De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.103 views

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:22:
Als het met de verlichting lukt en er is nog een paar Eurie over, dan gaat de diepvries in de garage aan de accu.
Kosten? We houden jullie op de hoogte. :)
Waarom niet de diepvries lekker tot -30 laten afkoelen direct uit PV op mooie zonnige dagen en 's nachts (geen pv, duh) weer langzaam naar -20 laten oplopen.

En 's winters, als PV weinig opbrengst heeft omdat de sneeuw op de PV ligt, zet je het gewoon lekker buiten neer bij -10 ;)

Er zitten nog een paar haken en ogen aan, maar ik zou eerder hier naar toe gaan werken dan met accu's.
Hetzelfde eigenlijk voor de koelkast (volgens mij moet dat kunnen als je een goede geisoleerde koelkast hebt en die 's avond - 's nachts niet (te veel) open doet.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:52
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:22:
Wij gaan een beetje experimenteren met een autonoom systeem, kleinschalig en vooral voor verlichting.
Wat is precies de reden dat je dit wilt? Wat is er mis met netgekoppeld, met al zijn voordelen?

Ik ben vooral benieuwd naar de totaalprijs per kWh... Het zou me verbazen als die minder dan tien keer zo hoog is als uit een netgekoppelde installatie. En met specifiek dat in het achterhoofd dus mijn vraag: waarom...?

-edit-

Vraagje: hoeveel kWh verbruikt die vriezer per jaar? Ik heb wel zin om eens wat te rekenen :)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 16-04-2013 15:43 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:35:
[...]

Waarom niet de diepvries lekker tot -30 laten afkoelen direct uit PV op mooie zonnige dagen en 's nachts (geen pv, duh) weer langzaam naar -20 laten oplopen.

En 's winters, als PV weinig opbrengst heeft omdat de sneeuw op de PV ligt, zet je het gewoon lekker buiten neer bij -10 ;)

Er zitten nog een paar haken en ogen aan, maar ik zou eerder hier naar toe gaan werken dan met accu's.
Hetzelfde eigenlijk voor de koelkast (volgens mij moet dat kunnen als je een goede geisoleerde koelkast hebt en die 's avond - 's nachts niet (te veel) open doet.
Volgens mij lukt dit niet echt :>

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenH
Oh zeker wel, op grotere schaal wordt er al mee geëxperimenteerd: http://www.treehugger.com...rigerated-warehouses.html

Ik zie geen reden waarom dit niet op kleinere schaal zou kunnen. Alleen niemand heeft het nog gedaan. Typisch iets voor een ondernemende Tweaker om te onderzoeken...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:36:
[...] Wat is precies de reden dat je dit wilt? Wat is er mis met netgekoppeld, met al zijn voordelen? Ik ben vooral benieuwd naar de totaalprijs per kWh... Het zou me verbazen als die minder dan tien keer zo hoog is als uit een netgekoppelde installatie. En met specifiek dat in het achterhoofd dus mijn vraag: waarom...?
Meestal is dat vooral het romantische idee van vrijheid en onafhankelijkheid. Volgens mij hebben we er ook ergens een topic over. En ja, dat mag wat kosten voor sommigen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:36:
[...]

Wat is precies de reden dat je dit wilt? Wat is er mis met netgekoppeld, met al zijn voordelen?

Ik ben vooral benieuwd naar de totaalprijs per kWh... Het zou me verbazen als die minder dan tien keer zo hoog is als uit een netgekoppelde installatie. En met specifiek dat in het achterhoofd dus mijn vraag: waarom...?

-edit-

Vraagje: hoeveel kWh verbruikt die vriezer per jaar? Ik heb wel zin om eens wat te rekenen :)
Tja Jeroen, er is niets mis met een netgekoppeld systeem. Sterker nog, waarschijnlijk is het een onmogelijkheid om los van het net te komen.
Maar het is een streven dat ik al jaren heb, en sinds 2005 (de aankoop van dit huis) zijn de mogelijkheden er: flink dakoppervlak, slechts ong. 1/3 gebruikt voor PV (de garage/stal)en nu al neggie. Dat zuigt. Er ligt nog een heel dak op het huis vrij van PV.

Daarnaast ben ik een "meter". Gewoon beginnen met een proefopstelling en kijken wat het allemaal gaat kosten en hoe je die kosten terug kunt brengen.

Sommige mensen gaan 3x per jaar op vakantie, eten vaker buiten de deur en rijden om de 3 jaar een nieuwe auto. Sommige mensen besteden dit geld aan andere dingen 8)

Waarom? Omdat het (misschien) kan!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• rube
JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:47:
[...]
Oh zeker wel, op grotere schaal wordt er al mee geëxperimenteerd: http://www.treehugger.com...rigerated-warehouses.html

Ik zie geen reden waarom dit niet op kleinere schaal zou kunnen. Alleen niemand heeft het nog gedaan. Typisch iets voor een ondernemende Tweaker om te onderzoeken...
Exact, ik zou hier ook graag verder mee willen experimenteren in een volgend huis. Net zoals meer gebruik maken van andere logische zaken, zoals dat niet alles in de koelkast hoeft en een kelder jaar rond ook vaak een mooie koele temperatuur heeft om veel producten goed te houden.

@ Schinnen groen: we dagen je als tweaker uit om daarmee nog duurzamer te zijn >:)

@JeroenH: ik begrijp wel waarom denk ik, dat is puur een gevoel. Dat heb ik ook (wel eens). Maar met accu's enzo is idd. niet duurzamer (tenzij....miniem, berekening etc.)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Fiber schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:48:
[...]

Meestal is dat vooral het romantische idee van vrijheid en onafhankelijkheid. Volgens mij hebben we er ook ergens een topic over. En ja, dat mag wat kosten voor sommigen. :)
Close, but no sigar ;)

PV en autonomie als "life style" 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-04-2013 16:10 ]

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:01:
Daarnaast ben ik een "meter". Gewoon beginnen met een proefopstelling en kijken wat het allemaal gaat kosten en hoe je die kosten terug kunt brengen.
Ik ben je al voorgeweest, ik ben gestart met een autonoom systeempje. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd.
Waarom? Omdat het (misschien) kan!!
OK. Maar wat is het verbruik van die vriezer? Anders ga ik schatten hoor! >:)

• rube
JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:10:
[...]
Ik ben je al voorgeweest, ik ben gestart met een autonoom systeempje. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd.
[...]

OK. Maar wat is het verbruik van die vriezer? Anders ga ik schatten hoor! >:)
Ter info, verbruik onze vriezer is 0.7 kWh per dag bij circa -20.
Dat liep terug naar 0.4 kWh bij een temperatuur van circa -12

En bij een goede vriezer, kan de stroom 24 uur uitvallen, voordat je echt problemen krijgt. Dag-Nacht cyclus met PV moet dus wel redelijk lukken (althans, in de zomer / als de zon schijnt :9)

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
code:
1
2
3
4
5
Outlets.fridge.state = (PV.stats.Pcurrent > 100 && Appliances.fridge.temp > -30) || Appliances.fridge.temp > -10

If Sensors.outside.temp < -10 
   Communicate.phone.text(wife, message = "schatje, zet jij ff de vriezerinhoud buiten en trek gelijk de stekker eruit")
end

:+

[ Voor 45% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2013 16:19 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• rube
NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:13:
Outlets.fridge.state = (PV.stats.Pcurrent > 100 && Appliances.fridge.temp > -30) || Appliances.fridge.temp > -10
:+
Ik ben niet zo van het programmeren, maar als ik het goed lees moet je hierbij eigenlijk nog wel even met data van de b.v. de afgelopen 5 jaar kijken hoeveel PV je hiervoor nodig hebt.
Ander kun je wel het e.e.a aansturen maar weet je nog niet zeker of het ook gaat gebeuren :)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:11:
[...]

Ter info, verbruik onze vriezer is 0.7 kWh per dag bij circa -20.
Dat liep terug naar 0.4 kWh bij een temperatuur van circa -12

En bij een goede vriezer, kan de stroom 24 uur uitvallen, voordat je echt problemen krijgt. Dag-Nacht cyclus met PV moet dus wel redelijk lukken (althans, in de zomer / als de zon schijnt :9)
Nou, ik zou bij jou niet willen eten uit de vriezer als die regelmatig op -12C staat.

Het verbruik van onze vriezer is ong. 0,6 - 0,8 kWh per etmaal.

Wij koken graag en vaak grote porties, dus de diepvries is essentieel. Soms eten we een week lang uit de diepvries. Als je bijvoorbeeld spaghettisaus maakt (nee, niet uit een pakje, met verse ingrediënten) maken we 6 porties voor 2 personen. Dat scheelt:
- werktijd
- energie

Dat geldt voor vele andere produkten in onze kist.

We bakken ook niet een broodje, maar meteen een aantal.
Heerlijk! Daar kan geen enkele waaibomenbakker tegenop >:)

Man, man, man wat is het brood uit de "warme bakker" een armoedig zooitje.
Helemaal de weg kwijt, denk ik.

• rube
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:18:
[...]
Nou, ik zou bij jou niet willen eten uit de vriezer als die regelmatig op -12C staat.
Dat was ook een experiment ;)

Maar het kleine vriesvak in sommige koelkasten gaat volgens mij niet veel lager hoor. Als je zaken niet al te lang laat liggen kan dat wel. Moet je natuurlijk geen vlees maanden in laten liggen :-(

En zeker geen /3 :P

• NovapaX
Ach... zolang je producten niet veel langer dan 1 a 2 weken in de vriezer laat zitten is -12 geen probleem geloof ik. Dan gebruik je hem gewoon als een groot 'vriesvakje'

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:21:
Ach... zolang je producten niet veel langer dan 1 a 2 weken in de vriezer laat zitten is -12 geen probleem geloof ik. Dan gebruik je hem gewoon als een groot 'vriesvakje'
Maar dan heb je ook geen dievriesKIST nodig ;)

• NovapaX
rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:18:
[...]

Ik ben niet zo van het programmeren, maar als ik het goed lees moet je hierbij eigenlijk nog wel even met data van de b.v. de afgelopen 5 jaar kijken hoeveel PV je hiervoor nodig hebt.
Ander kun je wel het e.e.a aansturen maar weet je nog niet zeker of het ook gaat gebeuren :)
Een beetje zuinige, en niet te grote, vriezer zal niet snel meer dan 100 Watt gebruiken als hij draait/pompt.
Moet je alleen zorgen dat zelfs bij een bewolkte dag je PV installatie gedurende enige tijd minimaal 100W vermogen opbrengt om de vriezer weer 'op te laden'

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:23:
[...]

Een beetje zuinige, en niet te grote, vriezer zal niet snel meer dan 100 Watt gebruiken als hij draait/pompt.
Moet je alleen zorgen dat zelfs bij een bewolkte dag je PV installatie gedurende enige tijd minimaal 100W vermogen opbrengt om de vriezer weer 'op te laden'
Hmmmm, een diepvrieskist verbruikt per etmaal ca. 0,8 kWh.
100W = 100 Wh per uur = 2400 Wh per etmaal = 2,4 kWh ;)

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Gewoon een leuke UPS ertussen hangen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:30:
Als -ie continue draait heb je gelijk.
Even Plugwise geraadpleegd:
Over de afgelopen 2 maanden is het verbruik van die kist 0,5 kWh per etmaal.
Dat varieert per seizoen, en ZEKER als je de zaak niet afstelt op -18C >:)

• rube
NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:23:
[...]
Maar je moet dat wel heel het jaar door bekijken. Ik heb dagen gehad de afgelopen 6 maanden dat ik er een hele dag *NIETS" uit een 2100 Wp installatie kreeg. Dan moet je dus kijken hoe vaak dat voorkomt, hoe lang dat maximaal duur en wat de temperatuur moet zijn om die periode te overbruggen.
Iets van een optimum vinden enzo.

Maar ja, zoals gezegd, op die dagen kun je de spullen ook gewoon buiten leggen. Wel oppassen met katten enzo natuurlijk, anders is je vlees/vis alsnog weg :P

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:34:
[...]

Maar je moet dat wel heel het jaar door bekijken. Ik heb dagen gehad de afgelopen 6 maanden dat ik er een hele dag *NIETS" uit een 2100 Wp installatie kreeg. Dan moet je dus kijken hoe vaak dat voorkomt, hoe lang dat maximaal duur en wat de temperatuur moet zijn om die periode te overbruggen.
Iets van een optimum vinden enzo.

Maar ja, zoals gezegd, op die dagen kun je de spullen ook gewoon buiten leggen. Wel oppassen met katten enzo natuurlijk, anders is je vlees/vis alsnog weg :P
...en met je hond natuurlijk ;)

Het aardige van het verhaal is wel dat je veel minder energie nodig hebt in die periode.
Dan is een tractie/semi-tractie accu wel een mooie oplossing. Die hebben het niet zo snel koud.

Maar even "bij de weg": de periode, zelfs het afgelopen halve (kl*te-weer-)jaar, waarbij de temperaturen onder de -18C zijn geweest kan je op 1 hand aftellen....

• rube
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:38:
[...]
Maar even "bij de weg": de periode, zelfs het afgelopen halve (kl*te-weer-)jaar, waarbij de temperaturen onder de -18C zijn geweest kan je op 1 hand aftellen....
Dat is waar, maar aan de andere kant, de diepvries zal bij (b.v.) -5 (en ook 0) natuurlijk lang niet zo snel opwarmen in vergelijk met wanneer hij binnen staat of in de zomer als het 20 graden is.
Dus heb je ook maar een heel kleine beetje energie nodig om hem op -18 te houden (zoals je zelf eigenlijk ook al aangaf 8)7 )

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:46:
[...]

Dat is waar, maar aan de andere kant, de diepvries zal bij (b.v.) -5 (en ook 0) natuurlijk lang niet zo snel opwarmen in vergelijk met wanneer hij binnen staat of in de zomer als het 20 graden is.
Dus heb je ook maar een heel kleine beetje energie nodig om hem op -18 te houden (zoals je zelf eigenlijk ook al aangaf 8)7 )
Meetgegevens nodig?
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/diepvries_zps805f2348.jpg

Zie het effect van een temperatuurverhoginglaging met 0,5C de laatste 2 weken

• rube
Lekker he :9. Ik heb ook die gegevens.
Maar ze lijken bij jou wel meer te schommelen. Te maken met omgevingstemperatuur of verschil in vullen/open doen?

Maar grotere fluctuaties zitten denk ik in je PV opbrengst, die gegevens zijn waarschijnlijk nog belangrijker om e.e.a. zo goed mogelijk op elkaar af te kunnen stemmen?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:08:
Lekker he :9. Ik heb ook die gegevens.
Maar ze lijken bij jou wel meer te schommelen. Te maken met omgevingstemperatuur of verschil in vullen/open doen?

Maar grotere fluctuaties zitten denk ik in je PV opbrengst, die gegevens zijn waarschijnlijk nog belangrijker om e.e.a. zo goed mogelijk op elkaar af te kunnen stemmen?
Absoluut, je kan uit de gegevens zien of iemand "illegaal" aan het eten slaat :X

Wat wel een eyeopener was, is het feit dat als je de diepvries goed afstelt (met een goede temp-meter, dus) je een hoop energie kunt besparen.

Meten is weten (open deur hier, denk ik). :9

• rube
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:12:
[...]
Absoluut, je kan uit de gegevens zien of iemand "illegaal" aan het eten slaat :X
Zo kon ik zien of er gestofzuigd was door mijn partner boven, zonder dat ik er was geweest :+

• NovapaX
Dat zie ik altijd aan de hoeveelheid stof die op de vloer ligt...

Waarom zijn deuren van koelkasten en vriezers trouwens niet zelfsluitend? Is dat nou zou moeilijk of ben ik echt de eerste die daaraan denkt? (kan ik me haast niet voorstellen)
(vanacht heeft mijn vriezer op een klein kiertje gestaan, erg vervelend)

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2013 17:27 ]

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:18:
[...]

Zo kon ik zien of er gestofzuigd was door mijn partner boven, zonder dat ik er was geweest :+
Hoe was het ook alweer? Alle voordeel heeft z'n nadeel, ofzo :X

Maar even serieus: wist jij dat die HR combi ketel zoveel kWh's verbruikt? Ik niet, dusssz..

• rube
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:28:
[...]

Maar even serieus: wist jij dat die HR combi ketel zoveel kWh's verbruikt? Ik niet, dusssz..
Nee, dat wist ik niet. die heb ik nog steeds niet gemeten....ook nog eens doen

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:28:
[...]
Hoeveel is zoveel ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het wordt wel ingewikkeld om steeds plaatjes te plaatsen, maar even wat getallen:

1-1-2012 t/m 1-1- 2013: 236,98 kWh.

1-1-2011 t/m 1/1/2012: 215,60 kWh.

Dat is bijna 10 procent van ons jaarverbruik.

• rube
NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:26:
Dat zie ik altijd aan de hoeveelheid stof die op de vloer ligt...
Ja, maar dan moet je er dus wel eerst naar toe lopen :+
Waarom zijn deuren van koelkasten en vriezers trouwens niet zelfsluitend? Is dat nou zou moeilijk of ben ik echt de eerste die daaraan denkt? (kan ik me haast niet voorstellen)
(vanacht heeft mijn vriezer op een klein kiertje gestaan, erg vervelend)
Ja, hebben wij ook wel eens gehad, maar dat is dan meestal omdat er een lade niet goed gesloten is.
Wat ik zo snel vind op het www (en ook zelf zo ervaar) is dat de deuren wel sluiten als deze <15 graden open staat.

Misschien zetten ze er geen sterke veer achter i.v.m. de veiligheid? zo sneu voor de kat die nog ff dat visje er uit wilde pakken :+

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:34:
[...]
Het wordt wel ingewikkeld om steeds plaatjes te plaatsen, maar even wat getallen:
1-1-2012 t/m 1-1- 2013: 236,98 kWh.
1-1-2011 t/m 1/1/2012: 215,60 kWh.
Dat is bijna 10 procent van ons jaarverbruik.
mmm Dat is flink, enig idee welk onderdeel van de combi ketel wat verbruikt ?

Pomp, Ventilator, Elektronica, Transformator ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De grootste eye opener in de afgelopen jaren is geweest dat ik eindelijk begreep hoeveel energie 1 kWh wel niet is.
Mega!!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:38:
De grootste eye opener in de afgelopen jaren is geweest dat ik eindelijk begreep hoeveel energie 1 kWh wel niet is.
Mega!!
Nee Kilo :)
Of 3.6 MJ .....

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-04-2013 17:41 ]

• JeroenH
Weer even wat olie op het subsidievuur: 'de Nederlander' betaalt per jaar € 340 aan fossiele subsidies

http://www.duurzaambedrij...erfeed&utm_medium=twitter

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:37:
[...]

mmm Dat is flink, enig idee welk onderdeel van de combi ketel wat verbruikt ?

Pomp, Ventilator, Elektronica, Transformator ?
Eigenlijk geen idee. Als de ketel niet in werking is, dus de temperatuur hoger is dan wat de thermostaat aangeeft, is het verbruik 10W.

De electronica verbruikt dus in stand by 10W.
De rest wordt verbruikt door ?????

De pompschakelaar is ingesteld op nadraaitijd van 10 minuten.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

1Kilo Watt hour = 3.6 Mega Watt hour 8)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:49:
[...]

Ik bedoelde Mega-veel, maar je had waarschijnlijk een zware dag... ;)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Voor de fietsers onder ons die ook een hekel hebben aan het verwisselen van de binnenband.
Kijk eens naar onderstaand filmpje :)
http://www.gaadi.de/index.php?id=2&L=3

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:11:
Voor de fietsers onder ons die ook een hekel hebben aan het verwisselen van de binnenband.
Kijk eens naar onderstaand filmpje :)
http://www.gaadi.de/index.php?id=2&L=3
Hoezo binnenband? Heb je geen auto? :X

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hoe wil je daar in hemelsnaam de binnenband uithalen :o

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hoezo? Zit daar dan geen binenband in?? B)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb er nog nooit in gekeken :Y)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:18:
[...]

We bakken ook niet een broodje, maar meteen een aantal.
Heerlijk! Daar kan geen enkele waaibomenbakker tegenop >:)

Man, man, man wat is het brood uit de "warme bakker" een armoedig zooitje.
Helemaal de weg kwijt, denk ik.
Daarom is het zo rustig in bakkerij waar ik werk ;(

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• JeroenH
Okay, it's official: komende donderdag om 12 uur staat het Tweakers camera-team bij mij voor de deur om een Gathering of the Tweakers (zie voorgaande afleveringen) op te nemen. Spannend!

's Avonds zit ik ook nog bij het voorjaarsdebat van Groenlinks Hilversum.

Duurzaam dagje overmorgen :P

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ga je het beschermd stadsgezicht nog aankaarten?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:53:
Okay, it's official: komende donderdag om 12 uur staat het Tweakers camera-team bij mij voor de deur om een Gathering of the Tweakers (zie voorgaande afleveringen) op te nemen. Spannend!

's Avonds zit ik ook nog bij het voorjaarsdebat van Groenlinks Hilversum.

Duurzaam dagje overmorgen :P
Pas op! Voor je het weet wordt je een politicus en dan, .......

Verwijderd

Forumleden...........lees ik daar net dat men bezig is met een noodwet voor salderen!!?? :(
Wie weet er meer van hier? Ik ben nog van plan panelen bij te gaan leggen, maar is het momenteel nog verstandig om "neggie" te gaan worden, of kan ik beter eerst accu's gaan aanschaffen......da's erug duur!! :X
Hoe denken jullie eigenlijk hoe je de teruglevering aan het net anders zou kunnen oplossen?
Verbruikers automatisch inschakelen is wat er bij me opkomt, maar hoe weet ik dan weer niet......hiervoor zal een stukje automatisering moeten worden in elkaar geknutseld denk ik..... :?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:04:
Forumleden...........lees ik daar net dat men bezig is met een noodwet voor salderen!!?? :(
Wie weet er meer van hier? Ik ben nog van plan panelen bij te gaan leggen, maar is het momenteel nog verstandig om "neggie" te gaan worden, of kan ik beter eerst accu's gaan aanschaffen......da's erug duur!! :X
Hoe denken jullie eigenlijk hoe je de teruglevering aan het net anders zou kunnen oplossen?
Verbruikers automatisch inschakelen is wat er bij me opkomt, maar hoe weet ik dan weer niet......hiervoor zal een stukje automatisering moeten worden in elkaar geknutseld denk ik..... :?
Bron??

Verwijderd

Deze onder andere.....had ik er direct even bij moeten doen ;)
http://www.energiebusines...dom-saldering-houden-aan/

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geweldig! |:( 8)7 |:(

[ Voor 43% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-04-2013 20:47 ]

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:57:
Ga je het beschermd stadsgezicht nog aankaarten?
Nou, ik weet nog helemaal niet precies wat voor vorm e.e.a. zal krijgen. Ik zou gisteren of vandaag gebeld worden om de avond even door te nemen. Dat is helaas niet gebeurd (...)

Als ik een opening zie zal ik het noemen, maar ik ga het er niet inproppen.
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:58:
Pas op! Voor je het weet wordt je een politicus en dan, .......
...ben ik in een positie om daadwerkelijk iets te veranderen! Maar dat ambieer ik op dit moment nog niet. Ik zie de lokale politiek nog wel eens in actie en... hoe zal ik dat eens zeggen... dat is niet enorm professioneel. Het is niet voor niets dat Hilversum jarenlang een artikel zoveel gemeente (onder curatele van de rijksoverheid) is geweest.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:04:
Volgens mij is men hier al lang mee bezig. Zonnigtype weet er vast wel meer van, maar die lijkt het forum verruild te hebben voor Twitter... :'(
Geen accu's kopen. Duur, onduurzaam en energieverspillend.
Warmtepomp. Dat wordt sowieso de toekomst.

Maar... als je al neggie bent, waarom dan nog bijplaatsen? Heb je al een zonneboiler voor woningverwarming? Indien niet lijkt dat me de logische eerstvolgende stap.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 16-04-2013 20:51 ]

Verwijderd

Huh.....hoe bedoel je??

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, hallo, dikke sh*t dus als die gasten e.e.a. voor elkaar krijgen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:48:
Volgens mij is men hier al lang mee bezig. Zonnigtype weet er vast wel meer van, maar die lijkt het forum verruild te hebben voor Twitter... :'(
Inmiddels al ruim 8500 tweets geplaatst :o

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Nou, ik weet nog helemaal niet precies wat voor vorm e.e.a. zal krijgen. Ik zou gisteren of vandaag gebeld worden om de avond even door te nemen. Dat is helaas niet gebeurd (...)

Als ik een opening zie zal ik het noemen, maar ik ga het er niet inproppen.

[...]

...ben ik in een positie om daadwerkelijk iets te veranderen! Maar dat ambieer ik op dit moment nog niet. Ik zie de lokale politiek nog wel eens in actie en... hoe zal ik dat eens zeggen... dat is niet enorm professioneel. Het is niet voor niets dat Hilversum jarenlang een artikel zoveel gemeente (onder curatele van de rijksoverheid) is geweest.

[...]

[...]

Geen accu's kopen. Duur, onduurzaam en energieverspillend.

[...]

Warmtepomp. Dat wordt sowieso de toekomst.

Maar... als je al neggie bent, waarom dan nog bijplaatsen? Heb je al een zonneboiler voor woningverwarming? Indien niet lijkt dat me de logische eerstvolgende stap.
Als je politicus wordt, dan verander je vanzelf, no shit, ervaringsdeskundige, een soort "natuurwet".

Accu's zijn niet onduurzaam. Weer zo'n algemene roeptoeter. Weet je wel hoeveel verschillende accu's er tegenwoordig op de markt zijn? Even inlezen kan nooit schaden.

Kom op Jeroen!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Laat ik het zo zeggen:

De functie van gemeenteraadslid nader bekeken:
de raad is eindverantwoordelijk terwijl Het raadslidmaatschap een nevenfunctie is…
… waar gemiddeld 14 uur per week aan besteed wordt.
Maar… Raadsleden uit grote steden besteden veel meer tijd aan hun functie, namelijk 21,5 uur.
Linkse vrouwelijke oppositieleden van grote gemeenten zijn de meeste tijd kwijt.
19% van die tijd gaat op aan het lezen van stukken.
En dat voor € 1.537,82 per maand… (in Almelo € 1.354,52 in 2011)
… dat is per uur ongeveer net zo veel als een medewerker van de buitendienst verdient.

Maar ook van dezelfde hand.

Raad is te vaak hindermacht aan het einde
In deze tijden (meer taken voor gemeenten met minder geld, andere rolneming) is een krachtig bestuur nodig
Er rust een taboe op dit gesprek, het is ‘van de raad’ en geen onderwerp van gesprek tussen raad, college, griffie en ambtelijke organisatie
Raad kan niet alleen zorgen voor een krachtig bestuur. Samenwerking is nodig met college, griffie en ambtelijke organisatie

Op lokaal niveau: doorbreek het taboe en start de dialoog!

Met dank aan Jaring Hiemstra

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:57:
Inmiddels al ruim 8500 tweets geplaatst :o
Ja, hij is een beetje overboord gegaan... (zegt-ie zelf ook)
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:58:
Als je politicus wordt, dan verander je vanzelf, no shit, ervaringsdeskundige, een soort "natuurwet".
Yep, een waarheid als een koe.
Accu's zijn niet onduurzaam. Weer zo'n algemene roeptoeter. Weet je wel hoeveel verschillende accu's er tegenwoordig op de markt zijn? Even inlezen kan nooit schaden.

Kom op Jeroen!
En jij weet kennelijk precies mijn kennisniveau van het fenomeen 'accu'? Kom op Schinnen-groen! :)

Mijn opmerking geldt onafhankelijk van het type accu. Ik zal ook kort uitleggen wat ik ermee bedoel. Ten opzichte van netkoppeling zorgt het gebruik van individuele accu's ervoor dat energie verloren gaat. In de zomer zal de accu vaak vol zijn en dan kan de zonnestroom nergens heen, in de winter komt het systeem energie tekort en zal er een (vaak fossiele) generator moeten lopen om het verschil bij te passen. Accu's hebben een beperkte levensduur, afhankelijk van soort, mate van gebruik en onderhoud. Dit betekent dat in een wereld waarin elk woonhuis (of -blok) zijn eigen accu heeft er een continue stroom accu's vervangen worden. Accu vervangen: (fossiel) transport naar inleverpunt -> (fossiel) transport naar centrale recycler -> ontmantelen -> sommige onderdelen smelten -> (mogelijk (fossiel) transport naar accufabriek) -> fabricage nieuwe accu's -> (fossiel) transport naar groothandel -> (fossiel) transport naar eindgebruiker. En dat elke vijf tot tien jaar opnieuw. Voor elk woonhuis in Nederland.

Dat vraagt enorm veel energie. En dan heb ik nog niet eens over de milieubelasting die (als we het proces in Nederland kunnen houden) misschien nog wel meevalt maar als we het geheel naar het buitenland verplaatsen aanzienlijk kan zijn.

Terwijl je deze energie ook gewoon kunt delen via het bestaande net. Waarbij geen energie verloren gaat omdat pieken en dalen afgevlakt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 16-04-2013 21:13 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:49:
[...]

:? Huh, hoe reken je dat precies om? (;))

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:41:
Weer even wat olie op het subsidievuur: 'de Nederlander' betaalt per jaar € 340 aan fossiele subsidies

http://www.duurzaambedrij...erfeed&utm_medium=twitter
Juist. Een schatting van het IMF die geen cijfers voor NL voorhanden had, waarna een studente besloot het artikel te baseren op een studie van CE Delft. Had ik al eerder afgedaan als dubieus Oké, nog maar eens:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/ecofys.png

Hierboven staan toch wat posten waarbij je kunt overwegen dit artikel van de betreffende studente toch niet zo serieus te nemen:
- tijdelijke regeling isolatieglas
- teruggave energiebelasting kerken en non-profit organisaties
- etc....

Ik mis in dit overzicht nog de kinderbijslag voor Shell medewerkers.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:11:
[...]

Ja, hij is een beetje overboord gegaan... (zegt-ie zelf ook)

[...]

Yep, een waarheid als een koe.

[...]

En jij weet kennelijk precies mijn kennisniveau van het fenomeen 'accu'? Kom op Schinnen-groen! :)

Mijn opmerking geldt onafhankelijk van het type accu. Ik zal ook kort uitleggen wat ik ermee bedoel. Ten opzichte van netkoppeling zorgt het gebruik van individuele accu's ervoor dat energie verloren gaat. In de zomer zal de accu vaak vol zijn en dan kan de zonnestroom nergens heen, in de winter komt het systeem energie tekort en zal er een (vaak fossiele) generator moeten lopen om het verschil bij te passen. Accu's hebben een beperkte levensduur, afhankelijk van soort, mate van gebruik en onderhoud. Dit betekent dat in een wereld waarin elk woonhuis (of -blok) zijn eigen accu heeft er een continue stroom accu's vervangen worden. Accu vervangen: (fossiel) transport naar inleverpunt -> (fossiel) transport naar centrale recycler -> ontmantelen -> sommige onderdelen smelten -> (mogelijk (fossiel) transport naar accufabriek) -> fabricage nieuwe accu's -> (fossiel) transport naar groothandel -> (fossiel) transport naar eindgebruiker. En dat elke vijf tot tien jaar opnieuw. Voor elk woonhuis in Nederland.

Dat vraagt enorm veel energie. En dan heb ik nog niet eens over de milieubelasting die (als we het proces in Nederland kunnen houden) misschien nog wel meevalt maar als we het geheel naar het buitenland verplaatsen aanzienlijk kan zijn.

Terwijl je deze energie ook gewoon kunt delen via het bestaande net. Waarbij geen energie verloren gaat omdat pieken en dalen afgevlakt worden.
Morgen krijg je van mij een reactie, kan nu even niet....
Maar je l*** wel behoorlijk ....

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:34:
Juist. Een schatting van het IMF die geen cijfers voor NL voorhanden had, waarna een studente besloot het artikel te baseren op een studie van CE Delft.
En zo beweert de ene 'expert' A en en de andere 'expert' B en als geïnteresseerde semi-leek hang je er weer mooi tussen. As usual.
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:56:
Morgen krijg je van mij een reactie, kan nu even niet....
Maar je l*** wel behoorlijk ....
Ik ben benieuwd. Waar lijk ik precies op?

• hansdegit
JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:10:
[...]
En zo beweert de ene 'expert' A en en de andere 'expert' B en als geïnteresseerde semi-leek hang je er weer mooi tussen. As usual.
Maar serieus... Je kunt een subsidie voor isolatiemaatregelen toch niet bestempelen als subsidie aan fossiel? Dat doet het artikel wél. Moeten we dat -als leek- allemaal maar voor zoete koek slikken?

p.s. 2e persoon enkelvoud is stam + 't' wanneer het persoonlijk voornaamwoord vóór het werkwoord staat. Dus het zou niet passen op de puntjes van Schinnen-Groen.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 16-04-2013 22:30 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:28:
[...]

Maar serieus... Je kunt een subsidie voor isolatiemaatregelen toch niet bestempelen als subsidie aan fossiel? Dat doet het artikel wél. Moeten we dat -als leek- allemaal maar voor zoete koek slikken?

p.s. 2e persoon enkelvoud is stam + 't' wanneer het persoonlijk voornaamwoord vóór het werkwoord staat. Dus het zou niet passen op de puntjes van Schinnen-Groen.
Ik verwacht nu ook dat je dat bij ELKE post gaat doen, toch?
Heb je een dagtaak aan.... ;)

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:11:
PV zonder accu's is juist ontzettend onduurzaam. Terugleveren aan het net betekent 's winters als er veel vraag naar energie is (verlichting, cv pomp, lange avonden voor tv/pc etc) dat pv panelen geen (nauwelijks) een bijdrage aan de grote energievraag leveren en de fossiele centrales vol staan te verbranden.

's zomers als jouw pv panelen maximaal aan het net terugleveren is er veel minder vraag naar energie(nauwelijks verlichting, cv pomp uit, etc) en staan de fossiele centrales die uitgelegd zijn voor de maximale stroomvraag in de winter inefficiënt met 30 - 40% capaciteit te werken. Dit effect wordt nog eens verstrekt door de teruglevering van zonne-energie aan het fossiele netwerk.

Zonnepanelen zonder opslag zijn dus juist extreem onduurzaam. Het verhaal over productie/transport/recyclen van een accu slaat ook volledig de plank mis. Wat denk je hoeveel het plaatsen van een hoogspanningsmast aan uitstoot kost? Wat denk je dat het opzetten en in stand houden van gastoevoer naar een energiecentrale aan uitstoot kost? Duurzame energie valt en staat met lokale opslag.

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:34:
Juist. Een schatting van het IMF die geen cijfers voor NL voorhanden had, waarna een studente besloot het artikel te baseren op een studie van CE Delft.
Waar komt dat plaatje vandaan? Dat zie ik - ook in je vorige post - niet. Ik vind het maar lastig. Vandaag kwam dat stuk van € 340 per Nederlander per jaar subsidie voorbij op Twitter, o.a. van een paar mensen die ik persoonlijk ken en die zich op academisch niveau met duurzaamheid bezig houden. Dat maakt wat ze op Twitter gooien absoluut niet meteen waar, maar ik kopieerde de link niet zomaar.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:57:
Zonnepanelen zonder opslag zijn dus juist extreem onduurzaam.
Ah, maar zonnestroompanelen staan natuurlijk niet op zich. We hebben ook nog windenergie, waterkracht, uitwisseling van elektriciteit met het buitenland, biomassa, etc.

Tot een aandeel van zo'n 25% duurzaam is er niets aan de hand, helemaal niets. Is opslag in het geheel niet nodig. Kijk maar naar Denemarken. Daarboven, tot minimaal 40% maar vrijwel zeker meer heb ik gehoord, kan heel veel gedaan worden met vraagsturing. En zelfs daarboven wijzen experimenten zoals deze (dik drie jaar geleden!) uit dat een voldoende diverse set duurzame opwekmiddelen zonder veel problemen aan een wisselende vraag kunnen voldoen als ze slim aangestuurd worden. Zonder accu's.

Vergeet ook niet dat ik heel specifiek zeg: individuele lokale accu's, als in 'in elk woonhuis één'. Je ziet het aan zonneboilers - iedereen heeft zijn eigen opslagvaatje in huis en die staat 's zomers 90% van de tijd vol te wezen terwijl 's winter fossiele energie-input is.

Dat een opslagmedium bij een zeer hoog aandeel duurzaam voor de leveringszekerheid toch echt wel handig is lijkt mij duidelijk. Maar a) dat zou ik dan toch echt netgekoppeld maken zodat vraag en aanbod zoveel mogelijk met elkaar in evenwicht kunnen worden gebracht en b) zolang we hier in Nederland nog met een single-digit aandeel duurzame opwek aanmodderen is opslag nog niet eens aan de horizon. Er zijn IMO voorlopig nog belangrijker zaken om ons zorgen over te maken. Eerst maar eens dat aandeel échte duurzame opwek flink omhoog krijgen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
PV zonder accu's is juist ontzettend onduurzaam. Terugleveren aan het net betekent 's winters als er veel vraag naar energie is (verlichting, cv pomp, lange avonden voor tv/pc etc) dat pv panelen geen (nauwelijks) een bijdrage aan de grote energievraag leveren en de fossiele centrales vol staan te verbranden.

's zomers als jouw pv panelen maximaal aan het net terugleveren is er veel minder vraag naar energie(nauwelijks verlichting, cv pomp uit, etc) en staan de fossiele centrales die uitgelegd zijn voor de maximale stroomvraag in de winter inefficiënt met 30 - 40% capaciteit te werken. Dit effect wordt nog eens verstrekt door de teruglevering van zonne-energie aan het fossiele netwerk.
Is dat zo, wordt er in de winter significant meer elektriciteit (dus gas heb ik het niet over) gebruikt? Ik denk dat het wel mee valt, grote industrie draait in de winter net zo hard door als in de zomer.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 16-04-2013 23:37 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Je kunt geen accu groot genoeg verzinnen om hier iets aan te doen, of je moet met stuwmeren gaan beginnen.
Zonnepanelen zonder opslag zijn dus juist extreem onduurzaam. Het verhaal over productie/transport/recyclen van een accu slaat ook volledig de plank mis. Wat denk je hoeveel het plaatsen van een hoogspanningsmast aan uitstoot kost? Wat denk je dat het opzetten en in stand houden van gastoevoer naar een energiecentrale aan uitstoot kost?
Geen idee? Reken eens voor?
Duurzame energie valt en staat met lokale opslag.
En reken dan ook eens voor welke investering je moet doen om lokaal zoveel energie op te slaan dat je in de winter ook nog stroom hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dre schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:12:
[...]
:? Huh, hoe reken je dat precies om? (;))
Zware dag ... moest natuurlijk :
1Kilo Watt hour = 3.6 Mega Joule
Zijn......

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:35:
[...]
Je kunt geen accu groot genoeg verzinnen om hier iets aan te doen, of je moet met stuwmeren gaan beginnen.
[...]
Geen idee? Reken eens voor?

[...]
En reken dan ook eens voor welke investering je moet doen om lokaal zoveel energie op te slaan dat je in de winter ook nog stroom hebt.
Ik kan die accu wel verzinnen hoor : Plan Lievense : de hele Markermeer een stuwmeer.
Belgie gaat er al een voor de kust in zee maken....

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:08:
[...]

Ik kan die accu wel verzinnen hoor : Plan Lievense : de hele Markermeer een stuwmeer.
Belgie gaat er al een voor de kust in zee maken....
Zelfs dan haal je het niet
Bij een oppervlakte van 700 km² en een stijghoogte van 10 m zou dus 350 TJ opgeslagen kunnen worden. Dit is 35% van het gemiddelde dagelijkse nationale elektriciteitsgebruik,
35% van het dagelijkse elektriciteitsgebruik. Laat staan dat je voor een langere periode energie opslaat. Je moet dus de hoeveelheid beschikbare PV/windenergie dimensioneren op een slechte dag in de winter. Ik heb dagen met 0 opbrengst gehad (sneeuw), dus het is echt een no-go.
Het is natuurlijk wel een goed plan om de piekbelasting te kunnen afvlakken zodat je in de zomer een elektriciteitscentrale kunt uitschakelen zodat de rest op een hogere belasting kan draaien.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Opslag is niet de enige oplossing, je kan ook de brandstoffen in klassieke centrales verduurzamen: biomassa, bio ethanol, biogas, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 17-04-2013 09:18 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:15:
[...]
Zelfs dan haal je het niet
[...]
35% van het dagelijkse elektriciteitsgebruik. Laat staan dat je voor een langere periode energie opslaat. Je moet dus de hoeveelheid beschikbare PV/windenergie dimensioneren op een slechte dag in de winter. Ik heb dagen met 0 opbrengst gehad (sneeuw), dus het is echt een no-go.
Het is natuurlijk wel een goed plan om de piekbelasting te kunnen afvlakken zodat je in de zomer een elektriciteitscentrale kunt uitschakelen zodat de rest op een hogere belasting kan draaien.
Daar heb je gelijk in, maar in de wereld van duurzame energie is er nu eenmaal niet 1 oplossing, De energie voorziening zal moeten bestaan uit een slimme combinatie van vele oplossingen. Daar kan dit plan een mooi inpassen. In de zomer kan daarmee het grootste deel (allemaal?) van de inefficiënte energie centrales uit de lucht houden!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uiteraard, er is nog veel te halen, maar Dr. Rockzo stelt
Duurzame energie valt en staat met lokale opslag
En dat is gewoon onhaalbaar. En duurzame energie staat of valt daar ook niet mee.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

We beginnen dan ook aan de verkeerde kant eigenlijk... We kunnen beter eerst proberen om te besparen. Alles wat bespaard wordt dat hoef je ook niet op te wekken of op te slaan. Bijvoorbeeld de overgang van gloeilampen naar led's levert op dat gebied zo'n 80 procent besparing op of zo. Als dat nou eens op alle gebieden zou kunnen, dan hadden we opeens een heel andere discussie... :)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fiber schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:43:
We beginnen dan ook aan de verkeerde kant eigenlijk... We kunnen beter eerst proberen om te besparen. Alles wat bespaard wordt dat hoef je ook niet op te wekken of op te slaan. Bijvoorbeeld de overgang van gloeilampen naar led's levert op dat gebied zo'n 80 procent besparing op of zo. Als dat nou eens op alle gebieden zou kunnen, dan hadden we opeens een heel andere discussie... :)
Led wasmachines en drogers ...... >:)

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:49:
[...]

Warmtepomp Senseo! :o

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kantoren waar vrijwel geen gloeilampen te vinden zijn en waar licht al niet de hoofdmoot van het energieverbruik is. Sowieso zijn standaard gloeilampen al niet meer te koop.

• JeroenH
Fiber schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:43:
Inderdaad. Men heeft het over opslag terwijl dat zeker in Nederland maar eigenlijk nog bijna nergens aan de orde is - en met de huidige groeicijfers van duurzame opwek ook voorlopig niet aan de orde zal zijn. Ik ben er van overtuigd dat het energieverbruik van de Nederlandse huishoudens met zeker 50% omlaag kan (zowel aardgas als elektriciteit) zonder dat men daar veel van merkt en met zeker 75% als men accepteert dat sommige dingen anders (niet: minder) zullen gaan.

Maar besparen is nu eenmaal minder 'sexy' en soms vergt het gedragsaanpassingen. En dat ligt niet zo lekker.
Die is briljant! _/-\o_

• rube
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:49:
[...]
Drogers? Je bedoelt een waslijntje, dat neemt toch geen stroom :?
(je zou het waslijntje zelfs zelf kunnen maken van bv hennepvezels die je zelf in je achtertuin kunt verbouwen :P )

Inderdaad dus, eerst tegelijkertijd kijken naar verstandiger verbruik.

• NovapaX
Ieder huis een accu... die beerput moeten we maar niet open trekken. Als we daar aan gaan beginnen wordt de gemiddelde huiseigenaar en het milieu inderdaad niet echt blij.
We hebben een prachtig Elektriciteitsnet liggen.
Grootschalige opslag is vele malen efficiënter en goedkoper.
Het zou me overigens niets verbazen als het wereldwijde energieverbruik over de dag vrijwel constant is...
[Volgende stukje is bij wijze van spreke, dat gaat logistiek natuurlijk nooit lukken, transport is ook een probleem]
Als we nou eens europa- (of zelfs wereld-) breed energie uit kunnen gaan wisselen. Als hier de zon niet schijnt of niet waait, doet het dat in Australie vast wel. Hoe je helemaal niets op te slaan.

Eerst moet alleen de kale elektriciteitsprijs naar > 20ct kWh.
Moet je eens zien wat er dan allemaal mogelijk is...

Sparql TV wiki

• rube
Toch zal het denk ik niet perse een probleem hoeven te zijn als een huis niet een of andere vorm van een accu zal hebben. Alleen niet het type accu dat veel mensen hier voor ogen hebben.

Voorbeeld: de diepvries die we op dagen met veel opbrengst tot -30 laten afkoelen, is een vorm van energieopslag = accu. Zo kunnen we ook de thermische massa van ons huis zien als energie opslag en vormt dit een soort van accu. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te verzinnen.

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:44

StrongArmLance

Endless flow

Roamor schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:57:
[...]

Weet je wat pas onafhankelijk is? De zon. :)

Zelfs al redden we ons met ons eigen schaliegas; de prijs wordt alsnog door oa Rusland beïnvloed, zeker als wij als 'gasrotonde' er tot onze lippen in blijven zitten.

Schaliegas is uitstel van executie, een lapmiddel voor een junk die zijn lijf eraan kapot laat gaan.
Hmm, er zijn hier anders wat interessante sprekers als Marie Donnoly etc die toch wel degelijk een andere mening hebben, die dat goed kunnen onderbouwen, ooit ingelezen in boeken als Shale Gas in Europe? Die is wellicht pas een paar dagen uit, maar 20% conferentie korting hier :)

Er werd ook gepraat over growth agenda vs green agenda en dat onze policy alleen maar zorgt voor meer coal gebruik en winning.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

rube schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:15:
Toch zal het denk ik niet perse een probleem hoeven te zijn als een huis niet een of andere vorm van een accu zal hebben. Alleen niet het type accu dat veel mensen hier voor ogen hebben.

Voorbeeld: de diepvries die we op dagen met veel opbrengst tot -30 laten afkoelen, is een vorm van energieopslag = accu. Zo kunnen we ook de thermische massa van ons huis zien als energie opslag en vormt dit een soort van accu. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te verzinnen.
Thermische massa woonhuis? overdag naar de 30 graden opwarmen om s'nachts niet te hoeven verwarmen .... :?
Vriezer lijkt me wel een goed voorbeeld.

@Rube: Achtertuin ? moet je wel hebben, en plaats voor waslijnen. Daarnaast lijkt me een hoge luchtvochtigheid in huis niet goed, kost meer energie om op te warmen en ook meer energie verbruik door de wtw unit van de lucht verversing ? .....

Wat dacht je van je zwembad opwarmen om s'nachts de warmte weer te kunnen gebruiken ... :) Een Water-Water warmtepomp mag ook, zomers de grond opwarmen en swinters weer afkoelen, ik weet alleen niet wat het rendement daarvan is.

• hansdegit
JeroenH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:27:
[...]
Waar komt dat plaatje vandaan? Dat zie ik - ook in je vorige post - niet. Ik vind het maar lastig. Vandaag kwam dat stuk van € 340 per Nederlander per jaar subsidie voorbij op Twitter, o.a. van een paar mensen die ik persoonlijk ken en die zich op academisch niveau met duurzaamheid bezig houden. Dat maakt wat ze op Twitter gooien absoluut niet meteen waar, maar ik kopieerde de link niet zomaar.
[...]
Moghe Jeroen (en anderen natuurlijk ;) )

Als je het artikel uit jouw olie-op-het-subsidievuur post openklikt en je het artikel, kan je onder het kopje "Duizend euro extra" een linkje aanklikken onder de tekst "cijfers van onderzoeksbureau CE Delft scheppen helderheid. "

Het artikel waar jij de link naar postte is dus gebaseerd op die cijfers. En dat zijn flutcijfers, IMHO.
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:26:
[...]

Wat dacht je van je zwembad opwarmen om s'nachts de warmte weer te kunnen gebruiken ... :) Een Water-Water warmtepomp mag ook, zomers de grond opwarmen en swinters weer afkoelen, ik weet alleen niet wat het rendement daarvan is.
Hoorde ik van een collega van me...Hij heeft een boek gelezen van een professor die zoiets beschreef, maar dan opwijknivau. Enorme warmtebuffers die je in de zomer opstookt met zon en vervolgens in de winter gebruikt voor verwarming. Briljant, maar ik weet niet hoe groot de buffer dan moet zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 17-04-2013 10:29 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00

ericplan

5180 Wp PV

NovapaX schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:08:
Ieder huis een accu... die beerput moeten we maar niet open trekken. Als we daar aan gaan beginnen wordt de gemiddelde huiseigenaar en het milieu inderdaad niet echt blij.
We hebben een prachtig Elektriciteitsnet liggen.
Grootschalige opslag is vele malen efficiënter en goedkoper.
Toch zou kleinschalige beperkte opslag misschien voordelen hebben. Vooral om de pieken in het verbruik af te toppen. Als het daarmee lukt om een elektriciteitsnetwerk te ontwerpen, gebaseerd op gemiddeld gebruik in plaats van piekverbruik heeft dat voordelen, ook financieel.
Het grootschalige heeft m.i. ook wel nadelen. Ik ben liever zelf aan zet.
Met die zogenaamde efficiency van het grootschalige heb ik het wel gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 17-04-2013 10:38 ]

A'dam PVOutput

• rube
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:26:
[...]

Thermische massa woonhuis? overdag naar de 30 graden opwarmen om s'nachts niet te hoeven verwarmen .... :?
Laat het winter zonnetje lekker op je vloer of muur schijnen om overdag de warmte op te nemen. 's Avonds (en 's nachts) staat deze betonnen (nog beter is lemen) thermische massa de warmte weer af.

Isolatie in combinatie met een thermische massa en is een deel van de sleutel voor een energiezuinig huis.

Verdiep je eens in "passive solar house" etc.

Edit
: juist door de thermische massa warmt je huis niet naar 30 graden op.
Zie het zo: als je geen thermische massa hebt (b.v. een tent) en de zon schijnt daar op, is het in no-time bloed heet. Maar 's nachts is het weer heel koud.

Als je een stenen huis hebt (en goede isolatie) kan de zon het overdag een beetje opwarmen, 's nachts koelt het een klein beetje af. De thermische massa dempt de grote temperatuursverschillen en de isolatie zorgt ervoor dat je weinig energie hoeft toe te voeren. Als je nu ook nog de ramen etc. goed plaatst, kun je veel van die energie uit de zon halen (ook, of eigenlijk juist, 's winters).
@Rube: Achtertuin ? moet je wel hebben, en plaats voor waslijnen. Daarnaast lijkt me een hoge luchtvochtigheid in huis niet goed, kost meer energie om op te warmen en ook meer energie verbruik door de wtw unit van de lucht verversing ? .....
Ja, tuurlijk moet je daar ruimte voor hebben, maar in veel gevallen is dat prima te doen.
Wat dacht je van je zwembad opwarmen om s'nachts de warmte weer te kunnen gebruiken ... :)
tja, dat is gewoon een ander thermische massa als de betonnen/stenen vloer/muur. Maar om daar nu speciaal een zwembad voor aan te leggen :P
Kun je beter eens verdiepen in de boeken in de link hierboven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door rube op 17-04-2013 10:44 . Reden: uitleg passive solar homes ]

• JeroenH
Je zou deze gasten maar huren om je warmtepompbron te boren -O- :

• rube
hilarisch, en dan ook gewoon nog rustig door blijven filmen (is nog in Nederland ook!) :o

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Het gaat wel weer even snel hier.

Over het hele accu systematiek ....

Ik ben toevallig voor me zelf een stukje aan het schrijven over "Sustainable living", met als eerste aandachtspunt de woning.
Ik heb er even een klein stukje uit gehaald wat nog verre van kompleet is
Luchtverversing:
Luchtverversing dient in de woning gedaan te worden zodat een norm van maximaal Co2 650ppm aanwezig is. Om zo min mogelijk warmte te verliezen bij het verversen van de lucht zal gebruik gemaakt worden van een warmtewisselaar (Balansventilatie met WTW) en een aardwarmte wisselaar. De aardwarmte wisselaar zorgt ervoor dat in de winter de lucht wordt opgewarmd en in de zomer gekoeld voordat deze de woning binnenkomt.

Warmteopslag:
Alle ontvangen zonnewarmte dient zo veel mogelijk door materialen te worden geabsorbeerd en vrijgegeven wanneer deze afkoelt. Opslag van deze warmte kan in Leem/Kalkzandsteen of wanden waarin PCM materialen zijn verwerkt.
Boven op deze natuurlijke opslag, kan er voor de warmwatervoorziening en ruimteverwarming gebruik worden gemaakt van zonnecollectoren. Om een ideale opbrengt het gehele jaar door te hebben zijn zonnecollectoren van het heatpipe principe de betere keuze.

Het opslag medium van de energie kan een zoutverbinding zijn waardoor de opslag in volume behoorlijk beperkt kan worden ten opzichte van het normale medium water (eventueel aangevuld met een PCM).
Deze opslag kan minimaal 2 seizoenen worden opgeslagen zonder al te veel verliezen.
Warmwater opslag zal gebeuren in normale boiler tanks

Elektriciteit voorziening:
Om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn het gehele jaar door worden PV (zonnestroompanelen) panelen geplaatst met een totaal capaciteit welke het verbruik overtreft.
Overschotten worden gebufferd op de volgende manieren (in volgorde van):
Accu systemen met een teruglevering in de “daluren” van de opwek door PV
Omzetting van elektriciteit in waterstof om deze op middellange termijn weer om te zetten in elektriciteit.
Omzetting van elektriciteit in warmte energie voor zoutverbinding opslag

Ruimte verwarming:
Ruimte verwarming wordt gedaan door middel van vloer en wandverwarming op lage temperatuur (ZLTV).
Warmte voor deze verwarming wordt geput uit de warmteopslag en aangevuld door een warmtepomp systeem (Brine/Water).

• rube
ollie1965 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:55:
Het gaat wel weer even snel hier.

Over het hele accu systematiek ....

Ik ben toevallig voor me zelf een stukje aan het schrijven over "Sustainable living", met als eerste aandachtspunt de woning.
Ik heb er even een klein stukje uit gehaald wat nog verre van kompleet is
[...]
Interessant, ik heb wel interesse om er meer van te lezen als je verder bent

• JeroenH
Inderdaad interessant. Maar het stukje elektriciteit begint niet met iets als "dmv besparing wordt het elektriciteitsverbruik eerst zoveel mogelijk gereduceerd"?

• NovapaX
Ik zou zeggen. Ga eens lezen op nulwoning.nl en passiefhuis.nl, en in het gemiddelde bouwkunde boek wat duurzaam ontwerp en installaties behandelt.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Veel thermische massa is inderdaad goed voor afvlakking van de warmtevraag en het warmteoverschot op korte termijn.
Maar veel thermische massa betekent (vrijwel altijd) ook veel materiaal (steen, beton). Dat zijn niet de meest duurzame materialen om mee te bouwen.
Dan wordt het pas moeilijk.... wat is duurzamer?

Een hoge thermische massa kan ook tegenwerken in de zomer (het kan ook te warm worden in huis, zeker een passiefhuis met veel glas op het zuiden) door 's nachts te ventileren kun je het dan bijna niet koel krijgen. Dan wordt de wens voor koeling (airco) opeens groot.... tel uit je winst...

Daar zijn dan weer goede oplossingen voor met aan de buitenzijde horizontaal geplaatste lamellen die de zomerzon weren en de winterzon binnenlaten. (maar ook weer extra bouwkosten en materialen)
Ga je die verstelbaar maken (je wilt tenslotte 's zomers als het niet warm is wel de zon binnen hebben) moet dat in principe elektronisch (of je moet altijd thuis zijn) Zorgt ook weer voor extra installaties, energieverbruik en materiaalgebruik.

Een passiefhuis is traag en statisch. Eenmaal gebouwd verander je niet veel meer aan de eigenschappen.
De naam zegt het al... het is een passief huis... het doet niet veel. De omgeving en invloeden van buitenaf bepalen voornamelijk wat er binnen gebeurt. Daarom is het ontwerp ervan zo moeilijk.

Een nulwoning bouwen is niet zo moeilijk. Een leefbare, praktische en mooi passiefhuis bouwen wordt al moeilijker. Maar dat op een goede, duurzame (en enigszins betaalbare) manier te doen is de uitdaging.

[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 17-04-2013 11:33 ]

Sparql TV wiki

• rube
NovapaX schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:25:
Maar veel thermische massa betekent (vrijwel altijd) ook veel materiaal (steen, beton). Dat zijn niet de meest duurzame materialen om mee te bouwen.
Dan wordt het pas moeilijk.... wat is duurzamer?
zie mijn signature: stro (isolatie) + leem (thermische massa). Het is in NL op dit moment ongewoon. Maar eeuwenlang is dit ook hier gebruikt en nog steeds zijn dit materialen die in veel andere landen gewoon gebruikt worden.
Een hoge thermische massa kan ook tegenwerken in de zomer (het kan ook te warm worden in huis, zeker een passiefhuis met veel glas op het zuiden) door 's nachts te ventileren kun je het dan bijna niet koel krijgen. Dan wordt de wens voor koeling (airco) opeens groot.... tel uit je winst...
Zeker, maar dat is "een kwestie" van goed dimensioneren, net zoals met alles eigenlijk.
Daar zijn dan weer goede oplossingen voor met aan de buitenzijde horizontaal geplaatste lamellen die de zomerzon weren en de winterzon binnenlaten. (maar ook weer extra bouwkosten en materialen)
Ga je die verstelbaar maken (je wilt tenslotte 's zomers als het niet warm is wel de zon binnen hebben) moet dat in principe elektronisch (of je moet altijd thuis zijn) Zorgt ook weer voor extra installaties, energieverbruik en materiaalgebruik.
Vaak werkt een dak overstek ook goed. 's Winters staat de zon lager en komt deze wel onder het dak overstek door en in de zomer als de zon hoger staat juist niet.
Een paar van de juiste bomen kan trouwens ook goed werken (zomers - bladeren - schaduw, winter - geen bladeren - zon). Mooie duurzaam!
Een passiefhuis is traag en statisch. Eenmaal gebouwd verander je niet veel meer aan de eigenschappen.
De naam zegt het al... het is een passief huis... het doet niet veel. De omgeving en invloeden van buitenaf bepalen voornamelijk wat er binnen gebeurt. Daarom is het ontwerp ervan zo moeilijk.
Is het ontwerp zo extreem moeilijk, of doen we gewoon zo moeilijk door niet de kennis te gebruiken die (op andere plekken) al aanwezig is? Tuurlijk, het vereist meer kennis als een "traditionale" woning, maar met alle informatie en kennis die aanwezig is, is het inmiddels geen rocket science meer.
En als we er nooit aan beginnen, zullen we nooit vooruit komen.

Edit overigens wie denkt aan oudewetse lemen hutjes bij strobalen-lemen huizen, kijk hier eens voor moderne uiziende gebouwen op basis van prefab elementen. Om even een voordeel van strobalen - leem dat bij veel mensen leeft weg te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 17-04-2013 11:48 . Reden: toevoging link prefab strobalen-lemen gebouwen ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kristan schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:15:
[...]

Hmm, er zijn hier anders wat interessante sprekers als Marie Donnoly etc die toch wel degelijk een andere mening hebben, die dat goed kunnen onderbouwen, ooit ingelezen in boeken als Shale Gas in Europe? Die is wellicht pas een paar dagen uit, maar 20% conferentie korting hier :)

Er werd ook gepraat over growth agenda vs green agenda en dat onze policy alleen maar zorgt voor meer coal gebruik en winning.
Dit is waar de 'groene' beweging intern problemen heeft: prioriteiten stellen. Wat is het belangrijkste?
- is het belangrijkste om zo veel mogelijk de CO2 uitstoot te verlagen?
- is het belangrijkste om zo min mogelijk fossiele brandstoffen te verbruiken?
- is het belangrijkste om zo snel mogelijk kernenergie uit te faseren?
- is het belangrijkste om de luchtkwaliteit te verbeteren (NOx/SOx/fijnstof)?

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:02:
Inderdaad interessant. Maar het stukje elektriciteit begint niet met iets als "dmv besparing wordt het elektriciteitsverbruik eerst zoveel mogelijk gereduceerd"?
Zoals gezegd, het is een klein stukje uit een stuk van 5 pagina's, materiaalgebruik van bouwmiddelen zit er ook in (duurzaam, sto, leem, Cradle 2 Cradle enz enz), in basis de passiefnorm voor verbruik.

Ik dacht dat je mij wel kende, ik heb al meer dan de helft van een 6 cijferig bedrag gespendeerd aan de woning om de principes van Trias Energetica en passief toe te passen.
Pas als ik deze zomer klaar ben met een zonnescherm (WAF +) en een aardpijp (WAF - -) ben ik in basis klaar. Oh nee het dak is nog niet passief, maar ja de zolder is bij ons niet verwarmt en alle tussenlagen zijn wel geisoleerd.

Dan ga ik op zoek naar...(al best ver) en ga ik toepasen de dingen die nu mogelijk zijn met de gedachte om ontwikkelingen ook te kunnen doorvoeren.
Dat zijn dan de techische oplossingen,
1 zonneboiler
2 PV
3 Warmtepomp (i.c.m. zonneboiler)
4 Bufferen van energie (in de breedste vorm).

Pagina: 1 ... 114 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.