kinderen moet je niet blootstellen aan reclames, die zijn daar nog helemaal niet tegen bestand...

Wat je zegt over financiën snijdt hout, ik zie dat ook om me heen. Ik ben wat dat betreft uitstekend opgevoed: als je iets wilt hebben dan spaar je er maar voor. De wereld zou er een stuk beter voor staan, denk ik, als dat de norm zou zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 19-04-2013 22:32 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:34
Leuk stukje!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:24:
[...]

Nee, niet dat ik weet. Ik heb wel een verslagje op onze site neergezet en pdfje met het principe.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 22:30:
Reclames, zowel de 'echte' als de verborgen, zijn krachtiger dan je denkt. Of anders gezegd, wij mensen zijn zulke simpele wezens dat we slechter weerstand kunnen bieden aan dit soort verfijnde impulsen van we denken.

Vooral kinderen moet je niet blootstellen aan reclames, die zijn daar nog helemaal niet tegen bestand...

Wat je zegt over financiën snijdt hout, ik zie dat ook om me heen. Ik ben wat dat betreft uitstekend opgevoed: als je iets wilt hebben dan spaar je er maar voor. De wereld zou er een stuk beter voor staan, denk ik, als dat de norm zou zijn...
Onze zoon (7) kijkt gewoon de reclames, en ja na de zomervakantie als de "feestmaanden reclame" er weer zijn komt ook bij hem naar boven "dat wil ik". Maar als hij iets wilt zal hij er zelf voor moeten sparen en rekenen zit er al in. Na een kleine som en wat hij er wel/niet mee kan valt het elke keer af (keuze niet een tekort aan geld). Met resultaat dat we hem moeten aanmoedigen om soms toch iets te komen. We voeden hem op met zakgeld en dat er een deel van gespaard moet worden.
Het is de opvoeding in dit stadium van zijn leven wat de vorming is voor zijn latere uitgave patroon, ik denk dat het al redelijk begint te landen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
Nog even over groene energie.....
DELTA ENERGY en haar HOUTVERBRANDINGSPLAN
---------------------------------------------------------------------------
DELTA wil voor de geplande ombouw naar houtsnipperverbranding van de kolenverbrander, die naast de nucleaire unit in Borssele staat, een beroep doen op de Subsidiepot voor Duurzame Energie+, SDE. In die SDE pot zit € 3 miljard en Delta wil daarvan € 1 miljard. Milieuorganisaties zien de bui hangen en schreeuwen moord en brand: hun politieke afsplitsing, Groen Links dus, heeft al Kamervragen gesteld terzake.
Delta lijkt echter een maas in de betrokken wet te hebben ontdekt waardoor het, volgens bronnen bij het Min E.Z., aanspraak kan maken op naar schatting € 900 miljoen subsidie. De betreffende wetsartikelen zijn onduidelijk en juridisch zou Delta, altijd volgend die bronnen op het Ministerie, wel degelijk een kans maken.
Interessant nieuws dus voor onze ingenieurbureaus en contractors om op te volgen

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• FicoF
ollie1965 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 22:22:
[...]

TVT Negatief omdat hij aanzet tot (aan)kopen.....mmmmm.
Ik lach meestal om het "witter dan wit" "geeft je het gevoel van" reclames. Of soms erger ik me "ik ben toch niet gek". Daarin tegen wat kijk ik aan tv. Het meest bekeken programma door mij is Klokhuis en het jeugdjournaal samen met mijn zoon. De rest alleen documantaires welke ik meestal opneem.

* met dank aan Loesje
Het is ook maar net wat je kijkt. Hier kijken we eigenlijk alleen gericht programma's. Wat actialiteitprogramma's en soms wat reportages van Zembla, tegenlicht en dergelijke. Ik wordt op het internet eigenlijk meer geconfronteerd met reclame. Ook hier op Tweakers, allemaal stoere pv panelen en warmtepompen die ik dan wil kopen enzo. >:)

• FicoF
Wat is dat toch met greenchoice? Sinds dit jaar reageren ze echt super slecht op e-mail en ze komen ook nauwelijks nog positief in het nieuws. Best wel zonde want ze hebben zoveel potentie.

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:24:
[...]

Bedankt, leuk om te lezen.

• engelbertus
ollie1965 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:12:
[...]

Gewoon als je aan het verbouwen bent daar dubbel aanleggen voor regenwater gebruik waar je dat wilt.
Dus WC's , wasmachine aansluiting, buitenkraantje.
Als je een doorlopende jaarbuffer wilt hebben voor het gebruik van WC, wasmachine en tuinbesproeiing heb je dat wel nodig (8000L). Alleen de WAF is hier - - en t.o.v. de investeringen ook - -.
Maar als je toch aan het verbouwen bent moet je het gewoon meenemen later doe je het niet meer. Zo zit het hele huis ook vol met loze pijpen voor domotica (aansturing en meten), loze pijpen voor "extra", loze pijpen voor water op plaatsen waar we het misschien ooit willen hebben enz enz enz

Kijk maar eens op www.regenwater.com of google op Regenwaterverordening
De 2600L nu is alleen voor de tuin (2x IBC 1000L en 3 regentonnen)
c

De loze leidingen snap ik, de grote hoeveelheid buffer ook, maar voor veel mensen is een afdoende waterbuffer niet haalbaar. Een gecombineerde oplossing zou mooi zijn, dat je dus niet zelf iets hoeft te doen om regenwater te gebruiken als er voldoende in de buffer zit, op een low cost en low maintenance manier.
Je wilt geen hoge elctrarekening voor besturingstechniek, onderhoud en hydrofoor etc.
Stel nu dat geberit hun reservoirs voortaan domweg met 2 aansluitingen en vlotters zou leveren, dan ben je daar al klaar, en kan het zelfstandig en mechanisch al werken. Zo ook voor een wasmachine aansluiting. Evt nog warmtewisselaar voor hotfill.... dat kan dan mechanisch, en werk zodra er voldoende waterdruk op de regenwaterleiding staat. De wasmachinenhoeft er niets van te weten. Zodra e.e.a. ingeburgerd is en alles toch al een ip adres heeft, kan de wasmachine on demand de hydrofoor aanzetten, en alles in werking zetten zodra de zonnepanelen lekker in de zon komen te liggen...

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 20-04-2013 15:08 ]

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Om nog even terug te komen op de eneco jaarafrekeking.
Ik weet al wat het gespaarde bedrag was want dat staat sinds gisteren op mijn rekening. De factuur heb ik nog niet gezien ;0

Das precies andersom dan waar greenchoice ooit eens een boete voor heeft gehad.

p.s. ik begin stiekem het idee te krijg dat ik eerder uit mijn eneco ben gegooid dan dat mijn contract is opgezegd en dat ik ook geen factuur per email heb ontvangen daardoor .... het leven van overstappers gaat weer over rozen ;) .... Als ze trouwens geen factuur zenden, dan heb ik wel een leuke vordering op eneco... Ik heb namelijk wel het hele jaar geld op hun rekening gestort.

[ Voor 42% gewijzigd door Mafketel op 20-04-2013 20:06 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een Powerrouter met ingebouwd vliegwiel lijkt me wel wat :)
YouTube: Velkess Energy Storage & the Solar Home#!
http://www.visionair.nl/i...maakt-loodaccu-overbodig/

[ Voor 51% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-04-2013 21:12 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Al een tijdje bekend. Zeker 35 jaar geleden al tekeningen gezien van een bus die met vliegwielen energie opsloeg. Voor thuisgebruik is dit zeker nieuw.

Kost wel wat weiland, in de tekst wordt gesproken over "uitweiden". :X

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voor opslag van zonnestroom lijkt het een nieuwe onwikkeling te zijn.
Wie weet.

• engelbertus
voor sommige achtbanen worden ook vliegwielen gebruikt, vanwege de hoeg strpoombehoefte tijdens het versnellen, en vrij snel erna wordt er weer afgeremd..
staat vast wel iets op youtube

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat klopt, heb ik ergens in een Duitse dokumantaire voorbij zien komen dacht ik, of in een uitzending van Tegenlicht zou ook kunnen.

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Een bus met een vliegwiel bestond al:
Wikipedia: Gyrobus
En dat in 1950...

[ Voor 8% gewijzigd door Angels2 op 20-04-2013 22:16 ]

Pagina: 1 ... 115 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.