De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.104 views

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wow, heftig.
Helaas zijn een aantal zaken wel goed geciteerd.

Maar misschien kan het ook wat "rustiger" worden verwoord.

Even een spa light ertussendoor en we kunnen weer verder. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schinnen-groen schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:22:
Wow, heftig.
Helaas zijn een aantal zaken wel goed geciteerd.

Maar misschien kan het ook wat "rustiger" worden verwoord.

Even een spa light ertussendoor en we kunnen weer verder. 8)
......neeeee niet beginnen over flesjes bronwater!! :) Mag kopje thee ook? Het is nog vroeg voor een biertje ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cheese_man schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:26:
[...]

......neeeee niet beginnen over flesjes bronwater!! :) Mag kopje thee ook? Het is nog vroeg voor een biertje ;)
Maar het is wel Spa light, daar word je niet dik van :+

Trouwens vandeweek een stukje gezien op TV over een Zweed (dacht ik) die ergens in de woestijn mbv PV zeewater ontzilt en er plantjes mee kweekt.

Kijk, dat biedt perspectieven. De wereld bestaat voor het grootste gedeelte uit zeewater.

Daar gaan we meer van horen :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Schinnen-groen schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:35:
[...]

Trouwens vandeweek een stukje gezien op TV over een Zweed (dacht ik) die ergens in de woestijn mbv PV zeewater ontzilt en er plantjes mee kweekt.

Kijk, dat biedt perspectieven. De wereld bestaat voor het grootste gedeelte uit zeewater.

Is niet zo moeilijk hoor! Ray Mears doet het vaak voor: bakje zout water laten verdampen en de condens weer opvangen en dan heb je zoet water. :)

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:22
Het is wellicht vloeken in de kerk, maar is er hier iemand die zijn/haar energie afneemt bij Greenchoice en zijn/haar slimme meter dagelijks door Greenchoice laat uitlezen en dit via de portal van Greenchoice bekijkt?

Ik heb dat nu bij Oxxio en wil eventueel overstappen naar de NEM of Greenchoice.

• TheSiemNL
Schinnen-groen schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:35:
[...]

dan ben je wat laat met luisteren, 70% van het drinkwater in Saudi Arabië wordt door ontzilting gewonnen. In de meeste landen in het Midden Oosten is dit zo.

(het was een programma van tegenlicht)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:16:
[...]

dan ben je wat laat met luisteren, 70% van het drinkwater in Saudi Arabië wordt door ontzilting gewonnen. In de meeste landen in het Midden Oosten is dit zo.

(het was een programma van tegenlicht)
Inderdaad, Tegenlicht ;)

• TheSiemNL
Dat natte karton met gaatjes zag er wel goed uit! Dat dat zo goed kan koelen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Simply physics.

Verdampen kost energie en dat onttrek je aan de omgeving. Dus aan de lucht. Ergo: afkoeling.
Mooi sysrteem.

Kom je ook wel eens tegen bij wat modernere gebouwen voor de koeling.

Je ziet buiten dan zo'n waterval lang de gevel.

Verwijderd

izdp schreef op zondag 07 april 2013 @ 04:40:
Zoals gennep en abcoude in het groene hart.
Dat later keren is vrijwel onmogelijk om het aangerichte.
een grutto broed wel onder dat pv parkje(feit), maar niet meer in de bergermeerpolder(feit) met de spuitende putin staaf in de grond.(feit) parkje is zo opgeruimd, de natuur hier is niet zomaar te herstellen.
wat maak je je druk om iets wat niet gebeurd, en helemaal niet om iets wat wel gebeurt.......

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2013 21:07 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Cheese_man

Auw.... tja communicatie komt uit twee richtingen. Die kun je samen laten samen vloeien of laten botsen.

Mijn reactie op beide ging nou juist over botsende communicatie (opdringen) of samenvloeiende.
Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn..... :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
jantje.vlaam schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:13:
Het is wellicht vloeken in de kerk, maar is er hier iemand die zijn/haar energie afneemt bij Greenchoice en zijn/haar slimme meter dagelijks door Greenchoice laat uitlezen en dit via de portal van Greenchoice bekijkt?

Ik heb dat nu bij Oxxio en wil eventueel overstappen naar de NEM of Greenchoice.
Ja ik heb greenchoice en slimme meter en laat hem dagelijks uitlezen. Wat is je vraag precies?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Lijkt mij een google translate .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-01 12:41

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Volgens mij is de Duurzame kroeg niet meer zo populair :S
zondag slechts 2 reacties en gisteren nog maar 1 :(
of zou het komen dat elk onderwerp afgesplitst wordt, zoals de elektrische auto - heeft ook al een apart topic;
nog even wachten op een topic over terugverdientijd en energie maatschappijen, en de kroeg gaat binnenkort failliet. ( ik hoop het niet, natuurlijk :9 )

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 12:55:

@JH: kun je dit eens uitleggen :?
bedoel je de marges "geld" ? de vliegtickets worden duurder of de brandstof wordt te duur - olieprijzen zullen ooit stijgen - waardoor de tickets weer duurder worden......hmm, allebei hetzelfde dus 8)7
ben benieuwd naar je uitleg.
@Jeroen: had je mijn vraag gelezen :?
Ging over vliegen: " het eerste wat eraan gaat " en " marges zijn flinterdun "

• TheSiemNL
RaymondD schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:42:
[...]

Ja ik heb greenchoice en slimme meter en laat hem dagelijks uitlezen. Wat is je vraag precies?
Kun je wat screenshots posten van hoe hun portal er uit ziet en hoe gedetailleerd het is? Zit nu bij Oxxio en ben tevreden over de portal, maar overweeg toch te switchen naar GreenChoice.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:05:
[...]

een grutto broed wel onder dat pv parkje(feit), maar niet meer in de bergermeerpolder(feit) met de spuitende putin staaf in de grond.(feit) parkje is zo opgeruimd, de natuur hier is niet zomaar te herstellen.
wat maak je je druk om iets wat niet gebeurd, en helemaal niet om iets wat wel gebeurt.......
Klopt maar vergeet niet dat daarnaast 18 hectare grond is aangekocht om broedgelegenheid te creëren. En hoe zuur het ook is, voor we volledig duurzaam kunnen gaan zullen we toch wel een tijdje gas moeten gebruiken voor in de winter en totdat de piek/dal opslag is uitgedacht. Liever gas dan bloedkolen uit Zuid-Amerika.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:27
@Erasmo: het 'PV-park-to-be' betreft in Gennep een ruimte wat (helaas) voor industrie is voorbestemd (maar ze niet geexploiteerd hebben gekregen gezien de overmaat van aanbod en weinig vraag, lang leve een domme gemeente...). Dus ipv braakliggend wordt het noodgedwongen wellicht een energiepark omdat B&W verlies vreest ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:19
Braakliggend is het aan de natuur overgeleverd. Veel goedkoper dan een volgende verspilling van een gemeente die de weg kwijt is wat rentmeesterschap betekent.
Verdienen doet het natuurlijk nooit: het is als het schip van ene woningbouwcooperatie.
Hopelijk zijn er nog wijze gennepers met een mond die deze idioterie kan keren.
Reken mij gerust af als het wel komt en 5 of 10 jaar later de rekening wordt opgemaakt.
Ik zit aan tafel ongeacht.

• izdp
Herinnert me aan eric. en zijn poetin in zijn achtertuin.
Over verschil wat gebeurt.

Het ene wat wel gebeurt is een tijdelijke vergunning.
Het andere is een wijziging van een bestemmingsplan.

Ik dacht dat ik eerder aan de mitsen en maren en compensatie behoorlijk wat woorden heb gegeven.
Liever zonnepanelen als kwaad moeten zonnepanelen niet willen als naam.
En ja, dat hoor ik tot mijn ergenis al veel te veel en om die reden wil ik de terechte kritieken op pv uitbannen.
Puur om behoud en gezonde ontwikkeling van die dingen in ons kikkerlandje.
Het is de inbedding en dat is al.

Verwijderd

hoe leg ik die grutto op mijn schutting uit dat hij 8 kilometer verderop moet gaan zitten dit jaar ?
die 18 hectare is net zulke onzin, als bp in de golf met 15 miljard boete, ze maken er nog geen 1 garnaal mee. >> je kan geen natuur tijd of gezondheid kopen.

http://reporter.kro.nl/se...3/afleveringen/28-03-2013
lekker fris

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2013 21:07 . Reden: je kunt geen rietkraag kopen, en daar een grutto inzetten ]

• izdp
Lastig eric, want over weidevogels kan ik je best veel vertellen als polderjongen levenslang.
De mens als beschermer van natuur kost ze aardig de kop omdat andere natuur van ze wint.
Nog veel meer dan de mens als boer ze kwaad doet.
Iets andere discussie, wel een waardige voor mij als liefhebber.

Je cijfers van 8 km en 18 hectare en de boete van bp zijn voor mij geen pleidooi voor pv., los van de vraag hoe je aan die cijfers komt en waar die voor staan.
Vergis je niet: mby is aardig gevuld geworden, dus ik snap donders goed wat het je doet.
Maar bedenk: van ruilen komt huilen. Dus ik waak bijzonder over bestemmingsplannen en wgp's.
Zolang er andere mogelijkheden zijn zeg ik nee tegen definitief.

• NielsTn
izdp schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:39:
Braakliggend is het aan de natuur overgeleverd. Veel goedkoper dan een volgende verspilling van een gemeente die de weg kwijt is wat rentmeesterschap betekent.
Verdienen doet het natuurlijk nooit: het is als het schip van ene woningbouwcooperatie.
Hopelijk zijn er nog wijze gennepers met een mond die deze idioterie kan keren.
Reken mij gerust af als het wel komt en 5 of 10 jaar later de rekening wordt opgemaakt.
Ik zit aan tafel ongeacht.
true, maar vertel dat de boekhouders van de gemeente die alleen naar cash kijken (rentederving bla bla bla).
in elk geval de politiek partijen zitten al rigoreus naast reeele getallen voor een PV-farm,
t'is beter dat er 3 windmolens van 3MW geplaatst worden...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• izdp
Tis beter dat gemeente's zich houden aan hun kerntaak.
Als schoenmakers en hun leest.
Die rentederving is peanuts gezien de rentestand.
Hun verlies is de belachelijke prijs die ze betaalden voor hun landjespikkerij, borstklopperij en hun angst om achter te blijven in de vaart der volken.
Energieproductie is een belachelijke verbloeming van hun fouten en een hele dure voor de gemeenschap.
Afschrijven is veel goedkoper en effectiever.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
iemand succes met het krijgen van korting bij greenchoice op basis van de nieuwe aanbieding via de energieveiling van marktplaats?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

Vandaag vond ik de jaarnota van Eneco; en ondanks dat de besparingen pas in september/oktober kwamen heeft het een zeer duidelijke impact gehad op het verbruik (en de rekening uiteraard, het teveel betaalde bedrag is iets meer dan 3 maand betalingen). Nog flinke stappen te gaan, maar het juiste pad is gevonden :)

PeriodeGasDagtariefNachttarief
2010-20111462M31732 kWh1899 kWh
2011-20121432M31652 kWh2082 kWh
2012-2013814M31395 kWh1691 kWh

Even een vraag tussendoor; ik zie nergens op de vier bladzijdes het BTW percentage staan. Is dit bij anderen wel gewoon vermeld (zoals van x-x tot x-x 19% (€ x), van x-x tot x-x 21% (€ x) totaal € x) ?

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Niet zo vreemd dat je het verschil merkt.
Het stookseizoen loopt van het najaar tot ergens in het voorjaar, waarbij je dubbel tot 30 maal zoveel gas verbruikt per dag vergeleken met het rest van het jaar.

Dus verbeteren voor het najaar is het altijd waard omdat je grootste warmte verbruik dan is.

dubbel (een waakvlam met goed geïsoleerd huis)
30 maal (niet super geïsoleerd met moderne goed ingestelde ketel en verstandig ww gebruik) Wij gebruiken ongeveer 0,3M3 per dag aan gas buiten verwarming. Als het guur(wind lage temp en geen zon) buiten is en we zijn de gehele dag thuis is het "normaal" dat er 8m3 door de ketel gaat in een dag. bij een totaalverbruik van dit "lange" jaar 730m3 gas

wat betreft je eneco vraag ... ik wacht nog op mijn afrekening(ook eneco vorig jaar).

[ Voor 5% gewijzigd door Mafketel op 12-04-2013 18:32 ]

• izdp
Ik ook eneco en wacht even; dan heb ik vragen.

Na vragen van mijn meterstanden en ik ingevuld gepost via het zalige net, kwam de afrekening binnen 14 dagen. Zoals ik gewoon ben van ze.
Ben ik benieuwd of het anders is als je fors saldeert tot zelfs negatief gebruiker.
Als dat waar is dan .....heeft eneco een enorm probleem.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
izdp schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 02:58:

Na vragen van mijn meterstanden en ik ingevuld gepost via het zalige net, kwam de afrekening binnen 14 dagen. Zoals ik gewoon ben van ze.
Ben ik benieuwd of het anders is als je fors saldeert tot zelfs negatief gebruiker.
Ja, dat is heel anders als je fors saldeert. Dan regelen ze een factuur binnen 3 dagen, en staat binnen die 14 dagen het geld op je rekening. Is dat een probleem? :+

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Deze week geef ik ook weer de meterstanden door aan GC, ben helaas nog steeds een neggie terwijl ik maximaal heb lopen affakkelen deze winter.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Erasmo schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 10:05:
Deze week geef ik ook weer de meterstanden door aan GC, ben helaas nog steeds een neggie terwijl ik maximaal heb lopen affakkelen deze winter.
Verekenen ze dat niet met gas dan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

izdp schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 02:58:

Ik heb mijn gegevens (op verzoek) precies een maand geleden digitaal naar Eneco verstuurd, maar nog steeds geen reactie.
Ben benieuwd wat me te wachten staat.

2k op west bij Pv Output

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 10:23:
[...]

Verekenen ze dat niet met gas dan?
Was het maar zo'n feest. Ik zet m'n stroomverbruik wel op 10 kWh boven de stand van vorig jaar en ga vanaf nu nog meer affakkelen. Die kolenfooi mogen ze houden van mij.

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:44:
[...]

Was het maar zo'n feest. Ik zet m'n stroomverbruik wel op 10 kWh boven de stand van vorig jaar en ga vanaf nu nog meer affakkelen. Die kolenfooi mogen ze houden van mij.
En heb je het nu over 0 tot -1000 of nog verder in de min, tot -1000 is toch geen kolenfooi?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 22:16:
[...]

En heb je het nu over 0 tot -1000 of nog verder in de min, tot -1000 is toch geen kolenfooi?
Ik begrijp dat hij ervan uit gaat dat hij 10kWh meer opwekt, dan hij gebruikt.

Dat zou betekenen dat hij ong. €0,80 zou vergoed krijgen.
Die zou ik dan ook opstoken, echter:

Mijjn vrouw naait veel. Ze heeft een naaikamertje dat ze bijverwamt met een elektrisch kacheltje. Dat ding zuipt kWh's. Op een middag is dat ongeveer 4 kWh. Die 10 kWh's zijn dan heel snel op.

En nu geen lullige opmerkingen over de hobby van mijn vrouw... }:|

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 22:28:
[...]

Mijjn vrouw naait veel. Ze heeft een naaikamertje dat ze bijverwamt met een elektrisch kacheltje. Dat ding zuipt kWh's. Op een middag is dat ongeveer 4 kWh. Die 10 kWh's zijn dan heel snel op.

_O- :X

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 22:16:
[...]

Alles onder de nul krijg ik helaas kolenfooi voor bij Greenchoice...
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 22:28:
[...]

Ik schuur aan het einde van de winter al tegen de 400 in de min aan maar ik geef bewust een hogere stand door dan dat ik heb, ongeveer 10kWh boven de stand van vorig jaar.
Ik zal dit jaar toch flink wat meer moeten affakkelen om te voorkomen dat ik er vorig jaar nog 'slechter' voorsta.

* Erasmo doet ledlamp in de la en draait gloeilamp terug :+

• Dre
  • Niet online

Dre

Erasmo schreef op zondag 14 april 2013 @ 09:48:
[...]

Alles onder de nul krijg ik helaas kolenfooi voor bij Greenchoice...

[...]

Ik schuur aan het einde van de winter al tegen de 400 in de min aan maar ik geef bewust een hogere stand door dan dat ik heb, ongeveer 10kWh boven de stand van vorig jaar.
Ik zal dit jaar toch flink wat meer moeten affakkelen om te voorkomen dat ik er vorig jaar nog 'slechter' voorsta.
Waarom geef je niet exact dezelfde stand als vorig jaar op?

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 14 april 2013 @ 09:51:
[...]

Waarom niet de exacte stand? , GC geeft de eerste Mw toch volle prijs? Waarom bij jou niet?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Erasmo schreef op zondag 14 april 2013 @ 09:48:
........ maar ik geef bewust een hogere stand door dan dat ik heb, ongeveer 10kWh boven de stand van vorig jaar.
Wat nu als de meteropnemer langs komt en een groot verschil ontstaat tussen beide opgaves?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Dre
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:28:
[...]

Wat nu als de meteropnemer langs komt en een groot verschil ontstaat tussen beide opgaves?
Oplossing: Meteropnemer niet toelaten tot woning.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dre schreef op zondag 14 april 2013 @ 09:51:
[...]

Ik hoop zo iets minder alarmbellen af te laten gaan bij GC.
Rol-Co schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:01:
[...]

Waarom niet de exacte stand? , GC geeft de eerste Mw toch volle prijs? Waarom bij jou niet?
Nee dat is een soort van margeregeling omdat veel mensen aan het einde van de zomer licht negatief zijn terwijl ze door het hele jaar meer verbruiken dan terugleveren. Tenminste dat was het de laatste keer dat ik keek, GC veranderd hun terugleverbeleid vaker dan de overheid hun visie op subsidie. |:(

De laatste stand van zaken:
Uitzondering netto terugleveren
Bij een klant die teruglevert met een analoge meter gaan we er van uit dat de klant niet meer produceert dan zelf nodig heeft. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering daarom afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait. Wilt u uw analoge meter houden en toch afrekenen op het werkelijke negatieve verbruik, geef dan uw standen door met het verzoek op werkelijke standen af te rekenen.

Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening. Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.
Bron

Dus ik blijf lekker rond de nul.
Speksteenkachel schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:28:
[...]

Dan reken ik met GC een virtuele nulstand af.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Voor die mensen bij gaan bijstoken met elektrische kachels: Misschien is het wat om een Bitcoin miner op te zetten: Je verbruikt weer genoeg elektriciteit, je huis wordt warm en je krijgt ook nog eens (een soort van) geld voor de elektriciteit die je verstookt. Triple-win? Het heeft alleen een veel hogere aanschafsprijs dan een simpel verwarmingselement.

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:44:
[...]

Ik hoop zo iets minder alarmbellen af te laten gaan bij GC.

[...]

Nee dat is een soort van margeregeling omdat veel mensen aan het einde van de zomer licht negatief zijn terwijl ze door het hele jaar meer verbruiken dan terugleveren. Tenminste dat was het de laatste keer dat ik keek, GC veranderd hun terugleverbeleid vaker dan de overheid hun visie op subsidie. |:(

De laatste stand van zaken:

[...]

Bron

Dus ik blijf lekker rond de nul.

[...]

Dan reken ik met GC een virtuele nulstand af.
Vage text, ik heb het 3x moeten lezen maar als ik het goed begrijp kan je kiezen tussen de stand op 0 houden of negatief afrekenen voor kale stroomprijs + 21%.

10 kWh zou ik me niet druk over maken, dat is 1 weekend dag verbruik hier, maar wat als het een paar honderd is en je 0 aanhoud, dan loopt dat na een jaar of 3-4 aardig op en is de meteropnemer wel weer geweest, die komt elke 3-4 jaar of zo.

• mkleinman
  • Laatst online: 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe is jullie gasverbruik trouwens tot en met vandaag?

Volgens mindergas.nl was mijn verbruik 14% lager in de periode januari en februari. In maart was mijn verbruik + 26.5% en nu in april van 1 t/m 13/04 = 23,5% meer

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 06:52
marcop23 schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:50:
Voor die mensen bij gaan bijstoken met elektrische kachels: Misschien is het wat om een Bitcoin miner op te zetten: Je verbruikt weer genoeg elektriciteit, je huis wordt warm en je krijgt ook nog eens (een soort van) geld voor de elektriciteit die je verstookt. Triple-win? Het heeft alleen een veel hogere aanschafsprijs dan een simpel verwarmingselement.
Ik heb over dat bitcoin een vraag die ik niet beantwoord krijg: bitcoins moet je minen door die hashcodes te vinden, dit kost energie. Hoeveel kWh kost het gemiddeld om één bitcoin te minen? Het zit me dwars dat dat minen een kunstmatig iets is om de instroom van bitcoins te vertragen. Dat zou toch ook op een andere manier moeten kunnen die niet zonder goede reden veel fossiele elektriciteit verspilt?

Ik zie online mensen helemaal lyrisch zijn over bitcoin "Dit is pas echt een democratische munteenheid, zonder tussenkomst van banken en overheden". Is dat niet een beetje naïef? Sowieso heeft bitcoin zijn eigen zwakheden (hackers etc.) en ten tweede vraag ik me af wat er gebeurt mocht het echt groot groeien - ik weet zeker dat zowel overheden als banken zich ermee gaan bemoeien.

Heeft er iemand een mening over hoe ik bitcoin of varianten daarvan moet zien in het kader van duurzame financiën?

-edit-

Nou verhip, moet je kijken: nu.nl schrijft er juist wat over: http://www.nu.nl/internet...jks-miljoenen-stroom.html

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2013 12:20 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 12:55:
@JH: kun je dit eens uitleggen :?
bedoel je de marges "geld" ? de vliegtickets worden duurder of de brandstof wordt te duur - olieprijzen zullen ooit stijgen - waardoor de tickets weer duurder worden......hmm, allebei hetzelfde dus 8)7
ben benieuwd naar je uitleg.
De kosten van de luchtvaart bestaan voor het overgrote deel uit brandstofkosten, meer nog dan andere sectoren. Dat betekent dat stijgende of zelfs fluctuerende brandstofprijzen deze sector hard zal treffen. Het is niet zo gek dat ze zo fel tegen de invoering van CO2-heffingen e.d. zijn, die zou de hele businesscase van de luchtvaart onderuit halen. Helaas is o.a. het spoor hier het slachtoffer van omdat wel (meer) reële prijzen voor hun energie betaalt.

Je zag de afgelopen paar jaar al faillissementen en fusies, dat doen ze niet voor de lol, dat doen ze omdat het steeds lastiger wordt het hoofd boven water te houden. Piloten van el cheapo-maatschappijtjes hebben orders om zo weinig mogelijk te tanken omdat dat weer een paar procent brandstof bespaart. Als het uit dat soort dingen moet komen dan weet je dat het mis aan het gaan is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
JeroenH schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:18:
[...]
Ik zie online mensen helemaal lyrisch zijn over bitcoin "Dit is pas echt een democratische munteenheid, zonder tussenkomst van banken en overheden". Is dat niet een beetje naïef? Sowieso heeft bitcoin zijn eigen zwakheden (hackers etc.) en ten tweede vraag ik me af wat er gebeurt mocht het echt groot groeien - ik weet zeker dat zowel overheden als banken zich ermee gaan bemoeien.

Heeft er iemand een mening over hoe ik bitcoin of varianten daarvan moet zien in het kader van duurzame financiën?

-edit-

Nou verhip, moet je kijken: nu.nl schrijft er juist wat over: http://www.nu.nl/internet...jks-miljoenen-stroom.html
Niet jouw favoriete bron; het blijft aardig leesvoer:
http://www.geenstijl.nl/m.../04/bitcoin_by_seven.html

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Laten we hopen dat het inderdaad in elkaar stort. Ik vind dat mijnen cq puur verspillen van energie echt iets ronduit idioots.

Verwijderd

Zoals eerder te lezen was ben ik bezig met een verhuizing, en af en toe kom je ineens een berg data tegen waar je het bestaan niet van wist. In mijn geval kwam ik net een berg meterstanden tegen die teruggaan tot 2005 :*)

De standen bekeken, ingevoerd op de website die ik gebruik om alles bij te houden, en daar komen leuke statistieken uit, ik zal vanavond drie grafiekjes en eventueel een tabelletje plaatsen. De grafiek per maand geeft een heel mooi inzicht (in de vermindering)! Zo is er in januari 2005 meer gas gebruikt dan tot nu toe in heel 2013 in deze woning. :X

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
ik heb ook altijd zon gedoe met verhuizen. ik heb zoveel data.. en waar moet ej dat laten. veruisdozen vol, netjes in papier verpakt... want voor je het weet jis het corrupt..

maw..
waarom hoe kom je bij verhuizen opeens data tegen?

• engelbertus
Dre schreef op zondag 14 april 2013 @ 15:48:
[...]

Zo lui is een digitale meter niet denk ik ;). Hij zal minimaal 1000 keer per seconde het vermogen berekenen en optellen bij zijn kWh tellertje. Zoek eens op Google naar Analoog Digitaal Converter, of de engelse term.
nee, ik snap dat, maar .. in theorie....
dan is het dus zo dat de digitale meter eigenlijk je gebruik schat..... hij gaat er van uit dat de sampling rate hoog genoeg is dat er geen afwijkingen van belang zullen zijn.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 09:19
Ik heb in mijn huurhuis een Vaillant TurboMAG geiser. Wat een onding is dat. Dat ding gaat met de draaiknop maar tot 63 graden.. Ook moet je het water 10 seconden (o.i.d.) laten stromen voor hij überhaupt aan slaat. Heeft iemand enig idee of ik daar nog heter water uit kan laten komen, en of ik er voor kan zorgen dat hij direct aan gaat?

I see red pixels.

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 17-01 19:23
Nou, fraai is dat. Heb ik een hele reactie getypt is het topic gedeletet. Dan maar hier plaatsen 8) .
Het ging om: topic 1544595

Dus als ik het goed begrijp dan wordt het koude water voorverwarmd door middel van de rookgassen, voordat het bij de warmtewisselaar komt? De opslag van warm water is maar beperkt (2,8 liter), dus voordat het boven bij de douche is zal de temperatuur wel zijn gedaald. Het is dus puur dat je het rendement verder verbeterd door de energie uit rookgassen (beter) te benutten.

Je moet natuurlijk wel de extra ruimte/hoogte hebben om het te kunnen installeren :)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=fz3LPfPToU4]

Onze Remeha Quinta 35C doet ook zoiets, die gebruikt het kleine buffervat om de warmtewisselaar/platen voor te verwarmen zodat hij sneller op temperatuur is.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

engelbertus schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:24:
ik heb ook altijd zon gedoe met verhuizen. ik heb zoveel data.. en waar moet ej dat laten. veruisdozen vol, netjes in papier verpakt... want voor je het weet jis het corrupt..

maw..
waarom hoe kom je bij verhuizen opeens data tegen?
Door mijn partner handmatig bijgehouden in een schrift en ergens achterin een kast gepropt ;)

Gas:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t8JVo7sgzQPpLIJ9QMLmaXlP/medium.png

Elektriciteit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v8LP5svtSDNeygkeuc0bpG3k/medium.png

Water:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gcJ7UZcWaDcIEu2DN58LbF7D/medium.png

De grafieken zijn per maand, en van april 2005 tot april 2013, totaal 96 maanden.
De grafiek van het water begint bij maart 2008, vanaf daar begint de data die ik gevonden heb.

• ollie1965

ollie1965

Kijkerstip

Vele hier volgen het al, maar voor die andere "Zit Nederland in een duurzame transitie?" met Jan Rotmans

Promo van Tegenlicht

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
Leuk, ben benieuwd. Kan de afleveringen van tegenlicht altijd erg waarderen.

• JeroenH
Tegenlicht is waar televisie voor gemaakt is. Helaas is 95% van wat ik op het bewegend behang voorbij zie komen (als ik kijk, wat zelden is, meestal alleen als hij bij anderen aan staat) oninteressant mainstream spul.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volledig met je eens !!!!

Zelfs het journaal is tegenwoordig niet meer om aan te zien (zonder boos te worden op het tendensieus geneuzel..incorrect..halve waarheden).

[ Voor 74% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-04-2013 12:20 ]

• Mike70
  • Laatst online: 14-01 07:59

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:12:
Tegenlicht is waar televisie voor gemaakt is. Helaas is 95% van wat ik op het bewegend behang voorbij zie komen (als ik kijk, wat zelden is, meestal alleen als hij bij anderen aan staat) oninteressant mainstream spul.
Sluit ik me bij aan.
Hetzelfde vind ik van 'de slag om holland' en 'keuringsdienst van waarde' d:)b

www.mijnzon.info

• JeroenH
Mike70 schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:18:
Sluit ik me bij aan.
Hetzelfde vind ik van 'de slag om holland' en 'keuringsdienst van waarde' d:)b
Inderdaad, dat zijn nog kritische programma's. Daarvan zijn er veel te weinig. Televisie (media in het algemeen, eigenlijk) zou moeten aanzetten tot zelfstandig en kritisch nadenken - maar dat is niet wat ik voorbij zie komen. Zonde, gemiste kans... Ook een vaak vergeten onderdeel van duurzaamheid, IMO.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 15-04-2013 12:26 ]

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

_/-\o_
(als ik kijk, wat zelden is) .
hmm,ben benieuwd wat de TVT van jouw TV wel niet is :?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Duitse info-programma's zijn ook niet verkeerd. Die worden hier steeds vaker wee eens opgezet.

Wat minder hype en wat meer info. Duitsland 3 heeft soms aardige reportages.

Maar je moet ze wel kunnen "beluisteren".

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:23:
[...]

Inderdaad, dat zijn nog kritische programma's. Daarvan zijn er veel te weinig. Televisie (media in het algemeen, eigenlijk) zou moeten aanzetten tot zelfstandig en kritisch nadenken - maar dat is niet wat ik voorbij zie komen. Zonde, gemiste kans... Ook een vaak vergeten onderdeel van duurzaamheid, IMO.
Maar ook die programma's zijn geframed. Of te wel in een kader geplaatst. Altijd dat in je achterhoofd houden. Ook bij Tegenlicht, Zemba en andere "kritische programma's".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ollie1965

ollie1965

Cyberpope schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:31:
[...]

Maar ook die programma's zijn geframed. Of te wel in een kader geplaatst. Altijd dat in je achterhoofd houden. Ook bij Tegenlicht, Zemba en andere "kritische programma's".
Maar dat kun je met alles bedenken, "niets" is objectief.

Mijn persoonlijke mening is dat er nog maar weinig "onderzoeks journalisten" zijn en er bijna geen (lees commerciele/kijkcijfer) markt voor is.
Gelukkig heb ik de Engelse en Duitse zenders tot mijn beschikking en heb ik het internet nog niet uit ;)

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:26:
hmm,ben benieuwd wat de TVT van jouw TV wel niet is :?
Die zie ik als negatief... Ik kijk natuurlijk af en toe wel eens een journaal, eenvandaag of een film (of één van de genoemde informatieve programma's), maar ik heb steeds het gevoel dat ik iets mis, iets wat ik niet goed kan omschrijven. Uitdaging? Ik wil graag dingen zien waarbij ik na afloop zoiets heb van 'wow maar dát is een interessant concept!'. Ik wil programma's die me de onbedwingbare neiging geven te googelen en boeken te bestellen.

Maar misschien ben ik ongewoon, zou best kunnen.
Cyberpope schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:31:
Yep, dat is helemaal waar. Ook de makers van die programma's maken die programma's vanuit hun visie, vanuit hun overtuiging. Ik denk ook dat daar niet veel aan te doen is, mensen zijn nu eenmaal nauwelijks objectief. Daarom ook zelf blijven nadenken, altijd.

Als ik me verveel pak ik nog wel eens een indie-documentaire: http://www.filmsforaction.org/walloffilms/

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 15-04-2013 13:32 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:23:
[...]

Die zie ik als negatief... Ik kijk natuurlijk af en toe wel eens een journaal, eenvandaag of een film (of één van de genoemde informatieve programma's), maar ik heb steeds het gevoel dat ik iets mis, iets wat ik niet goed kan omschrijven. Uitdaging? Ik wil graag dingen zien waarbij ik na afloop zoiets heb van 'wow maar dát is een interessant concept!'. Ik wil programma's die me de onbedwingbare neiging geven te googelen en boeken te bestellen.

Maar misschien ben ik ongewoon, zou best kunnen.

[...]

Yep, dat is helemaal waar. Ook de makers van die programma's maken die programma's vanuit hun visie, vanuit hun overtuiging. Ik denk ook dat daar niet veel aan te doen is, mensen zijn nu eenmaal nauwelijks objectief. Daarom ook zelf blijven nadenken, altijd.

Als ik me verveel pak ik nog wel eens een indie-documentaire: http://www.filmsforaction.org/walloffilms/
Het probleem is (voor mij althans) dat ik mij vaak afvraag in welke richting ik wordt gemanipuleerd. Dit geldt voor ALLE programma's/films die ik in mijn leven heb gezien (en nog ga zien).

Ergens word je weer teruggeworpen op jezelf: ik moet bepalen wat de realiteit is, wat manipulatief is, of "tegenwoordig main stream". Dat geldt voor voorstanders van het verklooien van onze planeet, alsmede voor de tegenstanders ervan.

Maar goed, ik realiseer mij terdege dat dit de prijs is voor het feit dat we de enige diersoort zijn met hersens, en de verantwoordelijkheid dat dit met zich meebrengt.

Sorry, moest ik even kwijt.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Schinnen-groen schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:54:
[...]
Maar goed, ik realiseer mij terdege dat dit de prijs is voor het feit dat we de enige diersoort zijn met hersens, en de verantwoordelijkheid dat dit met zich meebrengt.
Gelukkig zijn we niet het enige diersoort met hersens. :+
En toch zijn er hele volksstammen die niet weet hoe ze te gebruiken zijn. :'(
Hellend vlak. Ik stop met commentaar geven op dit onderwerp. :w

www.mijnzon.info

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mike70 schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:33:
[...]

Gelukkig zijn we niet het enige diersoort met hersens. :+
En toch zijn er hele volksstammen die niet weet hoe ze te gebruiken zijn. :'(
Hellend vlak. Ik stop met commentaar geven op dit onderwerp. :w
Maar je snapt wel wat ik bedoel.....

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Schinnen-groen schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:41:
[...]
Maar je snapt wel wat ik bedoel.....
Ik ben één van de gelukkigen ja.

www.mijnzon.info

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..en daarmee word je automatisch een van de verantwoordelijken,,,, tenminste zo voel ik dit.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Schinnen-groen schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:08:
..en daarmee word je automatisch een van de verantwoordelijken,,,, tenminste zo voel ik dit.
Ja, dat gevoel komt me bekend voor.

www.mijnzon.info

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:32

StrongArmLance

Endless flow

Dus eh, ik ben de komende dagen in Brussel, conferentie over Schalie Gas.
http://www.claeys-casteels.com/ Die daar.
Onder andere voor mijn PWS.

Best veel zin in dez actuele energie meeting, mocht ik nog leuke(of minder leuke) dingen opmerken laat ik het weten, want is de plaats daarvoor, toch?

30% in USA al (van de totale gaswinning) en best interessant voor de toekomst van Europese onafhankelijkheid van nabije landen als Rusland, en voor de consument in de prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door StrongArmLance op 15-04-2013 18:14 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kristan schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:12:
30% in USA al (van de totale gaswinning) en best interessant voor de toekomst van Europese onafhankelijkheid van nabije landen als Rusland, en voor de consument in de prijs.
Weet je wat pas onafhankelijk is? De zon. :)

Zelfs al redden we ons met ons eigen schaliegas; de prijs wordt alsnog door oa Rusland beïnvloed, zeker als wij als 'gasrotonde' er tot onze lippen in blijven zitten.

Schaliegas is uitstel van executie, een lapmiddel voor een junk die zijn lijf eraan kapot laat gaan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Vitens maakt zich al zorgen om het drinkwater, hoop persoonlijk niet dat het door gaat. Voor gas zijn alternatieven, voor schoon drinkwater niet.

Was afgelopen week een nieuwsitem over, het schaliegas wat ze zouden kunnen winnen op dit moment is zo'n 1/3 van wat er in slochteren zat. Leuk voor de komende 10 jaar, maar als we ons drinkwater verkloot hebben en er alsnog geen gas meer te halen is, mogen we zowel schoon drinkwater als gas importeren uit andere landen.

• engelbertus
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 23:33:
[...]

Door mijn partner handmatig bijgehouden in een schrift en ergens achterin een kast gepropt ;)

Gas:
[afbeelding]

Elektriciteit:
[afbeelding]

Water:
[afbeelding]

De grafieken zijn per maand, en van april 2005 tot april 2013, totaal 96 maanden.
De grafiek van het water begint bij maart 2008, vanaf daar begint de data die ik gevonden heb.
ah, op papier ! dat is wel heel nostalgisch :P

maar eehm waardoor die fluctuaties in electrisch en water?

mijn ervaring is dat electrisch helemaal vlak is, zo ongeveer, en water alleen in de zomer soms wat hoger is als ik de tuin sproei...

en hoe kom je aan ej doelstellingen?

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Schinnen-groen schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:28:
Duitse info-programma's zijn ook niet verkeerd. Die worden hier steeds vaker wee eens opgezet.
Deze is ook aardig :)
YouTube: Leben mit der Energiewende - Der ganze Kinofilm - Version 1.1

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:40:
[...]
ah, op papier ! dat is wel heel nostalgisch :P

maar eehm waardoor die fluctuaties in electrisch en water?

mijn ervaring is dat electrisch helemaal vlak is, zo ongeveer, en water alleen in de zomer soms wat hoger is als ik de tuin sproei...

en hoe kom je aan ej doelstellingen?
Doelstelling kan ik niet per jaar invullen; dus als ik het nu verander wordt het in de geschiedenis ook veranderd. De doelstelling is 70% van de periode daarvoor (echter vorig jaar pas ingegaan, MUV water).
De fluctuaties in elektrisch zal liggen aan apparatuur wat non stop aangestaan heeft voordat ik hier introk, sinds september is het verbruik drastisch gedaald omdat ik het een en ander vervangen heb. Qua water vóór 2012 weet ik het niet; in januari 2012 (daar waar het plots 30% minder is) heb ik op alle kranen en de douche een doorstroom filter geplaatst. Sinds januari 2013 is het verder naar beneden gegaan (weer 30%) door minder lang te douchen en de vlotter in de wc 2 liter minder door te laten spoelen. In de zomer zweet mijn hond veel; dus die krijgt dan regelmatig een douche (en hij heeft er nooit zin in :/ )

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
"Windmolens die het uitzicht niet verpesten"

Turbinefabrikant Tocardo in Den Oever verwacht de komende jaren honderden technici en verkopers extra in dienst te kunnen nemen.
De producent van ’onderwatermolens’ voor energiewinning uit getijdenstroom heeft nu vijftien personeelsleden en maakt zo’n groei door, dat zij in 2020 vijfhonderd mensen aan het werk wil hebben.
Om personeel adequaat op te leiden en te trainen, wil Tocardo samen werken met windmolenfabrikant WES (Wind Energy Solutions) in Opmeer en de Zon Energie Groep in Spanbroek.

Bron : Noord Hollands Dagblad

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• hansdegit
_JGC_ schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:19:
Vitens maakt zich al zorgen om het drinkwater, hoop persoonlijk niet dat het door gaat. Voor gas zijn alternatieven, voor schoon drinkwater niet.

Was afgelopen week een nieuwsitem over, het schaliegas wat ze zouden kunnen winnen op dit moment is zo'n 1/3 van wat er in slochteren zat. Leuk voor de komende 10 jaar, maar als we ons drinkwater verkloot hebben en er alsnog geen gas meer te halen is, mogen we zowel schoon drinkwater als gas importeren uit andere landen.
De media interpreteren het Vitens verhaal alsof fracken iets heel nieuws is, superonveilig enzo (hoewel het bericht op de site van Vitens een stuk genuanceerder is dan de meuk die je op de diverse nieuwssites ziet). De praktijk: fracken doet men allang om de laatste restjes gas uit bestaande bronnen te halen.

De pdf op de site van Vitens gaat over de zorgen die het bedrijf heeft over de winning; men wil vooral dat het allemaal heel zorgvuldig gebeurt (mijn interpretatie). Hier staat het oorspronkelijke verhaal:
http://www.vitens.nl/over...s%20drinkwaterwinning.pdf

Wikipedia: Glutaaraldehyde
Wikipedia: Polyacrylamide
Dat zijn de chemicaliën die worden gebruikt bij het fracken. Ik heb geen verstand van chemie, maar met het gevaar van de frackingvloeistoffen valt -als ik wikipedia begrijp- wel te leven.

Ik kan me wel vinden in hun betoog, maar ben tegelijkertijd niet bezorgd. In NL hebben we genoeg wetgeving en controle-instanties die erop moeten toezien dat het volgens de regeltjes gebeurt.

Het schaliegasverhaal is niet tegen te houden en m.i. te prefereren boven kolenstook. Alleen neem ik die hosanna verhalen uit Amerika niet al te serieus; de beloofde revolutie zal hier uitblijven. De situatie in Europa is totaal onvergelijkbaar met die in de VS.

Eric-PVT, kom er maar in!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

• NielsTn
hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:37:
[...]

Ik kan me wel vinden in hun betoog, maar ben tegelijkertijd niet bezorgd. In NL hebben we genoeg wetgeving en controle-instanties die erop moeten toezien dat het volgens de regeltjes gebeurt.
Tuurlijk, dat controle orgaan in NL is beter... :F Daarom slippen er paarden door de gehaktmolen en komt men er veel te laat achter (to name a recent example).

• hansdegit
Punt voor jou. Gelukkig zijn er minder boorbedrijven en -torens in NL dan er vleesverwerkende sjoemelaars zijn. Juist omdat het hele punt zo gevoelig ligt, zal de controle streng zijn. Ben jij bang om water uit de kraan te drinken? Dat wordt ook door allerlei instanties gecontroleerd. Beetje gezond wantrouwen is goed, dat houdt je scherp, maar ik kan de extra dosis wantrouwen nu niet zo goed plaatsen.

/me HdG hapt in een broodje paardenrookvlees

• NielsTn
hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:32:
Punt voor jou. Gelukkig zijn er minder boorbedrijven en -torens in NL dan er vleesverwerkende sjoemelaars zijn. Juist omdat het hele punt zo gevoelig ligt, zal de controle streng zijn. Ben jij bang om water uit de kraan te drinken? Dat wordt ook door allerlei instanties gecontroleerd. Beetje gezond wantrouwen is goed, dat houdt je scherp, maar ik kan de extra dosis wantrouwen nu niet zo goed plaatsen.

kijk naar verzakkingen tbv de gasboringen NAM/overheid... beetje aanpappen maar...burgertjes stil houden met loze beloften... en de woningschade maar tenietdoen...
of... keuringsdienst van waren, genoeg 'scheve' produkten die ontmanteld worden...
en dan vertrouw je op rapporten van overheden rondom 'fracking'?

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:32:
Ik moest hier aan denken :) :

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1nxd1kafbj2_std640.jpg

• hansdegit
Jij vertrouwt daar toch ook op voor o.m. je drinkwater? Bovendien...de overheid....die wordt toch gecontroleerd door onze volksvertegenwoordiging? Ik heb niets beters voorhanden dan die instituten; ik heb het ermee te doen.

De Keuringsdienst is een geweldig programma dat de misstanden perfect aan de kaak stelt en functioneert dan dus als extra vangnet/controle.

Ik geloof niet dat het schalieverhaal tegengehouden kan worden; dan kan je er maar beter voor zorgen dat je instituten op orde zijn en het allemaal veilig gebeurt.

@Tocardo/ de onzichtbare molen: leuk initiatief, waarschijnlijk ook een mooi product, maar ik denk dat het qua schaal nooit kan concurreren met wind.

@JeroenH: hij is leuk!

• NielsTn
gaat nog leuk worden voor NL markt ;)
http://www.nu.nl/economie...strookt-met-eu-recht.html

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:05:
Jij vertrouwt daar toch ook op voor o.m. je drinkwater? Bovendien...de overheid....die wordt toch gecontroleerd door onze volksvertegenwoordiging? Ik heb niets beters voorhanden dan die instituten; ik heb het ermee te doen.

De Keuringsdienst is een geweldig programma dat de misstanden perfect aan de kaak stelt en functioneert dan dus als extra vangnet/controle.
Ik geef toe dat ik niet alle afleveringen van de Keuringsdienst van waarde zie, maar echte misstanden heb ik ze nooit aan de kaak zien stellen.
Wel zaken dat je denkt "oh, gaat dat zo?". Zoals bijvoorbeeld mandarijnen ontvellen met zoutzuur of de vraag hoe bruine suiker gemaakt wordt (met kleurstof of niet).

Signatures zijn voor boomers.

• Roamor
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:14:
[...]

Ik geef toe dat ik niet alle afleveringen van de Keuringsdienst van waarde zie, maar echte misstanden heb ik ze nooit aan de kaak zien stellen.
Dat 'toegevoegd ijzer' in cornflakes daadwerkelijk het metaal ijzer was, ipv de variant die door het lichaam opgenomen kan worden, vond ik wel een redelijk opmerkelijk. De publieke 'awareness' wordt er in ieder geval wel mee vergroot.

• hansdegit
Wat is daar nu nog leuk aan? Da's toch allang geregeld?

@Keuringsdienst: laatst nog een stuk over kogelbiefstuk. Dat wil zeggen: stukken rund die als kogelbiefstuk verkocht worden, maar er werd meer kogelbiefstuk verkocht dan er aan het rund zat.
http://keuringsdienstvanw...2/afleveringen/01-11-2012
Roamor schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:38:
[...]

Dat 'toegevoegd ijzer' in cornflakes daadwerkelijk het metaal ijzer was, ipv de variant die door het lichaam opgenomen kan worden, vond ik wel een redelijk opmerkelijk. De publieke 'awareness' wordt er in ieder geval wel mee vergroot.
Die was ook leuk inderdaad.

[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 16-04-2013 12:42 ]

• ollie1965

ollie1965

Ik ga helemaal mee in de redenatie van HdG.

We krijgen wat we kiezen, wij zijn het volk dat zorgt voor de wet/regelgeving.
Dat dat niet altijd het gene is wat die enkele persoon wilt jammer dan.... dan moet hij/zij maar verhuizen naar een ander regime.
Mag ik een voorstel doen Wikipedia: Dictatuur :+

Zonder gekheid, als je het er niet mee eens bent moet je actie ondernemen. In onze samenleving betekent dit politiek bedrijven op een bepaald niveau. En dan nog krijg je niet je zin........

Zo ben ik net een boek aan het lezen met daarin de zin "je krijgt wat je beloont". Hoe harder je erop in hakt hoe minder je bereikt......

• NielsTn
hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:41:
[...]

Wat is daar nu nog leuk aan? Da's toch allang geregeld?
zal je zien dat de bedrijven weer her-plaatst moeten worden omdat de scheiding niet mag op EU niveau :)

• Roamor
  • Niet online
ollie1965 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:44:
Zo ben ik net een boek aan het lezen met daarin de zin "je krijgt wat je beloont". Hoe harder je erop in hakt hoe minder je bereikt......
Follow the money idd. Er is bij duurzame energie 1 probleem; dat geld houden we steeds meer in de zak. Er gaat geen BTW naar de overheid; kWh'tjes worden niet meer bij de leverancier afgenomen etc....

Decentrale opwekking versplinterd ook de macht. Waar ik invloed op heb probeer ik mij voor in te zetten, maar ik besef mij ook wel dat we als leverancier (nog) nietig zijn tov onze afnemers.

• NielsTn
Roamor schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:00:
[...]

Follow the money idd. Er is bij duurzame energie 1 probleem; dat geld houden we steeds meer in de zak. Er gaat geen BTW naar de overheid; kWh'tjes worden niet meer bij de leverancier afgenomen etc....

Decentrale opwekking versplinterd ook de macht. Waar ik invloed op heb probeer ik mij voor in te zetten, maar ik besef mij ook wel dat we als leverancier (nog) nietig zijn tov onze afnemers.
kijk het levert ook werkgelegenheid op (advisering, project/consultnacy, installatie, onderhoud).
zit ook loon bij (dus loonheffing, sociale lasten). dus het verbaast me niets als het nagenoeg om t even is.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
Ja en, over het algemeen geven mensen dat geld toch wel uit. Is het niet aan de BTW en energiebelasting van kWh'tjes, dan is het wel aan dat extra paar schoenen, etentje etc. en komt het ook weer in economie.

Voor wat betreft duurzaamheid is een probleem vaak dat het bespaarde geld door veel mensen uiteindelijk weer op een niet duurzaam alsnog gebruikt wordt. Men blijft/gaat over het algemeen niet substantieel meer sparen (of het uitgeven aan wel duurzame zaken).

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:46:
kijk naar verzakkingen tbv de gasboringen NAM/overheid... beetje aanpappen maar...burgertjes stil houden met loze beloften... en de woningschade maar tenietdoen...
Daar heeft de overheid uiteindelijk toch de rechtspraak te volgen - als de rechter oordeelt dat er schadevergoeding moet worden uitgekeerd om je huis te herbouwen, dan gebeurt dat. Op het moment staan er eerder teveel huizen in Groningen dan te weinig. :+

Maar ik ben vrij cynisch over het schaliegas verhaal - ik denk dat het al met al een goed idee is, maar de politici zullen geen keuze durven maken. Zolang de gasprijzen in NW-Europa nog niet zodanig de pan uitrijzen dat mensen de straat op gaan (zie Bulgarije) of de overheidsfinancien echt zwaar in de problemen komen en er serieus bezuinigd moet worden, zijn de gevestigde belangen (bestaande gas import contracten worden dan minder waard!) en NIMBY gevoelens zo sterk, dat niemand zijn nek durft uit te steken. In de VS is alle schaliegas onder je grond van jou, dan ga je wel actief lobbyen om erbij te kunnen, en moeten ze met hele goede argumenten komen om het niet toe te staan. Hier is alles onder de grond van de overheid, en gaan de opbrengsten grotendeels naar de anonieme overheid - dan krijg je veel meer NIMBY tegenstand, waar politici graag aan toegeven. Het is een stuk makkelijker om te hopen dat er de komende jaren toevallig wat financiele meevallers komen, dan om actief een beslissing te nemen om de financien te verbeteren.

Overigens, het grote nieuws nu: geen "backloading" van emissierechten, de CO2 prijzen zijn weer totaal gekelderd. Oftewel, de Europese "carbon cap" gaat aan zijn succes ten onder. De deur staat open voor meer kolenstook, en minder gas.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2013 13:33 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Dat is waar. Zelfde met windmolens, die geven overlast, maar als diezelfde windmolen voor een percentage van jou is dan wordt die overlast opeens een heel stuk minder...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• hansdegit
NielsTn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:57:
[...]
zal je zien dat de bedrijven weer her-plaatst moeten worden omdat de scheiding niet mag op EU niveau :)
Sorry, (misschien dikke middagdip) maar ik snap je nog steeds niet. Splitsing is al uitgevoerd, europese hof bevestigt dat dit conform europees recht is, dan valt er toch niets meer te herplaatsen :?

• ollie1965

ollie1965

Roamor schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:00:
[...]

Dat wat er minder naar de overheid gaat aan BTW door die panelen is peanuts in vergelijking tot andere bedragen. Wat kost salderen eigenlijk

Moet je macht hebben tov van je afnemer? Of wil je het voor je zelf het goed doen.
Ik ga voor het laatste en zal als ik er de middelen voor (over) heb voor 100% zelfvoorzienend gaan. Mijn gedachte daarbij is dat "het net" niet een buffer hoeft te zijn.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wij gaan een beetje experimenteren met een autonoom systeem, kleinschalig en vooral voor verlichting.
Dat heeft een aantal voordelen:
- meer autonoom
- minder afhankelijk van aansluitingen aan het huis
- stimulatie tot nog minder verbruik

Maar we zijn ook realistisch:
- de elektra aansluiting kunnen we niet missen
- het systeem is duur
- alle verbruik is (noch?)niet te vervangen door een eiland-installatie

Maar het kriebelt, het jeukt en het motiveert.
Dus doen!
Als het met de verlichting lukt en er is nog een paar Eurie over, dan gaat de diepvries in de garage aan de accu.
Kosten? We houden jullie op de hoogte. :)

Pagina: 1 ... 113 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.